Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

DenkTank: "BasisBoete is experimenteren waard"

basisboete100.pngDenkMee GeenStijl Idee. We gaan in Nederland een BasisBoete invoeren. Iedere Nederlander betaalt per jaar 2500 euro, en is daarmee het hele jaar ontslagen van rechtsvervolging. Zwartrijden, Hitler-groeten, 'fuck de koning' roepen, 87 km/h rijden op een 80 km-weg, rondbanjeren in boerka, de groene bak de avond ervoor aan de straat zetten met een lege cadmiumbatterij er in, geen licht op de fiets, met een blikje bier op De Dam lopen of met een 30 jaar oude Toyota door de Utrechtse binnenstad touren. Het mag nog steeds niet, maar u wordt er niet langer voor bekeurd, berispt, vervolgd, etcetera. Want u hebt al betaald. Bent u meer van het ruwere werk (kraken, dingen vernielen, omaatjes beroven, vrouwen en kinderen betasten, juweliers overvallen, baan als europarlementarier, bolletjes slikken, cineasten de keel doorsnijden) dan neemt u de BasisBoete+ en betaalt u 5000 euro per jaar). De voordelen zijn talrijk. De rechterlijke macht kan opgedoekt worden. Rechtbanken kunnen worden omgebouwd tot bijvoorbeeld zorginstellingen. Paleizen van justitie kunnen verkocht worden aan hotelketens. Hoven van Beroep en Cassatie veranderen naar kweekkassen danwel megastallen. Ministerie van Justitie kan opgedoekt. Ard van der Steur mag op zoek naar een burgemeestersbaantje. De politie kan stoppen met automobilistje pesten alsook boeven vangen. En we zijn ook meteen van die pedofiele bende bij het OM af. BOA's, Raad van State, advocaten op televisie, AVRO's Opsporing Verzocht - we zijn in één klap van alles af. Critici denken dat de BasisBoete dit land in totale chaos en wanorde gaat storten. Maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Mensen doen dingen vooral omdat ze het niet mogen, en als iets wel mag, dan is er niks meer aan. De BasisBoete verdient op z'n minst een kans, en diverse gemeente zouden invoering moeten overwegen. De BasisBoete levert per jaar 100 miljard euro op. Van dat geld bouwen we een vliegdekschip, kopen we tanks en leggen we in de Noordzee eindelijk GeenStijl-land aan. De BasisBoete is een initiatief van DenkMee GeenStijl Idee. (Met dank aan RTL Nieuws, Volkskrant en klaplopers als Radler Bregman en Luie Frans.)

Reaguursels

Inloggen

GODSKOLERE!
Dus zoals menig reaguurder al heeft opgemerkt.
Neem het pluspakket en je fraudeert jezelf naar de top.
Ach meneer heeft gemiddeld 50.000€/jaar gestolen, maar goed dat hij 2.500€ moet betalen per jaar.

En serieus?
Zodra ik gedwongen wordt 2500€/jaar af te staan om deze reden zal ik er gebruik van maken ook. Ik stop niet meer voor rood licht. Betaal niet aan de pomp. en zal mijzelf ongenadig grof gedragen tegen welk soort ambtenaar dan ook.
Voor de rest betekent het ook dat ik OVERAL mijzelf mag ontlasten, en dat ook zal doen.

Niet voor te stellen wat er voor soort mensen er in die "Denktank" zitten. Die moeten wel gewoon helemaal afgesloten zijn van het echte leven. Er bestaat geen woort wat uitdrukt wat voor ongelofelijke teleurstellingen dat zijn.
Niet vaak stelt een klein groepje mensen de hele mensheid teleur, maar vandaag was zo'n dag.

CousCous | 29-05-15 | 14:09

Als iemand die in 5 jaar tijd 0 boetes heeft gehad

krijg de pleuris

niemand specifiek | 29-05-15 | 12:19

@K. Lootviool | 28-05-15 | 19:48 "Leuke satire, Pritt. Maar neemt niet weg dat het Basisinkomen gewoon een goed plan is."
.
Basisinkomen is slavernij. Een marksistiese plantage.

ben kokhals | 29-05-15 | 03:45

Als die Somaliers wat zand meenemen, wordt het nog wat met Ons eiland...

Wisselend_2014 | 29-05-15 | 02:33

Als je een gedragsverandering voor elkaar kan krijgen zonder boete te geven is het doel ook bereikt. Maar dat schijnt bij de flitspalen en zo niet zo te werken.

kloopindeslootjijook | 29-05-15 | 00:38

Boetes moeten tot gedragsverandering leiden. Anders hebben ze geen zin. En dat werkt alleen als boetes niet leuk zijn.

Dus moeten boetes inkomensafhankelijk worden. Want met een 4000 euro netto lach je om 200 euro boete en geeft je gewoon weer een lekker peut vervuilend gas, want milieudingen die meer kosten merk je ook niets van.

kloopindeslootjijook | 29-05-15 | 00:03

Vraagje, is dat inclusief overal onbeperkt parkeren zonder gedoe?

Suerte Piet | 28-05-15 | 23:15

goed plan als je EP-er wil worden. WTF, serieus gast...

ley007 | 28-05-15 | 22:39

Goed idee! Boetes zijn zoals we deze week leerden er alleen om geld op te brengen. Dus dan is een basisboete een goed idee. Dan hoeven we ook niet al die overtredingen meer te plegen.

Patatter | 28-05-15 | 21:50

Ik vind het huidige boete systeem prima, behalve de verhogingen en de gijzeling..dat is middel eeuws wanneer het een parkeer boete oid betreft...doe dan die schandpaal ook maar, voor corrupte bankenpoliticicommisariaattijgers.

baard van troje | 28-05-15 | 20:26

Leuke satire, Pritt. Maar neemt niet weg dat het Basisinkomen gewoon een goed plan is.

K. Lootviool | 28-05-15 | 19:48

Zie het als een borg. Je krijgt m terug in de vorm van je pensioen als je je tot die tijd gedragen gebt.

CrapoTheGreat | 28-05-15 | 19:06

Ehh,NEE.

hotmint | 28-05-15 | 18:13

Potentieel een leuk idee dat basisinkomen. Ik vertrouw het onze regering echter niet toe. Die maakt er direct weer een nivelleer-, asiel-, EU-, islamiseringsfeestje van waarbij autochtonen, jammer maar helaas, ook dan nergens recht op blijken te hebben. Die mogen zich doodparticiperen in een moestuin en een volgescheten luier terwijl criminelen uit de hele wereld hier vakantie voeren op onze kosten.
Eerst het polieke systeem eens vergaand democratiseren, daarna kunnen we naar andere systemen kijken, zoals het inkomen.

Xukje | 28-05-15 | 17:58

-weggejorist-

Everybody dies | 28-05-15 | 17:52

@God Zelf | 28-05-15 | 17:36, waar denk je dat je nu aan mee betaald? Ga denken vriend.
Op iedere bijstandsgerechtigde zit zo langzamerhand 1 wannabe schreibtischmörder, please, ga denken.
Alvast dank.

gentle giant | 28-05-15 | 17:48

is er een inflatiecorrectie? Anders gaan de BI-ers wel snel klagen vrees ik .

small_town_dude | 28-05-15 | 17:39

Ik vind basisinkomen helemaal oké als er ook maar de keuze is om er niet aan mee te willen betalen. Maar daar zit juist het probleem. Ze willen wel dat je er verplicht aan bijdraagt. Gewoon omgekeerde slavernij dus, de rijken werken voor de 'armen'. Net als in onze sociale heilstaat. Als iemand daarentegen zijn inkomen wil crowdfunden, mijn zegen heeft ie.

God Zelf | 28-05-15 | 17:36

Waarom denk ik dat dit elk jaar met 500 € per jaar verhoogd wordt (ex EU bijdrage) en we toch stiekem voor alles en nog wat een boete krijgen. En die, die nu al die boetes niet (kunnen/hoeven) te betalen, dan ook vrijuit gaan, maar wel voor nog meer rotzooi zorgen?

Het is niet dat wij niet met ons geld kunnen (mogen?) omgaan, maar dit geld in handen komt van mensen die er bewezen NIET mee om kunnen gaan.

PisFinger | 28-05-15 | 17:36

@Vageling | 28-05-15 | 17:33
Aanvulling. Soort reverse psychology. Waarbij de reaguurders zelf invulling aan kan geven. Sluw.

Vageling | 28-05-15 | 17:35

Skunk57 | 28-05-15 | 15:15
Als die staat op een deel van het huidige NL grondgebied gesticht kan worden, dan is daar denk ik goed over te onderhandelen.

BlowingBubbles | 28-05-15 | 17:34

Zoals ik eerder zei. Onze Pritt heeft trollen tot een ware kunst verheven. Non topics gevult krijgen met tegels. Hulde.

Vageling | 28-05-15 | 17:33

@ben kokhals | 28-05-15 | 16:03
Precies. Als dat basisinkomen er ooit komt, stop ik direct net werken. Dan ga ik ook 'dingen doen die ik zinvol vind'.

God Zelf | 28-05-15 | 17:29

Gentle giant, hij staat er niet bij. Mmm knoeien met paspoorten en een rekeningnummer in 1 van de genoemde landen. 80% van de genoemde landen zijn dermate corrupt dat het eenvoudig een paspoortje kopen is onder een nieuw te creëeren naam. Tevens gelijk wat niet bestaande koters creëren. En zelf t.z.t. het basis inkomen scoren.

the_hammer | 28-05-15 | 17:26

Op basis van een basisboete zal er dan toch ook een basisboetesubsidie, basisboeteaftrek en een basisboetedrempel met basisboeteophoging en basisboeterente moeten komen. Vergeet dan niet de basisboetevrijstelling, basisboeteinkomengelijkstelling, basisboeteteruggaaf en separate basisboetevaststelling voor topinkomens. Voor financiële instellingen zie ik een business opportunity op het gebied van basisboeteleningen, basisboetespaarrrekeningen en basisboetevrijstellingsanuïteitenhypotheek, aftrekbaar in box 1, 2 én 3. De Televagijn kan alvast drukproeven in chocoladeletters kunnen doen met "GROTE BASISBOETEFRAUDE DOOR SOMALIËRS", want er is ontdekt dat er minstens 8 keer zoveel Somaliërs in Nederland verblijven, omdat sommige paspoorten door tot wel 20 mensen gedeeld worden.
Sorry, ik draaf weer door...

Mr Dixit | 28-05-15 | 17:26

@Hypno2050 | 28-05-15 | 15:07
Basisverlof dus.

God Zelf | 28-05-15 | 17:25

Als in op basisinkomen.nl kijk is het niet vrijblijvend. Je moet liev zijn en medemenselijk en een boek schrijven of gedichtjes.
Geef me dat fukking geld en bemoei je niet met hoe ik dat besteed!

Als ze dat durven te doen hebben we de werkelijkheid te pakken. Eens kijken hoe ze daarmee omgaan. Linkse kut weldoenerige moeder theresa achtige florence nightingale-zwevers!

Marcel66664746 | 28-05-15 | 17:15

@the_hammer, het bestaat al m'n beste, maar niet voor Sjaak.

gentle giant | 28-05-15 | 17:13

*gaat aan de slag met de papieren van wat vriendinnen, opdat zei anderdaags zich ook even kunnen inschrijven in de Nederlanden. Retourvluchten vanzelf. Basis inkomen is het mooiste dat er is, palmen, strand, nooit meer werken, althans niet wit.

the_hammer | 28-05-15 | 17:13

Het werd toch al een beetje tijd om de debielen op links te misbruiken. Ze willen niet anders.

the_hammer | 28-05-15 | 17:08

Basis inkomen is cool, het ontslaat je van solicitatieplicht e.d. Derhalve kun je direct naar een zonnig oord en daar oud worden met 1000 euro per maand. Ik kom anderdaags even terug naar NL om mijn basis inkomen te regelen, dat is toch weer een rug extra per maand.

the_hammer | 28-05-15 | 17:07

Schaf de prutsers af die de boetes uitdelen, 1ste winst. Hop, aan het basisinkomen.
'We hebben iemand nodig die kan deduceren en boeven vangen, hop, 2.500 € naast je basisinkomen'.
'Vriend, voor € 200 p.m. extra ruim je een dag in de week wat papier op in een plantsoen, naast je basisinkomen'.
'Mannen, we zoeken iemand die de hele PGBalarm meuk kan ontwarren, 100 k, naast je basisinkomen, want wij komen er gewoon niet meer uit'.
Dat is de setting waar we naar toe moeten.

gentle giant | 28-05-15 | 17:04

Zo krijg je anarchie.

watdomjaa | 28-05-15 | 16:54

Kom op Geenstijl. Iets beter je best doen als je BI belachelijk wil maken.

Irony | 28-05-15 | 16:46

O ja, niet onbelangrijk; heb je geen enkele overtreding begaan in een heel jaar dan krijg je graties 360,- euro op je bankrekening gestort.

Zwitsallevengevoel | 28-05-15 | 16:44

@ Zwitsallevengevoel | 28-05-15 | 16:35 follow up.

Echte overtreders zijn meteen al door hun 360,- heen en moeten dus sowieso al dokken en het zou de stumpert die met 3 km te hard wordt gepakt of één keer heeft vergeten te betalen bij het parkeren ontzien van de schandalige boetes die daarvoor staan tegenwoordig.

Zwitsallevengevoel | 28-05-15 | 16:41

Laten we het zo regelen:

Iedere NLer heeft een een "eigen risico" maar dan andersom van 360,- euro.
Krijg je een boete? Dan telt deze af van die 360,-.
Is die 360,- op... dan ga je pas dokken en dan met terugwerkende kracht eventueel die 360,- ook.

Zwitsallevengevoel | 28-05-15 | 16:35

En mensen met een bepaalde, niet nader te benoemen etnische achtergrond , die statistisch meer overlast veroorzaken betalen 5000 Euro.
Of is dat niet eerlijk?

Veritas Splendor | 28-05-15 | 16:34

@Everybody dies
Met je eerste zwitsal tegel een gewaardeerde medereaguurder afzeiken?
Ach lutsertje toch. Doe de groeten aan Joris.

TeeJee | 28-05-15 | 16:30

Doe mij maar 2500 Euro toeslag wanneer ik braaf ben geweest. Als beloning zeg maar.

McMarx | 28-05-15 | 16:25

@ arbanafal | 28-05-15 | 16:14:

Dit is een grap hoop ik, net als het artikel. Doe eens wat nuttigs met je intellect!

Decibyte | 28-05-15 | 16:24

Snackbar van Allah | 28-05-15 | 15:08
Zelfs met je hehe tussen haakjes is het niet grappig maar ziek dat dit het eerste is waar je aan denkt. Het naampje onder je plempsels geeft ook je beperkte verstandelijke vermogen aan naast je gebrek aan humor.

Everybody dies | 28-05-15 | 16:24

Topic van bedenkelijk laag niveau. Waarschijnlijk door een gen Y, yolo typje bedacht. Ikke, ikke, ikke, en niet bedacht dat er meer mensen rondlopen in deze wereld. Ik koop alles af voor 2500. Maar wacht even, ja, jij niet natuurlijk. Als ik door rood rijdt moet jij uiteraard niet met 100 binnen de bebouwde kom diezelfde kruising overschieten. Regels gelden altijd voor anderen, niet voor ikkie. Zie hier het probleem van de NL jeugd in een notedop.

Pieleke | 28-05-15 | 16:22

Hoewel de praktijk leert dat veelplegers hardleers zijn wil ik toch tegen de basisboete argumenteren. Boetes hebben ook een opvoedkundige functie. Het opvoedkundige karakter van een boete is natuurlijk erg afhankelijk van de pakkans. Maar ingezoomd op enkel de boete: weten van een boete dat je deze krijgt voor een specifieke misstap zou in theorie moeten ontmoedigen om deze specifieke misstap niet meer te herhalen. Wanneer deze specifieke koppeling wordt losgelaten in een algemene boetepot kunnen er twee dingen gebeuren: (1) de koppeling straf-gedrag vertroebeld en voedt niet op; (2) de basisboete leert men dat er een budget voor slecht gedrag is; in plaats dat deze ruimte er eigenlijk niet is, maakt men psychologisch nu ruimte voor 2500 euro aan jaarlijks, acceptabel, hufterig gedrag. Ik denk dat deze maatschappelijke last zwaarder weegt dan de eventuele financiele baten. En of er financiele baten zijn betwijfel ik niet zoveel als dat ik denk dat boetes er in slagen om echte hufters op te voeden

arbanafal | 28-05-15 | 16:14

Waarom denken jullie dat die kudt van Klijnsma over een moestuin is gaan zemelen?
Omdat het systeem kapot is, zo simpel is het, maar slechts weinigen denken over die kanteling.
Wanneer 50% van de bevolking de andere 50% draagt zit je op het maximale evenwicht.
Daar zijn we overheen gegaan. Nu nog de erkenning van dat feit ...

gentle giant | 28-05-15 | 16:12

Vd steur kent mensen die zijn overleden aan de basis boete.

Everybody dies | 28-05-15 | 16:11

Alleen gaat het in Nederland zo dat je bij een overtreding later toch een boete krijgt.
Maar dat heet dan een schikkingsforfait ofzo.
Of eigen risico, no-claim maluspercentiel.
Crea bea's daar in het Parlement.

Piet Karbiet | 28-05-15 | 16:06

Ik zou deze post snel offline halen voordat de PVVD er lucht van krijgt.

Dirk III | 28-05-15 | 16:03

ProAsfalt | 28-05-15 | 15:27 "Als de basisinkomen precies genoeg is om van te kunnen leven dan weten de werkgevers één ding zeker:" …
.
...kap er maar mee. Dat geef ik je op een briefje. Want wie wil vrijwilig jouw gratis inkomen verdienen. Jouw onderwijs, dokter, enzovoorts? En wie gaat zorgen dat en een dak is voor boven je hoofd en jij stroom hebt voor je teevee, en wie gaat proletarische winkelaars vangen voor een paar rotcenten extra? Kaboutertjes?

ben kokhals | 28-05-15 | 16:03

Socialer is boetes af te rekenen bij overlijden tot een bedrag van €25000. Als dat bedrag eerder behaald wordt, een keukentafelgesprekje met het mes op tafel

Uilenspiegel | 28-05-15 | 16:00

@rara | 28-05-15 | 15:20
Nee, dat wordt een aparte aftrekpost

Ing. eslapen | 28-05-15 | 15:57

Doe mij maar het premium pakket van 10K, dan kan je nog veel meer, ook onbeperkt frauderen en zakken vullen.

KarelMarks | 28-05-15 | 15:57

Met een "test" van 1 persoon uiteindelijk een uitspraak willen doen over het basisinkomen voor heel Nederland.


Hoe mentaal beperkt ben je dan? Zelfs Stapel kon het zo gek niet maken.

TeeJee | 28-05-15 | 15:57

Vroegah had je geen basisloon nodig, toen bestonden geen toeslagen, toen had je nog gewoon een lage belastingdruk, zorg dat bij de overheid lag en (sociale) huur woningen die nog niet uitgebuit werden door de sociale huursector te verpanden naar de private sector zodat woningcorporaties die mensen kan uitzuigen.

Toen had iedereen nog gewoon geld genoeg over na het werken om niet in problemen te komen en afhankelijk van de overheid te worden... En bedankt CDA!

LangeTijdGeleden | 28-05-15 | 15:57

Nee, dank je. Ik krijg normaal gesproken dan ook geen boetes dus zie niet in waarom ik hier deel aan zou nemen.

KiK Butt0wski | 28-05-15 | 15:55

Vind het trouwens wel ironisch dat een Groninger de eerste is die het basis inkomen krijgt, het meerendeel van de groningers het een goed idee vind en dat de SP in groningen het hardste hier voor juicht...

... Terwijl groningen 1 van de grootste, al dan niet grootste werkeloosheid heeft met uitkeringtrekkers en luie studenten heeft van Nederland...

LangeTijdGeleden | 28-05-15 | 15:54

@Ballenman | 28-05-15 | 15:33 "Echt Pritt, kap er nou gewoon mee, dan trekt GS ook niet zoveel zwakbegaafde reaguurders meer aan."
.
Wij zullen u missen.

ben kokhals | 28-05-15 | 15:52

Dat gaat niet met m'n basisinkomen

Claude Jacque | 28-05-15 | 15:52

ik wil een basiswijf!

Hadena | 28-05-15 | 15:51

En voor de arbeidzame netto belastingbetaler 100% aftrekbaar van de belastingen.

ben kokhals | 28-05-15 | 15:50

Deze basisboete bestaat al, het heet 'inkomstenbelasting'

BLR | 28-05-15 | 15:49

@BlowingBubbles | 28-05-15 | 15:04
met dien verstande dat alles wat onder een bepaald abo valt, jaarlijks verminderd wordt. Dus zoiets als de zorgverzekering.

deluiegriek | 28-05-15 | 15:48

Volgens mijn moet je van de PvdA zijn om zo iets te verzinnen.

mente aperta | 28-05-15 | 15:45

En een basisvakantiehuis.

louis6227 | 28-05-15 | 15:44

Valt potloodventen daar ook onder? In dat geval ben ik vóór!

Klukkluk | 28-05-15 | 15:42

En ook basisdiploma's, voor gelijke kansen.

louis6227 | 28-05-15 | 15:42


rara | 28-05-15 | 15:19

Nou, volgens mij alleen het logo...

eerstneukendanpraten | 28-05-15 | 15:40

Veel tank, weinig denk.

IQmin100 | 28-05-15 | 15:38

' Het Openbaar Ministerie (OM) heeft besloten de zaak tegen de 26-jarige verwarde man die 'fuck de koning' heeft gezegd bij een anti-Zwarte Pietendemonstratie, te seponeren. '
-
dus dat mag je gewoon roepen als je het slavernijverleden er maar bij betrekt.

(c)ZWITSUL | 28-05-15 | 15:37

Ik wou dat ik € 2500,- had!

Digitaal Smoelwerk | 28-05-15 | 15:36

ProAsfalt | 28-05-15 | 15:27
nee, gekkie. Het basisinkomen is niets anders dan het communisme. en dat werkte ook zo goed, toch? Er waren alleen niet genoeg dwang-arbeiders om het in stand te houden.
Triest dat je een inkomen vergaren gelijk stelt aan slavernij. Je hebt blijkbaar een kutbaan in Bangladesh, of je weet niet hoe het is om een baan te hebben.

--sql error-- | 28-05-15 | 15:35

@Ballenman | 28-05-15 | 15:33
Jij bent in ieder geval voor strepen, je hebt dus een streepje voor. Geil hoor.

Kaas de Vies | 28-05-15 | 15:34

Stomste topic ever!!!

StijlvolRechts | 28-05-15 | 15:33

Weer zo'n typisch janktopic van Pritt: 'oehoeh, kijk mij eens duidelijk maken waarom het basisinkomen een heel slecht idee is' - en dan met een volslagen zinloze vergelijking komen.
Echt Pritt, kap er nou gewoon mee, dan trekt GS ook niet zoveel zwakbegaafde reaguurders meer aan.
.
ps: niet wegjorissen, ik heb mijn basis-ban al afgetikt.
.
(commentaar van mensen met een onvoldoende voor begrijpend lezen, die uit mijn post denken af te leiden dat ik vóór het basisinkomen ben onder de streep)
----------------------------------------------------

Ballenman | 28-05-15 | 15:33

Heet dit dan straks in de volksmond Tokkietax?

Canarie | 28-05-15 | 15:30

@Skunk57 | 28-05-15 | 15:15
Waarom verhuis jij niet naar Afrika, Turkije, Marokko of een ander land waarvan je de bewoners zo leuk vindt dat je ze liever in Nederland hebt dan Nederlanders die Nederland graag Nederlands houden. Want als we iets anders willen, zoals armoede, troep en een kutcultuur gaan we wel op vakantie om dat te ervaren. En de keuze om iets anders wel of niet te ervaren wil ik wel graag houden en niet opgedrongen krijgen.

The real McCoy | 28-05-15 | 15:30

Maar, wie gaat dat dan handhaven als we het justitieel apparaat ook meteen opdoeken? Dan kan je boeteloos je basisboete niet betalen....

Patrick_Bateman | 28-05-15 | 15:29

Heeft de redactie een melige bui, te veel geblowd of te veel reten zitten uitdelen?

Dirk III | 28-05-15 | 15:29

Gezien het feit ik eigenlijk nooit bekeuringen krijg; neen! Ik kan die 2500,- p.j. niet missen, helaas pindakaas...

Claudia M. | 28-05-15 | 15:29

De heer Pritt Stift zal wel werkzaam zijn voor de werkgeverslobby vandaar dat hij er een karikatuur van maakt zoals de basisboete.

Als de basisinkomen precies genoeg is om van te kunnen leven dan weten de werkgevers één ding zeker: er zijn dan geen slaven meer voorradig.

Omdat de werkgeverslobby in Brussel en Den Haag uiterst sterk is, zal het Basisinkomen geen doorgang vinden en gaat men door op de ingeslagen weg: iedereen aan de dwangarbeid behalve de elite.

De links voor het bewijs:
www.telegraaf.nl/binnenland/24090284/_...
nos.nl/nieuwsuur/artikel/2024098-alle-...
www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/article/det...
www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/acht...
www.tubantia.nl/regio/achterhoek/fnv-e...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/12/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/08/...
PvdA deinst er zelf ook niet voor terug:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/04/...
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/...

ProAsfalt | 28-05-15 | 15:27

Het is dus gewoon boete-belasting. En als je geen zin hebt om in een burka rond te lopen met een biertje in je hand dan betaal je dus gewoon voor niets 2000 aan de staat.
Feit is dat je het niet terug krijgt, dat kan ik je verzekeren. Misschien wel in eerste instantie maar dat extra geld is zo lekker en meteen alweer uitgegeven aan nieuwe Miele wasmachines zodat de staat er alles aan zal doen om dat teruggeven te voorkomen.
Rutte zal dan met een vette grijns verkondigen dat Nederland zoveel sterker wordt met deze maatregel en dat we er trots op mogen zijn.
Daarna ziet Juncker zijn kans schoon en zal het extra geld na een e-mailtje van zijn kant zonder gesputter per direct worden overgemaakt aan Brussel.
NEE dus, een heel slecht idee.

Dirk III | 28-05-15 | 15:27

Heb ik dan ook een eigen risico? Je weet wel.. Je betaalt een hoop, maar voordat je het kunt aanspreken, moet je nog ietsjes meer betalen om het zeker te weten.
Want dit plan heeft natuurlijk totaal geen kans van slagen zonder 500 Euro eigen risico.

Canarie | 28-05-15 | 15:26

Boete naar inkomen, is de enigste manier op gelijke (boete)belasting.

NB-Stb | 28-05-15 | 15:22

In welke categorie valt de racisme/xenofobie bekeuring?

marcoplarco | 28-05-15 | 15:21

Mag ik dan de BasisBordeelBijdrage in het leven laten roepen?

rara | 28-05-15 | 15:20

@Skunk57 | 28-05-15 | 15:15
In GS-land is geen criminaliteit, geen onderscheid tussen huidskleuren, geen verschil tussen de seksen.
En er wordt niet gediscrimineerd.
Dus jij mag er niet in.

Cuyahoga | 28-05-15 | 15:19

@eerstneukendanpraten | 28-05-15 | 15:16
Denk, dat heeft toch iets met de GGZ te maken?

rara | 28-05-15 | 15:19

krijg je dan ook terug als je geen overtredingen pleegt?

Zuid Hollander | 28-05-15 | 15:18

Klinkt als een plannetje van Snotneus Klaver.
Hij zal dan vast weer iets bedenken om via moeilijke constructies bepaalde groepen (islamisten en uitkeringstrekkers) een vrijstelling te geven.

--sql error-- | 28-05-15 | 15:16

Denk, dat is toch die islamofiele partij die uit de PvdAsielzoekers is gestapt omdat het rabiate cliëntelisme naar de Turkse achterban toe niet meer door de partijtop werd geaccepteerd? Wedden dat die lui bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer met open armen door de partij van Alexander "Mussert" Pechtold zullen worden omarmd?

eerstneukendanpraten | 28-05-15 | 15:16

Ik zal onmiddellijk de basisboete overboeken maar wel onder voorwaarde dat in dat GS land ALLE pvv-ers, inclusief de blonde je-weet-wel-wat een eigen staat stichten en uit het oude Holland oprotten.

Skunk57 | 28-05-15 | 15:15

Ik neem aan dat de basisboete alleen door autochtone belastingbetalers betaald hoeft te worden, zoals de rest alle feestelijkheden in dit land waar we alleen maar last van hebben.

Cuyahoga | 28-05-15 | 15:15

Als je de materie en de problematiek rondom het basisinkomen, of het uiterst levensvatbare alternatief er van (Negatieve IB, zie ikwasinharen.nl/2015/05/25/weg-met-het...) niet wil snappen en dus géén belasingcentjes wil besparen op de monsterlijke sociale industrie, had je me ook even kunnen mailen, Stift!

SvennusMax | 28-05-15 | 15:14

Brrrrr ... klinkT mij teveel als: Lid zijn van een Poelitieke Partij hiero.

Centauri3 | 28-05-15 | 15:14

Krijg je het wel terug aan het einde van het jaar als je braaf bent geweest?

ElMatadero | 28-05-15 | 15:14

Leuk, maar ik heb mijn toegangsbewijs voor Geenstijlland nog steeds niet ontvangen. Quinsy, doe er eens iets aan...!

Air van Boven Dorens | 28-05-15 | 15:13

Ja, ik wil wel met crowdfunding een jaar een basisboete betalen. Want het moet wel door iemand anders betaald worden, net als het basisinkomen.

roze_bril | 28-05-15 | 15:10

ook graag een basisvrouw voor 5k per jaar.

Mark_D_NL | 28-05-15 | 15:09

-weggejorist-

Snackbar van Allah | 28-05-15 | 15:08

Het draagvlak voor de basisstraf in deze opzet lijkt me niet groot.

Mark_D_NL | 28-05-15 | 15:08

Lijkt me ook een leuk idee om alle politici en al hun ambtenaren ieder jaar het hele jaar verlof te geven zodat alles blijft zoals het nu is.

Hypno2050 | 28-05-15 | 15:07

Goed concept. De uitvoering zie ik liever terug in een gereduceerd belastingtarief voor mensen met een schoon blad. Hoe braver de burger, hoe minder belasting er afgedragen moet worden. Een soort no-claim dus. En ook je stemrecht moet steeds zwaarder gaan wegen als je schone handen houdt. Meteen doen.

Wedstrijdkrokodil | 28-05-15 | 15:07

En nu genoeg handtekeningen verzamelen om de kamer verplichten om erover de debateren...

WellusNietus | 28-05-15 | 15:06

Eén keer raden welke bevolkingsgroep het volledige bedrag via de boetetoeslag vergoed krijgt?!

de Voorzittert | 28-05-15 | 15:05

Ik ben voor basiskudo's, hoef ik niet meer zo mijn best te doen.

Kaas de Vies | 28-05-15 | 15:05

dus nu is iedereen schuldig? das de omgekeerde wereld....boetes worden uitgedeeld aan mensen die de wet overtreden hebben....niet aan mensen die dit mogelijk gaan doen!

bArAbAts | 28-05-15 | 15:05

Gewoon een extra belasting dus?

BlowingBubbles | 28-05-15 | 15:04

Zou zo mooi zijn als de discussie hierover eens serieus gevoerd zou worden...

jawor36 | 28-05-15 | 15:04

REAGEER OOK

#BREEK

TERREURDREIGING. SPAANS BUSJE MET GASFLESSEN BIJ MAASSILO - Concert Allah-Las afgelast door politie