Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Prof Pinto - Senaat en provincie

0pintoprovinsie.jpgLaatste stukje van dit bewogen jaar over een politiek thema waarmee 2014 eindigde en 2015 zal beginnen. Gehannes in de Eerste Kamer. Altijd wat. In de regel omdat de eigenlijke functie van de senaat - zijnde een 'chambre de réflexion' om gedegen de wetsvoorstellen te beoordelen - gehinderd wordt door dictaten van de Tweede Kamer. Dat is het eerste wat snel geregeld dient te worden voor een adequaat functioneren en respectabel aanzien van de senaat. Wat ook intussen toe is aan diepgaande bezinning is de vraag of het zo moet blijven dat leden van de Eerste Kamer door de Provinciale Staten dienen te worden gekozen en niet rechtstreeks door de kiezer zoals voor de Tweede Kamer. Een grote winst van rechtstreekse verkiezingen is dat het dan mogelijk zal zijn om de provincies op te heffen. Een klein land als Nederland kan prima functioneren met twee bestuurslagen, landelijk en gemeentelijk. Goed beschouwd is het niet gemakkelijk aan te geven wat nu de provincie zelfstandig regelt, wat de meerwaarde ervan is en wat zou de burger missen als de provincie afgeschaft wordt. Wat een besparing zou zo’n herziening betekenen voor de schatkist! (Prof. Pinto is even helemaal weg. Zijn eerstvolgende bijdrage leest u op maandag 5 januari 2015)

Reaguursels

Inloggen

Er is best een groot verschil tussen provincies dus ook de belangen zijn verschillend. Kijk bijvoorbeeld naar de aardbevingen in Groningen. Het zou beter zijn om naar Amerikaans voorbeeld direct senatoren te kunnen kiezen per provincie. Zo versterk je de democratische betrokkenheid en culturele indentiteit van elke provincie. De superprovincies zijn niet voor niets van de baan. Burgers hechten zich aan hun provincie, die bestuurslaag staat ook voor provinciale cultuur. Zie hoe groot het verschil is tussen Friesland en Limburg. Het getuigt van arrogantie omdat vanuit kostenbesparing af te schaffen.

roeland2164 | 31-12-14 | 11:14

@Tee Of Cup | 30-12-14 | 16:51 : Goed punt van dat energiebedrijf. Wordt met alle "privatiseringen" gedaan: de winst gaat niet terug naar de burgers, maar wordt door de bureaucratie opgeslorpt en verbrast.
Maar let op met die "provincies saneren naar drie of vier uitvoeringsorganen". Brussel heeft de regio Nederland al lang opgedeeld in vier sub-rego's. Het is de taak aan de collaborateurs in Den Haag om de burgers daar naartoe te masseren. Als Brabant dit voor wil zijn, zou het moeten streven naar onafhankelijkheid (secessie) zoals Martin_rsd (15:01) ook voorstaat.

ben kokhals | 31-12-14 | 04:03

Brabant: het is nog steeds raar dat een energiebedrijf, welke feitelijk van de burgers was, uiteindelijk na privatisering door de provincie voor goudgeld aan de duitsers is verkocht, maar qua opbrengst niet naar de belastbetalers is gegaan maar naar de bestuurders en ambtenaren en allerlei andere semi overheidsclubjes die er allerlei prestige ideetjes mee uitvoeren. Feitelijk is deze asset met belastinggeld opgezet en dus ook van de burgers gejat.

Verder is het doodsimpel: vanwege de extra bestuurslaag in Brussel moet er 1 in Nederland worden afgeschaft. De totale bureaucratische laag is door de particuliere sector niet meer op te brengen. De belastingdruk moet fors om laag wil de economie ooit weer aantrekken, saneren van de bestuurslagen is dus pure noodzaak. Meest voor de hand ligt Den Haag qua ambtenaren halveren, provincies saneren naar drie of vier uitvoeringsorganen. Gemeenten samenvoegen en last but not least Brussel kan qua omvang terugbrengen naar ca. 20% van de huidige omvang en daarbij de huidige commissie afschaffen en vervangen door een uitvoeringscommissietje inzake economische samenwerking en evt inzake veiligheid.

Economie is doodsimpel, behalve als de overheid er meer uit wil persen dan erin zit.....

Tee Of Cup | 30-12-14 | 16:51

@Godsammekraken | 30-12-14 | 08:51
Precies! Er zijn veel te weinig bestuurslagen, er moeten er meer bij komen!! Gemeente bestuur, max.7 gemeentes samen is verenigd gemeentebestuur, provincie bestuur, max.3 provincies samen is verenigd provincie bestuur, Noord- Oost- Zuid- en West landelijk bestuur, en dan pas landelijk bestuur met niet twee maar vijf kamers. Onze tweede kamer heeft het namelijk veel te druk, met veel te weinig recessen, die arme bestuurders vergaderen soms tot diep in de nacht om cruciale moties die van levensbelang zijn en waar iedere burger telkens weer nachten niet van slaapt!!! Tevens zijn er dan veel meer verkiezingen waardoor veel burgertjes door toename van nog meer bomen het bos helemaal niet meer zien, en nagenoeg iedere bestuurder in al deze lagen levenslange baangarantie heeft. Minder afdracht naar Brussel door toename van de interne kosten van Nederland, een wetswijziging duurt eeuwen voordat deze doorgevoerd gaat worden met ontelbare bestuurslagen waardoor alles blijft zoals het is, dit is werkelijk DE oplossing!!!

Martin_rsd | 30-12-14 | 15:12

@Kaas de Vies | 30-12-14 | 08:59
Maar dan wel, BRABANT ONAFHANKELIJK !!!
185 jaar na Belgie is Noord-Brabant onderhand wel aan de beurt voor onafhankelijkheid toch?
Waarschijnlijk heeft onafhankelijk Brabant dan net als Belgie de Nederlandse problemen niet meer!!!

Martin_rsd | 30-12-14 | 15:01

Beter opheffen die regering (kabinet en koning) en terug naar zelfstandige provincies en stadsstaten. Amsterdammers (komen allemaal uit Zutphen e.o. volgens J.A. Deelder) mogen zichzelf dan op eigen kosten over de rug hangen, Den Haag heeft Brusselaren en een koning om te verwennen en een strand om naar Engeland te vluchten, en de rest is eindelijk vrij. Verbreek de Haagsche ketens!
.
PS: Een goed nieuwjaar gewenst professor Pinto, en ik zie uit naar uw volgende stukjes op deze onvolprezen stek.

ben kokhals | 30-12-14 | 14:22

En uiteraard de Eerste-Kamer leden rechtstreeks laten kiezen door de burgers. Als eerste sneuvelt dan 400k Rogier van Boxtel lijkt mij.
En in zijn kielzog al die andere graaiers met gemiddeld meer dan 10 nevenfuncties

DonBasco | 30-12-14 | 13:32

In het bedrijfsleven is het heel normaal dat vanwege het internet mensen worden ontslagen omdat de mensen dingen via een website kunnen regelen. Een goed voorbeeld zijn deze, met uitzondering van de Rabo, met belastinggeld overeind gehouden zogenaamde systeembanken. De provincies kunnen prima worden afgeschaft maar dat gaat niet gebeuren omdat dan de PvdA banenmachine vastloopt.

DonBasco | 30-12-14 | 13:25

De 400 Nederland gemeenten moeten opgedeeld worden in ongeveer 30 a 40 gewesten, volgens een herijking van de COROPregio's.
Daarnaast moeten provincie en waterschappen samengaan in 4 a 5 grote regio's, in een "provincie light-constructie". Ook kan de 1e Kamer worden opgeheven (want alleen maar een grote lobbyclub en decimering provincies) en de Tweede Kamer bestaat uit maximaal 100 leden met maximaal 6 a 7 grotere partijen (drempel bij ongeveer 7%).

ad melkert | 30-12-14 | 13:21

Toetsiemonster | 30-12-14 | 11:01
Hét argument voor aparte waterschappen is dat daar de geachte afgevaardigden slechts één taak hebben en dus geen marge om met Den Uyl te spreken "leuke dingen voor de mensen te doen". Ze kunnen het geld dus niet aanwenden voor windturbines of jeugdhonken. Dus dankzij de waterschappen wordt het waterschapsbudget integraal besteed voor onze veiligheid. En uiteraard is dat niet alleen een technische maar ook een politieke afweging.
En u ziet kennelijk de EU als panacee, maar wie denkt u dat dan het beleid gaan bepalen? Ongetwijfeld zowel werkloos geworden NL ambtenaren en politici die eerst bij het waterschap waren, alsmede mensen uit andere EU landen inclusief binnenlanden zoals Tsjechen, Slovenen, Slowaken enz. Het zal nog druk worden ten oosten van Amersfoort on Sea.

Ci Ty33 | 30-12-14 | 12:45

Kaas de Vies | 30-12-14 | 08:59
Sorry... ik kon helaas niet eerder reageren. Op dinsdagmorgen tel ik altijd mijn geld.

duitse herder | 30-12-14 | 12:35

Synecdoche | 30-12-14 | 11:28
Een aantal van de staatkundige instituties zoals de Eerste Kamer hebben sinds de twintigste eeuw vooral als doel ons als burgers en dus ons land te beschermen tegen 'de waan van de dag', en dus veranderingen in het reilen en zeilen van ons land middels wetgeving op een gelijkmatige wijze te doen verlopen. Dat dat de laatste tijd allemaal niet op rolletjes verloopt mag m.i. geen reden zijn om het kind met het badwater weg te gooien. Helaas wordt dit n.m.m. zeer belangrijke uitgangspunt flink ondermijnd door de EU, zodat we zijn overgeleverd aan de grillen van kiezers in allerlei buitenlanden waar we geen enkele affiniteit mee hebben. En het ondemocratische van dat EP, dat zich bemoeit met driekwart van onze eigen wetgeving, blijkt ook uit het feit dat we daar slechts 3% van de stemmen hebben, en daar eigenlijk voor spek en bonen zitten, terwijl bovendien bv de liberalen daar slechts 9 % van de zetels innemen, terwijl ze bij ons VVV-D66 en PVV momenteel virtueel 50% scoren. Dat heeft niets met democratie te maken. Daartegen dienen we onze pijlen te richten.

Ci Ty33 | 30-12-14 | 12:34

Eer dat gebeurt zullen ze zich doodvechten om deze bestuurslaag te behouden, het is te schimmig voor de burger om te begrijpen, het is te riant qua baantjes voor de straks gesjeesde politici, zoveel macht hebben ze al verzameld dat hier een zware jongen op gezet dient te worden, en die hebben we niet!

lanexx | 30-12-14 | 12:31

Zie ook het zeer lezenswaardige FD interview met voormalig Shell topman Jeroen van der Veer die pleit voor een strengere overheid die Nederland als een Stadstaat gaat regeren in plaats van de ondoorzichtige bureaucratische spaghetti chaos die we nu hebben. Hij heeft volkomen gelijk. Van der veer is ook verbaasd (net als ik) dat er nog geen revoluties zijn uitgebroken in Europa a.g.v. dit wanbeleid en beklaagt zich over het gebrek aan leiderschap en elan bij Mark Rutte. We kunnen beter Jeroen van der Veer Minister President maken van dit land, die man begrijp het duidelijk een stuk beter waar het naar toe moet dan Rutte. Dit is het beste stuk dat ik in 2014 in het FD gelezen heb.

fd.nl/fd-outlook/1085780/we-hebben-een...

Outsider-Inside | 30-12-14 | 12:30

Tuurlijk, kan Den haag al die miljarden van Noord-Brabant jatten, die we verdient hebben aan de door Den Haag opgelegde verkoop van onze energiecentrales. Het bijna failliete Zuid Holland heeft dat dan ook als reden om de fusie met Brabant aan te gaan.

Maar wij gaan liever verder met de Belgen, dan dat we ons door een stel arrogante Hollanders laten uitbuiten.
En Zeeuws-Vlaanderen en Limburg nemen we ook mee.

Abject | 30-12-14 | 12:24

welnee joh, dan gaan er veel te veel dikbetaalde baantjes verloren voor de regenten. bovendien moet er tussen de twee besluiten tot grondwetwijziging verkiezingen worden gehouden en daar hebben de regenten volstrekt geen zin in. uiteindelijk komen alle regels uit brussel en ontstaat er een waterhoofd aan ambtenaren die deze regels gaan uitvoeren en in de tussentijd nog meer regeltjes bedenken om de burger dwars te zitten. een opmaat naar een europees conflict.

minimá-armezusvan.. | 30-12-14 | 12:01

@Prof. Pinto
De Eerste Kamer weer, ouderwets, elke drie jaar voor de helft kiezen. Dat mag door de burger in plaats van door de Provincie. Geen probleem. Elke 4 jaar heeft de kamer te veel gepolitiseerd. De provincie opheffen kan wel, maar wacht nog even op de volgende (overigens volslagen doorgeschoten idiote) gemeentelijke samenvoegingen. Na de volgende ronde hebben we nl. nog 12 gemeenten in NL, gewoon omdopen naar Provincies, en klaar.
Dat was het doel ja van Den Haag. Mafkezen.

Raider Twix | 30-12-14 | 11:51

Bruine Beer | 30-12-14 | 09:55
De EK is oorspronkelijk ingericht omdat andere nette landen er ook een hadden, en om koning Willem I een middel te geven om zijn zin door te drukken - aangezien de EK door de koning benoemd werd (de ménagerie du Roi, zoals destijds spottend gezegd werd). Thorbecke heeft dat veranderd in een soort Constitutioneel Hof zonder die functie expliciet vast te leggen. Verkiezing door leden van PS was opzet om de kiezer niet de kans te geven een tweede Tweede Kamer samen te stellen. PS en gemeenteraad kregen een vaste, door de rijksoverheid benoemde voorzitter, CdK en burgemeester, met anige vastgestelde portefeuille de openbare orde en de taak om deze colleges in het gareel te houden. In principe een heel gezonde constructie die een beetje achterhaald begint te worden, ook al omdat zelfs na twee eeuwen de algemene gedsachte nog steeds is dat burgemeester en CdK het hoofd van de gemeente en provincie zijn. Dat kan beter; wethouders mogen al van buiten komen (dus evenmin door de bevolking gekozen, terwijl ze oorspronkelijk uit de raad kwamen en dus door de plaatselijke kiezers gekozen). Laat dan ook de burgemeester een door de raad benoemde beroepskracht zijn; hij solliciteert nu al bij de raad en die laat hem dan formeel door de Kroon benoemen. Of doe hel helemaal democratisch en laat de raad uit zijn midden een college van B&W aanwijzen. Ben je meteen van het dualisme af en heeft de kieer het gevoel dat hij ook iets in te brengen gehad heeft.
De provincie als bestuur kan weg. Die bestond alleen als restant van het verleden en omdat de gemeenten vaak te klein waren om zelf hun noodzakelijke diensten te bekostigen. Nu de gemeenten groter worden vervalt die noodzaak (desnoods kunnen ze veel beter intergemeentelijke samenwerkingsverbanden aangaan; gebeurt al vaak genoeg). Dat je het begrip provincie laat bestaan als historische entiteit, als "thuisland", is prima; als bestuursorgaan is het niet meer nodig.

Synecdoche | 30-12-14 | 11:28

Overheid is een overbodig orgaan. Lokaal bestuur, bestaande uit normale burgers, kan alles zelf heel goed regelen. Er is daarnaast maar een heel kleine rijksoverheid nodig om te zorgen dat zowel infrastructuur als defensie wordt geregeld. Verder niets! Weg met dat onnodig geld rondpompen (subsidies en toeslagen) en weg met die belachelijk hoge belastingdruk.

Eagle_Eye | 30-12-14 | 11:14

@de.suriXL | 30-12-14 | 09:22
Ik doe geen uitspraken over mijn seksleven, maar ja, ik kom vaak in Hillegersberg.

Kaas de Vies | 30-12-14 | 11:11

Vergeet hier ook de Stadsregio niet, het ROA en andere overlegorganen. De zesde en zevende macht. Veelal dezelfde poppetjes die alleen op een andere plek bijeenkomen. Spaghetti-overleg noemt men dat.
www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archie...

Piet Karbiet | 30-12-14 | 11:10

Hey Kaas, Lommerrijk? Ik voel me aangesproken!
Vwb provincies: die zijn er niet voor de burger. Ze bestaan om idiote incompetente gemeentebesturen bij de les te houden. Dat doen ze buitenom, via achterkamertjes want burgers mogen niet merken dat hun directe bestuur incompetent is, dan knappen er namelijk legio luchtballonen...
En tegenspel tegen machtige rijksorganen kan ook vaak alleen maar op provinciaal niveau; kleine gemeentes hebben de kennis en het lef niet om weerwoord te geven aan bv Rijkswaterstaat en de NAM, om er zo maar eens een paar te noemen.

Professor Pipo | 30-12-14 | 11:09

Helemaal mee eens! Waterschappen kun je als bestuurslaag ook wel opheffen. Doen uiteraard erg goed werk maar is een uitvoerende organisatie en daar hoeft niet zo nodig een gekozen bestuurslaag boven op. Dat kost ook alleen maar klauwen vol met geld. Ook de bestuurslaag Europa kan wel wieberen. Afgevaardigden van het nationale parlement kunnen wel de afspraken binnen Europa maken. Die hele bestuurslaag kan wel weg! Dat zou mooi opruimen plus een hoop minder bureaucratie en overbodige nietszeggende regels. Dan krijgt de reële economie weer ruimte!

Toetsiemonster | 30-12-14 | 11:01

@tavor | 30-12-14 | 08:38
Wait what? Ik heb me al jaren afgevraagd waarom we uberhaupt waterschappen hebben. Dat is namelijk totaal niet logisch. Dat is hetzelfde als dat je je politieagenten gaat kiezen. Je hebt een waterschap nodig die doet wat het moet doen: water en mens naast elkaar laten leven. Daar heb je gewoon duidelijke leiding nodig met een duidelijk plan. Dat is iets wat een ministerie ook kan doen, daar heb je geen verkiezingen voor nodig en hoeft ook niet opgedeelt te worden in 12 kleinere eilandjes die totaal niet samenwerken.

Waterschappen en provincies kunnen we missen als kiespijn.

Martinspire | 30-12-14 | 11:01

Goed plan. In China noemen ze een stad met 17 miljoen inwoners een dorp.... Weg met al die uitvreters en nietsnutten met koffielevers op provinciaal niveau!
.
En die belachelijke decentralisatie van zorg moet ook worden afgeschaft! Decentralisatie leidt in Nederland ALTIJD tot MEER KOSTEN, want meer vergaderingen, kofffie, ondersteunende functies (bij gemeentes worden e-mails geprint door de bode, die ze dan bezorgt bij de betreffende slaapambtenaar), etc.
.

Brou Is Back | 30-12-14 | 10:44

duitse herder | 30-12-14 | 08:
Limburg moet bestuurd worden door Limburgers, Wilders voorop. Goed dat die Randstad-Hoes alvast pootje is gelicht. Een mooi begin.

dr. P. von Orno | 30-12-14 | 10:44

Réflection ?

Hoogeveen | 30-12-14 | 10:43

Helaas is er nog een extra moddervette bestuurslaag, genaamd EU.
Inderdaad zouden we prima zonder kunnen.

watergeus | 30-12-14 | 10:30

wlodek | 30-12-14 | 10:15
We zijn eens: het is een mentaliteitsprobleem, dat n.m.m. enerzijds zichzelf in stand houdt en anderzijds geen tegengas krijgt vanwege het belabberde onderwijs. De vraag is: welke oplossing dan wel?

Ci Ty33 | 30-12-14 | 10:28

Ik zou liever de gemeentes afschaffen. Corrupte ondemocratische bende. Ben je van die burgemeesters AF.
En Dan wel gelijk een democratisch "" gekozen commissaris op de provincie.
De set, het CPB, de vakbonden en de rest van de middenveld Rommel mogen ze ook agschaffen.

lustkapper | 30-12-14 | 10:19

Ci Ty33 | 30-12-14 | 10:04 het systeem van Thorbecke kan alleen werken als iedereen zich aan zijn taak houdt maar zodra politici van diverse "partijen", de rechterlijke macht, politie & justitie, media en bestuurders in de diverse bestuurslagen (gemeenten waterschappen provincies rijk eu vn) gaan samenzweren om aan de macht te blijven werkt het systeem in hun voordeel en in het nadeel van de bevolking

wlodek | 30-12-14 | 10:15

In ons land zijn veel mensen die het moeilijk hebben , bv vanwege onvoldoende inkomen of wegens het ontbreken van een prettige sociale infrastructuur omdat men zijn buren niet verstaat. Dat istig keer belangrijker dan de vraag of er al dan niet te veel ambtenaren of politici zijn.
Helaas denken vele politici dat we ons iedere vier jaar vrijwillig bij hun onder curatele stellen. Dat is n.m.m. het grote probleem: politici zijn vergeten dat zijzelf en de door hun aangestuurde instanties een dienende taak hebben. Dat is een probleem, maar hun mentaliteit zal echt niet verbeteren als hun kaste wordt uitgedund. Het zal de invloed van de gewone mensen echt niet doen toenemen.
Rommelen met de inrichting van ons staatsrecht is dus een loos gebaar, want zal niets aan de huidige foute mentaliteit veranderen. Anderzijds valt het voor NL politici ook niet mee, als je steeds maar wordt overruled door de EU en die ondemocratische gerechtshoven in Luxemburg en Straatsburg; en dat is dan ook de bestuurslaag die primair met spoed dient te verdwijnen.
Het door Thorbecke ontworpen systeem is zo slecht nog niet. Het is een stelsel met veel politieke checks and balances, aangevuld met machtsfactoren zoals de pers, vakbonden, werkgevers, de agrarische sector enz.
Ons systeem an sich is zeer degelijk, en vergelijkbaar met Ikea's boekenkasten: en dus kan men niet ongestraft allerlei plankjes verwijderen, dan stort onze maatschappij in.

Ci Ty33 | 30-12-14 | 10:04

"In de regel omdat de eigenlijke functie van de senaat - zijnde een 'chambre de réflexion' om gedegen de wetsvoorstellen te beoordelen"

Dat wordt wel gezegd, maar waar in de wet staat dat?

"... en niet rechtstreeks door de kiezer zoals voor de Tweede Kamer...."

Dat is in tegenspraak met het eerste deel. Als je de Senaat rechtstreeks kiest, wordt hij alleen maar politieker.

Neemt niet weg dat ik ook nog op zoek ben naar het nut van een provincielaag.

Bruine Beer | 30-12-14 | 09:55

Het lijkt me de moeite waard om te onderzoeken wat er zou gebeuren als de taken van de provincie worden verdeeld onder de rijksoverheid en de gemeente. Er zal vermoedelijk wel een regionaal samenwerkingsorgaan komen om een vuist te kunnen maken naar de rijksoverheid. Dat kan zelfs provinciaal zijn.

Polderdrama | 30-12-14 | 09:52

Hij heeft ook overal verstand van. Tooit zich graag met een professorstitel zodat mensen (uit Afrika?) denken dat zijn mening er toe doet. Hij was geloof ik voor een dag professor in de integratie (= nietintegratie) of zoiets - nou dat kan geen kwaad daar denkt toch iedereen anders over en is geen wetenschap. Hier op het hoogtepunt stoppen is een goed idee.

J.Slavink | 30-12-14 | 09:48

Inderdaad, Leest politiek Den Haag mee ? oh nee die houden elkaars hand boven het hoofd natuurlijk.

net als je riante wachtgeld regeling die nooit zal verdwijnen en het uitstellen van de topinkomens !

Kutwereld | 30-12-14 | 09:47


F. von Zeikhoven | 30-12-14 | 09:28

Eenzaam maar niet alleen...

eerstneukendanpraten | 30-12-14 | 09:36

Kudt! Ik ben wéér alleen!

F. von Zeikhoven | 30-12-14 | 09:28

@ Kaas de Vies | 30-12-14 | 09:23
Het waren eigenlijk twee merels. Op de weg terug van de pizzaboer...

F. von Zeikhoven | 30-12-14 | 09:27

de.suriXL | 30-12-14 | 09:22
Reataggen gaat het helemaal worden in 2013... *gaap*

F. von Zeikhoven | 30-12-14 | 09:26

Ik hoor Großvati von Zeikhoven al een uur iets over Anschluss en Endlich roepen...

F. von Zeikhoven | 30-12-14 | 09:24

@Stoned Hengst | 30-12-14 | 09:11
Kijk ook met een frisse blik en woon niet in het buitenland, sterker nog ben nog nooit uit de kelder van mijn ouders huis geweest. 1x heb ik zelf de deur open gedaan om pizza aan te nemen. Was erg eng, zag een merel voorbij vliegen en daar heb ik wel eens een film over gezien.

Kaas de Vies | 30-12-14 | 09:23

Hey Kaas, u ook uit hillegersberg ;)

de.suriXL | 30-12-14 | 09:22

Bekende van me werkt bij provincie. Hij roept al jaren om de provincie politiek op te heffen. Maak er een uitvoeringsorgaan van (ja, er wordt wel degelijk nuttig werk gedaan) en stuur rechtstreeks aan vanuit ministeries.

Geert Linkers | 30-12-14 | 09:20

de denkfout meneer Pinto is dat het bestuur in dit land is opgezet om de bevolking te dienen en dat die bevolking de achterban is van het bestuur maar in werkelijkheid is de hele boel zodanig opgezet dat de regimepartijen VVD PvdA CDA D66 GL en CU voor eeuwig aan de macht kunnen blijven terwijl de achterban van het regime de 30.000 partijapparchiks zijn met het platina partijboekje van de regimepartijen in allerlei via de partij toegekende lucratieve fantasiebaantjes. Het regime heeft geen belang bij welke verandering dan ook die haar macht bedreigd.

wlodek | 30-12-14 | 09:17

Prof. Pinto fijne dagen toegewenst.
Ik hoop dat je je realiseert dat zodra duidelijk is wat er bespaart kan blijven door provincies af te schaffen er ambtenaren dingen gaan bedenken om dat geld aan zichzelf te spenderen in de vorm van nieuwe bestuursclubjes en andere linkse hobbies.

Mr.Red | 30-12-14 | 09:16

@Goktrommelkiller | 30-12-14 | 08:42
Misschien zit je gewoon op de verkeerde site?

Petrus Poortwachter | 30-12-14 | 09:13

Prof Pint: fijne vakantie gewenst!

Stoned Hengst | 30-12-14 | 09:12

Ik ben ook voor Kaas de Vies.
Maar beste Kaas, iemand die vanuit het buitenland naar NL kijkt, kan een heel frisse blik op de gang van zaken hebben.
Maar nu zouden de Provinciale Staten verkiezingen wel eens voor een aardbeving in de Eerste Kamer kunnen leiden…
Groningse toestanden in Den Haag.

Stoned Hengst | 30-12-14 | 09:11

Hoe ik ook probeer maar vind de pinto stukjes 9 van de 10x open deuren waar inhoudelijk daarom niets aan toe te voegen is. Het zet me niet aan het denken, prikkelt niet, geeft geen nieuw inzicht of wat dan ook. Gewoon populaire borrelpraat die op een gemiddelde verjaardag gebezigd wordt. En me immer snel verveelt wegens hoog gehalte been there done that. Ik geeuw op 5 januari wel weer verder, tot dan Pinnie.

Beaulefermier | 30-12-14 | 09:10

Rust maar lekker uit Pinto. U zou een groot staatsman kunnen zijn. Viva Pinto!

bolkebeer | 30-12-14 | 09:09

De Eerste Kamer rechtstreeks kiezen op de helft van de zittingstermijn van de Tweede Kamer, dat is één. De taken van de Provincie waar deze boven lokaal zijn zoals ruimtelijke ordening moeten bij het afschaffen daarvan elders worden belegd en dit moet dan door de Rijksoverheid gebeuren, dus grotere ministeries die opereren ver van waar de zaak zich voordoet ofwel je "detacheert" ambtenaren daarheen. En wat is dan het verschil? De zaak is minder eenvoudig dan het lijkt maar zeker is dat er in de bestuurslagen kan (moet) worden gesneden.

goedemorgennederland | 30-12-14 | 09:09

zware straffen erop zetten als een ambtenaar moedwillig fouten maakt voor eigengewin.plus de witteboordencrimes pluche baantjes de nek omdraaien,dan wordt nederland een stuk EERLIJKER

brandewijntje | 30-12-14 | 09:09

@Willianus Wortelus | 30-12-14 | 08:38
Ja joh, tuurlijk, het meest effectieve stukje bestuur dat wél geld oplevert inwisselen voor zo'n non-valleur als een president.
Juist een koning kan dat rapaille dat hey niet zo nauwnemend met de regels nog een beetje uit de vangrails houden in hun razende ratrace om Europese baantjes.
De koning is hét boegbeeld tegen Europa.
Mind you, binnen 2 jaar gaat Europa iets van (tegen) koningen vinden. Omdat het hun macht beperkt, niet die van de burger.

hfakker | 30-12-14 | 09:03

Alweer een goede column van Pinto! Bij het Palestijns-Israëlisch conflict komt hij vaak met kul-argumenten om de Palestijnse zaak in een verdomhoekje te plaatsen. Bovenstaande column komt echter meer realistisch over.

Nederland kan heel goed zonder de bestuurslaag provincie! Gemeenten worden groter en de provinciale-taken kunnen goed naar het gemeentelijk niveau. Gemeenten kunnen, zonder hulp van de provincie, ook prima samenwerken. En zo niet, dan kan een dergelijke taak terug naar de overheid.

Zelf ben ik enige jaren bij een provincie werkzaam geweest. Daar werkten stereotype ambtenaren zoals je die kent uit de grapjes (om 10 uur binnenkomen, 15.30 weer weg, lange lunchpauze, krant lezen tijdens werk, etc.). Er werkten echter ook mensen die echt keihard en lang werkten (en zelfs geen vakanties opnamen). Veel werkzaamheden bleken echter vooral te bestaan uit het in stand houden van de provinciale organisatie. Mijn indruk is dat er erg veel geld bespaart kan worden door het opheffen van de provincies.

Prettige vakantie!

Rest In Privacy | 30-12-14 | 09:02

Kaas de Vies | 30-12-14 | 08:59

Minister-president Kaas de Vies, ik ben voor!

eerstneukendanpraten | 30-12-14 | 09:01

Afrika begint al beneden de grote rivieren (Generaliteits landen);-)
Prof. Pinto wordt senator voor de PVV... aldus de Sybille uit Mokum?
*democratia kreiton tyrannidos*

kapitein oosterlng | 30-12-14 | 09:00

@duitse herder | 30-12-14 | 08:36
Je bedoelt die laffe Hollanders die als ze het niet meer zien zitten naar een anders land vluchten in plaats van strijden?

Nee Nederland moet niet bestuurd worden door Nederlanders of door Hollanders, maar door Rotterdammers en dan specifiek Hillegersbergers, meer inzoomen kan ik niet in kader van anonimiteit. Maar het is in een Lommerrijke omgeving. Daar die gast, die moet je hebben.

Kaas de Vies | 30-12-14 | 08:59

Nederland zal die 2 bestuurslagen beslist krijgen als het roer niet razendsnel wordt omgegooid. Twee lagen, bestaande uit gemeentes die groot genoeg zijn om niet te dicht bij het gemene volk te staan en daarnaast Nederland als provincie, het wingewest van de almachtige EU.

Morgenhout | 30-12-14 | 08:58

Mooi Pinto, lekker voorgoed op vakantie. Ik zal je niet missen iig!

poeTsBaas | 30-12-14 | 08:56

Nederland zou vooral goed af zijn met veel *dunnere* bestuurslaagjes.

Godsammekraken | 30-12-14 | 08:51

Open deur voor ons, maar helaas onvoorstelbaar voor de ingezetenen van deze bestuurlijke baantjesmachine.

Frits Spanbergen | 30-12-14 | 08:47

nou er is nu al teveel wispelteurigheid in de wetgeving ,zou een regering maar de vrije hand hebben ,dan is nu verboden ,morgen mag het weer ,en overmorgen is het weer verboden. en dat gebeurd nu al te vaak.Want ze vernietigen zonder blikken of blozen je bezit en plannen.

pedro300 | 30-12-14 | 08:46

-weggejorist-

Goktrommelkiller | 30-12-14 | 08:42

Viva la revolution!

Ghehehe | 30-12-14 | 08:41

Dat die hele schijndemocratie op de schop moet is duidelijk.

Het is nu onderhand wel duidelijk dat de huidige poppenkast over de houdbaarheidsdatum heen is.

Een republiek, is dat wat?

Willianus Wortelus | 30-12-14 | 08:38

Ik zou de waterschappen als oudste democratische bestuurslaag niet zomaar afschrijven. Anders hebben binnen 10 jaar allemaal natte voeten. Ze zouden de gemeenten kunnen vervangen.

tavor | 30-12-14 | 08:38

Nederland moet niet bestuurd worden door Nederlanders maar door Hollanders.

duitse herder | 30-12-14 | 08:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken