Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ALLE oplossingen voor beter onderwijs in Nederland

geileleraresvoorhetschoolbord.jpgRetorische vraag is retorisch bij de NPO NOS: Leren onze kinderen wel wat ze in hun verdere leven nodig hebben? Uhm. Nee. Althans, niet in het huidige onderwijs. Het is niet eens spannend, zo ver liggen onderwijs en relevantie uit elkaar. Het onderwijs in Nederland leidt kinderen op voor een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. En geeft ze zelfs voor die maatschappij te weinig echt nuttige tools mee. Dat je wel weet hoe een passer werkt, maar geen idee hebt hoe het belastingstelsel werkt, bijvoorbeeld. OnderwijsStas Dekker start vandaag een nationaal debat over onderwijs. Dat is politicologiaans voor 'ik weet het ook niet meer, roepen jullie eens wat'. Iedereen mag meedenken over het onderwijs. Zodat er in 2015 een nieuwe visie voor het onderwijsbeleid gelanceerd kan worden. HO! STOP! Hoeft niet meer. Heeft GeenStijl natuurlijk allang gedaan. Sla dat hele 'nationale debat' -wat dat dan ook concreet moge zijn- maar over. Hier zijn tien noodzakelijke veranderingen om het onderwijs weer nuttig te maken en hier zijn acht nieuwe schoolvakken die we moeten invoeren om het onderwijs weer relevant te maken. In de Lees Verder gooien we een copy-paste, zodat u niet eens op de twee linkjes hoeft te klikken. Zo. Einde debat. Invoeren die hap, Dekkers. En het onderwijs krijgt de GeenStijlBoost die het nodig heeft om de komende decennia weer vooruit te kunnen. Heb je al dat gewauwel in de marge de komende maanden niet meer nodig. Graag gedaan, Dekkers. We zien je uitnodiging om het één en ander toe te lichten op het ministerie graag tegemoet. GeenStijl is niet de onderwijsvernieuwer die dit land verdient, maar het is wel de onderwijsvernieuwer die het nodig heeft. TOPIC 1: TIEN NOODZAKELIJKE VERANDERINGEN IN HET ONDERWIJS (oorspronkelijke publicatie: 3 oktober 2011) Crisis in het onderwijs. Althans, dat zegt de NTR, anders hebben ze geen invulling voor hun ThemaTV tijdens de Avond van het Onderwijs. Uiteraard is het allemaal de schuld van leerlingen die geen gezag meer kunnen en willen accepteren, want leraren hebben nu eenmaal altijd gelijk. Ook op televisie. Ondanks het feit dat het beroep leraar momenteel de op één na meest nutteloze baan is van dit moment, zal er hoogstens iets gemompeld worden over het verval van de lerarenopleidingen. Wat dan weer komt door de leerlingen op die opleidingen, uiteraard. Want alles ligt aan de staat van de jeugd. Het komt bijvoorbeeld nooit doordat onderwijs in Nederland voor 80% verwijfd is, bijvoorbeeld. Of doordat scholen op geen enkele manier raakvlakken hebben met de huidige realiteit. Afijn, GeenStijl is nooit te beroerd om zich ongevraagd in een discussie te mengen. Na de 'lees verder' onze tien meningen over het huidige onderwijs. Deal with it. En wie er door heen reaguurt zonder de vinger op te steken, sturen we de panelen uit richting het kantoor van GU. 10. Schaf cijfers af Cijfers motiveren leerlingen voor het verkeerde gedrag, namelijk korte termijn leren. En het geeft docenten nooit de volledig correcte data om leerlingen goed te evalueren. Scholen zijn cijferfabrieken geworden waarbij leerlingen het product zijn en de leerjaren met alle modules de lopende band. Afschaffen. Slaat nergens op. Wist u dat er scholen zijn waar docenten de opdracht krijgen om de klas gemiddeld op een 6,5 te laten eindigen, op welke manier dan ook? Cijfers zijn veel te makkelijk te manipuleren, zowel door leerlingen als door docenten. Verzin maar een nieuwe methode om leerlingen te motiveren. Wellicht door doelen te stellen, zin te geven aan de activiteiten en autonomie waar mogelijk. Zeg maar de dingen die succesvolle bedrijven doen om hun medewerkers tevreden te houden. 9. Scholieren moeten constant op hun hoede zijn We zijn een conflict vermijdende generatie aan het kweken. Vandaag nog belachelijk gemaakt onderzoek, dat leerlingen zich veilig voelen op school. Slechte zaak. Dan zakt de leerlingen weg in net te comfortabel warm nest en staan de zintuigen niet op scherp. Zeg maar zwaai zwaai tegen de overlevingsskills en de alertheid. Het is rubberentegelbeleid waar geen kind wat aan heeft. Bloed hoort bij opgroeien, zodat je leert nooit meer over het ijs te fietsen. Net als conflicten, wangedrag en aso's. Hoe eerder leerlingen daar mee om leren gaan en voor zichzelf op leren komen, hoe beter. In het huidige meisjesonderwijs wordt er nooit iemand assertief. Je krijgt nu eenmaal geen eelt als je je nooit schaaft. 8. Pesten creëert kansen Gaan we door op het vorige thema. Uit welke appeltjesgroene weiden komen de pedagogen die serieus denken dat pesten uitgebannen kan worden? Gaat nooit gebeuren, natuurlijk. Is onze natuur. Pesten is niet goed, dat is een feit. Maar in plaats van er krampachtig over te gaan doen, is het beter om leerlingen middelen te geven om er mee om te leren gaan. Er zullen in de maatschappij nu eenmaal ook altijd sterkeren blijven die de zwakkeren uitbuiten. Weg met de knuffels, leer leerlingen voor zichzelf op te komen. Laat pestkoppen de consequenties voelen. Geef ruimte aan helden die opkomen voor de zwakkeren. Pis op de meelopers. Zorg dat we meer van dit soort kudotoppers krijgen. Jongens praten niet over hun gevoelens en gaan niet roddelen, die vechten het uit en drinken daarna bier cola. 7. School is saai voor docenten Begin september werd het vak van leraar door Anneke Wijma even keihard in de ballen geschopt. Lees die briljante opsomming van misère en melancholie. En dan is ze nog een hoop vergeten ook. De criminelen en junks in elke klas, bijvoorbeeld. Of dat er elke dag leerlingen, collega's en bestuursleden zijn die het heerlijk vinden om jou als leraar te laten falen. Maak school leuk voor docenten. En niet alleen met behulp van vakantiedagen, maar door alle nutteloze vergaderingen af te schaffen, nooit publiekelijk een docent af te vallen en docenten die geen les kunnen geven er uit te schoppen. 6. Docenten zijn te saai voor school Wie kan, die doet. Wie niet kan, die geeft les. Zegt men. Daar moeten we van af. Alleen mensen die echt les willen geven, roeping hebben voor het beroep, passie voor hun vak en feeling met hun doelgroep voor de klas zetten. En al die lui die uit luiheid, gebrek aan ambitie of 'je moet toch wat'-motivatie leraar worden er uitschoppen. Daar wordt geen leerling beter van. Leraar moet weer het beroep worden van de beroepsidioten. De scheikundeleraar die wekelijks zijn lokaal opblaast, de geschiedenisdocent die verhalen blijft vertellen, de wiskundedocent die een complete klas enthousiast kan krijgen voor kansberekening. In zulke klassen is orde nooit een issue. Zeg maar de docenten die het niet doen omdat ze er meer geld voor krijgen, maar omdat ze een verschil kunnen maken. Maak het leraarschap weer iets om trots op te zijn, maak van de goede docenten grote helden en schop al die pensioenafwachters er uit. 5. Meer docenten die leerlingen snappen Competenties, portfolio's, zelfreflectie, allemaal onzin. Je kunt lesgeven of je kunt het niet. Je snapt leerlingen, of je snapt ze niet. Daar gaat geen PAP of POP verandering inbrengen. Lerarenopleidingen moeten zich richten op selectie en op kennisoverdracht over het vakgebied. Zodat de geschiedenisleraar niet alleen weet dat de Slag bij Nieuwpoort in 1600 was, maar ook wie er tegen wie vocht. Docenten moeten meer kunnen dan zichzelf reflecteren in portfolio's, daar heeft 2VMBO-BK die les moeten krijgen over de Franse Revolutie namelijk geen enkele boodschap aan. Creatieve tsunami's van kennis, dat moeten leraren zijn en daar moeten ze op worden geselecteerd en voor worden opgeleid. Weet je wat middelbare scholieren doen met al die zelfkennis van die nieuwbakken docenten die geen idee hebben wat ze moeten met hun klas? Op de zwakke plek pakken en geestelijk kapot maken. Daarvoor had de docentenopleiding ze in bescherming kunnen nemen. 4. Verplicht leerlingen niet naar de middelbare school te gaan Sommige leerlingen zijn niet geboren voor de schoolbanken. Die stuiteren zichzelf, hun klasgenoten en de leraren helemaal gek. Die lui willen timmeren. Of bloemen kweken. Of sleutelen aan auto's. Die gaan zich vier jaar lang kapot vervelen op school zonder iets op te steken. Na de basisschool lekker laten klussen, net als vroeger. Zijn vorige generaties ook niet kapot aan gegaan, gaat de huidige XBOX-generatie ook niet stuk van. School wordt dan weer een recht voor wie echt wil leren, geen plicht voor degene aan wie al die energie toch niet is besteed. 3. Hou de ouders weg Vandaag in de krant: ouders willen zich nog meer gaan bemoeien met het onderwijs. Oprotten. Ksst, weg van onze scholen. Als scholen rekening moeten gaan houden met ouders wiens kind het toch nooit gedaan heeft, is het hek van de dam. Probeer je eigen kind maar op te voeden, dat is al lastig zat. Laat de educatie (en de echte opvoeding) over aan de professionals. 2. Meer koeienbel Maakt niet uit hoe of wat, meer koeienbel is altijd goed. Implementeer, observeer en bewonder het verschil dat meer koeienbel zal maken. 1. Voorbereiden op de maatschappij Tot slot het feit dat ons onderwijssysteem zo'n twintig jaar achterloopt op de realiteit. School bereidt kinderen voor op een maatschappij die niet meer bestaat. Het systeem van nieuwe kennis, herhaling, stampen en uit het hoofd repeteren is achterhaald. Het opslaan van triviale informatie in het geheugen outsourcen we naar Google. Niet leerlingen die Facebooken doen het slecht op school, school doet het slecht met kinderen die Facebooken. In een kenniseconomie zijn skills om snel aan die kennis te komen de toekomst, niet een bombardement van feiten. De feiten zijn verdwenen zodra het cijfer binnen is. Vaardigheden blijven. Kennis is voor docenten om direct paraat te hebben, leerlingen moeten vooral weten hoe ze er aan kunnen komen indien nodig. Wat belangrijk is, blijft toch wel hangen. Meer ontdekken en kunnen, minder stampen. TOPIC 2: ACHT NIEUWE SCHOOLVAKKEN (oorspronkelijke publicatie: 9 mei 2014) Weet u wat pas echt biek is? Kerngezond kwalitatief hoogstaand onderwijs waarbij kinderen worden opgeleid voor de moderne maatschappij. En niet voor een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. Onbeperkt geld naar onderwijs, zeggen we wel eens gekscherend bij de GeenStijl. Maar stiekem menen we dat gewoon. Op het Westland, Eindhoven en Rotterdam na hebben we niet zoveel export-, industrie- en transportpotentie, laten we dan in ieder geval onszelf als kenniseconomie serieus nemen en daar veel in investeren. Kortom, onderwijs. Maar dan wel onderwijs waar kids wat aan hebben. Tijd voor wat nieuwe verplichte vakken. GeenStijl schiet te hulp, want GeenStijl is liefde en wil de wereld graag mooier achterlaten dan dat zij haar aantrof. Hier zijn acht schoolvakken die verplicht zouden moeten ingevoerd vanaf groep 3 tot en met het eindexamen middelbare school -aangepast aan de diverse niveaus- om kinderen optimaal voor te bereiden op de moderne maatschappij. NEEM DEZE GENIALITEIT OVER EN MAAK ER BELEID VAN, JETJE BUSSEMAKER! Internetkunde Internet wordt traag maar gestaag steeds meer gebruikt op scholen. Het mag ook wel, in 2014. Maar internet wordt nog teveel gezien als slechts een hulpstuk, zoals een encyclopedie, een printer of die tafeltjes met kleurcodes. Fuck dat. Internet is een fenomeen. Iets wat bestudeerd moet worden en waar kids vertrouwd mee gemaakt worden. Net als verkeerslessen moeten onze juniortjes al van jongs af aan vertrouwd raken met wat hoaxen zijn, wat een trol is en doet en wat verstandige handelingen op social media zijn. Maak van internet een vak, met modules en laat leerlingen vooral nadenken over web-applicaties, de mogelijkheden van het internet en hoe ze het positief in kunnen zetten. Wetenschappologie Wetenschap heerst. Waarom is dat geen apart vak? Van wetenschapsgeschiedenis tot wetenschapsmethodiek. Hoe te wetenschappen, wanneer te wetenschappen en waarom te wetenschappen. Van groep 3 tot het eindexamen zijn dat heel wat uren nuttig besteed aan nadenken en leren over wetenschap en wetenschappers. Een soort ideale combi van natuurkunde, wiskunde, scheikunde en logisch verstand. Leer dat kroost wetenschap waarderen, benutten en toepassen. Nederland zal er zoveel beter van worden in de toekomst. Voer Eten ja. Wat moet je er mee? Er is zoveel (non)-informatie over ons vreten, dat het misschien tijd wordt om van ons dieet een apart schoolvak te maken. Van leren wat calorieën zijn tot en met waarom je niet alleen uit de frituur moet knagen. Geef de voors, geef de tegens en laat kinderen experimenteren met vreten. Jup, ouderwetse kooklessen, maar waarom leren kinderen wel de Duitse vervoegingen, maar niet hoe je een fucking brood moet bakken of groente kan telen in je achtertuin? Qua essentiële zaken. Taaldingessen Over Duitse vervoegingen gesproken, taal is nogal een belangrijk dingetje voor Nederland. Want een kenniseconomie is leuk, maar je hebt er geen reet aan als je er niet over kan babbelen in het buitenlandsië. Leer die kids de talen en dan niet alleen de talen die zestig jaar geleden enorm relevant waren. Duits, Engels, Frans, Nederland, meer en eerder. Maar ook Chinees, Arabisch en Spaans, verplicht vanaf de basisschool. Want die lui gaan echt niet onze taal leren, maar qua handel hebben we ze wel nodig. Logistiek Logistiek moet geen keuzevak zijn op het MBO, maar vanaf groep 3 een dagelijkse bezigheid. Omdat je er nogal nuttig skills van leert. Van het plannen, organiseren en uitvoeren van transport leer je namelijk nogal wat. De interessante puzzelopties waarmee je kids kunt uitdagen zijn eindeloos. Oplossend vermogen, altijd een handige vaardigheid. Ethiek Ja, ethiek ja. Een ouderwets klassiek Grieks vak. Over waarde en normen nadenken. En morele grenzen. Niet omdat school een soort bakfietsmoederiaans foeivingertje moet uitspreken over kinderen om ze een bekrompen moraal bij te brengen. Integendeel. Ethiek zou een vak moeten zijn waarbij kinderen vanaf klein nadenken en meedenken over grenzen, wetten en wat wel en niet kan. Zonder juist of onjuist. Laat ze het zelf maar uitvogelen. Schuif een paar dilemma's op niveau hun kant op. Leer ze debatteren en discussiëren. Leer ze stellingen innemen waar ze het niet mee eens zijn. Leer ze humor gebruiken om te spelen met ethiek en het belang van bijvoorbeeld cabaret, sofisten en jokers. En voila, tolerantie en ruimdenkendheid en zelfkritiek zijn aangeboren. Geldzaken Ooit les gehad in het afsluiten van een hypotheek? Hoe een salarisstrook werkt? Wat de fuck een pensioen is? Belastingen, iemand? Financiële producten? Sparen en beleggen? Nope. En dat zijn nogal essentiële zaken van het grote mensenleven. Waarom wordt daarin geen les gegeven op de basisschool? Of op de middelbare school. En een vak als 'economie' telt niet. Gewoon praktische lessen over dit soort zaken. Zodat je niet als volwassene ineens voor complexe zaken staat waar je geen reet van begrijpt en dus de banken en de belastingdienst en pensioenfondsen een monopolie over je geld krijgen. Programmerings Deze sowieso. Leer kinderen programmeren, allemaal. En leer ze gelijk hacken. Plus kennis over essentiële zaken als transparantie en zo. Zie ook het vak: internet. Programmeren is de toekomst. Digital engineering. Leer kinderen programmeren en je geeft ze een wereld aan mogelijkheden. Er zijn al educatieve programma's voor. Alsmede good old LEGO. Kwestie van didactiseren en moduleren. Dit zijn de vaardigheden die kinderen van nu nodig hebben. Als we als Nederland nog een beetje relevantie willen hebben de komende decennia, beginnen we nu met het invoeren van dit soort vakken. Geloof ons nou maar, GeenStijl heeft altijd gelijk.

Reaguursels

Inloggen

"Modules afschaffen" gevolgd door de eerste vak-suggestie "met modules"

Doh!

Martinspire | 19-11-14 | 16:54

Wij betalen ons blauw aan de belastingen waar de heren politici in Den Haag hun zakken mee vullen.
Nu willen ze dus dat wij, belastingbetalers, voor hun gaan nadenken omdat ze daar zelf geen kaas van hebben gegeten.
Het komt er dus op neer dat die " minister " , ook wel zakkenvuller genoemd, ruim 180.000 euries opstrijkt en wij zijn werk moeten doen.

Ik wil ook minister worden😜
Lekker zakkenvullen en de belastingbetaler het werk laten doen.

Ronnie L5042 | 18-11-14 | 18:38

"Onderwijs in handen van de Staat is by nature een totale gruwel!
De Libertariër | 18-11-14"
Daar sluit ik mij helemaal bij aan.

henkou | 18-11-14 | 17:48

LibertarianTeacher | 18-11-14 | 12:31

Is belangrijk. Je wilt tenslotte niet dat een klant bij de bank zijn hypotheek of pensioen ponzi gaat narekenen
#realisme

adminitor | 18-11-14 | 17:46

Ik verklaar dit onderwijsprogramma wetenschappologisch verantwoord, als docent Wetenschapsviappia.

dr Rechts | 18-11-14 | 13:53

@adminitor
De rekenmethodes op de meeste scholen gaan nog steeds uit van 'realistisch rekenen'. De doodsteek voor het Nederlandse rekenonderwijs.

Door de studenten van de PABO nu, zien we wat dat realistisch rekenen ons heeft gebracht. Generaties die geen staartdeling kunnen maken noch weten wat het verschil is tussen omtrek en oppervlakte.

LibertarianTeacher | 18-11-14 | 12:31

iets met 'de beste stuurlui'..

painfull1 | 18-11-14 | 11:55

McMarx | 18-11-14 | 09:25
Wat ook nog meespeelt is dat het brein van kinderen nog niet volgroeid is, en dat de effecten hiervan ook sekse afhankelijk zijn. Oa. wiskunde methoden zijn hierbij aangepast ter nivellering tussen jongens en meisjes, waarbij de methode meer op `stampen´ is ingericht.

In de VS schijnen ze trouwens in totaal een miljard te hebben uitgegeven aan onderzoek wat de meest effectieve methode voor leren is, om vervolgens niks met de resultaten te doen. #socialewerkplaats

Maar respect dat je mensen bent wezen helpen leren, de toekomst is voor hen die in staat zijn snel te leren, snel af te leren en te communiceren

adminitor | 18-11-14 | 11:49

@DeLibertariër
Eens.
We zetten in op kwantiteit terwijl kwaliteit centraal zou moeten staan. Een kind is een individu, educatie komt niet in hapklare brokken aan bij 25 leerlingen tegelijk. It takes a village, not the government, to raise a child.

LibertarianTeacher | 18-11-14 | 10:45

Gisteren zag ik de staatssecretaris bij DWDD zitten. Het was aan mij voorbij gegaan dat er een oproep was gedaan aan 'demense' om suggesties te geven voor beter onderwijs. Zoals hierboven ergens al opgemerkt: het is een teken van zwakte als je op deze manier om input van de bevolking vraagt.

En als je dan kijkt wat er wordt gesuggereerd: man, man, man...
Bijvoorbeeld kwam in DWDD een tweet langs die pleitte voor het opnemen van 'mindfullnes' in het curriculum. Dat soort gezweef hebben we juist al genoeg; we moeten terug naar de basis.

Waar het aan ontbreekt is een visie op de samenleving van morgen. Als waar is wat door sommigen wordt gesteld (dat over 15 jaar 50% van de huidige functies niet meer bestaat) dan kunnen we mensen niet meer opleiden voor een bepaald beroep of voor een bepaalde carriere, maar moeten we ze zo opleiden dat ze zich in de loop van hun carriere kunnen aanpassen en omscholen voor de nieuwe realiteit. Daar hoort ook bij dat er ook daadwerkelijk invullig wordt gegeven aan het principe van levenslang leren. En dat moet dan door de overheid, werkgevers, werknemers en zelfstandigen ook worden opgepakt en gefaciliteerd.

Wat in zijn algemeenheid (zowel bij politiek, bedrijfsleven en in de ganse maatschappij) ontbreekt is de stip op de horizon. Waar willen we naar toe? Waar staan we nu? En welke richting moeten we dan uit? Welke (zij-)wegen we dan moeten volgen om bij het einddoel te komen is secundair. Alleen wil men het vaak niet over die stip hebben (Rutte heeft dat vorig jaar zelf in de Elsevierlezing gezegd). Dat is te moeilijk, groot afbreukrisico, etc.

Dus ook in het geval van aanpassing onderwijs wordt weer de fout gemaakt direct te gaan praten over de preciese invulling, zonder te weten waar we naar toe gaan/willen. Jammer, want dat leidt uiteindelijk weer tot niets. Als er geen overeenstemming over het doel is, dan is de richting ook niet bekend.

Natu-San | 18-11-14 | 10:40

Het blijft toch opmerkelijk dat iedereen over de details wel e.e.a te zeggen heeft, maar de werkelijke hoofdlijnen compleet onbesproken blijft...De werkelijke hoofdvraag is hier namelijk of het überhaupt in de eerste plaats wel verstandig is om de opleiding/opvoeding van uw kinderen aan een overheid over te laten....
.
Er is een reden dat het onderwijs klote is en dat is exact dezelfde reden dat het onderwijs nooit beter zal worden ook. En deze reden is dat een overheid in het geheel geen intelligente, ontwikkelde en zelfredzame bevolking wil die in staat is tot kritisch denkwerk, maar een gehoorzame bevolking die net slim genoeg is om hier en daar op knopje te drukken of wat basaal rekenwerk te verrichten....Daarom is onderwijs primair ook gericht op het blind kunnen reproduceren van nutteloze informatie en vooral niet op het leggen van oorzakelijke verbanden.
.
En dat is dan ook de reden dat de Staat eist dat uw kind tussen haar 5e en 16e levensjaar verplicht het systeem doorloopt..Niet om de kinderen te leren denken, maar juist om het denken onmogelijk te maken.
.
" Hou jij ze dom, hou ik ze arm", sprak de landeigenaar tegen de leraar.
.
Een overheid behoort zich in het geheel niet met het opleiden van burgers te bemoeien! Wegens de enorme natuurlijke belangenverstrengelingen is dit levensgevaarlijk, zoals we in de dagelijkse praktijk kunnen zien. Het onderwijs kost ieder jaar weer meer en meer en iedere generatie wordt weer net een stukje dommer dan de vorige.
.
Volledig geprivatiseerd onderwijs heeft een compleet ander belang. Omdat men concurreert met andere private instellingen zal men er alles aan doen om de best mogelijke prestaties te leveren. Men is immers afhankelijk van uw vrijwillige betaling, in plaats van de zak geld die de Staat sowieso wel stort....
.
Onderwijs in handen van de Staat is by nature een totale gruwel!

De Libertariër | 18-11-14 | 10:27

In elk geval moeten we af van het idee dat het er niet om gaat wat je weet, maar dat je het kunt vinden. Immers: kennis toepassen kan alleen wanneer die kennis ook regelmatig gebruikt wordt en niet wanneer die even opgezocht moet worden. Daarnaast zou ik nationale trots willen bepleiten, zodat ons land niet verzuipt in Europa, en de cultuur niet nog verder veramerikaniseert en verislamiseerd (wat een combinatie). Verder: discipline.
En vooral: de lat een stuk hoger leggen voor HBO's en universiteiten. En dus op de HAVO en VWO's. EN dus op de lagere sgool. Speciaal onderwijs (voor zeer moeilijk lerende kinderen enzo) terug - zodat die overtollige ballast uit het basisonderwijs verdwijnt en de extra aandacht gegeven kan worden aan het daadwerkelijk opvijzelen van het niveau. En tot slot: de lat op de PABO - die nu hoogstens een VMBO4 opleiding is - heel erg veel hoger leggen, zodat er kwaliteit wordt geleverd en het beroep van leerkracht (wat gewoon onderwijzer moet heten) weer status krijgt.

Hommel | 18-11-14 | 09:33

@adminitor | 17-11-14 | 22:03
Mee eens. Leren te leren zou vak nummer 1 moeten zijn. Er ligt hiermee wel een probleempje. Effectief leren lijkt op het eerste gezicht meer tijd te kosten - op de korte termijn. Jongeren denken korte termijn.
Dik 5 jaar lang heb ik twee jongeren studiebegeleiding gegeven (10-16, 12-18). Sommige zaken krijg je er direct in (snellezen, een goede spreekbeurt geven, hoe een proefwerk goed te maken). Maar, veel belangrijke zaken beginnen ze nu pas echt toe te passen omdat ze er aan toe zijn. Het probleem zit 'm ook in het feit dat de methode op school in conflict staat met de effectieve methode.

McMarx | 18-11-14 | 09:25

bart de Vlaming | 17-11-14 | 22:58

Weer een matig begaafde ondernemer die zijn eigen falen op een ander afschuift. We zullen je niet missen Bartje.

Topperke | 18-11-14 | 09:18

Vergeet organisatieleer niet. Misschien dat dan een leerling VMBOVWO begrijpt wáárom er bazen en knechten moeten zijn en dat je daarom niet meteen manager kan worden nadat je van school komt.....

gamlakuk | 18-11-14 | 09:13

@Zeefert
Kun je een groot deel van de kerndoelen schrappen.
Linkse-kerk-geblaat is evengoed een religie :))

LibertarianTeacher | 18-11-14 | 08:30

Goed stuk. Voor een groot deel mee eens. Heb zelf als gastdocent op heel veel scholen rondgelopen. En wat een drama is het op het grootste gedeelte daarvan. Ongeinspireerde bagger. Gedesillusioneerde mensen, kutpubers die zich totaal tegen dat laffe zooitje afzetten (terecht) en vooral onder de maat presteren van iedereen. Sommige scholen doen het leuk maar de maatschappij zit inderdaad niet meer op een 9 tot 5 mentaliteit te wachten en daar is onze onderwijsfabriek op afgesteld.

deministerpresident | 18-11-14 | 08:11

Na scheiding tussen kerk en staat moet er ook een scheiding komen tussen kerk en onderwijs! Kleine kinderen verzieken met indoctrinaties van het geloof van hun ouders moet verboden worden. Als iemand wilt kiezen voor een of andere geloof dan moet de staat daar niet aan meewerken!

zeefert | 18-11-14 | 08:10

Onderwijsvernieuwing werd onderwijsvernieling. Ja, heel verrassend allemaal! De bestaande onderwijsvormen afschaffen en omvormen in grote nietszeggende megascholen, goed praktijkonderwijs (LTS e.d) wordt VMBO, bestaand rekenonderwijs was niet goed genoeg meer, nu kunnen ze helemaal niet meer rekenen enzo. En leren die kids nog wel iets?? O nee niet meer nodig, ze hebben Google ...

Nederland kennisland gaat nog eens heel groot worden! Het is alleen nog niet bekend wanneer.

Paardenlullenpoetser | 18-11-14 | 07:44

Onderwijsvernieuwing werd onderwijsvernieling. Ja, heel verrassend allemaal! De bestaande onderwijsvormen afschaffen en omvormen in grote nietszeggende megascholen, goed praktijkonderwijs (LTS e.d) wordt VMBO, bestaand rekenonderwijs was niet goed genoeg meer, nu kunnen ze helemaal niet meer rekenen enzo. En leren die kids nog wel iets?? O nee niet meer nodig, ze hebben Google ...

Nederland kennisland gaat nog eens heel groot worden! Het is alleen nog niet bekend wanneer.

Paardenlullenpoetser | 18-11-14 | 07:38

Onderwijsvernieuwing werd onderwijsvernieling. Ja, heel verrassend allemaal! De bestaande onderwijsvormen afschaffen en omvormen in grote nietszeggende megascholen, goed praktijkonderwijs (LTS e.d) wordt VMBO, bestaand rekenonderwijs was niet goed genoeg meer, nu kunnen ze helemaal niet meer rekenen enzo. En leren die kids nog wel iets?? O nee niet meer nodig, ze hebben Google ...

Nederland kennisland gaat nog eens heel groot worden! Het is alleen nog niet bekend wanneer.

Paardenlullenpoetser | 18-11-14 | 07:37

Het is ook een probleem dat er een hoop "creatieve opleidingen", waar men uiteindelijk niets mee kan, of slechts 1 op de 10 leerlingen werk in vind.

Beter verplicht je eerst een reguliere opleiding(administratief/techniek/zorg), voordat men aan een opleiding lichte muziek, trendwatching etc mag beginnen. Klapt men daar uit de school, heb je altijd nog een normaal diploma om op terug te vallen. Bovendien kun je die tweede opleiding versneld doen, omdat je alle algemene vakken al behaald hebt.

Ook kun je een pauze inlassen, dus eerst een jaar of twee/drie werken na het behalen van je algemene opleiding, en dan ervoor kiezen om alsnog een vervolg- of tweede opleiding te doen(desnoods als de arbeidsmarkt er slecht voorstaat).

Alles beter dan 30-minners met een uitkering.

Ploertendodert | 18-11-14 | 07:16

Ik mis TYPEN!
Geef onze koters gvd typ-les! Keyboardvaardigheid!
Qwertylogie!
Leren schrijven is zeker relevant.
Maar leren typen is ALLES!
Als ik op de basisschool had leren typen was ik ieder jaar nummer 1 geweest in alle reaguurdercharts.
Nu typ ik alles met twee wijsvingers...

wakkere_nederlander | 18-11-14 | 01:58

Wat dacht je van 'GRATIS ONDERWIJS'.
Doen ze in sommige scandinavische landen ook. Werkt prima.

gaffelbaard | 18-11-14 | 01:33

Steve Jobs - die toch diverse zaken al erg vroeg veel scherper zag dan de meute - heeft al jaren geleden de kern van het probleem goed onderkend.

Elke oplossing in het onderwijs begint met het terugdringen van de veel te grote invloed van de vakbonden die er alle belang bij hebben om het onderwijs structureel om zeep te helpen. In Nederland is dat helaas nog vele malen erger het geval dan in de USA. Zolang er geen ruimte komt voor echt goed onderwijzend personeel gaat het onderwijs alleen maar steeds sneller down the drain:

www.nysun.com/opinion/steve-jobs-has-g...

www.pcworld.com/article/129214/article...

9to5mac.com/2012/01/18/steve-jobs-what...

Outsider-Inside | 18-11-14 | 01:31

Tsja, mijn vader zei vroeger altijd: "Wat is een MAVO-leerling? Dat is een leerling die les krijgt van een MAVO-leraar..."

Met andere woorden: als je er niks voor zet, dan wordt 't ook niks.

Lagonda | 18-11-14 | 01:12

Op termijn dient het Ministerie van Onderwijs geheel overbodig gemaakt te worden. De docenten maken de dienst en letten zelf op hun kwaliteit. Als er al een minister is dan kan die hooguit met de pet in de hand beleefd belet vragen bij de beroepsgroep als we het niks vinden, dan is 't boem en ho.
- - -
Om te beginnen dient het Finse (vooral) en het Russische onderwijs systeem (met name het Sovjetsysteem) bestudeerd te worden en de goede zaken daarvan (en dat zijn er vele) dienen zo snel mogelijk ingevoerd te worden.
- - -
Gelukkig komen er binnen het onderwijs weer praktijkklassen op, want de ambachtsschool had nooit afgeschaft mogen worden. Een eeuwigheid geleden hadden ze op de Banketbakkersvakschool (Bij het Amstelstation in A'dam) twee prachtige praktijklokalen waar fantastische vakdocenten werkten. Tien jaar later of daaromtrent kwam ik met een leerling die wel het koksvak in wilde om daar eens een kijkje te nemen. Een van de praktijklokalen was een opslagruimte geworden. Aaargggh!! Maar ja, het was een school voor consumptieve technieken geworden. (Niet dat je je niet aan de tijd moet aanpassen, maar dat kan ook te veel zijn.) Hoe de situatie daar nu is weet ik niet. Lang geleden het vak vaarwel gezegd.
- - -
"Zinloze bijbaantjes.
Supermarkten zijn verslaafd aan de goedkope arbeid vanuit het jeugdminimumloon. Nederland is 1 van de weinige landen waar hele klassen hun eindexamen lopen te vergallen om tientallen uren te spiegelen."
Ja nie-kankeren-nie, hè! Dat is nu eenmaal een van de kleinere uitwassen van het kapitalisme, dat hier soms danig bewierookt wordt.
Salut! Evocatus

Evocatus | 18-11-14 | 00:49

"En als docenten dan hun stinkende best doen de kids wat bij te brengen dan hebben ze ook nog te maken met ouders die soms, onbedoeld maar toch, de boel lopen te frustreren"
Ouders en kinderen die onderhavig zijn aan de leerplicht dictatuur van de overheid raken soms ook wel eens gefrustreerd daarover. Zoals bij alles wat de overheid ons opdringt hebben we ook in het onderwijs niets in te brengen.

henkou | 18-11-14 | 00:41

Laten we - for starters - gewoon eens beginnen met AL het onderwijzend personeel (inclusief management) in het basisonderwijs verplicht de CITO-toets af te laten nemen en dan de volgende dag de 50% van het personeel dat niet minimaal 90% van de antwoorden goed weet te beantwoorden te ontslaan. Als je het Nederlandse onderwijs echt wilt verbeteren, dan moet je eerst dat zooitje gedemotiveerde deeltijdwerkende "ik heb ook rechten" FNV 50+ ereleden eruit werken. Daarmee begint elke oplossing. Elke andere oplossing is volstrekt zinloos en zonde van de energie.

Outsider-Inside | 18-11-14 | 00:36

@ForHolland. | 17-11-14 | 23:33
Soms moet je gewoon kiezen voor iests wat je NOG niet leuk vindt, omdat je er simpelweg geen kennis over hebt, ze kunnen beter eerder in school open dagen houden voor vervolgopleidingen (bv desnoods al in klas3 gymnasium voor je je pakket kiest, of klas2 HAVO en VMBO) zodat je meteen een beetje inzage in de praktijk krijgt. Wat je anders niet hebt. Laten ze daar eens een week fulltime per jaar aan besteden, ipv twee avonden een uurtje in een jaar nadat je je pakket al hebt..
Je weet namelijk niet altijd van te voren wat er mogelijk is,wat je aankunt, wat je bevalt en wat vol te houden is en wat nog doorontwikkelt zodat je eventueel niet je hele leven hetzelfde hoeft te doen.
Er is zoveel en ook zoveel nieuwe vakken, die opleidingen moeten zelf zorgen voor degenen die ze willen, ipv dat de school moet leveren. En maak de pakketten flexibel, toch het verkeerde, geen nood, cursus erbij en je hebt wat extra's zonder een jaar achterop te raken.

Dibe | 18-11-14 | 00:35

@muxje: "2) SLUITEN van het ministerie van onderwijs voor 4 jaar, behalve de onderwijsinspectie, salarisafdeling en examencommissie"
Waar hebben wij een ministerie van onderwijs voor nodig? Waar hebben wij een onderwijs inspectie voor nodig? Ook een salaris afdeling en examencommissie hebben wij niet nodig. Allemaal bureaucratische overheidskanker. Het enige wat voor onderwijs nodig is zijn leraren. De raad van ouders die de school beheert en het schoolgeld van de ouders int kan ook het salaris betalen van de leraren. Daar hoeft totaal geen geld verslindende overheid aan te pas te komen.

henkou | 18-11-14 | 00:33

Lekker makkelijk Quid... "het is allemaal de schuld van het onderwijs". Ik werk zelf in het onderwijs en het valt me dagelijks weer op met hoe weinig bagage bepaalde kids überhaupt al binnenkomen. En als docenten dan hun stinkende best doen de kids wat bij te brengen dan hebben ze ook nog te maken met ouders die soms, onbedoeld maar toch, de boel lopen te frustreren. Soms heb je kinderen waar 4 jaar lang keihard aan getrokken wordt, waar docenten met veel betrokkenheid proberen wat info in de harses te stampen, maar die bij hun VMBO examen nog niet eens weten wat de hoofdstad van België is. En dat ligt dan aan het onderwijs? Nee dat ligt aan het volledig ontbreken van motivatie en ouders die hun kroost geen schop onder de reet te geven. Wanneer gaan we het eens hebben over kids en ouders die te makkelijk de verantwoordelijkheid op moedertje staat, de school, de crèche, de gemeente of weet ik veel wie afschuiven? Ga lekker leren met je luie reet in plaats van het onderwijs bashen!

Grote stamper | 18-11-14 | 00:32

Leer ze gewoon programmeren (is ook een taal, wereldtaal en eentje die blijft) ipv Grieks, Latijn en Frans. En desnoods Chinees of Japans.

Dibe | 18-11-14 | 00:27

Leuke ideeën allemaal, maar om dit in te voeren moet je ofwel een aantal vakken schrappen, ofwel een 60-urige schoolweek invoeren.

Natuurlijk is er wel het een en ander wat geschrapt kan worden, zoals cultuur- en literatuurvakken en andere alfa/gamma cursussen waar kinderen voornamelijk leren om te denken als een grachtengordeldier.

De belangrijkste toevoeging, wat mij betreft, zou een vak "logica" of "retorica" zijn. Waar kinderen bullshit leren onderscheiden van steekhoudende argumenten, leren om te twijfelen aan hun eigen overtuigingen en leren om hun eigen meningen te formuleren onafhankelijk van ouders, docenten, leeftijdsgenoten, idolen of media.

Leer ze te onderscheiden wanneer iemand een autoriteitsargument gebruikt of haar tegengestelde, de ad hominem.
Leer ze wat stropoppen, valse analogieën en cirkelredenaties zijn, en hoe je kunt voorkomen die fout zelf te maken.
Leer ze hoe de bewijslast werkt van een hypothese, positief vs negatief bewijs.
Basale statistiek: wat is een steekproef, en hoe groot moet die zijn voor je kunt extrapoleren.
Confirmation bias herkennen. Het verschil tussen correlatie en causatie.
Red herrings & moving goalposts, uit de trukendoos van onze politici. Enzovoort.

De moderne maatschappij hangt van list en bedrog aan elkaar op vrijwel elk gebied, of het nou om politiek, media, cultuur, religie, moraliteit of zelfs het onderwijs en de wetenschap zelf gaat. Als jongeren bovenstaande technieken onder de knie zouden krijgen zou linkse onzinwetenschap zoals in Nijmegen en Tilburg wordt bedreven ten dode opgeschreven zijn, omdat iedereen er doorheen zou kunnen prikken.

Russells Teapot | 18-11-14 | 00:19

@ForHolland
Manmanman...
Kunnen uw leerlingen alstublieft jouw hersenen opblazen, kakkerlak?

bart de Vlaming | 18-11-14 | 00:03

Afschaffen die schoolplicht. Want het is niet eens léérplicht te noemen.
Laat mij lesgeven aan leerlingen die wíllen leren!!! Als het geen verplichting meer is, bereik je een stuk meer en geef je het onderwijs een stuk status terug.

Bakkers en slagers moeten er ook zijn, en het maakt mij geen donder uit of zij wel/geen drie talen spreken.
We dwingen kinderen scholing te doorlopen maar zij ontberen educatie. Kinderen die van nature high achievers zijn, dwingen we genoegen te nemen met een zesjescultuur. Laat de ouders eens de kar trekken, laat ze er niet buiten maar trek ze je lokaal in als het moet.

Ik ben niet de quick fix voor de verrotte samenleving, aan het handje van papa overheid.

LibertarianTeacher | 18-11-14 | 00:00

@ForHolland. | 17-11-14 | 23:33
Wens je veel succes, je komt niet echt sterk uit de hoek, wees blij dat je niet in de grote mensen wereld je centen moet verdienen.

Uw Verzekeringsadvis | 17-11-14 | 23:52

Het zou nou eens niet verkeerd zijn als onze overheid begreep dat het niet heel zinnig is om emmers vol muntjes te stoppen in het onderwijzen van kinderen die eigenlijk te laag begaafd zijn om te leren. Van onze handen moeten we het niet hebben, daar hebben we Polen voor, die hun werk inmiddels al uitbesteden aan Indiërs die op hun beurt Ethiopiërs hebben ingeschakeld. Als we een kenniseconomie ambiëren zullen we gewoon moeten zorgen dat zij die de potentie hebben om veel van die kennis op te nemen en er iets mee te doen gestimuleerd worden tot het ze de neus weer uitkomt. Weg met de rugzakjes.

sjaakdaak | 17-11-14 | 23:46

Faphorst:23:35: Kweet je reactie op waarde in te schatten,nog even doorgaan, en dan in het glaasje. Faphorst zei je??

Archy Bunker | 17-11-14 | 23:44

Trouwens, wel fijn dat de minister deze kans geeft aan de toekomstige studenten. Kunnen ze ook der eigen studieschuld gaan bepalen. Die luxe hadden wij allemaal niet in mijn tijd :(

ovikanovi | 17-11-14 | 23:44

@Feynman 22:34: Ik zou nog wat verder gaan (ik roep het al jaren):
1) Een moratorium op grootschalige onderwijsvernieuwing van 8 jaar. Scholen krijgen binnen bestaande kaders het mandaat om zelf te vernieuwen.
2) SLUITEN van het ministerie van onderwijs voor 4 jaar, behalve de onderwijsinspectie, salarisafdeling en examencommissie.
3) Leerlingen gaan hun leraren weer bij hun achternaam aanspreken.

Muxje | 17-11-14 | 23:41

Archy Bunker | 17-11-14 | 23:29
Overslaan heb ik ook gedaan maar jij vindt Sjors W een "punten en komma" neukert en daar reageer ik op.
Het gaat hem niet om punten en komma's maar om werd met "dt" en dat zes keer.
Dat brengt je reactie niet op erg hoog niveau.
Mijn excuus dat ik het zeg.

Faphorst | 17-11-14 | 23:35

Zelf ben ik docent op het vmbo in de vakken Biologie en Natuur-scheikunde. Van topic 1 ben ik het dan ook eens met punt 1 t/m 10 op punt 3 na (en misschien 4). Puur alleen omdat ik denk dat daar wel degelijk iets goeds uit kan voortkomen.

Zelf vind ik het systeem ook verrot. Ik heb nog het geluk op een erg progressieve school te werken waar praktijkleren en nuttige doelen erg worden gewaardeerd. Waar je de kans krijgt als docent je te ontwikkelen en ook de vrijheid hebt om je lesstof op je eigen manier in te vullen om zo tot het beste resultaat te komen. Maar er zijn een aantal dingen waar je altijd aan vast blijft zitten, namelijk cijfers, de inspectie en bepaalde regels van diezelfde inspectie. Verschrikkelijk vind ik dat.

Net als het feit dat ik denk dat we de kinderen vaak teveel tegelijkertijd willen aanleren. Laat ze gewoon eerder kiezen wat ze willen. Leren uit interesse werkt nog altijd het beste. De leerlingen in mijn les komen echt niet daar zitten omdat ze mijn vak zo leuk vinden, maar omdat het moet. De truc is dan om het juist interessant te maken, dus inderdaad dat ik mijn lokaal half opblaas, mijn armhaar er weer eens afgeschroeid is of de leerlingen de kans krijgen om een hart te ontleden. En als er dan een leerling vraagt of een hart kan stuiteren, dan moet je als docent gewoon zeggen dat hij het maar even uit moet proberen. Want tenslotte leer je nog altijd het beste door iets zelf te doen en niet een ander 30 minuten lang erover te horen praten...

ForHolland. | 17-11-14 | 23:33

Faphorst:23:22: Als het niet te lezen is,zou ik het gewoon overslaan!! Op GS mag heel veel,zolang je niet overdrijft.

Archy Bunker | 17-11-14 | 23:29

Kan er ook gelijk een uniforme methode komen om een zin te ontleden? Ik kan me geen grotere tijdsverspilling heugen dan jaar in jaar uit iedere keer weer wat anders om het onderwerp kliederen.

dugo | 17-11-14 | 23:27

@Archy Bunker | 17-11-14 | 23:11
Nou Archy, "werd" met "dt" schrijven en dan een stuk of zes keer vind ik taalkundig nu ook niet erg geweldig.
Dat is meer dan komma of punten neuken.

Faphorst | 17-11-14 | 23:22

Met onderwijs is het precies gegaan zoals met de gezondheidszorg. Toen de staat het over ging nemen van de kerken en het bedrijfsleven werd het een bende en de kosten liepen volledig uit de hand. Gewoon omdat alles wat de overheid doet een politieke speelbal en baantjes paradijs voor geflipte politicus wordt. De enige oplossing is: haal het onderwijs bij de fucking overheid weg. Je zult zien dat de kosten imploderen terwijl de kwaliteit omhoog schiet.

henkou | 17-11-14 | 23:21

Sport

Ruben Koene | 17-11-14 | 23:15

@carramba | 17-11-14 | 23:09
Dank u wel, meen het echt dat mannetje spoort echt niet, inhoudslozer kan niet, ben me echt dood geschrokken.

Uw Verzekeringsadvis | 17-11-14 | 23:11

Onderwijs in NL stelt niks voor. En wat leren mensen nu nog? Zelfstandig nadenken in ieder geval niet? Op RTL nieuws was er een jongen die naast de minister stond en zei, mensen hoeven steeds minder te onthouden. Echt?? te debiel gewoon!!!Daarom ook al die S.M.A.R.T apparaten, want we zijn te dom. Het IQ wordt ook welk jaar door de VN omlaag!! gesteld.

George Carlin zegt het hier in dit filmpje perfect
The Reason Education Sucks
www.youtube.com/watch?v=ILQepXUhJ98

Mss het Trivium invoeren
www.triviumeducation.com/?

Dit is ook wel een interessant filmpje
Finland's Revolutionary Education System (voor wat het waard is)
www.youtube.com/watch?v=qlOfZL_J5fo

ovikanovi | 17-11-14 | 23:11

Sjors W :22:45: Zitten we hier echt op te wachten, een "komma, en puntenneukert" oftewel een taal fetisjist. Verdien je daar de kost mee??

Archy Bunker | 17-11-14 | 23:11

Hoe komt het dar er tegen woordig zoveel veranderd ???
Dat komt iedere minister van onderwijs, maakt er zijn hobby van om het onderwijs te veranderen,
en de leraren danken alleen maar aan hoe verdien ik het meeste met zoveel mogelijke vakantie en weinig uren ,zaten met 45 kinderen in de klas en toen was het onderwijs heel goed.

gerrit5042 | 17-11-14 | 23:09

@Uw Verzekeringsadvis | 17-11-14 | 23:03
Yep, het is zo simpel. Hoe kun je nu iemand die bestuurskunde heeft gestudeerd staatssecretaris van Onderwijs maken? Daar gaat het dus al fout.

carramba | 17-11-14 | 23:09

Ach zolang als gratis arbeid goedkoper is (vanuit de bijstand en/of een overschot aan Polen) dan de zaak door engineers te laten automatiseren heeft onderwijs geen zin.

Laten we dat geld ook maar aan Afrika, Brussel en de klimaathoax geven.

ProAsfalt | 17-11-14 | 23:05

Als iedereen goed onderwijs heeft gehad, dan hadden we ook niet zo'n waardeloze en domme Kabinet gehad! En had ook iedereen kunnen weten dat Islam een verderfelijke, misdadige cult of sekte is!

MRF2739 | 17-11-14 | 23:05

Wat een toeval, zat net naar de herhaling van de DWWD te kijken, was gefascineerd door zijne excellentie de staatsecretaris Dekker.
Met steeds meer openvallende bek naar die gozer gekeken, zo veel incompetentie verenigt in 1 persoon, heel bijzonder.

Uw Verzekeringsadvis | 17-11-14 | 23:03

FW Ta-183 Huckebein | 17-11-14 | 22:47
Heel goed gezien. Nog wat puntjes:
3) Wiki's zijn voor 'hoogopgeleiden', *kuch*,
4) Boeken (al dan niet elektronisch) zijn voor geleerden.

Boer Kini | 17-11-14 | 22:59

Sjors W:17:11:14 22:45: De nick met IE, was reeds vergeven, vandaar de nick met Y, snuggere.Heb trouwens alle afleveringen gezien, heb er veel van geleerd.

Archy Bunker | 17-11-14 | 22:58

@ Feynman
Ik woon en werk nu 12 jaar in NL; ik ben BEL.
Jullie onderwijssysteem is waarschijnlijk het kustste van Europa. Dat heeft niet alleen met het onderwijssysteem te maken maar ook met jullie poldermaatschappij, die helemaal gedegenereerd is, en kwijlend wacht tot een tiran of dictator de macht overneemt en eindelijk een koers bepaalt. Maar het is al te laat, want Europa.
Als ik zou weigeren de debiele rainbow horse 20-30 jarigen aan te nemen, heb ik geen personeel.
Als ik zou weigeren de debiele rode loper 30-40 jarigen aan te nemen, heb ik geen personeel.
Als ik zou weigeren de lucky bastards rupsjes nooit genoeg 40-50 jarigen aan te nemen, heb ik geen personeel.
Alleen de 50+, die lui herinneren zich nog wat het is om zonder comfort te moeten leven en je de ballen uit de broek te lopen voor een lullig baantje (wat ze dan ook nog steeds doen!!! haha repscet).

Ik ben hier overigens over max een half jaar weer weg. strontland 00000
groeten en ballen.
B

bart de Vlaming | 17-11-14 | 22:58

Goed idee, maar het vak ethiek ga je er nooit doorheen krijgen. Nadenken is veel te kwetsend voor bepaalde groepen. En voor normen en waarden kijk je naar het thuisland.

Sadomassochristus | 17-11-14 | 22:57

2 fundamentele denkfouten:

1) Nederlands. Veel kinderen spreken amper Nederlands dus wat heeft Nederlandstalig onderwijs dan nog voor zin?
2) in een kenniseconomie is kennis macht, dus niet hoe die kennis op te zoeken. Dat opzoeken doe je nl. pas als je weet waar je het over hebt. Aan Google heb je pas wat als je kennis hebt van zaken.

FW Ta-183 Huckebein | 17-11-14 | 22:47

@ Archy Bunker | 17-11-14 | 22:37

Vind je het erg dat ik een bloemlezing 'vroeger was alles beter' door iemand die zo consequent d/t-fouten maakt niet serieus neem?

Nederlandse universiteiten doen het trouwens nog steeds redelijk goed. Bloemschikken doen ze volgens mij alleen op het vmbo. En Archy in Archie Bunker schrijf je met ie.

Sjors W. | 17-11-14 | 22:45

Zat op de middelbare school van 1986-1992. In hindsight prima om talen te leren. Rekenen op lagere school wel handig. Exacte vakken waren wel aardig, maar nodig?
Nut van economie/geschiedenis/aardrijkskunde nooit ingezien.
Praktische lessen over wat bijvoorbeeld wat een hypotheek is, had denk ik wel gescheeld.

Levens/-werkervaring komt vanzelf en vooral daarna. "Gelukkig" vrij snel aan de slag gegaan.

Had misschien gescheeld als de harde levenslessen toen al gegeven waren; uiteindelijk gaat het nergens over, maar over je handhaven in het hier en nu en je wellicht voortplanten. Niemand weet hoe het echt zit, met hard werken bereik je niet altijd alles en waar leidt het eigenlijk toe? Je bouwt niet iets op, het is allemaal een illusie. Vaak zijn de domme klootzakken de baas, in plaats van intelligente mensen die het beste met anderen voor hebben. Politiek, rechtspraak etc. zijn minder betrouwbare pijlers dan je zou denken. Overal zitten rotte peren.

Waren misschien ook andere tijden, van technologische ontwikkelingen en de gedachte dat we als mensheid steeds beter werden (whatever that may be).

Weet niet of ik cynisch ben, maar de werkelijkheid zie je wel steeds meer onder ogen.

Djengo123 | 17-11-14 | 22:41

Onderwijs is al decennia in handen van de broodidealisten van de PvdA en D66. Heel progressieve mensen dus.
Sinds de ULO, HBS en het Gymnasium HELEMAAL anders moesten worden zitten we in NL met de gebakken peren.
Allemaal sosjale akademieidioten die het voor het zeggen hebben.
Ik zeg: flikker die lui eruit en je bespaart miljarden en de opleidingen kunnen met dat geld weer toppe gemaakt worden.

ecologiste | 17-11-14 | 22:40

@ ristretto | 17-11-14 | 22:24

Het principe van wat je zegt is prima, maar in de praktijk krijg je dan het schroot van de universiteiten - die ook een jasje uitgedaan hebben - dat bovendien gezegend is met de gedachte dat ze eigenlijk te goed zijn voor de baan die ze hebben & een salaris verwachten dat we als samenleving niet willen en wellicht niet kunnen betalen. (Afschaffen van studiefinanciering helpt ook niet als je het principe van academici op de basisschool aanhangt, zoals Bussemaker en Dekker doen)

Een jeugdvriend van mij is na zijn atheneum pabo gaan doen en op de basisschool waar we elkaar van kennen gaan werken. We hebben hem meer dan eens voor gek verklaard. Maar het is een goede school, en wat ik er van hoor zijn ze hartstikke blij met hem.

Waarom is dat relevant? Buiten dat ik denk dat hij ook de universiteit makkelijk gered had, denk ik dat wil en passie belangrijker zijn dan hbo/uni. Een hbo hoort voldoende te zijn om kinderen van acht breuken te leren. Mits hbo echt hbo is. En volgens mij is dat laatste het probleem. Ter verheffing van het (achtergebleven deel?) van het volk moest iedere mbo'er naar het hbo, en omdat het maakbaarheidsprincipe wel heel hard werd doorgeprikt is het niveau gezakt. Hetzelfde geldt een beetje voor de universiteit.

Sjors W. | 17-11-14 | 22:40

Man man man, dat moeten en dat communistische is juist het probleem.
De overheid is het probleem, niet de oplossing.

mygfisbrazilian | 17-11-14 | 22:39

Tot 1968 werdt er nog voortvarend opgeleid, we hoorden tot de 10 beste schoolsystemen ter wereld.Onze universteiten waren zeer geroemd, er werdt kwaliteit afgeleverd.Toen moest ineens alles anders, vakmanschap werdt niet meer gewaardeerd, nee we gingen macrameeen, koken voor klunzen, en bloemschikken, en kunstzinnige expressie.Het ging bergafwaarts met nederland.De mammotwet werdt ingevoerd in nederland in 1968.Wat er daarna van school en uni. kwam was onder de maat.Het werdt als maar erger, je vindt ze nu terug op posten in de maatschappij als managers, directeuren ngo,en als talent in de tweede kamer.Of als "specialist" in een ziekenhuis, of tandarts.Het systeem dat toen werkte, werdt in rap tempo afgebroken,en de sloop gaat nog immer door,geef ze een kaart van europa,en ze kunnen nog niet aanwijzen waar ze op vakantie zijn.

Archy Bunker | 17-11-14 | 22:37

Paar maanden geleden las ik in de Telegraaf dat ongeveer 85% van de leerkrachten vrouw zijn.
Als het onderwijs dan zo slecht is, zou het dan niet verstandig zijn om die wijven uit het onderwijs te schoppen?
De kinderen die van school komen kunnen niet lezen, niet schrijven en niet rekenen.
Wat hun wordt geleerd is het goede antwoord maar niet waarom het antwoord goed is.
Het is al jaren diep triest en nog steeds wordt er niets aan gedaan.

Faphorst | 17-11-14 | 22:35

Verbod op ALLE schooltypes met een link naar religie, dwz ook christelijk. Verplicht een vak "religie" met onderwijs over christendom, boeddhisme, islam, scientology en die van de zon-aanbidders, etc. Scholen kwartiertje eerder uit. In de middag vrijheid blijheid om religieus te hobbyen. Op eigen kosten uiteraard.

Bungabunga | 17-11-14 | 22:34

Dat het vak geldzaken nodig is voor een loonslaaf om een salarisstrook te snappen betekend alleen maar dat we een debiel verloningssysteem hebben. Netto loon + belasting + pensioen = bruto. Het kan in 1 regel ipv 1 A4. Zelfde met hypotheken, we hadden hele boekwerken, nu door de bezuinigingen op de hypotheekrenteaftrek zijn het er nog maar twee.

Een dingetje mis ik nog wel. Kinderen krijgen geen rust meer. Worden niet tijdig naar de bedstede gedirigeerd en besteden 24/7 aan nieuwe impulsen vanuit TV, laptop en telefoon. Tegen de tijd dat school in beeld komt, zit het brein al vol.

Tweede, super debiele, is het gebrek aan ontbijten. Beetje jammer dat er miljarden aan onderwijs worden besteed aan kinderen die niet kunnen opletten omdat er geen bloedsuiker in het systeem zit. Dit is gewoon criminele verwaarlozing en sabotage van de ouders.

Derde en laatste is het gebrek aan structuur. Leerlingen luisteren niet meer naar ouders, docenten, politie of iedere andere vorm van autoriteit. Heel vreemd dat ze later ook niet naar klanten of werkgevers luisteren.

Zinloze bijbaantjes.
Supermarkten zijn verslaafd aan de goedkope arbeid vanuit het jeugdminimumloon. Nederland is 1 van de weinige landen waar hele klassen hun eindexamen lopen te vergallen om tientallen uren te spiegelen.

Zinloze verslaglegging.
Deels omdat docenten inderdaad worden afgebeuld op zinloze documentatie tijdens de studie, die naadloos overgaat in zinloze documentatie aan de onderwijsinspectie. Het is ook naar ouders een cultuur van docenten en directies die zichzelf indekken in plaats van doceren.

Ik daag iedere ouder met klachten over het onderwijs uit, een week achterin de klas te gaan zitten. Dan zie je docenten continu bezig zijn met het manipuleren van de groep om net voldoende gezag te hebben om ook zelf te mogen praten. Die debiele situatie is veroorzaakt door het aanzien van docenten in het riool te plaatsen. Dan zien ouder ook gelijk dat ze een terroristje op de wereld hebben gezet en niet alleen een prinsesje of koninkje op de wereld hebben gezet.

Leerplicht hoef je trouwens helemaal niet af te schaffen om de oude LTS weer te openen. Goede opleidingen waar oude rotten in het vak de tijd namen om echte vakmensen op te leiden. Gildes is de oude term. Daarnaast plekken bij zelfstandige werklui die een leerling op sleeptouw willen nemen. Om het vak 1 op 1 te leren voor mensen die niets in een groepssituatie te zoeken hebben. Ik pleit hier voor twee onderwijsvormen die een bewezen staat van dienst hebben van enkele millennia, afgeschaft door onwetende bureaucraten.

Als laatste, en dat had misschien als eerste gemoeten, halveren van het ministerie van onderwijs. De continue stroom van veranderingen zijn niet meer bij te houden door scholen en docenten, die stroom lost niets op, ook niet na deze consultatie. Het enige nut van deze stroom veranderingen is de poging van het ministerie om haar eigen nut aan te tonen.

Dat er nu weer gevraagd wordt naar de bekende weg is een forse belediging voor alle opbouwende kritiek die in het verleden gegeven is. Is ook een forse belediging voor alle inspanning de hernieuwde tweede fase in te voeren, die nog geeneens geëvalueerd is. Geeft ook aan dat al het beleidsonderzoek nog steeds geen effect sorteert.

Onderwijs wordt beter door ervaren docenten, niet door opgelegde kapitaalvernietiging.

Feynman | 17-11-14 | 22:34

Scheepskameel | 17-11-14 | 22:21

Tsja, is frappant dat heel veel studenten pas tijdens de stage te maken krijgen met de werkvloer. En voor iets wat je minstens vier jaar gaat doen is het percentage studenten dat voor de aanvang van een studie uit eigen initiatief contact opneemt met het soort bedrijf waar ze later willen komen te werken om eens te informeren naar baankansen of eens te kijken wat het werk eigenlijk is verbazingwekkend laag.

adminitor | 17-11-14 | 22:29

Ow, en goede game-based learning. Staat helaas nog in de kinderschoenen. Vind een goede manier om Duitse naamvallen of de cosinusregel te combineren met World of Warcraft, en je levert een generátie aan nobelprijswinnaars af.

Lagonda | 17-11-14 | 22:28

Ja joh, gooi de boel maar weer om. Dat is pas goed voor kinderen. Aanpassen aan de nieuwe waan de dag.

J. Jarig | 17-11-14 | 22:28

Ja joh, gooi de boel maar weer om. Dat is pas goed voor kinderen. Aanpassen aan de nieuwe waan de dag.

J. Jarig | 17-11-14 | 22:28

Ik zat zelf meer te denken aan iets met water, daar staan we wereldwijd bekend om.
Dijken, dammen, het bergen van schepen.
Je zou iedere zandbak in Nederland moeten ombouwen tot mini-delta waar de jeugd spelenderwijs meekrijgt hoe je water in bedwang houd.
Daarnaast zet je in op PR, en dan niet in de vorm van "wat een ongelooflijk goed land zijn wij"
Maar meer op de manier van: we moeten een onderzeeboot bergen voor de Russen, maar dan verven we dat ding eerst rood-wit-blauw voordat we hem de haven in slepen.

BigusDickus | 17-11-14 | 22:26

@Scheepskameel | 17-11-14 | 22:21
Ik vind het nogal, schokkend dat scholen er bewust voor kiezen fopstudies op te nemen binnen hun onderwijsaanbod, als lokkertje. Natuurlijk ben je er zelf bij als student, maar moet dit kunnen?

carramba | 17-11-14 | 22:26

Sowieso eens met 't laatste punt. Mensen die nooit een computer hebben leren programmeren, kunnen niet nadenken.

Lagonda | 17-11-14 | 22:24

Het nadeel van onderwijs is dat het zelden relevant is en eerder opleidt voor gisteren dan vandaag laat staan voor morgen. Veel eerder kunnen werken. Niks leerplicht uitbreiden. Leerrecht invoeren. Oh ja, alle leerkrachten moeten universitair geschoold worden of zijn. Ook voor de basisschool. Dan krijg je onderwijzers en onderwijs met niveau. Geen inspectie meer.

ristretto | 17-11-14 | 22:24

Onderwijs zou door de overheid moeten worden gereguleerd. Nu kan iedereen maar wat roepen onder het mom van educatie.

Igor Putkin | 17-11-14 | 22:22

@carramba | 17-11-14 | 22:15

Gelul, kwaliteit van de studie bepaal je zelf. Er is goed en relatief betaalbaar onderwijs, en fopstudies kies je zelf.

Waar we van af moeten is het communisme 2.0 in het onderwijs met slecht presterende leraren, overschot aan vrouwelijke docenten en deeltijdwerkers, geen belonings of beoordelingssystemathiek, het eeuwige dreiging van langdurige ziekmelding van zwakke leraren en de letterlijke onmogelijkheid van scholen om docenten te ontslaan.

Scheepskameel | 17-11-14 | 22:21

--sql error-- | 17-11-14 | 22:14

Deze in de auto aan het luisteren:
www.mynotetakingnerd.com/blog/mynoteta...

Maar dan wel een paar jaar te laat. Onderwijs is hel als je wel gemotiveerd bent maar met ongeschikt gereedschap wordt opgezadeld: “If the student didn’t learn, the teacher didn’t teach”

adminitor | 17-11-14 | 22:18

Onderwijs is meer dan 40 jaar het speeltje van de PvdA geweest en die hebben in die tijd het onderwijs vakkundig gesloopt. Onder andere door de eisen steeds verder naar beneden te stellen aan het steeds dalende gemiddelde van de leerlingen want iedereen moest mee kunnen komen. En andere utopieën om een maakbare samenleving te creëren.

Osdorpertje | 17-11-14 | 22:16

@Scheepskameel | 17-11-14 | 22:08
Een ander beloningsbeleid voor scholen en uni's, ja. geen beloningssystemen die sturen op kwantiteit maar op kwaliteit. Biedt studenten gewoon goed en betaalbaar onderwijs aan, geen fopstudies zonder perspectief, geen verkapte leningen van de DUO mafia, die resulteren in een 10 - 0 achterstand, voordat je ook nog maar een euro hebt kunnen verdienen.

carramba | 17-11-14 | 22:15

Terug naar de LTS, Huishoudschool en ander vakonderwijs!!

brutus68 | 17-11-14 | 22:15

adminitor | 17-11-14 | 22:03
geheel mee eens; leren wat effectieve leermethodes zijn, hoe je beter info kunt opnemen, etc..
Toen ik daar achter kwam (na veel research) was m'n schoolperiode al ongeveer voorbij..

--sql error-- | 17-11-14 | 22:14

Ze moeten in het onderwijs eerst maar eens de lumpsum regeling afschaffen. Hierdoor is het niet transparant waar schoolbesturen het belastinggeld aan spenderen. En al dat gelul over nieuwe vakken, bullshit. Zo krijg je alleenmaar dezelfde oude wijn in nieuwe zakken. Daar kun je vergif op innemen. Dus: eerst de regie over de organisatie en financiering terug bij de eerstverantwoordelijke instantie: de centrale overheid. De maffiose bestuurlijke tussenlagen moeten worden uitgeroeid. De politiek is alleenmaar geïnteresseerd in de nieuwe etalages, maar negeert de maffia die al jaren de winkeliers uitperst als vers fruit.

Van Duyvenbode | 17-11-14 | 22:14

...alsjeblieft niet alleen zure onderwijzers in de reacties dankuwelalstublieft.

titwawki | 17-11-14 | 22:13

George Carlin zei het al: "They don't want people who are smart enough to sit around the kitchen table and figure out how badly they're getting FUCKED by system that threw them overboard 30 fuckin' years ago. They don't want that. You know what they want? They want OBEDIENT WORKERS. OBEDIENT WORKERS. People who are just smart enough to run the machines and do the paperwork, and just dumb enough to passably accept all these increasingly shittier jobs with the lower pay, the longer hours, the reduced benefits, the end of overtime, and the vanishing pension that disappears the minute you go to collect it."

www.youtube.com/watch?v=rsL6mKxtOlQ

Dat, in a nutshell, vat het onderwijssysteem samen.

Xirdalan | 17-11-14 | 22:12

Of schaf gewoon leerplicht af, of thuisonderwijsregels versoepelen. Tokkies hou je toch, maak je maar geen zorgen.

don patatos jr. | 17-11-14 | 22:10

En muziek TERUG op basis en middelbaar, aangezien dat als enige iets de wereld alle delen van de hersenen stimuleert en verbindt , dat is onderzocht zoek het maar op, en omdat het onze menselijke plicht is. En de kinderen MINDER uren naar school en meer buiten laten spelen. Gevangenis is het.

don patatos jr. | 17-11-14 | 22:09

Mis nog een punt. Niet constant achter nieuwe modes aan lopen

Islamofiel | 17-11-14 | 22:08

Zo werkt de politiek...
Eerst het onderwijsstelsel volledig om zeep helpen door LBO, MAVO, HAVO af te schaffen en leerfabrieken uit de grond te stampen, om er dan jaren later achter te komen dat het niet werkt.
En nu gaat men de bal bij de burger neerleggen.
Man, man wat een kneuzen zijn het toch.

Ommezwaai | 17-11-14 | 22:08

Gewoon eens verschil maken in beloningsbeleid. Heel simpel, maar elke lamzak in het onderwijs krijgt exact hetzelfde als die goedpresterende enthousiaste collega.

Scheepskameel | 17-11-14 | 22:08

Misschien ook eens leren leren? Je spendeert je complete jeugd in de schoolbanken met als doel "leren", maar hoe je zo effectief mogelijk informatie je eigen maakt hoor je heel misschien met een beetje mazzel op de universiteit.

Kansloos, tenzij het eigenlijke doel van onderwijs is leren je bek te houden en te doen wat je gevraagd wordt, hoe achterlijk ook. In dat geval hebben we top onderwijs

adminitor | 17-11-14 | 22:03

REAGEER OOK