achtergrond

Geenstijl

Huismoslim Aboutaleb dient racistisch establishment

hetlijktopeenturksepopzanger.jpg Opvallend haatstuk tegen Aboutaleb opgedoken op NPO VARA Joop.nl. En niet voor het eerst. Het is geschreven door een allochtoon met een Arabische naam, want je moet op NPO VARA Joop.nl van allochtone huize komen om kritisch te mogen schrijven over allochtonen. Anders is het weer wit privilege. De kop van het stuk laat niets te raden over: "Huismoslim Aboutaleb dient het racistische establishment." De onderkop is ook een pareltje: "Moslims de schuld geven van islamofobie is niet anders dan vrouwen de schuld geven van seksisme." Maar dan de inhoud. Oh jongens, de inhoud. De auteur is politicoloog, journalist, debatleider en docent aan de Universiteit van Amsterdam. Maar als iemand zou zeggen dat Tofik Dibi (*) het geschreven heeft, hadden we het ook geloofd, zo hard rammelt het stuk. Maar los van de gammele argumentatie en de vele jij-bakken, lichten we dit verhaal er toch even uit. Omdat het een loepzuiver haatstuk is van een gefrustreerde medelander die achter iedere boom een blanke racist ziet die hem wil vernederen. En het is geen uniek verschijnsel meer dat hoogopgeleide allochtonen met respectabele arbeidsposities de meest groteske kolder uitslaan. Daarom, van ons, voor u, omdat er verder toch geen reedt op internet is vandaag: een kloosried van deze hit- & hate piece. Huismoslim Aboutaleb dient het racistische establishment Aboutaleb laat deze week opnieuw weten dat moslims afstand moeten doen van de zelfverklaarde Islamitische Staat. Want, zegt hij in een interview met Vers Beton, 'Niemand kan de vrees van veel autochtone Nederlanders wegnemen, behalve de moslimgemeenschap zelf.' GS: Mooi. Debat rond een stelling van burgemeester Aboutaleb waar je inderdaad vraagtekens bij kunt zetten. Waarom moeten moslims vrees wegnemen van mensen met angst? Is het de schuld van alle moslims dat mensen bang zijn voor ISIS? Neuh, dat lijkt ons niet. Het is ook niet de schuld van alle GroenLinksers dat mensen bang zijn voor Volkertoïden, en van GroenLinksers werd - terecht - ook niet gevraagd afstand te nemen van een rabiate gek in hun eiwitarme midden. Kortom. Dit artikel van Ali Al-Jaberi begint zowaar veelbelovend.
Eén van deze 'autochtone Nederlanders' zou Aboutaleb een e-mail hebben gestuurd, waarin staat: 'Ik ben al heel lang bevriend met mijn Marokkaanse buren. Maar nu zie ik ineens mensen met lange jurken binnenkomen. Ik ben bang.' Dit is een 'terechte vrees', zegt de burgemeester. GS: Deze quote van Aboutaleb kunnen we wel onderschrijven. Een man in een lange jurk is geen 'gewone' moslim, maar iemand die met zijn klederdracht suggereert dat hij een trouw volger van de Profeet is. En we zien elke dag opnieuw waar trouwe volgers van de Profeet toe in staat zijn, zowel in woord en gedachte als in gruwelijke vergeldingsdaden jegens on- en andersgelovigen. Dat een Nederlandse buurman van Marokkaanse medelanders een opspelend onderbuikgevoel krijgt van mannen in lange jurken, vinden we derhalve niet vreemd. Dat de burgemeester deze vrees onderschrijft, getuigt van begrip voor de ongerustheid van een van zijn burgers. Het tekent deze betrokken burgervader, die altijd helder en open communiceert. De uitlatingen van Aboutaleb zijn ondubbelzinnig racistisch. Ze suggereren dat moslims 'terecht' verdacht zijn van sympathie voor (samenwerking met?) ISIS totdat ze het tegendeel bewijzen. Dit is even racistisch als witte mensen ter verantwoording roepen over Breivik of Wilders. GS: Oh. Niet alleen is deze UvA-politicoloog het oneens met Aboutaleb, hij maakt hem ook maar meteen uit voor "racist". Waarop hij hem - ten onrechte - beschuldigt van het verdachtmaken van moslims in het algemeen. Terwijl het in dit specifieke geval juist specifiek ging om mannen in specifieke islamitische klederdracht, die bij lange na niet door alle moslims gedragen wordt. Met deze onjuistheid, én het harde verwijt van 'racisme', wordt iedere kans op debat al meteen gesmoord. Terwijl moslims niet eens een 'ras' vormen, ook nog eens. Oei, als dat maar goed gaat... Met een soortgelijke logica geeft de Rotterdamse burgemeester niet racisten, maar moslims de schuld van islamofobie. GS: Ten eerste: islamofobie bestaat niet. Ja, er zijn mensen ongerust over, of zelfs bang voor, de islam in Nederland en de wereld. Dit is echter geen "fobie", want dat suggereert dat hun angst op irrationele gronden is gekweekt. Terwijl het dagelijkse nieuws, uit het Midden-Oosten, Afrika, het Kalifaat, maar ook uit bijvoorbeeld Frankrijk of de Schilderswijk toch echt gronden geeft voor een rationele vrees voor, of afkeer van, de islam als religie. Want de beelden zijn niet fraai. Ten tweede: mensen die zich zorgen maken over mannen in lange jurken die bij de buren binnen gaan, zijn automatisch "racisten", volgens Ali Al-Jooperi. 'Vrees' voor moslims - wat gewoon racisme heet als je het niet verdoezelt - is volgens hem te danken aan 'jarenlang' tegen 'angstige mensen' zeggen 'Ach joh, zeur niet', in plaats van hun angst weg te nemen, wat niemand kan 'behalve de moslimgemeenschap zelf'. GS: "Vrees voor moslims" kan heel veel zijn. Terecht. Onterecht. Gegrond. Ongegrond. Voorbarig. Self-inflicted. Aangeleerd. Aangepraat. Maar het is géén 'racisme'. Hier, de definitie van racisme nog maar een keer dan, want we blijven het niet uitleggen: racisme gaat over superioriteit en inferioriteit van rassen. "Vrees voor moslims" heeft niets met superioriteit te maken, en moslims zijn geen ras. Ze komen in alle kleuren, soorten en maten en zijn dus niet eenduidig als raciale groep te omschrijven. Waar Ali wél een punt heeft, is dat de moslimgemeenschap als geheel géén verplichting heeft om vrees weg te nemen bij mensen die zichzelf bang (laten) maken voor de islam als geheel. Het is een nare religie, gestoeld op geweld, agressie en het geloof in een niet-bestaande, ongenadige entiteit, maar dat wil niet zeggen dat je meteen bang moet worden voor iedereen die deze malle ideologie aanhangt. Vooralsnog is het overgrote deel der moslims niet gewelddadig jegens niet-moslims, en is er voorshands geen enkele reden tot vrees. Moslims de schuld geven van islamofobie is niet anders dan vrouwen de schuld geven van seksisme. GS: Jammer dat islamofobie niet bestaat, want als de zin luidde "Alle moslims de schuld geven van vrees voor hun geloof, is niet anders dan vrouwen de schuld geven van seksisme", dan zouden we nog enigszins instemmend kunnen knikken. Hoewel dat seksisme-deel ook weer kort door de bocht is, want waarom zouden vrouwen niet seksistisch kunnen zijn naar mannen toe? Maar da's een andere discussie. De verdachtmakerij van moslims bestaat niet uit loze woorden, maar vertaalt zich direct in institutioneel racisme. Zo is de Nederlandse politie, niet te min in Rotterdam, structureel gewelddadig tegen Turkse en Marokkaanse jongeren en werd de havenstad onlangs rechterlijk veroordeeld voor de discriminatoire klopjacht op Marokkaanse uitkeringsgerechtigden. Aboutaleb en zijn PvdA spraken zich niet uit tegen het onwettelijk beleid. GS: Ah, de zoveelste nietszeggende modeterm van hard policor links & verongelijkt racismeroepend nietsnuttië doet zijn intrede in dit stuk: "institutioneel racisme". Voortvloeiend uit verdachtmakerij tegen moslims, treedt de politie 'structureel gewelddadig' op tegen 'Turkse en Marokkaanse jongeren'. 1. Dat 'structurele geweld' is door de Nationale Ombudsman gedebunkt in een rapport, 2. Sinds wanneer zijn 'Turkse en Marokkaanse jongeren' per definitie moslim en 3. Hoe is het handhaven van de wet tegenover twee groepen statistisch erkende criminaliteitsgevoelige groepen 'structureel gewelddadig', laat staan 'institutioneel racistisch', en waarom laat Ali achterwege dat dergelijke jongmensen het gebruik van geweld tegen de politie niet schuwen, zoals deze video bijvoorbeeld heel duidelijk laat zien? De Staatsliedenschutters schoten eind 2012 zelfs op agenten. Resumé, dat alles is volgens Ali dus de schuld van Ahmed Aboutaleb, die niets doet tegen de "verdachtmakerij" van moslims? Verwarrend, factfree en incoherent. Moslims verdacht maken van terrorisme maakt het bovendien makkelijk om in de naam van vrede en veiligheid oorlog te voeren in het Midden-Oosten. Zo kan Nederland Irak bombarderen omwille van 'humanitaire redenen' en kan Israël een massaslachting plegen in Gaza onder de noemer van terrorismebestrijding. GS: "Verdacht maken"!? Dude. Ze wapperen zélf de bewijzen van hun terreurdaden met grote gretigheid in onze Westerse gezichtjes. Onthoofdingen, massamoorden, dood en destructie: alles is te zien in superstrak gemonteerde Kalifaat-PR. Als we ze enkel "verdacht" zouden maken, zouden we een stap terug moeten doen op de werkelijkheid. Dat Israëlzinnetje laten we maar even gaan, want dat dwaalt weer enorm af van de hoofdlijn. "Ja maar hullie!" is geen argument, en van "massaslachting" in Gaza is geen enkele sprake. Terreur stelselmatig presenteren als een 'moslimding' zoals Aboutaleb doet, helpt ook om te verbergen dat ISIS en Al Nusra tot voor kort bewapend en getraind werden door het Westen. GS: Wow, wow, wow, slow down there, buddy. Je gaat van Aboutalebs begrip voor de vrees bij burgers naar een nogal schuimbekkend "Aboutaleb zegt altijd en overal dat terreur een moslimding is", en dát hebben we hem nog nooit horen beweren. En ISIS is nooit gefinancierd door het Westen, juist hun opponenten van de FSA kregen steun. Wat is het toch met sommige mensen dat ze eerst zelf dingen verzinnen, om er daarna woedend tegen tekeer te kunnen gaan? Heb je dan als politicoloog, journalist en UvA-docent geen greintje integriteit in je harses? Misschien werd daarom in 2012 en 2013 - toen in Syrië al geprotesteerd werd tegen terreurgroepen - niemand in Nederland opgeroepen zich uit te spreken tegen ISIS. Moslims moeten zich blijkbaar alleen distantiëren van terroristen die het westen niet (meer) steunt. GS: We snappen het punt hier niet precies, maar het proeft zuur. Dat het Westen een beroerde reputatie heeft op het gebied van het steunen van de verkeerde facties, ontkent niemand. Maar het is lastig om mensen te vragen zich te distantiëren van een groep die bij het grote publiek (nog) niet bekend was, en die zich nog niet als hardliner jihadi's aan de wereld hadden gepresenteerd. De houding van Aboutaleb in de discussie over ISIS staat niet op zichzelf, maar vertegenwoordigt het racisme in het witte establishment. Zijn taak is om dat een 'Marokkaans gezicht' te geven. Daarom werd hij na een mislukte sollicitatie-poging bij Lijst Pim Fortuyn door de PvdA binnengehaald. GS: Aboutaleb vertegenwoordigt helemaal geen racisme in een wit establishment. Toen hij "Ga dan!" riep naar patatjihadi's, werden de witmansen van dat zogenaamde establishment juist boos op Ahmed, omdat hij willens en wetens jongeren wilde laten afreizen naar een plek waar ze de meest gruwelijke dingen doen met onschuldige mensen. Het klopt overigens wel dat Aboutaleb ooit beroepsallochtoon bij de LPF wilde worden. In 2004 zij de toenmalige PvdA burgemeester van Amsterdam Job Cohen tegen NRC dat Aboutaleb 'precies de juiste toon [weet] te treffen... Naar Aboutaleb wordt opgekeken. Hij is één van hen.' In hetzelfde artikel voegde vooraanstaand partijgenoot Lodewijk Asscher toe dat Aboutaleb zich vooral kenmerkt doordat hij 'dingen [kan] zeggen die wij niet kunnen zeggen'. GS: Twee complimenten aan Aboutaleb negatief uitleggen, da's ook knap. En 'zij' moet 'zei' zijn, Joop-redactie. Foei. Tien jaar later blijft Aboutaleb zijn functiebeschrijving trouw. Onlangs weigerde hij aangifte te doen tegen de 'minder Marokkanen-actie' van Wilders, maar toen Fitna uitkwam was hij bereid om met zijn 'achtergrond en kennis van de Arabische taal zo nodig in moslimlanden tekst en uitleg te geven over de film van Wilders en waarom die vertoond mag worden'. Rechts-racistisch blad Elsevier riep hem niet voor niets tot Nederlander van het jaar uit, net als top-islamofoob Hirsi Ali voor hem. GS: Hier komt de islamitische aap uit de mouw. Aboutaleb weigerde aangifte te doen tegen de vrijheid van meningsuiting tijdens de GoedMensHausse van dit voorjaar en dat is FOUT, volgens Ali, Maar Aboutaleb was wél bereid om in moslimlanden uit leggen waarom wij in Nederland stáán voor het grondrecht van een politicus om een filmpje te maken, en dat is volgens Ali óók FOUT. Het lijkt er hier dus sterk op dat Aboutaleb van Ali niet op mag komen voor vrijheid & democratie, waarmee Ali zelf door de mand valt als een beetje een totalitair mannetje. En als je het keurige VVD-blaadje Elsevier "rechts-racistisch" noemt, ben je daarnaast ideologisch bovendien een beetje van het padje, Ali. Malcolm X noemde het equivalent van Aboutaleb en Hirsi Ali ten tijde van de slavernij 'house negros'. Terwijl de 'field negro' op de plantage werkte, diende de 'house negro' in het huis van zijn meester. In ruil voor dit privilege was hij onomwonden loyaal aan de slavendrijver, zoals de Nederlandse 'huismoslim' onvoorwaardelijk loyaal is aan het racistische establishment. GS: Ah, de onvermijdelijke Amerikaanse parallel. Is het niet Martin Luther King, dan is het wel Malcolm X. Ali gebruikt 'm om te verkondigen dat Aboutaleb een gewillige slaaf is van het Nederlandse systeem. Lees: de democratie met al haar vrijheden en verworvenheden, die Aboutaleb graag en met verve uitdraagt in zijn publieke rol als volksvertegenwoordiger. Géén idee wat daar 'racistisch' aan is, of waarom Aboutalebs liefde voor dat systeem hem tot 'huismoslim' zou maken - laat staan tot een slaaf. De man ademt juist vrijheid, op een ongedwongen, openhartige en onbekrompen manier waar veel andere (autochtone) politici een voorbeeld aan kunnen nemen. In een land waar racisme is geïnstitutionaliseerd, is huismoslim of house negro zijn de voorwaarde die het establishment stelt om mensen van kleur toe te laten. GS: Eigenlijk zegt Ali hier dat hij een huismoslim van de UvA is, anders was hij nooit toegelaten tot het rooie onderwijsbolwerk. Ali heeft zichzelf zojuist in slavenkettingen geketend met zijn eigen "argumenten". Funny. Maar aux serieux: dat racisme in Nederland geïnstitutionaliseerd zou zijn, is een aanname die enkel is te staven aan de onderbuik van de antiracisme-milities, maar niet met feiten is te onderbouwen. Wat zouden politici van kleur anders doen bij racistische partijen als de VVD en het CDA? Waarom namen PvdA-ers van kleur geen afstand van Diederik Samson toen hij Marokkanen een 'etnisch monopolie' op overlast toedichtte? Waarom weigert Marchouch agenten te veroordelen die een Marokkaans jongetje van dertien mishandelen in de Schilderswijk? En hoe komt het dat Turkse politici uit de PvdA worden gegooid als ze kritiek hebben op het racistische integratiebeleid? GS: Dus Nederlanders mogen van Ali niet aan moslims vragen afstand te nemen van ISIS, maar Ali mag wel aan moslims vragen afstand te nemen van Samsom? Lol, hypocriet. Het "racistische integratiebeleid" waar Ali overigens aan refereert, is het voornemen van Lodewijk Asscher om een aantal Turkse publieke organisaties die mogelijk iets te nauwe banden met Turks-nationalistische (geloofs-)instituten hebben, beter in de gaten te houden. Dat is geen racisme, dat is controleren wat er met Nederlandse subsidiegelden gebeurt, en welke invloeden van buitenaf proberen om ons beleid te sturen. Kuzu en Öztürk bewezen als openlijke spreekbuizen van die organisatie slechts het belang van dit voornemen van Asscher. Organisaties die de overheid aan het subsidieinfuus legt om als 'vertegenwoordigers' van de moslimgemeenschap op te treden zijn geen uitzondering. Clubs als het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) en de Nederlandse Moslimraad (NMR) zijn de eerste die de 'hand in eigen boezem steken' als de moslimgemeenschap weer eens in het verdomhoekje gestopt wordt. GS: Het zijn ook de eersten om "RASIES!" en "ISLAMOFOOB!" te gillen naar iedereen die zich kritisch uitlaat over de islam. Dus van ons mag dat subsidieinfuus er ook wel uit, Ali. 'Moslimvertegenwoordigers' liepen niet voorop bij de demonstraties tegen de laatste Gaza-slachting, maar riepen moslims liever op om 'hun emoties in bedwang te houden als ze het ergens niet mee eens zijn', aldus de voorzitter van het CMO. Ze laten zich ook graag voor het karretje van het racistische CIDI spannen door met deze zionistische lobbygroep afspraken te maken over discriminatie. GS: Welja, Jodenclubje CIDI ook al "racistisch". Je plaat blijft hangen, Ali. En weer piept die islamtische haataap uit de mouw: een moslimclubje mag niet samenwerken met "zionistische lobbygroepen" in een poging om samen maatschappelijke onrust te temmen, waarmee Ali zich wederom in de kaarten laat kijken als een debat- en democratiehater. En toch genieten de talloze huismoslims van Nederland nog respect in (een deel van) de moslimgemeenschap. Want 'het is toch goed dat we een Marokkaanse burgemeester hebben?' Ik begrijp waar dit sentiment vandaan komt. Maar het is verkeerd om een politicus per definitie het voordeel van de twijfel te geven, omdat zij of hij een persoon van kleur is. GS: BAM. De hardcore fundiquote du jour. Gewoon openlijk op NPO VARA Joop.nl. Ali zegt hier het volgende: Moslims, STOP met respect opbrengen voor moslims in publieke functies die hun taak met respect voor de democratie & de vrijheid van meningsuiting uitvoeren. Ze verdienen argwaan, geen steun, want ze staan niet in dienst van de moslimgemeenschap. Wie in de top van het racistische establishment werkt verdient juist de strengste scepsis en meestal zelfs een veroordeling. Gelukkig zijn steeds meer mensen van kleur zich hiervan bewust. GS: En als uitsmijter constateert deze docent aan de Universiteit van Amsterdam nog even dat steeds meer 'mensen van kleur' zich zullen gaan verzetten tegen de Nederlandse samenleving... Je bent een eng mannetje, Ali Al-Jaberi, docent Politicologie aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam alsook broer van Gazagekkie en Anti Zwarte Piet Druktemakter Abulkasim Al-Jaberi, bekend van de quote "Nederland wordt een ruïne." Heel erg eng. Gelukkig wordt Ali zelfs door de Joopcommenters verbaal afgemaakt. Dat geeft de burger moed.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.