Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ewald Engelen: 'Vijf jaar voorgelogen over Grieken'

doodeuro.jpeg Ewald Engelen is weer eens boos: "Burgers van Nederland, vijf jaar lang bent u voorgelogen over de Griekse crisis. Vijf jaar lang hebben pers en politiek u steeds maar weer dezelfde halfwaarheden en leugens op de mouw gespeld (uitzonderingen daargelaten)." De leugens: 1. Wij, Nederlandse belastingbetalers, hebben de Grieken ‘gered’ door hen 240 miljard euro te lenen toen de internationale kapitaalmarkten voor de Griekse staat op slot ging. 2. Grieken zijn luie, verwende hedonisten, die met 55 met pensioen gaan, een onderontwikkeld arbeidsethos hebben en liever aan het strand liggen dan werken. 3. Grieken hebben, ondanks onze generositeit en ondanks de gemaakte afspraken, nagelaten hun begroting op orde te krijgen en hun economie te hervormen. 4. Grieken moeten niet zeuren, want ze hebben hun huidige ellende toch echt aan zichzelf te danken; door corruptie, clientelisme en een belabberde belastingmoraal is de schuldenlast enorm, het begrotingstekort gapend en het verdienvermogen beroerd. De feiten: Ja, wat zijn de feiten volgens "gentleman-hooligan" Ewald Engelen? Lees verder op zijn .blogspot (lol). Grexit: Eurogroep schopt het blikje verder door de straat. Niks besloten, donderdag nieuw overleg over Griekenland. Vanavond om 19u nog wel eurotop met regeringsleiders. Video van Dijsselpersco na de breek.
Bonus: ouwe zatlap bitch slapt Tsipras om 'm te laten zien wie de baas is.

Reaguursels

Inloggen

@Mark_D_NL | 23-06-15 | 16:52
Waar gaat het mis?

h65485665 | 23-06-15 | 19:23

@h65485665 | 23-06-15 | 16:07
Je slaat de plank volledig mis. Helaas.

Mark_D_NL | 23-06-15 | 16:52

@Mark_D_NL | 22-06-15 | 18:50
• Man man man.
Wat een logica - Mijn stem is zeeer waardevol. -
Vervolgens gaat Mark_D_NL, NIET stemmen! WEG waardevolle stem.
.
Iedereen mag jou Dom vinden! Domoor. Dat heet, Vrijheid van meningsuiting.
Je bent ook Niet automatisch door Links oid. geïndoctrineerd.
Kijk maar eens naar wat jij zelf schrijft, duidelijk bij welke club jij hoort.
Jouw plempsels lezende, zou jij een goede kandidaat voor Domoor, Kunnen zijn.
.
Uiteraard is het een keuze om niet te stemmen.
En van jouw plan om een 'Blanco Partij' op te richten, daar weten wij nu al de uitkomst van.
De Blanco stemmen, gaan Niet naar jouw 'Blanco Partij'. Deze stemmen zijn namelijk ONGELDIG.
Mark_D_NL kan wel een partij oprichten met de naam 'Blanco Partij'. (gauw registreren voordat iemand er mee vandoor gaat)
Op de 'Blanco Partij' kunnen mensen Wel hun stem brengen, maar een fantast als Jij kan geen partij leiden.
.
Met blanco stemmen wordt verder niets gedaan.
Blanco stemmen worden NIET over de bestaande partijen verdeeld oid.!!!
Geen 1 Partij krijgt zo'n stem. In NL wordt het als een Ongeldige stem beschouwd.
BLANCO stemmen en ONGELDIGE stemmen worden Wel meegenomen bij het bepalen van de OPKOMST: het aantal mensen dat naar het stembureau is gekomen om te stemmen.
Je kan daarom net zo goed thuis blijven. Alleen het aantal kiezers, die naar het stembureau zijn gekomen, gaat met 1 omhoog als jij blanco stent..
Maar Waarom zou je in lucifers naam, Wel naar het stembureau gaan en Niet op een partij stemmen?

h65485665 | 23-06-15 | 16:07

Winterslaapje van een jaartje of vijf gehad, Ewald Engelen?

Raider Twix | 23-06-15 | 12:41

@ Hem | 23-06-15 | 00:57

Lid van de SP, en pro-kapitalisme? Vreemd, Ik ben kapitalist en tegen corporatisme. Corporatisme is overigens een net woord voor nationaal socialisme en heeft niets met echt kapitalisme te maken.

bdn01 | 23-06-15 | 03:53

@ben kokhals | 22-06-15 | 21:59

+1 Dankje. Agree!

@bdn01 | 22-06-15 | 21:33
Om even een opmerking omtrent SP gedachten te tackelen: hij zei ooit in een interview (youtube werkt niet mee) dat hij PRO kapitalisme is, maar we momenteel in een corporatisme leven waar hij TEGEN is. Google zelf de verschillen maar.

Hem | 23-06-15 | 00:57

@afdankert | 22-06-15 | 18:05 Zo is het. En het is nog erger. Uit het voorwerk voor de TTIP bijvoorbeeld blijkt dat er een "universal healthcare" template in meekomt waar de EC aan meegesleuteld heeft, die het implanteren van een RFID-chip eerst "vrijwillig" maakt, en dan degene die weigeren de toegang tot geneeskundige hulp en medicijnen ontzegt tenzij zich ook laten labelen. Griekenland is- en wordt gebruikt als een georchestreerde "opportunity to do things you think you could not do before," zoals het compleet afbreken van de soevereiniteit, de megamiljarden overheveling naar Brussel en die TTIP. De EU is het testbed en de opmaat naar de NWO, en heeft niks met "growth & jobs" van doen, maar alles met een fascistische dictatuur. Niet de Grieken moeten uit de EU, maar wij, en als de wiedeweerga.

ben kokhals | 22-06-15 | 22:30

@redactie GS: Laat die Ewald Engelen eens voor GS schrijven svp. Beregoed wat die man telkens op tafel werpt.

ben kokhals | 22-06-15 | 21:59

Wat een onzin.

Om te beginnen hebben de Main Stream Media het nooit over de schuld van *alle Grieken* gehad, of gesuggereerd dat alle Grieken lui waren etc. Ook de belangrijkste politieke partijen hebben zich daar niet schuldig aan gemaakt.
En zelfs buitenstaanders zoals de PVV en de SP benadrukten heel genuanceerd dat de gewone Grieken niet het probleem waren.
Dat journalisten en politici soms bepaalde excessen rond Griekenland bekend maakten is logisch; dat deden zij ook met de deals rond banken.

Want ondertussen was er natuurlijk wel een echt probleem. Ook met veel "gewone Grieken" trouwens. En dat is niet de schuld van de banken. Iedereen is het er wel over eens dat er in Griekenland flink belasting werd ontdoken, en tegelijkertijd flink met geld werd gesmeten; ambtenaren gingen inderdaad vrij vroeg met pensioen, en corruptie en cliëntisme waren eerder regel dan uitzondering. Een buitensporig groot aantal Grieken werkte voor de overheid, vaak werden banen na de verkiezingen als "beloning" weggegeven.
Dat wordt op gegeven moment natuurlijk erg duur. Dat daar nu flink in gesneden is is mooi, maar betekent niet dat er "dus" geen probleem was.
Dat was er wel.
Lange werkweken zeggen weinig als de productie laag is. Want dat is uiteindelijk waar het om draait; de verhouding tussen wat er wordt verdiend en wat er wordt uitgegeven. Als dat niet klopt dan is je economie niks waard.

Laten we gewoon even kijken naar de realiteit.
De economie in Griekenland, Italië of Spanje is gewoon zwakker dan die in Duitsland of Nederland.
Dat is geen complot van de EU en de banken, dat was 30 of 50 jaar geleden ook al zo. Daarom waren drachmes, lires en pesetas niks waard vergeleken met de mark of de gulden.
Het enige wat we de EU kunnen verwijten is dat zij zulke sterke en zwakke economieën op één hoop gooiden, waardoor Griekenland ineens veel meer geld kon lenen dan eigenlijk goed was.
Daarom is het voor iedereen het beste als de EU uit elkaar klapt.
Voor samenwerking heb je geen superstaat nodig.

Dandruff | 22-06-15 | 21:53

Ewoud, die SP-er, geeft natuurlijk de schuld aan "het kapitaal, en die arme Grieken hebben er part nog deel aan. Nonsens. Ze hebben allemaal geprofiteerd, op de foute partijen gestemd en allemaal op grote schaal de belasting belazerd. De vorige Griekse regeringen hebben ermee ingestemd dat ze door buitenlandse banken onder de schulden zijn bedolven om "leuke dingen voor de mensen" van te betalen. Die Grieken zaten er zelf bij toen ze hun handtekening onder de leencontracten hebben gezet, in de wetenschap dat Europa ze wel uit de shit zou trekken als het fout zou gaan.
De enige reden om Griekenland boven water te houden, en daarin hebben de Amerikanen groot gelijk, is de internationale veiligheid. Wat hebben we aan een corrupte "failed state" aan onze buitengrens, grenzend aan Turkije en IS, en die nog heult met de Russen ook. De beste oplossing is kanonneerboot-diplomatie, maar daar zijn we helaas te beschaafd voor.

bdn01 | 22-06-15 | 21:33

Mooi Ewald, die Grieken zijn opgelicht, door hun leiding gevenden, wij door de onze. De oplossing kan toch echt niet zijn, dat wij hun leidinggevenden naar het abatoir in Griekenland dwingend geleiden, dat moeten ze zelf doen, en wij ook met onze 'verlichten'.

vanhetvarken | 22-06-15 | 21:12

Tuurlijk is de arbeidsethos en de kijk op het leven in Zuid Europa totaal anders dan hier. Iedere wetenschappers zal dat beamen. Ook zullen zij beamen dat samenvoegen van de noord europese en zuid europese landen tot een superstaat een zinloze poging was

Thorolf | 22-06-15 | 21:03

@Mike Gaatjeniksaan | 22-06-15 | 20:17
(1) ja natuurlijk stonden ze erbij, sommigen in de toenmalige regering speelden mee (geen Syriza), en een van de redenen was om oa. de Griekse banken niet te laten klappen, zodat men de illegale truc uithaalde (Europa, IMF) om private schulden over te hevelen naar publlieke schulden.
(2) de rekening wordt vooral door de Europese belastingbetaler betaalt (zie 1), en is in de jaren 2009-2015 mede betaald door de gewone Griek, die nu voor een voldongen feit staat: hoge werkloosheid, 50% pensioen kwijt, enz. Met dat gegeven moet de huidige regering een beslissing maken of het voor het griekse volk het verstandigste is om de eurozone te verlaten of niet. Helemaal niet makkelijk zonder de bereidheid van de EU om een (gedeeltelijk) bankroet te accepteren. En voor zo'n bankroet staat Griekenland nou juist wel sterk in de onderhandelingen (denk aan NATO, Rusland). Ze proberen mede deze dagen de schuld van de schulden van 2009-2015 bij de ECB te leggen, en niet onterecht. Dus is het altijd verstandig om te onderhandelen en te kijken wat er in de doos zit, voordat je een drastische stap als uittreden overweegt. Dus het antwoord is: eerst onderhandelen en schaakspelen.

La Bailaora | 22-06-15 | 20:48

Hahaha, wat een onzin op dat blog. Zelfs in het meest onwaarschijnlijke geval dat het klopt wat er staat, zeg ik: (1) bij alles wat er is gebeurd, stonden de Grieken er zelf bij poppenkast te spelen; (2) als het allemaal zo vies spelletje is van de eurolanden en Amerikaanse banken, waarom blijven de Grieken dan stug proberen in de eurozone te blijven en geven ze niet een dikke vinger? Juist nu met die linkse Syriza aan de macht.

Mike Gaatjeniksaan | 22-06-15 | 20:17

'Vijf jaar voorgelogen over Grieken' aldus Ewald Engelengeduld. In de tussentijd worden aan de andere kant de planeet in laboratoria substantiele vorderingen gemaakt om het eeuwig leven te verkrijgen.

rmstock | 22-06-15 | 19:55

Ik kadaster, jij kadastert, wij kadasteren, o nee wacht..

Mick2805 | 22-06-15 | 19:24

... heeft ... heen ... de ... sorry

hotmint | 22-06-15 | 19:17

Ongeacht de (verleidelijke) rol van de banken heeb Griekenland nu geen sluitende financiele huishouding en wil daar ook niet geen.
(Corruptie - belastingontduiking - vroegpensioen )
.
Dat past gewoonweg niet in de euro, dus daarom moeten ze er uit!
Terug naar het system van schulden oplossen met (hyper) inflatie. Flink geld bijdrukken en om te zoveel jaar een paar nullen van de denominatie schrappen.

hotmint | 22-06-15 | 19:15

Nog maar even snel wat bitcoins ingeslagen. Grexit, kom er maar in!

Rebellation | 22-06-15 | 19:01

@Tostiman | 22-06-15 | 16:25
Nogmaals. Er is NIETS doms aan niet stemmen. Dat is ook een keuze. Een zeer weloverwogen keuze zelfs. Mijn stem is zeeer waardevol. En niet alleen mijn stem, ook jij stem is zeeer waardevol. Maar er wordt schandalig omgesprongen met onze stem. Kijk eens naar het "NEE EU"... wat is er toen met jouw stem gebeurd?
--
U mag mij niet dom vinden omdat ik een keuze maak. Maar helaas bent ook u, waarschijnlijk, links geïndoctrineerd. En is iedereen die het niet u eens bent Dom of een Racist. Jammer.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 18:50

Is die engelfiguur ook niet de man die Den Haag wilde uitleveren aan Brussel door Brussel alle macht te geven? En de man achter het burgerforum maar daar snel weer weg was?

likkerbarendlekker | 22-06-15 | 18:45

@Tostiman | 22-06-15 | 16:22
De gewone griek is verschrikkelijk voorgelogen en bedrogen door de eigen leiders en de EU. Ze hebben een compleet verkeerd beeld gekregen van de EU, van het EU geld, van hun eigen leiders... En helaas is niet iedereen in staat om zich goed in te lezen. Dus zijn de grieken als makke schapen de afgrond in gelopen.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 18:45

En hoelang zijn wij al voorgelogen over de eu?
Juist in de eu gaat het licht uit!!!
Wanneer zeggen wij het lidmaatschap op van die waardeloze bende??? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

wiener mit pommes | 22-06-15 | 18:38

Fuck de EU dictators en al hun kontenlikkerts, instorten zal die klerezooi, WIJ - het klootjesvolk- geloven al jullie leugens al lang niet meer. Allemaal exit graag en een hele hoop tribunalen.

Cosmic Traveller | 22-06-15 | 18:26

Na 15 reaguursels gestopt met lezen van tegels. Waarom? Omdat 80% niet de moeite heeft genomen de 'waarheden' van Ewald te lezen. Kassa (of was het Radar?) vertelde laatst in een speciale uitzending hetzelfde verhaal. Noem Ewald niet een debiel, ga niet meteen weer schreeuwen over de Grieken. Je hebt de stukken niet gelezen en komt over als een kip zonder kop. Sorry, maar dat is kortzichtig gedrag.

Hem | 22-06-15 | 18:19

Maar de hele dag niets doen? Kom op. Een stad als Athene heeft 5 miljoen inwoners en die doen de godsganze dag amper iets?
Lafayette | 22-06-15 | 16:18

De circa 660.000 inwoners van Athene doen niet zo heel veel :-D

mister niet scherp | 22-06-15 | 18:12

@lulleficatie | 22-06-15 |
En Portugese? Poolse?
Schoot me net een Grieks merk binnen: Metaxa :-)
En Feta natuurlijk, want het mag alleen Feta heten als het uit Griekenland komt :p
Afijn. Bekende merken zijn geen indicator voor productiviteit. Apple laat immers ook zijn spul maken in China.

Lafayette | 22-06-15 | 18:11

Russia Today fragment dus... Niet waar

devil13 | 22-06-15 | 18:06

De aap komt inmiddels falliet uit de mouw, en dat is nog maar het begin. (Landen veroveren zonder oorlog te voeren doe je dus zo.)
Wat vele burgers nog niet beseffen is dat noord Europa (wij) hier als gevolg daarvan opzettelijk in een financieel-economische afrond zullen raken met als uitkomst dat wij hierdoor bestuurd en geknecht zullen worden door een totalitaire financiële elite. Een echte Nieuwe Wereldorde op basis van een mega-feodaal (roof-kapitalistisch) stelsel met 'de nieuwe lijfeigenen' (burgers) en grootgrondbezitters (multinationals & militair-industrieel-complex) die dit in het hele 'westen' (Europa, Canada, de VS Zuid Amerika, Australië) zullen implementeren. Alles dichtgetimmerd met 'vrij'handelsovereenkomsten, anti-privacywetten, voedsel- en pharma- en gezondheidsreguleringen, bankschuld-systemen met als 'eindklapper' de invoering van de cash-geldloze samenleving, waardoor alle onbevalligen met het stopzetten van hun 'account' uit de samenleving gezet kunnen en zullen mogen worden.

afdankert | 22-06-15 | 18:05

Het maakt allemaal niet uit. De EU wordt aangestuurd door een stelletje criminelen dat o.a. aan al die financieringsrondes van Griekenland gruwelijk veel geld heeft verdiend. Maar da's veel te ingewikkelde materie voor de meeste mensen, dus blijven ook de media hangen in oppervlakkig politiek-populair clichégelul. En zo willen die criminelen het ook. En daarom winnen ze het telkens van 'de mensen'.

Guy Veropzoudten | 22-06-15 | 18:03

Vijf jaar gelogen... Nogal mild oordeel. De Euro is vanaf conceptie een leugen. Het is een gevaarlijk experiment doorspekt met wensdenkenden aannames en serieuse soevereiniteitsimpact. Ooit een Eurofieltje toendertijd over gehoord? Nee, hè.

Parel van het Zuiden | 22-06-15 | 18:00

Lafayette | 22-06-15 | 16:18
Ik vraag niet om 20 merken, ik vraag om één.
Van Denemarken zijn enkele heel bekende: Lego, Bang&Olufsen,Carlsberg, Tuborg, Maersk, Vestas...

lulleficatie | 22-06-15 | 17:59

EU, IMF, ECB, DH, enz. 1-0 Burgers EU, Dat is leven anno nu.

Plantje-1 | 22-06-15 | 17:52

Mij interesseert niet de schuldvraag (uiteraard de bankiers en de EU-elite). Maar hoe lossen we dit op? Hoe snel kunnen we uit de EU en de Euro dus.

Wim Venijn | 22-06-15 | 17:50

@Tostiman | 22-06-15 | 17:29
Dat zal allemaal wel, maar dat is nog steeds privaatrechtelijk en bepaald per bedrijfstak. En nogmaals dan heb je nog steeds een keuze, ook al zie je in die andere opties minder heil. En er is volgens jouw redenering nog steeds 1/3 niet aangesloten bij een bedrijfstakpensioenfonds.... moeten die ook dokken voor iets wat ze toch al niet gekregen zouden hebben?
Ik zie niet in dat belastingcenten aangewend zouden moeten worden voor het falen van pensioenfondsen en banken (en dat dus de Griekse deal waarmee onze instellingen gespekt werden uiteindelijk dus goed voor ons zou zijn. In feite NL belastingcenten voor onze banken.)
Sterker nog als de staat garant gaat staan dan werk je juist casinogedrag in de hand. Kan ik bij de staat aankloppen als ik mijn eigen pensioenbeheer niet zo goed beheerd heb? Zo ja, dan ga ik morgen naar het casino en zet alles op zwart.

Lafayette | 22-06-15 | 17:45

@Lafayette | 22-06-15 | 16:35
Ja, de banen liggen voor het oprapen. Tot nu toe bij elke bedrijf dat ik gewerkt heb, ben je verplicht om mee te doen met het pensioenfonds. Ik denk niet dat er veel bedrijven zijn waar dat niet zo is. driekwart van de bedrijven zit in een collectieve bedrijfstakpensioenfonds. Dat jij 1 van de uitzonderingen bent is mooi voor jou. Maar het gros van de werkende heeft gewoon pech.

Tostiman | 22-06-15 | 17:29

Ewald heeft (wederom) gelijk inderdaad. Eenieder die denkt dat "de Griek" dit geld gehad heeft is niets anders dan een persoon die zijn/haar mening staaft aan de Teleslaap en consorten. "Het spel" wordt op een verdieping hoger gespeeld en "het volk" wordt chronisch beduveld. Stemmingmakerij om "de heren" maar in de kaarten te spelen.

Ga naar Griekenland en zie hoe triest het gesteld is met de burgers daar! Kijk, ervaar en kom dan terug met een mening!

De burgers in heel Europa worden uitgebuit en tegen elkaar uitgespeeld, besef dan nu maar. Eenheid vormen is belangrijk en dus niet op elkaar afgeven.

rowe | 22-06-15 | 17:23

Ewald heeft helaas wel gelijk.. cool of niet cool.

baard van troje | 22-06-15 | 17:07

Maakt voor de Griek niet zoveel uit of ze een schuld aan de banken of de buitenlandse overheden/belastingbetalers hebben, maar wat wel uitmaakt is dat ze voor 100den miljarden uit hun buitenland aan goederen en diensten in ontvangst hebben mogen nemen, en er uiteraard van profiteerden en goed van leefden.
Now is pay back time en is de gewone Griek ineens zg zielig met miljarden aan recentelijk gepinde euros onder hun matrassen en de rijke Griek met miljarden op off shore bankrekeningen.

weetjenog | 22-06-15 | 17:06

@i-Wonder | 22-06-15 | 16:54
Heb je het wel gelezen?
"Bankiers, bouwbedrijven, politici en sommige ambtenaren zijn degenen geweest die rijk geworden zijn van de immense Duitse en Franse kapitaalstromen die in de europeriode Griekenland binnenstroomde ter financiering van infrastructurele projecten, vastgoed en uitbreiding van het defensieapparaat. De gemiddelde Griek heeft er weinig tot niets van gezien."
Duitse en Franse oorlogschepen, Duitse en Spaanse snelwegen in Griekenland, Duits vliegveld (Athene), ga maar door. De EU elite heeft geen moeite om het geld rond te pompen naar elkaar toe.

Lafayette | 22-06-15 | 16:58

Die Grieken hebben jarenlang geleend en dat geld opgemaakt. Dat ziet Ewald over het hoofd.

i-Wonder | 22-06-15 | 16:54

Zij die de europersen beheren, kunnen betalen voor wat ze willen*

horsteknots | 22-06-15 | 16:47

Ewald Engelen. Zucht. De man die het ene fundamentele probleem van de Euro totaal onbesproken laat (het is crimineel monopolygeld zonder achterliggende waarde) en als alternatief een gelijk door de staat geleid systeem van roof en diefstal voorstaat. Een kopie van het origineel en dan andere uitkomsten verwachten. Volgens mij definieerde Einstein dit als waanzinnigheid.
.
Het enige alternatief voor een door de staat geleid monetair syteem van roof (fiat valuta kennen geen ander doel dan opgeslagen koopkracht roven) is een monetair systeem dat in een vrije markt van vraag en aanbod preferent zal zijn. De Staat dient zich op geen enkele wijze te bemoeien met de uitgifte van geld.
.
Laat de geldmarkt vrij! Enkel geld dat gedekt is door werkelijke achterliggende waarde (zoals goud en zilver) zal de voorkeur genieten. Enkel partijen met een perfect betrouwbare reputatie zullen de gunst van de klant winnen.
.
Dan is het in no time afgelopen met criminele overheden die maar bij blijven drukken om hun eigen criminele activiteiten te bekostigen.
.
In de middeleeuwen werden valsemunters opgeknoopt of in ieder geval met pek en veren over de landsgrenzen gesmeten. Anno 2015 zijn het de nieuwe rocksterren, met op aandacht beluste groupies als Engelen er om heen.

De Libertariër | 22-06-15 | 16:45

Wat verwachten jullie nou,De Staatsloterij wordt niet eens Goed en Eerlijk gecontroleerd,keert zichzelf bonussen uit,terwijl ze de boel lopen te flessen.
Iemand al iets gehoord over dat die Bonussen nu Terugbetaalt moeten worden.... nee.
Wat verwacht je dan van een EU....
En die KNEUS Rutte maar meehobbelen,meer bezig met eigen en Partij Carrière,dan dat hij opkomt voor de Hardwerkende Nederlander die deze Sinterklazerij echt helemaal zat is.

Torquemada | 22-06-15 | 16:44

Eigenlijk is het financieel terrorisme, een heel land of zelfs continent angst inboezemen. Met democratie heeft het in ieder geval allang niets meer te maken.

Finn | 22-06-15 | 16:44

Het spijt mij zeer maar Ewald heeft in ieder geval keihard gelijk als het om zijn punt 4 gaat : "Niet dé Grieken hebben er een puinhoop van gemaakt, maar de Griekse elite heeft dat gedaan. Bankiers, bouwbedrijven, politici en sommige ambtenaren zijn degenen geweest die rijk geworden zijn van de immense Duitse en Franse kapitaalstromen die in de europeriode Griekenland binnenstroomde ter financiering van infrastructurele projecten, vastgoed en uitbreiding van het defensieapparaat. De gemiddelde Griek heeft er weinig tot niets van gezien. Hoezo hebben dé Grieken er zelf een puinhoop van gemaakt? Bedoelt u dat u ook medeschuldig bent aan Amarantis, Vestia, Fyra en het Nederlandse belastingparadijsschandaal?"

Bigi Bana Boy | 22-06-15 | 16:38

Over 1 ding heeft hij gelijk, die hele "hulp"-operatie was inderdaad om de banken te redden en de griekse schulden over te hevelen van privaat (banken) naar de Europese belastingbetalers (publiek). Dat op zich is een schande. Laat onverlet dat Griekenland structureel al meer dan 20 jaar de boel cijfermatig bedonderde.

faz | 22-06-15 | 16:38

Wat mij opvalt is dat steeds dezelfde landen als Griekenland, Ierland, Spanje, Portugal worden aangevallen omdat ze hun "leningen" niet op tijd kunnen terugbetalen. Leningen die hen zijn opgedrongen door de ECB en Brussel.
-
Echter, waar je niemand over hoort zijn de ettelijke miljarden die jaarlijks als "subsidies" naar Oost Europa gaan. Die uitvreters hoeven namelijk helemaal niets terug te betalen,
Dat is veel erger voor ons want daar weten we al tevoren dat we niks terugkrijgen,
-
WAAROM heeft Oost Europa een BEVOORRECHTE positie vraag ik me vaak af???
Zou het soms komen door Merkel en Barroso, die allebei ex-COMMUNISTEN zijn..! Dit weten velen niet.

Willen die soms van de EU op Amerikaanse wijze (rijken schatrijk en armen straatarm) een lagelonen Europa maken waar iedereen even arm is, zodat de grote (Amerikaanse) corporaties hier een goedkoop werkmieren volkje, (met de pet in de hand bedelend om een baantje net als in de USA) in de schoot geworpen krijgen..?
-
Of is het een megalomaan geopolitiek spelletje en zijn de Amerikanen bang dat Oost Europa wordt beinvloed door Rusland en worden ze daarom omgekocht met (ONZE!) miljarden aan "subsidies"..?
-
En wij domoren dokken wel weer zonder protest, rechtstreeks beroofd door de Haagse trawanten van Brussel!

Maar onze oudjes en chronisch zieken worden hun tehuizen uitgeflikkerd en onze AOW-ers en bijstanders worden afgeknepen omdat er voor hen zogenaamd geen geld is. Leve de EU (bah!)
-

telelezer | 22-06-15 | 16:37

@Tostiman | 22-06-15 | 16:28
We hebben het wel over aanvullend pensioen, en dus niet AOW.
Dat zijn keuzes.
Je bent niet verplicht een baan te kiezen waarbij een pensioenfonds verplicht is.
Ikzelf heb helemaal geen aanvullende pensioenregeling en regel m'n zaakje in eigen beheer. Als dat niet goed gaat zal ook iedereen stellen: eigen schuld.

Lafayette | 22-06-15 | 16:35

Laten we bij dit alles vooral even niet vergeten dat Mark Rutte in augustus 2012 (vlak voor de TK verkiezingen) herhaaldelijk zeer stellige uitspraken deed dat er "geen cent meer naar Griekenland zou gaan" en er "geen derde steunpakket voor Griekenland zou komen".

Om vervolgens een paar weken na de verkiezingsuitslag doodleuk de Nederlandse belastingbetaler voor meer dan EUR 200 miljard garant te laten staan voor Griekenland en Zuid-Europa (Dat is dus circa EUR 12.000 per inwoner van Nederland (alle bejaarden, baby's en hier verblijvende illegalen meegerekend). Met 1 handtekening gaf onze nationale onbenul daar even een derde van het Nederlandse nationaal inkomen weg. De PVV probeerde deze beslissing nog bij de Rechter tegen te houden, maar dat is niet gelukt. Dit is echt de meest schadelijke beslissing voor de Nederlandse economie in de moderne geschiedenis. Daar komen de Nederlanders nog wel een keer hardhandig achter.

Bewijsstuk 1:
www.youtube.com/watch?v=jBIruCQQA88

Bewijsstuk 2:
www.youtube.com/watch?v=DQO3G5Q31JE

Outsider-Inside | 22-06-15 | 16:34

@Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:15

In Azie heerst een hele andere arbeidscultuur.
In het land waar ik woon is een top salaris van 20 keer meer dan wat iemand op de werkvloer verdient uit den boze.
Maar dit land staat dan ook niet vol met door de EU mogelijk gemaakte bedrijven die mensen nog minder dan een EUro per dag betalen om de EUropese burger toch nog een trui van onder de 10 EUro te kunnen geven.

Toen ik nog in de EU woonde werd me altijd aangelogen dat de EU nodig is om een vuist te kunnen maken tegen de economieen in Azie, ter beschermnig van de EUropese industrie en de EUro als vuist tegen de dollar.

Sinds het EUroscisme is er nog nooit zoveel productie potentieel naar lage lonen landen (in Azie) verhuist ten nadele van de eigen werkgelegenheid en concurrentie positie binnen EUropa.

Daarnaast, wie werkelijk denk dat de politiek in Brussel wordt gemaakt is op zijn zachst gezegd nogal naief. Multinationals, banken maar vooral lobbyisten sturen de politiek in Brussel aan, u als schaap doet mee om een fantoom overeind te houden.
Als u er tegen bent, bent u een links dan wel rechts gevaar en een populist.

Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:34

@Lafayette | 22-06-15 | 16:20
Ik ben wel verplicht als werkende met het pensioenfonds mee te doen. Tenzij ik ervoor kies om de bijstand in te gaan, maar dat zit niet in me. Ik wil geen bewuste uitvreter worden

Tostiman | 22-06-15 | 16:28

@Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:12
Dom om niet te stemmen, dan gaat jouw stem gewoon naar de heersende politieke macht. Stem dan op de Piraten Partij of de PVV. Nu heb je in mijn ogen geen recht van spreken.
Laat maar weten wanneer je de Blanco partij hebt opgericht. Als je blanco programma voldoet, denk ik er over om op je te stemmen

Tostiman | 22-06-15 | 16:25

Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:15

Er wonen 51 miljoen mensen in Zuid-Korea. Het is ruim twee keer zo groot. Vergelijkbaar?

De Koreaanse Slet | 22-06-15 | 16:25

@Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:10
Dus mijn schuld? De gewone Griek deed ook gezellig mee met geen belasting betalen. Maar de grote jongens (Griekse reders) doen het uiteraard in het groot.
En hoezo profiteer ik daar ook van, volgens mij zijn dat zoals altijd de grote jongens die van een crisis rijker worden, niet de gewone man. Uiteindelijk zijn wij het volk de pisang (Geldt voor de gewone Nederlander maar ook voor de gewone Griekse arbeider)

Tostiman | 22-06-15 | 16:22

@Tostiman | 22-06-15 | 16:15
Dat is nu exact dezelfde vraag hoe een Griek kan voorkomen dat haar elite loopt te gokken.
Bottom line, jij bent niet verplicht jouw geld te stallen bij Nederlandse banken en pensioenfondsen. Je bent enkel verplicht belasting te betalen. En die belastingcenten horen gewoon niet gebruikt te worden voor het falen van financiele instellingen. Afijn. Zo denk ik er over.

Lafayette | 22-06-15 | 16:20

Het is een grote poppenkast aan het worden.
Hier is niks geloofwaardigs meer aan het gebeuren.
Het blikje wordt niet de verder de straat uitgeschopt, het wordt de hele wijk uit geschopt.
Aanstaande vrijdag komen ze met een mooi verhaal, bepaalde geld som wordt overgemaakt met een paar "voorwaarden" en na de zomer break gaan ze verder ouwehoeren.

Wout Strooizout | 22-06-15 | 16:20

Een foutje: De Grieken werken het meest in de hele EU. Ze zijn meer aanwezig, dit betekent niet dat ze werken.

wallenberg | 22-06-15 | 16:19

Who the f*ck is ewald 'simplistisch gewauwel' engelen nou weer?

deepblue | 22-06-15 | 16:19

Het ergste is dat de Grieken nu geen pech meer mogen hebben.

Rest In Privacy | 22-06-15 | 16:19

@Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:06
Nee niet geholpen! Maar jij vind dus dat het jouw schuld is, dan mag jij het ook betalen, maar ik wil dat niet.

Tostiman | 22-06-15 | 16:18

Griekenland, het oh zo mooie land waar aan het eind van de maand opeens politie-controles zijn om de eigen kas te spekken.
 
Griekenland, het oh zo mooie land waar hele ambtenaarswijken een illegaal zwembad in de tuin hadden liggen. Waar mooi geen aanvraag voor gedaan was en geen belasting over betaald.
 
Griekenland, het oh zo mooie land waar de ambtenaren van het ministerie van financien geld wegsluisde naar hun zwitserse bankrekening.

HaatAth3ist | 22-06-15 | 16:18

@Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:04
Fout, eerder GM, Monsanto, GE, Ford, etc.

Methylfenidaat | 22-06-15 | 16:18

@lulleficatie | 22-06-15 | 16:06
Ook onzin.
Noem mij 20 merken uit Denemarken of Polen, of zelfs Belgie.
Griekenland met Italie vergelijken is overigens niet terecht. Vergelijk het dan met Portugal.
Echter. Griekenland als toerismeland is wel degelijk een flinke factor. En die doet het al jaren heel goed. Vorig jaar ruim 15% groei.
De redenatie dat de productiviteit gekoppeld is aan bekende merken slaat eigenlijk totaal helemaal nergens op. Griekenland heeft wel degelijk sectoren waar geld verdiend wordt dus. Scheepvaart, pharma, agri en toerisme o.a.
Verder. Ja, ik denk dat men er langere dagen maakt en dat er per uur wellicht minder productiviteit is dan hier. Hoe denk je dat het in Nederland zou zijn bij 38 graden? Maar de hele dag niets doen? Kom op. Een stad als Athene heeft 5 miljoen inwoners en die doen de godsganze dag amper iets?

Lafayette | 22-06-15 | 16:18

@sinar2 | 22-06-15 | 16:12
De poen is voor een groot deel direct in de zakken van de NL, DLD en FR banken beland...... Daarom bestaan deze nog!

Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:17

@Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:08
ik zie het echt dagelijks... Het is ongelooflijk wat wij tegenwoordig van ver moeten halen. Terwijl wij al deze zaken nog niet zo heel lang geleden nog in NL hadden.
--

Ik ben de laatste tijd veel in Zuid Korea... En natuurlijk zij hebben ook hun dingetjes. Maar fucking hell wat een tech komt daar vandaan, wat een innovatie, wat een drive. En Zuid Korea is niet veel groter als Nederland, is best vergelijkbaar als land.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:15

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:31
Ik leg zeker de schuld niet bij de Griek neer, ik zeg alleen dat hij excelleert in belastingontduiking.
Verder wil ik graag ook nog even melden:
Sterph EU! Sterph!
Een snelle pijnlijke deaud graag!

Engelandspieler | 22-06-15 | 16:15

@Lafayette | 22-06-15 | 16:08
En hoe kan ik of Deus dat voorkomen, dat de pensioenmaatschappij die je verplicht moet hebben geld uitleent aan de financiële instelling? Prive ga ik geen CCC- land geld lenen

Tostiman | 22-06-15 | 16:15

Griekenland zit alleen maar in de Euro omdat Italië niet het zwakste land wilde zijn. En Italië zit er in omdat Spanje en Portugal niet de zwakste landen wilden zijn.

En die zitten er in omdat Frankrijk niet het zwakste land wilde zijn.

Kortom, het is een piramideconstructie.

zeg maar jansen | 22-06-15 | 16:14

@Piet Karbiet | 22-06-15 | 16:13

idd Frankrijk wilde het, Duitsland zorgde dat het mogelijk werd.

Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:14

@Eurotokkie | 22-06-15 | 16:08

Ah, ik ben dol op vergelijkingen.

Griekenland werd aangezet om verslaafd te worden, want dan viel de armoedige verslaving van die 'andere' zwerverstaat (Frankrijk) niet zo op... waren ze niet meer de meest armoedige verslaafde van de roedel.

Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:13

@VanBukkem | 22-06-15 | 15:36
Als er binnenkort een bom ontploft bij de ECB, dan -was ik dat- zijn dat waarschijnlijk de Grieken. En gelijk hebben ze.

VanBukkem | 22-06-15 | 16:13

Het was vooral Frankrijk dat Griekenland in de Euro wilde, dan waren die slakkeneters niet meer het slechtste jongetje van de klas. De Euro zou welvaart en groei leveren, maar het werd uitzichtloosheid en armoe in de gaarkeukens voor de Griek. Maar de EU brengt Vrede, echt waar.

Piet Karbiet | 22-06-15 | 16:13

Fijnstoffer | 22-06-15 | 16:08
Ja in de DDR dachten ze ook aan de totale controle , dit heeft jaren standgehouden maar uiteindelijk kun dit systeem niet handhaven als burgers in opstand komen.
Maar zolang burgers het allemaal prima vinden zal er niets gebeuren.

Eurotokkie | 22-06-15 | 16:13

Ah okay. Ik deed een 'reaguurdertje' en las het artikel niet goed en schoot in een slachtofferrol.

De Koreaanse Slet | 22-06-15 | 16:12

@bakoenin | 22-06-15 | 16:07
De poen is niet naar het buitenland opgegaan. Het is opgegaan aan een gigantisch ambtenarenapparaat, het is opgegaan aan salarissen van een ton voor simpele treinmachinisten. Het is opgegaaan aan een infrastructuur waar wij van kunnen dromen.
Geloof nou niet dat het maar een paar grieken zijn geweest die hebben geprofiteerd.
De algehele levenspeil is ver gestegen boven dat wat het eigenlijk daar zou moeten zijn: die van een afrikaans land.

sinar2 | 22-06-15 | 16:12

@Tostiman | 22-06-15 | 16:08
daarom stem ik niet....... Ik ga dan ook een Blanco Partij* oprichten net zoals in Spanje.
--
* Dat heb ik gisteren hier op GS geleerd... Top idee. Een partij die blanco stemmen verzamelt.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:12

@Tostiman | 22-06-15 | 16:08
daarom stem ik niet....... Ik ga dan ook een Blanco Partij* oprichten net zoals in Spanje.
--
* Dat heb ik gisteren hier op GS geleerd... Top idee. Een partij die blanco stemmen verzamelt.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:12

lulleficatie | 22-06-15 | 16:06
Logisch dat je geen producten kent. Slechts 11,2 procent van het Griekse Bruto Binnenlands Product wordt verdiend met de export. Bovendien gaat het overgrote deel van de Griekse export naar landen buiten de EU
nos.nl/artikel/2042372-ing-maar-weinig...

CoffeePatch | 22-06-15 | 16:10

@Tostiman | 22-06-15 | 16:04
De gewone griek heeft ons niet belazerd, het zijn, zoals jezelf al zegt, de (nu nog) grote jongens. Die hebben welbewust Griekenland leeg getrokken. En laten de gewone griek en de gewone Europeaan hiervoor opdraaien. En besef jezelf wel dat ook jij en ik profiteren van het ineenstorten van Griekenland... onze banken staan nog. En daarvoor moeten de grieken bloeden.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:10

Griekenland is Nederland 240 miljard schuldig? Waar hebben wij dat geld geleend dan?

Volgens mij klopt er geen hol van.

De Koreaanse Slet | 22-06-15 | 16:10

Dat het allemaal zo ingewikkeld moet zijn, terwijl het gewoon met 1 pennenstreek op te lossen...

Die -380 miljard schuld veranderen in +380 miljard.

Zie? is maar 1 streepje.

Methylfenidaat | 22-06-15 | 16:10

En nog iets: punt 1.
Ja duh!!
Als ik een vriend uit de schulden wil helpen, dan gaat mijn geld ook naar banken, incassobureau's, telefoonmaatschappijen en postorderbedrijven.
Heeft ie ook niks aan zeker, dat ik de Wehkamp aan het redden ben.

koeberg | 22-06-15 | 16:09

Ze spreken in tongen. Volgens mij zeggen ze dat de kolonels maar weer moeten terugkomen. Daar ben ik tegen dus ik sta achter de Griek op de straat !

Uilenspiegel | 22-06-15 | 16:09

wat is de oplossing van dhr Engelen? schuld kwijtschelden?

Ir. Wilhelmus | 22-06-15 | 16:08

Ewald, het maakt geen reet uit wat je vindt of blogt, al heb je 1000 keer gelijk. Lees nou nog eens wat die Juncker heeft gezegd.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/06/...
Diezelfde flapdrol zit er nu nog.
Het gaat de EU-elite niet om de burgers maar om het verkrijgen van de totale controle. Het is een soort Linkse Kerk, een gemeenschap van gelovigen, die het verdeel-en-heers-spel perfect beheerst. De EU moet zo groot mogelijk en de natiestaten moeten dood; mede in opdracht van de USA. Griekenland moest en zou erbij; hoe dan ook; Goldman Sachs werkte creatief mee. En Griekenland blijft in de EU. Al moet er nog tien triljard euro tegenaan gegooid worden, en al kost het nog tienduizenden 'hervormingen', al vergaat de helft van de Grieken de komende jaren van kou en honger. Juncker-achtigen en gevolg zijn nergens van onder de indruk als er geen breed gedragen grote opstanden uitbreken. Ze vertrouwen op collectieve domheid en gelatenheid; en terecht. Als de burgers afgelopen 8 jaren zo kalm waren, dan zal er nu zeker ook niets gebeuren.

Fijnstoffer | 22-06-15 | 16:08

koeberg | 22-06-15 | 16:03
Het is het zelfde als je een gokverslaafde steeds geld geeft of een een alcoholist drank . je lost de problemen niet op maar je maakt ze erger.

Eurotokkie | 22-06-15 | 16:08

@Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:06

Ik werk o.a. voor een Nederlands bedrijf in Azie en ik weet precies wat u bedoeld! :-)

Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:08

@Deus Absurdia | 22-06-15 | 15:57
Goddelijk onzin inderdaad.
Het geld dat jij in bewaring hebt gegeven bij een bank die er vervolgens mee gaat gokken, is in principe JOUW risico, niet van de belastingbetaler. Dus het is niet ONS geld, maar JOUW geld. En de redenatie dat de Grieken dan maar niet hadden moeten lenen, is in dezelfde lijn dat jij je geld niet aan een gokverslaafde bank had moeten geven. Je kan het ook niet op een bank zetten.
En ALS het geld bedoeld was om onze banken te redden, dan horen politici dat duidelijk te stellen dat het daar voor bedoeld was. Echter. Na het debacle van de ABN kon onze elite dat natuurlijk niet verkopen. Dergelijke particuliere instellingen hadden gewoon in default moeten gaan. Failliet dus. Ja, klote, maar zo hoort dat. 'Too big, too fail' is een corrupte opstelling die louter nog meer corruptie, gegok en zelfverrijking in de hand werkt. De 'Griekse bail out' is daar wederom een bewijs van.

Lafayette | 22-06-15 | 16:08

@Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:28
Niet persoonlijk aangezien ik niet op deze en de vorige regeringskliek gestemd heb, Ook niet op de Kunduz partijen en de pro EU partijen. Maar als volk wel. En schijnbaar wil het overgrote deel graag zonder glijmiddel anaal genomen worden door Mark Rutte en zijn vriendjes.

Tostiman | 22-06-15 | 16:08

Konstantinos met de pet is de lul, Jan zal schnell volgen.
Dit is mijn uitspraak en hier moet U het mee doen.

kneuterzak | 22-06-15 | 16:08

In 2012 hebben de banken Griekenland nog geholpen door een de vrijwillige schuldenruil die de staatsschuld van Griekenland met 107 miljard euro heeft verlaagd.
www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/...

CoffeePatch | 22-06-15 | 16:07

@eerstneukendanpraten | 22-06-15 | 15:36
Inderdaad. Bij het vorige topic miste ik hem ook al.
Misschien is zijn laptop stuk van al dat headdesken.

VanBukkem | 22-06-15 | 16:07

sinar2 | 22-06-15 | 15:59
Hoe stel je je dat voor?
Dat er bij iedere zwendel die plaatsgevonden heeft een Griekse volksraadpleging heeft plaatsgevonden?
Nee het het is een zwendel geweest tussen private partijen en twee partijen corrupt tot op het bod namelijk ND en Pasok. En reken maar dat de EU bobo en Zalm en consorten het wisten in 2002.
Die partijen moet je verantwoordelijk houden en laten betalen. Het zijn op zijn hoogst een paar honderd man en de 9 miljoen Grieken die nergens van wisten met rust laten.
Alle poen is namelijk naar het buitenland gegaan.
Oja het klopt dat de Grieken op deze lieden gestemd hebben.
Wat dat aan gaat zijn ze net zo debiel als Nederlanders die ook alle leugens geloven.

bakoenin | 22-06-15 | 16:07

" dat Grieken de langste werkweken van alle lidstaten maken, dat ze de meeste weken per jaar werken "
Er is wel verschil tussen werken en werken. Tussen werken en aanwezig zijn. Qua productiviteit is Griekenland nul, anders verdienden ze wel wat. Anders kenden wij wel één Grieks exportproduct. Anders kenden wij wel één Grieks merk. Niets kennen we. Noem Italiaanse producten en iedereen kan er moeiteloos minstens 20 opnoemen, noem Griekse producten en iedereen staat met de mond vol tanden.

lulleficatie | 22-06-15 | 16:06

Ewald Engelen je bent zelf een smerige leugenaar. Weet je nog je lijstje uit de schaduwelite? Leuke gimmick om je boek meer te verkopen was het toch? Liegen voor geld, je hebt voor mij afgedaan. LUL.

Coenass_ | 22-06-15 | 16:06

@Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:04
En de NL politiek was zo dom om velen van onze Stragetic Partner Bedrijven te verkwanselen. Wat een verlies......

Mark_D_NL | 22-06-15 | 16:06

@doskabouter | 22-06-15 | 16:03
Datzelfde volk heeft die gasten keer op keer zelf gekozen. En ik hoorde jaren geleden al van grieken zelf dat ze donders goed doorhadden dat de bom zou barsten maar het kon ze niks schelen. De algemene opinie onder hen was dat ze dan wel weer zouden zien.

sinar2 | 22-06-15 | 16:05

@Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:23
Nee, Mark we zijn wel besodemieterd, zowel door de Grieken die geen belasting willen betalen, vooral de grote jongens. En de politiek. De Grieken hebben toch echt de schulden zelf gemaakt, niet wij of de banken (Al hebben ze natuurlijk wel onverantwoord geld uitgeleend)
En waarom moet ik, de werkende Nederlander het geld ophoesten?
Veel uren maken en lange weken draaien klinkt mooi, maar qua productiviteit stelt het niet veel voor. Nederland werkt dan in aantal uren niet veel, maar is wel het productiefst.
Het grootste probleem is de politieke elite, die graag een groot EU wil, een soort vierde rijk. Daarom opheffen de EU terug naar de EEG. De EU heeft onze welvaart verkleint.

Tostiman | 22-06-15 | 16:04

@King of the Oneliner | 22-06-15 | 15:58

In de VS heeft de overheid een aantal commerciele bedrijven aangemekrt als zogenaamde 'strategic companies' bedrijven die in VS handen moet blijven en die niet failliet mogen gaan of worden overgenomen door buitenlandse investerders/bedrjven, omdat ze een bijdrage leveren aan de geo politiek van de VS.

Bedrijven als: Google, Facebook, Twitter en Amazon.

Dop in Osaka | 22-06-15 | 16:04

Eurotokkie | 22-06-15 | 16:03

Mijn idee. Ben niet in staat zoiets te organiseren maar ik zal zeker komen.

doskabouter | 22-06-15 | 16:04

"Ze hebben geen tijd gehad voorstellen te beoordelen".

Voorstellen die de Troika zelf heeft doorgerekend en voorgesteld. Die de Troika dus al zorgvuldig had doorgerekend en in de afgelopen jaren regelmatig overwogen en begin dit jaar voorgesteld. Leugen nummer vijf nu als video met Jeroen Dijsselbloem in de hoofdrol.

Deze hervormingen en bezuinigingen kunnen zo op de stapel van andere opgelegde maatregelen die de Griekse economie slopen, daarmee de belastingafdracht en daarmee de draagkracht voor de huidige staatsschuld.

Griekenland is nog steeds 1 van de vijf NAVO landen die netjes aan zijn defensieverplichtingen voldoet. De andere 23, waaronder Nederland, Frankrijk en Duitsland doen dat niet. Toch vreemd?!? www.nu.nl/politiek/4073223/navo-hamert...

Ik zou weleens een overzicht willen hebben van alle afgeschoten voorstellen. Dat verteld veel meer dan het compromis wat wel gecommuniceerd wordt.

Feynman | 22-06-15 | 16:03

Volgens Engelen moet ik als Nederlander solidariteit zijn met Syriza. Syriza wil dat Europa betaalt om de problemen in Griekenland op te lossen. Zelfs al is de gewone Griek niet schuldig aan dit hele debacle, waarom zou ik de portemonnee weer eens moeten trekken? Uit solidariteit? 't Is goed met je. Die Grieken interesseren me niet.

koeberg | 22-06-15 | 16:03

King of the Oneliner | 22-06-15 | 15:58

Het wordt tijd voor een grote anti EU demonstratie
door heel Europa , en nee dit zijn dan niet alleen hippies en linkse mensen maar gewoon mensen die de EU zat zijn.
Ik wil zelfs daarvoor uit mijn hangmat komen voor een dag.

Eurotokkie | 22-06-15 | 16:03

sinar2 | 22-06-15 | 15:59

Wel eens van zorgplicht gehoord?

Het gewone Griekse volk heeft hier niets over te zeggen gehad maar zijn wel slachtoffer. Net als wij dat worden en eigenlijk al zijn.

Het is een fanancieel-politiek spel. Vuil spel.

doskabouter | 22-06-15 | 16:03

Ewald roept dit al jaren. Een van de weinigen die niet bang is om conclusies te trekken uit de huidige puinhopen.

Harry Turtle | 22-06-15 | 16:03

@eerstneukendanpraten | 22-06-15 | 15:52
Hmm, to pic or not to pic. Anyway, eens met je EU gedachte.

Suerte Piet | 22-06-15 | 16:03

Ze zijn gewoon tijd aan het rekken. Griekenland is failliet, de enige vraag rest nog hoe lang life support aanblijft. Totdat Juncker de absolute transferunie er ondemocratisch doorheen gepushed heeft, waarschijnlijk. Want dan maakt het geen reet meer uit welk land er wel of niet failliet is. Dan is AL uw geld bij voorbaat al van de EU.

Adversary | 22-06-15 | 16:02

Dat geklooi met die verschillende talen. Fransosen die geen Engels praten ....... alles vertalen. Wat een gedoe.

doskabouter | 22-06-15 | 16:00

Natuurlijk is Griekenland zelf wel schuld. Het feit dat de banken bij je komen met geld wil nog niet zeggen dat je het moet aanpakken als je zelf al weet dat je het niet terug kan betalen.

sinar2 | 22-06-15 | 15:59

@Lafayette | 22-06-15 | 15:57
Ik hoop het, ik hoop het. Maar ook voor GS is het nooit te laat om te leren.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:58

Ik heb wel eens gelezen dat de toekomst tegenwoordig voorspeld kan worden aan de hand van steekwoorden op Twitter, internetblogs en fora zoals GeenStijl.
Als bepaalde woorden vaak voorkomen, zoals revolutie, burgeroorlog, Eu, enz, dan wil dat zeggen dat dit een belangrijk onderwerp gaat worden.
Nu zie je dat door het internet een gezamenlijk bewustzijn ontstaat, de gecombineerde kracht van vele denkers, opinies, etc., die een voorbode is van wat komen gaat.
Het begint klein, sommigen opperen een idee, hebben nieuwe inzichten en bronnen, en als een inktvlek breidt deze informatie en denkwijze zich uit, en er ontstaat een nieuw bewustzijn.
Heel lang is er in comments al gemopperd over de EU, Griekenland, banken.
Nu het plaatje bij steeds meer mensen duidelijk wordt, moet dit toch eens gevolgen hebben irl, of niet?
Ik weet nog, dat alleen op obscure sites (alu-hoedje sites) er complotten werden gezien in de manier waarop banken hele landen tegen elkaar uitspelen, hoe regeringen de burgers als onbeduidende muppets alles wijs trachten te maken, en langzaam aan is het nu aan het doordringen bij de massa.
Inderdaad, internet veroorzaakt een super bewustzijn, en nu is het wachten tot het in echte daden wordt omgezet.
Maar daden beginnen altijd eerst met gedachten.

King of the Oneliner | 22-06-15 | 15:58

O je weer zo,n zelfbenoemde betweter,natuurlijk zijn goed recht net als ik mijn eigen mening heb over Grieken.
Natuurlijk zijn banken mede verantwoordelijk voor deze situatie maar vergeet niet dat hiervoor zowel de Griekse regering,als de EEG al op de hoogte waren van de bananenbegroting aangaande Griekenland.
En waar de donatie van Griekenland ook heen gaat,banken of Griekenland,we zien het nooit meer terug.

Simpele Drenth | 22-06-15 | 15:57

Nou Ewald, heb ik vraag voor jou.

.
Vindt je het erg dat omze banken en private investeerders zijn gered ten koste van een puinhoop in Groekenland?
.
Want ik vind dat helemaal niet erg. Want die geredde banken en private investeerders dat zijn wij ook. Dat is Ons geld.. Als in: onze pensioenen, onze reserves, ons spaargeld, onze hypotheken, onze private leningen, onze investeringen, onze lonen... Maar dat vindt jij met je kortzichtige souflaki kop natuurlijk minder belangrijk dan de Griekse gevoelens.
.
Misschien moet je een kut in je nek laten transplanteren, dan kun je jezelf klaarlullen met die onzin

Deus Absurdia | 22-06-15 | 15:57

Overigens heeft GS in de beeldvorming over de Griekse opstelling wel bijzonder veel boter op hun hoofd. Begint Van Rossum nu eindelijk door te krijgen dat zij al die tijd de agenda van EU/Euro maffia hebben lopen promoten?

Lafayette | 22-06-15 | 15:57

Als het waar zou zijn dat de Grieken zoveel nadeel hebben van de EU en Euro, waarom stappen ze er dan niet uit?? Als het Griekse parlement aldus besluit zijn ze van Europa af, de afbetaling van de schuld in onderhandelbaar. Waarom klagen ze zo? waarom zijn ze zo anti Duits en willen ze toch in de Euro zone blijven? Ik las nav enquetes, dat 70 pct van de Grieken wil blijven.
Ik denk dat veel Grieken aanvoelen dat ondanks dat hun ecomomie met 25 pct is gekrompen, het er toch nog steeds welvarender is dan in de tijd van de drahma

weetjenog | 22-06-15 | 15:56

Kijk... Dit vinden onze politici belangrijker... "Toen VVD-Kamerlid Helma Nepperus haar zus op bezoek kreeg verbaasde zij zich dat er geen bitter lemon en tonic meer te verkrijgen is in het Tweede Kamergebouw. Zij pleit er daarom voor het drankje terug op het menu in de Kamer te krijgen."
--
Om te kotsen!!!
--
www.nu.nl/politiek/4073176/vvd-wil-bit...

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:56

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:34

Dank U

doskabouter | 22-06-15 | 15:55

pandalicious | 22-06-15 | 15:44
Het waren schulden van Griekse banken aan Franse en Duitse banken.
Om zogenaamd de Griekse banken te redden werden de Duitse en Franse banken gered en private schuld publieke schuld gemaakt.
Juridisch klopt dat van geen hout omdat het zonder instemming van het Griekse parlement gebeurd is en zonder medeweten van de Griekse bevolking.
Maar als u zoiets wel OK vind dan gaarne de rest van mijn hypotheek schuld over maken en omdat te bekostigen verkoopt u alles wat u bezit voor een habbekrats.
Dank u.

bakoenin | 22-06-15 | 15:55

De grootste ironie is wel dat nu juist veel (dus niet alle) PVV stemmers zich in de Griekse kwestie voor het EU/Rutte karretje laten spannen. En dat men nou juist een land dat vol tegen de EU durft in te gaan af doet als onbetrouwbare verraders. Het is eigenlijk bizar.
En ook weer niet verrassend.
Nederland staat voorop in anti-Europees denken en geroeptoeter, maar loopt vooraan als het gaat om het invoeren van nieuwe EU regels en wetten, en laat geen moment voorbij gaan om andere landen op hun plichten te wijzen.

Lafayette | 22-06-15 | 15:52

Logische toch dat de banken betaald worden, daar staat toch de schuld van de Grieken uit?!

zeefert | 22-06-15 | 15:51

hier zijn ook meesters in corruptie en belastingontduikers, vaak met pak en stropdas. zou het jaloezie zijn dat wij nederlanders dat niet meer kunnen doen, behalve de hoge heren dan.de belastingsdienst naait ons ook waar ze kunnen

vryenbly | 22-06-15 | 15:49

Wie heeft de Grieken destijds eigenlijk toegelaten en hoe voldeden ze op eens aan de voorwaarden?
Zijn in ieder geval niet de Grieken zelf geweest die ervoor gezorgd hebben.

Vuile smerige Euroscisten, bankentuig en aanverwante ratten (lobbyisten heet dat in Europa) hebben het EUropese 'schaap' u dus als kiezer al jarenlang in de tang.

Maar het is uw eigen democratische keuze, u mag tenslotte stemmen (giechel...)

www.bbc.com/news/world-europe-16834815...

Dop in Osaka | 22-06-15 | 15:49

Zozo men wordt wakker. Toen ik dit een jaar geleden riep werd ik nog voor aluhoedje uitgemaakt. Dan doe ik er bij deze nog een schepje bovenop: TTIP = IG Farben 2.0. Ter referentie: www.eu-facts.org/en/background/dark_ro...

Plap | 22-06-15 | 15:48

Mooi hè, hoe propaganda uitmuntend bedreven is door gebruik te maken van 'kritische' media en 'uitermate goed ingevoerde bronnen'.
Het is en blijft propaganda. Tot op de dag van vandaag word het op grote schaal bedreven. Tot op de dag van vandaag blijkt de media er massaal gehoor aan te geven en nauwelijks weerwoord tegen te geven. Geenstijl inclusief.
Het zou toch verdomme eens tijd worden dat media eens opgeschoond worden en dan te starten met de overtikmedia.

Helder Groentje | 22-06-15 | 15:47

Het enige dat onze politici tegenwoordig nog doen is liegen. Het is om te kosten, en een gezonde samenleving zou zich van deze lieden (en de motherfokking bankiers!!) ontdoen in een volksopstand. Maar niet De Nederlander, want die zit het liefst volgevreten voor de tv en zal het aan zijn reet roesten. Nou mensen, wie jonger is dan 45 en denkt ooit met pensioen te kunnen, die gaat van een koude kermis thuiskomen. Denk daar maar aan als je zo meteen weer PvvdAnus D66 of GroenLinks aankruist met je hoofd.

PollekePot | 22-06-15 | 15:47

Dus als ik het goed begrijp hebben onze banken geen stuiver te makken en daarom wast de ECB/IMF/noemmaarop bergen poen via de bankrekening van de witgrieken naar onze banken die anders omvallen en dat mag niemand weten? Bekende truc uit de drugshandel.

Breinbrouwsels | 22-06-15 | 15:47

@eerstneukendanpraten | 22-06-15 | 15:23
Geert! Ik wist wel dat je hier ook rondhing.

Suerte Piet | 22-06-15 | 15:46

Hij heeft volledig gelijk. Maar het is zo veel eenvoudiger een Griekse schlemiel met de grond gelijk te maken dan een groepje criminele oplichters met een aardappel in hun keel die parasiteren op de ellende van miljoenen mensen.

bakoenin | 22-06-15 | 15:46

@Eurotokkie | 22-06-15 | 15:44
Laf en volgevreten.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:45

@LJBrinkhorst | 22-06-15 | 15:34
Als iemand nooit lid had moeten worden van deze club dan zijn wij het wel.
Wat hadden we het goed kunnen hebben.

Haatgenerator | 22-06-15 | 15:44

De Grieken zijn lui maar gaan wel de straat op , wat
zijn Nederlanders dan , Super lui ?

Eurotokkie | 22-06-15 | 15:44

De grieken graven een put.
EU banken kopen obligaties van Griekenland.
Banken worden bang: ze zullen nooit hun geld terugkrijgen. Griekenland heeft namelijk nog een putje te vellen.
Banken krijgen 240.000.000.000 om die put te vullen. Banken gered.
Kan je het draaien en keren zoveel als je wil maar de put is wel degelijk door de Grieken gegraven.
De banken zullen er heus wel veel geld aan verdiend hebben, maar als je als pietluttig landje denkt van de boel te belazeren en via valse ratings goedkope obligaties uit te geven aan de grote banken in Europa moet je er maar tegen kunnen dat je wordt teruggepakt.

pandalicious | 22-06-15 | 15:44

Is toch gewoon waar wat hij zegt, het is gewoon een baillout van banken. Gratis geld yay

Bokito ergo sum | 22-06-15 | 15:42

@Kets22 | 22-06-15 | 15:38
Er zijn tientallen artikelen over dit onderwerp. Ewald heeft gewoon wat copy/paste werk verricht. Google gewoon maar op dit onderwerp en je zeult zien dat ik gewoon fucking yeah hell right gelijk heb. Ben even te lui om wat linkjes te plempen. Ben net begonnen aan mijn lunch, een Athene Schotel.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:41

Nobody gives a fuck. Als je mensen de straat op wil krijgen moet je de kabel van internet en tv er uit trekken of De bitterballen duurder maken. Brood en spelen, als dat er is kan de elite doen wat ze willen.

deministerpresident | 22-06-15 | 15:40

Ik ben blij dat Ewald nog energie heeft om erover te schrijven. Het is vermoeiend om te zien hoe al jarenlang de bankiers en hun politieke vriendjes er mee weg komen.

Kets22 | 22-06-15 | 15:38

Allemaal illuminati in Brussel, vooral Guy en Van Balen. Word wakker mensen!

JVeen | 22-06-15 | 15:37

Ars Vivendi | 22-06-15 | 15:33
Ik heb hetzelfde ervaren, maar achteraf bleek dat ik vergeten was te betalen voor de koffie en dat de beste man me de hele dag achterna gezeten heeft voor zijn geld.

Bertie Wooster | 22-06-15 | 15:37

@ Ars Vivendi | 22-06-15 | 15:33
Dat komt omdat de gewone man (m/v) ook in Griekenland gewoon de kost moet verdienen. En degene die zich het leplazerus werken, ja daar hoor je niks over.
Het is veel makkelijker om alleen de negatieve kant te belichten. Dat sterkt de keuze die de EU zo fijn democratisch heeft genomen namelijk.

Kan men in andere landen met een stuk taart in de hand roepen dat alle Grieken lui zijn, met 55 met pensioen zijn, en nog nooit belasting hebben betaald.

BeunDeHaas | 22-06-15 | 15:37

Cuyahoga | 22-06-15 | 15:34

Idd, die gebruikte tampons breng ik terug naar de winkel maar krijg mijn geld niet terug, laat staan met rente...

Pimol | 22-06-15 | 15:37

Eigenlijk is het belachelijk dat de ramen er nog steeds niet uit liggen bij de ECB en de Goldman Sachs en al die andere misdaadorganisaties die ons dit door de strot gedouwd hebben.

VanBukkem | 22-06-15 | 15:36

Het is geen toeval dat de EU-kopstukken juist nu roepen dat de EU-landen meer moeten integreren. Lees: hun interne financiën laten beheren door een ondemocratisch instituut met belangen die geen burgerbelangen zijn.
Engelen heeft het goed gezien. De Grieken kregen een vette worst voorgehouden en hebben gebeten, met de verwoesting van hun land tot gevolg. Zie ook wat er nu in de Oekraine speelt. De vervoveringsoorlog gaat door, ruchsichtlos. Nieuwe staten worden lekker gemaakt met beloften door de EU en het IMF, eventuele tegenstand wordt door middel van georkestreerde coupes en proxy-oorlogen kaltgestellt en voila: weer een land rijp om leeggezogen te worden door de EU-vampiers.

@Engelandspieler | 22-06-15 | 15:24
Een omvangrijke zwarte economie hoeft helemaal geen probleem te zijn voor het functioneren van een land. Het wordt pas een probleem als de overheid door buitenstaanders gedwongen wordt om draconisch te gaan bezuinigen. Maar als de overheid, zoals het hoort, op de achtergrond blijft, kan een grote "informele" sector juist smeerolie voor de economie zijn. Laat u niets wijsmaken door de socialistische ideologen die beweren dat alleen volledige overheidscontrole stabiele staten oplevert.

Gootbalkoning | 22-06-15 | 15:36

Wacht. Niet eens de schuld van Die-Wilders ?
Omdat hij cartoons laat zien op tv ?
Of zie ik dat pas vanavond bij Jinek ?

Kamervraag | 22-06-15 | 15:36


Igor Putkin | 22-06-15 | 15:33

Is necro er niet of zeau?

eerstneukendanpraten | 22-06-15 | 15:36

@Ars Vivendi | 22-06-15 | 15:33
Slecht voorbeeld, in zuid-Frankrijk hetzelfde. Die gasten lopen puur voor de fooi. Werken 3 maanden keihard en kunnen dan leven van de fooi. Vraag maar eens aan zo'n heer/dame.

Dhr. de Wit | 22-06-15 | 15:36

Er zijn nieuwe treinstellen geleverd aan Griekenland, door duitse fabrieken, die geen tijd hadden om Fyra's voor ons te bouwen. Er is ook voor grote bedragen militair materieel geleverd aan Griekenland, ook betaald met geleend geld, en gebouwd in FR en D.

hotnot | 22-06-15 | 15:35

Engelen wil blijkbaar niet zien dat Griekenland NOOIT lid had hogen mogen worden van de muntunie. Het voldeed bij toetreding al niet aan de voorwaarden.
Laat het hele kaartenhuis maar in elkaar donderen: Italie, Spanje, Cyprus en Portugal incluis, want de zeepbel die we nu aan het opblazen zijn is nog veel erger dan de hypotheekcrisis.

LJBrinkhorst | 22-06-15 | 15:34

Beste Ewald, toedeledokie en ongezien de souvlaki!

Kapitein Stijlvol | 22-06-15 | 15:34

@doskabouter | 22-06-15 | 15:32
Applaus!

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:34

Dus Grieken zijn zielug?
Mwah, ik weet het niet.
Ik vergelijk de Grieken van nu altijd met tampons.
Ze leven op één van de mooiste plaatsen op aarde, alleen wel tijdens een klote periode.

Cuyahoga | 22-06-15 | 15:34

Het enige feit wat ik durf te noemen: politici naaien burgers altijd.

kapotte_stofzuiger | 22-06-15 | 15:33

eerstneukendanpraten | 22-06-15 | 15:28
Oh.

Igor Putkin | 22-06-15 | 15:33

Qua luiheid: ik weet niet of dit geldt als bewijsmateriaal maar een jaar of wat geleden kwam ik op Kreta op één dag 's-ochtends (koffie), 's-middags (lunch) en 's-avonds (wijn) op 3 verschillende terrassen dezelfde ober tegen.
Hij had 3 baantjes.

Ars Vivendi | 22-06-15 | 15:33

@Sano | 22-06-15 | 15:30
Ja, maar ook die mensen zijn er eigenlijk ingestonkeb. De schuld ligt wel bij de mensen die de leugen in stand houden. Veel journalisten en politici. Die welbewust alles verdraaien en meeliegen. Die zullen zeker verantwoording gaan afleggen.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:33

"Vijf jaar lang hebben pers en politiek u steeds maar weer dezelfde halfwaarheden en leugens op de mouw gespeld."
 
Logisch: het is beter dat we een hekel krijgen aan die verre, exotische Grieken dan aan de politieke klasse die de hele ellende heeft laten gebeuren of aan degenen die al het "steungeld" kregen toegeschoven.

simpelman | 22-06-15 | 15:32

Laten we onze energie steken in het zo snel mogelijk verlaten en opheffen van de EU. Het in ere herstellen van Europa. Het afschaffen van de Euro. Terug naar de Gulden. En niet zeggen dat het niet kan want het kan wel!

doskabouter | 22-06-15 | 15:32

Hoewel ik het met hem eens ben dat de waarheid zoals die continu gepresenteerd wordt anders ligt en dat dit "reddingsplan" niet voor de Grieken maar voor onze banken was, moet ik het toch oneens zijn over de schuld die niet bij de Grieken zou liggen. Een bevolking heeft de leiders die ze kiezen en als die er een potje van hebben gemaakt dan ligt de schuld toch wel degelijk in Griekenland. Ik kan ze alleen maar het advies geven om de schuldigen op te sporen, hen financieel kaalplukken en daarna met pek en veren aan een paal op de acropolis. Zie hier waarom je overheid niet moet vertrouwen maar moet controleren met een open en democratisch proces. Iets waar in de EU leiding IMHO geen enkele sprake van is. Een ondemocratisch, achter gesloten deuren systeem waar je je ernstig zorgen om moet maken.

WatZalIkErvanZeggen | 22-06-15 | 15:32

ONZE miljarden belastinggeld voor Griekenland, die uit de achterwerken van onze oms's, opa's, invaliden en chronisch zieken zijn geperst, zijn dus niet ten goede gekomen aan het Griekse volk maar zijn rechtstreeks naar hun banken gegaan die daarmee de schulden aflosten aan hun Nederlandse, Duitse, Franse Finse en Oostenrijkse banken.
-
Wij belastingbetalers hebben dus niet het Griekse volk geholpen maar de bovenstaande banken gered.
-
Daarbij moet worden aangetekend dat die Griekse banken door de ECB werden verleid om zich rot te lenen; dat kon immers eindelijk toen ook Griekenland de Euro ingeluisd was!
-
De ware schulkdigen zijn de ECB met daarachter de megalomane EU, met daarachter de USA want die willen niet dat Griekenland hulp vraagt aan Rusland!.

telelezer | 22-06-15 | 15:31

@Maline Genie | 22-06-15 | 15:29
Je, kop/spijker/slaan, de EU is onze vijand. NIET de normale griek. En ook Rusland is onze vijand niet. Dat wil de EU heel graag dat je dat zo ziet. De EU is onze vijand niet de rus of de griek!!! Trap er niet in Mensuh!

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:31

@Mark_D_NL
Nee maar ik heb dan ook Piratenpartij gestemd, echter houd ik de mensen die niet gestemd hebben of op pvdavvdd66cda gestemd wel verantwoordelijk, maw de meerderheid van de NLse bevolking.

Rest In Privacy | 22-06-15 | 15:30

Overigens kunnen jullie hier roepen tot je een ons weegt dat Griekenland die euro eruit moet gooien, maar de EU laat dát nou juist niet meer gebeuren.
Griekenland moet men te vriend houden, het ligt nogal dicht bij Turkije, en vanaf daar begint de ellende. Als Griekenland aan de band van Rusland gaat wandelen is Europa een strategische plek kwijt. Want voor de EU is het niets anders dan een strategisch gelegen land. Tijd dus om die er vooral bij te houden.

Dat is het lekkerst als je de gewone man op straat uit kan knijpen. Gewoon door de fruitpers ermee tot er geen euro meer in ze zit.

BeunDeHaas | 22-06-15 | 15:30

Wij, de burgers van Europa, worden genaaid waar we bij staan. En we zijn nog bereid ervoor te betalen ook. Eigenlijk is het te zot voor woorden. Maar goed, zo lang er nog brood en spelen zijn/Henk en Ingrid tenminste nog een keer per jaar 20 dagen all-in Turkije kunnen betalen, zal er niet veel veranderen. Ik merk het bij (veel van) mijn collega's: "Och, ik mag niet klagen. Ik heb het toch goed. Volgende week gaan we trouwens weer naar Turkije."
Pas als ook hier geen geld meer uit de pinautomaat komt, zullen Henk en Ingrid zich ook zorgen gaan maken. Niet eerder.
We're fucked.

VanBukkem | 22-06-15 | 15:30

Engelen roept dit al maanden voor de azijnpissers hier. En hij heeft verdomme gewoon gelijk. Zullen we ons voortaan richten op onze gemeenschappelijke vijand, in plaats van diegene die de waarheid nog wel ten gehore brengen?

Fuck de EU, en fuck het neo-liberalisme.

Maline Genie | 22-06-15 | 15:29

@Willianus Wortelus | 22-06-15 | 15:28
Ja dat idee heb ik ook. Of je laat zien dat je een intelligent mens bent en verandert je mening. Lets see.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:29

@Sano | 22-06-15 | 15:27
Voel jij je verantwoordelijk voor het wanbeleid en alle leugens van Mark Rutte en vrienden?

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:28

Ewout vergeet nog te melden waar dat geld werkelijk naartoe is gegaan. naar 'de banken' klinkt ook zo populistisch.
Dat een geograaf dat niet even uitzoekt (follow the money) Valt me dan weer een beetje tegen.

--sql error-- | 22-06-15 | 15:28

En onder tussen, dwingt Amerika Europa om Griekenland kost wat kost in de E.U. te houden (op onze kosten).

Snowy2000 | 22-06-15 | 15:28

Wat die man gebruikt wil ik ook.

arlen | 22-06-15 | 15:28

Helaas geen nieuwe info.

Ik had gehoopt dat E Engelen misschien kon vertellen wat GR met al die miljarden gedaan heeft die ze in eerste instantie geleend hebben.

Want dat blijft ook een feit: het geld is wel geleend en daar doet een schuldverplaatsing van banken naar burgers, hoe vervelend ook, niks aan af.

filibuster | 22-06-15 | 15:28

Onderwijl is er een nieuw topic op de Joop verschenen over het onzalige plan om nog meer soevereiniteit bij de EU-landen weg te halen. Het werd gepost om 14:13 uur en het aantal comments tot nu toe is: precies nul want de ballotage (in casu F. van Jole) was even een uurtje extra lang lunchen...

eerstneukendanpraten | 22-06-15 | 15:28

LOL. Een hele berg reaguurders zal zijn stokpaardjes aan moeten gaan passen :)

Willianus Wortelus | 22-06-15 | 15:28

@Mark_D_NL
Behalve dat ze consistent elke 4 jaar het hokje "meer gratis geld" aankruisden inclusief de laatste verkiezingen???
Tis een democratie, als daar al het volk niet verantwoordelijk is voor zn bestuur wanneer dan wel???

Rest In Privacy | 22-06-15 | 15:27

@Engelandspieler | 22-06-15 | 15:24
Dat wisten we al oen ze in de EU kwamen. Dat is geen excuus meer. De Schuld van Griekenland is NIETS voor Europa. En toch vermorzeld Europa de gewone griek. het gaat om de grote Europese masturbatie droom van een paar machts mannetjes. Niets anders. dat geld is de cover up. Om jouw lekker te laten denken dat "de griek" de schuld heeft.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:26

De winst is privaat, het verlies voor de belastingbetaler. Goed geregeld, toch?

Muggenmepper | 22-06-15 | 15:26

"Onze eigen banken" hebben we ook niet gered, meneer Engelen, want die banken zijn niet mijn bezit.

tipo | 22-06-15 | 15:25

Feit blijft wel dat de Grieken kampioen zijn in het ontduiken van de belastingen.
En dat is zeker niet alleen de elite, maar daar doet daar iedereen gezellig aan mee.

Engelandspieler | 22-06-15 | 15:24

@mallekater | 22-06-15 | 15:20
We zijn NIET besodemieterd door de Grieken. Stop nu eens met het geloven van die larie. De Grieken zijn er met open ogen ingetuind. NL, DLD en FR hebben Griekenland gebruikt om o.a. de NL, DLD en FR banken te redden. Het is een spel daar waar de gewone griek geen enkele invloed op heeft gehad.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:23

En ik roep niet voor niets al zeker een jaar of vijf hier van: fuck de EU!

eerstneukendanpraten | 22-06-15 | 15:23

Als je artikel Ewald Engelen optelt bij dit artikel www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/06/... zullen de schellen bij de meeste mensen wel van de ogen vallen. Toch?
'Het is geen oorlog tussen de EU en Griekenland, het is een oorlog tussen de EU-elite en de Europese bevolking...'

Niemands Knegt | 22-06-15 | 15:23

Ewald de urenteller, nieuws vanuit de private sector voor Ewald: Tgaat niet om hoeveel uren je zit maar wat je in die uren doet!

Rest In Privacy | 22-06-15 | 15:23

King of the Oneliner | 22-06-15 | 15:21 Dat staat er nou juist níet!

Willianus Wortelus | 22-06-15 | 15:22

Niks nieuws onder de (Griekse) zon zou ik zeggen, wel? Alleen wat weldenkend Nederland al meteen zag, zal ook uitkomen. JeeKaa riep nog zo hard dat we het geld MET rente terug zouden krijgen van Griekenland, maar ik denk dat Nederland blij mag zijn als ze al een euro terugzien van dit "reddingspakket".

BeunDeHaas | 22-06-15 | 15:22

Ja, Grieken kunnen niet alleen borden kapot smijten, maar miljarden ook.
Dit alles onder een typisch Zorba the Greek muziekje, uiteraard.

King of the Oneliner | 22-06-15 | 15:21

Wat zijn nu die leugens Ewald?
We zijn inderdaad al meer dan vijf jaar faliekant besodemieterd door de Grieken, en vooral het laatste half jaar.

mallekater | 22-06-15 | 15:20

Beste Ewald... Oud nieuws mijn vriend. As je daar nu pas achter komt heb je waarschijnlijk onder de steen van Rutte gelegen. Of onder een kipkluifje van Tonnetje Elias. Of je hebt leterlijk onder die dikke doos, Sharon Diksma, van de PVDA gelegen.

Mark_D_NL | 22-06-15 | 15:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken