Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Maak van kamerlid Atsma een lijkenteller

Tot aan het gaatje...We leggen zojuist de speakertelefoon met SlamDunk! neer. Een buldermonoloog van 15 minuten over Ajax-Feyenoord en die kutmongeaulen die zichzelf 'fan' durven te noemen. De ergste woede is inmiddels bekoeld, maar of hij het misschien ook even in een columnversie kon neerzetten. Nou dat kon. Slam' constateert namelijk feilloos het Pavlov-gedrag van politici, KNVBobo's en opgeschoten burgemeesters: goedverdoemme een jaar geleden waren er precies dezelfde rellen, met precies dezelfde reacties. Resultaat na een jaar vergaderen: 0-0. De tiefus voor stuurgroepen, commissies en planbureau's die ook dit jaar weer met nieuwe rapporten voor op de grote stapel gaan komen! Die hooligans trekken jaarlijks tonnen aan consultancygelden voor heren en dames onderzoeker, hoezo werkverschaffing...


Maak van Atsma een lijkenteller Precies een jaar geleden ging het mis tijdens het beloftenduel Ajax-Feyenoord. Een paar ontspoorde 020-bReEzAh-kiddies mishandelde enkele spelers van Jong-Feyenoord. Een doodzonde in hooliganland, een ernstige overtreding van de onderlinge erecode: van spelers blijf je af. Het was tegelijk het bewijs dat deze nieuwe hersenloze generatie (pillen)hooligans nog moeilijker te controleren is.

Op de dag af een jaar geleden stond er: “Niet zwichten voor hooligans” boven mijn column. En daar blijf ik bij! Het gevolg toen van die rellen was dat Feyenoordvoorzitter Jorien van den Herik en de Amsterdamse loco-burgemeester Van der Horst direct met flinke uitspraken de media zochten. Het was een schande! Het was de schuld van Ajax, de KNVBobo’s en de gemeente. De huldiging van het eerste elftal mocht niet door gaan etc, etc... Anno 2005 is er geen reet veranderd. Het gaat goed mis in Rotterdam: Zeven politiemensen en minstens drie supporters raken gewond en 43 ‘fans’ worden aangehouden. Treinen worden vernield.

Dit keer staat het dynamische duo Atsma&Rijpstra het eerste op het sinaasappelkistje om het volk toe te blèren. Opnieuw is het natuurlijk een schande! De volksmenners strooien met oneliners en er schijnt (op zondag?) opeens een kamermeerderheid te zijn voor maatregelen. De kans is dus groot dat ik over een jaar weer hetzelfde zal schrijven want iedereen weet dat het verschil tussen blèren en doen in Den Haag levensgroot is. De heren moeten na dit soort schandalige incidenten met hun luie reet en grote bek van het pluche afkomen en eens rap een voetbalwet in elkaar timmeren. Maar dat is de heren teveel werk.

Het fantastische idee is nu dat supporters van de bezoekende club voortaan niet meer meemogen. Straf het legioen goedwillenden maar weer als je het handje vol mongeaulen niet durft aan te pakken. Bij de presentatie van het meer dan suffe project Meer Dan Voetbal eind november had onze Playmobil Premier wel weer de mond vol van "het maatschappelijk belang" van voetbal, maar hij meldde ook weer doodleuk dat hij zeker niet van plan was om een voetbalwet in te voeren. In het buitenland is zo’n speciale wet al jaren een succesvol middel om kwaadwillende en hersenloze ‘fans’ te weren uit de stadions. Stadionverboden. preventief oppakken en een meldingsplicht behoren dan tot de wettelijke mogelijkheden. Aktie dus!

Maar nee hoor. KNVBobo-schijtlijster Henk Kesler zegt met droge ogen dat "de grens zo langzamerhand bereikt is". Deze opperkabouter vraagt zich nu nog af "in hoeverre het verantwoord is op de huidige manier met voetbalfans door te gaan." 010-Burgemeester Opstelten heeft voor de verandering maar weer eens een onderzoek gelast. Het zogenaamde auditteam kan onder leiding van de fletse oud-politica Margo Vliegenthart aan haar zoveelste boekwerkje beginnen. Op de sites van het Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme (dat al bijna 20 jaar bestaat!) en het ministerie stapelen de dossiers en verslagen van de talloze werkgroepen, stuurgroepen en commissies zich inmiddels op. Daar kan er dus nog wel eentje bij.

Waarschijnlijk is het wachten op de eerste dode en zolang het dan niet om een toevallige echte fan of voorbijganger gaat is daar niks mee. Laat ze dus maar weer een weiland zoeken langs de snelweg dan, ver weg van publiek eigendom zoals treinen, bussen en mooie vrouwen. Laat die idioten elkaar lekker afmaken. De heren Atsma en Rijpstra lijken mij prima geschikt als scheidsrechters annex lijkentellers. Als wij met zijn allen maar beseffen dat het niets met voetbal, voetbalfans of voetbalclubs te maken heeft!

SlamDunk!

Reaguursels

Inloggen

Gewoon een veldje regelen in de buurt van Beverwijk. Is nog niet zo lang geleden ook gedaan. Groot en hoog hek erom heen neerzetten en laten die mongeaulen elkaar daar maar afmaken. Is na die ene bij lange na niet genoeg. Wie weet komt er dan een einde aan dit mongeaulengedrag.

fd0 | 19-04-05 | 08:00

Gewoon een veldje regelen ergens bij Beverwijk en er een groot hoog hek omheen zetten. Laten die mongeaulen elkaar daar maar afmaken. Die ene van enkele jaren geleden is nog lang niet genoeg om een einde te maken aan dit mongeaulengedrag

fd0 | 19-04-05 | 07:58

Wat kunnen die echte fans dan doen volgens jouw?

Opperhooligan | 18-04-05 | 22:57

Ik ben ook echt wel met je eens dat voorkomen beter is dan genezen, maar in deze rechtsstaat is kennelijk voorkomen jurisch niet mogelijk, genezen dus al helemaal niet.
We kunnen allemaal onze verontwaardigheid wel uitspreken, maar in de praktijk levert het niets op en in dit geval(het afgelopen weekend) ook niet, voorspel ik,
De oplossing ligt volgens mij bij de 'echte fans'en niet bij de politiek en al helemaal niet bij de goedkope meningen.

Shiraz | 18-04-05 | 22:25

Ja maar zwaardere straffen schrikken wel af natuurlijk. Als jij niks krijgt is het effect zeker minder. En met videobeelden kun je een hoop bewijzen en om en in de stadions in ons land hangen duizenden camera's. Ja plannen wordt inderdaad lastig heb je gelijk in. Al heb ik laatst gelezen dat er molukkers zijn geweest in de jaren 70 die een aanslag op de koningin beraamde en dat die wel veroordeeld waren :S het kan dus wel.... maar goed, het engelse model moet als voorbeeld gebruikt worden en eeen repressief beleid kan uiteindelijk preventief werken.

Opperhooligan | 18-04-05 | 22:13

"Ontzegging tot stadion voor een periode van tenminste 5 jaar bij het deelnemen aan of het plannen van rellen/hooligan-activiteiten"
Voor het plannen van terroristische aanslagen lukt dit al niet!
Voor het deelnemen sluit ik me helemaal bij je aan.
"Zwaardere straffen opleggen voor hooligans." Naderhand, dit voorkomt rellen dus niet. Het klinkt ook een beetje opportunistisch, wie zijn de hooligans, hoe bewijs je het?

Shiraz | 18-04-05 | 21:42

Oh ik vind een voetbalwetje prima hoor. Denk alleen niet dat het werkt, want ieder jaar is er nieuwe aanwas van randdebielen die dan nog niet op de zwarte lijst staan. En ik snap niet waarom onze wetgevers zich weer in een heleboel bochten moeten draaien om dit tuig in het gareel te houden. Ik ben voor een simpeler oplossing, die begrijpen ze tenminste: als ze willen rammen, dan moeten ze dat krijgen. Knuppel in de nek, en zelf de reparatiekosten betalen. Anders zijn ze weer zielig en gediscrimneerd omdat ze thuis moeten blijven of zich moeten melden op het bureau ten tijd van de wedstrijd.

Buffel | 18-04-05 | 21:38

Yeah SlamDunk! maakt weer eens een echte column :)! Je hebt helemaal gelijk Slam! Je vergeet nog dat niet alleen bij PSV de hekken weg moeten, maar ook bij alle andere clubs. En iedereen die loopt te fucken gewoon 2 maanden de bak in en een boete van een eurootje of 5000.
Zooo vreemd, dat in Duitsland de 2 beste teams in derby's gewoon toeschouwers van beide partijen door elkaar hebben zitten. Waarom kan dat hier in NL niet?

Trouwens, had wel een column verwacht over MSV-Omniworld 2. Waar was je SlamDunk!? Zelfs Toontje van Helfteren was in da house gisteren in de Northgohal ;)! Aardige pot, met 2 D fouten. Hip potje bball :P!

jpschadde | 18-04-05 | 21:31

Ontzegging tot stadion voor een periode van tenminste 5 jaar bij het deelnemen aan of het plannen van rellen/hooligan-activiteiten. Meldingsplicht op iedere wedstrijddag van de betreffende club. Zwaardere straffen opleggen voor hooligans.

Dit zijn onderdelen van de voetbalwet zoals deze in engeland gebruikt wordt.

Opperhooligan | 18-04-05 | 21:23

@ Opperhooligan
Wat moet die voetbalwet dan inhouden?

Shiraz | 18-04-05 | 21:18

@buffel en Shiraz, waarom dan geen voetbalwet?

Opperhooligan | 18-04-05 | 21:16

@ Buffel
En dat lijkt een beetje het probleem te zijn, wanneer nemen wij het weer over van de hooligans?
Dat is vermoedelijk de oplossing

Shiraz | 18-04-05 | 21:11

@ Night
Pavlov excuus voor open deur?

Shiraz | 18-04-05 | 21:07

@opperholigan: bullshit yourself. Ik zie geen kleine kinderen naast hun brave papa met stenen gooien of een trein afbreken. En het zal mij een bout wezen of het 'meelopers' zijn. Dat maakt het niet in orde. Die 'meelopers' doen mee. En dat is wat mij betreft genoeg: opzouten met dat gore tuig en de knuppel erover. En je betoog over de NS vind ik ook gelul. Net alsof het de schuld is van de NS! Er gaan maandelijks treinen vol supporters door Nederland, en dit soort rellen zie je nauwelijks. Met andere woorden: de schuld van de 'supporters', en die mogen wat mij betreft jarenlang op de blaren zitten. De echte supporters doen dat immers al veel langer, en 'brengen hun gezondheid' niet in gevaar: ze zitten thuis.

Buffel | 18-04-05 | 21:05

Over Pavlov reakties gesproken, iedereen inclusief GS Pavlovt lekker mee.
Denk je nu echt dat die bussen met Ajax supporters daar nu toevallig nog stonden voor de Kuip??
4 uur(!!) nadat ze die trein gesloopt hebben is het voor de overal op voorbereidde politie, burgemeester,KNVB etc.etc. niet mogelijk dan die Ajax supporters ergens anders te parkeren dan voor de Kuip?
4 uur later op zondagavond(!) is er al een kamermeerderheid voor het spelen zonder supporters bij uitwedstrijden, probeer eens op zondag middag 1 kamerlid te vinden, laat staan een kamermeerderheid, dat zijn er 76.
En de volgende ochtend Pavloffen alle kranten mee natuurlijk.
Ik denk dat dit gewoon van tevoren zo gepland is, zo moeilijk voorspelbaar zijn Ajax en Feyenoord supporters niet.
En iedereen trapt erin, Stijlloos

Night | 18-04-05 | 21:02

@ Opperhooligan
Wat er ook gebeurd is, de Ns kan daar nooit verantwoordelijk voor gehouden worden en de treinen waren aan de binnenkant volledig gestript aan de binnenkant, dat lijkt me niet het gedrag van ratten in de val.

Shiraz | 18-04-05 | 21:00

@Shiraz, die vernielingen zijn pas aangericht na de regen van stenen die op de trein af kwam. De trein werd gestopt onder het mom van een wisselstoring. Vervolgens volgde er een regen van stenen en daarop is de trein gesloopt om niet als ratten in de val te zitten. De NS had die trein nooit 45 minuten stil moeten zetten dan vraag je om gelazer.

Opperhooligan | 18-04-05 | 20:52

@slamdunk Een voetbalwet is niet echt de oplossing.De groep diehard hooligans zal er altijd blijven.In engeland hebben ze nog steeds rellen alleen vooral buiten of op afgesproken plekken.Alleen de media besteed er weinig aandacht aan.

rn1970 | 18-04-05 | 20:43

@ Opperhooligan
"Nee de gemeente rotterdam is wel degelijk aansprakelijk, net zoals de NS. De NS laat de treinen niet meer rijden waardoor de door Ajax georganiseerde reis te vervallen komt. "
Daarna komt nog iets over vervangend vervoer, de verantwoordelijkheid van de NS en nog iets.
Geinig, je laat je trein slopen en bent verantwoordelijk vor een nieuwe trein

Shiraz | 18-04-05 | 20:39

@ Slamdunk
Hoe moet die voetbalwet er dan ongeveer uitzien? Als dat de oplossing is.

Shiraz | 18-04-05 | 20:32

laat die gasten die de trein hebben vernield, voor straf in het Feyenoord stadion schoonmaken. haha..

Rommie | 18-04-05 | 20:32

Het leuke is dat de Amstelcup-finale misschien weer Feyenoord - Ajax is en da de kaarten dan 50-50 (ongeveer) verdeelt worden, dat wordt dus lachen.

Shiraz | 18-04-05 | 20:30

Nee de gemeente rotterdam is wel degelijk aansprakelijk, net zoals de NS. De NS laat de treinen niet meer rijden waardoor de door Ajax georganiseerde reis te vervallen komt. Het alternatieve vervoer is dan ook voor de rekening van de NS. En de Gemeente Rotterdam maakt beloftes niet waar en brengt de gezondheid van de supporters in gevaar door het slap optreden.

Opperhooligan | 18-04-05 | 20:30

Gewoon voortaan voetballen zonder bal, dan is het snel afgelopen. Hoeven ze bij Talpa ook niet van die dure technische trucs toe te gaan passen.

Een bijkomend voordeel is dat er na een tijdje alleen nog maar idioten op af komen. Iedere zondag middag direct na aanvang het stadion op slot en elkaar vervolgens twee uurtjes laten afrossen. Wie daarna nog in leven is afvoeren en heropvoeden.

Voetbal is orlog, met of zonder bal. Toch Rinus?

Anaconda | 18-04-05 | 20:29

@ ShirAZ
volgens mij is toch duidelijk een voetbalwet de oplossing. Kun jij lezen?

SlamDunk! | 18-04-05 | 20:28

Ik heb begrepen dat Ajax-supporters 9 uur hebben vastgezeten en toen de wedstrijd was afgelopen de Feyenoord-supporters aangenaam verrast waren dat er nog Ajacieden waren.
De goede Ajax-supporters (contradictio interminis) hebben geleden onder de slechte. De organisatie van het vervoer van uitsuppporters gaat via de club, de club laat die gekken dus meegaan en is derhalve verantwoordelijk voor het slopen van de treinen en het leed van de goedwillende supporters.
Het aanklagen van de Gemeente Rotterdam is mijns insziens dus nogal misplaatst

Shiraz | 18-04-05 | 20:23

@opperhooligan Inderdaad.
@buffel. Kan je wel zeggen over die mariniers,alleen daar lopen er ook aardig wat rond tussen de hooligans.

rn1970 | 18-04-05 | 20:18

@buffel, dat is bullshit!
Het grootste deel is meeloper wat er in het stadion zit. Van die rellen was ook het grootste deel meeloper en toekijker. De goede huisvaders met hun kroost zijn in de meerderheid maar die kunnen niks tegen het selecte groepje hooligans omdat ze dan de veiligheid van de kinderen in gevaar brengen.

Opperhooligan | 18-04-05 | 20:12

Nee, geen toeval. Toch knap dat El Gouda het hier bijna in een allochtonen/racisme topic verandert.

Framoes | 18-04-05 | 20:11

Grappig. Als ik de TV beelden bekijk, dan zie ik helemaal geen brave huisvaders die met hun zoontjes tussen het gespuis terechtkomen. Brave huisvaders gaan namelijk allang niet meer met hun kinderen naar voetbalwedstrijden. Wat overblijft is tuig van de richel. Ik zou zeggen: de ME en het korps mariniers eroverheen. Kunnen ze oefenen. En inderdaad de wedstrijden spelen zonder publiek - net zolang totdat de brave huisvaders (dat is toch de meerderheid?) het heft in eigen handen nemen, en de hooligans (dat is toch de minderheid?) het stadion uit sodemieteren. Maar dat gebeurt niet, en we weten allemaal waarom. Het merendeel van de 'supporters' is tuig. De echte supporters zitten thuis. Met hun vlaggetje en hun hoedje en hun petje.

Buffel | 18-04-05 | 20:09

@rn1970
zeg het maar, toeval?

Shiraz | 18-04-05 | 19:56

Als ik het goed begrepen heb zijn alleen Ajax en Feyenoord akkoord met het niet meenemen van uitsupporters. (bij risicowedstrijden)
Voor Ajax is dat, dit seizoen, alleen nog tegen Vitesse, als dat al een risicowedstrijd is, en Feyenoord tegen PSV en misschien Groningen.
(ik weet dat ze ook uit tegen NEC spelen)
Het zijn dus weer loze beloften en het helpt niet het werkelijke probleem uit de wereld te helpen.
Gelukkig zijn er sinds zondag weer genoeg beelden van mensen die vanaf vandaag in aanmerking komen voor de meldingsplicht.
De kritiek van Slamdunk! op onze incidentenpolitici is terecht, maar een wezenlijke oplossing draagt hij (en ik) ook niet aan.
Incidentencolumnisme en reactie dus.

Shiraz | 18-04-05 | 19:54

@el gouda Die zijn er alleen als er wat te stelen valt.Bij de huldiging van feyenoord die naderhand uit de hand liep.Waren ze er wel.Het was ook frappant dat iedere arrestant die voor plundering was gepakt,een allochtoon was.toeval?

rn1970 | 18-04-05 | 19:47

@El Gouda
De AIVD en ME zijn verschillende afdelingen/dienstverleners.
En als de trein vol Marokkanen zat, was er geheid ook gezeik geweest. Dat is een overeenkomst tussen achterlijke supporters en Marokkanen: in grote groepen denken ze dat ze alles kunnen maken.

Framoes | 18-04-05 | 19:31

@Framoes

Nee hoor, selectief verontwaardigde van Leipem. Dat de AIVD met 15.000 man massaal op spoken aan het jagen is en er blijkbaar geen ME'er meer te vinden is om het arische voetbaltuig in bedwang te houden is immers amper van belang. Gelukkig dat dezelfde voetbaltrein niet met Marokkanen gevuld was....

El Gouda | 18-04-05 | 18:29

Het is hier toch gewoon een groot valen van de pliesie, ME en de balkenende-gang? Als ik de mogelijkheden had van die eerste 2 dan waren die rellen gisteren zo opgelost geweest.
Je hebt een helm, een lange wapenstok en een brandwerend pak! Wat kan je dan gebeuren? Vrij weinig toch? Dan sla je die gasten toch gewoon kreupel, dan doen ze het geen 2e keer! Wat dat betreft moet onze pliesie eens bij Boca-River gaan kijken en dan de pliesie aldaar eens in de gaten houden!

Opperhooligan | 18-04-05 | 18:08

vreemd dat het journaal die beelden van de rellen steeds achterstevoren afspeelt... of loopt de ME altijd achteruit?

(they dont call me a | 18-04-05 | 17:39

@El Gouda 18-04-05 @ 15:37
Wat zanik je nou over geen Moslims aanwezig? Dit heeft niks met ruziezoekende marokkaantjes of islam-misbruikers te maken. Die houden namelijk niet eens van Nederlands voetbal. Of warm je alvast een argument op voor de volgende islam/marokkanen/wilders/racisme discussie?

Framoes | 18-04-05 | 17:28

Alle hooligans in een stadion oplsuiten, en er 1 groot kooigevecht van maken.. De laatste die overblijft 3x levens lang geven wegens genocide en massamoord

roegbere | 18-04-05 | 16:38

Laat de spelers maar opdraaien voor de schade. Die zuigen genoeg geld voor hun wanpresties. Waarom voetbal zo belangrijk is voor sommige ameubes onder ons is mij sowieso een raadsel. Ga lekker buiten zelf voetballen.

ultra-links | 18-04-05 | 16:27

@. style.councillor
.
Het gaat je goed kerel, doe je een keer en nooit weer. Ach best wel afwisselend. Lijkt hier wel een kroeg.
.
Kunnen we niet eens een wedstrijd organiseren tussen die randdeb's? We maken een enorme grote ijzeren kooi in de Arena of De Kuip zetten daar een zootje ongeregeld in en dan maar afwachten wie er het eerst uitgeroeid is.
.
Kunnen de bookmakers weer eens lekker uithalen met hooliganfight - even better than "the real freefights".

Wolf17 | 18-04-05 | 16:27

waarom altijd 010 en 020?
we kunnen toch ook Rotterdam en Amsterdam zeggen?

Hodja | 18-04-05 | 16:25

Het CDA moet toch érgens mee scoren?

SuperG | 18-04-05 | 16:10

In principe is elke voetbalwedstrijd een risicowedstrijd, dus waar hebben we het eigenlijk nog over?
Gewoon elke wedstrijd met uitsluitend eigen volk in het stadion. Eigen volk gaat voor!

fuckje | 18-04-05 | 15:59

@style, en nou niet AS Roma erbij halen, het is al ingewikkeld genoeg. ;)

Lekker Belangrijk© | 18-04-05 | 15:58

@ Style.councillor
Behoorlijk off topic lijkt me

Gare du Nord | 18-04-05 | 15:56

@myself
verkeerde topic sukkel!

style.councillor | 18-04-05 | 15:55

Gewoon Ajax en Feyenoord verbieden, ben je grotendeels van het gelazer af.

Quintana | 18-04-05 | 15:53

Paus Johannes Paulus de eerste (voorganger van de onlangs overleden PJP-II) is nog geen anderhalve maand in ambt geweest.

In de verkiezing was hij geen favoriet geweest, maar doordat de kardinalen er niet in slaagden een duidelijke voorkeur uit te spreken kwam hij als een soort compromisfiguur naar voren.

Na zijn aantreden bleek al snel dat PJP-I vooruitstrevend beleid nastreefde en dat hij plannen aan het maken was om op te treden tegen corruptieschandalen en bankfraude in en rond het Vaticaan. Hij stond derhalve op het punt om schoon schip te maken en de financiële belangen van tal van mensen te schaden. Toen hij op 28 september 1978 volkomen onverwacht overleed deden dan ook al meteen geruchten de ronde dat PJP-I vermoord zou zijn. Het feit dat het Vaticaan weigerde om een lijkschouwing uit te voeren voedde deze geruchten.

Desalniettemin is er nooit bewijs voor deze moord gevonden en ook op internet is er weinig over te vinden. Ik vraag me daarom af of er sites zijn waar dieper op deze materie ingegaan wordt en waar de geruchten over zijn moord bevestigd dan wel ontkracht worden.

Vervang PJP-I door Kouwes en het Vaticaan door redactie(raad) GeenStijl en zie daar...

style.councillor | 18-04-05 | 15:53

@Huh..? @15:23, chapeau!! Ik ging vroeger (16 jaar geleden) nog wel eens naar FC Utrecht totdat ik bijna een keer door de ME de trein uitgemept werd. Vond het toen welletjes. Al sinds jaar en dag ga ik nu lekker (met mijn zoon) naar Arsenal, de Britten hebben het hooligan probleem -in ieder geval in de Premier League- weten op te lossen. Op Highbury staat de eerste rij een metertje van het veld af, zonder hek ertussen, niets aan de hand. Alle tickets zijn gekoppeld aan je paspoortnr, dus 1 keer rottigheid en je kan achter de rij van 25000 wachtenden voor een seizoen kaar aansluiten. Altijd uitverkocht en En tien keer zoveel meer sfeer als in dit kutland!. En de driehoek hier maar lullen over het probleem, wat "toelaatbaar" is en wat niet. Na het vuurwerk incident tegen Sporting hield die kut van vd Herik zich nog steeds op de vlakte.

Lekker Belangrijk© | 18-04-05 | 15:52

In de meeste programma's op radio en TV draait een applaus machine mee, dat kan ook in de omheinde veldjes met een hoofdtribune met uitsluitend skyboxen (zeg hoofdklasse velden met een 5 meter hoog ondoorzichtig hek eromheen). Spaart de gemeenten veel geld. De RABO bank b.v. is shirtsponser van een wielerploeg zonder eigen wielerstadion. Het hebben van massapubliek dat in een eigen stadion lijfelijk de eigen ploeg aanvuurt en de tegenstander afzeikt is zo uit de tijd.

Ksi-Ziks | 18-04-05 | 15:50

@ Thygros,
alleen hou je dan geen veld over, en dat is al vaak een probleemkindje van de nederlandse clubs...
maar het is natuurlijk belachelijk dat met de moderne stand van de techniek het onmogelijk is (er wordt gedaan alsof in ieder geval) om die idoten die met vuurwerk gooien, en daarbij nieteens nadenken of ze hun eigen spelers raken, op te sporen en voor de rest van het seizoen niet meer toe te laten. bij feyenoord is trouwens gebleken dat dat best kan, zelfs met behulp van 'het legioen', want zodra er sancties kwamen meldde een aantal aanteker/muntjes/vuurwerkgooiers zich vanzelf. en terecht, want een stadion is tenslotte geen openbaar slachthuis waar je mag doen wat je wilt en mag knokken met wie je wilt. clubs en gemeente laten zich bangmaken door een paar idioten met voetbalsjaaltjes om. dat is geen polderen, maar dat is gewoon niks doen. bij polderen is het namelijk de bedoeling dat je uiteindelijk ook nog eens tot een gezamelijke oplossing komt. als de clubs en burgemeesters ook maar een beetje kloten hadden dan was het hele probleem al opgelost; hooligan je, in of buiten het stadion, dan ben je geen voetballiefhebber en dus niks te zoeken in een stadion! melden op t pliesieburo en clubkaart/jaarkaart inleveren. er zijn tegenwoordig zelfs cameras met bijbehorende software die redelijk goed gezichten kunnen herkennen in mensenstromen, dus dan kun je ze er zo uitpikken...
en een bijkomend voordeel; zo komen er tenminste ook eens plaatsen vrij voor mensen die wel echt geintresseerd zijn in een fijne pot foesbal...

pater | 18-04-05 | 15:46

Als er bij voetbal geen supporters meer bij de uitwedstrijden mogen komen, zullen deze mongeaulen mogelijk een andere sport gaan bezoeken. Ik heb al eens prachtige rellen gezien bij het ijshockey en bij basketbal.
Stel je toch eens voor dat ons heerlijk knusse korfbal zou worden verziekt door supportersrellen! De O-side van Ons Eibernest mattend door de hal met vak C-1 stoel 4 en 5 van PKC.

Gare du Nord | 18-04-05 | 15:46

@Starf*cker
Jij was toch op Sharon Dijksma?

Als je aso bent in Nederland kun je hier gewoon alles maken.

de bier | 18-04-05 | 15:44

@Slamdunk

Nee da's waar! 't waren allemaal hockeyers toen! Met van die leuke kanten slipjes onder hun korte rokjes! Nee, inderdaad! Ik moet toegeven dat, dat heel wat anders was!

Zevenzeikerd | 18-04-05 | 15:41

Twee treinen gesloopt, een miljoen Euro'tjes schade en geen moslim te zien geweest.

El Gouda | 18-04-05 | 15:37

@Slam Mooie column. Alleen is Margot Vliegenthart allesbehalve flets. (LOL)

Starf*cker | 18-04-05 | 15:36

@ zevenzeikerd
Lezen!
niet 'voetbaldoden' maar doden...
Idioten die willen matten en per GSM afspreken in een weiland hebben NIETS met voetbal te maken. Dat is d essentie. Ja, de één heeft misschien een davidsster op zijn schouder getatoeerd en de ander "S.C.F" op de knokkels van zijn rechtervuist, maar het zijn idioten.
check de reactie van huh? die gasten kijken de wedstrijden niet eens...

SlamDunk! | 18-04-05 | 15:36

@slamdunk
.
het is vrij triest als je een weiland een goede plek noemt om te stoppen met roken. ik zie niet waar een dooie in b.v. stationshal of in een gezellig cafeteria naast het stadion het verschil zou maken. lijkt me allebei even ernstig. bovendien schijnt dat niet genoeg te zijn geweest, 8 jaar later is het nog steeds kut.

kolonel klootoog | 18-04-05 | 15:30

Kwam vroeger zelf regelmatig in de Kuip, en vond het altijd fascinerend om te zien dat er gedurende de hele godganse wedstrijd mensen waren die met niets anders bezig waren dan met supporters van de tegenstander op te kleauten. Vanaf het moment dat ze binnen kwamen tot het moment dat ze weer naar buiten mochten alleen maar intimideren, gebaren, voorwerpen gooien, schelden, vuurwerk, echt alle zeilen werden bijgezet. En dan na 2x45 min. niet in staat blijken om te vertellen of en door wie er gescoord was.
Over opgaan in je "werk" gesproken :D
Overigens ben ik nog steeds van mening dat dat incident vorig jaar bij de beloftes ook een belangrijke reden is geweest voor van Persie om voor een buitenlandse club te kiezen, dus ook op die manier wordt het voetbal verziekt, als talenten om die reden naar het buitenland vertrekken. Die jongen was gewoon bang sinds dat incident.
Hij speelt nu in Engeland, waar ze problemen wel adresseren op oplossen. Niet altijd even orthodox, maar wel voortvarender dan hier.
En den hollander, hij polderde voort..

Huh..? | 18-04-05 | 15:23

@Framoes

Als je het in je hoofd haalt een agent te verwonden, zou je dan als je blieft 2 weken mogen gaan ziten plus een maand salaris inleveren.

Dit soort mensen wil je niet weren ut stadia maar uit de samenleving zelf.

hak | 18-04-05 | 15:16

goed werk Slamdunk niks aan toe te voegen...

hammerman | 18-04-05 | 15:16

@Slamdunk

Voetbal doden in een weiland? De goede plaats?

??????????

Is jouw brein ook al aangetast door voetbal?

Zevenzeikerd | 18-04-05 | 15:14

De regering vindt het gek dat er steeds minder respect is. Ik snap het wel. Er wordt namelijk niks gedaan om dit respect te herstellen, of uberhaupt iets te doen aan het gedrag van mongeaulen. Bij dit soort personen werkt alleen een harde aanpak. Zijn ze vervelend bij een wedstrijd? Neerknuppelen, dikke boete er op en weigeren bij alle andere wedstrijden voor minimaal 1 seizoen. Gaan ze nog een keer de fout in? Dan kunnen ze fijn hun club gaan supporten vanaf de bank thuis. Voor de rest van hun leven.

Framoes | 18-04-05 | 15:12

De clubs kunnen zelf ook best wat doen, ze weten toch ook wie die gasten zijn? Als er in een stadion gereld word heb je video beelden, en van afgelopen keer heb ik er ook een hoop op TV gezien.
Tijd om al die gasten een boete te geven, stadion verbod, verplicht melden enz. Maar de voetbalclubs zullen hier toch aan mee moeten werken denk ik zo. Maar die zijn te laf om er ook maar ééntje aan te wijzen. De politie trek zich terug tijdens wedstrijden en laat het werk over aan stewards. Dit getuigd niet echt van streng optreden.
Alles blijft dus vast weer bij het oude en tot volgend jaar maar weer SlamDunk...

da wizard | 18-04-05 | 15:09

Hugo "Waar blijft GODVERRRDOMME die voetbalwet!!??" Borst had het niet beter kunnen zeggen

Brusselmans | 18-04-05 | 15:09

Feyenoord-ajax: voetbal in de marge!

Jan Vlag | 18-04-05 | 15:08

Als onze overheid al geen hooligans kan aanpakken die duidelijk strafbare feiten plegen. Hoe kunnen we er dan op vertrouwen dat ze terroristen wel kunnen tegenhouden?

hak | 18-04-05 | 15:02

Voetbal is voor hersenloze mongolen dus de tyfus voor de supporters, Nooit meer naar uitwedstrijden! Dat scheel miljoenen en miljoenen en kan de pliesie ook weer een boefje meer oppakken. (en 5 minuten later weer vrijlaten)

Chinuk | 18-04-05 | 15:01

Als de relschoppers nou gewoon een half uur na de wedstrijd het veld op mogen.... kunnen de echte fans rustig het stadion verlaten en blijft de troep binnen de muren.
En mensen tis maar een spelletje

Thygros | 18-04-05 | 15:00

Ik kan me zo boosmaken over die idioten die dan komen met die kansloze ideeen. Die Astma was al slecht en nu doen ze hier op GS er nog een schepje bovenop in de vorm van comments van LB en Ksi-Ziks.

@LB
Ja doen we, schaken is de bom!

@Ksi-Ziks
Dat kan niet. Dat kost qua reclame inkomsten en recettes (+verkoop van hamburgers en weet ik wat voor onzin) gewoon te veel geld. Verder wordt er in peperdure stadions gespeeld. En de sfeer is ook nog eens ineens weg.

Waarom zouden de goedwillenden onder de kwaden moeten lijden als het ook anders kan? Kijk naar Engeland! Die wet daar werkt perfect. Het is gewoon heel erg vreemd dat er hier niet zoiets geldt. Het is niet zo moeilijk hoor. Het zijn geen 1000en die de boel verneuken. Het zijn er hooguit 200. Pak ze aan! Doe eens wat. Met dit soort nutteloze ideeen kom je natuurlijk nergens.

ZI | 18-04-05 | 14:59

Daarom zei ik al in een ander draadje: alle voetbalclubs jaarlijks 10% van hun kapitaal (= waarde aan spelers) laten schuiven in een potje ter derving van de pliesie en ME kosten. Wij hoeven toch goedoeme niet op te draaien voor een stelletje mongolen?!

Jawel | 18-04-05 | 14:58

Beetje jammer dat de politie er maar niet in slaagt de 100 man die dit organiseren aan te pakken. Van de 43 arrestanten zitten er nu nog maar 3 vast. Als je voor dit soort openbare geweld acties waar agenten gewond raakt nou eens gewoon twee weken in voorarrest blijft voorzie ik wel veranderingen.

Het probleem is in mijn ogen 1% idioten en een valende overheid. En dat los je niet op door voetbal af te schaffen. Het enige wat deze idioten nodig hebben is een mensen massa om in te verdwijnen. Dus zet gewoon alles op video en knoop ze op.

De voetbal mensenmassa opheffen schiet niet op. Dan zie je ze terug met demonstraties, uitgaansgebieden en andere bijeenkomsten.

Lees de wet eens. Die schrijft daar gewoon een aantal jaar gevangenisstraf voor stenen gooien naar agent. Is gewoon poging tot doodslag. Wat kan de Tweede kamer meer doen dan deze wet aannemen? Keer op keer wordt er geroepen dat er nieuwe wetten nodig zijn terwijl dat complete onzin is.

Het probleem zit m in mijn ogen dat in dit soort situaties nooit meer dan twee weken detentie wordt gegeven. Dit soort acties moeten gewoon duidelijk op tape worden gezeten. Dan netjes de bewijsvoering rond en dan gewoon serieus vervolgen.

Nu maak je er als politie een evenement van waar je redelijk ongestraft de meest grote adrenaline rush kan krijgen door met agenten te gaan fucken.

Als jullie politie 150 studenten een week kunnen vasthouden in amsterdam nadat ze op uitnodiging van Rutte in het Maagdenhuis wilde overnachten begrijp ik niet waarom dat met 150 hooligans niet zou lukken.

En ik begin er zelf een beetje de pest in te krijgen dat de mening van een burger altijd als onnozel gekanker wordt gezien. Als of ik een volslagen randiebiel zou zijn met alleen maar kritiek. Het nederlandse volk heeft steeds minder respect voor de rechterlijke macht, omdat zij meer vat lijkt te hebben op verkeersovertredingen dan op de criminaliteit. Tja een hooligan vervolgt zou moeilijk die heeft geen nummerbord op zijn voorhoofd

hak | 18-04-05 | 14:58

Op zich heb je gelijk, Huh?
Maar Carlo Picorni stopte met roken in een weiland in Beverwijk. Precies op de goede plek dus! Ver weg van de stadions, fans, kinderen, ect...
De eerste dode in of bij een stadion zou pas echt Den Haag wakker schudden!

SlamDunk! | 18-04-05 | 14:54

Het is met de aanpak van de voetbalvandalen niet anders gesteld dan met die van Marokterror en probleemwijkbewoners,
Ouwehoeren van de toren blazen, en verder niks oplossen. Praten plakken en de boel bij elkaar houden!! Zullen we nu afspreken dat wij helemaal niet bij dit soort debielen gehouden willen worden.
De daders aanpakken en vooral de rekening presenteren, niet door papier op te prikken en in praatgroepjes te gaan zitten. Maar gewoon lekker een vette terreuro rekening laten betalen.
Laten we beginnen om die 43 debielen er eens eentje te sturen van ? 2500.00 hebben we in ieder geval een tonnetje op de plank. En geloof me dat doet echt zeer.

Proost

Veldwebel | 18-04-05 | 14:53

Hoezo is het wachten op de 1e dode? Beverwijk, 8 jaar geleden?
Goed stuk verder.

Huh..? | 18-04-05 | 14:50

Laats ook al NAC supporters die een 14 jarige jongen in elkaar getrimt hadden staat me bij?
Ze moeten een keer op het binnenhof gaan rellen, dan is het gauw over met dat geblaat van die politici

SVEFF | 18-04-05 | 14:47

@ Zet
of een workshopje bij de KLPD misschien?

SlamDunk! | 18-04-05 | 14:46

Toch zuur als je als echte fan met je zoontje ergens achter in zo'n trein moet schuilen omdat een stel van die klojo's het niet snappen! Lang leve de verplichte combi! Benadelen we iedereen, dus ook zij die wel achter een club staan, in plaats van achter geweld!

blaze | 18-04-05 | 14:45

@Auldslapper
En nog maken ze elkaar af?:S
@Ksi-Ziks
Dan geef je dus toe aan de terreur van die kleine groep tyfuslijers.

SVEFF | 18-04-05 | 14:45

Verplichte dienstplicht voor hooligans. Kunnen ze tegen echte vijanden vechten en hun agressie kwijt op een snormans sergant die ze met een nog snellere vaart de harde waarheid bijbrengt.

Zet | 18-04-05 | 14:44

Verbieden dat voetbal! Slechts vermaak voor hersenloze randdebielen die zich laten leiden door de geest van een "generaal", die allerlei flauwekul gebruiken om elkaar tot geweld en andere onzin op te hitsen! Neem de oorzaak weg en laat voetballen slechts toe achter 6 meter hoge muren, laat het tuig erin en sluit de deuren!

Burp

Zevenzeikerd | 18-04-05 | 14:44

Een voor de hand liggende oplossing lijkt het spelen geheel zonder publiek.

Ksi-Ziks | 18-04-05 | 14:43

gewoon wettelijk verbieden dat voetbal

LB | 18-04-05 | 14:41

Ajax 2-3 gewonnen, lekker hoor! :-)

auldslapper | 18-04-05 | 14:41

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl