Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Zet de Daesh-griezeltjes vast

bassiehof100xxx.jpgISIS siddert. Een week na de slachtpartij in Parijs hebben we de islamofascisten al op de knieën weten te dwingen. Zo heeft progressief Nederland het inmiddels over ‘Daesh’ in plaats van ISIS/ISIL/IS. De Moordenaarsbende uit Raqqa schijnt zich namelijk kapot te ergeren aan de Arabische afkorting Daesh. En wat is nou beter dan dit islamitisch rapaille helemaal kapot te retorieken met een Hollandse linguïstische afkortings-discussie? De eervolle vermelding deze week gaat echter naar de minister-president die ISIS een definitieve slag wist toe te brengen door de soldaten van Allah in de Nationale Vergaderzaal en op televisie uit te maken voor ‘griezels’. Was getekend, Rutte met de R van Roald Dahl en Reuzenkribbebijters. De premier doet het vaker: even door de knieën voor het veronderstelde kleuter-electoraat en wat even een serieus probleem lijkt, wordt uitgelegd als een koninklijk ‘speedboatje’, ‘steigertje’ en de ruim vier ton kostende tijdelijke werkruimte als slechts ‘twee containertjes’. Er waren tijdens het debat afgelopen week over de aanslagen in Parijs meer kleine mensen met hun kleinigheidjes waarneembaar in het Nationale Vergaderzaaltje. Onder aanvoering van de SGP (3 zeteltjes) werd het belang van wijkagentjes in de strijd tegen terreur benadrukt. Die zitten volgens SGP-chef Kees van der Staaij namelijk in de haarvaten van de samenleving. Ook waren dergelijke geluiden waarneembaar over buurtcoaches en jeugdwerkers. ‘Tuurlijk, dat is ook belangrijk. Maar zijn we niet al een paar stappen verder? Ruim 200 jongelui zijn inmiddels uitgereisd richting jihad, 42 die het overleefd hebben zijn volgens de laatste telling terug in Nederland. VVD, CDA en SGP willen nu een nieuwe poging wagen terugkerende Syrië-gangers in de cel te krijgen. Een oud voorstel dat al eerder stukliep op een advies van een Commissie van Wijzen van het ministerie van Veiligheid en Justitie: teveel juridische haken en ogen. Toch wekte PvdA-Kamerlid Ahmed Marcouch zaterdag op Radio 1 de indruk dat de Partij van de Arbeid genegen is in te stemmen met dit voorstel. Dat is een zeer verstandig uitgangspunt. Na de aanslag op Theo van Gogh heeft Nederland gezwijnd met aanslagen: Sinds dinsdag 2 november 2004 worden terroristen inderdaad opgepakt en berecht, een aanslag bleef sindsdien gelukkig uit. Toch valt het niet uit te sluiten dat een New York/Madrid/Bagdad/Londen/ Sévaré /Parijs/Brussel/Libanon zich ook in Nederland zal voordoen; Brussel ging in lock-down dit weekeinde. Wanneer de dadertjes van het Nederlandse aanslagje vervolgens een onderdeeltje blijken te zijn van de 42 terugkeerdertjes zullen fractietjes die komende dinsdag tegen het motietje van VVD, CDA en SGP stemmen bloed aan hun handen hebben. Dat geldt ook voor het ministertje van Veiligheid en Justitie Ardje ‘gebiedsverbod, meldplicht en uitreisverbod zijn voldoende’ Van der Steur. Voorwaar een duur verantwoordelijkheidje, nietwaar? Zet de griezeltjes vast.

Reaguursels

Inloggen

D'r was op Al Jazeera een interview met Koning Husseyn II van Jordanie , een gedegen politicus die in het centrum van de orkaan zit (en daar is het meestal rustig) en weet waar hij het over heeft, en bovenal vele wijze dingen zegt... dat puntje licht in de duisternis en zoals hij zelf zei, 'hopen dat mensen niet hun kop in het zand steken'.

waragainstclimate | 22-11-15 | 21:20

@ Schoorsteenveger | 22-11-15 | 14:50
Helaas moet ik je zeggen dat ik de visie van Samsom helemaal niet zo gek vind: Die terugkeerders zijn in feite gestoord. Gestoorden horen in eerste instantie in een gesticht.
Het allerliefste zou ik zien dat *niemand* van de terugkeerders in staat zou zijn om ueberhaubt terug te keren: Ik denk dat de meerderheid in Nederland ze liever kwijt is dan rijk.

Dysphemian | 22-11-15 | 19:35

@ tipo | 22-11-15 | 12:08
Oh, we zijn dus wel in oorlog met ISIS, maar juridisch niet.... nieuw voor mij, maar niets verbaast mij meer met dit konkelkabinet.
Logische vragen:
Hoe zijn we dan wel in oorlog met ISIS ?
Symbolisch ?
Gooit onze luchtmacht dan symbolische bommen op hun koppen ?
If so, hoeveel kost een symbolische bom en hoe valt het resultaat te meten ?
Schei maar uit, hou maar op, neem het niet persoonlijk maar ik wou dat er een 'Leider' opstond in deze bange dagen om onze mooie Westerse beschaving van de islamitische verloedering te redden.

Guiermo | 22-11-15 | 18:03

Rutje kan goed pang pang zeggen. Net echt.

Carryon | 22-11-15 | 17:18

Waarvoor zou ik die terroristen daesh noemen als ze zelf van IS spreken om te benadrukken dat het alles met islam van de wrede te maken heeft. Niet wij hebben het aan islam gekoppelt maar deze terreurgroep heeft dat zelf gedaan. Ik hoor nergens moslims roepen dat IS de naam van islam misbruikt in grote getalen dus het is en blijft IS zodat ik weet wat Islam van de wrede inhoudt.Het is echt iets van de linksche gutmensch kerk en hoogwaardigheids bekleders die de problemen niet kunnen oplossen om ons een waas voor de ogen te draaien en net te doen alsof er geen probleem is met de islam van de wrede.Je noemt het beestje anders en het is er niet meer. Maar zo werjt het niet en is geen oplossing. De hoogwasrdigheids bekleders roepen geen paniek en zijn zelf totaal in paniek.Achterlijke bartjes zijn het. Die denken ons steeds weer in de maling te kunnen nemen.De groep pinnokio Rutte en zijn buitenlandse pinokkio collegas.

tweetybird | 22-11-15 | 16:37

mysteryposter | 22-11-15 | 16:02
LOL.
Het deelnemerslijstje: the French trade union, movement Utopia, MRAP (federation of Paris), EuroPalestine group and French Anarchists Federation.

de honden blaffen... | 22-11-15 | 16:22

@FrankOngerust | 22-11-15 | 15:07
Nou, dan stelt u ze verantwoordelijk en dan? Ik snap de emotie, ik snap ook wel de lading achter dit bericht, maar wat zou u dan willen doen? Ze aanklagen?

MarcS | 22-11-15 | 16:10

bruin kikkertje | 22-11-15 | 14:38
In welke mate we als 'energie-hub' brandstoffen verkopen dan wel doorverkopen aan derden, daar ben ik niet helemaal in thuis en ik heb ook geen zin om me daar geheel in te verdiepen. Bovendien is er natuurlijk een onderscheid tussen de staat en particuliere ondernemingen.
Kern van het verhaal is dat de koran een extreem gewelddadige ideologie inhoudt die allerlei gekken en/of criminelen ertoe aanzet anderen fysiek ernstig te kwetsen dan wel te doden. Daar moeten we tegen in actie komen. Handel tussen organisaties is oké. Geweld waar er relatief eerlijke handel is, mag niet aan de orde zijn. En nee, we leven niet in een perfecte wereld; er zullen altijd mensen zijn die zich bekocht voelen. Zij moeten als ze zich benadeeld voelen naar de rechter stappen.

Aristotalloss | 22-11-15 | 15:31

@De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:18
Oh nu lieg ik? Waar lieg ik dan precies in uw ogen? Kom op, niet mensen dingen verwijten die jijzelf aldoor doet.

MarcS | 22-11-15 | 15:23

@Min-of-meer | 22-11-15 | 14:06
Mensen die vrijgesteld waren, zullen u dankbaar zijn.

MarcS | 22-11-15 | 15:22

@De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:58
Hahahahahahaha ....... oke.

Weer iemand die feitelijk aantoont dat jij uit je nek kletst, en weer hetzelfde antwoord.

MarcS | 22-11-15 | 15:19

-weggejorist-

WML | 22-11-15 | 15:19

@De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:21
Och och, weer een verwijzing naar iets wat jij denkt. Knap, dat jij nog steeds denkt dat jou visie op de wereld klopt.
Hypocrisie ..... ik.

U wilt asielzoekers die (wellicht terecht) iemand neersteken het land uit gooien zonder te kijken waarom iemand iets doet?

Nogmaals, jij maakt een risee (zoek maar op) van jezelf als jij ook maar denkt dat iemand uitschelden enig effect heeft. Helemaal als jij denkt dat je dit moet doen tegen terroristen. Die zijn echt onder de indruk hoor. Dat weet ik dat weet jij. Je wringt jezelf in allerlei bochten, om maar niet toe te geven dat zo'n dom persoon als ik zomaar jouw bubbel doorbreekt. Daar heb jij geen antwoord op dus moet het maar weer op de sletten manier.

Je hebt het nog niet tich keer uitgelegd, overigens, aangezien je altijd maar met dezelfde niet kloppende redenatie komt.

Maar ga jij lekker oorlogstaal uitslaan.

*oorlog*
1. strijd tussen volkeren of staten. -- Kies jij even welke van de 2.
2. Het Koninkrijk wordt niet in oorlog verklaard dan na voorafgaande toestemming van de Staten-Generaal. -- Kunt u aantonen dat er oorlog is?

MarcS | 22-11-15 | 15:17

Als er een familielid van mij wordt omgebracht door een teruggekeerde Jihadstrijder, dan zal ik deze flut regering verantwoordelijk stellen voor hun wandaden.

Inderdaad, we moeten hun NL paspoort verbeurd verklaren en ze tot persona non grata verklaren.
Bij terugkomst direct vastzetten.

FrankOngerust | 22-11-15 | 15:07

de honden blaffen... | 22-11-15 | 14:42

Je snapt het niet. Zoveel is duidelijk.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:58

"Voorwaar een duur verantwoordelijkheidje, nietwaar?"
Inderdaad. En het grote probleem is dat onze rechtsstaat niet in alle duidelijkheid voorziet in een dergelijke oplossing. Je kunt mensen niet eenvoudigweg oppakken op basis van veronderstellingen. Je hebt harde bewijzen nodig. Voorts is IS, ISIS of Daesh niet een staat die door Nederland wordt erkend, dus zijn die Syrië-gangers niet in dienst getreden van de krijgsmacht van een vreemde mogendheid.
Samsom kwam met een nog krommere oplossing. Als je naar Syrië trekt om daar te gaan vechten, dan is er een steek aan je los, zo zei hij. Dus, als die lui terugkomen dan kun je ze oppakken en in een psychiatrische inrichting opnemen.
Iets soortgelijks werd geopperd door een cultureel psycholoog in een ingezonden stuk in de Volkskrant. Gedwongen opname in een afgesloten inrichting.
www.volkskrant.nl/buitenland/geef-alla...
Inderdaad, Bassie, een duur verantwoordelijkheidje. Onze open samenleving heeft zich ontwikkeld in een richting waarin we vinden dat schuld bewezen moet zijn, of een psychische stoornis aangetoond moet zijn, voordat je iemand opsluit. Je kunt niet zomaar, omdat het je toevallig uitkomt, iemand schuldig dan wel gek verklaren.
De vraag is, volgens mij, welke context er nodig is om mensen dit soort misdaden te laten begaan, en om halve zolen te laten doordraaien. Om te beginnen, laten we er eens serieus werk van maken om haatpaleizen aan te pakken. Het was niet Mohammed Bouyeri, de halve zool, die op eigen inzicht het moordenaarspad op ging, nee, het was de context waarbinnen Sjeich Fawaz zijn preken kon en mocht houden die Mohammed Bouyeri deden doordraaien. Dat haatpaleis is er nog steeds, en die Fawaz loopt ook nog zijn haat te verspreiden, elke dag weer.
Tot mijn niet geringe verbazing gaf Pechtold vandaag in Buitenhof toe dat ook hij vond dat de aanslagen in Parijs 'natuurlijk' met de Islam te maken hadden. Hoop dat het geen verspreking was.

Schoorsteenveger | 22-11-15 | 14:50

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:21

Zei de slet weer met de dubbele agenda. Ach ja.

tweetybird | 22-11-15 | 14:45

kost wat kost pluche kleven, want het euro-pluche lonkt

overmenekpuntnu | 22-11-15 | 14:42

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:16
Al-Dawla betekent staat.
Dus de D in Daesh staat ook voor staat.

de honden blaffen... | 22-11-15 | 14:42

Totalloss 14.11: OK, terug naar nu, maar je bent zelf begonnen over toen. Toen was het rampjaar 1672 met oorlog met Frankrijk, Engeland en de bisdommen van Munster en Keulen nog niet zo lang voorbij en toch had Holland alweer een grote mond. Dank zij de winsten van de VOC.
Maar goed, gas verkopen aan Kiev ten koste van Groningen is meer van deze tijd, net als Pernis bevoorraden met olie uit Saoudi-Arabië waarvan de winst dan weer wegvloeit naar Europa-vijandige bewegingen zoals ISIS, IS of what ever.

bruin kikkertje | 22-11-15 | 14:38

@MarcS | 22-11-15 | 13:50
Gewoon op klikken.

Peter_K | 22-11-15 | 14:34

MarcS | 22-11-15 | 14:13

Overigens word ik schijtziek van je hypocrisie. Zelf ben je niet vies van krachttermen maar als ik ze gebruik loop je te huilen. Ik snap best dat je in een moeilijke periode zit maar laten we elkaar alsjeblieft geen mietje noemen. Be a man.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:21

MarcS | 22-11-15 | 14:13

Dat heb ik al tig keer gedaan. Je kan het niet bevatten. Dat is uiteraard niet mijn probleem. Doe wat je wil kerel. Maar kom niet met leugens.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:18

Adversary | 22-11-15 | 13:33

Simpele ziel. Je noemt het Daesh als je vindt dat het gewelddadige moslimterroristen zijn. Je noemt het de islamitische staat als je vindt dat ze bestaansrecht hebben. Wij noemden de Duitsers ook moffen. Oorlog is oorlog. De vraag is dus respecteer je Daesh of spuug je op ze. De keuze is aan jou.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:16

@De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:11
Onnozel, kijk aan weer schelden.
Maar ook al zou ik onnozel zijn, leg het me dan eens uit. U kunt namelijk gewoon niet hebben dat ik uw argumenten volledig onder de tafel klets.

MarcS | 22-11-15 | 14:13

bruin kikkertje | 22-11-15 | 13:52
Pragmatiek vòòr principes... Ik kan me er iets bij voorstellen als de internationale Katholieken er alles aan doen om je uit het veld te ruimen.
Maar terug naar de 21ste eeuw en het probleem van de Islam.

Aristotalloss | 22-11-15 | 14:11

MarcS | 22-11-15 | 13:49

Je snapt oorlogstaal niet. Dat is lievvv hoor maar wel onnozel.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 14:11

Peter Emile | 22-11-15 | 13:28
Geen theorie zo scherp of er zit wel een zlordigheidje aan.....
Dank voor de correctie.

Aristotalloss | 22-11-15 | 14:06

@fikkieblijf! | 22-11-15 | 11:25
Buma heeft de dienstplicht ontdoken (geboren in 1965, werd 18 in '83, toen er nog dienstplicht was). Dat maakt zijn idee van 'boots on the ground' immoreel, want hij was, immers, zelf nooit in dienst geweest, laat staan in oorlog. Dus iedereen die niet in dienst is geweest (toen er nog dienstplicht was) maar wel voor boots on the ground stemt moet verplicht mee gestuurd worden.

Min-of-meer | 22-11-15 | 14:06

In het tweede kamertjes, daar wonen kabouterjes met kabouter plop baardjes.

McMarx | 22-11-15 | 14:03

Het enige wat je dan nog kunt hopen, is dat de eerste bomgordel afgaat bij en tijdens een DWDD uitzending met S.Simons als tafeldame, tijdens een "discussie" over zwarte piet met Gario.

BekiekUtMoar | 22-11-15 | 13:56

Aristotalloss 12.55: Toemaar, verheerlijk maar de terroristengeschiedenis van Holland. De echte VOC-mentaliteit: zaken gaan voor het meisje. Of anders gezegd, voor alles. Toen ook werd het gezegde gehuldigd van: "Liever Turks dan Paaps" en werd er lekker verdiend aan de Turken die Europa tot aan Wenen bedeigden.
Gelukkig waren er nog de katholieke Polen en Hongaren die redding brachten. Zoals ook nu weer.

bruin kikkertje | 22-11-15 | 13:52

Islamitische staat, dat is hun hele doel, inclusief de rest van de wereld.
Daesh is juist voor policor Nederland, mensen op een verkeerd been zetten om de boel weer te verzachten.
De Nederlandse politiek kan nu eenmaal niet met de realiteit omgaan!

lanexx | 22-11-15 | 13:50

@Peter_K | 22-11-15 | 13:45
Internet weet niet waar uw plaatje ligt, de symboliek hierin is hilarisch!

MarcS | 22-11-15 | 13:50

@Adversary | 22-11-15 | 13:33
Beste Adversary,

Mensen zijn niet gek?
Mensen die constant (terecht of onterecht) roepen dat het niets met de Islam te maken heeft, waarom zouden die Islam in die naam willen houden? ter overdenking.

Het argument die men verzonnen heeft is super lachwekkend. Omdat ze IS willen beledigen. Alsof die mannen nu stampvoetend door de woestijn rennen omdat wij hen Deash / Daesh noemen.
En stel nu eens dat ze dat wel doen, wat is dan precies het grotere doel? Ze nog bozer op ons maken als ze al waren?

Kortom ik mis compleet de doordachte reden achter de naamsverandering, tenzij het de eerste is die ik noemde.

MarcS | 22-11-15 | 13:49

@MarcS | 22-11-15 | 13:44
Een zieke catch-22 is dat inderdaad. Als je zegt dat het met islam te maken heeft is het direct oorlog, als je zegt dat het niet met islam te maken heeft dan wordt het later vanzelf oorlog.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 13:49

@Dhr. de Wit | 22-11-15 | 13:38
In zijn wereld heeft hij gelijk. Als je radicale mensen niet rekent tot de Islam, dan heeft het niets met elkaar te maken.
Als je de Islam als radicaal ziet, dan heeft het er alles mee te maken.
Ons grootste probleem is dat we het (nog) niet weten. En tegen de tijd dat we het wel weten is het te laat, in beide gevallen.

MarcS | 22-11-15 | 13:44

@MarcS | 22-11-15 | 13:31
Heb dezelfde instelling. Wantrouw iedereen totdat ze het tegendeel bewezen hebben. Noem het overlevingsdrang...
Ik snap ook niet dat de politiek het maar blijft downplayen. Als ik dan bijvoorbeeld de Belgische premier Michel hoor waar hij op dezelfde dag zegt:
"Het heeft niets met islam te maken" en "We moeten radicalisatie in Molenbeek aanpakken".
Ja, wat is het nu? Het is het één of het ander.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 13:38

"Kijk naar de rest van dat 'kabinet', moeten we daar de oorlog mee winnen?"

DearMud | 22-11-15 | 12:35

Nee, als er oorlog komt mag u de oorlog gaan winnen. Daarna keert uw bestuur weer terug om u te regeren. Zie WOII. Herdenken zullen we u nog jaren doen, dat dan weer wel.

Mark van Leeuwen | 22-11-15 | 13:34

Mijn persoonlijke theorie over dat hele politiek-correcte 'Daesh' gebeuren is dat het een vooropgezet plan is. Vooropgezet, omdat het iets te massaal zich in de discussie heeft weten te wurmen. En waarom is het eigenlijk zo belangrijk om ze Daesh te noemen in plaats van islamitische staat? Omdat het woord islamitisch eruit moet, tuurlijk. Maar mensen zijn toch niet gek, waarom dan al die moeite? Waarschijnlijk om latere verwarring te voorkomen met die ANDERE op handen zijnde islamitische organisatie, namelijk de Islamitische Unie waar Erdogan en zijn poppetjes zo openlijk mee lopen te zwaaien. Folders zijn al in omloop en vlaggen zijn reeds gedrukt. De deal lijkt al beklonken. Binnenkort verdwijnt IS als sneeuw voor de zon, en daar ineens dient het gesprek zich aan of het niet beter is om de verscheurde landen onder te brengen in een Unie, met Turkije als centrum, uiteraard.

Adversary | 22-11-15 | 13:33

@Peter Emile | 22-11-15 | 13:22
Prachtige inspirerende tegel weer, dank!
Zoals u zegt, als we deze barbaren wettelijk niet kunnen aanpakken omdat de wet niet toereikend is, dan moet de wet op de schop. Er zijn inderdaad heel wat wetten die onder handen genomen moeten worden. Zo ook de Grondwet, waardoor islamitisch, gesegregeerd onderwijs mogelijk is die daardoor diezelfde Grondwet weer ondermijnt (discriminatie-beginsel). En Nederland is één van de weinige landen ter wereld die wetten NIET toetst aan de Grondwet, van de zotte!
Harde aanpak is inderdaad de enige oplossing. Zachte heelmeesters ... etc.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 13:33

@Dhr. de Wit | 22-11-15 | 13:26
Och, als je ervan uitgaat dat mensen van nature goed zijn, dat ze van nature anderen niet naar het leven staan en zich willen aanpassen (kortom de maakbare samenleving), zonder van een afstandje eens te kijken of er progressie is. Dan is het erg lastig uit die (koorts)stuip te komen.

Ik hoopte dat de aanslagen zouden werken als de bekende koude washand, het sponsbadje maar het blijkt hardnekkiger te zijn dan gedacht.

Dus hoop ik op nog meer aanslagen. Jammer voor de mensen die er door geraakt worden. Maar de samenleving moet maar eens wakker worden.

MarcS | 22-11-15 | 13:31

@Aristotalloss | 22-11-15 | 12:55

Ik zou de islam eerder een "gesel" dan een "gezel" noemen. Maar volgens mij was dat ook wel je bedoeling.

Peter Emile | 22-11-15 | 13:28

@solcama | 22-11-15 | 12:51
*grinnik* mooie verwijzing naar de Euro.

MarcS | 22-11-15 | 13:27

@MarcS | 22-11-15 | 13:19
Onbegrijpelijk hè? Maar als je het met je boerenverstand beredeneert dan kom je tot de conclusie dat islamitisch terrorisme meer kost dan alle onbetaalde boetes bij elkaar.\
Naast materieëele schade is er ook veel immaterieële schade, want mensen gaan niet meer uit eten, "deradicalisatie-trajecten die miljoenen kosten, kosten voor politie, diensten en ga zo maar door.
Volledig van lotje getikt dit nep-parlement!

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 13:26

Het verbaast me al jaren dat de meest voor de hand liggende maatregelen in de strijd tegen de islam - pardon - het terrorisme, al jaren als onoverkomelijk moeilijk of zelfs geheel onmogelijk worden afgeschilderd.

Terwijl het zo simpel is; sluit al die uit het Kalifaat teruggekeerde moordenaars of would-be-moordenaars preventief op. Preventief én langdurig. Ze hebben zich immers doen kennen als aartsvijanden van de westerse samenleving waaraan ze overigens alles te danken hebben. Als aartsvijanden van de Vrijheid en van het Leven.

Gooi ze desnoods levenslang in een hermetisch gesloten psychiatrische inrichting - waar ze eigenlijk thuishoren met hun zieke koppen - en stop er zóveel medicijnen in, dat ze alleen nog maar de hele dag met een draadje kwijl aan hun openhangende mond willen kijken naar de Teletubbies.

Áls het al zo moeilijk is deze geestelijk gestoorde massamoordenaars op te sluiten, haal dan al die zogenaamde 'juridische haken & ogen' weg en verander de wet. Eergisteren als het kan, alsjeblieft.

Onze strafwetten zijn sowieso niet meer van deze tijd. Die zijn gemaakt door beschaafde burgers, vóór min of meer beschaafde burgers, in min of meer beschaafde tijden. Tijden waarin men nog beschikte over iets dat inmiddels niet meer bestaat: respect. Respect voor de wet, en respect voor degenen die die wet handhaven. Tijden waarin mensen nog bereid waren zich zonder morren naar die wetten te voegen. Omdat ze beschaafd en ontwikkeld genoeg waren om in te zien dat dat de enige manier is om een prettige, productieve en stabiele samenleving op te bouwen.

Die wetten zijn al lang niet meer toegerust voor de barbaren die in de afgelopen veertig jaar dit land massaal zijn binnengestroomd. Lieden uit een cultuur waarin autoriteit en gezag uitsluitend wordt toegekend aan degenen die niet alleen toevallig over een piemel beschikken, maar vooral ook over de grootste bek, de grootste familie en de dikste knuppel.

Verander de wet; snijd die toe op de ongelikte beren die dit land al decennia verzieken en zet daarbij elk idee over een 'moeilijke jeugd', 'intensieve begeleiding' of over een drieënzestigste kans, opzij.

Opruimen dat barbaarse rapaille. En afrekenen met dat jaren zeventig-gezemel.
Afrekenen met de barbarij. En met die obscure, destructieve religieuze ideologie. En vooral: Ophouden met ons te verexcuseren voor wie en wat we zijn. En onszelf en onze mores te verloochenen.
Alleen zó kunnen we misschien ons westerse hachje nog redden.

En mocht het ons ooit nog lukken om de orde en het respect te herstellen, dan is het zaak om door middel van nieuwe wetgeving het leven in dit land zó onaantrekkelijk te maken voor degenen die willen blijven vasthouden aan barbaarse culturen en vijandige, fascistoïde religies, dat ze met zijn allen hun koffers gaan pakken.

Peter Emile | 22-11-15 | 13:22

Die terroristen zijn ook maar laf hoor. Ons een beetje spektakel beloven maar niet over de brug komen. Ik weet het is nog vroeg, maar in Indonesië is het al behoorlijk laat.

Of zijn ze zo verdrietig dat iedereen hen Deash noemt, dat ze door de tranen hun doelen niet meer zien?

MarcS | 22-11-15 | 13:22

De Russen en Amerikanen zitten elkaar in de haren. PBS-Newshour meldde 16 november dat van 295 aanwezige olie- transporttrucks van IS zij er 115 vernielden. Het nieuwsnet meldde dat A10's en Hercules C130 vliegtuigen dit hadden verricht. De Russen lieten 18 november echter met uitgebreide beelden zien dat zij de bombardementen hadden uitgevoerd en dus dat de claim van de Amerikanen onjuiste berichtgeving is.

Jan Boule | 22-11-15 | 13:21

@De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 12:34
En jij kunt zonder schelden geen punt maken. Wie is er dan droever?

MarcS | 22-11-15 | 13:20

@Dhr. de Wit | 22-11-15 | 12:29
Zodra je aan hun geld komt, is alles mogelijk.
Mensen die anderen stalken, met de dood bedreigen wordt geen strobreed in de weg gelegd.

MarcS | 22-11-15 | 13:19

@De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 12:28
Maar ze balen dan wel als een idioot dat de westerse media zo noemen. Echt hoor, dan gaan ze compleet door het lint. Dan vragen ze zich opeens af wat voor nut hun leven heeft, maar vooral waar ze dan de strijd voor voeren. Echt ik zie twitter exploderen om de haat vanuit Europa.

MarcS | 22-11-15 | 13:17

@De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 12:30
Ja. Wat is daar mis mee? Wie ben jij om voor te schrijven wanneer een ander moet ontbijten? Voor mijn doen is het nog vroeg, soms ontbijt ik pas om 17.00 of nog later. Wat kan jou dat nou schelen? Ik hoef niet naar de kerk, kan dus gewoon op zondag slapen zo lang ik wil, ik heb geen jengelende kinderen die om 9 uur ' sochtends al,Ier moeten, en ik had dit weekend ook geen bijslaap die ik vanochtend moest entertainen, dus ik ontbijt om kwart over twaalf. En da's verdomd lastig met die kop van Pechtold op je scherm.

Stormageddon | 22-11-15 | 13:09

Er is nog steeds een stuk van Syrië aan de Middellandse Zee in handen van Poetin en Assad.
-
Verscheep ALLE alleen reizende migranten mannen naar dat gebied en laat het aan de veiligheidsdiensten van Poetin en Assad over om te beslissen of zij terecht politieke vluchtelingen zijn en uit Syrië komen.
-
Ik denk dat de migranten tsunami snel zal verminderen en de opvang locaties allemaal leeg komen te staan.

TriestGeval | 22-11-15 | 13:01

Voorstelletje uitgebreid: Alle om uitkeringen en andere gunsten bedelende dragers van als vijandig aan te merken kleding (uniformen?) zoals zgn. Islamitische dracht, gewoon weigeren te woord te staan.
Alleen de eigen mensen en hen die zich als zodanig affirmeren, toegang geven tot onze sociale verworvenheden. De anderen zijn vreemdelingen en blijven dat zolang ze zich als zodanig kenbaar maken door hun middeleeuwse woestijnjurken demonstratief te blijven dragen.

bruin kikkertje | 22-11-15 | 12:59

Er is uiteindelijk maar één manier om het probleem van de islam, de extreem gewelddadige leer die in de koran wordt gepredikt, aan te pakken. En wij Nederlanders hebben in het verleden het voorbeeld gegeven. Eerst met de Tachtig-jarige oorlog; in de eerste plaats een oorlog om ideeën, maar meer nog met de ‘Glorious Revolution’. Toen werden we decennia lang door Katholieke Engelse koningen in de wielen gereden. Uiteindelijk zijn we in een fantastische actie - o.l.v. Willem III van Oranje - naar het hart gegaan van de vijand, het hof van de Engelse koning James II in Londen en we hebben hem en vooral zijn ‘ideeën’ een schop in het achterste gegeven. Vanaf dat moment konden we weer met het VK door één deur.
Het Westen met name de VS heeft Saudi Arabië feitelijk in zijn zak. (Nog wel!) Saudi Arabië is het hart van de islam. En op dit moment hangt het Saudische koningshuis een van de meest conservatieve, ‘orthodoxe’ stromingen van de islam aan; het wahabisme. Het Westen moet het Saudische koningshuis het mes op de keel zetten en hen duidelijk maken dat de islam moet uitsterven; niet de mensen maar de ideeën. Uitsterven! Dus niet eens een milde variant verzinnen maar uitsterven. Een milde variant mag alleen iets zijn voor de korte en middellange termijn. Laat ze maar iets verzinnen; een wonder, een goed onderbouwde koerswijziging, whatever!!! Maar de islam, deze gezel van de mensheid, zal moeten verdwijnen. Goedschiks of kwaadschiks, en dat kan het meest effectief via Mekka: het hart van de islam! Ongeacht de economische consequenties voor het langzaam verdwijnen van een islamitische achterban; dan moeten ze maar alternatieven vinden - en daar kunnen ze onder meer de gigantische olie-winsten voor gebruiken. Werkt Saudi Arabië niet mee dan moet dat koningshuis gewoon verdwijnen. Er zijn vast zat prinsjes die de scepter over willen nemen van onwillige Saudi’s. Het is een kwestie van druk en een goede communicatie c.q. P.R. en er is wat lef voor nodig. Net als in 1688. Maar met slappe ruggen en slap geouwehoer zijn we nog nooit verder gekomen…

Aristotalloss | 22-11-15 | 12:55

Ja IS.
(al-Dawla al-Islamiya al-Iraq al-Sham)
Als daesh consequent afgekort zou zijn, en niet zoals nu gebeurt om de term islamitische te vermijden zou men dus AAAA moeten gebruiken, of DIIS.

de honden blaffen... | 22-11-15 | 12:52

Wilders had ook op ander gebied gelijk, namelijk met zijn uitdrukking "kopvod".
NL verwachtte van de inwijkelingen dat ze zich zouden "aanpassen". Maar wat doen ze? Ze beginnen rare kleren te dragen, wat in hun respectievelijke thuislanden al lang niet meer de algemene gewoonte is, behalve dan in Iran. Maar waardoor ze zich hier uitdrukkelijk aanstellen als "anders" dus in hun ogen beter. Alleen de Iraanse "echte" vluchtelingen weten wel beter en doen daar niet aan mee.
Voorstelletje: Alle "vluchtelingen" aan de EU-buitengrens, die veel te wijde en alles bedekkende tenten en gordijnen dragen, systematisch de toegang sofort ontzeggen.
Met of zonder zielige kindjes. Eens kijken hoelang ze zich zullen blijven aanstellen.

bruin kikkertje | 22-11-15 | 12:52

Dat plotselinge DAESH-gedoe is gelijk aan halverwege een potje Monopoly de valuta veranderen. Het wordt ook voornamelijk gebruikt door mensen die denken dat "islam" "vrede" betekent (zachte eieren als John Kerry, Francois Hollande)

solcama | 22-11-15 | 12:51
-weggejorist-
BassBB | 22-11-15 | 12:47

Ach, de noodzaak om te anticiperen op de huidige moslim problematiek zal wel nooit tot uiting komen in adequate maatregelen om de bevolking te beschermen tegen gevaarlijke subversieve elementen in de samenleving.
De slappe laffe houding van de verantwoordelijke bestuurders maakt dat het handelen altijd pas komt als het leed alreeds is geschied.
In deze is het aanbevelingswaardig om te zorgen dat je je 'innercircle', voor zover mogelijk is, zelf beschermt en zo veel mogelijk risico's probeert uit te sluiten want van de overheid hoef je echt niets te verwachten!

BadLieutenant | 22-11-15 | 12:46

De smerige landverrader die in twee trappen door de Haagse sharia driehoek fietst krijgt weer ruim spreekpodium op onze nationale NPO staatsomroep bah.

Toontje-lager | 22-11-15 | 12:42

De europese islam. Zo worden we geïndoctrineerd.

kaplaarzenverkoper | 22-11-15 | 12:40

Het grote woord is eruit.
Pechtold heeft de oplossing tegen Isis, meer zonnepanelen en windmolens.

phman68 | 22-11-15 | 12:35

Van de moordenaars in Parijs zijn er maar 2 via Griekenland binnengekomen. Dat betekent dat de anderen dus al in Frankrijk waren.
Niemand weet hoeveel er in Duitsland, Engeland, Nederland en Frankrijk zijn. Gezien alle filmpjes in het verleden "Freedom go to hell" enz. moeten dat er tientallen, zo niet honderden zijn die op elk moment aanslagen kunnen gaan plegen.
Wie denkt dat de veiligheidsdiensten alles onder controle hebben vergist zich enorm. Eén van de moordenaars in Parijs werd nota bene aangehouden en mocht doorrijden "want ze wisten niet dat hij gezocht werd". de horror!
Er wordt met de levens van talloze Europeanen Russisch roulette gespeeld.

Lupuslupus | 22-11-15 | 12:35

Volgens mij bent u het Hofstadgroepje vergeten, die wat schotjes afvuurden en handgranaatjes wierpen. Maar die lopen ook allang weer vrij rond.
Wat had u van Rutte verwacht? Hij is HR manager van Shell geweest, die heeft absoluut geen idee van staatsmanschap. Kijk naar de rest van dat 'kabinet', moeten we daar de oorlog mee winnen?
Nederland heeft altijd een probleem gehad met onderkennen van terrorisme. De IRA en de RAF werden hier afgeschilderd als idealistische vrijheidsstrijders, ook de eigen Molukkers konden ze niet snel genoeg de hielen van likken. Zelfs als eigen burgers het slachtoffer worden, verandert de toon in de media niet. Ik herinner me een terreur aanslag in Den Haag van de IRA, eind jaren '70, en ook eentje in de 80s, in Roermond. De Duitsers waren niet te spreken over dat de Nederlandse politie ze de grens over lieten vluchten.
Ik weet dus ook niet of er iets zal veranderen als straks een stadion vol voetbalsupporters de lucht in vliegt. Er is tenslotte al een lijnvliegtuig vol Nederlanders afgeschoten en men ging hier over tot de orde van de dag. Braaf voorgelogen door een puppet-premier die niet van plan was ook maar iets van waarheidsvinding te doen.
Het verbaast mij dus ook niet dat er hier geen hogere alarmfase is afgekondigd. Nederland denkt net als 100 jaar geleden gewoon neutraal te blijven. We knuffelen wat moslims, doen wat weesgegroetjes over het racisme in onze dna, debatteren over oorlogsdaden in Parijs om de illusie van daadkracht te geven en steken vooral de koppen in het zand. Talloze artikelen en reacties wijden uit over olie- en wapenhandel, hoe slecht Amerika is, hoe slecht Israël is, hoe alles en iedereen heeft bijgedragen aan ISIS die uit machteloosheid geen keus heeft dan willekeurig wie te vermoorden die ongelovige is.
Een wereld met evenveel logica als de 'Parrot-sketch' van Monty Python. De argumenten om vooral weg te kijken en te doen of er niets aan de hand is, worden steeds surrealistischer.
Deze regering is niet van plan iets te doen, onthoud dat maar. En je merkt nu vooral dat de media flink onder druk worden gezet 'de boel bij mekaar te houden'. Men zal tot aan de enkels in de ledematen nog volhouden dat wij spoken zien, dat wij degenen zijn die angstig zijn. Nee, meneer, hij die uit alle macht de Verlichting opoffert ten voordele van de Duisternis handelt uit angst. Angst voor de confrontatie.
En de vijand is als een roofdier, het ruikt angst en buit het uit. Maakt misbruik van de bespeurde zwakte en slaat toe. Iedere keer een beetje verder provoceren, iedere keer een beetje meer nemen, kijken hoe ver je kunt gaan.
En men kan hier heel ver gaan.

DearMud | 22-11-15 | 12:35

@Old_Spice | 22-11-15 | 12:30
'De linksmensen willen het Daesh noemen, zodat de islam niet in verband wordt gebracht met terrorisme. Waarom zou je ze daar in helpen?'

Zoals de ultraconservatieve rechtse joden in Israël? Je bent eigenlijk vrijwel altijd een aluhoedjes vouwende droeftoeter van ongekende proporties.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 12:34

Pechtold zit alweer tegen het kabinet te ageren, ja daar komen we verder mee. En dat dat aanstellerige mens van Es. Zie hoe ze praat, een en al aanstellerij, een vreselijk onecht mens. Ik ben trouwens al afgehaakt, de bekende slappe verhalen, Pechtold die toegeeft dat er tussen de vluchtelingen terroristen kunnen zitten, maar geen vraagtekens zetten bij de komst, en we hebben er al een zooi. De gewone slappe NL praat, iedereen te vriend houden en vooral niet optreden.

Ruud5 | 22-11-15 | 12:32

De enige reden dat progressief Nederland IS nu Daesh gaat noemen is omdat ze dan het "Islamitische" in "Islamitische Staat" niet meer hoeven te noemen. Wie zijn hier nu de echte griezels?

Asimov6 | 22-11-15 | 12:31

@Stormageddon | 22-11-15 | 12:15
Ontbijten om 12:15?

Je bent overigens sowieso zielig als je Pechtold demoniseert tot een Satan waar je niet omheen kan lopen.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 12:30

Flapdrol Bas Paternotte. De linksmensen willen het Daesh noemen, zodat de islam niet in verband wordt gebracht met terrorisme. Waarom zou je ze daar in helpen? Het is Islamitische Staat. De islam speelt een essentiële rol in het islamitische terrorisme wat we vandaag de dag zien in Europa. Ook het ongebreideld toelaten van immigranten uit islamitische landen speelt een grote rol. Dit heeft links Nederland gefaciliteerd en gestimuleerd met gezinshereniging en uitkeringen. Dat zijn nu éénmaal de feiten. Wilders krijgt elke dag meer gelijk. Heel vervelend voor de linkse gutmenschen, maar het is wel zo. Alle maatregelen die nu worden genomen, grenscontroles etc, zijn waardeloos. Het is too little too late.

Old_Spice | 22-11-15 | 12:30

Wijkagentjes zijn de haarvaatjes van de samenleving vindt SGP-chef Kees van der Staaij. Hopelijk bedoelt hij niet zijn eigen haarvaten want dan werkt het niet.
.
Overigens put hij zijn eigen vroomheid óók uit een griezelige bron, het bijbeltje. Verschil met 't korannetje is een kwestie van woordschikking.
.
Tenslotte, over een paar weken zijn we gewend aan Brusselse en Parijse toestanden en gaan we een soort Guerrilla tegemoet: immers Europa weigert Arabierenolie te boycotten waardoor bevriende monsters als Saoedi-Arabië Daesh-griezeltjes kunnen financieren. Het draait altijd om geld en... hormonen!

Musset | 22-11-15 | 12:30

Als ook buurlanden de terugkeerders niet vastzetten, heeft het geen zin. De aanslagen in parijs werden ook beraamd door in belgie wonende terroristen.

Ongeblustekalk | 22-11-15 | 12:30

Pechtold zegt dat niemand zo maar kan worden vastgezet zonder bewijs. Maar mensen dagenlang gijzelen in een politiecel omdat ze het CJIB niet kunnen betalen, dát kan dan wéér wel.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 12:29

Er zit natuurlijk geen terrorist huilend achter zijn smartphone in Syrie te balen dat wat onbenullige reaguurdertjes ze Daesh noemen i.p.v. het door hun geeiste 'kalifaat' of islamitische staat.

Maar ze hebben wel de tyfushekel aan de term Daesh en daarom heeft de Franse politiek EN media besloten om ze als minderwaardige kakkerlakken te behandelen.

Dit zou eigenlijk iedereen moeten doen.

Behalve natuurlijk de ongewilde helpertjes van Daesh die in hun angstpsychose badend in het zweet denken dat Daesh gebruiken een 'links' complot is om politiek correct Daesh niet in verband te brengen met islam.

Gestoorde idioten blijf je houden natuurlijk. Daar kan je helaas niet omheen in de wereld.

De Koreaanse Slet | 22-11-15 | 12:28

lulleficatie | 22-11-15 | 11:25
Lang verhaal. Defensie is gewoon onmisbaar. Punt.

Professor Superhirn | 22-11-15 | 12:28

Pechtold: "we moeten maatregelen weerstaan en onmacht van ons afleven".
Sorry hoor, maar dit is zo ontzettend zwak. Ik hoop dat de redactie dit soort quotes eruitknipt en bewaart, dan kunnen ze mooi ten tijde van de TK-verkiezingen gebruikt worden.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 12:27

Haha Publicatie Al-Pechtoldi: Henk, Ingrid en Alexander.

lulleficatie | 22-11-15 | 12:26

@tipo | 22-11-15 | 11:57

Zou het proces volgens hun alleen maar bespoedigen. Want de EU moet wel Nederland uit de diepe shit trekken natuurlijk.

Balaverde | 22-11-15 | 12:26

Ik ga ook wat anders kijken. Laat mijn dag niet langer verpesten door kereltje.

Nilfisk | 22-11-15 | 12:26

Iedere Syriëganger moet het Nederlanderschap worden ontnomen, met of zonder een veroordeling van een rechter. Wanneer je dergelijke sadistische neigingen hebt, ben je hier niet meer welkom. De onschuldige burgers van dit land hebben ook rechten. Rechtzaken voeren om na te gaan of men nu wel of niet daadwerkelijk heeft deelgenomen aan de strijd zijn gewoon te duur en het lijkt me erg moeilijk de bewijslast rond te krijgen. Dus daarom vanaf nu de rechten van de onschuldige burgers boven de rechten van deze oorlogszuchtige psycho's stellen.

yacoda | 22-11-15 | 12:26

@Stormageddon | 22-11-15 | 12:15
Pleur die tv dan uit!
Genoeg reaguurders die wél wat zinnigs te melden hebben....

necrosis | 22-11-15 | 12:24

Haha buitenhof... ons land naar de kloten door dit soort afval. Wat een gevaarlijke rol speelt de media toch.

kaplaarzenverkoper | 22-11-15 | 12:24

Ik vind dat daesh maar niks, dat haalt het islamitische deel eruit terwijl dat toch wel een behoorlijk deel van het probleem is. IS blijft het dus voor mij

BozeHenk | 22-11-15 | 12:23

Kijk naar de Polen, die horen er nu ook helemaal bij
Lol

phman68 | 22-11-15 | 12:22

Gisteravond een sjieke meneer in een discussie op BBC news: "Schengen symoboliseert een verenigd Europa dus moet het blijven".
En zo denken waarschijnlijk alle eurofielen. Als Schengen al iets symboliseert is het symboolpolitiek.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 12:22

@Le Roi | 22-11-15 | 11:55
Precies mijn idee. Ik blijf ze gewoon ISIS noemen.

Lupuslupus | 22-11-15 | 12:21

EU is echt delusional te denken dat ze de EU grens kunnen afsluiten. Daar is geen tijd voor en het zal nooit effectief zijn. Het is schandalig dat dit nooit eerder bedacht is en dat het nu opeens na de aanvallen moet.

Laat landen ZELF de grenzen sluiten! Vele malen effectiever, en maakt geen ene fuck uit voor de handel. Het is ook zeker geen schijnveiligheid zoals nu gebleken na Parijs.... met goede grensbewaking hadden ze die loslopende ploflim mogelijk al kunnen pakken, sterker nog, het had aanslagen zoals in Parijs kunnen voorkomen.

Grenzen dicht en Wilders for president!

mooi geluld man | 22-11-15 | 12:21

als ze Rutte maar niet gaan inplannen tussen de smurfen en samson&gertje want daar heb ik geen zin in.
laten ze wel afscheid maken tussen rutte sprookjes en leerzame dingen. al heeft de smurfen ook wat geweldadigs soms :(
brillie die bijna om niets op zn kop word gesmeten.

iets | 22-11-15 | 12:21

Het is allemaal een hysterietje.
Vraag dat maar aan Judith.

MyCatIsDoingThis | 22-11-15 | 12:20

Pechtold: "het is erger dan 10 jaar geleden". Ja doh! Echt?!? Misschien had je Geert Wilders wat minder in de hoek moeten drijven en moeten LUISTEREN.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 12:19

Pechtold bij Witteman.
Ik ga aan de drank.

Piet Karbiet | 22-11-15 | 12:18

@Guido | 22-11-15 | 11:30
Tuurluk was het een ongelukje, maar wel één die ik ga uitmelken. :-)

Prof. D.A.H. Vintik | 22-11-15 | 12:18

De Eindbaas | 22-11-15 | 11:41
Duizenden Jihadi's en de machten erachter? Zet je hoedje maar af hoor.
We (Navolanden en Rusland) bombarderen Daesh, hun inkomstenbronnen en infrastructuur naar de fillistijnen. En alles waar die baardcriminelen mee terug kunnen komen zijn twee handen vol kalashnikov's en beroerd exploderende bomvesten. Wat er in Parijs gebeurde is al jarenlang op veel grotere schaal dagelijkse kost in Syrische steden. Geen wonder dat die mensen gaan wandelen.

Maaiveld | 22-11-15 | 12:18

Ok. dan,had nog niet door dat
totalitair links Nederland de term gekaapt had!
is dus voor mij.

Jannes K. | 22-11-15 | 12:17

Pechtold zit bij Buitenhof. Net terwijl ik gezellig wil ontbijten. Kut. Hele dag weer vergald.
Schrijf dáár eens een column over, Bas.
Stormageddon | 22-11-15 | 12:15

Ik heb u gewaarschuwd met mijn reaguursel

phman68 | 22-11-15 | 12:17

Pechtold zegt: "het heeft te maken met islam".
Hij heeft het gezegd! Wat een ophitser. Wat een racist. Wat een fascist. Hitler!!1!

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 12:16

Pechtold zit bij Buitenhof. Net terwijl ik gezellig wil ontbijten. Kut. Hele dag weer vergald.
Schrijf dáár eens een column over, Bas.

Stormageddon | 22-11-15 | 12:15

Zometeen mag de moreel superieure Pechtold zijn verhaaltje weer afsteken in Buitenhof.
Ik ga er maar weer eens goed voor zitten.

phman68 | 22-11-15 | 12:11

Graag in isolement, want in-nor rekruteringspraktijken.

Bram van Ojik | 22-11-15 | 12:10

Kunnen we er anders niet gewoon "Islamitische daesh" van maken? Dan vermijd je het woord "staat" (want dat is het inderdaad niet) en "daesh", mits met de juiste klemtoon uitgesproken, schijnt een grove belediging te zijn in het Arabisch. "Islamitische daesh" dus, ik voel er wel wat voor.

PietGeniet | 22-11-15 | 12:09

@Guiermo 12:00
Vervolgens heeft diezelfde Rutte geaccepteerd dat het geen oorlog in juridische zin is, maar enkel als elecotraal stoer woord voor de Buhne. Dat moest van de levensgevaarlijke socialisten in het kabinet, die heulen met de vijand.

tipo | 22-11-15 | 12:08

Extremisme, In welke vorm en van welk geloof of ideologie dan ook veroorzaakt terrorsime. Pak je het extremisme niet aan kan je het terrorisme nooit verslaan.

Dop in Osaka | 22-11-15 | 12:07

Bij oudere mensen hangt er soms een spreuk aan de muur:
"Wie hier als vriend naar binnen gaat, komt nooit te vroeg maar steeds te laat".
Kunnen er niet massaal zulke bordjes in het Arabisch aan de buitengrenzen van de EU gezet worden? Met de aanvulling: "Geen vriend geen uitkering"?

bruin kikkertje | 22-11-15 | 12:06

must read: www.knack.be/nieuws/belgie/door-het-ne...

Molenbeek is het resultaat van hetzelfde beleid dat de Nederlandse PvdA tot op de dag van vandaag predikt. Dat mag wel wat lijken kosten blijkbaar. Dat interesseert Diederik Samsom niets.

tipo | 22-11-15 | 12:06

@Islamofiel | 22-11-15 | 11:51
"... honderden filmpjes op youtube waarin imams oproepen tot geweld. Nog niemand gehoord dat die lui geen moslims kunnen zijn"

Kijk, dat is een goed idee. Het moet er harder en dieper ingewreven worden dat het meerendeel trouw de opdrachten in de koran volgt als "echte moslims".
Laat islam-apologeten die filmpjes maar eens duiden.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 12:05

Sinds wanneer noemen we het nergens IS meer?

Balaverde | 22-11-15 | 12:04

@islamofiel
Precies! Ook mijn onderbuikgevoel.

kaplaarzenverkoper | 22-11-15 | 12:01

Hoewel hij veel verder had moeten gaan heeft Ruttemetut in ieder geval gezegd dat we in oorlog zijn met ISIS.
Dat geeft dan ook de mogelijkheid om al diegene die in het Kalifaat tegen ons land hebben gecollaboreerd onder het oorlogrecht als oorlogsmisdadigers te vervolgen.
nl.wikipedia.org/wiki/Oorlogsmisdaad
Dat zal opsluiting en berechting kunnen vereenvoudigen.

Guiermo | 22-11-15 | 12:00

Terugkeerders moeten keihard aangepakt worden. Repressie is de enige taal die doorgeflipte moslims verstaan.
Bij dubbel paspoort het Nederlandse afpakken en uitzetten. Tevens de familie aanpakken, dat ze weten zodra ze plannen hebben en vertrekken of terugkomen, die dan ook de sjaak zijn. En dan kun je zeggen, de familie heeft er niets mee te maken, maar onschuldige burgers hebben er ook niets mee te maken als die kapot geschoten worden.

Dhr. de Wit | 22-11-15 | 11:59

Schoonschip maken! de bezem door politiek Den Haag en het linkse tuigh op de ministeries wegzuiveren. Grensbewaking instellen. Vervolgens een zakenkabinet installeren en alle "dissonanten" uit de samenleving in een werkkamp of in geval van dubbel paspoort het land uitflikkeren. Dan hebben we over een jaar of twee weer een geweldig land waar het goed toeven is en waar we voldoende financiële armslag hebben om onze bejaarden een goede ouwe dag te geven,het leger weer operationeel kunnen maken en het onderwijs kunnen veranderen van zweefteef bs in echt onderwijs,u weet wel, dat onderwijs waar je ook daadwerkelijk iets leert. En natuurlijk verlaten we de EU in zijn huidige vorm. *verder dromen doet*

kaplaarzenverkoper | 22-11-15 | 11:59

'Daesh' lijkt me een moslimse 'spin' om de relatie tussen Islam en geweld te versluieren.
Dis laten we afspreken om het gewoon over IS te blijven hebben

Islamofiel | 22-11-15 | 11:58

@mr.knetter 11:40
Kortom: Pechtold en Rutte vinden dat de Europesche Droom wel wat Nederlandse lijken mag kosten. Maakt u zich verder geen illusies over hun deugdzaamheid.

tipo | 22-11-15 | 11:57

Ik weiger trouwens pertinent om een zeker terreurclub "Daesh" te gaan noemen. Nee, het is IS, als in Islamitische Staat. Het feit dat heel policor Nederland het beestje weer een andere naam te geven (want "Islamitisch" impliceert dat het met de Islam te maken heeft en dat is natuurlijk niet zo) spreekt alweer boekdelen. Ik doe er niet aan mee.

Le Roi | 22-11-15 | 11:55

Wij zijn 'in oorlog' volgens de heer Rutte. Als dat zo is, dan zou oorlogsrecht moeten gelden. Dat schept ruimte voor heel wat uitzonderlijke maatregelen, waarvan het intrekken van het Nederlanderschap (symboliek, natuurlijk, ze halen in Istanboel even een paspoort van Vanuatu en ze zijn er weer) de minste is.
-
Het Israëlische principe van: 'oog om oog, tand om tand' blijkt overigens nog steeds een aardige aansporing voor families om hun jonge mannen niet te zeer uit de band te laten springen. Niet fraai, maar voorlopig werkt het kennelijk afschrikwekkender dan andere maatregelen.
-
(hé, Gretta?)

bisbisbis | 22-11-15 | 11:54

@mr.knetter 11:40
Even terug naar de basis. De kerntaak van de overheid is niet 'het bevorderen van het debat'. De kerntaak van de overheid is de veiligheid van Nederlandse burgers waarborgen. In ruil daarvoor accepteren Nederlandse burgers het wapenverbod en betalen zij belasting.

De overheid is nalatig vandaag. Er is nu namelijk geen grensbewaking bij iedere overgang op de Nederlands-Belgische nationale grens. Dat is onacceptabel voor Nederlandse burgers. De reden dat die grens niet bewaakt wordt, is de misvatting dat dat economische schade op zou leveren.

U denkt dat elke politieke partij een terroristische aanslag wil voorkomen. Maar ten koste van wat? Er zijn politieke partijen die niets willen doen om een terroristische aanslag te voorkomen, behalve de hoop uitspreken. Zij (lees: Rutte, Pechtold en Samsom) hebben bloed aan hun handen bij de volgens terroristische aanslag in Nederland.

Samsom denkt namelijk electoraal te winnen door de grensbewaking achterwege te laten. Pechtold en Rutte denken namelijk dat hun Europeesche Droom instort als er mensenlevens bespaard worden, door nationale grenzen te bewaken. Hun belang is niet het Nederlands belang. En dat maakt hen de hulpjes van de giezeltjes.

tipo | 22-11-15 | 11:53

Ben islammoe aan het worden. Eigenlijk meer van het vermijden van de duidelijke relatie tussen Islam en geweld. Terwijl we allemaal moeten geloven dat de extremisten geen moslims zijn en dat wie een mens doodt de hele mensheid doodt, zweven er honderden filmpjes op youtube waarin imams oproepen tot geweld. Nog niemand gehoord dat die lui geen moslims kunnen zijn.
Niet alleen in Europa, maar overal in de wereld waar de islam actief is, barst het van het geweld en wie de koran leest, vindt daarin dat Allah daartoe oproept.

We kunnen IS wel vernietigen, extremistjes opsluiten, het zal gewoon doorgaan als de islam zelf niet ter verantwoording wordt geroepen

Islamofiel | 22-11-15 | 11:51

We zijn in oorlog, zei Malek Ramadan zelf. Dus geldt het oorlogsrecht en hebben we het 2e kamertje helmaal niet nodig om die griezels vast te zetten. Dat zijn gewoon krijgsgevangenen.

Steinway | 22-11-15 | 11:49

Islamlisten zijn kwaad. Policors zijn kwaadst. Lees dit artikel van Mick van Loon: de ultieme druiloor of echt de slechtste mens op aarde

newsmonkey.be/article/28981

Peniskokertje | 22-11-15 | 11:48

Van Aartsen schoor Salafistjes en PVVertjes over één kammetje, Met je vijandje deal je niet, dus heeft Wilder ongelijk. En de telaatkomertjes gelijk. Hoewel, Wilders heeft wel vaker zinnige dingen gezegd.

61 | 22-11-15 | 11:46

Als ze terugkomen en bekeren zich tot de enigste God kont alles goed.

van stampij | 22-11-15 | 11:45

Gisteravond ook nog een rooie griezel gezien.
Sofietje in het Veld in nieuwzuur.
twitter.com/Nieuwsuur

kneuterzak | 22-11-15 | 11:45

De IS heeft een hekel aan de afkorting DAESH omdat het nauwkeurig de Arabische vertaling (of v.v.) van ISIL is. Aangezien de kalief niet alleen kalief van Irak en "de levant" is maar van de hele wereld willen ze van die afkortinen af.

Gelukkig voor politiek correct Nederland kunnen ze dan denken dat de islam niet genoemd wordt, hoewel de A staat voor al-Islamiyah, dus toch islamitisch. Vreemd, want PvdA is er niet voor Arbeiders, D66 houdt niet van democratie en de VVD ook niet. maar ja, Hypocriet links is een pleonasme.

bergsbeklimmer | 22-11-15 | 11:44

@Maaiveld | 22-11-15 | 11:29

Dat was het altijd wel - een waanvoorstelling, een illusie versterkt door de megafoon van de media.

Maar nu er duizenden jihadi's op Europa zijn losgelaten door de machten erachter, en die massale steun genieten onder aanzienlijke minderheden, kunnen we nu alleen nog maar hopen dat deze paniek irrationeel blijft.

De Eindbaas | 22-11-15 | 11:41

wat lulleficatie zegt

hevriptem | 22-11-15 | 11:41

Die laatste alinea stuit me tegen de borst Bas. Ik irriteer mij mateloos als Wilders als oorzaak van moslimterrorisme wordt geduid maar nu doe jij andersom precies hetzelfde door mensen bij voorbaat al bloed aan de handen te smeren. Kunnen we er s.v.p. vanuit gaan dat de gehele politiek van links naar rechts het liefst elke terroristische aanslag voorkomt hoe debiel hun oplossingen soms ook kunnen klinken? Je kunt ze gerust een mate van incompetentie of naïviteit verwijten maar dit klinkt wel heel erg alsof je hun van medeplichtigheid beticht en dat lijkt me nou niet bepaald bevordelijk voor het debat.

mr.knetter | 22-11-15 | 11:40

Daes, Daesh, Dakhaes?

johoost | 22-11-15 | 11:39

Ot: griezel Verhofstadt geeft gelukwensen aan engnek van Baalen voor zijn nieuwe promotie.

herrieschepper | 22-11-15 | 11:38

Eens, in een ver verleden, was de VVD nog een partij van law en order. Van strenge straffen voor ernstige misdrijven. Een partij, waarvan je wist wat je eraan had. Van voldoende geld voor politie en defensie. Van veiligheid voor de burger.
En nu... een premier die van griezels spreekt. Een veiligheidsminister, die tegen terroristen niet meer inbrengt dan een meldplicht....
Arm Nederland.... als een lam ter slachtbank geleid (waarschijnlijk onverdoofd) onder toeziend oog van het leger der incompetente Pechtoiden.

Kievit | 22-11-15 | 11:38

Joris is ook wakker!

eerstneukendanpraten | 22-11-15 | 11:38

Even over de afkorting DAESH.
In het door IS gecontroleerde gebied is het zelfs verboden om het woord DAESH te gebruiken. Want het lijkt te veel op het Arabische woord 'daes'.
Wat zoveel betekent als 'zij die vertrapt worden'.
Dus om die reden is het wel grappig om DAESH te gebruiken.
Sinds we zo bekend zijn met de benaming IS moeten we het IS blijven noemen. Punt.

leo de pejo | 22-11-15 | 11:34

Laat u niets wijs maken;Daesh-griezeltjes daar kruipt onze overheid graag voor. Het gaat nl alleen om de olie.

rechtsdwalendeautist | 22-11-15 | 11:34

Er wordt door de partijen uit het nepparlement steeds gezegd dat Wilders alleen maar schreeuwt en niet met plannen komt. Feit is dat alle plannen van Wilders worden weggehoond door iedereen en z'n moeder met het miezerige mannetje en de grote weglacher als voorlopers. Na enige tijd komen de partijen met plannen die zijn oorsprong hebben bij Wilders. Wat een neppartij ben je dan en populistisch tegelijk. Wilders is de enige die vooraf zijn nekt durft uit te steken en een echte volksvertegenwoordiger!!! De rest zit er voor het geld. Mijn stem zal hij altijd krijgen.

3xminder | 22-11-15 | 11:31

@Prof. D.A.H. Vintik | 22-11-15 | 11:23
Was een ongelukje denk-ik, uiteindelijk ingegeven door de 'plicht' om het mohammedanisme gelijk te stellen aan andere overtuigingen. Van de andere geloven willen alleen Hindoes nog wel eens agressief zijn jegens de muzelmannen - door heel af en toe een moskee te ruïneren.

Guido | 22-11-15 | 11:30

Hadden we Luns nog maar.

Tikkie Terug | 22-11-15 | 11:29

Wij gezwijnd? Het is meer dat de enkele plekjes waar wat gekkies in het rond geschoten hebben, pech hebben gehad. Terrorisme in Europa is een opgeklopte waanvoorstelling die heel veel agenda's goed van pas komt. Ga maar lekker door met paniekerig doen.

Maaiveld | 22-11-15 | 11:29

Ruud5
+100

Rotisseur | 22-11-15 | 11:29

Abdeslam deed ook veel voor de jeugd in de buurt Diederik

El Muñeco | 22-11-15 | 11:28

Het maakt niet uit hoe je die moordende psychopaten noemt, feit blijft dat de meerderheid van de moslims in Nederland hun daden steunt omdat het doel de middelen heiligt: islamitische wereld dominantie. En dat maakt genocide op Jezidis en christenen en terreur ok.

Thunderbird | 22-11-15 | 11:27

Het, duurt, allemaal, te, lang...

Antitheïst | 22-11-15 | 11:27

Premiertje Ruttentje steekt qua daadkrachtigheidjes erg schraaltjes af tegenover het Franse presidentje.

Conan de Rabarber | 22-11-15 | 11:26

Heeft hier niks mee te doen maar..
De VK plaats wel eens rare brieven die niet echt blijken te zijn.
Volgens mij doet de Telegraaf dat nu ook
www.telegraaf.nl/vrouw/mama/24771915/_...

pejoar | 22-11-15 | 11:26

De vraag die je moet stellen is: Wie profiteert van de terreurdreiging in de wereld, wie heeft er voordeel van de aanslagen zoals in Parijs. Het antwoord is vaak onthutsend. Niet de islamisten, zij zullen alleen feller bestreden worden. Wel de defensie van veel (westerse) landen en de wapenindustrie. IS, Al Quaida en dergelijke groepen zijn slechts het voetvolk, de uitvoerders van de plannen. Zij zijn gemakkelijk te motiveren door de beloftes van 72 maagden, paradijs en martelaarschap. Zoals bij de moord op JFK waar de CIA de planner was en de maffia de uitvoerder. De planner moet altijd buiten schot blijven, de uitvoerder is wasteable. als de uitvoerder vernietigd wordt, is dat extra meegenomen voor de opdrachtgever. De laatste jaren, laatste decennia is steeds verder bezuinigd op defensie. Het is bv alweer 40 jaar geleden dat we straaljagers kochten. Tanks zijn wegbezuinigd. Militairen hebben geen kogels meer en nauwelijks bommen enz. Door een ontzettend gevaarlijke vijand te creëren hoor je weer overal het volk vragen voor meer geld voor defensie en politie. Bescherm ons. Koop die vliegtuigen, koop die tanks. Meer soldaten, meer politie. Daarom worden ook vooral vliegtuigen naar Irak en Syrie gestuurd, die voor de vorm wat bommen op lege gebouwen gooien. Westerse journalisten in die landen, die de waarheid zouden kunnen onthullen, worden onthoofd. Boots on the ground wordt angstvallig vermeden, de vijand mag niet te snel worden verslagen, moet actief blijven. In een beperkt gebied, dat wel. Pas als de defensiebudgetten weer op orde zijn, zal IS c.s. verslagen worden en heeft defensie aangetoond effectief en onmisbaar te zijn.

lulleficatie | 22-11-15 | 11:25

welke cel, welke gevangenis.. hebben we die nog in Nederland? In onze gevangenissen zitten Noren, Belgen, vluchtasielmigranten en binnenkort de Amerikaanse schandvlekken uit Guitimo Bay ja die tot de AlQuida zouden hebben behoord.Ons justitieel systeem is daarop afgesteld. De Nederlandse criminelen hebben een taakstrafje of lopen met een enkelband rond en Jihadisten of geradicaliseerde Marokanen hebben volgens de rechters een te grote fantasie en dus terug de NL samenleving ermee in. Even buiten beschouwing laten de nieuwste idee om mannelijke vluchtasielmigranten op straat te laten leven met een zakcentje.. En het nieuwste idee van Buma om Nl jonge mannen en vrouwen als grondtroepen in te zetten in het Islam gevecht van het M.O. Gaat helemaal goed komen met Nederland

fikkieblijf! | 22-11-15 | 11:25

Ik blijf het zeggen, NL is een slap land en een verweekte samenleving. Als hier een grote aanslag komt zullen we het meemaken, al die mooipraters zullen hun straatjes met grote bezems proberen schoon te vegen, iedereen en zijn moeder krijgt de schuld en het is toch vreselijk met dat verharde klimaat. Maar het gaat door, wegterroristen rijden met drank en drugs mensen dood en krijgen fopstraffen, de politie wordt de hele dag door uitgescholden, bedreigd en voor rotte vis uitgemaakt, treinconducteurs lopen de hele dag door op eieren zoals daar ook zijn de buschauffeurs en andere openbare dienaren. Dubbele straffen zouden er opgelegd worden, houd toch op, je schaamt je toch rot om in dit vreselijk slappe land te wonen, de brutalen, de asocialen en de bedreigers hebben vrij spel. Hoe lang worden mensen gestalkt voorat er eens echt opgetreden wordt. Arm land!

Ruud5 | 22-11-15 | 11:24

Simpel. Levenslang vastzetten voor landverraad.

Diabhal | 22-11-15 | 11:24

De premier impliceerde in zijn persconferentie van 14 november de islam niet als een geloof te zien:

"We zijn niet in oorlog met een land, de islam of een geloof."

Zoveel lef had ik eerlijk gezegd niet van hem verwacht.

Prof. D.A.H. Vintik | 22-11-15 | 11:23

Verbloemen, meer is het niet, want er mag vooral geen link zijn naar die moslims bij u in de stad/straat. Dus islamitisch er uit en iets wat op meerdere manier uitgesproken kan worden, dus lekker onduidelijk, in de plaats.

BekiekUtMoar | 22-11-15 | 11:23

Hier in ons gelukzalige poldermodel veranderd he-le-maal niets. Wanneer een terugkeerder een overvolle NS forensentrein uitmoord, dan roept Rutte iets over een onderste steen en dat we sterker en meer vastberadend zijn dan ooit... Komt er een commissie en een vuistdik rapport inclusief animatie. En zelfs dan verandert er nog niets.

PureYak | 22-11-15 | 11:22


ManZonderMening | 22-11-15 | 11:19

Maar nu moet je kiezen: Agnes Jongerius of Annemarie Jorritsma?

eerstneukendanpraten | 22-11-15 | 11:22

Wij in het Westen houden van elkaar en van het leven. ISIS, HAMAS, alle moslim extremisten, haten het leven. Als wij van het leven houden, moeten we iedere Jihadist, iedere extremist uit de samenleving verwijderen en beletten hun gedachtegoed te verspreiden. Goedschiks of kwaadschiks. Hun gedachtegoed is moordend en dat is reden genoeg om ze geen plek in de samenleving te geven. Als wij een planeet willen waar liefde regeert en niet de haat mogen we de doodcultus die oproept tot moord en die de dood verheerlijkt niet langer tolereren maar moeten deze actief uitschakelen.

Thunderbird | 22-11-15 | 11:19

-weggejorist en opgerot-

ManZonderMening | 22-11-15 | 11:19

Nederlandse nationaliteit afnemen terug naar Syrië sturen en Persona non grata verklaren, probleem opgelost.

de uitbater | 22-11-15 | 11:18

De Europese mandarijnenklasse heeft nu al bloed aan haar handen. 'Brussel' heeft een dwingende opinie over gloeilampen en de zuigkracht van stofzuigers, maar verzuimt in kerntaak no.1 namelijk het bewaken van de eigen buitengrenzen. De aanslagen zijn mede gefaliciteerd doordat iedereen ongecontroleerd Europa in kon reizen.

Voorburg | 22-11-15 | 11:18

ISLAMITSCHE staat .. IS , ik meld het nog maar een keer, het woord ISLAMITISCH mag vooral niet in verband gebracht worden met laffe moordpartijen van stinkvolk.
griezeltjes, boeven, crimimelen, barbaartjes, Markjes

(c)ZWITSUL | 22-11-15 | 11:16

VVD, CDA en SGP willen nu een nieuwe poging wagen terugkerende Syrië-gangers in de cel te krijgen.

Huh? Dat was toch een idee van Wilders?

Snap zowiezo al niet waar ze moeilijk over doen, uitreizen naar Syrie=paspoort + NL nationaliteit inleveren en nooit meer binnenlaten. Altijd weer die knuffelcultuur, Pamperen van criminelen en terroristen, het wordt onze dood nog.

WinX | 22-11-15 | 11:14

*iets mompelt over vreemde mogendheid en landverraad*

necrosis | 22-11-15 | 11:13

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken