Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Moneyshot. De Bonusbankier versus de Linkspoliticus

jessevermanendfoeigesproken.jpgIconische foto. De moneyshot, noemen ze dat. Genomen na afloop van de hoorzititing over bankenbonussen, die gisterenavond nog net niet in een stoelengooiende matpartij eindigde. In een achterafzaaltje van de Kamer snauwden Kamerleden van PvdA en GroenLinks tegen bankiers van Staatsbank ABN en zwendelverzekeraar Aegon dat ze 'de sentimenten in de samenleving niet snappen'. "Ik vond alle antwoorden stuitend. Ik wil niet weten in welk universum u eigenlijk leeft", zei Jesse Klaver van GroenLinks in een hallucinante plotwending tegen de bankiers, en na afloop werd hij door president-commissaris Rik van Slingelandt van ABN AMRO een vervelende snotneus genoemd. Dat is dus foto hierboven. (Doe vooral zelf wat leuks met die prent.) Het is moeilijk om meneer Bonuslandt ongelijk te geven. Maar het is ook moeilijk om Jesse Piketty ongelijk te geven. Die Ambtenaar van de AMRO is tenslotte van ons eigen geld overeind gehouden. En nou wil ie hogere bonussen omdat het nou eenmaal zo werkt 'in realiteiten van de markt die je moet willen zien'. We moeten helemaal niks, Slingemans. De realiteit is dat jouw bank zich verslikte in d'r eigen gulzigheid en door zestien miljoen mensen gered is van bedelen onder een brug. Terwijl de hypotheek van Pieter Klein onder water staat. En snauwen tegen bankiers is leuk (heel hooivorkend internet deed mee), maar hoe zit het met de rol van Minister Dijsselbloem, die voor de bühne morele verontwaardiging acteerde, maar ondertussen het banksaldo van Gerrit Zalm persoonlijke spekte en daarover de Kamer verkeerd informeerde? Dat debat is morgen, 10u15 plenair in de échte bonusronde van deze Financiële Fittie.

Reaguursels

Inloggen

Alleen de allerallerbeste mensen zouden door hebben dat het sentiment in de maatschappij, bij de eigen medewerkers en bij de klanten op dit moment niet geschikt is om jezelf een hogere beloning te gaan geven. Maar ja, omdat het basissalaris zou schrikbarend laag is zitten die allerallerbeste mensen nu niet bij de ABN AMRO.

Ik zou het gesprek ook vrij snel afkappen als ik één van de kamerleden was. Waren zitten die 'klootjes' daar namens de ABN AMRO te praten als ze ergens anders in de markt zoveel meer kunnen verdienen?

Rut_ger | 09-04-15 | 10:27

En Jesse is nog erger. Heb respect voor ouderen! Ideaal fatsoenfijnser. Die opa werkt iig voor zijn geld en begrijpt zijn taak.

Pompenkoning | 08-04-15 | 23:02

Met de juiste hoeveelheid vermogen en macht ga je zelfs schijt hebben aan de politiek en dus democratie.

Macht corrumpeert en absolute macht corrumpeert zeker. Wat een hufter die opa. Alsof het uitvoeren van zijn taakstelling focking mijn probleem is.

Pompenkoning | 08-04-15 | 23:00

Rikkie ga eens naar de kapper,ouwe zak.

swassannuf | 08-04-15 | 21:36

De huidige top heeft niet de shit veroorzaakt. Integendeel: die heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf weer op de rit kwam. Cijfers over 2014 waren ruim boven verwachting. Dit voelen wij als belastingbetaler ook in onze portemonnee.
Verder hebben al die politici boter op hun hoofd. Eerst instemmen met salarisregeling en dan moord en brand schreeuwen over moreel kompas, terwijl het keurig de uitvoer is van een in de Tweede Kamer vastgelegd besluit.
En dan wat me nog het meest de keel uit hangt: lopen janken dat er mensen hun baan kwijtgeraakt zijn. Alsof het bedrijf als de ambtenarij gerund moet worden met enorme hoeveelheden gratis geld. Feit is dat je als bedrijf steeds slimmer en slanker moet produceren om te zorgen dat je winstgevend en concurrend blijft. Zou de overheid ook eens moeten doen. En dan mag er best een bonusregeling voor ministers en TK-leden tegenover staan wat mij betreft.

number one | 08-04-15 | 20:09

-weggejorist-

lulkut | 08-04-15 | 16:14

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 10:26
ABN heeft bijvoorbeeld op hun woekerpolissen de kosten achteraf gemaximeerd op gemiddeld drie procent belegd vermogen. In individuele rechtszaken zijn die op nul of 1 gesteld omdat het exacte percentage nooit expliciet is overeengekomen.

Dan heb je al een lijk van al het belegde particuliere vermogen maal looptijd maal twee of drie procent. Dan mag de bank procenten balanstotaal gaan teruggeven, terwijl het maar een eigen vermogen heeft van enkele procenten.

Feynman | 08-04-15 | 15:15

Die Slingerhandt heeft een RSV verleden. Bedenkelijk.

Thuisfluiter | 08-04-15 | 15:09

arlen | 08-04-15 | 09:12
haha kortzichtige. Zijn die bedrijven gered met belastinggeld?

kenny harder | 08-04-15 | 14:52

"Ik heb ook vrindje bij schiphol, die baan kun je alas op je buik schrijven na je politieke carriere, snotblaag"

ian | 08-04-15 | 14:39

faillissement

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 14:31

Boer Kini | 08-04-15 | 14:03

Da's te simpel. Ik heb er na mijn MBA altijd voor gekozen uit de corporate wereld te blijven. Maar ik ben er nu als investeerder wel bij betrokken en er zitten idioten tussen maar over het algemeen veel erg goede mensen. Rijkman Groenink heeft het bijv. voor zijn aandeelhouders erg goed gedaan; die idioten van Fortis en Bank of Scotland hebben de fouten gemaakt en zijn daar ook voor afgestraft.
Zoals gezegd had de reddingsactie achterwege mogen blijven; hard voor de werknemers maar de enige manier om te zorgen dat aandeelhouders in de toekomst op tijd ingrijpen en megalomane plannen niet toe staan. Overigens was ABN-AMRO ook bij een faillisement wel door een andere bank overgenomen.

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 14:30

Goedbedoelde adviezen van bankiers zijn over het algemeen gewoon regelrechte dreigementen.

baard van troje | 08-04-15 | 14:20

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 12:11
Wat al die succesvolle pretstudenten gemeen hebben is dat ze een gigantisch netwerk hebben, waardoor het niet meer uitmaakt of je het intellect van een holenmens hebt: er staat altijd wel een vrindje klaar om je liefdevol weer op te nemen. Ik kan me nog heel goed de incompetentie rond Getronics herinneren.
http://vorige.nrc.nl/economie/article1849841.ece/Te_grote_ambities,_pech_en_slecht_management_De_Wang-erfenis_werd_Getronics_noodlottig
.
Het netwerk, dáár gaat het in de pretstudies om.

Boer Kini | 08-04-15 | 14:03

Aan het opgeheven vingertje te zien spreekt de bankmeneer een fatwa uit over de linksmeneer.

WillemRuis | 08-04-15 | 14:00

Van Slingerdinges heeft gelijk. Gewoon omdat het kan tegen zo'n wereldverbeteraar. Laat die mannen toch geld verdienen. Gewoon omdat het kan. Van mij mogen ze. Kzou het ook niet laten.

killermiller | 08-04-15 | 14:00

@mallekater | 08-04-15 | 13:07

Er is iets veel ergers aan de hand. Er is een sector (de bankaire) die de afgelopen 8 jaar keer op keer laat zien dat het zich niet de les laat lezen door de politiek en zich een positie boven de wet afdwingt.

Ze dwingen beleid af en gijzelen hier in feite de politiek mee. Daarnaast als overheid je belangrijkste sturingsmiddel namelijk geld uit handen geven aan een sector die beleid afdwingt of af- of omkoopt is het meest achterlijke wat je maar kan doen als overheid, resutlaat hiervan zien we sinds 2008.

Het huidige bankaire systeem en de positie die banken in de samenleving innemen (toeeigenen) is totaal idioot.

Sumato | 08-04-15 | 13:59

Zegt de arrogante surrogaat bankier tegen het linksmens: "bij mij kom je er niet in met zulk haar"

Sumato | 08-04-15 | 13:49

'de realiteit die ik moet willen zien' is er één waar het zelf-destructieve handelen uit eenzijdig belang ervoor zorgt dat er een failliet kwam. geen nieuwe bonus.
hoelang duurt het nog voordat deze mensen -of toekomstige bankiers- een moraal vooropstellen?
en: waarom investeerd men niet uitsluitend spaargeld in locale economie ipv kernwapens en multinationals?

walliee | 08-04-15 | 13:23

van Slingeland gelooft echt in zijn gelijk.
En niemand die hem toefluistert dat hij dringend hulp behoeft??

mallekater | 08-04-15 | 13:07

Hoeveel mensen uit de top bij ABN hebben al ontslag genomen? De loonsverhoging is niet doorgegaan en zoals het er nu naar uitziet zal de eerstvolgende loonsverhoging ook nog wel even duren. Volgens de theorie van de bankiers gaat nu dus iedereen opstappen en op zoek naar een baan waar ze beter verdienen.

IJzer Oxide | 08-04-15 | 13:07

Matthijs en Pauw krijgen tonnen voor: dom lullen , voetballers en tennissers krijgen miljoenen voor: ballen trappen en slaan , een gewone boerenlul wint in de lotto 25 miljoen . Een bankier verdient het met slim bankieren , ik zie geen verschil.

alshetware | 08-04-15 | 12:47

tipo | 08-04-15 | 12:21

Eens, ik had ABN ook wel om willen zien vallen.

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 12:43

toom is natuurlijk toorn!

BadLieutenant | 08-04-15 | 12:39

Bankiers zijn de zonnekoningen van onze tijd. Ontastbaar voor het volk. Totdat het oproer kraait. En dat gaat een keer gebeuren... nog een paar deccenia.

Statler en Waldorf | 08-04-15 | 12:38

Arrogante bourgeoisie moet eens de geschiedenisboeken induiken en tot het besef komen dat er koppen gaan rollen als men de toom van het volk niet inziet en gewoon verder gaat met zelfverrijking en neerkijken op de gewone man. Frankrijk heeft daar een goed voorbeeld van!

BadLieutenant | 08-04-15 | 12:37

@Big Bear Hunk 12:17
De ABN Amro was niet 'too big to fail' op dat moment. Het was sowieso een probleem van Fortis en dat had het moeten blijven.

Faillissementen zijn kapitalisme aan het werk. Daar zijn we het gelukkig over eens.

De overheid moet als marktmeester er enkel voor zorgen dat geen enkel marktkraampje het hele marktplein af kan sluiten als het omvalt. dat is de enige regulatie die nodig is. Anders kan zo een kraampje het hele marktplein afpersen en dat is precies wat we ABN nu zien doen.

tipo | 08-04-15 | 12:21

tipo | 08-04-15 | 11:56

Gereguleeerd kapitalsime bestaat wel degelijk; u leeft in een dergelijk systeem en het functioneert redelijk.
Probleem is inderdaad dat types als Wouter Bos en Tony Blair niet beseften dat zij voor de regulering moesten zorgen; ze hebben Bush lekker zijn gang laten gaan met het slopen van de regels die het ongebreidelde kapitalsime in toom hielden.
Als rechtgeaard kapitalist wil ik dus dat bedrijven failliet kunnen gaan en daarmee gestraft voor slecht bestuur, kleptomanie of hoe je het wilt noemen. Daarvoor moeten er dus regels bestaan die er voor zorgen dat bedrijven niet te groot kunnen worden zodat ze geen bedreiging voor het systeem vormen.

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 12:17

Boer Kini | 08-04-15 | 11:46

Briljante wetenschappers kunnen veel geld verdienen als ze dat interesseert. Vaak leven ze lekker in hun eigen wetenschappelijke wereldje en zijn ze niet echt in geld geïnteresseerd en dat is prima.
De topman van Shell, Ben van Beurden is chemisch ingenieur en verdient een redelijk salaris...
Je moet natuurlijk wel het vermogen tot sociale interactie hebben.
Wat al die succesvolle pretstudenten gemeen hebben is dat ze kunnen samenwerken, ambitie hebben en slim genoeg zijn om te beseffen dat ze carriere kunnen maken als ze anderen beter laten functioneren.

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 12:11

@paul de vries9779 11:09
Van Slingelandt is geen liberaal, geen kapitalist, maar een corporatist. Hij is iemand die er wel met de winst van door wil, maar niet hoofdelijk aansprakelijk wil worden gesteld voor de verliezen. Daar zijn belastingbetalers voor, volgens collectivisten zoals Van Slingelandt. Hele foute vent is dit.

@Big Bear Hunk 11:23
Gereguleerd kapitalisme bestaat niet. Dat is namelijk corporatisme, zoals Benito Mussolini het heeft uitgevonden.

De ABN-bank had nooit gered mogen worden door belastingbetalers in een ware kapitalistische samenleving. Wouter Bos is de foutste fascist (of collectivist, hoe je het ook wilt noemen) in dit verhaal. Anti-kapitalisten zijn het allemaal (ja ook die Jesse Klaver, maar dat is een communist).

tipo | 08-04-15 | 11:56

Slingelandt hield wel Dijsselbloem uit de wind, deed hij keurig.
Verder een schitterende foto.

Uw Verzekeringsadvis | 08-04-15 | 11:52

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 11:23
Ik begrijp dat je op je pik getrapt bent achter je rollator.
.
Vertel eens, hoe komt het dat al die economiestudenten, rechtenstudenten en andere (recente) pretstudies, zo goed verdienen t.o.v. de vaak briljante technici en wetenschappers in hun laboratoria? Hoe komt het dat naarmate het abstractieniveau van de werkzaamheden stijgt, de job steeds minder goed betaald wordt?
.
Is het niet eerder zo, dat je juist in de top belandt omdat je niks anders kan? Omdat je te stom bent om zelf een onderneming op te zetten of een echt vak te leren?

Boer Kini | 08-04-15 | 11:46

Je kunt toch niet verwachten dat bankiers de volgende economische crisis veroorzaken tegen een salaris wat niet marktconform is?

VerenigingVanDieven | 08-04-15 | 11:46

@Kini Nu eens de cv opdiepen van Jesse Klaver.

We weten dan dat we met gerustheid onze financieel- eeconomische toekomst aan hem kunnen toevertrouwen en dat hij bij uitstek het cv heeft om de bankiers te controleren.

J.Slavink | 08-04-15 | 11:41

persoonlijk is het mijn idee allemaal een brief mee laten nemen en wanneer izj iets stoms doen gewoon deze onstlagbrief inleveren.

Hebben zij na een maand nog geen nieuwe baan, want de heren moeten marktconform betaald worden dan kan er eventueel een nieuwe salarisaanbod gedaan worden gebaseerd op de waarde van de persoon.
Ben je meteen een af van dat arrogante gelul dat zij zo onmisbaar zijn.

dijsselbloem wil ze dit jaar naar de beurs brengen. Graag een brief erbij dat het komend drie jaar geen salaris en bonus wordt uitbetaald.

banken zijn voor een methode om mijn geld op te slaan, salarissen te betalen rekeningen over te maken. ik zorg ervoor dat er geen krediet van een bank in mijn bedrijf zit. Geleerd van mijn vader.

dolffie | 08-04-15 | 11:41

paul de vries9779 | 08-04-15 | 11:09
Helemaal mee eens. Het is grotendeels 'werk' waar eigenlijk geen mensen meer aan te pas zouden moeten komen. Ja hooguit het checken of de systemen naar behoren functioneren, maar daar zijn een paar nerds ook wel toe in staat. Die lui hebben helaas zoveel macht dat ze krampachtig zullen blijven proberen hun eigen bestaansrecht te verdedigen, incl. de bakken met geld die ze binnenharken. De grap is ook dat de enige mensen die ze nu echt nodig hebben al de nerderige actuarissen en econometristen zijn. Die moeten nog daadwerkelijk hersenen hebben en iets kunnen. Verdienen ook niet onaardig, maar de managers die de boel verklooien vangen helaas het meest.

soundwave070 | 08-04-15 | 11:41

paul de vries9779 | 08-04-15 | 11:09

Zo, een klassieke Marxist. Ga lekker in Griekenland wonen, daar zijn de marxisten nu aan de macht.
Gereguleerd kapitalsime is het enige systeem dat bewezen heft te werken. En ja, in dat systeem bestaan grote inkomensverschillen, deal with it!

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 11:23

Van Slingelandt is de verpersoonlijking van de liberale wereld. Graaien, snaaien, zakken vullen en de gewone man als vuilnis beschouwen. Meneer Van Slingelandt vergeet, zoals al die rechts-liberale uitvreters, dat zijn salaris wél afkomstig is van zowel de staatskas als de rekeninghouders bij de bank.
Zonder die donaties zou meneer Van Slingelandt nu niets zijn. Helemaal niets. Want zeg nu zelf : een bank is niets meer dan een veredelde database waarin bij- en afschrijvingen worden bijgehouden. Banken hebben ontdekt dat je daar fijn naast kunt gaan staan en lekker geld kunt afschaven van die geldstromen. Kost bijna niks, levert lekker veel op.

En dan zijn het de Van Slingelandtjes van deze wereld (en hun bewonderaars onder het borreltafelvolk) die een grote bek hebben over uitkerings- en toeslaggerechtigden.

De wereld zit raar in elkaar !

paul de vries9779 | 08-04-15 | 11:09

Boer Kini | 08-04-15 | 11:04

Als je geen hersens hebt kun je ook niet dementeren; als je je een beetje verdiept had in de materie had je geweten dat het niet over de beloning van de RvC gaat maar over de directie, en die zijn echt geen 70.

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 11:08

De CV van deze enge bejaarde staat hier:
http://www.abnamro.com/nl/about-abn-amro/corporate-governance/supervisory-board/Rik_van_Slingelandt.html
.
Jaargang 1946, dus bijna 70. De 'top' van de grote bedrijven is één groot knekelhuis, waar dementerende types hun hebzucht botvieren.
.
Waarom moeten oudere werknemers gekort kunnen worden op hun inkomen (demotie), maar maken deze grijsaards voor zichzelf een uitzondering?

Boer Kini | 08-04-15 | 11:04

Verdomme, verdomme, verdomme. In Nederland kun je alleen 'de top' bereiken als je totaal geen hersens hebt. Kijk maar naar dit totaal nutteloze, nitwitterige, arrogante kabinetje en al die opgeblazen 'bankiertjes', jong en oud. Ze hebben nergens verstand van en daarom zitten we nu met de gebakken peren. Allemaal de schuld van ons huidige belabberde onderwijs waar alles goed is als het er maar koddig uitziet op die onnozele ipadjes.

je.pense | 08-04-15 | 11:00

Vermeend was gisteren bij Nieuwsuur met Tweebeeke zeer duidelijk, en daar kon mevrouw het stokertje mee doen!
Het is een staatsbank waar de bestuurders zich nog in een andere wereld en tijdgeest vertoeven, ook gaat het niet meer op om de dreigement te uiten, dan gaan we naar het buitenland, alsof ze daar op al die Nederlandse bankiers zitten te wachten hilarisch!

lanexx | 08-04-15 | 10:53

Fuck, verkeerde draad.

Aardbewoner | 08-04-15 | 10:52

In 1993, toen we nog dachten dat in Europa in het algemeen en de Lage Landen in het bijzonder de bomen tot in de hemel groeiden, gaf een imam, in volle zogezegde vreedzame coëxistentie, al een niet mis te verstaan integratieverbod aan moslims in Vrij Nederland, toen nog niet te beroerd om zoiets af te drukken. In 2004 kwam een Pakistaanse haatbaard in het Vlaamsche weekblad Knack zeggen: 'Overal in Europa waar er moslims wonen, zijn er problemen. Dat vervult ons met grote vreugde.' Wat zouden we dus in 2015 in hemelsnaam hier nog verbaasd over zijn?

Aardbewoner | 08-04-15 | 10:51

De kern van de discussie:
- Het bedrijfsleven moet kunnen betalen wat ze willen (en moeten om goede mensen te kunnen strikken).
- Bedrijven, incl. banken, moeten failliet kunnen gaan.
- Geen bedrijf mag zo groot worden dat de overhead het moet overnemen als het bedrijf er een zootje van maakt omdat anders het system instort.

Als we deze basisregels van goed gereguleerd kapitalisme hadden aangehouden zou deze idiote jaloezie-discussie er nu niet zijn.

Big Bear Hunk | 08-04-15 | 10:51

@ J.Slavink 10:17

Het verschil is dat deze controleurs een bank niet failliet hebben laten gaan, maar juist de managers die voor het beleid zorgen.

En wanneer de controleurs proberen bij te sturen, geven de managers blijkbaar weer niet thuis, zoals gisteravond.

filibuster | 08-04-15 | 10:36

Zoals ex-secretaris van financiën Vermeend al zei: "Er heeft nog niemand gebeld uit Engeland voor onze top-talent-bankiers".

Dat was het .... | 08-04-15 | 10:35

Mooie foto, duidelijk vingertje van iemand die zijn nederlaag niet kan accepteren. Goed verwoord door Jesse overigens.

banter | 08-04-15 | 10:35

Ik mis in de standaard discussie waar men telkens dezelfde pro- en anti-argumenten gebruikt toch altijd een belangrijk onderdeel. De bankiers en hun vrindjes roepen na een tijdje altijd iets als "Ja maar als je echt minder zou gaan betalen, dan raken we al het talent kwijt aan het buitenland". Niemand vraagt dan ooit aan ze in welk land ze honderden zo niet duizenden vacatures zijn voor een horde economische vluchtelingen zoals die Nederlandse econometristen dan worden betiteld. Die zogenaamde talenten blijken vaak genoeg prutsers te zijn, dus laat dat handjevol maar lekker oprotten. Dan houden we de types die het ook voor een bovenmodaal maar niet astronomisch salaris willen doen en mss ook nog principes hebben wel hier.

soundwave070 | 08-04-15 | 10:32

@Boris die Sauertopf | 08-04-15 | 09:46
Zal me 'n klap geven.

"Eindelijk! Ze happen, die xenofobe zuurrechtse tokkies van De GeenStijl!"

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 10:32

De Tweede kamer moet nu even doorpakken. Die mening van Jesse Klaver is duidelijk maar mannetjes als van Slingelandt vegen daar natuurlijk hun reet mee af. Fopbankiers als van Slingeland die moet je in hun status pakken, waar het pijn doet.

Joris Draaksteker | 08-04-15 | 10:31

We moeten topbestuurders vasthouden heet het dan. Het soort topbestuurders dat er voor gezorgd heeft dat de ABN en ING, om er maar een paar te noemen, alleen door ingrepen van de staat overeind bleven. Dat de wereld in een ongekende crisis werd gestort. In dat universum waren kapitein Schettino en de kapitein van de Titanic vast ook topbestuurders.

Bigi Bana Boy | 08-04-15 | 10:31

@Feynman | 08-04-15 | 09:36
Die winst zou bij een bank, zeker eentje dat door de staat is overgenomen, tot in de details controleerbaar moeten zijn. Maar ja, ook dat is vloeibaar natuurlijk... Net als de lijken, tegen de tijd dat die eens uit de kast komen rollen.

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 10:26

Het is toch een staatsbank. Flikker die kerel eruit!!!

van gummigalgen | 08-04-15 | 10:26

De banken hebben voor deze regering netjes betaald, dus politici moeten gewoon luisteren.
Democratie in een kapitalitistische samenleving is gewoon te koop.
En als het je niet bevalt zul je het geldmasjientje uit hun dode koude vingertjes moeten trekken.
Maar tot die tijd... sjalom!!

baard van troje | 08-04-15 | 10:26

Als je nu mijn naam niet kikkert, zwaait er wat, stinkende kutfoet Jesse. Jesse, wat is dat eigenlijk voor een plepneem??

NACademicus | 08-04-15 | 10:25

"De afspraak was: geen bommetje en een flipperkast en happy ending voor mij, Gerrit en het bestuur"

Ben7943 | 08-04-15 | 10:21

Luister zgn politieke correct prater. Er is maar 1 god en dat ben ik.

Breakdance | 08-04-15 | 10:18

@filibuster
het verschil is dat de Kamer namens ons moet controleren.

J.Slavink | 08-04-15 | 10:17

"Goed zo, gewoon geloven en verspreiden wat meneer de eerlijke bankier zegt."
@QBert | 08-04-15 | 09:50

Niet per sé, maar als we het aan 2e kamerleden overlaten is die bank sowieso hopeloos verloren. En die luisteren weer naar 'het sentiment in de samenleving', en of een multinational die wereldwijd moet concurreren dáárbij gebaat is...

sjoost | 08-04-15 | 10:14

@ J.Slavink 9:19 en 10:02

Wake-up call 2:
Gelukkig hebben die bankiers, wel met verstand van zaken, geen beroep hoeven doen op de belastingbetaler om hun spel zonder nieten verder te spelen. Ow wacht.

filibuster | 08-04-15 | 10:11

Wat ik erger vind is dat Dijsselbloem miljarden (beurswaarde) op het spel zet voor politiek gewin. Dit soort farizeeërs moeten zo snel mogelijk uit de politiek gesaneerd worden. Maar ik durf te wedden dat de domme linkse PvdA stemmers niet verder kijken dan een bonus van 100K.

roze_bril | 08-04-15 | 10:11

Als ik de man zo hoor praten lijkt het wel alsof ABN een bedrijf is wat uit een paar man bestaat. Die andere 20.000 lijken niet mee te tellen.
Zijn zij een soort superhelden of zeer machtige tovenaars?
Misschien moeten ze eens hier naar kijken:
www.youtube.com/watch?v=PjeTTQKRfWU

JdelaT | 08-04-15 | 10:07

We moeten ons net zo goed zorgen maken over het gebrek aan kennis van zaken in de Tweede kamer. Klaver kan goed kletsen daar niet van waarom maakt hij zijn school niet af- hij lult de mavodirecteur vast wel plat?

J.Slavink | 08-04-15 | 10:02

Geld is een middel de economie te laten functioneren, dit moet je niet in handen geven aan het privaat.

GuusBert | 08-04-15 | 10:02

Te zien aan de vinger en de manier van kijken (hoofd omlaag, ogen omhoog onder wenkbrauwen: streng !) wordt hier gedreigd, geïntimideerd. De nonchalante hand in de broekzak duidt op ervaring in deze tactiek.
Waar kun je een PvdA-kamerlid mee chanteren/intimideren ?

Suggesties:
"Nog zo'n sessie en ik pak je hypotheek af en ik zorg dat je nergens mee aan de bak komt !"
"De bank, dat ben ik !"
"Wil je nog wat aan ABN-AMRO verdienen, dan moet niet weer met dit soort fratsen aankomen"
.....

Ben7943 | 08-04-15 | 10:01

@J.Slavink | 08-04-15 | 09:19

Wake-up call: In de Tweede Kamer zitten alleen maar mensen met geen enkele ervaring in welke sector dan ook. Wereldvreemde blaaskaakjes die heel soms per ongeluk iets zinnigs zeggen. Zoals Jesse van GL.

Kameroudste | 08-04-15 | 09:58

'in realiteiten van de markt die je moet willen zien'.

Meneer leg uw functie neer en laat uw critici zien hoe snel u weer een beter betaalde functie hebt en wat voor een uniek talent er verloren is gegaan voor de bank, en daarmee indirect de Nederlandse belastingbetaler.
Men wil het volgens u niet zien? Dan laat u het hen toch zien?

Russ Meyer | 08-04-15 | 09:53

Feynman | 08-04-15 | 09:03
Prachtig beschreven. Zó zou de tent moeten draaien.
Daarop doordenkend echter, krijg je dan de topsalariers die een lening gaan afsluiten op te verwachten tegoed.
Voor het afdekken van tegenvallers een mooie premie bij de topsalarisverzekering in eigen beheer en zo verder.

bodemloos | 08-04-15 | 09:52

@sjoost | 08-04-15 | 09:45

Goed zo, gewoon geloven en verspreiden wat meneer de eerlijke bankier zegt.

Jij komt er wel.

QBert | 08-04-15 | 09:50

We motten los op het orgel van deze graaiers, ze leven zeker in een ander universum ver weg van multiculti en financieele problemen.We kunnen geen goedkopere mensen vinden wat een kul dat hele systeem wat wereldwijd heerst moet op de schop beginnend in nederland en natuurlijk die snoepmazarati dozen in brussel. Het is 1 ding nooit genoeg miljoentje hier of daar echt een andere wereld. Had altijd begrepen dat de mensen op de vloer het werk doen die een dikke vinger krijgen.

Maco3key | 08-04-15 | 09:47

@Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 08:45
Femke Halsema draait zich om in haar mausoleum.

Boris die Sauertopf | 08-04-15 | 09:46

Consequentie: De goeie bankiers (en ja, die denken aan hun portemonnee) vertrekken en de abn wordt een soort derde-wereld-staatsbankje. En over 5 jaar klaagt iedereen de politiek alsnog aan.

sjoost | 08-04-15 | 09:45

De politici en de regering (onze volksvertegenwoordigers) hebben de financiële macht uit handen laten nemen door de bankiers (en Draghi). Die onherstelbare fout komt hier boven tafel. Het volk gaat dat begrijpen. Pijnlijk voor die brokkenmakers. En de oplossing? Belastingverhoging voor al die mensen die niet zelf hun bonus en inkomen kunnen bepalen !!
Nooit was het vooruitzicht somberder.

nederburger | 08-04-15 | 09:45

Het universum van Klaver lijkt me ook heel erg: iedereen een windmolen in de tuin, veeeel belasting betalen, er kunnen nog veel- meer- Afrikanen bij, Europa vooruit, de hele dag moeten luisteren naar Klaver etc. etc

J.Slavink | 08-04-15 | 09:44

Toch blijft me verbazen hoe kort - zelfs hier - het geheugen van de gemiddelde reaguurder is. Voor zover ik me kan herinneren was het namelijk niet zo dat ABN AMRO omviel, maar dat het werd opgevreten door een groepje banken met daarin o.a. Fortis en RBS. Vervolgens verslikte Fortis zich, zakte door zijn hoeven en werd door een socialist met andermans geld voor 3x de reële waarde van een groepje Belgen gekocht. Op die rokende puinhopen van Fortis en met een héél klein stukje terugveroverd ABN werd vervolgens een compleet nieuwe bank opgezet, waarbij diezelfde socialist met wederom andermans geld de vrije hand aan Gerrit Zalm gaf om de beste mensen binnen te halen - zelfs vergoedingen dicht bij de 1 miljoen per persoon belovend. En hoe héérlijk typisch PVDA om vervolgens de vermoorde onschuld te spelen en te gaan miepen als de betrokken mensen dan ook daadwerkelijk om dat geld vragen.....

(On)gezond verstand | 08-04-15 | 09:42

Trouwens dat overeind houden van banken door de belastingbetaler moet je ook ruim zien . De staat was er immers als de kippen bij om de bank te nationaliseren. terwijl men nog in onderhandeling was met een overnamepartner ! Speelde hier soms eigenbelang/ politieke belangen? De natte droom van elke communist socialist nl het nationaliseren van banken?! Nu de socialisten van vvd en pvda met hun tengels aan de huizenmarkt zitten (lagere maximale hypotheek op inkomen, staat bepaald wat voor hypotheek je hebt en mag en welke vorm/soort, lagere hypotheek op woningwaarde etc) zijn de huizenwaardes met tientallen miljarden gekelderd. Dat gaat dus ten koste van ons burgers met een eigen huis en hypotheek, waarvan volgens Rutte er niets meer zou veranderen aan de hypotheekrente aftrek ! En dat verhaal van die zg luchtbel is ook kul. Prijzen in bv zwitserlang, london, vancouver, hongkong singapore zijn vele malen hoger en daar is ook geen hypotheekrente aftrek etc. Nog steeds actueel: Eventually socialists run out of others people´s money..

Eric Peter3348 | 08-04-15 | 09:41

en kijk is naar die opgepompte beurzen .. die 'aangewakkerde' inflatie .. die opgekochte rommel obli's.
winst winst winst .. dat bonusfeestje gaat nog heel lang door.
het zal een hele 'harde landing' worden ..

(c)ZWITSUL | 08-04-15 | 09:41

Mijnheer Slingelandt, als een medewerker bij u komt en zegt dat hij meer wil verdienen omdat hij in het buitenland ook meer kan verdienen, wat zegt u dan? Juist... vertrek jij maar lekker naar het buitenland dan. Voor jou 10 anderen die graag je baantje over willen nemen.

Bankbestuurders, doe wat u uw medewerkers verteld. Als je het ergens anders beter kunt krijgen, doe dat dan vooral. Val mij (ons) er niet mee lastig.

Gaz21 | 08-04-15 | 09:39

Behoorlijk wat socialisten en Gutmenschen in de panelen vandaag. Doet me goed.

OT: Niemand zou meer dan een ton netto moeten verdienen, dan hebben we het allemaal goed.

Igor Putkin | 08-04-15 | 09:37

Van Slingelandt legt het Klaver nog één keer uit: Het zijn onze klanten die jouw belastingcenten betalen... dus per saldo hebben wij geen geld van jullie ontvangen, maar worden wij door onze trouwe vastgeketende clientèle gesteund.

Direct Alpha | 08-04-15 | 09:37

'In mijn universum staan alle wetten aan mijn kant!'

Einde van de Domheid | 08-04-15 | 09:37

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 09:30
Nou het probleem van een simpele winstuitkering is dat je die winst kunt maken door strafbare feiten te plegen, boekhoudkundig een beetje te spelen door essentiële kosten voor je uit te schuiven en winsten naar voren te halen en door te hard te onderhandelen met je zakenpartners ervoor kan zorgen dat die volgend jaar een ander nemen.

Niets is zo vloeibaar als de winst, vooral als je als bestuurder die kunt sturen. En daarmee je eigen uitkering. Het ENIGE wat daar misschien tegen helpt is de simpele winstuitkering over 2014, uit te smeren over 2015, 2016 en zo verder zodat als in 2016 de lijken uit de kast beginnen te rollen het feestje voorbij is.

Feynman | 08-04-15 | 09:36

Feynman,
Slop hoor, je prààt niet eens over een malus!

Einde van de Domheid | 08-04-15 | 09:36

Ella | 08-04-15 | 09:19
Nee, dat kunnen ze niet en dat willen ze niet. Ze betonen spijt voor de 'ophef'. niet voor de daad. Ze hebben schijt aan een wereld die gelooft in reële waarde en morele waarde. Ze creëren virtuele waarde. Ze zijn God.

Schoorsteenveger | 08-04-15 | 09:35

"Kijk vrind, daar is het bordje met 'uitgang' erop"

een_mike | 08-04-15 | 09:33

Als die smerige graaiers net als elke dief een gevangenisstraf zouden krijgen is het snel afgelopen met die grote bek

Toontje-lager | 08-04-15 | 09:33

Petor R. de Vries wist dit overigens allemaal al lang. Hij is fel gekant tegen bonussen, als die niet voor hemzelf zijn.

Vraag maar aan @Ikwasinharen en @Svennusmax.

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 09:32

@Feynman | 08-04-15 | 09:24
Er gaat m.i. toch echt nog te veel vanzelfsprekendheid vanuit. Maar misschien is het een eerste (logische) stap...

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 09:30

Kun je zien hoe extreem linksch de PVV adepten hier op GS zijn als het om geld gaat. De Tweede kamer is 2012 akkoord gegaan met de beloning van de top van ABNA. De bonus van 3ton werd vervangen voor een verhoging van het vaste salaris van 1 ton. Nu zitten onze linksche kamerleden (incluis de PVV) te huichelen alsof ze "es nich gewust haben". Allemaal om het volk te paaien.

Fisccon | 08-04-15 | 09:29

@arlen | 08-04-15 | 09:12
Als VISA, PayPal etc failliet gaan, dan krijgen de bazen daarvan helemaal niets. Gevangenisstraf misschien. Daar zit in ieder geval nog een vage koppeling tussen prestatie en beloning. Bij ABN is er 30 MILJARD belastinggeld in gepompt om een bedrijf van 15 miljard over te houden. Dan zijn deze graaiers dus verantwoordelijk voor een zwaar negatief rendement, een verlies van 15 MILJARD! Hoe durven ze in vredesnaam een dergelijk verlies als 'topprestatie' neerzetten? Hoezo is dat een salarisverhoging waard??

Die bankiers mogen van mij best een goede boterham verdienen, en daar mag zelfs kaviaar op zitten als de resultaten goed zijn. Maar ze nemen nul komma nul persoonlijke verantwoordelijkheid als er verlies gedraaid wordt. Passen zij het tekort even bij? Dan zijn het kerels. Nu komen ze alleen halen, halen, halen, en als het mis gaat 'nemen ze hun verantwoordelijkheid' door met nóg een zak geld op te stappen. Daar is geen enkel begrip meer voor op te brengen. Deze lui moeten wegens wanbeheer persoonlijk uitgekleed worden, niet meer en niet minder.

marcoplarco | 08-04-15 | 09:28

Jesse Klaver wordt verteld dat hij gauw moet dimmen, anders maakt hij geen kans in de goudgerande baantjescaroussel waar de brave politici normaal hun slaafsheid aan het grote geld kunnen verzilveren.

Guy Veropzoudten | 08-04-15 | 09:25

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 09:22
Dat stel ik ook voor, eentje die steeds langer wordt uitgesteld naar mate de hoogte en eentje die om drie verschillende redenen alsnog kan komen te vervallen.

Feynman | 08-04-15 | 09:24

Schoorsteenveger | 08-04-15 | 09:07

Een bonusplus voor de perfecte analyse.

De Vrijlansier | 08-04-15 | 09:23

@Feynman | 08-04-15 | 09:03
"Nog te ontvangen bonussen komen automatisch te vervallen bij strafbare feiten zoals omkoping, fraude en kartelvorming... (...) "

Probleem is dat die witteboordencriminaliteit zo ongeveer de nummer 1 misdaad is met de laagste pakkans. Plus de zekerheid dat niemand je verlinkt, omdat zo'n beetje iedereen betrokken is.

Ik zou voorstellen: een simpele winstuitkering. Profiteren van het succes van je bedrijf, waar je zelf iets aan kunt doen.

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 09:22

@arlen | 08-04-15 | 09:12
Wat gebeurd er als ApplePay falliet gaat? Dan gebeurd er NIETS! Geen enkel land dat dan denkt die moeten we redden. Hier wel, dat is het verschil. Hier betaal ik voor de fuck-ups die men bankiers noemt.

MarcS | 08-04-15 | 09:21

@Cuyahoga | 08-04-15 | 09:08
Inderdaad miezerige Nijenrode mannetjes,die gewoon weer in de voetstappen van hun voorgangers willen stappen en dat terwijl de wereld schreeuwt om een generatie praktische idealisten die nu eens eindelijk de shitzooi van de boomer generatie kunnen gaan puinruimen....

arretje | 08-04-15 | 09:20

Het is toch wel het failliet van GL dat een snotneus van 28 zoveel spreektijd krijgt. Hebben ze daar geen ervaren politici?

subsidistan | 08-04-15 | 09:19

Slechte zaak dat in de tweede kamer vrijwel geen mensen zitten met ervaring in de financiële sector.

J.Slavink | 08-04-15 | 09:19

€30.000.000.000,00 is er door de belastingbetaler in de AbnAmro gestoken.
De AbnAmro is gehalveerd en nu nog maar €15.000.000.000,00 waard.
Kunnen die GeldDuivels annex HufterAmbtenaren die bij de AbnAmro de baas spelen hun hebzucht een beetje intomen?

www.google.nl/search?newwindow=1&...

Ella | 08-04-15 | 09:19

@Cuyahoga | 08-04-15 | 09:08
Hoezo moeten bankiers van jou kunnen rekenen? Negatieve saldi bestaan immers niet! Of ze gaan als min de boeken in en als dat te lang duurt vraag je moedertje staat om even bij te springen. Dus min, worteltrekken etc. allemaal onzin. Alleen + telt en dan m.n. in hun eigen salaris

MarcS | 08-04-15 | 09:18

Een passend citaat van Nixon voor Dijsselbloem.
"Ik heb niet gelogen. Ik zei dingen die later niet waar bleken te zijn".

Zoals:
www.youtube.com/watch?v=kzbGhJQfrm0

FrWi | 08-04-15 | 09:18

Zouden de belastingbetalende burgers die deze meneren en hun bank overeind hielden eigenlijk bij beursgang van voornoemde bank een dividend, dan wel bonus uitgekeerd krijgen?
Hmmm. *Peinzend over kin wrijft*

De Vrijlansier | 08-04-15 | 09:17

@Daalder | 08-04-15 | 09:14
Hijs goed.

sjoost | 08-04-15 | 09:17

Dit land is ernstig ziek, zolang zo'n figuur als Slingelandt graait en iemand een snotneus noemt mag hij wat mij betreft op straat leven.
Natuurlijk wil iedereen geld, maar het besef is in de onderste la genomen dat dit al riant is. Meer, meer meer... Judaspenningen.

Implant | 08-04-15 | 09:16

Dus als je miljarden euro's overheidsgeld verbrandt bij beursgang 'verdien' je extra inkomen, omdat 't een goede prestatie is?!

FrWi | 08-04-15 | 09:16

het zijn en blijven parasieten die leven van de arbeid en productie van anderen. Zelf dragen ze niets bij aan de welvaart.

--sql error-- | 08-04-15 | 09:15

@ad melkert | 08-04-15 | 08:51
3 talen, geen van allen goed ..... de treurnis.

MarcS | 08-04-15 | 09:15

Je bent sowieso immoreel bezig als je een salaris boven de balkenende norm accepteert. Je bent helemaal walgelijk als je zoals deze staatsbankiers ook nog gaat verdedigen dat je buitenproportionele salariëring gerechtvaardigd is. Bah, bankiers! Ik word er kotsmisselijk van.

Coenass_ | 08-04-15 | 09:14

@Cuyahoga | 08-04-15 | 08:50
Klaver praat en praat en praat en praat en praat .... oud Iers gezegde: "Als je maar genoeg praat, is het onvermijdelijk dat je de waarheid af en toe raakt"

MarcS | 08-04-15 | 09:14

De bazen van Visa,Pay-pal( ook de niet oprichters),Applepay,Google straks en BlackRock verdienen vele malen meer dan Abn topmannen,maar daar is geen ophef over.Typisch een gevalletje Nederlandse hypocrisie de buurman mag geen grotere auto hebben,maar die van drie blokken vederop wel.Ik begrijp wel waarom mijn vrienden allemaal in het buitenland werken dan in dit derderangs kennisland.Die bank kan het best zo snel mogelijk naar de beurs.Door de politieke druk en andere linkse krachten(media) is het veel te log(te veel bestuurslagen) en te duur(veel te veel personeel) om weerstand te kunnen bieden aan welk algoritme dan ook.Het wordt een 2de KPN.Als door structurele maatregelen zoals personeel ontslaan bonussen niet meer mogen, dan rem je de wil tot hervormen.

arlen | 08-04-15 | 09:12

DE VRAAG is weer eens niet gesteld: Hoeveel aanbiedingen heeft u van buitelandse banken ontvangen om voor meer bij hen te komen werken ????
Ze zitten er allemaal nog, dus het zal wel niet storm zijn gelopen om dat "nederlandse talent" weg te lokken.

louis6227 | 08-04-15 | 09:11

Nou heb ik het niet zo op Groenlinks, maar die seniele ouwe zak past enige bescheidenheid. Immers dat assertieve vingertje had hij beter kunnen opsteken toen de voorstellen tot salarisverhoging op tafel kwamen, of de briljante "bankproducten" werden voorgesteld, of... Toen het er toe deed. Toen het leed van honderduizenden gewone consumenten, werknemers, burgers voorkomen had kunnen worden. Nee, trap die lul maar gewoon het bejaardenthuis in, met de 48-uurs luierservice.
.
Jammer ook. In 1929 hadden veel van die mannetjes nog de eer om van een gebouw af te springen. Nu staan ze met het vingertje omhoog in de huis van de democratie...

Parel van het Zuiden | 08-04-15 | 09:10

@ BLR | 08-04-15 | 08:48

precies! Terugbetalen tot de laatste cent en dan pas beursgang. Of een constructie dat de bank blijft betalen aan het Nederlandse volk tot de schuld is ingelost.

ik ben nog steeds voor een referendum over de beursgang, het is ONS geld, en niet van 'de bank'.

De Treinende Rechter | 08-04-15 | 09:08

Gisteren ook nog een klein stukje Pauw gezien.
Daar zat de volgende generatie bankiers.
Of bancairs, zoals ze hetzelf noemden.
Wat Nijenrode- en economiestudentjes die denken dat ze gods gift voor de economie zijn.
Nijenrode, er zullen ongetwijfeld goede mensen op die school zitten, maar iedereen zit daar alleen omdat hun ouders uit de carrousel komen en/of geld hebben.
En het baantje wat ze straks krijgen, krijgen ze niet omdat ze wat kunnen, maar omdat ze een kruiwagen hebben.
Ik vond het stuitend, de arrogantie van die melkmuilen, waarvan voor sommigen de vraag: "wat is de wortel van 36?" al grote problemen oplevert.
Zie daar de bancairs van de toekomst, die zijn nu al lang het contact met het gewone universum kwijt.

Cuyahoga | 08-04-15 | 09:08

"Realiteiten van de markt die je moet willen zien".
De financiële wereld in een notendop. Gisteren bij Pauw een zootje toekomstige bankiers, geen haar beter, nu al halsreikend uitziend naar geld en macht, naar ongebreideld kunnen roeren in de potten met virtueel goud.
"Realiteiten van de markt die je moet willen zien".
Bankiers doen niet in realiteiten maar leven in een virtuele wereld waarin kapitaal geheel is losgekoppeld van reële waarde, waarin gespeeld wordt met gecreëerd geld en met derivaten van derivaten van derivaten.
"Realiteiten van de markt die je moet willen zien".
Bankiers zien enkel wat ze willen zien, en moraal zien ze niet, daar zijn ze blind voor.

Schoorsteenveger | 08-04-15 | 09:07

Het enige wat echt zin heeft is om te stemmen met je voeten. Wij hebben al onze ABN AMRO rekeningen opgezegd.

i-Wonder | 08-04-15 | 09:07

Mijnheer Slingelandt, we weten dat we u absoluut niet kunnen missen voor het financieel welzijn van ABN Amro, maar we gaan het toch proberen..

RAUS!!1!

marcoplarco | 08-04-15 | 09:06

De Groenlinkse snotleus krijgt te horen wat hem te doen staat, als hij later ook een oud machtig mannetje wil worden dat duurzaam in een Groenlinks paleis woont. Op prettige afstand van de te erge multiKul.

Jan Passant mk2 | 08-04-15 | 09:06

Zo moeilijk is het niet.

Eerste ton pas na een jaar uitkeren, tweede en derde na twee jaar, vierde t/m zevende na drie jaar en zo verder. Nog te ontvangen bonussen komen automatisch te vervallen bij strafbare feiten zoals omkoping, fraude en kartelvorming, bij betalingsonmacht zoals surseance van betaling, faillissementen en overheidsreddingen en bij gebrek aan een duurzaam karakter van de geleverde prestatie zoals massale ontslagen, gedwongen verkoop bedrijfsonderdelen of gebrek aan duurzame winst.

De bonus moet pas gestort worden als de nummeratie commissie met het voordeel van een goede blik achteraf objectief de kwaliteit heeft kunnen vaststellen en zich niet hoeft te laten leiden door de voorgespiegelde waan van de dag van het te belonen bestuur. De bonus moet vervallen als achteraf blijkt dat de kluit belazerd is, korte termijn target behaald zijn ten koste van de kern van het bedrijf of het bedrijf het geld nodig heeft om te overleven.

We hebben immers bestuurders nodig met de gave dat bedrijven honderden jaren blijven groeien, in plaats van gemiddeld iedere zeven jaar failliet gaan.

Feynman | 08-04-15 | 09:03

Nooit gedacht dat ik het nog eens volmondig eens zou zijn met een groenlinks politicus.

Ik stel een salaris maximum voor van 1,5 ton, zolang nog niet alles terugbetaald is aan de staat. Dat lijkt me ruim voldoende, wil je meer verdienen, dan vertrek maar lekker naar Londen.

Ronman2k | 08-04-15 | 09:01

Helaas doen bankiers niets wereldvreemd. Zo zit dit fucking systeem in elkaar en daar moet u en ik het mee doen.

deEerlijkeLeugenaar | 08-04-15 | 09:00

Eerst de boel naar de kloten helpen en voor die wanprestatie nog een graai in de pot doen ook. De Nederlandse staat had in eerste instantie al die faalhazen eruit moeten trappen. Je moet dat vingertje naar jezelf wijzen Slingelandt, daar ligt de fout, bij jou en je graai kornuiten en bij niemand anders.

Boy Cot | 08-04-15 | 08:59

Hier eerst een heel verhaal dat ik ook tegen die graaibonussen ben.
Aan de andere kant vraag ik me af of al die incompetente betwetertjes die alleen maar willen scoren voor politiek gewinen ook eens leuk willen meebankieren, die bank daarmee nu niet aan het verstikken zijn zodat we straks helemaaaal niks meer over hebben...

sjoost | 08-04-15 | 08:59

Jesse wil zo graag zelf zijn graaihandje in het Europese Parlement ophouden..... Tot die tijd doet hij net of hij een hart heeft.

ikdenkwat | 08-04-15 | 08:58

Hoe krijgt dat bankdirectiepersoneel het eigenlijk voor elkaar dat hun salariseisen serieus worden genomen? Hebben zij een wereldwijde vakbond van bankdirecteuren die voor de deur komen demonstreren als ze hun zin niet krijgen?

simpelman | 08-04-15 | 08:56

@BLR | 08-04-15 | 08:48
Vind het nogal lastig om me daarbij neer te leggen. Het is een internationaal wereldje undso, maar de verandering mag best beginnen bij een door de belastingbetaler geredde bank.

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 08:56

Hier heeft de Jesse dus gelijk en hij verwoordde het uitstekend. Rijkman-Groeninken van belastinggeld is bij de beesten af.

dubbert | 08-04-15 | 08:53

Als van Slingelandt niet wil snappen dat hij simpel ambtenaartje is en moet luisteren naar zijn bazen, staat het hem vrij te vertrekken.

filibuster | 08-04-15 | 08:52

Bekijk de aflevering van Pauw eens (gisteravond) met die JOVD-Toekomstige-bankgraaiers. Ook zij leven met een graai-DNA. Gesponsord door hun (bank-) ouders om blindelings te blijven graaien. Wordt tijd dat Nijerode en Erusmus deze kinderen leren hoe de maatschappij echt in elkaar zit. Bedroevend en lachwekkend.

Kamervraag | 08-04-15 | 08:52

@eerstneukendanpraten | 08-04-15 | 08:47
Hehe. Toch goed dat we 't eens zijn.

Want wat een griezelig eng wereldje is dat bankiersleven. Momenteel wordt de straat hier, bij mij, omgeploegd en herbestraat. Door potige kerels die om 7uur al begonnen en er misschien 2k voor vangen per maand; er een verneuqte rug aan overhouden.

Die bankiers steken hun rotpoten pas uit als ze er fukking tonnen voor krijgen.

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 08:52

"Maar zonder bonussen kunnen we toch nooit goede bestuurders vinden?"

Als je dan kijkt naar de gelederen van GroenLinks, SP en PvdA, kan je in dat argument nog wat vinden ook.

kapotte_stofzuiger | 08-04-15 | 08:52

Wees nou voorzichtig met al die allerhoogste alwetende Goddelijke banktop-supertalenten die wij absoluut niet kunnen missen. Anders is er maar één optie: de totale afgrond.

Fijnstoffer | 08-04-15 | 08:52

Intens misselijke man die Slingelandt. Die willens en wetens gewoon lekker tralala en Fuck you roepen tegen degenen die er voor gezorgd hebben dat ze sowieso nog een dak boven hun hoofd hebben. De enige straf die voor dit soort mensen dan nog helpt is ze per direct uit hun statusfunctie zetten (redenen genoeg). Dit zijn zijn de immorele Ton Hooimaijers van de bancaire wereld, die te lang hun eigen sprookje handen en voeten mochten geven. Do is de Bahnhof.

ad melkert | 08-04-15 | 08:51

Wanneer zout die hele generatie eens op?

Muggenmepper | 08-04-15 | 08:51

Same here, nooit gedacht dat ik het nog ooit met Klaver ergens over eens zou zijn.
Nou dit dus.

Cuyahoga | 08-04-15 | 08:50

Intens misselijke man die Slingelandt. Die willens en wetens mijn financiele gewoon lekker tralala en Fuck you roepen tegen degenen die er voor gezorgd hebben dat ze sowieso nog een dak boven hun hoofd hebben. De enige straf die voor dit soort mensen dan nog helpt is ze per direct uit hun functie zetten (redenen genoeg). Dit zijn zijn de immorele Ton Hooimaijers van de bancaire wereld, die te lang hun eigen sprookje handen en voeten mochten geven. Do is de Bahnhof.

ad melkert | 08-04-15 | 08:50

Walgelijke oude mannetjes, die bankiersgraaiers.

Muggenmepper | 08-04-15 | 08:50

.. hoe gaat het overigens met de grote socialistische voorganger Wouter Bos? Heeft hij het een beetje leuk bij zijn nieuwe werkgevers? En Wim Kok dan?

Jan Passant mk2 | 08-04-15 | 08:50

Zie ze staan, de vervelende snotneus en de arrogante bankier. Samen verzieken zij het land.
Gewoon, omdat het kan.

Jan Passant mk2 | 08-04-15 | 08:48

Gezeur allemaal. Er moet niet gekeken worden naar de bonussen, maar naar die idioot die ABN AmRo zo snel mogelijk naar de beurs wil brengen. Zorg nou eerst dat alles terugbetaald is middels dividend en ga dan naar de beurs. Lekker belangrijk dat de directie een dikke beloning krijgt, zo werkt het nou eenmaal. Dat half Nederland klaagt omdat ze te lui zijn om te gaan werken is dan maar zo.

BLR | 08-04-15 | 08:48

Rik van Slingelandt heeft 150 bazen. Nou is ie naar één van die bazen aan het happen. Dat hoeven de meeste werknemers echt niet te doen.

goedverstaander | 08-04-15 | 08:47

@ fipo

Was van plan ook iets in die trant te posten maar je was me voor.

eerstneukendanpraten | 08-04-15 | 08:47

Ik had niet verwacht dat een GroenLinks-kamerlid nog eens zou verwoorden wat ik van iets vind.

Driewerf Hoezee | 08-04-15 | 08:45

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken