Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Nachtbraker Duivesteijn

feynmanenoffeiten100.jpgDe sociale huursector moest zwaardere belastingregels krijgen dan de vrije sector. Los van eventuele winst: gewoon extra aftikken. Senator Duivesteijn sprak die woorden, en zijn eerste nacht was geboren. De man is ongeneeslijk ziek, en dat maakt hem principieel. Hij laat zich niet meer leiden door last, ruggespraak en achterkamertjespolitiek. Toen Schippers met een terminale zorgwet kwam, was de tweede nacht geboren. Kijken we naar de samenvatting van het wetsvoorstel, dan gaat het louter om zorgverzekeraars die niet zelf zorg mogen produceren. Een wurgcontract met een ziekenhuis is prima, een positie als investeerder of bestuurder niet. Lezen we echter de onderliggende PDF dan gaan drie artikelen over een grootschalige afbraak van uw dekking. Veel breder dan vrije artsenkeuze. Deze farce wordt nog afgetopt door ingrijpende regelingen bewust juridisch vaag te houden. Er worden eigenlijk alleen maar deuren geopend om de zorg vanuit het kabinet en de verzekeraars verder uit te hollen. Of uw medicijnen en huisarts nog gedekt blijven, wordt onzeker. Wat deze wet écht betekent voor de zorg in Nederland, wordt pas duidelijk na decennia van beleidsvorming en jurisprudentie. Stel, je zit als meisje nog op de basisschool. Je hebt de auto-immuunziekte systemische sclerose. Helaas werken medicijnen die bedoeld zijn voor kinderen van jouw leeftijd niet, maar de variant voor volwassenen wel. De huidige wetgeving vond daarin een mooie regel om die niet te hoeven betalen. Papa, mama en kind hebben tot ons hoogste rechtscollege moeten procederen. Want dat is nu de huidige situatie. Als een medicijn niet is opgenomen door de staat in de basisverzekering, dan mag deze niet vergoed worden. Het beeld wordt geschapen dat de verzekeraars de dekking slopen, maar op de achtergrond wordt door de politici gesneden in datgene wat verzekerd mag worden. Het voorstel Een zorgverzekeraar mag straks weigeren te betalen als daarvoor een “gewichtige reden” is (13aa lid2). Wat daarmee bedoeld wordt, blijft duister. In de vorige alinea was anderhalve ton voor een kindje behoorlijk gewichtig. Maar ik verwacht ook nieuwe ideeën om uitzonderingen op vergoedingen te kunnen bedenken. Zoals: u bent niet meer actief als arbeider op de arbeidsmarkt, u wordt toch niet meer beter, of u heeft zelf willens en wetens onveilig gevreeën. Het kan allemaal in deze nieuwe wet. Erger nog, het kabinet krijgt het recht om los van datgene wat verzekeraar en klant willen overeenkomen te bepalen hoeveel zorg vergoed mag worden (13a lid3b). U heeft straks voor “farmaceutische zorg … recht op een door de verzekeraar te bepalen vergoeding” (13aa lid1). Je mag dus een basispolis verzinnen waarbij mensen géén vergoeding voor pillen krijgen als ze ziek zijn. Vrije artsenkeuze? Zorgverzekeraars vergoeden nu driekwart van hun idee van een marktconform tarief als u met een naturapolis de verkeerde spreekkamer binnenwandelt (dus van een arts die geen deal met uw verzekeraar heeft). In de praktijk gaat dat op voor 75% van ongeveer 70% van de rekening van de zorginstelling. 52,5% van behandelingen die in de tienduizenden euro's lopen. De vrije artsenkeuze is allang gevallen. Mijn vermoeden is dat de zorg alleen maar de vrije sector in wordt geholpen om te voorkomen dat deze overheidssector tweederde van de binnenlandse economie gaat vormen. Niet op de inhoud, maar om de belastingdruk te verhullen. Net zoals aangiften tegen Wilders acht maanden bewaren tot ze als bliksemafleider kunnen worden ingezet tijdens een kabinetscrisis. Verhuurderheffing Die eerste nacht van Duivesteijn liet al keurig zien wat er mis is in Nederland: vlak na een periode dat de woningbouwverenigingen bij bosjes omvielen omdat ze door staatsbanken waren getild met rentederivaten, mogen coöperaties niet alleen de gevallen broeders herfinancieren, maar ook nog eens geld leggen in de opgehouden hand van Mark Rutte. Een normaal functionerende staat had regels gesteld over de thermische isolatie van sociale woningen tegen een kostendekkende huurverhoging. Dat verdient zich binnen tien jaar terug, is arbeidsintensief en dus goed voor de werkgelegenheid. Besparing op uitkeringen samen met extra belastingsinkomsten. Minima merken er niets van omdat hun energienota direct daalt. De tweede nacht Het is mij dus niet zozeer vreemd waarom 38 senatoren tegenstemmen, voor mij is vooral verassend wat de meerderheid van de Tweede Kamer en 33 senatoren u toewensen. Niemand heeft de tijd polissen inhoudelijk te vergelijken, en vooral in de onderkant van de samenleving wordt gekozen op de maandprijs via hoge eigen risico's. Het lijkt leuk, 500 euro vrijwillig eigen risico bovenop de verplichte 375 euro wettelijk eigen risico, om zo een paar tientjes premie te besparen, maar voor studenten en werklozen betekent ziekte vervolgens het verlies van een volledig netto maandinkomen. Nog los van het derde eigen risico, een behoefte aan onverzekerbare evidence based zorg. Schade Jongvolwassenen zijn 94% vermogen kwijtgeraakt in de afgelopen jaren. Durven en kunnen minder consumeren. Onze economie is een motor die op drie van de vier cilinders loopt. Dat zie je terug in winkelomzet, werkgelegenheid en belastingafdrachten. Deze Nederlandse kers op de recessie tast de betaalbaarheid van staat en zorg aan. De pussende wond moet over 18 maart heen getild worden. Dan is de schade voor verkiezingen beperkt, worden lastige senatoren vervangen. Mocht ook dat niet werken, dan doet dictatuur waar het zin in heeft. De coalitie ziet kiezer, Senaat en wie de zorg betaalt als probleem, niet wat de zorg kost, economische malaise of de integriteit van de rechtsstaat.

Reaguursels

Inloggen

Momentje... De zorg betaal ik toch zelf, middels een torenhoge zorgverzekering. Waarom bepaalt de overheid dan waar mijn zorg uit bestaat?

van heinde en verre | 21-12-14 | 15:13

Velderama | 21-12-14 | 00:44
De energielabels zijn voornamelijk gericht op de koopmarkt, waar ze ook genegeerd worden. Het oude puntenstelsel pakte alleen dubbelglas mee. Beide leuk initiatief vanuit politici, alleen de uitvoering is bedroevend qua kwaliteit en kwantiteit.

Aangezien wandisolatie zo ongeveer de helft kost als je het collectief aanpakt, is het zo vreemd dat er wel regelingen zijn voor een paar rebellerende huurders, maar nog steeds de laatste stap niet wordt gezet om het echt op grote schaal te gaan doen. Dit is gewoon iets wat per blok uitgevoerd moet worden.

Wettelijk zijn alle voorwaarden allang geregeld, het enige wat nog ontbreekt is een regel dat een huurder recht heeft op huurkorting zolang zijn woning nog niet een C label heeft.

Normaal zie je maatregelen collectief uitgevoerd worden zodra ze zonder subsidie rendabel worden. Nu zie je echter door de financiële instabiliteit dat instellingen een kortere horizon hebben en alleen investeren als ze in het zelfde jaar uit de kosten zijn.

Energielasten zijn ook voor minima de enige lasten waar geen toeslagensysteem tegenover staat. De oude hoge olieprijs levert ook nog het komende jaar een hoge gasprijs voor dergelijke eindgebruikers. Dat betekend dat een minima in een oude sociale huurwoning minder te eten heeft dan eentje die zo slim is geweest alleen recente nieuwbouw te accepteren.

Daarnaast wordt Nederland als geheel minder energie afhankelijk, wat gezien de politieke instabiele situatie bij de meeste winningslocaties (Groningen, Midden Oosten, Nigeria,...) op zich al stabiliserend zou moeten werken.

Dit zijn typisch verwarde knopen in de samenleving, die je alleen vanuit de positie als overheid kunt ontwarren of doorhakken.

Feynman | 21-12-14 | 11:56

bijna_raak | 21-12-14 | 10:39
Nederland had lagere zorgkosten onder het budgetmodel. Dat is een zak met geld en daar moet je het maar mee doen.
Het is nu commercieel, dus we betalen een premie en gaan voor elk mogelijke behandeling.
Daarom is commercieel zo slecht.
En dat wordt "gerepareerd" met extra overhead in de vorm van verzekeraars die de boel gaan sturen, op tarieven dus salarissen.
De goede artsen vertrekken, dus slechte zorg voor veel geld. Zie de VS.

Raider Twix | 21-12-14 | 10:55

De zorg in Nederland gaat niet goed althans de kosten rijzen de pan uit en het kwaliteitsniveau is niet best, pis over de enkels is niet echt goed, (Dupuis 'het einde heeft nu eenmaal rafelrandjes' en zelf je man uit het verzorgingshuis halen omdat je het niet kan aanzien, smerig hypocriet stuk vreten en is hoogleraar ethica geweest, haar afgestudeerden zullen nu wel in de kamer zitten) je vraagt je af hoe andere landen de zorg organiseren en aanpakken, bv Belgie Duitsland, Frankrijk, kosten en kwaliteitsniveau zijn daar niet zo gillend uit de hand gelopen als hier.

bijna_raak | 21-12-14 | 10:39

Wat ik niet begrijp is waarom de kosten in Nederland heel erg uit de hand zijn gelopen. In België zijn de kosten lager, dat heb ik zelf ook gezien. Een bezoek aan de huisarts heeft mij eens E 22 gekost. Doe dat eens in Nederland. Of een ingreep in het ziekenhuis. Dat terwijl de mensen in België veel beter af zijn. De ziekenhuizen en artsen zijn beter. Hordens Nederlanders gaan voor ziekenzorg naar België, omdat het beter en goedkoper is en ook vaak sneller. Er zijn veel Nederlanders die zich laten opleiden in België, omdat daar wel vaak plaats is om zich te laten opleiden. Maar gaan dan terug naar Nederland, voornamelijk omdat ze in Nederland gigantisch zich laten betalen, in België verdienen ze gewoon minder.

Ik wist al toen die VVD'er (Hoogervorst) het hele ziekenfondsstelsel naar de sloop heeft geholpen, dit geen goede zaak zou zijn. De zorg in commerciële handen is een ramp, kijk naar de VS. Daar kost ziek zijn nog veel meer, kosten zijn gigantisch uit de klauwen gelopen. Wel eens de film gezien van die Michael Moore? Die ging naar Engeland, Canada en Frankrijk om te laten zien dat het veel goedkoper kan en toch beter en dan voor iedereen. Laten die landen nou net zo een systeem hebben als wat wij toen hadden met het ziekenfonds.......

De verzekeraars adverteren hier zich een bult, wie betaald de kosten? In België adverteren de mutualiteiten niet.

Fien8651 | 21-12-14 | 10:17

De zorg is vooral duur door de administratieve rompslomp en de grote hoeveelheid managers.
De kosten zitten niet in het personeel rond het bed en aan de operatietafel.
De politiek is inderdaad, al jaren door en door corrupt en laat de verzekeraars zijn zakken vullen en de zorg slopen.

Raider Twix | 21-12-14 | 09:51

Waar komt toch dat rare verhaal vandaan dat de zorg onbetaalbaar wordt? De overhead van de zorg, die is onbetaalbaar. De verpleger aan het bed kost nog net zo veel als 20 jaar geleden. Nee, het zijn de zorgverzekeraars, de medicijnfabrikanten, de megalomane ziekenhuizen en de socialistische overheid die dat alles organiseert; die maken de zorg duur.
En voor de alu-hoedjes onder ons: verzekeraars (er is er eigenlijk maar 1 in 0031 en dat is Achmea) zijn nauw verbonden aan de banken. En daarom gingen Samsom en Schippers dit jaar naar de Bilderberg conferentie. Om samen met G. Zalm (ja, die was er ook) even de koers uit te zetten...

HoerenSloep | 21-12-14 | 09:45

Hahahaha Pre consisting conditions nu ook in nederland, net nu amerika het heeft gestopt want de de zorg daar vernietigde meer levens dan het redde.

Geeliciteerd nederland, jullie politici zijn corrupte klootzakken, (bijna allemaal)

oafc | 21-12-14 | 09:23

Ach het CDA (met de beruchte Omtzigt o.a.) biedt het kabinet al de helpende hand. Die drie dissidenten kunnen inpakken.

mr. coffee | 21-12-14 | 09:20

Twee dingen kloppen er niet.

Duivesteijn stemde na een nacht toch gewoon in met die extreme huurverhoging dus waarom zou je die man dan roemen?

En een minima of student is natuurlijk geen maandinkomen kwijt als hij/zij het volledige eigen risico heeft en zorg nodig heeft.
Die 20 euro per maand moet je daar weer vanaf halen en dan blijft er 260 extra over.

Willem van Rood | 21-12-14 | 09:12

Een overheid verplicht mij om een verzekering af te sluiten bij een commerciële instelling. Denk daar maar eens over na; na een tijdje zul je inzien dat we in een krankzinnige maatschappij beland zijn.

Toetsiemonster | 21-12-14 | 08:53

netniet | 20-12-14 | 21:19
hear hear!

Einde van de Domheid | 21-12-14 | 08:39

"Dan sluit ik liever zelf een verzekering af, waarbij ikzelf mag bepalen waar ik me voor wil laten verzekeren."
Verzekeren voor ziektekosten is onzin. Gezondheidszorg kost helemaal niks. Je zou een ongevallenverzekering moeten kunnen nemen en verder niks maar dat kan denk ik niet. De medische prestaties van de staats gezondheidszorg zijn bagger. Medisch gezien leven ze nog in de middeleeuwen. En die z.g. kanker specialisten horen bij de grootste medische randdebielen, die kunnen helemaal geen kanker genezen en laten ongestraft 60% van hun patiënten doodgaan. Voor deze wanprestatie vangen ze dan ook nog eens een vorstelijk salaris. Tis niet omdat je veel verdient dat je ook een goede dokter bent.

henkou | 21-12-14 | 07:23

ResSoniya | 20-12-14 | 22:02
Denk dat die persoon er heus wel is maar moet zo'n schiettuig wel in z'n bezit hebben. Wat dacht u van al die mensen die in hun moed van wanhoop voor de trein springen, of op 'n andere manier zich van het leven beroven. Dat zijn precies dezelfde mensen, en zoals u kunt lezen worden er dat elk jaar meer.
Kennelijk kiest men voor die oplossing, en gaat men niet meer naar het binnenhof.

watmagjenogwel | 21-12-14 | 05:15

Waar zijn de tijden van protesten ?
In de jaren 80 werd er zelfs door muziekanten
politieke onvrede verwerkt in muziek.
www.youtube.com/watch?v=AhWKSFkC3eY

Haloef | 21-12-14 | 04:31

Kan me inmiddels niet aan de gedachte onttrekken dat die verplichte verzekering inmiddels niets meer of minder dan een nieuwe vorm van belasting heffing is, immers als er steeds meer uitgesloten wordt wat heeft het dan nog voor zin om een verplichte ziektekosten "verzekering" af te sluiten. Dan sluit ik liever zelf een verzekering af, waarbij ikzelf mag bepalen waar ik me voor wil laten verzekeren.

watmagjenogwel | 21-12-14 | 04:29

A3 is een deugniet. Wat televisie vermag bij ijdele mensen.
Wanneer je tegen de 70 loopt is niets doen tegen prostaatkanker alleen pijnbestrijding het minst schadelijk...
Wil je de hele medische mallemolen door dan mag dat maar op eigenrekening!
Prof. Wolffers weet het beter maar het is geen raketwetenschap;-)
*woewei*

halve pinda | 21-12-14 | 03:48

@Feynman | 20-12-14 | 22:36
Dat kan ook; zie art. 7:243 BW.
Verder is het inderdaad geen onzalige gedachte om zo'n isolatieplicht in te voeren ipv die domme heffing op te leggen; en zoiets zorgt voor werk, dat is waar. Hoewel isolatie al wordt gestimuleerd met energielabels en via woningwaarderingsstelsel etc.

Velderama | 21-12-14 | 00:44

2015 zal een opmaat worden naar de Bataafse revolutie 3.0

Yeah sure | 21-12-14 | 00:39

"Maar dit is toch wat jij wilt als libertarier? De door de overheid georganiseerde gezondheids zorg in zijn geheel afschaffen?"
Privéklinieken zouden de zorg duizend maal goedkoper kunnen maken. Maar zelfs het uitvoeren van preventieve onderzoeken door privéklinieken is in ons land verboden. Een politicus die ook zeer tegen privéklinieken was, was JP Balkenende. Dus wat schetste onze verbazing toen een vriend van mij de man met zijn voetinfectie tegenkwam in een bekende privékliniek in Singapore. Maar daarover zult u wel niets in de krant gelezen hebben.

henkou | 21-12-14 | 00:37

"Was vorige week een reportage over in Argos op Radio 1. Wanneer apothekers de medicatie produceren kan de productiekosten soms met een factor 100 omlaag."
Geen enkel medicijn hoeft meer te kosten dan een drol. Dure medicijnen zijn pure oplichterij. ALLE dure medicijnen dus.

henkou | 21-12-14 | 00:30

@daniel37 | 20-12-14 | 22:45
Zolang een gewone wijkverpleegkundige 60 fokking euro per uur kost, tja dan blijft de zorg duur.

koekje erbij? | 21-12-14 | 00:28

@Cuyahoga | 20-12-14 | 21:52
Nou idd, er wordt gepraat over medicijnvergoeding, maar ik mocht in 2014 redelijk wat verschillende pillen proberen, elke pil werd vergoed, na je eigen bijdrage!!! Laat ik nou gvd voor 340 euro pillen moeten slikken! Alles zelf moeten betalen dus.
Teringland hier.Met je kudtverzekering.

koekje erbij? | 21-12-14 | 00:18

@Velderama | 20-12-14 | 21:56

Feynman kletst niet in mijn ogen; volgens mij mis je juist het punt van Feynman.
.
Het gaat hem niet over de regels voor huurverhoging (waar jij naar verwijst), maar het gaat hem juist over het feit dat de overheid niet de woningcorporaties verplicht eindelijk eens werk te maken van het isoleren van hun woningen. In plaats van het afromen van de (misschien ook soms wel hoge) eigen reserves middels een heffing, had dit geld beter benut kunnen worden om de woningen te isoleren: werk voor de bouw (en dus minder werklozen daar), betere en comfortabeler woningen en minder afhankelijk van het Russisch gas (nu of in de toekomst).
.

Natu-San | 21-12-14 | 00:09

@K.jongerensponsor | 20-12-14 | 23:17
Was vorige week een reportage over in Argos op Radio 1. Wanneer apothekers de medicatie produceren kan de productiekosten soms met een factor 100 omlaag.

ProAsfalt | 20-12-14 | 23:59

wlodek | 20-12-14 | 23:32
Maar dit is toch wat jij wilt als libertarier? De door de overheid georganiseerde gezondheids zorg in zijn geheel afschaffen?

Mark_D_NL | 20-12-14 | 23:45

het is mij als libertarier al 30 jaar duidelijk dat de overheid een duivelse club is, pure evil en er alleen op uit is om mensen kwaad te doen, gewoon uit ingebouwde kwaadaardigheid.

wlodek | 20-12-14 | 23:32

Gelukkig heb ik een 8-cilinder.

modderator | 20-12-14 | 23:20

We trappen de farmaceutische industrie eruit over de grens met die pillen draaiers.
Stinkt naar pure oplichting over de grens het zelfde middel nog niet voor een derden van de prijs ze gaan over lijken de honden.

K.jongerensponsor | 20-12-14 | 23:17

Goed stuk! De zogenaamde zorg hier is een steeds groter wordende illusie.

G,I. Jane | 20-12-14 | 23:09

R. E. Calcitrant

Actief dan hopelijk.
Dat passieve gedoe duurt al veels te lang.

voedselbankier | 20-12-14 | 23:09

Feynman, in het zakenkabinet dat me voor ogen staat zit jij als eerst in de denktank! Fijne Donkere Dagen!

Einde van de Domheid | 20-12-14 | 22:58

Zorg is ziek. Kabinet ook. Terminaal zelfs. Ik adviseer euthenasie met vrijstelling eigen bijdrage...

R. E. Calcitrant | 20-12-14 | 22:55

Nou , als die premie nu nog niet omhoog gaat...

kloopindeslootjijook | 20-12-14 | 22:51

grindbak | 20-12-14 | 22:30
Een mooi eerbetoon aan Hilde Rens (yasmine).

Jan Dribbel | 20-12-14 | 22:50

Ik merk vooral geen tegenvoorstellen op hoe we dan een (hard!) groeiende post van €93 miljard gaan beteugelen. Met honderdduizenden Alzheimertjes in de aanloop, almaar stijgende levensverwachting, steeds betere en duurdere behandelingen ... en geen pil van Drion in sight. Ik stel voor dat Feiten Feynman eens wat getalletjes erbij pakt om tot realistische schattingen te komen van wat de zorg realistisch gezien mag kosten. Daar is 'ie minimaal een paar weken mee bezig: Kosten van zeg de 50 tot 100 meest voorkomende ziekten in Nederland, hoe vaak ze optreden, hoe lang een behandeling duurt, wat daar aan arbeidsuren in gaat zitten, enzovoort. Verschillende modellen zijn mogelijk: vriendelijke persoonlijke verzorging in de buurt, kundige behandelcentra gespecialiseerd in bepaalde aandoeningen die productie draaien, enzovoort.

Dat levert een interessanter plaatje op dan stupide generalistaties van extreme gevallen en krankzinnige hypothetische situaties hopelijk achterwege blijven: dat zijn geen feiten, dat zijn lekkere soundbites.

Maar nog veel belangrijker is gewoon de realisatie dat er per jaar nu ongeveer €93 miljard naar de zorg gaat. Gedeeld door 17 miljoen mensen betekent dat dus dat we per persoon €5500 per jaar opsouperen. Het eigen risico *vliegt* omhoog precies om die reden: we praten over teringfokkingduur spul. Dat red je niet met een paar eurootjes premieverhoding per jaar. En misschien dat mensen dan eens van hun gemakzuchtige tragedy of the commons-houding afstappen, en zich zorgen gaan maken over iets dat echt een kostbaar bezit is: hun gezondheid, en daar ook naar gaan handelen. Leuk als de rekening voor ons allemaal is natuurlijk, maar die vlieger wordt nu met recht langzaam neergelaten. En als mensen dan ook eens op een pijnlijke wijze worden geconfronteerd met het feit dat het ooit, echt, eens, uit met de pret is—ook financiëel—is dat mooi meegenomen. Misschien dat een pil van Drion er dan ook nog eens komt.

daniel37 | 20-12-14 | 22:45

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:24
"Voor principe´s moet je nog steeds bij de Pvda zijn."

Ja, zoals die 38 (!) tweede kamerleden van die partij die allemaal hebben ingestemd met deze wet, tegen de wil van hun achterban in. Of had je die even over het hoofd gezien?

Ik heb het al eerder gezegd: ik hoop gewoon maar dat je een erg goede trol bent. Want als de domheid die jij etaleert écht is, dan is dat buitengewoon zielig.

Russells Teapot | 20-12-14 | 22:37

Ik denk dat men deze wet nog eerder voor 18 maart erdoor heen gaat drukken. Pistool op de hoofden van de D3.
Waarom? Omdat het beste kabinet van de na de oorlog inclusief de neppositie weleens geen meerderheid kunnen halen in de Eerste Kamer van de Staten-Generaal.

Verder moet eens worden uitgezocht waar het geld van de zorg concreet naar toe gaat.
Salaris specialisten.
Salaris huisartsen.
Oeps, gaat moeilijk worden want veel artsen zitten in maatschappen. En deze maatschappen zitten in een ziekenhuis. Een soort van BV in een BV. Erg transparant is het allemaal niet.
Mijn vermoeden is, is dat er veel geld wegfluit zonder dat duidelijk is waar het concreet gebleven is.

ProAsfalt | 20-12-14 | 22:37

"Ik wil méér, méér, méér politici met ruggengraat "
Een contradictie in terminus. Ik wil helemaal geen politici. Weg met die opvreters.

henkou | 20-12-14 | 22:37

Velderama | 20-12-14 | 21:56
Dat artikel regelt dat de huur verhoogd mag worden bij isolatie. Op voorwaarde dat je zuiniger stoken tot gestegen woongerief rekent, aangezien de temperatuur in de woning niet wijzigt.

Dat artikel regelt echter nog niet dat een woningcoöperatie verplicht is tot die isolatie over te gaan. En dat tweede had best eens geregeld mogen worden.

Feynman | 20-12-14 | 22:36

Beetje PVDA kontlikken nu Geenstijl !!!
Welkom Amerikaanse toestanden

Jonggehandicapt | 20-12-14 | 22:36

"Laat het eens aan een onbekende over om zijn beloften waar te maken. Links of rechts maakt niet uit, als het maar niet de ouwe kliek is."
Haha, dat dachten mensen die op D66 stemden ook.

henkou | 20-12-14 | 22:33

FW Ta-183 Huckebein | 20-12-14 | 21:43
" VGZ laat in een reactie weten tevreden te zijn met de duidelijkheid die er nu is voor het meisje en haar familie. „Het is nooit aan de orde geweest dat we niet willen betalen, maar WETTELIJK was het NIET TOEGESTAAN. De Hoge Raad heeft nu het kader bepaald waarin in zeer uitzonderlijke situaties toch een vergoeding kan worden verstrekt voor zorg die niet onder het basispakket valt.'' "http://www.telegraaf.nl/dft/geld/gezin-zorg/23472128/__VGZ_moet_toch_vergoeden__.html

Dat niet MOGEN betalen komt uit de originele verklaring van de verzekeraar zelf. En dat maakt het in deze discussie interessant. Het is de verzekeraar die zich wettelijk beperkt zag tot coulance over te gaan. Als niets aan de hand was had er niet geprocedeerd hoeven worden én had de Hoge Raad geweigerd de zaak te behandelen. Zonder het arrest van de Hoge Raad zou een dergelijke betaling trouwens onverschuldigd zijn, en daarmee zo`n vijf jaar terugvorderbaar.

Voorts heb ik nimmer gesteld dat de verzekeraar niet tot betaling wilde of zou overgaan. Ik ben ook niet van plan die stelling in de toekomst te nemen. Zeker aangezien ik met de reacties van ouders en verzekeraar bekend ben en daar ook naar link in de column. Daarom herken ik mij niet in het tweede deel van uw tegel.

Niet dat ik je wat kwalijk neem, je moet echt deze wetgeving letter voor letter lezen, wil je ontdekken wat er staat. Wat ik interessant vind, is dat de wetgever beperkt, en niet alleen op dit punt, wat verzekerd _mag_ worden. Aan de ene kant vrije markt, aan de andere kant bepalen of een behandeling verzekerbaar is, hoe hoog een zvw-pgb mag zijn.

Pirata piraticus | 20-12-14 | 21:43
Eerst even uit het origineel van het weggestemde voorstel:
"Artikel 13aa
1. In afwijking van artikel 13, eerste lid, heeft de verzekerde voor zorg zoals huisartsen en verloskundigen die plegen te bieden, fysiotherapie, logopedie, ergotherapie, oefentherapie, farmaceutische zorg, mondzorg, met uitzondering van de tandheelkundige hulp van specialistische aard, kraamzorg en dieetadvisering alsmede verpleging en verzorging die niet gepaard gaat met verblijf als bedoeld in artikel 10, onderdeel g, recht op een door de zorgverzekeraar te bepalen vergoeding van de voor deze zorg of dienst gemaakte kosten." www.eerstekamer.nl/behandeling/201406...

Voor de duidelijkheid streep ik in de juridische tekst even de niet gebruikte delen van de verzameling weg. Dan hou je namelijk een tekst over die te lezen is met slechts 1 voorbeeld. Je bent vrij een ander deel van de verzameling te kiezen.

"Artikel 13aa
1. In afwijking van artikel 13, eerste lid, heeft de verzekerde voor ... farmaceutische zorg, ... ... recht op een door de zorgverzekeraar te bepalen vergoeding van de voor deze zorg of dienst gemaakte kosten." www.eerstekamer.nl/behandeling/201406...

Nergens staat dat deze vergoeding marktconform of redelijk moet zijn. Dan kan die vergoeding dus ook nul zijn. Het is immers de verzekeraar die het alleenrecht tot die bepaling verstrekt krijgt. Zonder enige nuancering of beperking in de wettekst.

Dan zet je de deur open om voor alle zorg in de originele verzameling niet meer, of slechts gedeeltelijk tot dekking over te gaan. Naast de restitutie en naturapolis krijg je dan een soort halve polis.

Ik had er echt met alle liefde iets beters in willen lezen.

Feynman | 20-12-14 | 22:31

"En dan vindt de huisarts mij raar dat ik geen toestemming geef voor het landelijk patiëntendossier"
Sinds invoering epd maak ik principieel geen gebruik meer van de staats gezondheidszorg. Ik vond die toch al waardeloos.

henkou | 20-12-14 | 22:30

Dat zelfs GeenStijl onoplosbare items neerzet tekent toch echt onze onmacht, ik doe wat ik doe, zei Astrid Nijgh zaliger(haar man)
Folks, geloof in de goede mens, daar zijn er best een paar van geweest,
www.youtube.com/watch?v=ZadhE3q6CPM&a...

grindbak | 20-12-14 | 22:30

Als het om de behoefte aan wintersport, smartphones of auto's gaat kunnen mensen best verschillend zijn.
Als het om ziek zijn en pijn hebben gaat, hoe kun je dan onderscheid maken tussen wat de 1 wel en de ander zich niet kan permitteren? Daarom afschaffen die premies en alles in de belastingen. Laat een slim iemand bij de overheid maar de zorg inkopen bij de verzekeraars en niet de onwetende burger zonder medische opleiding.

kloopindeslootjijook | 20-12-14 | 22:17

De democratie is door Paars opgegeten, Balkenende heeft hem uitgekakt en Rutte spoelt hem door.
Maar wel onder toeziend oog van kiezer, pers en parlement.
Kortom we laten het gelaten gebeuren en belonen ze volgende stemronde weer met onze stem.
Daarom: stem op een kleine nieuwe partij. De oude grote partijen hebben al bewezen in hoeverre ze te vertrouwen zijn en wat ze met uw stem en uw geld doen. Laat het eens aan een onbekende over om zijn beloften waar te maken. Links of rechts maakt niet uit, als het maar niet de ouwe kliek is.

jemagookniksmeer | 20-12-14 | 22:14

@necrosis | 20-12-14 | 21:48
Buurvrouw? Zit jij ook al in een verzorgingstehuis?

miko | 20-12-14 | 22:14

@Cuyahoga | 20-12-14 | 22:07

Dank je. Maar kloppen doet je redenering niet hoor. Als er 3 vd Pvda tegen stemmen en de VVD helemaal voor heeft de Pvda dit resultaat bereikt. En niemand anders. En de partij is dan natuurlijk niet helemaal tegen. Juist niet ! Zo moeilijk is het toch niet ?

Supermatthijs | 20-12-14 | 22:11

Je zou de tweede kamer bijna ongeneeslijke kanker toewensen om helder denken te bevorderen.

Astroturfer | 20-12-14 | 22:10

Stemmen is het achterlijkste dat je kunt doen in dit land, als je denkt dat het verschil maakt.
Stem niet, doe niet mee aan dat spelletje. Als je niet stemt, dan telt je stem magisch nog steeds, want dan gaat hij naar de hoogste partij?
Hoe achterlijk is dat al om mee te beginnen?
Ik stem niet, dus ik stem niet, klaar.
-
De dag dat we allemaal een eerlijke stem hebben, die landelijk, op het nieuws voor de camera's met champagne en ballonnen worden geteld, dan pas zal ik stemmen.
Dit systeem is kapot en moet veranderen. We hebben het al sinds de middeleeuwen, natuurlijk loopt het inmiddels vast!

Care | 20-12-14 | 22:10

Heb ik per ongeluk op "lees meer" gedrukt of vindt Feynman zijn schrijfsels zo belangrijk dat ik dit MOET lezen van hem? Lijkt hem wat naar het hoofd te stijgen..

waarisdelol | 20-12-14 | 22:08

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:30
Op de valreep toch nog jouw domste opmerking van het jaar.
De rest van de PvdA, op drie na, stemt namelijk vóór de wet.
De partij die jij haat stemt in zijn geheel tegen.
Ik zie jouw stem voor een betere zorg graag tegemoet, alvast bedankt namens weldenkend Nederland.

Cuyahoga | 20-12-14 | 22:07

De vrije markt lost alles op, no worries. Is beter voor iedereen. Het inregelen ervan doet even pijn voor een paar mensen, dat is dan jammer als net een rotziekte hebt, dat wel. Maar ach, zolang het je eigen kind niet is... toch?
*cynische modus uit*

kloopindeslootjijook | 20-12-14 | 22:05

@ResSoniya | 20-12-14 | 22:02
Niet lang, kwestie van tijd zelfs.
Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik op dit punt graag aanwezig wil zijn bij de eerste beweging om hen eruit te gooien.
De burger kan en verdient beter? Dan moeten we dat gaan regelen. Het is klaar met de pret.

Care | 20-12-14 | 22:03

hubosexueel | 20-12-14 | 21:57
+1
--
Als het goed is dan wil je vanzelf een x weten wie een article schrijft.
--
Er komt meer marketing in GS.

Mark_D_NL | 20-12-14 | 22:03

Ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor een wanhopige ouder van een doodziek kind, dat de benodigde medicijnen niet krijgt van de verzekering, met een machinegeweer de tweede kamer binnendringt om wat kamerleden om te leggen.

ResSoniya | 20-12-14 | 22:02

Het probleem met die hele marktwerking in de zorg, is dat het geen marktwerking is in de zorg, maar in de verzekeringswereld. En juist daar hebben we gen behoefte aan. Of zijn we de crisis vergeten? Welke rol hadden verzekeraars daarin? En de woekerpolissen? FIjne jongens.

Sparky79 | 20-12-14 | 22:01

@Cuyahoga | 20-12-14 | 21:52
Danku, ik deel precies dezelfde mening!
Eerste stap is echter wel om ons te organiseren en 27 januari schijnt de datum daarvoor te zijn.
Naar binnen wandelen en eisen stellen, zo niet, weg met die handel en het zelf aanpassen.
Wij (de burger) hebben ooit het systeem bedacht, we kunnen het dus ook vast wel aanpassen als we even samenwerken.

Care | 20-12-14 | 22:01

Op zich is er niets mis met meer individualism en eigen verantwoordlijkheid voor de burger. Maar dan moet het in verhouding zijn. Dus als we in Nederland meer zelf moeten gaan betalen dan ook een aantal belastingen, als eerste de inkomsten belasting, afschaffen.

Mark_D_NL | 20-12-14 | 22:00

ff wat anders.. Waarom worden bepaalde stukken op GS getiteld naar de schrijver ipv het onderwerp. Feynman en de feiten, Wakker worden met professor pinto. Het kan mij eerlijk gezegd niet zoveel schelen wie de stukkies schrijft. De titel op deze manier komt op mij egotripperig over. Ik heb dan bij voorbaat geen zin om het te lezen. Als Van Rossum of Prittstift een stukkie schrijft staat zn naam er gewoon onder. Prima. Maar elke keer die schijtbanner met prof pinto of feynman. Zo pretentieus. Begin dan je eigen weblog. Nou dat wilde ik even kwijt. Maar ik ben vast alleen met deze ergernis. So excuse me.

hubosexueel | 20-12-14 | 21:57

Voor "thermische isolatie van sociale woningen tegen een kostendekkende huurverhoging" bestaan al lang regels, zie art. 7:255 BW. Ik zeg het niet omdat dat belangrijk is, maar om aan te geven dat je maar wat kletst, Feynman.

Velderama | 20-12-14 | 21:56

@Uw Verzekeringsadvis | 20-12-14 | 21:52

Onbelangrijk, hoe heten die dan ? Dat bedoel ik...

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:56

Het 8 maanden wachten met de vervolging van Wilders is om de PVV te beschadigen tijdens de verkiezingen voor gedeputeerde staten die uiteindelijk de 1e kamer kiezen.

DonBasco | 20-12-14 | 21:55

Goed stuk leesvoer van Feynman. Net als dat stuk van Hans. Niets aan toe te voegen behalve lof.

Oktoberfest | 20-12-14 | 21:54

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:24
Ik heb altijd geleerd dat je van principes niet kunt vreten.
Ouwe rammer!

Ommezwaai | 20-12-14 | 21:53

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:45

Dat is toch niet te bestempelen als principes ? Daarnaast verwijst het allemaal naar hetzelfde, stelen van de rijken en geven aan de armen. Draagt Adri soms een maillot ? Of afpakken van een ander wat jezelf niet kunt verwerven. Of jaloezie maar dat is dan weer een emotie. Of minderbedeelden een lu*verhaal op de mouw spelden om jezelf een salaris toe te kunnen eigenen dat je normaal nooit had kunnen verdienen. Daar is niks moois en niks principieel aan.

Doe nog eens een poging.

netniet | 20-12-14 | 21:52

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:30
Ho ho, er hadden er nog 38 tegen gestemd.

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-14 | 21:52

Ik denk dat de meeste verstandige mensen het erover eens zijn dat de nieuwe zorgwet niet goed is voor de gemiddelde Nederlander.
Wat mij het meeste steekt is dat de kritiek de verkeerde kant op gaat.
Als je honderd euro verdient kan je geen 110 euro uitgeven.
Misschien wel 103, zoals de Nederlandse staat, maar toch echt niet meer.

Zorg is een basisbehoefte.
Nu gaat er enorm veel geld naar het megalomane circus in Brussel, ontwikkelingshulp in Afrika, wat ervoor zorgt dat er steeds meer Afrikanen hierheen willen.
Bij het COA klotst het geld tegen de ramen van de eerste verdieping omhoog, gelukszoekers stromen met duizenden per week het land binnen en dat wordt allemaal betaald.
Duizenden vage subsidieclubjes ter bevordering van multiculti, het kan niet op.
De uitvinding van het vierkante wiel, de windmolen, miljarden mag het kosten.
Alles om te beknibbelen op de zorg.

Door de privatisering gaat een significant percentage naar salaris en boni voor de directies, mensen aan het bed krijgen een hongerloontje.
De ergernis wordt steeds groter. Ik heb tig jaar duizenden euri betaald voor verzekering, en als ik dan door een blessure een steunzool moet, kan ik die zelf betalen.
Ik ken iemand die al drie weken met tandpijn loopt, maar even wacht tot januari met naar de tandarts gaan.
Als je ziet wat ze rekenen voor een tubetje zalf of voor een paar pilletjes, soms niet te geloven.

De hele zorg moet helemaal op de schop.
Weg met de privatisering, een betaalbare basisverzekering voor 50 euro moet makkelijk kunnen.
En stop met die vreselijke marketing, daar gaat onderhand ook 500 miljoen per jaar in zitten.
Een dak boven je hoofd, iets te vreten, en gegarandeerde zorg, dat is waar belastingbetalend Nederland recht op heeft.

Dat eerst, en daarna kan je altijd nog kijken of je subsidie gaat geven aan gemankeerde kunstenaars, chateauneuf du pape bij de lunch voor Timmerfranz en zijn collega Animal Farm-varkens bij de EU of clubjes die ons en ons land intens haten.

Te paard en slijp de hooivorken!

Cuyahoga | 20-12-14 | 21:52

Huisprijzen niet verder omhoog laten gaan en het voordeel dat dat oplevert (kuch) in de zorgpremie stoppen. En huren kunnen omlaag, want huurders zijn sowieso al duurder uit als het gaat om wat je krijgt voor je geld (dus dat marktconform-gelul kan ook weg).

kloopindeslootjijook | 20-12-14 | 21:50

Er valt veel meer te winnen met het afschieten van kreupele bejaarden en gehandicapte.
Dat de -nsdap- pvda daar nog niet aan gedacht heeft.

miko | 20-12-14 | 21:49

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:33
Vertel me eens wat ik niet snap aan het volgende:
Mijn bejaarde buurvrouw die lichtelijk dement was maar niet gestoord, kreeg een luier aangemeten en moest volgens het verplegend personeel 'de boel' maar laten lopen.
Aangezien ze nog redelijk helder was, besloot ze om te proberen uit haar ziekenhuisbed (met zo'n hekje) te klimmen om naar de wc te gaan, daarbij viel ze op haar gezicht.
Aangezien er tegenwoordig meer 'managers' dan verplegend personeel rond lopen in de zorg, kreeg mijn buurvrouw niet de zorg die ze verdiende.
Heb je daar nog wat over te melden?

necrosis | 20-12-14 | 21:48

H.I.T. | 20-12-14 | 21:42
Hebben de koolplanten mooi zaad gegeven dit jaar?

Ik was in Haren | 20-12-14 | 21:47

Als het zo doorgaat met uithollen van de zorg krijgen we straks weer een echte communistiese partij in Nederland. Gewoon, goede zorg voor iedereen. En goed onderwijs voor iedereen. Zonder dit wel en dat niet.

kloopindeslootjijook | 20-12-14 | 21:46

Feynman:
Mijn vermoeden is dat de zorg alleen maar de vrije sector in wordt geholpen om te voorkomen dat deze overheidssector tweederde van de binnenlandse economie gaat vormen. Niet op de inhoud, maar om de belastingdruk te verhullen.

Verdeel en heers tactiek. "Zorg op maat", heet dat zo mooi. Individualiseren. Komt natuurlijk in de praktijk neer op willekeur.
De kosten voor de zorg zijn onbeheersbaar. De overheid privatiseert de zorgkosten om zo de belastingen niet over de hele linie drastisch te moeten verhogen.

En aan het echte probleem, de alpinistische stijging van de kosten in de zorg, wordt voorbijgegaan.

Van Duyvenbode | 20-12-14 | 21:46

@netniet | 20-12-14 | 21:41

Natuurlijk wel. Sterkste schouders de zwaarste lasten, woningmarkt aanpakken dus de hypotheekrente en de dagobert duck belasting.

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:45

Wat een warrig en opgeklopt stukje. Een kind kan snappen dat er bezuinigd moet worden op de zorgkosten. Het voorstel van het kabinet was redelijk afgewogen, waarbij terecht iets is gedaan aan de luxe van volledig vrij medisch shoppen als patient. De suggestie van Feynman dat pillen straks niet meer vergoed zullen worden is onzin.

Pirata piraticus | 20-12-14 | 21:43

@Feynman: "Stel, je zit als meisje nog op de basisschool. Je hebt de auto-immuunziekte systemische sclerose. Helaas werken medicijnen die bedoeld zijn voor kinderen van jouw leeftijd niet, maar de variant voor volwassenen wel. De huidige wetgeving vond daarin een mooie regel om die niet te hoeven betalen. Papa, mama en kind hebben tot ons hoogste rechtscollege moeten procederen".

Fout en niet waar.

De verzekeraar had op voorhand al tegen de ouders gezegd dat ze hoe dan ook deze medicijnen zouden vergeoden. De reden om toch naar de rechter te gaan was dat men juridische duidelijkheid wenste, en die is er nu: de rechter heeft geoordeeld dat ze inderdaad gewoon vergoed moeten worden.

FW Ta-183 Huckebein | 20-12-14 | 21:43

-weggejorist-

H.I.T. | 20-12-14 | 21:42

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:24

Principe's. Dat is meervoud. Noem jij nou eens 3 principes waarvoor je bij de PvdA moet zijn. Kun je niet.

netniet | 20-12-14 | 21:41

Duivesteijn heeft pas recht op de aanduiding "De nacht van Duivesteijn" als daardoor het kabinet valt.

CoffeePatch | 20-12-14 | 21:36

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:33
Kom jij dan even met het 'eerlijke verhaal'.
*guillotine vast opstellen doet*

necrosis | 20-12-14 | 21:35

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:30
Ga jij even lekker partijpropaganda verkondigen op Joop!

necrosis | 20-12-14 | 21:34

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:30
Dat roep je gewoon om ons op de kast te krijgen.
En het is je weer gelukt.

VanBukkem | 20-12-14 | 21:33

@necrosis | 20-12-14 | 21:31

Nee. Je snapt er weer niks van.

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:33

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:24
Was Adri D. niet de persoon die Den Haag destijds bijna de nek om had gedraaid met zijn stadhuis dat niet alleen NIET deugde maar ook veel te duur was?

necrosis | 20-12-14 | 21:31

Politici en de politiek zouden een verzwakte/genuanceerde afspiegeling moeten zijn van de maatschappij. Maar de verhoudingen zijn zoek aan het raken in NL. Instinctief zeggen steeds maar meer inwoners, eigenaren, gezinnen, vaders, moeders, bestuurders, columnisten, journalisten, studenten, burgers; er gaat iets heel snel mis. Ingrijpen is nodig. Snel.

Beaulefermier | 20-12-14 | 21:31

@Uw Verzekeringsadvis | 20-12-14 | 21:27

Dankzij die man hebben we straks een beter zorg systeem !
Stem Pvda mensen ! Daar heb je tenminste wat aan. Integenstelling tot die gemankeerde geblondeerde mafklapper.

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:30

Weer een fijne Feynman. Prima artikel, hulde.
Waar decennia geleden al iedereen voor waarschuwde is uitgekomen: de zorg is finaal kapot. Kapot gemaakt door wat door de nepliberalen van de VVD hardnekkig "marktwerking" genoemd wordt, maar wat feitelijk ouderwets socialistisch beleid is. De zorg is niet vrijgegeven aan de markt, er is alleen een corrupte, perperdure tussenlaag tussen overheid en patient/arts geschoven. Van marktwerking is geen sprake: de zorgverzekeraars gedragen zich als leden van een ouderwets cartel: wie afwijkt van de afgesproken norm wordt nog nét niet met betonnen schoenen in de Hofvijver afgezonken.
De ware schuldigen van dit criminele fiasco zitten in Den Haag. Het is gemakkelijk, de verzekeraars als de grote boemannen te zien, maar deze abjecte zakkenvullers maken slechts gebruik van de mogelijkheden die de overheid hen biedt. Zoals Super en Hieper hun "zakenimperium" alleen konden opzetten omdat commissaris Bulle Bas consequent de andere kant op keek.
Het ouderwetse ziekenfonds was zo gek nog niet... maar in de jaren '90 stond dit goed werkende systeem voor alles wat fout was. De gladde managers van het liberalisme zouden de zaak wel even fiksen. De ironie wil echter dat we anno 2014 met een zorgstelsel opgescheept zitten dat in een socialistische heilstaat niet zou misstaan. Is er dan echt geen enkele VVD'er die nog een paar oud-liberale principes in z'n ransel heeft zitten?

Gootbalkoning | 20-12-14 | 21:30

Gezien het enorme waterhoofd van ons leger moet er toch wel een enkele kolonel met politieke ambities te vinden zijn, toch?

Abject | 20-12-14 | 21:30

Pas als een politicus ziek is gaan hem de ogen open en zijn diens besluiten pas realistisch en rechtvaardig.
Het volk daarentegen, vooral zieken, echte zwakken en mensen die ongewild zonder werk thuis op de bank zitten, mogen creperen en intussen op de staatszenders het propagandistisch gelul aanhoren hoe geweldig deze coalitie, niet meer dan criminele landverraders vermomd als gekozen politici, het allemaal niet doen, maar feitelijk honderdduizenden in het ongeluk storten.

Nestorix | 20-12-14 | 21:29

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-12-14 | 21:20
Ik heb nergens beweerd dat @Crak-ho dom lult, de kosten voor zorg gaan echter steeds verder omhoog, om de simpele reden dat de 'tussenlagen' in de zorg steeds groter worden.
De kosten van de 'handen aan het bed' zijn een steeds kleiner wordend percentage van het totale budget!
Prove me wrong!

necrosis | 20-12-14 | 21:28

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:24
Dwars, zeker, die leip heeft NL al miljoenen gekost, maar toch dat ziekteverhaal heeft ons wel verder geholpen.

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-14 | 21:27

@Uw Verzekeringsadvis | 20-12-14 | 21:20

Oh nee, Adri is ook dan een dwars mannetje. Voor principe´s moet je nog steeds bij de Pvda zijn.

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:24

-weggejorist-

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-14 | 21:20

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:02
Poe, poe, helemaal mee eens.
Ergo als D. een gezond kereltje ( fysiek dan ) was gebleven had de gemiddelde NL patiënt de typhus kunnen krijgen.

Uw Verzekeringsadvis | 20-12-14 | 21:20

necrosis | 20-12-14 | 21:16
Crak-ho lult niet dom.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-12-14 | 21:20

Hoe minder verzekerd hoe lager de premie zou je verwachten. Maar dat zal ongetwijfeld niet gebeuren.

hans123 | 20-12-14 | 21:20

En dan vindt de huisarts mij raar dat ik geen toestemming geef voor het landelijk patiëntendossier. Dat dossier is straks een gewilde goudmijn voor alle verzekeraars.
Ik was in Haren | 20-12-14 | 21:03
---D
Dat moet je ook echt niet doen. Huisartsenpraktijken worden in rap tempo door verzekeraars overgenomen (letterlijk gekocht) en dan zal het moment aanbreken dat de verzekering in het elect. pat dossier meekijkt.
Oh... jij hebt dit en dit dan krijg je een veel duurdere verzekering.

appeltjesgroeneweide | 20-12-14 | 21:19

Veel mensen die nu lopen te jammeren zijn meer dan 35 jaar geleden al overboord geflikkerd. Dit land is historisch doorspekt geweest met politici die dit soort zaken allang hebben aan zien komen maar in moedwil nooit geanticipeerd hebben.

De vergrijzingsgolf is geen tsunami van oude mensen maar een vriendelijke rol-golf die je al van heel ver aan ziet komen. Men wist het en deed niks. Alle staatsbedrijven tegen een appel en een ei verscheten. En nu wil men graag van 360 miljard van de pensioenpot afromen onder de noemer van vervroegd belasting heffen.

Het is nooit veel geweest en het wordt alleen maar holler en holler. De ironie is dat dit bewerkstelligt is door Nederlanders die andere Nederlanders daarvoor in de positie hebben gesteld. En iedereen stond erbij, keek ernaar en kreeg wat hem of haar bekwam.

netniet | 20-12-14 | 21:19

Dank Feynman, dat je ieder weekend voor ons de kleine lettertjes leest waarmee wij gefuckt dreigen te worden.
Dat je terminaal ziek moet zijn om als politicus je rug recht te houden, pfff.. hoe diep kun je zinken

Wilhelmina Kuttje | 20-12-14 | 21:19

@necrosis | 20-12-14 | 21:14

De man heeft kanker. Wachtgeld is niet nodig.

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:16

@Crak-ho | 20-12-14 | 21:13
De zorg goedkoper?
Je maakt een grapje, toch?

necrosis | 20-12-14 | 21:16

Goed stuk, bloeddruk stijgt met sprongen over alles wat je zoal leest. Boos, verdrietig, berustend. Wat kun je hier aan doen. Links om of recht om wordt je toch belazerd. Wordt jet niet eens tijd voor een opstand, wij worden altijd verneukt, wij zijn het volk.

dwar | 20-12-14 | 21:15

Privatiseren is goed! De vrij markt heerst immers. En ambtenaren zijn vaak onnodige ballast. Maar ja, soms zouden wij beter ons leven beter niet in de graaischaal van psychopaten www.psychologiemagazine.nl/web/Artikel... met een pakkie aan en.wikipedia.org/wiki/Snakes_in_Suits willen gooien. Zorg, onderwijs en openbaar vervoer zijn duidelijke voorbeelden daarvan.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 20-12-14 | 21:15

@Supermatthijs | 20-12-14 | 21:02
Dat moet je me even uitleggen, aangezien ik al die jaren gewerkt heb voor zijn salaris en straks mag werken voor zijn wachtgeld!

necrosis | 20-12-14 | 21:14

Waarom wil de overheid de zorg goedkoper maken, terwijl de samenleving zieker wordt? Soort van Darwinistische ideologie?

Crak-ho | 20-12-14 | 21:13

Gelukkig telt dat niet voor de 2.001.737 and counting immigranten. Die krijgen alles gratis.

duitse herder | 20-12-14 | 21:13

Wetten zijn dus hinderlijk omdat kamerleden kunnen tegenstemmen. Ik dacht altijd dat dat inherent was aan ons democratisch stelsel, maar niet meer dus.
Als wetten te hinderlijk worden dan maakt men er gewoon een ministeriële beschikking van.
Hoe zit dat nu met onze veel geroemde democratie?
Maar vergeten dus, en nu ook niet meer zeuren over Putin en zo.

ZZP-er | 20-12-14 | 21:11

A3 is 1 van de weinige PvdA-ers die nog wel principes heeft. Kan Didi S. een voorbeeld aannemen.

brutus68 | 20-12-14 | 21:11

Ik ben de wil om politici te geloven en vertrouwen allang kwijt. Het maakt geen moer uit wie of wat je kiest, uiteindelijk trek je als werkende Jan met de Pet altijd aan het kortste eind. Triest.

marcoplarco | 20-12-14 | 21:10

Duivesteijn is ongeneeslijk ziek, triest voor de man. Maar zijn partij en diens aanhangers zijn het ook al een tijdje...

Ommezwaai | 20-12-14 | 21:08

Ferrier en Koppejan (CDA) waren zogenaamd ook principieel maar zitten nu allebei op wachtgeld.

eerstneukendanpraten | 20-12-14 | 21:07

Ik wil méér, méér, méér politici met ruggengraat !

Wijze uit het Oosten | 20-12-14 | 21:03

En dan vindt de huisarts mij raar dat ik geen toestemming geef voor het landelijk patiëntendossier. Dat dossier is straks een gewilde goudmijn voor alle verzekeraars.

Ik was in Haren | 20-12-14 | 21:03

Duivesteijn is achteraf bezien een held. Maar ja achteraf kijk je een koe in zijn kont.

Supermatthijs | 20-12-14 | 21:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken