Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

COLUMN: Het sluimerende gevaar van de F1

sgwgvetfew.jpg Het begon in de vroege jaren ’80 en ik was nog piepjong. ‘Kijk toch eens naar de Formule 1,’ zei opa Manna tegen mij, ‘dat is veel spectaculairder dan dat eeuwige gevoetbal met Ajax of Feyenoord.’ Dus wij kijken. Hij en ik. Al er was nog niet zoveel te zien. Althans niet op tv. Wat flitsen, wat korrelige beelden bij Studio Sport, met een commentator die verder ook niet echt een idee leek te hebben over wat we precies allemaal moesten zien. Maar de flarden die ik zag, waren geweldig. Door de ogen van een kind zag ik hoe grote, wilde, agressieve machines brullend en gierend met elkaar in gevecht gingen, aangespoord door onverschrokken helden die geen angst leken te kennen. Die geen gevaar leken te zien. stierf op Zolder. Riccardo Paletti in Canada. Elio de Angelis tijdens een testrun in Frankrijk. ‘Ja,’ zei opa Manna dan, ’dat hoort er nou eenmaal bij. Af en toe gaat er eentje dood.’ Hij vertelde me over hoe hij in Zandvoort Alberto Ascari nog had zien winnen. En Jim Clark. Jochen Rindt. ‘Ook allemaal dood trouwens,’ voegde hij eraan toe. Waarna hij me voor de zoveelste keer vertelde hoe hij de vlammen hoog boven de Zandvoortse duinen uit had zien stijgen toen Piers Courage nabij Tunnel-Oost verongelukte.
Toen brak het voorjaar van ’94 aan. Het circuit van Imola, de Grand Prix van San Marino. Alles was inmiddels live te volgen, op tv. De geen idee hebbende Studio Sport commentator had zich allang weer gericht op Heerenveen-FC Twente en Olav Mol had inmiddels zijn intrede gedaan. Roland Ratzenberger stierf eerst, Ayrton Senna een dag later. Bernie Ecclestone zei: ‘Alsof we de kruisiging van Jezus Christus live op tv zagen.’ Zo voelde het ook.
Het was alsof er een grens bereikt was. De strijd met het gevaar werd door de racewereld volop aangegaan, met FIA-president Max Mosley als belangrijkste voorvechter. Cockpitranden werden verhoogd. Uitloopstroken werden groter, breder, veiliger. Met het speciale HANS-systeem (Head And Neck Support) werd het hoofd van de rijder vastgesnoerd. De crashtests voor de wagens werden rigoureuzer, zwaarder, veeleisender. Ze hielpen ook, al die maatregelen. Martin Brundle. Luciano Burti. Robert Kubica. Mark Webber. Allen maakten horrorklappers mee en stapten wankel maar in één stuk weer uit. Het gevaar was onder controle, de dood werd teruggedreven naar een verre uithoek van het circuit. Een uithoek waar toch bijna nooit iemand kwam. Dat was ook weer niet helemaal goed. Niki Lauda begon voorzichtig te mopperen dat de F1 te veilig werd en dat een zekere mate van gevaar en risico bij autoracen hoort. Kimi Raikkonen was het daarmee eens en ik trouwens ook. ‘Al moeten we de veiligheid niet uit het oog verliezen,’ voegde Lauda nog gauw even toe. Want racecoureurs moeten dan wel flirten met het gevaar, het gevaar zou eigenlijk nooit in mogen gaan op hun avances. Het moet braaf op zijn plek in de uithoek van het circuit blijven. Die uithoek waar bijna nooit iemand komt.
Bijna nooit. Jules Bianchi kwam er dus wel. Hij zocht die verlaten uithoek op en vond het op het Japanse circuit van Suzuka. De grip van zijn inmiddels al behoorlijk versleten banden verloor het van de verraderlijkheid van het nat geworden asfalt. De Marussia van de Fransman knalde vol op een takelwagen die er stond om een eerder gespinde wagen te verwijderen. Jules Bianchi, volgens Eddie Jordan een toekomstig wereldkampioen, volgens anderen de aardigste man op de grid, zoon van twee liefhebbende ouders, raakte in een negen maanden durende coma waaraan hij vorige week bezweek. vettellll.jpg Ik zag deze week een foto van Bianchi’s begrafenis waarop Sebastian Vettel een forse, kale man omhelsde. Het bleek Jules’ vader. Een man die zijn zoon, 25 pas, naar het graf bracht. En dan vinden wij dat F1 te veilig is geworden. Zoiets bestaat niet eens: té veilig. Telkens als we jonge en door adrenaline gedreven kerels laten racen in agressieve machines die tot ver boven tempo 300 reiken, worden de grenzen van de veiligheid opgezocht. Het is zoals opa Manna al zei: ‘af en toe gaat er eentje dood.’ Het zal maar net je kind zijn. @Jimmy_Manna

Reaguursels

Inloggen

Williamson verongelukte op Zandvoort, niet Courage. Filmpje met commentaar van Henk Terlingen staat nog op YouTube.

Tony Testosteronie | 27-07-15 | 12:54

Mooi geschreven.
Overigens: autoracen staat tot motorracen zoals
een draaimolen staat tot een achtbaan.
Een echte held heeft aan twee wielen genoeg.

euroka | 27-07-15 | 06:22

www.telegraaf.nl/telesport/autosport/s...

Kijk naar de training, kwalificatie en race uitslag en zie hoe Max Verstappen ruim voor Mercedes AMG over de finish gaat. Deze jongen - zonder rijbewijs - is een koele kikker en zeer groot talent. Weliswaar zaten beide Mercedesen en de 2de Ferrari in de problemen, maar als je zo'n fragiel karretje van papier-mache op zo'n moeilijk circuit, middels een game-boy stuurtje, zonder mankement op de 4de plek over de streep laat gaan, ben je een van de grote jongens, en dat is niet gelogen. Hier gaan we meer van horen.

rmstock | 27-07-15 | 04:06

Nascar is bruut geweld waarbij de linkerbanden minder lucht hebben dan de rechterbanden,zodat je automatisch in een bocht blijft rijden. Achter het stuur zit dan een colaslurpende, superhyped American hero die een paar miljoen dollar opstrijkt als hij een race gewonnen heeft.
F1 en Ruimtevaart hebben gemeen dat de wetenschap daarachter alles analyseert. Het moet, kleiner, veiliger, sneller, energiezuinig, chipgestuurd, speciale brandstof, motoren etc.En dat vinden wij weer terug in veiliger autos, communicatie systemen, smartphones, computers. Zelfs in de Tour de France wordt vermogen en prestatie bepalend wie er gaat winnen.

Baronwater | 27-07-15 | 01:52

Één correctie. De Studio Sport commentator zal op 1 mei 1994 niet terug zijn gegaan naar Heereveen-Twente, maar naar Ajax-Heerenveen, de kampioenswedstrijd in het Olympisch Stadion. Ik was daarbij en leerde in een tijd zonder smartphones o.i.d. 's avonds wat er die middag in Imola was gebeurd. De live-uitzending op Eurosport vanuit Brazilië van de begrafenisstoet een paar dagen later, heeft destijds een grote indruk gemaakt...

Vatman | 26-07-15 | 23:13

Redactie nog hartelijk dank dat er geen aparte topic is aangemaakt voor de Formule 1. Dat Froome de Tour zou winnen was gisterenmiddag al bekend. Erg jammer voor alle autosportfans..

Toverkol | 26-07-15 | 22:01

@vaas klaak | 26-07-15 | 13:40
Voor wat het waard is: ik denk dat Max vandaag de finish niet haalt, die 16 bochten per rondje gaan hem opbreken.
necrosis | 26-07-15 | 13:45

Ze zijn wel meteen stil he die verstappen haters?

Streamertje | 26-07-15 | 21:49

Wat een gelul.

ElChombo | 26-07-15 | 21:15

Vredige libertariër | 26-07-15 | 16:04

Klopt. maar ik bedoel het meer voor de langere termijn. Hij is pas 17 ;)

Basil Fawlty | 26-07-15 | 16:33

Ik mis in deze terechte dramatische opsomming wel de dood van Roger Williamson, Zandvoort 1973.
www.youtube.com/watch?v=OdkH3X0XIvU
Kolere, wat een bizarre scene was dat...

gentle giant | 26-07-15 | 16:20

Max had mazzel dat de rest zoveel pech had.
Heeft zijn billen flink samengeperst de laatste ronden.

CarelJan7937 | 26-07-15 | 16:17

Vredige libertariër | 26-07-15 | 16:02
Ja 3 penalties in 1 race... zou best een rode kaart op mogen leveren.

Harry Turtle | 26-07-15 | 16:12

Basil Fawlty | 26-07-15 | 15:57
Nou, dit is wel de beste track voor STR, ik zou er niet teveel op rekenen. De komende 2 tracks zal het sowieso niet makkelijk worden.

Vredige libertariër | 26-07-15 | 16:04

Harry Turtle | 26-07-15 | 15:59
Oh ja, dat is dan wel knullig ja, maar goed, beter dan Maldonado iig. Wat heb ik me aan hem geergerd aan hem vandaag zeg. Wordt misschien tijd om zijn superlicentie in te trekken.

Vredige libertariër | 26-07-15 | 16:02

Vredige libertariër | 26-07-15 | 15:56
Straf was voor speeding onder safety, niet die touche waar hij weinig aan kon doen.

Harry Turtle | 26-07-15 | 15:59

Klasse van Max! nu 4e, over een tijdje hopelijk podium.

Basil Fawlty | 26-07-15 | 15:57

XaleX_2 | 26-07-15 | 15:54
Of zonder die drive through had bottas nog voor hem gezeten, zo kun je het ook bekijken natuurlijk, die verloor haast een minuut door die botsing.

Vredige libertariër | 26-07-15 | 15:56

4e plek voor Max! Hij had het podium kunnen halen zonder die drivethrough, dat zijn net de 10 seconden die hij miste helaas.

XaleX_2 | 26-07-15 | 15:54

ja mooi!

Onderbuik2 | 26-07-15 | 15:53

Geen straf Ricciardo

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:52

4e plek, geweldig resultaat.

Vredige libertariër | 26-07-15 | 15:52

Maar 4e is ook al schitterend!

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:52

Heeeel mischien (en dan onterecht) nog een straf Ricciardo.

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:51

volgens rtl wel

Onderbuik2 | 26-07-15 | 15:51

of heeft hij die ak gehad

Onderbuik2 | 26-07-15 | 15:49

krijgt max nog straf dan?

Onderbuik2 | 26-07-15 | 15:48

tis gemeen, maar bidden voor een straf voor Ricciardo

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:46

Het kan hoor!

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:45

Max naar het podium?????

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:45

ben benieuwd of die penalty definitief wordt

Onderbuik2 | 26-07-15 | 15:44

Verstappen nog steeds 5e en houdt Alonso op achterstand.
Komop nog 7 rondjes.

CarelJan7937 | 26-07-15 | 15:41

Drivethrough penalty voor Max. Sh#t

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:34

Lijkt erop dat Renault het blok eindelijk raceklaar heeft. Powered by Renault Ricciardo gaat ook als een speer.

CarelJan7937 | 26-07-15 | 15:33

yep, voorbij aan Bottas en Hamilton.

Onderbuik2 | 26-07-15 | 15:30

Max nu vijfde...

Speitoptantje | 26-07-15 | 15:28

Heb een jaar of 5 aan motorraces op stratencircuits in België gereden, ook daar zijn er enkelen overleden.
Om nog maar te zwijgen over de grootste sloper van allemaal in de sport: de TT van the Isle of Man.
Het is en blijft een risico sport dat racen.
Maar prachtig is het zeker en alle deelnemers die ik ken, zijn zich bewust van de risico's.
Maar het racersbloed kruipt waar het niet gaan kan

Engelandspieler | 26-07-15 | 15:19

het orgineel | 26-07-15 | 14:20

Hoe zie jij dat voor je? Een veredelde rc-wedstrijd? Dat er een stuk of wat coureurs met een controller naast elkaar gaan zitten en zo de race uitrijden? Net als defensiepiloten die op veilige afstand met drones andere soldaten kapot schieten. Dat is niet eerlijk. Dan mis je de spanning sowieso, want je kijkt dan alleen naar machines, en de coureurs? Die gaan natuurlijk op het technische maximum zitten. Lef en ballen tellen dan niet meer mee. Dat de techniek er is wil niet zeggen dat het ook gebruikt moet worden.

Ridocar | 26-07-15 | 15:15

Verstappen voorbij aan Hulkenberg.

Onderbuik2 | 26-07-15 | 15:08

De snak naar veiligheid is logisch, maar tegelijkertijd kan dat een sport minder interessant maken. Kijk bijvoorbeeld naar de TT van Isle of Man, waar het gevaar de charme van de sport vormt.

Gualtiero | 26-07-15 | 15:07

Prachtige topic foto trouwens. Het soort crashes waar ik voor de tv op zit te wachten.

Parel van het Zuiden | 26-07-15 | 15:04

Maxie lekker bezig nu hoor.

Speitoptantje | 26-07-15 | 14:38

Geen Stijl gaat voor nog meer rubbertegel samenleving. Kots.

Graaier | 26-07-15 | 14:31

Verstappen voorbij aan Massa.

Onderbuik2 | 26-07-15 | 14:29

Bianchi's ongeluk is totaal niet representatief voor de huidige stand van veiligheid in de F1. Freak accident, en 100% veiligheid is een utopie. In het leven en de F1.

Harry Turtle | 26-07-15 | 14:27

Zoals bernie de formule 1 verziekt, doet me erg aan ene Sepp denken..

Opco Engering. | 26-07-15 | 14:21

@vaas klaak | 26-07-15 | 14:18
Gelukkig wordt de F1 vakkundig geleid door Bernie Ecclestone....
[/sarcasmemodus]

necrosis | 26-07-15 | 14:21

TL;DR formule één. Berg doden in het verleden. Iets met historie en sentiment. Nu veiliger maar toch nog een dode. Hartstikke zielig allemaal. Maar we gaan toch lekker door.

MiGi | 26-07-15 | 14:21

@Parel van het Zuiden | 26-07-15 | 14:05

Om nog maar te zwijgen over indy. Daar mag je je racelijn niet eens verdedigen.

vaas klaak | 26-07-15 | 14:21

schermsoldaat | 26-07-15 | 14:01

Dat de prestatie's eronder leiden is ook het punt niet, het punt is dat er alleen op dat moment geen sprake meer is van 'Formule 1' , het is niet meer de top van wat technisch mogelijk is. Dat is het punt.
Zoals necrosis | 26-07-15 | 13:43 zei : Vroeger werden er nog echte innovatie's gedaan om de prestatie's op het circuit te verbeteren. Tegenwoordig zijn ze bezig om de remmen maar wat strakker aan te draaien zodat het allemaal wat minder hard gaat.
En goede ontwikkeling voor de courreur, maar voor de techniek ?
Niemand weet wat op dit moment nou echt de snelste wagen is.

Even hardop denkend, de courreur hoeft tegenwoordig niet eens meer IN de auto te zitten.
Interessant, omdat je op die manier ineens alle technische remmen eraf kunt gooien, en de veiligheid van de courreurs verzekerd is.
Dan is het de vraag, of we daar soms naartoe gaan, of willen.

Als we dat niet willen, waarom willen we dan wel al die andere veiligheids regels ?

Er is geen argument meer om veilig te rijden, technisch gezien hoeft er niemand meer in zo'n auto te zitten.

het orgineel | 26-07-15 | 14:20

Toppunt van hypocrisie, dat gejammer over dode jakkeraars.

Wim Denkbaar | 26-07-15 | 14:19

Verstappen voorbij aan Alonso.

Onderbuik2 | 26-07-15 | 14:18

@Parel van het Zuiden | 26-07-15 | 14:05

Nascar is voor mij de overtreffende trap van hersenloze yippiekayee drang. Een inteeltgevoelige grid van overjarige non talenten die ovale rondjes rijden op zoek naar een slipstream. Als een hond die op zn eigen staart aan het jagen is. Grappig voor een minuut, waarna de stompzinnigheid er van gaat overheersen. Schoolvoorbeeld van hoe Amerikaanse sensatiezucht een sport kapot kan maken.

vaas klaak | 26-07-15 | 14:18

Ja ja, heel sneu allemaal. Maar de meeste mensen consumeren toch heel graag hevige F1 crashes. Dat er zo nu en dan eentje dood gaat is het risico van het vak. Net als bij stierenvechten, wielrennen, stuntvliegen en reaguren.

Godverdomme! | 26-07-15 | 14:17

Dikke onzin als men begint over waar een grens ligt. De dood is een grens die je niet wilt overschrijden, want er is geen weg terug. Sporten moeten eens leren techniek te omarmen en niet vanwege sentiment alles willen tegenhouden.

Peethee | 26-07-15 | 14:10

Slechte start van Max

Speitoptantje | 26-07-15 | 14:08

@schermsoldaat | 26-07-15 | 14:01
Voor de teergevoelige zielen zoals u:
Misschien een idee om elke race individueel te laten rijden.
Nadat je voorganger is gefinished (of gecrashed in de grindbak), mag jij uit de startblokken.
De snelste tijd wint.
Zoiets?

necrosis | 26-07-15 | 14:08

@vaas klaak | 26-07-15 | 13:52

Iets teveel echte competitie voor u, dat Nascar? Overigens zijn champ cars / indy cars ook veel leuker dan formule 1. Minimale verschillen qua auto's, slechts de coureur, gaapedaal en z'n ballen.

Parel van het Zuiden | 26-07-15 | 14:05

Genoeg geluld. Karren maarrrrrrr!!!

Speitoptantje | 26-07-15 | 14:03

het orgineel | 26-07-15 | 13:36
Who cares dat de prestatie er onder lijdt? Ik zie liever een iets langzamere race waarbij alle coureurs finishen dan een bloed snelle race waarbij een coureur om het leven komt omdat hij er voor koos om zonder neksteun te gaan rijden. Veiligheid staat bij sport gewoon altijd voorop? Anders zou het geen 'sport' heten maar een 'stunt'. Vergeet niet dat we hier met mensenlevens te maken hebben, niet met een of andere robot die we na afloop wel even oplappen. Veiligheid in een sport zorgt er in mijn optiek juist voor dat een sport leuk blijft om naar te kijken. Alleen sadisten kijken formule 1 (of MotoGP) voor de crashes. Je kijkt toch ook geen voetbal voor de doodschoppen die worden uitgedeeld?

schermsoldaat | 26-07-15 | 14:01

Ruth Wong

Speitoptantje | 26-07-15 | 13:57

@Frie60 | 26-07-15 | 13:36
Ik herinner me nog Liane Engeman als vrouwelijke coureur (jaren 60).

Jeff Hawke | 26-07-15 | 13:54

@necrosis | 26-07-15 | 13:45

Hoe aardig ik je ook vind, ik ben gestopt met je f1 comments serieus te nemen vanaf het moment dat je nascar er bij betrok :)

vaas klaak | 26-07-15 | 13:52

De GP van Hongarije begint zo, Max Verstappen op P9 dacht ik.
De treurbuis gaat zo aan, wisselend tussen de duitse RTL en de britse BBC.

Onderbuik2 | 26-07-15 | 13:51

Je zegt het al, soms gaat er één dood. Dat hoeft niet te betekenen dat je alles kapot moet gaan beveiligen. Take à fucking chance zei George Carlin en zo is het maar net. Het is ellendig voor zijn vader dat hij zijn zoon moet missen. Maar denk je dat die coureurs zouden willen dat de sport nog veiliger worden gemaakt? Het is het risico van het vak. Dat is de adrenaline... Daar doen zij het voor. Dat is wat de sport zo machtig mooi maakt. Ik zou zeggen. Tart het lot, neem een risico en leef!

renalpha | 26-07-15 | 13:49

Je suis #17

Speitoptantje | 26-07-15 | 13:48

Nu mooi eerbetoon aan Jules Bianchi op de baan. Alle mannen (en jongens) arm in arm in een kring, met de familie Bianchi.

Kippenvel

Speitoptantje | 26-07-15 | 13:46

Wat een raar en onzinnig artikel.
Formule 1 coureurs zoeken per definitie het gevaar op en dat weten ze maar al te goed.
Geen drama van maken, dit is nu eenmaal de consequentie van risicovol gedrag.
Next.

Gravin v Kippenbouth | 26-07-15 | 13:45

@vaas klaak | 26-07-15 | 13:40
Voor wat het waard is: ik denk dat Max vandaag de finish niet haalt, die 16 bochten per rondje gaan hem opbreken.

necrosis | 26-07-15 | 13:45

@het orgineel | 26-07-15 | 13:36
Wist je dat er vroeger FI wagens met 6 wielen rondreden?
nl.wikipedia.org/wiki/Tyrrell_P34
Ik ben niet meer de jongste maar gelukkig van na de babyboomgeneratie...

necrosis | 26-07-15 | 13:43

necrosis | 26-07-15 | 13:36

De hungaroring is een veredelde kartbaan. Als er iemand zich vandaag als een vis in het water voelt is het max wel. Als zn banden en motor n beetje meewerken finished ie top 6.

vaas klaak | 26-07-15 | 13:40

Na het invoeren van al die rare regeltjes ben ik gestopt met kijken, best jammer, we keken altijd met een vriendenclub, reuze gezellig. Bernie Eikelstone en de commercie hebben het verpest.

Klik_hier | 26-07-15 | 13:40

@Organische evolutie | 26-07-15 | 13:33
Als Jos Verstappen net zo goed kon rijden als zijn vriendin in elkaar beuken, was hij wereldkampioen geweest.

necrosis | 26-07-15 | 13:39

Frie60 | 26-07-15 | 13:36

Susie Wolff, testrijder bij Williams F1 en bij de Indy cars Danica Patrick. Volgens mij rijdt ze nu Nascar.

Basil Fawlty | 26-07-15 | 13:39

Mooi stukje, al lijkt het mij doodeng om richting de 300 te gaan, daar heb je ballen voor nodig of weinig verstand. Trouwens... zijn er ook vrouwelijke racers ooit geweest of is dit alleen maar een mannensport?

Frie60 | 26-07-15 | 13:36

Geen promotie van Max verstappen dit keer?
Het schijnt trouwens lastig in te halen te zijn op Hungaroring.
Max zal hooguit als 9e eindigen.
Doe mij Nascar maar.....

necrosis | 26-07-15 | 13:36

Veiligheid is natuurlijk prima, daar heeft ook echt helemaal niemand commentaar op.

De vraag is alleen, worden de mogelijke (technische) prestaties niet minder omwille van de veiligheid ?

Zoja, in hoeverre is er dan nog sprake van wat ooit Formule 1 was ?
Technisch de beste en snelste wagens die over een circuit te rijden zijn ?
Het hoogtepunt van racen met 4 wielen ?

Tot hoever moet die veiligheid gaan ? De grens dat de prestatie's eronder leiden begint namelijk al zodra er een gordel gemonteerd wordt.

Dat is de vraag voor de Formule 1.

Wat mij betreft komt er een soort super formule 1 (zoals vroeger) , waarin er slechts een paar regels bestaan, maximaal zoveel liter inhoud, 4 wielen, en de rest zoek je zelf maar uit.

Regels zijn leuk, veiligheid ook, maar waar leg je de grens ?

Formule 1 is al lang niet meer wat het geweest is (iedereen voelt en weet dat), of je dat goed of slecht vind is aan jezelf.

het orgineel | 26-07-15 | 13:36

Geenstijl, hand in hand met de VVD en GroenLinks, als strijders voor het liberale gedachtegoed.

En daarom: alleen maar rubberen tegels op en rondom F1 circuits! Sterker nog, leg heel Nederland vol met rubberen tegels, want "het zal maar net je kind zijn..."

Xirdalan | 26-07-15 | 13:35

Hoorde laatst een interview met Jackie Stewart op Talksport radio en hij denkt dat Senna niet door een mechanisch defect is gecrashed maar door zijn eigen fout. Hij roemde Senna (wie niet) maar zei wel dat hij een coureur was die altijd over de limiet reed en dat ook bewust deed in tegen stelling tot bijvoorbeeld Stirling Moss die altijd heel zuinig reed. Heb Moss nooit zien rijden, ben ik te jong voor maar vond het wel een interessante opmerking van Stewart.

Basil Fawlty | 26-07-15 | 13:34

Tijdens het lezen was het wachten op de onvermijdelijke geenstijliaanse cynical chicane, maar die bleef gelukkig uit. Mooi verhaaltje Manna.

Speitoptantje | 26-07-15 | 13:34

Mooi geschreven idd, maar.. what's the point? Elke generatie coureurs stapt toch bewust en met beide benen in de bolide en dito veiligheidsumfelt?

Ik snap de clou alleen als Jim Manna = Jos verstappen.

Organische evolutie | 26-07-15 | 13:33

De crash van Senna menen te moeten embedden is als de kist van een overleden geliefde laten opgraven, optrekken, aan de familie laten zien en tegelijkertijd roepen 'zo die is een partij dood hé'. Dat doe je niet. Ongeschreven regel. Dat zou zelfs een verdwaalde studio sport presentator weten. Dat Manna dat niet weet en het nodig meent te hebben in een bij elkaar gewikipediad stukje over dood in F1 is veelzeggend.

vaas klaak | 26-07-15 | 13:33

Mooi stukje

Bokito ergo sum | 26-07-15 | 13:30

De enige reden om naar de F1 te kijken zijn de spectaculaire ongelukken. Vder is het saai.

McMarx | 26-07-15 | 13:27

Mooi stuk! Lekker op de zondag.

Ome WiIlem. | 26-07-15 | 13:26

Daar gaat het niet om, je gaat kijken naar mensen die iets doen waar wij het lef, talent en/of het geld niet voor hebben.

IJzervreter | 26-07-15 | 13:26

Het leven is een loterij, dingen gebeuren en ongeluk zit in een klein hoekje. Kapot relativeren is ook een vak.

Reconquistador | 26-07-15 | 13:25

De F1 wordt al jaren verziekt door ene Bernie, het feit dat het 'm aan zijn kont zal oxideren wat er zal gebeuren als hij niet meer onder ons is zegt al genoeg.

Ridocar | 26-07-15 | 13:25

Niet*

Koenz0r | 26-07-15 | 13:22

Snik

wateengedoein2015 | 26-07-15 | 13:22

En toch, toch zit ik mijn wekker voor middag in de nacht om naar saaie races te kijken.

Koenz0r | 26-07-15 | 13:22

Mooi geschreven, sterkte aan de nabestaanden.

Mastermattie | 26-07-15 | 13:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken