Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS. Nederlandse export naar Oekraine: 0,179%

534cijfeedfslifhglsdjfg.jpgSorry hoor, toch even een hardnekkig misverstand annex propagandapraatje van MinPres Mark & het Voor-Kamp uit de wereld helpen, want dit kan zo niet langer. "Het is maar een handelsverdrag", zeggen Rutte en alle overige D66-oïden al maanden over het Associatieverdrag. En dat handelsverdrag zou goed zijn voor de handel. En de economie. En de heilige graal der Nederlandse export. Maar niemand toont daar ooit de cijfers bij. Dus hebben we ze zelf maar eens opgesnord. En dan ploft er toch een propagandaballonnetje zeg. In 2014 maakte de invoerwaarde van koopwaar uit Kiev slechts 0,183% van de totale handelswaarde uit. In datzelfde jaar was de Nederlandse export náár Oekraïne goed voor een whopping 0,179% van de totale waarde aan vaderlandse uitvoer. Verwaarloosbaar dus. Aldus CBS Statline. Debatvraag voor de voorstanders van het verdrag: waarom hebben we een associatieverdrag met militaire en politieke integratie nodig voor een land waar we marginale handel mee drijven, zeker met de kennis van het feit dat het handelsgedeelte van het associatieverdrag ook na 6 april gewoon van kracht zal blijven? Want het argument 'het is maar een handelsverdrag' is niet waar het referendum over gaat: Op 6 april beslist de kiezer over politieke en militaire uitbreiding van de EU in Oekraïne.

Reaguursels

Inloggen

[advocaat van="duivel"]
Dit is een beetje dezelfde logica als 'er hoeven geen stemlokalen te komen want de opkomst is zo laag'.

Dat er nu zo weinig handel mee wordt gedreven is eerder een argument om WEL een handelsverdrag te hebben.
[/advocaat]
Neemt verder niet weg natuurlijk dat het referendum niet over dat deel gaat natuurlijk.
Joris von Loghausen | 22-02-16 | 14:07

Sluit me hierbij aan.

Daarnaast:

We moeten helemaal geen handel willen met de Oekraïne. Ga lekker ergens anders handelen. Niet met een land wat in staat van oorlog is met Rusland. Een land waar een jaar geleden nog een vliegtuig uit de lucht geschoten is. Een land wat voor de helft bestaat uit mensen die liever ingelijfd worden door Rusland. Er is nog genoeg potentiële handel met landen die niet zo verneukt zijn, die veel interessanter is en veel minder spraakmakend. Dit is gewoon landjepik tussen Europa en Rusland.

hadsjikidee | 23-02-16 | 16:23

Zo gauw er voordeel ontstaat, gaat men proberen ons te bedriegen. Het schijnt in NL niet meer anders te kunnen.

HdK | 23-02-16 | 12:33

Nederlandse import vanuit de Oekraine: o,o % + 2 miljoen geluks- en uitkeringszoekerds.

mallekater | 23-02-16 | 10:19

De kale import en export cijfers zeggen nog weinig over de omvang van de totale handel waar NL bedrijfsleven bij betrokken is. Dit zijn alleen maar de daadwerkelijke goederen die door NL bedrijven zijn geimporteerd en geexporteerd naar de UA en netjes door deze bedrijven aan het CBS zijn aangeleverd zoals dat moet. Alleen al van alle agri commodities die vanuit UA wereldwijd worden geexporteerd, profiteert het NL bedrijfsleven aanzienlijk. Als ik bijvoorbeeld Oekrainse zonnebloemolie koop en deze met hulp van een Nederlandse shipbroker verscheep naar Turkije en daar verkoop dan profiteren daar meerdere NL bedrijven van maar deze handel zal je dus niet terugzien in de CBS import- exportdata.
Oekraine is een belangrijkere handelspartner dan de droge CBS cijfers aantonen en het is wel degelijk van belang om goede betrekkingen met de Oekraine te blijven behouden.

watissur | 23-02-16 | 10:16

De land en tuinbouw zal wel helemaal happy zijn bye bye rusland welkom oekraine bestel maar via de EU infuuslijn onze komkommers die wel zelf wel aanvullen.

poetsnoet | 22-02-16 | 23:54

Nee, tegen Ukraine en EU. Kat in een zak of sigaar uit eigen doos. het wel bekende Bsh*t.

Plantje-1 | 22-02-16 | 23:37

WHahahahaha!!1!!

Libertarianism | 22-02-16 | 21:28

Ten eerste is 0.2% niet verwaarloosbaar - het is zo ongeveer de economische groei die we dit jaar kunnen verwachten. Als handel met Oekraïne wegvalt betekent dat dus een jaar zonder economische groei. Ten tweede is de bedoeling van het verdrag om de handel met Oekraïne te vergroten. Het gaat dus niet om hoe omvangrijk die handel nu is, maar hoe groot die moet gaan worden door het verdrag. Een verdriedubbeling, om maar eens wat te noemen, zou een zeer welkome bijdrage aan de Nederlandse economie van 0.4% GDP betekenen.

Suubi Musajja | 22-02-16 | 20:16

En zo is het!
Prima dat GS *wel* actie voert voor de tegenstem.
Aan de andere kant worden er informeel tonnen geinvesteerd en wordt aan touwtjes getrokken op hoog nivo. (calling in favours)
.
De een heldere, herhaalde uitleg van de _feiten_ door GS is prima.

hotmint | 22-02-16 | 19:29

Als daar zo'n grote markt ligt, is dan de markt die Rusland heet niet veel groter en is het dan niet handiger díe te vriend te houden (qua regime lijkt het niet zoveel uit te maken)....

Theodora | 22-02-16 | 18:57

DKS Oekraine was ooit onderdeel van de Sovjet Unie begrijpt u?

devil13 | 22-02-16 | 18:37

Geen wonder,deze te verwaarlozen export-cijfers. Het is algemeen bekend dat je na levering aan dat land naar je geld kunt fluiten; het zijn scrupuleuze criminelen!
Kobus zit al 6 jaar te wachten op een betaling van € 50.000. Men merkt dat de figuren als Verhofstadt, van Baalen en Kamp,door de enge omgang met Petro Poroshenko ook al gaan liegen en bedriegen in deze situatie. Nee, dan Ijsland (300.000 inwoners) Kobus wordt en werd, ook tijdens het ice-safe debacle, altijd snel en op tijd door zijn afnemers betaald!
Ondernemer wees wat betr. Oost Europa zeer op uw hoede, adviseert.......

mevr.Kribo | 22-02-16 | 18:08

Triest toch, dat belasting betalende niet kamerleden belasting consumerende kamerleden moeten controleren.

Een vrije paling | 22-02-16 | 17:40

-weggejorist-

Jakob-Jan | 22-02-16 | 17:24

devil13 | 22-02-16 | 15:42
Scenario's die beginnen met "When the Kremlin sponsored outlets “Geen stijl” and “Geen Peil” komen nou niet bepaald serieus over hoor. Kom eens met wat beters.

Endoxa | 22-02-16 | 17:18

Je zou er eigenlijk dan ook de import /export cijfers naar de Russische Federatie bij moeten zetten. En dan ook van vóór de boycot (2014) en nu. Denk dat dat ook interessante conclusies op kan leveren.

Jippie | 22-02-16 | 17:01

devil13 | 22-02-16 | 15:42,

Een hilarisch stukje tekst.
Van welke stand up comedian komt dat?

Dandruff | 22-02-16 | 16:55

devil13 | 22-02-16 | 16:35

Nederland was ooit een deel van Spanje. En nazi Duitsland. En Frankrijk. U begrijpt?

De Koreaanse Slet | 22-02-16 | 16:47

Ik wil niks met die oekrainers te maken hebben Rutte!

swassannuf | 22-02-16 | 16:36

""(..)Daarna gaat Rusland failliet en word Europa een grotere economische macht dan China en de VS. Mooi.""
@ Hunebedbouwer | 22-02-16 | 14:48
U doet uw naam eer aan..!

telelezer | 22-02-16 | 16:36

Oh Wim Venijn, na "Oekraïne was ooit een deel van Rusland" kon ik niet verder lezen. Het is maar een stukje tekst om tot u te nemen, doe er mee wat u wilt.

devil13 | 22-02-16 | 16:35

""(..) Die handel is namelijk vele malen groter. Namelijk 27,78 miljard op jaarbasis.(..)""
@ EchteBeterWeter | 22-02-16 | 15:50
jajaja, maar dat ten koste van door ons burgers op te hoesten vele miljarden euro's aan "subsidies" voor Oekraine.
Plus alle ellende van nog meer immigranten/handophouders; dit maal uit Oekraine,
Plus de kosten van militaire steun aan Oekraine.
Ga toch fietsen man..! (m/v)

telelezer | 22-02-16 | 16:34

En we verwachten wel dat we meer gaan exporteren, maar misschien wordt Oekraine wel een grote concurrent op gebied van landbouw en exporteren uiteindelijk daarom in totaliteit minder. En zeker te weten dat ook de auto-industrie interesse heeft om zich te verplaatsen. Misschien wel voor Mini???

ET007 | 22-02-16 | 16:09

Wat het meest zorgelijk is als je dat CBS tabelletje boven dit artikel bekijkt, is dat de export sinds het aantreden van het desastreuze PVVDA-kabinet überhaupt al 4 jaar helemaal niet meer is gegroeid, de import is zelfs gedaald omdat iedereen massaal de hand op de knip hield na de grove beleidsfouten van Rutte en Dijsselbloem.

Wat dus pas echt goed zou zijn voor de Nederlandse handel is een zo spoedig mogelijke einde van dit Rampenkabinet Rutte.

Outsider-Inside | 22-02-16 | 16:05

Oekraine is leuk voor multinationals met vestigingen in Europa. Zeker met TTIP en CETA een groot succes voor de bevolking van Oekraine als je er zo om geeft. Kijk maar hoe de natuur in Roemenie afgebroken wordt.

ET007 | 22-02-16 | 16:00

@redactie Misschien is het leuk om juist eens naar de IMport te kijken en wie er hier belang bij heeft dat dat zonder of tegen lagere invoerkosten zou kunnen.

Joffri | 22-02-16 | 15:59

Die piepers die nonkel daar op de markt dumpt staan hier natuurlijk niet in, gezien belg.

Joffri | 22-02-16 | 15:58

@artijn | 22-02-16 | 15:53

Het gaat om de argumentatie die Nederlandse EUroscisten gebruiken om dit schaduwverdrag recht te praten.

Dop in Osaka | 22-02-16 | 15:57

devil13 | 22-02-16 | 15:42
Ah. Nog een horrorscenario. Maar goed. For the sake of argument, laat ik u volgen in die gedachtegang.
Oekraïne was ooit een deel van Rusland. De meeste spreken zelfs die taal. Totdat Rusland ze afhankelijk lieten worden. Ze hebben er een zooitje van gemaakt. Een enorme corrupte bende.
Wie ruimt die rotzooi op. Europa, die met miljarden in dat land moet pompen en een grote kans op een oorlog met Rusland.
Of Rusland zelf die Oekraïne gaat bezetten, maar verder geen oorlog met Europa. Oke. We krijgen wat vluchtelingen van die 'oorlog' wellicht. Kleine oorlog. Want zoveel hoeft Rusland niet te doen. Het is geen ISIS. En Oekraïne zal snel capituleren. En de kans dat die naar Rusland vluchten is groter. Daar hebben ze hun binding mee. Maar die paar die hier komen, zijn meer dan welkom. Meer welkom dan de huidige economische migranten.
Mijn NEE wordt alsmaar bevestigd en sterker.
Hou nou eens op daarmee.

Wim Venijn | 22-02-16 | 15:56

devil13 | 22-02-16 | 15:42
Typisch een Links bullshit verhaal dat moet gaan spelen op de schuldgevoelens.

ET007 | 22-02-16 | 15:55

Het EUroscisme, het werkelijk fascistoide gevaar in Europa.

Dop in Osaka | 22-02-16 | 15:55

Euhm, dat hele referendum gaat toch over het handelsverdrag tussen de EU en Oekraïne, niet over een verdrag tussen Nederland en Oekraïne?
EU heeft vast wel meer verdragen met landen waarbij het Nederlandse aandeel niet zo groot is.

artijn | 22-02-16 | 15:53

Het is een verdrag tussen de EU en Oekraïne, niet tussen NL en Oekraine. Die handel is namelijk vele malen groter. Namelijk 27,78 miljard op jaarbasis. En. Dat. Kan. Beter!

EchteBeterWeter | 22-02-16 | 15:50

Volgens CBS lag de export naar Rusland in de maanden jan-april 2007 rond 1,8 procent. In 2015 lag de export in deze eerste kwart jaar rond 0,9 procent.
Export naar Rusland ging daarmee van 12de naar 19de plek.
Het handelsverdrag met Oekraine kan ook wel eens nog meer gevolgen hebben voor de handel met Rusland.
Dan gaan we het nog niet eens hebben over eventuele kosten van militaire ondersteuning en de financiele ondersteuning van het land en de bevolking.
Ook hebben we het dan niet over de toestroom van goedkope arbeidskrachten en een grotere afbraak van onze sociale voorzieningen.
Ik stem TEGEN, want Oekraine sucks. De vrouwen zijn lekker, maar die kun je beter betalen als je er werkelijk gebruik van maakt.

ET007 | 22-02-16 | 15:48

En straks een export van 0,179% naar 1,9%. Maar dan wel ten kostte van vele tientallen miljarden euro's opgehoest door nederlandse belastingbetalers.

sinar2 | 22-02-16 | 15:46

-weggejorist-

devil13 | 22-02-16 | 15:42

maaaarrr als we allemaal ja zeggen gaat het zeker 1% worden

en als we allemaal nee zeggen komen de russen!!!!

Petroselinum crispum | 22-02-16 | 15:39

Nou, lijkt misschien niet veel. Maar in de rangorde van alle Europese landen (2014) staat Oekraïne toch zo‘n beetje in het midden. Check maar: kopieer die tabel, plak in Excel en sorteren maar.

dezenicknameisbezet | 22-02-16 | 15:33

@flame_me | 22-02-16 | 15:09
Heb ik niets mee te maken!

necrosis | 22-02-16 | 15:26

@flame_me | 22-02-16 | 14:59
Je vergeet:
jodium-131;
cesium-137;
strontium-90
en plutonium-239!

nemoj me jebat | 22-02-16 | 15:25

Wat gaan die Oekrainers van ons kopen dan? Inkomen is eur 2000 per jaar.

Yohean | 22-02-16 | 15:22

Ik roep het zo vaak: het gaat alleen maar om de komst van 45 miljoen gratis Oekraïnse arbeiders die door Jetta Klijnsma (PvdA = Partij van dwangArbeid) met haar zweep aan het werk zullen worden gepatst! Pats!

ProAsfalt | 22-02-16 | 15:21

"Ik vind die ene zak kolen import en die reep chocolade export best belangrijk genoeg om daar miljarden in te pompen en de Russen in een oorlog te dwingen" aldus Alexander Pechtold !

Castor12 | 22-02-16 | 15:18

Oh oh oh, wat laat die Sjoop zich weer kennen.

Piet Karbiet | 22-02-16 | 15:16

Alles leuk & aardig en tegenstemmen ga ik zeker maar ik voorspel al vast één ding: dit zgn. verdrag gaat er hoedanook komen. Via liegen, bedriegen, draaikonten, herinterpreteren + "every other dirty trick in the book". Want NL is EU voorzitter. En Mark R. ambieert wél een leuke EU baan voor straks...

Grijskijkert | 22-02-16 | 15:14

Leuk die getallen uit het verleden, wat is nu het getalletje? Het was behoorlijk stijgende tot 2014. Logisch, handelkapot stuk. Met meer invloed in oekraïne en weer wat stabiliteit gaat het dus weer stijgen? Als de trend door zet richting de 1%.

ho4x | 22-02-16 | 15:10

@necrosis
Niet mijn humor.

flame_me | 22-02-16 | 15:09

flame_me
inderdaad , er is zware industrie. Bij Kharkov staat het grootste tank kerkhof van de wereld. Malyshev repareert de vele honderden t64, t72 en t80 tanks die nu staan te roesten om ze geschikt te maken voor de verkoop naar Congo, Nigeria en Midden Oosten.

Jan Boule | 22-02-16 | 15:07

@flame_me | 22-02-16 | 14:59
Je bent het aluminium van MH17 vergeten....

necrosis | 22-02-16 | 15:05

@Jan Boule
Oh ik had het over het 'faillissement' van Oekraïne. Maar over Rusland gesproken die hebben het ook heel moeilijk en met hun eenzijdige economie zal het veel tijd nodig hebben om hier bovenop te komen. Hetzelfde geld trouwens in mindere mate voor Oekraïne, maar voor hun liggen er in Europa wel kansen.

flame_me | 22-02-16 | 15:02

@Hunebedbouwer | 22-02-16 | 14:48
En toen werd je wakker

Tostiman | 22-02-16 | 15:01

@Hunebedbouwer | 22-02-16 | 14:48
Rusland failliet?
Met hun bewezen olie en gasreserves?
Desnoods schroeven ze alle kranen dicht en wachten ze tot de prijzen weer stijgen.
Noem eens wat positiefs over Oekraïne.
Ik zal je een handje helpen:
Ze hebben hele goede (en goedkope) wijnen, maar zullen problemen krijgen met de Fransen die hoe dan ook hun eigen wijnindustrie (volop gesubsidieerd) willen beschermen
Hoezo vrije handel en beter voor ons allemaal?
Vraag het trouwens eens aan Cees Veerman, voormalig minister van landbouw, fel tegenstander van de afbouw van landbouwsubsidies en tevens eigenaar van een aantal grote wijnboerderijen in Frankrijk.
De EU verbiedt protectionisme, maar de belanghebbenden trekken zich er geen reedT van aan!

necrosis | 22-02-16 | 15:00

@Tostiman
De Oekraïense bodem is rijk aan mineralen.
- titanium
- ijzererts
- kwik
- uranium
- kalk
- zout
- zwavel
- grafiet
- goud
- kolen

En er is wel wat zware industrie.

flame_me | 22-02-16 | 14:59

En zelfs die afgerond naar boven 0,2 % im-/export is dus niet eens relevant, want al van kracht.

van heinde en verre | 22-02-16 | 14:59

necrosis 14:51
wim venijn 14:51
dank voor uw toevoegingen dan wel aanvulliingen.

Jan Boule | 22-02-16 | 14:57

Beste argument is nog altijd dat het handelsverdrag al onomkeerbaar in werking is getreden.
En er dus helemaal geen ja stem nodig is voor het handelsverdrag.
Daaaag argument van het ja-kamp.

Nuchternederland | 22-02-16 | 14:56

flame_me 14:41
Argentinië, Ijsland en Rusland waren of stonden op de rand van faillissement maar zijn er uit geklommen. Of Rusland nu nog daadwerkelijk failliet is kan ik niet beoordelen, mijn kennis reikt daarvoor lang niet ver genoeg. Wat wel geldt is wanneer je als soevereine staat bi-laterale afspraken maakt je je er aan dient te houden zo niet dan geldt je als onbetrouwbaar en voorspelt zulks weinig goeds voor de toekomst.

Jan Boule | 22-02-16 | 14:55

Ik mis een 'update' notificatie Van Rossum.

Nieuws op joop.nl: 'Geensteil jorist eigen nieuwsbericht met verkeerde waarden'.
oi64.tinypic.com/fuqgw5.jpg

Ach, 0,2% is helemaal niet zo slecht en daar komen ook nog eens alle andere Europese landen bij.

De Belastingdienst | 22-02-16 | 14:53

@flame_me | 22-02-16 | 14:26
Moet je wel wat hebben om te verhandelen. Geld? Producten?
Als je eerst eens goed nadenkt, kan je alleen maar tot de conclusie komen dat het ons (werkende) alleen maar heel veel geld gaat kosten en dat alleen de multinationals er ijker van worden

Tostiman | 22-02-16 | 14:53

Als ik het goed begrijp is het referendum eigenlijk de laatste mogelijk voor de bevolking om te voorkomen dat we als lemmingen de afgrond in hollen?

Einde van de Domheid | 22-02-16 | 14:52

Jan Boule | 22-02-16 | 14:37
Natuurlijk. En nog erger. Ze hebben een staatsschuld van meer dan 100% van hun BNP. 180 miljard euries. Ook die moet die kant opgepompt worden. Vorig jaar was die nog 70%. Flinke stijging. Groei staat nu op -7%.
Dus ik denk niet dat ze daar ooit nog uit zullen komen.
Ondertussen betaald de EU de aanleg van oliepijpleidingen en gasleidingen. Uw centen. En die u vanzijnnevernooitmeer terug ziet. Zoals die 10 miljard die de EU even over maakt.
Corrupt als de pest. Met een staatsschuld waarmee je bijna 2 keer de grenzen van dicht kunt gooien. Van de hele EU.
Opzouten met die onrendabelen. Stem NEE!

Wim Venijn | 22-02-16 | 14:51

@Jan Boule | 22-02-16 | 14:37
De EU heeft inmiddels al miljarden overgemaakt naar Oekraïne en bovendien de laatste gasrekening van Gazprom aan Oekraïne voldaan om te voorkomen dat bepaalde EU landen geen gas meer krijgen uit Rusland.
Linkjes daarover heb ik al meerdere malen geplempt en ik blijf niet bezig.
Wat ik WEL ga herhalen, is dat Oekraïne een Griekenland in het kwadraat gaat worden.
De miljarden die we in Griekenland hebben gepompt, is klein bier vergeleken wat er in een corrupt land met 45 miljoen inwoners (Griekenland telt 11 miljoen inwoners) moet worde gepompt.
Hoe wil je handel drijven met een zo goed als failliet land?
En dan bedoel ik niet Rusland.

necrosis | 22-02-16 | 14:51

Jullie vergeten dat het geen evenwichtig akkoord is. De eerste paar jaar, zit Oekraïne voor EU leveranciers op slot. Dit terwijl het de andere kant op, wijd open staat. "Paar jaar" zal rekbaar begrip blijken.

MarcS | 22-02-16 | 14:51

Handel met een failliete en corrupte naziboedel en handelaren in oorlog, vrouwen en gestolen schilderijen moet kunnen. Een stedenband met de modernste en vrije stad in het Midden Oosten met de meeste start-ups, de slimste IT-ers en hoofdkantoren van alle multinationals -Tel Aviv- is natuurlijk een schande.

Piet Karbiet | 22-02-16 | 14:49

Zit ons geld hier ook bij dat Nederland al via de EU naar de naar de Oekraïne, geëxporteerd heeft ,want dan komt er een veel hoger percentage tevoorschijn.

blauwe zander | 22-02-16 | 14:49

Zal blij zijn wanneer het 7 april is.
Is dat strontvervelende anti Oekraine gebazel hier ook weer over.
Je leest er hier dan niks meer over, omdat het referendum dan is mislukt en het verdrag er gewoon komt, haha!
Daarna gaat Rusland failliet en word Europa een grotere economische macht dan China en de VS. Mooi.

Hunebedbouwer | 22-02-16 | 14:48

Oekraine heeft een BBP vergelijkbaar met het BBP van Noord Holland. Noord Holland levert 18% van het BBP van NL en dat is vergelijkbaar met de gehele Oekraine, dan valt er voor de 28 lidstaten PER lidstaat dus 5 een dikke 5 miljard aan potentiele afzet op de mat. Met de nadruk op potentieel, aangezien men geen geld heeft en wat is in godsnaam het voordeel van een afzetmarkt waar "maar liefst" 5 miljard gehaald zou kunnen worden? En dan ga je er nog vanuit de de hele mep aan geld wegvloeit en dat is niet zo natuurlijk. 2,5 mrd per EU lidstaat? Zou dat het zijn? En daarvoor moeten we dan 45 MILJOEN mensen uit een totaal andere economische wereld visumvrij toelaten in de verzorgingsstaat. In ruil voor 2,5 MRD? Belachelijk. De kosten om Oekraine financieel in t zadel te houden zullen astronomisch zijn, laat staan als je hun levensstandaard gelijk wil gaan trekken aan die van West-Europa om te voorkomen dat ze massaal deze kant op gaan komen. Dit hele plan is toch volkomen belachelijk om niet te zeggen volstrekt onverantwoordelijke, bijna kamikaze, politiek?
Dutchbeaurouge | 18-02-16 | 13:48

Dutchbeaurouge | 22-02-16 | 14:47

Hoezeer ik ook tegen het verdrag ben (klein beetje angst dat de EU graag een all-in oorlog tegen Rusland wil voeren, kunnen ze eindelijk een noodsituatie uitroepen en nationale bevoegdheden vorderen) denk ik dat uitbreiding met Oekraine en wellicht Turkije het einde van de EU zal betekenen. Geen enkele unie kan zoveel politieke, economische en maatschappelijke tegenstellingen dragen.

Auto Immuun 40-45 | 22-02-16 | 14:47

Een gemiddeld maandinkomen van 175 euro... Wat zou daar van overblijven? Een paar euro om extra Europese spullen te kopen? Een paar procent besparing op heffingen?
En export... Verouderde industrie die zonder enorme investeringen niet kan concurreren. Wellicht liggen er wat kansen in de agrarische sector, maar als ze net zo koppig en continu bezopen zijn als Russen dan ga je dat in nog geen 100 jaar op West Europees niveau krijgen.
Oftewel. Het wordt subsidieren om concurrentie te creeeren.
Nog even los van kapotgeschoten industrie, infrastructuur en dergelijke in het Oosten. Nog even los van het gebrek aan inkomsten uit verhuur van de Krim haven. Nog even los van het oplossen van de corruptie.
Maar goed, het ging al niet meer over handel, gelukkig maar want dat is toch een wassen neus.

Dima Beeline | 22-02-16 | 14:46

@C. Rinkema8288 | 22-02-16 | 14:29
De vergoeding van Poetin overstijgt het netto resultaat van de export naar dat corrupte land Oekraïne.
Lul niet, wat hebben we aan een compleet failliet land, moreel en economisch met het BNP van een gemiddelde Nederlandse provincie?
Niets, helemaal niets.
Het Nederlandse MKB schiet er geen zier mee op ergo de burger al helemaal niet.

miko | 22-02-16 | 14:45

@C. Rinkema8288 | 22-02-16 | 14:29
Als Poetin GS echt zou betalen, zouden de reclameblokken op TV ook gedomineerd worden door de GP campagne.

Mastermattie | 22-02-16 | 14:44

Hoe laat komt het Ja-Maar?
Er staan een paar mensen ontzettend voor joker op dit moment..

donkieshot | 22-02-16 | 14:43

@C. Rinkema8288 | 22-02-16 | 14:29
'Betaalt' is met een 't'.
En waarom vraag jij je af hoeveel Poetin betaalt (ALS hij al betaalt), terwijl je je niet afvraagt wat iemand als Soros van plan is met zijn pro-Oekraïne acties?
En wat te denken van het doodzwijgen van GeenPeil in de gangbare (linkse) media?
En sinds wanneer krijgen 'newbies' geen zwitsal meer achter hun nick?

necrosis | 22-02-16 | 14:42

Netjes aangepast. Heeft niemand gezien.

LaPetite | 22-02-16 | 14:42

Andere vraag: Zitten daar ook die 40 gestolen Hollandse meesters bij?

Piet Karbiet | 22-02-16 | 14:42

Maar daar is de verdeling van schilderijen nog niet in verwerkt.
Want dat doet het natuurlijk ook goed voor het BNP van de Oekraine, importkosten 0 Euro.

General McAuliffe | 22-02-16 | 14:41

jullie beginnen nu wel elk minuscuul puntje aan te pakken om je punt te maken hè..... zijn jullie misschien niet zeker van een goede afloop?
bArAbAts | 22-02-16 | 14:18
.
Nee dat zijn 'we' zeker niet. Al de reactie gezien van de mp op het uitlekken van de strategie die gebruikt wordt om naar 'ja' te leiden? Er is tenslotte altijd een groep 'zwevende kiezers' en ook die moet blijvend geïnformeerd worden over de waarheid. Ik snap dat. En jij ook als je even nadenkt.

tejootje | 22-02-16 | 14:41

@Jan Boule
Rusland moet niet zeuren. Ze hebben zelf ervoor gezorgd dat het land failliet is door hun militaire aanwezigheid in Oost Oekraïne en de Krim.

flame_me | 22-02-16 | 14:41

Nuance: Van Rossem spreekt over nederlandse export en import maar het is in de basis een EU verdrag. Wellicht zijn er een aantal landen die veel meer met Oekraine (kunnen of willen) doen? Ik kan me zo voorstellen dat in het oostblok die percentages oplopen tot 20%? In EU verband is het misschien nog te rechtvaardigen. Neemt niet weg dat mijn stem nee zal zijn en niet om Oekraine (al moeten we dat niet willen met zijn allen) of zelfs de EU (al mag die kapot van mij) maar vooral om een stem te laten horen.

Kat van T | 22-02-16 | 14:41

In 2013 leende de toenmalige regering van Oekraïne 3.075 miljard dollar van Rusland met de afspraak dat de schuld op 15 december 2015 zou worden ingelost. Moskou heeft nog geen cent ontvangen omdat de huidige regering de vorige regering niet erkent en dus dat afspraak niet rechtsgeldig is. Moskou is naar het IMF gestapt en het IMF geeft Moskou gelijk, daar het een soevereine schuld betreft. Oekraïne wil coûte que coûte op goede voet blijven met het IMF dat 17.5 miljard dollars heeft klaar liggen voor dit land. Gaat onze(? ) EU de schuld betalen aan Rusland van 3.075 miljard uit 2013?
Een niet ondenkbeeldig scenario me dunkt daar de weg vrij gemaakt moet worden voor een toekomstig toetreden want daar draait het op uit.

Jan Boule | 22-02-16 | 14:37

Keer op keer worden de voorstanders in hun hemd gezet bij letterlijk elk onderdeel van het verdrag.

sinar2 | 22-02-16 | 14:37

Als iemand heel hard roept dat het allemaal GEWELDIG is en dat je vooral GEEN zorgen hoeft te maken, en dan tussen de regels door, en soms ronduit expliciet, nog wat dreigementjes met oorlogen, crisissen en andere ellende over me uitstort, dan hoef ik niet eens meer te weten waar het precies om gaat omdat alle alarmbellen al tien keer af zijn gegaan. Propaganda was ooit iets waar je mee kon werken als overheid maar dat is allang voorbij. En zoals het de overheid betaamt lopen zij een jaar of 10 achter de feiten aan en gaan dus vrolijk op het propaganda orgel met als gevolg een averechts effect en algehele minachting over zoveel neerbuigendheid jegens de burger die vaak beter geïnformeerd is dan dat welke overheid dan ook kan bevroeden want in hun papieren maakbare wereld staat alleen dat burgers niets weten en alles slikken vol zoete koek. De douche zal weer eens ijskoud gaan worden waarna er weer gereageerd zal gaan worden met termen als geschokt, diep teleurgesteld bladiebla wat altijd alles zegt over de persoon zelf en bijzonder weinig over de aanleiding van al deze geschokte en teleurgestelde politici.

Dutchbeaurouge | 22-02-16 | 14:37

Zit hier ook die paar miljard bij van die Oekraiense oligarch die via de Zuidas het land uit is verdwenen? Dat EU-geld staat nu ergens op een belastingparadijsje.

Piet Karbiet | 22-02-16 | 14:29

Geenstijl , zeg maar eerlijk hoeveel Poetin jullie betaald om steeds maar weer deze rotzooi neer te plempen. Vorige keer nog Oekraine beschuldigd van aggressie to dat arme Rusland.

C. Rinkema8288 | 22-02-16 | 14:29

Om het pro-Oekraïne kamp nog maar even een welverdiende schop onder den aarsch te verkopen:
Lees hier eens over de Nederlandse handel met Rusland (vóór de boycot van de EU):
www.volkskrant.nl/buitenland/hoeveel-l...
Het enige wat Nederland straks exporteert naar Oekraïne, is hetgeen we ook al exporteerde naar Griekenland (gratis geld).
Dus nogmaals: OekraiNEE!

necrosis | 22-02-16 | 14:29

Gelukkig, ik dacht dat dit toch echt een aanwinst was voor een continent met weinig crises.

eik796 | 22-02-16 | 14:27

Ehm wellicht is de intentie van een handelsverdrag om de handel te laten toenemen? Als er al veel handel was dan is een handelsverdrag minder nuttig want dan hebben bedrijven hun weg al gevonden in de specifieke regels die betrekking hebben tot handel met een land zonder verdrag.

flame_me | 22-02-16 | 14:26

In de media wordt het gepresenteerd als een 'handelsverdrag' / 'akkoord' of zelfs handelsverdrag voor USA / EU (TTIP). Echter wat ze er niet bij vertellen is de inhoudelijke, aap uit de mouw dat er aan dat ene voordeeltje (Handel) veel meer nadelen zitten ten behoeve van multinationals.

Anoguurder | 22-02-16 | 14:25

Hey, zijn er een paar cijfertjes veranderd ;-) ?. Had net uitgerekend dat 0,00179% gelijkstaat aan 9 minuten per jaar. Veranderen jullie het in 0,179%.

alexbl | 22-02-16 | 14:24

enne nu geen handel betekent toch veel ruimte voor GROEI! maarja tis maar hoe je het WIL bekijken!
bArAbAts | 22-02-16 | 14:20

Ik daag je graag uit ons uit te leggen hoe NL hier ooit geld aan gaat verdienen. Vergeet niet aan de kostenkant de miljardensubsidies mee te nemen om de burgeroorlog mee te financieren en deze technisch failliete schurkenstaat liquide te houden. Ga verder uit van een Oekraiens maandinkomen van rond de 200 euro...

accijnstoerist | 22-02-16 | 14:24

Ja maar na het verbond met Oekraïne zal dit stijgen tot ongekende hoogten.

hoax! | 22-02-16 | 14:24

Is die export inclusief het aluminium van MH17?

gentle giant | 22-02-16 | 14:23

Ik zou graag zeggen: "minder, minder, minder", maar dat is gezien de statistieken dus niet mogelijk.

Ikhebeenvraag | 22-02-16 | 14:22

Het wordt steeds duidelijker dat het zogenaamde handelsverdrag wordt misbruikt als doekje voor het bloeden van 300+ pagina's): NATO/VS invloed in Oekraïne, de achtertuin van Poetin. Dáár draait alles om. Met de 5 miljard van "Fuck de EU" Victoria Nuland was dat - voor velen - al lang duidelijk.

Lupuslupus | 22-02-16 | 14:22

Komen er ook andere dingen dan leugens en rekeningen voor deze leugens uit Brussel?

accijnstoerist | 22-02-16 | 14:20

enne nu geen handel betekent toch veel ruimte voor GROEI! maarja tis maar hoe je het WIL bekijken!

bArAbAts | 22-02-16 | 14:20

Holy shit,draag juist deze feiten eens zo breed mogelijk uit,GS..!
Met deze wetenschap is het voor de twijfelaars in Nederland toch godsonmogelijk om met het volle verstand op 6 april voor een "ja" te gaan...?
+1000 voor deze uitzoekklus,btw.

R.B.Scott | 22-02-16 | 14:20

Holy shit,draag juist deze feiten eens zo breed mogelijk uit,GS..!
Met deze wetenschap is het voor de twijfelaars in Nederland toch godsonmogelijk om met het volle verstand op 6 april voor een "ja" te gaan...?
+1000 voor deze uitzoekklus,btw.

R.B.Scott | 22-02-16 | 14:20

@Van Rossum Rekenen is niet je sterkste kant.
Je uitkomst moet nog met 100 vermenigvuldigd worden.

In 2014 was het 0,1789%

De Belastingdienst | 22-02-16 | 14:19

jullie beginnen nu wel elk minuscuul puntje aan te pakken om je punt te maken hè..... zijn jullie misschien niet zeker van een goede afloop?

bArAbAts | 22-02-16 | 14:18

Ja maar door het 'associatieverdrag' gaat dit natuurlijk explosief stijgen. Datzelfde hebben we gezien toen we één EU kregen, oh wacht eens eventjes..

Boris die Sauertopf | 22-02-16 | 14:17

Nou Jan... tijd om even naar de TK te gaan en ze dit onder de neus te schuiven.
Hoezo goed voor Nederland?

Schietmijmaarlek | 22-02-16 | 14:17

We moeten gewoon 75 miljoen meer aan Oekraïense wijn drinken. Daar is geen verdrag voor nodig.
Als ik dit staatje zie, zorgt de handel met Nederland er voor dat de Oekraïense schulden ieder jaar 75 miljoen oplopen (net zo als de oninbare tegoeden in Nederland).

frank87 | 22-02-16 | 14:17

We moeten eerst een tig miljard in Oekraïne pompen om er paar duizend euro aan te kunnen verdienen. Klinkt erg EU-logisch.

Wim Venijn | 22-02-16 | 14:16

Klasse werk. Waarom doen de andere dit niet ?
HaaiBaai | 22-02-16 | 14:06

Omdat die betaald worden door de EU. Met de EU-trekpoppen bij de NOS bovenaan.

Hulde voor Geenstijl/GeenPeil. Iedereen die ik spreek, stemt begin april keihard tegen dit verdrag.

Snackbar van Allah | 22-02-16 | 14:15

@M.H.Roberts | 22-02-16 | 14:09
Goed gezien. Maar hebben we da niet meer kans om te groeien waneer we vrienden blijven met, bijvoorbeeld, Rusland. Dat is een veel grotere economie. Dus wederom een argent om NEE te kiezen. En Rusland als betere partner te blijven zien.

Mark_D_NL | 22-02-16 | 14:15

Lachen! Eerste zin meteen bulderen, klasse!

belo | 22-02-16 | 14:14

Hoe hard kun je door de mand vallen..

tejootje | 22-02-16 | 14:13

Het is lastig geld te verdienen aan arme mensen.

i-Wonder | 22-02-16 | 14:13

O jee, nu komen er nieuwe cijfers van het CBS dat het wel goed voor ons is. Het mooie van cijfertjes is dat je er mee kunt goochelen.

doskabouter | 22-02-16 | 14:11

Een PvdA of VVD politicus heeft wellicht financiële belangen in de handel met Oekraïne. Dat is reden genoeg voor een verdrag. #Gesjoemel. Welke politicus is er niet groot mee geworden?

El Rico Grande | 22-02-16 | 14:11

Stemmingmakerij is het!

Karig Hutje | 22-02-16 | 14:11

En een paar promille daarvan verdwijnt direct in de zakken van alle lui die je moet omkopen om je handelswaar op de juiste plek te krijgen.
En die invoer, zijn daar schilderijen bij meegeteld?

Dima Beeline | 22-02-16 | 14:09

Ik wil natuurlijk niet te ver doordenken hier, maar betekent dit niet juist dat er groeiruimte is?

M.H.Roberts | 22-02-16 | 14:09

Als we die Koblenko nou eens terugexporteren, stijgt het misschien met een dikke per mille

Tobi | 22-02-16 | 14:08

[advocaat van="duivel"]
Dit is een beetje dezelfde logica als 'er hoeven geen stemlokalen te komen want de opkomst is zo laag'.

Dat er nu zo weinig handel mee wordt gedreven is eerder een argument om WEL een handelsverdrag te hebben.
[/advocaat]
Neemt verder niet weg natuurlijk dat het referendum niet over dat deel gaat natuurlijk.

Rest In Privacy | 22-02-16 | 14:07

Klasse werk. Waarom doen de andere dit niet ?

HaaiBaai | 22-02-16 | 14:06

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl