Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ambtenaren rusten niet goed uit op vakantie

ambtenaar020gvd.jpgHet Nederlandse ambtenarenkorps is 's lands schaduwmacht. Hun verkozen bazen en eindverantwoordelijken wisselen sneller dan de zaadcontainers van Gordon, maar ambtenaren zitten er meestal voor het leven. "Overheidsdienaren" noemen ze zichzelf. Alsof dat hen onderscheidt van de rest van de beroepsbevolking, die minstens tot eind juni voor de overheid op de katoenplantages staat te zwoegen. Maar goed, overheidsdienen en schaduwmachten tegelijk laat blijkbaar zijn sporen na op ambtelijke gesteldheid, want volgens een onderzoek van Binnelands Bestuur heeft 30% van de ambtenaren "weinig energie op het werk". Voor de gemiddelde beroepsbevolking is dit 25%. 'Nou, stuur die lui dan ff op vakantie' horen wij u denken. Dat dacht de overheid ook, maar wat blijkt: ambtenaren komen helemaal niet uitgerust terug van hun sleurhut-tripjes naar de Dordogne. Vooral jonge ambtenaren (31-40) worden getroffen door deze lethargische epidemie. 53% geeft na hun vakantie aan nog steeds naar de tyfus te zijn. Dit staat in schril contrast met de ouder gedienden. Van de 50-plussers voelt 62% zich na een vakantie juist herboren en van de 60-plussers voelt zelfs 64% zich weer 21 jaar oud. Een patroon tekent zich af. Als jonge ziel is het moeilijk u neer te leggen bij een baan als overheidsdienaar, die toch vaak voornamelijk neerkomt op mensen dwarszitten, beroven, of slechts heel middelmatig een dienst verlenen. Geen zin hebben in dat werk, is gewoon een gezonde indicator van een weliswaar aftakelend, maar thans intact geweten. Senioren hebben de fase van dat verscheurende interne conflict al achter zich gelaten, en hebben zich in vrede neergelegd bij hun lotsbestemming. Dan gaan dingen je gewoon allemaal wat makkelijker af.

Reaguursels

Inloggen

Tjongejonge. Aan je reactie te lezen Thorolf, hoor jij eigenlijk bij dat circus! Realiseer jij je wel dat dat mensen van beschermd werken zijn? Je intelligente commentaar daarop doet me vermoeden dat dat voor jou ook niet gek zou zijn.
Ongelofelijk hoe kortzichtig veel reaguurders zijn...

TrotsopNederland | 30-07-15 | 09:45

@telelezer: als alle leraren werken zoals die op de school van mijn dochter...... Die worden niet moe hoor en zijn meer vrij dan dat ze werken. En vuilophalers? Ja vroeger! Nu is het een klikootje aan de bak hangen en op een knoppie drukken. De machine doet verder het werk.
Vanochtend hier kwam het circus weer voorbij: 7 ambtenaren en 2 voertuigen om wat onkruid uit de voegen van de stoep te halen. Twee man met kantenmaaiers gekleed als MEers, twee vegers er achteraan die alles in de goot veegde, een ambtenaar in een veegkarretje om de goog weer schoon te maken, een aan zijn ballen voelende opper ambtenaar die er niksdoend achteraan liep en een busje met een op zijn stuur hangende ambtenaar die zijn gordel niet om had.
Als deze mannen in een willekeurig pitoresk dorpje in de Dordogne vertoeven dan snap ik wel dat ze niet uitrusten! Drie weken lang jeukende handen vanwege al het onkruid tussen de, vaak eeuwenoude, stoepjes en straatjes. Daar rust je niet van uit.

Thorolf | 30-07-15 | 00:44

Mensen, wat zijn we weer lekker aan het generaliseren. Jullie vergeten dat veel vuilnisophalers en sommige leraren en nog meer hardewerkende beropen ook ambtanaren zijn

telelezer | 29-07-15 | 21:04

Klopt, ik ben ondernemer en mijn vrouw is ambtenaar. (En dan meteen een hoge. Kan ik trouwens elke mede ondernemer adviseren btw.) De reden dat zij niet goed uitgerust weer op het stadhuis verschijnt, is omdat ik haar de hele vakantie alle hoeken van de hotelkamer laat zien. En dat doen er vast meer.

P.redgleuf | 29-07-15 | 20:54

Zij rusten tijdens kantooruren.

ilovevarkens | 29-07-15 | 20:16

Waar het op neerkomt: Stel, ik ga superefficient en keihard werken als ambtenaar, dan wordt mijn contract niet verlengd.
Waar bij de private sector het loont om dat stukje extra te geven, is dat bij de publieke sector juist het tegenovergestelde.

Ik had al snel door, hoe harder ik werk, hoe meer mijn collega's met vaste aanstelling gaan babbelen/vakanties plannen. Dankje de koekoek, ben gekke henkie niet.

Dus dat heb ik dan maar opgelost door drie kwartier hard te werken zodat ik nog steeds kan terugkeren naar het bedrijfsleven, kwartier rookpauze en in dat kwartier nadenken over hoe het dan wel moet.

Ondertussen al mooi wat kwartiertjes gehad maar nog geen eureka moment gehad. Het valt niet mee.

Dus medereaguurders, schroomt niet; Zeg me hoe het dan wel moet!

geareerdur | 29-07-15 | 18:49

Laat ambtenaren verplicht 3 dagen week per jaar lang verplicht bij een baas werken waar men verantwoording af moet leggen, waar gepresteert moet worden en waar klanten WEL een rol spelen. Na 3 dagen zijn ze van al hun klachten verdwenen. Ik heb vanwege mijn werk (en soms prive) helaas regelmatig met ambtenaren te maken en de interesse, de daadkracht, de klantvriendelijkheid en inzet zijn om te janken. Elke keer als je denkt dat het niet slechter kan, spelen ze het toch klaar. Drie keer raden waarom ik een enorme hekel heb aan de EU.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 17:54

Zojuist las ik nog deze blog, die volgens mij goed raakt aan de discussie over het verdwijnen van respect in onze maatschappij:
www.socialevraagstukken.nl/site/column...
Ter info ende vermaak!

TrotsopNederland | 29-07-15 | 17:43

Mensen van het kastje naar de muur sturen is zeer vermoeiend.

varkensboer | 29-07-15 | 17:03

Ik zie weinig verschil tussen een ambtenaar en een uitkeringstrekker. Deze onrendabele medemensen worden betaald van ons belasting geld en ze doen beide de hele dag geen ene moer. Maar ambtenaar betaalt natuurlijk beter..

denoorman | 29-07-15 | 15:59

@waarzeggertje | 29-07-15 | 10:56

Daarom krijg je bijna nooit meer een vaste aanstelling. Ik ken HBO-docenten die al 15 jaar docent zijn en nog nooit een vaste aanstelling hebben gekregen. Je krijgt een aanstelling voor een paar jaar en als het tijd wordt voor een contract mag je weg, en kan je weer bij een andere school solliciteren. Zo is een hele carroussel ontstaan van docenten die om de 3 jaar van plek wisselen.

Japannert | 29-07-15 | 15:36

Niet de hele overheid is hetzelfde. Er is absoluut een verschil tussen rijksambtenaren en provincie- en gemeente-ambtenaren.

Op de meeste ministeries bijvoorbeeld wordt behoorlijk hard gewerkt en worden zeker aan de top lange dagen gemaakt. Het gemiddeld opleidingsniveau van de beleidsambtenaren is hoog, ze zijn gemotiveerd, en werken hard. Ondersteunde staf is vaak een ander verhaal.

Het probleem is dat het werk dat word gedaan niet altijd nuttig is en er teveel tijd verspilt wordt aan omdat er vanwege politieke redenen om zaken wordt heengedraait. Het grootste probleem is de reorganisatie op reorganisatie waar je als ambtenaar mee te maken krijgt, want bij elke verkiezing is er weer een bestuurder die denkt het wiel opnieuw te moeten gaan uitvinden. Dus het probleem van de overheid is niet zozeer de kwaliteit van de ambtenaren, maar de kwaliteit van de politieke aansturing.

Ik zelf bij een agentschap gewerkt dat afgelopen 15 jaar alleen maar aan het reorganiseren is geweest, als er een structuur stond werd deze weer afgebroken omdat we werden samengevoegd met anderen, juist weer werden afgesplitst, onder een nieuw ministerie kwamen, etc. etc.

Overigens heb ik ook bij een multinational gewerkt, en daar was het werktempo en de bureaucratie echt niet kleiner.

Japannert | 29-07-15 | 15:32

@TrotsopNederland | 29-07-15 | 12:04
.
Als ik het begrip "ambtenaar" specificeer, dan kan dat nooit tot een contradictie leiden; derhalve is de bewering "Alle ambtenaren zijn lui, behalve ...-ambtenaren en ambtenaren die niet lui zijn" is volledig correct en zonder contradictio in terminis.
.
Je bent toch leraar? Ik hoop geen leraar Nederlands...

Digital Refugee | 29-07-15 | 14:03

Nog logisch de gemiddelde ambtenaar slaapt het best met zijn hoofd op een entertoets.

1,2,tja,tja,tja | 29-07-15 | 13:49

Hermanovicz, schat, de babyboomers zijn al lang met pensioen.
waar zeik je nou over?

mallekater | 29-07-15 | 13:30

In vergelijking met je baan als ambtenaar kan vakantie ook best wel vermoeiend zijn.

mallekater | 29-07-15 | 13:29

Je moet voor de middag ook nog niet naar buiten gaan zitten kijken,snap dat dan toch eens,je komt toch niet uit een islam zandvlakte of zo? Oh sorry.

gelukzoeker | 29-07-15 | 13:24

@TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:32
Dan moet u niet bij mij zijn maar bij uw vakbond. Er zijn idd vacatures, omdat de oudere docent zit ingepakt in een prima ontslagbescherming, goed salaris en een vast contract. Ten koste van de jongere instromers. Wel solidair met Nicaraqua maar met niet met hun jongere collega's. Leer mij de Nederlandse docent kennen.

Piet Karbiet | 29-07-15 | 13:21

Als relatief jonge semi-ambtenaar vermoed ik dat juist de jongere generaties moe zijn omdat ze al het werk doen voor de rigide, tegen elke verandering zijnde babyboomers, die wél een vast contract en goede pensioensvoorziening hebben.

Overigens wil ik even opmerken dat Nederlandse overheden kleiner zijn en minder geld opslokken dan in de VS.

Hermanovic | 29-07-15 | 13:19

@Kaas de Vies | 29-07-15 | 11:34
LOL

Rest In Privacy | 29-07-15 | 13:13

@TrotsopNederland

Het gaat er in de basis om dat je geen slaaf moet worden van de Overheid.
En als je echt tot je zelf wilt komen.
Een trip door Ierland is gewoon uitrusten.
Ik kan het je aanbevelen.

waarzeggertje | 29-07-15 | 13:03

Uitrusten doen ze maar op hun werk, daar is de vakantie niet voor!

Lexus01 | 29-07-15 | 13:02

tussen de 31 en 40? Ja hehe, ouders met kinderen op vakantie. daar rust je niet van uit, dat doe je wel op het werk.

van heinde en verre | 29-07-15 | 12:58

@TrotsopNederland
Ben het niet met alles wat je zegt oneens, maar wel met die onzin dat lonen in bedrijfsleven veel hoger zijn dan bij jullie. Ik zou dat eens gaan vragen in de horeca, detailhandel, transport, bouw, industrie, etc. Kan je wel eens zwaar tegenvallen.
Aan de top zijn de verschillen best wel groot. En terecht.
Maar dat is wat anders dan het gewone gemiddelde. Ik zie heel erg veel lonen voorbij komen, profit en non profit, en je mag maar een keer raden waar het loon per gewerkt uur voor gelijkwaardige niveau's hoger ligt.

KarelMarks | 29-07-15 | 12:50

@Waarzeggertje
Insgelijks en dank. De zon breekt hier door dus ik kan de vouwwagen uit en verder met uitrusten! Daar ging het in basis toch om. ;)

TrotsopNederland | 29-07-15 | 12:45

@TrotsopNederland

Dan zijn wij het beiden eens.

Leuk dat wij deze discussie konden voeren.
Maak je niet vaak mee op "Geen Stijl".

Ik wens je nog een fijne dag toe.

waarzeggertje | 29-07-15 | 12:34

@Waarzeggertje
Eens. Ik heb geen antwoord maar denk wel dat het minder is dan nu. Dat geldt overigens voor meer functies in welke tak van sport dan ook.

TrotsopNederland | 29-07-15 | 12:26

Wat staat er op de grafsteen van een ambtenaar?
Antwoord: hier rust hij verder.

Kaposi_Sarcoom | 29-07-15 | 12:24

@TrotsopNederland

Uiteraard ben ik het met je eens dat niet alle Ambtenaren lui zijn of incompetent.
Maar waar het mij omgaat is dit:

Hoeveel Ambtenaren moet je hebben per 1000 inwoners. ?

Dat is de cruciale vraag.

waarzeggertje | 29-07-15 | 12:23

@Waarzeggertje
En mijn conclusie dat je de wijsheid in pacht hebt, stel ik bij. Uiteindelijk hebben we een goede discussie en dat vind ik altijd leuk!

TrotsopNederland | 29-07-15 | 12:18

"Belastingbevrijdingsdag: vanaf morgen werken we voor onszelf"

Sorry, maar na een half jaar voor de belastingdienst gewerkt te hebben, moet ik nu eerst nog 5,5 maand voor mijn leveranciers werken. Die moeten immers ook gewoon hun belasting betalen.

ZKH EénOog | 29-07-15 | 12:17

We hebben er meer dan een miljoen van.
En als er gewerkt moet worden huren ze een extern bedrijf in.

L. Rijk | 29-07-15 | 12:17

@Waarzeggertje
Eigenlijk zeg je dan dus dat het idd niet aan ambtenaren ligt maar aan studenten uit Leiden die bij het corps gezeten hebben en de (landelijke) politiek in gegaan zijn! Dan maken we de groep al concreter dan 'alle ambtenaren'. Persoonlijk vind ik het nog chargerend maar nu kan ik je echt wel volgen en het met je eens zijn.

TrotsopNederland | 29-07-15 | 12:14

-weggejorist-

NOMALI | 29-07-15 | 12:09

@TrotsopNederland
Ook ik besef dat de financiële wereld behoorlijk verrot is.
Maar als je kijkt naar de Raad van Commissarissen van deze bedrijven, dan worden de plaatsen bijna altijd opgevuld door ex-politici of ex-ambtenaren.
Het is het Old-Boys Network.

De Sleutel voor succes is dan ook deze:

Studeren in Leiden (Rechten, Geschiedenis, Economie, Bestuurskunde of Politicologie)
Lid worden van het studentencorps. Met de voorkeur voor Minerva. !!
Daarna zo vroeg mogelijk lid worden van een politieke partij.

Een beetje brallen, lachen en netwerken, daarna is je kostje gekocht.

waarzeggertje | 29-07-15 | 12:06

@Digital Refugee
In je eigen tekst zitten meerdere contradictio in termino!
ALLE ambtenaren (behalve dan een hele grote groep onderwijzers enzovoorts, dus toch niet alle ambtenaren) zijn lui! Degenen die dat niet zijn... Oh, dus toch niet allemaal! Spreek ze dan ook niet als complete groep aan! Draag liever bij aan het verbeteren van de 'zieke' cultuur! Dat doe je door de positieve gevallen te benoemen en niet door de hele beroepsgroep naar beneden te zeiken! Daarmee draag je zelf bij aan de instandhouding van die sfeer!

TrotsopNederland | 29-07-15 | 12:04

@TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:51
.
Nou, ik weet uit eigen ervaring hoe ambtenaren (dan bedoel ik al die bewoners van de apenrotsen in Den Haag, de provincies en de gemeentes, niet brandweerlui, onderwijzers, etc.) dis-functioneren; ik ben op alle niveau's gedetacheerd geweest en falen is de norm bij die lui. En degenen die wèl iets kunnen, worden door de rest van de organisatie "kaltgestellt".
.
Ik hoorde tijden terug al van een ICT-detacheerder dat ze, ondanks dat het easy-peasy is om bij de overheid mensen te plaatsen (wat snapt een ambtenaar tenslotte van ICT), het niet meer deden omdat, na een paar jaar detachering bij de overheid, een werknemer onbruikbaar was geworden! Te lui om uit z'n ogen te kijken, gedemotiveerd, etc.

Digital Refugee | 29-07-15 | 11:57

@Waarzeggertje
Fortis-ASR? Verzekeringsbranche of bankwezen? Maakt eigenlijk uit! Dan weet je wat het is om tegen stigma's en idiote denkbeelden op te boksen. Zowel over verzekeraars als bankiers doen er ook veel de ronde. Ik weet niet hoe jij daarmee omgaat maar word er moedeloos van.

TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:51

@TrotsopNederland
Je vergeet erbij te zeggen dat het vaak te duur is voor een school om een docent te ontslaan, zelfs met slechtebeoordelingen. Dit weet ik van een schooldirecteur in de familie.

Ik ben het trouwens niet eens met de stelling dat alle ambtenaren of docenten lui zijn, maar de pennelikkers onder de ambtenaren zijn dat wel vaak.

Alpha Runner | 29-07-15 | 11:51

@TrotsopNederland

Bedankt voor je reactie.
Binnen het bedrijfsleven zijn er ook Scholen en Opleidingstrajecten. De docenten zijn fulltime in dienst, alleen worden ze niet betaald door de Overheid. En dat maakt een groot verschil.
Zelf ben ik werkzaam geweest als fraude-coördinator bij Fortis-ASR en ben afgestudeerd econoom.
Ik weet dus echt wel waar ik over praat.

waarzeggertje | 29-07-15 | 11:38

Verplicht op Vakantie. Denk daar eens over na... Vakantie is in Nederland voor veel een verplichting ipv een keuze. Dat begint al met de opgelegde vakantie periodes. Dan de marketing om vakanties heen waar velen aan willen voldoen, of moeten voldoen. Dan de keuzes die men heeft... Veel van hetzelfde... Ik snap wel dat vakantie voor mensen een stressvolle tijd is waar velen scheidingen hun oorsprong vinden..

Mark_D_NL | 29-07-15 | 11:38

@Van Kamsteren | 29-07-15 | 11:26
Ik ken heel wat mensen de 45+ met kleine kinderen. En dat wordt ook steeds normaler. vrouwen van 40 met eerste kind etc. 21 is vaak zwanger zonder dat te hebben gepland.

Mark_D_NL | 29-07-15 | 11:34

@sk!llz | 29-07-15 | 11:20
Ik bedenk niet uitvoerbare concepten.
Nu jij weer.

Kaas de Vies | 29-07-15 | 11:34

Maar ik meen tussen uw regels door te lezen dat wij in dezelfde richting denken, waarvoor dank.
TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:15
Volgens mij doen wij dat zeker en in de gemeenteraad is natuurlijk prima, dat werk moet ook gedaan worden.

Berbaar | 29-07-15 | 11:33

@PietKardiet
Daarom verdienen ze in het bedrijfsleven salarissen die ze in het onderwijs niet kunnen bevatten! De leerkrachten hebben geen 10 weken vrij! Ze werken hun uren in 40 weken en krijgen in die weken minder dan het gewerkt aantal uren betaald om die 'vrije tijd' te compenseren! Als jij denkt dat het onderwijs zo'n luizenleventje is, adviseer ik je te solliciteren. Er is werk genoeg!

@waarzeggertje
Volgens mij weet jij altijd genoeg. Ik krijg zo het vermoeden dat jij sowieso de wijsheid in pacht hebt dus met jou in gesprek gaan heeft geen enkele zin. Veel geluk en plezier!

TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:32

Je vergeet de Waterschappen, de Provinciehuizen, de burelen van Brussel, de VN, de Navo, de Oeso, etc.
waarzeggertje | 29-07-15 | 11:09
Ermm die vielen bij mij in de categorie "aanverwante geldverslinders" maar gelijk heeft U die eauk.

Berbaar | 29-07-15 | 11:28

Logisch. Vakantie is veel te vermoeiend voor ambtenaren, als je het hele jaar niks doet, dan is vakantie toch veel te inspannend.

denoorman | 29-07-15 | 11:27

Ik vraag me bij dit soort onderwerpen wel altijd af waar het gros van de zg. hardwerkende, nergens tijd voor hebbende reaguurders de tijd vandaan halen om toch een tegel te plaatsen...

Desolator | 29-07-15 | 11:27

De leeftijdsgroep 21-40 gaat met schreeuwende koters op vakantie. Waar de hele dag op moet worden gelet. Tel daarbij op de vrouw/vriendin op die ineens 24/7 op de lip zit. Voor het hele zooitje is vader verantwoordelijk. Geen wonder dat die niet uitrusten. Die komen vermoeider terug dan dat ze zijn gegaan.

Ook hier heeft de 60+ weer makkelijk kletsen. Die gaan gewoon vier weken helemaal niets doen. Ja, de hele dag op een campingstoel voor de caravan/camper hangen. Wel eens een reisprogramma van omroep Max gezien?

Van Kamsteren | 29-07-15 | 11:26

Logisch, als je niks doet op je werk dan krijg je geen energie. Als je hard hebt gewerkt ,geeft het juist energie.

TouchSmart | 29-07-15 | 11:26

@waarzeggertje
Je zit er compleet naast! Als mijn beoordeling bij herhaling onvoldoende is, vlieg ik er gewoon uit. Beoordeling vindt plaats door studentevaluaties, collegabeoordelingen, studierendement en directie-evaluatie samen te voegen. Dus.
Vanuit bedrijfsleven kun je les geven. Dat is wat anders dan docent zijn! Een onderwijsinstelling moet draaiend gehouden worden en dat doe je niet door een gebouw binnen te lopen, een les te geven en weer weg te zijn. Kortom, je benadert deze materie veel te eenzijdig en simplistisch of je hebt te weinig kennis van zaken in deze.

TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:25

@TrotsopNederland
Als je tijd hebt om in de Gemeenteraad te zitten, dan weet ik wel hoe laat het is.
Alleen ambtenaren zitten in de Gemeenteraad, net als in onze Tweede Kamer.
Mensen uit het bedrijfsleven hebben daar geen tijd voor.
Laat staan dat ze lid zijn van een politieke partij.

waarzeggertje | 29-07-15 | 11:21

@Kaas de Vies | 29-07-15 | 11:08

Er is altijd een baas. Of dit nu de persoon boven je in het bedrijf is, of als je 'voor jezelf' werkt je klanten... maar er is altijd een baas.

sk!llz | 29-07-15 | 11:20

@TrotsopNederland | 29-07-15 | 10:48
Ha, docent. Hier hebben de leraren op de basisschool naast 10 weken vakantie ook nog 12 'studiedagen' per jaar. Vaak lekker op de maandag en dinsdag en dan moet je maar weer opvang regelen voor de kinderen. Lees = vrij nemen. Bij een bedrijf kost zo'n uitje vaak gewoon je weekend. De rapportbespreking is donderdagmiddag om 14.15 uur want de lerares heeft ook een 'privéleven'. Waarom kan dat niet 's avonds, 1 x per jaar zoals voorheen? En leer ze eens rekenen en schrijven i.p.v. het Generaal kinderpardon als grootste zorg van dit land. En stuur mij niet wekelijks een mail dat ik moet komen opruimen, schoonmaken, knutselen, schilderen, inpakken, uitpakken, koken of mee moet naar een sportdag of museum. Ik heb mijn vader nooit een dag op de basisschool gezien.

Piet Karbiet | 29-07-15 | 11:19

@KarelMarks
Die generalisatie is echt de grootst mogelijke, domme onzin die ik vandaag gehoord heb!

TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:19

@TrotsopNederland
Ook in het bedrijfsleven kun je docent zijn.
Alleen daar wordt je afgerekend op je prestaties.
Dat is dus bij de Overheid nooit het geval. Je wordt op en top beschermd. Dat is het grote verschil.

waarzeggertje | 29-07-15 | 11:16

@Berbaar
Dan voel ik me extra aangesproken. Omdat ik vind dat als je hard roept, ook moet willen bijdragen aan oplossingen, heb ik me verkiesbaar gesteld voor de gemeenteraad en ben ik gekozen. In mijn gemeente doet iedereen dat naast zijn gewone baan uit idealisme er bij! Ook geen reden om minachtend over te zijn.
Het zou dus mooi zijn als niet iedereen over een en dezelfde kam geschoren wordt.
Maar ik meen tussen uw regels door te lezen dat wij in dezelfde richting denken, waarvoor dank.

TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:15

Bytemaster | 29-07-15 | 11:00
Niet waar. Helaas ken ik (te) veel ambtenaren. Het ligt aan het soort mens dat daar rond hangt.
Zijn lui, hebben vooral een buikje, of elders hangkwabben, zijn niet vooruit te branden, hebben een hekel aan werk of aanpakken en zijn volkomen initiatiefloos (behalve met vakantieplannen dan).
Continue ziek of aan het klagen, permanent onderbetaald, en ga zo maar door.

KarelMarks | 29-07-15 | 11:11

Ik ben militair, derhalve ook ambtenaar. Tijdens het zomerverlof ben ik blij dat ik een keer 3 weken thuis kan zitten ipv zoals de rest van het jaar van hot naar her gestuurd te worden.

Desolator | 29-07-15 | 11:11

@Berbaar

Je vergeet de Waterschappen, de Provinciehuizen, de burelen van Brussel, de VN, de Navo, de Oeso, etc.

waarzeggertje | 29-07-15 | 11:09

Het is bij mij altijd een puinhoop in de klas. Een gemiddelde les bij mij heeft veel weg van een dorpskermis. Maar ja, de cijfers zijn goed, ik geef iedereen een voldoende, dus niemand heeft te klagen. Het enige nadeel is dat ik in de loop der jaren een lichte gehoorschade heb opgelopen.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 11:09

@waarzeggertje
Ik kom uit het bedrijfsleven! Ik ben het docentvak in gegaan omdat ik mijn vak graag aan anderen leer. Noem het roeping, noem het idealisme, ik noem het doen wat ik leuk vind. Wat niet leuk is, is dat azijnpissers zoals de meeste reaguurders hier zijn, continu op ambtenaren afgeven. Waarom? Omdat ze de grap ooit gehoord hebben. Nablaten is makkelijker dan je eigen hersens inzetten. Laat ieder doen wat hij leuk vindt, waar hij goed in is, of desnoods wat hij als enige kan en heb respect. Het gebrek daaraan helpt ons land naar de knoppen.

TrotsopNederland | 29-07-15 | 11:09

@sk!llz | 29-07-15 | 10:44
Werken hoeft niet altijd voor een baas.
@Bytemaster | 29-07-15 | 10:56
Je houdt geen rekening met tijdzones. Daarnaast begint de week toch op zondag?

Kaas de Vies | 29-07-15 | 11:08

Veel ambtenaren worden al moe van de gedachte aan de dossiers die elke dag weer liggen te wachten. Steeds maar weer, elke dag weer staren dezelfde dossiers dezelfde ambtenaar aan, wanhopig roepend "Verwerk mij".

Nivelleermarionet | 29-07-15 | 11:04

@TrotsopNederland | 29-07-15 | 10:48
maak U niet druk mijn beste.
Ik denk dat de meeste weldenkende reaguurders ook wel zien dat de meeste leraren, mensen in de zorg, politiemensen en nog wat andere ambtenaar categorieën, zich 100% inzetten voor weinig centjes. waarvoor respect.
De ambtenaren grapjes spitsen zich voornamelijk toe op de raamstaarders, koffiemachinehangers en regelneukertjes die zich in de krochten van ministeries, gemeentehuizen en aanverwante geldverslinders ophouden.

Berbaar | 29-07-15 | 11:01

Het zit hem niet in de ambtenaren zelf maar in de structuur van de instellingen waar ze werken. Er is geld genoeg (want overheid) en er is geen enkele prikkel om het efficienter te gaan doen. Initiatieven daartoe worden door managers getraineerd of als overbodig gezien.

Bytemaster | 29-07-15 | 11:00

@TrotsopNederland

Een simpele vraag.
Heb jij ooit wel eens in het bedrijfsleven gewerkt, waar je zelf je geld moet verdienen omdat je anders ontslagen wordt.
Een leraar hoeft zich daar echt geen zorgen om te maken. Die wordt door de overheid betaald met ontslagbescherming.

waarzeggertje | 29-07-15 | 10:56

@Kaas de Vies | 29-07-15 | 10:14
.
Knap dat je binnen 48 uur 55 uur kan werken.

Bytemaster | 29-07-15 | 10:56

Ik ben ambtenaar en het klopt wel. Ik doe weinig, heb veel vrij en kom en ga wanneer ik wil. Prima leventje.

mindless | 29-07-15 | 10:55

Bij mij in de buurt gaan alleen de ambtenaren van 30+ jaar alle schoolvakanties op pad. Over welke vakantie gaat dit artikel eigenlijk?

Piet Karbiet | 29-07-15 | 10:55

Ambtenaren worden nooit moe. Zij verzinnen iedere dag hun eigen werk.
En ze hoeven nooit bang te zijn dat er niet betaald wordt, want de Overheid gaat nooit failliet.
Dus een "Drive" om iets te presteren is er niet.
Als ze fouten maken worden ze hooguit overgeplaatst, maar nooit ontslagen.
Kortom Een Veilig Nest. Maar wel op kosten de Rest.(van de gewone burgers)

waarzeggertje | 29-07-15 | 10:51

Office Space speelt zich af in een bedrijf, en niet in de schaduwmacht.

Peter_K | 29-07-15 | 10:50

Ik ben ambtenaar, namelijk docent. Voor mij zijn het vooral de miskenning en respectloosheid van berichten als deze en de nog hersenlozere reacties daarop die het werk zwaar en stressvol maken. Natuurlijk zijn er ambtenaren die 'lui' zijn, net zoals er ook advocaten, timmermannen en vertegenwoordigers zijn die 'lui' zijn. De meesten die hier reageren weten helemaal niet waar ze over praten. Misschien dat dit filmpje iets zegt over de leraren onder de ambtenaren en hoop ik wat respect terug verdient:
m.youtube.com/watch?v=RxsOVK4syxU

TrotsopNederland | 29-07-15 | 10:48

@Kaas de Vies | 29-07-15 | 10:14

Je werkt je de touwtyfus voor je baas en cijfert je daarbij volledig weg. Chapeau jongen!

sk!llz | 29-07-15 | 10:44

Het lijkt wel of tegenwoordig iedereen moe is. Logisch want ik merk het in mijn omgeving, men wil niks missen en heeft elke avond iets te doen.
Ik doe daar niet aan mee, en zit 's avonds lekker met mijn vrouw onder de veranda, glaasje wijn erbij en geniet van mijn uitzicht: akkers en bos.

Dutch_Holland | 29-07-15 | 10:42

Misschien hebben ze meer vakantiedagen nodig. Want 75 dagen per jaar is ook wel wat weinig hoor.

The Unjorisable | 29-07-15 | 10:41

Nu zoek ik een vrouw die wel iets kan.
Kaas de Vies | 29-07-15 | 10:14
Tsja mijn oma zaliger zei altijd "geen oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt".
U had beter kunnen gaan schaatsen met het ambtenarinnetje en deze inruilen zodra zich een betere optie voordoet.
Althans dat was mijn gameplan totdat ik mevrouw Berbaar tegenkwam, nu is inruilen -eauk door de verlopen garantie en geopende verpakking- niet meer aan de orde.

Berbaar | 29-07-15 | 10:41

Ik word moe van al dat gescheld op ambtenaren.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 10:38

Wie wordt er dan ook vrijwillig ambtenaar?!

Muggenmepper | 29-07-15 | 10:37

Wie dit leest is een ambtenaar.
Want niet aan het werk.

KarelMarks | 29-07-15 | 10:34

Is het niet net andersom? Het is niet ambtenaren worden moe, maar als je moe bent, kun je nog altijd ambtenaar worden.

lulleficatie | 29-07-15 | 10:34

Grasgriezel | 29-07-15 | 10:12
Gheheh.
Ooit een kopieermachine 'gered' voor de ambtenaartjes. Iets met stroomstekker aansluiting. Ik kon het lamlendige, nietsdoende, conciergeloze volk niet meer aanzien. Volk stond minstens een half uur pratend met een beker koffie over 'hij doet het niet meer'. Mezelf van mn eigenlijke taak losgehaakt. Niemand die een poot uitstak. Ambtenaren, en zeker als ze in de 'sociale sector' werken, dat is echt buffelen. Om 'met' ze werken bedoel ik dan.

Leraren. Ook dubieus volk. De paar goeie zijn op 1 hand te tellen.

chicago river | 29-07-15 | 10:32

Kent u die mop van die ambtenaar met een burn-out?
Nee?
Die staat nu thuis uit het raam te staren.

wakkere_nederlander | 29-07-15 | 10:31

Dat is heel logisch. Het hele jaar rusten ze op het werk. Maar met de vakantie moeten met de sleurhut op sjouw, vergezeld door een gestrest stuk echtgenote en een stel zeurende en drammende koters. Daar word een mens toch doodziek van. Alleen de herstelperiode van een ambtenaar duurt een jaar. Bij niet ambtenaren waarschijnlijk een week. Dus hup naar de sportschool.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 10:31

ik denk dat veel (vooral) jongere ambtenaren wel willen maar oplopen tegen een vastgeroeste hierarchie met bazen (die er al >30jaar zitten); flitsende ideeen en voorstellen om tot verbeteringen van werkprocessen intern en extern te komen; moderniseren van klientgerichte software (bv voor werk.nl vh UWV) lopen vast in de stroop die overheid heet; dan moeten er eerste weer externe deskundigen (a €300,- p/h) maanden rapporten over schrijven, bazen vergaderen erover, en na een jaar is er nog steeds geen schot in gekomen; dan kan ik me voorstellen dat je als ambetnaar met ondernemersgeest afknapt en er vandoor gaat; degenen die blijven zitten -vanwege hypotheek, lastige economie enzo - zullen dus steeds meer deel uitmaken van de moloch en dus verzombiseren

krijghetheenenweer | 29-07-15 | 10:27

dus jongeren die niet eens een rustmomentje in hun eigen vakantie kunnen organiseren zijn vaker geneigd ambtenaar te worden? raar.

--sql error-- | 29-07-15 | 10:26

Logisch. De hele dag de krant lezen met of zonder jengelende kinderen of een zeurende vrouw om je heen. Dat is nogal een verschil.

roze_bril | 29-07-15 | 10:23

Mooi stukje, ik zit net in de overgang. Heerlijk een dagje werken hier op kantoor! Er is geen tegel op geenstijl die ik niet lees.

kutsmurf | 29-07-15 | 10:23

Dit is de spuegel voor hoe ziek dit land is, dat zelfs raamstaarders na 6 weken betaald verlof van de werkvloer nog durven zeggen MOE te zijn. terwijl zij het hele jaar al inproductief zijn geweest. Schande!

voedselbankier | 29-07-15 | 10:22

De appendix, ofwel het wormvormig aanhangsel van de samenleving.

baard van troje | 29-07-15 | 10:22

Wat gek genoeg onvermeld blijft: de partners van deze ambtenaren: zeurwijven en bierbuiklamzakken. Daar 3 weken mee op pad sloopt je. Vind de percentages nog meevallen.

de Voorzittert | 29-07-15 | 10:22

Ik word ook altijd moe van vakantie. Ik werk liever.

je moehar | 29-07-15 | 10:21

Er zitten bij de overheid op sleutelplekken capo di capi en die grijpen in wanneer een van de slaafjes niet in de kudde meedoet. deze sleutelfiguren worden gesteund door de geheime dienst en de rechterlijke macht en hebben ongezien fiat van het groot kapitaal.
Dus de zieltjes van de slaafjes moeten eerst ontgroend worden zodat ze 100% slaafs zijn net als hun oudere collega's die het klappen van de zweep goed kennen.
Kortom ben je beetje MENS MET HART dan kun je eenvoudig geen ambtenaar zijn. Ambtenaren zijn burgerlafbekjes, schijnheilig van buitenen en zombies van binnen. There is room at the top they are telling you still, but first you must learn to smile as you kill.

ecologiste | 29-07-15 | 10:21

Ambtenaren hoeven niet uit te rusten, want ze zijn niet moe...

wiener mit pommes | 29-07-15 | 10:20

Er zijn genoeg ambtenaren die hard werken. Die zijn met pensioen.

DenkZelfstandig | 29-07-15 | 10:20

Zelfs op de zerk staat "hier rust hij verder".

Snikkeldrift | 29-07-15 | 10:20

Spartacus, dit plempsel lijkt de PvdA wel als het over islam gaat. Hoe je het wendt of keert, de jongeren zijn nooit schuldig. ze zijn verward en depressief, kortom het ligt nooit aan hun levensstijl, maar altijd aan "omstandigheden" en natuurlijk aan de 50 en 60 plussers, de blanke mannen tussen de zielige Koewinsies.

bergsbeklimmer | 29-07-15 | 10:20

Probleem van overheidsinstellingen is dat er geen winstmodel is. Neem pakweg, een Rotterdamse instelling bij Marconiplein. Was heel gewoon, 30/40+ mensen uitleggen hoe ze een excel bestand moesten uitdiepen of aanpassen. Toendestijds. Niet dat er iets veranderd is al die jaren. Geloof er niets van. Met ambtenaren. Lachen. Ja. Nee. huilen.

chicago river | 29-07-15 | 10:19

Zegt de ene ambtenaar tegen de andere: "Wat een vliegen hier". Zegt de andere: "Ja, 274."

Normpje | 29-07-15 | 10:18

Wat ik nooit heb begrepen is dat de overheid nooit efficienter is gaan werken. Er werken nog steeds of zelfs meer ambtenaren nu dan in 1960, 70, 80 en 90. Je zou denken met alle nieuwe ontwikkelingen in de IT dat je met de helft minder kan.

Op de schaal van verborgen werkeloosheid geef ik de ambtenarij een 8.

Kaas de Vies | 29-07-15 | 10:16

Ik kan nu even niet reaguren, te moe...

eerstneukendanpraten | 29-07-15 | 10:15

Middelmatigheid vreet nu eenmaal veel energie.

Rest In Privacy | 29-07-15 | 10:15

Ooit eens met een ambtenarinnetje gedate, toen ik de 55 uur aantikte op een dinsdag en nog de rest van de week nog voor de boeg had belde ze me op of ik zin had om te schaatsen, want ze hadden namelijk van de afdelingshoofd ijsvrij gekregen.

Ik heb het direct uit gemaakt.

Nu zoek ik een vrouw die wel iets kan.

Kaas de Vies | 29-07-15 | 10:14

Ik dacht altijd dat die grapjes over ambtenaren overdreven waren. Totdat ik zelf eens bij een gemeente werkte. Die grapjes zijn zelfs nog mild. Hier en daar een uitzondering, maar het gros lult de hele dag over niets. Maken beleidsplannen over niets. Doen niets. Staan een uur bij het koffieapparaat te zaniken dat ze het zo druk hebben. Het werktempo van vrijwel iedereen (rond de 300) was moordend laag.

Grasgriezel | 29-07-15 | 10:12

"'Binnen de organisatie is het begrip er niet om mee te denken, om buiten de regels om te denken', zegt een deelnemende trainee. 'De wil is er wel', zo wordt hij door een iets oudere collega gecorrigeerd, 'alleen begrijpt nog lang niet iedereen wat er van hem of haar verwacht wordt om echt dienstverlenend te zijn.' In het gesprek komen mooie onderwerpen voorbij: ingesleten patronen, vergaderen om het vergaderen, het benoemen van problemen om vervolgens niet zelf de handen uit de mouwen steken. Ze ondervinden dat er bij collega’s altijd wel een reden is om iets niet op te pakken, met excuses als: ‘Dit moet eerst langs communicatie’ of ‘Dat is geen onderdeel van mijn functie’."

Alles omvattende samenvatting van het probleem. www.binnenlandsbestuur.nl/bestuur-en-o...

Frank Grasmaaier | 29-07-15 | 10:11

80% van de ambtenaren komt overigens wel uitgerust thuis van zijn werk

Tom_Kroes | 29-07-15 | 10:10

Ambtenaar word je alleen als je intrinsiek lui, futloos en allergisch voor risico's, verantwoordelijkheden en ambities bent.
Met andere woorden, ambtenaren zijn van zichzelf al moe.

jemagookniksmeer | 29-07-15 | 10:07

Waarschijnlijk omdat ze tijdens de vakantie wel bewegen.

rokertje | 29-07-15 | 10:07

Of, jongee ambtenaren hebben kinderen, en dan is uitrusten er in de vakantie natuurlijk helemaal niet bij. Kinderen het huis uit = WEL uitrusten op vakantie.
Soms is het allemaal zo makkelijk te verklaren...

Krizzie | 29-07-15 | 10:06

Net als in het bedrijfsleven, elke 4 jaar einde kontrakt en opnieuw solliciteren. 10 % grijpt ernaast, jammer dan.

spuitje11 | 29-07-15 | 10:06

Nee dat doen ze op hun werk,want dat is vakantie voor ze!

Pempy Boludo | 29-07-15 | 10:05

Meeste mensen hebben bij de overheid geen energie omdat er geen energie in de overheid zit. Alle stageplekken die ik heb gehad bij de overheid waren hetzelfde; laag werktempo en weinig passie voor 't werk.

niemand specifiek | 29-07-15 | 10:03

Dertigers hebben vaak een gezinnetje met kleine kinderen. De hele dag met dat soort monsters bezig te moeten zijn, in plaats van met collega-ambtenaren, geen wonder dat ze daar zo moe van worden.

right, not wrong | 29-07-15 | 10:02

Ze rusten toch op kantoor?

zeg maar jansen | 29-07-15 | 10:01

Doe hoeven ook niet uit te rusten want die hebben het hele jaar vakantie.

Abu Bakr al-Salami | 29-07-15 | 10:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl