Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Pim had het zo gewild

ikwoudatik.pngEen zekere voormalig universitair docent Marxistiese Sosiologie had vrijdag 68 kunnen zijn. Wilhelmus Simon Petrus Fortuyn (Driehuis, 19 februari 1948 – Hillywood, 6 mei 2002) had echter het ongeluk om een aantal linksdraaiende kogels tegen te komen in zijn onstuitbare opmars naar het torentje. De walgelijke man aan het andere eind van de loop stond hoeft overigens vanaf vandaag geen psychologische behandeling meer in te ruimen in zijn vegamacrobiotische dagritmetje. De Nederlandse samenleving is daarentegen verwarder dan ooit, onwillig en incapabel om eens goed met een man in een witte jas te praten over wat Fortuyn zag als grootste kwaal in de samenleving, de islamisering. Weekend rant na de breek. Net als het baasje van Kenneth en Carla dat zijn rood onder het schijnsel van de Halve Maan zag verbleken vraagt links Nederland zich in toenemende mate af of de solidaire verzorgingsstaat wel samengaat met een nieuwe verzuiling, waar er eigenlijk maar één echte zuil overeind staat. Mensen als Aboutaleb en Lodewijk Asscher (op lucide momenten) erkennen dat het social fabric van Nederland toch minder sierlijk staat als gezichtsbedekkende sluier. Helaas zijn de jobcohenners en de benettonreclameracisten nog onverminderd dominant in de Linkse politiek: de boel moet nog steeds bijmekaar gehouden worden en met veel subsidie moet verschil nog steeds gevierd worden, het liefst in de moskee. Zihni Özdil, Sultan van het Secularisme, richt zijn aanklacht tegen racistisch Nederland niet voor niets grotendeels aan de goedbedoelde linkervleugel van de maatschappij, die met het knuffelen en belonen van sectarisme juist de integratie in de weg staat. GroenLinks is, aangezien daar de kennis over de Islam uit de Lonely Planet komt ("Exciting souks and a rich, vibrant cuisine that fuses great spices with tasty roasted meats"), volledig af te schrijven. Alleen de SP - totalitairen herkennen elkaar - weet dat de islam opium voor het volk is, maar staat veel te dicht bij radicaal-linkse groeperingen die onder het mom van "anti-imperialisme" elke idioot met een baard en een AK-47 die de dood aan Amerika verklaart omarmen. Het gebrek aan besef dat juist de Oostelijke imperialistische traditie - men noeme de Ottomanen, Mughals, Saffaviden of het petrodollarnetwerk van fanatieke islamieten uit de Golf - net zo rijk en net zo sterk is als de Westerse komt niet binnen bij de linkse anti-imperialisten, die zich daardoor makkelijk voor het karretje laten spannen van het oosterse imperialisme, vooral als Israël erbij wordt getrokken. Hedendaags links heeft immers een groot probleem met het vrij blijven van antisemitisme, of anti-Zionisme, zoals het tegenwoordig heet. Aan de rechterkant is het ook niet best. De populistische Neofortuynistische partijen, met een leider met teveel haar, of eentje met te weinig, kunnen met enige uitzondering hun partijstoeltjes slechts vullen met alcoholisten, meppers en onhandige provinciale minkukels met heikneuteraccenten en een visie op de maatschappij die niet verder reikt dan "hun kenne geen nedelans prate". De intellectuele diepgang, charme of gevoel voor de aard en de werking van de Nederlandse verzorgingsstaat, zoals de Goddelijke Kale dat wel had, wordt nooit bereikt. De Lijst Pim Fortuyn was al een freak show van rommelige baasjes en Winny de Jong, bij zijn opvolgers is het niet veel beter. De VVD kan het ook niet goed doen: zodra er ook maar één moment wordt afgeweken van het economische verhaal en iemand het waagt om het over waarden te hebben, dan is het land te klein. Mark Rutte, in een vorig leven personeelschef van de zeepfabriek, heeft het moreel gezag van een verkoper van tweedehands Saabs. Wetende dat dat zo is speelt hij het dus juist op het vermijden van diepgaande discussies over ideologische en morele keuzes: hij verwijst naar Frau Merkel of gooit Samsom onder de bus, die als een ex-GreenPeace jongen natuurlijk altijd hapt als er ergens een deugpuntje te scoren valt. Wijkt er iemand van deze lijn af, dan is de jacht geopend: Halbe Zijlstra is meteen de nieuwe Hitler als hij het culturele punt aankaart, zoals wel blijkt uit de reacties op zijn niet heel vreemde constatering dat de Nederlandse manier van leven in gevaar komt door de massa-immigratie. Er is eenvoudigweg geen ruimte meer voor een gematigd rechts geluid, zeker nu het CDA in de oppositie en zonder gestrenge zedenmeesters als Donner en Hirsch Ballin op de voorgrond vrijwel onzichtbaar is. D66 is misschien nog wel het ergst van allemaal: evenals bij GroenLinks overheerst hier de bakfietsromantiek van een soort oriëntalistische bewondering voor de nobele wilden. "Marokko is echt een prachtig land en de mensen zijn er zo vriendelijk, wij zijn met Sterre en Beer vorige zomer nog langs de zeven koningssteden gereisd. Ja, met de trein ja". Daarbij vormt de partij zijn campagnestrategie volledig op het counteren van het populisme: al had Pim nog zo'n gelijk, was het nog zo'n fijne LGBTQIIA-woelmuis en waren zijn opvattingen nagenoeg gelijk aan de koers van D66 nu op het gebied van werk en sociale zekerheid, gelijk zal hij niet krijgen van de consultantskliek rond Pechtold. D66 is namelijk de lifestylepartij voor mensen die kakken op het volk dat zich laat leiden door populisten en Pim staat te boek als aartspopulist. Populisten zijn tegen islam, dus D66, ooit de ontzuilingspartij, is ineens voor. De volstrekte waardeloosheid van de rechtsliberale politiek, gecombineerd met een cynisch vertrouwen op pollsters, spindoctors en andere communicatiesujetten met moeilijke brillen is voor de oude garde, zoals voormalig minister van epische kinderboeken, Jan Terlouw, om vanachter de geraniums machteloos toe te zien hoe het redelijke alternatief steeds meer ontbreekt. Het is dus treurig gesteld met de erfenis van het Fortuynisme. En de islamisering? Die dendert door, met duizenden Nieuwe Nederlanders per maand. Gelukkig is Pim waarlijk opgestaan, althans volgens de Amerikaanse commentatoren van Politico. Zijn nieuwe aardse gestalte? Donald Trump.

Reaguursels

Inloggen

Bah, wat een walgelijk stuk van Vox. Die lui keuren nog eventjes de moord op Pim Fortuyn goed. Gaan ze volgende week ook even leuk een stukje schrijven over hoe Breivik ons heeft behoed voor de volgende Stalin?

Piet van het Padje | 22-02-16 | 17:50

Voor de rest is Wilders inderdaad ons beste alternatief op het moment, alleen moet er wat kwalitatieve aanwas bij gezien het beoogde aantal zetels. Gelouterde mensen uit het bedrijfsleven of eigen ondernemers, maar zonder de 6 skeletten in de kast...

Brunssum73 | 22-02-16 | 17:39

Mikes | 22-02-16 | 16:09
Dat kan natuurlijk prima gereguleerd worden door het benodigde aantal legaal aan het werk te zetten. Beetje retoriek die de EU ook gebruikt.

Brunssum73 | 22-02-16 | 17:37

Trump snapt er geen zak van! Het uitbannen van de illegale werklieden in de USA zorgt voor een stervende economie! 26% van alleen alle agrarische handelingen alleen al wordt gedaan door illegale bezoekers van de USA.

Mikes | 22-02-16 | 16:09

Zou het het proberen niet waard zijn om Wilders een stap terug tussen de coulisen te laten doen en de beschaafde,goed gebekte en intelligente Martin Bosma naar voren te schuiven?
Ik maak me sterk dat deze man een stemmenmagneet zou kunnen zijn.

R.B.Scott | 22-02-16 | 14:34

wat is er eigenlijk van die hondjes terecht gekomen?

Mikes | 22-02-16 | 13:51

Fortuyn was een goeie. Wilders is een goeie. Trump is een goeie.
Fuck de rest.

lekker wijf | 22-02-16 | 13:24

Sprekend Tommy Wieringa op dat schilderij.

lekker wijf | 22-02-16 | 13:14

@miko | 22-02-16 | 02:57
Zo is het ook met soorten kruisen. Zuiverheid van soort is in de biologie extreem belangrijk voor soortbehoud maar bij mensen schijnt het hip te om het tegenovergestelde te doen.

pluk-87 | 22-02-16 | 12:36

Wilders is helaas geen tweede Pim maar wel onze enige en allerlaatste hoop voor het voortbestaan van ons goede oude Nederland zoals we het (hoe lang nog?) kennen
nos.nl/video/2088387-hele-interview-me...

telelezer | 22-02-16 | 12:16


Die vergelijking is een dolksteek in de rug van Pim.
Die trump heeft nog geen 1 procent van het charisma wat Pim had. Pim zou zich in zijn graf omdraaien als hij zou zien wat er met zijn levenswerk gedaan(niet) is, en dat we hem hebben laten stikken.

Radijsje | 22-02-16 | 11:20

Als de Linkse Kerk dezelfde hoeveelheid spot en kritiek zou besteden aan de islam als dat zij de afgelopen eeuw besteed heeft aan het christendom, dan zou dat heel de Europese islam in een existentiele crisis brengen en het zou menig moslim bewegen tot terugkeer naar het land van herkomst. Maar de Linkse Kerk is helemaal knuffel knuffel met de islam en juicht het blijkbaar toe dat we steeds meer te maken krijgen met een onredelijke en gewelddadige, krankzinnig intolerante, vrouwenhatende, wetenschaphatende en moderne rechtsstaat hatende islam. Zodat het er sterk op lijkt dat er tegenwoordig naast de islam geen groter anti-moderne en anti-emancipatorische kracht in de wereld is dan juist de Linkse Kerk.

notamused | 22-02-16 | 11:10

Wie is die Samson toch waar het zo vaak over gaat? Iemand die nog steeds "Samson" zegt, en niet "Samsom" neem ik per definitie niet serieus. Verder wel mooi opgepend.

HMCuiteraard | 22-02-16 | 10:54

Trump met Fortuyn verglijken lijkt mij een belediging voor Pim Fortuyn, maar dat is mijn mening.

Maar ja, je ziet wat er gebeurt als je Pim Fortuyn opruimt! Het `probleem voor links` is daarmee niet opgelost. Sterker nog, je krijgt dan nog 'extremer' ervoor terug, zie Wilders. Wilders is gewoon geen Fortuyn voor mij, sorry, maar die man loopt qua intelligentie toch ver achter op Fortuyn.

DerWaarheid4 | 22-02-16 | 10:39

Zoals iedereen na de oorlog in het verzet had gezeten, zo heeft iedereen na de dood van Fortuyn altijd geweten dat Pim het zo had gewild.
Een geheel nieuwe variant van lijkenpikkerij.

Koos Knak | 22-02-16 | 10:36

Voor de stroming die uw voorkeur geniet:

politiek: nationalistisch, tegen "Europa"

en economisch: socialistisch, tegen vrijhandel, anti-bedrijfsleven

hebben ze 80 jaar geleden een woord uitgevonden. U kunt dat zelf invullen denk ik ......

Econoom | 22-02-16 | 10:05

Amen my brother

Triple2K8 | 22-02-16 | 10:04

@arlen | 22-02-16 | 08:46
Ik heb Jan Terlouw op een van de vorige D66 congressen een toespraak horen houden over technologie en duurzaamheid. Dit ontlokte bij een andere D66-er (Jacob Kohnstam) de opmerkelijke uitspraak dat Terlouw op z'n oude dag nog communist dreigde te worden!
Hoezo Teflon liberalisme?

Brulboei_61SB | 22-02-16 | 09:58

Uitstekende analyse van de staat van het land.Die Zentgraaff kun je wel om een boodschap sturen, zoals een oud-Hollands gezegde luidt.

daytripper | 22-02-16 | 09:58

Links rechts united en knok tegen dit kabinet
@jitro | 22-02-16 | 09:19
En dan? Dan komt er een ander kabinet met meer van hetzelfde. Ik geloof niet dat we ook maar iets te verwachten hebben van de polletiek. Het moet vanuit de maatschappij komen. De bevolking.

atheïstisch stemvee | 22-02-16 | 09:57

Dat links wat je aankaart heeft niets met links te maken. Zowieso al dat dom gelul over links en rechts scheid je een bevolking in 2 groepen. Of we het over 2 supporters groepen hebben die elkaar de hersens in slaan omdat tja waarom eigenlijk dat vraag ik me al een langere tijd af.
Al eeuwen lang trekken we als mens door uiteen lopende culturen en gebruiken heen. Culturen met andere gebruiken die we respecteren. Niets mis met de landen die islamitisch zijn. Mensen in deze landen zijn over het algemeen erg gastvrij. Het is de politiek die een enorm fout beleid voerd. Grove grote fouten maakt. De bevolking hiermee opstookt en ophitst. De bevolking verdeeld. Het zijn de foute predikers die religieuze extremisme predikt en de mensen verdeelt. Het zijn de elite en de multinationals die samenlevingen ontregelt en de afgrond in kiepert puur uit eigen belang. Deze psychopaten zijn de oorzaak van alle ellende op deze wereld. Macht Geld Aanzien Een valse cultuur waarin alles in termen van geld word gemeten. Ze willen indruk maken op anderen. Je word afgemeten met wat je bezit. Een zielige cultuur.
En natuurlijk zijn getraumatireerde op de vlucht geslagen mensen zielig die zouden moeten geholpen worden. Maar gros van wat er binnen komt zijn feest vierende gelukzoekers die het niet zo nou nemen. Europa is een chaos medemogelijk gemaakt door de EU. Er straalt geen daadkracht uit het ontbreekt aan leiderschap. Elk land dweilt met de kraan open en de EU leiders zijn veelste druk met belangrijk zijn. Elk EU land zit in een coma. En wij maar modder gooien naar elkaar terwijl de EU en het nepkabinet hier de oorzaak van zijn en buitenschot blijven.
Ik had me een andere europese eenheid voorgesteld. Moet zeggen dat de euro enorm handig is in andere landen. En het is waar wat die engelse zegt. De miljarden die aan de EU zinloos word verspilt had ook nederland in het eigen land kunnen stoppen. Europa houdt een hoop ontwikkelingen tegen door zinloze wetten. Het ontbreekt aan controlles aan de grenzen maar niet als je als ondernemer een tegeltje te weinig in je keuken hebt dan kan je je onderneming sluiten.
Links rechts united en knok tegen dit kabinet. Dit kabinet van dieven en leugenaars die nederland sloopt en de bevolking tegen elkaar opzet.

jitro | 22-02-16 | 09:19

Goed stuk. Zentgraaf en Spartacus zijn aanwinsten voor GS.

knutsel | 22-02-16 | 09:10

bimborella | 22-02-16 | 09:00
.
U geeft de provo's enzo veel te veel credits. Het is altijd al zo geweest dat degenen met de grootste waffels in het nieuws komen. Terwijl ook in die tijd de meerderheid van de bevolking daar helemaal *niets* van moest hebben.

Lupuslupus | 22-02-16 | 09:07

Waar vroeger de provo's enzo riepen dat je tegen het systeem moest schoppen, always question authority etc. etc. etc. zijn diezelfde mensen (nu zijzelf de posities verworven hebben) van hun geloof gevallen. Zij wensen zelf met aanbeden authocratie te heersen binnen bedrijven, organisaties en de politiek.

bimborella | 22-02-16 | 09:00

Laten we dan (een uitspraak die aan hem wordt toegeschreven tenminste) Winston Churchill er ook nog tegenaan gooien: De antifascisten van nu zullen de fascisten van morgen zijn.

bimborella | 22-02-16 | 08:57

Als men nu eens begint met de grondwet aan te passen, zodat het volk direct haar minister president kan kiezen. Een met meer macht die zijn eigen kabinet samenstelt. De controleurs in de tweede kamer kiezen we in een aparte verkiezing.
En natuurlijke de gekozen burgemeester, een met meer bevoegdheden. Ook hier kunnen we de controleurs apart kiezen.

Dutch_Holland | 22-02-16 | 08:49

Als iemand symbool staat voor het Teflon liberalisme is het Jan Terlouw.Met zijn commissie over gentechnologie heeft ie die industrie in Nederland jaren teruggeworpen,onder het mom we twijfelen nog.Over zijn regeerperiodes zal ik maar zwijgen.

arlen | 22-02-16 | 08:46

Wat Gregovic zegt 👆🏼

Bubba | 22-02-16 | 08:41

Pim was onze held, is onze held en zal altijd onze held blijven.
Nu moeten we het echter doen met Geert: Interview met Wilders: content10c2b.omroep.nl/urishieldv2/l27... .

Mastermattie | 22-02-16 | 08:40

Donner en Hirsch-Ballin.
Twee van de meest walgelijke politici die een enorme minachting hadden voor het volk. Net als hun leider die zonder blikken of blozen ons land heeft verraden aan de EU.
Het CDA, met hun vrijheid van godsdienst, staat mede aan de basis dat de islam behandeld werd als een normale religie.
Walgelijke sujetten.

domheid regeert | 22-02-16 | 08:37

Niet lang geleden hoorde ik Sonja Barend (nota bene) vertellen dat, in al die jaren dat zij mensen interviewde, Pim DE ENIGE was die tijdens een discussie zijn standpunt bijstelde en toegaf het (op een bepaald item) bij het verkeerde eind had.
Een uitzonderlijk man, dat was het.

Carmelita | 22-02-16 | 08:31

[email protected] | 22-02-16 | 07:05
Welkom bij de gelederen van de GS reaguurders kolommen jij fijne linkse rakker!
Als je de moeite zou nemen even iets dieper te lezen in de berichten op geenstijl zul je merken dat "alle moslims het land uit" helemaal NIET de oplossing is die Geenstijl aandracht (en zelfs vaak zat ook aangeeft als een illusie die nooit zal werken). Geenstijl en haar reaguurders pleiten voor het stellen van grenzen aan de tolerantie die wij als maatschappij hebben voor de moslimcultuur op de vlakken waar deze lijnrecht tegenover de onze staat. Wij staan voor het aanpakken van discriminatie in AL haar vormen, dus ook de "positieve" discriminatie die het over de laatste tientallen jaren zo maatschappelijk onaanvaardbaar heeft gemaakt om kritisch te zijn over de delen van de Islam en de integratie van de Islamieten die niet aansluiten bij onze westerse cultuur (onderdrukking van vrouwen, jodenhaat, openlijk aanhangen van terroristen en geweldplegers, gebrek aan respect voor authoriteit, om er maar een paar te noemen)

De gemiddelde geenstijl reaguurder is helemaal niet zo'n botte hork als dat de mediaas het willen doen voorkomen. Het is echter nogal lastig om een genuanceerd wereldbeeld te uiten in een tegeltje onder een artikel over Pim Fortuyn. Dus ik sluit af met een quote van de man zelf over exact dit onderwerp (Als antwoord op een vraag naar het verschil tussen hem en de vroegere CD politicus Hans Janmaat):

"Ik zeg: iedereen die hier binnen is, blijft hier binnen. Janmaat ging wel een stapje verder. Die wilde bevorderen dat mensen een enkele reis terug kregen. Dat zult u bij mij niet zien. Wat ik wel zeg, is dat het nu afgelopen moet zijn. En dat we er genoeg hebben. Veertigduizend per jaar, dat is in vier jaar tijd een stad van een omvang van Groningen. Dat moeten mensen zich eens even goed realiseren. En dan veelal: enkele reis onderklasse. Nou dat zie ik niet zo zitten. Daar moeten we maar eens even mee stoppen."

Gregovic | 22-02-16 | 08:28

Wat gaat dat een belangrijk punt in onze geschiedenis worden straks. Rust zacht Pim. Uit het oog, maar nooit uit het hart.

Democratuur | 22-02-16 | 08:23

@duitse herder | 22-02-16 | 07:04
Hehe. En ook hij zal op de een of andere manier wel wachtgeld krijgen.

Driewerf Hoezee | 22-02-16 | 08:10

Ach ja, Fortuyn: man met diepgang.
Maar vooral zo leuk.
Zijn gesprekken met Harry Mens: Maar Harry toch..." en hem dan spontaan, en plein public, een zoen geven.
Enzovoort, enzovoort.
Nu de comments lezen.

Carmelita | 22-02-16 | 08:09

@Aristotalloss | 21-02-16 | 23:15
Ik geef ook aan dat de islam noch achterlijker is. Maar islam fout, dus zionisme goed is net zo goed belachelijk.
Maar ik zeg er verder niks over, want Zentgraaff kan duidelijk niet tegen dat ie gewezen wordt op het doen van een Mat Herbentje: Uit naam van Fortuyn iets beweren wat recht in gaat tegen wat hij zelf gezegd heeft. Sneu.

Oh ja, en wat is het verhaal van doe laatste link slecht. Had qua demonisering van Fortuyn zo uit het dagboek van Cohen gekopieerd kunnen zijn.

TheEgg | 22-02-16 | 08:02

-weggejorist-

blanke pool | 22-02-16 | 07:41

Wat hebben politici een puinzooi van dit eens zo gezellige en onschuldige kikkerlandje (en continent) gemaakt. En ze doen hun best de bende groter en groter te maken.

Muggenmepper | 22-02-16 | 07:19

@ Zandgraaff
De nieuwe Fortuyn: Donald Trump ?! Wat ben je een grappige maar naief persoon. Die achterlijke amerikaan is intelectueel een onbenul vergeleken met Pim Fortuyn. Doe mij en anderen een plezier en ga eerst je huiswerk doen voordat je met iets "semi"-intelectueel komt.

loser | 22-02-16 | 07:17

BenHetZoZat | 21-02-16 | 22:13
Heb Pim nooit kunnen betrappen op intelect. Wel intellect - veel van dat.

metzonderzijwieltjes | 22-02-16 | 07:13

Ik hoorde dat Volkert vd G.... naar Amerika wil. Hij wil tijdelijk deel uitmaken van het Team Trump.

duitse herder | 22-02-16 | 07:04

Het is om gallisch van te worden.

McMarx | 22-02-16 | 05:09

Hoe had Fortuyn Merkel geduid met haar open grenzen voor de verspreiders van de islam en de islam-eisers?

Jan Dribbel | 22-02-16 | 03:28

@pluk-87 | 22-02-16 | 02:09 Tja dat zag ik al gebeuren in de jaren zeventig.
de koopgoten die in Nederland al algemeen waren kwamen daarna in België.
Raar ook eigenlijk dat de Europese unie de streekkaas, wijn hammen en wat meer veilig wil stellen maar de menselijke identiteit nog liever vandaag dan morgen bij het grof vuil zet.

miko | 22-02-16 | 02:57

@Pseudoniempje | 22-02-16 | 01:34
Hij begreep ook goed dat het juist mooi is wanneer landen in Europa hun eigen identiteit zouden behouden, dat is pas diversiteit. Nu beginnen alle grote Europese steden op elkaar te lijken met al die moslims en andere onverlaten.

pluk-87 | 22-02-16 | 02:09

@ Ik reaguur al 5 jaar | 22-02-16 | 01:32
Ach, we hebben er "hou een sop" aan overgehouden.

You-On-A-Gin | 22-02-16 | 02:06

@ #enpassant | 22-02-16 | 00:39
Een nare bevestiging van 15 jaar (als het niet veel langer is) idioot regeren in Nederland... Dank voor de link, deze kende ik nog niet.

SleezerBret | 22-02-16 | 01:54

Ik heb Gonny van Oudenallen gemist in het verhaal. Hoe zou het nu met haar zijn? D'r wachtgeld is al op. Die kon het hele parlement aan de slappe lach krijgen, weten jullie dat nog? LOL heet dat tegenwoordig. Haar lemma op Wikipedia gaat niet verder dan oktober 2006 toen het wachtgeld begon . . .

Ik reaguur al 5 jaar | 22-02-16 | 01:32

Ooit heb ik het genoegen gehad de heer Fortuyn bij hem thuis te mogen ontmoeten. Niet als vriend, maar als ondernemer met een zakelijk probleem.
Het was midden jaren negentig en naast zijn hoogleraarschap aan de universiteit, had hij een adviesbureau gevestigd op zijn huisadres. Op voorspraak van een gezamenlijke relatie nam ik contact met hem op wat resulteerde in een afspraak.

Het was een zomerse dag en nadat we kennisgemaakt- en mijn casus besproken hadden, vroeg hij me een glaasje wijn op de balustrade te nuttigen (note: Hij woonde destijds nog aan de Randweg in Rotterdam-Zuid). Een aanbod wat ik van harte accepteerde. De man had indruk op me gemaakt, hoewel ik toentertijd nauwelijks iets van hem wist.
Dat hij vroeger met de ontwikkeling van de OV-kaart van doen had, wist ik niet. Waarschijnlijk omdat ik geen student was.
Dat hij eveneens bij diverse politieke partijen had gezeten en altijd met ruzie was weggegaan, was ook nieuw voor me. Politiek interesseerde me nauwelijks.
Voor mij was belangrijk dat hij scherp kon analyseren, diagnosticeren en met reële oplossingen kwam. Ik had m.b.t. mijn onderneming beslist profijt van zijn adviezen.

Professor op de Erasmus universiteit was me bekend, maar in welk vak precies? De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hier pas achter kwam bij zijn afscheid, alwaar ik als zijn gast was komen opdraven. In de verwachting te gaan luisteren naar een saaie standaard afscheidsrede, kreeg ik tot mijn verbazing een 'rant' om m'n oren. De inhoud kan ik me niet exact herinneren, maar Fortuyn haalde ongemeen fel uit naar het bestuur van de universiteit.
Saai was het i.i.g. niet.

In anderhalf jaar tijd heb ik hem hooguit vijf maal persoonlijk ontmoet. Ruim dus ook voor de tijd dat hij bekend werd onder het grote publiek en de politieke aardverschuiving die hij teweeg bracht. Ons contact was toen al verwaterd.
In zijn rol van adviseur had hij me duidelijk gemaakt hoe ik het oplossen van mijn issues destijds kon spiegelen aan zijn persoonlijke ervaringen. Regelmatig haalde hij hierbij zijn conflicten aan met redacties van magazines, zoals het autoblad Carros, Elsevier, Giroblauw e.v.a.
De redactie van Giroblauw was niet altijd blij met zijn bijdragen, vooral als deze onverbloemde kritiek behelsde jegens zijn opdrachtgever.
Zoals ik hem pas later in praktijk zag uitoefenen, vertelde hij me triomfantelijk hoe hij op onconventionele wijze de redactie van Giroblauw toch had kunnen overtuigen zijn stuk te plaatsen.
Zonder er een letter in te wijzigen uiteraard.

Meestal bereikte Fortuyn dit doel door te waarschuwen dat hij bij weigering hier ruimschoots aandacht aan zou besteden in een column voor een ander magazine.
Indien deze druk niet afdoende bleek, schuwde hij er zelfs niet voor zijn pen in bloedrood venijn te dopen. Een vorm van geweldloze chantage.
Er vielen echter geen doden bij. Het was ook typerend voor de man die een geweldloze strijd leverde voor o.a. de democratie, het vrije woord, vrouwen- en homorechten en die tevens als openlijk homoseksueel niet chantabel was.

Juist dat 'niet chantabele' was de reden dat hij ongeschikt was voor de politiek.
Pim Fortuyn heeft betaald met z'n leven om Nederland te redden uit de klauwen van de dictatuur.

Wat is het ons waard?

Mike2054 | 22-02-16 | 01:26

Greet is de ultieme autist. Zou het graag anders zien maar Greet heeft mijn stem omdat de anderen nog debieler zijn.

PrinsesStoepje | 22-02-16 | 01:24

De kogel kwam van links? Ja de uitvoering wel.

niemand die toch zo naief is om te denken dat dhr. Fortuyn ooit van de 'BV Nederland' premier had mogen worden he.

Dop in Osaka | 22-02-16 | 01:00

"Wat is er aan de hand met de krankzinnige media van 2016?!?"
@reaguurbot | 22-02-16 | 00:12
Onveranderd vals, en mogelijk is er idd. sprake van een deal. Lees eens deze column van wijlen Pamela Hemelrijk die ze schreef vlak na de moord op Fortuyn: "I saw a dead man win a fight". www.theovangogh.nl/isawadeadman.html
Het AD weigerde plaatsing, maar Theo van Gogh gaf haar wel een podium, waarop ze werd geschorst. Het gaat over de mensen die Fortuyn nog wouden zien voor de begrafenis. Citaten uit de column van toen, die nu nog relevant zijn:
"Apparently", zei ik vals, "the Dutch public broadcasting corporations consider this a local event".
"Mij doet het denken", zei de Observer dromerig, "aan de tijd dat ik nog correspondent was in het Oostblok.

#enpassant | 22-02-16 | 00:39

@Ikdachthetniet | 22-02-16 | 00:20
Waarschijnlijk omdat de meeste LPF aanhangers geen moordenaars zijn?

@pluk-87 | 22-02-16 | 00:04
Eens. Quid zijn riedel kennen we wel. Was de Vrijmibo in de eerste instantie soms wel grappig is het nu vooral tieten laten zien.
Dat ze op de redactie niet zien dat hij de vijftig reaguursels zelden meer haalt,.. tja.

miko | 22-02-16 | 00:39

Wat ik vooral niet begrijp waarom dat stuk ongeluk niet al lang eens een keer is omgelegd. Hij loopt vrij rond, moet toch niet zo moeilijk zijn voor een prof..

Ikdachthetniet | 22-02-16 | 00:20

@(c)ZWITSUL | 21-02-16 | 22:06
Volkert is inderdaad een BN-er.
Een BN-er is een bekende Nederlander.
Bekend word je door iets opzienbarends te doen.
Hoeft niet altijd goed te zijn.
Holleeder, Johan Vlemmix, Zanger Rinus allemaal bekend maar niet befaamd.
BN-ers zouden altijd interessant moeten zijn voor de media.
Waarom TO-TAAL geen berichtgeving over de Baltazar Gerartz van deze tijd Volkert van der Graaf?
W. T. F?!?!?
Wat is er aan de hand met de krankzinnige media van 2016?!?

reaguurbot | 22-02-16 | 00:12

Het is niet Carla, maar Clara!

lingo star | 22-02-16 | 00:11

@Mathijs van Oudkerk | 21-02-16 | 22:04
C'est ca!

reaguurbot | 22-02-16 | 00:06

@Outsider-Inside | 21-02-16 | 22:42
Mij persoon hebben onzintopics nooit geboeid. Net als de vrijmibo, als ik wil voorhuidjoggen dan ga ik niet naar GS en ik ben geen type die naar porno/naaktfoto's kijkt zonder te fappen (weet je dat ook weer).
Mooi dat de Quids en VanLeeuwens wat meer naar Dumpert verdwijnen, die voegen mijns inziens niets toe aan GS met hun jolige onintellectuele linksgeorienteerde onderbroekenlol.

pluk-87 | 22-02-16 | 00:04

Ik vind dat we na 4 en 5 mei, 6 mei ook moeten gaan herdenken.

Manymore_was_here | 22-02-16 | 00:03

En terwijl we zitten te bakkeleien over een paar handen vol sloebers die vrouwen onder doeken willen verstoppen wordt je pensioen gedoneerd aan een wrakkige Italiaanse bank. Welkom in Europa

Maaiveld | 22-02-16 | 00:03

volkert word beveiligd en betaald door u! de belasting betaler ,volkert kan dingen eisen ,want als volkert zn bek echt lostrekt zijn de rapen gaar .zo simpel is het !!

bowlfabriek | 22-02-16 | 00:03

DreHa | 21-02-16 | 23:01
Heeft niks met dierenvriend te maken, nertsen stemmen niet links. Nergens ter wereld hebben ze het beter dan hier.
Ik ben het met u eens dat LPF dan minder zetels gekregen had, maar LPF had wel een langduriger, stabielere en vooral constructievere rol gehad in ons politieke bestel.

Geile Markeerstift | 21-02-16 | 23:57

Trump is een prima kandidaat. Ik hoop dat hij president wordt.

Lewis Lewinsky | 21-02-16 | 23:56

Je pleegt een politieke moord. Een executie. Zit twaalf jaar. En nog slechts twee jaar later ben je alweer een vrij mens. Sommige mensen vinden dat zoiets normaal is in een rechtsstaat. Anderen vinden dat larie.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 21-02-16 | 23:43

En wat Israël in de bezette gebieden doet (de naam zegt het al) is gewoon fout.

TheEgg | 21-02-16 | 22:17

Goh, de naam zegt het al.

“Als je een leugen maar vaak genoeg herhaalt, zal de bevolking die gaan geloven.”

Joseph Goebbels

Ravian | 21-02-16 | 23:42

@Zentgraaff Ik snap de strekking van je stuk maar had je nou niet wat meer aandacht aan de schrijfwijze en opmaak kunnen besteden? Daarbij vertel je niks nieuws, links en rechts zijn al op 1000 manieren omschreven. En dan nog een ding: Hou GVD eens op met denigrerende uitspraken als 'provinciale minkukels met heikneuteraccenten'. De Amsterdamse grachtengordel en de Haagse baantjes tombola richten namelijk meer schade aan. Reken er daarbij op dat je die provincialen nog hard nodig zult hebben om daar iets aan te veranderen!

pietprikkel | 21-02-16 | 23:34

Het is jammer dat we met Wilders als opvolger iemand hebben gekregen die onverkiesbaar is voor het merendeel van Nederland.

SwordofWinter | 21-02-16 | 22:06

Iedere opvolger van Pim word door policor propaganda onverkiesbaar gemaakt voor het merendeel van Nederland...

Ravian | 21-02-16 | 23:31

@heldheino | 21-02-16 | 23:15
Hij heeft zojuist de JSF afgekraakt op de mooiste manier!

tattooboer | 21-02-16 | 23:30

tattooboer | 21-02-16 | 23:23
Naarmate ze meer "weg met ons 'duide' in haar columns, lees ik haar hier ook niet meer. Apart..

Dr. Frambozenjam | 21-02-16 | 23:29

Maar... is het schilderij al verkocht ?

Doe mij maar twee ! | 21-02-16 | 23:26

@notamused | 21-02-16 | 22:53
Nee, het is begonnen in de jaren zeventig. Arme mossels moesten hun cultuur mogen behouden. les in eigen taal (niet echt, Arabisch) imans invliegen. Soepsidie op alles wat een zandbakgeur had.

@DreHa | 21-02-16 | 23:02
Ik deel die mening gedeeltelijk.
Ook al zou Pim geen ruzie hebben gemaakt zijn partij hing aan een van politieke opportunisten en psychiatrische patiënten.
www.beeldengeluid.nl/en/media/3950/ba...

miko | 21-02-16 | 23:26

@heldheino | 21-02-16 | 23:15
wat hij zegt is dat orio's en starbucks hun 35% zullen gaan betalen! geen paradijzen meer. En daarom trump!

tattooboer | 21-02-16 | 23:26

Het referendum komt op 6 april, weer een nieuwe kans.

Ik weet dat dit raadgevend is en bij een NEE, zoals ik veel lees, dit naast hun neer gaan leggen.

Let maar op dat dan alle bestuurders van PVDA en VVD in een keer allemaal beveiliging hebben.

Ga nu maar even wat stemhokjes maken, mochten er gemeente zijn die tekort komen zal ik ze komen brengen.

nononse | 21-02-16 | 23:25

@Dr. Frambozenjam | 21-02-16 | 23:18
Ebru was soms ook wel reflectief maar het meest was ze inflectief. duiden of voorzien, een groot verschil!

tattooboer | 21-02-16 | 23:23

@Handsomeboy | 21-02-16 | 23:05: Krijg nou wat. Is dezelfde Salah Eddine die Tofik interviewde laatst, die ook bij die kweekvijver de deur plat liep.

Handsomeboy | 21-02-16 | 23:19

Waar is ebru?
tattooboer | 21-02-16 | 23:14
Staat nu onder de douche..:-)

Dr. Frambozenjam | 21-02-16 | 23:18

Ik hoop van ganser harte dat V.v.d.G aan het schoffelen wordt gezet. Dat infantiele gedoe pikt hij niet, gaat naar de rechter en wint. Zo breekt hij een lans voor velen. Elk nadeel heeft zo z'n voordeel. Uiteraard daarna de rest van zijn straf uitzitten, maar dat zal er voorlopig niet inzitten want wij doen nog niet aan oog om oog.

Musset | 21-02-16 | 23:17

TheEgg | 21-02-16 | 22:17 |
D'r is tenminste één fundamenteel verschil tussen joden en islamieten: de joden hebben niet het belachelijke streven om de hele wereldbevolking om te turnen tot hun geloof! Ze doen gewoon lekker hun eigen ding. En dat geeft een heleboel meer rust!

Aristotalloss | 21-02-16 | 23:15

Pieter Hendrik Carel heeft iets gezegd dat iedereen al jaren zegt. Waar is ebru?

tattooboer | 21-02-16 | 23:14

^gft afval dat is.

Gerard Leeflang | 21-02-16 | 23:14

Van der Graaf loopt na 12 jaar in hotel weer vrolijk rond. Na een brute politieke moord mét voorbedachte rade. Zonder spijt, zonder enige medewerking en geheel ontmaskerd met duidelijke schijt aan de samenleving. Is er al een wet in de maak die dit bij een nieuwe Volkert vd Graaf weet te voorkomen?
.
Ik wacht al bijna 14 jaar. Kudtpolitiek.

de Voorzittert | 21-02-16 | 23:13

-weggejorist-

Gerard Leeflang | 21-02-16 | 23:10

Trump? De man die hoaxen niet van werkelijk verhalen kan onderscheiden? de man die ondanks de gouden lepel in zijn smoel nooit iets gepresteerd heeft? De man die belediging niet tot kunst maar tot mainstream heeft gemaakt?
Pim zou zich omdraaien in graf als hij wist dat je hem met deze idioot zou vergelijken. (met Widers ook trouwens)

miko | 21-02-16 | 23:09

Het Nationaal Dictee is wel vroeg dit jaar.

zwarte kip systems | 21-02-16 | 23:05

Van de politiek hebben we niets te verwachten ben ik bang. Het moet vanuit de maatschappij komen. Onze zelfverklaarde elite moet de Salahedinnes van dit land uitnodigen, er mee in gesprek gaan. Confronteer hen met hun op het eerste gezicht logische standpunten met logica en rede. Intolerante uitspraken? Eeuwigdurende conclusies? Vraag door! Zonder waardeoordelen, maar eerder een wetenschappelijke benadering van de argumentatie. Het is te hopen dat er dan ook vanuit moslimhoek intellect de handschoen op gaat pakken (verbaal en inhoudelijk), zodat er weer met elkaar gesproken wordt. Het kon wel eens onze enige kans zijn (voor beide partijen).

Na het interview van Tofik ben ik over een aantal zaken gaan twijfelen. Ik wist wat schaamtecultuur betekende, nu zag ik het mechanisme in werking. Het is (denk ik) niet zozeer de islam an sich, als wel de cultuur die zijn rechtvaardigheid zoekt en vindt in religieus fanatisme. Iets waar de islam zich dan weer uitstekend voor leent (dat dan weer wel). En nee ik heb geen koorts.

atheïstisch stemvee | 21-02-16 | 23:05

Men heeft het weleens over tunnelvisie. Waakt ervoor, anders bent u niet voor redelijke argumentatie vatbaar. En verders ieder de moeder.. Hihi

Dr. Frambozenjam | 21-02-16 | 23:03

VanBukkem | 21-02-16 | 22:58 Jij bedoeld dan had Geert op Pim gestemd? Geert heeft geen bestaansrecht als Pim nog had geleefd. En mocht Geert bij Pim in de partij zij gekomen dan was het om Pim te assisteren bij de toilet bezoeken d.m.v. aangeven van toiletpapier en zijn handen af te drogen.

cees2025 | 21-02-16 | 23:02

Lachwekkende nonsens. Zou hij niet vermoord zijn dan had LPF nooit zoveel zetels gehaald. Onder zijn leiding zou LPF geen jaar hebben kunnen bestaan en zou Pim zelf snel vertrokken zijn. Zijn hele bestaan voordien was een leven van ruzie maken en ruzie krijgen.
Daarbij was de moordenaar vooral bang over Pim's losse opmerkingen over het voorbestaan van Nertsfokkerijen. Volkert was een dierenvriend als rechtse makkers Pistolen Paultje en meer van die publiekslievelingen van de krant van wakker Nederland.

DreHa | 21-02-16 | 23:02

Lachwekkende nonsens. Zou hij niet vermoord zijn dan had LPF nooit zoveel zetels gehaald. Onder zijn leiding zou LPF geen jaar hebben kunnen bestaan en zou Pim zelf snel vertrokken zijn. Zijn hele bestaan voordien was een leven van ruzie maken en ruzie krijgen.
Daarbij was de moordenaar vooral bang over Pim's losse opmerkingen over het voorbestaan van Nertsfokkerijen. Volkert was een dierenvriend als rechtse makkers Pistolen Paultje en meer van die publiekslievelingen van de krant van wakker Nederland.

DreHa | 21-02-16 | 23:01

Als Pim nog had geleefd dan had ie waarschijnlijk ook op Geert gestemd.

VanBukkem | 21-02-16 | 22:58

Wat nu op De Monitor op Ned 2 dat heeft Pim zo in ieder geval niet zo gewild inzake het kleuter(onderwijs).

ProAsfalt | 21-02-16 | 22:57

Weet je wat mij grappig zou lijken?..

Als tie alla Saddam in z'n grafje heeft zitten kamperen sindsdien..

Neut | 21-02-16 | 22:55

ik denk dat Pim de vergelijking met die proleet niet had gewaardeerd.

Satria | 21-02-16 | 22:54

De problemen zijn ooit begonnen ergens in de jaren negentig van de vorige eeuw, toen stilzwijgend werd afgesproken dat het voorstander zijn van het behoud van de moderne westerse cultuur een vorm van nazisme is, of fascisme, of racisme, of, de aap uit de mouw, islamofobie. En dit alles bereikte z’n bekroning met van Dams publieke executie van Fortyn met dat stalinistisch meedogenloze: ‘U bent een minderwaardig mens.” De stap daarna naar de werkelijke executie was toen nog slechts een formaliteit.

notamused | 21-02-16 | 22:53

Mooi geschreven maar het maakt me ook bedroefd Zentgraaff. Links is echt gevaarlijk en ondermijnend in de Westerse wereld. De reaktie tegen islamisering zou toch altijd moeten beginnen met eenheid in de gelederen... maar die is er helemaal niet.

Peniskokertje | 21-02-16 | 22:52

Het lijkt een verward verhaal:
"De volstrekte waardeloosheid van de rechtsliberale politiek", en tegelijk heimwee naar het CDA en "gestrenge zedenmeesters als Donner en Hirsch Ballin".
Maar de bedoeling is blijkbaar Donald Trump aan te prijzen als de nieuwe Fortuyn. En dat met een artikel van Vox World, waarin Fortuyn wordt aangeduid als "the assassinated Dutch demagogue".

Pace | 21-02-16 | 22:52

Geduld is geen daalder waard. ;)

Neut | 21-02-16 | 22:51

Schande om Fortuyn ter vergelijken met trumpfffffff

Bubba | 21-02-16 | 22:50

"Was this article helpful?"
No.

Daar laat ik het maar even bij.

Stormageddon | 21-02-16 | 22:45

RIP ook Pamela Hemelrijk, een van de weinige journalisten die verder keek na de moord op Pim.
www.sdnl.nl/pamela-5.htm
En toen was ze ineens dood.
Opdat wij niet vergeten.

Guy Veropzoudten | 21-02-16 | 22:44

Ga zo door Zentgraaff! Wat een aanwinst voor GeenStijl. Goed gekozen nickname ook trouwens.

Ben ik de enige die het opvalt dat de serieuzere stukken van Van Rossem, Spartacus, Pritt en Zentgraaff de laatste tijd veel beter scoren dan de traditionele GS - meer of minder - grappige artikelen? Geeft goed aan wat er gaande is momenteel in Nederland. It's getting serious. De tijd van ginnegappen is voorbij.

Outsider-Inside | 21-02-16 | 22:42

Uiteindelijk zal de wal het schip keren. En dan zullen veel mensen zich afvragen wat hen heeft bezield. Maar tot het zover is zullen er eerst dooien vallen. Ik ben bang een heleboel.
En dan nog zullen de Pechtolds en de Femke's het blijven ontkennen. Voor hun is er geen redden meer aan.

postmodernismisdead | 21-02-16 | 22:37

Jaja, het is kommer en kwel in de Nederlandse politiek. Eigenbelang, partijpolitiek, lobbynetwerken en de achterban staan in de weg aan visie, daadkracht en het belangrijkste: het beste willen voor het land.
En dat al minstens 20 jaar.
Maar het is de schuld van de kiezer.
Dankzij de kiezer is er geen markt voor betere politici.
De kiezer wil het beste voor zichzelf in plaats van voor zijn land.
Een ander niets gunnen als je er zelf niet beter van wordt. En dat weet de politiek maximaal uit te buiten.
De kiezer wil graag voorgelogen worden door een verkoper in plaats van geconfronteerd te worden met de realiteit door een deskundige.
U wordt bestolen, voorgelogen, gepiepeld, verkocht, betutteld, geïntimideerd en uitgebuit.
Maar het is wel uw eigen schuld.

jemagookniksmeer | 21-02-16 | 22:36

Zentgraaff | 21-02-16 | 21:54
Sterk geformuleerd. Zowel in de breedte als diepte. Het getuigt in deze van een breedspectrum perspectief. Je staat met beide benen op de grond in de realiteit wat maatschappij betreft en stelt raakpunten samen in de juiste orde in deze column. Knap gedaan chaperone (clinical witness).

"De intellectuele diepgang, charme of gevoel voor de aard en de werking van de Nederlandse verzorgingsstaat, zoals de Goddelijke Kale dat wel had, wordt nooit bereikt."

En wat blijkt heden. Onder het moto van crisis zijn eigenaardige hervormingen doorgevoerd. Waarbij in feite het geld dat aan premies is betaald door de belastingbetaler geen garantie biedt voor de zekerheid van de burger. Dus nivelleren is een feest. Of kortom teveel betaalde premies die niet terugvorderbaar zijn, dus diefstal.

Verders;
-Est modus in rebus-, sunt certi denique fines, quos ultra citraque nequit consistere rectum - Er is maat in de dingen, er zijn tenslotte grenzen, waarbuiten het juiste ophoudt. En dit is zichtbaarder aan het worden...

Dr. Frambozenjam | 21-02-16 | 22:33

Wanneer gaat GS eens voor t pluche?

Mr.Nuance | 21-02-16 | 22:31

Onleesbaar verhaal.
Waren alineas en witruimte uitverkocht Zentgraaff?

Berbaar | 21-02-16 | 22:31

Mens, ga toch koken

Mark van Leeuwen | 21-02-16 | 22:30

Pim is dood en Trump leeft. Laat hem maar president worden en het echte rechts beleid uitvoeren. Daar heeft de Westerse-wereld wel behoefte aan.

heldheino | 21-02-16 | 22:30

zedenmeesters als Donner en Hirsch Ballin??

Haha, chantabele weichlinge omdat de meesteres hen streng behandeld met hun verdrukte 'zeden'

Hemmenaar7 | 21-02-16 | 22:30

Stem NEE op 6 april, Fortuyn zou er blij mee geweest zijn!
Grote stamper | 21-02-16 | 22:26

ja dat zou een mooi eerbetoon zijn.

- www.youtube.com/watch?v=14-rfI4ssX8

(c)ZWITSUL | 21-02-16 | 22:28

Zo ik heb even die vergelijking gelezen met Trump en Fortuyn. Die Trump mag nog niet eens de schoenen poetsen van Pim. Er wordt natuurlijk ook weer over hem geschreven alsof Pim een simpele racist is en dat domme niet opgeleiden mensen dat geil vinden. Duidelijk weer geschreven door een linkse, politie correcterik die eens even lekker wilt framen. Wat een man was dat, hoe hij tegen de gevestigde hypocrisie ten strijde trok. Zijn leiderschapskwaliteiten, zijn kalmte, zijn bevlogenheid zijn betrokkenheid. Zijn complete voorkomen alleen al was minister president waardig. Een zweem van Reagan en Churchill. Pragmatisch, belezen, intellectueel en niet bang te de waarheid te vertellen en dat goed onderbouwd. Dat deze man ons is afgenomen door een kakkerlak die ik niet eens bij naam wil noemen, maakt me tot de dag van vandaag woedend.

blendedperfection | 21-02-16 | 22:28

Top geschreven stuk! Dat lees je niet in de besmuikte, en eenzijdige schotschriften van de zogenaamde journalisten in de vaderlandse kranten.

070 | 21-02-16 | 22:28

Stem NEE op 6 april, Fortuyn zou er blij mee geweest zijn!

Rest In Privacy | 21-02-16 | 22:26

Pim was slim, Trump is dom. Niet te vergelijken met elkaar.

jatheïst | 21-02-16 | 22:25

Piet-Hein Donner, de vleesgeworden CDA-normen en waardenman, die op zijn oude dag nog wat hypotheekrenteaftrek bij elkaar scharrelde om niet teveel belasting te hoeven afdragen van zijn met belastinggeld bijeengebrachte salaris(sen) www.quotenet.nl/Nieuws/Donner-hypothee... ?

Watching the Wheels | 21-02-16 | 22:24

Redelijke samenvatting van het dagelijks bestuur van ons land. Maar gematigd rechts mag van mij de deur uit en plaats maken voor extreem rechts. Niet extreem zoals dat door links wordt betiteld als nazistisch, maar extreem rechts zoals er een keihard geluid tegen al die gematigdheid moet klinken/ Dus kom in verzet.

Handsomeboy | 21-02-16 | 22:24

melkert , van dam, spekman. Dat worden later de namen in geschiedenis van mannen die aan de verkeerde kant stonden.

wie zal het zeggen | 21-02-16 | 22:24

Briljante analyse, chapeau !

Kijk vol spanning uit naar de onthulling mbt motivatie en ondersteung van milieuactivist Volkert vd G. bij de voorbereiding en uitvoering van de moord op politicus Pim Fortuyn.....

Bolder | 21-02-16 | 22:22

Met Zihni Özdil wordt Zietniks Oetlul bedoeld neem ik aan?

Driewerf Hoezee | 21-02-16 | 22:22

Niks mis met heikneuteraccenten. Toch is het zo dat je liever je hele fractie met letterlijk gelijkende nazaten van Pim zou willen vullen als rechtsredelijk alternatief zijnde.

Wie is Trump?

Driewerf Hoezee | 21-02-16 | 22:21

@ leipzuurdeeg | 21-02-16 | 22:02
Er net al wat cevapcici tegenaangedonderd en begin alweer spontaan te flatuleren...

fleischer | 21-02-16 | 22:19

Nogal onterecht om Trump te vergelijken met een grote denker als Pim, Zentgraaff. Fortuyn draait zich om in zijn graf.

T0matenplukker | 21-02-16 | 22:19

Wat mij bevreesd, is Trump de nieuwe Kennedy?. Loopt hij de MIC's, de oliebaronnen, de Goldman-Sachs jongens, de Rothchilds, etc. teveel voor de voeten door juist niet naar hen te luisteren?

ad melkert | 21-02-16 | 22:19

-weggejorist-

TheEgg | 21-02-16 | 22:17

De zinnen lopen niet zo lekker in dit verhaal.

je_schoonvader | 21-02-16 | 22:16

Jesaja | 21-02-16 | 22:14

Ook Wilders kan niet in de schaduw van het intellect van Fortuyn staan.

Dubz | 21-02-16 | 22:16

Goed stuk, alleen hij kan Wilders wel wat meer krediet geven. En de stemmers, wij zijn een democratie.

Jesaja | 21-02-16 | 22:14

Even een naam zodat wij niet vergeten :
Melkert .

edelweiss | 21-02-16 | 22:13

-weggejorist-

BenHetZoZat | 21-02-16 | 22:13

Die man had genoeg woorden terug te nemen.

Neut | 21-02-16 | 22:13

Rip Pim, mis je intelect in vele discussies

BenHetZoZat | 21-02-16 | 22:13

We kunnen toch minstens altijd als hij wordt gesignaleerd heel hard naar hem roepen: Volkert Moordenaar, Volkert Moordenaar? Dat is slechts een feitelijke constatering?

Hemmenaar7 | 21-02-16 | 22:13

Trump..

Trump is kansloos in de vergelijking met Fortuyn.

Dubz | 21-02-16 | 22:12

Wie is die 'Samson' in dit verhaal?
rolandet | 21-02-16 | 22:04

 
Niet zeuren joh.

hotnot | 21-02-16 | 22:10

Clara, niet Carla.

boasatlas | 21-02-16 | 22:07

Het is jammer dat we met Wilders als opvolger iemand hebben gekregen die onverkiesbaar is voor het merendeel van Nederland.

Links heeft zich een hoop tijd verschaft om haar destructieve beleid voort te zetten met de moord op Pim. En dat weten ze maar al te goed. Ik hoop dat Melkert, van Dam en al die andere agitators nog hun dag des oordeels mogen meemaken.

SwordofWinter | 21-02-16 | 22:06

Voor alle NL politici, behalve Wilders, Winston Churchill over de nazi's. 1 op 1 inwisselbaar met moslims: “You were given the choice between war and dishonor. You chose dishonor and you will have war.”

watergeus | 21-02-16 | 22:06

Toch vind ik het vreemd deze bekende linkse moordenaar niet 1 x op een foto is gezet (die niet in scene is gezet door justitie)
Normaal ligt de prive of de telegraaf in vuilnisbakken om dat ene plaatje van die C ster met d'r 16e vriendje te schieten, maar Volker nee hoor.
Klopt het nou dat die beveiligd wordt, en door hoeveel man dan, en die vriendin Lievense, en dat kind van hem.
Niets in de media.. helemaal niets.
s'Lands bekendste uitkeringstrekker kan gewoon doen waar die zin in heeft.
Hebben de media instructies gehad ofzo... links maakt blijkbaar de dienst uit terwijl Rutte lacht als een boer met een varkensmuts

(c)ZWITSUL | 21-02-16 | 22:06

Wie is die 'Samson' in dit verhaal?

rolandet | 21-02-16 | 22:04

Prachtig, Zentgraaff. Duik ook eens in het archief van de LPF, daar liggen nog parels te wachten van en over Fortuyn.

Petrus de Rewa | 21-02-16 | 22:04

Dit land is het zàt!
Een gevleugelde en tijdloze uitspraak...

Mathijs van Oudkerk | 21-02-16 | 22:04

-weggejorist-

leipzuurdeeg | 21-02-16 | 22:02

-weggejorist-

reaguurbot | 21-02-16 | 21:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken