Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nieuwe columnist! Onze Man in Oekrainistan: 'Wie is er nou eigenlijk extreemrechts?'

onzemaninoekrainistan.jpg Het is niet onopgemerkt gebleven: GeenPeil heeft een landelijk referendum afgedwongen. Maar de grootste uitdaging moet nog komen, namelijk de opkomstdrempel van 30 procent halen die nodig is om een geldige uitslag te genereren. GeenPeil kiest daarom voor een opkomstcampagne waarin we alle kiesgerechtigde Nederlanders oproepen om van hun democratisch recht gebruik te maken om een stem voor of tegen het EU associatieverdrag met Oekraïne uit te brengen. Omdat we niet vertrouwen op de eerlijkheid van Den Haag, noch op de scherpte van de Nederlandse journalistiek, om fair & balanced te berichten over onze nieuwe Europese buren in Kiev, hebben we een columnist aangetrokken die tot aan het referendum iedere week ongefilterd zal berichten over het leven, de politiek en de maatschappelijke situatie in Oekraïne. Dit is zijn eerste bijdrage. Wie is er nou eigenlijk ‘extreemrechts’? GeenPeil of die corrupte boel in Kiev?Toen op 14 oktober de Kiesraad bekendmaakte dat het GeenPeil referendum over het EU-verdrag met Oekraïne er komt (lang leve de democratie!) druppelde de berichtgeving van de internationale pers binnen. Bloomberg sprak zelfs van hoe GeenPeil de relatie tussen de EU en Oekraïne zou kunnen verstoren. En zie dat vervolgens maar eens uit te leggen aan de Oekraïense pers. Een vriend van mij in Kiev las het nieuws ook. Hoewel ik deze goede jongen hoog heb zitten, moest ik wel even twee keer lezen wat hij me schreef. "Ik wist niet dat er extreemrechtse Poetinflikkers in Nederland woonden", schreef hij me. De knaap voegde er nog aan toe of ik ook bij het ‘extreemrechtse Poetinflikker-kamp’ hoorde. Want ja, ‘wie niet voor ons is, is onze grote vijand en heult met Poetin’. Eerder zette Oekraïne nog een zootje journalisten op een ‘zwarte lijst’ omdat ze 'een gevaar voor de nationale veiligheid vormden’. Op die lijst staan ook enkele Spaanse journalisten, ontvoerd door IS, die nog nooit eerder een stap hebben gezet op Oekraïense bodem, maar dat terzijde. Op die lijst stonden ook journalisten van de BBC, evenals Russische journalisten (maar daar maakt niemand zich in het ‘vrije Westen’ zorgen over). Na wat druk op chocoladeboer president Porosjenko verwijderden de Oekraïense autoriteiten de BBC journalisten van de lijst, maar enkel omdat Oekraïne de "banden met Europa niet wilde verstoren" (kuch), en niet omdat ze persvrijheid nou zo belangrijk vinden. Hé, zie ik daar een overeenkomst met Rusland? Want ook dáár moet je je bek houden als je kritiek hebt. Wat dan weer wel mag in het vrije Oekraïne is het dragen van witte Ku Klux Klan mutsen, het roepen van nazileuzen en het dragen van nazisymbolen. Zeker op een dag als 14 oktober. Dat is de dag dat in 1942 het heldhaftige Oekraïense verzetsleger werd opgericht, dat tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerde met de nazi’s. In alle Ruslandhaat in Oekraïne wordt het verzetsleger voornamelijk gezien als de ‘strijders die tegen het communisme en de Sovjet-tirannie vochten’. Toegegeven, dat is ook zo. Maar dat het samen heulde met de nazi’s en zo’n 100.000 burgers systematisch heeft afgemaakt, doet men hier af als een ‘klein dingetje’ dat eigenlijk niet zo belangrijk is: het Oekraïense verzetsleger heeft van de regering Porosjenko een ‘heldenstatus’ gekregen. Yeah right, daar maak je vrienden mee in Europa hoor… De straten in Kiev staan zowat letterlijk in brand elke 14e oktober als extreemrechtse neonazistische groepen met brandende fakkels, bivakmutsen en wolfsangels marcheren om het verzetsleger te herdenken. Deze zelfde extreemrechtse neonazistische groepen vormen een groot deel van de vrijwilligersbataljons die tegen de pro-Russische rebellen vechten in het oosten van Oekraïne. Hoewel het een relatief kleine groep betreft, is de regering Porosjenko afhankelijk van ze. Zonder deze neonazi’s had Oekraïne allang de witte vlag moeten hijsen in het oosten. Extreemrechts is de drijvende kracht in de strijd tegen de separatisten. Het Oekraïense falende regeringsleger is niets vergeleken met de nationalistische groeperingen die zich hebben verenigd in talloze vrijwilligersbataljon. Diverse veldslagen in Oekraïne kon de regering niet in haar eentje aan. En tegelijkertijd is extreemrechts extreem gevaarlijk, ondanks het feit dat het een kleine groep betreft. Op 31 augustus stonden er (zoals altijd) weer wat demonstranten voor het Oekraïense parlement. Allen gelieerd aan extreemrechtse partijen. Er werd geprotesteerd tegen een wet waarover werd gestemd, die meer autonomie moest geven aan de pro-Russische rebellen (zoals is afgesproken in de Minsk Akkoorden). Extreemrechts is daar natuurlijk extreem tegen en in een debat hebben ze geen zin, dus wat doet neonazistisch extreemrechts in Kiev? Juist, het gebruikt extreem geweld (zoals vanouds), wat resulteerde in de dood van drie nationale gardisten die het parlementsgebouw probeerden te beschermen tegen extreemrechts tuig. Leiders van deze partijen (Svoboda, Pravy Sektor en Radicale Partij Ljashko) steunden de acties en het geweld. Leider van de partij Svoboda, Oleg Tjagniebok, stond tussen de demonstranten en probeerde met ijzeren stokken de oproerpolitie aan flarden te slaan. Een parlementariër die drie jonge nationale gardisten de dood in joeg. Je zal het maar op je kerfstok hebben. Maar deze parlementariër zit niet in de gevangenis. Hij zit nog steeds met zijn corrupte reet in het Oekraïense parlement. En wat doet Porosjenko? Noppes. Nada. Niets. Verder een fijn land hoor. Dus, wie zijn hier nou de ‘extreemrechtse flikkers’ die democratie in Oekraïne in de weg staan…? Stefan Huijboom

Reaguursels

Inloggen

Dankzij Grensland, een documentaireserie van de VPRO, weet ik dus nu dat als Oekraïne toetreedt, dat ze niet de eerste fascistische staat zullen zijn binnen de EU. Letland blijkt ook een lading naziaanbidders te hebben. Alhoewel Oekraïne natuurlijk meer gewoon een piece-of-shitnatie is. Of op z'n Google Translator-Oekraïens: какашка [kakashka]

Link naar Grenslandaflevering: www.vpro.nl/buitenland/programmas/gren...

Alexander des Burgus | 19-10-15 | 04:52

Bijdragen aan die 30% drempel beschouw ik eerder als mijn democratische plicht dan stemmen voor het Europees parlement.

His Lordship | 18-10-15 | 14:17

Ik stem tegen het verdrag met de Oekraïne. Omdat de grenzen van Europa bereikt zijn. Overigens Turkije moet ook buiten EU blijven. Met Pechtold, om er maar een te noemen die me onmiddellijk te binnen schiet, aan de self-destruct knop van Nederland en Europa hebben we geen Oekraïne nodig. Aan de andere kant kunnen die vrijwilliger bataljons natuurlijk wel effectief optreden tegen de stortvloed aan islamieten alhoewel dat weer antisemieten zijn,
die Nederland overstromen. Poetin is al aardig bezig. Nog even een Syrie is weer een vrij land.
Ik begin nou toch wel een beetje te twijfelen...

Goedzo | 18-10-15 | 13:53

O ja, die met die bloemetjes op haar kop zou ik doen.

De hamer van Thor | 18-10-15 | 11:41

Wat een prut verhaal, aan welke kant sta je in tijd van oorlog... lulop man. Ik hoop dat de volgende column wel ergens op slaat. Gewoon en extreem links helpt de etnische westerlingen aan een schuldgevoel en duwt daar mee haar eigen hoofd in een strop. Tuurlijk stem ik tegen ik hou namelijk van Europa daar leef ik...

De hamer van Thor | 18-10-15 | 11:39

-weggejorist-

roodborstje1 | 18-10-15 | 11:34

Ik stem tegen het verdrag , weg met dat zooitje in de Oekraïne. ....

Lasmeister | 18-10-15 | 10:42

En zo worden vrienden vijanden en vrede wordt oorlog.

ET007 | 18-10-15 | 09:55

Googel eens naar "Holodomor"... dan ga je (misschien) iets begrijpen over de aversie van de Oekraïeners tegenover de Russen...

Luddo | 18-10-15 | 09:32

Dont poke the bear , he is going to kill you.

cat22 | 18-10-15 | 04:55

EU? Oekraïne? Die twee dikke patsers uit Brussel?
Een volmondig "NEEN" lijkt mij hier op zijn plaats

Jan Passant mk2 | 17-10-15 | 23:59

ik heb gewerkt in Ukraine,
belangrijk: geld, euros, dollars, vrouwen, autos, money,
de rest kan stikken

gringo-brd | 17-10-15 | 23:38

-weggejorist-

opbokkennu | 17-10-15 | 23:32

@Zware Guy | 17-10-15 | 17:49
"Wat betreft dat laatste plaatje moet worden opgemerkt dat Russische bikers tijdens een TV-show ook een hakenkruis vormden, moedertje Rusland is eveneens in rap tempo aan het afglijden richting Blut & Boden"

Dat was een voorstelling die de situatie in Ukraine aan het uitbeelden was.
i.imgur.com/iWKad22.jpg

denkjewel | 17-10-15 | 22:56

-weggejorist-

Freba47 | 17-10-15 | 21:17

@Nonkel Frituur | 17-10-15 | 20:16

Het gaat natuurlijk om de teksten in zo'n verdrag. Heeft u dit verdrag gelezen? Dat verdrag is namelijk de tekst die ons voorligt bij het referendum. Doet nogal "militair" aan, zo met al die militaire afspraken. Dat lijkt me niet het domein van de EU, sinds wanneer bepaalt de EU over militaire aangelegenheden?
.
Oh, en er staan ook opvallend veel afspraken in waarbij Ukrainers toch wel erg EU burgerachtige rechten verwerven. De zoveelste immigratiegolf? De zoveelste aanslag op onze sociale voorzieningen?
.
Daarnaast is de EU is bijzonder slecht functionerend politiek en bestuurlijk apparaat. Groeien is dan onverstandig. Verergert slechts reeds bestaande fouten.
.
Legio goede redenen om dit niet te willen. Vertelt u eens. Waarom zou ik als Nederlander mijn poten branden aan zo'n, zoals het zich laat aan zien, wespennest? Waarom zou ik daar mijn lot aan willen verbinden?

Parel van het Zuiden | 17-10-15 | 21:05

Stephan Bijzitter | 17-10-15 | 20:33
Volgens mij hebben die gasten iets nodig van u.
En wat vreemd dat ik zulk geen Ukraïners ken. Ik ken er vele tientallen persoonlijk, en nog een pak meer die ik herken van op evenementen, maar allemaal nemen ze het op voor hun eigen vaderland. (ja, ook de Russisch-sprekende Ukraïners)

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 20:38

Ik heb collega's in Oekraïne, maar deze vonden allemaal dat GeenPeil geweldig was. Natuurijk teleurgesteld dat ze waarschijnlijk minder steun/geld zien, maar dat dit mogelijk was vonden zij een geweldige overwinning voor ons land.

Stephan Bijzitter | 17-10-15 | 20:33

Herkansing referendum 2005
EU = Nee
EEG = Ja = voor handel en vriendschap

lid nav progazadem | 17-10-15 | 20:25

Mooi artikel. Wijze move jullie te distantieren van het onderwerp, redactie. Hulde voor zelfkennis.

Het Vijfde Wiel | 17-10-15 | 20:18

ben kokhals | 17-10-15 | 20:03
Weet u eigenlijk wel wat zo'n Associatieverdrag is en met welke landen de EU reeds zo'n verdrag heeft? Met de halve wereld. Letterlijk ! Zowat alle Afrikaanse landen, om maar iets te noemen. En ik heb zo'n vermoeden dat Zimbabwe niet meteen in aanmerking komt om toe te treden tot de EU.
Ukraïne heeft officieel nog nooit een aanvraag gedaan om bij de EU te komen. Het is niet uitgesloten dat dit gebeurt, en zeker niet nu Putin daar is binnengevallen, dat verhoogt de druk om wél aan te sluiten, daar waar ze het uit zichzelf niet snel zouden vragen.
Maar zeggen dat het associatieverdrag een stap is naar toetreding, dat is alsof u zou zeggen dat ik gegarandeerd AIDS krijg door te neuqen.
De volledige lijst van associatieverdragen alhier:
en.wikipedia.org/wiki/European_Union_...
Doe er uw voordeel mee.

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 20:16

@watergeus | 17-10-15 | 19:57 "De russen (Stalin & co.) hebben geprobeerd ze uit te roeien, terwijl ze de graanschuur van de Sowjet-Unie waren."
.
Ja dat was gruwelijk, en dat was de USSR die gelukkig net als Nazi Duitsland niet meer bestaat. Even gruwelijk waren de Oekrainse nazis in WOII, die er nu openlijk vereerd worden www.dailymail.co.uk/news/article-32057...

ben kokhals | 17-10-15 | 20:15

De EU heeft de EU-burger misleid:
De € berust op afspraken (de belastingbetaler betaalt de leugens van de staten),
de EU-grensbewaking berust op afspraken (Geen bewaking!),
de openstelling van de EU-grenzen voor hordes boot-immigranten slaat nergens op,
De tot op het bot corrupte leiders in Oekraïne (Sint Maarten?), bevat alleen gelukzoekers die, misschien geen moslim, maar misschien wel fascist zijn.
Verhofstad en Van Baalen heulen.... maar ze weten niet met wie. De EU is geen FIFA !!!!
Stop de EU met zijn leugens !

nederburger | 17-10-15 | 20:14

@Nonkel Frituur | 17-10-15 | 19:33 "Die stukjes waar u naar linkt [ben kokhals | 17-10-15 | 19:11] gaan toch helemaal niet over toetreding tot de EU?"
.
Het gaat over het associatieverdrag, de stap naar toetreding. De volgende keer eerst die linkjes lezen.
Linkje 1, citaat: "Ukraine's decision to suspend its trade and economic association with the European Union [associatieverdrag EU] is a strictly internal affair but Moscow is prepared to have tripartite negotiations with Ukraine and the EU on trade and economic issues."
Linkse 2, citaat: "When it corresponds to our interests, when we have agreed (with the EU) on normal conditions, (only) then can we consider signing [het associatieverdrag EU]," he [Yanukovich] said.

ben kokhals | 17-10-15 | 20:03

Ik snap waarom ze dat zuiveringetje van 100.000 man een klein dingetje vinden.
De russen (Stalin & co.) hebben geprobeerd ze uit te roeien, terwijl ze de graanschuur van de Sowjet-Unie waren.
nl.wikipedia.org/wiki/Holodomor, de hongerwinter was hier peanuts bij.

watergeus | 17-10-15 | 19:57

opbokkennu | 17-10-15 | 19:38
Poroshenko is niet zogenaamd verkozen maar écht verkozen, door échte mensen. Dat hij in 2006 informatie zou doorgegeven hebben maakt van hem nog geen trekpop. En ik vermoed dat u momenteel niet in zijn plaats zou willen zijn: president van een land in oorlog. U wil ruilen?
Dat de CIA invloed probeert uit te oefenen klopt. Ik heb hier toevallig zelfs nog het naamkaartje liggen van een Ukraïense informant die voortdurend heen en weer pendelt tussen Kiev en Washington. Maar ook Moskou heeft overal informanten. En zij zijn "iets minder subtiel" in het uitoefenen van hun invloed. Ze rollen gewoon met tanks binnen.
KGB member | 17-10-15 | 19:41
Waarom zou Ukraïne een keuze moeten maken? Ze kunnen toch met heel de wereld handel drijven? Daar dienen zulke verdragen voor. Maar handel drijven met een land waarmee je in oorlog bent omdat ze je aanvallen, dat ligt een beetje moeilijk.

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 19:54

@De echte Stolwijker | 17-10-15 | 19:21 "... een litanie aan godwins over het nazistische gedachtengoed van de Oekraïeners."
.
Wat is dit dan? youtu.be/1Qn2ta9bl2s?t=2m28s

ben kokhals | 17-10-15 | 19:51

Iemand nog vragen over USA snipers die op beide partijen schoten op het Maidan plein, de aanwezigheid van de VSEU trekpoppen Van B. en Verhof. OF bv MH17?
@opbokkennu | 17-10-15 | 19:38\
.
Blackwater.

Lupuslupus | 17-10-15 | 19:48

Dat jullie er een referendum uit hebben gesleept is mooi want nu kun je in ieder geval zelf aangeven wat je er van vindt ipv dat een ander dat voor je doet. Geenstijl, doel, bereikt. Bovenstaand schrijfsel zou eigenlijk het vervolg moeten zijn, een eerlijk en objectief verhaal over de voor en tegens van het verdrag, maar dat is het niet.

devil13 | 17-10-15 | 19:48

Ook ik ben een oekrainse vrouw getrouwd. Ook heb ik in Oekraïne gewoond. Ook ik heb op Maidan gestaan. Maar ik een ook mijn vrouw weten dat het geen goed idee oud dat zulke verdragen worden getekend. Alleen al omdat 90% van de mensen in Europa willen wonen, omdat alles daar corrupt is; middelbare scholen, universiteiten, politie, enzovoort. En omdat het land totaal geen draagvlak heeft om deze punten in de toekomst te verbeteren. Daarnaast zie ik liever handelsverdragen met Rusland dan met Amerika.

KGB member | 17-10-15 | 19:41

Kwart regering in W-Oek bestaat inmiddels uit USA puppets, diverse zelfs genaturaliseerd op de dag van aanstelling. Zul je nooit wat over horen op onze fair & balanced MSM, echt Noord-Korea begint utopisch te worden hiermee vergeleken. Wikileaks melde het al eerder maar voor Jip en Janneke met n lach verwijs ik naar Steve stevenbrownsblog.wordpress.com/2014/0...

Zogenaamd democratisch verkozen Poroshenko is al sinds 2006 werkende voor de CIA. Want Wikileaks. Iemand nog vragen over USA snipers die op beide partijen schoten op het Maidan plein, de aanwezigheid van de VSEU trekpoppen Van B. en Verhof. OF bv MH17?

opbokkennu | 17-10-15 | 19:38

@De echte Stolwijker | 17-10-15 | 19:21

GeenStijl claimt niet "fair and balanced" te zijn, in tegenstelling tot veel MSM filialen. GeenStijl laat over het algemeen de geluiden horen die de "fair and balanced" MSM opzichtig negeren. Dus een zeer gerede kans dat u hier inderdaad geen "fair and balanced" verslaggeving zult vinden.
.
Ik ging in op uw punt van corruptie. Dat is gewoon een gegeven. Ik heb volgens mij met geen woord gerept over extreemrechts. Die term zegt mij ook weinig, dekt volgens mij iedereen die het wacht kritiek te leveren op de algemene politiekcorrecte mantra's.
.
U gaat vervolgens helemaal niet in op wat ik schrijf. Vertelt u mij eens. Waarom zou ik dat de volgende keer wel doen?

Parel van het Zuiden | 17-10-15 | 19:36

ben kokhals | 17-10-15 | 19:11
Die stukjes waar u naar linkt gaan toch helemaal niet over toetreding tot de EU??
ben kokhals | 17-10-15 | 19:17
Parry doet zeker niet aan Putin-propaganda, maar wel aan alu-hoedjes. Hij had ooit een scoop voor Newsweek die de regering niet goed uitkwam, waarna hij daar vertrok, en later was er nog een gelijkaardig voorval. De reguliere pers vermijdt hem dus omdat ze geen problemen willen met de regering. De frustratie van Parry is dus héél goed te begrijpen. Dat hij onafhankelijk nieuws wil brengen vind ik op zich een nobele zaak. Maar u weet ook dat die "onafhankelijke" sites al heel snel ontaarden in alu-hoedjesfabrieken, om de simpele reden dat hun reden van bestaan (lees: hun bron van inkomsten) afhankelijk is van het brengen van "primeurs" die u nergens anders kan lezen. Ook een gedegen journalist komt dan al gauw in de verleiding om het bronnenonderzoek over te slaan, want die site moet toch iedere dag gevuld worden?

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 19:33

@dontworrybehappy | 17-10-15 | 19:13
Mee eens. En wat mij betreft was de EU in 1990 al groot genoeg upload.wikimedia.org/wikipedia/common... Met de rest had men eenvoudige handelsaccoorden kunnen sluiten. De expansie echter, gaat maar door, ondanks de 'crisis', nu met Oekraine, Moldavie en Georgie. Als het aan de eurofiele neocon Cameron ligt, gaat het verder, tot Kazachastan aan toe. De EU zal volgens hem moeten heersen "vom Atlantik bis zum Ural". Hé, van wie hebben we dat eerder gehoord :) Knettergek die eurofreaks.

ben kokhals | 17-10-15 | 19:32

Parel van het Zuiden | 17-10-15 | 18:28
GS is wel de laatste die anderen mag betichten niet fair en balanced te zijn. Het enige dat ik hier al maanden lees is een litanie aan godwins over het nazistische gedachtengoed van de Oekraïeners. Terwijl daar, zoals Nonkel hierboven terecht zegt (19:02) een doodgewone regering zit.
Fair en balanced betekent dat je beide kampen aan het woord laat. Iets zegt mij dat we dat op deze website never nooit gaan meemaken. Men moet hier eens ophouden met de underdog uit te hangen en klagen dat we genegeerd worden door de MSM. GS en geaffilieerden is zelf al lang MSM. Het debat over het referendum wordt nota bene totaal bepaald en gestuurd door GeenPeil.

De echte Stolwijker | 17-10-15 | 19:21

@Nonkel Frituur | 17-10-15 | 19:02
Het is erger: "Ukraine’s post-coup regime is now melding neo-Nazi storm troopers with Islamic militants" consortiumnews.com/2015/07/07/ukraine...
En voor je er weer over begint: Robert Parry en de Huffington Post doen niet aan "Putin-propaganda".

ben kokhals | 17-10-15 | 19:17

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 19:02
Het gaat er alleen maar om wie wat doet, meer niet.
De EU wil graag Oekraïne.
Ik niet en niemand in de EU heeft erom gevraagd.

Soort van democratisch tekort. Maar... men gaat maar door, tot Rusland nog wat meer vliegtuigen uit de lucht gaat schieten.
In de serie: You had it coming.

dontworrybehappy | 17-10-15 | 19:13

@Nonkel Frituur | 17-10-15 | 18:33 "Vóór de invasie van de Krim en Oost-Ukraïne waren de Ukraïners neutraal. Ze hadden nooit de intentie om lid te worden van de EU".
.
Rare stukjes schrijf jij. Ze hadden wel degelijk die intentie, maar het werd uitgesteld en.interfax.com.ua/news/general/176159... omdat de voorwaarden "vernederend" waren www.reuters.com/article/2013/11/26/us-...

ben kokhals | 17-10-15 | 19:11

"Omdat we niet vertrouwen op de eerlijkheid van Den Haag, noch op de scherpte van de Nederlandse journalistiek, om fair & balanced te berichten over onze nieuwe Europese buren in Kiev, hebben we een columnist aangetrokken die tot aan het referendum iedere week ongefilterd zal berichten over het leven..."

Cue: De Koreaanse Slet!

Xirdalan | 17-10-15 | 19:11

Dank aan Stefan Huijboom! Hoop hier meer van u te lezen.

nemoj me jebat | 17-10-15 | 19:06

ben kokhals | 17-10-15 | 18:53
Of ze nu gematigd zijn of niet, ze zitten niet in de regering, ze haalden weinig stemmen en zijn de facto van alles uitgesloten.
Als men neo-nazi's zoekt moet men toch écht in Rusland zijn, er zijn er daar volgens Wiki zo'n 50000.
dontworrybehappy | 17-10-15 | 18:45
U zou ook eens zélf op onderzoek kunnen gaan, dan wist u dat er Kiev een doodgewone regering zit.
en.wikipedia.org/wiki/Government_of_U...
Het slaat toch nergens op, steeds maar die Putin-propaganda napraten?
Overigens ben ik ook meestal niet te spreken over de EU, en al helemaal niet over die 2 alcoholisten die daar wat onverstaanbaars stonden te roepen in Kiev, maar er is werkelijk geen hond in heel Ukraïne die aan die lapzwanzen ook maar enige aandacht heeft besteed.

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 19:02

@bakoenin | 17-10-15 | 18:23
Goed commentaar. Chapeau.

ben kokhals | 17-10-15 | 19:01

Piet Karbiet | 17-10-15 | 16:51
Ik ben het hartgrondig met je eens.

nemoj me jebat | 17-10-15 | 19:00

Waarom de zwarte piet naar flikkers in case of Putin?

tuttut hoho | 17-10-15 | 19:00

@Nonkel Frituur | 17-10-15 | 18:23 "Svoboda betreft: die zijn al een stuk gematigder dan ze ooit waren, vandaag zijn ze een beetje te vergelijken met Vlaams Belang, PVV enz."
.
Absoluut niet. De extreem linkse (of in de extreem linkse volksmond "extreem rechtse") neonazi partij Svoboda is volkomen onvergelijkbaar met democratische partijen in ons land en in Vlaanderen. Zelfs de Huffington Post zou dat onderschrijven www.huffingtonpost.com/michael-hughes/...

ben kokhals | 17-10-15 | 18:53

@dontworrybehappy | 17-10-15 | 18:45
Eerst maar eens afwachten of Oekraïne hun eindafrekening dit jaar kan voldoen betreffende de gasrekening van Gazprom.
Anders zullen ze toch een stukje minder moeten stoken of hun gas elders (op rekening) gaan kopen.
Ik was in ieder geval, als belastingbetaler, niet van plan langer garant te staan om de rekening van dat failliete kutland te betalen.
Waar blijft dat referendum?

necrosis | 17-10-15 | 18:53

GeenStijl, dank u wel voor deze duiding. Die man met dat heliumstemmetje in DWDD à €2000,- per keer, zou dit niet noemen. Dank zij jullie kan ik nu een beter oordeel vormen voor mijn stem!

Ik reaguur al 5 jaar | 17-10-15 | 18:52

@ Nonkel Frituur | 17-10-15 | 18:23

Daar hebben ze ook geen tijd voor want men moet "separatisten "bestrijden"
Jawel, die lieve gematigde jongens van u..

p.s
Komt het behang al een beetje los met extra stoom?

De gezellige Syrier | 17-10-15 | 18:50

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 18:33
Wat heeft de EU met Oekraïne te maken, behalve gebiedsuitbreiding?
Niks.
Wat heb ik met die mafkezen te maken, toegejuicht door types als een Van Baalen en Verhofstadt?
Niks.

Denk dat je aan de veilige kant zit door alles wat figuren als hiervoor genoemd te wantrouwen, en niet een beetje ook.

Goed, ik ben niet erg pro-EU en al helemaal niet als ik die crypto-fascisten zie loeien in Kiev. Manmanman, ga dat nog eens nakijken. youtu.be/rQnXo2HMriQ. Mafkees Verhofstadt, met dat obese zwakzinnige zwijn van een Van Baalen.

dontworrybehappy | 17-10-15 | 18:45

Off topic: had ik al gezegd dat je met Munenori Kawasaki best aardig kunt lachen?

ik ken iemand die | 17-10-15 | 18:40

postmodernismisdead | 17-10-15 | 18:24
Nope.
Allebei misdadig, dat natuurlijk wel maar het fascisme heeft haar roots in het corporatisme, en daarmee gelijkschakeling en ontkenning van de klassenstrijd, (uitschakeling van de klassenstrijd). Het communisme daarentegen heeft klassenstrijd als hoofd thema in haar ideologie, Net zolang tot dat er weer een nieuwe elite is natuurlijk. De verminkte arbeidersstaat aldus Trotsky.
Kortom nee ze stammen niet af van dezelfde loot.
Het fascisme kan heel goed door 1 deur met religie en monarchie om maar een voorbeeld te noemen.

bakoenin | 17-10-15 | 18:33

dontworrybehappy | 17-10-15 | 18:29
Wat de EU wil heeft geen enkel belang, wél wat de Ukraïners zélf willen.
Vóór de invasie van de Krim en Oost-Ukraïne waren de Ukraïners neutraal. Ze hadden nooit de intentie om lid te worden van de EU, en evenmin van de Navo. Hoofdreden: het evenwicht bewaren met Rusland.
Maar door de invasie en de oorlog kwamen ze ineens in de verdediging terecht en moesten ze wel hulp vragen want alleen kunnen ze die bulldog niet aan.
Als de EU toenadering zoekt én krijgt, dan is Putin hiervan de hoofdoorzaak.

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 18:33

In feite is Putin nog de enige normale leider in onze contreien. Hij mag dan een zak hooi zijn in onze Westerse ogen, ik neig ertoe te denken dat juist hij als enige niet te koop is, dit in schrille tegenstelling tot onze onverkozen EU-buraeaucraten,
Rusland is altijd Europees geweest, niks Aziatisch aan, en de rest van Europa (Dld. en F.) ging totaal kansloos ten onder tegen de Russische eenheid en overmacht.

En nu wil de EU erg graag Oekraïne inlijven. Niet meer, niet minder. Ja, en dat gaat Putin toestaan. Hij heeft, ik prijs hem daar erg om, niet die Gutmenscheritische aandoening die heel Europa naar de kloteritis helpt. Als de EU verder gaat met de inlijving van Oekraïne, dan gaan we nog een heel leuk feestje krijgen.

Gaat trouwens niet gebeuren. Rusland neemt de Krim in en heeft geen enkele vijand die ze niet in een enkel momentje kunnen wegvagen. Geldt ook voor de USA - daar weet men daar maar al te goed. Een oorlogje verliezen in Afghanistan (wat de Russen ook deden overigens) en dan nog de tyfusbende in Irak, Syrie en al die andere prachtlentelanden - de Russen lachen zich de ballen uit de broek.
Terecht ook.

O ja, en ze zuipen vrij veel in Rusland - even waar als irrelevant.

dontworrybehappy | 17-10-15 | 18:29

@De echte Stolwijker | 17-10-15 | 18:10

Dat is voor u geen voortscheidend inzicht nav de titel van dit topic. Dit hanteerde u ook als argument tegen het referendum in eerdere topics.
.
Sowieso, voor of tegen. Erkennen dat Ukraine corrupt is zou geen onderwerp van discussie moeten zijn. Ukraine is een heel corrupt land. Punt.
.
Misschien zelfs belangrijker voor een voorstander. Immers bij implementatie van zo'n verdrag is het verstandig dit in ogenschouw te nemen.

Parel van het Zuiden | 17-10-15 | 18:28

Kom maar hierheen, wij kunnen nog mensen opvangen.

waragainstclimate | 17-10-15 | 18:27

Ik kijk vanavond ergens bij de staatsomroep wel voor de nuance. Of ze moeten natuurlijk interessantere en urgentere onderwerpen hebben. Vluchtelingen en zo.

Tikkie Terug | 17-10-15 | 18:26

Fascisme en Communisme liggen erg dicht bij elkaar en zijn telgen uit dezelfde stam.

postmodernismisdead | 17-10-15 | 18:24

Zware Guy | 17-10-15 | 17:49
Schaft had geen internet en dumpert. Geen TV en social media.
Ze had alleen stompzinnige waarheid blaadjes en literatuur en dode bomen.
Als ze ooit had beseft (zoals de Spanjaarden hebben beleefd) hoe misdadig communisme is dan was ze daar nooit in mee gegaan.
Het was een kind nog. Maar een kind wat durfde stelling te nemen en het enorme kwaad te bestrijden. Vanuit een ideologie die ze zelf nooit begrepen heeft.
Een kind van haar tijd.
Het lijkt me dat een beetje gepaste eerbied op zijn plaats is, ook van jou. Want immers zou jij dat offer kunnen opbrengen?
Terwijl de verraders onder oranje vlag in Londen al bezig waren met de vormgeving van Europa? Samen met de fascisten.
En dat ze daarom dood moest.
Er zullen nog vele Fortuyns en Schafts volgen.
Het fascisme slaapt nooit.

bakoenin | 17-10-15 | 18:23

De gezellige Syrier | 17-10-15 | 18:13
Wil mijnheer de dorpsgek aub eens voor zichzelf spreken? Pravi Sektor is nergens welkom, dat zijn een handjevol idioten op een bevolking van 40 miljoen. En wat Svoboda betreft: die zijn al een stuk gematigder dan ze ooit waren, vandaag zijn ze een beetje te vergelijken met Vlaams Belang, PVV enz. Niettemin zijn ze onder Ukraïners absoluut niet geliefd. En ik kan u garanderen dat ze nooit of te nimmer uitgenodigd worden op officiële evenementen. Ik heb al talloze vieringen en herdenkingen meegemaakt in Brussel, maar nooit zal je daar iemand van Svoboda zien, ook al openden ze in 2013 een kantoor in Brussel (dat volgens mij reeds gesloten is wegens geldgebrek).

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 18:23

@Hobbykip | 17-10-15 | 17:59
Dat "extreemrechts" is net als "populisme" een scheldwoord geworden van extreem links voor iedereen die niet extreem links is, maar dient ook als ontkenning van alle mislukte uitspattingen van links zelf. Een stompzinnige uiting dus van een hardnekkige vorm van reactionair zwartwit denken.

ben kokhals | 17-10-15 | 18:22

En ja hoor daar zijn de aanbidders die elke kritiek op Kiev weer afdoen met hetzelfde gelul dat je meteen een Poetin-lover bent. Vanwaar die tomeloze welhaast religieuze aanbidding van Oekraine?

sinar2 | 17-10-15 | 18:21

Eerste link werkt weer eens niet! Niets nieuws hier bij GS... Pritt doe eens je werk!

Glas Koning | 17-10-15 | 18:18

-weggejorist-

Tenebris Luciens | 17-10-15 | 18:18

-weggejorist-

Tenebris Luciens | 17-10-15 | 18:16

Of verhuisd voor respectievelijk een koreaans restaurant met aanpalende frituur op zware stookolie voor nonkel
Uiteraard gevestigd in de drukste winkelstraat van Kiev
En ze geven kortingsbonnen uit aan leden van Pravi Sektor en Svoboda
Gekend nazibeul Demjanjuk was trouwen ook van oekrainse orgine.

De gezellige Syrier | 17-10-15 | 18:13

De media worden bekritiseerd dat zij niet fair en balanced schrijven. Vervolgens meteen in de eerste titel van het schrijfsel:
"(...) die corrupte boel in Kiev?"
Als één van de ondertekenaars begin ik me nu toch af te vragen of ik niet een fout heb gemaakt. Wat ik heb ondersteund, is niet een vraag om democratie, maar een onversneden enabler van Poetin en zijn vliegtuigspotters. Misschien toch maar JA stemmen dan.

De echte Stolwijker | 17-10-15 | 18:10

Zware Guy | 17-10-15 | 17:49
Al zouden beide landen kudt zijn, dan is het volgens jouw logica normaal dat de EU een associatieverdrag met Rusland zou sluiten.

Maar nee. De EU wil groter worden en de Russen zullen dat in feite schouderophalend afdoen. Als de zoveelste fail van de EU. Wat zei Stalin ook al weer? Hoeveel divisies heeft de Paus?

Hoeveel heeft de EU er? What a joke.
Enfin, ga maar gewoon tegenstemmen. Al was het maar om de EU te verneuken.
Rusland is een eenheid, de EU niet - knoop dat maar in je kop.

dontworrybehappy | 17-10-15 | 18:07

Als het economisch slecht gaat krijgt extreemrechts de overhand
in de Oekraïne, daarom stem voor.

Eurotokkie | 17-10-15 | 18:06

Europa de EU moet zichzelf "verdienen" bij de burgers en dat gaat op de huidige manier nooit lukken. Bestuurders die belangrijke beslissingen nemen moeten altijd direct door het volk gekozen worden.
Europa moet eerst de praktische zaken regelen, zodat de mensen zien dat het ook anders kan.
Waarom kan ik, wonend op 800m van Duitsland geen verzekeringen afsluiten in Duitsland, of een hypotheek? Waarom kost mijn BMW X5 een paar honderd verder tienduizenden euro's minder? Etc etc.

Dutch_Holland | 17-10-15 | 18:05

@Zware Guy | 17-10-15 | 17:49 "Als het Oekraïense leger niet zonder de extremistische vrijwilligers kan, dan kunnen de rebellen niet zonder het Russische leger."
.
Als er geen coup was gepleegd (op aandringen van "f*ck the EU" Nuland), maar de overeenkomst van 21 februari was uitgevoerd www.theguardian.com/world/2014/feb/21/... dan was er geen vuile oorlog geweest tegen de oppositie, ofwel tegen de mensen die tegen die coup waren en daarom Kiev de rug toe wilden keren.

ben kokhals | 17-10-15 | 18:05

Poroshenko pakt het handig aan: enerzijds zet hij de neonazi's in waar hij kan en profiteert hij van hun hand- en spandiensten, anderzijds houdt hij bij kritiek uit het buitenland de boot af, beweert dat de regering niets met deze groepen van doen heeft en dat deze alleen maar gebruik maken van hun vrijheid van meningsuiting (een argument waar Brussel erg gevoelig voor is: want dictaturen zijn prima, maar dan wel met een dun, cosmetisch vrijheids-vernisje eroverheen.)

En ja, ik heb ook zo'n online vriend, in Rusland. En die komt met gedocumenteerde verhalen over de rondtrekkende milities, gerecruteerd uit die neo-nazi partijen, die huishouden in de Donbass en andere streken in Oost-Oekraine. Massale moordpartijen, waarbij vrouwen en kinderen niet ontzien worden. En waartoe Oekrainisch extreem-rechts in staat is, hoef ik niemand die de geschiedenis van WWII en de concentratiekampen in het Oosten kent, uit te leggen.

Uiteraard worden dergelijke "incidenten" (in werkelijkheid aan genocide grenzende beestachtigheden) uit de MSM gehouden en door Brussel onder het tapijt geveegd, alles omwille van een goede relatie met het soon-to-be EU-lid.

Gootbalkoning | 17-10-15 | 18:04

Doet Oekraïne straks mee in het vluchtelingen opvangquotum? Dat wordt nog lachen dan.

de Voorzittert | 17-10-15 | 18:03

"Wie is er nou eigenlijk ‘extreemrechts’?"

Dat vraag ik me ook wel eens af bij bijvoorbeeld Pegida en de islamofascisten waar tegen zij demonstreren....

Hobbykip | 17-10-15 | 17:59

Reden 1 om tegen te stemmen, ik kan nu al niet wachten op volgende week zaterdag.

Gezwelgje | 17-10-15 | 17:57

Is extreemrechts in de Oekraïne eigenlijk niet extreemlinks? Ze heulen immers met de nazi's...

basweetutwel | 17-10-15 | 17:56

@Nonkel Frituur | 17-10-15 | 17:54
.
Rustagh!!

Fatwabuster | 17-10-15 | 17:56

Het lijkt wel of overal het grootste schuim boven komt drijven. Tot voor kort had ik meer sympatie voor de westers georiënteerde oekraïners dan voor Poetin, maar zonder "vos" Poetin echt sympatiek te vinden, lijken mij de huidige machthebbers in (West) Oekraïne gevaarlijke wolven, die je maar beter niet achter je aan kan krijgen. En de EU huilt mee.

F. Galema | 17-10-15 | 17:55

Zware Guy | 17-10-15 | 17:49
Inderdaad, men zou het nog bijna vergeten. Rusland telt veruit het grootste aantal neo-nazi's ter wereld, ja, ook volgens Wikipedia.
Maar goed, die flikkers van Geenstijl hebben nu eenmaal een grote zak geld gekregen, en nog een veel grotere zak geld in het vooruitzicht. Of waren het Russische hoeren? Dat is inderdaad iets voor Jan Roos: hoeren neuqen nooit meer werken.

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 17:54

Het is nee en het blijft nee. Dit verhaal is een klein topje van de ijsberg waarom we néé moeten gaan stemmen.

Toetsiemonster | 17-10-15 | 17:54

Moet ik ook een stukje inleveren binnenkort ?

Onze man in Mockba | 17-10-15 | 17:52

Hey Van Rossem, ga je zélf eens naar Kiev aub? Of mag dat niet van jouw grote sponsor Putin? Dorpsidioten kan men overal vinden, ja dus ook in Kiev. En hooligans ook.

Nonkel Frituur | 17-10-15 | 17:51

Wat betreft dat laatste plaatje moet worden opgemerkt dat Russische bikers tijdens een TV-show ook een hakenkruis vormden, moedertje Rusland is eveneens in rap tempo aan het afglijden richting Blut & Boden:
http://euromaidanpress.com/wp-content/uploads/2014/08/Buit8xbCQAAIDCN.jpg-large.jpeg

De grote vraag is natuurlijk of je neo-Soviet boeven (Vova) met pro-Westerse boeven (Poroshenko) mag/kan vangen. Het verzet tegen de bezetter in Nederland werd ook grotendeels georganiseerd door communisten, hoewel je met de kennis van nu kunt afvragen of die commies echt zo veel moreel overwicht hadden op de nazi's? Ze hadden immers ons landje (in het theoretische geval dat we aan de SU grensden) graag aan psychopaat Stalin overhandigd. Toch zijn types als Hannie Schaft nu vaderlandse helden.
Als je wilt strijden tegen een bezetting, kan je soms niet al te kieskeurig zijn in je "verzetshelden". Door het zeer succesvolle Russificeren van de overige Sovjet republieken is de eigen identiteit in die landen zo zwak (ze spreken niet voor niets Russisch in het dagelijks leven), dat alleen de extremisten zich druk maken om behoud van het eigen land.

Als het Oekraïense leger niet zonder de extremistische vrijwilligers kan, dan kunnen de rebellen niet zonder het Russische leger. Ieder offensief van de rebellen wordt gecoördineerd door het Kremlin, zonder die inbreng hielden die paar alcoholisten in het oosten die zich voordoen als rebellen, het nog geen week vol. Dus Rusland voert gewoon oorlog in één van haar buurlanden, dat de Navo en de EU de neiging hebben dat land te steunen, is niet zo gek.

Dit onderwerp verdient iets meer nuance dan een wekelijkse "Oekraïne is kut" column. En zet anders maar eens een plaatje van Виа Гра op, het beste wat in het afgelopen decennium uit Oekraïne is gekomen.

Zware Guy | 17-10-15 | 17:49

Tegen EU=tegen verdrag
Voor EEG= voor handel en vrienschap

lid nav progazadem | 17-10-15 | 17:45

nu hoor je nonkel en slet niet

kanhetwatminder | 17-10-15 | 17:45

Lui van de Pravy Sektor hebben destijds ook demonstranten op het Maidan plein neergeschoten vanaf een dak om vervolgens regeringstroepen daarvan de schuld te geven. De EU wist dat die lui de daadwerkelijke problemen vormden bij die opstand, toch besloot men hen te steunen. Het wordt tijd dat tegen te gaan in het referendum. Zoals Victoria Nuland al zei: "Fuck the EU".

Ares | 17-10-15 | 17:40

Niks links of rechts, gewoon er dwars doorheen !!

De gezellige Syrier | 17-10-15 | 17:33

Daarom. Bedoel ik.

Normpje | 17-10-15 | 17:31

De Eu heeft natuurlijk straks wel gemotiveerde soldaten nodig om ons rechtse poetinlovers een lesje kunnen leren .
Men oefent al driftig....

De gezellige Syrier | 17-10-15 | 17:31

Kijk NRC-pijprokers, daarin Geenstijl. Pijl.

Normpje | 17-10-15 | 17:30

Wat een Gore nazi's lopen daar toch. Fuck het associatie verdrag.

ristretto | 17-10-15 | 17:29

@IJzervreter | 17-10-15 | 17:27
Allemaal hoeren die alleen op je euro's uit zijn.

sinar2 | 17-10-15 | 17:29

Toch wonen er een hoop lekkere wijven in Oekraïne, dat is toch een pluspunt?

IJzervreter | 17-10-15 | 17:27

Gelukkig bevat het associatieverdrag met Oekraïne de voorwaarden voor vergaande samenwerking op het gebied van veiligheid en contraterrorisme.
Zo kunnen, wel zo geruststellend, na de geslaagde proef met Nederlandse politie-inzet laatst in Brussel om de boeren in toom te houden, in de toekomst bij onrust hier wellicht Oekraïense speciale veiligheidstroepen worden ingezet? Ideetje?
(ALDE)

LibertasSimplex | 17-10-15 | 17:21

@PolarWolf | 17-10-15 | 17:16
.
GS kennende wordt er ook een 'pro verdrag' columnist aangetrokken.... voor de 'fsir balance'.... geen idee wie dat moet zijn, ik heb nog niet veel mensen, op Rob van Wijk, iets positiefs over het verdrag horen vertellen cq schrijven.

Fatwabuster | 17-10-15 | 17:21

Wat de neuk, hoezo is mijn eerste comment weggejorist?

Stond toch duidelijk in dat het eerste deel sarcasme was, zei petje af voor de column en verbeterde het feit dat ik de verkeerde persoon als schrijver had aangemerkt.(beetje verwarrend dat van Rossem het plaatst ipv de persoon die het heeft geschreven)

En wat ik over Oekraïne zei sloot redelijk aan bij het artikel en was voor zover ik weet ook waar.(dezelfde meningen worden door genoeg anderen in reacties geschreven)

Het zal allemaal wel, vind het alleen nergens op slaan.

DikkeBMW | 17-10-15 | 17:20

Rusland en Oekraïne. Landen die je een beetje op afstand moet houden. Prima om er diplomatieke- en handelsrelaties mee te hebben. Graag zelfs. Maar verder helemaal niets.

Dat geldt - wat mij betreft - voor alle landen ten oosten van Finland, Duitsland, Tsjechië, Oostenrijk en Italië.

balustrade | 17-10-15 | 17:16

Rutte zal elk argument natuurlijk als vanouds weer kundig plat bagatelliseren. In Nederland schijnt immers enkel de zon en "wij" zijn natuurlijk een toonbeeld van tolerantie dus moet allemaal maar kunnen. Churchill zei het al; "democratie is de slechtste vorm van regeren, met uitzondering van elke andere." Je zou toch denken dat 50 jaar na dato wel iets beters verzonnen zou zijn. Helaas...

Bernini | 17-10-15 | 17:16

@Fatwabuster | 17-10-15 | 17:01
.
Nope. Ik heb zelfs nog geen vastomlijnde mening over dat hele verdrag, en dus ook niet of ik er voor of tegen ben. Maar daar ging het niet over, toch? Geenstijl gaat mij niet van een "ja" of "nee" overtuigen, maar wel van de noodzaak tot een gang naar de stembus (overigens hoef ik daar niet toe overtuigd te worden).
.
Maar net zoals geenstijl zelf heb ik een typhushekel aan hypocrisie. En dit is toch wel en soort van voorbeeldje van het ene zeggen en het andere doen.
.
Tenzij "campagne voeren" met zoveel mogelijk negatieve verhalen natuurlijk een valide strategie is om mensen te mobiliseren. Dan nog zou ik meer hebben aan een verhaaltje over wat dat verdrag precies inhoud en in welk opzicht het de geschetste situatie in de "column" zou verslechteren/verbeteren. Dat het in Kiev een dikke pleurisbende is, dat lijkt me geen nieuws. Voorstanders zouden het vooral aangrijpen om uit te leggen hoe zo'n verdrag dat zou kunnen verbeteren.
.
Ik weet niet, argumenten blijven bij mij op de een of andere manier beter hangen dan overduidelijk gekleurde paniekverhalen.

PolarWolf | 17-10-15 | 17:16

Ja, het is bekend dat Oekraïners zich vrijwillig bij de SS meldden voor de Sonderkommando's. Ze hadden toen ook al een bloedhekel aan joden en communisten.

Graaf van Egmont | 17-10-15 | 17:12

"I have to tell you that I am very emotional to be here together with you. With the people and the citizens who are the most brave and courageous people and citizens of the world, the GS reaguurders today."

Watching the Wheels | 17-10-15 | 17:07

@King of the Oneliner | 17-10-15 | 16:59
LOL.
Reve, De avonden, slotzin.
*doe Liz Snoijink maar*

Lewis Lewinsky | 17-10-15 | 17:06

@PolarWolf | 17-10-15 | 17:00
.
Er valt domweg niets positiefs te melden van het Oostfront in de Oekraïne.... wellicht wil jij een poging wagen?

Fatwabuster | 17-10-15 | 17:01

Heerlijk. We have won. We have won. Voor een heel plein met kampbewakers.

LibertasSimplex | 17-10-15 | 17:01

Nee tegen Oekraine, Oxi tegen het associatieverdrag en ook Njet tegen Poetin. Maar even iets anders he. Iemand die anti-PVV is, is dat dan automatisch een Rutteflikker?

Nivelleermarionet | 17-10-15 | 17:01

"GeenPeil kiest daarom voor een opkomstcampagne waarin we alle kiesgerechtigde Nederlanders oproepen om van hun democratisch recht gebruik te maken om een stem voor of tegen het EU associatieverdrag met Oekraïne uit te brengen."
.
Wat volgt is een politiek inhoudelijk stuk schrijfsel van een overduidelijk zeer Oekrainekritische "columnist"
.
Mag allemaal hoor, maar pretendeer dan ook niet om slechts inhoudelijk geen mening te hebben.

PolarWolf | 17-10-15 | 17:00

"... Het is niet onopgemerkt gebleven...".
Wie weet waar deze parafrase/citaat vandaan komt, wint een avondje uit met een babyboomer naar keuze...

King of the Oneliner | 17-10-15 | 16:59

Je hoeft alleen maar te denken aan die Van Baalen, die destijds als een drachtige zeekoe stond te brullen in Kiev. Samen met die kutbelg, iedereen welbekend.
Dan weet je wel genoeg.

TEGEN associatieverdrag - welke benaming niet meer is dan een grote leugen.
Plus veel voor Jan Roos, beetje laat, maar toch. Ben er net, hier.

dontworrybehappy | 17-10-15 | 16:58

eerstneukendanpraten | 17-10-15 | 16:50
Wat een machtig gevoel zal dat zijn geweest. Voor elke keer dat die pafferige haatsmoelen opgengingen was er een kogel door een demonstrant gejaagd.

LibertasSimplex | 17-10-15 | 16:58

Ver weg blijven uit deze brandhaard.... iedere verstandige democratische sterveling, op vrijwel het gehele EU parlement (en uiteraard ons parlement als gewillige lakei) onder aanvoering van VerhofSStad en SSchultz na, wil zijn handen niet branden aan het nazi regime in Kiev.

Fatwabuster | 17-10-15 | 16:58

Mooie ironie ook dat straks Pechtold een rabiate pro-campagne gaat voeren als poster boy van extreemrechts.

smdyasc | 17-10-15 | 16:57

Duidelijk dat Nonkel Frituur en nog wat andere reaguurders hier zijn verblindt door hun Ruslandhaat, en daarmee vergeten dat de huidige regering in Oekraïne echt geen zuivere koffie is. Dit artikel bevestigt dat maar weer eens.

Old_Spice | 17-10-15 | 16:56

De ironie. Een EU die altijd waarschuwt voor extreem rechts en oorlogen als zij er niet zouden zijn. Maar wel een democratisch gekozen leider vervangen door echte die-hard fascisten. Flikker op.

Piet Karbiet | 17-10-15 | 16:55

@LibertasSimplex | 17-10-15 | 16:49
Alles wat die plofkop afdekt zal hem goed staan, zelfs zo'n omgekeerde frietzak. Zou de Belgische Verhofstadt ook niet ontsieren, hoeft ie z'n haar ook niet meer te kammen.

Watching the Wheels | 17-10-15 | 16:54

Het is wel een heel leuk land om in rond te lopen.

i-Wonder | 17-10-15 | 16:53

De Europese bevolking zal echt in actie moeten komen. Het EU gezwel zal echt niet vanzelf verdwijnen.

Arnold9638 | 17-10-15 | 16:53

Piet Karbiet | 17-10-15 | 16:51

Eensch!

eerstneukendanpraten | 17-10-15 | 16:53

Zo een duidelijk beeld hoe onze "verdragspartners" eruit zien.
Nu dit verhaal nog even doorseinen naar ONZE politieke partijen vooral D66.

meneer Q | 17-10-15 | 16:52

@eerstneukendanpraten | 17-10-15 | 16:48
.
Dat bedoel ik.
Ik blief dat Oekraïne niet in de EU.
Een land als Kroatië is al erg genoeg.

Piet Karbiet | 17-10-15 | 16:51

bytheway: Wat de Duitsers in 39-45 te gek vonden worden, dat knapten de Oekrainers wel voor ze op.

Bentzat | 17-10-15 | 16:51

LibertasSimplex | 17-10-15 | 16:43

Met hun vieze vette volgevreten varkenskoppen en hun witte knuistjes met gemanicuurde vingernageltjes in de hoogte.

eerstneukendanpraten | 17-10-15 | 16:50

In elke discussie met Oekraine-aanhangers word je meteen voor Poetin-lover uitgemaakt als je ook maar enig vraagteken zet bij de antisemitische meerderheid van de oekraiense bevolking of de oekrainese betrokkenheid bij MH-17. Dat land en zijn nazi-leiders zijn haast een religie voor ze die geen enkele kritiek toestaat.

sinar2 | 17-10-15 | 16:50

Dus onze EU-hofnarren Verhofstadt en Van Baalen hebben eigenlijk beloofd dit extreemrechtse tuig te zullen steunen.

Fijnstoffer | 17-10-15 | 16:50

Zou hem wel goed staan, Van Baalen (ALDE), zo'n KKK-kap over z'n dikke corrupte plofkop.

LibertasSimplex | 17-10-15 | 16:49

Edit: van Rossem moet uiteraard Stefan Huijboom zijn.

Excuseer.

DikkeBMW | 17-10-15 | 16:48

En dan noemen ze mij rechtsextreem omdat ik pertinent tegen assosiatie oekraine ben.

Bentzat | 17-10-15 | 16:48

Bloemberg? Heeft Johann Sebastian kIPkluifiElias eindelijk Twitter?

Watching the Wheels | 17-10-15 | 16:48

Laat GeenStijl nou maar de nee-stemmers activeren, dan activeren andere partijen wel de ja-stemmers.
Is ook goed voor de geloofwaardigheid.

mr. Quispel | 17-10-15 | 16:47

'Extreemrechts' is inmiddels zo'n term geworden waarvan niemand meer precies weet wat het nou betekent en wie het nou wel of niet zijn of waren. Is Putin extreemrechts? Of was Hitler nou extreemrechts? Is de EU extreemrechts? Of juist extreemlinks, en is het dan juist niet GOED als je daar extreem tegen bent? Gebruikt extreemlinks extreem geweld tegen extreemrechts als ze vóór zwarte piet zijn? Of is extreemrechts juist tegen asielzoekers, en is tegen asielzoekers zijn dan bij voorbaat al 'extreem'?

Adversary | 17-10-15 | 16:47

-weggejorist-

DikkeBMW | 17-10-15 | 16:46

Met zo'n columnist heb je geen stemadvies nodig.

brughslurph | 17-10-15 | 16:46

De Oekraïne leverde ook de meeste kampbeulen (m/v) in de concentratiekampen.

Piet Karbiet | 17-10-15 | 16:46

Liever Putin dan die nazi's uit de Oekraïne.
Ik ga zeker stemmen, tegen dat totaal geperverteerde associatieverdrag.

En nodig iedereen uit die je kunt vinden. #socialmedia

dontworrybehappy | 17-10-15 | 16:46

Vergeet ik nog te melden, Van Baalen (ALDE) en Verhofstadt (ALDE) van de ALDE, Arbeitsbewegung Lebensraum Deutschlands Ehreheissttreue.

LibertasSimplex | 17-10-15 | 16:45

Pff, en dan noemen ze ons extreem-rechts. Oh GeenStijl, de eerste 2 linkjes zijn kapot. On topic: welkom Stefan Huijboom! Zou je ook iets willen schrijven over de Maidan coup?

VerenigingVanDieven | 17-10-15 | 16:44

Minder Oekraïne.

Rätselhaft | 17-10-15 | 16:44

Vandaar dat Van Baalen en Verhofstadt er zich zo thuis voelen.

LibertasSimplex | 17-10-15 | 16:43

Nou van Rossum, wacht maar op al die reaguurders met hun oekraiense importbruidje die over je heen gaan vallen.

sinar2 | 17-10-15 | 16:43

Hiermee wil je nog niet mee geassocieerd worden? En al helemaal niet middels een handelsverdrag!
Bij elke discussie deze voorbeelden naar voren brengen en je hebt ze.

kapitein_iglo | 17-10-15 | 16:42

Ik heb in vorige topics al verteld dat dit net zo'n bodemloze put als Griekenland wordt en kan het scenario eigenlijk nu al wel schrijven. Zal u er niet al te lang mee lastig vallen maar het eindigt met een kwijtschelding van een groot deel van het van de EU "geleende" geld. Gegarandeerd!

eerstneukendanpraten | 17-10-15 | 16:42

Uiteraard stem ik nee. En wat extreem rechts betreft, dat is in Oekraïne uitgevonden. Zie ook wat er in de huidige regering van Oekraïne zit.

Daphinda | 17-10-15 | 16:41

Corporatisme en fascisme zijn twee loten van dezelfde stam.
Dat is ook de reden waarom de EU zo goed kan opschieten met Saudi Arabië en Oekraïne. Natuurlijk geven de Eurofielen zichzelf naampjes zoals liberaal of sociaal democratisch, groen of christen. Allemaal rookgordijnen. Het zijn fascisten.

bakoenin | 17-10-15 | 16:41

Ik ben over het algemeen tegen.

Antitheïst | 17-10-15 | 16:41

Weet niet of de afgebeelde, zingende demonstranten hier iets mee van doen hebben. Maar er staan wel mooiere vrouwen tussen dan de koortjes vol pittige, korte kapsels die alhier de migranten toezingen.

Barani517 | 17-10-15 | 16:40

Dat tekst doorhalen kun je ook teveel gebruiken hoor. Leidt af van de boodschap.

Verder prima subjectief informatief stukje. Ik kijk uit naar deel 2.

spoiver | 17-10-15 | 16:38

Dus je advies is dat we dit extreemrechtse landje extreem links moeten laten liggen? TOP!
Nu is het weer wachten op die vetbakker met zijn 40 miljoen gristelijke vrienden verhaal.

miko | 17-10-15 | 16:37

Oekraïne en Rusland. Mag ik ook tegen allebei zijn?

Godsammekraken | 17-10-15 | 16:37

Een duidelijke "Nee" van mij.
Vroeg of laat zal ook blijken dat dat de beste keuze zal zijn.

DrakenEi | 17-10-15 | 16:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken