Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ANALYSE: 'Lubitz liet een ‘positieve nee’ horen'

saarloosmerle.jpgWat een dolzinnige column heeft Simone van Saarloos in de NRC geschreven vandaag. Wie? Zo'n NRC Voorbijwaaimeisje met een hoog 'bloemtjes in je haar' steampunk/techno-festivalvibe om haar heen. Het type dat zich profileert als feminist, maar dan constant feminisme en narcisme door elkaar haalt. Feminisme zolang het leukleukleuk en gezellie is, maar zwijgt zodra het over vrouwenrechten in bepaalde culturen van een zekere religieuze persuasie gaat. Die Simone van Saarloos. Normaal valt niet op hoe 'huh, wtf' het wereldbeeld van zo'n meisje is, totdat ze ineens dingen gaat zitten duiden die maatschappelijk breed gedragen worden. In tegenstelling tot het Sesamstraatfeminisme waar ze zich normaal op laat voorstaan. Dan blijken haar argumenten ineens te fnazelen als de pijpen van de skaterbroek. Laten we haar filosofische duidingscolumn over bewuste brokkenpiloot Andreas Lubitz eens door de GeenStijl Bullshitscanner heen trekken. Waarschuwing: we zijn geïrriteerd, dus het is veel tekst. Lubitz liet een ‘positieve nee’ horen SvS: We kunnen het niet geloven. Ineens leek zelfdoding op het spoor een sociale daad. Ochtendspitsvertraging is irritant, maar niet dodelijk. Acht dalende minuten voelden 149 mensen hun wil om te leven explosief groeien. GS: Uhm. Nee. Er was niemand die dacht dat jezelf voor een trein gooien een sociale daad leek. Dat is hetzelfde als reageren op die door ISIS in de fik gestoken Jordanese piloot door te zeggen dat onthoofding ineens een medemenselijke daad lijkt. En we kunnen het trouwens wel geloven, want het is gebeurd. Er zijn bewijzen voor de crash van GermanWings. Nu is de realiteit van de echte wereld wel vaker lastig te bevatten voor NRC-meisjes die weinig buiten de Ring van Amsterdam en dus met echte mensen in aanraking komen, maar toch. SvS: Er worden verklaringen gezocht voor het gedrag van co-piloot Andreas Lubitz. Maar alle verklaringen zijn op het voorkomen van herhaling gericht, niet op begrijpen. Het is niet vreemd dat we zo’n zelfmoordaanslag willen voorkomen, maar misschien is het gehaaste overslaan van werkelijke inleving wel precies waarom soortgelijk geweld weer zal gebeuren. GS: WTF zegt Simone hier nu? Om iets te voorkomen, moet je het begrijpen. Hoe denk je anders ooit iets te voorkomen? En hoezo denkt Simone als enige met een begripvolle verklaring te komen zonder 'gehaast overslaan van werkelijke inleving'. De arrogantie. 'Mijn verklaring zal alles begrijpbaar maken, want ik heb me als enige maar liefst een week lang echt ingeleefd in Andreas Lubitz'. SvS: In De vermoeide samenleving stelt de Duits-Koreaanse filosoof Byung-Chul Han dat de vele depressies en burn-outs worden veroorzaakt door een overmaat aan positiviteit: „Yes, we can, is de ultieme formulering voor het positieve karakter van de prestatiesamenleving.” Er is geen ruimte voor negativiteit: wie even niet kan, is een kneus. GS: 'Als je Duits-Koreaanse filosofen nodig hebt om je punt te maken, ben je af', aldus de Spaans-Vietnamese essayist Suk Mi Albondigas. Sowieso, de enige Han die wij ooit zullen quoten is Han Solo. Een groot gedeelte van de Europese bevolking doet gewoon zijn werk, geniet van zijn familie en sociale leven, is niet mateloos ambitieus en heeft dus helemaal niet te kampen met een prestatiesamenleving. Maar ja, die wonen allemaal niet binnen de ring van Amsterdam. SvS: Ook schrijft Han hoe het leven tegenwoordig „radicaal vergankelijk” is. Het werk dat we doen is alleen bedoeld om in beweging te blijven, om de verlangens van het lichaam met verdiende luxe koest te houden. Zelfs wie werk doet dat duidelijk op ‘opbouw’ is gericht – zoals een bouwvakker of beleidsmaker – weet dat er straks weer nieuwbouw is met nieuwe technieken, materialen, nieuwe informatie en regels. GS: Even aan een paar bouwvakkers vragen hoe ze radicale vergankelijkheid van hun werk ervaren. Nogmaals, Siem vergeet dat heel veel mensen werken als een bijkomstigheid zien dat ze in staat stelt te genieten van familie, geliefden, vrienden, sport, muziek en ander vermaak. Niet iedereen schrijft weggooicolumns, qua radicale vergankelijkheid. SvS: Onlangs vertelde een militair mij over de bouw van een volleybalveld in Uruzgan. Een paar weken later kwamen ze terug en was alles weg. Het puin dat na de plundering achterbleef, ligt er nu nog. Destructie is duurzamer dan opbouw. GS: Wel eens van piramides gehoord, Simone? En hoe valt een volleybalveld in Uruzgan te rijmen met de prestatiemaatschappij in het westen. Voor zover wij weten ligt Uruzgan niet in het westen en heerst daar niet de westerse prestatiecultuur. SvS: Of dat niet frustrerend is? „Je richt je op de leuke momenten die je met kinderen had. Het samen verven, een bal overspelen”, antwoordde hij. GS: Dus de militair zegt exact wat wij ook zeggen: het gaat niet om de prestatie, het gaat om de prima tijd die je had. Het werk is bijzaak. Maar dat begrijpt Simone dus niet. Die verwacht blijkbaar dat je volleybalvelden in Uruzgan bouwt voor de volleybalvelden. SvS: Je moet extreem geoefend zijn in bescheidenheid wil het besef van vergankelijkheid je niet tot waanzin voeren. GS: Dit besef van vergankelijkheid is al zo oud als de eerste keer dat er een menselijk hart stopte met kloppen. En waarschijnlijk nog ouder. Het enige verschil is dat meisjes zoals Simone van Saarloos en Duits-Koreaanse filosofen als Cthul-hu Han de luxe hebben om er veel te lang over na te denken. Als Simone overigens met deze column wil toegeven dat zij dus niet extreem geoefend is in bescheidenheid en dus tot waanzin is gedreven, dan nemen we al onze woorden terug en geven we haar groot gelijk. SvS: Han zegt ook dat er in de huidige westerse samenleving geen ruimte is voor ‘nee’ en woede. GS: Praat lekker over je over je eigen opvoeding, Simone. Met je 'geen ruimte voor nee'. Het hele concept van een prestatiemaatschap (zie: je eigen woorden hierboven) is dat heel veel mensen constant 'nee' te horen krijgen. Dus je redeneert jezelf in een knoop. En wat ruimte voor woede betreft, klik eens op de hashtag #OPHEF op Twitter. Verder beginnen we die Han een beetje een irritante blaaskaak te vinden. SvS: Woede is radicaal stilstaan: „het vermogen om een toestand te onderbreken”. Voor die uitzonderlijke negatieve energie is geen ruimte. GS: De Zwarte Pietdiscussie is compleet aan Siem voorbij gegaan. In de ideale maakbare samenleving van Simone is geen ruimte voor woede. In de gewone maatschappij komt woede heel veel voor, in allerlei opzichten. Dus Simone praat voor overal over zichzelf en verwart dat met de maatschappij. Net zoals ze narcisme dus vaak verwart met feminisme. SvS: Alles draait door, positief en actief. Woede wordt gereduceerd tot behapbare ‘nare gevoelens’ en het ferme ‘nee’ wordt gladgestreken doordat ‘opbouwende kritiek’ wordt aangemoedigd. Georganiseerde weerstand hoort erbij ten behoeve van het gemak: alles moet stromen. Meedoen is belangrijk. GS: Noem ons Botte Henk, maar dit is het gedeelte waar de column harder crasht dan vlucht 9525 in de Franse Alpen. En het toont ook het beperkte wereldbeeld van Simone aan. PRAAT LEKKER VOOR JE EIGUH, SIEM! Saarloos heeft op eclectische wijze een bepaald ideaal wereldbeeld voor zichzelf geschapen (met behulp van Duits-Koreaanse filosofen), haar hypothese van wat de Westerse maatschappij is er overheen gelegd en vervolgens een gammele theorie verzonnen die ze gaat gebruiken om het gedrag van Andreas Lubitz te verklaren, waarbij ze heel arrogant bepaalt dat zij vervolgens zich als enige echt heeft ingeleefd in Lubitz. Bullshit. De hele functie van deze column is dat het meer over (de intelligentie en het filosofisch vermogen van) Simone van Saarloos moet zeggen dan over Andreas Lubitz. Bewust of, nog ernstiger, onbewust. SvS: Wie niet mee wil doen, doet tegen. Niets doen is geen optie. Er moet beweging zijn. Een vliegtuig laten crashen is beweging. Lubitz liet een ‘positieve nee’ horen: een handelend nee. Dat is geen verzet tegen de prestatiemaatschappij, maar een symptoom ervan. GS: Okee. Wacht. Point of proof van wat we hierboven stelden. De hele premise van deze column is dat de lezer eindelijk eens een verklaring kon lezen waarin Andreas Lubitz daadwerkelijk begrepen wordt. Na het oeverloos hypothetisch gewauwel, met name van een aan de haren er bij getrokken filosoof voor de credibility points, is de conclusie: Andreas Lubitz is een soort halfbakken martelaar van de prestatiemaatschappij. Positiviteit made him do it! Echt? ECHT? GS: Ten eerste is dat niet eens in de buurt van 'werkelijke inleving' in de persoon Andreas Lubitz. Het is dan ook zeer arrogant te stellen dat een 020-vlindermeisje dat voor elkaar kan krijgen in een enkele NRC-column. Ten tweede hebben we geen fuck aan deze verklaring vol gebakken lucht en nooit te funderen aannames; niemand kan hier iets mee. Dit is slechts een uitermate hypothetische en simplistische weergaven van de tot nu toe bekende feiten. En ten derde, wie niet mee wil doen met de prestatiemaatschappij omdat de positiviteit allemaal teveel wordt, kan ook gewoon ambtenaar, kraker of duinwachter worden. De redenatie 'er is een alomtegenwoordige prestatiemaatschappij (aanname) -> mensen die daarin niet meegaan zijn automatisch tegen en woedend (aanname) -> -> voor die mensen en woede is geen ruimte (aanname) -> die mensen laten dus vliegtuigen neerstorten, of iets anders drastisch (aanname)' is echt te infantiel als je daadwerkelijk een verklaring zoekt voor het gedrag van Lubitz. Dan zouden er veel meer vliegtuigen neerstorten, bankiers van flats springen en chirurgen operatiekamers vergassen. Lubitz is de uitzondering en Simone forceert hem tot een algemene theorie. Een theorie die wellicht klopt in haar hoofd, maar nauwelijks raakvlakken heeft met het grootste gedeelte van de mensen in de westerse maatschappij. SvS: Hoe harder er wordt gewerkt – geharkt en gestreken – om het negatieve actief te bestrijden, des te harder zullen de ‘positieve nee’s’ klinken. GS: Jo, Siem, chill the fuck uit. Dit moet klinken als een onheilsprofeterige waarschuwing, maar klinkt als het dreigement van een snel radicaliserende persoonlijkheid. GS: Deze laatste proclamatie is alleen een waarheid in de infantiele fladderwereld van Simone van Saarloos. In de realiteit zijn intelligente en praktische mensen gewoon bezig met logische verklaringen vinden voor het uitzonderlijke gedrag van Andreas Lubitz en de oorzaken die hem in staat stelde dit te doen. Uitzonderlijk, omdat dit nauwelijks plaats vindt en dus niet veralgemeniseerd kan worden tot 'de druk van de positivistische prestatiemaatschappij made him do it'. Zodat we kunnen proberen dit in de toekomst te voorkomen. Wat een stuk nuttiger is dan met pretentieuze holle frasen je boekenlijst op arrogante quasi-filosofische wijze proberen te etaleren over de rug van 150 doden. Oftewel, wat betreft dit schrijfmeisje: Oh, turn it off! Turn it off... Off! Turn it..." [muffled scream] "...off!

Reaguursels

Inloggen

Stormmaggedon:

Laagheid ten top. Eerst mensen uitlokken tot discussie en als je niets meer in te brengen hebt ga je ze belachelijk maken. Tja slechte verliezer.

Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 20:26

@Cuyahoga | 03-04-15 | 23:45
Fittie? Ik heb geen fittie met dergelijke religieuze mafklappers. Ik kan er alleen maar om lachen. Dat soort malloten is niet serieus te nemen. Ik lees dat meneer de jezusfanaat wanhopig mijn aandacht wil trekken en daarmee een soort van erkenning wil hebben.
Daar heb ik geen tijd en energie voor over. Die besteed ik liever aan nuttige zaken dan te proberen dergelijke geesten die helemaal dichtgetimmerd zijn met religieuze waandenkbeelden iets bij te brengen. Dat is een totaal zinloze exercitie. Negeren is beste optie.

Stormageddon | 04-04-15 | 16:08

Volgens mij heeft ze gewoon een goede beurt nodig. Als je je mond vol hebt kun je ook niet zeuren!

Dhr. de Wit | 04-04-15 | 14:54

Laat het aan Kwit over om de plank mis te slaan, hoor. Wat die meid hier zegt is helemaal zo gek nog niet. Ze haalt ook een erkende bron aan, dus het is ook niet zomaar gewauwel. OK, ze brengt het een beetje gevoelloos, maar GeenStijl lijkt me wel de laatste plek om te gaan lopen janken over een gebrek aan tact. Het enige wat ik er op kan aanmerken is dat het om een aanname gaat. We weten niet waarom die Lubitz het heeft gedaan. Wellicht is het gewoon een spontane actie. Dat zijn veel zelfmoorden namelijk. Daarom is bijna iedereen die een poging overleeft, daarna superblij dat het "mis" is gegaan. Het is een opwelling.

Als die meid stuk wilt maken, pak dan één van haar stukjes die ook echt dom is. Want dit is gewoon pseudo-verontwaardigd gelul in de marge.

Piet van het Padje | 04-04-15 | 13:35

Lijkt mij een typisch D66 meisje die meent dat alles met kennis op te lossen is. De theorieën welke zij hier tentoon spreidt raken kant noch wal en zijn idd een waanbeeld. In haar cocon leeft de wereld zoals zij hem leeft maar hij is heel anders. 1 Of andere wazige Filosoof moet haar denkbeelden bekrachtigen want ze weet zelf niet zie zij is en zoekt bevestiging bij de filosofische wetenschap. Zij komt op mij over als een grouppie van deze filosoof. Heel erg raar dat een zich zelf hoog aanslaand dagblad dit plaatst.
Knettergek dus!

Toetsiemonster | 04-04-15 | 11:42

Had Simone met haar hele familie ook in dat vliegtuig willen zitten???

meneer Q | 04-04-15 | 11:29

Meisjes als Simone v S. hebben geen fuck te doen in zinvol opzicht. En daarom schrijven zij stukkies voor overbodige elitevodjes als de NRC. Mooi gefileerd, dat weer wel.

lekker wijf | 04-04-15 | 11:09

Quid heeft Malou van Hintum gemist. Schreef gisteren een lange ingezonden brief in de NRC dat we niet zo de nadruk moesten leggen op de depressiviteit van Lubitz. Ten eerste was dat lang gelden en was hij inmiddels genezen, en ten tweede plegen depressievelingen geen zelfmoord want daar brengen ze de moed niet voor op. En er werd maar al te gemakkelijk aangenomen dat Lubitz de dader is; daar kondn nog best heel andere verklaringen voor opduiken. Complotterende Zzionisten of zo, denk ik dan.

Synecdoche | 04-04-15 | 11:06

@lanexx | 04-04-15 | 10:35

Het houdt u geloof ik echt bezig he, wilt u er misschien over praten?

Sumato | 04-04-15 | 10:39

@Handsomeboy | 04-04-15 | 10:12

Nee, de vraag die je moet stellen is:

Kan je van Minie's ook Pino's maken, En wat als dat mis gaat, zoals recent op een hoog bergweidje in Frankrijk tot uiting spatte. En waar deze ehm... dame over schreef.

Ach, misschien een eenvoudiger voorbeeldje voor u.
Al die schapen die er destijds intrapten en naar positiviteits guru Ratelband moesten... Tjakkahh...

Sumato | 04-04-15 | 10:38

Die krant geeft wel erg vaak een podium voor die dwaallichten, volkomen wereldvreemd en vast van PvdA huize.

lanexx | 04-04-15 | 10:35

Citaat : "Er worden verklaringen gezocht voor het gedrag van co-piloot Andreas Lubitz. Maar alle verklaringen zijn op het voorkomen van herhaling gericht, niet op begrijpen. Het is niet vreemd dat we zo’n zelfmoordaanslag willen voorkomen, maar misschien is het gehaaste overslaan van werkelijke inleving wel precies waarom soortgelijk geweld weer zal gebeuren."

De veters springen je uit de schoenen bij deze puberale luchtfietserij. En dat krijgt dan kennelijk een podium in wat een serieuze krant heet.
Een eigenaardig mengsel van koffiedik-kijkerij, gebrek aan realiteitszin en kermis-filosofie.
Kortom :een poging tot diepzinnigheid strandt in en zing-zeg-luister waanzin.

daytripper | 04-04-15 | 10:18

@necrosis | 04-04-15 | 09:10
Om van een Minie een Pino te maken is het hebben van hersencellen geen vereiste

Handsomeboy | 04-04-15 | 10:12

@wakkere_nederlander | 03-04-15 | 22:01
Op het gevaar af, dat ik mezelf hier onsterfelijk (belachelijk) maak, maar dit vind ik een mooi gevonden zin. De meeste mensen, sukkelen een beetje door het leven, maar de laatste 8 minuten van deze mensen ......

MarcS | 04-04-15 | 10:05

@wakkere_nederlander | 03-04-15 | 22:06
Opstelten, thuis, over de vrijheid van mensen.
Bos / Samsom de hele rode kliek als het ging om geld voor mensen. Ze noemen het anders, socialer, 'beter', eerlijker enz. maar uiteindelijk bedoelen ze minder.

MarcS | 04-04-15 | 10:02

Het zit in de aard van de mens om verklaringen te zoeken voor iets wat men niet begrijpt. Zo zullen heel veel mensen niet snappen hoe iemand die suicidaal is, nog kan vliegen. En ook niet waarom hij überhaupt 150 mensen meeneemt in zijn dood.

Wat nogal duidelijk is, is dat het een eenling betreft. En die kan blijkbaar zo manouvreren dat hij niet opvalt. Dat is zowel heel vervelend, als eigenlijk logisch.

De zogenaamde schuld, waar moet je die neerleggen? En moet je wel een schuldige aanwijzen? Natuurlijk zal men alle protocollen doorspitten, alle verslagen van en over Lubitz. En dat is maar goed ook. Ook de sluiting naar de cockpit zal opnieuw onder de loep genomen worden. Die terrorismesluiting zal best werken, maar zoals je ziet, er is geen beginnen aan als een piloot moedwillig de deur op slot laat. Maar kun je onder aan de streep een schuldige aanwijzen, anders dan Lubitz?

Het zwarte pieten (sorry Koewinsie) zal beginnen, en daar zal men op GeenStijl aan meedoen. Evenals Blondemevrouw op twitter, die de schuld weer bij de moslims gaat leggen (zonder islam, hadden we die sluiting niet nodig etc. etc.)
Feit blijft dat de echte schuldige dood is. En dat hij 150 mensen in zijn dood mee heeft genomen. Daar hoef je geen Duits-Koreaans filosoof voor aan te halen.

BeunDeHaas | 04-04-15 | 09:59

Affijn, een dag later...
Een geestelijk al vóór publicatie overleden krantenstukkie van een beroepsvago ontleed door een patholoog anatoom met leuterkoekallergie.
En de draad die eraan vastzit is vermakelijk zaterdagochtendleesvoer. Vroeger las je dan de weekendeditie van 'de' krant, maar die tijd is voor menigeen voorbij.
Hoe zou dat toch komen?

Vertel me niet dat de maatschappij niet enorm in verval geraakt is, met welke statistieken je ook komt.
En dat er niet steeds meer idioten zonder enig normbesef rond dwalen.
bakoenin | 03-04-15 | 23:53

Het zijn brede schouders die de weelde van de individuele vrijheid kunnen dragen.
Of zoiets.
(Voor de zekerheid wel even aan mejuffrouw Van Saarloos vragen, kan zijn dat ik ernaast zit.)

De Vrijlansier | 04-04-15 | 09:56

Domme kut, gevormd door een waardeloze studie en dito leefomgeving.

Dutch_Holland | 04-04-15 | 09:52

WAT?! ik ben het met quidje EENS?!
*huilend wegrent*

3*links=rechts | 04-04-15 | 09:48

Nounou, mijn reactie weggejorist omdat ik kritiek geef op Quid's matige pennevruchten. Het lijkt de NPO wel die de Koran ziet.

caspert79 | 04-04-15 | 09:29

Goed om te zien dat er steeds meer columnisten zijn die beginnen te beseffen dat er in een prestatiemaatschappij weinig plaats voor hen is. Je meninkje opschrijven is immers geen prestatie te noemen. Wellicht dat suicide onder deze groep daardoor ietwat gaat toenemen, maar de impact op de maatschappij zal klein blijven. Deze mensen kunnen namelijk geen nuttige dingen zoals vliegtuigen besturen waarmee ze veel nevenschade kunnen aanrichten. Simone lijkt zo'n overdosis op het toilet typje. Lullig voor de concierge maar dat is het dan ook...

Parel van het Zuiden | 04-04-15 | 09:26

Meisje is dom en naïef. Maar als je je zo druk om dit soort mensen gaat maken dan blijf je schuimbekkend ranten. De wereld zit vol met dit soort idioten.

Mahatma | 04-04-15 | 09:21

@LJBrinkhorst | 04-04-15 | 09:10
Dat was meer een ontmoedigende tip.
Ik vond net een blauwe brief in de bus met daarin de mededeling dat de Blauwe Brigade mijn inkomensgegevens heeft verstrekt aan mijn verhuurder, zodat die de maximale huurverhoging kan berekenen....
Zo wil jij toch niet worden?

necrosis | 04-04-15 | 09:19

@Handsomeboy | 04-04-15 | 09:07
Neem dat je het over uiterlijk hebt. Andere hersencel mag dan ook wel...

BarneyBoner | 04-04-15 | 09:16

Een bevriende psychiater werd uitgenodigd om voor RTL een verklaring te geven van het handelen van Lubitz - hij weigerde want geestesziekte kan vele uitingen hebben en hij voelde zich (als professioneel) niet in staat om er duidelijkheid over te geven. Maar ja, als leek een beetje lekker lullen in de NRC is natuurlijk wel fijn. Saardeloos.

viejohuevon | 04-04-15 | 09:11

@Handsomeboy | 04-04-15 | 09:07
Krijgt ze dan ook een ander stel hersens waardoor ze niet meer van die bullshit stukjes typt?
*ik wil Nanninga terug!*

necrosis | 04-04-15 | 09:10

necrosis | 04-04-15 | 09:08
Dank voor de tip! Moedig voorwaarts...

LJBrinkhorst | 04-04-15 | 09:10

Waarom worden dat soort quasi intelligente bloemenmeisjes altijd zo geil van hele foute mannen?

LJBrinkhorst | 04-04-15 | 09:09

@LJBrinkhorst | 04-04-15 | 09:01
Je kan nog altijd gaan werken bij de belastingdienst, kan je je de hele dag botvieren op werkende mensen.

necrosis | 04-04-15 | 09:08

Met een ander hoofd en een ander lichaam zou ze wel lekker zijn.

Handsomeboy | 04-04-15 | 09:07

Er wordt iedere dag enorm veel van me gevraagd en dan wil ook al niemand met me dansen. Ik ben gewoon te dik. Beschik ook al niet over een vliegbevret om mijn woede op andere mensen te botvieren.
Arme ik.

LJBrinkhorst | 04-04-15 | 09:01

En dan te bedenken dat ik serieus overwoog de NRC te gaan lezen als de Azijnbode Sommer er uit zou gooien. Dan toch maar liever de stukjes van Asha Tuinbroeke op mijn nuchtere maag. Die kan je tenminste nog begrijpen.....

gamlakuk | 04-04-15 | 08:51

-weggejorist-

caspert79 | 04-04-15 | 08:40

Maar een puntje heeft ze wel. Je moet mee doen met die hele positieve hype die je overal tegenkomt anders ben je negatief en onderbreek je het proces. Maar mensen laten zich verblinden door die positieve roze wolk die ze zelf gecreeerd hebben. Strookt vaak helemaal niet met de realiteit en als die dan hard is vragen mensen zich af "waarom ik en waarom is het zo hard en gemeen?".

Zzzzooooffff | 04-04-15 | 08:37

Voorbijwaaimeisje. Hoe kom je er op. + veel.
Zou deze columniste nu een goed voorbeeld zijn van die 'intelligentsia' waar die PvdA'er het gisteren over had?

atheïstisch stemvee | 04-04-15 | 08:35

Mevrouw kan zo overstappen naar De Correspondent.

philia | 04-04-15 | 08:32

Het zal allemaal wel, maar wat ze schrijft over de druk van de positivistische prestatiemaatschappij is mooi wel waar. Er wordt je een rad voor ogen gedraaid waarvan je op je wel aanvoelt dat het van geen kant klopt, maar je kunt er niets tegen doen. Dus lopen we maar mee met de gekte.

pjisonline | 04-04-15 | 07:57

Mooi verhaal, maar wat kan ik ermee? Zo, nu de hond laten poepen!

Bukkes | 04-04-15 | 07:18

Maar ik herken dit wel hoor Siem, maar dan zonder dat hol. Ik krijg ook vaak de opmerking dat een schizofreen nooit alleen is.

Breinbrouwsels | 04-04-15 | 07:15

Toen ik dit las "... Georganiseerde weerstand hoort erbij ten behoeve van het gemak: alles moet stromen. Meedoen is belangrijk...." wist ik het. Siem had tijdens het rijgen van haar letters een flink stuk in haar hol.

Breinbrouwsels | 04-04-15 | 07:14

Zoals 99% van alle vrouwen : Aandachtzoeker. Maar dit exemplaar heeft op krankzinnigheid lijkende uitschieters

alshetware | 04-04-15 | 06:56

cult.thepostonline.nl/column/er-valt-n...

Misschien dat deze geniaal geïnspireerde psychiater binnenkort ook wel concludeert dat eigenlijk het merendeel van het nieuws gewoon geval "Tja, jammer, je doet er niets meer aan" is en alleen maar lijdt tot een over en weer gezever van kansloze lieden zoals ik die dan gaan proberen daar enige rede aan te ontrafelen.

Escovanity | 04-04-15 | 06:30

@Niedels | 04-04-15 | 02:25
Die hele "prestatiemaatschappij" is weer zo'n rare linkse frame die eindeloos wordt herhaald. Een "prestatiemaatschappij" bestond honderd jaar geleden: als je thuis acht koters en een vrouw hebt wachten op je dagloon, omdat ze anders de volgende dag niets te vreten hebben, als je twaalf uur per dag moet werken om je vaste lasten te kunnen dekken, dát is pas een prestatiemaatschappij. Hier in het Westen hebben sommige mensen het gewoon druk met hobby's, er staat verder niks existentieels op het spel.

Er is geen enkele beschaving in de historie van de mensheid waarbij een gemiddelde burger kon zeggen: "Ik blijf gezellig de hele thuis, lekker niet werken, maar ik wil wel dat mijn stamgenoten mijn eten, onderdak en hobby's voor mij en m'n gezin blijven betalen".
Nu bestaat zo'n maatschappij, waarbij degenen die nog wel werken gestraft worden door extra veel belasting te betalen, dus voor alles leven we in een socialistische anti-prestatiemaatschappij. Het enige smetje is dat de meeste autochtonen nog cultureel en evolutionair zo geprogrammeerd zijn dat ze willen werken, maar er is hier geen enkele noodzaak meer voor. De allochtonen in Nederland hebben dat overigens al beter door, daarvan zit de helft al thuis (in onze "prestatiemaatschappij", ha ha).

Zware Guy | 04-04-15 | 06:28

Jij hebt ook echt geen moeite met je gevoelens Quid.

Flipus | 04-04-15 | 05:57

@INH.30CL | 04-04-15 | 04:08
Die link,werkelijk. Ik heb wat rare linkjes gezien maar waar heb je die opgedoken? Cryptojoden???

miko | 04-04-15 | 05:10

Positief nee is als negatief ja: contradictio in terminis.

Mubbenschonster | 04-04-15 | 04:54

miko | 04-04-15 | 02:32
By far gek. Niet nipt met een tuinbroek. Dit wijf is lekker. Als je er niet naar luistert.

LibertasSimplex | 04-04-15 | 04:29

@AntiSoof | 03-04-15 | 23:35
een kokerkijker die men wetenschapper noemt? Je gaat de zaak wel heel vaak mis slaan.

miko | 04-04-15 | 04:13

@miko | 04-04-15 | 04:02
kom op... wat?,,,,broeder

INH.30CL | 04-04-15 | 04:08

@INH.30CL | 04-04-15 | 03:59
kom op zeg!

miko | 04-04-15 | 04:02

 ben het zat. maar ik kan geen islamiet of moslim de keel doorsnijden.

Al SchietjemeLevend | 04-04-15 | 02:20

volgens mevrouw kun je dat best doen in de zin van "een positieve Nee" tegen de islamitische cultuur of de prestatie cultuur, even duidelijk maken welk statement u wilt maken met een briefje zodat ze weer voer heeft voor een nieuw column(ben benieuwd wat ze schrijft als u voor de eerste keus kiest).

Natte vos | 04-04-15 | 03:59

 ben het zat. maar ik kan geen islamiet of moslim de keel doorsnijden.

Al SchietjemeLevend | 04-04-15 | 02:20

volgens mevrouw kun je dat best doen in de zin van "een positieve Nee" tegen de islamitische cultuur of de prestatie cultuur, even duidelijk maken welk statement u wilt maken met een briefje zodat ze weer voer heeft voor een nieuw column(ben benieuwd wat ze schrijft als u voor de eerste keus kiest).

Natte vos | 04-04-15 | 03:58

Typisch een laat 20ste eeuws (wan)produkt van tomeloze welvaart . Altijd alles gehad wat het hartje begeert en het incasseringsvermogen van een weekdier.Nooit echt hoeven werken of grote tegenslag gehad.

daytripper | 04-04-15 | 03:49

Typisch een laat 20ste eeuws (wan)produkt van tomeloze welvaart . Altijd alles gehad wat het hartje begeert en het incasseringsvermogen van een weekdier.Nooit echt hoeven werken of grote tegenslag gehad.

daytripper | 04-04-15 | 03:49

deze verwarde vrouw uit Amsterdam moet eens uit de grachtengordel komen en een maand of 6 écht werk doen zoals het merendeel van het volk. Ga bouwvakkers en verpleegkundigen maar eens vragen hoe vaak ze "Nee" te horen krijgen.

Natte vos | 04-04-15 | 03:46

Eerlijk gezegd vind ik het betoog net zo wazig als de weerlegging.

bintang | 04-04-15 | 03:33

simpelman | 03-04-15 | 23:27
Precies. En ik snap hem niet.
twee-palen-plus-net-weg/vernield = puin-van-destructie???
Bij puin-van-destructie denk ik aan zoiets als wat overbleef na het bombardement op Rotterdam in WO2. Of wat aan restjes nog op de museumvloeren lag toen ISIS een paar weken terug allerlei kunst aan gruzelementen sloeg.
Maar nee.
Twee palen en een net. En een jankende militair.

Weet je wat ik denk?
Het is bullshit verhaal. Zo uit de duim gezogen.
Gelul.
Of een verwarde militair.

gaffelbaard | 04-04-15 | 03:24

@Suerte Piet | 04-04-15 | 02:39
Ze ziet ze vliegen. Nu maar hopen dat ze geen carrière switch naar de KLM maakt.

miko | 04-04-15 | 03:16

Niedels | 04-04-15 | 02:51
U is de scribent?

de honden blaffen... | 04-04-15 | 02:58

de honden blaffen...
Je doet maar, maar we zijn het oneens. i agree to disagree.

Niedels | 04-04-15 | 02:51

Niedels | 04-04-15 | 02:47
Dat is nu exakt wat ik doe.

de honden blaffen... | 04-04-15 | 02:50

@de honden blaffen...
Wat een slappe klets. Ik veroordeel geweld tegen christenen. Ik ben er zelf een. Maar waarom mag iemand niet criminologisch,psychologisch of filosofisch duiden?

Niedels | 04-04-15 | 02:47

@Rot Op
Simone is ook niet van de afdeling rouwverwerking. Ze schrijft gewoon een stukje duiding en neemt de tijdsgeest in acht. Al dat sentimentele gedoe. Daar komen we ook niet verder mee. Je kan een vliegtuig klaarblijkelijk in de Alpen parkeren als je het even niet meer ziet zitten als piloot. Dat is gewoon een feit. Veroordelen en straffen heeft geen zin. Andreas L is samen met 149 anderen dood.

Niedels | 04-04-15 | 02:44

Zo te lezen heeft Simone ook haar doktersbriefjes verscheurd en de medicijnen verstopt.

Suerte Piet | 04-04-15 | 02:39

Het is natuurlijk puur toeval dat op dit moment de teller in Kenya ook op 149 doden staat.
Maar van mensen die voor een daad als die van Lubitz ook maar enig begrip kunnen opbrengen, kun je verwachten dat zij het gebeuren in Kenya als een heilbrengende daad zouden kunnen gaan beschouwen.

de honden blaffen... | 04-04-15 | 02:37

@LibertasSimplex | 04-04-15 | 02:05
Nipt gewonnen van Asha tuinbroeke bedoel je?

miko | 04-04-15 | 02:32

-weggejorist-

Rot Op | 04-04-15 | 02:31

@AntiSoof | 04-04-15 | 01:27
Je schrijft: "Boekenwijsheid toepassen op de 'reaileit' lijkt me nogal kinderachtig en niet van doorleefde wijsheid spreken. Journalistiek is dat niet juist, dunkt mij. Jornalisten moeten de realiteit onversneden mededelen. Als dat al gaat in deze dwaze wereld. 'Kennis' gebruiken om een puzzel passent te maken deugt niet, denk ik. Das nogal gratuit."

Journalisten hoeven ook helemaal geen wijsheid te spreken. Simone haalt een filosoof als bron aan, om een tragedie te duiden. Dat mag toch? Je kan de waarheid helemaal niet onversneden meedelen wanneer je het over diepe waarden en psychologische zaken hebt. Je zegt het zelf:"Als dat al gaat in deze wereld." Met de strekking van de filosoof ben ik het eens. Iedereen kan flippen, maar het model van de prestatiesamenleving herken ik wel. En een (co)piloot heeft al helemaal veel verantwoordelijkheid te dragen. Simone probeert het wangedrag enkel te duiden en haalt daarbij een filosoof aan. ze plaats de tragedie daarmee in een maatschappelijk kader. De tijdsgeest wordt in acht genomen. Een kader die eens ieders individuele en atomaire gedoetjes overstijgt. We hebben dat meer nodig. De zwarte doos is gevonden en Quid pretendeerde de witte doos gevonden te hebben.

Niedels | 04-04-15 | 02:30

@AntiSoof | 04-04-15 | 00:48
Banken zijn er al duizenden jaren. Een bekende 'bank' was bijvoorbeeld de tempeliers. Alleen hun schuldenaar nam drastische maatregelen toen hij zijn schuld niet meer kon betalen.
nl.wikipedia.org/wiki/Tempeliers#Arres...

miko | 04-04-15 | 02:29

@bakoenin | 04-04-15 | 00:43
Ooit eens een stuk gelezen van iemand die zei dat de klassenmaatschappij (en dan de duidelijke van voor 1900) voor de gemoedsrust van vele niet zo erg was.
Je wist waar je stond bij geboorte een dubbeltje,hoe slim ook werd nooit een kwartje. Nu vind iedereen door het vrije kapitalistisch systeem (en hoe raar ook de communistische doctrine ) dat men recht heeft op meer (is wel z) en als men dat niet krijgt men het pakt.

miko | 04-04-15 | 02:26

@Niedels | 04-04-15 | 01:27
Je schrijft: "Boekenwijsheid toepassen op de 'reaileit' lijkt me nogal kinderachtig en niet van doorleefde wijsheid spreken. Journalistiek is dat niet juist, dunkt mij. Jornalisten moeten de realiteit onversneden mededelen. Als dat al gaat in deze dwaze wereld. 'Kennis' gebruiken om een puzzel passent te maken deugt niet, denk ik. Das nogal gratuit."

Journalisten hoeven ook helemaal geen wijsheid te spreken. Simone haalt een filosoof als bron aan, om een tragedie te duiden. Dat mag toch? Je kan de waarheid helemaal niet onversneden meedelen wanneer je het over diepe waarden en psychologische zaken hebt. Je zegt het zelf:"Als dat al gaat in deze wereld." Met de strekking van de filosoof ben ik het eens. Iedereen kan flippen, maar het model van de prestatiesamenleving herken ik wel. En een (co)piloot heeft al helemaal veel verantwoordelijkheid te dragen. Simone probeert het wangedrag enkel te duiden en haalt daarbij een filosoof aan. ze plaats de tragedie daarmee in een maatschappelijk kader. De tijdsgeest wordt in acht genomen. Een kader die eens ieders individuele en atomaire gedoetjes overstijgt. We hebben dat meer nodig. De zwarte doos is gevonden en Quid pretendeerde de witte doos gevonden te hebben.

Niedels | 04-04-15 | 02:25

Ik ben het zat. maar ik kan geen islamiet of moslim de keel doorsnijden.

Al SchietjemeLevend | 04-04-15 | 02:20

Zonder twijfel de meest aantrekkelijke vrouw die het afgelopen jaar via de NPO op de televisie is geweest.

LibertasSimplex | 04-04-15 | 02:05

Ja, maar menschen toch, zij schrijft li-te-ra-tuur* en bij NRC zijn ze gek op dit soort leuteratuut-tuut. Heb me wel meer verbaasd over dit soort gesijbel in die kwaliteitskrant.
=
Overigens zijn er veel te veel columnisten m/v in de NL-pers. Daar mag draconisch in gesnoeid worden.
=
Literatuur? Ga nu maar eens terug naar de 19e eeuw. Charlotte Brontë bijv. Hedenavond was er weer een verfilming van "Jane Eyre" te zien.
=
Mooie aanleiding om "Villette" weer te lezen. Misschien nog wel beter dan "Jane Eyre". Krankjorum eigenlijk dat de Engelsen daarover nog nooit een kostuumstuk-serie maakten. Ja, radio, diverse keren, maar bewegend beeld. Jane Eyre is al zó vaak verfilmd. Kortom als er nog echte lezers zijn hiero, waag dan die kans eens. Op diverse internetplekken gratis en voor niets te lezen.
Salu†, Evocatus
* Hoofdletters er zelf maar bij denken.

Evocatus | 04-04-15 | 01:58

Eigenlijk is het misdadig.

LibertasSimplex | 04-04-15 | 01:53

Dat filosofische gelul gebruikt ze natuurlijk enkel om vereenzaamde reaguurders te strikken voor some strap-on loving.

LibertasSimplex | 04-04-15 | 01:52

wat een rare mensen heb je op de wereld. nog gekker zijn zij die deze rare mensen een podium geven hun idioterie te verspreiden als een MSRA zijn besmettelijk werk doet in een ziekenhuis.

INH.30CL | 04-04-15 | 01:50

@Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 01:43
Misschien is er iets mooiers aan de hand. Maar ja. Laat ik van het onzegbare maar zwijgen. Spreken is als zilver, maar soms is zwijgen als gouden ballen in een zilvere schaal. Nu met Pasen. Eieren in een mandje. Pasen. De overgang. Van winter in lente. Laten we maar gaan zaaien. Nu is de tijd. En ik geloof in het leven. Leven en het besef er te zijn is al mooi genoeg. Wéten. Leve het bewustzijn. En de je weet wel.

AntiSoof | 04-04-15 | 01:50

Simone van Saarloos is wel godsgruwelijk sexy. Ergens.
*huilend uit raam kijkt*

LibertasSimplex | 04-04-15 | 01:48

@legomuis | 04-04-15 | 00:15
Stormback koermaggeddon

miko | 04-04-15 | 01:45

AntiSoof | 04-04-15 | 00:55

Ik kan helaas de moleculaire scheikundige benamingen van chemische processen die in de hersenen spelen inzake het "goede" NIET. Zijn dit ook chemische processen die ontwikkeld zijn uit toeval zoals evolutie beweert in het brain? Of is er toch iets anders aan de hand?

Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 01:43

Eens. Met iedereen die dit ook (alweer) een hysterisch kudt-stuk van kwit vindt. Wat een leeghoofdig gekwezel weer.

sjoost | 04-04-15 | 01:41

@Niedels | 04-04-15 | 01:27
Boekenwijsheid toepassen op de 'reaileit' lijkt me nogal kinderachtig en niet van doorleefde wijsheid spreken. Journalistiek is dat niet juist, dunkt mij. Jornalisten moeten de realiteit onversneden mededelen. Als dat al gaat in deze dwaze wereld. 'Kennis' gebruiken om een puzzel passent te maken deugt niet, denk ik. Das nogal gratuit.

AntiSoof | 04-04-15 | 01:37

@Niedels | 04-04-15 | 01:27
.
Je moet geen boeken lezen die je niet snapt.... degene die een dergelijk stuk proza weet te produceren is voor eens en altijd van het padje af! #feit

Fatwabuster | 04-04-15 | 01:33

@rick13,
Niks haar waarheid. Ze heeft gewoon een boek van een filosoof gelezen en wil dat met de lezer delen toegepast op de actualiteit. Journalistiek niets mis mee. Quid is een zeikstraal.

Niedels | 04-04-15 | 01:27

Blijft opvallend dat iemand niet haar eigen column doorleest en denkt "goh, wat een compleet onsamenhangend verhaal heb ik hier nu toch geschreven".
Tarak | 04-04-15 | 01:01

Neuh.... dat valt wel mee... het is haar waarheid.
Lubitz had ook een beetje last van z'n eigen gelijk.

rick13 | 04-04-15 | 01:22

@President Babboe Bab
Ik krijg eindelijk bijval

Niedels | 04-04-15 | 01:19

Originele stukje van mevrouw gelezen. Niets mis mee. Deel haar suggestie niet overigens. De tirade van Quid echter raakt kant noch wal.

President Babboe Bab | 04-04-15 | 01:18

@simpelman | 03-04-15 | 23:27
LOL

Lewis Lewinsky | 04-04-15 | 01:14

@Tarak | 04-04-15 | 01:01
Nog opvallender is dat de redactie van NRC niet gedacht heeft: *dit soort complete waanzin moeten gewoon niet plaatsen*.

Lewis Lewinsky | 04-04-15 | 01:10

@Tarak | 04-04-15 | 01:01
Het probleem met deze columniste is dat zij precies begrijpt wat ze schrijft.
Beangstigend is dat.

wakkere_nederlander | 04-04-15 | 01:06

Ik ben opeens erg blij dat er bar weinig vrouwelijke piloten zijn.
De dag dat deze Simone haar vliegbrevet haalt is de dag dat ik op een cursus vliegangst ga.

wakkere_nederlander | 04-04-15 | 01:05

@Byung-Chul Han
Ik ben het eigenlijk wel met je eens.

Niedels | 04-04-15 | 01:03

Blijft opvallend dat iemand niet haar eigen column doorleest en denkt "goh, wat een compleet onsamenhangend verhaal heb ik hier nu toch geschreven".

Tarak | 04-04-15 | 01:01

@Niedels | 04-04-15 | 00:54
Ik zie het leven als een wonder. Dat ík dit alles mag meemaken. En dat het leven nare aspecten en mooie aspecten heeft, dat is ook zo. Daarom streef ik het gewone na. Dan valt het misschien wel mee. Ik koop bij het kringloop enzo. Simpel. Meer kan ik niet zeggen. Nou ja, op dit moment. Kernachtig probeer ik te zijn.

AntiSoof | 04-04-15 | 00:59

@Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 00:46
Ik voel me of enkk me niet iets. Geen label heb ik. Wel hou ik van het goede. Sorry, maar ik ben een liefhebber van het mooie, het goede en de je weet wel. Maar ik ben een gewoon mens. Met verstand. En de conclusies die ik trek die bén ik niet, die zie ik. Daarom walg ik van labels. Ik bén niet wat ik denk. Ik zie dat denken en zie de conclusies van het denken.
Trouwens, ik voel me en zie me als ongelovig, maar ik geloof, hoop en bidt voor het goede, gewoon, omdat ik van het goede hou. (En God zie ik als het Goede)

AntiSoof | 04-04-15 | 00:55

Het leven is een tranendal. Maar neem anderen daar niet in mee.

Niedels | 04-04-15 | 00:54

@bakoenin | 04-04-15 | 00:43
Ja, dat is de maatschappij waarin we nu leven. Die van de banken. Maar er was vroeger een mooiere tijd. Zonder die banken. Waarin we gewoon leefden. Zonder schrapers. Zonder zuigers en zonder gedoe. Dat denk ik. Er moet een tijd geweest zijn zonder idioten. Dat weet ik zeker. Een tijd zonder wapens. Want dat maakt die tutten 'sterk'. Denken ze.

AntiSoof | 04-04-15 | 00:48

@Cuyahoga | 04-04-15 | 00:38
Ik heb ze niet maar heb niet het gevoel iets te missen.
Vooral die dikke duimen van Nina....
*huivert*

necrosis | 04-04-15 | 00:46

AntiSoof | 04-04-15 | 00:40

Daarom beste, ik heb te weinig geloof om atheïst te zijn. Denk ik maar zo.

Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 00:46

miko | 04-04-15 | 00:15
Consumptie, materialisme, bezit als zaak van eigenwaarde, daaraan gekoppeld presteren presteren presteren.
Homo economicus, vervlakking, individualisme.
Het is dan ook een hachelijke heel smalle basis om je reden van existentie en "geluk" op te hangen aan materiële en maatschappelijke status. Dat dwingt het individu in die afhankelijke rol.
En als je dan op de een of andere manier die rat race niet vol kan houden dan verval je al snel tot neerslachtigheid en de slachtofferrol.
Daarin gaat de homo economicus heel ver, en ziet de ander al snel als tegenstander of boosdoener waarop wraak gerechtvaardigd is.
In ieder geval is empathie niet meer iets wat er bij hoort.
Maar het is ook onzin om te geloven dat er een andere manier van leven zou kunnen bestaan. Het is eten of gegeten worden, en dat daarbij excessen ontstaan moeten we accepteren.
Het is de strijd om het bestaan zoals die al miljoenen jaren wordt uitgevochten, verandert nooit.
Het schrijfsel van de dame is alleen daarom al naïef, immers ze refereert aan een mens en omgeving die eigenlijk nooit bestaan heeft en nooit zal bestaan.
Daarom faalt ook iedere ideologie, allemaal leuk bedacht, helaas het is den mensch die iedere keer weer roet in het eten gooit.

bakoenin | 04-04-15 | 00:43

@necrosis
Dat is ook weer waar.

Niedels | 04-04-15 | 00:43

Allejezus zeg! Niet één normale zin gelezen van dat mokkel. Leiper dan dit wordt het niet.....

achter de deur | 04-04-15 | 00:41

@wakkere_nederlander
(l)aughing (O)ut (l)oud

Niedels | 04-04-15 | 00:41

@Niedels | 04-04-15 | 00:27
Quid schrijft nog steeds voor de GeenStijl, een site met een groot publiek en zonder subside.
ullen we het nu eens hebben over de 'kijkcijfers' van Simone?
Zonder GeenStijl wist ik niet eens van haar bestaan af....

necrosis | 04-04-15 | 00:41

@Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 00:33
"Hoe kan een naturist iemand van kwaad betichten als moraal ontbreekt?"
Of moraal ontbreekt weet ik nog zo net niet. Moraal is m.i. de wil tot het goede, zoals JC het aangaf. Moraal zie je niet, kun je niet eten en leverd weinig materie op. Doch, we allen hebben iets nodig. Niet bij brood alleen is de mens een mens, zoals je wel weet. En wat men niet kent eet men niet. Daarom is het voorschotelen van lekkerer gerechten een must. Het leven is niet logisch. Het is relatief en voortschrijdend. En we hebben fantasie nodig om het lege vol te maken. Denk ik.

AntiSoof | 04-04-15 | 00:40

Goed doordacht? Niedels is ook niet helemaal lekker?

WorkAholix | 04-04-15 | 00:40

@Niedels| 04-04-15 | 00:27
Omdat het goed doordachte waanzin is. Toedels, Niedels.

Lewis Lewinsky | 04-04-15 | 00:40

@Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 00:03
Ik heb aandelen Worldonline.

Cuyahoga | 04-04-15 | 00:38

@AntiSoof
Je hebt eigenlijk wel gelijk.

Niedels | 04-04-15 | 00:37

@Niedels | 04-04-15 | 00:27
Je kunt het ook zo zien dat aandacht wel goed is. Hier wordt er in ieder geval over gesproken. Mooi niet toch?

AntiSoof | 04-04-15 | 00:34

AntiSoof | 04-04-15 | 00:20
"inderdaad een natuurwet"

Moraal dan ook een natuurwet? De naturist stelt dat bij de dood alles op zwart gaat, vandaar dat hij het leven ziet om er alles uit te halen. En zijn verklaring voor moraal daaruit put. Terwijl de naturist put uit vergankelijkheid is het juist dit een contradictie in terminus. Omdat moraal onevenredig is ontwikkeld. Hoe kan een naturist iemand van kwaad betichten als moraal ontbreekt? ontologisch klopt dit niet..

Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 00:33

@Niedels | 04-04-15 | 00:27
Hoi Simone!

wakkere_nederlander | 04-04-15 | 00:32

@eigenbaas | 04-04-15 | 00:17
Knuffel trol?
Een keer keihard nemen in een dronken bui in een pittoresk literair café hooguit.

wakkere_nederlander | 04-04-15 | 00:30

Waarom een goed doordacht artikel af lopen zeiken? Quid is zelf een grote narcist met nul respect voor media buiten hemzelf. Twee jaar terug schreef hij betere stukjes.

Niedels | 04-04-15 | 00:27

@Lewis | 04-04-15 | 00:20
Ja toch? Dat was na die opmerking van Jezusismijnheer toch?
*miswijntje naar Lewis schuift* ;-)

miko | 04-04-15 | 00:27

*Een vliegtuig laten crashen is beweging*.

Ik dacht het niet.

Lewis Lewinsky | 04-04-15 | 00:26

@ Pieter V

en en = en
pruts = prutst

Pieter V | 04-04-15 | 00:25

@McPhart | 04-04-15 | 00:01
*voltreffer*
+1 +1 +1 +1 +1 +1 etc...
(ok mag maar 1 x)

wakkere_nederlander | 04-04-15 | 00:22

Inderdaad, weer zo een narcistische, mogelijk uiterst linkse, waarschijnlijk in Amsterdam academisch misvormd in de nepwetenschappen, zelfverklaarde Übermensch met het ego van een Zeppelin.
Maar vrijwel zeker nog nooit een dag echt gewerkt.
De doorsnee reaguurder werkt om een boterham te verdienen, zijn gezin te onderhouden, een beetje leuk te leven en wat nog meer zij. Die zelfde doorsnee reaguurder pruts dan tussen de soep en en het hoofdgerecht nog een heel veel beter stuk tekst in elkaar en noemt dat heus geen werken.

Pieter V | 04-04-15 | 00:22

@ miko | 04-04-15 | 00:18
Nu we het daar toch over hebben, las vanmorgen met genoegen je opmerking over mij bij avondtopic van gisteren.
't Is wederzijds.

Lewis | 04-04-15 | 00:20

"Je moet extreem geoefend zijn in bescheidenheid wil het besef van vergankelijkheid je niet tot waanzin voeren."
Meesterlijke zin, trouwens.
En:
"Hoe harder er wordt gewerkt – geharkt en gestreken – om het negatieve actief te bestrijden, des te harder zullen de ‘positieve nee’s’ klinken."
Des te meer men onderdrukt, des te meer tegenkracht. Dat is inderdaad een natuurwet. Onderdrukking leidt tot kracht. Het is maar dat men het weet.
Dus ik vind het eigenlijk wel een mooie tekst wat dat betreft.

AntiSoof | 04-04-15 | 00:20

@Cuyahoga | 03-04-15 | 23:45
Ben je gek.We zijn hier een happy familie die schelden op een gezamelijke vijand. Moslims, d66,PVDA en zweverige linksmeisjes.

miko | 04-04-15 | 00:18

Amsterdamse knuffel trol,

eigenbaas | 04-04-15 | 00:17

@ miko | 03-04-15 | 23:47
Storm van Debiteuren-Crediteuren, of Storm, de stripheld, of Dennis Storm de BNN homo, of Rory Storm, van de Hurricanes, of ???

legomuis | 04-04-15 | 00:15

@bakoenin | 03-04-15 | 23:53
wereldwijd een trend denk ik zo. ik ontken ook niet wat je zegt maar overdrijven is ook een vak.
Wij moesten vroeger vijf kilometer fietsen naar het dichtstbijzijnde zwembad (openlucht) Op een mooie zomerdag in de vakantie kwamen daar wel tweeduizend mensen ook vanuit België. Niemand zette zijn fiets op slot.
Toen ik later naar andere landen ging vertelde men daar precies dezelfde verhalen.
Of dat nu was in Ghana en Togo Zuid-Amerika of in Haïti overal dezelfde verhalen. Tja waar is het misgegaan?

miko | 04-04-15 | 00:15

Vrijmibo!

dehandigesmeerlap | 04-04-15 | 00:11

Johnny Quid daagt haar gewoon uit.

Meisjes plagen, kusjes vragen.

zeg maar jansen | 04-04-15 | 00:07

@pikwieter | 03-04-15 | 23:42
Je bedoelt dat het smeerlapperij is? Dat kan toch niet, zo een jong schaap. Ze zal wel geïnstrueerd zijn.

AntiSoof | 04-04-15 | 00:07

necrosis | 03-04-15 | 23:54
het ophouden tot zondag? Sorry wil de stoma patiënt niet beledigen.

Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 00:05

Cuyahoga | 03-04-15 | 23:45

Bewijs maar dat je geld hebt.

Dr. Frambozenjam | 04-04-15 | 00:03

@necrosis | 03-04-15 | 23:54
Jij snapt het ;)

AntiSoof | 04-04-15 | 00:02

De frustraties van een linkse kudt die dolgraag eens flink genomen wil worden, maar dat niet weet te rijmen met haar pseudo-feministische "gedachtengoed".
De zuurheid die gelijke tred houdt met de verlagende pH-waardes van haar doos.
.
Als ik een nabestaande zou zijn van een van die 149 slachtoffers, dan zou ik haar hoogstperssoonlijk van een flatgebouw gooien. Eentje die hoog genoeg is dat zij, al dalende en haar wil tot leven explosief ziet groeien, voldoende tijd geeft om eens serieus na te denken.

McPhart | 04-04-15 | 00:01

Stay away from the crack pipe if you cannot handle it.

NACademicus | 03-04-15 | 23:58

En kan Simone ook nog in helder Nederlands schrijven? Want die teksten van deze dame zijn echt niet te hachelen.

Bruine Beer | 03-04-15 | 23:56

@AntiSoof | 03-04-15 | 23:50
Hoe vaak is de WC op zondagochtend niet de witte porseleinen god waar menig mens voor op de knieën gaat?
*gnehehe*

necrosis | 03-04-15 | 23:54

necrosis | 03-04-15 | 23:34

Als je iets duidelijker was oke. Nu beschuldig je mij? Tja omkering van van de psychoanalyse.

Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:54

miko | 03-04-15 | 23:30
Gelukkig ben ik dan al wat ouder, en kan uit ervaring spreken.
Ik neem je mee naar Amsterdam 1965.
Wij woonden in oud zuid, en bijna ieder huis had een touwtje door de brievenbus zodat de melkboer de flessen kon omruilen.
We hadden geen sloten op onze fietsen.
Inbraak ? echt nog nooit van gehoord.
Gaan we naar Friesland begin jaren 70.
De eerste hippies kwamen ook daar aan. En we hadden een naaktloper in het stadje, een streaker noemden we zo iemand.
Nou nou dat was wat, maanden lang werd er over gesproken.
Aan het eind van de jaren 70 het eerste bierblikje naar het hoofd van een scheidsrechter, Nederland stond op zijn kop, hoe was het mogelijk... en nu?
Vertel me niet dat de maatschappij niet enorm in verval geraakt is, met welke statistieken je ook komt.
En dat er niet steeds meer idioten zonder enig normbesef rond dwalen.

bakoenin | 03-04-15 | 23:53

je zal er maar mee getrouwd zijn. "Schat, wat denk je hiervan: acht dalende minuten..." Vent verslikt zich maar durft niets te zeggen want ze is zo labiel en voor hij het weet liggen zijn spullen weer op straat.

Dirk III | 03-04-15 | 23:51

De WC, poepsteen van je reet.

AntiSoof | 03-04-15 | 23:50

@legomuis | 03-04-15 | 23:37
Storm zou ze doen, ik ook, maar ik heb helemaal geen normen.

miko | 03-04-15 | 23:47

Ik lees niet alles hier, maar ben wel empathisch ingesteld.
Is er een fittie tussen Frambozenjam enerzijds en Stormageddon en Miko anderzijds?
Oeps, kan gebeuren, ik zet mijn geld in ieder geval niet op Frambozenjam.
Succes!

Cuyahoga | 03-04-15 | 23:45

@zeg maar jansen | 03-04-15 | 23:23
Hij heeft hier anders toch een stalkster.

miko | 03-04-15 | 23:44

*zij

deverschrikkelijkste | 03-04-15 | 23:43

Het enige positieve wat ik zie is dat zei geen piloot is of zal worden. Wat een koekwaus zeg!!

deverschrikkelijkste | 03-04-15 | 23:42

-weggejorist-

pikwieter | 03-04-15 | 23:42

Met deze column wekt ze dus ook begrip op voor 9/11, alle onthoofdingen enz.

pikwieter | 03-04-15 | 23:42

Aristotalloss | 03-04-15 | 23:02
ook het vak van piloot is gedevalueerd, en natuurlijk zijn er heel veel mensen die met plezier naar hun werk gaan, maar het gros van de arme zielen op deze aardkloot doet het toch echt om iets te vreten te hebben zo simpel is het.
En die moeten toch echt hun muil houden want anders krijgen ze een schop onder hun hol.

bakoenin | 03-04-15 | 23:41

Ach, staartloos is toch dat nrc-grietje met het vieze haar, dat over het melkwitte plafond in de media zit te bazelen?

Argyronauta | 03-04-15 | 23:40

@frisenfruitig | 03-04-15 | 23:29
Mee eens. Érg hè? Dat men zo onvoorstelbaar triest dom kan doen. Zouden ze soms wat gebruiken of zo?

AntiSoof | 03-04-15 | 23:40

Ze weet niks van wat er werkelijk gebeurd is en praat misschien flauwekul. Simone dus hè? Je moet maar durven.

AntiSoof | 03-04-15 | 23:38

Ik heb, nieuwsgierig dat ik ben, een plaatje opgezocht van mevrouw van Saaidoos. Ze ziet er godverdomme uit als een over der toeren gehypte beast, van Beauty & the Beast. Ik zou wel eens willen weten hoeveel kubieke centimeter die schedel beslaat. Ennuh, eerlijk is eerlijk, ze is ietsiepietsie zweterig/onverzorgd, zo van douchen kan leuk zijn, maar zij doet liever het bij de wastafel-kattewasje protocolvan een dakloze heroinejunkie.

legomuis | 03-04-15 | 23:37

En ga nou niet lopen zeiken tegen Jam hè? Zonde van de discussie. Lol frisenfruitige frambozenjam, toeval?

AntiSoof | 03-04-15 | 23:37

Prachtig, Quid! Lekker op dreef, heerlijk en volledig mee eens.

massaal | 03-04-15 | 23:36

@zeg maar jansen | 03-04-15 | 23:23
Dat beweer jij.
Waar heb ik dat ooit beweerd?

necrosis | 03-04-15 | 23:35

@frisenfruitig | 03-04-15 | 23:29
Een elitaire geest, leerde ik vandaag, is een soort kunstemaker, een leraar van een indoctrinatieschooltje en een kokerkijker die men ook wel wetenschapper noemt. Walg.

AntiSoof | 03-04-15 | 23:35

@Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:28
Stockholm-syndroom!
En jij noemt jezelf Dr.?

necrosis | 03-04-15 | 23:34

Ik zeg positieve nee tegen de/het NRC. Hou je veilig.

frisenfruitig | 03-04-15 | 23:32

Wat ik eventueel wel zou kunnen begrijpen is dat men vliegtuigen crashed gewoon omdat men de ongehoorde horseshit in het voort denderen media circus met een te eenvoudige toegang voor verticale spleten en hangende balzakken niet meer kan verteren. Zo onmetelijk veel randdebielen welke het leven niet meer zinvol vullen maar de flut centen bij elkaar schrappen door belachelijke kwak aan het publiek te etaleren. Hopelijk trekken ze anderdaags de stekker uit het internet.

the_hammer | 03-04-15 | 23:30

@Botte Hork | 03-04-15 | 22:50
Ow ok want de enige die momenteel domme muts genoemd mag worden is framboismarmelade.

@bakoenin | 03-04-15 | 22:50
Iedere dag wel een of meer? Volgens mij is Nederland al een tijdje stabiel op en nabij 150 aan het eind van de twintigste eeuw zaten we op ons topje met 300 per jaar.
Verder werden familiedrama's net na de oorlog niet meegenomen in de moordzaken.

miko | 03-04-15 | 23:30

Nitwit. Past precies bij de slijpsteen voor de elitaire geest. Om je dood te schamen zo dom.

frisenfruitig | 03-04-15 | 23:29

necrosis | 03-04-15 | 23:20

Zweden toch. iets met aanslag. bedoel je dat?

Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:28

Ik kwam tot "de bouw van een volleybalveld".
Bij "de bouw van een volleybalveld" zie ik twee paaltjes voor me en een net. En dat dan na een paar weken die twee paaltjes en het net weg zijn en alleen het puin (?) van die twee paaltjes en het net zijn nog over. Poe hé. Dat gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Daarna durfde ik niet meer verder te lezen, bang dat het nóg erger zou worden.

simpelman | 03-04-15 | 23:27

miko | 03-04-15 | 23:24

Hahaha.. je humor is geëvolueerd.

Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:27

@Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:07
Ga jij lekker rukken in je faustus gemeente of wat was het ook alweer? religek.

miko | 03-04-15 | 23:24

necrosis | 03-04-15 | 23:22 Jij wil nooit vrouwen ontmoeten.

zeg maar jansen | 03-04-15 | 23:23

@zeg maar jansen | 03-04-15 | 23:19
6 jaar?
Iemand die dergelijke bagger schrijft wens ik IRL niet eens te ontmoeten.
Dat wordt nooit wat.

necrosis | 03-04-15 | 23:22

@Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:16
Hopelijk meen je dat niet serieus....

necrosis | 03-04-15 | 23:20

Simone komt ooit een man tegen waar ze op valt en dan doet ze haar rode bekje open en blijft ze zes jaar tegen die man aan kwebbelen tot die dan weer gillend wegloopt.

Zo als dat gaat bij voorbijwaaimeisjes.

zeg maar jansen | 03-04-15 | 23:19

necrosis | 03-04-15 | 23:12

te erg voor woorden; de dader word naast de slachtoffers begraven.

Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:16

@Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:02
Ik zie (bijna dan) inlevingsvermogen in de dader zelf.
Hebben ze daar geen naam voor?
Er was iets met een Zweedse stad.....

necrosis | 03-04-15 | 23:12
-weggejorist-
Lagging | 03-04-15 | 23:07

Stormageddon | 03-04-15 | 22:30

Aha vandaar die verwardheid gisteren in jou reacties.

Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:07

Ik heb de column van Simone maar even gelezen.
Er is helemaal niets positiefs aan de daad van Lubitz!
Rot op met je 'positieve nee'!

necrosis | 03-04-15 | 23:03

Simone Saarloos valt in de categorie: verwarde vrouwen.

Jan Dribbel | 03-04-15 | 23:02

Inlevingsvermogen van Simone in Lubitz met begrijpen tot zijn daad, zal wel zijn omdat zij ook te kampen heeft met depressies. De symptomen zijn herkenbaarder bij soortgenoten, als je het dan nog eens hebt over prestatiemaatschappij en iets met positieve nee, dan blijkt dat zij er ook last van heeft. In haar column zijn de symptomen duidelijk te vinden van depressiviteit. Waarschijnlijk omdat ze onder druk van haar werkgever en lezers van Nrc een nog betere column moet schrijven dan de vorige. Ik lees hierin een verborgen boodschap die zij uit over haar zelf dan over Lubitz. Ik ben bang dat ze binnenkort uit de roulatie van de prestatiemaatschappij is vanwege of ziekte zoals depressie of burnout. Gas terug Simone, want filosoferen geeft een inkijk in de geest van de filosofeerde.

Dr. Frambozenjam | 03-04-15 | 23:02

De waanzin van mensen die denken sociaal te zijn. Maar ondertussen knettergek.

Rest In Privacy | 03-04-15 | 23:02

bakoenin | 03-04-15 | 22:50
Er zijn ook een heleboel mensen die wel met plezier en wel met overtuiging naar hun werk gaan. Neem alleen al de tienduizenden piloten op deze aardkloot die hun vak het mooiste van de wereld vinden en honderden vluchten per jaar mogen maken.
Wanneer er om de zoveel tijd eens eentje van hen zich van kant maakt ligt dat dus aan de prestatiemaatschappij.
Weet jij waarom Lubitz depressief en suïcidaal was? Er zijn tientallen zo niet honderden redenen om depressief te worden. Als je niet meer kunt ruiken bijvoorbeeld of neuken of zien of... Niet meer kunt vliegen.

Aristotalloss | 03-04-15 | 23:02

tipo | 03-04-15 | 22:54
Kom je nu mee, ben inmiddels 2x gescheiden.

snakeplisskin | 03-04-15 | 23:00

bakoenin | 03-04-15 | 22:50
 
Als je Alt ingedrukt houdt en dan 0160 intoets op je numerieke toetsenbord, komt er een spatie. Dat kun je gebruiken in plaats van het -teken tussen alinea's.
 
Dit, om de stilistische kwaliteit van de reaguursels op peil te houden en ter meerdere eer en glorie van de Geenstijl.

bijscholing | 03-04-15 | 22:58

Hoe was het ook alweer? "Miss/Mrs. Saarloos, a suitable case for treatment"

oliebolletje123 | 03-04-15 | 22:57

En dat soort dwaze wichten met 'n pseudo-psychologische duiding krijgen waarschijnlijk nog bakken met geld voor deze onzin.
Mens ga iets NUTTIGS doen in deze maatschappij.
Ga WERKEN in een garage, keuken, hospitaal bedpannen legen, vuilnisophaaldienst... WERK eens voor je geld!

meneer Q | 03-04-15 | 22:56

necrosis | 03-04-15 | 22:53
Eens, mijn duitse herder wilde er ook niet overheen.

snakeplisskin | 03-04-15 | 22:56

Zoals een bekende Libanees-Amerikaanse filosoof al eens zei:

"Luister naar een vrouw wanneer ze naar je kijkt, niet wanneer ze praat."
Kahlil Gibran

tipo | 03-04-15 | 22:54

@Stormageddon | 03-04-15 | 22:30
Die miep ziet eruit als 30 die 5 jaar Cristal Meth gebruikt, ik sla over......

necrosis | 03-04-15 | 22:53

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij wil Simone de daad van Lubitz verklaren door de 'prestatiemaatschappij'van de laatste tijd.
Dat is gewoon bullshit.
Een prestatiemaatschappij is er al sinds de eerste vis dacht: "kom, ik ga eens een stukje lopen".
Toen waren er ook andere vissen die daar niet mee om kunnen gaan.
Gekken hou je altijd.
Zit in het DNA van de mens.
Kijk maar naar de'weg met ons'=mentaliteit die de laatste decennia in West-Europa de overhand krijgt.
Het zelfdestructieve zit in alle mensen, alleen het komt er bijna nooit zo uit, omdat veel mensen het onder controle hebben.
Ik heb zelf ervaring met alcoholisten en gokverslaafden en ik weet dat het helemaal kapot gaan een soort van bevrediging brengt.
Helemaal naar het nulpunt, want dan kun je niet meer dieper zakken.
Lubitz was een gestoorde gek, zoals zovelen voor hem en er nog veel zullen volgen.
Onmogelijk om daar iemand de schuld van te geven, het enige wat we kunnen doen is met opgedane kennis proberen om zulke gevallen van tevoren te herkennen.
Zoals in Minority Report, iets in die richting, maar dat is toekomstmuziek.

Cuyahoga | 03-04-15 | 22:52

Een Duits - Koreaanse filosoof, ik vind dat eng eerlijk gezegd. Echter Saarloos is veule malen enger.

snakeplisskin | 03-04-15 | 22:51

/Een groot gedeelte van de Europese bevolking doet gewoon zijn werk, geniet van zijn familie en sociale leven, is niet mateloos ambitieus en heeft dus helemaal niet te kampen met een prestatiesamenleving/
-
Excuses, maar met al de hypotheekjes en de flexcontracten en zekerheid tot de volgende dag worden mensen wel gedwongen om te presteren presteren presteren, want anders is daar het gat van de deur, en geen hond die er ook maar mee zal zitten.

/Siem vergeet dat heel veel mensen werken als een bijkomstigheid zien dat ze in staat stelt te genieten van familie, geliefden, vrienden, sport, muziek en ander vermaak. Niet iedereen schrijft weggooicolumns, qua radicale vergankelijkheid./
-
Dus niet, mensen werken tegenwoordig om te overleven, om niet in een zwart gat te vallen en alles kwijt te raken, werk is voor heel veel mensen het hoofddoel in het leven geworden want zonder heb je geen huis, niet te vreten en kotst de maatschappij je uit.
-
/Praat lekker over je over je eigen opvoeding, Simone. Met je 'geen ruimte voor nee'. Het hele concept van een prestatiemaatschap (zie: je eigen woorden hierboven) is dat heel veel mensen constant 'nee' te horen krijgen./
-
Dat klopt, alleen zijn ze zelf niet in de positie om nee te kunnen zeggen, de knoop zit dus duidelijk bij bovenstaande auteur, die een beetje wereldvreemd is. Ik mag hem dan ook aanraden eens te gaan praten met de gemiddelde pakketbezorger of schoonmaker.
-
/De Zwarte Pietdiscussie is compleet aan Siem voorbij gegaan. In de ideale maakbare samenleving van Simone is geen ruimte voor woede. In de gewone maatschappij komt woede heel veel voor, in allerlei opzichten./
-
O jee woede genoeg, maar uit het niet want dan is daar het gat van de deur, dan kan je optyfen.
-
Dat de dame in kwestie doorslaat ben ik het helemaal mee eens, maar de ontkenning van de auteur van bovenstaand schrijfsel betreffende onze prestatie maatschappij raakt ook kant nog wal.
Verder, voor een zelfmoordenaar die tal van anderen meeneemt in zijn val kan en mag geen enkel begrip bestaan.
-
Toch, steeds meer idioten bevolken onze samenleving, van verwarde mannen tot aan smartphone en social media zombies.
Vlak na de tweede wereldoorlog kende Nederland 3 moorden per jaar en nu iedere dag wel 1 of meer.
Meer dan 50% is totaal niet meer in maatschappelijke ontwikkelingen geinteresseerd, en het leger van het sbs6 lompenproletariaat groeit en groeit.
Nu is het nooit goed geweest met samenlevingen, en het is kinderlijk om te veronderstellen dat er ooit een perfecte samenleving zal ontstaan.
Daar zijn wij mensen nu eenmaal te beperkt en te egoistisch voor.

bakoenin | 03-04-15 | 22:50

@miko | 03-04-15 | 22:48
Nee, Simone van Saarloos uiteraard.

Botte Hork | 03-04-15 | 22:50

@Botte Hork | 03-04-15 | 22:46
Noem je omanders nu een domme muts?

miko | 03-04-15 | 22:48

@Stormageddon | 03-04-15 | 22:30
Dat zeg ik, en je krijgt alleen maar spijt van degene die je niet gedaan hebt.

miko | 03-04-15 | 22:47

@omanders | 03-04-15 | 22:43
Grote kans van wel ja. Domme muts.

Botte Hork | 03-04-15 | 22:46

Veel van die man geleerd.

LibertasSimplex | 03-04-15 | 22:46

Overigens, zou dit kind de daad van Breivik *ook* een"positief nee" vinden?

omanders | 03-04-15 | 22:43

Laatst ook een Duits-Koreaanse filosoof hier in de lift. Klein mannetje, sluik haar, aziatische ogen. En maar schreeuwen de hele rit. "Schneller!" En eenmaal beneden tegen die liftdeur trappen van "Aufmachen!"

LibertasSimplex | 03-04-15 | 22:43

Goed sloopwerk Quid. We hebben een verwarde vrouwenprobleem.
Mag ook wel eens onder de aandacht gebracht worden.
Tip @ Simone van Saarloos, Als je geen talent hebt voor hetgeen je doet, stop er dan mee. Ga koken of zo. Zoek een andere hobby.

Botte Hork | 03-04-15 | 22:42

Maar goed, zoals de Fins-Mongoolse filosoof Iikkoo Nergüi ooit zo treffend scheet: 'Braaaaaaapppp!!'

o)+ | 03-04-15 | 22:37

You're missing the point, Johnny Quid. Ze heeft nooit met een militair over volleybalvelden gesproken. Dat is overdrachtelijk bedoeld.

omanders | 03-04-15 | 22:37

Sowieso, even het hele artikel van Quid 'wegzetten' en in 1 zin een ander idee opwerpen:
 
Simone, waarom denk je dat jou theorie de juiste is, er kunnen ongeveer duizend mogelijke oorzaken (optelsom?) genoemd worden.
 
Ik hou het op: Lubitz is geboren met een fout in zijn hoofd, leave it. Sommige mensen halen het zonder schade tot een natuurlijke dood, bij anderen slaan de stoppen door.

bijscholing | 03-04-15 | 22:34

Dat pretentieuze maar vaak oh zo inhoudsloze citeren van filosofen... Hier dus weer eentje die dat doet. Bij een verder onzinnige argumentatie. Tsss...
Muts!

Aristotalloss | 03-04-15 | 22:30

@miko | 03-04-15 | 22:17
Slecht belicht, beetje brak na een lange nacht slempen... dan sta je niet zo lekker op film & foto's. Daar kijk ik wel doorheen. Geen beletsel.

Stormageddon | 03-04-15 | 22:30

'Je suis Andreas Lubitz'. Zo goed Simone?

WillemRuis | 03-04-15 | 22:29

Ach gossie, klassieke fout.
 
Grote literatuur koppelen aan een actuele gebeurtenis.
 
Wordt er bij diverse studies flink eruit geramd, tijdens je eerste papers.
 
Maakt verder niet uit, Saarloos is zo'n Amsterdams dommertje, leeft in eigen kringetje van literaire generatie Y jugend. Lekker laten schrijven. Ur ur ur.

bijscholing | 03-04-15 | 22:28

NRC een Slijpsteen voor de geest van Johnny.

CoffeePatch | 03-04-15 | 22:26

miko | 03-04-15 | 22:15
'De rest is geschiedenis.'
.
Los daarvan: gek dat nergens de olifant in de posteleinkas genoemd wordt: de man stopte met zijn medicatie en flipte daardoor. Een grote factor in tragische daden als deze en andere, zoals 'familiedrama's' en 'shooting sprees'.

Wat is dat toch?

o)+ | 03-04-15 | 22:24

Papa en mama Saarloos hebben dus door een opvoedkundige fout een vliegtuigongeluk veroorzaakt.

tipo | 03-04-15 | 22:24

„Yes, we can, is de ultieme formulering voor het positieve karakter van de prestatiesamenleving.” Er is geen ruimte voor negativiteit: wie even niet kan, is een kneus.

Dat is op zich nog wel een interessante invalshoek.
Barbara Ehrenreich - van origine immunologe - heeft daar een interessant boek over geschreven "Smile or Die" over de onzin van het "positief denken".

www.youtube.com/watch?v=PJGMFu74a70

Tarak | 03-04-15 | 22:22

wakkere_nederlander | 03-04-15 | 22:01

Dat was inderdaad ver genoeg. Repsect@ eerstneukenenz......

DANNY3960 | 03-04-15 | 22:21

Suk mi Albondigas.
*krijgt plotseling trek in een hartige hap*

Prince Buster | 03-04-15 | 22:21

Wat mevrouw Van Saarloos eigenlijk probeert te zeggen is dat jullie gewoon een stelletje hufters zijn.

VanBukkem | 03-04-15 | 22:20

Kind is zo te lezen zelf ook aardig getroubleerd, tering, wat een onsamenghangend en stuitend dom geneuzel.

captainobvious | 03-04-15 | 22:19

Quid kan er op z'n minst nog op reageren. Ik begrijp echt geen moer van het originele stukje.

Chow | 03-04-15 | 22:17

Arme Quid... Moet dat episteltje toch wel vier keer doorgeworsteld zijn. De horreur!

ole guapa | 03-04-15 | 22:15

Na al die verwarde mannen was het wachten op de eerste verwarde vrouw.

blauwe zander | 03-04-15 | 22:15

@o)+ | 03-04-15 | 22:12
Ik zou zeggen echt einde verhaal voor de werkelijk betrokkene. 149 stuks geloof ik.

miko | 03-04-15 | 22:15

Tja...

www.boekentip.nl/boekentip_interviews/...

Ik zou haar dus wel gewoon keihard doen. Net zolang tot ze een "positief nee" uitschreeuwt. En dan nog een keer. Om haar negativiteit actief te bestrijden, zeg maar. Om met Dave Matthews te spreken: Crash into me.

Stormageddon | 03-04-15 | 22:15

Er staat veel in de column waar ik het niet mee eens ben, wat dat betreft kan ik me Quids irritatie goed voorstellen.
Maar met dat citaat van die filosoof ben ik het wél eens: '"Yes, we can, is de ultieme formulering voor het positieve karakter van de prestatiesamenleving.” Er is geen ruimte voor negativiteit: wie even niet kan, is een kneus.'
Daar heeft ze zeker een punt. Soms zouden we met z'n allen wel wat eerlijker tegen elkaar mogen zijn. Kwetsbaarder. Wat weer iets heel anders is dan soft of naïef, voor de goede orde.

Lewis | 03-04-15 | 22:14

Squid, pet af, dat je de moeite hebt genomen om alles te lezen in die column. Werkelijk! Dat je er dan evenredig veel commentaar bij zet had niet gehoeven.
Dit soort dozen moet je terugsturen waar ze vandaan komen en geen podia geven.
Binnenkort zal ze wel opdraven bij een kwaliteitsprogramma. *zwaait naar Ha van Rei een chinees Nederlandse toneelspeelster en tv criticus*

miko | 03-04-15 | 22:13

Xirdalan | 03-04-15 | 22:03
Hoyhoy Simone.

snakeplisskin | 03-04-15 | 22:12

Geestelijk zwaar gestoorde piloot die, vlak voor een hem ontmaskerende herkeuring, stopte met zijn medicijnen en compleet flipte. De rest is geschiedenis. Einde verhaal.

Voor de niet betrokkenen dan.

[29 woorden]

o)+ | 03-04-15 | 22:12

Meesterlijk Johnnie.

mierus | 03-04-15 | 22:10

@Goatboy2014 | 03-04-15 | 22:01
Welke politicus heeft ooit 'minder minder minder' gescandeerd?

wakkere_nederlander | 03-04-15 | 22:06

Stop met tikken en draai een maandje mee in de bouw, het zal je goed doen! Eerlijk werk, eerlijke collega's en ja is ja en nee is nee.

HaagseSkieldah | 03-04-15 | 22:06

Stoephoer. Oh sorry, eloquente stoephoer.

Sliptong | 03-04-15 | 22:05

wakkere_nederlander | 03-04-15 | 22:01

Jazeker, maar dat was dan ook geen pretje...

eerstneukendanpraten | 03-04-15 | 22:04

Ik zeg "positief" Nee tegen Simone

DrakenEi | 03-04-15 | 22:04

Je hebt dus feministische huppelkutjes die bullshit stukjes schrijven, en dan je hebt Quid.

Hier is een mooi voorbeeld van de gestoorde gedachtegang van Quid: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/12/...

Xirdalan | 03-04-15 | 22:03

Ze is nu in haar verwarde stadium. Dat gaat over, maar in een maand of wat heeft ze door dat alles gaat om de bedreiging die er vanuit de islam uitgaat. De vraag zal zijn of ze dat eerlijk zal zeggen, want dan is ze haar broodwinning kwijt....

DixitQuote | 03-04-15 | 22:03

Wat een rare chick is dit.

bft | 03-04-15 | 22:02

Weet niet welke pilletjes dit meisje slikt maar om een politicus te citeren" minder minder minder"

Goatboy2014 | 03-04-15 | 22:01

'Acht dalende minuten voelden 149 mensen hun wil om te leven explosief groeien.'

En jullie hebben verder gelezen?

recspet!

wakkere_nederlander | 03-04-15 | 22:01
-weggejorist-
frank4444 | 03-04-15 | 22:01

Dat mens is knettergek!

eerstneukendanpraten | 03-04-15 | 22:01

-weggejorist-

Xirdalan | 03-04-15 | 22:00

"aldus de Spaans-Vietnamese essayist Suk Mi Albondigas "
ROFLOL hier.
Johnny Quid is weer lekker ouderwets op dreef.
In ieder geval voor iemand van de Westlandse persuasie.

King of the Oneliner | 03-04-15 | 21:59

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland