Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Live Fyra-faal: tragikomische treinramp in herhaling

thomasdefyra.jpgHet Fyra-debacle is de aller- aller- allertraagste treinramp in de geschiedenis van de mensheid. Decennialang is er gesleuteld, overlegd, aanbesteed en gedebatteerd over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Antwerpen. De Belgen hadden hun deel van het traject begin van de eeuw al af, maar in Nederland liep alles natuurlijk weer uit omdat het bestuurlijke poldermodel veel te veel ruimte laat voor onbestrafte faalhazerij. En toen dan eindelijk het spoor klaar was, deden de Europese aanbestedingsregels de HSL alsnog de das om. Hoewel Nederland bij degelijke Duitse bedrijven diverse treinmodellen zo uit het rek had kunnen trekken, moest er toch een Italiaanse beunhaas gekozen worden - en die leverde troep. De onveilige Fyra, waar de deuren niet van sloten, de onderdelen bij lage snelheid al vanaf vlogen en waarvan het elektrisch systeem brandgevoelig bleek, werd weggerangeerd naar een treinenkerkhof op een viaduct boven de A10, opdat iedereen de Faalfyra in al haar wegroestende glorie kon aanschouwen. Een waar miljardenspektakel! Natuurlijk kwam er, naar goed Nederlands gebruik, een enquêtecommissie die een rapport schreef en daarin concludeerde wat iedereen al wist: Hmm, mja, er was toch wel 25 jaar gefaald door ministers, staatssecretarissen, spoorbobo's en aannemers. Die dankzij datzelfde rapport allemaal een gelijkwaardig deeltje van de schuld op zich geladen kregen - net genoeg om nederig het hoofd te moeten buigen (lees: even stilletjes uit de media te blijven), niet genoeg om politiek aansprakelijk gesteld of juridisch vervolgd te worden. De volledige verantwoordelijkheid voor de ontspoorde faalhazerij en alle verdampte taxpoetmiljarden kwam uiteindelijk neer op 1 staatssecretaresse die toch al op de wip zat en wier naam we nu alweer vergeten zijn. Maar omdat de bestuurlijke baantjesmolens moeten blijven draaien, mogen de leden van de commissie-Fyra vanavond in de plenaire zaal nog even in de spotlights om trots te vertellen hoe hun aan alle kanten rammelende rapport 'De reiziger in de kou’ de koe zo glorieus op het spoor in de kont kijkt, en daar gaan diverse derde klas backbenchers dan ongepast gedesinteresseerd naar luisteren. Hetgeen voor de kijker thuis weer ontluisterende televisie oplevert met beelden van de onverschillige machteloosheid van 's lands volstrekt uitgerangeerde nepparlement. Want het Fyra-fiasco is meer dan een trage treinramp, het is een handleiding Wanbestuurlijk Nederland in de 21e Eeuw.

Reaguursels

Inloggen

Fijn dat onze faalambtenaren iedere keer weten dit soort projecten te vernaggelen. Als je dit bij de jaarlijkse tragische IT projecten optelt hadden we met competente bestuurders de helft van de staatsschuld.

053 | 20-01-16 | 16:05

Tussen Antwerpen en Brussel ligt nog een stukje enkel spoor. Dat is ook een flinke faal.

Geert Linkers | 19-01-16 | 19:36

Dan moet ik hier toch enigszins corrigerend optreden:
Tussen Antwerpen Centraal en Brussel Schaarbeek liggen al sinds jaar en dag 4 sporen die op allerlei punten om elkaar heendraaien en elkaar kruisen waardoor er slechts maximaal 160 km/u gereden kan worden (en dan nog alleen op een beperkt aantal stukjes. Nederland had liever gezien dat het stuk Schiphol - Antwerpen als echte HSL (200 Km/u) naar Brussel doorgetrokken zou worden, maar de Belgen vonden het belangrijker om een echte HSL aan te leggen tussen Aachen en Brussel via Luik. Kennelijk wilden ze de "Wallons" pleasen en niet die domme "Ollanders".

Brulboei_61SB | 20-01-16 | 08:45

Eens met dit stuk behalve het compliment aan de Belgen, als er iets werkelijk nog drie keer zo droevig is als het Nederlandse spoor is het het Belgische. Het aandeel treinen dat in NL te laat is is ongeveer gelijk aan het aandeel treinen dat in BE op tijd is (ongeveer 10% schat ik zo). Treinen vallen op het laatste moment uit, nemen verkeerde wissels, informatie is niet of pas te laat beschikbaar en deels ook fout, wisselen treinen op het laatste moment van spoor waardoor je keurig op tijd op het juiste perron toch je trein mist, etc. Zoals hierboven al ergens gezegd is ook het HSL traject niet op orde, tussen Antwerpen en Brussel rijdt de Thalys (maar dat had elke HSL trein moeten doen) een kilometer of 50 gemiddeld, vooral het stuk bij Mechelen is dieptriest.

Verder zou elke beleidsbepaler als het spoor in NL aangaat verplicht een paar maanden stage moeten lopen in Duitsland of liever nog Japan. Volgens mij zou je het zelfs kunnen betalen, die kosten verdien je snel terug door dit soort debacles te voorkomen.

Tachtigurenindeweek | 20-01-16 | 08:40

Treintjes niet zo geslaagd? vingers in oren LALALALALA, jottum we gaan stukkende vliegtuigen kopen van de imperialistische joe-ef-es-ee.

De cake is op.

en het volk wil de tirannen weg, op de bekende wijs.
Tada tada tadata datada
Het. volk. wil. de. tirannen. weg.

Who is Ned Ludd ?

hallevvezool | 20-01-16 | 07:34

@Vageling 00:13: In Duitsland heeft men nog respect voor Herr Diplomingenieur. Hadden wij vroeger ook, maar we zijn een volkje van managers en bureaucraten geworden. Zelfs bij een tot voorheen respectabele en competente club als Rijkswaterstaat hebben de ingenieurs het niet meer voor het zeggen. En beroepsmanagers hebben ook geleerd de waarschuwingen en adviezen van hun adviseurs in de wind te slaan. De alfa-mannetjes en -vrouwtjes die de leiding over het land en de bedrijven hebben, menen het allemaal alleen wel af te kunnen. Het trieste resultaat van die trend is regelmatig te bewonderen in alles om ons heen dat mislukt, niet aan de verwachtingen voldoet, of voortijdig faalt.

Who is John Galt?

Muxje | 20-01-16 | 04:15

@fredflange | 19-01-16 | 21:41
Overigens muppet. Wijs mij eens een treinstation in NL aan dat meerdere verdiepingen heeft en om de paar minuten rijdt consitent? Juist ja... Te ingewikkeld voor NS.

Vageling | 20-01-16 | 00:18

@fredflange | 19-01-16 | 21:41
En nog steeds is DB beter dan NS. Of wilt u dat tegenspreken? Projecten lopen wel eens mis. Nederland spant wel de kroon. Kunnen het beter uitspenderen (aan buitenlandse gerenommeerde bedrijven) want 'zelluf' doen is een drama, keer op keer. Noord-Zuid lijn dan? Pokke ding had allang operationeel moeten zijn. Bel ons maar voor dijkjes en watermanagement. Hebben wij wel kaas van gegeten.

Vageling | 20-01-16 | 00:13

@mennie | 19-01-16 | 23:04
Japan?! Zelfs overvolle treinen wordt gedirigeerd. Maar die nummer 39 met lijst om advies vragen is natuurlijk pijnlijk. Maak het maar waar in een overvolle stad als Tokyo. En dat doen zij. En zwartrijden? Ha! Iedereen kijkt je met de nek aan mocht je ontglippen aan de bewakers. Is not done.

Vageling | 20-01-16 | 00:01

@Muggenmepper | 19-01-16 | 23:42
Competent? Zelfs bij de eurocraten zie ik niemand competent. Ja in de oppositie een enkeling. Das allang niet meer een criteria. Het nepparlement met hun neppositie. Maakt niet eens uit wat je stemt. Speelt hun toneelstukje en gaat vrolijk door. Wilders is een drama ja. Speelt het spelletje niet mee.

Vageling | 19-01-16 | 23:57

@de Voorzittert | 19-01-16 | 20:13
Gaat niet gebeuren. Wassen hun handen in onschuld. Massamedia loopt met de schaapjes mee. Over dat dertienjarige meisje dat bijna dertig uur verkracht is om vervolgens onder druk gezet te zijn om te verklaren dat zij het zelf wilde (Ja en dat gelooft iemand! Zeiden zij in Valkenburg ook). Maar Russchische roots hè. Nu IS ontmaskert is is Poetin de nieuwe boeman. Je zal maar Russisch wezen en in Europa wonen. Enfin, Daarom schrijf men een boek erover. En de overheid krijgt er flink van langs. Met hun zogenaamde wetten. Blijkt even anders te zitten. Heeft Feyman al een boek geschreven trouwens? Is mij ontgaan.

Vageling | 19-01-16 | 23:52

Jammergenoeg breken tijden aan waar competente bestuurders een vereiste zijn.

En daar zaten we dan opgescheept met ons vierderangs soepzootje.

Muggenmepper | 19-01-16 | 23:42

De Fyra is het vleesgeworden uithangbord van falend bestuurlijke Nederland. De output van het grootste werkverschaffingsproject, de ambtenarij. Het resultaat van de inherente lafheid en angstvallig verborgen gehouden incompetentie van een sloot mensen die ruim meevreten uit de ruif van de algemene middelen.
Deze mensen staan met sneu gezin en al ook naast u op de camping in Frankrijk komende zomer. Let u even op? Vraag wat u buren doen voor de kost. Knoop een gesprek aan terwijl u op uw baquette wacht bij de boulangerie. Prik door die facade heen en dring door tot in de haarvaten van hun angstige wereldbeeld en het rookgordijn van eufemismen, statusdrang en incompetente leuterpraat.

postmodernismisdead | 19-01-16 | 23:37

Ik heb via mijn werk te maken gehad met overheid op alle niveau's, van gemeente tot EU, en geconstateerd dat vrijwel elke ambtenaar in het bedrijfsleven niet verder zou komen dan printer-papier-bijvuller. Het is falen, falen en nog eens falen en onderhand bakken, sloten en shitloads geld verbranden. Ga er van uit dat van iedere euro belasting die je betaalt misschien vijf cent effectief wordt besteed; de rest wordt verprutst en verblunderd...

Brou Is Back | 19-01-16 | 23:21

Tjah, wat kan je er van zeggen.
Techniek van het hoge snelheid rijden zou onder de knie moeten zijn, het werkt in veel andere landen gewoon prima. Dus daar kan het niet aan liggen.
Dus dan is het iets anders dat faalt.
Er zijn toch een aantal mensen die zich eens achter de oren moeten krabben, die flink wat onzin verkocht hebben in die afgelopen 25 jaar.
Misschien moeten er op sommige plekken wat meer praktisch ingestelde mensen komen, die iets ook daadwerkelijk af kunnen leveren. Dat je dan uiteindelijk ook wat hebt zegmaar.

mennie | 19-01-16 | 23:04

ansaldobreda, de maker van de fyra, heeft ook de iconische trams van gothenburg gemaakt. hierbij werken de nooddeuren ook amper waardoor het rijdende doodskisten zijn: www.thelocal.se/20160119/gothenburg-tr...

science! | 19-01-16 | 22:56

Zolang de verantwoordelijkheid voor het product niet meer centraal staat maar de graaierij krijg je dit

Mark van Leeuwen | 19-01-16 | 22:47

En over een paar jaar krijgen we exact hetzelfde verhaal over de JSF, men leert het toch nooit.

ZonderNaam | 19-01-16 | 22:40

Ik zie ze nog het glas heffen op de winnaar, Maij-Weggen en Kok. De NS zou wel even het dubbele betalen aan HSL huur als de concurrentie.... politici, we kunnen makkelijk zonder.

Bassus | 19-01-16 | 22:16

@Grote Stamper, in Duitsland gebeurt dat niet? Berlin Brandenburg Airport. Stuttgart 21. Hamburg Opera. Om maar eens drie projecten te noemen.

fredflange | 19-01-16 | 21:41

Mooi geschreven, dat moet gezegd worden.

Dirk III | 19-01-16 | 21:22

Staatssecretaresse. Gniffel.

nelson | 19-01-16 | 20:36

Er is vóór de Fyra transactie een bezoek gebracht door een NL delegatie aan de spoorwegen in DK, die hadden een soort fyra proefrijden. Eensgezind zei DK: Nooit aan beginnen. Ze wisten het dus.

duitse herder | 19-01-16 | 20:33

Maar voor iedereen die kankert op die-en-die politieke partij: daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de verborgen werkeloosheid van zeg 400.000 raamambtenaren die bezig gehouden moeten worden en grosso modo links zijn. Wiens brood men eet en zo. Die ongecontroleerde ambtenarenmacht is hét probleem van Nederland. De oude aardgasbaantjes. Lui die er werkelijk geen enkel belang bij hebben dat iets lukt, maar die bezig zijn met de voorvergadering. Of de voor-voorvergadering. En hun positie. Met het werktempo van een bladluis en het probleemoplossend vermogen van een lintworm. Parasieten en uitzuigers. Untouchables. Daar gaat geen Greet iets aan veranderen. Te hooivork!

FustViking | 19-01-16 | 20:29

volgende faal het energie-akkoord, vele fyra's tegelijk....
80 miljard of meer....

einzelgänger | 19-01-16 | 20:26

In de meest achterlijke apenlanden zijn ze in staat een HSL te laten laten rijden, maar in Nederland.....

brutus68 | 19-01-16 | 20:23

Ansaldobreda, HET voorbeeld waarom het volkomen zinloos is om als bedijf ISO9000 (etc) gecertificeerd te zijn.

De enige die belang hebben bij dit soort kwaliteitscertificeringen zijn de bedrijven die de audits doen.
Want uiteindelijk betekent het helemaal niks en kost het alleen maar geld.

Desi Erasmus | 19-01-16 | 20:17

Wijze uit het Oosten | 19-01-16 | 19:43

Ach, iedere gek gun ik zijn gebrek....

eerstneukendanpraten | 19-01-16 | 20:16

VVD, PvdA, CDA, D66, GL, CU stapelen al decennia faal op faal. En dan durven politiekcorrecten nog immer vol te houden dat andere politieke partijen niet over kwalitatief goede mensen kunnen beschikken.
.
Van VVD, PvdA, D66, CDA, GL, CU WETEN we dat ze niet in staat zijn zonder incomptentie, corruptie, nepotisme, en clientelisme. Over de andere politieke partijen kunnen we slechts speculeren.
.
Wie zijn nou de domme tokkies, vraag ik u?

Parel van het Zuiden | 19-01-16 | 20:16

@Grote stamper | 19-01-16 | 20:09
DB... Wat een verademing. Mijn eerste keer in Munchen keek ik mijn ogen uit. Lijkt een warenhuis. Juiste verdieping zoeken. Punctueel en alles wat de NS dus niet is. Had een vroege vlucht. Rest kwam uren later. Ja even erop uit. DB. Ik was onder de indruk. Strak geregeld daar.

Vageling | 19-01-16 | 20:15

@Vageling | 19-01-16 | 20:08
Aha, ik heb de boeken niet gelezen over deze clusterfuck. Ik hou het bij de blogjes van Feynman.
Maar het blijkt dus dat de massamedia ook vrolijk meedoen hè, in het polderiaanse schuldverdeelspelletje. Elke partij die deze deal doorgedrukt heeft zou er tot aan de verkiezingen 2017 dagelijks aan herinnerd moeten worden. Inclusief de bedragen, euro/nederlander etc.

de Voorzittert | 19-01-16 | 20:13

De fyra is als de Roermondtunnel, de noordzuidlijn en betuwelijn, één groot faalproject. En waarom? Door arrogantie en gebrek aan kennis. In Duitsland gebeurt dit niet. Daar is in de regel de baas de baas en bazen in Duitsland kunnen iets. Ook is er binnen Duitse bedrijven een heldere structuur, alleen die afdelingen die over een bepaalde zaak gaan bemoeien zich met die zaak of hun onderdeel van een grotere zaak. Duitse puncktlichkeit noemen ze dat (vergeef me de foute spelling). In Nederland is de baas binnen een (semi) overheidsinatelling de persoon die het beste konten kan likken. De personen die het meeste verstand van zaken hebben beginnen überhaupt al niet met een carrière bij de overheid, of vallen later af omdat deze instellingen alleen vriendjes serieus nemen. En als dan incompetente bestuurders en vrindjes uit de organisatie een slecht idee hebben dan kan niets of niemand ze van dit idee afhelpen. De arrogantie van overheidsfunctionarissen is zo groot omdat niemand ze afstraft. Ze zijn tot sint juttemis beschermd met allerlei wazige ambtenarenbeschermingsconstructies en lachen de problemen gewoon weg. Nederlandse faalambtenaren en prutsbestuurders zouden vaker hoofdelijk aansprakelijk gesteld moeten worden voor hun geklooi. Lost het probleem zich in no time op!

Rest In Privacy | 19-01-16 | 20:09

@de Voorzittert | 19-01-16 | 19:58
Is er allemaal al. Zelfs boeken.

Vageling | 19-01-16 | 20:08

www.mupload.nl/img/tmgooymkl8v.jpeg

:-)

Hsl was al bijna afgeschreven voor 1 miljard euro. Nu het 10 voudige afgeschreven door knap koppies die er wel raad mee wisten.

Dr. Frambozenjam | 19-01-16 | 20:07

Ah de Failure weer. Dus straks moet ik ook weer jaren gekakel om de Joint Strike Failure aanhoren? Moeten we ermee! Nee wij gaan kernbommen droppen. Dacht dat Fyra trots betekende. Nou wat zijn wij trots! En nog steeds een toneelstuk erover? Ga eens schamen! Wat een muppetshow. Inmiddels zijn er vriendjes zeer rijk van geworden. Oh geef ik nu de oorzaak bloot? Zal morgen wel AIVD aan mijn deur hebben. Stomme Poetin spion dat ik ben. Rijk is stuk. Duidelijk.

Vageling | 19-01-16 | 20:05

@pontius | 19-01-16 | 19:44
Ooit,
toen wij nog in het Westen verkeerden hebben wij smadelijk lachend en hoofdschuddend regelmatig de afslag op de A4 genomen bij Schipluiden. Uitkijkend op het (toen nog einde) van de A4.
Daar zag je recht voor je het traject (zandbed) al liggen, alleen geen weg...

Wijze uit het Oosten | 19-01-16 | 19:59

Prachtig staaltje Gedeelde Onverantwoordelijkheid dit. Het putje van het poldermodel.

FustViking | 19-01-16 | 19:59

Waarom is er eigenlijk niet gewoon een werkende Duitse sneltrein gekocht? Mogen de verantwoordelijken daarvoor vanavond met naam en toenaam genoemd worden?
En waarom kopen we niet alsnog een werkende Duitse sneltrein voor het traject?

de Voorzittert | 19-01-16 | 19:58

Het nog rommelende onderbuikaanschafje JSF gaat dit alles doen verbleken.

verbanden | 19-01-16 | 19:47

Gelukkig doen we het met de Joint Strike Fighter (JSF) ofwel F-35 een stuk doordachter oooh nee toch niet "De aanschaf van het nieuwe gevechtsvliegtuig JSF kan door schommelingen in de wisselkoers tussen euro en dollar veel duurder uitvallen"

speculoos | 19-01-16 | 19:46

Nederlandsch Poldermodel :

We delen de schuldvraag met zijn allen , en dan verdelen we de gelden die nog steeds binnenkomen onder ons... en de belastingbetaler knijpen we nog 25 jaar uit.

Ongelooflijk stelletje faalhazen , maar dat krijg je met al die zwakke ministers van van Verkeer en Waterstaat van de laatste 40 jaar.
Altijd de laatste ministerspost die werd benoemd en altijd een vrouw ( op die ene mooiboy van CDA na dan ), en altijd iemand die zich liet ringeloren waar ze bij stond.
De Fyra Europees gaan aanbesteden terwijl dat helemaal niet hoefde ( 't braafste jongetje van de klas complex ) etc etc.
Van de verlengde A4 een 63 jarig drama maken.
etc etc

pontius | 19-01-16 | 19:44

@eerstneukendanpraten | 19-01-16 | 19:26
Nou,
niet necro plagen eerwaarde endp..

Wijze uit het Oosten | 19-01-16 | 19:43

Willen we eigenlijk nog wel figuren die boven ons gesteld zijn en werkelijk he-le-maal niets goed kunnen uitvoeren en smijten met ons zuur verdiende geld?
Dat is de hamvraag....

Ommezwaai | 19-01-16 | 19:39

Spoor is dan ook zo 19e eeuws.

Petrus de Rewa | 19-01-16 | 19:39

@huppelkudtje | 19-01-16 | 19:31
Dat maakt het er alleen maar erger op.

Godsammekraken | 19-01-16 | 19:38

Tussen Antwerpen en Brussel ligt nog een stukje enkel spoor. Dat is ook een flinke faal.

Geert Linkers | 19-01-16 | 19:36

vandaag interview in de Telegraaf gelezen met de directeur van ProRail in de jaren '90. Meneer heeft geen contact met de enquete commissie gehad terwijl hij wel van de hoed en de rand wist.
Zoveelste nep onderzoek van nep parlementariërs.

mierus | 19-01-16 | 19:35

Oohh... The horror...

070 | 19-01-16 | 19:35

En de volgende staat al klaar in de coulissen. De JSF.

Wim Venijn | 19-01-16 | 19:33

In 1984 hebben van Kooten en de bie een sketch opgenomen genaamd draaikonten waarin een parlementaire enquete op de hak wordt genomen. 32 jaar later kan die sketch zo over dit Fyra verhaal worden gelegd. Over jaartje 5 a 10 doen we het met de JSF nog eens dunnetjes over. Wat een land.

bassiebas5474 | 19-01-16 | 19:33

''De Belgen hadden hun deel van het traject begin van de eeuw al af..''
Euh, hun deel?
Je bedoelt dat deel van Antwerpen naar Nederland dat door NL betaald is?

huppelkudtje | 19-01-16 | 19:31

"Meer internationale spoorambities"... oh dear.....

Mastermattie | 19-01-16 | 19:29

De uitkomst staat al vast. Eerstens: die trut van een Mansveld is al geofferd. Tweedsts: Ons prachtige poldermodel heeft vooral tot gevolg dat binnen onze politieke kaste iedereen, en dus niemand, verantwoordelijk is voor de ellende. Ook deze gedeelde megalomanie zal niet bestraft worden. Glas, plas, was...

i.imgur.com/Yu1N8Sv.jpg

Godsammekraken | 19-01-16 | 19:26

Velen hebben uit de fyra-ruif gevroten. Voor hen allen was het een zeer geslaagd project.

Muggenmepper | 19-01-16 | 19:26

Weet je wie bij de naam "Wilma Mansveld" acuut een boner kreeg?

eerstneukendanpraten | 19-01-16 | 19:26

Konden ze wel door de sneeuw heen komen dan?

Mastermattie | 19-01-16 | 19:22

Het eigen vlees keuren door een rapportje is in die corrupte kringen gemeengoed.

Ongeblustekalk | 19-01-16 | 19:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken