Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gemeente regelt zorg: alles vijf keer zo duur

loesjekutuitspraak.jpgHet blijft een zorgkindje, dat zorgdossier. De markt noch de staat lijkt te kunnen zorgen voor een ideaal systeem. En mantelzorgers die hun zorg dragen voor hun naasten, levert dit teveel kopzorgen op. Vreemd woord eigenlijk woord eigenlijk, 'zorg', 't lijkt wel een ras uit Starcraft. Maar goed, nadat in oneindige wijsheid is besloten zorg over te laten aan de Gemeentes, aka mini-overheden bemant door ambtenaren die er nog minder zin an hebben dan bij het Rijk, is het resultaat inmiddels duidelijk: ongekende prijsstijgingen en volstrekte willekeur. Voorheen betaalden alle cliënten nog een uurtarief van €14,20 per uur voor dagbesteding en begeleiding. Nu Gemeentes de tarieven zelf mogen bepalen en bovendien de kostprijs in de eigen bijdrage doorrekenen, is het nu soms zoveel als 70 euro per uur. De landelijke overheid heeft een limiet gesteld aan hoeveel de minima (de helft van alle zorg-afnemers) maandelijks aan zorg kwijt mogen zijn, namelijk "27,80 euro per maand, ongeacht de tarieven van de gemeenten." Nivelleren is een feestje. Behalve natuurlijk, als je tot de (boven)modale inkomensgroep behoort. Dan ben je gewoon het ouderwetse haasje. Of als je beneden-modaal zit, maar bijvoorbeeld een huis hebt geërfd dat je niet verkocht krijgt. Dan kost zorg gewoon al gauw honderden euro's per maand. Natuurlijk had Staatssecretaris Martin van Rijn (dossier des doods) weer eens niets dan goed intenties. "Het uitgangspunt van de nieuwe wet blijft dat zorg voor iedereen die het nodig heeft beschikbaar moet zijn, ongeacht diens inkomen of vermogen." Leuk uitgangspunt, maar die zorg is dus blijkbaar niet meer voor iedereen beschikbaar. "Vooral degenen met een niet-aangeboren hersenletsel worden getroffen door de prijsstijging. Zij hebben vaak een werkende partner en hadden een redelijk inkomen voordat zij gehandicapt raakten door bijvoorbeeld een auto-ongeluk of ziekte. (...) In de regio tussen Amsterdam en Alkmaar is het aantal nieuwe cliënten van de zorginstelling dit jaar bijna gehalveerd". Enfin, dit werkt dus ook niet. Dus over een paar jaar roept er weer een VVD'er dat het maar allemaal aan de markt overgelaten moet worden. Wat niet zal werken. Waarna er een SP'er roept dat het allemaal naar de Staat moet. Wat niet zal werken.

Reaguursels

Inloggen

Herr heizelmann u soliciteert naar een ziekte??

napels | 24-12-15 | 09:25

Dit soort complete wanprestatie roept toch om meer reactie dan een artikel? manman wat een kneuzerij is die politiek toch geworden. Prima voorziebare ellende, niks ervan willen leren met z'n allen want alle vrindjes vullen hun zakken er goed mee

F#ckingAwesome | 23-12-15 | 10:16

@Heinzelman: je uitspraak getuigt niet van veel intelligentie en/of kennis. Er wordt niet gesproken over "niet aangeboren hersenziekten" maar "niet aangeboren hersenletsel".

Behalve dus een boom koppen bestaan er ook mensen die bv een hersenbloeding hebben gehad oid. Daar hoef je echt geen 80 voor te zijn en dat hoeft ook niet te betekenen dat je daarna niet meer kunt werken.

Los daarvan zijn er veel andere groepen (jonge) mensen te bedenken die wel hulp nodig hebben maar ook prima kunnen werken.

appeltje2010 | 23-12-15 | 09:39

@hypopseudo; ik vermoed dat het aantal schrijnende verhalen zoals die over je buurvrouw toe gaan nemen. Het lijkt bijna een cynische ''test'' voor de samenleving; iedereen kan op z'n vingers natellen dat het aantal verwarde zwervenden, hulpbehoevende ouderen en zorgmijders in het 'straatbeeld' gaat toenemen. Er zitten vast een paar ambtenaren op WVS te turven hoeveel klachten er vanuit de samenleving, brandweer en politie komen voordat er ingegrepen wordt. Voorlopig is het quotum blijkbaar nog niet bereikt.

@Alquest: het verschil met de jaren '80 is dat de 'tussenlaag' en het 'facilitaire' deel in ziekenhuizen veel kleiner was. Ik heb het idee dat 50% van de werkenden in het ziekenhuis niks te maken heeft met de patiënten, maar manager, gebouwbeheerder en netwerkcontroller zijn. Vroeger had je de geneesheer-directeur en afdelingshoofden, tegenwoordig zitten er veel (volgens hunzelf onmisbare) lagen tussen. En die managers zorgen goed voor zichzelf getuige hun salaris en het feit dat ze blijven zitten waar ze zitten. Zij lijken de grote winnaars van de laatste 20 jaar.....

Donkersloot | 23-12-15 | 09:06

De hoge prijzen komen niet door de hevige concurrentie, maar door een overvloed aan monopolies, patenten en reglementen. Denk daar maar eens over na voordat je de "vrije" markt de schuld geeft. Sterk artikel verder.

Kapt. Kip | 23-12-15 | 08:17

Wat in elk geval NIET werkt is gemeenten voor de helft van het geld hetzelfde of meer laten doen dan wat vroeger via de AWBZ geregeld werd.

mallekater | 23-12-15 | 08:13

Moet ik altijd denken aan het opruimen van tuinhok waar ik kranten uit 79/80 aantrof. Voorpagina: dit jaar 8000 ziekenhuisbedden minder. Vorig jaar 7000 minder. Dus dertig jaar terug voor zoveeeel minder geld een 20 30 duizend bedden meer dan nu...

Verder is marktwerking in zorg bijkans blasfemie. De idee is dat je jaren en jaren teveel betaald zodat er capaciteit is als je het nodig hebt. Als er morgen 300 mensen opname nodig hebben worden er 280 operaties afgezegd.
Om je dood te schamen.

Alquest | 23-12-15 | 07:28

Mijn inmiddels overleden alleenstaande buurvrouw was geestelijk en lichamelijk dusdanig onbeholpen geworden dat ze niet meer voor zichzelf kon zorgen. Ze takelde versneld af en vervuilde gestaag.

Jaren achtereen hebben haar familie, omringende buren waaronder ik herhaaldelijke verzoeken gedaan om haar over te plaatsen naar een verzorgingshuis. Géén mogelijkheid! Nieuw beleid streef immers na dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig dienen te wonen. Dit gebeurde dus ook m.b.v. de nodige medicatie wat overigens geen ene moer hielp.

Toen ze op een gegeven moment de keukenkraan uren liet openstaan waardoor het huis van het gezin eronder onderliep en ze de gaskachel van de muur had getrokken, ging ze versneld naar een psychiatrische inrichting voor ouderen.

Concreet: Er moet altijd (bijna) iets vreselijks gebeuren voordat er stringente maatregelen volgen.
En zo gaat dat met alles in Nederland.

KRANKJORUM !!! en bovendien onmenselijk.

HypoPseudo | 23-12-15 | 07:17

VVD'ers en vrije markt?!?! Laat me niet lachen. VVD zijn fopliberalen.

Er is geen vrije markt in NL en zeker niet in de zorg. Iets door de overheid laten uitvoeren kan nooit goedkoper zijn dan wanneer en bedrijf dat doet. Er zit altijd 1 of meerdere ambtenaren tussen of wel de prijs = het bedrijf + ambtenaren.

Libertarianism | 23-12-15 | 06:18

Bubske | 22-12-15 | 22:39
Ik zag je oma uit een vuilnisbak vreten.
Straks ben jij aan de beurt, met je stomme gelul!

Heinzelmann | 23-12-15 | 05:52

Die lui met een "niet-aangeboren hersenziekte" zijn overlevende boomklevers, uit de bocht gevlogen motorrijders en lieden die na vijf pillen 'oververhit' zijn geraakt. Dus ja...
(De term 'kasplanten' voor zulke hersendode dwarslaesie-figuren is een belediging voor kasplanten overigens: onze economie draait grotendeels op kasplanten!)

Heinzelmann | 23-12-15 | 05:50

They smile in your face, the backstabbers. (O'jays)

Der Paulie | 23-12-15 | 03:00

Dit kabinet is met een rustige nauwkeurigheid bezig het zorgstelsel compleet te slopen, zodat we over een paar jaar qua kosten geen last meer hebben van zieken, verwarden en bejaarden. Je komt ze dan wel zwervend vaak op straat tegen, of worden nog maar één keer per maand gedoucht, maar alla.
Tegen die tijd hebben we niemand meer die in de zorg wil werken, hebben de gemeente-ambtenaren de papieren nog steeds niet op orde en is de marktwerking bezig met het slopen van de rest van de zorginstellingen.
Bedankt Schippers en Van Rijn.

Donkersloot | 23-12-15 | 00:33

Ik wil het allemaal niet meer weten.. Ik ga liever dood dan dit te begrijpen.

-=PyP=- | 23-12-15 | 00:05

Peace Rider | 22-12-15 | 22:31
Ter aanvulling zij is tussentijds hertrouwd geweest en inmiddels gescheiden.

Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 23:12

Peace Rider | 22-12-15 | 22:31

Ja ik ben het.. John Gotti..
-
Maf ben al 10 jaar uit elkaar en destijds minder dan 5 jaar bij elkaar geweest *laat een traan*. Dus partneralimentatie is nogmaals niet aan de orde!

Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 23:06

@Bubske | 22-12-15 | 22:39
Welnee man, er werken 7 miljoen mensen in NL en jij zegt dat die 35 miljoen ouderen moeten onderhouden,koekkoek!
35miljoen asielzoekers komt eerder aan de beurt, denk ik

koekje erbij? | 22-12-15 | 22:52

Mastermattie | 22-12-15 | 17:05
We kunnen niet terug. De vergrijzing zorgt er voor dat er nu 2 volwassenen werken om 10 ouderen te onderhouden en dat wordt alleen maar erger. Geld is niet gratis, het moet ergens vandaan komen. De verzorgingsstaat is niet meer te houden.

Bubske | 22-12-15 | 22:39

Dan ga je die ook nog krijgen.
Werkt de ex?
Hopelijk komt er genoeg poen binnen.
Of je bent een crimineel, onder het mom van de pluk ze wet. :P

Peace Rider | 22-12-15 | 22:31

Peace Rider | 22-12-15 | 21:49

'Welke ten behoeve is van uw minderjarig kind'!

Partneralimentatie is totaal niet aan de orde.

Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 22:10

@Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 19:34
het is ook voor de ex, er staat namelijk dat ze de aan de vrouw verstrekte bijstand ,willen verhalen.
Anders heb je nog een groter probleem, dan komt er nog een aanslag.Wettelijke onderhoudsplicht is ook partneralimentatie. Of je ex moet een baan hebben, dan zit ik verkeerd.

Peace Rider | 22-12-15 | 21:49

Sloop de gemeente er tussenuit, dan lost de markt het op.

3Xniks | 22-12-15 | 21:42

Voor een VVD-er.macro en micro gaat verwarren.Niet de totale uitgaven aan zorg ,maar per burger en wat hij ervoor betaalt

arlen | 22-12-15 | 21:31

@arlen | 22-12-15 | 21:24

Oh, maar bij mij komt er ook nog gewoon 2.750 Zorgverzekeringspremie per jaar bovenop, en nog eens 375 euro eigen risico voor m'n vrouw wegens voorgeschreven medicijnen.

Dus ik betaal dit jaar 7.000 euro aan zorg voor m'n vrouw en mijzelf, nog los van de premies die op mijn inkomen ingehouden worden. Gelukkig schaffen wir das nog allemaal. Wat een kutland.

raskol | 22-12-15 | 21:30

raskol | 22-12-15 | 20:46

Ach ,ik ben 2785 euro kwijt aan zorgverzekering plus ER en dan hoop ik maar dat alles vergoed wordt.Nieuwe bril,tandartsbehandelingen enz.Alternatieve geneeswijze gelukkig wel tot 500 ,wtf.
Als iemand de tijd heeft, misschien een idee om de werkelijke inflatie uit te rekenen.Niet alleen de prijzen van producten , maar ook de belastingen en de daarvoor geleverden diensten van de overheid.

arlen | 22-12-15 | 21:24

@Peace Rider | 22-12-15 | 19:31

Jammerrr joh. De eigen bijdragen ihkv AWBZ / WOZ zijn niet aftrekbaar van de belasting. Zoek maar na. Ik heb in ruim 1 jaar tijd bijna 4.000 euro mogen betalen en da's gewoon weg.

raskol | 22-12-15 | 20:46

kloopindeslootjijook | 22-12-15 | 18:15
Dit geldt voor iedere bedrijfstak en ook daar wordt dit gedrag afgestraft door de klanten en werknemers, als ze de kans krijgen. Helaas krijgen ze nu de kans niet omdat die 'markt' helemaal is dichtgeregeld. Zorg=Overheid dus vooral aanbod gestuurd. Wie wil werken of klant zijn bij een bakker die zijn medewerkers zo behandelt ? Niemand, dan kies je een andere. Waarom zou dat in de zorg anders zijn ? Als ik patiënt was zou ik niet naar zo'n uitbuiter gaan, jij wel ?

Nichtsneues | 22-12-15 | 20:45

Eind vorig jaar werd vrouw ziek, had begeleiding thuis nodig. Eerst 8 uur per week, waarvoor ik ongeveer 325 euro eigen bijdrage per maand mocht aftikken.

Na het beruchte 'keukentafelgesprek' met de gemeente werd geconcludeerd dat m'n vrouw die hoeveelheid hulp nog hard nodig had, maar werd het budget zover omlaag geschroefd door de gemeente dat er nog maar 4 uur per week begeleiding mogelijk is. Eigen bijdrage nog steeds 275 euro per maand.

En nu is het totaal onduidelijk wat het per 1-1-2016 wordt. Als de kosten echt enorm de lucht ingaan stoppen we met de zorg. Het is niet alsof ik vele honderden euro's per maand overhoud voor dit soort dingen. En dan hebben wij nog de mazzel dat we goedkoop wonen, omdat we veel minder hypotheek hebben dan m'n inkomen mogelijk maakt.

Het is echt om te janken, en kijk die policor elite hufters maar moraalfappen op hun zelfverklaarde geweldigheid.

raskol | 22-12-15 | 20:41

Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 20:02

Een gang naar de rechter is ook al voor de minsten in de samenleving onbereikbaar geworden vanwege de hoge kosten. Wat nu onrechtvaardig is is dat iemand die niet een advocaat of griffierechten kan bekostigen bij een zitting verstek laat gaan en zijn recht niet kan verhalen. In dit geval word het vonnis toegewezen aan de eisende partij. Partijen met voldoende financiële middelen zoals gemeentes die vooral procederen op kosten van de belastingbetaler die zullen steeds meer tegen de burger procederen op vele vlakken. Dit is de toekomst. Het beste kabinet!

Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 20:29

Ik moest zo vreselijk hard vloeken dat mijn kinderen schrokken.

Wat zijn we afgezakt met dit land, dankzij (onder andere) het beste kabinet sinds de tweede wereldoorlog.

Waarom word er niets aan gedaan? Waarom is er niet een nieuwe partij waar 'rationele' burgers in zitten én men eventueel persoonlijk verantwoordelijk is voor zijn of haar handelen? Dan had van Rijn dit wel uit zijn hoofd gelaten, de schlemiel.

Steekt uw handen uit de mouwen, kom van de bank en verzamelen! De enige die dat momenteel doen, zijn de mannen in de moskeeën. De Nederlander lijkt moegestreden en moedeloos.
Is het niet mogelijk dat er een plek is waar een partij kan worden opgezet, waar een kern van normale, redelijke, weldenkende mensen hun ideeën kunnen voorleggen en erover discussiëren, zonder direct in het licht te komen van PVVDA en dergelijke? Opdat er tegen de tijd dat het mogelijk is een partij 'plots' kan ontstaan met een ijzersterk programma, dat bijvoorbeeld met crowdfunding voldoende middelen heeft om de strijd aan te gaan met de huidige regenten?
Is het mogelijk dat GS hier een podium voor opzet? Waar anonimiteit ervoor zorgt dat men openhartig kan zijn?
Iets soortgelijks is de organisatie Beter Onderwijs Nederland; daar is vrijwel iedereen anoniem daar men weet dat universiteitsbesturen liever niet ziet dat docenten een eigen visie hebben. Laat staan delen.

EEnzame SchizofrEEN | 22-12-15 | 20:10

Die vluchtelingen leiden toch wel lekker de aandacht af van de MH17

Mark van Leeuwen | 22-12-15 | 20:05

Nou Ze stemmen er toch Zelf op . En zo niet dan blijven ze lekkers thuis dat Plebs, ze mogen er lekkers mee te maken hebben .Volgende keer blijven Ze ook weer thuis als ze een andere koers kunnen bepalen .

liegende lippen | 22-12-15 | 20:05

@Muxje | 22-12-15 | 18:37

Oh, deze oplossing gaat ze kosten... Zoals beschreven, elk recht dat niet correct door de gemeente verleend wordt levert ze een rechtzaak op. Daarnaast nitpick ik elke regeling uit elkaar om al die voorzieningen op overheidskosten op mijn erf te krijgen. Ter wisselgeld pak ik nog een aantal totaal niet gerelateerde zaken tegen de gemeente op als ze moeilijk doen.
.
Er is een mooi engels woord voor hoe ik dingen aanpak.
Relentless. De aanhouder wint, en ik houd in alles aan.

Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 20:02

Jezus Spartacus...
"En mantelzorgers die hun zorg dragen voor hun naasten, levert dit teveel kopzorgen op."
Deze zin loopt bar slecht. Twee keer hun kort op elkaar is slechte stijl.
.
"Vreemd woord eigenlijk woord eigenlijk, 'zorg', 't lijkt wel een ras uit Starcraft."
En hier de onnodige herhaling.
.
"Voorheen betaalden alle cliënten nog een uurtarief van €14,20 per uur voor dagbesteding en begeleiding."
Een uurtarief is altijd per uur.

"Nu Gemeentes de tarieven zelf mogen bepalen en bovendien de kostprijs in de eigen bijdrage doorrekenen, is het nu soms zoveel als 70 euro per uur."
Gemeentes is alleen aan het begin van de zin met hoofdletter.
.
"De landelijke overheid heeft een limiet gesteld aan hoeveel de minima (de helft van alle zorg-afnemers) maandelijks aan zorg kwijt mogen zijn, namelijk "27,80 euro per maand, ongeacht de tarieven van de gemeenten.""
Hier zijn de trema's niet nodig aan het eind van de zin. En er stond, en gezien het bedrag per maand genoemd wordt, is het woord maandelijks overbodig.
.
Misschien ben je aan vakantie toe?

Qippie | 22-12-15 | 20:02

@HMCuiteraard | 22-12-15 | 19:15
Het is maar waar je je aan stoort...

Maria.1 | 22-12-15 | 19:48

telelezer | 22-12-15 | 19:38
Mijn wederzijdse begrip. Een ambtenaar de macht geven in het bepalen van? Is een zeer foute ontwikkeling!

Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 19:46

@ben kokhals | 22-12-15 | 19:41
Juistem !

Uw Verzekeringsadvis | 22-12-15 | 19:45

Zij waren er altijd voor ons, nu zijn wij er voor hen.
Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 18:21

Padre, zo is het; familie & loved ones voor alles

en dan heel erg lang niets

yuryzelluf | 22-12-15 | 19:44

De overheid is een veel te groot beslag gaan leggen op het inkomen en leven van de burgers. Van 'bescheiden' dienaar/uitvoerder naar hautaine, opdringerige en overbetaalde 'manager'. Dat dienen ging nog wel, maar dat managen is een ramp. Ook Omtzigt constateert het, en dan is het zo: "Deze overheid functioneert niet voor haar burgers" (FD 22.12.2015).

ben kokhals | 22-12-15 | 19:41

@ Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 19:34
ik heb helaas iets dergelijks meegemaakt - ik leef daarom met u mee

telelezer | 22-12-15 | 19:38

erratum:
mijn opmerking van telelezer | 22-12-15 | 19:24)
was bedoeld voor:
Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 18:48

telelezer | 22-12-15 | 19:35

telelezer | 22-12-15 | 19:24
Hou zielveel van mijn dochter en ben trots op haar, maar heb een hekel aan onrealistische machtsmisbruik! Idd 7312,- Van 1 april tot 30 november. Deze raamambtenaar verschijnt dronken op zijn werk zo te zien.

Peace Rider | 22-12-15 | 19:29
In de brief gaat het om onderhoudsbijdrage kind!

Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 19:34

Je moet (semi-)overheden eens een huis laten bouwen... dán wordt het pas duur!

bisbisbis | 22-12-15 | 19:34

Alles waar ambtenaren, gedwongen door de politiek, dat wel, zich tegen aan bemoeien gaat fout.
Als de politiek stelt we gaan bezuinigen, dan gaat het 3 x zo veel kosten, wereldvreemd stelletje bij elkaar.

Uw Verzekeringsadvis | 22-12-15 | 19:31

Maar die € 914,- kan je dan wel weer afschrijven van de belasting

Peace Rider | 22-12-15 | 19:31

Landelijke mededeling:

Wees zuinig op jezelf. De arts is in 2016 onbereikbaar. Plan daarom op tijd je te verwachten ziekte in zodat je er alvast voor kunt sparen.

Download de handige app op: Ziekteplanner.nl
Voor de dagen wanneer je baas ze niet kan geven.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 19:29

@Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 18:48
volgens mij betaal je ook voor je ex die in de bijstand zit.

Peace Rider | 22-12-15 | 19:29

mijn vrouw is chronisch ziek.
Kosten vallen nu nog mee.
Maar als die zouden gaan stijgen omdat ze bijv. zorg thuis nodig heeft of naar dag opvang moet denk ik dat ik op mijn werk enorme blunders zal begaan zodat ze me er gelijk uit tiefen.
Heb nu 2x modaal maar heb dan zonder baan meer over.

Peace Rider | 22-12-15 | 19:26

Uw achterstand bedraagt Euro 7312,00 (volgens uw aanhangsel
Een condoom kost 1 Euro..!

telelezer | 22-12-15 | 19:24

ok zo gaat het niet meer!, we kunnen blijven mekkeren maar het is heel simpel; Nl is kapot en we moeten een nieuwe maken.
geen EU, geen moderne nazi als timmerfrans, rutte of ander tuig maar door en voor! Nl

de hele! huidige kliek van regenten tot lagere ambtenaren (zelfs tot op het niveau BOA) moet de laan uit.
nee nog geen quiliotine maar we sluiten alles op en gaan daarna, als er weer een beetje orde en tijd is, bekijken wie wat heeft gedaan en waarvoor aansprakelijk is (oh ja; ' ik deed ook maar mijn werk' zal geen excuus zijn!!!)

dan gaan we aan de slag met enkel mannen (m/v/...) die ook iets kunnen maar bovenal rationeel en zonder emotie kunnen calculeren. dus geen blijf van mijn lijf/groenlinks/glazenplafond/jijbentwelkom/ikben50engazelfstandignaarghanaopvakantie/libelle/of/viva geleuter

geen voor of tegen gezeik meer, geen wilders gezeik meer, al helemaal geen links gelul meer met al zijn etterende wonden maar gewoon onafhankelijkheid, VRIJHEID, voorspoed voor diegene die ook iets onderneemt en bovenal direct handelen met een vooruitziende blik als dat gevraagd wordt

ik meld mij aan als vrijwilliger, hoef er niet rijk van te worden noch een carrière aan over te houden als ik GODVERDOMME MAAR WEER VRIJ KAN LEVEN!

disclaimer: uiteraard gaat dit gepaard met spaanders en kunnen we niet iedereen ontzien noch voorkomen dat er ergens op micro niveau onrecht wordt aangedaan, hiervoor mijn oprechte excuses!

yuryzelluf | 22-12-15 | 19:23

Ik meld me aan aan als editor van stukken hier op GS. Ik vind het echt een toffe site, maar man, man, man, wat gaat de schrijfstijl achteruit. Spelfouten, grammaticale fouten, en nu zelfs dubbele dubbele phrases phrases. Zijn jullie constant lam of zo? Het haalt de serieusheid, de angel en de goede bedoeling (LOL) hard onderuit. Stuur ze AUB!1!!1! eerst even naar mij, en dan stuur ik ze goedgeschaafd terug.

HMCuiteraard | 22-12-15 | 19:15

Geweldig waar schrijnend commentaar Lupuslupus | 22-12-15 | 18:05
Moesten we dag na dag als arnica crème bij de verantwoordelijken inwrijven.

Maarten VB | 22-12-15 | 18:58

Alle achterlijkheid ten top. Machtsmisbruik door gemeente Utrecht van de participatiewet 2009. Relatie al 10 jaar over. Een dochter uit deze relatie, inmiddels is ze bijna 13. Gemeente verhaalt op mij 914 euro per maand aan alimentatie. De gemeente zelf vult de alleenstaande uitkering van mijn ex met 150 euro voor het kind. En ondertussen vorderen ze van mij 914 euro onderhoudsbijdrage voor mijn dochter!! Kan iemand mij vertellen welk kind van bijna 13 jaar 914 euro per maand kost voor onderhoud?

www.mupload.nl/img/e9mkcimifqu.jpg

Dr. Frambozenjam | 22-12-15 | 18:48

VVD en PvdA zagen wrl aankomen dat ze na de verkiezingen van 2017 niks meer vanuit den Haag te roeptoeteren gaan hebben, dus die smeerlappen proberen ons nu als regenten vanuit de Gemeenteraden een poot uit te draaien.
dit is gewoon een achterdeurtje naar een nieuwe machtsgreep.

Berthe | 22-12-15 | 18:45

Gelukkig zijn er onbeperkt miljarden voor Brussel, Griekenland en immigranten (want asielzoekers zijn het niet). De gevestigde partijen laten dit gebeuren. Prima. Dit gaat onherroepelijk en gegarandeerd ook de gutmenschen en geitenwollensokken treffen en die lachen we dan maar in hun wegkijkerige faces uit. De wereld is toch van iedereen en iedereen moet toch geholpen worden ? Er valt niets meer te delen als alles op is. Maar daar komen die lui nog wel achter, los van de godsdienstwaanzin die we ongevraagd over ons heen krijgen. By the way: ik ben niet bang en red me prima met mijn reserves die onder de radar blijven.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 18:37

@Parel van het Zuiden 18:21: Dat is helaas precies wat ze willen: mensen met wat geld of middelen die uit arren moede maar zelf hun zorg gaan regelen. Scheelt ze weer wat kosten. En wen er maar aan: zorg en sociale zekerheid gaan alleen maar duurder worden, en de hoeveelheid mensen waar nog wat te halen valt neemt af.

Welkom in de participatiemaatschappij. Ik hoop dat het je lukt om je ouders op te vangen als de tijd daar is, en ik raad alle ouderen aan om waar mogelijk de kinderen te steunen om iets dergelijks te regelen, want als je naar een tehuis gaat kom je er nog wel achter wat "eigen bijdrage naar draagkracht" precies betekent: ze nemen je *alles* af.

Muxje | 22-12-15 | 18:37

Typisch overheidsontwerp. Samengesteld door luie ambtenaren zonder veel urgentie of gevoel voor inhoud. Iedereen naar de klote, zolang het overheidsapparaat maar betaald wordt.

van heinde en verre | 22-12-15 | 18:33

@Lupuslupus | 22-12-15 | 18:05

Ik los het gewoon helemaal zelf op. Mijn ouders en die van mijn vrouw, komen niet in de door de gevestigde politiek georchestreerde ellende. We zijn bezig met een woonlocatie waar ze gewoon bij ons komen als dat nodig is. We zijn bezig met de rest van het kroost hoe alle taken te verdelen. Zodra het nodig is komen ze over. Gelukkig nog niet het geval.
.
En daarna procedeer ik de gemeente kapot als ze ook maar een keer een recht niet nakomen. Oorlog willen ze, ik ben niets te beroerd om de openende beschietingen in te zetten. Echter, daar gaan de ouders niets van merken. We dekken eerst de zorg af zodat ze lekker van de oude dag kunnen genieten.
.
Zij waren er altijd voor ons, nu zijn wij er voor hen.

Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 18:21

@fikkieblijf! | 22-12-15 | 18:11:

De zorg op zich is prima in orde, in dat opzicht is er dus geen enkele reden tot klagen. Het is alleen het financiële verhaal dat niet (meer) deugt. En dat zuigt. Apenballen.

Reinaert | 22-12-15 | 18:16

Nichtsneues | 22-12-15 | 17:59
De markt is een prachtig mechanisme, maar het is toch wel duidelijk het niet in alle situaties de zorg maximaliseert. Je ziet dat ongediplomeerde flexwerkers de voorkeur hebben. Ze kosten weinig en als ze even niet teveel jetlagdiensten willen draaien omdat ze ook een priveleven willen, geef je ze gewoon geen uren meer of je brandt zo op. Dat ze daarna met een burnout in de bijstand zitten is je probleem toch niet. En dat de zorgkwaliteit minder is... ach , Maar kostenbesparing, daar krijg je als manager een mooie bonus voor. En dan hop je weer verder. Maar de patient, tegenwoordig client, blijft achter. Wie weet ben jij wel de volgende patient. Of je eigen ouders. Hoera.

kloopindeslootjijook | 22-12-15 | 18:15

@Lupuslupus | 22-12-15 | 18:05:

Mijn vriendin dacht dat het verstandiger was de Koninklijke weg te bewandelen en alles dus keurig netjes via de WMO te laten verlopen, ook al omdat te totale zorgbehoefte nog niet helemaal duidelijk is/was. Mocht er op enig moment (veel) meer zorg nodig zijn dan wordt dat wel relatief goedkoper: er is immers een (inkomensafhankelijke) maximale bijdrage per periode.

Mocht de situatie (en de zorgvraag) blijven zoals 'ie nu is komt er echt wel een zwartwerkster. Dat dat toevallig dezelfde persoon is die de klusjes nu ook al doet: welkom in Nederland!

Reinaert | 22-12-15 | 18:12

Reinaert | 22-12-15 | 18:05
waar, helaas. En dat maakt je als hardwerkende, eerlijke, zorgzame, loyale burger zo ongelooflijk kwaad. Dat je weet dat met je eerlijk en deugdelijkheid je zonder dat je dat wil en met de wetenschap dat je indien jij ook die loyaliteit, zorgzaamheid en eerlijkheid nodig hebt, keihard in de stront kunt zakken. k*t land is het geworden..

fikkieblijf! | 22-12-15 | 18:11

@Muxje | 22-12-15 | 17:56:

Ik weet 't. Het is een zoo, waarin iedereen die toevallig nog een béétje inkomen en/of en paar spaarcenten heeft domweg de Sjaak is.

M'n geliefde had tot voor kort een bovenmodaal betalende baan maar is inmiddels volledig afgekeurd en ontvangt dus een IVA-uitkering van 75% van het laatstverdiende loon. Klinkt leuk, maar valt in de praktijk vies tegen als je zo veel extra kosten moet maken. Want uiteraard kom je in een dergelijke situatie *niet* in aanmerking voor welke toeslag of ondersteuning dan ook, daar ben je dan nog nét 'te rijk' voor. Werkschuw tuig dat nooit een poot heeft uitgestoken is in dat opzicht een stuk beter af en heeft wellicht per saldo meer te besteden dan m'n vriendin die tientallen jaren keihard fulltime heeft gewerkt. En daar ben ik dus eigenlijk wel een 'beetje' boos om.

Reinaert | 22-12-15 | 18:05

Reinaert | 22-12-15 | 17:41
.
Wat ik nou niet begrijp: waarom neemt u niet iemand "zwart" aan en betaalt die persoon 11 euro per uur? Marktplaats staat vol met advertenties waarin huish. werk wordt gevraagd.
.
Heb zelf vele jaren (wit) gewerkt in de NACHTZORG, bij de patient thuis dus. Van s avonds 11 tot s morgens 7 uur. Nou een medicijn geven, op de po of naar de w.c. helpen, een babbeltje maken als de patient niet kan slapen, meer is het s nachts eigenlijk niet.
.
Op een enkeling na dan. B.v. een demente bejaarde die het leuk vond om het hele wandmeubel s nachts leeg te halen en het servies onder het bankstel te zetten. Kon geen kwaad, het was een soort bezigheidstherapie die ik vanaf de bank aanschouwde en als hij moe was en naar bed wilde (meestal rond 6 uur) zette ik het servies weer terug in de kast.
Aan de 2 dames waarvan 1 hulpbehoevend was en waar altijd een glaasje jus d orange met een kersenbonbon voor mij klaar stond, denk ik met genegenheid aan terug.
.
Maar ja, toen moest iedereen en zn moeder plotseling een diploma halen (op eigen kosten uiteraard) om hetzelfde werk te mogen doen dat men al jaren zonder enig probleem deed en toen ben ik afgehaakt.

Lupuslupus | 22-12-15 | 18:05

Muxje | 22-12-15 | 17:56
"bezuinigen fors op zorg zonder enige politieke verantwoordelijkheid te dragen voor de financiële of maatschappelijke gevolgen. "
Als het zo doorgaat krijgen we hier en daar misschien wel weer communistische partijen. Omdat gezondheidszorg iets is waar je niet kan kiezen. Pijn is pijn. We hebben nu al zorgmijders in dit land, wie had dat gedacht. En nu komt er een financiele elite die wel gezondheidszorg kan betalen. Heb je pech, lig je niet goed in markt, besluit de regering dat Poolse vrachtwagenchauffers jouw werk voor minder mogen doen want beter voor iedereen, kan je je moeizaam verkregen geld opstoken aan medicijnen waarvan 80% van de kosten uit marketing bestaat. Het is eigenlijk bizar dat mensen niet daarvoor boos of bang zijn, want iedereen kan van een trapje vallen, aangereden worden of een rotziekte krijgen. Mensonterend dit.

kloopindeslootjijook | 22-12-15 | 18:05

De zorg heeft helemaal geen marktwerking, hoe kom je daar nu bij ? Ziekenhuizen kunnen niet beconcurreren, ze mogen geen winst maken, er is geen vrije toegang tot de zorgmarkt. of gelijk speelveld, verzekeraars moeten een groot pakket op dezelfde voorwaarden aanbieden en iedereen accepteren en ondertussen als een soort monopolist te keer gaan aan de andere kant. Nederland heeft al lang geen vrije zorgmark meer. Het is wel zo begonnen in Nederland. We hadden juist particuliere zorg en daar is de overheid los op gegaan. Probeer maar een ziekenhuis te starten: succes.

Nichtsneues | 22-12-15 | 17:59

@Reinaert | 22-12-15 | 17:54
Aangaande de overhead heb je het goed begrepen.
Maar, dacht nou echt dat, doorgedacht en geen belangen van aandeelhouders bij betrokken zouden zijn?

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:59

Je kan alles van de vrije marktwerking vinden maar dat er nu tenminste bedragen op tafel komen vind ik een grote pré. Hoe minima je ook bent: zorg dat iedereen en zijn moeder overal en altijd iets moeten betalen. Mensen moeten eens gaan beseffen dat 75 miljard per jaar NIET NORMAAL is. En dit verdubbelt in 10 jaar met het huidige systeem van gelukzoekers, inefficientie en idiote zorgkostendoorbelastsystematieken die langs elkaar heen werken.

de Voorzittert | 22-12-15 | 17:58

@spuitje11 | 22-12-15 | 17:52
Welke gemiddelde Nederlander is er in staat 2100 euro per maand "eigen bijdrage" af te tikken? Dat zijn er heel weinig. Schandalig! Dan is het inderdaad beter fulltime een MOE chick nemen, dan kun je er nog bovenop gaan liggen ook.

Dhr. de Wit | 22-12-15 | 17:58

@Reinaert 17:41: Dat is de combinatie van de bezuiniging (ze geven de gemeenten te weinig geld) en de nivellering (iemand moet dat tekort aanzuiveren, maar minima met gemaximeerde zorgkosten betalen niet extra). Werkelijk geweldige actie van de regering: ze bezuinigen fors op zorg zonder enige politieke verantwoordelijkheid te dragen voor de financiële of maatschappelijke gevolgen.

Muxje | 22-12-15 | 17:56

@Anjin Mohammed | 22-12-15 | 17:48
Ik kan ook niet uitleggen aan oude mensen die op straat beroofd en/of in hun eigen huis verkracht worden door lieden die luisteren naar de naam Mohammed.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:56

@spuitje11 | 22-12-15 | 17:52
Precies, het word weer heel aantrekkelijk om een zwartwerker aan te nemen. Mocht mijn vader inderdaad hulp nodig gaan hebben zal dit ook zeker gebeuren in plaats van 70 euro per uur neer te moeten tellen.

sinar2 | 22-12-15 | 17:55

@McMarx | 22-12-15 | 17:49:

Het gaat hier om zorg die - door tussenkomst van de gemeente - in het kader van de WMO wordt uitgevoerd door een stichting ('zonder winstoogmerk'). Aandeelhouders zijn er dus in elk geval niet, maar managers des te meer.

Dit land heeft een overheadprobleem.

Reinaert | 22-12-15 | 17:54

De schuld van het neoliberale wensdenken wat hier ook op geenstijl welig tiert. Als we alles maar aan de markt overlaten gebeurt alles efficient en goed. Nee dus.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:54

Een juffrouw die elke morgen even langskomt om je uit bed te halen kost 2100 euro per maand "eigen bijdrage". Voor ten hoogste 15 uur werk. Daar kan ik ook een full time Hongarinnetje voor inhuren, al dan niet legaal.

spuitje11 | 22-12-15 | 17:52

Een vrije paling | 22-12-15 | 17:43
"Nu krijgen ze een bonus"
Natuurlijk, de echte talenten mogen wel een paar miljoentjes meepikken sinds de neoliberalen uit de jaren 90. Dat sommige van die talenten geen enkele lange termijnvisie hebben en wel risico's nemen maar ze niet lopen -dat zijn Henk en Ingrid- zien we nu terug in de bankencrisis, gegraai bij woningbouwcoorp, pensioenfonds etc. De snelle jongens hebben lekker geleefd en gecashed en wij ruimen de rommel weer op. Steeds weer. Dat soort winstmaximalisatie mag voortaan alleen nog als het werkelijk en echt werkelijk in dienst staat van iedereen. Maar dat wordt nergens gecontroleerd. We gaan in dit land alleen achteraf rapporten schrijven en commissies samenstellen. Dan is de ellende er al. En dan gaan we weer verder met ons hoofd tegen de muur bonken.

kloopindeslootjijook | 22-12-15 | 17:52

De kosten van dagbesteding en begeleiding dienen in overeenstemming te zijn met de geleverde diensten, het equivalent van € 125.000/jaar ...? Absurd en frauduleus.

smdyasc | 22-12-15 | 17:51

@Doper | 22-12-15 | 17:40
Mee eensch en met gejuig de handen omhoog steken doet.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:50

bemant?

RCdW | 22-12-15 | 17:50

@Reinaert | 22-12-15 | 17:41
Ja maar ja maar: er zijn heel veel trainers bij betrokken, administratieve krachten en natuurlijk groepshoofden en managers en last but not least een directeur. Dan hebben we het nog niet over aandeelhouders.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:49

Ik "doe" de administratie van een dame (90+) en ik kan niet aan haar uitleggen waarom ze plotseling veel meer moet betalen voor die 2 (dat waren 3, vóór 't keukentafelgesprek) lullige uurtjes hulp.
De hulp zelf, krijgt absoluut niet méér salaris.
Het beste kabinet sinds de oorlog laat geen kans voorbij gaan om ook hier een puinhoop van te maken.

Anjin Mohammed | 22-12-15 | 17:48

Gelukkig mag je als mantelzorger extra belasting betalen, dat geeft een goed gevoel.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:48

Vraag: Nu het Ministerie de Zorg bij de Gemeente heeft gedumpt gaan er zeker veel rijksambtenaren van dat Ministerie gedwongen weg, toch?

Piet Karbiet | 22-12-15 | 17:47

Lupuslupus | 22-12-15 | 17:37
Haha, dat had ik me nog niet eens gerealiseerd eigenlijk, ik kom ook niet vaak bij dat rovershol. :) En de grote meeren hebben we ook al een eeuwigheid ingepolderd inmiddels. Dan maar langs de grenzen, aan de hekken die we gaan bouwen. Dat stinkt wel 's zomers, maar veel westenwinden, dus de meeste stank waait dan toch naar Duitsland. Die schaffen das.

Willem Hollander | 22-12-15 | 17:46

@Patatter | 22-12-15 | 17:39
Tja, het is allemaal een kwestie van selectie.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:45

@Wijze uit het Oosten | 22-12-15 | 17:04
.
Belasting, zorgpremie EN eigen risico, he?!
En als je bij de apotheek staat kun je weer je poeplap trekken.
En daarna je vader thuis wassen als mantelzorger.
Welk een verdienmodel. Fijn voor Hans Wiegel en Sylvana Simons dat ze aan de TV spotjes van de Verbond van Verzekeraars mochten verdienen. De rest heeft er geen zak aan. Je zou bijna naar Cuba verhuizen.

Piet Karbiet | 22-12-15 | 17:45

Bestuurlijke wanprestaties werden in het bedrijfsleven afgestraft en kregen de verantwoordelijken een schop onder hun derrière. Althans zo ging dat vroeger. Nu krijgen ze een bonus. Bij de overheid schijnt echter nooit iemand ergens verantwoordelijk voor te zijn, behalve dan de politieke verantwoordelijken en die treden gewoon af. Als rasliberaal en democraat betrap ik mij wel eens op andere gedachten. Fout natuurlijk, maar misschien is een Koreaans vuurpeloton zo af en toe te overwegen. Als stok achter de deur zou het de SVB-ICT'ers van Capgemini en overheidsdienaren tot andere gedachten kunnen brengen. Bij het woord "overheidsdienaar" verslikte ik mij bijna. Een dienaar? Vrije Paling wat is dat? Wat nu met de PGB-uitkeringen plaatsvindt grenst aan het criminele. Zorg laten verrichten en dan achteraf besluiten of iets wel of niet mocht worden gedaan en dan niet betalen. Op z'n minst riekt dit naar flessetrekkerij. Maar ja, zelfs voor munitie schijnt al geen geld te zijn.

Een vrije paling | 22-12-15 | 17:43

Als we nou eens de kosten van huur en hypotheek 100 euro omlaag kunnen brengen -dat zijn toch fictieve bedragen eigenlijk- en dat in de zorg stoppen. Dan hebben we een verdubbeling van het budget voor de zorg, misschien wel een verdubbeling van de kwaliteit en verder blijft alles hetzelfde.

kloopindeslootjijook | 22-12-15 | 17:42

Héél erg herkenbaar: plukte zojuist nog een nota à €195 voor welgeteld *acht* uurtjes huishoudelijke hulp uit de brievenbus van mijn geliefde. Da's dus zo'n € 24,00 per uur waar dat in 2014 nog € 16,00 per uur was. En dat noemen we in NeDDRland dan 'eigen bijdrage' - waarvan de poetsmevrouw in kwestie welgeteld € 11,00 per uur bruto terug ziet.

Wat het in 2016 gaat worden is nog niet bekend, dat is nog een 'verrassing'. Goedkoper zal het er in elk geval niet op worden, dat is de enige zekerheid die je als belanghebbende hebt. Dit land gaat in rap tempo naar de kloten, want het wordt onbetaalbaar om hier te leven.

Reinaert | 22-12-15 | 17:41

@McMarx | 22-12-15 | 17:30

Als Darwin zijn werk doet, kunnen zielepoten dus net zo goed de verantwoordelijke bestuurders lynchen, 'want Darwin'.

Doper | 22-12-15 | 17:40

Voor 70 Euro per uur heb je een geroutineerde softwareontwikkelaar op hoog niveau (je weet wel, zonder pak maar een die overheidsprojecten NIET laat mislukken). Voor 50 nog steeds een HBO-er. Voor 35 euro een ervaren MBO-er. Voor een TIENTJE per uur heb je al een jongere in je winkel en dan betaal je hem al een paar euro meer dan moet.

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:39

@Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 17:07
Mooi verwoord alleen nu nog in het stemhokje.

ProAsfalt | 22-12-15 | 17:37

dan krijg je toch visioenen van hoofden op staken en ledematen in de hofvijver.
Willem Hollander | 22-12-15 | 17:15
.
Zó groot en diep is de Hofvijver nou ook weer niet hoor. Degenen die op mijn lijstje staan passen daar echt niet allemaal in.

Lupuslupus | 22-12-15 | 17:37

Hmm de zorg als nieuwe melkkoe... betekent dat nu dat de OZB dit jaar niet stijgt?

Oh wacht, een gemeentelijke las die niet stijgt. Haha wat een giller plemp ik nu. Betalen kutburger en het liefst snel deaud gaan. Kunnen we meer meer meer ploflims importeren ofzo

Rooddraakje | 22-12-15 | 17:33

Je mag maar hopen dat je niet een 1 of ander naar ongeluk krijgt. Anders behoor je tot de minderheid. En aangezien de verzekeraars doen alsof je je alleen voor jezelf kan verzekeren (+ het salaris van de CEO en diens bonus) wordt het touwtje dat ons takkenbosje samenbindt steeds dunner en dunner, totdat alleen de ubermenschen overblijven. En dat zijn dan of hele gezonde mensen of hele rijke.

kloopindeslootjijook | 22-12-15 | 17:32

Laat Darwin maar z'n werk doen. Alle zielenpoten op de schop.
*onder tafel wegduikt*

Rest In Privacy | 22-12-15 | 17:30

Elke gewone burger wist dat dit zou gebeuren, en Wilders heeft er zelfs herhaaldelijk dringend tegen gewaarschuwd (en heeft zoals altijd (alweer) gelijk gekregen..!)
Maar de Haagse randdebielen pretenderen dat ze echt niet wisten dat dit zou gebeuren "Wir Haben Es Nicht Gewusst"
maar intussen lachen ze in hun vuistje om dat domme klootjesvolk dat (alweer) een poot wordt uitgetrokken

telelezer | 22-12-15 | 17:29

Let wel, he. Dit gebeurt dus op gemeentelijk nivo. U weet wel, dat nivo waarop de afgelopen maanden burgemeesters stonden te verkondigen dat er geld zat was en dat er dus makkelijk duizende gelukszoekers konden worden opgevangen door de gemeenten.
.
www.youtube.com/watch?v=gnB6N4e8CEs

Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 17:27

Klopt ik ben zelf chronisch ziek , aids diagnose meer dan tien jaar geleden gehad , tegenwoordig moet ik het doen met een bijstandsuitkering en 62 euro per maand terwijl alleen het eigen risico al 375 euro is en de rest van de kosten is ook hoger dan 62 euro.Ik heb vier bezuinigingen meegemaakt op de minimaal noodzakelijke kosten maar de laatste bezuiniging slaat echt helemaal nergens op.

j.cohen | 22-12-15 | 17:27

Vreemd woord eigenlijk woord eigenlijk, inderdaad.

Een paard | 22-12-15 | 17:25

En gelukkig mogen ze van D66 vanaf 2017 ook extra belastingen heffen! Nee, dat gaat helemaal niet duurder worden voor u en mij, nee hoor.

Weeraanmelden | 22-12-15 | 17:24

telelezer | 22-12-15 | 17:19
'Privatisering' is zo'n woord wat je in Nederland altijd tussen haakjes dient te plaatsen, net als bijvoorbeeld 'vluchtelingen'.

Willem Hollander | 22-12-15 | 17:23

Het hele zorgsysteem in NL is al jaren een kind met een waterhoofd en het wordt er echt niet beter op met dat stelletje labbekakken van de pvda en d66.

protonplof | 22-12-15 | 17:23

Leve de privatisering..! Bedankt Den Haag, Bedankt Brussel.
telelezer | 22-12-15 | 17:19
-
Strategische gestemd zeker? Iedereen is schuldig behalve jijzelf.

hurenisvoorpaupers | 22-12-15 | 17:22

Zielig zooitje bestuurders zijn het. Ze zouden dit land er wel weer even bovenop helpen. Verder dan bezuinigen zijn ze niet gekomen. Totaal geen visie, totaal geen kennis en de heren en dames vinden zichzelf gewééééldig. Er moeten heel wat puinhopen opgeruimd worden door het volgende kabinet.

Toetsiemonster | 22-12-15 | 17:21

Gek eigenlijk dat een terug trekkende overheid steeds duurder wordt. Je zou anders verwachten

Mark van Leeuwen | 22-12-15 | 17:21

Alles steeds maar duurder en duurder. Maar veel oudjes hebben alleen maar een rottig overlevings AOW-tje van circa Euro 1000 per maand, amper genoeg voor vaste lasten laat staan voor goed eten. Dus kunnen ze niet naar de dokter dus gaan ze eerder dood (na een ziek rot leven want geen geld voor de dokter). Indirecte overheids euthanasie van AOWers dus; Kassa voor de overheid die AOW uitspaart.
Leve de privatisering..! Bedankt Den Haag, Bedankt Brussel.

telelezer | 22-12-15 | 17:19

Het bewijs wordt weer eens geleverd. Maak de overheid verantwoordelijk voor een woestijn en voor je het weet heb je een zandtekort.

Glasgow Argus | 22-12-15 | 17:18

Gelukkig maar dat de zorg voor onze islamitische economieversterkers gratis is.

Botte Hork | 22-12-15 | 17:18

Bezuinigen a la Rutte, gewoon kerntaken bij de gemeentes als een blauwe envelop op de mat gooien.

Bokito ergo sum | 22-12-15 | 17:15

Jup, mijn oude buurvrouwtje, die nota bene nog eigenhandig moffenhoeren heeft helpen kaalscheren, klaagt ook al. Dik over de 90 is ze. Ik ben helemaal voor hervorming en bezuiniging in die zorg, enzo hoor jongens, maar als er ondertussen wel miljarden uit de kast komen voor destructief beleid waar geen Nederlander wat aan heeft, dan krijg je toch visioenen van hoofden op staken en ledematen in de hofvijver.
Verraderlijk rapalje is het, net als iedereen die nog op de partijen stemt die Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 17:07 vermeldt.

Willem Hollander | 22-12-15 | 17:15

Dat hele overhevelen naar de gemeenten is een ordinaire bezuinigingsoperatie die mensen overlevert aan lokale willekeur. Natuurlijk doet iedereen zijn best (...) maar we hedden juist landelijk regels om gelijkheid voor iedereen te hebben. Dat we daarmee akkoord zijn gegaan. Zo kan ieder regering wel tot het einde der tijden blijven ziten ("Tja, dan moet je bij je lokale overheid zijn'....)

Einde van de Domheid | 22-12-15 | 17:15

Dit is de reden waarom ik onze puberkinderen nu al met klem en herhaald adviseer never ever nooit ambtenaar te worden. Je zal toch op je sterfbed maar terugkijken op je leven en moeten vaststellen dat je zo weinig bereikt en zo veel kapot gemaakt hebt.

ole guapa | 22-12-15 | 17:14

Sommigen (niet ik dus) beweren dat de overheid is omgekocht door de verzekeringsmaatschappijen om alles op die manier duurder te maken. Zou dat zo zijn?

telelezer | 22-12-15 | 17:14

Wanneer gaan we eindelijk eens naar de buurlanden kijken voor een succesvol zorgstelsel? Of we gaan gewoon terug naar het Ziekenfonds met minder wachtrijen.

Balaverde | 22-12-15 | 17:14

bemant = bemand

LiamP | 22-12-15 | 17:12

T.k.a.t.e.a.b. Land dat bijna volledig naar de klote is. Opknappertje, res.ond moeilijk verkrijgbaar. Af te halen in Brussel, geen bez.

Dhr. de Wit | 22-12-15 | 17:11

Let op na 1 januari 2016, dan breekt bij de SVB de pleuris uit, want de problemen met het PGB zijn nog lang niet opgelost.

pibasso | 22-12-15 | 17:11

@Balzakius | 22-12-15 | 17:07
*reactie van Duitse herder verwacht*

miko | 22-12-15 | 17:11

Niet verrassende uitkomst. Zodra ambtenaren zich ermee gaan bemoeien kun je lachen. Van Rijn heeft alles over de schutting geflikkerd van de gemeente, iedere gemeente is bezig geweest een enorm ambtenarenapparaat op te tuigen om de nieuwe zorgtaken uit te voeren. De overhead neemt exponentieel toe. Had ik van Rijn tevoren ook kunnen vertellen.

pibasso | 22-12-15 | 17:10

No shit Spartacus??
De zorg door de overheid is kut.
*beker uitreikt*

miko | 22-12-15 | 17:10

Het is wel duidelijk dat "onze" overheid een diepgewortelde en grondige pesthekel heeft aan zieke mensen en oude mensen. Die moeten gewoon dood. Waarschijnlijk rolt er in 1 of ander Excel sheet uit dat die mensen alleen maar geld kosten, en dat is natuurlijk niet te doen he. Dat moeten we niet willen met zn allen. Dus; eerst financieel uitknijpen en vervolgens extra snel laten sterven. Geld binnen en minder eruit want lekker snel dood, win-win in technocratië toch? De Godwins liggen weer eens voor het oprapen Haagse boys.

Dutchbeaurouge | 22-12-15 | 17:09

Verbijsterend dat Martin -ik vind het helemaal prima dat de vrouw van mijn vader tot haar enkels in de urine zit- van Rijn vandaag ons niet op de hoogte heeft gebracht dat hij vertrekt.

Boris die Sauertopf | 22-12-15 | 17:07

Tsja, je moet die opvang van gelukszoekers toch ergens me financieren, he. En zoals dat gebruikelijk is met VVD / PvdA / CDA / D66 / GL / CU doe je dat dus ten koste van Nederlanders, het liefst oudjes.
.
Iedereen had dit kunnen weten. Wacht maar hoor, straks beginnen de OZB en rioolrecht knoppen weer te draaien.
.
VOOR meer instroom van gelukszoekers, is TEGEN je eigen medeburgers.

Parel van het Zuiden | 22-12-15 | 17:07

Ga eerst maar eens kijken wat de Denen doen. Dan kijken we wel even verder.

Balzakius | 22-12-15 | 17:07

Het lukt de rijksoverheid niet het wiel uit te vinden. Dus laten ze dat aan 440 lagere overheden over.

What could go wrong?

Godsammekraken | 22-12-15 | 17:06

Terug naar het systeem van pak 'm beet zo'n 20 jaar geleden. Vergelijk hoe het toen was met nu en leer ervan!

Mastermattie | 22-12-15 | 17:05

Wat gaat er eigenlijk nog wel goed in dit land?

Botte Hork | 22-12-15 | 17:05

Dus de uitkeringstrekker krijgt weer soepsidie en degenen die werken en daarom net boven dat niveau zitten gaan er maandelijks flink mee de boot in.

sinar2 | 22-12-15 | 17:04

Kortom,
als je net boven het minimum zit en zorg nodig hebt ben je gewoon de l*l.
Onze verzorgingsstaat is stuk, maar we betalen er wel belasting voor...

Wijze uit het Oosten | 22-12-15 | 17:04

Werken doet het ook niet maar er zijn er genoeg die er wel goed van vreten. Voor hen werkt het dus wel.

hurenisvoorpaupers | 22-12-15 | 17:03

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl