Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

AUFMACHEN. Enschede gaat Gestapo op inwoners

maflodder.jpgIedereen en zijn moeder hartstikkene boos op gemeente Enschede op de sociaalmedia. "Gemeente Enschede gaat deuren langs voor adresonderzoek" kopte Tubantia gisteravond. Poppen aan het dansen. Privacy dit. Kan dit zomaar dat, en Mi Casa is helegaar niet Su Casa. De huisbezoeken te Enschede vinden plaats in het kader van het project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit; een samenwerkingsverband van de ministeries van Binnenlandse Zaken, Veiligheid en Justitie en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. "Adreskwaliteit" is een mooi woord voor "Big Brother is Watching You". Deze "TringTring" Gestapo Pipo's te Enschede hebben een extraspeciaal mandaat om huizen binnen te vallen, om tandenborstels te tellen, wasmanden om te keren en aantallen kinderbijslagkoters te tellen. En om te kijken of de inrichting van het puissant gesubsidieerde huurhuis wel matcht met de hoogte van de bijstandsuitkering. En dat is natuurlijk tegen het *kuch* zere been van arbeidsongeschiktheids-fakers en overige fraudeurs. Maar hallo boosmensen. U weet toch. De Verzorgingsstaat Days zijn voorbij in Nederland. Alleen drijfnatte import-dobbernegers krijgen anno 2015 nog graties Miele's, smartphones, woningen en zakgeld. NL werkloze labbekakken in de bijstand met twee auto's voor de deur, een voedselbank-account, 68 toeslagenregelingen, een schuur vol lege Wehkamp- en Zalando-dozen en een heule grote breedbeeld met het logo van SBS ingebrand, zijn de sjaak in de participatiemaatschappij van PvdA/VVD. En terecht. Het moest maar eens afgelopen zijn met die mateloze uitvreterij op kosten van de taxpoethoester. Hup Enschede!

Reaguursels

Inloggen

Prima als ze komen kijken bij adressen waar gratis geld naar toe gaat. Oftewel hier bij mij komen ze echt niet binnen.

noerg | 05-08-15 | 21:03

Doe het goed. Onderzoek direct ook andere vormen van fraude/misdrijf. En doe deze test in Amsterdam (ipv in een brave middelgrote provinciestad). Daar valt het meest te scoren. Maar nee dat durft men waarschijnlijk niet aan (teveel correcte mensen met waarschijnlijk een minder zuiver eigen achtergrond).

ad melkert | 05-08-15 | 18:16

Pak die 400.000 autochtone uitvreters aan!

Kaan78 | 05-08-15 | 17:23

Enschede loopt achter.
Hebben ze in Rooterdam jaren geleden al gedaan.
Was schrikken om de deur ppen te doen en eerst twee politieagenten te zien.
Mijn man was met zijn auto naar Alphen a/d Rijnbom te werken.
Dacht dus dat hij een ernstig ongeluk had gehad.
Zes man sterk woningstichting en sociale dienst.
De twee van de sociale dienst heb ik buiten laten staan.
Woningstichting ging aantal bedden bekijken en tandenborstels tellen.Serieus.... Op jacht naar onderverhuur en sociale fraude.

Lilia2 | 05-08-15 | 14:55

Gelukkig is het geen probleem dat dobbernegers met een verblijfsvergunning gewoon 1400 - 160 euris per maand krijgen. En een huurwoning. Zonder controles.
Bijstand is overigens 1000 - 1100 euro. En die is voor werkloze, blanken, die niet gedobberd hebben.

Raider Twix | 05-08-15 | 14:31

Dit soort praktijken hebben ze jaren geleden al in Rotterdam en Den Haag uitgevoerd. Toen was het brandveiligheid en bevolkingsonderzoek. Met een hoop poeha mensen intimideren om bij mensen in huis te kunnen kijken. Feitelijk mag je deze eikels gewoon weigeren. Zijn echter gevallen bekend van meld misdaad anoniem misbruik. Zooitje politie aan de deur en dan zo'n gemeentelul sneaky mee naar binnen glippen. Walgelijke praktijken.

eigen-mening | 05-08-15 | 14:17

Soms wordt ik een beetje ontoepasselijk van al die kloothufters die staan te smeken om een politiestaat. Ook echt zo typisch Nederlands. In andere landen hebben ze het veel sneller door, maar Nederlanders? Als die een stok hebben om mee te slaan worden ze blind en slaan ze om zich heen zo hard ze kunnen. Het komt niet eens in ze op dat ze die stok ook kunnen wegleggen. Bloed willen ze zien, maar o wee als ze zelf aan de beurt zijn. Dan schreeuwen ze moord en brand.

Bad Karma | 05-08-15 | 12:46

[...] Huizen zomaar binnen vallen moet niet kunnen.. ook niet als het voor een onderwerp is dat je dan toevallig wel goed uit komt / waar je het wel mee eens bent.

DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:59

Precies. Een tijdje geleden werd op deze site in een paar langere stukken nog lekker gekoketteerd met libertarisch gedachtegoed, maar dat en principes over privacy smelten direct weg als er belastinggeld in het geding is blijkbaar.

Overwatch | 05-08-15 | 12:42

Als de hoogte van een uitkering afhankelijk is van de thuissituatie, dan is het niet zo vreemd dat men dat wenst te controleren.

McMarx | 05-08-15 | 12:40

telelezer | 05-08-15 | 11:11
Goed gezegd en helemaal juist. Door gluiperige vermenging van inkomsten en vermogen wordt deze groep onevenredig zwaar belast.

kindapaas | 05-08-15 | 12:03

Ik snap deze reacties niet. Het is toch gewoon een 'aankondiging' van een VOLKSTELLING ! Maar nee dit is framing en men denk al snel dat het alleen om mensen met een uitkering gaat. GEFOPT !
Maar binnenkort geen wiettuintjes meer in Enchede, geen illegale B&B's en al wat dies meer zij.
Als je deze pilot toestaat, reken dan zelf ook maar op bezoek. En denk vooral dat men bij jou niets zal vinden, want je bent immers een heilige !
Maar stel nou dat anderen jouw naam noemen in verband met iets dat 'zeer' doet ?

Uilenspiegel | 05-08-15 | 12:03

TeeJee | 05-08-15 | 09:07: ja dat mag, weigeren, maar dan krijg je ook geen uitkering meer en dan hoef je na een paar maanden helemaal geen deur meer open te doen want die heb je dan niet meer. Dat hoeft niet zo'n groot probleem te zijn want ik begrijp dat het eerste wat men voor je regelt bij een daklozen opvang een uitkering is, ik vraag me af wat ze doen als je die niet krijgt want recht op gratis bbb hebben alleen asielzoekers, als autochtoon moet je dat gewoon betalen.

sufkut | 05-08-15 | 12:01

Roger-Rabbit | 05-08-15 | 10:52

Helemaal mee eens, maar laten we dan eens doordrukken. Daarmee bedoel ik, Den Haag platleggen. Net zolang tot ze gvd luisteren. Maar zolang het kiesgedrag het tegendeel laat zien, valt het niet mee.
Mijn persoonlijke mening over deze controles heb je al gelezen. Echt, gratis geld bestaat niet. Ik moet ook belastingen betalen om dit te laten voortgaan. Ik heb recht op een juiste verdeling van dat geld.
Vermoeden van fraude? Controle. Dit geldt voor zowel particulieren als bedrijven, dus ik snap echt die stuip van vele mensen niet.
Het is geen gestapo die kruisjes verft.. gewoon controle meer niet.
Beroepen op rechten doet iedereen en z'n moeder, maar als de plichten worden gecontroleerd is het land te klein. Want vrijheid?? Please...

Sophie9985 | 05-08-15 | 11:59

nederburger | 05-08-15 | 11:51
niet te vergeten dat je bij die adressen meestal ook een bataljon ME-ers kunt meesturen.

swift1.6 | 05-08-15 | 11:58

krabbegat | 05-08-15 | 11:21: iedereen heeft wat te verbergen. Ik zal je hele simpele voorbeelden geven. Waarom draag je kleren? Waarom doe je 's avonds de gordijnen dicht? Waarom laat je je salarisstrook niet aan je collega's zien? etc. etc. Oh wacht, dat is natuurlijk heel anders in jouw beleving.

sufkut | 05-08-15 | 11:53

Het is natuurlijk al lang gewoon bekend bij de gemeente wat de "foute" adressen zijn. Maar als je daar naar toe gaat ben je wel overduidelijk aan het discrimineren... Dus scheren we die andere 99% van de adressen over dezelfde kam.

nederburger | 05-08-15 | 11:51

Dus als je weigert mee te werken, dan kan je uitkering of toeslag worden gekort of beeindigt. Ook al werk ik, van de belastingsdienst krijgt ik ongevraagd kinderbijslag, zorgtoeslag, huurtoeslag en om fulltime werken mogelijk te maken voor gezinnen met kinderen eventueel kinderopvangtoeslag en/of kindgebonden budget. Maar hoe dan ook: die gasten komen mijn voordeur niet binnen en mocht ik gekort worden op op mijn zorgtoeslag, dan zal ik door procederen tot de Europese Gerechtshof. Maar ja, een gemeenteraad waar de D66 de meerderheid heeft en nog een paar VVD wethouders, dan weet je hoe laat het is.

loser | 05-08-15 | 11:46

Soms zijn mensen echt bijna net echte mensen. Als het in hun straatje past, dan mag de overheid alles, totdat het in hun straatje past, want dan mag de overheid helemaal niets. lik toch mijn reedt.

deEerlijkeLeugenaar | 05-08-15 | 11:29

krabbegat | 05-08-15 | 11:21
zeg eens, wat is je echte naam, bsn nummer, bankrekening en pincode?

swift1.6 | 05-08-15 | 11:29

Eerst klem betalen aan belasting waardoor je niet kunt sparen (en wat je wel kunt sparen wordt anderszins wel wegbelast), en als je dan een uitkering aanvraagt komen die rukkers je huis binnen. Communisme heet dat.

Gewinflipt | 05-08-15 | 11:23

Diegene die voor zijn let wel: het begint bij de bijstandsgerechtigden maar het eindigt sowieso bij elke potentiële belastingbetaler!!!

ProAsfalt | 05-08-15 | 11:23

Stasi praktijken, in de VS willen veel mensen vrij vuurwapenbezit juist om de overheid van hun land te kunnen schieten. En terecht denk ik.

Gewinflipt | 05-08-15 | 11:22

DanBilzerian | 05-08-15 | 11:19
het moet makkelijker worden om (opnieuw) een uitkering aan te vragen, dan krijg je mensen ook aan het werk. Nu moet je als je een maand gewerkt hebt weer van voor af aan beginnen met de hele procedure, inclusief maanden wachten tot je weer geld krijgt. Dat werkt ook niet echt bevorderlijk.
Eerste aanvraag gewoon de normale procedure, daarna moet je een tijdelijke uitkeringsstop kunnen aanvragen om tijdelijk werk te kunnen doen.

swift1.6 | 05-08-15 | 11:22

Mensen die huilen om privacy hebben altijd wat te verbergen. Zo komen we erachter wat precies. Hulde!

krabbegat | 05-08-15 | 11:21

Ron Burgundy jr. | 05-08-15 | 09:11
heel goed, dan maak je tenminste de complete arbeidsmarkt kapot.

swift1.6 | 05-08-15 | 11:19

Aanpakken die handel, we schreeuwen om mensen in de recreatie sector hier. Maar er komt niemand terwijl het aantal uitkeringen en mensen in de bijstand is gestegen.
En als er dan iemand komt, loopt die al te miepen als boven de 30 graden wordt ga ik niet werken.
Dat is de mentaliteit van de labbekakken van de meeste jeugd tegenwoordig. En als er dan uberhaupt iemand komt werken blijkt al het werken via de smartphone te gaan die kunnen ze niet laten liggen.

DanBilzerian | 05-08-15 | 11:19

Achter de voordeur heeft de overheid gewoon NIETS te zoeken. Als er veel fraude gepleegd wordt met toeslagen en uitkeringen is er blijkbaar iets mis met die regelingen.

Bytemaster | 05-08-15 | 11:17

dat ze eerst maar eens controleren waar dat koningsliedgeld is gebleven.

swift1.6 | 05-08-15 | 11:14

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:43
Dat dacht ik al. De beroemde onderbuik.

deEerlijkeLeugenaar | 05-08-15 | 11:13

en dan? inrichting? Beetje gratis als zoekterm gebruiken op marktplaats en je hebt een complete inrichting voor bijna niets, inclusief vrij nieuw spul en tuin.

swift1.6 | 05-08-15 | 11:12

In de bijstand zitten echt niet alleen maar bijstandsmoeders, allochtonen, werkweigeraars of jongeren, maar helaas steeds meer 50+ers met jarenlange werkervaring, die door de schandelijke Haagse afbraak van onze economie hun werk kwijt zijn, en nooit meer aan de bak komen.
-
Het verlies van deze ervaren mensen is een enorme schade voor de arbeidsmarkt.

Omdat ze door leeftijdsdiscriminatie geen werk kunnen vinden moeten ze ongewild van een ellendige minieme bijstands uitkering zien te overleven en moeten, om ellende op ellemde te stapelen, ook nog eens eerst verplicht(!) hun huis en spaargeld opeten.

Zo zijn ze dus alles maar dan ook alles kwijt waar ze hun levenlang voor gewerkt en gespaard hebben, en resteert hen voor de rest van hun leven een uitzichtloze financiele positie!

Veel echtscheidingen en soms zelfmoorden zijn het gevolg. Maar dat interesseert niemand, want ooh die gemene bijstanders zijn immers oplichters en, foei ze teren allemaal op onze zak, ooh wacht even, we vergeten dat ze hun leven lang daarvoor premies en belasting te hebben betaald.
-
Ik zou beslist niet met ze willen ruilen!
-
En omdat een klein aantal (veelal buitenlandse) oplichters het verpest voor de rest worden bovenstaande mensen ook nog eens gedemoniseerd en geschoffeerd.
-
Wat een land zijn we geworden
-

telelezer | 05-08-15 | 11:11

Ik heb al een dubbel wandje getimmerd...

Mark_D_NL | 05-08-15 | 11:10

@DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:59
Wat heet "zomaar binnenvallen"? Wie van een uitkering leeft is in principe thuis, en wie fraudeert moet je niet van te voren vertellen dat je komt.
Iets soortgelijks is overigens aan de gang bij studenten. Daar schijnt veel gerommeld te worden met uit- en thuiswonende beurzen, zodat nu op adressen met merkwaardig veel bewoners gecontroleerd wordt. Situaties als "ik heb een kamer voor je; daar wonen officieel al 7 man maar er komt toch nooit iemand kijken". Gaat per stuk om bedragen van niks, maar gezien de aantallen kost het de belastingbetaler wel veel geld.

Synecdoche | 05-08-15 | 11:01

telelezer | 05-08-15 | 10:45
Ja en nee.
Die camera's aan de weg. Weg daarmee. Internetgegevens bewaren. Niet doen. DNA banken bijhouden. Absoluut niet.
Maar goede vaste woon- en verblijfsgegevens bijhouden is noodzakelijk voor het functioneren van een rechtsstaat.

zevensprong | 05-08-15 | 10:56

@LTS__zwakstroom | 05-08-15 | 08:58
.
Nou nou nou, niet zo negatief over uzelf. Autist? Nee dat nou ook weer niet, laten we het bij zwakstroom houden. Iedereen tevreden incl. uzelf. ;)

[x] Ongeschikt | 05-08-15 | 10:56

@Sophie9985
Als Rutte geen antwoord geeft op die miljarden naar brussel,waarom de mensen dan wel ?
Daar zit pas het geld,en al die waanzins projekten van ze.

Roger-Rabbit | 05-08-15 | 10:52

telelezer | 05-08-15 | 10:45
Graag onweerlegbare bewijzen voor de door u genoemde percentages.


Lijkt me leuk om te horen hoe u dit heeft kunnen achterhalen terwijl onderzoekers van PWC dit niet betrouwbaar kunnen meten.
Maar goed, daarom werkt fraude ook heh?

TeeJee | 05-08-15 | 10:52

Alle gegevens van iedereen in de computer! Hitler, Honecker en Stalin hadden hier slechts van kunnen dromen-
-
En dan een grootscheepse VoPo (de DDR Gestapo) overval bij iedereen die het ongeluk heeft om in de bijstand te zijn beland; gewoon omdat 5% van de bijstanders de zaak oplicht moeten de 95% goede en oprechte burgers daarvoor geschoffeerd worden..?
-
AUFMACHEN, POLIZEI...! SCHNELL SCHNELL..!
-

telelezer | 05-08-15 | 10:45

@niks mis mee 
Is een baantje waar veel op geilen,verraders lopen er genoeg rond.

Roger-Rabbit | 05-08-15 | 10:43

Huflind | 05-08-15 | 10:34

Allereerst, kalmeer. Ik heb geen idee uit welk jaar jij bent, maar voorheen moest je gewoon kunnen aantonen wat gevraagd werd. Heel normaal, niks aan de hand. Nu het na lange tijd weer eens wordt aangehaald, schieten er wel erg veel mensen in de privacy stress. Gratis bestaat niet. Controle wel, om te proberen om frauderende mensen ( die btw ook weer zorgen dat er steeds meer geld moet worden opgehoest door jou en mij ) ter verantwoording worden geroepen. Dat is alles. Ik ben het helemaal met je eens dat het sowieso een puinhoop is, maar dat doet niets af aan het initiatief. Trek het je niet persoonlijk aan, rechten en plichten dienen beide te worden voldaan.

Sophie9985 | 05-08-15 | 10:41

Wat is 'Aufmachen' in het Somalisch? Ik voel een taalcursus voor ambtenaren aankomen.

Nivelleermarionet | 05-08-15 | 10:39

Ja en voor je het weet heb je de bijbehorende NSBers.

niks mis mee | 05-08-15 | 10:36

@Sophie9985 | 05-08-15 | 10:19

Ow ja joh!? Dus ik werk me eerst het halve jaar de pleuris voor en geheel ten goede van de overheid en als ik dan aan het eind van het jaar een schijntje terug krijg via de HRA dan "heb ik dat maar te verantwoorden"? Over verantwoorden gesproken: kabinet, naheffing EU, vragen?

Huflind | 05-08-15 | 10:34

Het grote verschil met het verzamelen van alle data van iedereen door de overheid met dit, is natuurlijk dat er gericht wordt gezocht in de hoek waar fraude wordt gepleegd. Wanneer je werkt voor je geld moet je je ook verantwoorden tegenover je werkgever. Waarom zou een bijstandstrekker zich niet hoeven te verantwoorden wanneer hier aanleiding voor is?

zed is dead | 05-08-15 | 10:34

Nu beginen ze hiermee,straks word elk bezocht.
Wordt echt een gestapo land.

Roger-Rabbit | 05-08-15 | 10:34

Falende overheid,

Dus alle door de overheid ingestelde maatregelen en wetten hebben gefaald, dit is een bewijs van onvermogen en dat het duurbetaalde ambtenaren apparaat een soepzooitje is. Er is maar een oplossing voor deze puinhoop, opnieuw beginnen en vanaf nul weer opbouwen.

Dit houdt in, dat de grondwet moet worden aangepast naar inzichten van deze tijd met inspraak van de burgers ( Eenmalig een groot referendum over diverse punten)

En nu een beetje eng punt, om dit waar te kunnen maken zal dit alleen werken bij een tijdelijke lichte vorm dictatoriaal leiderschap van enkele niet gebonden informele leiders. Bij deze operatie dien je de oude politiek buiten de deur te houden en geen enkele inspraak geven, alleen via het referendum.

En waarom haal ik dit aan, nou om de volgende rede. Volgens de oude politiek bestaat een groot deel van de bevolking uit minder begaafde en kunnen zulke beslissingen niet aan volgens D66 hopman Pechtold.

Bij de VVD loopt er een domme hautaine vrouw rond, een zekere Annemarie Jorritsma die de PVV en de SP extreem vind en de leugens van Rutte nuttig vindt.
Mevrouw als u het over de PVV hebt dan heeft u het over +/- 2.500.000 kiesgerechtigde en bij de SP over +/- 2.000.000 kiesgerechtigde .

En dit is de rede om deze hypocrieten die mij vertellen wat goed of slecht voor ons is buiten de deur te houden.

von Amsberg | 05-08-15 | 10:29

Zo lang er nog mensen in Enschede zijn die hun zakken blijven vullen op kosten van de gemeenschap is dit gewoon een wassen neus.
De PVDA heeft jaren in Enschede nooit gecontroleerd en eindelijk worden ze wakker

gerrit5042 | 05-08-15 | 10:25

In de UK controleren ze op die manier of je je BBC kijkgeld betaalt. Die gasten ("goons") kan je gewoon van je erf sturen als ze geen huiszoekbevel hebben. En je mag die mensen filmen vanuit je voordeur. Over die aan de deur gesprekken cirkuleren erg vermakelijke filmpjes op internet.

Koonkluk Huis | 05-08-15 | 10:22

Beter kunnen ze al die mensen een brief sturen dat ze een geldprijs hebben gewonnen. Allemaal melden in een grote gymzaal en dan de deur op slot.

Piet Karbiet | 05-08-15 | 10:20

Huflind | 05-08-15 | 10:17

Als jij je zaakjes op orde hebt, is er niets aan de hand toch? Dat overdreven gezeik over privacy... zolang het met belastinggeld te maken heeft heb je je maar te verantwoorden. Veel makkelijker kan ik het niet maken.

Sophie9985 | 05-08-15 | 10:19

"Dat kan bijvoorbeeld gaan om fraude met belastingen, toeslagen of uitkeringen."

Kortom, iedereen die gebruik maakt van de hypotheekrenteaftrek, zorgtoeslag, kinderbijslag, etc. (Waarschijnlijk meer dan 4/5 van Nederland) is bij deze verdacht en dient vadertje staat binnen laten. Eerst een complete jungle aan herverdelingsbelastingen/toeslagen bedenken en dat en passent gebruiken om overal binnen te komen kijken. Totale controle dit, waanzin! Verschrikkelijk eng ook om te zien hoeveel mensen dit nog een goed idee vinden ook, in de waan dat dit niet op henzelf van toepassing zal zijn. Think again.

Huflind | 05-08-15 | 10:17

Goede zaak. Ik woon in Enschede en het percentage uitkeringstrekkers is hier echt belachelijk hoog. Ik ken in mijn omgeving genoeg fraudeurs.
Wordt hoog tijd dat er eens wat beter gecontroleerd wordt of iemand wel recht heeft op gratis geld van de overheid; ik word ook gecontroleerd of ik wel genoeg belasting betaal.

De Hongaar | 05-08-15 | 10:16

Wie betaalt bepaalt.
En we (belastingbetalers) willen niet onnodig betalen.
Dus op gepaste wijze goede zaak om controle uit te voeren op alle gezinnen/personen die uitkeringen, in welke vorm dan ook, ontvangen.
Zou trouwens ook mooi zijn als alle ANBI instellingen gecontroleerd zouden worden.

Butchijo | 05-08-15 | 10:16

Het zal wel hopeloos ouderwets zijn hoor, maar volgens mij hoort bij het RECHT op een uitkering ook de PLICHT om je aan de regels te houden. Als daar controle op volgt, smoel houden met je rechten, nu eerst je plichten en zet tenminste een fatsoenlijke bak koffie als mensen die WEL werken hun werk doen.

Sophie9985 | 05-08-15 | 10:12

Die razzia's zullen wel wat banen opleveren, weinig winst verder.
De belastingdienst geeft al toe niet meer zo precies alles te checken, veel te omslachtig ( en dus duur).

mallekater | 05-08-15 | 10:12

Dirk III
De meest lakse gemeente is zonder enige tijfel Groningen-stad en ommelanden.Controle is er nauwelijks en iedereen verdienst ner nog eens minstens het uitkeringsbedrag bij, woont illegaal samen....

mallekater | 05-08-15 | 10:08

Binnen zonder kloppen.
Is een boek.

Piet Karbiet | 05-08-15 | 10:08

Laten we eerlijk zijn... Ze vallen een huis binnen. Zien een maga TV.. EN DAN???
Amsterdam heeft bijvoorbeeld het meest lakse beleid ever mbt uitkeringsfraude. Er is in totaal "niemand" echt veroordeeld als ik het goed begreep.
Tv heb ik cadeau gekregen van mijn familie uit Verwegistan. Wat kunnen ze je maken? Een rechtszaak aan je broek? Met al die fraudeurs? Dat wordt een ellenlange procedurele uitputtingsslag met D66 rechters die beslissen en dus medelijden hebben voor "de zielige" mensen.
Misschien zit ik fout hoor maar toch.
Daarnaast het feit dat het zo bekend is heeft men dus allang maatregelen kunnen treffen en de super tv even naar de zolder of onder het bed verplaatst bij wijze van spreken.

Dirk III | 05-08-15 | 10:06

Uitstekend streven: in de grote steden A'dam, R'dam, Utrecht en Den Haag is ca. 15% van de bevolkingsadministratie niet meer juist met alle gevolgen van dien. In de iets minder grote steden, zal dat ook wel zo ongeveer zijn.
PS: op de BBC heb je s'morgens altijd programma's over handhaving van de Engelse sociale wetgeving en de jacht op de overtreders daarvan. (Te) Veel van de betrokkenen vallen in de categorie "gekleurde/lichtgetinte medemens" zoals daar zijn Pakistani's, (West)-Indiers, Nigerianen. Tot mijn verbazing dook in het programma ook een Algerijn op, die één of meer Franse uitkeringen bleek te hebben, verder in GB een uitkering had aangevraagd en als klap op de vuurpijl ook een pasje bleek te hebben van de Nederlandse Sociale Dienst. De Engelse autoriteiten zouden de Nederlanders daarvan in kennis stellen, maar gezien onze ingebakken lamlendigheid op dit gebied, vrees ik het ergste.
Kan de aangehaalde acties enkel toejuichen; ze zijn alleen 25 jaar te laat.

oliebolletje123 | 05-08-15 | 10:06

Een glijdende schaal, ik zeg u een glijdende schaal..

Koning één oog | 05-08-15 | 10:06

eigen schuld dikke bult. Toen dit, euhm, zowat drie tot vier jaar geleden ter sprak kwam hoorde je niemand protesteren. Nu ze daadwerkelijk aan huis komen is het huis (hihi) te klein. Typisch nederlands zoiets. De stasi mentaliteit van de bestuurders overigens ook. Ik hoop dat de controleurs tegen een paar knuppels aanlopen, schijnbaar is dat een zeer doeltreffende manier van protesteren. Mits je niet blank bent that is natuurlijk.

sufkut | 05-08-15 | 10:04

@zeg maar jansen
Als u net zo fanatiek werkt als u reaguurt dan lapt u wss genoeg belasting om mijn bijstand ook nog te kunnen betalen. Ga ik nu even ontslag nemen, tot zo!



@Hoosbui
Standaard adres onderzoek. Post adressen worden vaak gebruikt als fraude adres en die ambtenaren draaien gewoon een controlelijstje uit van alle post adressen in de gemeente.

TeeJee | 05-08-15 | 09:59

De gemeente waar ik woon weet, door de koppeling van al die bestanden, al een hele hoop over mij, bijv. wat mijn jaarinkomen is, welke toeslagen ik ontvang, op welk adres ik ingeschreven sta etc. Maar het is nu eenmaal een feit dat héél veel inwoners van Nederland er op hun huisadres een zooitje cq. potje van maken, door bijv. een wietkwekerij te beginnen, hun woning tegen woekerprijzen onder te verhuren aan Oosteuropeanen of door gewoon heel veel overlast voor de buren te veroorzaken. Dat een gemeente daartegen wil optreden lijkt mij een goede zaak. Helaas geldt ook hier wat altijd en overal geldt: de goeden moeten lijden onder de slechten. Mensen die niets misdaan hebben worden de dupe van het wangedrag van anderen door deze controles.

Zenzeo | 05-08-15 | 09:59

Hem | 05-08-15 | 09:53 Zet het nummer "Royals" nog maar weer eens aan.

* "We can drive a Cadillac in our dreams" neuriet. *

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:55

@zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:52

Ja, onterechte beschuldigingen. Maar goed, speelkwartier is voorbij en deze draad is allang offtopic dus ik ga weer even aan het werk :-).

Hem | 05-08-15 | 09:53

Scheetje Beef | 05-08-15 | 09:49 En daarna het aloude 'achter de bank liggen en doen of er niemand thuis is'.

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:53

De lakmoesproef is natuurlijk of ze bijvoorbeeld de Somaliërs op fraude durven aan te pakkeb. Of andere groepen die moeilijk te pakken zijn. Want een aantal keren makkelijk scoren bij sulletjes en de statistieken opluiken kunnen ze al jaren bij de wegkijkende overheid. Of de Bulgaren met echte adrescontroles aanpakken. Het zou wat zijn onze overheid met ballen die optreedt tegen moeilijke groepen !

Graaier | 05-08-15 | 09:53

Hem | 05-08-15 | 09:50 Ja en dat jij op de kast klom heeft een oorzaak.

Ruifeter.

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:52

@zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:49

Oke oke, je had me op de kast :P.

Hem | 05-08-15 | 09:50

Deurbel met camera (skybell, doorbot) gaat nog heel groot worden.

Scheetje Beef | 05-08-15 | 09:49

Als ergens niet prive geld voor wordt uitgegeven dient dat geecontroleerd te worden door een accountant, rekenkamer, kascommissie etc. Dit soort audits is gewoonte. De belasting controleert grote bedrijven, de rekenkamer controleert de staat (of hihi de EU, die zich er, met ons goedvinden, geen moer van aantrekt), de kascommissie controleert de gelden van de vereniging of stichting, vinden we heel normaal.

Verzekeringen controleren de claims die door hun klanten gedaan worden, gewoon toch.

Maar nu hebben we het over bijstandstrekkers, waarbij een gemeente gaat controleren of het geld dat ze uitgeven wel terecht wordt uitgegeven, Dan is er plotseling privacy. Sorry, je kan niemand vertrouwen op zijn blauwe ogen, en aangezien 80 % van de bijstandstandstrekkers behoort tot de usual suspects (racisme, ik weet) is controle hard nodig.

bergsbeklimmer | 05-08-15 | 09:49

Hem | 05-08-15 | 09:47 "Haha nee".

Zo beginnen de meeste ontkenningen. Luchtig.

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:49

Controle is prima. Hoe meer iemand van de staat ontvangt, hoe meer controle. Brave belastingbetalers worden zelfs gecontroleerd, dus waarom belastingontvangers dan niet?

Joris Draaksteker | 05-08-15 | 09:48

En in Utrecht gaat men experimenteren met het basisinkomen... Verschrikkelijk. Dit is wat er gebeurt wanneer een overheid teveel macht krijgt.
.
Gemeenteambtenaren die uw huis overhoop halen? Wen er maar aan mensen. Het is nog maar het begin.

Randiaan | 05-08-15 | 09:48

Zou het veel opleveren? Volgens mij is de winst vele malen hoger bij het natrekken van één grootgraaier uit die zelfde organisatie welke nu gaat controleren. www.omroepwest.nl/nieuws/09-06-2015/sa...

Mark van Leeuwen | 05-08-15 | 09:48

Mooi he, overheid (lokaal, landelijk, EU, noem maar op) is niet in staat gebleken om in het na-oorlogse europa een fatsoenlijke maatschappij neer te zetten (terwijl men dat wel altijd heeft gepretendeerd, verkocht als waarheid, geld voor opgehaald bij de burgers) en de uitwassen van die mislukking geeft als bijvangst het morele mandaat om dit soort activiteiten te ontplooien.

HoerenSloep | 05-08-15 | 09:48

@zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:40

Haha nee, kreeg internal server error. Die refreshte ik en had ik em nogmaals. Daarna maar op vorige geklikt en opnieuw gepost. Ik deed maar wat.

@necrosis | 05-08-15 | 09:44
Dan heb ik het wel goed voor elkaar denk ik? Als mijn werk maar af is aan het eind van de dag. Blijf een uurtje langer als het niet zo is. Omgaan met vrijheid noemt men dat :-). Kantoorleven: heerlijk. En nee, geen ambtenaar.

Hem | 05-08-15 | 09:47

Zou het veel opleveren? Volgens mij is de winst vele malen hoger bij het natrekken van één grootgraaier uit die zelfde organisatie welke nu gaat controleren. www.omroepwest.nl/nieuws/09-06-2015/sa...

Mark van Leeuwen | 05-08-15 | 09:46

Dusss....
Zijn hier bij mijn moeder ook aan de deur geweest. Ja ja roep maar.. Hahah!!! die woont nog bij zijn moeder... Duss Ben voor mijn werk de hele week van huis. Aangezien ik teveel verdien voor een sociale te betalen huurwoning woon ik in een bijhuisje van een boerderij. kopen kan ik helaas door omstandigheden niet. Hier is inschrijven niet mogelijk. Vandaar een postadres bij mijn moeder. Zijn aan de deur geweest om te kijken of dit nog klopt. Zowel ik als mijn moeder krijgen GEEN ik zeg GEEN steun van de hollandse staat. Reden voor bezoek???? Geen idee. Maar tis dus volgens mij niet alleen om fraude op te sporen..

Hoosbui | 05-08-15 | 09:46

@Hem | 05-08-15 | 09:39
Ik was inderdaad reaguurder van 2014 en tevens heb ik een fulltime baan (40-50 uur per week) waar ik NIET kan reaguren.

necrosis | 05-08-15 | 09:44

"Vertrouwen is goed, controle is beter".

Desalniettemin komt een simpele ambtenaar bij mij niet zó maar over de drempel, daar moet 'ie wel een verdomd goede reden (en een briefje van bijvoorbeeld de rechter-commissaris) voor hebben. Maar ik ontvang dan ook geen toeslagen, subsidies of ander gratis geld.

Lieden die wel aan de mem van de overheid hangen moeten wat mij betreft inderdaad braaf meewerken aan een eventueel onderzoek - mits een dergelijk onderzoek wel in alle redelijkheid wordt uitgevoerd.

Reinaert | 05-08-15 | 09:44

deEerlijkeLeugenaar | 05-08-15 | 09:26 Vóór controle: Werkenden.

Tégen de controle: Bijstandtrekkers.

Je moet de dingen eenvoudig bekijken, niet te veel mitsen en maren er bij slepen, dat maakt het namelijk onnodig ingewikkeld.

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:43

Pro tip:
Je pikt de mensen die met uitkering frauderen er zo uit hier in de reaguursels.

QBert | 05-08-15 | 09:42

Deze week kwam er nog zo'n beschuitlul raadslid (portefeuille WMO) van Maarssen2000 met een tweet om uitkeringstrekkers maar de stormschade op te laten ruimen.
Als je dan z'n Linkedin bekijkt, (intussen verwijderd) zie je dat hij z'n hele leven alleen maar uit de sociale zekerheid ruif heeft lopen vreten, als ambtenaar bij allerlei sociale diensten.

gentle giant | 05-08-15 | 09:41

En dan zijn er serieus gemeenten die het basisloon willen invoeren door bijstandstrekkers geen stroobreed meer in de weg te leggen. Resultaat: bakken minder ambtenaren aan het werk want minder administartie, controle, rechtzaken enzv. en bakken meer mensen die zonder enige vorm van het opwerpen van een drempel om in de bijstand te gaan, en zonder enige stimulans om weer aan het werk te gaan, lekker de hele dag kunnen labbekakken op kosten van een steeds selecter wordend groepje werkenden, dat door moet werken tot ze er dood bij neervallen. Bij deze wil ik als werkende even kwijt dat ik alle niet werkenden die prima zouden kunnen werken intens veracht. En ook de mensen die hen geen stobreed in de weg willen leggen.

The real McCoy | 05-08-15 | 09:41

Hem | 05-08-15 | 09:29 Drie keer gefrustreerd op 'post' rammen.


Dat is boosheid. Mooi man.

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:40

@necrosis | 05-08-15 | 09:31

Jawel, maar voor GeenStijl maak ik altijd tijd. Reaguurseltje typen is half minuutje. Reacties lezen ook maar 1. Moet het werk wel leuk houden.
.
Jij dan? Vorig jaar de meeste reaguursels van iedereen?

Hem | 05-08-15 | 09:39

De belastingdienst kijkt naar al uw inkomsten en vermogens en nog veel.
@Jan Tomaat | 05-08-15 | 09:33
Ik mag hopen dat ze dat doen, ik vul die onzin niet elk jaar in April voor de katseviool in.

Horagha | 05-08-15 | 09:37

Pieleke | 05-08-15 | 09:26
Pielemoos, Enschescheetse ambtenaren moeten opeens iets oplossen in hun werktijd in plaats dat ze bv. ik noem maar wat, ook bijstandszaken moeten regelen. Het ´project´ is kortom een gevolg van jarenlang fout regeringsbeleid. Jij, Pielemuis, denkt dat die ´ambtenaren´ dit met hun vol ´verstand´ en met ferme aanpak de klus gaan klaren.

Hele ´project´ verlengt het traject naar een common sense samenleving.

chicago river | 05-08-15 | 09:36

Amen!

Miss Appeltaart | 05-08-15 | 09:33

Ook mensen die niet in de bijstand zitten ( letterlijk) worden gecontroleerd.
De belastingdienst kijkt naar al uw inkomsten en vermogens en nog veel.

Jan Tomaat | 05-08-15 | 09:33

goed idee. ook gelijk wat werkgelegenheid.
zou alleen van toepassing moeten zijn op mensen die subsidies / gratis geld ontvangen. Er mag ook wel wat tegenover staan voor dat gratis geld. Een controle lijkt me het minste.
Uiteraard zal deze doelgroep erg tegen zijn.
Nu afwachten of ze dit ook doorvoeren in pvda bolwerk Amsterdam. Levert werk op voor jaren.........

chiwing | 05-08-15 | 09:33

@zeg maar jansen
Je krijgt ze nog altijd op de kast hé... Briljant gozert! :)

Horagha | 05-08-15 | 09:32

@Hem | 05-08-15 | 09:29
Dan heb je zeker niet veel te doen, als je tijd hebt om te reaguren?

necrosis | 05-08-15 | 09:31

duur 0900 nummer maken en ze een kaartje geven waar ze een afspraak kunnen maken om langs te komen, ingewikkeld bandjes menu eraan hangen zonder terug functie etc etc. zo'n beetje zoals de gemeente ook werkt. kun je nog wat verdienen aan die gestapo van ze

BozeHenk | 05-08-15 | 09:30

-weggejorist-

Hem | 05-08-15 | 09:29

-weggejorist-

Hem | 05-08-15 | 09:29

@zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:16

Niet om het een of ander: ben gewoon aan het werk hoor.

Hem | 05-08-15 | 09:29

Gratis geld brengt nu eenmaal verplichtingen met zich mee. Als die steuntrekkers niet willen dat ze geïnspecteerd wroden kunnen ze vrijwillig afstand doen van hun uitkering. Niemand dwingt hen een uitkering af te nemen.

solcama | 05-08-15 | 09:28

Hele goeie zaak..
Idd landelijk invoeren...

Maar tegelijkertijd, ,
Bestuurders, die er van verdacht worden, zich verrijkt te hebben van gemeenschaps- geld,,,

Onmiddellijk voor de rechter brengen..
En dan niet zo'n eng D66 proleet....

Nee een echte rechter..

Jemaintiendrai | 05-08-15 | 09:27

Wanneer er een topic is over het misbruik van gemeenschapsgeld staan alle reaguurders op hun achterste poten. Wordt er een poging gedaan om verspilling tegen te gaan, staat ook iedereen op de achterste poten. Conclusie: alle reaguurders zijn bijstandstrekkers, maar zitten nog in de ontkenningsfase.

Pieleke | 05-08-15 | 09:26

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:16
Leuk plempsel, maar bij welke reacties haal jij dan de bijstandtrekkers eruit...

deEerlijkeLeugenaar | 05-08-15 | 09:26

als er een dikke auto voor de deur staat is dat toch altijd al gemakkelijk te achterhalen.
en aangezien er het meeste gefraudeerd wordt bij de liberale top ,moeten ze daar ook maar eens wat beter controleren.

pedro300 | 05-08-15 | 09:26

En dat zouden meer gemeentes moeten doen, ik vrees alleen wel dat de anti discriminatie clubjes al weer in de rij staan om schande te roepen. Met de PvdA voorop.

Balletje Mayo | 05-08-15 | 09:25

Hier kan je eigenlijk niets tegen inbrengen.
Als je je handje ophoudt bij de staat, mag de staat ook bij je een kijkje nemen of je de boel niet belazerd.

Horagha | 05-08-15 | 09:25

Grapevine | 05-08-15 | 09:16
Die ´check´ had niet nodig geweest als er een goed immigratiebeleid was geweest. Denk nou niet dat die zevenste of achtste Pool in die woonruimte NIET z´n tandenborstel meeneemt naar de bouwsteiger. Of in z´n lege verfkist.

chicago river | 05-08-15 | 09:21

"De Verzorgingsstaat Days zijn voorbij in Nederland" = "Begin van het Einde van het gratisgeldtijdperk".

doedeljantje | 05-08-15 | 09:19

Ben benieuwd. Waarschijnlijk vallen ze alleen binnen bij de wijken waar in genoeg brave werkende burgers zitten om te kijken of ze wel naar correctheid hun belastingaangiftes invullen.

Vervolgens zullen de Mocro en Turken wijken ongemoeid laten want "racistisch" ofzoiets. Terwijl de laatste cijfers daar van juist zeggen dat 70% van hen niet werkt en van bijstand/uitkering geniet...

Mark my words.

LangeTijdGeleden | 05-08-15 | 09:19

Project Landelijke Aanpak Adreskwaliteit.
En wie ´betaalt´ die deurbezoeken? Juist.
Weer wordt geprobeerd een macro probleem op micro wijze op te lossen.
Met alle gevolgen van dien.
Maar succes ermee. Ambtenaartjes van Enschede.

chicago river | 05-08-15 | 09:16

Niks mis mee inderdaad - stelletje oplichters moet je er nu eenmaal tussenuit kunnen filteren - zo`n check hoeft een werkende NL-er zich niet aan te storen maar eerder toejuichen.

Grapevine | 05-08-15 | 09:16

Werd tijd! Als iemand gratis geld krijgt moet daar iets tegen overstaan. Controle of iemand wel echt recht heeft op al dat gratis geld is een goed idee, wat nog een beter idee is al dat gratis geld terug geven aan de rechtmatige eigenaar! de werkende belasting betalende burger. De uitkeringstrekkers gaan maar lekker op de camping staan in Zeeland in plaats van drie keer op vakantie naar de Costa Del Sol. Misschien moeten we er een reservaat van maken.
Tokkie National Park. Dan kunnen we die tokkies in hun natuurlijke omgeving observeren. Achter de 60" LCD met een tray Schultebrau en Aldi shag draaiend met overgewicht hebbende in veel te strakke kleding dragende IQ gehandicapte homo liberum pecuniam sapien!

r04drunn3r | 05-08-15 | 09:16

En aan de reacties haal je de bijstandtrekkers er uit.

Mooi topic, maakt de dingen inzichtelijk.

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:16

@zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:13

Dat kan je ook doen bij het aanvragen de uitkering. Je kunt een uitkering een bepaalde termijn geven die verlengd moet worden.
.
Dan nog. Kun jij mij cijfers laten zien van (verwachtte, die schattingen zijn er vast wel) hoeveel mensen iemand anders in huis hebben die er niet ingeschreven staat en die van invloed zijn op een uitkering?
.
Daar waar ik vandaag kom: 0. En dat is nog geen 20 km bij Enschede vandaan.

Hem | 05-08-15 | 09:15

Vaste dienstverbanden krijg je niet, WW rechten worden afgebroken, daarna Bijstand.
Wia kom je misschien kwijlend nog in, anders Bijstand.
Als ZZPér niet aan de bak? Bijstand.
Inwonend bij ouders en mantelzorgend? heulemaal geen bijstand.
U bent 3 loonstrookjes weg van de Bijstand.
Allemaal.
Daarom is het tijd voor een kentering. Het basisinkomen.
De grootste besparing is te vinden in de regelgevende en controlerende sector, dus die willen dit niet.
Straks hangen ze ook aan het basisinkomen.
Utrecht en Tilburg gaan experimenteren met het basisinkomen en Enschede gaat medieval op uitkeringsgerechtigden.
In die grote nivellerende gezellige EU waar iedereen gelijk is...
Dit vraagt om hooivorken ende flambouwen.
Het leger heeft toch geen munitie, dus wat let ons?

gentle giant | 05-08-15 | 09:14

Hé, ja, laten we razzia's gaan houden.
Zo kennen we ons land weer.

mallekater | 05-08-15 | 09:14

Hem | 05-08-15 | 09:03 Als je een uitkering en toeslagen hebt kun je verwachten dat dat gecontroleerd wordt. Je hebt maar mee te werken en als je dat zelfs niet wil voor je gratis geld mag van mij de geldkraan dicht.

Ze komen een keer kijken of de opgegeven situatie nog wel klopt, wat willen de ruifeters dan? Elke dag gaan stempelen op een wisselend tijdstip?

Ik snap best dat zo'n bezoek ongelegen komt en dat je dus van te vorentijd nodig hebt om je plantjes en je onderhuurders even ergens anders onder te brengen. Het is kut als ze dan onaangekondigd op bezoek komen.

Maar hé, gratis geld.

zeg maar jansen | 05-08-15 | 09:13

Goed stuk Stift.Waar Enschede van leeft is me al 40 jaar niet meer duidelijk,behoudens de Technische Universiteit en de Grolsch-fabriek,die gelukkig door de vuurwerk-ramp niet afgebrand is.De volgende Tokkie-film zou daar niet misstaan,de spelers zijn er al.Verander de naam ook maar in "Zonnendael".De brand is al geweest ook in de vorige film.

dolfi | 05-08-15 | 09:12

Geweldig. Krijgen we dan eindelijk een overheid die echte goede controles uitvoert ? In plaats schijnwerelden en formele wegkijkwerelden creëert ? Hier is lef en daadkracht voor nodig ! Hoop dat het echt wat gaat voorstellen en het niet meer zo makkelijk maakt om te frauderen !

Graaier | 05-08-15 | 09:11

Langer dan een jaar in de bijstand? Tewerkstellen in de kassen, landbouw of als bejaardenwasser op straffe van korting op de uitkering.

Ron Burgundy jr. | 05-08-15 | 09:11

Vanavond ga ik eerst de boekenkast verplaatsen om wat bewoners achter te kunnen verstoppen.

TheseDays00 | 05-08-15 | 09:11

Slim... een schitterende markt voor ze:
.
aantal werkenden 6.000.000, fulltime 51% en parttime 49%
.
doen iets ambtenaren 1.000.000
UITkeringsgerechtigden 3.000.000
aow-ers 3.000.000

duitse herder | 05-08-15 | 09:11

@deEerlijkeLeugenaar | 05-08-15 | 09:02
Ard van der Steur kent vast wel mensen die .... nee, te makkelijk.

necrosis | 05-08-15 | 09:11

@necrosis | 05-08-15 | 09:07

Klopt. Dit is dan ook een samenwerking tussen de ministeries van Binnenlandse Zaken, Veiligheid en Justitie en Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Een belletje en je toeslag wordt stop gezet.
.
Citaat uit Tubantia: "Zo schrijft de gemeente: ,,Het kan bijvoorbeeld zijn dat het onderzoek naar uw woonsituatie op een andere manier wordt voortgezet, of dat uw uitkering of toeslag wordt opgeschort of beëindigd. In sommige gevallen kan het voorkomen dat de ambtenaren een speciale machtiging heeft om binnen te treden, ook als u dat niet wilt. Die machtiging moet dan aan u worden getoond."

Hem | 05-08-15 | 09:10

Misschien zou het vanaf het begin duidelijker gesteld moeten worden: als je je afhankelijk stelt van de overheid zul je moeten accepteren dat die dan ook de bevoegdheid heeft op alle mogelijke manieren te controleren, dat je niet misbruik maakt van het geld dat anderen voor jou hebben verdiend door te werken.
Dat neemt niet weg dat er nog wel wat andere zaken zijn die ze, zonder inbreuk te maken op iemands privacy, ook wel wat beter zouden kunnen controleren.

B. Randnetel | 05-08-15 | 09:10

Eindelijk gerechtigheid.

jasser | 05-08-15 | 09:07

@Hem | 05-08-15 | 09:03
Toeslagen worden door de belastingdienst betaald, niet door de gemeente.

necrosis | 05-08-15 | 09:07

DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:59
Zomaar huizen binnen vallen kan ook niet en zowel Tubantia als GS doen er weer lekker sensationeel over.
Als een ambtenaar een huis wil betreden zal dat in het bijzijn van een agent en met een gerechtelijk mandaat zijn.


Er staat in het Tubantia artikel ook dat je de ambtenaar gewoon weg mag sturen en dus geen antwoord hoeft te geven. De 'gevolgen' waar men mee dreigt zullen lachwekkend zijn en slechts administratieve verzoeken zijn (kopietje bankrekening bijv.). Die kopietjes krijgt de gemeente toch elk jaar al, ivm kwijtscheldingen.


Mensen met iets meer verstand en kennis lachen de Gemeente Enschede gewoon uit.

TeeJee | 05-08-15 | 09:07

In Arnhem wordt er ook zeer veel misbruik gemaakt van sociale voorzieningen. Bijstanders zijn massaal zwart aan het bijklussen en bij veel sociale huurwoningen staat een auto voor de deur waar je met 3x modaal niet zomaar aan kunt komen. Tijd om al die paupers eens aan te pakken. Hopelijk volgen ze het voorbeeld uit Enschede.

Potje Blufpoker | 05-08-15 | 09:06

De banenmotor van Rutte2.

gentle giant | 05-08-15 | 09:05

jammer dat het niet anders mogelijk is maar wat moet dat moet.

equal to condell | 05-08-15 | 09:05

Belachelijk, dat men tot nu toe geen intensieve controles uitvoerde als een sociale uitkering wordt verstrekt. Dat is normaal.
Ja,je levert wat privacy in. Maar er mag best wat tegenover staan. Het is geen gratis geld.

Lentehaas | 05-08-15 | 09:04

@DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:59

Dank je. Ik was in mijn comment dus niet de enige. Ik snap dat je fraude moet aanpakken, maar als ik in Enschede woon en ze weiger binnen te laten mag dat. Maar dan loop ik kans dat mijn uitkeringen of toeslagen stopgezet worden. Dus zorgtoeslag bijvoorbeeld?
.
In de titel wordt ook de Gestapo genoemd. Dat is niet eens zo'n verkeerde vergelijking, maar reaguurders vinden dat helemaal prima. Eng. Heel eng.

Hem | 05-08-15 | 09:03

Hadden ze niet eerst op het adres waar 74 Bulgaren stonden ingeschreven (allemaal) die met terugwerkende kracht toeslagen aanvroegen (allemaal) met een klein bezoekje kunnen vereren?

eerstneukendanpraten | 05-08-15 | 09:03

Net zoiets als de hondenbelasting controleur die aanbelt. Als hij geblaf hoort dan weet-ie het al. Is dat uw hond? Hoe oud?
U woont op nummer x dan heeft u sinds 20.. "vergeten" belasting te betalen.
Zo hebben een paar mensuh weer een baan. Goed voor de werkgelegenheid. En die werkgelegenheid is fincincieel neutraal. Wat ze vangen kan gebruikt worden om het gestapo personeel te betalen. Hahaha.
En zo houden we elkaar bezig.
En wie weet waarvoor die gestapo later nog kunt gebruiken. Eh om een bezoekje te brengen aan overheid en semi-overheidspersoneel dat nog steeds boven de Balkenende-norm vangt..... "ondertussen balletje in tweede hole tikt"

ecologiste | 05-08-15 | 09:03

DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:59
"Huizen zomaar binnen vallen moet niet kunnen". Lees het artikel. Eerst een gesprek van ongeveer twintig minuten en dan eventueel een huisbezoek.

menzo | 05-08-15 | 09:02

Ik ken nog zo'n staat die deur aan deur ging om te kijken wie er woonde.

deEerlijkeLeugenaar | 05-08-15 | 09:02

Veel mensen liegen en bedriegen, zeker wanneer ze geld "gratis" krijgen. Dat anderen, zelfs mensen met een minimumloontje voor hun gratis geld werken, boeit ze niet.
Niets mis dus met controle, die trouwens al veel langer bestaat. Toen werd er op AOW-ers gejaagd want misschien woonden die wel samen. Nu is een andere groep aan de beurt. Goed zo. Voer het maar landelijk in.

Lupuslupus | 05-08-15 | 09:02

Verder een schande van het volk dat het hier in de comments goed praat.. Niet dat ze fraudeurs aanpakken, maar dan dus ook maar toestaan dat wat ramidioten zomaar je huizen binnen mogen vallen. En dan onder het volgende artikel je weer boos gaan maken over hoe de overheid steeds meer een politiestaat word. Is het werkelijk zo moeilijk consequent te zijn. Huizen zomaar binnen vallen moet niet kunnen.. ook niet als het voor een onderwerp is dat je dan toevallig wel goed uit komt / waar je het wel mee eens bent.

DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:59

Die foto van die deurbel doet pijn aan mijn ogen. Zo'n ding hoort verticaal te hangen. Ben ik nu een autist?

LTS__zwakstroom | 05-08-15 | 08:58

@necrosis | 05-08-15 | 08:57

Of hij heeft het artikel in de Tubantia gewoon gelezen?

Hem | 05-08-15 | 08:58

DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:55

Dat bedoel ik maar. En toch lees ik reacties van mensen die het goedkeuren. Dat vind ik zeer, zeer beangstigend.

Hem | 05-08-15 | 08:58

Nee nee, mensen die (wit) werken zijn graaiers, uitkeringstrekkers zijn zielig.

John McClane | 05-08-15 | 08:58

Het zijn helemaal niet hun huizen maar die van de gemeenschap.

Godsammekraken | 05-08-15 | 08:57

@menzo | 05-08-15 | 08:54
U bent aardig op de hoogte.
Bezoekt u soms huizen?

necrosis | 05-08-15 | 08:57

blubberpoesje | 05-08-15 | 08:52
Helemaal gelijk!

crk | 05-08-15 | 08:57

Ja zeg, het is natuurlijk niet de bedoeling dat de burgerT nu ook dingen gaat verdijsselbloemen.

necrosis | 05-08-15 | 08:56

Prima, (staats)afhankelijkheid mag niet comfortabel zijn

F#ckingAwesome | 05-08-15 | 08:55

“Deze "TringTring" Gestapo Pipo's te Enschede hebben een extraspeciaal mandaat om huizen binnen te vallen” Dit is gewoon ziekelijk en gevaarlijk. Het toont een overheid die een gevaar is voor de burgers. Staat verder geheel los van frauderende uitkeringstrekkers.

DerUnterMensch | 05-08-15 | 08:55

En deze BOA-controltors zijn van Somalische komaf, voor het nodige zout in de wond.

doedeljantje | 05-08-15 | 08:54

Eerst een gesprek van 'ongeveer 20 minuten' en dan "kan er besloten worden dat er aanvullend huisbezoek nodig is, als er vragen blijven over bijvoorbeeld de volledigheid van de adresinschrijving of het inkomen".

Het is dus niet zo dat ze zomaar even elk huis binnenvallen.

menzo | 05-08-15 | 08:54

Ah, de welbekende reflex.
Er is een probleem dat veroorzaakt wordt door de regelgeving en procedures. De oplossing? Meer regels en procedures. Briljant!
Schrap gewoon in de uitkeringen en belastingen. Geef mensen de financiële ruimte om elkaar op vrijwillige basis te helpen.

blubberpoesje | 05-08-15 | 08:52

Ik mag aannemen dat het gaat om sociale huurwoningen? Dan nog. Dat kan toch ook anders? Elk privacy dingetje lopen we over te mekkeren en dit kan dan ineens wel?
.
M.a.w.: als het om mijn privacy gaat moet men oprotten, maar gaat het om privacy van een ander die wellicht wel, waarschijnlijk niet (laten we niet alles over 1 kam scheren) met mijn geld fraudeert is privacy ineens geen issue meer.
.
Beetje meten met 2 maten dit. Jammer.

Hem | 05-08-15 | 08:49

Noodzakelijk kwaad.

menzo | 05-08-15 | 08:49

Het idee kan k me in vinden, maar dan wel doel gericht en niet zo maar alle huizen binnen vallen van bijstandstrekkers.
Er is veel scheef gegaan daar mee, maar aan de andere kant er gaat zo veel anders ook scheef, neem alleen de dobbernegers, de eindeloze subsidies voor allerlei organisaties, etc. etc.
Kortom het is op heel veel fronten in NL een zooitje.

dwar | 05-08-15 | 08:47

Ik ben voor.

Mesmer | 05-08-15 | 08:47

Hele goede zaak! Landelijk invoeren!

kommabijmebinnen | 05-08-15 | 08:47

Lijkt mij een goede zaak die allang gedaan had moeten worden door speciaal opgeleide BOA's uit andere gemeenten.

TriestGeval | 05-08-15 | 08:45

Je kan niet eens meer in alle rust frauderen met gemeenschapsgeld, waar gaat het naar toe.

Muggenmepper | 05-08-15 | 08:44

Het waterverbruik en het gebruik van de electronische huisvuilcontainers wordt al ingezet bij fraudebestrijding.

Petrus de Rewa | 05-08-15 | 08:42

In principe een beetje raar maar helaas noodzakelijk in deze maatschappij van uitvreters. Ik ben voor.

spijs plettinum | 05-08-15 | 08:42

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken