Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - Hans Janmaat en Charlie Hebdo

bassiehofpica.jpegErgens in 1997 nodigde de lesgroep waar ik deel van uitmaakte Hans Janmaat, fractievoorzitter van de Centrumdemocraten (CD), uit voor een interview op de School voor Journalistiek in Utrecht. Geregeld maakten we in het gebouw een talkshow met studenten als publiek. Alles liep op rolletjes totdat Gijs Schreuders lucht kreeg van de voorgenomen komst van de CD-voorman. Schreuders – in het verleden hoofdredacteur van De Waarheid en Kamerlid voor de CPN – was sinds zijn breuk met het communisme begin jaren tachtig docent op de opleiding. In 1992 schreef hij een openhartig boek – De man die faalde – over zijn vertrek bij de CPN. Maar de komst van Janmaat was toch een stap te ver voor de oud-communist. Een rel was geboren: Schreuders dreigde op hoge toon ontslag te nemen wanneer de extreem-rechtse politicus een voet binnen zou zetten. Directeur Peter Schrurs (Later werd hij directeur van de VPRO, goh!) ging door de pomp voor Schreuders: Janmaat was definitief niet welkom op de School voor Journalistiek. Aan die zwarte bladzijde van mijn studententijd moest ik denken toen deze week een andere school voor journalistiek zichzelf volstrekt overbodig verklaarde. Bas Mesters, directeur van de journalistieke opleiding aan hogeschool Windesheim te Zwolle, verordonneerde afgelopen week dat een neonaffiche op de gevel van Windesheim met de cover van Charlie Hebdo vervangen moest worden. Reden volgens Mesters: “Rekening houden met de gevoelens van moslimstudenten.” Eerder heb ik in deze kolommen geschreven dat ik geen Je suis Charlie-roeper ben, dat is aan De Moedige. Mesters was een dag na de aanslag echter wél Charlie, hij zei het zelf op Twitter. Een maand later blijkt dat statement dus van generlei waarde. Mesters blijkt een achterbakse man die het één zegt en het ander doet. Daarbij vraag ik mij ook af hoe het zit met de ‘gevoelens’ van die ‘moslimstudenten’. Waarom willen ze eigenlijk de journalistiek in, waarom moeten ze ontzien worden? Een journalist in de dop hoeft niet per definitie moedig te zijn maar als je je al gekwetst voelt door een tekening die refereert aan je geloof (JEETJE!) is het wellicht een idee om een ander vak te gaan kiezen. Belangrijker: net als Schreuders achttien jaar eerder pleit Mesters voor journalistiek onderwijs onder voorwaarden. Zoals Schreuders geen extreem-rechts geluid binnen de schoolmuren duldde, valt Mesters over een cartoon van papier en inkt. Terwijl beide onderwerpen toen en nu onderdeel uitmaken van maatschappelijk debat, van de werkelijkheid. Studenten journalistiek daarvan afschermen, leidt er toe dat ze die werkelijkheid later niet adequaat kunnen beschrijven. Dat belooft weinig goeds voor de toekomst.

Reaguursels

Inloggen

Wellicht al gemeld maar er is slechts 1 reden waarom moslims op deze school zitten; lage drempel. Iedereen is welkom en vooral moslims want dan kan je als direktie aantonen dat je kiest voor integratie. Dat moslims hier niets mee doen is onbelangrijk in dit land. Het gaat om de school die zich verantwoord aan de samenleving gebaseerd op een utopische staat waarin het roepen van discriminatie of racisme het wint van common sense en realiteit. Kijk ook maar eens op redakties van de NL pers. Heel veel moslims. Linkspeopende kranten durven dus wel kritiek te leveren op rechtspeopers maar doen zelf niets. Geldt ook voor moslims. Heb je een opleiding doe je er niets mee en ligt de schuld vooral bij de NL overheid & bevolking. Lekker doorgaan zo.

fingers | 23-02-15 | 11:42

Eerst eens goed stemmen, daarna de linkse ideologie stap voor stap terugdringen, omroep, scholen, universiteiten.

Vriendschapsverdrag met Rusland sluiten ipv het conflict te zoeken. En flink gaan samenwerken op alle gebieden.
Desnoods Ukraine opdelen en U. voorlopig niet in de EEG of Nato.
Charlie H op de Euromunten.

ritter vn hüpfburg | 22-02-15 | 21:19

Bij mij staat die postert van Charlie Hebdo als background image op de phone.
En ik word nogal eens gebeld.
En dan kijk ik eerst een uitgebreid naar dat scherm.
Zo tussen het volk.
Nog geen reacties gehad jonge!

2N3055 | 22-02-15 | 19:17

Hahaha Windesheim ..... MBO niveau 2 journalistiek

Roffel | 22-02-15 | 19:15

de honden blaffen... | 22-02-15 | 11:24
Andere tijden....
Alleen al die zelfgenoegzame inleiding spreekt boekdelen.
Toen had je nog zoiets als "het fascisme", en "het racisme". Die termen waren nauwkeurig gedefinieerd, je kom er gemakkelijk omheen lopen, en je vergiste je nooit. Dat "het" is er inmiddels af, iedereen is vandaag de dag een fascist of racist, en als hij het niet is, dan sluimert het in hem.

Schoorsteenveger | 22-02-15 | 19:03

@de honden blaffen... | 22-02-15 | 11:24

Goed zeg... wat een opmerkelijk interview.

LetTheSunshine | 22-02-15 | 18:49

@h.a.k. blok | 22-02-15 | 15:35
Spijker, kop, raak!

Dhr. de Wit | 22-02-15 | 17:53

Te kort man, je kwam net lekker op gang. Degelijke feiten zijn always welkom.

LetTheSunshine | 22-02-15 | 17:50

Een groot deel van de NL journalisten zijn angsthazen en "ik ben blij met mijn baantje" linksch menschen. Er zijn er maar weinig die zich echt journalist mogen noemen. Lees maar eens voor de "grap" een dode boom. De kwaliteit is zo bedroevend laag, in kennis en schrijfstijl en levert weinig tot geen nieuws waarde.
--
Deze journalisten typen gewoon over wat er al op het internet staat. Geen eigen signatuur, geen eigen stijl niets. En vaak compleet vol met "leugens". Ehh, leugens zijn het niet eens, de gemiddelde journalist in Nederland weet gewoon niet echt iets.

Mark_D_NL | 22-02-15 | 17:28

Merkwaardig dat Bas Paternotte het wiegeren van Janmaat hier vergelijkt met het weghalen van Hebdo afbeeldingen. Voor mij is juist de volledige circelgang zo opmerkelijk.
.
Het weigeren van Janmaat was destijd - ik herinner mij die tijd goed - een gebaar van complete morele dominatie van links. Er was geen tegenspraak mogelijk. Janmaat was "Fout". En "Fout" betekende destijds ook echt "Fout".
.
Vergelijk dat met de kruiperigheid nu: het wegkrabben van een Hebdo poster. Dat is geen dominantie. Dat is overgeven. Het omrollen van links voor de Islam. Want gevaarlijk. Vrijheid van blabla is leuk, maar uhh.. *kijkt schichtig om zich heen* .. niet nu en niet hier.
.
Links heeft haar hoogtepunt van macht (en arrogantie) bereikt. De linkse idealen hebben haar ondergang veroorzaakt.
.
Nu is links de hoer van een pooier met losse handjes.

HP-premium | 22-02-15 | 17:00

Journalistiek in Utrecht. Wat een kutopleiding is dat. Zelden zo'n verzameling linksdragende alcoholisten en mislukte buitelandcorrespondenten bij elkaar gezien. Types als Dick van der Lugt.
.
Enige voordeel van dat gedrocht van een school was dat zowel de communicatie meisjes als journalistes in spe botergeil waren. Daar meer pussy gehad dan een dierenarts in een kattenasiel.

vaas klaak | 22-02-15 | 16:38

Maar goed. Zoals al eerder gezegd zit de situatie heden als volgt in de war:
- de joden zijn de nieuwe joden
- de moslims zijn de nieuwe fascisten
- de School voor Journalistiek in Utrecht, alsmede de gevestigde media, die zijn de nieuwe "De Telegraaf".

Jan Passant mk2 | 22-02-15 | 16:36

Journalisten zijn ook geen zelfstandig denkende mensen die onderzoek doen in de samenleving om daar verslag van te doen.

Het is de taak van den journalist om een beschaafde/geaccepteerde versie van het nieuws in het door de redactie gewenschte format neer te zetten, rekening houdende met de gevoelens van autoriteiten & andere gevaarlijke personen. De journalist wordt ook geacht nieuws dat, bijvoorbeeld, Wilders in den kaart zou kunnen spelen, buiten het nieuws te houden. Of er een "fatsoenlijke" draai aan te geven.

Jan Passant mk2 | 22-02-15 | 16:33

Bas Mesters spugt op de graven van al die dappere collega's die hun leven door de eeuwen heen verloren in dienst van hun vak. Als het oorlog wordt is Bas Mesters de volgende Max Blokzijl. Schaam je maar eens heel diep Mesters. Lutser.

mindless | 22-02-15 | 16:30

wie doet mee. er moet een nieuwe politieke partij komen die het beste van alle werelden in zich heeft.
Het oude links- rechts denken is met ingang van vandaag dood.

economisch? oud rechts. cultureel: oud links. Milieu: renewable energy, zowel oud links als nieuw rechts.
kortom, wanneer wordt er door wie een verkiezingsprogramma geschreven? PVV is helaas een beetje te ridicuul.... het moet wat realistischer. Wie?

effedenke | 22-02-15 | 16:12

Het gaat maar door op alle linkse niveaus. Gisteravond bij Cojones ook weer, over het kindje van Fleur Agema weer iets over een klein nazi-armpje wat zichtbaar was. De morele superioriteit die links tentoonspreid is totaal nergens op gebaseerd. Alle vreselijk foute opmerkingen en vergelijkingen ten aanzien van Fortuyn en Wilders bewijzen het elke keer weer. E nhet meehuilen met die arme moslims die nooit eens bij zichzelf te rade gaan is stuitend.

Ruud5 | 22-02-15 | 16:04

Ik bedoel deze passage: ".... Na haar overstap naar de Centrum Democraten werd ze secretaresse van Hans Janmaat. Schuurman werd bekend toen ze bij een gezamenlijke bijeenkomst van Centrum Democraten en Centrumpartij op 29 maart 1986 in een hotel in Kedichem haar rechterbeen verloor, nadat antifascistische actievoerders brand hadden gesticht en met zwavelzuur bommen gooiden om de samenkomst te verstoren. Hierbij raakte Schuurman blijvend invalide doordat zij bij het afdalen vanuit een open raam zo ongelukkig terecht kwam dat later in het ziekenhuis één van haar benen moest worden geamputeerd[..."

effedenke | 22-02-15 | 16:04

in de jaren 80 hadden we de CD. (zeg maar PVV)
Lees maar even hoe de policors omgingen met onwelgevallig gedachtengoed. Schrik niet IS kan er wat van leren.
nl.wikipedia.org/wiki/Wil_Schuurman

effedenke | 22-02-15 | 16:02

@Bernard Couperus | 22-02-15 | 14:57

Nee, absoluut. Het was opmerkelijk dat Koopmans uberhaupt uitgenodigd was. Nog opmerkelijker was dat Witteman juist een kritische houding aannam tegenover Nourdin El Ouali.

roze_bril | 22-02-15 | 16:01

Het enige nut van die opleiding is netwerken. Het internet heeft het monopolie op de waarheid weg genomen, en je moet wel een enorme malloot zijn als je vandaag de dag het woord van een journalist nog gelooft.

Doe maar lekker op bezuinigen, dus. Even al die extreem-linkse bobo's eruit werken, bijvoorbeeld. Sowieso huiver ik er van hoe prat onderwijsinstellingen gaan op hun "progressiviteit". Onderwijsinstellingen horen volledig onpartijdig te zijn, en Universiteiten zouden zich met wetenschap bezig te houden en niks anders.

Piet van het Padje | 22-02-15 | 15:55

@ Bas Paternotte | 22-02-15 | 11:11

Mijn waarde Bas Paternotte, goed verhaal.
Alleen uw conclusie: Dat belooft weinig goeds voor de toekomst, die deel ik niet.
Dat weinig goeds, is m.i. al jaren manifest.

Communicatie- en journalistieke opleidingen op HBO en WO niveau, braken al decennia in hoofdzaak politiek correct gemarginaliseerde communicatie "specialisten" en journalisten uit.

Tot overmaat van ramp is vooral die eerste groep, sterk gefeminiseerd. Denk bijv. maar eens aan de voorlicht(st)ers die je massaal tegenkomt bij de politie- gemeentelijke en andere overheden of in het zorg moeras.
Hun commentaren kenmerken zich door een woorden diarree die inhoudelijk niets voorstelt. Met een totaal, vaak even onzakelijke als verhullende woorden brei, proberen ze zo min mogelijk te zeggen, waarbij ze zich uitputten in stereotypen van het jargon.

"Het slachtoffer was door meerdere kogels getroffen, de politie, sluit een misdaad niet uit maar kan, hangende het onderzoek, geen mededelingen doen";

Of tegenwoordig ook relevant; "het slachtoffer werd getroffen door een kogelregen (uit een automatisch wapen), de politie weet nog niet of het gaat om een afrekening (uit het criminele milieu);

Ook regelmatig voorkomend na een zeer gewelddadige moord, is het weglaten van een dan al bekend signalement van de dader en diens waarschijnlijke achtergrond. Het betreft dan in de meeste gevallen een dader van buitenlandse komaf. In geval het om een autochtone dader gaat, met één paspoort, dan wordt dat in veel gevallen wel snel bekend gemaakt in de trant van zie je wel, "weer" geen buitenlander (politieke correctheid).

Met zo'n houding treedt men een aantal grondbeginselen van "het vak" met voeten.

Verbale en non verbale verkramptheid door angst om iets te zeggen waarop ze "afgerekend" zouden kunnen worden, dragen niet bij tot eerlijkheid, laat staan het -modernistische begrip- transparantie.
Hun corebusiness bestaat uit het, al dan niet in opdracht, verhullen van de waarheid- kern van de zaak of het uit de wind houden van de persoon of de organisatie namens wie ze spreken.
Daarnaast is er ook te vaak sprake van gebrek aan feitelijke kennis, zakelijke verslaggeving en pure onkunde. Dan heb je sowieso al veel te verbergen.

Ik ken ook goede uitzonderingen waarbij de waarheid mij gebied te zeggen dat het dan meestal mannen betreft.

Natuurlijk hoeft u het niet met mij eens te zijn. Langdurige en uitgebreide ervaring met het "fenomeen" en de vrijwel dagelijkse kommervolle (voor)beelden daarvan op o.a. het tv scherm, bevestigen mij als kritisch luisteraar en kijker niet aflatend, in deze weinig flatteuze opvatting over de soort.

h.a.k. blok | 22-02-15 | 15:35

Nourdin El Ouali is steeds maar aan het bagatelliseren.
Maar 31% van de moslims wil de doodstraf voor afvalligen of het aannemen van een andere godsdienst.

Radicalisering moslimjongeren.
Aan de vooravond van een hoorzitting van de Tweede Kamer over radicalisering en fundamentalisme onder moslimjongeren een debat in Buitenhof met socioloog Ruud Koopmans en Nourdin El Ouali, leider van de Rotterdamse Moslimpartij.
Koopmans deed een groot internationaal onderzoek waaruit blijkt dat de steun vanuit de moslimgemeenschap voor radicale jongeren groter is dan wij denken.
www.npo.nl/buitenhof/22-02-2015/VPWON_...

Ella | 22-02-15 | 15:26

Pieter Bas | 22-02-15 | 15:06
Schitterend, deze dominee. Zouden heul veul mensen elke dag moeten kijken..

appelvink | 22-02-15 | 15:25

Pesten is niet goed. Niet alleen als het slachtoffer moslim is, niet alleen als het rood haar heeft. Nooit. Voortdurend pesten leidt tot uiteindelijk tot geweld vanuit het slachtoffer. Ook niet goed, maar de pesters zijn even goed verantwoordelijk als de gepesten. Pesters: kappen!!!! Gepesten: let it go, ze weten niet beter.

Doodziek Aapje | 22-02-15 | 15:24

@roze_bril | 22-02-15 | 14:42
Maar toch zie ik een begin van een 'awakening', ook bij de academici/ondernemers (waar ik zelf toe behoor) en linkse journalistiek. Ik zie het ook op Joop.nl. Het is een combinatie van 'hand overspelen' en momentum. We gaan zien waar de forse toename van zetels voor partijen zoals de PVV in Nederland, Le Pen in Frankrijk, FPO in Oostenrijk, et cetera toe zal leiden. Leidt dit tot een tegenzet van de facistische islam, en daardoor tot meer tegenstelling in de maatschappij, of leidt dit tot een 'modernisering' van de islam. Het debat krijgt langzaam aan vorm. Of het te laat is weten we pas over een jaar of tien. En met te laat bedoel ik of de samenleving er dan nog steeds zo uit ziet als (bijv.) in de jaren '70 van de vorige eeuw. De (wrange) grap is dat we alles op alles hebben gezet om de Nederlandse samenleving te ontzuilen, en op het moment dat we dat effectief voor elkaar hebben gekregen. maken we een exclusieve uitzondering voor de islam.

Bernard Couperus | 22-02-15 | 14:57

@Bernard Couperus | 22-02-15 | 14:31

En ook ontkennen dat dit een religieuze grondslag heeft. Aldoor maar weer externe factoren aangeven waarvoor helemaal geen bewijs is. Maar wel tegen de hoogleraar zeggen dat zijn onderzoek niet deugt. Die Koopmans nam hem helemaal niet serieus. Daarna probeerde hij het nog met formuleringen waarvan hij zelf niet eens snapte wat hij zei. Wat me wel opviel was dat Witteman doorvroeg. Dat had ik echt nooit verwacht. Het kwam dus gewoon uit zijn mond. Het kwam er op neer dat hij de doodstraf op afvalligheid niet in contradictie vond met de wetten van ons land.

roze_bril | 22-02-15 | 14:42

De policor ziekte:
Hier een interview met Janmaat, bij de inquisitie van de VPRO.
Luister en huiver:weblogs.vpro.nl...
de honden blaffen... | 22-02-15 | 11:24
Bedankt voor de link +1 !!
Aanrader dit in deze tijd terug te luisteren.
Wat een vreselijk treffend beeld van hoe de linkse policor kerk dit land van begin af aan heeft gemanipuleerd en verkwanseld aan een ideologie die nog schadelijker is dan de Islam: het gutmensch multiculturalisme. Janmaat geeft kraakhelder aan wat de enorme fouten van zowel het destijdse als het huidige regeringsbeleid zijn; regentenpolitiek, geldverspilling, moedwillig sjoemelen met cijfers om de wind uit de rechtse zeilen weg te houden en het electoraat dom te houden,onbeperkte massa immigratie van kansarm volk, aanpassen aan vreemde culturen ten koste van de eigen NLse culturele identiteit en wegkijken van de realiteit dat de Islam een bedreigende ideologie is die, indien niet adequaat bestreden, onherroepelijk zal leiden tot grote spanningen dan wel conflicten in de (NLse) samenleving.
Het vooral linkse policordon sanitair van weleer wordt wederom op de PVV toegepast, waarbij schaamteloos en regentesk de mening en het signaal van een sterk groeiende meerderheid van het electoraat rücksichlos wordt gelabeld als rasistisch of populistisch en zodoende met opgetrokken neus van tafel wordt geveegd.
Het is naief om te hopen dat dit probleem zichzelf zal oplossen en al helemaal dat de huidige regentenclub dit probleem in ware proporties zal beschouwen en willen oplossen. Postuum krijgt de zo verfoeide Janmaat nu toch gelijk: zonder maatregelen tegen de massa immigratie en islamisering, gaat het binnenkort faliekant mis hier in NL en in de rest van Europa.

Rudjen | 22-02-15 | 14:41

Coyote | 22-02-15 | 12:56
Koopmans bij Buitenhof: Een grote groep moslims is voorstander van de doodstraf op afvalligheid, dan staat dat haaks op het democratische gedachtengoed. Nourdin El Ouali: daar ben ik het niet mee eens, in de VS kent men de doodstraf ook.
-
Verbijsterend, en één de redenatie-kronkels die men blijft hanteren om vooral toch maar niet hun eigen indoctrinatie kritisch te bekijken. De stelling is hier dat een grote groep moslims voorstander is van de doodstraf op afvalligheid. Daar gaat het om. Niet of de doodstraf in Amerika te vergelijken is met dit standpunt. Altijd weer dat jij-bakken. Er valt NIET mee te praten. Alles wat zij doen is goed. Hier wordt niets op toegegeven. Geen enkel argument komt aan. Niets beklijft. De les die we kunnen leren uit dit antwoord van deze vertegenwoordiger van de religie van de vrede, is dat hij niet ontkent dat er inderdaad grote groepen moslims afvalligen de doodstraf een rechtvaardig gevolg vinden. Nee, hij praat dit expliciet goed door te wijzen op een secundaire ondersteuning in de stelling: democratie. Want immers. Amerika is een democratie en hanteert tegelijkertijd de doodstraf. Uitgesproken.
-
Conclusie: als dit een doorsnee vertegenwoordiging van de islam is, dan wordt de stelling dat de islam niet alleen een religie is, maar vooral een systeem van politieke ideologie (dus waar een land/samenleving onderschikt aan dient te zijn) nog maar eens glashard onderschreven.

Bernard Couperus | 22-02-15 | 14:31

@de honden blaffen... | 22-02-15 | 11:24
Het betoog van Janmaat, voor zover ie tussen de zure interviewers door weet te komen, zit vol met achteraf-waarheden.
Nu ik hem zo hoor vind ik hem best netjes maar helaas werd hij door de nazi's van de NPO neergezet als sukkel.

Dhr. de Wit | 22-02-15 | 14:29

Mooi hoor Hans, maar wanneer ga je nou eens wat doen voor je geld? www.europarl.europa.eu...
Dr00gkl00t | 22-02-15 | 14:02

-
Ehh, u bent een verwarde man? Of heeft u moeite met begrijpend lezen?
Want waar ziet u Hans Jansen en waarom stelt u deze domme vraag?

appelvink | 22-02-15 | 14:21

Troef | 22-02-15 | 12:32
"... onvoorstelbaar milde ironie..."
Mooi gezegd van Scheffer, bijna poëzie. Maar er is geen plaats meer voor ironie, en als we niet oppassen zelfs niet meer voor mildheid.

Schoorsteenveger | 22-02-15 | 14:16

Het ging de directeur van Windesheim niet om de gevoelens van
islamitische studenten,nee,de man handelde uit angst.Hij was bang voor geweld vanuit de moslimhoek. Althans, dat beweert journalist/publicist Paul Scheffer ten stelligste:

www.ravage-webzine.nl/2015/02/21/winde...

ferry68718998 | 22-02-15 | 14:04

@spanarchist | 22-02-15 | 13:44 "Nog nooit iets van Paternotte gelezen wat met journalistiek te maken heeft."
.
Goed zo.

ben kokhals | 22-02-15 | 14:01

Net op de parkeerplaats pappa met dochter van 7 a 8 met grote hoofddoek. Arm kind.

Dirk III | 22-02-15 | 14:00

Daar gaan we weer, moslims mogen geen andere mening verkondigen dan de koran,
moslims dienen de hele dag, op 5x na, te moorden, verkrachten, stelen en liegen.
Anders zijn het geen moslims ofwel nepmoslims.
Aangezien journalistiek-moslims dus geen moslims zijn hoef je er ook geen rekening mee te houden.
Probleem opgelost.

2N3055 | 22-02-15 | 13:52

De meeste *kuch* 'journalisten', zijn sowieso niet meer te redden.

Koonkluk Huis | 22-02-15 | 13:50

ben kokhals | 22-02-15 | 13:19
Nog nooit iets van Paternotte gelezen wat met journalistiek te maken heeft.

spanarchist | 22-02-15 | 13:44

Peter Emile | 22-02-15 | 12:41
Wat betreft uw laatste alinea: ik vrees dat bedreigingen met geweld, zowel gericht aan personen als aan gebouwen, de werkelijke redenen zijn tot streng modereren en zelfcensuur, en niet alleen bij de T.
Bepaalde bevolkingsgroepen zijn nu eenmaal meer voor de brandbommen en de slagersmessen, dan voor debat met woord en pen.:-((.
Zie en hoor vaak de agressieve blik en de toon met ingehouden woede, wanneer mensen van bepaalde persuasie hun woord mogen doen op TV, in vraaggesprek of debat, zeker wanneer ze weerwoord of kritiek ervaren.
De drempel om woede en aggressie om te zetten in afschuwelijke daden ligt bij hen beduidend lager dan bij mensen van de rede en de argumenten.
En zo capituleert men, stapje voor stapje zwicht men voor dreiging met geweld. Ik vind dat om te janken.

appelvink | 22-02-15 | 13:42

@Fijnstoffer | 22-02-15 | 12:48 "Links zijn is als een afwijking/stoornis. Vroeger noemden ze zichzelf ook graag progressief. Dat hoor je steeds minder."
.
Inderdaad, "Inside Every Liberal Is a Totalitarian Screaming to Get Out ". Het zijn niet zelden narcistische/sociopathische lieden die zijn blijven hangen in een pre-puberale ontwikkeling. Iedere vorm van volwassenheid en tegenspraak schreeuwen en spartelen zij als verwende kleuters van zich af. Dergelijke lieden heb je altijd wel gehad, maar zaten dan in de struikroverij of huurlingenbendes of kwamen om van de honger. Dankzij de collectivistische verzorgingsstaat is die parasitaire klasse boven komen drijven en plundert nu voort in krijtstreeppak, via de politiek, de staat en de instellingen.

ben kokhals | 22-02-15 | 13:31

Net zoals dat kinderen onderwijs krijgen om in het Systeem te kunnen functioneren maar niet om de grote en vrije denkers te worden die deze planet of the apes vooruit kan helpen de 21e eeuw in. Wat net als het inperken van journalistieke kwaliteiten wenselijk is. Kritisch denken en schrijven druist namelijk in tegen de regels van het Systeem want het Systeem functioneert alleen als alle marionetten precies dat doen wat het Systeem nodig heeft, namelijk slaafs volgen en productief zijn.

Sliptong | 22-02-15 | 13:30

Het cordon sanitaire dat toentertijd om Hans Janmaat aanwezig was blijkt gelijkenissen te vertonen met de houding richting de PVV in het heden.
Minder sterk weliswaar maar toch.

Klier van Bartholin | 22-02-15 | 13:26

@harbi | 22-02-15 | 13:13
Ja, correct. Z'n agenda toch niet geheel verbloemd. Eng.

Coyote | 22-02-15 | 13:19

@spanarchist | 22-02-15 | 13:05 "Verbijsterend. Paternotte heeft een opleiding aan de School voor Journalistiek gedaan?".

Niet iedereen heeft zich moreel en intellectueel laten lobotomeren en ronselen voor de raamjounalistiek. Dat is overigens geen opleiding maar training. Gelijkschakelen en africhten heet zoiets.

ben kokhals | 22-02-15 | 13:19

Er is maar één plaats voor die directeur, en dat is de mesthoop,
wat een ondermijnende griezel. Het is niet die studenten aan te rekenen, het zijn deze kwallen van de linkse kerk die meebuigen en meeblaten met policor Nederland. Logisch ook dat we geen rechtgeaarde en feiten doorgevende journalisten hebben, uitzonderingen daargelaten. De rest zoals Mesters is sheeple!

lanexx | 22-02-15 | 13:18

Coyote | 22-02-15 | 12:56
Koopmans bij Buitenhof: Een grote groep moslims is voorstander van de doodstraf op afvalligheid, dan staat dat haaks op het democratische gedachtengoed. Nourdin El Ouali: daar ben ik het niet mee eens, in de VS kent men de doodstraf ook.

Weten we meteen weer welke invulling van de democratie de Rotterdamse moslimpartij NIDA voorstaat.

harbi | 22-02-15 | 13:13

Je suis Charlie is slechts een leuze om stemmen te trekken en popie over te komen als je stiekum moslimsteuner bent. Het is niet wat men zegt maar wat men doet.

Patatter | 22-02-15 | 13:12

@swassannuf | 22-02-15 | 11:23

En wat ik toen al in mijn reactie heb gezegd: De jongere generaties hebben geen idee wie meneer Kwel was.
Maar goed, het is gelukkig niet al te moeilijk om er voor jezelf een voorstelling van te maken.

Pieter V | 22-02-15 | 13:10

Kwam die Janmaat niet uit Gouda?

Frotklob | 22-02-15 | 13:09

@Peter Emile | 22-02-15 | 12:41 "Ergo: we worden al bijna een generatie lang door verreweg de meeste media links gepokt, gemazeld en gewassen."
.
Goed commentaar. De berendans door de instituties van de alfa's, de collectivisten, internazis en cultureel marxisten, was- en is fataal voor de politiek, de controle op de macht, en de Nederlandse samenleving.
-
@gaffelbaard | 22-02-15 | 12:10: Pas daarom op voor de SP en GL!!! Dat is de politieke partij waar al die engerds, die oud-CPNers later naar toe zijn gegaan!! STEM-ER-NIET-OP!!
.
Mee eens. Maar die creeps en sociopaten en hun navolgers zitten overal, van PvdA, VVD, CDA en D66 tot en met Brussel (EU/EC).

ben kokhals | 22-02-15 | 13:07

Verbijsterend. Paternotte heeft een opleiding aan de School voor Journalistiek gedaan?

spanarchist | 22-02-15 | 13:05

@Goktrommelkiller 12:50: Het probleem is dat dezelfde soort mensen in Den Haag zitten. Maar voor de rest geef ik je gelijk. Het gevaar zit hem niet in klagende moslims, maar in het feit dat er naar ze geluisterd wordt.

Muxje | 22-02-15 | 12:59

Hahaha, wat een heerlijke wegkijker, onze Nordin. Voortdurend niet het hete hangijzer (de Islam zelf) beroeren maar telkens om de hete brei heendraaien en zich beroepen op zijn recht van de Vrijheid van Religie en het afschuiven op geo-politieke factoren. Azarkan heeft er weer een broeder bij.

Coyote | 22-02-15 | 12:56

Kolbjørn Varmann5983 | 22-02-15 | 12:13 : "Wat er mijns inziens moet gebeuren is de vrijheid van meningsuiting of volledig open te stellen, of ondergeschikt te maken aan... uitgangspunten van de Westerse samenleving."
.
Hou het eenvoudig. Schrap de godsdienstvrijheid (die is al beschermd met meningsvrijheid), evenals art 111-113 Sr, en maak alleen bedreiging met- en oproepen tot geweld strafbaar.
Men heeft meer aan een immigatiebeperking en een asielstop, aangevuld met een uitzetstraf voor dubbel paspoorters, vergunninghouders en illegalen (zoals in Noorwegen), enz.

ben kokhals | 22-02-15 | 12:55

Linksmensen die een totale claim leggen op hun eigen mening en daarnaast anderen het woord ontnemen.
Het zelfde gebeurde recent bij de anti-zwarte piet meeting.
Telkens zijn het die vervloekte linksen die anderen bedreigen en monddood willen maken.
Ze treden zelfs op in naam van moslims om binnenkort pro-patria monddood te maken.
Niemand mag een mening hebben behalve hun.
Tijd dat denhaag eens gaat ingrijpen tegen deze ontnemers van de vrijheid van meningsuiting.
Ik ben ze meer dan spuugzat.

Goktrommelkiller | 22-02-15 | 12:50

@Mike Oxlong | 22-02-15 | 11:59

Wat mij steekt is dat jouw linkse vrienden altijd tegen dogma's hebben gestreden. Daarbij moest vooral rechts Nederland en christenen/katholieken het ontgelden. Diezelfde dogmavechters zijn nu meester in het beschermen en niet benoemen van de uitwassen der Islam.

The_Challenger | 22-02-15 | 12:50

Links zijn is als een afwijking/stoornis. Vroeger noemden ze zichzelf ook graag progressief. Dat hoor je steeds minder. Ze beseffen diep in hun linksdraaiende hoofden wel dat ze met steun aan de islamisering dat recht niet meer hebben.

Fijnstoffer | 22-02-15 | 12:48

@Mike Oxlong 11:59: Wie denkt dat die posters zijn opgehangen om het "gedachtengoed" van CH uit te dragen, die heeft er niet veel van begrepen. De boodschap is niet het beledigen van moslims, maar dat men pal achter het vrije woord staat, ongeacht de inhoud, en ongeacht de klagers en terroristendreiging. Na "Parijs" kan ik mij geen krachtiger statement voorstellen dan het ophangen van zo'n poster, *juist* als je het met de inhoud niet eens bent. Je zou denken dat toekomstige journalisten die boodschap omarmen.

Het laten weghalen van die posten daarentegen geeft een heel andere boodschap af. "Vrijheid, maar". Voor journalisten is dat trouwens best iets om over na te denken: het doet er toe wat je schrijft en wat je weglaat. Prima stof voor een discussie. En na een tijdje wordt die poster dan vanzelf wel weggehaald. Beter dan een duidelijk statement dat klagers en gevoelens belangrijker zijn dan nieuwswaarde, vrijheid, en het tonen van rouw of solidariteit.

Muxje | 22-02-15 | 12:46

Episch nu Buitenhof. Nordin El Ouali; zonder schaamte beamen dat hij de regels van de Islam boven de Nederlandse rechtsstaat stelt. En daar geen contradictie in zien. WRONG; deze eindigt daar waar hij in strijd is met de andere kernwaarden van onze samenleving. Levensgevaarlijke sofist.

Coyote | 22-02-15 | 12:46

In Buitenhof zegt Nourdin El Ouali dat voor hem regels van zijn geloof belangrijker zijn dan de Nederlandse wet. En daar wordt dan over gediscussieerd.
Over die opvatting moet niet worden gediscussieerd, een moslim die dat vindt, moet verteld worden dat hij het fout heeft.

simpelman | 22-02-15 | 12:45

de honden blaffen... | 22-02-15 | 11:24
Ja, blaffende hond, ik zit er naar te luisteren, op wat nuances na, heeft hij het volledig bij het rechte eind, t.o.h. is het allemaal uitgekomen, en nog blijven die struisvogels daar in den haag de kop in het zand steken. wat een misselijk maken en narcistisch zooitje daar op het binnenhof.

watmagjenogwel | 22-02-15 | 12:43

Die moslim studenten hadden moeten zeggen, rot op met je censuur en laat die cartoon hangen. Wij maken zelf wel uit wat beledigend is. Daar hebben we geen blanke linkse intellectueel voor nodig.

namensmijnhond | 22-02-15 | 12:42

swassannuf | 22-02-15 | 11:37
Het is een vorm van politiek, je haalt alles uit de kast om overtuigend over te komen.
Daarna komen de leugens en ben je overbodig geworden.

Implant | 22-02-15 | 12:41

Citaat:

"Terwijl beide onderwerpen toen en nu onderdeel uitmaken van maatschappelijk debat, van de werkelijkheid. Studenten journalistiek daarvan afschermen, leidt er toe dat ze die werkelijkheid later niet adequaat kunnen beschrijven.
Dat belooft weinig goeds voor de toekomst."

"Later"?
"Weinig goeds voor de toekomst"?

We leven al lang in dit 'later', in die 'toekomst'. Zie de NPO, die al vele, vele jaren beter weet dan wijzelf wat (politiek) goed is voor ons, en wat vooral níet.

Als oud-redacteur van een krant weet ik maar al te goed hoe die business rolt; in de jaren '70 was de toen nog enige School voor de Journalistiek een links bolwerk. Alles dat ouder is dan 50 en dat sleutelposities bekleedt bij de omroepen en in de wereld van kranten, tijdschriften en journalistieke opleidingen, is in die linkse ketel klaargestoomd.

En voor zover journalisten niet van "het schooltje" kwamen, kwamen ze van andere linkse bolwerken: universitaire opleidingen zoals politicologie, filosofie, sociologie, of sociale geografie; in de jaren '70 waanzinnig populaire richtingen, want alles dat neigde naar het 'exacte', zoals wis- en natuurkunde, economie, scheikunde en rechten, was rechts en dus fout.

Ergo: we worden al bijna een generatie lang door verreweg de meeste media links gepokt, gemazeld en gewassen.

Zelfs een 'rechtse' krant als De T. heeft een veeg uit die pan meegekregen; probeer op die site maar eens te reaguren met felle - maar in beschaafde bewoordingen geschreven - kritiek op de islam. In acht van de tien gevallen wordt je commentaar geweigerd. Soms denk ik wel eens dat het moderatie-team bij die krant bestaat uit louter hoofddoeken.

Peter Emile | 22-02-15 | 12:41

@Troef | 22-02-15 | 12:32
Dank voor posten link. Hulde voor Scheffer.

Coyote | 22-02-15 | 12:37

www.nd.nl/artikelen/2005/maart/26/mosl...

Moslimstudenten worstelen met evolutie
Op de Vrije Universiteit wordt weer gediscussieerd over de evolutietheorie. De vanzelfsprekendheid waarmee studenten het survival of the fittest tot zich nemen, is weg.
De creationisten zijn terug aan de VU, schreef universiteitskrant Ad Valvas vorige maand.
Dit keer beroepen ze zich niet op de Bijbel, maar op de Koran.
Want ook moslims geloven in een schepping, compleet met Adam en Eva.Dankzij de islam.
Enz.

Ella | 22-02-15 | 12:37

Scheffer was uitgenodigd voor deelname aan een debat over ‘de vrijheid van meningsuiting na Charlie Hebdo’ maar zegde af nadat bleek dat directeur Mesters een aankondigingsaffiche met daarop een afbeelding van de Charlie Hebdo-cover met De Profeet had laten verwijderen. Tekst gepubliceerd met instemming van Scheffer zelf.
De afzeg-email die Paul Scheffer aan hbo Windesheim stuurde:
nieuws.thepostonline.nl/2015/02/21/de-...

Troef | 22-02-15 | 12:32

Helaas is dit niet de toekomst het bestaat al langer kijk naar geenstijl en powned vanaf hun eerste bestaan krijgen ze kritiek tot in de politiek toe VRIJHEID van spreken/schrijven/tekenen. is een illusie

staatziegeld | 22-02-15 | 12:31

@Psychopatenaantroer! | 22-02-15 | 12:09 "…extremistische moslims [zijn] het equivalent zijn van... Zeg, Amerikaanse trailerpark-rednecks".
.
Uw pavlov training op de goebelliaanse school voor hoernalistiek is zo te lezen niet voor niets geweest. Bent u autodidact, dan heeft u geen idee en kunt u daar natuurlijk niets aan doen.

ben kokhals | 22-02-15 | 12:30

Aantastelijk | 22-02-15 | 11:18
Heel goede stelling, inderdaad, als moslims hier iets van ons kwetsend vinden, dan mag ik hun dingen ook kwetsend vinden en ook verzoeken om met mijn gevoelens rekening te houden

weetjenog | 22-02-15 | 12:29

Psychopatenaantroer! | 22-02-15 | 12:04
Nee, het hele probleem is juist dat bij dat soort mensen het ego in de weg zit. Men voelt zichzelf aangevallen, terwijl dat spookwezen wat hij/zij aanhangt aangevallen wordt.
Men zou zaken over religie gewoon niet persoonlijk op mogen vatten, want het is toch al een bende leugens bij elkaar. Dat gaat overigens alle kanten op, niet enkel voor moslims.

Goedpraten van geweld omdat je iets leest of ziet waar je het niet mee eens bent kan nooit het antwoord zijn. Ik ben het dagelijks zwaar oneens met wat de politiek levert in ons land, daar voel ík me persoonlijk door aangevallen, dat geeft me toch godverdomme geen vrijbrief om die gasten dood te schieten of wel dan?

Achterlijk figuur dat je bent, bah. Er bestaat geen belediging, dat is gewoon jouw ego dat moet laten weten dat 'ie gekwetst is. Newsflash: we don't care, dus hou je ego lekker bij je, doe ik dat ook.

Sjnuffel | 22-02-15 | 12:29

@de honden blaffen... | 22-02-15 | 11:24
Dat VPRO interview met Janmaat stamt uit 1983. Dat is 32 jaar geleden. F*ck. Huiveringwekkend wat die journalisten doen. Inderdaad. Helaas is er niet veel veranderd behalve dan da Janmaat behoorlijk zijn gelijk aan het krijgen is / gekregen heeft.

McMarx | 22-02-15 | 12:27

Wat een enorme lul die Van Ojik.

Nilfisk | 22-02-15 | 12:26

Mesters die dus het één zegt en het ander doet , lijkt al wel een echte moslim,ik denk dat hij probeerd hij zijn landverraders kop te behouden door te heulen met de vijand.

blauwe zander | 22-02-15 | 12:21

@KolbjØrn Varmann5983 | 22-02-15 | 12:13
Ja, laten we onze vrijheid opgeven voordat de moslims die van ons afpakken. Dat lijkt me werkelijk een geniale oplossing.

rara | 22-02-15 | 12:20

Socioloog Ruud Koopmans schuift zodadelijk aan bij Buitenhof, om te praten over de brede steun voor islamitisch extremisme onder de moslimbevolking.

harbi | 22-02-15 | 12:17

@The real McCoy | 22-02-15 | 11:22
In mijn tijd in Zwolle (ergens rond 1990) was het verboden om je mening te uiten als je een accent had. Je mocht dan ook niet deelnemen aan discussies met externe sprekers vanwege dat accent.

HICO heeft altijd al aan persbreidel gedaan. Studenten weten niet beter, en daarom is het een waardeloze opleiding.

rara | 22-02-15 | 12:16

-weggejorist-

Kolbjørn Varmann5983 | 22-02-15 | 12:13

" en HOE ke pretentieuze..." bedoelde ik, SOLLY!

Psychopatenaantroer! | 22-02-15 | 12:11

Dit is inderdaad ernstig, Bas, maar helaas de nieuwe werkelijkheid. "Rekening houden met de gevoelens van medestudenten" is rechtstreeks en onvoorwaardelijk buigen voor De Verhevene. Want die gewraakte affiche is zelfs niet te zien als een steunbetuiging aan die cartoonisten, verwijst slechts naar een nieuwsfeit. Nee, het zogenaamde 'verbod' op het afbeelden van de profeet (de Duivel hale hem) is hier werkzaam. Men capituleert.

Schoorsteenveger | 22-02-15 | 12:11

CPN-ers....
Dat soort lui heb ik in mijn familie en er definitief niet meer mee omgaan was een heel bewuste keuze!
Oud CPN-ers hebben geen geweten. Enge hypocriete, achterbakse, geestesgestoorde, geniepige, egoïstische en asociale mensen zijn het.
Ggggppfft..

p.s.
Pas daarom op voor de SP en GL!!!
Dat is de politieke partij waar al die engerds, die oud-CPNers later naar toe zijn gegaan!!
STEM-ER-NIET-OP!!

gaffelbaard | 22-02-15 | 12:10

@haidewietska | 22-02-15 | 12:00

Hoe komt het dat je Moslims verward met extremistische moslims, die het equivalent zijn van... Zeg, Amerikaanse trailerpark-rednecks?

Hoe dat komt, is een belangrijke vraag. Wanneer een school voor jornalistiek Goebels bespreekt, en pretentieuze ideeën die je het klootjesvolk kunt inprenten. Zou dit een mooi onderdeel zijn.

Psychopatenaantroer! | 22-02-15 | 12:09

Wat wel weer vreemd is, is dat men daarentegen de haatimams, oorlogsmisdadigers en islamisten nu met zichtbaar plezier uitnodigt op die zelfde onderwijsinstituten om eens even lekker van gedachten te wisselen.

De, naar huidige maatstaven, nog milde Janmaat was destijds persona non grata, maar de aanhangers van islamitisch fascisme zijn nu meer dan welkom.

SapperDeFlap2166 | 22-02-15 | 12:08

@Outsider-Inside | 22-02-15 | 11:43
AIk wacht met smart op het nieuwe programma van Arie: 'Ik stem PVV. BN-ers uit de kast'. Je kunt nog beter homeau in Staphorst zijn dan in de u welbekende kringen rondlopen met een sentiment voor Greet. Fie Gutmensch-druk moet welhaast ondraaglijk zijn. Misschien is het bij nader inzien toch verstandig een dergelijk programma niet te maken. De geestelijke druk gepaard gaande met een coming out zou misschien wel eens te veel kunnen zijn. Ach, kan Arie altijd nog de biecht afnemen. Hup, en nu Buitenhof.

Coyote | 22-02-15 | 12:07

"…net als Schreuders achttien jaar eerder pleit Mesters voor journalistiek onderwijs onder voorwaarden"
.
Dan weet iedereen nu waar die riooljournalistiek en tokkie-demagogie in de MSM vandaan komt www.youtube.com/watch?v=V--NimUrAP0 Schreuders-Schrurs-Mesters. Uit de de goebelliaanse propagandaopleingen. Naadloos heulend en quislingend (en zakkenvullend) van de cultureel marxistische inquisitie naar de cultureel islamitische inquisitie.
Politieke Correctheid Über Alles.
Men zou riooljournalisten ook hoernalisten kunnen noemen ("presstitutes"), maar dat is een belediging van een heel veel eervoller, intellectueler én nuttiger beroep.

ben kokhals | 22-02-15 | 12:05

-weggejorist-

Psychopatenaantroer! | 22-02-15 | 12:04

Oooh, vandaar dat de Deense terrorist in de media aangeduid wordt als "lone wolf" ipv geniepige rotzak. Nu is het kwartje gevallen.

viejohuevon | 22-02-15 | 12:04

We moeten allemaal respect hebben voor de gevoelens van mensen die geen respect hebben voor onze gevoelens. Moslims mogen ons wel de maat nemen, maar wij hen niet. Op moslims staat geen maat.

haidewietska | 22-02-15 | 12:00

Als je vind dat Charlie Hebdo alles mag zeggen en vinden en publiceren is dat niet het zelfde als wat Charlie Hebdo vind ook uit te dragen.
Daar komt bij, Charlie Hebdo is bedoeld als brute spiegel op de rand van fatsoen. Niet als mainstream poster voor een suf schooltje.
Maar wat het meest steekt is dat Charlie Hebdo altijd een hakbijl tegen dogma's is geweest en nu door simpletons wordt omarmd als een badge tegen islam.
Als Bassie echt journalist is had hij zich eerst eens samen met als die so-called voorvechters van het vrije woord moeten verdiepen in waar Charlie nu eigenlijk voor staat. Of liever voor stond sinds het voorlaatste nummer.

Mike Oxlong | 22-02-15 | 11:59

Dat belooft weinig goeds voor de toekomst.
Bas Paternotte | 22-02-15 | 11:11 | Link | 41 reacties
-
Bas Mesters, directeur van de journalistieke opleiding aan hogeschool Windesheim te Zwolle, die wil graag studenten opleiden voor de toekomstig failliete media bedrijven als de Volkskrant, Trouw, AD enz.
Kranten die het persverklaringen van de staat klakkeloos overnemen en dat goedpraten.
NU.nl publiceert persverklaringen, en dat doen ze beter dan die kranten: zonder commentaar.
Kortom, opdoeken Windesheim.

Raider Twix | 22-02-15 | 11:58

De allereerste politieke klokkenluider..

Links loopt nu in kringetjes dat te debunken.

SapperDeFlap2166 | 22-02-15 | 11:58

" dat ziet er niet goed uit voor de toekomst "
.
Tsja, Bassie. Feitelijk vertelt jouw anekdote ons dat we dat station al lang gepasseerd zijn. Ook jij en je generatiegenoten zijn dus onvoldoende geoutilleerd om de werkelijkheid te kunnen beschrijven. Immers, ook in jouw studietijd werden studenten afgeschermd.
.
Overigens wisten we dat natuurlijk al. De Nederlandse journalistiek is van een bijzonder matig nivo, voldoet volstrekt niet aan de "raison d'etre" van het vak, en volkomen aan de politieke leiband gelegd.
.
Laten we kwalificaties als "hoeder van de democratie" maar niets eens behandelen. Geenzins sprake van.

Parel van het Zuiden | 22-02-15 | 11:57

PVDA is rechtser nu alsdan Janmaat ooit was.

Barco van Masten | 22-02-15 | 11:53

Maar beste Bas, noem mij eens 3 goede onderzoeksjournalisten op? M.a.w., die opleidingen hebben zichzelf toch allang overbodig gemaakt. Het niveau, het kritisch denkvermogen... ik zie ze niet terug komen in welke newsoutlet dan ook. Als je ziet wat voor grote maatschappelijke veranderingen er plaatsvinden, en de bijna stuitend slechte duiding daarbij.. Dus dit komt wat mij betreft ook als mosterd na de maaltijd. Ik pleit voor een goede, onafhankelijke en vooral op academisch niveau gestoelde opleiding die voor haar financiering volledig los staat van de overheid. Dat vergt mensen met visie, lef en vooral niveau. Ideetje?

Publius | 22-02-15 | 11:50

Ik hak graag in op stukken van Paternotte, maar hier heeft ie een punt. Niet dat die 'journalisten' van windesheim daar wat aan hebben, maar toch.
 
Wat ik mij wel afvraag: Hoe denkt Windesheim haar 'studenten' vor te bereiden op verslag doen in oorlogsgebieden.
 
Want als ik het nieuws een beetje volg, is dat toch een beetje op bepaalde plekken met bepaalde geloofsovertuigingen.

pietvanvliet | 22-02-15 | 11:49

Als ik de artikelen lees die de stukken onbenul produceren die als 'journalist' in dienst zijn van de diverse krantjes, websites en tv-rubrieken, hoef ik niet meer te vrezen voor de toekomst van de journalistiek. Die is namelijk allang begonnen en toont een bedroevend laag niveau van de nieuwe generatie in die beroepsgroep.

Dat komt deels door de degradatie van het onderwijs als geheel in Nederland, waardoor een diploma van een middelbare school net zoveel voorstelt als een veterdiploma. De laaggeschoolde en minimaal algemeen ontwikkelde kindertjes gaan vervolgens naar beroepsopleidingen die óók niks meer voorstellen (want al die scholen verlagen de instroomeisen uit angst met lege lokalen te zitten) en komen vervolgens uiterst zwak geschoold op de arbeidsmarkt.

Voeg daar aan toe dat je voor het vak van journalist voorheen toch zelf ook nog wel over enige intelligentie moest beschikken en dat ook die eis kennelijk is vervlogen, en je hebt de huidige generatie gebrekkige tot incompetente 'journalisten' wel aardig in beeld. Als dan vervolgens blijkt dat de opleiding ook nog eens wordt gerund door een laffe zak met tunnelvisie en een compleet gebrek aan journalistiek inzicht, begrijp je helemaal waarom dat vak in dit land dood is.

Kameroudste | 22-02-15 | 11:47

Hieruit blijkt maar weer dat we niet zo bang hoeven te zijn voor de lawaaiigen die van alles en nog wat eisen. We moeten bang zijn voor bewindvoerders die naar ze luisteren. En voor wetten die ze daar toe dwingen.

@MrWorf 11:24: Dat was niet zomaar een poster, maar nieuws. Op elke school, maar zeker op een school voor journalistiek, zou zo iets een buitengewoon mooie gelegenheid zijn geweest om eens een diepgaand debat over vrije meningsuiting versus het onnodig kwetsen van mensen te hebben. Relevant voor toekomstige journalisten die dagelijks met de vraag wat wel en wat niet publiceren te maken krijgen. Met het weghalen van die poster na een paar klachten laat je juist precies zien hoe je niet met zulke kwesties omgaat b

Muxje | 22-02-15 | 11:46

Er zijn directeuren die vinden dat studenten uitgedaagd moeten worden.
Hier lag een gouden kans.

bodemloos | 22-02-15 | 11:44

Erland Galjaard, de programmadirecteur van RTL en man van Wendy van Dijk, die gisteren in Het Parool even uitgebreid de loftrompet over Diederik Samsom en de PvdA af mocht steken en vertellen wat voor een enorme hekel hij heeft aan de PVV (naast de NPO wordt RTL ook gecontroleerd door de PvdA) had wel een punt toen de PvdA-vrienden van z'n vader - VARA iconen Koos Posthuma en Paul Witteman - hem adviseerden om vooral niet naar de school voor de journalistiek te gaan omdat daar "allemaal matige leraren rondliepen" volgens Witteman en Posthuma.

Kun je nagaan, zelfs in het hart van de Linkse kerk werden die school voor de journalistiek-types al niet eens serieus genomen (en volkomen terecht natuurlijk).

Outsider-Inside | 22-02-15 | 11:43

Iemand anders plempte het ook al. Ik voel me gekwetst als ik een moslim zie. Hij of zij heeft overtuigingen die hem of haar vertellen dat ik een fout leven leidt. En steeds meer moslims vinden dat ze moeten handelen vanuit die overtuiging door mij te intimideren als ik me anders gedraag. Als vrijheidslievende atheist voel ik aversie tegen de vrijheidsberovers die anderen dan zij zo graag straffen. Het zijn niet voor niets Booslims die willen kwetsen.

Graaier | 22-02-15 | 11:43

Als je je soms afvraagt hoe het mogelijk is dat de linkse kerk, tegen beter weten in, zo hardnekkig is dan is www.youtube.com/watch?v=9uHbLE8n6xE over de Frankfuter Schule een nuttige kijk tip.

domheid regeert | 22-02-15 | 11:39

Godsammekraken | 22-02-15 | 11:23
Dat massale hysterische geschreeuw in de straten als er weer eens omgekomen islamitische broeder te betreuren valt (ja ja ook in Kopenhagen) maakt geen enkele indruk meer op mij.
Die foto maakt duidelijk dat ze geen enkel respect hebben voor hun eigen doden gezien die teringzooi die ze ervan maken op de 'begraafplaats' waar ze het toch weer niet kunnen laten om met dat respectloze vingertje te zwaaien.
Een fatsoenlijke steen op de kist kan er blijkbaar niet af,voor dat geld wat ze daarmee uitsparen kopen ze liever een kalasjnikov.
Broeders en zusters... laat me niet lachen!

swassannuf | 22-02-15 | 11:37

Politiek correct: de ondergang van Nederland.

En altijd blijkt naderhand dat ze de plank misgeslagen hebben
Ze verketteren mensen die toch gelijk bleken te hebben, zie Janmaat, zie Pim Fortuijn en onze Theo van Gogh. Zie vele anderen.
De Moslim ideologie doet kwaad, geen goed. Mensen worden vermoord, gekeeld, verbrand, geintimideerd en nog steeds verketterd.
De politiek correcten buigen hun hoofd voor doekjes, voor haatimans, voor jihadisten. Voor een afschrikwekkende ideologie.
En nog denken ze dat ze goed zijn. Hoe dom kan men wezen!
Ons erfgoed: intellectueel Nederland pleegt zelfmoord en sleept de autochtonen en geintegreerde allochtonen mee de hel in.

onnosel | 22-02-15 | 11:37

De "heren" zijn bang voor de "behandeling" die van Gogh heeft gekregen vandaar hun onderdanigheid.

meneer Q | 22-02-15 | 11:37

ik kan me niet voorstellen dat er werkelijk gekwetste moslims zijn bij de gristelijke hogeschool voor journalistiek. (Was er een paar weken geleden niet een onderzoek waaruit bleek dat er nauwelijks islamitische journalisten zijn in NL?).
Als dat toch het geval is, laat die studenten zich dan openlijk uitspreken en het toelichten (want ik geloof er geen fuck van).
Volgens bij bukt Mesters uit eigen beweging. misschien om een media-momentje te scoren, misschien om te laten zien dat het een gut-mensch is. In beide gevallen heeft het niets met islam te maken.

--sql error-- | 22-02-15 | 11:34

Paul Scheffer, niet Schaffer.

Van Duyvenbode | 22-02-15 | 11:33

Zelfs Paul Schaffer, nota beide benen van de pvda, heeft al deze kritiek geuit. Kun je nagaan.

Van Duyvenbode | 22-02-15 | 11:33

Dat kun je HBO'ers ook niet aandoen: meerdere perspectieven bieden.

joker3 | 22-02-15 | 11:31

Nederlands journalisten zijn verschrikkelijk openlijk vooringenomen. Binnen 1 minuut weet je dat ze links zijn, bijna nooit een rechtse journalist in Nederland gezien. (Charles Groenhuijsen, die werd toch weggebonjourd omdat hij rechts was?).

Machoclown | 22-02-15 | 11:31

Een maakbaarheidsdictatuur waar geen plaats is voor andersdenkenden.

Obainmarie | 22-02-15 | 11:30

Dit zei Paul Scheffer (pvda) al.

Van Duyvenbode | 22-02-15 | 11:30

'Respect' wordt vaak geboren uit angst die tot onderdanigheid leidt.Het 'respect'van Mesters is hypocriet en voos

Ik hoop dat de studenten daar op Windesheim wat meer ballen hebben dan hun directeur die weinig respect verdient

Islamofiel | 22-02-15 | 11:30

VPRO-bruinhemden hebben al eens antisemitische zaken van hun propaganda website moeten halen. Kolonistenspel.

dubbert | 22-02-15 | 11:28

Goed stuk voor de zondagmorgen.

Piet Karbiet | 22-02-15 | 11:27

Er zijn in Nederland geen journalisten. Alleen stukjesschrijvers.

El Gouda | 22-02-15 | 11:26

eerstneukendanpraten | 22-02-15 | 11:23
Een spagaat dus.
Jammergenoeg.

swassannuf | 22-02-15 | 11:25

De policor ziekte:
Hier een interview met Janmaat, bij de inquisitie van de VPRO.
Luister en huiver:http://weblogs.vpro.nl/radioarchief/2008/08/25/de-blanke-top-der-duinen-interview-met-hans-janmaat/

de honden blaffen... | 22-02-15 | 11:24

lijkt me heel goed dat er geen beledigende posters worden opgehangen. Beledigen van landgenoten lijkt me niet het doel van een school.

MrWorf | 22-02-15 | 11:24

Dat iemand gekwetst is als persoon. Dat vind ik nog tot daar aan toe. Ook mag hij best journalist worden. Maar val mij daar alsjeblieft niet mee lastig. Waarom moeten we meteen in de steigers staan als iemand gekwetst is. Als ik een hoofddoek of baard zie, ben ik ook gekwetst als atheist. Maar geen moslim die daar rekening mee houdt.

roze_bril | 22-02-15 | 11:23

Soms zijn moslims om het minste of geringste op hun teentjes getrapt en andere keren hebben ze niet eens in de gaten hoe ze gepiepeld worden.

fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphoto...

Godsammekraken | 22-02-15 | 11:23

Bluto Blutarsky | 22-02-15 | 11:18

En als het kabinet straks valt vanwege een onwerkbare Eerste Kamer dan krijgen we nieuwe verkiezingen en dan wordt miezerig mannetje van Landverraad66 waarschijnlijk de nieuwe premier. Ook als de PVV de grootste partij zal worden want het cordon sanitaire is nog steeds springlevend. Ik zeg: godverdegodver, over mijn lijk!

eerstneukendanpraten | 22-02-15 | 11:23

Toekomst? Achteruitgang is geen toekomst.

McMarx | 22-02-15 | 11:23

Wat ik eerder ook al zei:Hoofdmeester Mesters = Mijnheer Kwel.

swassannuf | 22-02-15 | 11:23

Vrijheid van meningsuiting die op een school voor journalistiek nota bene de kop wordt ingedrukt vanwege achterlijke islamitische intolerantie.
Niet alleen die studenten moeten van die school worden verwijderd maar ook Bas Mesters moet per vandaag zijn ontslag indienen.

The real McCoy | 22-02-15 | 11:22

Scholen voor journalistiek in Nederland zijn een soort sekte, waar het brein van jonge mensen vergiftigd wordt om de linksche leugen in stand te houden.

Cuyahoga | 22-02-15 | 11:22

We maken ons regelmatig druk over de agitprop van de NPO. Wat er binnen het onderwijs aan gif in de hoofden van jongen mensen wordt gegoten is 1000x zo erg, maar daar worden we niet dagelijks met onze neus op gedrukt.

Godsammekraken | 22-02-15 | 11:22

VPRO... een soort van DDR. Met vrijheid of democratie heeft het niets van doen. Met indoctrinatie en stasipraktijken des te meer. Eng volk is het.

The_Challenger | 22-02-15 | 11:21

Oh ja, die flapdrol van een Kees van der Meiden (Twentse Welle, Twentse buigmeneer) had je ook nog even over de knie mogen leggen. Zeldzame nitwit.

Coyote | 22-02-15 | 11:21

Er is reden voor dat Carlie Hebdo kotst op hun nieuwe beste vrienden

Bokito ergo sum | 22-02-15 | 11:20

Ik ga vragen of ze geen hoofddoek willen dragen. Is nogal kwetsend voor mij.

Aantastelijk | 22-02-15 | 11:18

Hulde!

Coyote | 22-02-15 | 11:18

Amen!

Lauwe Koffie | 22-02-15 | 11:17

Links gehuil met de moslim wolven.

Doet 't goed met de lui-intellectuelen op Instagram, Facebook en Twitter, maar zet IRL geen zoden aan de dijk.

En dus weg met Links en weg met de Islam uit Nederland. Ook op zondag.

Snackbar van Allah | 22-02-15 | 11:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken

#BREEK

Vrouw aangehouden voor "Als je Thierry dood wilt schieten zeg dan PAF"