Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Het Licht Ontvlambare Gasdebat

onafhankelijkgroningen.jpg De gaswinning in een verliezersslag geworden. Groningers zien huis & haard wegzakken in de bodem & de marktprijzen. Maar Brusselse begrotingsgaten moeten gedicht en de taxpoet lekkende verzorgingsstaat houdt ook zichzelf niet overeind. Gasbaten zijn onmisbaar. Het is dus geen wonder dat PvdA en VVD zo kort vóór de verkiezingen geen greintje goesting hebben in een gasdebat over generaties lang chronisch genegeerde gevaren van gaswinning. Toch moeten ze het voeren. En wel nu. PvdA en VVD werden gedwongen door de oppositie, want die zijn supermegabezorgd over het welzijn van de Groningers ruiken gratis campagnekansen. De regering heeft snel twee tactiekjes bedacht: 1. Het kabinet luistert naar de argumenten verkiezingsretoriek van de oppositie, maar zal géén antwoord geven tot ná #PS2015, en 2. Minister Kamp is gisteren in allerijl naar Grunn gejaagd om "Sorry, Groningers" te liegen vanaf een ingestudeerd spiekbriefje. Nou. Daar tuint men niet in. En terecht: zonder financiële compensatie en/of het dichtdraaien van de gaskranen zijn de woorden van Kamp een retorische ruft: ze stinken en ze zijn na 19 maart weer vervlogen. Hier een Linkjes Almanak vol achtergrond-info, overdrukventieltjes zitten op #Gasdebat en de zetelbevende zemelarij is live op het eveneens aan gratis geld verslaafde Nooit Pompen Opgeven, Politiek.

Reaguursels

Inloggen

@h.a.k. blok | 04-03-15 | 05:46
ah eindelijk, dank u!

Dibe | 04-03-15 | 14:20

Kamp en Wiebes zijn een geslaagd duo : Kamp draait langzaam de gaskraan dicht en Wiebes heft het lage BTW-tarief op.Een en al harmonie in de economie.

Dolphi | 04-03-15 | 09:09

Landgenoten,
Natuurlijk kan ik me heel goed voorstellen dat schade aan je huis, boerderij e.d. als gevolg van aardgaswinning, heel beroerd is. Het zal je spulletje maar zijn.

Ik denk dat die schade gecompenseerd moet worden door de groot verdieners (NAM/Shell, de Staat der N-landen, de provinciale overheid van Gr.) en wel binnen redelijk termijn en zonder ellenlange procedures, nadat de schade en de relatie daarvan met de aardgaswinning definitief zijn vastgesteld.

De hele "discussie" rond de "aardbevingen" als gevolg van de aardgaswinning, gaat m.i. voorbij aan een groot aantal zaken die bewust buiten de politieke discussie en stemmingmakerij, worden gehouden. Komt politici van linkse garnituur beter uit, is daar de voor de hand liggende verklaring voor, denk ik.

In NL zijn geen aardbevingen maar aardtrillingen die door o.a. de slappe bodem gesteldheid wel schade kunnen veroorzaken. Ik ben veel in Japan geweest en als je daar ziet wat aardbevingen teweeg brengen. 1995 de miljoenenstad Kobe, duizenden doden en miljarden schade. Waartoe het leidde in combinatie met een tsunami (ook gevolg van die enorme aardbeving) in Fukushima is bekend.

Ik ontving in 1995 berichten van kennissen uit Kobe, die zich grote zorgen maakten over de "waternoodramp" in NL dat jaar. Ja, het was hier en daar kantje boord door de extreem hoge waterstanden in de rivieren. Nergens brak een dijk. Eén oudere dame verdronk toen zij van een dijk te water raakte. Dat is een verdrietig ongeluk, maar geen ramp.

Net als in 99% van alle gevallen die men hier "ramp" noemt, was er in 1995 in NL helemaal geen sprake van een ramp.

Het is wel illustratief voor de manier waarop een weerloos (gemaakt) volk zich profileert. Oh, oh, wat zijn we graag zielig. Alleen al daarom zijn we dat inderdaad.

Wat heeft dat met Groningen te maken? Heel veel.

Groningers hebben veel van de "ellende" die hen nu overkomt in hoge mate aan zichzelf te danken.
Groningen is sinds jaar en dag in stad en gewest één groot rood bolwerk. Dat is bekend. Hele bevolking groepen konden aankloppen bij lokale overheden voor koelkasten- wasmachines of andere huisraad die dan prompt gratis werden verstrekt.(Finsterwolde bijv.)Kom op, ooit stoere en nuchtere Groningers, wat is er van dat al overgebleven? Of zijn die uiterst negatieve en suggestieve "slachtoffer" beelden onlangs op tv, wel representatief? Zoiets pik je toch niet?

Groningers bleven hun rode leiders tot op de dag van vandaag trouw, bleven hardnekkig PvdA stemmen. De CPN deed het er lange tijd ook goed. Die rooie leiders hielden de Groningers afhankelijk van de zieligen industrie, want electoraat. De werkloosheid in Gr. is structureel heel hoog. Logisch want socialisme genereert geen banen, behalve voor de eigen kaste dan. Socialisme is qua beginselen, een parasitaire en elitaire doctrine.

De huidige (ook weer PvdA) CdK, die heer met gedistingeerd voorkomen, droeg vroeger het koosnaampje de "Raspoetin (ook een soort Poetin) van het Noorden", net als veel PvdA burgemeesters daar, rood als een kroot. Hoe ongezond langdurige PvdA dominantie voor stad- land en gewest zijn weten we dankzij de megalomane wanvertoningen in die bolsjewistische enclave aan de Amstel. Het ene frauduleuze megalomane project na het andere getuigen daarvan. Ene Fat(wa)ima Elatik PvdA, kon in d'r eentje dertig miljoen verkwanselen aan één megalomaan frauduleus project, werd uit haar pluche geschopt, om daarin binnen twee maanden later met welwillende medewerking van de PvdA, met nieuw etiket weer terug te keren en nog steeds zit.

Aardgasbaten en Groningen. Groningers en andere noorderlingen, betalen veel minder voor aardgas dan inwoners van andere provincies. Zo'n 60 miljard van de aardgasopbrengsten werden geïnvesteerd in het kunstmatig in stand houden en reanimeren (Gr.) van de maakbare socialistische verzorgingsstaat NL. Alleen al vanwege de structureel hoge werkloosheid in Gr., profiteerden de Grunnegers of is het Grungers, Groningers dus, profiteren derhalve procentueel meer van de uitkeringen industrie dan andere Nlers. Daarin met woord en daad gesteund door hun bolsjewistische voorlieden in de dorpen- steden- gewesten en de provincie. Een en ander naar het aloude PvdA adagium: "electoraat koop je- kweek je- importeer je en onderhoud je met gemeenschapsgeld.

De provincie Gr. ontvangt jaarlijks bakken geld, 1 miljard, uit de aardgasbaten o.a. om de al decennia stagnerende werkgelegenheid structureel te stimuleren. We weten inmiddels dat rooie leiders met gemeenschapsgeld via hun banen- en functies carrousel daarvan leuke dingen doen voor zichzelf, zichzelf en zichzelf en het financieren van megalomane debacles à la Blauwe Stad. Heel democratisch ook als je bedenkt dat die hele helse machinerie draaiende wordt gehouden door in functie benoemde i.p.v gekozen, CdK, burgemeesters en ambtenaren. Dus boeren, burgers en buitenlui daar in Gr., rood slaat ook jullie dood.

Dat bedoel ik met ellende over jezelf afroepen. Had de provincie nou echt niet op een slimme manier kunnen helpen om Aldel open te houden? Natuurlijk wel. Of zijn jullie alweer in slaap gesust als er na de herstart van Aldel weer 200 man aan het werk kunnen? De harde realiteit is dat er 400 man hun goed betaalde baan kwijt zijn.

Je mag, zeker in vergelijk met sommige buitenlanden, de achtereen volgende regeringen verwijten dat ze heel veel aardgas geld over de balk hebben gesmeten. Te beginnen met Den UYL. de BV NL heeft daar veel profijt van gehad. Groningers zijn daarin beslist niks tekort gekomen. Zij hebben decennia lang hun rooie bolwerken maar al te graag in stand gehouden. Een beetje eigen schuld dikke bult dus. Daarover hoor je geen (rooie) hond. Ben benieuwd hoe hardleers ze op 18 maart nog zijn.

Vroeger ging er niks boven Groningen, nu hangt er iets boven Groningen.

h.a.k. blok | 04-03-15 | 05:46

P.S. Stem D66

(dit is een D66-grapje. Vat u hem?)

Ooit_huisregelneef | 04-03-15 | 01:33

Nu we het toch over gas, bodem en Groningen hebben, de quasi-intellectuele milieulobby wil dolgraag vrijwel pure CO2 in de "lege" gasvelden injecteren. Elke keer dat een milieuhippie in Trouw over het klimaatbeleid Jeremieert komt ondergrondse CO2-dumping ter sprake. Ik kan uit de grond van mijn hart zeggen: "Fuck dat, klootzak! Injecteer die rotzooi maar onder je eigen huis." Er is geen enkele reden waarom de Groningers nogmaals als proefkonijn zouden moeten of mogen worden gebruikt.

Ooit_huisregelneef | 04-03-15 | 01:31

Bedenk goed dat we sterk economie hadden voor gas dankzij indonesie dat nog van ons was, maar toen die onafhankelijk werden ontdekten we later gas en ons ecobomie werd weer sterk, maar als gas op is, dan dubbel geen inkomsten. Daarom #TeamSchaliegas

Nieuws-Lezer | 04-03-15 | 01:27

kweethetooknietbeter | 03-03-15 | 18:52

Klopt, ik heb daar ook over gehoord, maar ontwikkeling van technologie gaat steeds sneller, dus dat moet gewoon veilig kunnen. Als we niet naar schaliegas gasn boren, dan gaan ons economie enorm achteruit en kunnen we niks meer betalen, omdat al die zorg, toeslagen, uitkeringen, etc alleen mogelijk was met inkomsten uit gas. Ik ben in ieder geval voor schaliegas, want ik wil geen torenhoge energierekening betalen.

Nieuws-Lezer | 04-03-15 | 01:23

Kom uit de randstad en sta voor 200% achter de Groningers.

westcoast | 04-03-15 | 00:57

De grap "Boring!" zal ik alhier maar niet meer maken.
Bij Imca Marina is al alles gescheurd en verzakt, hoor ik net bij Pauw.
https://www.youtube.com/watch?v=Dsh6P5arMI8

Piet Karbiet | 04-03-15 | 00:34

Kunnen die groningers niet naar drenthe verhuizen? Zoveel zijn het er nou ook weer niet, er is plaats genoeg en ze verstaan mekaar ook wel redelijk geloof ik. Pompen we gewoon al het gas verder op en bouwen we een provinciegroot datacentrum om de leegte te vullen.

Tsjernodebiel | 03-03-15 | 21:50

limburg,brabant,overijssel.... ik vrees dat dit nog maar het begin is,het megolomane wereldrijk......"the kingdom of the netherlands and aruba,saba and statia" lijkt op instorten te staan

jesuisrobbie | 03-03-15 | 21:30

Harstef 20:50
.
Probleem is dat de maffia in 1914 reeds alle wapens van burgers heeft afgepakt en bezit ervan verboden maakte, en zichzelf zelf tot de tanden gewapend is en met een klik van de muis alles over je weet... Dat in 1918 inkomstenbelasting werd ingevoerd is ook geen toeval, maar dat ter zijde.
.
Tenzij je graag opgesloten wordt tussen moordenaars, criminelen en verkrachters, vergt dat dus een slimmere aanpak. De socialisten hebben ook honderd jaar gebouwd, alvorens het totalitaire bouwwerk ingevoerd.
.
Al helemaal grappig overigens dat het wapenverbod dat in 1914 werd ingevoerd, werd verkocht met de zin 'we moeten vuurwapens uit handen houden van vuile socialisten'.... waar de socialisten natuurlijk de bevolking wilde ontwapenen om de Staat te beschermen.
.
Geduldig en intelligent te werk gaan is het devies.... Er komen nog wel mooie kansen.

De Libertariër | 03-03-15 | 21:24

Harstef 20:38
.
Ik ben tegen belasting om de reden dat ik tegen dwang en geweld ben, maar ik heb niets tegen vrijwillig storten in een sociaal potje voor minderbedeelden of opleiding van de jeugd hoor! Ik heb zelfs niets tegen vrijwillig automatisch een percentage van mijn inkomen afstaan, in ruil voor schoonmaakdiensten, veiligheid en infrastructuur voor een vaste periode van jaren. No problemo!! Mijn bezwaar begint waar deze bijdrage geen keuze is, maar gewoon afgeperst wordt...
.
Dat valt mij ook op aan anarchisten. Eigenlijk een eigenschap die alle collectivisten hebben. Daarom ben ik geen anarchist zoals u terecht stelt, maar een libertarier, ook wel anarcho-kapitalist genoemd.... Spijtig dan wel weer dat u dit verwart met met barbaars libertinisme... Zoek dat zelf maar even op.
.
Overigenw kan ik niet 1 (!) reden verzinnen waarom libertarisme niet zou kunnen werken in een stevig bevolkt gebied. Sterker nog, ik denk dat het libertarisme nergens effectiever is, vanwege de onfeilbare libertarische visie op een rechtsorde en het gegeven dat libertarisme juist volstrekt homogene, monoculturele en solidaire samenlevingen zal doen ontstaan... Zou u zelf mogen kiezen met wie u samenwoont (en vooral met wie niet) dan ontstaan al snel enkel woongemeens happen met gedeelde culturele waarden natuurlijk...

De Libertariër | 03-03-15 | 21:15

"zonder financiële compensatie en/of het dichtdraaien van de gaskranen"
.
En/of? Als Kampf van de VVD66 de gaskranen dichtdraait heb je nog niks. De opbrengenst van de gasverkoop zou juist allereerst rechtstreeks naar de gedupeerde woningeigenaren moeten gaan. Goed voor de werkgelegenheid in de bouw. Dit kan in het rijks-budget opgelost worden door bijvoorbeeld te stoppen met ontwikkelingshulp en asielzoekers, de bijdrage aan de EU te halveren, niet meer meedoen met die oorlogshitserij van de agressieve navo, én de pensioenen van oud-bewindslieden te korten (die hebben immers de gasbaten verjubeld). Zoiets.

ben kokhals | 03-03-15 | 20:39

Wat een heerlijk hartverwarmende banner boven dit topic! Ultiem sociaal, solidair en eerlijk!
.
Onafhankelijk Groningen. Go go go Groningers!!!

De Libertariër | 03-03-15 | 20:37

Nederland blijft een wonderlijk stukje aarde dat niet is opgeslokt door aardbevingen of door water.

Voor de zekerheid haal ik wel alvast mijn zwevend tapijt van zolder en laat ik het door alles wat ademt en religieus of spiritueel is inzegenen, zodat het de goede kant opvliegt. Mijn favoriete kabouter mag natuurlijk ook mee.

Haagse Tokkie | 03-03-15 | 20:24

Zoals gewoonlijk negeren de machthebbers dit tot na de verkiezingen. Worden afgestraft in de verkiezingen. En dan weer business as usual. Ofwel we beginnen opnieuw. Er gebeurt pas wat wanneer de eerste groningers onder de grond verdwijnen, met huis, auto en gezinnetje en al.

Of wanneer eindelijk men in begint te zien dat die kousen in Den Haag (en Brussel) TE veel macht hebben. Macht terug naar de burger.

Libertarianism | 03-03-15 | 20:19

Als iemand in Groningen.

*steekt middervinger op naar Den Haag*
"Collectieve groep kkboeven"

Baasbal | 03-03-15 | 19:29

@Klik_hier | 03-03-15 | 18:57
Ja, goed plan. Nu wilde ik voorstellen om te begonnen onder het binnenhof, maar dat heeft niet zo veel zin als ze komende jaren daar niet zitten vanwege de 'noodzakelijke' verbouwing.

Rest In Privacy | 03-03-15 | 19:25

Als Groningen de loonbelasting en BTW halveert, dan zie ik het somber in voor de economie van zuid-Nederland.
Verklaar de eerste 12-mijl Noordzee tot belastingvrije vrijhandelszone, en de hele boel is in no-time ingepolderd als 1000 km^2 bedrijventerrein. Op termijn aansluiten bij EU mits voorwaarden gunstig zijn, en er een meerderheid is in een referendum. Lekker gas blijven pompen, Alle oude hutjes worden toch vervangen voor een nieuwe villa.

W_F | 03-03-15 | 19:07

kweethetooknietbeter
Misschien is het verstandig om onder de randstad bij wijze van experiment beginnen met schaliegaswinning. 1% van de opbrengsten komen dan natuurlijk ten goede aan hen, vanzelfsprekend.

Klik_hier | 03-03-15 | 18:57

Groningers zijn niet gek hoor... waarschijnlijk meteen de reden waarom ze dit voor nu willen negeren. Het kan allemaal zo makkelijk heh; belangrijke politieke zaken niet bespreken want er zijn binnenkort verkiezingen. Wie is nu aan het werk voor wie? Vandaag al koekoek gezegd?

LetTheSunshine | 03-03-15 | 18:54

@Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 18:17
Bij schaliegas wordt er zoveel gevaarlijke chemicaliën de grond in gepompt, waarvan men niet weet wat de gevolgen op lange termijn zullen zijn. Op korte termijn zit het kraanwater vol met gas. En ik vrees op lange termijn veel kankergevallen en misschien wel baby's met afwijkingen. Een normaal denkend mensen zou daar tegen schaliegas moeten zijn.

Rest In Privacy | 03-03-15 | 18:52

Ik zag een turk met een mooi nieuw pak en een nieuwe snor in ons parlement, waarom hebben turkse onderdanen zitting in ons parlement?? de invloed van de turkse regering op ons land gaat wel heel erg ver.. Dat moeten we toch niet willen dat de onderdanen van Erdogan hier invloed uitoefenen. Meneer is gehoorzaamheid verplicht aan Turkije, dat kan toch niet samengaan met een functie in ons parlement??

denoorman | 03-03-15 | 18:48

Mooi die Friese vlag in het wapen van Groningen, geeft maar eens aan dat het land altijd Fries is geweest en nog steeds is!

reade romke | 03-03-15 | 18:37

Hopelijk gaan we wel boren naar schaliegas, voordat het gas in slochteren/groningen op is. Anders zijn we afhankelijk van Rusland en moeten we meer dokken, maar ook zullen we geen rijke land meer zijn.

Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 18:17

De financiële middelen die vrijkomen door de gashandel wegen niet op tegen wat verzakkende huisjes. Alternatief is het gas importeren uit Rusland. Betaal je meteen meer voor je gasrekening. Paar boze Groningers wegen nou eenmaal economisch niet op tegen een hoge gasrekening die importeren met zich meebrengt. Want dan kom je aan de portemonnee van de rest van Nederland en dan is de sympathie van de rest van Nederland snel vervlogen.

Hyronimo | 03-03-15 | 18:12

Alles wat in de politiek/ regering zit dat over dat aardgas gaat, of eigenlijk, dat er niet overgaat en de problematiek totaal negeert: dat woont er niet.

G,I. Jane | 03-03-15 | 18:12

Ozturk meteen maar een echte old school Snor aangemeten nu ie 100% onverbloemd voor de Turken in de kamer zit?

Snikkeldrift | 03-03-15 | 18:07

Aan de andere kant; als hier over 20 jaar een Kalifaat is, verovert die 5e generatie-immigranten toch gewoon Noorwegen. Of Groenland. Is met een fatwa zo geroggeld.
Muhamet heeft er vast wel iets over gezegd.

Piet Karbiet | 03-03-15 | 18:06

Allemal mooi en aardig dat die Groningers in verzet komen. Maar in dat vlakke land is het moeilijk gorilla oorlog voeren en een verkeerde treffer op die bel en ze kunnen het helemaal niet meer vertellen.

@El Gouda | 03-03-15 | 17:52
Yup
www.nrc.nl/wp-content/uploads/2013/08/...

miko | 03-03-15 | 17:59

Heeft de PVV al een motie van afkeuren/wantrouwen/opzouten ingediend?

Staatsgeheim | 03-03-15 | 17:59

Het is en blijft mij een groot raadsel waarom het leeuwendeel van de Groningeners op de partij blijven stemmen van de man die 'hun' gas gebruikt heeft om eerst figuurlijk en nu letterlijk het land naar de h*eren heeft geholpen. Uiteraard tot meerdere eer glorie en geld voor zichzelf... t.w naziliefhebber Joop den Uyl.
.

pluizigkroeshaar | 03-03-15 | 17:57

@bakito
Het punt zit hem erin dat geld wat ons is misgelopen (donaties bijv). had kunnen worden gebruikt voor die zielige landen.

Nacho_Vidal | 03-03-15 | 17:56

Ze debatteren maar een eind weg, als iemand hier denkt dat het echt is of ook maar verschil maakt dan lieg je jezelf voor.
Ze geven niets om ons, niet om groningen of om de buurman, maar om zichzelf en hoe sneller men dat doorheeft, hoe sneller we er eens iets aan kunnen doen.
-
Timer loopt mensen.. we hebben niet lang meer.

Care | 03-03-15 | 17:56

De concentratie van inwoners die een bijstandsuitkering krijgen, is in de regio Oost-Groningen het hoogste van Nederland.

sastro | 03-03-15 | 17:55

Haha .. Die periode van 20 jaar lang KEIHARDE LEUGENS gaan e achter zich laten. En waarom zouden wij dit ineens geloven?
OPFLIKKEREN .. allemaal.

SyntaxError | 03-03-15 | 17:54

@Nacho_Vidal | 03-03-15 | 17:47
Politiek zonder TV camera's is een slecht idee, maar het zou wel aantal charlatans en narcisten minder in de Kamer opleveren.

Piet Karbiet | 03-03-15 | 17:53

Er zijn Afrikaanse en Aziatische landen die veel meer en veel langer worden uitgebuit door het westen.

Marginale discussie dit.

Bakito | 03-03-15 | 17:53

@ongelofelijktoch | 03-03-15 | 17:15
Hoezéé !
Wat jarenlang links-Liberaal beleid met een land doet.
Huilend kijk ik ondertussen naar Noorwegen, Geld voor structurele welvaart in een pot gestopt...
En wij ?
Over 50 jaar is Nederland een klein arm landje aan de Noordzee met een belachelijke belastingdruk.

Wijze uit het Oosten | 03-03-15 | 17:52

Er zit trouwens een behoorlijke hoeveelheid schaliegas onder Den Haag. Zet maar alvast een boortoren op het Binnenhof.

El Gouda | 03-03-15 | 17:52

Ik werk in de buurt van de 2e kamer en mensen komen vaak binnen vanuit de 2e kamer.

Het zijn de meest onaardige, domme en wereldvreemde lieden die ik ken.

Het is onbegrijpelijk dat deze mensen het land 'regeren'.

Het klinkt misschien dom. Maar ik kreeg laatst een soort openbaring. Je wilt natuurlijk carièrre maken, hogerop en meer geld verdienen. Maar nooit ten koste van iemand anders toch ? (De burger).

Ik snap het niet. Zoveel slechtheid en puur narcisme.

Nacho_Vidal | 03-03-15 | 17:47

www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid...

De Nederlandse Aardolie Maatschappij komt over twee weken met een actieplan richting de bewoners van de huizen in Rossum die beschadigd zijn door bodemverzakkingen, mogelijk veroorzaakt door de NAM.

de gasvelden onder Rossum en Tubbergen leeghaalde en vervolgens injecteerde met vervuild afvalwater.

Ook zou de grond in de buurt van de woningen vervuild zijn. Daar zouden verhoogde waarden van zink, barium en zware metalen zijn gevonden

durfniet | 03-03-15 | 17:46

Ze hebben toch een kek museum gehad. Met allemaal moeluke kunstn? Wat zeuren ze nu. En de Gasunie een kantoor zo hoog als de Toren van Babel.

Piet Karbiet | 03-03-15 | 17:44

Laten we wel wezen, als Groningen onafhankelijk zou zijn, zouden ze de gaskraan direct weer openzetten. Ze moeten ergens hun geld vandaan halen!

IPR | 03-03-15 | 17:41

Godverdomme, ik wou dat ik een Groninger was.

Madrox | 03-03-15 | 17:38

Groningen is een PVDA bolwerk wij de allochtonen hun de bevingen dus pompen tot het leeg is

land is weg | 03-03-15 | 17:37
-weggejorist-
frank4444 | 03-03-15 | 17:36

Linksom of rechtsom, Groningse onafhankelijkheid of niet, het maakt allemaal geen zak uit. De gas kraan gaat hoe dan ook (op den duur) weer open.
Er zit daar nou eenmaal geld in de grond en dat willen en kunnen we niet laten liggen.

RugOp81 | 03-03-15 | 17:36

3 maart 2050 - van onze redactie.
Groningen is opnieuw getroffen door een aardbeving - ditmaal een van 7.6 op de schaal van Richter. Als gevolg daarvan is de complete provincie Groningen in een sinkhole verdwenen. Men houdt er ernstig rekening mee dat de 35 resterende inwoners hierbij omgekomen zijn.

VerenigingVanDieven | 03-03-15 | 17:36

In nederland is nauwlijks kennis aanwezig omtrend aardbevingen. Een geologisch vakgroepje die ergens is wordt vooral beheerst door shell en die hoor je dus niet. Al die zogenaamde onderzoeken zijn dan ook vooral gericht op het verzinnen van methoden om de groningers rustig te houden.

watazooi | 03-03-15 | 17:35

@CH3-COOH | 03-03-15 | 17:23
*gaapt*

Driewerf Hoezee | 03-03-15 | 17:30

kweethetooknietbeter | 03-03-15 | 17:11

Nog beter, maak van Groningen een multicul & overheidsvrije zone. Je kan het de nieuwe Nederlanders niet aandoen om in een aardbevingsgebied te wonen, het stikt van de oude Nederlanders die daar indien het gebied multicul & overheidsvrij is geen enkele moeite mee hebben

adminitor | 03-03-15 | 17:25

grrrristenschoothondje Slob .. ' ook schijt aan groningen'

(c)ZWITSUL | 03-03-15 | 17:25

CH3-COOH | 03-03-15 | 17:23

Dan is het maar goed dat PVV nooit gaat regeren, want stel je je voor dat ze verantwoordelijkheden moeten gaan nemen.

Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 17:24

@Banno22 | 03-03-15 | 16:59
Miljarden worden rondgepompt in de PVDA geledingen totdat het op is.

Machoclown | 03-03-15 | 17:23

Men gaat op PVV stemmen op 18 maart? Serieus?? Je hoort PVV hierover niet eens.
Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 17:18

PVV doet alleen aan belangrijke dingen in de directe omgeving van Henk & Ingrid (= half Nederland). Termen zoals baten, gas een aardbevingen zijn veel te complex voor deze groep. Islam en minder, minder, minder is wat makkelijker te begrijpen.

CH3-COOH | 03-03-15 | 17:23

The damage is done. Geen gas meer winnen, "de gaskraan dicht" lost niks meer op. De spanning in de bodem is door jarenlange winning al dusdanig gereduceerd dat aardschokken voorlopig nog wel doorgaan en ook bij nul productie nog jaren de huizen gaat teisteren. Je kunt net zo goed dat hele Groningen veld leegpompen, voor de bevingen maakt het geen ene fuck uit.
Waar het om moet gaan is compensatie voor de schade die daaruit voortkomt. Dat is de essentie en daar moeten overheid en de NAM de portemonnee voor trekken. Zo simpel is het eigenlijk.

Stormageddon | 03-03-15 | 17:21

Men gaat op PVV stemmen op 18 maart? Serieus?? Je hoort PVV hierover niet eens.

Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 17:18

Groningen is een voorproefje wat de gevolgen kunnen zijn van jarenlang blind vertrouwen in de politiek en bijbehorende media. De partij voor het Noorden is al jaren bezig om de problemen (die nu actueel zijn) onder de aandacht te brengen.

First Contact | 03-03-15 | 17:17

Sinds 1960 is ruim 52 miljard euro, bijna een kwart van de totale aardgasbaten, aan de sociale zekerheid besteed. Op de tweede plaats komen openbaar bestuur en veiligheid. 15 procent van de gasinkomsten, zo'n 30 miljard euro is gebruikt voor investeringen in de infrastructuur.[2] De Kam schrijft dat politici dankzij de aardgasbaten een ruimhartige verzorgingsstaat hebben kunnen opbouwen. “Zonder de gasbaten hadden de burgers in de loop van de jaren 211 miljard euro meer aan belastingen en sociale premies moeten opbrengen om de gedane collectieve uitgaven te kunnen financieren”, zegt De Kam. Het is volgens hem de vraag of de burgers zo’n grote lastenverzwaring hadden geaccepteerd. [2]
Men denkt vrij algemeen dat de aardgasbaten vooral in de jaren zeventig hebben bijgedragen aan de zogenaamde Dutch disease.
Volgens sommigen heeft Nederland structureel gezien weinig baat gehad aan de extra inkomsten. Toen de gasvoorraden steeds meer geld opleverden werden analoog hieraan de rijksuitgaven opgevoerd. De opbrengsten werden decennia lang voor een verscheidenheid aan doeleinden gebruikt: de verzorgingsstaat, openbaar bestuur, subsidies en infrastructuur. In de ogen van sommigen heeft de Nederlandse overheid het grootste gedeelte van de opbrengsten verkwanseld. Daarnaast is veel aardgas voor een relatief lage prijs verkocht aan andere landen. Tijdens de Koude Oorlog moest Nederland onder druk van de NAVO gas verkopen aan Italië voor een prijs die ver beneden de marktprijs lag, omdat Italië anders gedwongen was om gas uit de Sovjet-Unie te importeren. Deze deal uit de Koude Oorlog bestaat tot op de dag van vandaag[3].(ref 2010)
Om een 'verkwanseling' van grondstoffenbaten te voorkomen hebben landen als Noorwegen, Chili en Rusland een investeringsfonds opgericht waarin ze de opbrengsten van hun fossiele brandstoffen storten, door dit geld te investeren profiteren zij jaarlijks én structureel van hun aardgas en -olie baten.

ongelofelijktoch | 03-03-15 | 17:15

Ik ben Groninger en wil bij Nederland blijven. Ik zou de andere reaguurders gaan missen...

SamKoeman | 03-03-15 | 17:14

Joh, er is bijna niemand in de tweede kamer.. paar mensjes maar, dat geeft wel aan dat het ze geen reet interesseert.

Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 17:14

ze moeten maar eens een begroting maken zonder die aardgasopbrengesten. En dan keuzes gaan maken. Ben benieuwd wat er dan uitkomt. Misschien zien ze dan eens het licht dat ze het gasgeld ieder jaar wegpissen.

deluiegriek | 03-03-15 | 17:13

Oplossing: eenmalig 60 miljard kuub oppompen, de helft verkopen aan het buitenland en van die opbrengst Groningen aardbevingsbestendig maken! Heb je één jaartje ellende; maar dat overleven ze ook wel weer.

Rest In Privacy | 03-03-15 | 17:11

Als we geen aardas inkomsten meer hebben dan worden we een arm land, net als de Grieken.

ZZP-er | 03-03-15 | 17:08

kapotte_stofzuiger | 03-03-15 | 17:03

Juist, het enige land ter wereld die wel begrijpen hoe ze met hun kronen, bodemschatten en bevolking om moeten gaan.

højre vær så venlig | 03-03-15 | 17:07

Jammer dat zo ongeveer alles op de foto inmiddels is afgebroken.

Zoiets | 03-03-15 | 17:07

Ik heb het Gronings Volkslied gemist bij aanvang van het debat.

eerstneukendanpraten | 03-03-15 | 17:06

Soms denk ik.. er komt een dag dat burgers de installaties van de NAM gaan saboteren, en dan?
Maar ja, zal wel niet want hoe boos de NLer ook is, daar is de NL weer te braaf voor. Komt dat even goed uit, voor de politiek en de NAM... gggrrrrrrr.

Zelf woon ik niet in Groningen maar als ik lees hoe de politiek met burgers, hun huizen en hun veiligheid omgaat dan maakt me dat boos. Onvoorstelbaar dit!!

gaffelbaard | 03-03-15 | 17:06

+on

Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 17:04

Noorwegen 600.000.000.000
Nederland 0

Daar laat ik het in de discussie rondom bodemschatten in het algemeen en aardgas in het bijzonder bij. (duiding: www.hpdetijd.nl/2012-08-21/noorwegen-w... )

kapotte_stofzuiger | 03-03-15 | 17:03

"afhankelijk groningen", haha, dat redden ze nooit en gas raakt al op, maar ik wens ze veel succes in ieder geval.

Nieuws-Lezer | 03-03-15 | 17:03

Vele Nl'ers zijn trots op onze aardgas bel; de kip met de gouden eieren. Een van de waarlijke motoren van onze economie.
Maar waar is al dat geld dan gebleven?
Wat hebben we daar aan gehad. Wat zien de Groningers er dan nu daadwerkelijk van terug? Zijn we er dan rijk van geworden, heeft het NL opgelicht en een extra versnelling gegeven in haar ontwikkeling?

Miljarden zijn verkwanseld aan de multi culti bagger van de PvdA en D'66.
Miljarden zijn weggegeven aan de zieligheids- industrie, met dank aan de PvdA en zijn kornuiten.
Miljarden zijn gedumpt in de bodemloze put die Brussel heet.
En wat er overbleef is grotendeels in de zakken van VVD graaiers en dieven gekomen.

Aardgas, ja het brand lekker, het kookt de aard- appels, maar het geld is totaal verkwanseld.
Hoevele miljarden was het ook alweer?

Nooit meer van gehoord.

Banno22 | 03-03-15 | 16:59

De Groningers hadden uit het feit, dat van al het geld wat in het Groningen verdiend wordt er niets naar Groningen terugvloeit, al kunnen afleiden dat Den Haag geen ene zak om hen geeft. Asielzoekerscentra en kernafvalopslag, dat kunnen jullie krijgen.

VerenigingVanDieven | 03-03-15 | 16:58

Waar blijven die Groningse separatisten, ik denk dat ze best wel kunnen overleven zonder de rest van Nederland.

CH3-COOH | 03-03-15 | 16:56

Gewoon doorpompen anders is er geen geld meer om nog meer asielzoekers te verwelkomen..

ongelofelijktoch | 03-03-15 | 16:54

Enfin. Vergadering begonnen. 13 sprekers, dus dat is waarschijnlijk ook vooral gapen geblazen. Ik zap af en toe even langs Bibi Netanyahu, die binnen enkele ogenblikken in het Amerikaanse congres zal spreken. Link: www.onlythelikud.org.il/speech-to-cong...

Driewerf Hoezee | 03-03-15 | 16:50

Waarschuwt iemand mij als die Van Tongeren weer weg is?

fuckje | 03-03-15 | 16:50

Misschien kunnen ze een Putinnetje doen. Laat tanks van het Duitse leger binnen en vertel dat het Nederlandse tanks zijn die je afgepakt hebt.

Nonkel Frituur | 03-03-15 | 16:48

@kibambam | 03-03-15 | 16:46
Harstikke leuk, gozerwijfie. Maar wat een beroerde FiPo.
*kotsen gaat*

Driewerf Hoezee | 03-03-15 | 16:48

-weggejorist-

kibambam | 03-03-15 | 16:46

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl