Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Van Klaveren in NRC: 'Fuck alle fop-liberalen'

socialjustizzzz.jpgDie Joram van Klaveren hè, met z'n glimmende schedel, die heeft het NRC dus mooi opgezadeld met een opiniestuk waarmee de halve redactie van 't geloof dreigt te vallen. Naar verluidt houdt hoofdredacteur Peter van der Dinges nu as we speak ideologische bloedzuiverheidstesten door z'n personeel aan een polygraaf het PvdA-partijprogramma in instemmende zinsvormen op te laten lezen. Wie faalt wordt gekielhaald tijdens de Gaypride 2016. Maar goed, Van Klaveren had z'n backpack fed M60E4 geladen met waarheidspatronen en observeert dat het gehele politieke spectrum gelooft in een maakbare samenleving, en dat in het vormgeven van individuele levens, een grote rol voor de overheid is weggelegd. Inderdaad, "Met zulke liberalen zijn er geen socialisten meer nodig." We kunnen wel elke frase waarbij we op de Groene Knop drukten en "EENSCH!" over tafel riepen gaan citeren, maar dan kunnen we net zo goed het hele stuk ctrl-c'en. We vatten het dus maar gewoon even samen: 'Volgens het mensbeeld van staatsminnend Den Haag hoeft niet het individu zelf zijn eigen ondeugden te beteugelen, maar dient de overheid de samenleving aan te passen om de gevolgen van deze ondeugden te verzachten. En dat kost belastinggeld, veel belastinggeld. En die belastingheffing verstikt de vrijheid van mensen hun leven naar eigen inzicht in te richten. Daarbij ontmoedigt en belemmert deze belasting innovatie en ondernemerschap, terwijl het de onderklasse opsluit onder de klamme deken van de staatszorg, omdat je hier niet kunt sterven van de honger. Zelfs VVD-stamhoofd Halbe Zijlstra vind een vlaktaks te "denivellerend", dus dat is ook gewoon een a-liberale stomme domme kudtlul. De zogeheten marktwerking in de zorg werd een ramp omdat dit corporatisme, en geen kapitalisme was. De verplichte collectieve pensioenregeling kost een werknemer zo'n 20% van zijn loon, en stoelt louter op de notie dat werknemers niet verantwoordelijk genoeg zijn om voor hun eigen oude dag te sparen, maar wel slim genoeg geacht worden om te stemmen, huiskopen, neuken, enz. Dus krijg allemaal de graftyus, hartelijke groet, JVK.' Het is inderdaad een zeer pijnlijke gedachte dat het liberale gedachtegoed - het gedachtegoed dat dit continent de voorspoed in heeft geslingerd - louter wordt uitgedragen door een partij in de marge. Misschien moeten we VNL toch maar eens iets serieuzer gaan nemen, want tot nu toe zijn ze inderdaad de enigen die een daadwerkelijk liberaal geluid in deze vrije markt van ideeën aanbieden. En dat geluid is precies wat Nederland nodig heeft.

Reaguursels

Inloggen

krabbegat | 19-08-15 |

Dat probeer ik ook. sla Starbucks en McD ook standaard over om die reden (en omdat ze bagger verkopen). Maar de grootste dieven van mijn portemonnee heten 'Bank', '(Zorg)verzekeraar'en 'Energieboer. Allemaal commerciële leveranciers van eenvoudige producten die allemaal veel te duur zijn omdat men er aan wil verdienen.

Ben je een PVV aanhanger of ben je een wilders-fan?
Ben je een VNL-aanhanger of ben je een mosko-fan

Lees gewoon eens een programma en bestudeer de belastingplannen. Laat de poppetjes en zinloze debatjes voor wat ze zijn: Allemaal Ruis.

Soumaya6568 | 19-08-15 | 12:32

Complimenten overigens aan Van Klaveren! Spijker, kop, raak!

krabbegat | 19-08-15 | 12:30

@Markus; links rakkertje van me. Ten eerste kies je er zelf voor om een product te kopen of niet. Het beeld wat jij schetst van de zakkenvullende manager is Nederland weg-gesocialiseerd en dus nagenoeg onmogelijk (lees: onzin). Wel leuk dat je denkt stabiliteit en veiligheid terug te krijgen terwijl ik pas geleden iemand heb horen roepen dat het prima is dat het leger 'pang pang' roept i.p.v. echte munitie te gebruiken. Dus beste jongen; Joop.nl! Zal iedereen het roerend met je eens zijn. Doei!

krabbegat | 19-08-15 | 12:29

Bedrijven roven meer geld van me dan de overheid doet... Want van het geld dat de overheid van me rooft, krijg ik weer voordeeltjes terug als in: vrede, veiligheid en stabiliteit. Het geld dat bedrijven van mij roven, verdwijnt voor een groot deel naar reeds gevulde privé-rekeningen van het management of wordt geparkeerd op tussenrekeningen in belastingparadijzen.

Hier gebeurt hetzelfde als in de US in plaats van het geld van de superrijken te roven, roven ze de middenklasse kapot, dit omdat ze no way aan het geld van de superrijken kunnen komen, die beschermen zichzelf wel.

Rest In Privacy | 19-08-15 | 10:12

Nee. Voor mij geen VNL. Niet nu Bram M. is binnengehaald. Klopt niet. Voelt niet goed.

frisenfruitig | 19-08-15 | 09:34

'Dat diezelfde burger wel kan stemmen, autorijden en een huis kan kopen, is blijkbaar van een andere orde.' Dat is het inderdaad. Waarom denkt meneer Van Klaveren dat er zo veel mensen in de schuldhulpverlening zitten. Mensen die zijn opgegroeid in economische voorspoed, willen de huidige tegenslag niet accepteren. Dus in plaats van bij de realiteit te blijven, sluiten ze een hypotheek af die ze in geen drie mensenlevens kunnen aflossen. Een kleine overheid is prima, maar veel mensen moeten zeer zeker tegen zichzelf in bescherming worden genomen.

His Lordship | 19-08-15 | 08:55

Goed stuk. Waar het mis gaat in Nederland zijn de bureaucraten ( nl overheid en eu) en zogenaamde managers die alleen maar graaien. En werken in nl wordt niet gestimuleerd. Zelfs door studeren staat onder druk. Stemrecht leuk dat je het hebt. Er zijn alleen maar politici zonder ruggengraat. Ik weet niet meer waar ik op moet stemmen. Rutte die liegt over van alles geen geld meer naar Griekenland en toch weer doen. Een kamerlid die kritisch is over de EU wordt meteen de mond gesnoerd. Gelogen over aantal vluchtingen wat naar nl komt. Vorig jaar Fred Teeven nu de nieuwe Stass. Ga zo maar door Politiek die zijn land kapot maakt. En wij doen niks. Nou ja gaan voor de geenpeil aktie

franck7020 | 19-08-15 | 08:47

Pff, dat roep ik toch al jaren hier.. behalve dat stukje van de pensioenregeling. Daar zeg ik meestal niet zo veel over al vind ik ook dat mensen dat zelf zouden moeten kunnen regelen. Een probleem waar je echter wel mee zit is de gemaakte inflatie (crimineel, maar toch dagelijks beleid) waardoor het sparen van geld vrijwel onmogelijk wordt, en dan bedoel ik met sparen, het in een sok duwen van je geld, sparen op de bank werkt al niet en daarbij leen je geld uit en loopt je dus feitelijk risico.

Door de huidige, criminele, gang van zaken, wordt je dus verplicht om risico te lopen met je geld, alleen maar op het al op peil te houden. En dan is er ook nog spraken over het moeten betalen voor te sparen. Het laat zien hoe door en door rot het systeem is.

DerUnterMensch | 19-08-15 | 08:30

Grappig hoe veel mensen voor de overheid zijn. Ik heb ze nooit nodig, ja voor een paspoort, that's it. Ze hebben mij meer nodig dan ik hun. Werkelijk voor alles krijg ik een rekening en zie daar verdomd weinig voor terug. Goed, ik ben niet hulpbehoevende maar dat is geen reden voor een dergelijk grote overheid.

Stonecity | 19-08-15 | 08:03

Ik ben het oneens met vnl. Ik kom er steeds meer achter dat ons zorgsysteem juist de verkeerde kant op gaat. Ik heb wat kwaaltjes laten liggen zodat mijn eigen risico laag bleef, wat veel mensen doen. Uiteindelijk kom je erachter dat ziek zijn geen keuze is en dat korting op eigen risico dus verkeerd werkt. Ook vraag ik me af hoe je op een veilige manier je eigen pensioen moet sparen?

Rest In Privacy | 19-08-15 | 07:35

* Internal Sever error gs

buler | 19-08-15 | 03:32

BenBinnen | 18-08-15 | 20:06
Helemaal mee eens, helder en compact verwoord. Ik vraag me nog altijd af wie Het Concept hiervan heeft bedacht.

kindapaas | 19-08-15 | 03:31

-weggejorist-

buler | 19-08-15 | 03:30

-weggejorist-

buler | 19-08-15 | 03:26

Loopjongen van het Grote Geld: de bezitters,de graaiers, plunderaars en hun trawanten zijn in het hoekje gedrukt en proberen onder het mom van economisch liberalisme oude tijden te doen herleven.
In sommige Scandinavische landen ligt de belastingdruk nog een stuk hoger, maar de bevolking leeft gemiddeld op een hoger niveau als hier. Daarbij heeft NL erg hoge aftrekpostmogelijkheden. En liever betalen als in een US of Slaves te veranderen.

buler | 19-08-15 | 03:22

@thefonz | 18-08-15 | 23:41
Daar heeft u helemaal gelijk in.

ben kokhals | 19-08-15 | 01:51

Leuk stuk van Van Klaveren. Helemaal voor nano-overheid en eigen verantwoording. Doet ook een beetje aan het stuk "Een Nieuwe Gouden Eeuw" denken www.pvv.nl/index.php/30-visie/publicat... "Wordt het niet eens tijd dat de overheid afslankt, zinloze uitgaven schrapt, en terugtreedt om burgers zelf meer (financiële) ruimte en vrijheid te geven? Zodat wij onze eigen keuzes kunnen maken...(enz)". Dat verwijt aan anderen door Van Klaveren, is dus iets te gemakkelijk. Komt bij dat een vlaktaks "van nog geen 23 procent" (VNL) nog steeds een woekertax is. Zelfs Rusland heeft een vlaktaks van 13%, dat moeten "we" beter kunnen. Dus al die mooie woorden van vK vindt je niet terug tussen alle speerpunten van VNL. Helaas pindakaas. Maar toch een compliment. Dat weer wel.

ben kokhals | 19-08-15 | 01:44

Socialisme is niet het probleem, te weinig socialisme is het probleem.

lingo star | 19-08-15 | 00:59

'Liberaal' staat voor mij gelijk aan kapitalisme, egotisme en primitief zelfbelang. Het is slechts een andere variatie op de talloze primitieve blinde oude-wereld visies waaronder het volk (volkeren) gebukt gaan.

XaleX_2 | 19-08-15 | 00:46

Prima verhaal van Joram van Klaveren, maar hij vergeet te vertellen dat de Libertarische Partij dit al veel langer verkondigt maar dan ook nog consistent is in haar mening.

thefonz | 18-08-15 | 23:41

Politiek gewoon afschaffen. Doe mij maar een militaire junta voor een tijdje.

Tjemig | 18-08-15 | 23:40

wie was die kerel die naast ladyboy rutte liep tijdens het zeven uur journaal? liepen samen met een paar libelle-lezeressen op een strand, maar die groene trui was wel heel erg onderdeel van het verhaal.

minimá-armezusvan.. | 18-08-15 | 23:25

@Zathras | 18-08-15 | 23:03

Even het volledige rapport gescand. Wazige opzet, maar het volgende valt me op:

"Based on this set of questions, the EIU chose objective quantitative indicators, grouping them into two groups: cognitive skills and educational
attainment. For cognitive skills, the Index uses the latest reading, maths and science scores from PISA (Grade 8 level), TIMSS (Grade 4 and 8) and PIRLS
(Grade 4). For educational attainment, the Index uses the latest *literacy rate and graduation rates* at the upper secondary and tertiary level."

In alle tweede en derde wereldlanden is ongeletterdheid en schooluitval veel hoger dan in de westerse landen. Dan blijft er alleen een vergelijking tussen de eerste wereldlanden over.

TIMSS/PISA grade 8 level focust zich op 14-jarigen. In Nederland zitten die allemaal verplicht op school. Het zegt dus mogelijk meer over de inrichting van onze onderwijswet dan de kwaliteit.

BenBinnen | 18-08-15 | 23:18

Politiek is door en voor debielen.

McMarx | 18-08-15 | 23:12

@BenBinnen | 18-08-15 | 22:52
Ben het met je laatste conclusie eens maar we doen het volgens onderzoeken nog niet zo heel slecht.
www.edudemic.com/learning-curve-report...

1 plaats gezakt t.o.v 2012

Zathras | 18-08-15 | 23:03

@zeeman73 | 18-08-15 | 22:23

In de VS is de arbeidsmobiliteit hoog en zijn arme mensen vaak korte tijd arm om vervolgens op te klimmen op de sociale ladder. Ze zakken trouwens ook net zo makkelijk weer. Het is beslist niet zo dat het altijd dezelfde groep is die altijd arm zal blijven.

Overigens is sinds de afschaffing van de slavernij in de VS de helft van de zwarte bevolking in twee generaties in staat geweest te leren lezen en schrijven. Die startten met niets.

In Nederland ontmoedigen we arbeidsmobiliteit èn is iedereen "hoogopgeleid" met een diploma wat vakinhoudelijk geen drol waard is. Dat is een garantie voor stilstand en een recept tégen investeren in jezelf.

Ons onderwijs is duur, meestal van laag niveau, niet afgestemd op het tempo van de individuele leerling en sluit nauwelijks aan bij het bedrijfsleven. Ons onderwijs kweekt middelmatige leerlingen met middelmatige ambities en middelmatige kennis en kunde.

Als onze overheid niet zijn dikke klauwen in het onderwijssysteem zou zitten zouden er al snel private initiatieven ontstaan die beter scoren.

BenBinnen | 18-08-15 | 22:52

Goed verhaal. Goede partij. Jammer van boef Bram. De reden dat ik niet op ze zou stemmen.

TheFirstYelle | 18-08-15 | 22:36

@ikzalhandhaven | 18-08-15 | 21:43

"Vrije markt zorgt voor enorme inkomensverschillen."

Hoe zorgt het vrijwillig tot stand komen van prijzen door vraag en aanbod voor inkomensverschillen? Niet.

Laat onbelet dat sommige goederen en markten niet geschikt zijn voor de vrije markt, maar dat heeft niets met welvaartsverdeling te maken.

"Overheidsregulering is nodig omdat de mens niet in staat is met goed fatsoen welvaart te verdelen. Zodra dat wel gebeurt is er geen overheid meer nodig."

Je doet de aanname dat het per definitie goed is dat mensen met capaciteiten die investeren en zich inspannen zonder zeggenschap ten dienste staan van mensen die dat niet kunnen (of willen!). De socialistische inslag spat er vanaf, want je móet delen en verdelen, want anders ben je een onmens. Nu staan de mensen die gratis hun eigendommen inleveren niet in rijen klaar, dus komt er roof onder dreiging van geweld aan te pas om ze zo "sociaal" te krijgen.

Dat is de lelijke kant van het "eerlijk delen" die wordt verzwegen.

BenBinnen | 18-08-15 | 22:26

-weggejorist-

Dr. Vigilante | 18-08-15 | 22:24

Het nadeel van liberalisme, naast alle positieve aspecten, is dat het ongelijkheid in kansen en mogelijkheden in de hand werkt. Ongelijkheid in eigendom en verdiensten is prima. Maar wel met redelijke mogelijkheden en kansrijke uitgangspunten voor ieder. Daar is de overheid voor.
Kijk maar maar de liberale U.S.A. Daar is een groot deel van de mensen van geboorte kansloos of tenminste kansarm

zeeman73 | 18-08-15 | 22:23

@Zathras | 18-08-15 | 22:19
plus e en plus is... sorry. tis hier ook donker:-)

Zathras | 18-08-15 | 22:21

@Pierke Smulders | 18-08-15 | 22:02
1 van de kenmerken van het libertarische gdachtengoed is dat eigendom heilig is en dat je lichaam jouw eigendom. Dat is inderdaad vaak een dingetje waar het in donker Afrika juist aan ontbreekt. Respect voor andermans -lichaam- eigendom.

Zathras | 18-08-15 | 22:19

Ouwe koek dit. En het heet: Neoliberale meritocratie.
En we weten inmiddels allemaal al dat dit op langere termijn disfunctioneel is op maatschappelijk, dus macro-niveau.
Dat dit stomme plaatje met tekst dit vervolgens toepast op individueel, of micro-niveau, is stomweg buiten proportie.
-
Maar goed, een fundamentalist voelt ook steeds de behoefte om zijn religie steeds maar weer als meme te kopiëren.
Een soort van zoveel mogelijk ideologische nakomelingen clonen en op de wereld zetten als een vorm van mentale spam!

BSE rundfunk | 18-08-15 | 22:15

Blarrie blaf blaf | 18-08-15 | 21:14
U bent van mening dat donker Afrika een libertaire samenleving is? Eigendomsrechten worden daar gerespecteerd? Volop vrijheid van meningsuiting? Alle Afrikanen zijn geschoold in Austrian economics?

Pierke Smulders | 18-08-15 | 22:02

@ikzalhandhaven | 18-08-15 | 21:43
Buiten dat het m.i. niet waar is kan je je afvragen of het erg is?
Let nature run ....

Zathras | 18-08-15 | 21:45

Een vlaktaks is wel het meest stompzinnige idee wat dit land ooit gekend heeft. Of het leuk is of niet, een aanzienlijk deel van de bevolking is niet zelfredzaam. Vrije markt zorgt voor enorme inkomensverschillen. Het is een ideaal, net als het communisme. En omdat het een ideaal is, kan het niet werken. In een ideaal zijn namelijk alle voorwaarden gunstig. In de huidige wereld is dat geenszins het geval.

Ik ben heel erg voorstander van zelfredzaamheid en het klinkt heel leuk, maar feitelijk komt het neer op een relatief kleine groep hele rijke mensen, een middenklasse die steeds een stukje armer wordt, en een onderlaag die in armoede leeft.

Overheidsregulering is nodig omdat de mens niet in staat is met goed fatsoen welvaart te verdelen. Zodra dat wel gebeurt is er geen overheid meer nodig. Daarbij versterkt het zichzelf vaak. Mensen zonder geld kunnen geen goed onderwijs betalen, krijgen slechte banen en komen in die neerwaartse spiraal terecht.

Kortom: leuke gedachte, praktisch onuitvoerbaar.

ikzalhandhaven | 18-08-15 | 21:43

Heb het stuk om 19:30 gelezen en tot nu zitten huilen van ontroering. Spartacus is in vorm, prachtig. Ik ga de spreuk van mr Williams borduren en inlijsten en vraag aan Spartacus of tie het kunstwerk op muur komt hangen.
Zorg ik voor bier:-)
Nogmaal, mooi stuk, echt...
Liberaal: krijgen wat je verdient, betalen wat je gebruikt. Zoals het heurt!
Al het andere waarbij mensen willen dat jij ergens voor lapt terwijl je er niet om vraagt is bullshit.
(voor het verdere verhaal vraag maar aan Atlas Shrugged)

Zathras | 18-08-15 | 21:38

@atheïstisch stemvee | 18-08-15 | 21:20

"Aan de andere kant kost het ook banen natuurlijk. De overheid is direct en indirect een grote werkgever."

Een werkgever die haar werknemers betaalt met geld dat eerst is afgenomen van mensen die dat geld hebben moeten verdienen. Bovendien wordt men nu gedwongen mee te betalen aan banen waar anders geen vraag naar zou zijn.

Alsof je verplicht lid bent van de voetbalvereniging, korfbalclub, blaaskapel en kantklosclub. Terwijl je er zelf dus nooit je geld aan uit zou geven. Keuzevrijheid is een van de fundamentele vrijheden.

BenBinnen | 18-08-15 | 21:26

Misschien een idee om ASA, Anti Socialistische Actie, op te richten, de tegenhanger van AFA. Lekker rellen en ondertussen in een kraakpand van de bijstand leven. Lijkt mij wel wat.

Dhr. de Wit | 18-08-15 | 21:25

VNL,daar zou ik niet op stemmen nu ze onlangs een witteboordencrimineel hebben binnengehaald. Als dat Liberaal NL moet vertegenwoordigen....

BlowingBubbles | 18-08-15 | 21:22

@Blarrie blaf blaf | 18-08-15 | 21:14

Het vaak gehoorde "maar Somalië dan" argument?

Ethnisch en tribaal geweld, de overblijfselen van de koloniale tijd, langetermijneffecten van het bewind van de voormalige dictator. Lees de rest hier:

fortheargument.com/2014/02/17/no-somal...

BenBinnen | 18-08-15 | 21:22

Een terugtredende overheid en daardoor een lagere belasting- en regeldruk levert inderdaad banen op. Aan de andere kant kost het ook banen natuurlijk. De overheid is direct en indirect een grote werkgever. Daar hoor ik nooit iemand over. Het is niet alleen maar winst

Buiten dat blijf je een grote groep houden die niet mee kan komen, de onrendabelen van Van Dam (haha) zeg maar. Alleen maar zeggen dat je een vlaktaks wil en ambtenaren wil ontslaan is erg simplistisch. Dan zou er ook een herijking moeten komen. Een nieuw debat over waar de overheid wel en waar niet verantwoordelijk voor is. Wat verwachten we van onze overheid? Hoe regelen we zorg voor mensen die niet mee kunnen komen, waar ligt de grens?

Er schieten mij nog een aantal terreinen te binnen, zaken die misschien uiteindelijk wel duurder uit gaan pakken bij een terugtredende overheid. Maar dan wordt het wel een heel lang verhaal.
Trouwens, wie gaat er nu in hemelsnaam stemmen op die gladde aal van een Moskowitz? Dan heb ik nog meer vertrouwen in linkse Geert.

atheïstisch stemvee | 18-08-15 | 21:20

@ Gen. Maximus | 18-08-15 | 21:05

Het verwijt aan alle partijen:

Socialisten, progressieven
en moderne liberalen, van
de SP en de PVV tot D66 en
de VVD: allen geloven in
meer of mindere mate in
de maakbaarheid van de
samenleving...

en dan de conclusie:

Verklein daarom de overheid, voer
een vlaktaks in, vergroot de keuzevrijheid
in de zorg, stop het verplicht en
collectief aanvullend pensioen, ontmantel
en dereguleer. Vergroot, kortom,
de vrijheid van de burger.

hoezo is dat geen maakbaar ideaal van de samenleving?

Ik begrijp zijn redenering: hij bedoelt namelijk dat de maakbaarheid van de samenleving niet te realiseren is behalve dan op de wijze van de 'echte liberalen'.

De Treinende Rechter | 18-08-15 | 21:16

@BenBinnen | 18-08-15 | 21:01: John Leerdam zit al een tijdje niet meer in de kamer en de aanwezigheid van nog meer onbenullen maakt M. niet snuggerder. M. gaat het zwaar krijgen want behalve zijn onwetendheid zal zijn gebrek aan debatvaardigheid hem opbreken. Advocaten debatteren namelijk niet als politici maar wachten netjes op hun beurt. En Moszkowicz heeft altijd erg veel tijd nodig om iets te zeggen. De arme man gaat links en rechts onder de voet gelopen worden.

jeandubois | 18-08-15 | 21:15

De laatste jaren zijn mensen die op Bram M. vertrouwden er bepaalt niet beter op geworden. Tuint GS er nu ook in?

mr. Quispel | 18-08-15 | 21:15

Typische factfree opinie. Als een libertaire samenleving zou werken, zou donker afrika nu steenrijk zijn, geopolitiek de dienst uit maken, en een Utopia op aarde zijn. Je moet voor de gein eens onderzoeken hoe landen met een zeer kleine overheid en weinig regulering functioneren. En oja, kijk meteen ook ff naar landen die 60 % bbp of meer via de staat laten lopen. Wie is het succesvolst? Al jaren achtereen?

Libertijns of neo liberaal, whatever, uw verhaal is quatsch, en je hoeft niet links te zijn om dat in te zien.

Blarrie blaf blaf | 18-08-15 | 21:14

Zie ik in het die nieuwe sociale windmolens in het water staan dan denk ik aan 2 dingen. Het eerste is dat ik er op dit moment een leuke cent aan verdien. Het tweede is dat die windmolens over 10 jaar niet meer rendabel draaiende gehouden kunnen worden en ik er waarschijlijk weer een leuke cent aan ga verdienen. Ik wil hierbij iedereen bedanken voor de bijdrage nu en alvast jullie aanmoedigen voor de bijdrage over een jaar of 10-15 als de hopen roest niet meer om aan te zien zijn en een gevaar gaan vormen voor mens, dier en milieu.

logicavanhetgevoel | 18-08-15 | 21:09

∆ treinende rechter

Gen. Maximus | 18-08-15 | 21:06

Waaruit maak jij dat in godsnaam op? Hij claimt slechts dat de andere partijen universeel geloven in een maakbare sameevinf. Een die natuurlijk wordt gereguleerd door de overheid. Nergens claimt hij dat andere partijen orgaan van de goede mensch.

Gen. Maximus | 18-08-15 | 21:05

@jeandubois | 18-08-15 | 20:59

En hoe is dat anders bij de andere kamerleden? Ik noem een John - jablabla - Leerdam?

BenBinnen | 18-08-15 | 21:01


Wijze uit het Oosten | 18-08-15 | 20:47: we gaan zeker lachen als Moszkowicz in de kamer komt, hij heeft namenlijk nergens verstand van.

jeandubois | 18-08-15 | 20:59

Kan niet wachten tot Mosko in de kamer komt..
Man wat gaan we dan lachen bij de debatten !

Wijze uit het Oosten | 18-08-15 | 20:47

Ik had eigenlijk wel verwacht dat de campagne voorbereid was en de storm nu los zou gaan. Met 300k handtekeningen in 6 weken is elke dag verlies kostbaar, heel kostbaar.

Pierke Smulders | 18-08-15 | 20:44

Van Klaveren geeft een kort door de bocht samenvatting van de columns van Syp Wynia van Elsevier.

Balthasar | 18-08-15 | 20:43

@Tisnietanders | 18-08-15 | 20:38

Ik zie een D'66 2.0.
Nu het elecotraat naar de mond praten om vervolgens de zoveelste machtspartij te worden die de status quo bewaakt.
Een PVV-light terwijl ons land richting de afgrond blijft glijden.

Desmoulins | 18-08-15 | 20:43

-weggejorist-

Dr. Vigilante | 18-08-15 | 20:42

@Mesmer | 18-08-15 | 19:56
Hehehe.. Iets zegt me dat er iemand met het zweet in zijn bilnaad al een paar nachten zit door te halen. Maar GS kennende komt dit wel goed. Ons geduld word nog even op de proef gesteld. Alleen jammer dat er al een dag verloren is gegaan.
En dat terwijl ieder uur telt, gezien de deadline. Dat wordt dus nog harder rossen voor het roze leger.

Botte Hork | 18-08-15 | 20:41

Het hele stuk leest als eerste klas woordporno. En van dat VNL belastingplan van jullie kom ik klaar. Ga nou eens ff snel wat zetels scoren. Dan trek je de halve kamer naar rechts af. Go, go, go.

Soumaya6568 | 18-08-15 | 20:40

@ Gen. Maximus | 18-08-15 | 20:30

In de eerste opzet al met de voorstelling dat "de mens geneigd is tot het goede" volgens alle partijen behalve dan het 'verlichte' VNL (en ik denk de SGP, erfzonde en dergelijke.)

Als de veronderstelling al niet klopt, dan kan de rest ook wel in de prullenbak.

De Treinende Rechter | 18-08-15 | 20:40

Ik zou met alle plezier op zo'n klassiek liberale partij stemmen. Maar dan moeten ze natuurlijk niet zo'n belastingontduiker als lijsttrekker aannemen. Zo liberaal hoeft het nou ook niet...

Tisnietanders | 18-08-15 | 20:38

Allemaal leuk en aardig maar ondertussen is een regering voor de Eurozone aanstaande; de geboorte van de fiscale unie.
Invoering van een vlaktaks is een streven dat iedere weldenkende, bovenal werkende, Nederlander als muziek in de oren klinkt, maar het staat los van de huidige poltieke realiteit.
We zullen uit de EU moeten, al het overige is gelul in de rondte.

Desmoulins | 18-08-15 | 20:36

Nu stem ik principieel al niet maar als ik dat dan al zou doen, dan zeker niet op een gesjeesde advocaat met onderwereldconnecties.
Moszko heeft een leuk vermogen aan 'toevoegingen' verzameld in zijn werkzame leven. Als je dan echt zo liberaal bent, zou je dat belastinggeld ook niet aan moeten nemen.

CoJoNes | 18-08-15 | 20:35

@F. von Zeikhoven | 18-08-15 | 20:32
Link, or it did'nt happen ..

SyntaxError | 18-08-15 | 20:34

Twee weken geleden zette het Witte Huis trouwens de broncodes online om leuke digidemocratische inspraakdingetjes te doen. Gratis meenemen voor lokale overheden èn 'foreign governements'...

F. von Zeikhoven | 18-08-15 | 20:32

>SyntaxError | 18-08-15 | 20:29 -is voor-
@De Treinende Rechter | 18-08-15 | 20:18
Foutje :)

SyntaxError | 18-08-15 | 20:30

@--sql error-- | 18-08-15 | 20:07
Spartacus is een liberaal in hart en nieren, de uitgesprokene van GS. Hij hekelt zogenaamde liberalen als Zijlstra - en dan komt z'n kritiek op zulks soms koddig over.

Ebert de R | 18-08-15 | 20:30

Ondertussen is de liberale VVD eventjes weer heel verrassend door de knieen gegaan om al ons geld aan Griekenland te geven.

Dat zou natuurlijk niet meer kunnen als we zelf over ons geld zouden mogen beslissen.

Moeten we toch echt niet willen met z'n allen demensen goedvolk!

hangtiet met knoop | 18-08-15 | 20:30

@--sql error-- | 18-08-15 | 20:13

Ik durf je wel op een briefje te geven dat geen een bedrijf dat geld daadwerkelijk mooi apart op een rekening heeft staan. Meeste bedrijven opereren in het rood bij de bank dus ze betalen door een eventuele reservering misschien minder rente maar ontvangen zullen er weinig.

supah | 18-08-15 | 20:30

De Treinende Rechter | 18-08-15 | 20:18
Welke veronderstellingen zijn volgens jou dan "fout"? En waarom?

Gen. Maximus | 18-08-15 | 20:30

Heel die VVD is Nationaal-socialisme in dienst van multi-national en Bilderberg.Zelfs in wo2 waren het de bouwers van bunkers en afweer voor de bezetter
Heeft niets met liberalisme te maken.

gebrokenvleugel | 18-08-15 | 20:29

Ik weet niet of ik het met u oneens ben, want ik mis een argument.
"kut stuk, wie dit gelooft is gek en irreëel.
Dus: dit wordt niets want deze lui zijn te dom om te poepen.
Mischien trekken ze nog wat pvv/vvd stemmers."
-
Maar waarom is de veronderstelling van van Klaveren
dan zo fout?

SyntaxError | 18-08-15 | 20:29

Dubbele post, sorry...

F. von Zeikhoven | 18-08-15 | 20:26

"There is a difference between what I get and what I deserve". Die zin vertaalt ook letterlijk correct in het Nederlands want de waarheid is doorgaans simpel.

waragainstclimate | 18-08-15 | 20:25

-weggejorist-

F. von Zeikhoven | 18-08-15 | 20:24

GeenPijl had meteen met een WOBverzoek het referendumdraaiboek inclusief forms en broncodes op moeten vragen. Dat zou nu in ieder geval het tijdverlies hebben kunnen voorkomen dat zich nu aan het voordoen is...

F. von Zeikhoven | 18-08-15 | 20:24

@--sql error-- | 18-08-15 | 20:13
Nee hoor, zie mijn tegel van 20.03 uur.

Piet Karbiet | 18-08-15 | 20:20

Ook VNL heeft een oplichter als voorman.

mr. Quispel | 18-08-15 | 20:20

@Trekvogel12 | 18-08-15 | 20:00
Het vervelende is nu juist dat van verplichte afdracht van pensioenpremie niets terecht komt als je geen werkgever hebt. Met als gevolg dat er alsnog geklaagd wordt dat de overheid het beter had moeten regelen. En dan kost het veel meer geld ....

Synecdoche | 18-08-15 | 20:20

Wat een vreemd artikel met foute veronderstellingen van die Klaver zeg... Mensen die dat als waarheid zien zijn een beetje raar. Maar dat vinden ze vast lekker, en dan kunnen ze zich buiten de realiteit plaatsen.

Kortom. VNL partijtje. Gaat wat zeteltjes scoren en dan *plop* imploderen wegens gedachtenarmoede/kader/intellectueel tekort.

Wel leuk, want de meeste stemmers zullen uit VVD en PVV huize komen. (PvdA heeft geen stemmers meer)

De Treinende Rechter | 18-08-15 | 20:18

@Helder Groentje | 18-08-15 | 19:47

Helemaal waar! Ik woon in de buurt van een zorginstelling waar mijn moeder werkt en de instelling is over de jaren heen helemaal uitgekleed. Waar de patiënten vroeger nog naar een therapie gingen, zwemmen in een zwembad bij de instelling of sporten in een sportschool. Nu is letterlijk alles weggehaald. Het enigste wat nog over was is een winkeltje waar de patiënten hun peuken kunnen halen. Maar zoals je wel kan raden wordt door bezuinigingen het winkeltje weg gehaald waardoor de patiënten mogelijk 2-3km moeten lopen naar een lokale Albert Heijn. De meeste bewoners zijn blij als ze 150 meter halen op een dag........

Balaverde | 18-08-15 | 20:18

Trekvogel12 | 18-08-15 | 20:00

Onzin. De bevolking is volledig murw gebeukt en aan alle kanten aan de overheid gebonden. Of het nu om de woningmarkt, de zorg of onderwijs gaat. De overheid bepaalt. Ik hoor het CDA'er Terpstra (ja, die dus dat lucratieve baantje in die onderwijsmoloch heeft gekregen) nog zeggen tegen zijn toehoorders: "wij willen geen zelfredzaamheid". Het hele apparaat is erop gericht om u en mij in een afhankelijke positie te manouvreren. Waarom denk je dat er steeds weer ladingen mensen de grens over worden gelaten die hun leven lang in een achterstandspositie zullen zitten afhankelijk van een almachtige overheid? Dat is geen toeval. Daar zit een strategie achter.

TheOneWhoKnocks | 18-08-15 | 20:18

@King of the Oneliner | 18-08-15 | 20:13
Ben jij een lok verzetsstrijder?

SyntaxError | 18-08-15 | 20:16

vonLoghausen .. een stemmenteller boven in beeld .. Joris dat maar eens even in elkaar.

SyntaxError | 18-08-15 | 20:14

VVD, het moest verboden worden.

Wolly | 18-08-15 | 20:13

De politie staakt.
Het leger heeft geen kogels
De koning is op vakantie (wanneer niet?)
Rutte loopt wijdbeens op het strand (zand (of zaad) in z'n naad)
Binnenhof staat op instorten.
NU is de tijd voor een staatsgreep!

King of the Oneliner | 18-08-15 | 20:13

NL'ers willen geen eigen keuzes maken en geven maar al te graag alles weg aan de overheid of aan anderen.
Niet alleen het 'sparen voor de oude dag', maar ook bijvoorbeeld vakantiegeld; Geld dat ingehouden wordt op je salaris, omdat je het anders toch maar zou uitgeven (terwijl de baas er rente over vangt, en je het kwijt bent als het bedrijf failliet gaat). Ik heb het hier al vaak genoemd, maar elke keer is de reactie van de reaguurders dat het ongemoeid moet blijven, dat ze het wel prettig vinden zo, etc etc...

--sql error-- | 18-08-15 | 20:13

@Trekvogel12 | 18-08-15 | 20:00
Leest u het stuk in de NRC nog eens tot het einde. Een regering die wel pleit voor een participatiesamenleving maar dit niet met waarachtige lastenverlichtingen en een terugtredende overheid gepaard laat gaan, dat is holle retoriek. Veel mensen kunnen prima voor zichzelf zorgen als de overheid niet zo'n grote greep in hun portemonnee zou doen.

Piet Karbiet | 18-08-15 | 20:12

@SyntaxError | 18-08-15 | 20:07
Rechtstreeks naar de kiesraad vertrouw ik niet.
En ik wil een online stemmenteller boven in beeld zien!

Botte Hork | 18-08-15 | 20:11

De VVD zijn communisten. Allemaal!

Lewis Lewinsky | 18-08-15 | 20:10

@Mesmer | 18-08-15 | 20:04

Leuk bedacht, maar de handtekening vergt nogal wat handelingen zonder tekentablet.

BenBinnen | 18-08-15 | 20:09

Wie denkt dat de VVD liberaal is denkt ook nog dat de PvdA voor arbeiders opkomt of dat GL iets met Natuur en linke idealen heeft.

Bestaansrecht van een partij en enig nut is het vastplakken van een zetel en zo doen alsof hun praatclub voor burgers opkomt.

hangtiet met knoop | 18-08-15 | 20:08

"stomme domme kudtlul"... spartacus is net 12 geworden? of heeft sjonnie het eigenlijk geschreven?

--sql error-- | 18-08-15 | 20:07

Kortom, Zelfs VVD-stamhoofd Halbe Zijlstra is gewoon een a-liberale stomme domme kudtlul.
En die hele kliek die met hem meebralt is van hetzelfde laken een pak.
Ik vraag me alleen nog af of het een corrupte bende is of een dictatuur.... of allebei.

Willem van Rood | 18-08-15 | 20:07

@Botte Hork | 18-08-15 | 20:02
Het idee erachter lijkt mij dat wanneer de formulieren naar GS en BC gestuurd worden, kunnen zij ze zelf ook tellen (als ze willen ook de uitkomst manipuleren), maar uiteindelijk worden ze bij de kiesraad op de balie gekiept.
Maar het kan ook rechtstreeks naar de kiesraad.

SyntaxError | 18-08-15 | 20:07

@Trekvogel12 | 18-08-15 | 20:00

Het is precies andersom. Vroeger zorgden mensen voor zichzelf en anderen. Als je je blauw betaalt aan een overheid, dan is de automatisch volgende houding: "Waarom moet ik dat doen? Daar betalen we toch voor?". Gaat op voor zorg voor ouderen, buren, afval, plantsoenen, etc.

Daarnaast zorgt juist de overheid voor straf op sparen en beloning voor schulden maken (vermogenrendementsheffing, aftrekbaar maken van schulden, rente lager dan inflatie). Iemand die zuinig is en veel spaart is onder ons huidige regime knotsgek: je vermogen teert in, raak je werkloos dan kun je eerst je vermogen aanspreken, valt de bank om dan ben alles boven de 100.000 euro kwijt, ga je naar het bejaardenhuis dan plukken ze je daar kaal.

Nee, mensen kunnen prima voor zichzelf en elkaar zorgen, maar dan moet je ze dat niet eerst via marxistisch onderwijs en overheidsbemoeienis àfleren.

BenBinnen | 18-08-15 | 20:06

Dit kan wel wat worden maar ik vraag me af of het volgens de regel mag.. github.com/GeenPeil/teken

Mesmer | 18-08-15 | 20:04

We kunnen beginnen met het opheffen van de verplichte 8% reservering van het vakantiegeld op loon. Dat mijn opoe nou blijkbaar te dom was om te sparen voor een fietstocht of een tweedehands Miele, soit. Vandaag de dag moeten werknemers dat maar lekker zelf bepalen. Zeker voor hen die niet in juni op vakantie gaan of sowieso niet meer op reis kunnen. Paternalistisch en socialistische bemoeizucht. Zien we daarna wel verder.

Piet Karbiet | 18-08-15 | 20:03

@lanexx | 18-08-15 | 19:52
Maar op het formulier staat het adres van de kiesraad:
Kiesraad
Postbus 2700
6401 DE HEERLEN

Dat zorgt dus voor verwarring. Ik bedoel, sommigen onder ons zullen het direct daarnaartoe sturen, wat het natellen gaat bemoeilijken.

Dus voor zover ik het begrijp is het formulier goed maar moet het worden gestuurd aan:

Burgercomité EU
Postbus 901
1180 AX AMSTELVEEN

Of dus naar GS. Verwarrend!1!!

Botte Hork | 18-08-15 | 20:02

Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking kan niet zelfstandig zijn/haar zaakjes regelen en de overheid weet dat ook. Als bv. pensioenafdracht niet meer verplicht is, dan krijg je mensen die niet hebben gespaard en geen pensioen hebben geregeld. Het gevolg is grote armoede onder ouderen en dom klaagvolk dat gaat eisen dat de overheid het moest regelen.
Dit geldt niet alleen voor pensioenen, maar zo'n beetje elk aspect in het leven. Die overheidsbemoeienis is juist gekomen, omdat mensen het niet zelf kunnen.

Trekvogel12 | 18-08-15 | 20:00

lanexx | 18-08-15 | 19:52

Dank! Ik zie op twitter dat de appbouwer voor teken.geenstijl.nl ook bijna klaar is.

Mesmer | 18-08-15 | 19:54

@LekkerAnoniem | 18-08-15 | 19:51
Je bent niet de enige zo te zien ... komen ze zodadelijk met de episch lancering dan?
-edit geduld-
Mesmer | 18-08-15 | 19:42
Het zal me benieuwen.

SyntaxError | 18-08-15 | 19:53

Mesmer | 18-08-15 | 19:44
Niet naar de kiesraad. Op de site van Burgerforum staat het adres van Burgerforum, Amstelveen, de link heb je nu. Zij willen alles zelf tellen en daarna doorsturen naar de kiesraad.

lanexx | 18-08-15 | 19:52

@Botte Hork | 18-08-15 | 19:38
En mijn reactie wordt dan weggejorrist. Heb toch niets verkeerds gezegd? Echt.. ik vind het maar vaag.

LekkerAnoniem | 18-08-15 | 19:51

@Mesmer | 18-08-15 | 19:44
Blijkbaar wel. Dacht ook dat GS het zou doen. Mede om zeker vast te stellen dat het klopt. En ook een site, een app, promo dingen.

Denk (hoop) dat er achter de schermen aan wordt getimmerd. Maar iets gaat niet helemaal volgens plan vermoed ik. Afwachten maar dus.

Botte Hork | 18-08-15 | 19:51

Als er in Nederland al ooit een vlaktaks wordt ingevoerd, is het tarief 52%... Voor minder doet de overheid het hier niet.
Van Klaveren heeft gewoon gelijk, de VVD zijn een stel socialisten die zich als liberalen voordoen...

Hatchcock | 18-08-15 | 19:49

Het is GELUL met hoofdletters dat 'de zorg' mislukt is wat betreft marktwerking. Ja, dat wil de media je maar wat graag doen geloven.
Toen het deel LANGDURIGE zorg kapot werd gemaakt door het PGB de nek om te draaien (gefeli VVD), ging maar liefst 25% van de succesvolle initiatieven die de zorg verrijkten met nieuwe, innovatieve zorgverlening op kwalitatief hoogstaand niveau (toegegeven, niet overal was het niveau zo hoog) kapot.
Nu, na 2,5 jaar lang 'doorpakken' en daarmee veel ondernemerschap de zorg uitgetrapt te hebben (met name kleine ondernemers) is het keuzepakket fors uitgedund. Hoezo corporatisme. Het is de idiotie van de media dat die zich te lui en weinig geïnteresseerd tonen dat er in Den Haag gedacht word dat het corperatisme is wat de zorg kapot maakt. INTEGENDEEL. Het is de politiek zelf met hun wispelturigheid, veel te weinig ter zake kundige mensen, veel te macro gerichtheid. Veel te bemoeizuchtig ook.
.
Over de ziekenhuiszorg en de eerstelijns hulpverlening kan ik geen oordeel vellen. Maar ik hoor dat er daar ook een giga kaalslag heeft plaats gevonden. Echt niet ten faveure van de potentiële patiënt.

Helder Groentje | 18-08-15 | 19:47

SyntaxError | 18-08-15 | 19:45

Dat zou best triest zijn..

Mesmer | 18-08-15 | 19:45

@Mesmer | 18-08-15 | 19:42
Ze hebben het te druk met promomeisjes denk ik.

SyntaxError | 18-08-15 | 19:45

@ Botte Hork | 18-08-15 | 19:38 Ik dacht dat geenstijl de stemmen zou verzamelen. Maar het kan dus ook direct naar de kiesraad?

Mesmer | 18-08-15 | 19:44

Moest trouwens even goed kijken toen ik het plaatje zag. Dacht eerst dat het Bill Cosby was.

Dhr. de Wit | 18-08-15 | 19:43

Daar heeft-ie wel een punt. Op papier dan. Maar iets in mij zegt dat ze het na een half jaar helemaal hebben verkloot, we die slicke Bram niet meer kunnen luchten en er nog meer splinterpartijen ontstaan. Manmanman. Politiek is zo 2014.

Bass Trouble | 18-08-15 | 19:42

-edit geduld-

Mesmer | 18-08-15 | 19:42

Zijlstra, de vleeschgeworden Friese nationaalsocialist zegt ook weer eens wat.
Heb de man nog nooit op een zinnig voorstel kunnen betrappen.

Ommezwaai | 18-08-15 | 19:41

Marktwerking is verzonnen door socialisten.
Als marktwerking écht zou bestaan dan hoeft de overheid ook niet in te springen als boeren hun spul weer eens niet kwijtkunnen vanwege [vul in].
Als marktwerking écht zou bestaan dan zouden energiebedrijven ook geen enorme subsidies nodig hebben om windmolens te bouwen.
Als marktwerking écht zou bestaan dan was TTIP er ook nooit gekomen.
Als marktwerking écht zou bestaan dan zou de EU ook geen miljarden subsidie hoeven te pompen in allerlei onzinprojecten waar bedrijven voor kunnen intekenen.

Socialisten blijken dus best wel a-sociaal te zijn...

Dhr. de Wit | 18-08-15 | 19:40

We zullen volgend jaar niet eens fatsoenlijk halen als we niet eerst die islamitische negertsunamie van duizenden per dag kunnen keren. Liberaal of sociaal doet er niet toe voor de grootste dreiging van dit moment.

Meneer Reaguurder | 18-08-15 | 19:39

@lanexx | 18-08-15 | 19:35
Tekenen voor het referendum kan in ieder geval al wel: www.referendumovereenwet.nl/publicati...

Maar waar GeenPeil blijft is ook mij een raadsel.

Botte Hork | 18-08-15 | 19:38

Het wordt tijd dat het grootste deel van onze samenleving - wegkijkend Nederland - dit stuk 100 dagen lang bij het wakker worden én slapengaan opdreunt. En hun decennialange stemgedrag eens gaan wijzigen van FC Weg-met-ons naar een partij met gezond verstand. Wie dat dan ook moge zijn.

de Voorzittert | 18-08-15 | 19:36

LekkerAnoniem | 18-08-15 | 19:33
Ja raar, Burgerforum heeft het al op de site. ik heb al tig kopieën!

lanexx | 18-08-15 | 19:35

-weggejorist-

LekkerAnoniem | 18-08-15 | 19:33

Die Joram heeft gelijk. Gewoon gelijk.

Pakje Tjolk | 18-08-15 | 19:33

Het enige echte probleem is inderdaad de alsmaar groeiende overheid. De oplossing van vrijwel elk probleem dat we hebben is dan ook een kleinere overheid.

Old_Spice | 18-08-15 | 19:32

NRC, De druipsteen van de geest..

Rollins | 18-08-15 | 19:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken