Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Racisme: Radio NPO1 gunt 'zwarten' een uur radio

Is het De Speld? Of is het daadwerkelijk de meest intens denigrerende tekst aan het adres van people of color sinds het KKK-manifest uit 1866? Antwoord: optie 2. Het goede bedoelingen-racisme is uiteraard weer eens afkomstig van de Negroïde Publieke Omroep 1, die waarschijnlijk iets goed probeert te maken voor die shockerend witte Kerstpromo van ze. Maar goed, wat valt er nu eigenlijk te lezen? Het is een "bijzondere uitdaging" om de "touwtjes uit handen te geven" aan een "zwarte gastredactie". Zelden heeft een boodschap met zoveel kracht benadrukt dat negers blijkbaar andersoortige mensen zijn, die je bovendien maar niet te dicht in de buurt van hoogwaardige techniek als microfoons en knopjes in de buurt moet laten - het zijn immers geen bananen en kralen. En geef ze bovendien niet meer dan een uurtje, want dan raken ze overprikkeld. Enfin, je zou toch haast denken dat Renze Klaver, wiens echtgenote de bepaald gepigmenteerde Pearl Jozefzoon is, toch wel iets beter zou moeten weten dan dit latente neo-kolonialisme. Wel lief dat het om 18:00 is, dan hoeven ze geen vrij te vragen van hun werk.

Reaguursels

Inloggen

Ik heb er nooit bij stil gestaan dat zwart en roze mensen verschillen. Tot een paar jaar terug dan. Toen voelde ik me als behorende tot de roze soort nadelig gediscrimineerd... en dat gebeurd nu steeds vaker.

wie zal het zeggen | 24-12-15 | 00:24

-weggejorist-

dedondersteen | 23-12-15 | 22:43

Zie ik het goed dat ze voor de presentatie een Turkse nodig hebben? Kunnen die zwartjes dat zelf niet?

MAD1950 | 23-12-15 | 22:31

Ik heb zelden zo hard gelachen om Radio 1. Hoe hard wil je precies het tegenovergestelde roepen van wat je wilt zeggen?
 
Meteen marginaliseren, die NPO racisten. Dit moeten we niet willen met z'n allen!

pietvanvliet | 23-12-15 | 22:20

@Zware Guy | 23-12-15 | 13:18
De cultureel Marxisten hebben het maar druk met hun zending.
.
Je zou zeggen dat negers in Afrika alleen maar gezegend worden met 'black privilege', maar daar mislukken ze grosso modo ook. Oh nee, da's dan weer witte post-koloniale uitbating, waar Aziatische landen vreemd genoeg geen last van hebben. Zou het dan toch de aard van het beestje zijn?
.
______
.
Het cultureel marxisme (of progressivisme) heeft als doel traditionele waarden af te breken. De ideologie staat lijnrecht tegenover het kapitalisme, het christendom, de traditionele familie en het nationalisme. Verder heeft het de hippiecultuur, het cultuurrelativisme en de seksuele revolutie sterk beïnvloed. Het waren vooral studenten en jongvolwassenen die zich voelden aangetrokken tot deze nieuwe stroming. In de jaren ’60 en ’70 vond de zogenaamde “mars door de instituties” plaats in verschillende West-Europese landen, zoals Frankrijk, Duitsland en Nederland.
.
De mars door de instituties heeft de West-Europese samenleving sterk veranderd. Conservatieve ambtenaren werden op grote schaal vervangen door marxisten. Ook in de Verenigde Staten is het cultureel marxisme diep geworteld in de samenleving. Volgens Patrick Buchanan, voormalig adviseur van meerdere Amerikaanse presidenten, is Amerika zijn status als supermacht aan het verliezen omdat het cultureel marxisme het traditionele Amerika ernstig verzwakt heeft.
.
Een van de meest progressieve landen ter wereld is Zweden. Invloed van progressieve politici heeft geleid tot allerlei bizarre soorten overheidsbeleid. Zo werd er de geslachtsneutrale term “hen” ingevoerd in het basisonderwijs, dat zowel kan worden gebruikt om jongens en meisjes aan te spreken. Vervolgens werd er een video verspreid om jonge kinderen seksueel voor te lichten; op de video waren dansende geslachtsdelen te zien. Ook lijkt het land zich voorgenomen te hebben zoveel mogelijk migranten op te nemen, ongeacht de publieke opinie t.o.v. dit onderwerp. Enkele jaren geleden verklaarde de Zweedse politicus Jens Orback het volgende:
.
“Wij moeten open en tolerant zijn voor de islam en de moslims zodat zij dat ook tegen ons zullen zijn als wij in de minderheid zijn.”
.
Uit:
.
curiales.nl/2015/03/13/cultureel-marxi...

donjon | 23-12-15 | 22:08

-weggejorist-

dedondersteen | 23-12-15 | 20:36

Waarom worden witte mensen altijd door zwarten zwartgemaakt met racisme?

Mike Gaatjeniksaan | 23-12-15 | 20:02

Goed plan. Afkomst weglaten betekent dat ook autochtone blanken een kans hebben bij de npo.

Vogelbeest | 23-12-15 | 19:36

Goed idee zeg. Gaan we dan ook een keer een programma maken met alleen maar blanken en blanke muziek?
Gewoon, om maar zoveel mogelijk te benadrukken dat iedereen gelijk is. Daarna gaan we eens naar de treinplaatsen kijken.

deepblue | 23-12-15 | 18:45

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 16:27


Sorry, daar moest staan: Als onderwerp voor je casus studie mag je het verschil tussen Haiti en de Dominicaanse Republiek nemen.

omanders | 23-12-15 | 18:19

Maar ik vind dat het huisdier ook achter gesteld wordt en ik zeg een uur radio gepresenteerd door katten en honden.Zal me een mooie show op leveren.

tweetybird | 23-12-15 | 17:55

Hoe meer de nadruk wordt gelegd op 'white priviledge', dat zogenaamde witte privilege, hoe racistische men denkt.

Uitleg.
Benadruk de verschillen en je impliceert daarmee, dat die verschillen er kennelijk toe doen.
Wie 't als maar heeft over 'ons zwarten' benadrukt 't racistische denken vanuit 'n zwarte preoccupatie. (sorry voor 't moeilijke woord, zwartjes, maar dat betekent dat jullie negers geobsedeerd met 'n gekleurde bril alles uitleggen in termen van discriminatie, ook als er feitelijk geen enkel iets is om over te zeiken).
Wie 't heeft over 'white priviledge' benadrukt 't racistische denken vanuit 'n witmenschen preoccupatie. (sorry voor 't moeilijke woord, bleekscheterige tata, maar dat betekent dat je als gütmensch en linkse spermapoedel als 'n Pavlov-hondje daas en wous bent, dat ze je hebben aangepraat dat je 'onbewust'(jawel) de miesgasser bent (is Haags)en dat je geen onderbuik-sentimenten mag voelen, zodra je als geestelijk kreupele al ergens 'n laesie hebt opgelopen)

Dat wordt nog wat in de media, zodra de onontkoombare doorbraak in de beeldvorming gaat plaatsvinden, dat juist 't benadrukken van niet ter zake doend onderscheid 'racistisch' is.
Terwijl iedereen daarnaast kan begrijpen, en hardop zeggen, de fatsoenlijke beschaving, dat de clichés en stereotypen helemaal gelijk hebben; die anti-racistische engerdjes, die zijn de ergsten. (en niet de vermeende clichés over 'racisme')

Der Paulie | 23-12-15 | 17:41

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 16:27


"Biologische feiten verklaren namelijk niet de enorme verschillen tussen Europa en Afrika, terwijl dit wel als zodanig werd gebracht."


Nee? Vertel, waarom niet? Ik wil het best wel geloven hoor. Maar ik zie toch echt biologische feiten die heel goed dergelijke verschillen kunnen verklaren. Naast IQ - Uit tweelingstudies rolt ongeveer 87% erfelijk - is er MOAO en aanverwante genen, die impulsiviteit en dergelijke beinvloeden. Zij zijn niet gelijkelijk over rassen verdeeld.


Als casus studie mag je het verschil tussen Haiti en Puerto Rico nemen.

omanders | 23-12-15 | 17:38

-weggejorist-

Cato carthago | 23-12-15 | 17:36

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 16:53
Jup daar zijn we het over eens. Mooi einde ;)

pluk-87 | 23-12-15 | 16:59

Ehm is iedereen okay met dergelijk racisme? Ik namelijk heel erg niet.

Uifeltje Gnuiffeltje | 23-12-15 | 16:55

pluk-87 | 23-12-15 | 16:33

Daarin verschillen we inderdaad van mening. Ik geloof ook niet dat we de westerse cultuur en mores kunnen opdringen aan een continent waar opvattingen en culturen zo gigantisch verschillen van de onze. Pas als je die cultuuromslag kunt maken, is er een mogelijkheid om Afrika van eenzelfde standaard te kunnen voorzien. Tot die tijd heeft het geen zin om eindeloos geld te pompen in Afrika, daar zijn we het geloof ik wel over eens.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 16:53

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 16:27
Daar verschillen wij dan over van mening.
Eerder legde ik een biologische reden uit (pluk-87 | 23-12-15 | 14:00) voor de verschillen. De wereld verwacht nu van Afrika dat ze mee gaan in de vaart der volken maar de meeste bewoners daar missen de capaciteiten, en dan heb ik het niet alleen over de aanleerbaren.
Je kunt wel in je ideaal blijven geloven, maar je kunt ook toegeven dat er verschillen zijn, zodat we kunnen kijken hoe we echt naar een betere toekomst kunnen, want mensen overschatten de potentie van Afrika en haar inwoners. Na decennia van hulp is het nog steeds een grote puinzooi daar. Oja alleen Zuid-Afrika draait/draaide een beetje, heeee wat was er nou nog meer zo anders aan dat land? Juist, de bevolkingssamenstelling.

pluk-87 | 23-12-15 | 16:33

pluk-87 | 23-12-15 | 16:13

De discussie ging hier niet over. Biologische feiten verklaren namelijk niet de enorme verschillen tussen Europa en Afrika, terwijl dit wel als zodanig werd gebracht.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 16:27

Pffff, gelukkig luisterde ik al geen radio. Wat een ouderwetse, achterhaalde vorm van communicatie is het ook. En hier betalen wij als burger belasting voor?

Piet van het Padje | 23-12-15 | 16:16

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 15:59
Ja, ik heb het idee dat jij denkt dat ik graag donkere mensen onder de duim wil houden, maar ik kijk slechts naar de biologische feiten, meer niet.
Ik ben geinteresseerd in de waarheid. Waardenoordelen mag iedereen zelf geven.

pluk-87 | 23-12-15 | 16:13

WITTE PRIVILEGES!?!?!?!?!?! De dag op zwart mag wel = zwarte dag !! Toch??

Ik snap er niks van! | 23-12-15 | 16:03

Gesponsord door het UWV ?

duitse herder | 23-12-15 | 16:02

pluk-87 | 23-12-15 | 15:17

Je koopt er uiteindelijk niks voor, zelfs al zou men wetenschappelijk kunnen aantonen dat mensen met een andere genetische achtergrond een paar procent punten minder scoren qua intelligentie. De grote verschillen worden gemaakt door culturele en sociale factoren.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 15:59

@XaleX_2 | 23-12-15 | 12:55


Europa moet ethnisch veranderen. Dat is klaarblijkelijk het doel. Racisme is helemaal niet het punt waartegen deze mensen zich keren. Zij keren zich tegen blanken.

omanders | 23-12-15 | 15:50

@Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 15:23
+1

pluk-87 | 23-12-15 | 15:49

Als we van het begin af aan onze grenzen niet zo stom hadden open gegooid voor al die lui (beginnende met de voor de VVD werkgevers zo lekker goedkope gastarbeiders, en later de familie herenigende drommen buitenlanders en nu het totaal machteloos toelaten van de asiel eisers tsumami), dan hadden we nu deze uitputtende en energie kostende discussie niet hoeven houden.
Dan hadden we gewoon "Verder kunnen gaan met de orde van de dag".
Alleen al door alle landelijke steeds groeiende onrust en tijdrovende raaasssiesme discussies is de immigratie ellende schadelijk voor onze economie.
En dan noem ik niet eens de andere veel grotere schade als uitkerings chaos, zorg chaos, woningen chaos, misdaad, mogelijk terrorisme, en ga maar door.
Maar ja, dit is (was..?) Nederland dus we moeten gewoon machteloos toezien hoe dit allemaal plaatsvindt

telelezer | 23-12-15 | 15:44

""Radio, slegs vir blanken."
@ Vrije Nator | 23-12-15 | 15:20
u bedoelt natuurlijk:
=slegs vir swarte=

telelezer | 23-12-15 | 15:30

@Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 15:23
Insinueer je nu soms dat gekleurde mensen niet werken? Ik vind het nu al hilarisch.

Vrije Nator | 23-12-15 | 15:27

@Vrije Nator | 23-12-15 | 15:20

Is toch ook gewoon zo. 99% van de mensen luistert alleen radio op weg naar en terug van het werk.

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 15:23

Dierendag hebben we al.
Nu zie ik ook een Zwartendag aankomen.
Om ze dan lekker een dag te vertroetelen.

Carmelita | 23-12-15 | 15:20

Radio, slegs vir blanken.

Vrije Nator | 23-12-15 | 15:20

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 15:12
Gemiddelden spreken we over hè. Nou met gezond verstand en logica en de onderzoeken die er wel zijn in combinatie met wat je zelf in de wereld ziet zouden er ook al prima voor kunnen zorgen dat je een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid hebt omtrent deze issue.
Het is nou eenmaal niet 'sexy' om als bv universiteit eens goed onomstotelijk vast te stellen dat er wel degelijk verschillen zijn.

pluk-87 | 23-12-15 | 15:17

pluk-87 | 23-12-15 | 15:03

Er bestaat m.i. een wezenlijk verschil tussen het zeggen van controversiële dingen en wetenschappelijk bewezen zaken die zorgen voor een controverse. Verschillen in genetica zijn aangetoond, maar er is nog geen volledig eenduidig onderzoek waaruit blijkt dat mensen met een donkere huidskleur over minder verstandelijke vermogens beschikken. Het is te simpel om Afrika met Europa te vergelijken en dan een conclusie te trekken (zoals mensen hierboven, en in het door u aangehaalde topic doen).

Borrelende Boris | 23-12-15 | 15:12

@jawor36 | 23-12-15 | 14:53
Jouw redenatie volgend, is iedereen die omtrent deze materie de waarheid spreekt een racist (daar er wel degelijk verschillen zijn tussen verschillende etniciteiten, als je dit ontkent ben je onwetend op dit gebied of policor). Dat kan trouwens best kloppen als ik het publieke debat zo eens bekijk. Degene die racist worden genoemd zijn vaan degene die iets waars zeggen. het begrip 'racisme' is totaal gedevalueerd.

pluk-87 | 23-12-15 | 15:11

@Charlie36 | 23-12-15 | 14:49

uw afsluitende vraag zou ik alsvolgt willen beantwoorden. De volgende eigenschap zal bepaald worden door het verdienmodel bij zo'n eigenschap. In het kort, waar valt geld mee te halen.
.
Dit is meteen ook de tegenargumentatie bij het eerste deel van uw verhaal. Er is behoefte aan gratis geld, niet perse onderscheid of erkenning van eigenschappen. Dat zijn slechts middelen om gratis geld te genereren.
.
En we roepen dat over ons zelf af door onze oren te laten hangen naar zulke uitvreters....

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 15:08

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:59
Dat is mijns inziens het kip-ei verhaal. Mensen die dit soort controversiële dingen zeggen worden verguisd, maar daarmee is het nog niet onwaar wat ze beweren, vaak integendeel.
Dawkins wordt ook door veel mensen gehaat en verguisd, maar dat heb je nu eenmaal als je vrijwel altijd gelijk hebt, ook als dat ingaat tegen wat mensen prettig vinden om te horen.

pluk-87 | 23-12-15 | 15:03

pluk-87 | 23-12-15 | 14:36

James Watson is niet bepaald onomstreden te noemen.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:59

Alsof je op de radio kunt zien of hij zwart is.

ET007 | 23-12-15 | 14:56

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:52

"dat zou jij toch moeten weten als notoire drinker." - Dit soort opmerkingen doet mij ernstig vermoeden dat je in het dagelijks leven een gefrustreerd vervelend mannetje bent. Maar dat ter zijde.

Capaciteiten verbinden aan het ras en niets anders is racistisch. Per definitie. Als je zegt dat zwarte mensen dommer zijn dan witte mensen, is dat racistisch. Maar als dat voor jou allemaal zo vanzelfsprekend is, waarom vind je het dan vervelend als je voor racist wordt uitgemaakt?

jawor36 | 23-12-15 | 14:53

Ooit meende ik dat huidskleur viel onder dezelfde categorie als bijvoorbeeld oogkleur. Je ziet de verschillen wel, maar het is totaal irrelevant. Er zijn geen eigenschappen die specifiek voor blauw- of bruinogige gelden.

Ik krijg nu het gevoel dat vooral vanuit de zwarte bevolking (ik weet niet hoe groot die groep precies is) de behoefte bestaat om juist wel te wijzen op verschillen die bestaan tussen mensen met verschillende huidskleur. Om het meer te zien zoals ook de man-vrouw relatie. Een gelijkwaardige relatie (althans zo zou het moeten zijn) maar voor een ieder is duidelijk dat mannen en vrouwen (gemiddeld) op veel terreinen toch ook verschillend zijn.

Of dit een goede zaak is betwijfel ik. Ik kon goed leven met het idee dat huidskleur totaal onbelangrijk was. En wat wordt de volgende eigenschap waarmee een groep zich meer wil onderscheiden?

Charlie36 | 23-12-15 | 14:49

Het is wel heel erg gesteld als ze zoveel medelijden met je hebben dat je een uurtje radio mag maken.

BananaMonarchy | 23-12-15 | 14:49

@Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 14:23
Ook dit was een spannend verhaal ;) En ik ben het enigszins met u eens, maar of nature of nurture in een geval meer van invloed is, blijft interessant en niet geheel bekend.
Het is waar dat 'nurture' makkelijker aan te passen is, maar onderschat 'nature' niet.
Het gebeurt bv vaak dat Chinezen die geadopteerd worden, slimmer zijn/worden dan hun pleegouders. Die Chinezen worden dan vaak gewoon wijs, ook als ze door minder wijze mensen worden opgevoed. Dit bewijst dus de kracht van nature los van de nurture. Ook een-eiige tweelingen hebben vaak nog steeds dezelfde voorkeuren wanneer ze beide op een andere plek op de wereld worden grootgebracht, onafhankelijk van elkaar.

pluk-87 | 23-12-15 | 14:46

Een uur maar liefst! Dat is toch wel zeer gedurfd.
En niet eens echt helemaal zwart, want sinds wanneer zijn Turken zwart? Die horen m.i. bij de midden-aziatische of kaukasische volkeren.
P.S. Ik zou graag een uur een TV programma zien met daarin alleen maar mooie zwarte dames als Pearl Jozefzoon. Maar daar is de NPO dan weer te bleekscheterig voor.
R van Perzie | 23-12-15 | 14:40
Moeten ze eigenlijk wel een Turk pakken die homoseksueel is.

ET007 | 23-12-15 | 14:45

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 14:33
Zekers. Zelfs aliens kunnen mooi zijn.Maar ja ik selecteer dan ook niet op kleur zoals de NPO wel constant doet.Door ze apart te behandelen als een stel zielige sukkels om zich er zelf beter door te kunnen voelen en om te laten zien dat zij superieur goed zijn.Maar ja ik ben dan volgens die groep de hartelozen en de rassist.Waarschijnlijk omdat ik ze dan weer niet zie als zielig maar als gelijkwaardig.
tweetybird | 23-12-15 | 14:39
Ik ben een mooie alien. Alleen heeft een duitser mijn fiets afgepakt en ben door alle vluchtelingen te arm om een nieuwe te kopen.

ET007 | 23-12-15 | 14:42

Een uur maar liefst! Dat is toch wel zeer gedurfd.

En niet eens echt helemaal zwart, want sinds wanneer zijn Turken zwart? Die horen m.i. bij de midden-aziatische of kaukasische volkeren.

P.S. Ik zou graag een uur een TV programma zien met daarin alleen maar mooie zwarte dames als Pearl Jozefzoon. Maar daar is de NPO dan weer te bleekscheterig voor.

R van Perzie | 23-12-15 | 14:40

Monkey Cabbage | 23-12-15 | 14:24

Ja dat vraag ik mij ook af. Als vrouw zou ik zo'n mietje niet moeten want mooi is ze. En nog leuk ook vindt ik.Voor mij blijft een vrouw mooi al zou ze paars rood wit of zwart zijn. Ik zou haar doen.De kleur zou mij niet echt boeien. Sterker nog ik zou er niet eens over nadenken.Ach ja.
tweetybird | 23-12-15 | 14:30

De kleur is ook niet het grote probleem, behalve voor Quincy.

ET007 | 23-12-15 | 14:39

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 14:33

Zekers. Zelfs aliens kunnen mooi zijn.Maar ja ik selecteer dan ook niet op kleur zoals de NPO wel constant doet.Door ze apart te behandelen als een stel zielige sukkels om zich er zelf beter door te kunnen voelen en om te laten zien dat zij superieur goed zijn.Maar ja ik ben dan volgens die groep de hartelozen en de rassist.Waarschijnlijk omdat ik ze dan weer niet zie als zielig maar als gelijkwaardig.

tweetybird | 23-12-15 | 14:39

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:29
Via dit GS artikel kun je het een en ander vinden. Aandoenlijk ook die reacties eronder van mensen die het even willen weerleggen terwijl die onderzoeker een nobelprijswinnaar is en een autoriteit op dat vakgebied.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2007/10/...

pluk-87 | 23-12-15 | 14:36

Een Turkse Nederlander is niet zwart, die is licht getint.

anna81 | 23-12-15 | 14:36

@tweetybird | 23-12-15 | 14:30

Die groene vrouwen in Star Trek zijn ook altijd hot as hell!!!

https://m.youtube.com/watch?v=LSgG5M6ANn8

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 14:33

In Zuid-Afrika waren blank en gekleurd ook keurig gescheiden. Daar neemt de NOS nu een voorbeeld aan.

i-Wonder | 23-12-15 | 14:30

Monkey Cabbage | 23-12-15 | 14:24


Ja dat vraag ik mij ook af. Als vrouw zou ik zo'n mietje niet moeten want mooi is ze. En nog leuk ook vindt ik.Voor mij blijft een vrouw mooi al zou ze paars rood wit of zwart zijn. Ik zou haar doen.De kleur zou mij niet echt boeien. Sterker nog ik zou er niet eens over nadenken.Ach ja.

tweetybird | 23-12-15 | 14:30

"een bijzondere uitdaging"

Wow, serieus? Radio laten maken door "zwarte" mensen is een bijzondere uitdaging? Welke idioot heeft dit geschreven?

Specy | 23-12-15 | 14:30

DOM DOM DOM

Strongbow | 23-12-15 | 14:29

pluk-87 | 23-12-15 | 14:19

Komt u dan eens met een betrouwbaar wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat er wezenlijke verschillen bestaan qua intelligentie en potentieel van mensen met een blanke huidskleur en van een donkere huidskleur.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:29

Grappig dat alle "zwarte" door de npo op 1 hoop worden gegooid. Bizar. Zoveel verschillende landen, zoveel verschillende culturen en zoveel kleuren. Ik snap de npo niet. Maak een programma op inhoud en niet op kleur.

franck7020 | 23-12-15 | 14:25

@pluk-87 | 23-12-15 | 14:00

U heeft helemaal gelijk dat er genetische verschillen zijn. Leuke beschrijving ook. Staat ook wetenschappelijk vast. Aangetoond door een wereldwijde studie naar het mitochondriaal DNA. Is ook een leuke bewegende wereldkaart van en je ziet de migratiestromen vanuit Afrika er inderdaad exact in terug.
.
Ik schreef het te kort door de bocht op (was een borrelgesprek ;-). Ik denk namelijk dat die verschillen niet altijd relevant zijn voor "nation /civilization building". Mijn inziens heeft dat meer te maken met overdragen van kennis (opvoeding en onderwijs) , innoverende individuen koesteren ipv slachten, etc. Ik zal even illustreren hoe ik dat bedoel aan de hand van uw voorbeeld mbt de fysieke kracht en uithoudingsvermogen van de Afrikaanse medemens.
.
Kracht en uithoudingsvermogen zijn namelijk tot zeer recent in de geschiedenis zeer bepalend geweest voor succes. Betere jagers, betere krijgers. Maar ergens was er een stam waar dat allemaal minder vertegenwoordigd was en daar gingt het dientengevolge erg slecht mee. Binnen die stam was er een individu en die kwam op het lumineuze idee om de gebruikelijke zware knots te verruilen voor een ranke, lichte, aan de punt gescherpte stok. Hij werd uitgelachen door zijn uitgemergelde stamgenoten maar afgeleid door eigen zorgen lieten ze hem begaan. Op een dag kwam een vijandelijke stam voor de grot, de grote krachtige krijgers stonden dreigend met knotsen een aantal meters voor de opening. De zwakke stam wist niet wat te doen. Paniek. Het voorheen uitgelachen stamlid kwam naar voren en gaf iedereen een van zijn ranke gescherpte stokken. Hij liep met zijn exemplaar naar de opening, wees naar de grootste vijandelijke krijger met de grootste knots die verderop stond te dragen en zei:, "kijk, zo." Hij slingerde zijn ranke gescherpte stok richting de krijger. Geschreeuw, bloed, en de grote gestalte plofte levenloos in het savannegras. Zijn kompanen gingen er als een speer vandoor.
.
Zoiets.

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 14:23

Hebben jongeren meer verstand van blank en zwart? Wat is dat voor een discriminerend idee. Hebben jongeren ergens meer verstand van dan mensen met opleiding en levenservaring? Het is niet voor niets dat ouderen meer verdienen dan jongeren.

DreHa | 23-12-15 | 14:23

-weggejorist-

pluk-87 | 23-12-15 | 14:21

pluk-87 | 23-12-15 | 13:47
Ieder mens is in principe hetzelfde, of wilt u zeggen dat mensen met een donkere huidskleur geel bloed hebben en vier nieren?
Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:07
Er zijn wel degelijk verschillen. Maar dat wil je niet horen.
Beetje zwart-wit om dan te beginnen over geel bloed enz.

ET007 | 23-12-15 | 14:20

Aangezien zwarte mensen en blanken wel onderling kunnen voortplanten zou je het biologisch gezien beide tot subrassen kunnen rekenen? Zo goed is mijn biologie (nog) niet maar ik heb ook nergens gezegd dat het totaal verschillende rassen waren, maar er zijn wel verschillen (zie pluk-87 | 23-12-15 | 14:00), alleen een gutmensch staat zichzelf dat niet toe om te zien. Ik geef verder ook geen waarde oordeel, het zijn gewoon biologische feiten. Ik denk dat het goed is om de feiten te accepteren en vanuit daar te kijken hoe we zo goed mogelijk met elkaar om kunnen gaan. Maar hoe het nu gaat, is dat het gutvolk ons door de strot wil duwen dat alles en iedereen hetzelfde is. Dit is echter niet waar, maar ridicuul, lachwekkend, onwaar en schadelijk.

pluk-87 | 23-12-15 | 14:19

Ja maar wat is het potentieel dan...? En waarvoor zijn wij hen dit verschuldigd?

woordgrap | 23-12-15 | 14:19

Discriminatie ! Chinezen, Indonesiërs, Colombianen, Nepalezen, Vietnamezen en Brazilianen worden totaal genegeerd. Zoals altijd. Blijkbaar bestaan de Gutmenschen uit een heel selectief gezelschap. Vaak zij, waarvan de stembanden het best in vorm zijn.

Kamervraag | 23-12-15 | 14:16

pluk-87 | 23-12-15 | 14:10

Behoren dolfijnen ook tot het menselijk ras? Zo lust ik er nog wel één.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:14

Nou borrelende Boris ik heb nu toch wel met argumenten juist laten zien dat de gutmensch doorslaat met hun positieve discriminatie op verkeerde manier en niet enkel maar geroepen een schande.Maar heb juist laten zien dat de gutmensch juist de zwarte als produkt behandeld voor hun status en daarmee juist rassisties handelen. Niet wij zijn de rassisten en de hartelozen maar de gutmensch die benadrukken keer op keer dat zwarte en blanken schijnbaar niet gelijkwaardig zijn maar apart door ze zo apart te behandelen. Ach ja.De waarheid is keihard. De gutmensch valt steeds meer door de mand.Zij zijn namelijk degene die dingen in stand houden en wensen geen oplossingen. Reden :anders verdienen ze er geen flikker meer aan en kunnen ze niet iedere kerst meer op voor status van zogenaamde status van goed mens. Zie het maar als mensen die hun zondes afkopen in de kerk of moskee waarbij de gutmensch dat vooral met de kerst doet of als de mogelijkheid zich voordoet.Een eigenpijperij dus.Serious R is daar bijvoorbeeld een zeer groot voorbeeld van.Het is niet voor nix dat Gieltje er ieder jaar zit.En met kerst voorop zit bij DWDD. Zo is zijn kostje weer gekocht voor een jaar.

tweetybird | 23-12-15 | 14:13

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:58

Het is jammer dat de reaguurderstool niet meer werkt. Heb van u al de nodige verwensingen mogen ontvangen, zonder onderbouwde argumenten.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:12

op deze manier wordt het dus duidelijk een ANTI-blank uitzending....

bArAbAts | 23-12-15 | 14:11

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:07
Voor zover ik weet heeft elk zoogdier twee nieren en rood bloed, zijn die ook allemaal hetzelfde?

pluk-87 | 23-12-15 | 14:10

nog niemand in de commentaren "een zwarte dag in de geschiedenis van de radio".
dedwarsligger | 23-12-15 | 14:04
.
Of: "een zwarte dag in de geschiedenis van het Gutmensch-racisme".

Mr. Happy | 23-12-15 | 14:07

pluk-87 | 23-12-15 | 13:47

Ieder mens is in principe hetzelfde, of wilt u zeggen dat mensen met een donkere huidskleur geel bloed hebben en vier nieren?

Borrelende Boris | 23-12-15 | 14:07

Linkse mensen zijn zieke mensen die zonder samenleving hulpeloos zouden zijn.
Daarom is het ook voor hun belangrijk dat de samenleving zich naar hun gedraagt.
Dikke vette pech, want jullie zullen nooit jullie zin krijgen. Stelletje jankerts.

ET007 | 23-12-15 | 14:06

@Cuyahoga | 23-12-15 | 13:05
Neem eens contact op met Kate Bush, misschien kan zij er wat mee.
:-)

Mr. Happy | 23-12-15 | 14:06

Ik zou met liefde 1 Quincy Gario ruilen voor 1 miljoen Morgan Freeman's.
Ze zijn toevallig allebei wat meer gepigmenteerd, maar aan de ene heb je wat, en van de ander heb je alleen maar last.

Mr. Happy | 23-12-15 | 14:04

nog niemand in de commentaren "een zwarte dag in de geschiedenis van de radio".

dedwarsligger | 23-12-15 | 14:04

dit soort fucked up nonsens krijg je als je van niet bestaand racisme een issue gaat maken zoals zwarte piet boeroepers

Bert Konterman | 23-12-15 | 14:03

@Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 13:46
Wauw, ik weet een keer meer over iets dan u, dat is ook wel eens mooi.

Er is wel degelijk een heel duidelijk evolutionair verschil tussen zwarten en blanken en Aziaten. De mensen die zich vanuit Afrika (waar de mens oorspronkelijk vandaan komt) verspreidden over de wereld, kwamen terecht in verschillende omgevingen. De omgeving is belangrijk in de evolutie omdat degene die het best aangepast is aan zijn omgeving kan overleven en voortplanten en dus zijn genen doorgeven. Deze natuurlijke selectie zorgt ervoor dat zwarte mensen fysiek vaak tot meer in staat zijn, omdat het in Afrika handig was om hard te kunnen rennen en snel in een boom te kunnen klimmen. Afrikanen die deze technieken goed beheersten, hadden dus vaak sterke spieren en een atletische lichaamsbouw en konden hierdoor dus capriolen uithalen waardoor ze uit handen van bijvoorbeeld een leeuw konden blijven. Degene die dit konden, bleven in leven en hadden dus de kans om zich voort te planten en de nakomelingen kregen dus ook de genen die zorgen voor een atletische bouw etc. Er werden soms ook iets slimmere, langzame zwarte mensen geboren, maar die werden sneller opgegeten voordat ze zich hebben kunnen voortplanten. Kortom: Je was goed aan de Afrikaanse omgeving aangepast wanneer je fysiek tot veel in staat was en daardoor zijn de mensen daar op die wijze geevolueerd.
Voor de mensen die naar Zuid-Oost Azie en Europa waren getrokken daarentegen, waren bijvoorbeeld de seizoenen een belangrijk gevaar. Degene die daar het beste mee om konden gaan die hadden het meeste kans om te overleven en dus om hun genen door te geven middels voortplanting. Om goed met de seizoenen om te gaan waren zaken als planning en overzicht meer van belang.

Ik zou hier nog uren over kunnen typen maar ik denk dat de strekking duidelijk is. De voorbeelden die ik gebruik lijken misschien kinderachtig maar laat je daardoor niet afleiden en kijk naar de drijvende kracht van natuurlijke selectie en zie waarom mensen op verschillende plekken anders geevolueerd zijn.

pluk-87 | 23-12-15 | 14:00

Mather | 23-12-15 | 13:49

Ja juist de NPO geeft aan dat er onderscheid is tussen blank en zwart met hun zogenaamde overtrokken positieve discriminatie.Juist zei geven dat constant met onbezonnen acties weer.EEn uur radio voor de zwarte medemens.Iets wat al helemaal niet nodig hoort te zijn. Maar het juist wel nodig is door hun eigen tekortkomingen. En dat afwentelen op ons. De in hun ogen rassisten. Nee als er juist door hun niet gekeken werd naar blank of zwart maar enkel of een dj goed is had het niet uitgemaskt of een dj blank of zwart was geweest en had dat uur op radio NPO 1 niet nodig geweest. Ik hoop dat de zwarte medemens eindelijk eens de ogen opengaat. U bent voor mensen als pauw ,DWDD puur een produkt en geen mens.U bent hun entertainement. Hun programma vulling.Zo dat zij zich goed kunnen voelen.Hun status!!!!

tweetybird | 23-12-15 | 14:00

Positieve discriminatie is geen discriminatie of zoiets.

Meneert | 23-12-15 | 13:58

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 13:51
Oh, we gaan verder terug in de tijd. Prima hoor. Alles om de ander dom te kunnen noemen.
Want weet je wat opvalt? Ik noem jou nooit dom, want ik hou van een eerlijk debat. Jij bent juist diegene die niet openstaat voor argumenten van een ander. Ik wil best met u discussiëren, want u heeft een goed punt, maar STOP een keer met anderen DOM te noemen. Bekend debattruukje, maar inmiddels flink versleten.
Zo lang u anderen dom noemt zullen zij nooit naar uw argumenten luisteren. Want waarom zouden ze dat doen? Ze zijn immers DOM.

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:58

jawor36 | 23-12-15 | 13:46
Historische feiten zijn historische feiten. Kunnen we met z'n allen niet omheen. We kunnen diezelfde feiten wel zeer verschillend interpreteren, al naar gelang het ons uitkomt. Al je zwartmans-misère wijten aan de koloniale witmans en daar na eeuwen nog over door blijven zeuren is daar óók een sprekend voorbeeld van.
Ander controversieel onderwerp. Het blijkt dat zwartemansen gemiddeld een lager IQ hebben dan witmansen. Meten is weten. Maar wat doe je vervolgens met die kennis? Je kunt als geprivilegieerde witmans meteen zeggen "zie je wel?", maar je kunt ook proberen enige nuance aan te brengen, bijvoorbeeld door te opperen dat IQ niet meer is dan wat een IQ-test meet, en het dus wel aan die test zal liggen dat de zwartmans lager scoort dan de witmans, maar wat niet te ontkennen valt is dat er een significant verschil gemeten wordt. Ontkennen van dit verschil is een leugen de wereld in helpen, een leugen die zeker die zwartmans niet helpt. Die wordt op neokoloniale wijze opgewaardeerd door de witmans die zo graag de Gutmensch wil spelen.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 13:58

jawor36 | 23-12-15 | 13:46
Historische feiten zijn historische feiten. Kunnen we met z'n allen niet omheen. We kunnen diezelfde feiten wel zeer verschillend interpreteren, al naar gelang het ons uitkomt. Al je zwartmans-misère wijten aan de koloniale witmans en daar na eeuwen nog over door blijven zeuren is daar óók een sprekend voorbeeld van.
Ander controversieel onderwerp. Het blijkt dat zwartemansen gemiddeld een lager IQ hebben dan witmansen. Meten is weten. Maar wat doe je vervolgens met die kennis? Je kunt als geprivilegieerde witmans meteen zeggen "zie je wel?", maar je kunt ook proberen enige nuance aan te brengen, bijvoorbeeld door te opperen dat IQ niet meer is dan wat een IQ-test meet, en het dus wel aan die test zal liggen dat de zwartmans lager scoort dan de witmans, maar wat niet te ontkennen valt is dat er een significant verschil gemeten wordt. Ontkennen van dit verschil is een leugen de wereld in helpen, een leugen die zeker die zwartmans niet helpt. Die wordt op neokoloniale wijze opgewaardeerd door de witmans die zo graag de Gutmensch wil spelen.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 13:58

Renze, dit heb je toch niet geleerd op onze basisschool (ja ik heb bij hem in de klas gezeten)

xzaz2 | 23-12-15 | 13:57

dit geeft dus aan dat de linksche gutmenchen feitelijk de grootste rascisten zijn: minderheden zijn zielig en die moeten we knuffelen. En dat in volle overtuiging. Wat een moreel failliet zooitje.

Biff Everwood | 23-12-15 | 13:55

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 13:51
Euh aardappelen waren pas in Europa sinds 1536, als mensen eens ophouden met complete onzin uit hun reet te trekken...

Rest In Privacy | 23-12-15 | 13:55

-weggejorist-

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 13:53

@jawor36 | 23-12-15 | 13:46
Maar wat is er dan mis mee om te zeggen dat een ras onderontwikkeld is? De eerste stap naar herstel is toegeven dat je een probleem hebt, dat zou jij toch moeten weten als notoire drinker. Tenminste, ik neem aan dat je veel drinkt gezien de onzin die je uitkraait.

Jij zegt: "Het feit dat witte beschavingen eerder en verder ontwikkeld zijn betekent niet dat dit aan de capaciteiten van zwarte medemensen ligt."
Dus het ontbreken van capaciteiten heeft volgens jou geen causaal verband met het niet kunnen ontwikkelen?
Afrika bezit nog steeds de meeste ongedolven grondstoffen ter wereld. Als Afrikanen daar niks mee doet ligt dat aan hun capaciteiten, niet aan blanken.

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:52

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:45

Over de hele wereld waren er al culturen en volken waar kunst en wetenschap hoog in het vaandel stonden. De door u zo geroemde superieure Nederlanders stonden destijds in de boerenklei aardappels te oogsten. Koop eens een geschiedenisboek, wellicht dat het uw ogen opent.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 13:51

-weggejorist-

Mather | 23-12-15 | 13:49

Die laatste zin maakt het af...

Niek Naam | 23-12-15 | 13:48

Alleen al het feit dat de NPO duidelijk moet maken dat het om zwarten gaat bij een radio programma geeft al aan dat het puur rassisme is. Alsof ik door de radio kan zien of het een zwarte of een blanke is die achter de microfoon zit. En of het mij wat kan schelen of het een zwarte of een blanke is die de muziek draait zolang hij maar leuke plaatjes draait.Juist het aangeven van het verschil is rassisties. Wat begrijpt die gutmensch hier weer niet aan. Ik luister ook wel eens naar funx . En denk niet zou daar een zwarte achter de microfoon zitten.Ik denk dan meer in de termen van leuk nummer of kudtplaat. Het zal me werkelijk worst wezen wie het presenteerd.Maar ja mischien dat er daarvoor bij serious R nooit een zwarte dj zit.Dan zie je namelijk wel de dj. De gutmensch voor status. Van goed mens die inzamelt voor buitenlanders. Liefst van een ander kleurtje. Om de blanke suprematie te laten zien. Kijk wij fijne gutmenschen zamelen centjes voor u in omdat wij goede blanken zijn. En wij gaan voor goed mens en het ook fijn is dat ook wij er extra rijk van worden door de strijkstok en mijn fijne salaris. En het is weer gratis reclame voor de NPO.Tsja en het is natuurlijk een geweldig programma voor verkapte sluikreclame. Het kost de NPO geen cent het levert de NPO juist grof geld op over de rug van armoe en ellende. En zo ken ik dan de echte gutmensch en zieligheidsindustrie weer.De slinksche gutmensch.Ja opa en oma wees maar blij dat het maar een week is en geen twee weken want u zoons en dochter hebben het te druk met geld brengen naar serious R en hebben dus geen tijd om u wekelijkse luier te verschonen. Want dat brengt geen minuut faam als goed mens.

tweetybird | 23-12-15 | 13:47

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 13:37
Nee, mensen als jij zijn schuldig. Doen alsof zwarten en blanken hetzelfde zijn en mensen die de feitelijke verschillen benoemen als racisten bestempelen, is een probleem. Je bent een gevaarlijke, naieve, gebrainwashte idioot als je geen verschillen ziet

pluk-87 | 23-12-15 | 13:47

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 13:37

Nu ben ik het oneens met dhr. De Wit over het evolutionaire deel van zijn uitspraak. Om heel veel redenen denk ik niet dat er erg veel verschil zit in het "nature" tussen verschillende etniciteiten. Er zit wel degelijk heel veel verschil in het "nuture" deel, en dat bewijzen de annalen, de geschiedenis wat mij betreft ook.
.
Juist daarom is het zaak om heel veel cultuurelementen van het Westen zonder compromis te blijven verdedigen. Het zijn juist die elementen die het verschil hebben gemaakt en blijven maken. Als we die verliezen, gaat de mensheid als geheel terug in de tijd.
.
Op zich een positief gegeven. Want nuture is te beinvloeden (sturen echter niet), nature is vooralsnog een keihard, onveranderlijk gegeven. Enfin. Het is dus zaak om het cultuurrelativisme van politiekcorrecten per ommegaande staande te brengen. Dit bijzonder schadelijke fenomeen zal wanneer ongehinderd, uiteindelijk iedereen tekort doen.

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 13:46

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:32

Je geeft hier bijna letterlijk de definitie van racisme, net zoals madame dat ook doet in haar betoog: zwarte beschavingen zijn onderontwikkeld omdat ze uit zwarte mensen bestaan. Maargoed je wist van jezelf vast al hoe je over zwarte mensen dacht.

Hoe dan ook, de historische benadering die jullie hanteren is natuurlijk niet erg gegrond, jullie bedenken een oorzaak bij jullie bestaande opvatting in de hoop deze daarmee te legitimeren. Het feit dat witte beschavingen eerder en verder ontwikkeld zijn betekent niet dat dit aan de capaciteiten van zwarte medemensen ligt.

jawor36 | 23-12-15 | 13:46

@Borrelende Boris | 23-12-15 | 13:37
Dom zegt? Het feit dat u reageert zegt dat er toch iets in zit.
In plaats van mij tot dom te verklaren zou je ook mijn tegel met ARGUMENTEN (wel eens van gehoord?) kunnen proberen weerleggen.
Is het dan niet zo dat in 1602 de VOC werd opgericht en blanke Nederlanders de halve wereld veroverden terwijl zwarten nog naakt achter buffels aanrenden? Klein voorbeeldje maar hoor, moet ik er meer geven?

Ik snap je wel hoor. Jouw denkwijze is dat zodra iemand zegt dat blanken het beter doen dan zwarten, dat dan racisme of een uiting van superioriteit is. Dat heb je te danken aan je eigen racistische denkpatroon.

Je bent de kanarie in de politiek correcte mijn die van zijn stokje valt zodra er feiten boven tafel komen die niet bevallen.

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:45

-weggejorist-

VanHeusch | 23-12-15 | 13:42

Een gotspe inderdaad. "Beter verzwarten dan vergrijzen"??? WAT DE NEUQ???

Ja, geef die mensen die ooit keihard hebben gewerkt (en sommigen dat ondanks hun leeftijd nog steeds doen) maar weer eens een schop. Spuitje, opa?

Wat een treurnis. Gelukkig ligt mijn radio al decennialang in de drekbak.

EefjeWentelteefje | 23-12-15 | 13:41

Ik heb een beter idee:
Laten we de NPO permanent op zwart gooien.

Mastermattie | 23-12-15 | 13:38

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:32

Door mensen zoals u, die dit soort domme uitspraken doen, is het helaas nodig om in Nederland nog steeds aandacht te besteden aan racisme.

Borrelende Boris | 23-12-15 | 13:37

Ik vind de politieke partijen ook wit. Vooral D66!!!
Er kunnen ook paar AZC's in de rijke buurt.
En ik vind ook dat de prinsesjes later moeten trouwen met een Turk of Marokkaan. Uiteraard zouden ze nu al naar een zwarte school kunnen.
En in het glazen huis ....
Ook als je reclames bekijkt, lijkt het wel of blanke mensen beter is voor de verkoop.
Laten we het dan ook goed doen.
Geef de allochtonen een kans en laat ze niet kansloos achter bij de verwaarloosde Nederlandse burger!

ET007 | 23-12-15 | 13:36

Mijn god.... kan nooit goedkomen....

Roken Toegestaan | 23-12-15 | 13:32

@jawor36 | 23-12-15 | 13:21
Moet je natuurlijk wel racisme goed schrijven. Rascsisme, is dat fascisme en racisme tegelijk?
Madame heeft een aantal goede argumenten. Door de eeuwen heen is gebleken dat blanken beter in staat zijn een florerende maatschappij op te bouwen dan zwarten.
Dat is geen racisme, dat zijn feiten die terug te vinden zijn in de annalen.
Wel eens gehoord van evolutie? We hebben nog niet genoeg data om te kunnen bepalen of het daadwerkelijk evolutie is dat blanken in staat stelt het beter doen dan zwarten, dat kan pas over een aantal eeuwen, maar het lijkt er verdomd veel op. Maar ja, voor sommige mensen komen feiten nu eenmaal niet goed uit.

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:32

Goedbedoeld de plank volledig, maar dan ook volledig misslaan.

Lewis | 23-12-15 | 13:29

Bijzonder ook in combinatie met het nieuws dat Zimbabwe nu helemaal een traditionele zwarte stamdictatuur geworden is. Ben benieuwd of ze daar ook nog aandacht aan besteden....

ole guapa | 23-12-15 | 13:28

Ik verveel me trouwens ook de tering. Iemand nog iets leuks te doen?

Vrije Nator | 23-12-15 | 13:28

Goed om te weten dat de politiek-correcte referentiekaders toestaan dat zwarten beter zijn dan grijzen. En dat zulks mag worden uitgedragen middels een lofzang.

Geïrriteerde Ed | 23-12-15 | 13:27

In Zambia is het een schoolvoorbeeld voor het "uit handen geven van de touwtjes" aan de zwarte gemeenschap.

McNail | 23-12-15 | 13:25

Een uur lang trafassi..

Stijlloze nick | 23-12-15 | 13:24

En als we ons dan zwart schminken is het godnondejue ook niet goed.

Tjemig | 23-12-15 | 13:24

Wat een feestje, en dat allemaal van onze belastingcenten. Treurig gedoe.

bw54354 | 23-12-15 | 13:22

Met een witte Turk in de hoofdrol. Ik begrijp het gepigimenteerdisme echt niet meer.

Petrus de Rewa | 23-12-15 | 13:22

Madame Poitiers | 23-12-15 | 13:01

Beste Madame, het zijn reacties als deze die de rascisme discussie uberhaupt nog mogelijk maken, dus kruip aub terug in uw kelder, als dit werkelijk uw wereldbeeld is.

jawor36 | 23-12-15 | 13:21

Noem het maar een privilege, om constant uitgemaakt te worden voor racist.

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:21

Altijd grappig hoe racisten denken dat heel opzichtig en politiek correct positief discrimineren hun racisme neutraliseert.
-
Renze Klamer zet vandaag even zijn "blanke privileges" opzij, maar morgen wil hij ze wel weer terug hebben!

moitambien | 23-12-15 | 13:21

Ai, dat wordt weer HipHop en Rap. Hophop...

Rest In Privacy | 23-12-15 | 13:20

@ redactie kunnen jullie hoofdpagina qua css ff fixen. Filmpje onderin doet lay-out geen goed.

OT: het zal allemaal wel. Stap voor stap.

MarcS | 23-12-15 | 13:19

Wettelijke definitie, rechten van de mens racisme

Elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur op grond van ras, huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming....

ONDERSCHEID dus.
Dit is dus ook racisme.

nenny | 23-12-15 | 13:18

De cultureel Marxisten hebben het maar druk met hun zending.

Je zou zeggen dat negers in Afrika alleen maar gezegend worden met 'black privilege', maar daar mislukken ze grosso modo ook. Oh nee, da's dan weer witte post-koloniale uitbating, waar Aziatische landen vreemd genoeg geen last van hebben. Zou het dan toch de aard van het beestje zijn?

Zware Guy | 23-12-15 | 13:18

18.00 uur? Dan zal de TV wel op zwart gaan en de uitzending om 20.30 op z'n vroegst beginnen.

swift1.6 | 23-12-15 | 13:18

Wel vervelend voor de NPO dat ze nu in die radio studio een wc moeten bij plaatsen. Man,vrouw en nu ook nog voor zwarte.Ze mogen als zwarte ook een keer een programma maken. Wel een heel uur lang. Over rassisten gesproken.Want daar geef je in weze mee aan dat er bij de NPO radio 1 altijd apartheid is geweest anders had je ze nu geen uur hoeven toekennen.Ik zou dit als zwarte werkelijk beledigend vinden.En er juist niet aan meewerken.Maar ja wie ben ik.Ach ja.Zeer apart weer.Degene die ons van rassisten beschuldigen doen hier een potje rassisme.Wij blanke ubermensch staan jullie een uur radio maken toe.Wat begrijpen ze hier niet aan.En na dat uur weer opgerot.Kunnen ze die WC weer afbreken.

tweetybird | 23-12-15 | 13:17

Lekker racistisch doen alsof je niet racistisch bent. Kan de Gutmensch met zijn opgeblazen ego ook weer met een zelfvoldaan gevoel de kerst in. Schandalig hoe neerbuigend ze op de NPO kunnen doen.

Ikhebeenvraag | 23-12-15 | 13:17

Een uur lang luisteren naar zwarte piet.

* | 23-12-15 | 13:17

Mooie actie wel. Vrijvertaald; "kijk negertje, dit is een spiegeltje. Als je die in de zon houdt gaat ie glimmen en glinsteren. Hier probeer zelf maar. Ik kom over een uurtje terug om te kijken of je het al kan."
.
Wat zijn ze toch huidskleur- en vooroordeelbewust hè, die politiekcorrectjes. Is dat niet het definierend kenmerk van een rascist?

Parel van het Zuiden | 23-12-15 | 13:17

Nee, nee, nee, nee. Ik wil niet verzwarten. Ik wil er niet eens aan denken. Er is niks mis met vergrijzen. Volkomen natuurlijk en dat gun ik mijn achterkleinkinderen ook. als mensen willen verzwarten, bij Breda gewoon verder naar het zuiden, bij het grote water liggen nog een heleboel rubberbootjes, doorvaren naar het zuiden tot de kust en verzwart ze maar.

Elessir | 23-12-15 | 13:16

Witte privileges, dus we luisteren alleen maar naar witte muziek hier in Nederland? Hazes, joling Bauer en Rob de spleet tussen zn tanden.
Dacht dat onze muzikale keuzes vooral veel zwarte artiesten zijn.
Of wordt dit zo'n zeikprogramma waar alleen maar geluld wordt een uur lang?
Zielig hoe de npo is en zelf maar niet door hebben dat ze de grootste racisten van Nederland zijn.

ca12nag3 | 23-12-15 | 13:16

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 13:07
Ik ben mijn typische Hollandse bescheidenheid wel een beetje kwijtgeraakt toen analfabete, berooide, onderontwikkelde migranten massaal bij ons aanklopten voor onderdak en een boterham, en ons vervolgens gingen bekritiseren :-)

Madame Poitiers | 23-12-15 | 13:15

Institutioneel racisme. Ik vond het tot vandaag een beetje gezocht, een beetje een vage term voor iets wat slechts verondersteld werd, ondergeduwd, opgelegd, ingewreven. Maar ik begin nu toch echt te twijfelen als ik die Renze hoor raaskallen.
"... even een dagje m'n witte privileges opzij..." is de schaamte voorbij, is een uitspraak uit een oord waar de Gutmensch in alle schaamteloosheid de dienst uitmaakt.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 13:15

Excuses, anglicisme, voor het taalkundige begrip.

Bisschop Berenbaffer | 23-12-15 | 13:14

Dat idiote Amerikanisme "witte privileges" hangt me trouwens danig de keel uit.

Bisschop Berenbaffer | 23-12-15 | 13:13

Zwarte die grapjes maakt over blanken: komediant.
Blanke die grapjes maakt over zwarten: racist.
Kijk maar naar Raymann, Dino en vooral zwarte Amerikaanse komedianten. Bon ton hoor, en de Renze Klamers van de wereld maar klappen.

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:12

Uiteraard geheel in handen van alle gekleurde linkschgeslaachgden die dagelijks zelf vertoeven in het grachtengordel/NPO circuit. Raymann, Tan, Simons e.d.

Overigens vraag ik mij af hoe de NPO en Simons zouden reageren op een verzoek voor muziek met een echte witte ziel... www.youtube.com/watch?v=OGUUSHnIIh8

ox | 23-12-15 | 13:11

Wat een non-actie, zeg. En dan heb ik het niet over vrouwen in habijten. Allemachtig...

Vrije Nator | 23-12-15 | 13:11

Hou je vriendin in de gaten..

Lazar | 23-12-15 | 13:09

"Witte privileges"

Deze racistische kutbagger heeft nu blijkbaar ook al Nederland bereikt. Bedankt Amerika!

Poepus | 23-12-15 | 13:09

Cuyahoga | 23-12-15 | 13:05
Dit wordt een hit.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 13:08

Hoogst opmerkelijk.

Een paard | 23-12-15 | 13:08

"Wit privilege"...
Staat dat gelijk aan "zwart privilege" dat moorden op "witten" rechtvaardigt in Zuid-Afrika?

Dhr. de Wit | 23-12-15 | 13:07

De Aziaten keken er naar en haalden hun shouders meewarig op.

Rest In Privacy | 23-12-15 | 13:07

Madame Poitiers | 23-12-15 | 13:01
Er bestaan wél witmensen die denken, omdat hen dat aangepraat wordt, dat ze witte privileges hebben, en dat daar iets niet goed aan is. Dat is wat we hier gadeslaan, een naïeve domme witmens die geleerd heeft om, als hij in de spiegel kijkt, eerst een verkeerde huidskleur waar te nemen, en dan pas zijn eigen gezicht.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 13:07

@QuantumHolo | 23-12-15 | 13:03
Dat komt vanzelf aangezien ik zelden een negerin zie zonder meerdere kinderwagens in haar buurt.
Ik zorg maar dat ik veel geld verdien zodat ik in een leefbaar gedeelte kan blijven wonen.

pluk-87 | 23-12-15 | 13:06

Holy guacamole, dit verzint toch niemand! Oh.... wacht

Zeg maar | 23-12-15 | 13:06

En daarom mensen, een lekker mopje muziek.
Trek je wijde jurk en je blote voeten aan en zweefteef maar lekker mee.

Privileged Whites- Sunny Bushman
©Cuyamusic 2015

♫♫♫♫
I’m Helper Whitey, white as chalk
With hair as blond as gold.
You have a color, like my jealousy:
So dark, so greedy.
How could you not love me,
When I needed to possess you?
I admire you, I love you, too.

Bad dreams in the night.
They told me I was going to lose the fight,
Leave behind my privileged, privileged
Privileged Whites

Blackface, it's me, your Sunny.
I will help you now. I'm so sad.
Let me in your world now.

Blackface, it's me, your Sunny.
I will help you now. I'm so sad
Let me in your world now.

Ooh, you are dark! You are needy,
On the inner side of you.
I whine a lot. I cry a lot
Couldn’t do without you.
I'm coming back, love.
Sad Blackface, my one dream,
My only master.

Too long I roam in the night.
I'm coming back to his side, to put it right.
I'm fighting the privileged, privileged
Privileged Whites

Blackface, it's me, your Sunny.
I will help you now. I'm so sad
Let me in your world now.
Blackface, it's me, your Sunny.
I will help you now. I'm so sad
Let me in your world now.

Ooh! Let me have it.
Let me grab your soul away.
Ooh! Let me have it.
Let me grab your soul away.
You know it's me, Sunny!

Blackface, it's me, your Sunny.
I will help you now. I'm so aware!
♫♫♫♫♫

Cuyahoga | 23-12-15 | 13:05

Weer een voorbeeld hoe gek gutmenschen zijn.Echte gevaarlijke en gestoorde.Nee de zwarte medemens moeten eens gaan inzien dat niet wij maar de gutmensch een pure rassist is. Wij zien zwarte mensen als medemens. De gutmensch zien de zwarte medemens als een produkt. Dat mag met deze onzin wel weer duidelijk zijn.Maar laat u zwarte medemens zich maar weer gebruiken als entertainement produkt.Een uur opdraven om te dienen als NPO propaganda der gutmensch.Ach ja.

tweetybird | 23-12-15 | 13:03

Alle witte bejaarden zo snel mogelijk aan de dood. Dan is er tenminste snel plek vrij voor de verzwarting.

Als ik het niet zelf had gelezen had ik het niet geloofd dat het er echt staat.

QuantumHolo | 23-12-15 | 13:03

Het is lang geleden dat zo veel mensen in dit land zo veel met ras en huidskleur bezig waren. Ik ben huidskleurmoe. Gewoon allemaal je best doen en niet zeiken dan is er niks aan de hand. Oja en zo min mogelijk verrijkers er nog bij laten komen.

pluk-87 | 23-12-15 | 13:03

RobberenRukkie | 23-12-15 | 13:00
Tuurlijk, je houdt als geprivilegieerd witmens de boel wel onder controle, maar je doet net of je begeleidt, of je knecht speelt. Voor één dag is dat wel vol te houden, en geheid dat ze het niet doorhebben. Zijn niks gewend, dus zo blij als een kind dat ze ook een keer aan de knoppen mogen draaien.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 13:03

trappen donkeren mensen hier ook vraag ik me nu af. ik zou me gekleineerd voelen als ze mij zouden vragen of ik en dag redacteur wilde wezen vanwege mijn huiskleur. maar goed ik ben dan ook in het bezit van zelfrespect

wth was dat | 23-12-15 | 13:02

Zo ziet u maar weer eens dat Marxisten helegaar geen interesse hebben in een harmonieuze samenleving, maar streven naar het cultiveren en aandikken van tegenstellingen. Dit komt tenslotte op niets anders neer dan uitgerekend benadrukken dat mensen met een andere huidskleur inderdaad anders zijn. Pressure group warfare...
.
Mon dieu, wat een racistische varkens. Tenenkrommend!

Randiaan | 23-12-15 | 13:02

Je bent toch niet goed bij je hoofd als je daar gaat zitten als zielige betuttelneger? Dat je alleen maar even in de uitzending mag komen omdat je zielig en zwart bent.

Duifmans | 23-12-15 | 13:02

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 12:57
.
Er bestaan geen witte privileges. Er bestaan wel beschavingen die geheel en al door blanken zijn opgebouwd, bevochten en vormgegeven en daar zijn eeuwen en eeuwen van wetenschap, studie, ondernemingszin, doorzettingsvermogen, oorlogen en moed in gaan zitten. De Aziaten zijn daar ook toe in staat.
Er is echter een deel van de wereldbevolking die zelf niet in staat is tot creëren. En zij zullen altijd afhankelijk blijven van de scheppers willen ze iets bereiken, omdat ze weigeren in te zien what it takes.
This is a planet of angels, and they ain't got no wings.

Madame Poitiers | 23-12-15 | 13:01

Ik neem aan dat eea wel onder begeleiding gaat van enkele Witmenschen? Ik bedoel, vrij nobel zo'n initiatief, alleen het moet wel verantwoord blijven natuurlijk.

RobberenRukkie | 23-12-15 | 13:00

Ik denk dat er zolangzamerhand nog wel een persoonlijkheidsstornis kan worden toegevoegd aan het DSM V. Policorgekte of zo iets.

me,myself and IK | 23-12-15 | 13:00

Jammer dat het radio is, dan zie je niet dat ze speciaal voor deze dag ook roetveeg-DJ's ingezet hebben.

Conan de Rabarber | 23-12-15 | 13:00

Daar zit je dan, als witte bejaarde.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 12:59

"Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid". De huidige betekenis van het woord discriminatie is in maatschappelijk en juridisch opzicht gaan afwijken van de oorspronkelijke, letterlijke betekenis; in die context wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen". Bij de vraag of het maken van onderscheid tussen mensen discriminatoir is, is het van belang om na te gaan of gelijke gevallen ook gelijk behandeld worden."

draaischaap | 23-12-15 | 12:58

Ik heb net nog een banaan gegeten, gelukkig nu weer mijn smartphone vast. Het voelde behoorlijk onwerkelijk en onnatuurlijk zo'n banaan. Wat ik ook probeerde, ik kwam maar niet op geenstijl.nl

Tuborg øl | 23-12-15 | 12:58

"Zo, even een dagje m'n witte privileges opzij..."
Eén dagje maar, natuurlijk, want wie is er hier de baas? Nou? En é´´n dagje omdat wij, de witten, dat toestaan, als een soort van gebaar naar de zwarte medemens. Dat-ie ook een beetje het gevoel krijgt mee te doen. Maar daar moet het dan wel bij blijven natuurlijk, bij een beetje het gevoel. Witte privileges zijn tenslotte witte privileges, daar gaan we geen fuk aan veranderen. Zwarte Piet mag weg, geen probleem, als wij onze priviileges maar blijven houden.

Schoorsteenveger | 23-12-15 | 12:57

Het ergste van 2015 vond ik de zwarte Sinterklaas. Het blanke icoon moest ingeruild worden voor een zwarte, omdat de zwarte zelf geen iconen hebben, kennelijk. En dan werd die zwart-wit wissel gepresenteerd als voorbeeld voor zwarte jongeren, een rolemodel. En dan komt het ergste zwaktebod: als al die falende zwarte wegloopvaders nou eens thuis bleven en voor hun kinderen zorgden, en een baan namen en een rolemodel voor hun kinderen werden, hoefden ze niet bij de blanken aan te kloppen om een wit icoon zwart te kleuren als voorbeeldfunctie.
.
Droevig hoor, allemaal.

Madame Poitiers | 23-12-15 | 12:57

En in het geheel niet verbazingwekkend vind de grootste racist vd de NPO Raymann het een top initiatief, dus dan is het goed...

W.A. van Buuren | 23-12-15 | 12:56

Ik weet gewoon niets intelligents te melden op zulke naieve domheid.
We waren toch ooit het meest progressieve verlichte land? Ik zie het niet meer.

trenthopper | 23-12-15 | 12:56

Het blijft toch altijd mooi om te zien/horen hoe onnozel linkse racisten zich in allerlei ranzige bochten wringen om maar niet racistisch te lijken.

ZKH EénOog | 23-12-15 | 12:55

Zij werken niet vanuit een witte privilege maar werken vanuit de klimafatisten zodat het klimafaat kon worden ingevoerd en het volgens hen nu de zaak is om te behouden.

S c h a n d e !

ProAsfalt | 23-12-15 | 12:55

En weer ging een stoomboot vol onschuld verloren op zee.

Durotar | 23-12-15 | 12:55

En dan moeten ze die andere 364 dagen en 23 uur niet zeiken, ze hebben hun deel toch al gehad.

Osdorpertje | 23-12-15 | 12:55

We kunnen beter verzwarten dan vergrijzen, het staat er echt. Vergrijzen gaat over leeftijd en verzwarten is een een nogal koloniale benaming om het gekleurde ras te duiden. De grootse racisten zijn die NPO gekkies idd.

Maar owee als Martin Simek het woord 'zwartjes' gebruikt.

XaleX_2 | 23-12-15 | 12:55

Mensen schiften op basis van hun huidskleur is de ff-ing definitie van racisme Renze!! Het maakt niet uit wélke kleur je kiest, het is ALTIJD racisme om een verdeling in mensen te maken op basis van hun huidskleur. Godnakendenondeju het is toch niet zo moeilijk te begrijpen, zelfs voor een bubblegum DJ van 3FM?

Dutchbeaurouge | 23-12-15 | 12:54

Sorry, maar die zeurnegers (niet alle, wel die zeurnegers) vragen er zelf om, met hun getrek aan de mouw van de superieure witman.

Madame Poitiers | 23-12-15 | 12:53

*met bek vol tanden zitten doet*

W.A. van Buuren | 23-12-15 | 12:53

Live uitgezonden ook nog! Toe maar ... daar spreekt vertrouwen in de verheffing van de zwarte medemens uit.

Simon_GS | 23-12-15 | 12:52

Hadden we niet al zat van die meuk, zoals FunX.

Mastermattie | 23-12-15 | 12:48

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken