
Het Israëlische kabinet heeft een wetsvoorstel goedgekeurd waarin Israël wordt omschreven als de natiestaat van het Joodse volk. Het voorstel wordt vandaag door de Knesset (het parlement) behandeld. Dit voorstel zal onder meer inhouden dat het Arabisch wordt afgeschaft als officiële taal. Nogal wiedes, zou je zeggen. In Frankrijk is het Engels, Italiaans of Arabisch ook geen officiële taal. Twee linkse partijen in het kabinet, Yesh Atid en Hatnua, zijn tegen het voorstel. Als het wetsvoorstel door de Knesset wordt aangenomen, betekent dit dus de val van de regering. Tegenstanders vinden dat het voorstel tegen het democratische karakter van Israël indruist. Hoezo? Het wordt pas een wet wanneer de Knesset met meerderheid van stemmen mee instemt. Er wonen in Israël wel veel Arabieren, circa 20 procent, maar nog altijd een minderheid. Zij zijn begrijpelijkerwijs tegen en sommige actiegroepen noemen het voorstel dan ook zelfs racistisch. Hoezo racistisch? Er is in het wetsvoorstel geen voornemen om de daar wonende Arabieren hun rechten te ontnemen. Zij hebben eigen politieke partijen en eigen leden in de Knesset, en dat blijft ook zo. In welk Arabisch land is dat ook mogelijk voor Joden of christenen?
Reaguursels
Inloggenwat doet die Pinto hier op GS? De Israëlische Natiestaat spel je met een Z. zonder E.
@the Jackdawn | 26-11-14 | 12:21
Beschaving lees je niet alleen af aan het aantal vluchtelingen dat een land opneemt, er zijn veel meer factoren. Daarnaast kan het opnemen van vluchtelingen ook bijzonder onbeschaafd zijn naar de eigen bevolking als de vluchtelingen niet compatibel zijn met de landen waar ze in terecht komen. Dit probleem zie je in Nederland al: extra opgenomen vluchtelingen betekend extra druk op de bevolking, zowel financieel als sociaal, en dit zonder uitdrukkelijk mandaat van die bevolking doorvoeren is dan ook zeer onbeschaafd. Als het probleem met incompatibele bevolkingsgroepen in Nederland al speelt, moet je nagaan wat er gebeurd als een land als Israel Arabische vluchtelingen (die veelal Israel haten) toe zal laten! Een betere graadmeter om beschaving te meten is het kijken naar de wetten en regels van een land en hoe hier mee word omgegaan. Hoe zit het met de (wettelijke) rechten van vrouwen, homoseksuelen en andere minderheden, zijn er wetten die hen benadelen financieel of sociaal? Hoe zit het met straffen, doet men aan lijfstraffen, de doodstraf misschien? Hoe zit het vrijheden, mag ieder individu zijn mening uiten en zijn religie belijden zonder kans op gerechtelijke vervolging of vervolging vanuit de omgeving? Dergelijke zaken zijn veel betere graadmeters voor beschaving, en ik durf te stellen dat Israel op elke van deze graadmeters voorop loopt ten opzichte van de buurlanden.
@ watergeus | 26-11-14 | 11:36
Marokkaans bestaat überhaupt niet als taal
WTF Pinto ? Dat wetsvoorstel is bijna een week geleden al afgezwakt door de premier alvorens het in het kabinet in stemming werd gebracht (en stemming in de Knesset is een verder week uitgesteld omdat de wet nog steeds met recht heel controversieel is). Maar dat schrappen van Arabisch als officiele taal is er allang uit (dat stond in het oorspronkelijke wetsvoorstel van heel rechtse haviken). Ik ga het niet voor je Googlen, maar onbegrijpelijk dat je dat gemist kan hebben.. zeker als het ongeveer de hoofdlijn is van wat dan ook het is wat je probeert te schrijven.
@Peter Emile | 26-11-14 | 11:23
Dat zie je verkeerd. Het Fries in Nederland zit in dezelfde situatie als het Arabisch in Israël. Beide bevolkingsgroepen wonen er al sinds de oprichting van de staat en spreken binnen hun gemeenschap voornamelijk Fries respectievelijk Arabisch. Door het afnemen van de officiële status kan een Israëlische Arabier niet met zijn moedertaal naar officiële instanties en niet de wetten in zijn eigen taal lezen.
Als je werkelijk zo dom bent om het te vergelijken met Turken in Nederland dan tering..
WirMachenMusik | 26-11-14 | 12:17
Idd, Arabische immigranten proberen al eeuwen om de oorspronkelijke cultuur van Judea/Eretz Israel, nl. de Joodse, te verdringen, c.q. te vernietigen, zoals zij overal in het MO en Noord-Afrika al hebben gedaan.
De laatste overlevenden van de oorspronkelijke bevolkingen van de diverse MO gebieden worden opgeruimd, as we speak.
Alle MO/NA landen behalve (Saudi-) Arabië zijn Arabisch/moslim-BEZETTE gebieden.
@Russells Teapot | 26-11-14 | 10:50
" zelfs als deze discriminerende wet zou worden doorgevoerd, het nog steeds op alle fronten beter doet dan de buurlanden."
Ok, gaan we controleren op feiten;
Hoeveel vluchtelingen hebben de buurlanden van Syrie opgenomen, van landen zoals Iran, Turkije, Libanon en Jordanie zijn makkelijk cijfers te vinden van het aantal vluchtelingen maar ik heb moeite om de cijfers van het aantal ontheemde dat Israel heeft opgevangen.
Hoeveel Syrische vluchtelingen heeft Israel opgenomen om net zo beschaafd te zijn als de buurlanden?
Typisch voorbeeld van hoe immigranten de oorspronkelijke cultuur en meer van een land stapsgewijs verdringt.
En wij maar vrezen dat het hier binnen een eeuw of zo ook gebeurt.
Am Israel Chai!
Israël had natuurlijk alle Arabiriërs de grens over moeten schoppen in 1948. Toen alle Arabirische / mohammedaanse staten hun Joodse bevolkingen beroofden en 't land uit gooiden. In 1967 had Israël de etnische zuiveringen door Jordanië en Egypte ongedaan kunnen maken door Samara, Judea en Gaza te ontdoen van Arabiriërs. En de oorspronkelijke Joodse bewoners hun eigendommen terug te geven.
Maar misschien kan dat alsnog. Want zoals iedereen weet, is 'n leven zonder Arabiriërs altijd beter dan 'n leven bedreigd door Arabiriërs.
In NL is het precies andersom:
Turks en Marokkaans zijn geen officiële talen, maar ze worden wel zo behandeld.
Want waarom geeft de overheid anders geld uit aan allerlei officiële stukken, tolken e.d.?
Cidiood | 26-11-14 | 11:31
Lezen is kennelijk niet je sterkste kant.
Ook Pinto zet wel wat vraagtekens, maar verzet zich tegen de opvatting om de maatregel als racistisch te bestempelen. Hij verwijst daarbij naar de rechten die het Arabisch sprekende volksdeel beschermen
Haha die Pinto. Is dus hetzelfde als Duitsland land voor de ariers van vroegah..
@ Meeroever | 26-11-14 | 10:38 |
"Minderheden dienen in een rechtstaat beschermd te worden. Ook al is een meerderheid voor het beperken van hun rechten."
Je leest de column niet goed. Het gaat om het afschaffen van de officiële status van een taal. Niet om het afschaffen van de bescherming van minderheden. Die blijft nl. onveranderd. En is bovendien in alle omringende landen ver te zoeken.
In Nederland leeft een grote gemeenschap van Marokkanen.
Evenals een omvangrijke gemeenschap van Turken.
Maar het feit dat Turks, noch Marokkaans in Nederland een officiële taal is, heeft niets te maken met de beschermde status van minderheden hier.
De realiteit is trouwens nog zieker: sinds de massale komst van Turken en Marokkanen in dit land, zijn er flinke gaten geslagen in de beschermde status van minderheden hier. Homo's, lesbo's, en vrouwen kunnen daar tot hun schade en schande over meepraten.
Overigens, nog even refererend aan uw gejammer over de volgens u kennelijk broodnodige beschermde status van Arabieren in Israël:
Als de Arabieren het in Israël voor het zeggen zouden krijgen, zou niet alleen de staat Israël niet meer bestaan, maar zouden hoogstwaarschijnlijk alle joden eindigen op dezelfde wijze waarop ze zeventig jaar geleden in het oosten van Europa zijn geëindigd.
Verbieden van de taal van een aanzienlijke minderheid kan wel tot een hoop gedonder leiden, zie de Krim
Russells Teapot | 26-11-14 | 10:50
Dank, dat bespaart me een reactie op het gebrabbel van deze tunneldenker
Het zou sowieso ethisch én esthetisch onverantwoord zijn, evenals onhygiënisch, om dat gerasp, geblaf en gerochel überhaupt een status als 'officiële taal' toe te kennen. Waar dan ook.
Israël is een klein land in een zee van vijandigheid. Het is als het dorpje van Asterix&Obelix met om zich heen de Romeinen. Nog hebben ze de toverdrank om het te overleven, maar zonder dat is het feest binnen een week afgelopen. Taalmaatregelen als van hierboven zijn te zien als een vorm van overleven. Het toont niet sympathiek, maar zij kunnen het zich niet veroorloven sympathiek te zijn.
@the Jackdawn | 26-11-14 | 10:05
"Sterker nog het staat lager op de schaal van beschaving wanneer we naar de buurlanden kijken."
Gefeliciteerd, dat is de domste uitspraak die ik in weken heb gezien.
Ik zou je natuurlijk kunnen uitleggen hoe Israel, zelfs als deze discriminerende wet zou worden doorgevoerd, het nog steeds op alle fronten beter doet dan de buurlanden. Ik zou kunnen wijzen op de religieuze vrijheden, de vrijheid van meningsuiting, de bescherming van minderheden, enzovoort.
Maar dat heeft weinig zin, want uit deze uitspraak blijkt dat je toch niet voor rede vatbaar of in de feiten geinteresseerd bent, maar gewoon op Israel wilt haten, op wat voor manier dan ook.
Arabisch afschaffen als officiele taal gaat wat mij betreft te ver, niet alleen vanwege die miljoen Israeli's die Arabisch als eerste taal hebben, maar ook gewoon vanwege het feit dat de Palestijnen en de bewoners van de buurlanden Arabisch spreken.
Hoe je het ook wendt of keert, er is een belangrijke Arabische invloed op de Israelische cultuur en bevolking, en deze mensen hebben de afgelopen 70 jaar ook gewoon hun bijdrage geleverd aan de opbouw van dat land. Het is dan ook absurd om die mensen met deze wet zo te schofferen. Netanyahu moet zich schamen.
"Oekraïne nam afgelopen februari een wet aan waardoor Russisch geen officiële taal meer zou zijn. "
tim163 | 26-11-14 | 10:16
Volgens mij is dat niet doorgegaan.
Minderheden dienen in een rechtstaat bedchermd te worden. Ook al is een meerderheid voor het beperken van hun rechten.
Zelden zo'n domme column gezien.
Iets soortgelijks was trouwens ook de start van de "Crimean Crisis". Oekraine nam afgelopen februari een wet aan waardoor Russisch geen officiele taal meer zou zijn. De inwoners van Crimea (80% Russisch sprekend) waren woedend en begonnen te rellen.
Hoe moeilijk is het om van de geschiedenis te leren? Zeker als het al onrustig is, moet je het niet onrustiger maken....
Al veel eerder is in Israël een wet aangenomen die het terugkopen van land door Palestijnen die er verdreven waren door Joodse immigranten onmogelijk maakte. En nu pakken ze ook nog hun taal af. Uiteraard is dat racistisch.
Een democratie heeft een grondwet, wat is artikel 1 van de israelische grondwet?
@Islamofiel | 26-11-14 | 09:53
"Als we Israel dwingen naar westerse maatstaven te handelen, wordt het weerloos."
De Israeliers missen de beschaving om naar westerse maatstaven te handelen. Sterker nog het staat lager op de schaal van beschaving wanneer we naar de buurlanden kijken.
Waar de buren van Israel vluchtelingen uit de eigen regio opnemen stuurt Israel de vluchtelingen door naar Nederland.
@omanders | 26-11-14 | 08:45
Haha goeie!
Als orthodoxe Jood ziet Pinto Israël wel heel graag als niet-Joden vrije staat. Hij doet alsof Israël een moderne westerse staat is met een echte democratie maar ten eerste is het dat niet en ten tweede wil Pinto dus eigenlijk liever dat Israël verder van dat doel verwijderd raakt.
De eigen identiteit koesteren is respectabel in tegenstelling tot het genitaal mutileren van jongetjes en daar declassificeert zelfs de meest intelligente en seculiere jood zich mee tot het niveau van een reli idioot vergelijkbaar met een biblebelt grefo.
Niet serieus te nemen dus, kom maar terug als je een behoorlijke mate van totaal ontwikkeling hebt als falend volk.
" In Frankrijk is het Arabisch ook geen officiële taal." Nog niet...
Weer zo'n half stukje van de professor. Het "als de buurman in het water springt, doe jij het dan ook?"-argument hoort op het kleuterschoolplein thuis. Ja Israël geeft Arabieren rechten die Joden andersom in Arabische landen niet krijgen. Top. Maar wat heeft het in vredesnaam (hihi) met officiële talen te maken???
Wat een non-issue. Het Arabisch is een officiële taal en om zoiets zomaar af te schaffen.... Logisch dat er protest is. De Friezen in Nederland zijn ook zwaar in de minderheid maar het Fries is hier ook naast het Nederlands een officiële taal. Boeiend!
Je hebt er toch geen last van? Israel kan zich beter bezig houden met armoede in het land.
the Jackdawn | 26-11-14 | 09:39
Israel is een beschaafd land dat omringd wordt door buren met een tribale cultuur. Het lijkt me logisch dat je daarmee een 'taal'spreekt die ze begrijpen. Oog om oog, tand om tand.
Als we Israel dwingen naar westerse maatstaven te handelen, wordt het weerloos.
De beschaving mag blijken uit het feit dat alle religies binnen Israel worden geaccepteerd en beschermd. Ook de Islam.
Go Isreal go! Hebreeuws is de taal. Zo is dat.
"De Natiestaat van het Joodse volk". Moet ik even over nadenken. Als je zegt "de Natiestaat van het Nederlandse volk", dan geldt dat volgens mij voor elke Nederlander, dus iedereen met een Nederlands paspoort, ongeacht ras. Moeten we het inzxake de beslissingvan hetIsraëlische kabinet ook zo interpreteren, professor? U moet het weten als bijzonder buitengewoon hoogleraar Israëlkunde.
In de gebieden rond het Meer van Tiberias wordt volop Arabisch gesproken door Joden. Hier wonen veel Joden die afkomstig zijn uit Arabische landen en spreken onderling Arabisch.
Moe, heel moe word ik van dit telkens weer pro-Israëlisch gedram van Pinto.
De Joden hebben echt niet door dat ze gedrag vertonen dat verdacht veel overeen komt met gedrag dat 65 jaar geleden ook werd vertoont jegens een volk.
Blijkbaar is er in ieder geval één groep die niets geleerd heeft van het verleden. Onbegrijpelijk.
Maar Pinto, blijf vooral poep braken elke ochtend.
@Islamofiel | 26-11-14 | 08:16
"Israel wordt voortdurend naar Westerse maatstaven beoordeeld,"
Dat komt omdat het bij de beschaafde wereld wil horen terwijl Israel duidelijk dezelfde beschaving heeft als zijn buurlanden.
A: "Het Israëlische kabinet heeft een wetsvoorstel goedgekeurd waarin Israël wordt omschreven als de natiestaat van het Joodse volk... Dit voorstel zal onder meer inhouden dat het Arabisch wordt afgeschaft als officiële taal."
B: "Er is in het wetsvoorstel geen voornemen om de daar wonende Arabieren hun rechten te ontnemen."
Iets zegt me dat A en B niet op een lijn liggen. Arabieren behoren niet tot het Joodse volk en zouden dientengevolge geen deel meer uitmaken van de natiestaat Israel.
Ten tweede is een verkregen recht, het erkennen van de Arabische taal, in een keer afschaffen natuurlijk wel een ontneming van een recht.
Kortom typisch weer dat pro-Joodse gelul dat al decennia lang de impasse in het M.O. in stand houdt. Politiek pesten waar je niets mee opschiet.
@mindless | 26-11-14 | 09:28
Eh... da's niet dezelfde, lijkt me.
Net zoals Pritt niet écht plakt.
Ik kom vaak in Israël en ken veel hoofdstedelijk Joden. Intelligente mensen, maar het is zo jammer dat ze net als Prof Pino totaal geobsedeerd zijn door hun eigen identiteit. 24/7. 365.Pinto is een bejaarde orthodoxe Jood, nooit begrepen wat hij hier op GS doet..
Pinto zet Israël eerst neer als een volwassen democratisch en westers land door ze te vergelijken met Frankrijk, maar schakelt in de laatste zin over naar een vergelijking met een Arabisch land. Wat is het nou Pinto? Hoe gaan we de Israëlische staat behandelen. Of als westers land, of als Arabisch land.
Als wij Israël als volwaardig westers land zien is het natuurlijk schandalig wat daar gebeurd. Zij mogen dat wetje afschaffen natuurlijk. In een nette democratie echter heeft een 'minderheid' van 20% ook zeker recht op een eigen officiële taal. Het lijkt mij hier overbodig voorbeelden van westerse landen te noemen.
Ik vind het ook prima om naar Israël te kijken als Arabisch land, zoals Pinto regelmatig doet. Dan gelden er echter hele andere regels. Zeg het maar Pinto.
Pinto over Israël. Hoe vaak nog in hemelsnaam. En wat voegt het toe?
tavor | 26-11-14 | 08:47
U heeft een mooie nickname, de naam van het misschien wel meest effectieve machinegeweer, dat in gebruik is bij de special forces van Israël.
In Finland is Zweeds een officiële taal. Is maar 5% van bevolking. Ik denk niet dat er meer kans op rust in israel komt als je 20% van je buren niet meer verstaat (of 80% natuurlijk).
Als professor een repetoire hebben dat niet breder is dan 'boe islam, hup israel, bah socialisme' wordt op een gegeven moment heel vervelend, zelfs al deel ik alle drie de standpunten veelal. Kan er iemand een minder publieke hobby voor Pinto verzinnen?
Wordt GeenStijl gefinancierd door Isreal?
Stel dat we hier Arabisch als officiele taal zouden accepteren voor de Koraniers?
Weeeeer een blog van Pinto over die religekkies in Israël.
@Igor Putkin | 26-11-14 | 08:56
Onderbouwing?
Reactie op reactie op reactie enz, Al 65 jaar en er is nog steeds niets opgelost en gaat nog wel 65 jaar zo door. Dit is dus niet de goede weg. Constructief graag!
@EisQonijn | 26-11-14 | 08:51
Nuance is mijn tweede naam.....
@necrosis | 26-11-14 | 08:44
Heel goochem van je gabber.
Godsammekraken | 26-11-14 | 08:15
Wat een ontzettend *dom* gelul.
Na keer op keer onderuitgehaald te worden door reaguurders op basis van feiten zou je toch verwachten dat een 'professor' tot de conclusie komt dat Geenstijl toch niet helemaal het platform is voor krabbels die doorspekt zijn met pro-Joodse vooroordelen en misrepresentaties van de werkelijkheid.
Puur racisme en schandalig... Pinto verdedigt hier zelfs nog de meer dan 60 jaar durende landroof, vernedering en verdrijvingsacties van de Israeliers die de Palestijnen van hun eigen land, uit hun eigen huizen joegen en ze vervolgens, wanneer die - terecht - daartegen protesteerden, massaal afslachtten.
Met als kers op de taart het uitroepen van een Joodse staat op andermans grond......
Als dat niet verboden was zou ik er best een godwinnetje tegenaan willen gooien.
Achterlijk besluit van de Israelische regering. Dit gaat alleen maar meer problemen geven.
Leuk stukje, maar ik hecht meer waarde aan de mening van echte kenners als Gretta en Dries.
Igor Putkin | 26-11-14 | 08:47
Hij is ongetwijfeld niet de enige die zo denkt. En ik vind het toch belangrijk om een tegengeluid te laten horen. Niet zozeer voor hem, maar voor eventuele andere lezers die daardoor misschien iets genuanceerder gaan denken, of zich wat meer in de achtergrond willen verdiepen.
@Brulboei_61SB | 26-11-14 | 08:40
Ga maar niet reaguren in het Fries....
*gnehe*
cdriel | 26-11-14 | 08:35
U lult uit uw nek. Iedereen met de Israelische nationaliteit heeft stemrecht, Jood, arabier, Druze of christen. Een voorwaarde is wel dat je woonachtig bent binnen de 1967 grenzen.
Dus mensen in de PA gebieden hebben geen stemrecht voor het Israelische parlement, zij mogen stemmen voor een PA parlement. Nogal logisch, anders zou het gebied Israel zijn.
EisQonijn | 26-11-14 | 08:45
Laat toch, dit is onder ieder Joods-Palestijns topic zijn enige bijdrage. Heeft 'ie ooit eens gelezen in de reaguursels.
Pinto overspeelt hier zijn hand. Zo kweek je geen pro-Israelische sympathie.
@necrosis | 26-11-14 | 08:37
Nee, dan zou het kabinet niet vallen als het wetsvoorstel wordt aangenomen. Tekst lezen.
Een kabinet is iets anders als een parlement.
David Pinto lult. De staat Israel is een kolonisten-staat en de Palestijnen zijn de oorspronkelijke burgers.
Vergis je niet: Het precedent dat hier uitrolt is niet dat Arabisch mag wordne afgeschaft, maar dat kolonisten de oorspronkelijke bevolking kunnen wegdrukken.
Ik herhaal het nog maar eens: Wij autochtonen lijken veel meer op Palestijnen dan we doorhebben en de pro-Palestina demonstranten die al Allahu-Akbar roepen door Amsterdam trokken lijken in alles op de kolonisten.
Hier iemand die het iets meer onderbouwd en genuanceerder en duidelijker uitlegt:
alfredmuller.net/2013/05/17/een-joods-...
Zeer slecht/dom/nationalistisch voorstel. Simon Schaman heeft hier ook over gesproken in Buitenhof www.npo.nl/buitenhof/23-11-2014/VPWON_... van 27:57.
necrosis | 26-11-14 | 08:41
Ja, maar dat verandert niets aan het feit dat het gebied een oorsprong heeft met een burgerbevolking die op dat moment maar voor een kleine minderheid uit Joodse mensen bestond.
.
En dat Engelse mandaat na de verovering op de Ottomanen, die het daarvoor hadden veroverd/onderworpen, zou een tijdelijk mandaat zijn, zodat het een zelfstandige natie zou worden. Dat hadden de Engelsen namelijk aan de lokale stammen beloofd, in ruil voor hun steun in de strijd tegen de Ottomanen. Een belofte van een eigen staat, die gebroken werd door de Balfour declaration die hetzelfde gebied gaf aan de Zionistische beweging om een eigen Joodse staat te stichten.
Illegaal in beslag genomen land valt dan ook niet te vergelijken met ieder land dan ook. Dat belangrijke feit is "even voor het gemak" weggelaten.
@wakkere_nederlander | 26-11-14 | 08:13
Je spreekt geen 'joods', hun taal noem je Hebreeuws, hun spreektaal noem je Ivriet of Iwrit.
In nederland willen ze het sachsisch ook al niet erkennen als officiële taal terwijl het meer gesproken wordt dan ABN.
Er wonen hier nog procentueel nog minder friezen, desondanks is het Fries toch een officiële taal.
@EisQonijn | 26-11-14 | 08:30
Voor de vestiging van de joodse staat, viel het hele gebied onder Engels mandaat.
Zij hebben die grond veroverd op de Ottomanen (het huidige Turkije).
@cdriel | 26-11-14 | 08:35
Twintig procent van de Israelische staatsburgers is Arabisch. Dat zijn staatsburgers MET stemrecht.
en.wikipedia.org/wiki/Arab_citizens_of...
Hallo Pinto, 20% van de bevolking spreekt Arabisch. Met als voorbeeld Nederland: het aantal mensen dat Frysk spreekt is (percentueel) minder maar Frysk is wel een officiele taal in Nederland.
Wat duiding bij het zoals altijd weer eenzijdig stukje van Pinto.
rt.com/news/208683-israel-arabic-langu...
Sluit me verder aan bij de opmerking van Cdriel over stemrecht
@Rusland1998 | 26-11-14 | 08:32
Whoehahahahahaha ......... stop aub, ik ga hier kapot.
1. Een zwaluw maakt nog geen zomer.
2. Jordanie, is het laatste verstandige bolwerk in het gebied daar.
3. Iran was een van de meest vooruitstrevende landen in het gebied. Meisjes met korte rokjes, vrouwen in alle posities, met dezelfde rechten en plichten als mannen. Maar kijk, daarna mocht de islam een tijdje de baas zijn.
die Pinto denkt dat geenstijl-bezoekers echt dom zijn. ik wil er op wijzen dat Pinto een Niet-Westerse Jood is. Hij mag zich weliswaar direct in Israel vestigen, maar zal niet tot de elite behoren.. Hij dient slechts als opvulsel om die magische 75 procent joden in israel in stand te houden.
@the Jackdawn | 26-11-14 | 08:23
Als Israël een links kabinet had, was dit voorstel nooit aangenomen.
Kleine toevoeging: alleen voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben ze wel stemrecht.
Prof. Pinto,
U bent op de hoogte van het feit dat de Israëlische Arabieren geen stemrecht hebben?
Dat is namelijk aan etnische voorwaarden gebonden in het "democratische" Israël.
Dus uw stelling aangaande het democratische proces komt hier lichtelijk aan het wankelen.
@roze_bril | 26-11-14 | 08:17
Jij snapt dat onze regering constant zit te wijzen naar het buitenland? Dat er veel meer buitenland is dan binnenland? Dat onze welvaart (of afbreuk daarvan) sterk afhangt van datzelfde buitenland?
Ja? fijn.
Nee? Wil jij dan stoppen met reageren want wie kan het nu ook maar ene reet schelen wat jouw mening verder is?
Rusland1998 | 26-11-14 | 08:27
In de Leb was de grootste partij van de 8 Maart alliantie ook een Traditioneel Christelijke partij.
Hun voormalige President was ook een gristen.
ik ben dit jaar zes maanden in Jordanië geweest.. In Amman zie je overal kerken en vrouwen met kruisjes gewoon door drukke straten lopen.. in Mafraq was zelfs het eerste wat ik hoorde een kerkbel.. het was niet eens zondag die dag.. o jee. een Inconvenient Truth...
Tov me'od!
@the Jackdawn | 26-11-14 | 08:23
Onzin, 80% leden Knesset zijn zo rechts als het kan, daarnaast zit er nog 20% links. Jammer joh, vergelijking die als een tang op een varken slaat. Echt jammer dat jij op deze manier een punt moet maken.
Niet zo'n sterk betoog vanochtend prof. Pinto. Het Israëlisch gebied is al van voor de stichting van de staat Israel een gebied dat een arabische voertaal heeft. Het merendeel van de arabisch sprekende bevolking van Israel heeft al ver voor de vestiging van de Joodse stichters van de staat Israel hun wortels in het gebied. De officiële tweetaligheid van Israel is dus een logisch gevolg daarvan.
.
Het voorstel om er een officiëel Joodse staat van te maken, en onder andere het arabisch als officiële taal af te waarderen is eerder vergelijkbaar met een voorstel om België een officiëel Vlaamse staat te maken, met alleen Vlaams als officiële taal.
Zij hebben eigen politieke partijen en eigen leden in de Knesset, en dat blijft ook zo. In welk Arabisch land is dat ook mogelijk voor Joden of christenen? In Jordanië, Libanon, zelfs Syrië onder Assad..
Het wordt tijd dat Israel de vluchtelingen uit de eigen regio gaat opnemen ipv naar Nederland te sturen.
In welk Arabisch land? Geen.
Maar er is een reden waarom het westen het recht heeft zichzelf superieur te mogen vinden. Hiervoor dienen we ons dan wel continue superieur te blijven gedragen.
@necrosis | 26-11-14 | 08:11
"Twee linkse partijen zijn tegen....."
Partijen in het kabinet, volgens jouw beredenering heeft Israel dus een links kabinet.
In Nederland zitten etnische groeperingen ook in het parlement, maar dan vermomd als wolven in schaapskleren...
Voorstel: Zullen we ophouden met dat geouwehoer over Israel. Dat is het buitenland nl. Who cares, zou ik zeggen.
Israel wordt voortdurend naar Westerse maatstaven beoordeeld, terwijl dat niet gebeurt bij de landen die haar omringen
Arabieren hebben meer rechten in Israel dan Joden in Saoedi-Arabie. Arabieren hebben trouwens ook meer rechten in Israel dan *Arabieren* in Saoedi-Arabie.
Ach uiteindelijk zijn we allemaal mensen of we nu joods, arabisch of engels spreken.
Het wordt tijd dat die heethoofden daar in dat 'heilige' land ook eens een keer gaan inzien.
Twee linkse partijen zijn tegen.....
Actiegroepen noemen het zelfs racistisch....
Het lijkt Nederland wel.
REAGEER OOK