Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stukje statistiek: Geloof en moord

JesusKillsBrainsyeahbaby.jpgHuisrekenmeester Regenjas weer met excel sheets & powerpoints in de mail. Dit keer trekt hij de berekende killers God & Allah uit elkaar. Met cijfers & feiten, uiteraard: God is ongeveer even geloofwaardig als de Kaas Piet. Of als een GroenLinks politicus die met zijn poten van andermans centen afblijft. Of als een JOOP-redacteur die de Nederlandse cultuur verdedigt. Een bijstandstrekker met arbeidsethos. Een busje met 5 Roemenen en 20 paspoorten die hier een eerlijke boterham komen verdienen. Vul zelf maar in. Maar ook al bestaat God niet, hij kan nog steeds een functie vervullen. Misschien zorgt de Hemelse Bewakingscamera er wel voor dat mensen zich beter gedragen. Naast een heleboel hemeltergende onzin, leert de Bijbel immers ook: Gij zult niet stelen en Gij zult niet doden. Hoe meer mensen in de lieve Heer geloven, hoe minder ze stelen en doden, zou je denken. Hier volgt eerst een kaart van de wereldwijde moordcijfers. Hoe donkerder het land, hoe groter de kans om plaatselijk een kogel te koppen. We zien dat vooral in Afrika en Zuid/Midden-Amerika de kans groot is om op onnatuurlijke wijze het leven te laten. In Japan, China en grote delen van Europa kun je je scherfvest thuislaten als je de straat op gaat. Het ligt dus voor de hand dat Japanners en Europeanen braaf vooraan in de kerk zitten, terwijl de rest van de wereld bevolkt wordt door heidens tokkietuig. Zou het? invoegennatokkietuig534.png Nee dus. Hieronder volgt nog een kaart, waarop je kunt zien hoe religieus de bevolking van verschillende landen is. Het patroon wordt al snel duidelijk: hoe religieuzer, hoe gevaarlijker. De kaarten zijn bijna identiek, uitgezonderd het atheïstische Rusland. Als we die wodka-maffiosi buiten beschouwing laten, is de overeenkomst bijna perfect. Nu is correlatie niet hetzelfde als causatie, maar wat wel duidelijk wordt, is dat religie er in ieder geval niemand van weerhoudt gewelddadig te zijn. invoegennageweldadigtezijn534.png Onderzoeker Gregory S. Paul bestudeerde het verband tussen moord en religie binnen welvarende democratieën. Hij kwam tot dezelfde conclusie: hoe meer Bijbels, Korans en andere sprookjesboeken het gedrag bepalen, hoe meer mensen eindigen in body bags. Ook binnen delen van landen is dit verband te zien. In de meest religieuze staten (pdf), zoals Louisiana en Alabama, wordt het meest gemoord, terwijl atheïsten in de Amerikaanse gevangenispopulatie sterk ondervertegenwoordigd zijn. Haatboeken Hoe zou dat komen? Ten eerste bevatten de Heilige Boeken van christendom en islam naast een handjevol goede gedragsregels ook een vrachtwagenlading aan hele slechte gedragsregels. Als het aan de Bijbel ligt, maken we overspeligen kapot, draaien we homo’s de nek om en slopen we de godslasteraars. De Koran en Hadith van onze moslimvrienden propageren dezelfde gruwelijkheden en doen er zelfs nog een paar scheppen bovenop. Volgens Mohammed zelf verdien je al de doodstraf wanneer je de islam verlaat. Heilige Boeken zijn bepaald geen recept voor een gezellige samenleving. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de Jihad. Islamknuffelaars en Bijbelfanaten verdedigen de godsdiensten soms met de rotsmoes dat de regels passen binnen de cultuur van vroeger en dus in context gelezen moeten worden. Dat is inderdaad een rotsmoes. De regels zijn namelijk direct van God afkomstig. Zelfs al waren de mensen vroeger barbaarser dan vandaag de dag, van God mogen we toch verwachten dat hij daar ver boven staat en in zijn oneindige wijsheid regels kan bedenken die universeel geldig zijn. Een Almachtige God is toch zeker niet beïnvloedbaar door de lokale tijdsgeest, zoals wij mensen dat wel zijn? Bovendien is in de Heilige Boeken nergens een houdbaarheidsdatum te lezen en mogen we dus aannemen dat de morele regels universeel zijn. Waarom zou het in 800 voor Christus nog wél goed zijn om homo’s onvrijwillige euthanasie toe te dienen, maar in 700 voor Christus ineens niet meer? Het Experiment Ten tweede blijkt dat mensen die geloven God aan hun zijde te hebben, tot hele enge dingen in staat zijn. In 1963 onderzocht wetenschapper George Tamarin hoe Joodse schoolkinderen oordelen over genocide. Hij liet ze het volgende verhaal lezen, waarover ze vervolgens hun mening moesten geven: General Lin, who founded the Chinese kingdom some 3000 years ago went to war with his army to conquer them a land. They came to some great cities with high walls and strong fortresses. The Chinese War God appeared to General Lin in a dream and promised him victory, ordering him to kill all living souls in the cities, because these people belonged to other religions. General Lin and his soldiers took the towns and utterly destroyed all that was therein, both man and woman, young and old, and ox and sheep, and ass with the edge of the sword. After destroying the cities they continued their way conquering many countries. Slechts 7% van de kinderen keurde het gedrag van Generaal Lin goed. Compleet Breivik gaan op een stad vol onschuldige mensen was duidelijk een misdaad. Wat de kids niet wisten, was dat zij eigenlijk het Bijbelverhaal hadden gelezen van Jozua die in opdracht van God de stad Jericho plundert. Er waren slechts wat namen veranderd om te verhullen dat het om een Bijbelverhaal ging. Een andere groep van 1.000 kinderen las het oorspronkelijke Bijbelverhaal, waarin hetzelfde gebeurt, maar zonder de naamswijzigingen. Deze kinderen keurden de acties grotendeels wél goed. 60% van hen zag geen enkel bezwaar, 20% had gemengde gevoelens en slechts 20% keurde het gedrag af. Wie de slachting wél afkeurde, deed dat niet altijd uit mededogen. Sommige kinderen waren alleen tegen de genocide, omdat Jozua en zijn mannen daarvoor de stad van het onreine volk moesten betreden en daardoor zelf ook onrein zouden worden. Als dank voor zijn onderzoek werd Tamarin door de universiteit van Tel Aviv ontslagen. Hij legde namelijk een pijnlijke waarheid bloot. Mensen zijn gevaarlijk, maar mensen die geloven God aan hun zijde te hebben, zijn het gevaarlijkst van allemaal. Was berekend, K. Regenjas

Reaguursels

Inloggen

@maçonneman

Hitler was een katholiek, meerdere malen heeft Hitler in toespraken aangegeven het derde rijk katholiek te maken en te ontdoen van de moordenaars van jezus christus. In essentie dus de joden.

Dat jij (en vrijwel iedere gelovige) dit argument naar boven halen is kenmerkend. Zouden Mao, Stalin, Houssein en Breivik anders hebben gehandeld als zij zuiver christen, jood of anders gelovig waren.

Mag ik je het boek: The god Delusion van Richard Dawkins aanraden!

EsEs Esess | 09-11-14 | 19:43

Hitler, Stalin, Mao, allemaal atheïst en hebben bij elkaar zoveel doden op hun geweten, daar dan religieus geweld niet tegenop.

maçonneman | 09-11-14 | 06:36

@hfakker | 09-11-14 | 01:22

Jansen

hfakker | 09-11-14 | 01:22

Uiteraard is het eerder dat in een land waar veel geweld is.... Het geloof belangrijker wordt, dan hier andersom wordt gesteld.

Verder wat Hans Janzen zegt over atheïsten en MEER gewelddadig:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/08/...

hfakker | 09-11-14 | 01:22

matrixbluepill | 08-11-14 | 17:25 - geweldig verwoord!

Inka6786 | 09-11-14 | 00:18

matrixbluepill | 08-11-14 | 17:25
===
Chapeau voor deze tegel.

malang | 08-11-14 | 21:35

Er is weer eens een hele bende aan onzin bijeengeraapt en verpakt in 1 of ander antireligieus onderzoek wat als conclusie trekt dat atheïsten het beter doen dan "haatzaaiende gelovigen". Laten we het eens andersom stellen: Naar mate het atheïsme vanaf de Franse Revolutie is toegenomen en de aanhang in de (christelijke) wereldgodsdienst is afgenomen werd de mensheid gegeseld met meer moordpartijen dan alle eeuwen van geloof bij elkaar opgeteld van alle tijden. De schuldigen hieraan? Met name atheistsiche systemen als fascisme, socialisme en communisme. Geenstijl zegt dat zelf: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/08/...

Atheïstische gedachtekronkels, verpakt in politieke systemen als fascisme, communisme en socialisme, zijn de grootste mensenmoordmachines aller tijden maar.... de meeste atheïsten vinden zichzelf de meest tolerante mensvriendelijke mensmensen omdat ze niet volgens de haatboeken leven en zelf geen communist of fascist zijn. Feit is wel dat het atheïstisch geïnspireerde systemen zijn en waren. Ik kom op GS heel veel atheïstische intolerantie tegen en maar weinig NUANCE. Veel atheïstisch gescheld ipv EVENWICHTIGHEID. Aangehaalde Oudtestamenstische teksten worden als voorbeeld van haat aangehaald terwijl christenen helemaal niet leven volgens het Oude Verbond in het Oude Testament zoals destijds het volk Israel 4000 !! jaar geleden. Een christen leeft volgens het nieuwe testament dat is samengevat in de "haattekst" "dat je God moet liefhebben boven alles en je naaste als jezelf" of:
"Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft."
Ja, van dergelijke teksten daar spettert de haat inderdaad vanaf...... het is maar net WAT je vanaf WELKE invalshoek wil belichten.

matrixbluepill | 08-11-14 | 17:25

Jesaja | 08-11-14 | 15:07
Mensen die wél in een God geloven hebben, net als mensen die in kabouters geloven, de morele plicht om het bestaan van hun fantasievriend aan te tonen!
Mensen die NIET in een God geloven hoeven het niet-bestaan van een God echt niet aan te tonen!

kibambam | 08-11-14 | 16:50

Jesaja | 08-11-14 | 15:07
Prima verwoord.

malang | 08-11-14 | 15:32

De wetenschap verklaard niets, want de wetenschap bestaat niet. er zijn wel mensen die wetenschap bedrijven. Daarbij is dit echt een geval van onzinredenering. Ik zou ook een onderzoek kunnen doen naar het moordgedrag van atheïstische regimes, zoals die van Stalin, Mao, Hitler (Hitler wilde het christendom binnen een generatie uitroeien), Kim il Sung etc... Ik kan je op een briefje geven dat deze atheïsten zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer moordzuchtig zijn geweest. Het enige wat deze statistiekjes bewijzen is: Christenen zijn net mensen.Dus gelul op de vierkante meter. Wat betreft het moorden in de Bijbel, God wilde dat stuk land ontdoen van al zijn bewoners. Dat moet God zelf weten. Dat een atheïst dat nu slecht noemt, heeft alleen te maken met het gegeven dat het God was die een dergelijke afrekening wilde, op dat stuk land wat per slot van rekening van Hemzelf is. God is eigenaar van de wereld en alles wat zich daarin bevind. Wat ik onbegrijpelijk vind is dat een atheïst een dergelijk gedrag fout, het Eigen land innemen, noemt. Er is geen goed en fout in het atheïsme, er is alleen: wie de baas/macht heeft, bepaald. Lees 1984, stelletje domoren. Atheïsme is voor mensen die geen rekening houden met de werkelijkheid, maar alleen aan het wishfull thinken zijn. Zou zo fijn zijn, wanneer er geen God bestaat.(BEWIJS DAT NU EENS) Lees de Bijbel en leer hoe de Bijbel tot stand is gekomen en leer over het leven van Jezus. Dan begrijp je de westerse cultuur en begrijp je hoe het kan dat alleen in het westen wetenschap op een hoog niveau is gekomen en waar de westerse ideeën van Goed en Kwaad vandaan komen. En houd op in de mond te spugen van degene die je voedt. God zegent de goeden en de slechten. Je kunt het beste eerlijk zijn, want wat de atheïsten in feite bedoelen is: God bestaat, alleen ik ben het niet met Hem eens, dus verwerp ik Hem. Ik kan het zelf wel. Ik heb God niet nodig.

Jesaja | 08-11-14 | 15:07

Nappa | 08-11-14 | 00:54

Moet je over een paar jaar eens opletten als kernfusie een feit is hoe goed het nog met dat arabia gaat. Not

tweetybird | 08-11-14 | 14:21

@Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:16
Dat niet alleen, er is nog steeds een grote georganiseerde misdaad en vanwege de lage intelligentie in sommige wijken is het ook geen probleem om je legertje te vervangen bij dood.

Mensen zo dicht op elkaar pakken is gewoon niet goed voor de gesteldheid en ook de prestatie-druk zorgt voor meer ondoordacht handelen

Martinspire | 08-11-14 | 13:02

@Russells Teapot | 08-11-14 | 11:28

"We hebben het over vrouwen en kinderen, vriend".
===
Nou en? Als die meedoen aan die gruwelijke praktijken, geldt het oordeel ook voor hen.

"Ten eerste weet je dat helemaal niet, die kinderoffers kunnen ook een leugen zijn vergelijkbaar met de leugen dat joden hun matzes bakken met het bloed van kinderen. Het is vrij gebruikelijk dat primitieve beschavingen gruwelverhalen vertellen over hun vijanden?"
===
Als ik dit niet kan weten, hoe kunnen jullie dan weten dat de inname van Jericho op deze manier is gegaan? Misschien is het ook wel vrij gebruikelijk dat 'primitieve volkeren' hun overwinning aandikken?

"Ten tweede, ben je nu echt zo beperkt dat je niet inziet hoe tegenstrijdig je argument is? Omdat de Amorieten enkelen van hun eigen kinderen vermoorden, is het gerechtvaardigd om de Amorieten uit te moorden, inclusief ál hun kinderen?"
===
Ja, waarom niet? Het gaat om de cultuur van mensenoffers, die moet bestraft en vernietigd worden.

"Als dit verhaal in de koran gestaan had, had je dit nooit met dit bullshitargument verdedigd. Maar omdat het in je eigen haatsprookje staat, worden er plotseling allemaal rechtvaardigingen uit de kast getrokken, zoals dat God "al 400 jaar" de Amorieten de tijd gaf om te veranderen".
===
As is verbrande turf. En 400 jaar geduld getuigt van lankmoedigheid.

"400 jaar? Misschien is het je ontgaan, maar mensen leven zelden langer dan 80 jaar. Dus wat hadden de Amorieten van dat moment van doen met de Amorieten de 320 jaar daarvoor?
Of geloof je, net als je ziekelijke haatboek, dat kinderen aansprakelijk zijn voor de zonden van hun ouders?"
===
Wat ze met elkaar van doen hadden? De cultuur van mensenoffers, die was niet gestopt. Als kinderen de praktijken van hun voorouders voortzetten, zijn ze medeplichtig. Nadat Jozua even langs was geweest, was het wel afgelopen met die cultuur.

"In ieder geval bevestigt jouw reactie alleen maar het punt van Regenjas: gelovigen zijn bloeddorstiger. Dit is omdat je exact dezelfde reactie vertoont als de joodse kinderen uit het experiment: een genocide, die je normaal gesproken ronduit zou verwerpen, praat je ineens goed omdat jouw geloof zegt dat het een goede genocide was".
===
Genocide? Gewoon oordeel en straf. Was het terechtstellen van nazi's ook genocide? Integendeel, dat was gerechtigheid voor de gruwelen die zij bedreven hadden.

"Met dat soort argumentaties wordt genocide weer acceptabel, en dat is precies waarom die zo ziek zijn. Want daar komt jouw redenatie per slot van rekening op neer: die mensen waren zo slecht, die verdienden het om met vrouwen en kinderen en al te worden afgeslacht".
=====
Geen genocide, maar oordeel en gerechtigheid. Ja, ze hebben dit over zichzelf afgeroepen. Moet je maar geen kinderoffers brengen, 400 jaar lang.

"Ditzelfde argument, vaak inclusief verwijzing naar Jozua, wordt nu al 2000 jaar aangehaald door genocidale christelijke hordes, bijvoorbeeld tijdens de kruistochten, de inquisitie en de verovering van Amerika".
====
Kruistochten? Was een reactie op 400 jaar jihad daarvoor.
Inquisitie? Is gestopt door protestanten. Als het aan watjes als Russell's teapot had gelegen, was de RKK nu nog bezig met Inquisitie....:-)
Verovering van Amerika? Ook Inca's en Azteken hadden een verderfelijke cultuur van mensenoffers. Een lage, gedegenereerde cultuur, vergelijkbaar met de Amorieten :-D

malang | 08-11-14 | 12:21

popye | 08-11-14 | 07:41
zoals aan een kind vragen hoe het proefwerk was gegaan, terwijl je de onvoldoende al uit de schooltas hebt gehaald.

swift1.6 | 08-11-14 | 12:19

@ZonderNaam | 08-11-14 | 01:36
"Prima hoor aantonen dat religies kudt zijn, maar dit cijfervergelijk gaat wel heel kort door de bocht."

Dat was ook het argument helemaal niet. Het argument was dat door religie het moorden in ieder geval niet minder wordt, wat wel het argument is dat gelovigen graag gebruiken: "in de bijbel staat: gij zult niet doden, dus als er meer geloof is, is er minder moord en doodslag."

En dat idee wordt door deze kaartjes krachtig weersproken.

Russells Teapot | 08-11-14 | 11:33

@Ir. Wilhelmus | 08-11-14 | 02:13
Waarom pik je twee uitzonderingen eruit terwijl de overige honderden landen het algemene beeld bevestigen?

Russells Teapot | 08-11-14 | 11:31

@malang | 08-11-14 | 10:38
"Het staat er echt. Er wordt even a priori gedaan of de inwoners van Jericho onschuldige mensen waren."

We hebben het over vrouwen en kinderen, vriend.

"De inwoners van Jericho waren Amorieten. In Genesis 15:16 krijgen de Amorieten 400 jaar om te stoppen met hun walgelijke daden (kinderoffers o.a.). Daar stopten ze niet mee."

Ten eerste weet je dat helemaal niet, die kinderoffers kunnen ook een leugen zijn vergelijkbaar met de leugen dat joden hun matzes bakken met het bloed van kinderen. Het is vrij gebruikelijk dat primitieve beschavingen gruwelverhalen vertellen over hun vijanden?

Ten tweede, ben je nu echt zo beperkt dat je niet inziet hoe tegenstrijdig je argument is? Omdat de Amorieten enkelen van hun eigen kinderen vermoorden, is het gerechtvaardigd om de Amorieten uit te moorden, inclusief ál hun kinderen?

"De Amorieten van toen zijn het ISIS van nu. De God van de Bijbel bestraft het kwaad, maar geeft mensen lang de tijd zich van hun daden af te wenden. Dat heet lankmoedigheid."

Als dit verhaal in de koran gestaan had, had je dit nooit met dit bullshitargument verdedigd. Maar omdat het in je eigen haatsprookje staat, worden er plotseling allemaal rechtvaardigingen uit de kast getrokken, zoals dat God "al 400 jaar" de Amorieten de tijd gaf om te veranderen. 400 jaar? Misschien is het je ontgaan, maar mensen leven zelden langer dan 80 jaar. Dus wat hadden de Amorieten van dat moment van doen met de Amorieten de 320 jaar daarvoor?
Of geloof je, net als je ziekelijke haatboek, dat kinderen aansprakelijk zijn voor de zonden van hun ouders?

In ieder geval bevestigt jouw reactie alleen maar het punt van Regenjas: gelovigen zijn bloeddorstiger. Dit is omdat je exact dezelfde reactie vertoont als de joodse kinderen uit het experiment: een genocide, die je normaal gesproken ronduit zou verwerpen, praat je ineens goed omdat jouw geloof zegt dat het een goede genocide was.

Met dat soort argumentaties wordt genocide weer acceptabel, en dat is precies waarom die zo ziek zijn. Want daar komt jouw redenatie per slot van rekening op neer: die mensen waren zo slecht, die verdienden het om met vrouwen en kinderen en al te worden afgeslacht. Ditzelfde argument, vaak inclusief verwijzing naar Jozua, wordt nu al 2000 jaar aangehaald door genocidale christelijke hordes, bijvoorbeeld tijdens de kruistochten, de inquisitie en de verovering van Amerika.

Russells Teapot | 08-11-14 | 11:28

Kijk je op internet, dan zie je dat ‘religion and violence’ deel is van een wijdverbreide discussie met daarin veel pro en contra. ‘Religie’ als ‘re-legere’, het her-verbinden met een grotere zinvolle werkelijkheid, is in de mens net zo algemeen als seksualiteit of het maken van kunst. Waarnaast geweld vooral voortkomt uit verschillen in macht en het ook niet geremd zijn tot het misbruiken van macht. Is er dan een bepaalde religie/ ideologie/ wereldopvatting die een duidelijk onderscheid maakt tussen Wij, de goeden, en Zij, de slechten, en is vervolgens dat Wij in de gelegenheid dat Zij met geweld te bejegenen, dan is de kans groot dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Zie: www.ted.com/talks/philip_zimbardo_on_t...

Benedict Broere | 08-11-14 | 11:23

Theisme vs atheisme, wat is bloeddorstiger, maar dit keer met cijfers die niet uit hun verband getrokken zijn. Eat that, Hans Jansen!

Ik begin een steeds grotere fan te worden van K. Regenjas. Heeft GS hem al een aanbod gedaan om vaste scribent te worden? Pinto valt dus dusver nogal tegen.

Russells Teapot | 08-11-14 | 11:19

Ach... Die Van Rossem... Of Regenjas... Gaaaaapp... Eens zullen ze hun knieën ook buigen voor Jezus Christus. LOL :-).

Keyboardwarrior | 08-11-14 | 11:07

Ach... Die Van Rossem... Of Regenjas... Gaaaaapp... Eens zullen ze hun knieën ook buigen voor Jezus Christus. LOL :-).

Keyboardwarrior | 08-11-14 | 11:07

@ Bakito | 07-11-14 | 20:37

Wacht maar als NL failliet is en er geen uitkeringen meer komen dan gaat het hek van de dam dat weet u zelf ook wel. Dan gaat nl heel slecht scoren.

sjipsknippert | 08-11-14 | 10:45

'Compleet Breivik gaan op een stad vol onschuldige mensen....
====
Het staat er echt. Er wordt even a priori gedaan of de inwoners van Jericho onschuldige mensen waren.

De inwoners van Jericho waren Amorieten. In Genesis 15:16 krijgen de Amorieten 400 jaar om te stoppen met hun walgelijke daden (kinderoffers o.a.). Daar stopten ze niet mee.

En toen kwam het oordeel, in de vorm van de Israëlieten onder leiding van Jozua.

De Amorieten van toen zijn het ISIS van nu. De God van de Bijbel bestraft het kwaad, maar geeft mensen lang de tijd zich van hun daden af te wenden. Dat heet lankmoedigheid.

malang | 08-11-14 | 10:38

Wat ik voornamelijk humor vind in het gehele stuk is dat het bijna exact is overgenomen uit "the god delusion" van Dr. Richard Dawkins. Soit, er is wat verandert aan wat kleine details maar over het algemeen is het een prima samenvatting van het hoofdstuk 7 (Het goede boek en de veranderende morele tijdsgeest).

Aanrader trouwens!

EsEs Esess | 08-11-14 | 10:18

Het is met met de meeste diepgelovige landen ook zo dat er weinig regels zijn, want er wordt teveel vanuit gegaan dat het niet hoeft.En daar maken de slechte mensen graag gebruik van.

pedro300 | 08-11-14 | 10:13

statistieken zijn er om misbruikt te worden, want ff wat feiten vergeten en je hebt alweer gelijk.

pedro300 | 08-11-14 | 10:10

@ necrosis | 08-11-14 | 03:07
Ik snap je volkomen en ben het helemaal eens over dat opdringen.

Lewis | 08-11-14 | 09:07

De ontwikkeling van de afgelopen decennia was in Nederland in ieder geval een afnemende kerkelijkheid, maar een toenemende criminaliteit.

En of de criminaliteit in het vrome Urk per hoofd van de bevolking zoveel hoger ligt dan in het hedonistische Amsterdam met haar gesloopte dan wel lege kerkgebouwen wil mij niet aan.

Even twee kaartjes met elkaar vergelijken en daaruit dan maar een conclusie te trekken is wel heel simplistisch.
Andere omstandigheden (armoede, oorlog, verstedelijking, slecht bestuur, vervreemding door migratiestromen, grote verschillen in rijkdom en ontworteling, afname sociale controle) hebben veel meer te maken met criminaliteit.

Angelica | 08-11-14 | 09:04

Waarom worden in (op?) Groenland zoveel moorden gepleegd??

Joestes | 07-11-14
Dat zijn zeehondjes. En als je het over zeehondjes hebt, heb je het weer over bontkraagjes.

MyCatIsDoingThis | 08-11-14 | 09:01

@aa | 08-11-14 | 08:43
Er komen pas veel dokters als er veel zieken zijn.
Die curve vertoont veel gelijkenis met het aantal vossen en konijnen.
De zogenaamde Sinus en Cosinusbeweging.

necrosis | 08-11-14 | 08:50

In gebieden met heel veel zieken, zie je ook vaak heel veel dokters. Dit betekent nog geen causaal verband, maar de aanwezigheid dokters weerhoudt de zieken er kennelijk niet van om ziek te zijn.

aa | 08-11-14 | 08:43

Kan iemand Prof. Pinto even wakker maken?
Ik zit te wachten op zijn topic....

necrosis | 08-11-14 | 08:39

@Zeepvrij | 08-11-14 | 07:54
Je zit met je reedT in het zwembad van een 5-sterren hotel, gespecialiseerd in westerlingen, in VAE?

necrosis | 08-11-14 | 08:36

@Joost Maghetweten | 08-11-14 | 08:18
Bescheiden als ik ben;
Ik heb die oneliner niet zelf verzonnen, die las ik ooit in een stripboek van Joop Klepzeiker....

necrosis | 08-11-14 | 08:27

@necrosis | 07-11-14 | 23:24
Briljant!

Joost Maghetweten | 08-11-14 | 08:18

Statistiek met duim of middelvinger. Klimaat vs moord zou een mooi betoog kunnen opleveren over de opwarming van de aarde.

impy | 08-11-14 | 08:18

@popye | 08-11-14 | 07:41
Pleur eens een eind op met die religie van je!

necrosis | 08-11-14 | 07:56

Groetjes uit het lichtst blauwe plekje van het Midden-Oosten. Van het donkerrood nog geen last gehad.

Rest In Privacy | 08-11-14 | 07:54

Het grappige is, dat hoewel god alwetend zou zijn, hij wel aan Adam vroeg " waar hij was?" , toen deze zich verstopte in het Hof van Eden !
Genesis 3:9 En de Heere god riep Adam, en zeide hem: " Waar zijt gij ?"

En waarom moesten de Israelieten hun huizen markeren, toen hij alle eerstgeboren om zeep ging helpen.

Hij zou toch moeten weten wie hij wel en niet hebben moest ?
Exodus 12: 7-12. En zij zullen van het bloednemen en strijken het aan de beide posten en aan den bovendorpel, aan de huizen in welke zij het eten zullen. En dat bloed zal ulieden tot een teken zijn aan de huizen, waarin gij zeit, wanneer ik het bloed zie, zal ik ulieden voorbijgaan. En er zal geen plaag onder ulieden ten verderve zijn,

popye | 08-11-14 | 07:41

Steen Geil Tight Productions - Hete Studenten Neuqseks)

newray | 08-11-14 | 06:28

-weggejorist-

newray | 08-11-14 | 06:00

Correlatie is geen causatie ook al ben ik het wel eens met de strekking dat religie meer kapot maakt dan lief voor je is. Is er ook een kaart met informatie over armoede? Is misschien een grotere reden voor moord. Zo gelovig zijn ze Brazilie namelijk niet. Maar wel reuzearm.

Zzzzooooffff | 08-11-14 | 05:25

kProblematisch wordt het waar wordt begonnen over geweld tegen homo's, overspeligen en afvalligen als verklaring van het verband tussen religie en moorden. Je zou verwachten dat een groot deel van demoorden dan ook tegen deze groepen gericht zou zijn. Dat is echter zeker in Latijns-Amerika niet het geval. Daar is het geweld veel vaker drugs gerelateerd, tussen drugsbendes. De poging om van correlatie causatie te maken faalt dus jammerlijk.

Doldwaas | 08-11-14 | 04:40

-weggejorist-

newray | 08-11-14 | 03:49

@mygfisbrazilian | 08-11-14 | 03:29
Het topic ging niet direct over politici....

necrosis | 08-11-14 | 03:32

Elke politicus zit aan je centen. Dat is inherent aan een politicus.

mygfisbrazilian | 08-11-14 | 03:29

@Nappa | 08-11-14 | 00:54
Totdat hun olie op is, zand hebben de meeste landen genoeg.....

necrosis | 08-11-14 | 03:18

@7,62x39 | 08-11-14 | 01:03
Ik lik nog liever een krokodil....

necrosis | 08-11-14 | 03:11

@Lewis | 08-11-14 | 00:18
Ik lees mee, en ik kan je vertellen dat de grootste fout van welk geloof dan ook, verspreiding (al dan niet door geweld) was.
Je schoffeert daarmee mensen die verstoken wensen te blijven van welke vorm van religie dan ook.
Ik respecteer mensen, maar sommige mensen respecteren mij niet, omdat ik niet 'geloof'.
Mensen die mij proberen een 'geloof' op te dringen, kunnen van mij minstens ongezien de typhus krijgen...

necrosis | 08-11-14 | 03:07

ik zie dat rusland heel geweldadig is maar niet erg gelovig.

daarnaast lijkt saudi arabie erg vredig en erg gelovig.

jullie laten grafieken zien die jullie eigen stellingen ontkennen?

Ir. Wilhelmus | 08-11-14 | 02:13

Is een lastige, wat zou een leger moeten doen als het voor de poorten van Raqqa zou staan?

Einde van de Domheid | 08-11-14 | 01:55

Religies zijn 'nogal talig', zullen we maar zeggen, echter het begrip goed lijkt mij wel goed. Want wie wil er nou geen geluk, liefde en voorspoed? Misschien moet er een religie van het goede komen, en dan noemen we goed 'God'. Hoewel, het goede kan misschien slechts bestaan dankzij het slechte. Misschien is goed helemaal niet God? God is misschien noch goed noch slecht. Misschien is God dat wat er is? Tja, ik bekijk geloof altijd ook geestelijk enzo.

AntiSoof | 08-11-14 | 01:54

Zag gisteren een repo over de nieuwe vijanden van de Israeliers. Raad eens wie het zijn? Ultraorthodoxe joden. Steeds meer seculiere Israeliers verlaten as we speak Jeruzalem omdat het er tussen de pijpenkrullen niet meer is uit te houden, en verhuizen naar m.n. Tel Aviv. Eén dappere seculiere, laten we hem Davitrix noemen, runt een leuke bistro/bar runt in Jeruzalem en is al meermalen via zijn gsm door de orthodoxiers met de dood bedreigd omdat hij weigert zijn toko dicht te maken.

milky bar | 08-11-14 | 01:45

Saoedi Arabië scoort ook laag op de moordkaart. Overigens loop je daar zeer grote kans, net als in het laag op de moordkaart scorende China om dodelijk slachtoffer te worden van overheidsbeleid. Maar dan kom je in een ander statistiekenlijstje terecht.
En als we Rusland een vrijkaart geving vanwege de welig telende criminaliteit, waarom doen we dat dan niet bij Zuid-Amerika waar het ook met name de drugskartels zijn die de moordcijfers opkrikken?
Ook bij menig Afrikaans land kan je wel een niet-religieuze reden bedenken waarom de moordcijfers zo hoog zijn.

Prima hoor aantonen dat religies kudt zijn, maar dit cijfervergelijk gaat wel heel kort door de bocht.

ZonderNaam | 08-11-14 | 01:36

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:46
Ik denk dat religie hier niets mee te maken heeft, maar dat het voor al gaat om opleiding en ontwikkeling. In de jaren 60 waren er in de donker gekleurde gebieden nog onontdekte volkeren, liepen ze nog in rieten rokjes en waren er voor de ontbossing in de bush geen scholen. Welvaart is ook maar betrekkelijk als je kijkt naar de oliestaten, waar opleiding ook minimaal is.
Nee, in deze kletst van Rossem maar wat.

thheo | 08-11-14 | 01:23

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 01:01 - dank je wel, heel aardig van je. We zijn, ondanks de minder rooskleurige situatie in de wereld en de slapeloze nachten, heel erg blij met ons dochtertje.

Inka6786 | 08-11-14 | 01:23

Uit de reeks van Intelligence Squared het debat over de motie "Wij zouden beter af zijn zonder religie." De bijdrage van Roger Scruton tegen de motie. Dr Scruton verwoordt de waarde van religie uitstekend en maakt duidelijk waar de tegenstanders van religie het punt missen.
Vanaf 57'00" youtu.be/tWOZi_OUQL8?t=57m

7,62x39 | 08-11-14 | 01:21

Om het heel kort en bondig samen te vatten:
Deze "wetenschapper" probeert verbanden te leggen in grotere gehelen waar die niet zo direct te leggen zijn.
Een land kan namelijk niet religieus zijn. Het zijn nog altijd bevolkingsgroepen.
Daarbij zijn er genoeg voorbeelden die zijn onderzoek niet staven. Selectief te werk gaan kan iedereen en gebeurd bijzonder vaak. Het is daarmee een flauwekul onderzoek om de eigen conclusies weer eens te kunnen staven en daarmee niets meer dan egotripperij.

Helder Groentje | 08-11-14 | 01:19

In veel moslimlanden kan je een misdaad afkopen.
Is ook zo, maar het kaartje over misdaad zou alleen een aanwijzing kunnen zijn, conclusies zijn niet mogelijk.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 01:17

Jan Dribbel. 01:01.
Nee naar Kobani, daar valt wat te beleven.
Real You Tube.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 01:06

necrosis | 07-11-14 | 23:19
Als jij genoeg gedronken hebt ga jij Asha daar likken.

7,62x39 | 08-11-14 | 01:03

Je kan ook niks met zekerheid zeggen over die kaartjes, misschien is in Rusland de pakkans wel hoger, of de telling beter en eerlijker. Of beter geregistreerde misdaad.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 01:03

Men kan elk plaatje proberen te correleren met iets. Statistiek is een nogal moeilijk vak. Enkele geesten zijn scherp genoeg om grafieken te duiden. Maar in Nederland zijn er maar weinig zulke geesten. Wie interpreteerde deze gegevens eigenlijk? Meneer Regen?

AntiSoof | 08-11-14 | 01:03

@Inka6786 | 08-11-14 | 00:59
Gefeliciteerd met de geboorte van je kind ;)

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 01:01

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:58
Dus op naar Lybië.

Jan Dribbel | 08-11-14 | 01:01

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:19 - een wonder is bv de raket van Hamas die onlangs op een megagroot winkelcentrum met kantoortorens in Tel Aviv was gericht. Tot grote ontzetting miste de Iron-Drome-raket het doel maar net voordat de stad getroffen zou worden stak zomaar uit het niets een harde wind op die het verwoestende projectiel de zee in dreef. Getuigen te over. En neem de onverklaarbare hand in de lucht die het immense islamitische leger dat tegen een handvol Joden was opgerukt op de vlucht deed slaan. In de persoonlijke sfeer heb ik ook wonderen meegemaakt, waaronder de geboorte van mijn kindje, twee weken terug, met nog een stukje hemel in haar oogjes.

Inka6786 | 08-11-14 | 00:59

Conclusie.
Het valt wel mee met de misdaad in de Islamlanden.
IS uitgezonderd.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:58

Swesish Chef 00:50
Als die het niet zelf getypt had, was het ook niet goed geweest.
Zeurpiet,

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:54

Swedish Chef | 08-11-14 | 00:50
LOL
En de rest van het stuk slaat ook als kut op Dirk.
Als twee phenomenen A en B zich tegelijk voordoen zijn er vier mogelijkheden wat oorzakelijke relaties betreft:
1. A wordt veroorzaakt door B
2. B wordt veroorzaakt door A
3. A en B hebben een gemeenschappelijke oorzaak
4. Het is toeval: er is geen oorzakelijk verband

Het vierde is in de meeste gevallen waar.

7,62x39 | 08-11-14 | 00:54

-weggejorist-

Nappa | 08-11-14 | 00:54

@Swedish Chef | 08-11-14 | 00:50
Als we de islam buiten beschouwing laten, valt het nog wel mee met die godsdiensten.

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:53

Mooi stukje statistiek..."als we de russen buiten beschouwing laten...."...
Als we de hetero's buiten beschouwing laten is de hele wereld homosueel.
Als we de negers buiten beschouwing laten is de gemiddelde penislengte 10 cm.
Als we de p buiten beschouwing laten praat van Rossem .oe.

Swedish Chef | 08-11-14 | 00:50

tweetybird is aan het afkicken.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:50

hebbuh 00:40
Zekers, niks mis met homo s.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:47

Die sukkel van een god had er zeven dagen voor nodig. Het heelal is gevormd in minder dan een seconde. De expansie in minuten hooguit. En dat vele malen sneller als lichtsnelheid. Nee die god uit dat sprookjesboek echt een sukkel. En dan iedereen slaapt uit op de zevende dag. Als wij naar xijn evenbeeld geschapen zijn hebben we dat dus van de almachtige. Kan me dus voorstellen dat hij op die zevende dag ook lag uit te slapen en dat hij de avond ervoor lekjer was wezen stappen en zuipen. Hmm dat verklaart dan gelijk wel waarvoor het zo'n mislukking is geworden.

tweetybird | 08-11-14 | 00:47

thheo O0:36
Het driehoekje religie, armoe en misdaad wil ik wel leggen.
Uitzonderingen bevestigen de regel, het kaartje over de misdaad zijn zelfs in het voordeel van de Moslimlanden, zelfde ongeveer als Europa.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:46

@Inka6786 | 07-11-14 | 22:02
Ik vroeg je dus om drie wonderen te noemen die op 7 november 2014 gebeurd zijn. Ja, de dag die vanmorgen begon.

En dan zwijg je.

Enfin, het zou ook een wonder zijn geweest als je die wist op te noemen.

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:42

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:37

Altijd beter homo als pedo.

hebbuh | 08-11-14 | 00:40

@Lewis| 08-11-14 | 00:38
Dat zei hij niet, maar dat bedoelde hij wel. Maar bedankt dat je probeert mij tegen mijzelf te beschermen. Ik stel het op prijs.
Truste!

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:40

Inka6786 | 08-11-14 | 00:14

Tuurlijk joh droom lekker verder. Niet vergeten he. Want anders kan ik dadelijk ook een profetie doen. Niet vergeten zondag naar de kerk te gaan anders loop je in plaats van 1 week twee weken met je zondes omdat je je weesgegroetjes niet hebt kunnen doen. De hemel komt daardoor minder dichtbij. Ben ik nu ook een profeet.

tweetybird | 08-11-14 | 00:39

@ Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:35
Hij zegt toch nergens dat alle armen crimineel zijn. Wel dat grote armoede criminaliteit in de hand werkt, da's toch iets anders.
Ik ga pitten. Iedereen een goede nacht gewenst. En ik zal morgen nog even kijken of tweetybird gereageerd heeft, ik zal mijn tegel van 00:18 toch niet voor niks getikt hebben, hè!

Lewis | 08-11-14 | 00:38

Denken jullie nou echt dat Jezus handkarde?
Neuh, heeft hij wel eens een relatie gehad met een vrouw?
Nou dan, hij moet toch wat.
Jezus is een homo, nanananana.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:37

Het hele referaat van Van Rossem slaat nergens op.
Ik denk dat ontwikkeling, opleiding en welvaart belangrijker wegen in deze relatievergelijking.

thheo | 08-11-14 | 00:36

@Lewis | 08-11-14 | 00:29
Natuurlijk mag die man zijn mening hebben. Ik heb voorouders die zeer arm waren en nooit enige misdaad hebben gepleegd. Voor hen kom ik nu op.

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:35

tweetybird | 08-11-14 | 00:16


Alle krachten in het Universum volgen uit vier fundamentele natuurkrachten, dit zijn:

De sterke kernkracht. Dit is de kracht die de quarks binnen een nucleon of meson bij elkaar houdt, en de neutronen en protonen samenhoudt in een atoomkern. De drager van deze kracht is het zogenaamde gluon.De elektromagnetische kracht. De kracht die op elektrisch geladen deeltjes inwerkt. Het foton is het deeltje dat deze kracht overdraagt.De zwakke kernkracht. Deze kracht is verantwoordelijk voor radioactiviteit, een afstotende interactie op korte afstand tussen elektronen, neutrino's en quarks. De kracht heeft twee dragers; het W-boson en het Z-boson.De zwaartekracht. Dit is verreweg de zwakste fundamentele natuurkracht. De zwaartekracht werkt echter wel op alle bekende deeltjes, en is altijd aantrekkend van aard. Het is momenteel niet bekend welk deeltje de drager is van deze kracht, maar de meest waarschijnlijke kandidaat hiervoor is het hypotetische graviton.

Zo is het heelal ontstaan. O ja voor de gelovige. Het is nu voor jullie helaas ook een feit. Het bewijs is er. De cosmische achtergrond straling is gemeten. En er komt nog veel meer komende tijd uit de data. O ja voor geinterreseerde op 18 november op science discovery de landing van de sateliet op een komeet.

tweetybird | 08-11-14 | 00:35

Jezus was een gay, anders had die vast niet zoveel discipelen.
Gordon zou jaloers zijn.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:33

Zo irritant dat ze net doen alsof iets een feit is.
Nou weer met die J.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:30

@ Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:23
Da's een heel andere discussie, de prof mag die mening toch hebben?

Lewis | 08-11-14 | 00:29

-weggejorist-

Nappa | 08-11-14 | 00:29

Daar waar het Christendom regeert, zijn de misdaadcijfers het hoogst.
Uitgezonderd de Russen dan.
Elk geloof is kut.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:24

@Lewis | 08-11-14 | 00:21
Het is zeer onfatsoenlijk om te beweren dat armoede leidt tot criminaliteit. Zeer onfatsoenlijk. Dat je dat niet ziet.

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:23

@ Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:00
Ik blijf vinden dat jij het helemaal niet nodig hebt om onfatsoenlijk te worden, waarde naamgenoot. Je argumenten zijn vaak sterk genoeg. En tja, anderen denken soms anders dan jij, live with it.

Lewis | 08-11-14 | 00:21

@Inka6786 | 08-11-14 | 00:14
Noem eens drie wonderen die op 7 november 2014 gebeurd zijn.

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:19

@ tweetybird | 08-11-14 | 00:00
Ik begrijp je aversie tegen religie heel goed. Die heb ik ook altijd gehad, zeker voordat ik zelf ging geloven, maar nu nog steeds. En ik zal de laatste zijn die ontkent dat juist gelovigen ontzettend hypocriet kunnen zijn. Maar daar staat dus ook een en ander tegenover, dat heb ik al een paar keer duidelijk proberen te maken in deze draad, maar ik weet niet of je die tegels gelezen hebt.
Bottom line voor mij is wel dat Jezus niemand uitsloot. Niemand. Tegen de Farizeeërs was hij nog het hardst, maar hij vervloekte ze niet, bleef met ze in gesprek, bleef ze uitnodigen hem te volgen. Wat vrouwen betreft: Jezus had vrouwen in zijn gevolg, later in het Nieuwe Testament zie je dat ook andere vrouwen een belangrijke rol spelen. En vrouwen waren als eersten getuige van het lege graf van Jezus - ongekend in die tijd.
Waarmee ik dus, nogmaals, niets af wil doen aan allerlei misstanden die zeker ook door christenen hebben plaatsgevonden, en nog altijd, helaas. Neem alleen al hoe er nog altijd door sommigen met vrouwen wordt omgegaan. Maar de kern van het christelijk geloof is gelukkig niet hoe mensen het er vanaf brengen, maar wie Jezus voor ons en wwat hij voor ons gedaan heeft (necrosis, lees je mee?).
De pest is geweest dat het christendom mainstream is geworden, eerst in het Romeinse Rijk en later ook in (met name) het Westen. Dat is volgens mij nooit de bedoeling geweest. Christenen moeten niet opleggen en voor anderen bepalen, en dat gebeurde en gebeurt veel te vaak wél. Dat is nou net niet waar het in het christendom om moet draaien.

Lewis | 08-11-14 | 00:18

Inka6786 | 08-11-14 | 00:14

Ach u gelovige ik heb het opgegeven om dat gelovige nog uit te leggen. Het is toch onbegonnen werk. Want religie is vastgeroest. Het accepteerd helaas waarheden en bewijs niet. Nog steeds niet.

tweetybird | 08-11-14 | 00:16

@Jezus_Boeddha | 08-11-14 | 00:06
Heb jij bewijs voor het bestaan van die jezus van jou?

necrosis | 08-11-14 | 00:15

Jezus_Boeddha | 08-11-14 | 00:06

Weer zo 1 die geknikkerd heeft met jezus. Omdat hij het almachtige boek gelezen heeft. Mischien was jezus wel een dwerg ,een piet. Zelfs nu schrijven kranten vaak pure onzin. Zo ook in die tijd. Dat is nsmelijk van alle tijden. Je kent jezus niet want die ligt begraven met een tuintje op zijn buik. En dat al heel lang geleden. Dus hoe ken je hem dan. Nee je kent hem niet en doet aannames omdat een sprookjesboek je dat verteld.

tweetybird | 08-11-14 | 00:14

tweetybird | 08-11-14 | 00:00 - en hoe is dat ene element dan ontstaan en de zwaartekracht? Kortom, grote flauwekul. Je kunt rustig alle benodigdheden voor een poesje in een centrifuge doen en dit laten draaien. Misschien dat er uiteindelijk een compleet diertje ontstaat met alles erop en eraan maar het gaat nooit en te nimmer vanzelf leven. Verder is het niet waar dat de wetenschap de Bijbel ontkracht, ze doen wel hun best maar elke dag komen er profetieën uit en gebeuren er wonderen. Maar dan moet je niet ziende blind en horende doof zijn natuurlijk.

Inka6786 | 08-11-14 | 00:14

Zwarte Piet.

PowPow | 08-11-14 | 00:13

@Jezus_Boeddha | 08-11-14 | 00:01
Religie is slechts een 'geruststelling' aan de armen der geest'.
Niets meer en niets minder!

necrosis | 08-11-14 | 00:13

Jezus Boeddha 00:06
Ali baba ook niet.

Terpen-tijn | 08-11-14 | 00:11

tweetybird | 08-11-14 | 00:00

Maar ja ondanks dat de wetenschap nu wel met verklaringen komen en bewijs blijven de gelovige geloven in een god verzonnen door mensen juist omdat ze die wetenschap niet hadden en er dan maar een gooi naar deden om te verklaren wat voor hun niet te verklaren viel en het boek ook nog eens mooi uit kwam om mensen een kant op te duwen en te onderdrukken met wetten en regeltjes. Opgeschreven in een sprookjesboek. De politieke religie waar de bijbel en koran het wetsboek zijn uit een heel andere tijd als nu. En die regels dan ook eigenlijk achterlijk zijn en achterhaald en niet meer van toepassing op deze tijd. Mede door wetenschap die steeds harder gaat en zeg maar wel het eerlijke verhaal verteld. Wetenschap wasr in tegenstelking tot de geloven wel herziening wordt toegelaten door nieuwe bewijzen en nieuwe theorien. Maar die geloven laten geen pleuris toe. Vastgeroest tot en met. Ouderwets als de pestpokke. Laat ook geen discusie toe of echte vrije meningsuiting. Veranderingen zijn volgens alle geloven zeer eng.

tweetybird | 08-11-14 | 00:09

Het opschrift bij het plaatje 'Jesus kills brains' is onzin. Jezus zelf was niet dom en propageerde ook geen onbenulligheid.

Jezus_Boeddha | 08-11-14 | 00:06

Voor afname van geweld in cultuur (zie Steven Pinker) helpt vooral toename van rationaliteit, individualiteit, wetenschap, techniek, industrie, emancipatie, moderne rechtsstaat, mensenrechten, welvaartsstaat, verzorgingsstaat, vrijheid in kunst en spiritualiteit, en een zekere mate van wereldbeschouwelijke en multiculturele tolerantie. Minpunt hierin is evenwel een doorgeslagen individualisme, dat zich uit in bijvoorbeeld relativisme (ik vind dit goed omdat ik dit zo vind, niet dan?) en ook cultuurrelativisme (iedereen heeft recht op z’n eigen ding, toch?). Krijgt vervolgens dit relativisme te maken met een ‘religie’ die eerst en vooral bedacht lijkt voor buit en seks, dan krijg je het soort probleem waar Pat Condell het over heeft:
www.youtube.com/watch?v=bCG9NgX05a0
Steven Pinker:
www.ted.com/talks/steven_pinker_on_the...

Benedict Broere | 08-11-14 | 00:05

@ Barani517 | 07-11-14 | 23:58
Dat waag ik toch te betwijfelen. Er wonen alleen al zeer veel Turken in Duitsland - ook relatief. Of ken jij de cijfers?

Lewis | 08-11-14 | 00:01

Ik blijf erbij: Jezus is beter dan de meeste andere religies.

Jezus_Boeddha | 08-11-14 | 00:01

@ProfessorX| 07-11-14 | 23:58
Nee, juist niet. Lul.

Lewis Lewinsky | 08-11-14 | 00:00

Boer Kini | 07-11-14 | 23:30

Ik zeg alleen maar we zien het weer met die fijne IS. Maar vergeet niet dat christenen vroeger ook zo optraden om zeg maar je het geloof op te dringen. Feit blijft ,de meeste oorlogen zijn ontstaan om religie en door religie. Nog steeds. Er is gewoon weinig goeds aan extreme religie. Onder christenen zijn nu gelukkig vele gematigden. Onder islam bestaat gematigd niet. Gematigde moslims bestaan daarentegen wel weer maar volgens de islam zijn dat afvalligen. Zeg maar zoals dat IS tuig denkt. En ook die gematigde moslims moeten er dus aan geloven ook al hebben ze hetzelfde geloof. Vroeger echter gold dat weldegelijk ook voor het christen geloof. Die wel minder geweldadig is maar waar discriminatie nog steeds ook hoog op de agenda staat en mensen uitsluit. Hoe je het went of keerd. De vrouw ,de homo De gescheide mensen en zo zijn er nog wat groepen. En verder blijft het een feit dat het een sprookjesverhaal blijft uit hele oude tijden. Ondertussen wordt dat sprookje doir wetenschap steeds meer blootgelegt. Toen het heelal er nog niet was was er geen ruimte. En ook geen tijd. Niet een goddelijke heeft een heelal gecreeerd. Maar dat is gebeurt door een element wat uit 4 elementen per ongeluk wegviel waardoor er een expansie veroorzaakt werd. Het element dat losliet. Zwaartekracht. Daardoor is bijna zeker het heelal ontstaan en er is werkelijk geen creator geweest. Er was voor het heelal namelijk geen ruimte en dus ook geen tijd. Tijd is pas ontstaan door ruimte

tweetybird | 08-11-14 | 00:00

@ProfessorX | 07-11-14 | 22:59
Ik ken arme mensen die woedend worden als een nitwit zoals jij beweert dat armoede leidt tot criminaliteit. Lul.
Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 23:01

Blijkbaar leidt armoede ook tot een gebrek aan fatsoen..

ProfessorX | 07-11-14 | 23:58

Bovendien klopt de conclusie niet. Duitsland is meer relijieus dan Nederland en Frankrijk, maar vertoond minder moorden. Grote verschil is dat in Nederland en Frankrijk relatief meer moslims rondlopen.

Barani517 | 07-11-14 | 23:58

necrosis | 07-11-14 | 23:51
Dus zitten we voor de kat zijn kut te reaguren.

Jan Dribbel | 07-11-14 | 23:55

@Lewis | 07-11-14 | 23:42
Ik ben katholiek opgevoed. En ja, katholieken geloven dat het werkelijk lichaam en bloed van Christus is, die hostie en die wijn.

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 23:54

Necrosis weet jij dat uitjes weleens jarenlange reaguurders kunnen zijn die mps hebben. Morgen wil ik misschien marie antoinette zijn.

Babels toren | 07-11-14 | 23:54

Beetje onzin om ten aanzien van het christendom te gaan wapperen met het oude testament. Het wezen van het Christendom is juist het nieuwe Testament waarin geen enkele oproep tot moord en doodslag in voorkomt.

Barani517 | 07-11-14 | 23:53

@ necrosis | 07-11-14 | 23:49
Ander keertje misschien, als je het goed vindt.
Ik begin ook wel trek te krijgen in een frietje zo. Kan Nonkel geen mobiele snackbar beginnen?

Lewis | 07-11-14 | 23:51

@Jan Dribbel | 07-11-14 | 23:45
Met de liquidaties in NL, klopt dat kaartje sowieso niet.

necrosis | 07-11-14 | 23:51

@Lewis | 07-11-14 | 23:42
Leg me vooral even uit wat die jezus voor ons gedaan heeft.
Overigens ken ik geen avondmaal aangezien ik wisseldiensten draai.
En druivensap zit vol suiker, daar krijg je Obesitas van.
En wat Nonkel betreft, ik heb trek in een patatje pindasaus, met ui.

necrosis | 07-11-14 | 23:49

Het kaartje is van jaren terug. Er klopt niets meer van in b.v. Syrië en Lybië.

Jan Dribbel | 07-11-14 | 23:45

@Babels toren | 07-11-14 | 23:30
Wist jij dat mensen met een ui achter hun nick op proef zijn en het nadeel van de twijfel genieten?
*gnehe*

necrosis | 07-11-14 | 23:43

@ necrosis | 07-11-14 | 23:38
Hmmm. Dan moet ik je maar vertrouwen.
Het zal je toch wel bekend zijn dat het Avondmaal bedoeld is om te herdenken wat Jezus voor ons heeft gedaan. Het brood symboliseert dan het lichaam, de wijn (of de druivensap die daar helaas steeds vaker voor in de plaats komt) zijn bloed, dat het zogenaamde nieuwe verbond heeft ingeluid.
Nu geloven katholieken dacht ik dat het letterlijk om zijn lichaam en bloed gaat, maar misschien waart Nonkel in de panelen rond, dan kan hij dat even toelichten.

Lewis | 07-11-14 | 23:42

@Lewis | 07-11-14 | 23:28
Ik wil uitleg, nu!

necrosis | 07-11-14 | 23:38

Heeft duitse herder al gemeld dat ze in Denemarken mensen tot leven kunnen vermoorden? Not yet?

Babels toren | 07-11-14 | 23:30

tweetybird | 07-11-14 | 23:19

Ben nog niet klaar hoor. Hier is nog zo'n artikel uit de Guardian:
www.theguardian.com/commentisfree/beli...

"Richard Dawkins has long flirted with eugenics. “If you can breed cattle for milk yield, horses for running speed, and dogs for herding skill, why on Earth should it be impossible to breed humans for mathematical, musical or athletic ability?” he asked back in 2006. “I wonder whether, some 60 years after Hitler’s death, we might at least venture to ask what the moral difference is between breeding for musical ability and forcing a child to take music lessons.”(...)
The one thing one ought to expect from humanists is that they would be good at protecting the human, at defending human life in its own terms and for its own sake. The humanist attack on religion is that religion often places human flourishing second in its cosmological order of importance, and that this leads to human beings losing out to divine command. It’s a perfectly respectable argument. But, ironically, it doesn’t seem that the human is any safer in the hands of humanists.

Being so obsessed with attacking religion, people such as Dawkins have lost sight of what they are supposed to be defending. And this may be because too many humanists also place the category “human” quite a long way down their order of importance, with things such as rationality or choice or the avoidance of pain being deemed of greater significance. Human life can thus be easily traded away in some utilitarian calculation. It so happens that, when it comes to eugenics, religion has a much better track record at defending the human than science or leftwing progressives."

Boer Kini | 07-11-14 | 23:30

@Boer Kini | 07-11-14 | 23:22

Wikipedia is best nuttig. Je moet wel even goed naar de bronverwijzingen en de status kijken voor een gevoel voor de betrouwbaarheid. Daarnaast moet je politiek of religieus geladen onderwerpen een beetje mijden.
.
Zo even als niet-geleerden onder elkaar gesproken...

Parel van het Zuiden | 07-11-14 | 23:28

@ necrosis | 07-11-14 | 23:24
Ik wil die uitspraak best uitleggen, maar iets zegt me dat je die uitleg toch al kent en/of dat die je toch niet interesseert. Maar zeg het vooral als ik het mis heb.

Lewis | 07-11-14 | 23:28

Religie is geestelijke armoede dus de relatie religie-armoede-geweld klopt wel degelijk. Religieuzen werken niet hard want "god provides". De typhus, die ouwe lul heeft toch gezegd "je bent er, zoek het zelf ff uit".

Babels toren | 07-11-14 | 23:26

@ tweetybird | 07-11-14 | 23:19
De SGP sluit vrouwen zoveel mogelijk uit, ja. In menig kerk/gemeente mogen vrouwen niet preken en kunnen ze geen leidiggevende functie krijgen.
Bij de Christenunie hebben vrouwen wel een plek. In veel, en steeds meer, kerken/gemeenten preken vrouwen en vervullen ze een leidinggevende functie.
En nu? Sta je dan met je dan met je ene kam.

Lewis | 07-11-14 | 23:26

Amsterdam mag wel iets donkerder ingekleurd worden hoor.

PowPow | 07-11-14 | 23:25

Waarom zijn er nou geen ouwe geschriften van het humanisme gevonden?
Had nou niemand iets in elkaar kunnen flansen vroeger?
Dan had dat ook een religie geheten en niet alleen maar een gedachte.

Terpen-tijn | 07-11-14 | 23:25

@Lewis | 07-11-14 | 23:16
Iemand die ooit beweerde: 'neem dit brood, het is mijn lichaam' doet me denken aan het hoertje die zei: 'neem mijn lichaam, het is mijn brood'.
Het laatste klopt trouwens....

necrosis | 07-11-14 | 23:24

necrosis | 07-11-14 | 23:07

Ja, dat eerste kaartje. Ongelooflijk. Ik dacht dat edel-atheist van Rossem dat wel uit een wetenschappelijk werk zou hebben. Blijkt ie het van een wiki geplukt te hebben! Jaaa, dat is nou echt een bron van wetenschappelijke betrouwbaarheid. Wat een sukkel. Geen Stijl wordt nou niet direct door geleerden bevolkt, om het mild uit te drukken.

Boer Kini | 07-11-14 | 23:22

necrosis | 07-11-14 | 23:19

En zo is het maar net.

tweetybird | 07-11-14 | 23:20

@tweetybird | 07-11-14 | 23:15
Voor mij is de hemel de plek tussen de benen van een aantrekkelijke, iets oudere vrouw.
De hel is praktisch hetzelfde, maar dan tussen de benen van Asha Tuin Broeke.

necrosis | 07-11-14 | 23:19

Boer Kini | 07-11-14 | 23:14

Ja ja ja. De geloofskramp. Het weerwoord. Feit blijft gewoon dat ook het christelijke geloof discriminerend is. Vrouwen worden uitgesloten klaar. De sgp deed dit tot een tijdje terug nog. Maar voorlopig zit er nog geen vrouw in de tweede kamer. Van die fijne kudtpartij de sgp. De diep gelovige ,de meest hypocriete mensen op aarde. Geloof mij maar.

tweetybird | 07-11-14 | 23:19

Religie en politiek moet strikt gescheiden worden, opzouten met je sprookjes, er moet een land bestuurd worden.

Terpen-tijn | 07-11-14 | 23:16

@ tweetybird | 07-11-14 | 23:10
Je hebt er zin in vanavond, hè?
Of een boek een sprookjesboek is, kun je zelf toetsen. Kijken of in de inhoud aansluit bij de wereld waarin jij leeft, of wat je om je heen ziet gebeuren ermee te rijmen valt.

Lewis | 07-11-14 | 23:16

@tweetybird | 07-11-14 | 23:10
Ik durf te wedden dat relidioten straks met een verhaal over een regenboog komen.
Wat betreft zwarte piet werkte het (dat denken ze tenminste)....

necrosis | 07-11-14 | 23:16

Ik vind het altijd zo fijn als je wat over geloof en religie zegt wat niet in het straatje van de gelovige past ze altijd zo in een kudtkramp gaan om hun geloof te verdedigen. Helaas hebben ze nooit het bewijs van de almachtige. Hemel en hel ze weten niet echt waar die is en doen er maar een gok naar. Ze wijzen letterlijk maar wat. Ach ja.

tweetybird | 07-11-14 | 23:15

tweetybird | 07-11-14 | 21:25
'het christelijke geloof nog steeds zeer discriminerend naar vrouwen toe'.

Lees dit verslag uit de Guardian even:
www.theguardian.com/commentisfree/2014...

"Richard Dawkins has lost it: ignorant sexism gives atheists a bad name

He may have convinced himself that he’s the Most Rational Man Alive, but if wants to be the face of a welcoming movement, he’s doing a terrible job."

Boer Kini | 07-11-14 | 23:14

--sql error-- | 07-11-14 | 22:32

Laat maar. Bespaar je de moeite: info afkomstig van internet, incl youtube, is voor onmondigen. Lees eens een goed (=moeilijk) boek.

Boer Kini | 07-11-14 | 23:10

Check Portugal dan :S

Mijn2centen | 07-11-14 | 23:10

Maar feit blijft alle geloven zijn gebaseerd op sprookjesboeken. En alle godjes zijn verzonnen door mensen. Niks meer niks minder. Een god is enkel gecreeerd om te kunnen verklaren iets wat ze niet konden verklaren. Het ontstaan van het leven. Godjes zijn ontstaan uit onwetendheid. Niks meer niks minder. Wetenschap gaat het uiteindelijk winnen van de religie. Religie is een achterhaald iets. Het is lulkoek uit een eeuwenoud sprookjesboek gemaskt door mensen die dachten dat je van de aarde kon afpleuren. De verhalen kloppen zelfs niet eens in al die sprookjesboeken. Kom op gelovigen kom nu eens met het bewijs dat de almachtige bestaat. Altijd dat vage gelul. Als je vraagt hoe ziet hij eruit doen ze er maar een gooi naar. Pleur op. Wordt maar eens realisties. Hij heeft nooit bestaan en bestaat ook niet. Het is pure bullshit en lulkoek.En dat nog in 2014.

tweetybird | 07-11-14 | 23:10

@Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:35
Jij ging toch neuqen?
*klokt af op 3 minuten*

necrosis | 07-11-14 | 23:09

Er klopt geen zak van dat eerste kaartje, Italië zou veilig moeten zijn.
Kan iemand een opdracht gunnen aan een 'baggeraar' om de lijken even op te ruimen die verzwaard met beton liggen te slapen met de vissen?

necrosis | 07-11-14 | 23:07

@ Lewis | 07-11-14 | 22:58
Wat heb ik vandaag. Georganiseerde misdaad moet natuurlijk georganiseerde religie zijn.
Inkoppertjes onder de streep.
-------------------------------------------

Lewis | 07-11-14 | 23:07

De Regenjas is zo'n triest figuur die koste wat het kost zijn eigen gelijk moet halen. Hetzelfde als die ecomaniakken, fundamentalisten en andere droeftoeters die deze wereld donkerder maken.

Tisnietanders | 07-11-14 | 23:07

Ik voel me nergens zo veilig als in het katholieke Polen. En de cijfers bewijzen het.

Nonkel Frituur | 07-11-14 | 23:06

Anno 2014 de islam en het christendom op een lijn trekken. Zucht.

Ebert de R | 07-11-14 | 23:06

Ik denk dat de cijfers in Saudi-Arabie, waar Mohamed (mzvh etc en nog wat] vandaan komt, straks uit de pan rijzen. Want .... roffel, roffel, roffel ... vrouwen mogen straks AUTORIJDEN. Ja, ja. De Hoge Adviesraad van Iran heeft dat in al haar ultieme goddelijke wijsheid besloten. Gelukkig dat ze van Allah en Mohamed [mvzh etc en nog wat] wel nog wat kleine beperkende regeltjes hebben. en dat zijn (probeer te lezen zonder te lachen, lukt je namelijk niet):

1) De vrouwen mogen geen make-up dragen;
2) Geen autorijden zonder eerst toestemming van een mannelijke verwant (mag ook een neef zijn);
3) voor vrouwen onder de 30 jaar geldt het verbod nog steeds;
4) voor de vrouwen boven de 30 is het prima, zolang (!) ze maar vanaf 20:00 van de weg af zijn.

Je verzint het niet.

www.nu.nl/buitenland/3923593/hoge-advi...

Bernard Couperus | 07-11-14 | 23:03

Jezus was een pacifist. Mohammed een vrouwen en kinderen verkrachtende slavenhandelaar. Ook zijn er religies waar mensen nog niet eens over het gras willen lopen uit angst de sprietjes pijn te doen. Maar heus, het ligt weer niet aan de islam, alle religie deugt zogenaamd gewoon niet.

Angel_eyes | 07-11-14 | 23:03

@ProfessorX | 07-11-14 | 22:59
Ik ken arme mensen die woedend worden als een nitwit zoals jij beweert dat armoede leidt tot criminaliteit. Lul.

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 23:01

Hemmenaar7 | 07-11-14 | 22:44

Atheïsme is geen geloof, u kunt dat derhalve ook niet op deze manier vergelijken. Ik ben geen brandweerman, maar dat maakt mij niet een pyromaan. Er zijn zat vreselijke atheïsten op te noemen (zelfs zonder te godwinnen). Net zo goed als dat er zat mensen met bruine ogen te vinden zijn die allerlei verschrikkelijke dingen hebben gedaan.

majorkingkong | 07-11-14 | 23:00

Onzin. Uitgangspunt moet zijn in hoeverre de armoede overheerst in een land bij hoge criminaliteit- en moordcijfers. Zonder uitzondering zijn de landen met hoge moordcijfers ook landen waarvan het overgrote deel van de bevolking straatarm is. Daarbij komt ook nog de vraag: hoeveel mensen in deze landen werkelijk belijdende gelovigen zijn (meestal nog geen 10 procent) en dat zet deze grafieken in een heel ander daglicht.

Bovendien: er sterven per 100.000 mensen veeeeeeeel meer mensen aan verkeersongevallen, tijdens werkzaamheden etc., los van de vele ziektes die de mensheid teistert.

ProfessorX | 07-11-14 | 22:59

De misdaadcijfers zijn altijd laag in een extremistisch kalifaat, want moorden en plunderen doen ze ergens anders.

Terpen-tijn | 07-11-14 | 22:59

Valt me tegen van je, Van Rossem, om voor het gemak de godsdiensten maar op één hoop te gooien. Lekker overzichtelijk, nietwaar. Dat we met z'n allen kritisch naar godsdiensten kijken, extra kritisch zelfs, vind ik logisch en ook nodig, want als iets misstanden en machtsmisbruik in de hand werkt is het wel georganiseerde misdaad. Maar om daar zó in door te slaan en alleen maar de negatieve kant van godsdienst te zien... dat is me veel te simplistisch en te makkelijk.

Lewis | 07-11-14 | 22:58

@Plukkiehaar | 07-11-14 | 22:41

Mijn leven zal nooit meer hetzelfde zijn na deze mededeling.

Supermatthijs | 07-11-14 | 22:57

@Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:35
Epitoom bestaat niet.

Ik denk dat hij epifenomeen bedoeld. Een bijkomend verschijnsel. Epi is grieks voor op, of erop.

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:57

Journalisten en statistiek, wat een slechte combinatie. Correlatie en causaliteit zijn echt totaal twee verschillende dingen, dus de gehele vergelijking gaat al totaal mank. Zie bijvoorbeeld www.tylervigen.com

BourgondischGespierd | 07-11-14 | 22:56

Als vredig atheïst zeg ik dan ook: vermoordt alle gelovigen voor een vrediger wereld! Weet je wie dat ook zei? (tenminste, hij was al begonnen met het oude volkje en de jehovahs, en de katholieken stonden ook al op de lijst, en wie weet...)

Hemmenaar7 | 07-11-14 | 22:44

Zo. Ik ben net even lekker naar het toilet geweest.

Plukkiehaar | 07-11-14 | 22:41

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:30
Als je in het Amerikaanse leger een paar types doodschiet, krijg je ook medailles hoor.

Bakito | 07-11-14 | 22:41

Pfff, lees anders even het Nieuwe Testament, als het niet te veel moeite is.

PrinsesStoepje | 07-11-14 | 22:37

epiToom dus.... sorry

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:36

Allemaal | 07-11-14 | 22:31
Noem me ongeletterd of zelfs dom, maar wat is een epinoom? En als er een ander woord voor is, waarom gebruik je dat dan niet?

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:35

Belangrijkste met betrekking tot dit onderzoek is overigens dat moord een hele kleine doodsoorzaak is. Laten we dood door hondebeten of jalouziekoordjes eens vergelijken met links of rechts stemmers. Er komt vast wat uit!

Allemaal | 07-11-14 | 22:32

Boer Kini | 07-11-14 | 21:39
ah, de claim dat alleen religieuzen weten wat 'goed' is...
Is niet waar natuurlijk. Deze meneer kan het je prima uitleggen:
www.youtube.com/watch?v=KaGqVbAzjng

--sql error-- | 07-11-14 | 22:32

Bakito | 07-11-14 | 22:28
Ik ga nu neuken....... dus

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:32

Ik vind persoonlijk Jezus Christus een stuk prettiger aansluiten als rolmodel dan die andere gozer a.k.a kinderverkrachter, seriemoordenaar en drugsgebruiker. Iets met Mohammed ofzo.

Bernard Couperus | 07-11-14 | 22:31

Dus het Vaticaan is de meest moorddadige plek op aarde. Oh, toch niet? Dit soort onderzoeken kunnen zo de prullenbak in. Op dezelfde manier is aantoonbaar (en daar zijn ook pogingen tot gedaan) om aan te tonen dat atheisme het bloed uit de maatschappij laat lopen. Wat mij betreft even succesvol als dit onderzoek.
Maar een schrikbarend hoog aantal sociologen is links liberaal en heeft niet al teveel op met religie. Een recent onderzoek toonde statistisch aan dat sociologische onderzoeken stelselmatig een *veel* te liberaal wereldbeeld laten zien. Wat dan als kleuring van de onderzoekers wordt uitgelegd. En wat zou het anders kunnen zijn. Dit onderzoek is uiteraard een epitoom van dit fenomeen.

Allemaal | 07-11-14 | 22:31

Er is maar één godsdienst die moorden op grote schaal goedkeurt. Zelfs toejuicht. En een ticket voor de hemel uitreikt aan moordenaars.

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:30

Enfin, wel een fijne invulling van de vrije tijd. Beetje praten over mensen die mekaar overal ter wereld doodschieten. Ik doe dat eerlijk gezegd liever dan neuken. Jullie?

Bakito | 07-11-14 | 22:28

Zijn ze dan in Japan en China niet gelovig? Shinto, boeddhisme? En wat versta je onder moord?
Ik denk dat godsdienst zeker een factor is maar niet de enige factor. Welvaart, scholing, bewind van een land spelen en de houding van landen t.o.v. elkaar spelen ook mee.

JdelaT | 07-11-14 | 22:28

Geloof of geloven dekt de lading niet van dit artikel.
Er wordt expliciet gewezen op religie of een geloofsleer en dat is iets anders dan een geloof. Het is de overtreffende trap.

Desmoulins | 07-11-14 | 22:27

@Bakito | 07-11-14 | 21:55
In New York was in 2010 3,5% moslim. Zal nu wel 4,5% zijn. *iets met kindertal mompelt*

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:21

@Inka6786,
Ik zou zeggen eerst van een ander, want anders gaat het net als nu ikke ikke ikke en de rest kan stikke!

lompje | 07-11-14 | 22:21

@tweetybird | 07-11-14 | 22:18
Precies, tweety.

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:19

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:16

Tsja dat kon je zo wel bedenken. Amerika is een zeer gelovig land.

tweetybird | 07-11-14 | 22:18

[email protected] Lewinsky | 07-11-14 | 22:16
Moet zijn: De over-, over-, overgrote meerderheid, 87%, is godsdienstig, kerkelijk of religieus.

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:17

@Bakito | 07-11-14 | 21:39
In New York is 13% atheist, agnostisch of ongelovig. De over-, over-, overgrote meerderheid, 93%, is godsdienstig, kerkelijk of religieus.

Je faalt, kleine Bako. En niet voor het eerst.
en.wikipedia.org/wiki/New_York#Religio...

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:16

Bakito | 07-11-14 | 22:10

Ja en hoe komt dat. Omdat amerikanen nog steeds denken dat ze cowboys zijn. Met een wapen in de hand. Hun grondrecht. Hier geven we elkaar een dreun en daar schieten ze gelijk. Heeft dus ook niks met gelovig of niet gelovig te maken. Meer met hun cultuur. Daar schieten gelovigen of ongelovigen op elkaar omdat ze daar juist allemaal een wapen dragen. De cowboy cultuur. Niet te vergelijken met een nederland. Nee bakito je bent weer aan het zoeken naar iets wat er niks mee te maken heeft om dat af te schuiven op de ongelovige. De atheist. Onzin.

tweetybird | 07-11-14 | 22:15

@Jan Passant mk2,
Daar gaat het om geld en niet over het geloof

lompje | 07-11-14 | 22:14

Bakito | 07-11-14 | 22:07
Ik heb die ervaring niet, maar ik wacht gewoon even af.

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:12

Jan Passant mk2 | 07-11-14 | 22:04
Verhoudingsgewijs (naar inwoneraantal) worden in NY zo'n vier keer meer moorden gepleegd dan in NL.

Het wordt niet voor niks de Big Apple genoemd.

Bakito | 07-11-14 | 22:10

Inka6786 | 07-11-14 | 22:02
Een mens moet eerst leren om van zichzelf te houden. Daarna kan ie bezien of hij liefde op kan brengen voor zijn naasten en als laatste van god.
Er is dus iets mis met de volgorde die het NT hanteert

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:09

@Desmoulins | 07-11-14 | 21:25
;)

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 22:08

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:02
Als seven niet reageert dan weet je dat ie fout zat. In mijn geval is dat ongeveer 85% van onze onderlinge discussies.

Bakito | 07-11-14 | 22:07

@lingo star | 07-11-14 | 21:40
Reken maar dat het boeddhisme zijn vervelende kantjes heeft. Het is alleen dat zo veel mensen religies die van ver komen altijd mooier vinden.

frank87 | 07-11-14 | 22:04

@Bakito | 07-11-14 | 20:37
New York rechts? Als er twee linkse steden in de USA zijn, dan is New York daar wel een van. Overigens is New York 1 grote Gunfree Zone, het summum van vrede op aarde.

Jan Passant mk2 | 07-11-14 | 22:04

010_Allochtoon | 07-11-14 | 22:01
In de brugklas.

Bakito | 07-11-14 | 22:04

@Schietmijmaarlek,
ik zou eerder zeggen: kapitalisme maakt meer kapot dan je lief is.

lompje | 07-11-14 | 22:02

Christelijke landen hebben uit naastenliefde de grenzen wagenwijd opengezet, vandaar dat er hoog gescoord wordt wat criminaliteit betreft. Vreemd ook al die kritiek op de Bijbel, daaruit blijkt dat men elkaar napraat maar het Boek nooit gelezen heeft. Het Oude Testament beschrijft nl de overlevingsstrijd van de Joden omdat uit hen de Messias geboren zou worden. Dit probeerde Satan met behulp van zijn medestanders bloedig te verhinderen. Nu deze profetie is vervuld geldt het NT met slechts één gebod: heb God lief bovenal en je naasten als jezelf. Dat is heel moeilijk maar wat is daar in vredesnaam mis mee vraag ik me af.

Inka6786 | 07-11-14 | 22:02

Bakito | 07-11-14 | 21:55
Als hij jouw vraag aan mij leest en nog wakker is komt ie met zijn statistiek in 3, 2, 1

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 22:02

Wanneer leert men het toch eens correlatie ≠ causatie zijn niet hetzelfde.

010_Allochtoon | 07-11-14 | 22:01

@--sql error-- | 07-11-14 | 21:40
Klinkt stabiliserend, het zou erger zijn als het anders om is: bovolkingskrimp en moord.

frank87 | 07-11-14 | 22:01

Geloof is kanker, uh nee moord.
De woordspeling: preken voor eigen parochie is hier op geenstijl op dit topic van toepassing.

Antitheïst | 07-11-14 | 21:58

@Graaf van Egmont,
Het OT ken ik niet maar wel weet ik dat er in de bijbel staat dat de mensen moet delen en respect voor elkaar moeten hebben en zonder geweld moeten leven

lompje | 07-11-14 | 21:58

@Graaf van Egmont | 07-11-14 | 21:49
Ja, hoeveel procent van NY is dan moslims volgens zijn onfeilbare statistieken?

Bakito | 07-11-14 | 21:55

Leg het percentage besneden mannen eens naast de geweldscijfers. Wellicht is dat de oorzaak, frustratie over een gevoelloze uitgedroogde eikel.

Bob Slee | 07-11-14 | 21:55

lompje | 07-11-14 | 21:45

Nou ik hoop het niet. Ik val op vrouwen. Doe mij maria maar als het een lekkere milf is. En jezus christus is een kerel uit een sprookjesboek met een mooi geschreven verhaal door mensen. Mischien was de kerel in het echt wel niet uit te staan. Ik weet het niet en heb nooit met hem geknikkerd. En waarvoor heb je je nick verandert in lompje,inplaats van jezusismijnheer. Jezus is al heel lang de pijp uit en heeft al heel lang een tuintje op zijn buik. Denk dat hij nog maar weinig heeft om van te houden. Dood is dood is mijn stelling. Des te lulliger is het dat mensen zo wreed zijn terwijl ze maar 1 leven hebben. Dit leven. Hemel en hel. Het zijn uit de duim gezogen verzinsels om mensen regels op te dringen doormiddel van angst. De hel bestaat . Die zie je op aarde bij oorlog. Gelovigen denken nog steeds dat de hemel en hel ergens boven zijn . Want altijd als je het ze vraagt wijzen ze naar boven. Waar is god . Wijzen ze naar boven. Pure onzin allemaal.

tweetybird | 07-11-14 | 21:54

Religie maakt meer kapot dan je lief is.
Zelfs de Joden ontvluchten Jeruzalem, vanwege de agressieve orthodoxe Joden.
kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=28151
En die randdebielen willen in een vliegtuig niet naast een vrouw zitten, dus heeft El Al nu een instructiefilmpje.
www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/art...
Kunnen we niet alle religies gewoon afschaffen?
Iedereen gelijk.... geen geouwehoer.

Schietmijmaarlek | 07-11-14 | 21:53

lompje | 07-11-14 | 21:45
God houdt niet van iedereen leert het OT mij. En die liefde uit het OT is dan ook afgedwongen door hem.

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 21:52

Bakito | 07-11-14 | 21:39
smoesjes aapmens. don't fuck met seven, want die heeft zijn stats altijd paraat. Vraag me niet hoe hij het doet.

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 21:49

Die Regenjas met z'n statistiekjes...

Plak het plaatje met de armoedecijfers er eens naast, kom je tot hetzelfde verband. Welvaart en de hiermee samenhangende vrijheden zorgen voor het wegvallen van de noodzaak van religie.

Beetje simpel om aan de hand van moordcijfers, zonder slachtoffers van gewapende conflicten aangezien Irak vrij licht van kleur is, deze conclusies te trekken. Moord is sowieso een vrij marginaal verschijnsel natuurlijk.

Tweespalt | 07-11-14 | 21:46

@tweetybird,
jezus christus kan niks aan de ellende aan deze wereld doen, want dat doen de mensen zelf. hebzucht, haat, lust, egoisme, ikke ikke ikke en de rest kan stikke! nee tweetybird er staat niks verkeerd in de bijbel, het gaat alleen maar over liefde en lief hebben, iets wat hier nog geleerd kan worden.

tweetybird, god houd ook van jou.

lompje | 07-11-14 | 21:45

Praise the lord, hallelujah. Ook amerika is zwaar fundamentalistisch.

John Doorzon | 07-11-14 | 21:45

Als ik de berichten hoor, is Rusland overigens snel religiezer aan het worden. Vraag Pussy Riot maar.

frank87 | 07-11-14 | 21:44

Boer Kini | 07-11-14 | 21:39

Tsja maar of dat nu met religie te maken heeft. Er zijn er ook die goede doelen beginnen die maar 1 geloof hebben. Hoe wordt ik als directeur zo rijk mogelijk van giften van nederlandse sukkels. De zieligheidsindustrie. Daarmee zeg ik niet dat de voedselbank iets slechts is. En zeg ik niet dat die mensen die gedachte hebben gehad maar over het algemeen worden goede doelen opgezet door mensen om er zelf beter van te worden.

tweetybird | 07-11-14 | 21:44

Als de relatieve waarheid in dit stuk niet zo triest zou zijn zou ik triomfantelijk mijn gelijk van de daken gaan schreeuwen. Door de ernst van de conclusie wordt ik toch bevestigd in mijn stelling die ik hier en elders regelmatig deponeer en die maar heel kort is t.w.: GELOOF=ONMACHT.
En waar toe onmacht kan leiden kunnen we in het stuk hierboven lezen.

dwar | 07-11-14 | 21:43

Over het eerste:
Ze zeggen altijdin oorlog zijn kerken vol, met vrede zijn ze leeg. Zijn hoge moordcijfers geen echte oorlog, maar het is kennelijk genoeg voor kerkvulling.

Over het tweede:
Dat is toch het doel van godsdienst: lekker een groep vormen, van wij tegen de rest. En van de meeste mensen mag de eigen groep lekker veel meer (Paul de Leeuw, en Borat mogen ook van alles van hun fans waar ze klappen voor verdienen).

Deze twee dingen hangen natuurlijk ook weer samen: in oorlogstijd wil je wel bij een groep horen die je verdedigt.

frank87 | 07-11-14 | 21:42

@Paininthebutt | 07-11-14 | 21:01
En dan is de vicieuze cirkel compleet. Massaal kiezen voor een god ontneemt de kans om als samenleving te groeien = armoede.

hallofreen | 07-11-14 | 21:40

leuk, maar die grafiekjes lijken sprekend op www.indexmundi.com/map/?v=24&l=nl
(op z-afrika en rusland na).
oftewel: bevolkingsgroei=moord

--sql error-- | 07-11-14 | 21:40

Elke ideologie wordt uitgevoerd door mensen. Dat kan goed uitpakken zoals het goede socialisme in Nederland, het kan fout uitpakken, zoals het socialisme in Oost-Europa. Zelfs een vreedzame leer als het boeddhisme kan misbruikt worden. Maar uit ideologieën kan ook zeer veel goeds voortkomen, zoals sociale hulpverlening etc.

lingo star | 07-11-14 | 21:40

@seven | 07-11-14 | 20:49
Ik had ook een willekeurige andere stad kunnen noemen, maar NY is sinds 9/11 natuurlijk de atheïstische hoofdstad van de wereld.

Bakito | 07-11-14 | 21:39

Het was trouwens een christelijk echtpaar dat in 2002 de voedselbanken startten; ze begonnen in hun achtertuin. Dit naar aanleiding van asociale politiek van seculiere politici.

De zeer christelijk Duitse kanselier von Bismarck (19-de eeuw) is de grondlegger van sociale voorzieningen: www.ssa.gov/history/ottob.html.

Enz.

Van Rossem zal niet zo gauw met dit soort initiatieven komen; hij is immers te druk bezig zichzelf voor de spiegel op te geilen, zeer overtuigd van zijn eigen atheistische voortreffelijkheid.

Boer Kini | 07-11-14 | 21:39

lompje | 07-11-14 | 21:35

Het lijkt of je hem persoonlijk kent. Knap. Schijnbaar weet je alles van de kerel omdat je het grote sprookjesboek hebt gelezen. Het lijkt erop of je nog met hem geknikkerd hebt.

tweetybird | 07-11-14 | 21:39

@Reykjavik | 07-11-14 | 21:16
Dat de meeste pornoblaadjes in de Biblebelt verkocht worden verbaasd me niks. Zo wordt de meest vunzige en perverse porno door de aanhangers van Mo bekeken. Soort zoekt soort.

McMarx | 07-11-14 | 21:38

Bob Slee | 07-11-14 | 21:29

Maar ja het kan ook dat die religie juist de armoede veroorzaakt. En ziektes en ellende. Dat is ook nog niet eens zo gek als je bijvoorbeeld in afrika gaat roepen dat een condoom tegen de wil van god is. Als mensen uit religeuse motieven zich niet laten inenten. Als mensen uit diezelfde motieven hun kind die op sterven ligt zelfs een bloedtransfusie weigeren waarmee het kind gered zou zijn. Nee religie is puin.

tweetybird | 07-11-14 | 21:36

Jesus Christus is liefde en geen haat of oorlog

lompje | 07-11-14 | 21:35

Is Holland bakt al afgelopen?

eerstneukendanpraten | 07-11-14 | 21:33

Correlation does not imply causation

Arie Stoteles | 07-11-14 | 21:33

Ik heb vaak gehoord dat strenggelovigen in hun laatste levensdagen worden overvallen door vrees voor god, omdat ze niet weten of ze wel goed geleefd hebben. Daarna slaat de twijfel toe en hopen ze eigenlijk dat hun god niet echt bestaat.
Heb je dan een slecht geregisseerd leven geleid of niet?

Graaf van Egmont | 07-11-14 | 21:33

@Joestes | 07-11-14 | 20:43

Er wonen maar 50.000 mensen op Groenland. Met 5 moorden komen ze dus al in het donkerblauw.

Bob Slee | 07-11-14 | 21:33

Als je zulke data vergelijkt moet je toch op zijn minst de mogelijkheid vermelden dat oorzaak en gevolg ook andersom kunnen liggen. Wellicht wordt men meer religieus in gebieden waar armoede, conflict en geweld aan de dagelijkse orde zijn, om toch nog maar ergens troost in te vinden.

Bob Slee | 07-11-14 | 21:29

Desmoulins | 07-11-14 | 21:25

Fout voorkom terreur en verbied alle religie. Op scholen in de tweede kamer en andere openbare plekken. Als mensen in sprookjesboeken willen geloven doen ze dat maar lekker in kerk of moskee of thuis. In openbare gelegenheden wordt ik er ook mee lastig gevallen. Op pleuren met die kudt religie.

tweetybird | 07-11-14 | 21:29

@tweetybird | 07-11-14 | 21:25

Niet alleen hier; het is gematigder.
De leer dus, de mensen niet altijd.
Stel je eens een gewelddadige leer voor met mensen die nou eenmaal een neiging hebben tot het zaaien van dood en verderf...

Desmoulins | 07-11-14 | 21:27

@Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 21:16

Voorkom terreur, verbied islam.
;)

Desmoulins | 07-11-14 | 21:25

En mensen die hier weer het christelijke geloof gaan lopen verdedigen. Inderdaad hier is het christelijke geloof gematigder. Maar dat is niet overal. Maar ook hier is het christelijke geloof nog steeds zeer discriminerend naar vrouwen toe. Naar homo's en nog vele andere groepen. Ook het christelijke geloof is gewoon kudt. Net als islam. Jezusismijnheer reaguurder kom er maar weer in.

tweetybird | 07-11-14 | 21:25

Correlatie, causaal verband.
Een onderzoek over hoe het atheïsme in de vorm van de overheid of ideologie als vervangende heiland een extra dimensie geeft aan de menselijke neiging tot het kwaad, zou vergelijkbare of misschien nog extra angstaanjagende resultaten geven.
Zo zoekt de linkse kerk hier ook iedere keer naar nieuwe verlossers. Voorheen het fascisme, communisme, nationaal-socialisme en vandaag de dag zijn dat natuurlijk het multiculturalisme, europeanisme, kosmopolitisme en het politiek-correcte denken in de meest brede zin van het woord.

Desmoulins | 07-11-14 | 21:23

O ja religie is een pest en een plaag. Beter kan het verbannen worden. Maakt de wereld een stuk beter. Religie is meest misdadig en wreed. Alle religie. Zowel christelijk als islam als al die andere troep. Religie is verantwoordelijk voor het meeste menselijke leed. Het is vaak zeer moordadig. Ik zou zeggen weg ermee en opgerot. Het is niet meer van deze tijd. Er is geen god die de aarde geschapen heeft en de boeken zijn pure moordadige sprookjesboeken. Gemaakt door mensen. Net als hun goden. Er is werkelijk niks goeds aan. Het zijn boeken om mensen te onderdrukken en regels op te leggen. Religie is een dictatuur. Waarin juist vrije meningsuiting niet is toegestaan. Verandering van inzicht niet mogelijk is en verhaaltjes van heel vroeger zijn toen ze ook nog dachten dat de aarde een pannekoek was.

tweetybird | 07-11-14 | 21:20

Mijn geloof is het beste.

lingo star | 07-11-14 | 21:17

In het klein klopt dit ook wel. In de Bijbelgordel in 0031 worden atheïsten stelselmatig met de nek aangekeken, wat een milde vorm van discriminatie is. Ben je niet van hun kerk, dan deug je per definitie voor geen meter. Ook leuk onderzoekje, ooit uitgevoerd door -ik-weet-niet-meer-wie: bij de pompstations in de Bijbelgordel worden statistisch gezien de meeste pornoblaadjes verkocht. Probeer op zondag tijdens de kerkgang eens met je automobiel door de hoofdstraat in Staphorst te rijden. De kerkgangers lopen zwart uitgedost naast elkaar over de volle breedte van de straat en verrekken het om aan de kant te gaan. Omdat zij niet willen dat je op zondag auto rijdt. Het overkwam mij ooit en moest noodgedwongen het hele stuk stapvoets achter de rij blijven tuffen. Er stond een politie-auto langs de kant, maar die popo's deden niets. Terwijl de kerkhangertjes toch echt in overtreding waren. We leven in een raar land... Gelukkig zijn dit dan -vergeleken met het onderzoek- minimale uitwassen, maar als dit gedrag in de kern al aanwezig is is er maar weinig nodig om de boel te laten escaleren. En dat is precies wat met dit onderzoek wordt aangetoond. Interessant.

Reykjavik | 07-11-14 | 21:16

Ik ga hier niet in mee, Regenjas.

De islam is, in het huidige tijdsgewricht, de enige religie die leidt tot terrorisme, moord en verkrachting op grote schaal.

Daar moet iets aan gedaan worden.
*verbied terreur, verbied islam*

Lewis Lewinsky | 07-11-14 | 21:16

Lees dit even. Gaat over verband tussen agressie en atheisme:

www.newstatesman.com/religion/2012/02/...

"Two atheists - John Gray and Alain de Botton - and two agnostics - Nassim Nicholas Taleb and I - meet for dinner at a Greek restaurant in Bayswater, London. The talk is genial, friendly and then, suddenly, intense when neo-atheism comes up. Three of us, including both atheists, have suffered abuse at the hands of this cult. Only Taleb seems to have escaped unscathed and this, we conclude, must be because he can do maths and people are afraid of maths.

De Botton is the most recent and, consequently, the most shocked victim. He has just produced a book, Religion for Atheists: a Non-Believer's Guide to the Uses of Religion, mildly suggesting that atheists like himself have much to learn from religion and that, in fact, religion is too important to be left to believers. He has also proposed an atheists' temple, a place where non-believers can partake of the consolations of silence and meditation.

This has been enough to bring the full force of a neo-atheist fatwa crashing down on his head. The temple idea in particular made them reach for their best books of curses.

“I am rolling my eyes so hard that it hurts," wrote the American biologist and neo-atheist blogger P Z Myers. "You may take a moment to retch. I hope you have buckets handy." Myers has a vivid but limited prose palette.

There have been threats of violence. De Botton has been told he will be beaten up and his guts taken out of him. One email simply said, "You have betrayed Atheism. Go over to the other side and die.""

Boer Kini | 07-11-14 | 21:16

Bakito | 07-11-14 | 20:37

Komt de sukkel weer uit de hoek. Tsja new york vergelijken met nederland. Een miljoenenstad vergelijken waar mensen echt op elkaar gepakt zitten met een land. Dat kan alleen een bakito. De trol van geenstijl. Een stad waar alles en iedereen wapens mag dragen vergelijken met een land waar dat verboden is. Een stad in een land waar je zonder inkomsten in een kartonnen doos mag wonen vergelijken met een land waar dat gegeven een stuk minder is. Feit blijft dat de criminele marokanen per hoofd van de bevolking nog steeds het hoogst scoren in onze misdaad cijfers. Linksche sukkel wegkijkert.

tweetybird | 07-11-14 | 21:13

Heldere analyse, kan mooi dienen als basis voor politiek beleid. Lijkt mij dat in ieder geval het hebben van een religie als verzwarende omstandigheid in het strafrecht kan wordn meegenomen. Maar belasting,aatregelen zijn natuurlijk ook niet uit te sluiten

KingScarGill | 07-11-14 | 21:11

Pierre Tombal

Je hebt gelijk. Was ook sarcastisch bedoeld. Vuilniszak schrijf je ook met een hoofdletter aan het begin van de zin.

Bernard Couperus | 07-11-14 | 21:10

Belangrijkste aspect lijkt opleiding/scholing te zijn, zowel op landelijk als wereldnivo.

Jan-ne-man | 07-11-14 | 21:10

Die zogenaamde correlatie lijkt op de Kipen-het-Ei paradox.
Misschien is beschaving wel gestoeld op op hele andere merites. Iets met ontwikkelingen in DNA op de langere termijn. De dagelijkse omgevingstemperatuur zou er ook best wel eens iets mee te maken kunnen hebben.

McMarx | 07-11-14 | 21:09

Gaat 9 jarige meiesjes uitleggen hoe ze een een man zn schenen kapot trappen.

newray | 07-11-14 | 21:06

@Bernard Couperus | 07-11-14 | 20:54
Islam schrijf je uitsluitend met een hoofdletter wanneer islam aan het begin van een zin staat. En zelfs dan zegt de spell-checker dat het fout is.

Pierre Tombal | 07-11-14 | 21:05

Correlatie met slechte economische omstandigheden is scherper. Voor een vervroegde vrijlating is in de States het hervinden van God de beste manier om eerder vrij te komen, dus die paar atheïsten in de statistiek zijn vooral lifers.

Daarnaast geeft de religieuze kaart wat vreemde voorbeelden. Iran met zijn geestelijke bewind en sharia, die het aflegt tegen een land of tien die hun leider kiezen. Areligieus en moorddadig Rusland.

Religie teert het weligst bij gebrek aan entertainment, onderwijs en richting in het leven. Zelfs binnen het vredige christendom pedofielen, kruistochten, afgedwongen adoptie, Noord Ierse marsen, enzovoorts.

Op vijf landen na zitten alle moorden in landen waar de meute van de bevolking in armoede en wetteloosheid leeft.

Feynman | 07-11-14 | 21:04

Paininthebutt | 07-11-14 | 21:01
Correct, je ziet 't zelfs in NL gebeuren bij een politieke partij...

Hans Kwalzan | 07-11-14 | 21:03

Bakito | 07-11-14 | 20:37

New York is links, waarde vriend!

eerstneukendanpraten | 07-11-14 | 21:02

@Bernard Couperus | 07-11-14 | 20:54
Je vergeet voor het gemak wel de correlatie tussen armoede en religie. Hoe armer het volk, des te sneller ze achter een 'verlosser' aan lopen.

Paininthebutt | 07-11-14 | 21:01

@Bakito | 07-11-14 | 20:37
Ben je nou ook al kleurenblind beste aapmeneer.

Uw Verzekeringsadvis | 07-11-14 | 21:01

PvdA = islam = haat = moord, een eerlijker verhaal kunnen we er niet van maken.

smdyasc | 07-11-14 | 20:57

Dat die mensen in die vele-moorden-landen zo religieus zijn is ook niet zo gek. Als er iedere dag een buurman door z'n kop geschoten wordt, wil je wel bidden dat 't jou niet overkomt.

Hans Kwalzan | 07-11-14 | 20:57

Wat ik hier zie is een duidelijke correlatie tussen armoede en criminaliteit. Wat een onzin om hier religie weer bij te halen. Rusland, Brazilië en geheel Afrika is patat.
O ja, had ik al gezegd dat Islam verboden moet worden (Islam met een hoofdletter).

Bernard Couperus | 07-11-14 | 20:54

Correlatie etc

Ratatosk | 07-11-14 | 20:53

Volgens velen is Putin verantwoordelijk voor alle moorden in Rusland.

ZwarteKater | 07-11-14 | 20:52

@seven
Amerikaans-links is nog altijd rechtser dan de VVD zich in z'n stoutste dromen zou willen voor doen.

Hans Kwalzan | 07-11-14 | 20:51

Bakito | 07-11-14 | 20:37
Mijn comment hierboven was dus aan jou gericht.

seven | 07-11-14 | 20:49

Hoe warmer, hoe meer religie?

Hans Kwalzan | 07-11-14 | 20:48

NY stemde massaal voor de linkse kandidaat Obama. 'Obama’s 81% New York City Support is Best in 114 Years' www.bloomberg.com/news/2013-01-09/obam... Get your facts straight. 'The results underscore New York’s decades-long status as a Democratic bastion where most residents are racial and ethnic minorities. '

seven | 07-11-14 | 20:48

-weggejorist-

Joestes | 07-11-14 | 20:43

Ach, religie is ook maar gewoon een excuus - een kapstok.

McMarx | 07-11-14 | 20:37

Grappig, in het rechtse en atheïstisch. New York is de misdaad stukken hoger dan in linkse en islamitische Nederland.

Bakito | 07-11-14 | 20:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken