Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Crowdfund. Geef gul voor docu over Zwarte Piet

Landgenoten. Tijd om bruin te trekken. Filmmaker Arnold-Jan Scheer heeft geld nodig voor zijn documentaire "Zwartgemaakt". Cineast Scheer is van de school "Zwarte Piet = traditie" en heeft een beter verhaal alsdan die twee dozijn slavernij-jankers olv van Gario, Bergman en Nzume. Subsidy Bergman krijgt zakken vol graties FilmFonds-belastinggeld (+ dikke NPO-exposure) voor haar narcistische slachtoffer huilie humbug agitprop. Arnold-Jan Scheer moet het doen van giften om zijn docu over Zwarte Piet als 100% Europese Folklore Die Wij Moeten Koesteren ipv Afschaffen gerealiseerd te krijgen. Kost niet duur. Slechts 30.000 euro. Deadline: 5 december. En dat moeten we willen, met zijn allen. Zwarte Piet hoort bij Nederland. Zwarte Piet is geen racisme. Zwarte Piet is onze allergoeiste (kinder)vriend. Klik op DEZE LINK en geef gul. Deze folklore is onze folklore.

Reaguursels

Inloggen

Als je bij een bedrijf wordt aangenomen, en je bent t niet eens met t beleid, donderen ze je gewoon zonder pardon weer naar buiten. Ga dan ergens anders werken! Maar wordt je 'aangenomen' in een nieuw land, dan mag je klagen n mogen ze je niet eens eruit gooien? En dat terwijl je blij mag zijn dat je hier uberhaupt mag leven/zijn. Dankbaarheid heb ik althans nog niet gemerkt. Als je je niet kunt vinden in ons Nederlandse gedachtegoed, wat kom je hier dan doen??

Overigens maak ik ook wel wat over, docu moet komen vind ik.

CrapoTheGreat | 14-11-14 | 01:00

20 Euro voor twee kaartjes van een film die ik wil zien is tenslotte niet echt veel.

Al Lochtoon | 13-11-14 | 22:23

+20

Al Lochtoon | 13-11-14 | 22:22

Done ! Klauwen af van zwarte piet. kan dit ff viraal zwartgemaakt worden?

hakbarry | 13-11-14 | 21:14

De teller op www.cinecrowd.nl/zwartgemaakt staat, mede dankzij jullie, inmiddels op € 12.939
Die dertigduizend eurie waar we voor gaan is een fractie van het bedrag dat je nodig hebt om 30 jaar lang beeld te verzamelen, te reizen, monteren, schrijven, geluidsmixage, kleurcorrectie, titels, graphics, enzovoorts, enzovoorts.
Ter vergelijking, Sunny Bergman kreeg van diverse Nederlandse Fondsen minstens € 150.000 voor haar productie. Het is haar van harte gegund. Ons enige doel is ons project afmaken en vertonen, bij voorkeur op een Nederlandse tv zender. Maar gelukkig is dat tegenwoordig niet per se noodzakelijk om je publiek te bereiken.
Alle sponsors bedankt!!!

... is de Sjaak! | 13-11-14 | 20:51

@Mer
Mischien Is het een beetje ver van je bed show wat er allemaal in de wingebieden afspeelt laten we het daarop houden.
Sinterklaas is gekleed als een statige (blanke) bischop niet als karikatuur, binnen vele culturen heb je ontzag voor ouderen dus er wordt niet mee gespot, ik zie het niet voor me dat gekleurde kindjes een oude blanke man voor Sinterklaas uitschelden nog verwarren helaas worden er zwarte kindjes wel vaak op school gepest met ZP. Je argumentatie gaat niet op ten opzichte van de werkelijkheid, het is te gek voor woorden dat er op scholen waar er een pestprotocol zit er niemand een link maakt dat hun ZP programma dat faciliteert.
Een van de beste argumenten die ik heb gehoord is dat als je een karikatuur maakt van iemand dat jij niet kan bepalen of zei het kwetsend moeten vinden, heel logisch eigenlijk.
Als gastland van de tribunale internationale gerechtshof en als land die zich overal mee bemoeit, walvisvangst, stierengevechten etc. etc. verwacht je wel dat er rekening gehouden wordt met de welzijn van een minderheid en er niet met de paplepel wordt ingegoten dat discrimineren op basis van huidskleur ok is.
Je hoeft niet slachtoffer te zijn om onrecht aan de kaak te zetten, een beetje empathie is meer dan genoeg.

Antilliano | 13-11-14 | 19:28

15 pleuros gestort. Interessant om te lezen en ook om iets over de achtergrond van Zwarte Piet te weten te komen. Veel succes!

Fuck-a-duck | 13-11-14 | 18:30

die bergman vind ik eigenlijk nog veel enger dan kwintsie halve gario

gelachewoar | 13-11-14 | 17:49

-weggejorist-

brobresco | 13-11-14 | 15:54

@Antilliano | 13-11-14 | 14:34
Denk dat jou probleem meer ligt bij Belgie dan bij Nederland. btw, daar is Zwarte Piet nu juist weer geen enkel probleem gek genoeg.

Maar vraag aan jou, als ervaringsdeskundige; zien gekleurde kinderen alle blanke mannen als onhandige slungels met lange witte baarden, rode hoed en paard, zodra ze een Sinterklaas intocht hebben gezien? Is het nu juist niet zo dat hoe vreemder een karakter er uit ziet hoe minder hij wordt verward met een echt persoon? Waarom niet gewoon ok met dikke lippen en oorbellen voor ZP, dan is het toch duidelijk dat het geen Surinamer ofzo is?

Feit is dat ZP totaal geen enkel probleem was voordat er zoveel aandacht aan gegeven werd. En natuurlijk werden mensen wel eens uitgescholden vanwege hun uiterlijke kenmerken. Zo maakten wij toen we kinderen waren dikke mensen wel uit voor Dik Trom. En hoorde tijdje terug dat kinderen met een bril werden uitgemaakt voor Harry Potter.

Mijn punt; als je je als slachtoffer wilt zien dan zul je voor jezelf altijd wel een punt vinden. Het leeft echt een stuk relaxter als je jezelf niet altijd als slachtoffer ziet.

Mr Ker | 13-11-14 | 15:25

-weggejorist-

brobresco | 13-11-14 | 15:21

Graag wil ik GeenStijl en alle gulle gevers aan de crowdfund van Zwartgemaakt bedanken. Het leek even of Sinterklaas al aangelegd had en ik zie het ook zo, want ik geloof in de kracht van mythen, tradities en riten.
Hoop dat het lek in de boot is gedicht.
Ik ben heel blij en ook een beetje ontroerd door jullie gulle gaven, waardoor wij de documentaire Zwartgemaakt waarschijnlijk eindelijk aan het Nederlandse en Vlaamse publiek kunnen presenteren. Het laat zien dat jullie in dit project geloven. Ikzelf op mijn beurt geloof dat ons Nederlandse Sinterklaasfeest in een veel groter Europees en mondiaal verband staat en mensen in essentie tot elkaar kan brengen en niet uit elkaar hoeft te drijven. Dat zeg ik niet zomaar, de aan ons Sinterklaasfeest gerelateerde midwinterfeesten (inclusief die zwartgemaakte gezichten) die ik gedurende dertig jaar bezoek, de laatste vijf jaar samen met cameraman en documentairemaker Roy Dames, bieden een venster naar ons gemeenschappelijk verleden en maken onderdeel uit van een wereldwijd geloof in de kracht van de natuur. Ze zijn wel degelijk werelderfgoed. Ik ben bijzonder blij met deze mogelijkheid dat we elkaar hierin kunnen ontmoeten. Er was in oorsprong en essentie geen sprake van racisme in het Sinterklaasfeest en het karakter Zwarte Piet is veel ouder dan de slavernij. De docu toont het aan. Het boek Zwarte Sinterklazen verschijnt volgende week. Zie ook: www.facebook.com/zwartesinterklazen

Zwartgemaakt | 13-11-14 | 15:12

Vanmorgen 5 euris gestort.. mooi om te zien hoe snel dit gaat... Geen Stijl; promoten/sponsoren jullie dit mee?!

haarlemmer23 | 13-11-14 | 14:35

@Barre.k
Mijn betoog is dat zelfs na de slavenhandel,slavernij er atrociteiten zijn gepleegd tot enkele decennia geleden en dat het ongepast is tegenover de zwarte medemens is om er een (overduidelijk) karikatuur van te maken en kinderen op te voeden hoe dom of rommelig die ene zwarte kan zijn want zo wordt het feestje anno 2014 gevierd op basisscholen en peuteropvangcentra.
Jammer dat jij wat anders van maakt in plaats van de essentie mijn verhaal te begrijpen, ik had mijn zinnen wel iets kunnen inkorten en heb wel wat foutjes gemaakt, gelukkig zijn ze wel geloofswaardig volgens jou :)

Antilliano | 13-11-14 | 14:34

+10 avec plaisir :)

Basil Fawlty | 13-11-14 | 14:27

Donatie gedaan :)

Kale_Knikker | 13-11-14 | 14:16

Willen we meer of minder zwarte pieten in Nederland? Ik zeg: meer, meer, meer! Mijn duit zit in het zakje.

De Mannetjes | 13-11-14 | 14:13

Willen we meer of minder zwarte pieten in Nederland? Ik zeg: meer, meer, meer! Mijn duit zit in het zakje.

De Mannetjes | 13-11-14 | 14:13

OP kleine schaal daad bij het woord gevoegd. Gedoneerd, derhalve!

Ignatius Barracuda | 13-11-14 | 14:13

-weggejorist-

brobresco | 13-11-14 | 14:10

Ik kijk reikhalzend uit naar deze docu. Heb ook een klein steentje bijgedragen, als historica wil ik dit erg graag zien!

Truttebol | 13-11-14 | 13:59

Ook nog zo iets , dat kind hoe heet ze ook al weer Sunny met der valse lach. Waar krijgt zij der geld vandaan voor die docu. Waarom mag ze wel bij DWDD promoten?

Dit land is toch objectief? (hahah ik lees het nu zelf hahaha) Dan geeft je toch beide kanten het podium om hun visie en mening te geven los of je het er mee eens bent of niet. Dat is toch democratie.

En nee ik hoef hier geen opmerking over! Linkse lobby's, Democratie is BS en dit land is verrot met links rakker.

ovikanovi | 13-11-14 | 13:59

Antilliano | 13-11-14 | 12:50
Je haalt de afschaffing van slavenhandel en de afschaffing van slavernij door elkaar (eerst werd de handel in slaven afgeschaft, een aantal jaar later pas de slavernij zelf). Dat brengt je geloofwaardigheid in het geding mocht je vaker met mensen in discussie gaan :^)

Je spel en taalfouten zijn trouwens echt heel erg geloofwaardig trouwens 9/10 troll

Barre_de_k | 13-11-14 | 13:52

Volgend jaar het eerste underground Sinterklaas feest?
+10 pleuro's

Vout | 13-11-14 | 13:52

-weggejorist-

brobresco | 13-11-14 | 13:50

Geeltje gestort .... Zwarte Piet Rules !!

ddwur | 13-11-14 | 13:48

"bestemd voor Nederlandse èn internationale kijkers"
"Taal:Nederlands"

Dub hem dan ook meteen over naar het Engels. In het buitenland gaan ze geen Nederlandstalige film kijken met Engelse ondertiteling.

DerUnterMensch | 13-11-14 | 13:40

Nooit meegedaan met crowdfundonzin maar dit is een uitzondering: hoppa kling kling, maken die film! GS blijven plempen, deze geldzeuractie tot de 30k bereikt is. Elke steun vs Gario/NPS/ad.nl is nodig helaas.

de Voorzittert | 13-11-14 | 13:33

Hoppa! Ook een joet gestort en de stickers van vorig jaar hangen nog steeds tactisch op dezelfde plek ter indoctrinatie. HUP ZWARTE PIET!

Bintangman | 13-11-14 | 13:27

nou JUMBO !.. voor een habbekrats een paar procent marktaandeel van traditie sloper AH afpakken.. ik zeg DOEN !

(c)ZWITSUL | 13-11-14 | 13:26

@Shalietroela dit is mijn land, dit is het land waar mijn voorouders voor gevochten hebben of in het buitenland vertegenwoordigd hebben,dit is het land die mij opgeroepen heeft om te dienen en mij heeft willen uitzenden omdat ik daarvoor geschikt was om in andermans land te bemoeien met gevaar van eigen leven,dat jij trash ben kan ik niks aan doen.

Antilliano | 13-11-14 | 13:21

Ik zou ook boos zijn op mijn slaven verleden als ik behoorde tot het enige volk in de wereld geschiedenis dat niet terug vocht....

Kippelip | 13-11-14 | 13:20

Tientje gestort!
Onze Zwarte Piet kan wel wat steun gebruiken.

Schietmijmaarlek | 13-11-14 | 13:20

Dikke vette 'Fund'!

Al is het alleen maar voor het boek en een echte zak van Sinterklaas.

Putje | 13-11-14 | 13:11

Moet je die gekke Engelsen/Welshmen eens zien!
youtu.be/pcWa8Lq_9nU
"Stone em all!" zou die ene enge pot zeggen. Alhoewel het wel scheelt dat ze geen nep kroeshaar en rode lippen hebben. Zou nog steeds een mooi poldercompromis zijn wat mij betreft. Gewoon zwart min de negroïde oldschool sjors en sjimmie kenmerken. Kunnen we daarna hoop ik een keer kappen met al het gezeik van beide kanten. De ene club heeft nog steeds een zwarte piet en de ander heeft geen poot meer om op te staan (behalve de fundamentalisten natuurlijk, maar die hou je toch altijd, zelfs al zouden ze allemaal blauw zijn)

soundwave070 | 13-11-14 | 13:00

Antilliano, het zit je goed dwars he? Dit is nou precies het probleem met jullie soort. Komen hier heen, maar een lands cultuur en tradities respecteren, ho maar. Rot lekker een end op naar een onbewoond eiland en ga daar tegen een rots staan te jammeren.

Shalalieshalala | 13-11-14 | 12:58

Ben de 'discussie' over zwarte piet eigenlijk al een tijd helemaal zat.

'Discussie' is eigenlijk niet het juiste woord. Het is vuige walgelijke emo-tereur van een stel policor extremisten onder aanvoering van Quinsi Gario, die iedereen hun waanideeën opdringen en door de strot willen duwen en blanke (autochtone) Nederlanders weg proberen te zetten als racisten wanneer men blijk geeft hun opvattingen niet te delen.
Ironisch genoeg is het juist de redeneer trant van Quinsi Gario com suis die blijk geeft van raciaal wij/zij denken, en het leggen van verbanden tussen een sprookjesfiguur en het slavernij verleden die er niet zijn. Daarmee ontken ik de slavernij niet maar wel onheuse link die zij proberen te leggen tussen dit hoofdstuk uit de koloniale geschiedenis en de Nederlandse folklore van Sinterklaas en zwarte pier.

Ik maak dan ook graag geld over voor deze docu! En zal dat nu direct even in orde maken.

Al is het natuurlijk absurd dat dit nodig is terwijl de oikofobe gesubsidieerde policor agitprop van Sunny Bergman overal wordt gepromoot.

Ik hoop dat 'Zwartgemaakt' van Filmmaker Arnold-Jan Scheer ook begin december op primetime uitgezonden wordt! (al verbaast het me niet indien dit niet het geval zal zijn)

GeinPonempie | 13-11-14 | 12:55

Wordt een beetje moe van deze discussie, Nederland wordt slimmer zeggen ze nee dus.
Wat is erger, een (overduidelijke)karikatuur maken van een bevolkingsgroep en de bijbehorende stigmatisering als thema aan kindertjes op een speelse en belonende manier vieren of de onwetende of kwetsende ontkenning daarvan?
Kinderen maken de onderscheid niet,er wordt al decennia mee gepest er is altijd een lolbroek of bully in de klas en laat zwarte piet nou een makkelijke figuur zijn om negertjes mee te pesten of plagen, degenen die door de doorlopen mensen niks aan de hand cultuur dit handhaven moeten zich schamen want uieindelijk krijgt Nederland een heel slechte naam, het is triest dat de twee landen die ook na de afschaffing van de slavernij de zwarte medemens het (relatief) meest benadeeld hebben door oneigenlijke handel,roof en genocide (Congo bijv) Sinterklaas in de huidige manier vieren en waarin zelf het in de woordenboek is gedefinieerd, iemand de zwarte piet toespelen is niet iemand een kadootje brengen.Slavernij is afgeschaft maar de wortels die het mogelijk hebben gemaakt die leven nog steeds, daar heb je geen dikke lippen voor nodig of niet "Neanderthaals" van afkomst zijn om dat te begrijpen, wel een thick skull om het te ontkennen.

Antilliano | 13-11-14 | 12:50

Dat bedrag zou de overheid gul moeten geven, gezien ze hetzelfde gedaan hebben bij agitprop hoertje Bergman. Maar nee, geen vragen daar of het misschien onverstandig was om iemand vanuit de staat te sponsoren die nauw betrokken is bij het hele gebeuren.

Piet van het Padje | 13-11-14 | 12:47

Racisme = Koeltoer

kd1387 | 13-11-14 | 12:36

Normaal gezien & ongezien de vliegende tiefus voor dit soort bedel acties maar voor dit doel met liefde een aantal zuurverdiende euries gedoneerd *daarnaast Kweempie Gaarjoh ook graag even vol in den bakkes fluimen wil*

Grijskijkert | 13-11-14 | 12:33

@Ben5232 Kijk, da's nou een goed idee

robdiego | 13-11-14 | 12:27

hou s op over discussie over zwarte Piet zeg

Simpele Boerenlul | 13-11-14 | 12:23

Ik zie dit toch als uitgelezen kans voor Geenstijl om het bedrag op te vullen en "Mede mogelijk gemaakt door" stijlloze promotie te maken. Dat geld moeten ze toch kunnen missen daar, en dan een exclusieve (voor)vertoning op Dumpert?

Ben5232 | 13-11-14 | 12:09

100 euro gestort. Kom maar op met die documentaire!!!

robdiego | 13-11-14 | 12:08

Gaat best goed met die funding actie, maar dat kan beter: meer, meer, meer!

Enrikio | 13-11-14 | 12:01

Gedoneerd

spastische_darm | 13-11-14 | 12:00

Fuck it, mijn tientje is onderweg!

Shalalieshalala | 13-11-14 | 12:00

pietERmannen*

Zaniksmurf | 13-11-14 | 11:58

... done. Gaat lekker, momenteel bijna 5800 pietmannen.

Zaniksmurf | 13-11-14 | 11:57

Beste geeltje ooit besteed.

Fulminator | 13-11-14 | 11:51

Ik zie liever een documentaire waarin Quinsy Gairo echte slavernij aanpakt in de islamitische staat en daarbij zijn hoofd verliest. Zo'n docu zie ik liever. Maar goed. Voor nu steun ik deze wel.

StijlvolRechts | 13-11-14 | 11:51

Gestort...

BarneyBoner | 13-11-14 | 11:47

ipv van documentaires te maken. en rechtzaken te houden, zouden we ook met zn allen kunnen beslissen om geen aandacht te besteden aan deze non-discussie. Stop feeding the beast

Kenpachi3763 | 13-11-14 | 11:42

@Satria | 13-11-14 | 11:21
Wow, ze hebben geen schoorstenen op Curaçao. Kan daar geen subsidie voor gegeven worden.

Rest In Privacy | 13-11-14 | 11:40

De VARA krijgt iedere dag op twee fronten (DWDD en Pauw) de kans om haar doctrine tentoon te stellen. Overspoeld met "gezellige moslima's" tot gecertificeerd Die-Wilders hater Peter de Vries. "Het gepeupel moet ons aanhoren". En in het kielzog al die media-correcten. Bang om voor racist uit gemaakt te worden. Want Angst is nu het woord van 2014.
Een film met tegenargumenten wordt door niemand uitgezonden.
Kijk naar Arnea (EO)gisterenavond. De zielige mensen krijgen volop het woord.
Over de donatie zal ik nog even nadenken.

Kamervraag | 13-11-14 | 11:37

Toch wel chique als we dit voor elkaar krijgen... in een uurtje paar 1000 euro erbij ;-) Voor 2 uur vanmiddag rond?

Jazodan | 13-11-14 | 11:36

Anarcist | 13-11-14 | 11:22
Als we nog even zo doorgaan kan Denzel Washington de hoofdrol spelen!

kutsmurf | 13-11-14 | 11:34

25 euro, ik krijg de DVD!

BlakeMiddle | 13-11-14 | 11:31

@sinar2 | 13-11-14 | 11:26
Geweld?
Terwijl in Nederland de NPO machtiger is dan het zwaard..
Ik vrees een speciale 'piet-editie' van Pauw met Quinsy en Verena Shepherd als gasten.

necrosis | 13-11-14 | 11:28

Ik ben benieuwd wat de anti-piet brigade gaat bedenken nu ze zo afgestraft zijn door het nederlandse volk die zich massaal achter Zwarte Piet blijft staan.
Deze types zullen waarschijnlijk geweld niet schuwen om alsnog hun zin door te drijven

sinar2 | 13-11-14 | 11:26

@Kaas de Vies | 13-11-14 | 10:33
Bij sponsoring van minimaal €50 ontvang je een gesigneerd boek......

necrosis | 13-11-14 | 11:23

Done, +100 overgemaakt voor het goede doel
O nee... toch niet... ben een reaguurder, die zijn geld liever uitgeeft aan computerspelletjes

Anarcist | 13-11-14 | 11:22

Nou OK,ik ben óm.
+10 dus,en screw Quinsy.

R.B.Scott | 13-11-14 | 11:16

In de mail staat: "Als de filmmaker het streefbedrag niet op tijd haalt, vervalt het volledige bedrag weer aan de supporters."

Hopelijk vult GS het aan als het niet gehaald wordt met de 'its a wrap optie'.

thorrrr | 13-11-14 | 11:14

Overgemaakt. Los van de hele discussie lijkt het me een prachtige documentaire. Zie er naar uit.

Johnny Hotrod | 13-11-14 | 11:14

Mooi initiatief, hopelijk lukt het om het geld bijeen te krijgen. Succes! +10,-

Enrikio | 13-11-14 | 11:12

+25 en ik ben een arme sloeber, dus geef voor onze mooie tradities en dat unieke kinderfeest!

ZSU-23-4 | 13-11-14 | 11:09

Kan hij geen subsidie aanvragen bij het Meertens Instituut? (Het Bureau). Per slot van rekening is daar ooit de vader van Diewertje Blok de directeur geweest.. www.meertens.knaw.nl/cms/nl/

Rest In Privacy | 13-11-14 | 11:08

Done +100

Jazodan | 13-11-14 | 11:08

Met plezier +10!

Adriaan59 | 13-11-14 | 11:06

Ben eens in oude kranten gaan snuffelen, begin 20e eeuw wordt een paar keer de link gelegd tussen zwarte piet en een vroegmiddeleeuws heidens gebruik - het zwart blakeren van de gezichten en een ieder die men tegenkwam een veeg roet op het gezicht te geven. Het zwart blakeren van gezichten was in de 17e en 18e eeuw in het noorden des lands ook een gangbare straf voor sodomie (meestal gevolgd door opknoping, dat dan weer wel). Ook ene Piet Roet wordt begin 20e eeuw enkele malen genoemd.

Binnenbaan | 13-11-14 | 11:04

@ thorrrr | 13-11-14 | 10:59
Minder dan via de NPO naar Sunny Bergmann dat is. Toch beter dan wat ik doe, dank.

TheseDays00 | 13-11-14 | 11:02

pluk-87 | 13-11-14 | 10:55
Idd, scherp. Zij heeft dan ook het juk van de slavernij opzich genomen omdat de neger deze niet kand ragen. Sunny Bergman de redder van minderheden. Het morale kompas.

thorrrr | 13-11-14 | 11:01

Aantal items over zwarte piet op GS:
9-11: 0
10-11: 1
11-11: 2
12-11: 3
Ik hou mij hart vast voor de komende drie weken.

TheseDays00 | 13-11-14 | 11:00

Bedankt voor het initiatief

pensionado | 13-11-14 | 10:59

nikkipikki | 13-11-14 | 10:57
Haar op krijgt?
Ik doe gvd iedere dag de grootste moeite om het een beetje weg te snoeien.

Dick Luyenlomp | 13-11-14 | 10:59

Sunny Bergman is de reden dat ik 10pleuros naar dit initiatief stuur.

thorrrr | 13-11-14 | 10:59

+50 Done.

marcoplarco | 13-11-14 | 10:59

done! +10

sko | 13-11-14 | 10:58

Dick Luyenlomp | 13-11-14 | 10:55

wacht maar eens tot je er haar op krijgt wat er dan allemaal nog eranderd..

nikkipikki | 13-11-14 | 10:57

Vijf Euries bij deze.

Rest In Privacy | 13-11-14 | 10:56

Ik dacht altijd dat Sinterklaas een feest was van cadeaus krijgen, in plaats van geven.

Blijkbaar zijn de tijden echt aan het veranderen.

Dick Luyenlomp | 13-11-14 | 10:55

Tekenend hoe Bergman de Pownews verslaggever weg wilde houden bij Quinsy. Kan hij het zelf niet aan? Institutioneel racisme heet dit dan ook mevrouw Bergman.

pluk-87 | 13-11-14 | 10:55

Niks daarvan, ha

Aart Z. | 13-11-14 | 10:54

.. maar goed. Toch maar wat overgemaakt, de haatcampagnes van de vijanden van Nederland worden nu eenmaal gul uit de belastingpot betaald. Ieder tegengeluid is ongewenst en moet nu eenmaal door de burgers zelf betaald worden.

Jan Passant mk2 | 13-11-14 | 10:53

Nee sorry, krijg een naheffing van de belasting schijnbaar.

CumGranoSalis | 13-11-14 | 10:51

Dit ziet er al een stuk objectiever uit dan die docu van die Bergmans

XverderNix | 13-11-14 | 10:51

Ik wil wel de penningmeester worden.
*inschrijven als lid vn de PvdA doet*

Rest In Privacy | 13-11-14 | 10:51

Ik heb nét op @EchteJannen gestemd. Dat grapje kost me al € 0,35... Dus, helaas.

DeRustige_ | 13-11-14 | 10:47

Doe wel wat geld in de schoen.

Piet Karbiet | 13-11-14 | 10:45

Nee.

Een paard | 13-11-14 | 10:45

Moet ik nog even over nadenken hoor. Lijkt me wel interessant, maar eigenlijk heb ik het al een beetje opgegeven. Dat hele volks/kinderfeest heeft m.i. z'n onschuld verloren en denk niet dat het nog goed komt.

Nederland wordt onder de voet gelopen door provocateurs en saboteurs van de diverse NGO's en ik denk dat er toch wat meer voor nodig is om NL weer in een staat te krijgen die enigszins lijkt op 'normaal'.

sarcastro | 13-11-14 | 10:44

@Bakito | 13-11-14 | 10:32
Komop man, maak die uitkering van je eens over aan een goed doel.

Botte Hork | 13-11-14 | 10:43

Los van al het zwartepietengemekker lijkt het me een interessante docu: +10

nattegeit | 13-11-14 | 10:39

Zeer goede zaak ***doneren doet***

Rest In Privacy | 13-11-14 | 10:39

-weggejorist-

KlunsJohannus | 13-11-14 | 10:38

Done! +10

choko | 13-11-14 | 10:38

Sunny ikke ikke ikke Bergman. Ik.

niks mis mee | 13-11-14 | 10:35

In de eerste regel van de beschrijving van het project al een spelfout maken, het is racistische en niet rascistische. Tot zover uw spellingsnazi.

FlorisJanvanFleppest | 13-11-14 | 10:35

Hmm, maar gaan de gebruikelijke verdachten die de baas zijn van al "onze" media dat vertonen? De realiteit en de werkelijkheid, alsmede de waarheid, zijn ongewenste gasten bij "onze" elite en "onze" staatsomroepers.

Jan Passant mk2 | 13-11-14 | 10:35

Ben een beetje moe aan het worden van deze discussie. Totaal buiten proportie opgeklopt van beide kanten. Voor mij blijft Piet zwart en klaar mee!

pibasso | 13-11-14 | 10:34

Plunk. +EUR10. Goede zaak, heren!

Balsaq | 13-11-14 | 10:33

Mooi.

Het is eigenlijk te treurig voor woorden, onze eigen anti zwarte piet propaganda betalen via de belastingen en nu moeten wij voor een objectieve documentaire netto betalen.

Ik heb het er voor over, alleen maar om die cultureel marxisten een halt toe te roepen.

Kaas de Vies | 13-11-14 | 10:33

Iemand met een dubbele voornaam ga ik dus geen geld geven, al zou-ie een film over Karl Marx maken.

Bakito | 13-11-14 | 10:32

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl