
In Syrië voeren de Saudies via hun soennitische proxies oorlog tegen de alawitische proxies van het sjiitische Iran. In Irak voeren de
oorspronkelijk Saudische proxies van IS een oorlog tegen de sjiitische regering van Irak, die is
verworden tot een proxy van het sjiitische buurland Iran. Nu opent er een derde front. Terwijl in medialandNL iedereen en z'n moeder nog op hun duim zat,
meldde GS het half oktober al: terwijl u naar in 3d-full-hd naar IS keek, veroverde Iran stilletjes Jemen. In de berichtgeving ligt het accent vaak op Iran's vijandigheid jegens Israel. Maar Iran is uit op de dominantie van het gehele Midden-Oosten en ziet de soennitische Golfstaten als de titelverdedigers die lui en uit vorm zijn. Iran gaat voor de kill en dat weet Meneer Soenniet. Het
motto van de rebellen is "
God is Great, Death to America, Death to Israel, Curse on the Jews, Victory to islam",
alhier eloquent verwoordt door een jongetje dat nog aan de navelstreng zit. De wereldwijde soennitische reactie op Jemen is dan ook wezenlijk anders dan op de kapriolen van IS. De Saudi's zijn met 100 vliegtuigen (zelfstandig!)
begonnen met luchtaanvallen en mobiliseren zo'n 150.000 voet-hakbars ter verdediging van de "
mede-soennitische legitieme regering" van Jemen. In het Midden-Oosten is geen enkele regering legitiem, maar in die regio draait het er niet om wie er gelijk heeft. Het enige dat telt is wie de sterkste is. Ook schijnen Soedan, Jordanië, Marokko en de Verenigde Arabische Emiraten vliegtuigen ingezet te hebben tegen de sjiitische rebellen en zouden Egypte, Pakistan en Soedan
bereid zijn grondtroepen in te zetten.
Soennieten dachten de strijd tegen IS overwegend aan het Westen over te kunnen laten, maar tegen Iran weten zij zich deze luxe niet te kunnen veroorloven. Vijf dagen terug trokken de VS zo'n 100 commando's
terug uit Jemen en de VS-steun aan deze nieuwe soennitische coalitie noemen zij zelf "logistiek van aard." Vredesduif Obama, en in zijn kielzog de hele vrije wereld, heeft zijn oog niet op de bal weten te houden en heeft Iran en zijn aanstaande nucleaire programma gelegitimeerd door militaire
samenwerking tegen IS en het terugdraaien van economische sancties. Ondertussen voelt het voor de Europese elite alsof "
they're on a holiday from history." Dat kunnen wij ons niet langer veroorloven. Misschien is de hernieuwde
onrust op de oliemarkt een goede wakeup call.
Reaguursels
InloggenEnd of days:als ze niet aan de leiband van Amerika en Europa hun eigen broeders verraden en helpen afmaken (Saddam, Ghadaffi ea), dan maken ze elkaar onderling wel af. Het beste wat je kan wensen: binnen afzienbare tijd heeft de Islam zichzelf vernietigd en zijn we voorgoed af van dit kwaad die 1400 jaar geleden zijn monsterkop opstak. Nu nog degenen die in Europa verblijven: integreren of enkeltje Mekka.
ach, wat moet je anders in zo'n zandbak en Israel lacht zich de pleuris.
Dat hele geloof is een grote clusterfuck zonder logica of inhoud.
maar goed probeer dat te vertellen aan crazy.
De Perzen zijn ergenaam van een duizenden jaren oude civilisatie.
Jan Gerritsen9977 | 26-03-15 | 12:59
Correct. Tot Khomeini cs. het westers gezinde sjahregime beëindigden. Vóór de ayatollah(s) werden de geloofsfanaten in het land in toom gehouden.
Binnenkort in dit theater: nucleaire wapens.
Ah weer een nieuwe Risk beurt in de lang durende Risk spelletje van het geopolitiek leven.
kain.tweakblogs.net/blog/9986/risk-ame...
Het lijkt net een scene uit een oude Amerikaanse western... saloongevecht, iedereen vecht met iedereen.
Nu nog 'n mooi honkietonk-muziekje erbij!
Wie gaan ze nu de schuld geven als die acties in Jemen mislukken? Het verdorven westen kan nu niet. Maar eindelijk eens een oorlog in het MO zoals het hoort, door en voor moslims, geen VS of Europa. Laten we dit voorbeeld nu volgen en ons niet meer in dat wespennest steken, dan kijken we over 50 jaar wel een wat er van geworden is.
@Vogelbeest | 26-03-15 | 10:03
Iraniers zijn een van de oudste cultuurvolkeren, die doen al vrij lang mee. Indo Germanen ook nog eens, hebben dezelfde historische/taal wortels als wij.
@Jan Gerritsen9977
heb een een duitse docu gezien.
rock en punk bands in iran,op het eerste gezicht zou je denken dat het europa was,zonder die gekken daar zal het er met sprongen vooruit gaan.
De oorlog tussen Shia's en Sunni's is allereerst een ethnisch conflict tussen Perzen en Arabieren
Iran is erg, maar de Saoedi's zijn zo mogelijk nog erger. Qua cultuur en volk ben ik voor Iran. De Perzen zijn ergenaam van een duizenden jaren oude civilisatie, de Arabieren zijn zandhappers.
Please to meet you ,hope you get my name
Zie je gelijk waar de prioriteiten liggen. Hoofden afhakken, levend in kooien verbranden, stenigen, van flats afgooien. Mwah...
Maar ojee sji-iten die uitbreiden, op de barricades!
@Dr. Frambozenjam | 26-03-15 | 11:03
Valt je ook op dat Israël van die kaart is verdwenen ;)
Heb een pleurishekel aan kinderstemmetjes in songs (1). Not done.
Indocrinatie, want inspelen op sentiment. Maar onschuldig.
Kinderstemmetjes als politiek instrument (2) inzetten is ´laag´.
Kinderstemmen voor de ´politieke song´ (1&2) inzetten is permabanwaardig.
*madvillain - madvillainy tandje harder zet*
Aan hoeveel van deze landen die nu de wapens oppakken geven wij eigenlijk ontwikkelingshulp? Fijn trouwens om te lezen dat ze nu wel ingrijpen. Richting de Taliban, Al Qaida en IS reageerden ze wat meer matjes.
Je verwacht het niet, krijgszuchtige handelingen in de Islamitische wereld. Die verdomde pleonasmen ook. Maar goed, na de Arabische Lente is het aldaar inmiddels hoogzomer!
Tis net risk.
Amerika trekt 100 commados terug uit Yemen, nou moe, hoeveel drones komen ervoor in de plaats?
Ik dacht dat de ongeïnformeerde onzin over Iran alleen in Amerika serieus genomen werd, en toen zag ik ineens hoeveel artikelen er vrijwel dagelijks over Israel gaan op geenstijl, lichtelijk opvallend dit.
Cynisch geredeneerd: soenni en shia die elkaar uitputten met bloedige strijd is gewoon het beste dat het westen kan overkomen. Oorlog is soms nodig om mensen bij zinnen te laten komen.
Shia vs Sunni vechten al 1400 jaar over de ware opvolging van Mo wat op zich vreemd is want Mo verklaarde zichzelf toch echt als de allerlaatste profeet, Shia volgen rituelen die Mo verboden had en Sunni volgen hadith, oftewel extra bijlagen aan de Koran geniet terwijl Mo verklaarde dat de Koran volledig is waar niets uitgelaten of aan toe mag worden gevoegd .
Terwijl Mo oorlog verbood tussen moslims onderling vechten ze door tot de laatste van de andere groep dood is .
Kortom, beide groepen vegen hun reet af met alles wat Mo predikte en houden stug vast aan hun versie van de " ware Islam ".
Een ding hebben ze wel goed onthouden, moord alles uit wat zich niet onderwerpt aan hun Islam .
Dus als ik het goed begrijp:
S.A is onze vriend.
Iran is de vijand.
IS en Al Qaida zijn de vijand die we bestrijden in Irak.
Iran helpt mee in Irak om IS en Al Qaida te bestrijden.
Ze doen dat ook in Jemen.
Daar helpt S.A. nu juist I.S. en Al Qaida.
Terwijl dat onze vijanden zijn en S.A is onze vriend.
Iran onze vijand helpt om onze vijanden I.S en Al Qaida te verslaan.
En is geen vriend van onze vriend S.A. die onze vijanden helpt.
We trekken het nog wat breder.
Assad vecht ook tegen I.S en Al Qaida maar is onze vijand.
Turkije daarentegen laat strijders van I.S. door, in de strijd tegen Assad, en Turkije is onze vriend die onze vijand steunt.
De Koerden hebben weer ruzie met Turkije, wat onze vriend is die onze vijanden steunt, en die vechten weer tegen I.S. die door S.A en Turkije gesteund worden.
Laat ik maar stoppen.
U zult het allemaal wel veel beter kunnen uitleggen dan ik.
Boeit me voor geen meter!
Ze maken mekaar maar af, zoals ze daar al eeuwen doen.
Erger is dat we dat soort problemen hierheen gehaald hebben.
Daar maak ik me dus wel druk om!
Obama is een schaap in wolfskleren gebleken met 0 verstand van buitenlandsbeleid, laat zich omringen door linkse policor adviseurs die het hele Midden-Oosten in onrust hebben gedompeld. het wordt tijd voor een rechtse president in het witte huis. het is te hopen dat de Israëli's straks in staat zijn de hordes van Teheran te stoppen voor het te laat is.
populist87 | 26-03-15 | 10:03
<br>
<br>
Inderdaad, Obama is een islamknuffelaar, dat bleek wel toen ie ons ervan betichte niet genoeg ons best te doen wat betreft integratie-bevordering. Maar ik verwacht niet dat een andere president het roer volledig om zal gooien wat betreft de islam
Nooit gedacht dat geenstijl aan de kant van Al Qaeda zou staan samen met de suadis..
Zeer eloquent verwoordt.
Hek er omheen. Klaar.
Zeer vrrhelderende kaart inzake betrokken landen en coalitiebondgenoten. Als je de kaart zo bekijkt zie je dat het toch een grootschalig operatie betreft:
vid.alarabiya.net/images/2015/03/26/1a...
@eelko1976 | 26-03-15 | 10:34
Ach. Als je met een gebroken poot geen kant op kan moet je toch wat. Overigens klopt het gebrek aan vrienden dan weer wel maar daar heb ik het zelf dan ook naar gemaakt.
Gefeliciteerd, mensensmokkel faciliterende asielzoekersindustrie. Jullie omzetverwachting kan weer omhoog worden bijgesteld.
Meet uzelf alvast grotere zakken aan. Al die van Henk en Ingrid afkomstige subsidie moet je wel kwijt kunnen.
Bijzonder dat IS maar mondjesmaat wordt aangepakt en dat ze hier massaal op duiken.
Libie laten ze aan hun lot over en vragen ze hulp van de VN, terwijl er blijkbaar militaire kracht genoeg is daar om het zelf op te lossen.
@malang | 26-03-15 | 10:37
Welnee, de islam gaat niet stuk van oorlog. Integendeel.
Oorlog achterdocht armoede achterlijkheid wreedheden & ellende, dat zijn juist de middelen waarmee de islam zich verspreidt. Precies zoals de Boze Profeet dat bedacht.
"Onze" asielindustrie zit dankzij deze gebeurtenissen tot de nok vol met nieuwe moslims, allemaal op de vlucht voor andere moslims, die hier nog meer moslims komen veroorzaken.
Dat proces gaat door totdat moslims nergens ter wereld meer veilig kunnen leven, omdat overal al moslims wonen. Dan is het vrede. Op zijn moslims.
Er riepen hier lui dat Iran zielig was, want nog noooit een ander land aangevallen. Dat klopt dus ook al niet meer. Verder vind ik 150.000 man best wel veel. Het IDF zal wel erg paraat staan,
Zo lang ze elkaar uitmoorden hebben ze geen tijd om ons uit te moorden....
Lijkt Game of Thrones wel. Maar dan Middle East.
Goed beschouwd zijn die islamieten gewoon bezig met het stichten van een "Groot Kalifaat" als tegenhanger van het almaar uitdijende Dictatoriaal Europa.
WOIII in de maak .. spannende tijden
-weggejorist en opgerot-
Hullie hebben in ieder geval WEL een lange termijn visie...
De islam vernietigt zichzelf, van binnenuit.
-weggejorist-
Tsja, als je opgevoed wordt met de religie van Haat is het wel te verwachten dat er gevochten gaat worden.
@overVecht
Aard van het beestje he. Er bestaan ook geen goede en slechte krokodillen, beren of haaien. Je kan gewoon beter uit hun buurt blijven.
@overVecht | 26-03-15 | 10:27
Ah... Een dagje vrij noem je dat dus. Beetje op internet mensen lastig vallen bij gebrek aan vrienden. Vrij intriest bestaan lijkt mij dat.
Allah, de onnoemelijk Grote, staat aan de kant van elke hakbar.
Als hij dat wil.
De zekerheid en troost die dat islam-geloof geeft, is hartverwarmend.
Hallo Den Haag,
1)Wanneer kunnen we de eerste horde vluchtelingen uit Jemen tegemoet zien en ook die weer een hartelijk welkom heten in Nederland?... pffffffffff
overVecht | 26-03-15 | 10:27
Haha, beste tegel ooooit !!!
@Bakito | 26-03-15 | 10:05
In Jemen gebeurd wat ook in Irak en Syrië gaande is, een oorlog tussen de verschillende stromingen van de Islam, met daarbij sektarische conflicten en afgunst. Maar uiteraard gooi jij dit weer op de anti VS en olie stapel, fundamentalist.
@Godsammekraken | 26-03-15 | 10:19
Ik moet niet zoveel... gelukkig. Wat daar allemaal gebeurt kan ik mij dan ook niet zo druk om maken. De kans dat ik er ook maar iets aan kan veranderen is vele malen kleiner dan dat ik de staatsloterij win. Verspilde energie zou dat dus zijn. Ik gebruik die energie liever om te niksen op het internet, nietszeggende reaguursels posten op dat zelfde internet, lachen om de mensen die aan het koken zijn om de opmerkingen van anderen op dat zelfde genoemde internet (niet doelend op jou trouwens in deze) en voor de rest op social media wat ouwehoeren. En zo vul ik dan een heerlijk dagje vrij in.
Oud nieuws. Intussen hebben ze de death to america leus al laten varen. Ze worden salonfähig. Als je dat zo kunt noemen.
de yanks lachen zich rot... de (wapen) handel bloeit als nooit tevoren.. nu het vuurtje in de EU nog wat verder opstoken en zorgen dat ze alle vluchtelingen op blijven vangen.. hahahaha
De VS praat ook steeds meer met Iran. Da's handig voor de verdeel en heers.
Dat de Saudies zo reageren komt omdat er in hun land ook gebieden zijn met sjiieten in de meerderheid. Als ik me niet vergis zijn dat juist de olierijke gebieden.
Verder ligt er nog een Amerikaans plan om het hele Midden-Oosten opnieuw in te delen. Allah of geen Allah.
www.globalresearch.ca/plans-for-redraw...
Aan alle Jihadisten die dit lezen: JULLIE WORDEN MISBRUIKT.
Kijk, de soennarcissen en sjiikrokussen bloeien, het is weer Arabische Lente.
Een steenrijk, terreurbankierend, middeleeuws sheikenstaatje bemoeit zich dus al straaljagende met een land waar sinds lange tijd islamsoldaten uit de hele wereld naartoe reizen voor een moordopfriscursus.
Dat gaat mooie televisie opleveren, wat ik u brom.
Fijn dat mijn tv-toestel al lang met de VUT is.
eelko1976 | 26-03-15 | 10:18
Ja, jij bent een eersteklas duider, een zegen voor de mensheid. Helemaal top! #kanjer
Precies zoals we tijdens het Zionistisch congres voor werelddominantie van 2005 in Tel Aviv afgesproken hebben.
@overVecht | 26-03-15 | 10:15
Wat er daar aan zieke dingen gebeurt zou misschien voorrang moeten krijgen in je verontwaardiging.
Ik kan het allemaal niet meer bijhouden, ik hou het er maar op dat ze allemaal knettergek zijn daar. Wellicht een goede setting voor Fallout 4
@Bakito | 26-03-15 | 10:15
Dat mogen ze zeker, net zoals ik hun hypocrisie duid inzake optreden tegen terrorisme.
@Bakito | 26-03-15 | 10:10
IS is de natte droom van Wilders alleen dan op zijn manier.
eelko1976 | 26-03-15 | 10:13
Dat zei je niet. Je beweerde dat landen geen strategische afwegingen mogen maken. Ben je ook voor de EU zeker?
@Godsammekraken | 26-03-15 | 10:12
Dat mag je vinden. Evenals ik vind dat het ziek is als je zo denkt.
Mooi, laat de moslimlanden het maar regelen. De VN moet zich daar niet mee bemoeien, ook al is dat inmidddels een moslimorganisatie geworden. Het westen moet er weg blijven, heeft er niets te zoeken, mag zich ook niet als vriendendienst een oorlog in laten slepen. En aangezien Hennis en Erdogan nog geen functies hebben in de VN of Nato, is er vooralsnog geen gevaar dat we aan de verkeerde kant van een oorlog belanden.
@Bakito | 26-03-15 | 10:01
IS negeren, is dus opkomen voor je eigen bevolking? Daarmee ontkracht je dus je eigen stelling dat alle islamitische landen tegen ISIS zijn. Duly noted!
@overVecht | 26-03-15 | 10:01
Heel simpel. Ze zijn allemaal slecht.
Het zijn echt Orks, ze zouden de wereld kunnen veroveren als ze stoppen met elkaar afmaken, maar dat gebeurt nooit.
overVecht | 26-03-15 | 10:07
Aangezien het IS gaat om een eigen staat, met zelfbestuur en landsgrenzen kunnen we stellen dat IS een nationalistische organisatie is.
Heeft Wilders zich al gedistantieerd?
@Bakito | 26-03-15 | 09:59
Ik heb net zozeer een verslaving aan benzine als aan allesreiniger. Ik rij/poets zelden voor mijn lol.
@vraagstaart | 26-03-15 | 10:05
En ondertussen blijven ze gillen "islam is vrede"... Meer dan 85% van alle brandhaarden in de wereld is Islam gerelateerd #Houthis
@Bakito | 26-03-15 | 10:05
Ik doelde op de door jou genoemde reaguurders die volgens mijn reaguurderslogboek Nederlands en Nederlands zijn.
eelko1976 | 26-03-15 | 10:03
Geef eens netjes antwoord op mijn vraag, knul.
@eelko1976 | 26-03-15 | 10:03
Ik weet niet hoe Bakito het doet maar ik rij in een elektrisch invalidenwagentje.
overVecht | 26-03-15 | 10:03
Het gaat die Saoedische en Koeweitse sheiks voor 100% om de koran natuurlijk. Of dacht je dat het hun om behoud van rijkdom ging? Hahaha, mallerd!
Moslims die elkaar naar de keel vliegen. Noem me een racistische fascistenhond, maar ik kan me daar toch nét even wat minder druk om maken dan om moslims die ongewapende andersgelovigen om zeep brengen.
@Dick Luyenlomp | 26-03-15 | 10:02
Nu heb ik in grote regelmaat grotere groepen moslims bij elkaar gezien als het door jou genoemde aantal en in 99% van de gevallen ging het er uiterst vriendelijk aan toe. Ik ben dus erg benieuwd naar het onderzoek dat jij hebt gevonden waarin jou cijfers naar voren komen.
Wat een kansloze landen/culturen zijn het toch ook.
Dat kunnen we onze eigen massa-immigratie dankbaar zijn. We hebben een zeer goed beeld gekregen van hoe grote groepen (Arabisch) exotische mensen functioneren.
En we begrijpen dus maar al te goed dat Arabische landen zo vaak falen.
In die schreeuwspeech van dat jongetje wordt geschreeuwd: "No to humiliation". Maar dat geldt zeker niet voor de Jemenitische Joden.
WOIII is zo ongeveer hier begonnen zullen we jaren later concluderen.
Als je bekijkt wat die Iraniers ondanks alle boycots voor elkaar krijgen zijn ze eigelijk een fantastisch volk.
Jammer dat ze voor religieuze idioterie gekozen hebben, in plaats van zich op te laten nemen in de vaart der volkeren.
@Bakito | 26-03-15 | 09:59
Kolder, alsof jij olie-vrij bent? Wek jij je eigen energie op? Ga jij op de fiets met vakantie ? Met de trein naar het werk... O wacht.
@Bakito | 26-03-15 | 09:59
Zie daar de verdorvenheid van het materialisme wat slechts egoïsme in de kaart brengt. Een mensenleven is minder belangrijk als een stuk overrated stuk schroot.
Obama is een schaap in wolfskleren gebleken met 0 verstand van buitenlandsbeleid, laat zich omringen door linkse policor adviseurs die het hele Midden-Oosten in onrust hebben gedompeld. het wordt tijd voor een rechtse president in het witte huis. het is te hopen dat de Israëli's straks in staat zijn de hordes van Teheran te stoppen voor het te laat is.
Zet waar ook ter wereld meer dan 25 moslims samen en de pleuris breekt uit. Met elkaar tegen de anderen of onderling. Maar vechten zullen ze!
Was niks, is niks, wordt nooit niks. Weggooiers. Allemaal.
eelko1976 | 26-03-15 | 10:00
Dus jij vindt opkomen voor je eigen bevolking en dier belangen hypocriet? #pvv
Weten al die moslims nou nog zelf wel welke goed zijn en welke slecht? Je moet zowat gestudeerd hebben om het allemaal nog bij te kunnen houden.
Grappig inderdaad dat nu in ene keer veel islamitische (lees soennitische) landen wel bereid zijn in te grijpen, terwijl ze IS overlaten aan het westen en de Koerden. Hypocriete bende.
Godsammekraken | 26-03-15 | 09:57
Goed punt, al die onschuldige slachtoffers van terrorisme en oorlog worden indirect veroorzaakt door jouw en kapotte_stofzuiger's dwangmatige verslaving aan olie en afgeleide produkten.
Saudi = Amerika. Als de hoofd van CIA zegt dat ze in meer dan 50 landen destabiliserende operaties uitvoeren, hoef je Jemen daar niet buiten te rekenen.
Verdeel en heers. Precies dezelfde strategie volgen als in Syrie. Steun telkens de zwakkere zodat het allemaal maar lekker lang mag duren. Het enige slachtoffer waar ik me om bekommer is de prijs aan de pomp.
@Bakito | 26-03-15 | 09:52
Het was altijd al verdeeld. Moslims kunnen niet samenwerken met Moslims. De dictators die daar per land wat onrust stookte hielden wel het volk onder de duim en zorgde er voor dat er geen oorlog ontstond en als er oorlog tussen 2 landen ontstond, dan ruimden ze zichzelf wel op. Totdat andere landen er zich mee gingen bemoeien vanwege de grondstoffen...
Moslims die elkaar onderling bevechten, zolang ze geen onschuldige (niet-moslim) slachtoffers maken, vind ik het best. De benzine blijft dankzij GroenLinks-Nederland toch wel duur.
Het Nederlandse parlement telt meer dan 15 partijen, maar het Midden-Oosten begint inmiddels net zo verdeeld te raken. Slechte ontwikkeling.
-weggejorist en opgerot-
REAGEER OOK