Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NSA-spionage schadelijker dan CIA-martelingen

Hij werd verslagen door 1 goeie slogan over hope, change & yes we can, anders was de oude ijzervreter John McCain op 20 januari 2009 ingezworen als president van de USA, en niet Barack Obama. Had het verschil gemaakt? Hoewel het altijd makkelijker is om te roepen vanaf de Senaatsvloer dan vanuit het Ovalen Kantoor, wekken bovenstaande quotes van McCain over het martelrapport van de CIA toch op zijn minst de indruk dat voormalige Vietnamese krijgsgevangene McCain zijn Westerse, democratische waarden beter op een rijtje heeft dan martelpresidenten Bush én Obama. De eerste heeft altijd (en waarschijnlijk tegen beter weten in) ontkend dat de CIA couscous anaal naar binnen spoot bij - soms onschuldige - terrorismeverdachten. De tweede knutselde buiten de CIA-misdragingen ook nog jarenlang verder aan een verfijnd NSA spionagesysteem terwijl hij meer klokkenluiders opjoeg of opsloot dan alle Amerikaanse presidenten vóór hem. Dankzij Edward Snowden weten we wat voor nare, bange man Obama, de eerste representant van de Amerikaanse overheid, in werkelijkheid is en dat het internet - het ultieme Westerse baken van verlichting, transparantie en democratie - besmet is geraakt met het controlezieke virus van overheden die hun eigen volk vrezen. Niet alleen de Amerikaanse overheid: de laatste onthulling van Snowden laat zien dat het Britse GCHQ zo diep in Belgische telecomboer Belgacom infiltreerde dat ze de telefoontikken uit het studentenhuis van Herman van Rompuy nog kunnen terughalen. Het zou een veel grotere schok teweeg moeten brengen dan het doet, dat de ene EU-natie zó schaamteloos en secuur bij een bondgenoot (én het hoofdkwartier van het Europese bestuurssysteem) in de keukenkastjes snuffelt. Of zijn de martelpraktijken van de CIA - waar wél iedereen het over heeft - echt zo veel erger?
Martelen is moord! Nee, we gaan geen lans breken voor martelen in dit stukkie. Mensen naakt aan de grond van een ijskoude cel ketenen tot ze letterlijk doodvriezen, voedsel rectaal naar binnen proppen of mensen dagenlang blootstellen aan Britney Spears is op geen enkele manier te verdedigen. The West is supposed to be better than that, en nu worden we er weer eens fijntjes aan herinnerd dat onze verheven politieke en bestuurlijke systemen ons nog geen betere mensen maken dan de vele vijanden van vrijheid & democratie die we onszelf van het lijf proberen te houden. Dat de CIA haar eigen martelpraktijken omschrijft met de newspeak-term "Enhanced Interrogation Techniques" (EIT) is enkel een teken dat we beter zijn dan onze opponenten in het verkopen of verhullen van onze ware aard. Weer een bewijs dat PR en spin in de moderne Westerse politieke mores meer waard zijn dan waarheid of daadkracht. Dát de CIA zich van martelpraktijken bediende, wisten we overigens al sinds Abu Ghraib (2003 - wiki), en daar hadden we zelfs de foto's bij. Destijds draaiden een paar militairen de bak in voor hun daden, en zo wist de Amerikaanse regering de zaak te sussen als een "incident", niet als staande praktijk. Niemand die het geloofde, maar ook (of vooral?) in een democratie zijn keiharde waarheid & realiteit geen zaken waar het publiek graag mee geconfronteerd wordt. Im Westen nichts Neues, gewoon doorlopen mensen. Debater laat dan nooit Elf jaar na Abu Ghraib komen de gewetenloze praktijken van de CIA wél in al zijn zwarte volledigheid naar buiten, zodat er alsnog een ongemakkelijk maar belangrijk en open debat over gevoerd kan worden. Er wordt uit Republikeinse hoek, met name vanuit het ouwe kamp-Bush, veel gebagatelliseerd en gedownplayed, maar hoon is hun deel. Want in tegenstelling tot de heppiedepeppie hoofdenhakkers van het Kalifaat is niemand in Amerika trots op de geopenbaarde gruweldaden in het 525 pagina's tellende horrordossier, dat vol staat met meer dan ongemakkelijke waarheden. Martelen is dus walgelijk, middeleeuws en vooral heel onrendabel als verhoormethode. Toch moet je ook de vraag durven stellen: als moslimfundamentalisten laten zien dat ze bereid en capabel zijn om Boeings te kapen en daarmee iconen van democratie, vrijheid en kapitalisme te torpederen, mag je dan niet een béétje martelen om te voorkomen dat zoiets nog eens gebeurt? Wat is erger, 3000 onschuldige doden in twee kantoortorens waarvan de ineenstorting de hele (Westerse) wereld op haar grondvesten deed schudden, of 1 doodgevroren gevangene in een martelkelder van een inlichtingendienst die een herhaling van 9/11 probeert te voorkomen? "Martelen mag niet, punt" is een statement waarmee je dit morele dilemma echt tekort doet. Maar van martelen is tegelijkertijd bekend dat het nauwelijks (extra) informatie oplevert - als je het dan toch doet, proeft het meer als een gruwelijke en gefrustreerde wraakpraktijk dan een gedegen en resultaatgerichte "Enhanced Interrogation Technique". Je MOET kiezen: CIA of NSA? Desalniettemin is bij de CIA een helder motief en dito daderprofiel aan te wijzen: bescherming van Amerikaanse (en dus Westerse) waarden, tegen moslimfundamentalistische terroristen. Dat is duidelijk niet het geval bij de spionagepraktijken van de NSA (en GCHQ, en AIVD, en alle andere Westerse digidiensten), waarbij persoonlijke en privacygevoelige data van miljarden onschuldige wereldburgers in een filter voor verdachtmakingen terechtkomen. Daar dient de overheid vooral zichzelf en haar eigen veiligheid, tegen een onzichtbare en onschuldige "dader" die met terugwerkende kracht gedefinieerd en geconstrueerd moet worden aan de hand van zijn Facebookstatus, bankoverschrijvingen, vakantievoorkeuren en Bonuskaartdata. De vuige verhoormethodes van de CIA zijn niet alleen koren op het Kalifaat, ze zijn ook slecht voor de interne moraal in het Westen. Het grote Amerika, dat zich er op voorstaat altijd en overal het goede voorbeeld van vrijheid en democratie te prediken, blijkt zich immers net zo makkelijk van middeleeuwse martelpraktijken te bedienen als de moordlustige mujahideen in de Levant. Het is moeilijk te verdedigen (if at all) en het zaait verwarring, omdat het ons niet laat zien zoals we zouden willen zijn, zoals senator McCain het hieronder ook zegt: "It's about how we represent ourselves to the world." We willen het goede voorbeeld geven, want wij Westerlingen zeggen, menen, denken het goede voorbeeld te zijn. Immers: The West is the very best. In dat ideaalbeeld passen geen folterpraktijken uit feodale tijden. John McCain's Full Senate speech on the CIA torture report
Goede mensen hebben niets te verbergen Maar is het beeld dat we naar buiten toe van onszelf willen projecteren ons meer waard dan hoe de dagelijkse praktijk er achter de Westerse dijken uit ziet? Waarom zo veel ophef over de marteling van terrorismeverdachten uit de bekende en vijandige hoek van het islamfundamentalisme? Goed, er zaten onschuldige mensen tussen en de toegepaste methoden zijn rationele redenen genoeg om je eens flink over op te winden. Maar de boosheid proeft als een projectie van het eerder aangehaalde beeld van hoe & wat we willen zijn als Westerlingen: goede mensen, met een goede moraal. Waarom bleven (en zijn) we dan niet net zo boos over de manier waarop NSA, GCHQ et al aan het vissen zijn met dynamiet in een vijver vol onschuldige wereldburgers, in de hoop om ongeacht alle collateral damage bij toeval de juiste vis op te blazen? Die praktijken raken, in tegenstelling tot de verwerpelijke daden van een handjevol CIA-beulen, aan het fundament van de Westerse democratie, de rechtsstaat en de vrijheid. Zijn goede mensen met een goede moraal soms simpelweg precies dezelfde mensen die menen dat ze 'niets te verbergen hebben' en zich daarom niet druk maken over hoe Westerse inlichtingendiensten hun inbox doorspitten in de hoop iets belastends te vinden waarmee een volgende 9/11 voorkomen kan worden, omdat ze denken dat hun overheid in hun cloud toch niets zal aantreffen dat ooit tegen hen gebruikt kan worden? Zo ja, dan is het een bijzonder naïeve gedachte. Zoals de status van het Westen naar buiten toe staat of valt met het naleven van het verheven totaalbeeld van vrijheid en democratie dat we met alle macht aan de wereld proberen te verkopen (om zo onze eigen acties in die wereld te rechtvaardigen), zo rust dat uit marmer gehouwen beeld binnen de Westerse grenzen op fundamenten van een collectief vertrouwen in onze eigen politieke, bestuurlijke en juridische systemen. Een vertrouwen dat keer op keer beschaamd en beschadigd wordt door de onthullingen van Snowden over de praktijken van inlichtingendiensten die opgetuigd en aangestuurd worden door doodsbange overheden die hun eigen volk en hun bondgenoten ten diepste lijken te vrezen. Zoals nu weer blijkt uit het bizarre verhaal over hoe Engeland (EU) een commercieel telecombedrijf (Belgacom) hackt om binnen te kunnen kijken bij bondgenoot België (EU) en het bestuur van de Europese Unie. Geen schim meer om aan te spiegelen Een paar martelslachtoffers zijn absoluut een goede reden om introspectie toe te passen, debatten te voeren en de eigen moraal te bevragen, opdat we onze status in de wereld kunnen behouden én onszelf daarbij recht in de spiegel aan kunnen kijken. Maar als we verzuimen om ons naar binnen toe net zo druk te maken over de levensgevaarlijke uitholling van onze normen- en waardenstructuren door achterdochtige ambtenaren, zijn we straks geen schim meer van wie we waren. Dan hebben we überhaupt geen spiegelbeeld meer over om naar te kijken - dankzij the enemy within. Edward Snowden vat het simpel samen: "The people with the most to lose are the ones with the most complex systems. In other words, us, not them." Hoewel afluisteren door onze overheden (vooralsnog) niet tot aan de grond geketende burgers heeft geleid (maar mogelijk wel tot anale visitaties op luchthavens!), en ook niet tot dode slachtoffers, zou over de marteling van het democratische vertrouwen net zo min lichtzinnig gedacht moeten worden. Maar vooralsnog is PvdA'er Plasterk nog steeds Martelminister van Gluurders & Gleufhoeden. Want wat de CIA deed, dát is pas erg! P.S. Snowden is deze week - 16 december - in Nederland. Via een videoverbinding natuurlijk, want als-ie fysieke voet op Hollandse bodem zou zetten, hangt Opstelten meteen een oranje overall om zijn schouders en deporteert-ie hem prompt naar Obamamo Bay.

Reaguursels

Inloggen

@geenstijlsteengeil | 14-12-14 | 16:38
Meteen een Hitler-argument? Je weet dat dergelijke argumenten nooit stand houden?

Martinspire | 15-12-14 | 06:47

@Brenjtje | 14-12-14 | 17:17 "…om alles in het werk te stellen om aanslagen te voorkomen na de 9/11 aanslagen…"
.
Hebben ze lieden Cheney en Rumsfelt en hun neocon-vrinden ook even gewaterboard? Neen? De PNAC en Trilateral Commission & CFR opgerold? Ook al niet? Dan wordt dus niet "alles in het werk gesteld" om aanslagen (en oorlogen) te voorkomen emperors-clothes.com/interviews/brz.ht... Integendeel zelfs. Nagenoeg de hele buza-entourage van ook president Obama bestaat uit dergelijke nietsontziende neocons/globalisten (Biden, Nuland, Rice, Kerry, Clinton, Hagel, maar ook Brzezinsky, Kissinger enzovoorts). De benoeming door Obama van nog weer een neocon, Ashton Carter, spreekt boekdelen. Die Ash Carter was een van degenen die voorafgaand aan 911 stelde dat "the complete destruction of the World Trade Center would give America its 'New Pearl Harbor'" www.veteranstoday.com/2014/12/05/ash91... Die WTC aanslag en wat erop volgde, kwam dus niet uit de lucht vallen, als u begrijpt wat ik bedoel. Zie verder de informatieve commentaren & links van La Bailoaora.

ben kokhals | 15-12-14 | 03:13

Sinds Snowden zn archieven spuit is de spionage door overheden alleen maar erger geworden. Leg dat maar s uit

Plap | 15-12-14 | 01:12

Tsja het is een moreel verhaal.
Wat de nazi's deden met de Joden en de Stasi in de DDR valt net zo goed te praten als deze drek.
Het heet beschaving, en in Amerika is dat sterk tanende.

Eindbaaz | 14-12-14 | 23:54

En hoeveel onschuldige mensen zijn er door de CIA gemarteld? En belangrijker nog: waar zijn ze gebleven? Ik kan zelf beter leven met het feit dat de NSA alles van mij weet dan dat ik door een of ander zooitje ongeregeld kan worden ontvoerd en dan kapot gemarteld wordt.

Exilium | 14-12-14 | 22:00

John McCain. Is dat niet die man van die friet?

Bernard Couperus | 14-12-14 | 20:11

@viridis | 14-12-14 | 17:06
Informatie moet verwerkt worden, verzamelen is niet voldoende.
De droom dat genoeg informatie, alle antwoorden zal leveren is een illusie

frank87 | 14-12-14 | 19:13

@miko | 14-12-14 | 17:00
Er zijn heel wat mensen om zeep geholpen omdat ze die kluis toch niet hadden.
En zo'n kluis is dan nog iets dat direct controleerbaar is.

frank87 | 14-12-14 | 19:11

Steilloos ten Onder | 14-12-14 | 18:21

Als jouw overlords niet ''op zoek'' waren gegaan naar fictieve wapens in Irak en dat land in een totale puinhoop en machtsvaccuum hadden achtergelaten. Hadden die ISIS-boys niet bestaan of in ieder geval niet zo veel macht en territory kunnen verkrijgen als zij nu hebben.
Verder hielp het natuurlijk ook enorm dat zij zowel in Irak waar ISIS begon als in Syria deze boys direct of indirect (door wapens en materieel achter te laten) hebben lopen sponsoren en opjutten.

CumGranoSalis | 14-12-14 | 18:35

Liever de USA als overlords dan de IS boys.

Steilloos ten Onder | 14-12-14 | 18:21

Ergens wel aandoenlijk die jeugdige naïviteit van een blog met tanende relevantie maar het is geen 1992 meer en zonder de macht van de VS -inclusief haar clandestiene en soms harde praktijken- had GeenStijl nu hun blogjes in een slecht verlichte kelder kunnen stencilen om ze letterlijk tegen lantarenpalen te posten.

De wereld is hard, unfair en ronduit ziek. Dat wij in Nederland toevallig in een hele gunstige uithoek zitten verhult soms dat ons moreel kompas in dons is gevat. Realiseer dat deze verontwaardiging over de NSA of CIA een luxe is.

Mike Oxlong | 14-12-14 | 17:54

viridis | 14-12-14 | 17:45

Waarom sorry?
Dat het onzin is, is namelijk wel iets waar de mensen die ervoor geleerd hebben en er mee werken het over eens kunnen worden.
Een definitie van terrorisme hebben ze dan weer niet kunnen jammer genoeg.
Maar waarom moet de Islam nu binnenkomen dan?

CumGranoSalis | 14-12-14 | 17:50

La Bailoaora|14-12-14|17:43
Nietus.

viridis | 14-12-14 | 17:46

CumGranSalis|14-12-14|17:41
Ow,sorry, dat wist ik niet. Dan zijn we fucked. Kom er maar in Islam.

viridis | 14-12-14 | 17:45

Komnou, Van Rossem. McCain kan dit alleen maar roepen omdat hij het NIET werd. Anders had hij ook gewoon zonder slag of stoot zijn poot gezet onder die orders.
 
Dat land is in oorlog (wat wij vinden in niet belangrijk, zij vinden dat ze in oorlog zijn) en gedraagt zich dus ook zo.
 
Dat de media teleurgesteld zijn in de presidentschappen van Obama, die door iedereen zo ongeveer gelijkgesteld werd met de messias en nu niet levert wat hij heeft beloofd, is niet alleen zijn schuld. Als we iedere politicus die dingen beloofd maar niet nakomt zouden afschieten, bleef er niet een over.
 
Blijkbaar is de wereld gewoon nog niet zoveel veranderd sinds Brecht.

pietvanvliet | 14-12-14 | 17:43

@viridis | 14-12-14 | 17:40
Een 'hullie doen het ook' argument is altijd een slecht argument.

La Bailaora | 14-12-14 | 17:43

viridis | 14-12-14 | 17:27

Opgeven? Wat moeten we opgeven dan?
Verdedigen waartegen?
Terrorisme? Zelfs studenten krijgen tijdens hun 1e college Counter-Terrorism te horen dat vechten tegen ideeen/concepten (war on terrorism) de grootst mogelijk gebakken lucht en bullshit is.

CumGranoSalis | 14-12-14 | 17:41

Dolphi|14-12-14|17:35
@"Als als als. Ik wed"
Mooi..... btw, Ieder land spioneert.

viridis | 14-12-14 | 17:40

Als de Noren er toch eens achter konden komen welke figuren liepen te spioneren in het regeringscentrum en het koningshuis.Noorwegen is immers het rijkste land van Europa. Ik wed die NSA: Het instrument van de grootste controlefreak en knoeier tot nu toe : Obama.

Dolphi | 14-12-14 | 17:35

Hoeveel onschuldige burgers sterven niet door nietsontziende terroristen?
En dan moet wij ons druk maken, dat niet de verkeerde wordt verhoord?
Dikke vinger.

Terpen-tijn | 14-12-14 | 17:31

CumGranoSalis|14-12-14|17:24
Dan kunnen we inderdaad beter opgeven. Veronderstel je dat er steeds meer komen door jezelf te verdedigen.

viridis | 14-12-14 | 17:27

CumGranoSalis 17:24
Als als als.
Jij en ik hoeven echt niet naar het verhoorkamertje.

Terpen-tijn | 14-12-14 | 17:26

Terpen-tijn | 14-12-14 | 17:17

En als het nu eens geen terrorist was?
Dan heb je weer 5 nieuwe terroristjes gemaakt.
Booming business die zelf-voedende cirkels... dat weer wel.

CumGranoSalis | 14-12-14 | 17:24

Wat kan mij dat nou verrotten dat de hele wereld elkaar afluistert?
Los dat ff lekker zelf op, kan er toch niks aandoen, mij luisteren ze ook af, als ik interessant genoeg was.
Maar dat ben ik gelukkig niet.

Terpen-tijn | 14-12-14 | 17:22

Aluhoedjes opstellen in rijen van 3.

viridis | 14-12-14 | 17:22

let's just remember who we're up against
@Brenjtje | 14-12-14 | 17:17
Allemaal mogelijk gemaakt door diezelfde US:
www.youtube.com/watch?v=oMjXbuj7BPI

We strijden straks dus tegen islam + onze eigen leiders, zie ook:
www.bbc.co.uk/news/uk-politics-1851939...

En die laatsten zijn gewiekst en uiterst machtig. Het duurt even voordat mensen erachter komen dat ze door hun eigen leiders worden verraden.

La Bailaora | 14-12-14 | 17:21

In de strijd tegen terrorisme zijn regels zinloos.
Al overlijdt de terrorist tijdens de marteling, zijn probleem.
Als je de mensheid aanvalt, moet je zorgen dat je sterker bent of het laten.

Terpen-tijn | 14-12-14 | 17:17

De CIA heeft zich niet "misdragen". De harde verhoormethoden waren legaal (begeleid en goedgekeurd door juristen) en bekend bij zowel de Republikeinen als de Democraten die de opdracht gaven aan de CIA om alles in het werk te stellen om aanslagen te voorkomen na de 9/11 aanslagen waarbj 3000 burgers omkwamen.
www.washingtonpost.com/opinions/todays...

Ten eerste was het geen "martelen" maar harde verhoormethoden. Echt martelen is wel iets anders en legaal gezien is het ook geen martelen. B.v de KGB en de Chinese geheime dienst martelen echt maar die zullen nooit daarover een rapport uitbrengen

Ten tweede hebben de harde verhoormethoden wel degelijk resultaten opgeleverd. Dankzij de harde verhoormethoden zijn veel mensenlevens gered en belangrijke Al Qaida leiders uitgeschakeld. Zowel levens in de VS als in Europa zijn daardoor gered omdat de Jihadisten de oorlog hebben verklaard aan het hele westen. Aanslagen worden wereldwijd gepleegd door deze islamitische terroristen.
www.wsj.com/articles/cia-interrogation...

Het eenzijdig Senaat rapport van de Democraten is dan ook alleen maar bedoeld om het eigen Democratisch leiderschap af teschermen en de schuld bij de CIA en de Bush Administratie te leggen terwijl toendertijd na de aanslagen van 9/11 waarbij 3000 burgers omkwamen zowel de Republikeinen als de Democraten op de hoogte waren van de verhoormethoden.

Na de 9/11 aanslagen zijn er toen maatregelen genomen om verdere aanslagen te voorkomen. En het heeft gewerkt. Er zijn geen verdere aanslagen in de VS gepleegd.

En voor degene die zo sympathiseren met de islamitische terroristen , dit zijn de terroristen waartegen het Western vecht.

As US tears itself apart over torture of terrorists, let's just remember who we're up against: ISIS throws man off roof to his death for being gay
www.dailymail.co.uk/news/article-28684...

Oorlog is smerig en er nog nooit een oorlog gewonnen door het "mooi" te spelen . Dat is de realiteit. Soms moet je in een oorlog dingen doen die je veracht en die je in vredestijd nooit zal doen. Zo is ook b.v de tweede wereldoorlog gewonnen.


En over Obama die vaak door de linkse media word beschermd en gepromoot? Wel ,die Obama heeft de afluister programma's van Bush versterkt (dat weten we van Snowden) en heeft de Drone aanvallen opgevoerd waarbij natuurlijk helaas onschuldige slachtoffers vallen. Maar daar horen we natuurlijk weinig over in de media. Obama heeft zelfs AP journalisten laten afluisteren.
www.nydailynews.com/opinion/ap-scandal...

Laten we wel wezen. Vergeleken bij B.v de KGB zijn de CIA lieverdjes en padvinders. Want diensten als de KGB martelen echt en brengen daar zeker geen rapporten over uit.

Brenjtje | 14-12-14 | 17:17

@simpelman | 14-12-14 | 17:12
En een enorme domme tante als hulpje had.

miko | 14-12-14 | 17:14

-weggejorist-

happyfamilyman | 14-12-14 | 17:13

Al jaren worden we besodemierterd, bespioneerd, gekoeioneerd onder het mom van "veiligheid". Massaal worden we gevolgd en afgeluisterd, sommigen ( ik geloof zelfs de meesten) vinden dat niet erg, omdat ze niks te verbergen zouden hebben. Ik zie dat anders. De Staat weet meer van ons dan je lief is en ook al kunnen ze er niks mee, vanwege het giga aanbod van gegevens, ik vind het toch een beetje Orwell 1984, Big Boss is watching you. Vroeg of laat kom je toch aan de beurt want heb je een of ander regeltje overtreden waarvan je het bestaan niet wist, komen ze jou 10 jaar later uit je bedje lichten. Brrr

happyfamilyman | 14-12-14 | 17:13

@La Bailaora | 14-12-14 | 17:04
Inderdaad, smerige spelletjes zijn hem ook niet vreemd.
Zeker gezien zijn standpunt over Syrië!

miko | 14-12-14 | 17:13

Zonder uniform oorlogje spelen is altijd al not done geweest. Mag je mee doen wat je blieft. Staat vast nog wel ergens in het oorlogsrecht.

viridis | 14-12-14 | 17:12

@"Hij werd verslagen door 1 goeie slogan over hope, change & yes we can"
Nee, toen wás hij allang verslagen. Hij werd verslagen door leugens over een buitenechtelijke zwarte baby en dat hij tijdens zijn krijgsgevangenschap een luxe leven had geleid.

simpelman | 14-12-14 | 17:12

@La Bailaora | 14-12-14 | 16:55
*staande ovatie geeft*

miko | 14-12-14 | 17:11

Alleen braveriken gaan dood. (moeten we ons verlagen tot hun niveau ?)
Jaaaah, anders zijn we zelf de klos.

Terpen-tijn | 14-12-14 | 17:11

readbetweenthelines | 14-12-14 | 17:03

Dat staten gewoon corporaties of onderdelen daarvan zijn met een geweldsmonopolie is evident.
Echter is de US daar niet alleen in.

CumGranoSalis | 14-12-14 | 17:10

Terroristen mag je niet martelen, maar moet je martelen.
Al zou er maar 1 mensenleven gered worden, dan nog is het de moeite waard. Dat lijkt me wel een feit.
I don t care, of het humaan is of niet, doen ze bij mij ook niet.

Terpen-tijn | 14-12-14 | 17:07

Wat is er nog meer dan INFORMATIE om een nieuwe 9/11 te voorkomen? Internetje + guerilla + vrij personenverkeer all over the world = bestrijden door info verzamelen. Oorlog 2000+.

viridis | 14-12-14 | 17:06

@miko | 14-12-14 | 17:00
Dan is het misschien eens een idee McCain zelf eens onder de loep te nemen en hem te vragen wat hij weet over IS :-)

La Bailaora | 14-12-14 | 17:04

Misschien wordt het eens tijd om Amerika niet meer te zien als een baken van licht en vrijheid, maar als een corpocratie die zijn belangen in de wereld verdedigt door het militaire apparaat en de daarbij behorende organisaties (CIA, NSA) te gebruiken.

readbetweenthelines | 14-12-14 | 17:03

viridis | 14-12-14 | 16:54

Ja dat dan weer wel.
Schijnt ze goed te bevallen ook dat robbertjes vechten op eigen grondgebied. Ze hebben hun politie-macht inmiddels al aangepast met militaire hardware and doctrines.

CumGranoSalis | 14-12-14 | 17:02

Martelen als verhoor methode werkt prima.
Dat alle mensenrechtenmensen je anders willen laten geloven is verklaarbaar.
Maar als het werkelijk niets opleverde zou geen enkel land het doen.Dat je valse informatie krijgt of willige bekentenissen wil niet zeggen dat vele wel doorslaan.
Een mens valt te breken elke overvaller kan je dat vertellen,even iemand kietelen en ze vertellen je snel genoeg waar de kluis is.
Dat martelen niet altijd te verdedigen is is een andere zaak.
Hoewel ik geen medelijden zou hebben als ze De Bagdadder van IS eens een paar maanden anaal verkrachten met een tuinslang die heeft namelijk echt wel wat te vertellen.
Ook uit humaan oogpunt valt voor martelen wat te zeggen.
www.huffingtonpost.com/sam-harris/in-d...

miko | 14-12-14 | 17:00

McCain? Gevaarlijk, daar hoeven we niet zoveel woorden aan vuil te maken.
www.voltairenet.org/article185980.html...

Net zoals het oorlogshitsen naar Syrie. Werd die mooi op zijn plaats gezet door deze Syrische mevrouw:
www.youtube.com/watch?v=GMBn0qzw2as

Of hier, Amerikanen die hem voor treason voor de rechter wilde brengen, en terecht:
www.youtube.com/watch?v=F5TSmkOEijI

En dan zijn spel in de schimmige maidan coup in Oekraine, er tot in zijn schouders in:
static.businessinsider.com/image/52af4...

Hoe lang gaat het nog duren voordat er wat oogjes open gaan over de spelletjes van McCain en co.? McCain is geen haar beter dan zijn politieke tegenstander, Obama. Ik vraag me overigens af of het wel tegenstanders zijn, of dat het gewoon een democratisch toneelstukje was die verkiezingen in de VS.

CIA of NSA? Geen van beide graag.

La Bailaora | 14-12-14 | 16:55

CumGranoSakis|14-12-14|16:52
Klopt, maar dat was op het grondgebied van de ander.

viridis | 14-12-14 | 16:54

Op zich ben ik niet zo onder de indruk van de stukjes van Van Rossem, maar ik heb diep respect voor eenieder met deze achternaam die nog in de openbaarheid durft te treden, met de penetrante alom-aanwezigheid van socio-fascist Maarten van Rossem.

pvpb | 14-12-14 | 16:54

viridis | 14-12-14 | 16:39

Sinds 2001?
Volgens mij zijn die Yanks al vanaf hun ontstaan continue oorlog aan het vieren.
Dit is ook allemaal niet veel nieuws.

CumGranoSalis | 14-12-14 | 16:52

Goed stuk. Wat je volledig achterwege aat is dat spionage niet alleen tegen landen, organisatie's en personen is gericht maar ook (vooral) tegen bedrijven. Gewoon staatsgesanctioneerde bedrijfsspionage dus, met commercieël doeleinde.

orca | 14-12-14 | 16:51

GCHQ, niet GSHQ. Ik zal er niks freudiaans achter zoeken, beloofd.

Conservativist | 14-12-14 | 16:46

Goede vraag, wat is gevaarlijker, een overheid die oorlog voert buiten zijn landsgrenzen of erbinnen. De DDR geeft een redelijk recent voorbeeld van het laatste.

seven | 14-12-14 | 16:46

Leuk links artikel van Maarten van Rossem. Een ding wordt echter bruut vergeten: “People sleep peaceably in their beds at night only because rough men stand ready to do violence on their behalf.” ― George Orwell

Berkemef | 14-12-14 | 16:44

Maar Obama, de Messias van de Linkse Kerk, heeft wel mooi een Nobelprijs voor de vrede op zak. Net als de EU.

Fijnstoffer | 14-12-14 | 16:41

Is oorlog he, sinds 2001.

viridis | 14-12-14 | 16:39

-weggejorist-

Carpe@diem | 14-12-14 | 16:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken