Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Provincie - Randstad 1 - 0

spruuuut.jpgJoehoe stadse mensen. In jullie grote stadsvilla's, met jullie spijkerbroeken van 300 euro, jullie greenwheels, jullie flesjes actimel, jullie abonnementjes op albert.nl en jullie nespresso-cupjes van 0,30 cent het stuk. Het is gedaan. Jullie zijn passé. Het is over en sluiten. Weg met de meningenpliesie in de Randstad. Lang leve de provincie. De boeren nemen het land weer over. Opels. Amstel bier. Overalls. Aanrecht. We gaan weer aardappels met jus eten. Zes uur aan tafel. Lekker draadjesvlees en vanillevla na. Hoorspel op de radio, en dan even de meid in de hooiberg neuqen. En dat allemaal omdat u vorige week zo gek gestemd hebt. Eigen schuld.

Reaguursels

Inloggen

Juist! Goede zaak, goede zet.
Boeren RAUS!

*pleit al jaren voor onafhankelijke stadsstaat Amsterdam e.o.*

Ahasveros | 27-11-06 | 23:31

Deze CDA- prutser heeft gelijk. Vandaag peilingen: Jan Tomaat 30 zetels, Geert Wilders 13. Walter de melaatse windvaan verliest weer een ledemaat aan zijn Rode Broeder. De opstand van de gewone Nederlander op twee flanken. Wat in het midden zit wordt op elkaar gedreven als bange schapen. Mooie beeldspraak, al zeg ik het zelf.

bottehond | 27-11-06 | 23:00

@sjaakdeslinksesul 27-11-06 @ 12:39
>Alleen een bekrompen gristen ziet dit als antoniemen

Precies, maar deze mensen hebben wel deels de verkiezingen gewonnen,
ik bereid me dan ook voor op een andere realiteit de komende jaren.

In het artikel weerklonk voor mij het historische gewicht van het katholicisme, en voelde een sfeer van achterbaksheid boven de tekst uitstijgen.

>Frank van den Heuvel
>Wat de mensen nu vragen is terug te vinden in de katholiek-sociale leer: >het subsidiariteitsbeginsel en de solidariteit, maar zeker ook ieders eigen >rol daarbij.

Subsidiair houdt in: hoger in de hierarchie maken wij een regel, maar als het u goed dunkt mag u er vanaf wijken. Doordat de RK-dogma's onthoudbaar blijken als instrument om delen van de hierarchie in stand te houden beroept de RK zich op het subsidiariteitsbeginsel. Het is een omweg om zielen binnen de gemeenschap te houden. Het biedt de leken van de kerk de mogelijkheid zich Rooms-Katholiek te kunnen blijven noemen en zich tegelijkertijd te kunnen ontrekken aan de dogma's die binnen de kerk gelden.

Typisch Nederlands Rooms-Katholicisme dus.

Welk subsidiariteitsbeginsel je ook zou willen hanteren, iemand of een institutie zal altijd willen bepalen wat subsidiair is en wat niet, en deze katholiek-sociale leer is daarin altijd een hierarchische leer geweest, dus in essentie absoluut niet subsidiair, toch wil zij wel de inhoud van het subisidariteitsbeginsel blijvend bepalen. Hoe doorzichtig en doortrapt.

Laat je niet voor de gek houden...

.HerNihilist | 27-11-06 | 22:56

-weggejorist-

Ronnie D. | 27-11-06 | 21:34

"Het zal een kabinet moeten zijn dat niet Haags is, oog heeft voor alle delen van het land en de zaken van onderop organiseert. "
He, wat een heerlijke dromer is die Frank, ik zou er zo een boek van kopen.

Zeurders | 27-11-06 | 19:43

komen die homo's straks allemaal naar de provincie
laat ze lekker in de randstad
weg met die eikels
ze denken dat ze alles kunnen kopen

steek | 27-11-06 | 18:47

@Dr. Mabuse 27-11-06 @ 13:08
Oh jazeker wel, ik was psv'er in 020 en lette er dus op. In de Jordaan bij dat schooltje staat het op een muur en in West zag ik een keer staan : dood aan PSV, maar leve Romario.

sjaakdeslinksesul | 27-11-06 | 18:34

Het probleem lost zichzelf op als de zeespiegel blijft stijgen en de kust - pak 'm beet - bij helmond komt te liggen.

Aktivist | 27-11-06 | 18:16

Ze zijn d'r eindelijk achter. Die good old provincie is zo gek nog niet: geen junks, geen allochtonen (en dus vrijwel geen criminaliteit), geen files, gratis parkeren, meer huis voor je geld, geen moskee-en, minder luchtvervuiling, meer natuur (nou ja, cultuurlandschap), hier kun je nog wat met je jachtvergunning, en het enige centrum voor economische asielzoekers is vorig jaar gesloten! Man, het gaat hardstikke goed in de provincie!

De Provinciaal | 27-11-06 | 18:15

@daskapitalist 27-11-06 @ 15:21:
Niet iedereen denkt als jij. De verkiezingsuitslag geeft dat wel weer. Bovendien heb jijzelf SGP gestemd, toch ook niet het toonbeeld van een libertarisch kapitalistische beweging, maar een waar de macht van Kerk, Vorstenhuisch en een strakke hierarchie de boventoon voert. Een stem voor een traditionele Nederlandsche cultuur. Niet afkeurenswaardig, maar wel precies in het straatje van de analyse van Van den Heuvel.

koerbagh | 27-11-06 | 17:59

Friese boeren rijden Mercedes. Of eventueel BMW.

wrangler | 27-11-06 | 17:58

Boeren moeten doodt sterven. Vooral Limbo's

Miggerd | 27-11-06 | 17:29

wat een enorm prutsartikel. mijnheer van den heuvel is een slechte analist.

daskapitalist | 27-11-06 | 15:21

"We gaan weer aardappels met jus eten" Hoe eten stedelingen het dan? Droog, zonder jus? Of met mayo? Vandaar al die puisten. En vanillevla? Uit een pak?!? Gatverdamme stadse bleekmuil: ons moeder maakt altijd CUSTARDVLA! Wel goed doorkloppen, want de klontjes jutten we in dr gezicht

borderlijntje | 27-11-06 | 15:16

kwoot 27-11-06 @ 15:02

maar je hebt daar wel miljoenpoten!

Maaier | 27-11-06 | 15:13

tafkaFM 27-11-06 @ 14:17

uuuh, kijk anders naar de percentages van mensen die nog een geloof aanhangen... Iedere keer maar op een betrouwbare sul stemmen is iets anders dan nog steeds kerkelijk zijn.,..

Maaier | 27-11-06 | 15:12

Hoezo, achter Amersfoort stopt Nederland! Nou luitjes daar begint het pas!
Afgelopen met de kak, gewoon gewoon doen! Opgeblazen gedoe, meer, meest, nog niet tevreden, met 300pk uren in de file, HAHAHA.
Op het platteland, rust en ruimte! Geen gemiereneuk over een heg of zo!
Bossen,wandelen,natuur,water! Buitenlanders nou echt niet hoor,tweede huis in Spanje/Turkye nou echt niet nodig hoor. Elke dag vakantiegevoel gewoon bij huis!
Denk eens na, gestresste kippen jullie!

kwoot | 27-11-06 | 15:02

Wat een vreselijk dom artikel en wat een waardeloze analyse. Aanvankelijk dacht ik met een verwarde puber te maken te hebben, maar het is generation nxt van DE provinciepartij, het CDA. (Ook wel bekend als de GS partij.)
Waarom waardeloos? Omdat de Islambangen niet weg zijn en omdat de onthuftering van het vorige kabinet bij PvdA niet in vertrouwde handen is.

gevallenverstand | 27-11-06 | 14:55

Er is een muur in Eindhoven met daarop "AJAX DOOD". Dat afzetten tegen de Randstad heb ik altijd heel kenmerkend gevonden. Je vindt echt nergens in Amsterdam een muur met "PSV dood"... we don't care about them.

Dr. Mabuse 27-11-06 @ 13:08

Daar doen we hier in 020 geen eens de moeite voor. Blijf maar lekker gefrustreerd naar je muurtje kijken, wij zien hem toch niet.

Overigens, wat doet een Feyenoordsupporter nadat Feyenoord gewonnen heeft?

Dan zet hij zijn playstation uit.

lecram | 27-11-06 | 14:46

Ik kan bijna niet wachten tot Amersfoort (weer) aan zee ligt. En op wat dat met de huizenprijzen gaat doen van alles dat hoog en droog ligt ;-) Ik maak iedere dag een omweg naar huis, puur om de opwarming van de aarde nog wat te stimuleren...

Breinstein | 27-11-06 | 14:42

Ach, suf commentaar van een CDA-'er.
Kan je toch niet serieus op in gaan.
Ook het CDA heeft moeten inleveren, zo populair was die suffe hondekop nou ook niet weer.

Het is tijd voor een linkse draai, CDA, PvdA en SP.
Balkenende zal moeten slikken of stikken. Hopelijk frustreert hij de kabinetsformatie, komen er nieuwe verkiezingen en gaat de linkse lente komen! Afstraffen die ubergristelijke sukkel!

lecram | 27-11-06 | 14:40

Wij Noorderlingen willen nog niet gratis in de Randstad wonen.
Je gaat toch niet voor je lol elke dag in de file staan en het gelul aanhoren van ophooggevallen piepeltjes. Nee, daar zijn we te kien voor en nog niet helemaal getransformeerd tot kuddedieren.
Sermo Datur Cuntis Animi Sapienta Paucis.

Jackxx | 27-11-06 | 14:30

Hee Tzar, er is een nederlandse vertaling van 'De ondergang van het denken', uitgegeven bij Contact. Je zult wel naar een antiquariaat moeten.
Hier een redelijk goede recensie:
reugebrink-recensies.skynetblogs.be/po...

Schoorsteenveger | 27-11-06 | 14:29

De tegenstelling Randstad-Provincie lossen we vanzelf op door gewoon stug door te bouwen tot we bij het Ruhr-gebied zijn...

Patrick Bateman | 27-11-06 | 14:29

@ maaier
Nederland is dus niet zo gesecuraliriseerd: CDA is de grootste partij!

tafkaFM | 27-11-06 | 14:17

P.S. Die spaanse krant waar ik naar refereerde publiceerde in het engels :)

the_Tzar | 27-11-06 | 14:13

@Schoorsteenveger.
Helaas, niet gelezen. Mijn Frans beperkt zich tot mijn spijt maar tot: Je fait du pipi en Je ne parle pas francais. Verder is mijn tijd helaas ook wat beperkt om alles te lezen wat ik zou willen lezen, hoewel dat waarschijnlijk anders zou zijn als ik niet zo vaak op F5 zat te rammen :)

the_Tzar | 27-11-06 | 14:11

Wat een brei onbegrijpelijke bullshit lult die knakker van het CDA... brrr. 100 verschillende termen gelezen zonder definitie..

pazzo | 27-11-06 | 14:04

Hee Tzar, beetje te veel Finkielkraut gelezen?

Schoorsteenveger | 27-11-06 | 14:01

"Frank A. M. van den Heuvel is bestuurslid van het Wetenschappelijk Instituut voor het CDA."

Zet dat in het vervolg even bovenaan het artikel. Dan hoef ik de PR campagne van die teringfarizeërs niet helemaal door te lezen.

Professor Plons | 27-11-06 | 13:56

Draadjesvlees eten en neuqen in de hooiberg, niks mis mee!

de veteraan | 27-11-06 | 13:51

@the_Tzar 27-11-06 @ 13:37

Mooie link. Dat laat wellicht ook zien dat de Randstedelijke gewenning aan culturen onder druk leidt tot een zwakke verdediging. In geschiedenisloos Almere zijn traditioneel PvdA en VVD groot, ook bij deze verkiezingen.

Cabrónes | 27-11-06 | 13:50

@Maaier 27-11-06 @ 12:50, zo is het: en zoals mijn naam al doet vermoeden ben ik een echte boer,amstel!! bah ik krijg dat paardenzeik niet door men strot.

baggerboer | 27-11-06 | 13:48

Ik lach me kapot om Nederlanders. Op een postzegel wonen, en dan nog afgeven op het scheurrandje.

Mugger | 27-11-06 | 13:44

ach beste randstedelingen, het is niet jullie schuld dat jullie daar geboren zijn, wij lachen jullie ook niet altijd uit hoor, wel vaak niet altijd, ik hoop ook van harte dat jullie zo door blijven gaan anders dan houdt voor ons de lol snel op, dan hebben we niks meer om over te lachen, verder wens ik jullie veel plezier met jullie gehuurde appartementen, geleasde asobakken, telefoontje en laptop van de zaak, en ach dat die sjieke dure pakken tot bedrijfskleding horen vinden wij ook niet erg, lach maar om onze opels en doorzonwoningen, nee wij hebben niet de nieuwste merken gsm en een overall zit ook best lekker hoor, het verschil is alleen dat wij alles zelf hebben betaald. PS vergeet je lunch vanmiddag niet te declareren, zo nu ga ik mijn boterhammentrommel pakken

lim180 | 27-11-06 | 13:42

@ IkBenWeerloos 27-11-06 @ 13:16

zie jij op het platteland veel finnen dan??..

in de randstad zit het er vol mee.. gek dan he

jboog | 27-11-06 | 13:38

Het is niet het platteland tegenover de steden. Het is het zoeken naar de eigen cultuur. Zowel Wilders als de SP is het terug willen van iets typisch Nederland. Het is een gevolg van de modialisering. Een Spaanse krant verwoorde: Wat in Nederland, één van de oprichters van de EU, gebeurt staat symbool voor heel Europa. Het tijdperk van concessie doen en meewaaien is voorbij. Op zoek naar identiteit scheurt het uit naar links en rechts en zelfs partijen die in het verleden prima met elkaar hadden kunnen regeren sluiten elkaar nu volledig uit. Terwijl gelijkertijd meer dan ooit deze verdeeldheid tot monstercoalities afdwingt. Over het hele politieke spectrum moeten partijen samen regeren, niet alleen in NL, terwijl ze elkaar meer dan ooit naar de haren staan.
Het Franse en Nederlandse Non en Nee zit in dezelfde lijn. We staan niet opeens niet meer in de context van de hele wereld. Juist omdat we meer dan ooit in de context van de hele wereld staan moet er gekeken worden naar de individuele uniekheid van elk land. De eigen cultuur en bijzonderheid.
Als Turkije niet meer bij de EU past, komt dat niet omdat Turkije geen binding heeft met Europa, maar omdat de EU te één is geworden. Dat Turkije op afstand wordt gehouden door binnenlandse culturele verschillen, laat zien dat juist de EU te dominant is geworden in de persoonlijke, eigen aangelegenheid. Turkije zit niet fout, de EU zit fout en dat heeft invloed/gaat invloed hebben op alle democratieën in al zijn lidstaten. In een gezonde EU zou een Turkse cultuur nooit de Nederlandse cultuur kúnnen bedreigen.
De zoektocht naar eigen identiteit groeit, het verschil over het idee daar over neemt toe, de bereidheid tot concessie en samen besturen neemt af, terwijl gelijkertijd het democratische systeem als gevolg hiervan afdwingt niet slagvaardige monstercoalities te vormen.
Oplossing: herzie Europa. Grijp terug naar het oorspronkelijke uitgangspunt van Europa, voeg daarna de belangrijkste eisen toe en werk vanuit het begin naar vrijheid en identiteitsbehoud van de lidstaten.

the_Tzar | 27-11-06 | 13:37

Ik ben provincie, ik ben provincie, ik ben provinciaal.
Nee ik ben niet anti stad, ik woon er zelf ook
Maar mijn bloed raakt aan de kook
In de provincie

©Pater Moeskroen

Koelie | 27-11-06 | 13:36

Het erge is dat vier van de zes voorbeelden van stadse mensen die Pritt geeft op mij van toepassing zijn.

Murdockyoufool | 27-11-06 | 13:31

@Patrick Bateman
Iedereen wordt vergeven, mijn zoon - zelfs SP-stemmers. Amen.

Kardinaal Meier | 27-11-06 | 13:19

Slechte analyse. De verkiezingscampagne ging er over wie premier werd, vond de NOS. De rest vond van niet en koos voor de uitgesproken mening. Daar is verder niks katholieks of provinciaals aan. Juist niet. Daarnaast ponneert dit heerschap van de 'CDA-wetenschappers' tegenstellingen die geen tegenstellingen zijn.

tipo | 27-11-06 | 13:18

Dr. Mabuse 27-11-06 @ 13:14

Als AJAX een symbool voor de Randstad is... AJAX is niet meer dan een pisvlek op het blazoen van Amsterdam, een deelverzameling in een deelverzameling. Er is vast ergens in 010 ook wel een muur te vinden met "dood aan AJAX" dus dat zou de interne verdeeldheid van de Randstad illustreren.

sexpack | 27-11-06 | 13:17

@Kampiaantje 27-11-06 @ 12:22
Mijn bericht was niet persoonlijk bedoelt, maar je mag het wel zo opvatten hoor. over het percentage hoogopgeleiden: het is de uitzondering die de regel bevestigd.
ps. welk gat is het? wierden of delden?

DFT | 27-11-06 | 13:17

Ik moet wel lachen om die stomme randstedelingen die denken dat 'boeren' dom zijn. Over het algemeen heeft de gemiddelde provinciebewoner een betere opleiding dan de gemiddelde rand(debiel)stedeling.

IkBenWeerloos | 27-11-06 | 13:16

kapoerewiet 27-11-06 @ 13:09

jouw interpretatie van de "Randstad" is wel erg ruim. Leren ze op het VMBO niet meer wat dat ongeveer inhoudt?

sexpack | 27-11-06 | 13:14

sexpack 27-11-06 @ 13:11
Generaliseren? Ik? Hoezo? Ik ben Frank vd Heuvel niet!

Dr. Mabuse | 27-11-06 | 13:14

Uit het stukje in Trouw:
"Wat de mensen nu vragen is terug te vinden in de katholiek-sociale leer: het subsidiariteitsbeginsel en de solidariteit, maar zeker ook ieders eigen rol daarbij."
Ik dacht dat de katholieke leer was dat je elk gebod kan negeren, omdat je na het biechten en een paar weesgegroetjes toch weer vergeven wordt en vrolijk verder kunt zondigen...

Patrick Bateman | 27-11-06 | 13:12

Inderdaad. KudtPSV. De tiefus voor ze.

Armageddon | 27-11-06 | 13:11

Dr. Mabuse 27-11-06 @ 13:08

generaliseren is natuurlijk een kunst op zich...

sexpack | 27-11-06 | 13:11

@de grote Anti 27-11-06 @ 12:35
Boerenwijven? Mooi? Zeker die omhooggevallen vermogensbeleggers die een ouwe boerderij in de buurt van A'dam hebben gekocht en waar voor dochterlief een eigen Audi in de garage staat. Hier in Gelre zijn boerenwijven zoals ze echt zijn; zwaar christelijk, foeilelijk en zwanger van hun oom op hun 16e. En zwaar christelijk betekent geen geyle neuqseks voor het huwelijk tenzij je familie bent.

dlseth | 27-11-06 | 13:10

De Nederlandse provincie, is dat niet die uithoek van Europa waar je Marx nog op z'n sokkel staat? (groningen, geloof ik) Ik stel voor om een kanaal te graven en alles ten noorden van de polder te laten afdrijven. Iedereen blij: zij hun wereldvreemde eiland waar ze zelf mogen uitzoeken hoe ze iedereen subsidieren zonder dat er iemand werkt, en wij hier lekker aan de Nespresso verder inoveren.

kapoerewiet | 27-11-06 | 13:09

@ Dr. Mabuse 27-11-06 @ 13:08

Wie zegt dat ze Ajax Amsterdam bedoelen? Misschien wel Ajax Breedenbroek...

PietdePaljas | 27-11-06 | 13:09

Er is een muur in Eindhoven met daarop "AJAX DOOD". Dat afzetten tegen de Randstad heb ik altijd heel kenmerkend gevonden. Je vindt echt nergens in Amsterdam een muur met "PSV dood"... we don't care about them.

Dr. Mabuse | 27-11-06 | 13:08

Ik heb ook een hekel aan koffiebars, bakfietsen van 10.000 E, Zalmsnipper-Iglo-Maaltijden-lekker-lekker en Amsterdam aan de grachtengordel, maarrrrrrr dat betekent nog niet dat ik NL graag bestuurd wil hebben door boeren (boeruhhh) en andere mongolen van `onderop´. Dit soort mensen kan per definitie niks, omdat ze niet gekwalificeerd of capabel zijn om voor een baas te werken die je afrekent op je prestaties. Deze lui kom je ook vaak tegen in besturen van sportbonden. Bahbah.
Nee meneer van den Heuvel. U presenteert hier uw eigen waarheden en presenteert het als onvervalsde CDA propaganda. En mag ik u er nog aan herinneren dat het zuideleijke deel van NL overwegend katholiek is? Dan past een overwinning van S.P. TOTAAL NIET IN UW BETOOG. U kunt ouwehoeren wat u wilt, maar het betekent gewoon dat uw eigen partij het volgens deze lui heeft verkloot.
O ja. Houdoe hè.

kommopman | 27-11-06 | 13:06

Waar is die goede oude tijd gebleven dat boeren nog horigen heetten...

Patrick Bateman | 27-11-06 | 13:05

Veel boeren wonen hoog en droog en holland zal wel spoedig onderstromen

De natuur trekt zich nieks aan van GL, doet altijd wat zij wil

Van hun allogtone buren is niet veel hulp te verwachten want het is immers de straf die ze verdient hebben.

Jammer voor de enkele boer, maar verhuizen kan nog.

prof.dr.ir.clavan | 27-11-06 | 13:05

Slik* ik voldoe wel heel erg aan het cliche:
ik woon op de Grachtengordel, rij Greenwheels en bestel bij Albert.nl. Maar dat is allemaal wel erg logisch, hoor. Ik krijg hier nooit een parkeervergunning en kan toch moeilijk die topzware zakken vol Actimel met de hand naar huis zeulen? Een beetje begrip, graag.

kniebelknuistje | 27-11-06 | 13:04

0,38 cent en dat zijn de goodkoopste...

maar wel lekker (sprak hij vanuit zijn stadse woning met in gedachten dat hij het weekend weer lekker op zijn boerderij in Friesland doorbrengt)

sexpack | 27-11-06 | 13:04

We worden klaargestoomd voor een coalitie met de SP mensen.
.
Trouwens, het artikel ademt een grote hoeveelheid wishful thinking uit

TRS | 27-11-06 | 13:04

@MAXIMO 27-11-06 @ 12:55
Logisch, Frank A. M. vd Heuvel, da's dus eigenlijk Fransiscus Adrianus Maria vd Heuvel. Hoef je die Roomse agitprop niet voor te lezen.

sjaakdeslinksesul | 27-11-06 | 13:03

D lekkerste nespresso is alweer 35 cent helaas ;-)

bloke | 27-11-06 | 13:03

Ja MAXIMO 27-11-06 @ 12:55, hij is zeker katholiek.
Zie zijn werkstuk: 'Balkenende mag wat katholieker worden' ( tempora.hosting.kun.nl/tempora/default... ) dat verdacht veel lijkt op het stukje in Trouw. Kortom, oude wijn in nieuwe zak.

Schoorsteenveger | 27-11-06 | 13:01

Geen toekomst zonder boeren!

Mekker | 27-11-06 | 12:56

Wat betaal je eigenlijk voor die hilarische Edwin-spijkerbroeken?

Traag | 27-11-06 | 12:55

Laat me raden:
Frank is zeker katholiek.

MAXIMO | 27-11-06 | 12:55

boeren drinken meerdere merken bier... ;) lang leve de schuurfeesten

jboog | 27-11-06 | 12:51

dus Jan Marijnissen = de nieuwe Paus
Geert Wilders = de nieuwe Boer Koekeoek
Bos, Rutte = de nieuwe Freek de Jonge
PvdD = het nieuwe Boeddhisme
en Balk = het nieuwe kindeke Jezus
dat kun je idd wel nostalgisch stemmen noemen!

ranqneuzeKleinburger | 27-11-06 | 12:51

Tsja, dan zit er voor ons westerlingen niks anders op dan de provincie af te stoten en als Randstadland binnen Europa onze eigen weg te zoeken. Holland is traditioneel altijd al het meest vooraanstaande gewest geweest en dat moet dan ook maar terug. Laten die boeren het effe fijn zelf gaan uitzoeken. Tabee jongens en de ballen!

De Ware Vrijheid | 27-11-06 | 12:51

baggerboer 27-11-06 @ 12:39

Juist CHV-pils, perp pallet bij de BB!

Maaier | 27-11-06 | 12:50

@karimp
maar hoeveel procent van 020 is daadwerkelijk een 020-er? en nee ik heb het niet over de finnen maar elke boerenlul die denkt dat 020 het centrum van NL is woont daar ongeveer ook... en daarna maar prat gaan op het feit dat ze in 020 wonen...

ed.. | 27-11-06 | 12:50

@ sebaviaan 27-11-06 @ 12:48
Ik denk dat men in de provincie bang is voor het 'overwaaien' van de problematiek uit de randstad en daarom 'preventief ' Wilders stemt.

PietdePaljas | 27-11-06 | 12:50

De meiden van halal vroegen zich al af of ze wel in een land wouden wonen met zoveel *kuch-boeren-* Geert Wilders stemmers.lol.

de grote Anti | 27-11-06 | 12:49

Jaja, de kiezer heeft gesproken. Arme Weldenkende Menschen.

Jan Passant | 27-11-06 | 12:49

ik ben blij dat er mensen zijn die soms een heel mooi stukje tekst kunnen produceren ik denk dan natuurlijk als eerste aan kouwes maar deze frank is er ook zeer in geslaagd mijn gedachten te verwoorden

Sonic Destroyer | 27-11-06 | 12:48

jo-he 27-11-06 @ 12:30
helemaal mee eens, uit de verkiezingsuitslag blijkt dat de angst voor het onbekende (de toekomst) regeert.

sebaviaan | 27-11-06 | 12:48

Goh.. oud nieuws.. deze analyse lijkt wel overgeschreven van een opiniestukkie uit het NRC van even geleden.

flesjehertogjan | 27-11-06 | 12:47

Leuk, al die cijfertjes. Ik weet niet hoe het in andere provinciale provincies is maar hier in Grun stikt het van de geëmigreerde westerlingen.
Misschien stemmen die wel Wilders of zeau?

Grasgriezel | 27-11-06 | 12:47

Opels. Amstel bier. Overalls. Aanrecht. We gaan weer aardappels met jus eten. Zes uur aan tafel. Lekker draadjesvlees en vanillevla na. Hoorspel op de radio, en dan even de meid in de hooiberg neuqen.
Vervang Amstel (da's toch 020?) door Bavaria (040), doe half zeven aan tafel en vervang het hoorspel door muziek en ik teken ervoor!

DA | 27-11-06 | 12:46

Het werd tijd....... te veel arrogantie in de stad en zeker in amsterdam, daar ben je al een boer als je uit amstelveen komt.

karimp | 27-11-06 | 12:44

In de randstad spijkerbroeken van €300,- ?? Als ik in de randstad kom verbaas ik me er altijd over hoe groot het percentage schooijers wel niet is dat denk dat G-Star echt een merk is om trots op te zijn.. Wat dat betreft ben je in de provincie toch echt beter uit.

ic3y | 27-11-06 | 12:41

kwaajoep d'n wippelkar
slaot pao mien veur mien knar
vlak langs mien roestenbraai
mien platte kwabonkel

ExtremeExtremist | 27-11-06 | 12:41

boeren zuipen chv bier.

baggerboer | 27-11-06 | 12:39

@schoorsteenveger 27-11-06 @ 12:15
Frank vd Heuvel lult idd maar een beetje uit zijn nek.
"De scheiding der geesten zit tussen individualisme versus gemeenschapsdenken, libertijns tegenover waarden & normen, vrijheid versus verantwoordelijkheid, Haags centralisme tegenover decentrale zelfregulering." Alleen een bekrompen gristen ziet dit als antoniemen, ieder ander weldenkend persoon (inclusief verstandige gristenen) snapt dat verantwoordelijkheid en vrijheid heel goed samen kunnen gaan, net zoals trouwens libertarisch denken met waarden en normen. Het zijn alleen niet de jaren '50 normen die vd Heuvel zich voorstelt, maar dat sukkeltje weet dus niet eens wat het verschil is tussen libertarisch en libertijns.
Uiteindelijk eindigt hij met: "De mensen willen de Europese gedachte van die beginjaren terug, waarbij subsidiariteit en solidariteit, vormgegeven door de katholieke founding fathers van Europa, centraal stonden." Ja hoor, zo zit dat.... brrrr

sjaakdeslinksesul | 27-11-06 | 12:39

grolsch is huthier in de achterhoek hoor :) //ulft rulez//

aardt | 27-11-06 | 12:38

het lijkt erop, dat meneer van de heuvel in z'n vrije tijd sprookjes schrijft en die hobby nu per vergissing op z'n werk uitoefent. van een gereformeerde (balkie) verlangen, dat-ie een katholiek-sociale sfeer gaat creëren getuigt niet van veel realiteitszin.

baba4oog | 27-11-06 | 12:36

Nou,we kunnen hier best wel wat hulp gebruiken ja... En boeren hebben vaak mooie dochters/zussen,dus welkom!

de grote Anti | 27-11-06 | 12:35

Ik woon ook op het platteland en heb erg veel last van miljoenpoten. 's Avonds ben ik minstens een half uur bezig met ze dood te stampen. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Teen | 27-11-06 | 12:34

Hoezo 1-0? De provincie heeft al langer gewonnen... De uit en thuiswedstrijd... al zeker sinds het ontstaan van het CDA... De Paarse periode was bij uitstek een 'Randstad'-kabinet. Provincie is trouwens een erg generaliserende term. Limburgers stemmen Geert Wilders, Achterhoekers, Tukkers en Brabo's CDA, en de enige xenofobe boeren zijn die rare West-Friezen :)

Echte boeren zoep'n Grolsch beugels! Tabee

Camarche? | 27-11-06 | 12:34

Leuk joh, heel artikel citeren en je gs-stukkie op basis van de eerste drie zinnen schrijven. Stagaire met concentratieproblemen?

eendst | 27-11-06 | 12:32

ik ben blij dat ik ben gevlucht

BankZitter | 27-11-06 | 12:32

Sterf boer, sterf.

John McClane | 27-11-06 | 12:31

Dit schreef diezelfde rechtsdraaiende profeet in 2003:

"Het CDA en de VVD kunnen de komende weken daadkracht tonen door bovengeschetst scenario, dat veel mensen binnen het CDA in hun hart liever zien en
hetgeen het land meer dient, uit te voeren. Eerder deze weken kwamen president Bush en premier Blair in Belfast bij elkaar om te spreken over het nieuwe Irak en wat voor regering daar de leiding moet nemen. Ze hebben meer vorderingen gemaakt dan de twee B’s in Nederland. Het kan toch niet zo zijn dat Irak dadelijk eerder een nieuwe regering heeft dan ons land."
www.dedertigers.nl/cgi-bin/bookshow.pl...

Nostradamus had het niet beter gedaan. Bravo Frank.

Schoorsteenveger | 27-11-06 | 12:31

jo-he 27-11-06 @ 12:30

hear hear!

Maaier | 27-11-06 | 12:31

Ik ben dol op aardappels, spruitjes met draadjesvlees!

..zapper | 27-11-06 | 12:31

@ PietdePaljas 27-11-06 @ 12:05

Herstel: Boer'n zoep'n Grolsch

Pizzapunt | 27-11-06 | 12:30

die vent heeft wel veel vertrouwen in het intellect van onze burgers. De 'mensen'die op tv hun stem toelichtten zijn niet begonnen over kosmopolitische vooruitzichten. SP en wilders stemmers zijn gewoon xenofobe apen die inzien dat zij zelf te dom zijn om welke ontwikkeling dan ook bij te benen en dus maar tegen stemmen

jo-he | 27-11-06 | 12:30

Hey, alles tussen stadsvila's en nepstresso (en nog een hele stapel extra) mogen ze wat mijns betreft door de gierput scheppen. Geen problemen mee, echt niet.
Maar wat is nu het probleem eignelijk? Er is een cultureel verschil tussen stadswansen en koefapperts? Nee echt?!

De heer F van het heuveltje kan van mij, op z'n randstads, de typvus met uitjes kijgen. Brave katholiek hoor, lekker wigjes drijven en de wereld naar eigen interpretatie als de waarheid overleveren.

X4I | 27-11-06 | 12:30

@pour
Hij bedoelt Utopia

adfundum | 27-11-06 | 12:29

@poursuivant -
wie zoekt die vind

Kampiaantje | 27-11-06 | 12:28

@ Rommie,

kijk dat bedoelen ik nou domheid aan de macht. Amen

lenegro@heijls | 27-11-06 | 12:28

@ Kampiaantje 27-11-06 @ 12:22 Ben erg benieuwd welk werelddorp jij bedoeld...

poursuivant | 27-11-06 | 12:28

Randstad moet maar eens minder geld krijgen, en het noorden moet meer krijgen voor hun aardgas productie. AMEN!

Rommie | 27-11-06 | 12:27

Amstel in de provincie? Bavaria en Grolsch zul je bedoelen.

sputnik | 27-11-06 | 12:26

@DFT 27-11-06 @ 12:12

AMEN!!

lenegro@heijls | 27-11-06 | 12:25

toch weet ik zeker dat boeren BAVARIA drinken

adfundum | 27-11-06 | 12:25

Dit alles dus volgens een 'CDA-geleerde' in Trouw, de landelijke versie van het parochieblaadje.
Net zoiets als Jan Marijnissen die ons een socialistische heilstaat voorspiegelt in de Waarheid:
Klinkt leuk, maar is uitsluitend wishful thinking.

Patrick Bateman | 27-11-06 | 12:25

@Maaier,

Klopt de xenefobe boeren komen aan de macht, hoogopgeleide stedelingen en allochtonen emigreren.

lenegro@heijls | 27-11-06 | 12:24

@dft..
Dus mensen uit de stad zijn per abuis goed opgeleid, netjes enzovoort, en mensen van het platteland niet?
ik weet wel, dat in het (kleine k*tgat) dorp waar ik woon.. (EN JIJ DUS NOOIT), het hoogste precentage hoog opgeleiden van 0031 woont. en dit dorp ligt in TWENTE!!..
maarjah.. dat zal dan natuurlijk wel incidenteel zijn?
(nu beweer ik natuurlijk niet direct dat ik hier ook toe behoor).

Kampiaantje | 27-11-06 | 12:22

Trouw? Dat ken ik wel, dwz dat zijn die melaatsen die naast de appie-junk hun krantje staan uit te delen. Dat mot ik niet, zeg ik dan altijd vriendelijk. Oude media ies kudt.

Shareholder | 27-11-06 | 12:22

DFT 27-11-06 @ 12:12

het kosmopolitische is allang uit nederland verdwenen. De enige partijen die daar wel mee bezig waren (d66 en GL) hebben dat niet uitgebuit in de campagne en hebben beiden verloren.. Gelukkig hebben Geert en Jan nog niet "het internet"in handen..

Maaier | 27-11-06 | 12:22

Er is trouwens een hele sterke correlatie tussen het percentage SP-stemmen en de intensieve varkenshouderij. Volgens mij hebben al die biggen per volmacht Yan Marijnissen gestemd

borderlijntje | 27-11-06 | 12:20

Eauverigens: De stand is niet 1-0. Meer ongeveer 1 - 1231 dan.

Days-Of-Wild | 27-11-06 | 12:18

Het blijft belachelijk dat het CDA de grootste partij is in ingeveer het meest geseculariseerde land van Europa. Om dan het katholieke erbij te halen: mensen willen het denk ik socialer en niet katholieker

Maaier | 27-11-06 | 12:18

Hmm lekker, spruitjes en bloemkool. En gewoon weer 30 minuten laten koken, zoals oma

borderlijntje | 27-11-06 | 12:17

Ik heb het altijd wel gezegd, de toekomst van nederland ligt op het platteland.

BoerKoekoek | 27-11-06 | 12:17

dft:
emigreren is laf, doe er wat aan + als je over dom en elitair spreekt moet je wel zelf goed spellen

finnish humor | 27-11-06 | 12:16

Deze Frank van den Heuvel schrijft:
"Misschien is de mindere aandacht voor elementen van de katholiek-sociale leer in het beleid van de afgelopen kabinetten ook weer niet zo vreemd, omdat de leidende mensen (Balkenende, De Geus, Donner, Zalm, maar ook Bos) veelal van gereformeerden huize en uit de Haagse burelen kwamen."

Dus het is nog veel ingrijpender: we moeten terug naar het Rijke Roomsche Leven, naar een wereld waarin meneer pastoor tegen de fabrieksdirecteur zegt "Als jij ze arm houdt, hou ik ze wel dom". Don Camillo die ten strijde trekt tegen het opkomend socialisme. Maak je borst maar nat, Jan, als het aan Frank ligt nemen de Roomschen het over, en is je rol voorlopig weer uitgespeeld.

Schoorsteenveger | 27-11-06 | 12:15

"en dan even de meid in de hooiberg neuqen"
Is voor!!!

Days-Of-Wild | 27-11-06 | 12:14

Het werd godverdomme wel eens tijd dat die randstad vaarwel gezegd werd.
Vol pisnichten en allochtonen.
Laten we ons belastinggeld goed besteden en steken in gebieden die wel toekomst hebben. Ok, voor Fuckje ook een paar euri naar Groningen toe dan.

De Intrigant | 27-11-06 | 12:13

Moah, k'ep kein koâs gegeite voan al die poletiek... gewoân gestemt op Pin omdat 'k de boâreparteh nie ken vinde.

Dada_ | 27-11-06 | 12:12

De hoge opgeleide medemens moet buigen voor de Wildersstemmers in één of ander drents kutgat. De wederopstanding van de gewone man heeft absurde vormen aangenomen. Een bestuurder van dit land hoeft niet meer kundig te zijn, kennis van zaken te hebben en bestuurlijke kwaliteiten bezitten maar moet op de albert kuyp oneliners schreeuwen, moet Jensen pijpen op tv, moet Lucille bij Lingo een beurt geven, moet kunnen lachen, springen en een kunstje doen. Maar politiek?
Nee, want kundig besturen betekend dat men geleerd is, en hoog opgeleidden zijn elitair. Dit is het decennium van de gewone man, de opel, het rijtjeshuis, anderhalf kind en veel aardappelen.
Toch altijd gedacht dat ik in een cosmopolitair land woonde.... jammer.... toch maar emigreren?

DFT | 27-11-06 | 12:12

@ OB: Hadden ze nog bestaan dan hadden ze deze verkiezingen wel weer kans op een paar zeteltjes gehad. Alleen zou Marianne er niet zo blij mee zijn geweest denk ik.

053 | 27-11-06 | 12:12

Het is treurig maar waar: de domheid gaat regeren. Als ik in de provincie zou wonen, zou ik misschien ook geloven dat je gewoon een muur om Nederland zou kunnen bouwen en doen alsof je nog in de jaren tachtig leeft.

kapoerewiet | 27-11-06 | 12:11

Je mot het moar wette, zonder dn boere hed ge niks te vrette.

Cloggy3 | 27-11-06 | 12:10

@ 053

Bijna goed. Het was de trein naar Eindhoven.

Archibald Hoogezand | 27-11-06 | 12:10

leuk stukje, maar ik dacht de verhouding protestanten vs katholieken duidelijk richting de protestanten sloeg. Aangezien dit geschreven is door een CDA'er kan ik dit slechts betitelen als propaganda van het katholieke geloof. Ow en boeren drinken Jupiler :)

Ephemeron | 27-11-06 | 12:09

Helemaal goed toch? Soesie en tapas is voor watjes, aardappels met jus heerscht!

Ongelovige atheïst | 27-11-06 | 12:09

Laten we dan maar meteen actie ondernemen: Door die dijken!

IkBenWeerloos | 27-11-06 | 12:09

Op de hooiberg ligt een meid
met haar benen wagenwijd

Teen | 27-11-06 | 12:07

Alles achter de rivieren gewoon verkopen, dan is de Randstad ook weer van dat probleem af.

Cabrónes | 27-11-06 | 12:07

'tis een kwestie van geduld
tot heel holland limburgs lult'

rowwen heze zijn visionairen

finnish humor | 27-11-06 | 12:07

Zonder boeren geen komkommers. Zonder komkommers geen nieuws.

Traag | 27-11-06 | 12:06

Eindelijk gaan we de multicriminele samenleving afschaffen. Houzee!

Dr. Faustus | 27-11-06 | 12:06

Diegene die die rap doet in die actimel reclame, wat suf && afschuwelijk is dat zeg. Die moeten ze van de buis halen.

LoL @ Sévèke | 27-11-06 | 12:05

@ Teen 27-11-06 @ 11:56
Herstel: Boeren zuupen Grolsch

PietdePaljas | 27-11-06 | 12:05

Is het nu ook gedaan met onze medelanders?

ipje | 27-11-06 | 12:05

Ehhh de trouw website ligt plat of ligt het aan mij?
"De server op www.trouw.nl doet er te lang over om te antwoorden."
Kudtkrant...

Flying Bobman | 27-11-06 | 12:04

Nu een inhoudelijke reactie:
Met boer'n aan de macht
worden koeien niet verkracht!

Teen | 27-11-06 | 12:04

Vrij naar Theo Maassen: "Het enige goede dat uit de Randstad komt is de trein naar het Eausten".

053 | 27-11-06 | 12:03

Dat draait uit op limburgeringscursussen, voor het aanleren van het verplichte spraakchebrek.

Flipsen | 27-11-06 | 12:02

OUD nieuws gebeurt toch al?
Kijk maar naar 020, alle boeren stemmen Wilders en de steden waar de problemen (???) zijn halen ze nog geen eens 3 procent van de stemmen. Trouwens Greenwheels is pase de VESPA gaat het helemaal worden in 2007

lenegro@heijls | 27-11-06 | 12:02

Zes uur aan tafel? Man, dan staat de bus nog in de file onderweg naar het treinstation...

pringleshapedturd | 27-11-06 | 12:01

het is allemaal de schuld van boer zoekt hoer

finnish humor | 27-11-06 | 12:01

Boeren drinken Grolsch

Teen | 27-11-06 | 11:56

Niks mis mee toch?

kat in de zak | 27-11-06 | 11:56

0,30 cent per stuk, die zijn wel wat duurder hoor.

frozenhenk | 27-11-06 | 11:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken