Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - GroenLinks moet zichzelf opheffen

bassiehofpica.jpegZo'n vier jaar geleden stonden in deze kolom zeven tips voor GroenLinks. Teruglezen leert dat de partij die Bassiehof niet heeft gelezen, met alle gevolgen van dien. Ondertussen mengt oud-partijleider Femke Halsema – na haar vertrek ging de partij bijna ten onder – zich weer in het debat. In NRC Handelsblad pleitte ze vrijdag voor een 'links stembusakkoord'. Ze vindt het onverteerbaar dat links permanent met elkaar in concurrentie is. "Als de PvdA wint, komen die zetels altijd van andere linkse partijen. Dat is ineffectief, weinig geloofwaardig en machtsstrategisch heel dom." De ambitie van de PvdA om bij iedere verkiezing de premier te willen leveren, zegt Halsema, leidt tot het 'kapotmaken van kleine linkse partijen. Als links ooit echt een vuist wil maken, moet de PvdA die drift zien te beheersen'. Daarom vandaag, vier jaar later, tip acht: GroenLinks moet zichzelf opheffen. Het gaat slecht met PvdA en GroenLinks De timing voor de krachtenbundeling van Halsema (en Spekman) is logisch. PvdA en GroenLinks vinden dat het slecht gaat met 'links' omdat het slecht gaat met henzelf. De SP boekte afgelopen verkiezingen grote terreinwinst in lokaal en provinciaal bestuur. Ook de Partij voor de Dieren heeft geen klagen met een groei naar achttien statenzetels en een zetel in Europa. Zo beroerd staat links er dus niet voor. De terughoudendheid van de SP op de voorstellen – voor zover het voorstellen zijn, eerder kreten – is logisch. SP-Kamerlid Ronald van Raak zei op Radio 1 in een reactie dat als GroenLinks en PvdA willen samenwerken dat dan eerst maar eens in de Tweede Kamer moeten laten zien, voordat ze met een stembusakkoord schermen. Rokende puinhoop Daar komt bij dat de socialisten op een fundamenteel punt verschillen van GroenLinks. De partij mag graag anderen voorschrijven hoe de wereld in elkaar zit, SP'ers gaan meer uit van een gemeenschapsideaal van waaruit de samenleving verbeterd zou moeten worden. SP'ers zullen Halsema's pleidooi daarom meewarig gelezen hebben. Begonnen bij de PvdA, daarna als GroenLinks-leider lonkend naar de 'neo-liberalen' (SP’ers gebruiken die term nog steeds) van D66 (weet u nog, de roep om Paars Plus in 2010?), de partij vervolgens in een rokende puinhoop achterlatend en nu via de pagina's van NRC Handelsblad weer terug naar de PvdA. Nakend VVD-CDA-D66-kabinet Reactionair anarcho-liberalen zoals schrijver dezes zijn uiteraard groot voorstander van verdeeldheid op links opdat het nakende VVD-CDA-D66-kabinet zo snel mogelijk zal aantreden. Toch is het nu tijd voor tip acht voor de GroenLinkse vrienden: TIP ACHT! Hef jezelf op. Wie weleens een GroenLinks-congres bezoekt ziet het volgende: handtasjes die feilloos bij D66 passen, ruige activistische baarden (van al dan niet communistische kunne) met een afkeer van militair ingrijpen - waar dan ook - die zo lid van de SP kunnen worden, lieve meisjes met een hart voor alles wat groeit en bloeit die zich linea recta bij de Partij voor de Dieren kunnen aansluiten en wat er nog over is van de PPR/EVP-christenen zal ongetwijfeld onderdak kunnen vinden bij ChristenUnie en CDA. Dat er verdeeldheid is op links staat buiten kijf. Als GroenLinks daar écht wat aan wil doen heft ze zichzelf op. Want de partij is een van de gróótste oorzaken van die verdeeldheid.

Reaguursels

Inloggen

ik ben hier alleen om te reageren. :)

tot ziens

Stonerd | 13-04-15 | 00:25

@4609 | 12-04-15 | 14:18

Nou dat is dus inderdaad een reactie met de "kwaliteit" van GL, aka Groen Links, maar staat voor Gore Leugenaars of Gestoorde Lapzwansen.

Er is geen partij waar zoveel criminelen en oplichters ooit onderdak hebben gevonden.

Pieter V | 12-04-15 | 17:11

Mens, ga je witte kindertjes naar een witte school brengen, in een oude Mercedes.

colonnecinco | 12-04-15 | 17:02

De grote gemene deler bij GL is dat als je compleet wereldvreemd bent, of de weg totaal kwijt bent, je altijd een luisterend oor hebt, die jouw geraaskal omzet in politieke voorstellen.

flashforward | 12-04-15 | 16:50

VVD CDA d66 kabinet gaat heus niet opeens alles beter maken. CDA steunt nu al 90% en d66 reageert praktisch mee. Heel naïef.
Toch zou het interessant zijn om te zien wat er gebeurt als VVD en d66 fuseren, SGP,cu/CDA en een fusie van SP/PvdA/gl. Dan moet je ws nog steeds twee partijen combineren en krijg je net zoiets als wat we nu hebben met PvdA en VVD. En een twee partijen stelsel wil helemaal niemand

Rest In Privacy | 12-04-15 | 16:46

Een hele lap tekst over GroenLinks, dat sla ik even over. Alleen de kop gelezen, en ik ben het er mee eens.

figuur | 12-04-15 | 15:21

Normaal ben ik het eens met Bassiue, maar nu is het wishful thinking van hem:http://www.telegraaf.nl/binnenland/23914623/__GroenLinks_krabbelt_weer_op__.html

RonnieKray | 12-04-15 | 15:09

@hangtiet met knoop | 12-04-15 | 14:36
Prachtig geschreven, zelfs een plusje uitgedeeld
*terug loopt naar oven

necrosis | 12-04-15 | 15:00

'... opdat het nakende VVD-CDA-D66-kabinet zo snel mogelijk zal aantreden"
.
Opdat er alweer niks ten goede zal veranderen. Het zal geen kwaad kunen wanneer de burgers de regering opheffen en de Bataafse Republiek in ere herstellen. Genoeg is genoeg.

ben kokhals | 12-04-15 | 15:00

wapster | 12-04-15 | 14:35 | | Reageer+ |0

Dat in een hokje stoppen is eng, ik stem pvv maar voel me echt geen pvv'er...

Flipus | 12-04-15 | 14:59

@necrosis | 12-04-15 | 14:11

Onderdanen, salut!!!

Het is gebleken dat necrosis een niet-tolerante zienswijze op na houdt (bijv. geen driehoeksrelatie duldt). Door zijn aanstaande staatsgreep wil ik jullie vragen om onvoorwaardelijke steun voor mijn programma (zie boven). Beloning is een beter samenleving, mijn belofte om na 5 jaar af te treden, gratis bier (m) en cadeaubonnen voor damesschoenen (v).

Steun mij anders dreigt er een burgeroorlog!

(That escalated quickly!)

hangtiet met knoop | 12-04-15 | 14:36

Maar goed: bottom line is dat een VVD-er schrijft dat Groenlinks zich maar moet opheffen.
Echt, kwaliteitscolumn.

wapster | 12-04-15 | 14:35

reactionair anarcho liberalen? Proto prietpraat zul je bedoelen, Meta gewauwel op de vrije zondag en Krypto gelul voor het factuurtje.

een reactionair anarcho lib is: opzij voor mij en lekker no clue en na mij eh....

dat ziet er dan zo uit, bassiehap

www.youtube.com/watch?v=UI8CWptOEm8

Hè Bah | 12-04-15 | 14:28

allemachtig... wat een mix in de blender..
Ik ik begrijp echt niet hoe bepaalde lieden die erah geren hun ideeen in het hoofd hebben

Vooropgezet dat de tremen "links" en "rechts"niet meer bestaan.Volstrekt obsoleet/versleten/uitgewoond
Links is echt niet alles accpeterend,alles doen wat je maar wilt en iedereen "gelijk".Die term gelijk hebben ze niet goed begrepen.Een vrouwtje is bij de SP echt geen ook mannetje.. dat zijn en blijven gewoon vrouwtjes en mannetjes
Gelijkheid staat hier voor de bandbreedte van de welvaartsverdeling en ontwikkelingskansen, toegang tot,beschikbaarheid van en bereikbaarheid van basis voorzieningen

Ook links kent een harde aanpak.Opvallend is geweest dat het goedkoopste succesvolle kabinet een "links"kabinet was

Bral dus niet zo en gebruik woorden waarvan je de betekenis goed kent.. een beetje onderwijs en nadenken is niet zo slecht ipv blaten en meeschreeuwen.

Groenlinks:
EU gecommitteerd, dus eurofiel in benadering.
Regelmatig heb ik gedacht dat de partij m.n. een salonpartij was(vrouwelijke tegenpool van D66), goed opgeleide intellectualistische feministen en homosexuelen die eiegenlijk zelf nie eens goed wisten wat ze nu aan het oppoetsen waren.. reactionair.. altijd reagerend maar weinig/geen voortouw,afwachtend wat er zoal opdat moment gebeurde..(zouden zo weggelopen kunnen zijn uit OpziDat linkse zat hem dan vooral in het feminiene.. nl is nog steeds een feminiene samenleving , zelfs al neoliberaal er een masculiene van maken..(top-underdog. Vergelijk Hofstede,"allemaal andersdenkenden)
Later veranderde dat richting neoliberaal.
Tegenwoordig is de meest feminiene partij de PvdD.'

De vrouwen gingen gingen weg, miserabel bestuur en er is een man met feminien karakter aangesteld als partijleider.

Echte furore zit er niet.. EU gerichtheid vraagt veel masculien optreden. "doen wat je egzegd wordt en niet ouwehoeren". Wat over is gebeleven is de weigering van referenda( machts en imgoverleis, dus leiver de achterkamertejs samen met de andere eurpfiel neoliberalen: VVD,SGP,CDA,D66,PvdA,CU a ook allemala gecomitteerd aan Brussel(tegen onze zin i) met maatregelen die OOK tegen onze zin zijn maar gewoon in achterkamertejs worden doorgerdramd vanwege de ideologie en de diefstal van geld bij de bevolkinh

VVD, CDA en D66 zou ene bekroning zijn van de rampen die NL zijn overkomen.. een extreem eurofiel neoliberaal kabinet /
VVD,PvdA en D66 als constructiee gedoger(....?!)worden nu al volop gesteund door het CDA.. allemaal machtskweties, geen volksinspraak en nog veel meer vernieling en scheefgroei

We kunnen er wat ana doen, maar dan moeten we wel massaal komen opdagen om deze sterk mentaliteitsbepalende ziekelijke ideologie de deur uit te helpen..

Een TTIP zou dat juist volop gaan bestendigen.. moeten e niet willen..
Amerikanisme hebben we al voldoende.Komen alleen maar oorlogen van.

4609 | 12-04-15 | 14:18

@hangtiet met knoop | 12-04-15 | 14:02
Je vraagt aan manlief of ik erbij mag komen?
Dat is bijna hetzelfde als ik vraag aan de huidige politici of mijn mening ook nog telt.
*gaat macht grijpen zonder hangtiet *

necrosis | 12-04-15 | 14:11

@necrosis | 12-04-15 | 13:42

Ik dacht eerder aan een glasje rood (Saint Emilion) en wat stevige kaas ipv borrelnotjes.

Ik vraag even aan manlief of jij erbij mag komen.

Wat betreft de puinhoop die 40 jaar wegkijken - onder het mom van wat zijn wij goed voor de wereld - opgeleverd hebben ben ik het met je eens. Dit moet opgelost worden.

In het nieuwe staatsbestel (dictatrice/president voor 5 jaar - dan gaat Hangtiet de Grote ergens in een klein hutje in la douce France wonen) gaat het volgende gebeuren:

- Vlaktaks van 25 % met een drempel van 15k
- Bedrijven betalen belasting in het land waar ze het geld verdienen, einde met het belastingparadijs NL
- Uitkering hangt af van gewerkte jaren, dus per werkjaar krijg je twee tot drie maanden uitkering (moet nog precies uitgewerkt worden)
- onmiddelijk stoppen met alle vormen van overheidsverstoring van de markt
- dus ook afschaffen van HRA en hoersoepsidie (in stappen van 10-20% per jaar)
- migratie wordt net als in OZ dmv een puntensysteem geregeld, kansloos blijft buiten
- semi-overheid waar bestuurders te veel geld krijgen worden door de overheid niet meer gefinanceerd
- naleven van regels, dus geen draaideurcriminelen maar opsluiten
- stoppen met het soepsidiecircus voor instanties die het geld gebruiken om tegen de overheid procederen
- in Europa ervoor zorgen dat er op termijn overal dezelfde wetten gelden
- tevens een Europees economisch beleid
- hiervoor zijn sancties nodig om landen die vals spelen uit de Unie te zetten
- voor ieder wet/regel die ingevoerd wordt gaan twee oude wetten er uit
- godsdienst verdwijnt uit het wetboek, religie is een vorm van VVMU niet meer en niet minder
- dus ook art. 23 scholen en dit soort ongein verdwijnen
- ik kan nog een hoop meer bedenken maar daarvoor moet ik eerst met necrosis borrelen ... en meer ;-)

hangtiet met knoop | 12-04-15 | 14:02

@paul de vries9779 | 12-04-15 | 13:27
.
Met een VVD CDA D66 kabinet zal men hard doorgaan de middenklasse, rechtszekerheid en vrijheden te laten verdwijnen. Een nog groter aanwas van werknemers zonder rechten en iedereen een 0-uren contract. Lekker meer goedkope Polen die de kasteeltjes van de regenten in Frankrijk opknappen met belastinggeld. De gristenen krijgen hun verbod op godslastering en het legertje D66 juristen nog wat dikbetaalde baantje bij de Waakhond Media & God, de Marktmeester voor de Rechtstoegang en de Zorgauthoriteit Premiebetaling & Voedselbank. Die laatste tent met goedbetaalde rijksambtenaren controleert welke groenteblikken alsnog van u kunnen worden ingenomen, ter vereffening van te late betaling van de zorgkosten. Via de Wet Peggol.

Piet Karbiet | 12-04-15 | 14:02

SP: socialisme met een afkeer van kapitalisten
GL: socialisme met een afkeer van autos (van anderen)
PVDA: socialisme met een afkeer van joden
PVV: socialisme met een afkeer van de islam
D66: socialisme met een afkeer van Nederland
PdvD: socialisme met een afkeer van vlees

het mag van mij best nog wat verdeelder, hoor!

Boutschefter | 12-04-15 | 14:01

@hangtiet met knoop | 12-04-15 | 13:31
Ondanks je hardnekkige weigering om op mijn reaguursels te reageren zal ik je van repliek dienen:
Wat is er mis met het Australische model, het werkt!
Mensen die er niet thuishoren, gaan dezelfde dag nog met het vliegtuig terug waar ze vandaan komen.
Die lieden 'Down Under' hebben het beter voor elkaar dan dat incompetente zooitje in Den Haag!
Zo zou het hier ook kunnen zijn, maar niet met de huidige 'intelligentsia'...
Tijd voor ijzeren discipline onder necrosis de Grote!

necrosis | 12-04-15 | 13:55

Halul gebakken | 12-04-15 | 13:47
Dan praat je je toch bij een partij naar binnen om later je eigen 'ding' te doen. Zetel, loon en wachtgeld verzekerd!
Ten 2e onzin, een jongeren of vrouwenpartij moet in het systeem kunnen rollen. (of een ondernemerspartij, een conservatieve partij, een tech innovatie partij, bedenk het maar.) Je klinkt als een PvdAer!

Einde van de Domheid | 12-04-15 | 13:54

Soms denk ik wel eens dat een dictatuur zo slecht is, hoef je je ook niet meer druk te maken over wie je het gunt om je leven minder pleasant te maken.

analcharist | 12-04-15 | 13:53

De chronische infectie die "links" heet kent vele symptomen maar de overeenkomsten blijven gelijk:
1. Jij hebt meer dan ik, en dat maakt mij jaloers.
2. Het boeit niet of jij langer, slimmer of harder werkt dan ik - ik wil een deel van jouw extra bezit.
3. Wat jij vrijwillig af wil staan is mij niet genoeg.
4. Als ik genoeg gelijk gestemde kiezers kan verenigen, dan hoef ik je niet te beroven maar kan ik legaal jouw bezit afnemen.
Het verschil tussen de linkse partijen zit in de verpakking - het kado is hetzelfde. Het is de fundementele ideologie van de oneerlijkheid - ongelijke monniken, gelijke kappen - die zichzelf goed praat met een beroep op "eerlijkheid".

Zeddegeizot | 12-04-15 | 13:49

D66 en PvdA (op deze manier) kunnen zich ook beter opheffen. VVD dient zich heel hard over het achterhoofde te krabben.
Laten we beter het partijsysteem opheffen of op zijn minst toekomstige coalities op basis van personen en niet van partijen doen. Dat is een hopeloos en verouderd systeem!

Einde van de Domheid | 12-04-15 | 13:47

Gewoon eens beginnen met de kiesdrempel,
dan ben je van die nutteloze kleine kut partijtjes af.

Halul gebakken | 12-04-15 | 13:47

Heb een beter idee, Nederland opheffen en opnieuw beginnen. Want deze is kapodtstuk.

Dhr. de Wit | 12-04-15 | 13:46

anderzijds heeft het verenigd koninkrijk ook een districtenstelsel, maar is dat land ook haast onbestuurbaar vanwege de grote regionale verschillen tussen schotland/noord-ierland/wales en engeland. dan kun je maar beter wat regio's onafhankelijk maken, wat in schotland haast gelukt was.

sennholz | 12-04-15 | 13:46

Een goede politieke partij, is er een die de de overheid veel kleiner maakt. Ik mag toch dromen?

Dutch_Holland | 12-04-15 | 13:45

GroenLinks wil dat wij doen wat zij vinden. Daar herdenken we vandaag de slachtoffers van.

dubbert | 12-04-15 | 13:42

@hangtiet met knoop | 12-04-15 | 13:31
Ehhh, in een bepaald asielzoekerscentrum zitten afgewezen en uitgeprocedeerde asielzoekers.
Die kunnen geen kant op aangezien ze geen verblijfstatus krijgen en ook niet het land uitgezet worden dankzij de rubberen ruggegraat van Rutte cs.
Misschien moeten we toch maar eens om de tafel gaan zitten en het gaan hebben over de toekomst van dit land.
Neem ik de borrelnootjes mee, deal?

necrosis | 12-04-15 | 13:42

Schoorsteenveger | 12-04-15 | 12:58
Ja, Van Agt. CDA Partijlid die Israel ´misdadig´ vindt en met ´Palestina´ heult. Type politicus dat Nederland op de rand van de afgrond heeft gedreven.

Wangen ´keren´ is een eeuwenoude specialiteit van christenen.

chicago river | 12-04-15 | 13:39

GroenLinks is toch vooral het legale, bovengrondse gedeelte van diverse illegale, ondergrondse bewegingen.
Wijnand Duyvendak, met zijn RaRa connecties en diverse antimilitaristische organisaties. Was betrokken bij diverse inbraken bij defensie, brandstichting bij de Macro. Publiceerde in tijdschrift Bluf! de namen en adressen van hoge ambtenaren en politici en wanneer zij op vakantie zouden zijn, officieel niet als oproep tot geweld en inbraak, maar wel zo bedoeld.
Sam Pormes. Had in Jemen een terroristen-training gevolgd en heeft altijd achter de Molukse treinkapers gestaan.
Pedofielenvereniging Martijn had tot voor korst een link op de GroenLinks website staan.
Sympatie (en steun, al dan niet indirect) voor radicale organisaties van het Animal Liberation Front tot PETA.
Bij iedere demonstratie waar je komt loopt weer dat tuig van de Internationale Socialisten rond, en loopt GroenLinks weer groene ballonnen en folders uit te delen. Ook al hebben de organisatoren van de demonstratie GroenLinks niet uitgenodigd, ze komen gewoon en kapen de boel.
In mijn ogen is GroenLinks een hele enge partij met een dubbele agenda en dictatoriale communistische trekjes.
Hier in Amsterdam hebben ze al diverse ijsverkopers en patatboeren de nek omgedraaid door milieu eisen te stellen die een kleine ondernemer nooit zou kunnen betalen.
En last but not least, vergeet niet dat mileu-wethouder Marijke Vos verantwoordelijk is voor de grootste giframp in Ivoorkust door gif terug te pompen in de Probo Koala en het schip daarna de haven uit te sturen waarna het illegaal en vele malen goedkoper zijn gif dumpte in Ivoorkust. Tegenwoordig leeft ze als god in Frankrijk op haar eigen boerderij met wijngaard en zit zij namens GroenLinks in de Eerste Kamer.

Osdorpertje | 12-04-15 | 13:37

@Desmoulins | 12-04-15 | 13:29
Ik ben geen taalnazi, ik ben degene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft.....
*moehahaha*

necrosis | 12-04-15 | 13:36

door het invoeren van een districtenstelsel kun je de versnippering van het politieke landschap tegengaan: groenlinks zal misschien alleen in terschelling of utrecht een zetel kunnen bemachtigen. overigens vreemd dat een zelfbenoemd reactionair anarcho-liberaal een voorkeur heeft voor een kabinet met de euro-nationalistische d66.

sennholz | 12-04-15 | 13:35

Onzin. Alles op links kun je verdelen in links-liberaal en links-socialistisch. Dus twee partijen. Het probleem is dat veel partijen uit beide vijvers vissen en dat leidt tot strubbelingen. Behalve bij de SP.

Een deel van de PvdA kan dus op in de SP. Net als een klein deel van Groenlinks. De rest kan fuseren met D66 als daar de rechtervleugel overstapt naar de VVD om een rechts-liberale partij te vormen. Het conservatieve VVD deel kan dan vervolgens fuseren met VNL en een deel van het CDA en de PVV om zo een conservatief rechts blok te vormen. Een eventueel socialistische rechtse partij kan worden gevuld door de restanten van de PVV. Dan heb je 5 partijen. 2 linkse en 3 rechtse. 2 socialistische, 2 liberale en 1 conservatieve.

Meeroever | 12-04-15 | 13:34

@Desmoulins | 12-04-15 | 13:15

My wrong - het is idd OSW.

Met duurzaam bedoel ik dat je de vraag moet stellen wat er na een wijziging gebeurt.

Stel we stoppen met OSW en de grens gaat dicht. Wat dan? De paar Euro die we overhouden van de OSW gaan niet meteen leiden tot het verbeteren van de eigen economie. We zouden wat schulden kunnen aflossen maar tegenwoordig is de rente zo laag dat we geld toe krijgen als we schulden maken. Natuurlijk kan je over de OSW discuteren - ik denk ook dat het nutteloos is. Ga geld stoppen in bedrijven en initiatieven die zich al bewezen hebben (uitbreiding ipv start-up sponsoring).

Grenzen dicht dan. Je wilt dus bij de grens de KMAR opstellen. Liefst ieder voertuig controleren. Op Schiphol kom je alleen maar binnen als je de juiste controleprocedure hebt doorlopen - zoals in de VS of OZ. Weet je wat dan gaat gebeuren? Zakenreizigers gaan Schiphol en .nl mijden als de pest.
Transport gaat ipv Rotterdam naar Hamburg of Antwerpen.

Los van het feit dat de grensbewaking mankracht en dus geld kost. Waar is hier de kosten-baten analyse?

Dat je geen nieuwkomers meer wilt binnen laten (asiel aanvragen zouden dus meteen afgewezen worden) zorgt waarschijnlijk tot toestanden zoals in +44 of +33 met heel veel illegalen. Die moet je opsporen en uitzetten. Kan allemaal (en moet ook gebeuren) maar in de tussentijd moet de rest van het land ook bestuurd worden. Hoe wil je dit aanpakken?

hangtiet met knoop | 12-04-15 | 13:31

@necrosis | 12-04-15 | 13:19

Excuses een typo, taalnazi!
Uiteraard is het OSW.
Het is de moderne variant van aflaathandel Necrosis, pardon necrosis. Niet zo slijmen bij alles wat tieten en een gat heeft. Hangtiet met knoop, zeg nou zelf...

Desmoulins | 12-04-15 | 13:29

Tip 9: Ontbinding van het hele politieke stelsel en volledig overnieuw beginnen, maar deze keer gebaseerd op echt democratische waarden en met als lijdraad het volk ipv de elite, de achterkamertjes, de lobbyisten, het geldspel en hun wereldvreemde visies.

XaleX_2 | 12-04-15 | 13:29

Er zijn veel te veel partijtjes in Nederland, de situatie begint nu steeds meer te lijken op de Weimar-Republiek in het interbellum. We weten hoe dat afliep...

Fusies tussen politieke partijen komen alleen tot stand als het in belang is van de partijen om dat te doen. De enige manier om snel de long overdue fusies van bestaande partijtjes te bewerkstelligen is het invoeren van een kiesdrempel van bijv. 3% of 4%. Moet je eens zien hoe snel ze dan ineens kunnen fuseren als ze hun lucratieve baantjes kwijt dreigen te raken, dan is ineens echt alles mogelijk en zal het snel gaan.

Daarom dient de Kieswet zo spoedig mogelijk gewijzigd te worden zodat het land weer bestuurbaar wordt.

Als er een kiesdrempel van 3.5% was geweest in 2012 (ter vergelijking: in Duitsland is de kiesdrempel 5%)dan hadden de volgende partijen het in ieder geval niet gehaald: CU, GL, SGP, PvD en 50-Plus.

Je kunt je afvragen hoeveel bestaansrecht dit soort splinterpartijtjes nog hebben als ze slechts een paar procent van het electoraat vertegenwoordigen maar wel tot een enorm duur en inefficiënt besluitvormings-circus leiden en de zaak steeds meer onbestuurbaar wordt.

Zie de TK-2012 uitslag in percentages: www.elsevier.nl/Politiek/nieuws/2012/9...

Outsider-Inside | 12-04-15 | 13:28

VVD-CDA-D66 : leuk voor rijk Nederland, rampzalig voor de gewone mensen, modalen en minima. Deze combinatie zal het land laten afglijden naar een moderne nachtwakersstaat.

paul de vries9779 | 12-04-15 | 13:27

@Desmoulins | 12-04-15 | 13:15
Afschaffen van OSW, DAAR zou Nederland van opknappen.

necrosis | 12-04-15 | 13:25

@Desmoulins | 12-04-15 | 13:15
Het is OSW!
(OntwikkelingsSamenWerking)
Iets wat inhoudt dat WIJ moeten werken voor HUN ontwikkeling.
Schaf dat belachelijke idee toch af!
En blijf van @hangtiet af!

necrosis | 12-04-15 | 13:19

Er zijn wel meer dingen die opgeheven mogen worden.
-
*koningshuis
*huidige tweede kamer
*huidige eerste kamer
*verdomd veel regeltjes
*die grenzen van ons die maar open blijven voor jan en alleman
*de 'alle landen behalve eigen land eerst' mentaliteit.
etc etc etc

Care | 12-04-15 | 13:19

@Desmoulins | 12-04-15 | 13:15

@hangtiet met knoop

Desmoulins | 12-04-15 | 13:15

En voor alle PVV-fanboys: met het opheffen van OWS en het "dichtgooien van de grenzen" is ook geen duurzame politiek te bedrijven.

Dat gewauwel over ''duurzaam'' hoor je vaak.
Wat betekent dat eigenlijk? Klinkt heel interessant maar het is vooral muziek voor uw eigen, progressieve oren heb ik zo het idee.
Uit Schengen en OWS op de schop, daar knapt Nederland van op!

Desmoulins | 12-04-15 | 13:15

@hangtiet met knoop | 12-04-15 | 13:07
Denk je het op te kunnen nemen tegen de gewetenloze ondergetekende?
Maar kunnen we de handen niet ineenslaan?
Dan zorg ik persoonlijk voor een ontbijtje op bed op zondagmorgen, zo rol ik dan ook weer....

necrosis | 12-04-15 | 13:13

@Schoorsteenveger | 12-04-15 | 12:53

Plus heul veul!

hangtiet met knoop | 12-04-15 | 13:10

@Schoorsteenveger | 12-04-15 | 12:53
Ach, onder leiding van Sapje ging die partij bijna ten onder.
En als die waardeloze muts ooit aan mijn 'stekker' probeert te zitten, krijs ik heel Nederland bij elkaar!

necrosis | 12-04-15 | 13:09

Verder zie ik mezelf meer als een nihilistische anarcho-libertarier met atheistische trekjes. Met Sehnsucht.

Piet Karbiet | 12-04-15 | 13:08

Sjaak uit Dordt | 12-04-15 | 13:05
Daar heeft links Bassie niet voor nodig. Dat kunnen ze zelf heel goed onderhouden. Probleem is wel altijd de PvdA. Die is zo machtsgeil dat ze vinden dat ze altijd een vinger in de pap moeten hebben.

Graaf van Egmont | 12-04-15 | 13:07

Nice try Femke, maar dit gaat hem niet worden!.

Wat is het probleem? Links is verdeeld omdat het niet om idealen maar om macht gaat. Met deze macht wil men de eigen - persoonlijke - ideeën door drammen. Dus de Links-Gutmenschen willen graag alles verbieden (GL), verheffing als dekmantel voor toegang tot graaibaantjes (PvdA) of het inrichten van een "iedereen-gelijk" maatschappij (SP). Als een ander Links-Gutmensch een ander ideaal heeft moest hij/zij bestreden worden.

Resultaat is het versplinteren van het politiek landschap.

Dit is trouwens in het midden of rechts ervan niet anders.

Het is tegenwoordig niet meer duidelijk waarom CDA, CU en SGP niet samen gaan. Waarschijnlijk omdat de analogie tot linkse idealen bij de gristelijke partijen een andere zicht of hun spookachtig opperwezen is.

We hebben een heel ander probleem: er zitten nu (en straks) een aantal clubs in de TK die bij elkaar nog geen meerderheid hebben. Hierdoor wordt het land volstrekt onbestuurbaar.

Los je dit op door grotere blokken te vormen? Dacht het niet. Want zelf al neem je GL, PvdA en SP samen kom je niet aan een meerderheid - van de EK maar te zwijgen.
Hetzelfde is bij VVD, D66 en CDA het geval. En ook hier is er geen meerderheid in de EK te vinden.

Denk terug aan het VVD-CDA minderheidskabinet met PVV gedoogsteun. De enige reden dat we dit hadden was dat ze het eens waren over het behoud van de HRA. Hiermee kan je geen land besturen.

Er is in de huidige clienteelpolitiek geen oplossing want iedere splintergroep moet zijn punten thuis brengen om zich te profileren.

En voor alle PVV-fanboys: met het opheffen van OWS en het "dichtgooien van de grenzen" is ook geen duurzame politiek te bedrijven.

Conclusie: we are fucking doomed!

Tijd voor de kolonels - of een dictatrice zoals Hangtiet de Grote!

hangtiet met knoop | 12-04-15 | 13:07

Zeg Bassie, kloothommel dat je er bent. Wij willen juist een grote verdeeldheid op links, dan ga je ze dus GEEN nuttige tips geve.

Sjaak uit Dordt | 12-04-15 | 13:05

Ik ben in ieder geval voor de vorming van een grote linkse eenheidspartij. Weet de kiezer ook gelijk dat een stem op de PvdA, SP, GL en CU een stem op één enkele partij is.
De illusie dat er daadwerkelijk iets te kiezen valt zowel binnen links als het centrum, mag wel eens afgelopen zijn...
Dit geldt overigens ook voor de VVD, D'66 en CDA en daar veranderen wat kritische noten voor de bühne helemaal niets aan.

Desmoulins | 12-04-15 | 13:04

Uit de oude doos: KVP + CHU + ARP = CDA. Het is dus eerder vertoond.

Vraagje: moeten we dit eigenlijk willen?

Zo'n links graaicollectief dat de koe gecoördineerd definitief he-le-maal leeg gaat melken om vervolgens die koe ook nog eens te gaan slachten, lijkt mij nogal ongewenst. De wedstrijd 'contribuanten' versus de 'niet contribuanten' gaat fout wanneer de niet-contribuanten een democratische meerderheid krijgen. Zie paralel met Europa waar de potverteerders onder het mom van 'solidariteit' lopen te graaien in de spaarpotten van de niet-potverteerders.

2nd thought | 12-04-15 | 13:04

Tip 8b: Maak Tofu Dibi partijleider!

Piet Karbiet | 12-04-15 | 13:03

Anarcho-liberaal? Je bedoelt: dat je voorstander bent van zo min mogelijk regels? Ah. Nou de bankiers zijn het helemaal met je eens. Regels, dat moeten we niet willen!

wapster | 12-04-15 | 13:00

@chicago river | 12-04-15 | 12:55

Lang leve het poldermodel!
Een hardnekkige, ernstige aandoening die de uiteindelijke ondergang van ons land zal betekenen.

Desmoulins | 12-04-15 | 12:59

chicago river | 12-04-15 | 12:55
Ik zag dat zootje leiders en voormalige leiders van het CDA onlangs op een rijtje, met als meest pathetisch figuur van Agt, die orakelde dat het weer tijd was dat het CDA ging regeren...

Schoorsteenveger | 12-04-15 | 12:58

''Reactionair anarcho-liberalen zoals schrijver dezes zijn uiteraard groot voorstander van verdeeldheid op links opdat het nakende VVD-CDA-D66-kabinet zo snel mogelijk zal aantreden.''

Want dat zal een zegen zijn voor dit land, begrijp ik uit de woorden van grachtengordeliaan Paternotte. Is het misschien wel eens opgevallen dat ook deze partijen van hetzelfde lak een pak zijn... Ook zij willen dat Nederland een immigratieland en verzorgingsstaat blijft, ook zij willen dat wat nog rest van onze soevereiniteit verkocht wordt aan de EU voor een aantal interessante baantjes op het wereldtoneel en ook zij zien de islam als een verrijking en inherent onderdeel voor de toekomst van Nederland. Het idee alleen al dat een kabinet van deze partijen ook maar op enigerlei wijze goed zou zijn voor Nederland is behoorlijk bizar.
Gaat de realiteit compleet voorbij aan onze politieke elite en hun handlangers binnen de gevestigde media?

Desmoulins | 12-04-15 | 12:57

Kunnen we gewoon niet links opheffen?

DeKniesoor | 12-04-15 | 12:56

@bakoenin | 12-04-15 | 12:50
De PvdA voert al jaren strijd tegen alles op links. De fragmentatie is puur en alleen aan haar te danken.

rara | 12-04-15 | 12:56

Bassiehof, een´reactionaire anarcho-liberaal´ (wtf?).
Met een coalitie van VVD-CDA-D66 komt er niks klaar. Gaan we gewoon weer op de oude voet verder.
Bassiehof, ik waardeer je input/insteek in de Haagse kwesties, maar waar komt toch dat bizarre geloof in de middenpartijenpolitiek vandaan.

chicago river | 12-04-15 | 12:55

En waarom is die malle Liesbeth van Tongeren zoveel op de teevee? Ze hebben iets van 3 zeteltjes. Ach, ik weet het antwoord wel.

Piet Karbiet | 12-04-15 | 12:54

"De partij mag graag anderen voorschrijven hoe de wereld in elkaar zit."
Dat is het probleem van GroenLinks. De club vindt dat ze bestaat uit weldenkende, verstandige, intellectuele leiders en dat het land dergelijke voortrekkers erg nodig heeft, zelfs als de burgers en buitenlui dat zelf niet zo zien. En daar wordt de club wat narrig van, en gaat over tot terechtwijzen, oordelen en veroordelen, afkeuren, opleggen, dwingen, verwijten.
Dat pikken die burgers en buitenlui uiteindelijk niet meer, die willen op z'n minst een dialoog, argumenten over en weer, en geen dwingelandij. Er zijn al genoeg priesters, dominees, rabbijnen en imams die in de weg lopen.
De club blijft overeind zolang er leden en kiezers zijn die zichzelf, om welke reden dan ook, eveneens weldenkend, verstandig en intellectueel vinden en bereid zijn om dapper mee te huilen met de wolven in het GroenLinkse bos. Maar dat bos wordt steeds kleiner, de takken worden dunner, en het gehuil klinkt inmiddels vals en uit de toon.
Als leiders al te zeer moralisten zijn geworden zijn het geen echte leiders meer, maar zeurende betweters, tappend uit een vaatje waar oude wijn in zit, de wijn die de apparatsjiks van destijds goed smaakte, die in overvloed beschikbaar was, maar inmiddels verzuurd is en schaars geworden.
Halsema verwijt de PvdA dat GroenLinks langzaam het moeras in zakt. Wat een zuur mens.
Wijn wordt tot azijn, en weiger je over te gaan naar een andere, betere, jongere wijnsoort, dan word je van wijndrinker tot azijnpisser.

Schoorsteenveger | 12-04-15 | 12:53

PvdA+Groenlinks+PVV+SP+PvdD hebben gewoon een meerderheid. Maar goed dat die verdeeld zijn, anders hadden we nu een linkse regering gehad. En hoe dat afloopt zie je wel aan Griekenland en Frankrijk. Dat er nog lang ruzie mag zijn binnen de linkse kerk!

WaarDeWindWaait | 12-04-15 | 12:51

Wat is het verschil tussen opheffen en fuseren met de PvdA?

wapster | 12-04-15 | 12:50

Karel de 1e | 12-04-15 | 12:40
Dat is een allang achterhaalde frame.
In gemeentes en in de provincies doet de SP op meer plaatsen mee dan PvdA en GL samen.
In 2006 Zijn ze vakkundig buiten de regering gehouden, en daarna konden ze met 15 zeteltjes echt nergens aanschuiven. Of ze hadden echt alles moeten inleveren. Dat de SP nooit mee heeft kunnen doen heeft toch echt als belangrijkste oorzaak de PvdA.
Die partij heeft een verborgen oorlog tegen dat kleine broertje op links gevoerd. Ze zijn doodsvijanden geworden.
Zo zie je dus dat een SP gemakkelijker samenwerkt met de VVD en D66 dan met de PvdA.
Niet GL moet zichzelf opheffen, maar de PvdA.
Dat zou in ieder geval het politieke landschap heel wat minder goor maken.

bakoenin | 12-04-15 | 12:50

mevrouw Sap, trek de stekker er maar uit!

Zimpele Siel | 12-04-15 | 12:48

Mijn advies: opheffen en doorstart maken naar Groen Rechts

Pirata piraticus | 12-04-15 | 12:47

@Lewis | 12-04-15 | 12:33
Voordat GL ontstond hadden we vier splintertjes op links. GL heeft dat tot 1 teruggebracht, en dat getuigde destijds al van visie. Het is namelijk simpeler om 1 partij op te heffen dan 4.

rara | 12-04-15 | 12:44

Meer volksraadplegingen in plaats van eenmalig een liegpartij mogen kiezen waaruit een huichelaar naar voren wordt geschoven.

3*links=rechts | 12-04-15 | 12:44

Links is nu eenmaal dom

hfakker | 12-04-15 | 12:43

Van mij mogen ze zich allemaal opheffen, hypocriete bende. De enige partij die zich vooralsnog niet toto parlementair circusact heeft weten te "verheffen" is nota-bene de bidlip-bende van de SGP.
De politiek is dood, leve de politiek!

Abject | 12-04-15 | 12:41

En de SP ontloopt bij voorkeur regeringsverantwoordelijkheid dus gaat het nooit lukken. Godzijdank!

Karel de 1e | 12-04-15 | 12:40

Partijen die in belangrijke mate de sociaal-economische en culturele afbraak van Nederland hebben vormgegeven en /of gefaciliteerd hebben geen reden om te bestaan. Op naar de nul en laat de SP, de PVV en het CDA maar eens vorm aan nieuw Nederland geven.

ad melkert | 12-04-15 | 12:39

En verder alle windmolenknuffelaars van Groenlinks ongezien de tyfus en tevens allemaal de moeder, maar dat laatste spreekt voor zich.

eerstneukendanpraten | 12-04-15 | 12:37

Ik vind dat we in Nederland veel te veel partijen hebben, de versnippering is te groot. Van mij mogen er dus zeker partijen worden opgeheven. Maar ik geloof niet die paar armetierige zeteltjes van GroenLinks zoden aan de dijk gaan zetten als het gaat om de verdeeldheid bij links.

Lewis | 12-04-15 | 12:33

Alleen snap ik die verering voor Landverraad66 niet zo, waarde Bassie!

eerstneukendanpraten | 12-04-15 | 12:33

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken