
De mensen die wij onder dreiging van geweld jaarlijks financieren om ons levensgeluk te beperken, de ambtenaren der Rijksoverheid dus, gaan next level. De tabak-Stasi, die het leven van horeca ondernemers verneuken sinds hun bestaan, krijgen binnenkort beschikking over een apparaat dat middels
het nemen van luchtmonsters kan nagaan of er in die ruimte gerookt is. Aangezien de staat sowieso geil lijkt te worden van naheffingen, zal ook deze methode bijdragen aan het retroactief beboeten van levensgenieters. Voorheen was de nicotine-SS aangewezen op de neus en oren, maar Vadertje Staat ziet zijn henchmen niet graag om de tuin geleid door schoonmaakazijn, ionisatoren of, zoals Roy Donders adviseert: door wasverzachter te koken. Van die tip van Donders ga je volgens wasverzachtermerk Robijn overigens wel
dood, maar het werkt in ieder geval tegen rookgeur. In al hun zelfvoldaanheid zijn onze meesters uit Den Haag trots op zichzelf, want het
ministerie meldt: "Op dit moment worden nog nergens ter wereld door inspecteurs luchtmonsters genomen om de aanwezigheid van tabaksrook in de lucht aan te tonen." Nederland is weer gidsland! #VOCmentaliteit
Reaguursels
InloggenDat komt omdat andere landen niet volkomen doorslaan vanwege het gezeik van een zeer klein stel extreem asociale hufters zoals oa Clean Air Nederland.
"Op dit moment worden nog nergens ter wereld door inspecteurs luchtmonsters genomen om de aanwezigheid van tabaksrook in de lucht aan te tonen."
Moet zijn:
"Op dit moment is er geen dictator in de wereld die dit heeft aangedurfd"
@icar
Je hebt onbedoeld ongelooflijke humor, schavuit. Geen 'natuurlijke intelligentie'. Maar kop op!
@Icar | 31-10-14 | 17:28
Mijn dwangbuis is ook van katoen, dat knaag je niet zomaar door.
On topic: Waar rook is , is vuur lol
@de echte stolwijker
Wat is nou een 'normaal' cafe? Een 13 in dozijn Cafe in je Groene Hart?
In cafes worden overlastgevers uitgesmeten. Overheid blijft tot vervelens toe op de kruk plakken.
@Feynman
Ik log hier niet zo vaak in... Volgt enkel het gekrakeel...... Respect hier voor Uw geniale natuurlijke intelligentie... En btw hoe U dat 'leeghoofd' Kaas van katoen geeft...
"Nederland is weer gidsland!"
Iemand snapt het verschil tussen socialistische dictatuur en gidsland niet.
Kunnen ze de rijinstructeurs niet vragen om onderweg even in zo'n kroeg binnen te stappen, zogenaamd om te pissen. Die moeten toch al opletten op vreemd gedrag. Twee vliegen in één klap.
Nederland gidsland, ja als het om de verkeerde dingen gaat.
Wat ook zo jammer is : dan sta je braaf lekker aan je biertje én sigaartje te lurken in de gaskamer van je lokale stamcafé, gaan ze dààr de rook afzuigen, zonde, ruik ik nog niks. Uit die afzuigkap!
Moi | 31-10-14 | 13:15
Feitelijk bestond die vrijheid al, want een kroegbaas kan natuurlijk altijd zelf bepalen om zijn kroeg rookvrij te maken en houden.
.
Dat er dan niemand meer komt, zal wel de reden zijn waarom geen enkele kroegbaas dat heeft gedaan.
.
Maar dat is een liberale gedachte die onze overheid niet begrijpt.
@Tel Aziaat | 31-10-14
Okay. Het is ook best een eindeloze discussie of rokers of mensen die oud worden meer of minder kosten. Er zijn sowieso te veel factoren en er zijn zelfs rokers die oud worden en dan alsnog aan longkanker dood gaan. Om de nettokosten zeker te kunnen uitrekenen moet je ook exacte zekerheid hebben over de oorzaken. En dan moeten de gestopte rokers/of zij die nooit gerookt hebben die geen longkanker krijgen geen andere ongezonde zaken gaan doen, zoals dus het genoemde ongezond eten. Waarom obesitas niet zo hard aangepakt wordt als roken mag je je dan ook afvragen (even los de overlast van roken). Roken is een makkelijker target dan alle voedselfabrikanten. Maar obesitas wordt een grotere killer dan roken. Daar zijn inmiddels heel veel partijen het over eens. En geeft veel sneller problemen die goed functioneren belemmeren.
.
Wat wel vast staat is dat inderdaad steeds meer de kosten naar de levensstijl worden gelinkt. Rokers betalen meer premie, of zullen meer premie betalen. Maar steeds meer ook minder bewegen of ongezond eten. Nu wordt dat nog in premiekorting vertaalt, in de toekomst zeker in extra premie of uitsluiting.
.
Net als in de US krijg je een splitsing tussen de health freaks, mense die genoeg geld hebben voor medische behandeling en mense die niet beter weten of geen geld hebben (en onverzekerd zijn). Dat gaat gewoon ook hier gebeuren want onze zorg is al onbetaalbaar. Die kant gaan we dus op. De verzekeraar kijkt eerst of je wel gezond genoeg geleefd hebt voor ze een behandeling vergoeden.
.
Met de ideeën uit het bovenstaande artikel krijgen we in de toekomst allemaal een chip die uitleest of we ons wel aan het gezondheidsideaal hebben gehouden. Wie niet meewerkt is de lul. En als we even kunnen gaan we de kosten van een ziekte proberen te verhalen als letselschade op bedrijven ;-)
en toch is dit onze liefste wens want we stemmen al 70 jaar, keer op keer weer, trouw op de figuren die ons dit aandoen en beloven het te zullen blijven doen.
Dat van die 'VOC-mentaliteit'snap ik niet. Had de VOC niet een uiterst lucratieve handel in opium?
@Lafayette, Ik heb gerekend met de AOW-cijfers uit 2011 en daar valt weinig mee te goochelen. De AOW is voor iedereen min of meer hetzelfde en het verschil komt voort uit het aanvullende pensioen dat men heeft. De staat was dus over 2011 ongeveer 34k per AOW-er kwijt.
Verder reken ik niet naar mijn argumenten toe als het gaat om de kosten van longkanker.
Ja er zal nog steeds longkanker, astma en COPD zijn als iedereen stopt met roken.
Maar als iedereen stopt met roken, daalt het aantal longkanker-gevallen met zo'n 80% tot 90% volgens de meest recente schattingen van longartsen.
Ik ben van mening dat er bij dergelijke kansen wel degelijk voor longkanker "gekozen" kan worden.
Daarnaast gaat voor Astma en COPD op dat roken niet de oorzaak is, maar dat het de kwaal wel verergert.
Hierdoor moeten de behandelingen worden geïntensiveerd en dus worden deze vaak ook veel duurder.
Verder stel ik niet dat de kwalen er volledig aan te wijten zijn, maar ik stel wel dat de hogere kosten die de factor "roken" in dit verhaal met zich mee brengt, volledig aan roken te wijten is.
Dus: Allemaal kosten die voorkomen kunnen worden door massaal te stoppen met roken.
De bewering dat rokers 8 jaar korter leven, is inmiddels gewoon een feit.
Ik was echter te lui om te zoeken naar de daadwerkelijke leeftijden, dus daar kan je over discussiëren.
Maar je mist de uiteindelijke stelling die ik hier probeer te deponeren.
Namelijk: "Financieel gezien, worden rokers en niet-rokers voor de maatschappij, even oud".
Een roker met longkanker verstookt in de laatste 3 jaar van zijn leven een budget waar een niet-roker zo'n 10 jaar op in de AOW kan zitten.
Uiteraard zal een niet roker ook vergelijkbaar financieel gedrag vertonen, maar dan worden de kosten gemaakt voor aandoeningen die minder gemakkelijk te beïnvloeden zijn.
En als jij hier dan obesitas ook op uit wilt zonderen, dan mag dat, maar cijfertechnisch zal mijn vorige bewering dan overeind blijven staan.
Dat je in zaaltjes, restaurants, podia etc niet mag roken vind ik vrij normaal. Maar dat er dan niet geregeld kan worden dat er in een aantal cafe's gewoon gerookt mag worden dan vind ik echt zo naar. Zo opgelegd. Gewoon 1 op de 10 kroegen daar mag je wel roken.
Tel Aziaat | 31-10-14 | 13:50
Vriend van mij is gestorven aan longkanker.
Ga er maar rustig vanuit dat zijn ziekte beduidend minder heeft gekost dan de kosten van mijn moeder die nu 90 is.
-
Bovendien is roken geen garantie dat je longkanker krijgt. Er zijn zat mensen die longkanker hebben gekregen terwijl die niet rookten.
En nee, dat komt niet door die hoax van "meeroken"
-
Een bejaardentehuis zit vol met rokers maar je zult er vrijwel geen dikke bejaarden zien.... of zeg maar gerust géén dikke bejaarde.
Fastfood is een véél grotere killer dan roken.
@Mr. Krinkle | 31-10-14 |
Ik heb er niets op tegen als er minder of niet gerookt wordt, maar wel tegen een overdaad aan regels en met name de belachelijke ideeën over de handhaving er van. Dergelijke enge praktijken vind ik helemaal niets, en als je die kant op wil dan is het hek van de dam. Het medicijn is dan erger dan de kwaal.
"Longkanker is vaak volledig te wijten aan het feit dat men rookt en de kosten van Astma en COPD worden fors omhoog gejaagd door het feit dat er gerookt wordt in de omgeving van deze patiënten." -
"Dat betekent dat de behandeling van het gemiddelde longkankergeval in 2011 meer dan 34 duizend euro heeft gekost. "
@Tel Aziaat | 31-10-14
Dit is een leuk staaltje naar je argumenten toe rekenen.
Ja, veel longkanker gevallen zijn aan roken te wijten. Maar zeker niet alle. Als niemand meer zou roken zou er nog steeds longkanker, astma en COPD bestaan. Ik heb zelf en twee kinderen met Astma en dat is meestal genetisch bepaald...
De conclusie dat het vaak volledig te wijten is aan roken is dus niet waar. Het is dus vaak te wijten. Hoe vaak? Dat is ook afhankelijk van andere factoren. Niet iedereen die rookt krijgt longkanker of wordt ziek.
Vervolgens vertaal je heel vaak... als dit betekent dat... Dat is dus ook niet waar. Want er zijn nog steeds gevallen waarbij de genoemde ziektes niet aan roken of alleen aan roken te wijten zijn.
Ook jouw argument over langer leven is gegoochel. Gemiddeld worden die mensen dus niet 79, maar 71. En die maken nog steeds geen deel uit van de beroepsbevolking. Zo kan je ook redeneren.
8 jaar AOW, meer zorg en verzorging.... dat is volgens mij heel wat meer dan de genoemde 34k. Zelfs als zou dat 3 aow uitkeringen van een jaar zijn... dan maakt 8 jaar dat 2,5 jaar x 3 uitkeringen + de kosten van ouderdom in de zorg...
Verder profiteren pensioenmaatschappijen ook nog van een korte levensverwachting wat weer ten goede komt aan de mensen die ouder worden en nog wel pensioen genieten....
Kortom. Goochel met cijfers wat je wil, er zijn te veel andere factoren. Overigens is nummer 1 killer: Obese.
Veel beter idee: gas in de zaak en als iemand een sigaret opsteekt gaat de hele zaak de lucht in met de rokers erbij!
In bijna elke kroeg die ik ken word na sluitingstijd gerookt door het personeel, op dat moment is er ook geen sprake meer van een openbare kroeg, toch? Kijken of die vlieger op gaat bij een rechter, daar sta je dan met je rookopsporingsapperaatding, zo'n ding is vast niet goedkoop...
@Lafayette: als iedereen zich gewoon aan het rookverbod hield dan waren die lui niet op deze ideeën gekomen. True, het gaat ver. Daarom zeg ik ook; rokers accepteer je verlies. Je kan er namelijk op wachten dat de overheid zoiets verzint. Gewoon niet meer roken in de horeca, klaar. Het is voorbij. Punt.
Ik zie dat de GS-link-verkorter faalt op een ), dat direct achter mijn links aan staat.
Bij deze dus nog een keer de links uit bovenstaande tegel:
www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-z...
www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-z...
@Lafayette Wat een domme vergelijking. Ga maar snel een peuk roken en die paar overgebleven hersencellen wegpaffen.
@Mr. Krinkle | 31-10-14
Blijkbaar ga je er totaal aan voorbij dat er ook heel veel niet rokers zijn, zoals ik, die deze totaal uit de hand gelopen regelgeving alsook de waanzinnige drang om regels tot in perfectie te willen handhaven, volkomen idioot en onzinnig vinden.
Er zijn belangrijkere zaken. Maar nog veel belangrijker, als je dit soort praktijken toejuicht is het pad naar een totalitaire samenleving geplaveid.
Als dadelijk ook hagelslag verboten wordt, krijgt elk huishouden verplicht een cacao detector. Mocht u 2 keer betrapt worden op het voeren van uw kinderen met hagelslag dan volgt direct ingrijpen van Jeugdzorg alsmede een zelf te betalen cursus opvoedkunde.
Huilie huilie rokers. Ik lach. Eindelijk die stank weg. Heerlijk. Neem gewoon je verlies. Ga maar lekker buiten of thuis stinken. Lekker boeiend jullie 'probleem'. Jullie gaven er toch ook geen hol om de afgelopen decennia toen alle niet rokers verplicht mee moesten roken met jullie smerige verslaving? Moet je nou ook niet huilen. Jankerds!
@Iedereen die reaguurt met de vergelijking zorgkosten en AOW:
De totale kosten voor de behandeling van longkanker was in 2011 zo'n 401M euro (bron: www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-z...) Dat betekent dat het iedere Nederlander zo'n 23,60 kan schelen op jaarbasis.
Als we deze last verdelen over de werkenden (zo'n 7,2M dit jaar) dan is het zo'n 55 euro belasting minder p.p.
Als we dan even kijken naar de "duurste ziektebeelden" (bron: www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-z...), dan valt op dat Astma, COPD en Longkanker in vrij dure categorieën staan.
Longkanker is vaak volledig te wijten aan het feit dat men rookt en de kosten van Astma en COPD worden fors omhoog gejaagd door het feit dat er gerookt wordt in de omgeving van deze patiënten.
Daarnaast is longkanker in dit rijtje de enige ziekte waar men "voor kan kiezen door te gaan roken". Logisch dus, dat de staat langzaam aan probeert om deze keuze aan het volk te ontnemen. Een roker schaadt namelijk indirect iedereen en doet dat uit vrije wil.
Even verder over de kosten:
401 Miljoen in 2011 voor alle gevallen.
11669 nieuwe gevallen in 2011.
Dat betekent dat de behandeling van het gemiddelde longkankergeval in 2011 meer dan 34 duizend euro heeft gekost. Dat zijn al bijna 3 AOW-uitkeringen in 2011!
Daar moeten we dan nog even het feit dat deze mensen in de ziektewet belanden bij optellen. Ik neem voor het gemak aan, dat zoiets zo'n 4 of 5 AOW-uitkeringen zal kosten.
Aangezien een roker gemiddeld 8 jaar korter leeft dan een niet-roker, maakt het kosten-technisch dus geen zak uit.
Sterker nog, een roker kan dus financieel beter niet roken, want dan blijven deze mensen langer onder de beroepsbevolking, waardoor zij uiteindelijk langer productief blijven bijdragen aan onze samenleving.
Kortom: Rokers zijn asociale kroeg-mongolen die denken dat ze de staat geld besparen, maar in wezen nog harder op de rijksbegroting drukken dan de gemiddelde student! Allemaal!
Roken is een verslaving. Je MOET roken. Daarmee is alles gezegd, argumenten zullen altijd in dienst staan van dit gegeven.
Nog even en het kalifaat word een optie.
Ach, een voordeel, als er zo'n vent in je kroeg staat met zo'n meetkastje, kunnen de klanten spontraan beslissen meneer buiten even op te wachten voor een gesprek.
Laatst een sigaar opgestoken in de lobby van een 5sterren hotel. Oei oei oei wat schoten ze in de stress.
Reken er maar op dat er weer een hoop kroegen de deuren gaan sluiten. Ikzelf heb tijdens de visite van de RookGestapo in 2013 ook direct de zaak op slot gedraaid. Het zijn gewoon vieze vuile NSB`ers die zich daar voor laten lenen. De kroeg was nog maar net open, er waren geen asbakken en geen klanten, maar de betreffende NSB`er rook rook, dus direct een boete van 600 gekregen. Er was niet meer aan te verdienen terwijl ik clandisie genoeg had. Ik had een omzet van meer dan 100K. Belastingdienst, UWV, CJIB, RDW en Essent eisten al het geld in een keer op. Vanwege alle betalingsregelingen had ik ernstige tekorten waardoor ik de boel heb laten ploffen. Ik was zwaar overspannen van de hele financiële malaise veroorzaakt door de maffiapraktijken van de overheid en met name van het CJIB. Zelfs de maffia is jaloers op de werkwijze van deze ubermaffia. Hoeveel ondernemers zijn er de laatste paar jaar al wel niet naar de tering gegaan? De staat loopt op deze manier miljoenen aan belastinginkomsten mis en krijgt er nog meer uitkeringstrekkers voor terug. Hoogste tijd voor een revolutie! Ik heb toch niets meer te verliezen want ze hebben me alles toch al afgejat.
Toepasselijk nummertje om de frustraties even te ventileren:
www.youtube.com/watch?v=9XU8ys2sCf8
De echte Stolwijker | 31-10-14 | 12:43
Nee, u bent meer het type dat de zaken in NL mooier wilt voorstellen dan ze zijn. De benaming SS-er is heel bewust gekozen. Het ging daarbij ook om lieden die er plezier in hadden anderen het leven zuur of onmogelijk te maken.
Mean Dean | 31-10-14 | 13:00
Ik ben zelf 15 jaar geleden opgehouden met roken maar erger me nog steeds aan die militante niet-rokers.
Die hebben echt geen enkel probleem om een hele kroeg rookvrij te maken omdat zij in hun eentje anti-roken zijn.
-
Je moet gewoon de kroegbaas laten bepalen of hij al dan niet rookvrij is ook rookvrije zones heeft en hoe hij dat indeelt.
Als de meerderheid van de Nederlanders rookvrij wil drinken zullen rookvrije kroegen vanzelf de meerderheid gaan vormen.
Maar de praktijk laat zien dat de meerderheid helemaal geen probleem heeft met rokers maar dat willen militante niet-rokers niet weten. Hun wil moet de meerderheid opgedrongen worden, dat is hun versie van sociaal zijn.
Kaas de Vies | 31-10-14 | 13:11
U had anders de relatieve hoogte ten opzichte van de gordel buitengewoon correct ingeschat. Helaas wordt over dergelijke onderwerpen op straat meer gedoceerd, dan binnen de muren.
@ Reinaert | 31-10-14 | 12:51
Was er een jaartje of wat geleden niet iets over verplichte ID bewijzen op zak hebben?
En dat, omdat het wettelijk verplicht werd, je deze (tijdelijk?) gratis moest kunnen krijgen?
Zou er grond Zijn om dat ook voor zorg voor elkaar te krijgen?
Oh ja?
Wat betekent VOC dan volgens de rook-stazi?
Verlink Ondernemers Collectief
De echte Stolwijker | 31-10-14 | 12:48
+1 voor vechthondenbezitterscafé
@Feynman | 31-10-14 | 13:09
Ha, u schaalt mij veel te hoog in. Ik heb de lagere school nooit afgemaakt.
Kaas de Vies | 31-10-14 | 13:06
Opgelet bij biologie terwijl de rest van de klas aan het giechelen was?
@ Tel Aziaat | 31-10-14 | 12:37
Ja als we allen stoppen met roken wordt iets anders wel stervens duur.
Accijns is een van de mooiste inkomsten voor De Staat.
Stoppen met roken, auto rijden (muv elektrisch) en drinken. Moet je zien hoeveel er dan minder binnen komt. Oke, water wordt dan ook 25.- de liter, maar oke.
@Feynman | 31-10-14 | 13:04
Refereren aan of ik wel of niet ooit serieus ben genomen vind ik zeer onder de gordel.
@De echte Stolwijker | 31-10-14 | 12:53
Dit heeft meer te maken met een (behoorlijk groot) aantal perverse winstprikkels in de zorg- en medicijnensector en daardoor kunstmatig hoge prijzen, dan met de feitelijke kosten van zorg verlenen of productie.
Natuurlijk, medisch onderzoek is duur, maar niet zo duur. Het is natuurlijk absurd dat ziekenhuizen miljoenenwinsten, verzekeraars honderdenmiljoenenwinsten en big pharma miljardenwinsten maken over de rug van zieke mensen die graag nog iets langer willen leven.
De extra kosten voor zorg die een roker met zich mee brengt worden al lang en breed gecompenseerd met wat een roker in accijns terug betaalt.
Bovendien, als je dan echt rookgedrag wilt uitbannen, dan verbiedt je het in zijn totaliteit (Nee, ben ik geen voorstander van)
Het is ronduit hypocriet om rookwaar wel te verkopen (voor de schatkistopbrengsten uiteraard) maar vervolgens nergens roken toe te willen staan, ookal denkt de uitbater van een kroeg (degene die zeggenschap zou moeten hebben over wat hij al dan niet in zijn/haar kroeg wil hebben) daar anders over.
Vrijheid blijheid is ver te zoeken in deze bananenrepubliek.
@Tel Aziaat | 31-10-14 | 12:29
Logisch.
In het zuiden van Azië is het altijd warm.
In het noorden van Azië hebben ze genoeg aan sterke Wodka wat geen fluit kost.
Tsja, roken... en dan de Islam achterlijk noemen.
En onze overheid wordt groter en groter, in plaats van minder, minder, minder!
Reinaert | 31-10-14 | 12:51
Het argument dat rokers zoveel zouden kosten is sowieso onzin.
Rokers betalen hun hele leven absurd veel belastingen en tabaksaccijns en dat is echt veel meer dan niet-rokers betalen.
Ze werken hun hele leven en tegen de tijd dat ze eigenlijk AOW zouden moeten krijgen (waar ze al die jaren wèl premie voor betaald hebben) krijgen velen longkanker en zijn binnen een paar maanden dood.
-
Zogenaamd gezond levende mensen blijven maar AOW trekken.
Kosten voor gezondheidszorg rijst de pan uit om iedere keer maar weer hun oude versleten lichaam op te kalefateren.
Nieuwe heup hier, hartklepje daar ...
-
Gezond levende mensen zijn in feite de echte boosdoeners voor de hoge kosten in de gezondheidszorg.
Teveel gezondflevende mensen en de gezondheidszorg is failliet
Kaas de Vies | 31-10-14 | 13:01
Als u dit al serieus nemen noemt, bent u nog nooit serieus genomen.
@Feynman | 31-10-14 | 12:59
Mij serieus nemen is een teken van een slecht analytisch vermogen en een negatieve leercurve!
Ik heb roken in de horeca nooit erg gevonden, ook niet toen ik zelf met roken gestopt was.
Maar gelukkig neemt De Staat de keuzes voor ons, stel je voor dat je als burger zelf kiest om wel of niet een rookkroeg binnen te gaan.
Moi | 31-10-14 | 12:55
Bovendien bestaat de anti-rook-minderheid uit zuursloten die je sowieso niet in je kroeg wil hebben. Blijf inderdaad maar lekker thuis.
Oh... verkeerde topic
Eigenlijk moet iedere ambtenaar een tweet en facebook verbod hebben. Zaken die met je werk te maken hebben horen niet thuis op de sociale media.
De echte Stolwijker | 31-10-14 | 12:53
Klopt maar dat betekent niet dat roken daarvan de oorzaak is. Ouder worden betekent ook hardnekkigere ziektes.
Kaas de Vies | 31-10-14 | 12:08
Nieuwe schrijvers geen kans geven is een teken van onze zwakte, niet andersom.
Hoe socialistischer een land is hoe meer het een dictatuur is.
Raar, dat mensen die zichzelf "sociaal" noemen altijd graviteren naar een dictatuur waarbij een kleine zelfbenoemde "elite" het wel even voor de rest gaat bepalen.
-
Mensen die niet in rook willen zitten zijn volkomen vrij naar rookvrije cafés te gaan.
Maar die zijn er niet zoveel omdat de grote meerderheid van de Nederlandse bevolking helemaal niet zo anti-roken is.
M.a.w. Er wordt in Nederland weer eens de wil van een kleine minderheid met geweld opgedrongen aan de grote meerderheid.... en dat noemen ze dan trots "sociaal zijn"
Typische misschien Telegraaf misschien hype misschien.
Reinaert | 31-10-14 | 12:51
Die 149 euri zijn lang niet kostendekkend. Er zit inderdaad een werkgeversdeel bij en een deel dat de overheid uit de algemene middelen bijpast. Het is een immense kostenpost; mensen hebben geen idee hoeveel ze per kop werkelijk kwijt zijn aan zorg.
@Reinaert | 31-10-14 | 12:51
Dat premie die veelal in de zakken van de graaiers van verzekeringsmaatschappijen belandt.
Plus: uitgekleed basispakket, hoger eigen risico, medicijnen die niet meer vergoed worden.....
@Reinaert | 31-10-14 | 12:51
Vergeet ook niet dat je via je loon ook een groot deel hiervoor wordt ingehouden.
@Tel Aziaat | 31-10-14 | 12:37
"De op 1 na grootste kostenpost in onze rijksbegroting is de zorg. Dit wordt allemaal uit de belasting betaald".
Dus die 149 die ik maandelijks aan m'n ziektekostenboer af moet dragen (gedwongen winkelnering, jeweetwel) is eigenlijk ergens anders voor bedoeld?
Yeah. Right.
Het gapende gat tussen opsporing van zware misdrijven zoals geweld en moord aan de ene kant en aan de andere kant beboetbare overtredingen zoals flitspalen en nu rooksnuffelaars word groter en groter.
Het eerste heeft een pakkans van onder de 2%, het tweede is bijna 100%. En dat alles enkel en alleen vanwge het binnenhalen van geld bij de burger.
Het is maar waar je je kwaad over maakt en met welke bevolkingsgroep je je met dit onderwerp wenst te associeren. In de normale café's is roken allang geen enkel issue meer. Het is een achterhoedegevecht, gevoerd door tokkies, onder aanvoering van vechthondenbezitterscafé De Kachel in Groningen.
Dus als je als café-eigenaar tijdens sluitingstijd lekker een peuk rookt tijdens het opruimen/administratie doen, dan hang je er ook an?
Pfff, het moet niet gekker worden!
What's next? Zo'n sniffer in het standaarduitrusting van de kraamhulp?
Wees er maat trots op, dat je de rest van de wereld voor bent op het gebied van uitermate fascistisch beleid.
@Tel Aziaat | 31-10-14
Roken brengt onder meer hogere zorgkosten. Het is niet DE of de enige factor. Ouder worden zorgt nog voor de meeste zorgkosten (ook bejaarden- en verpleeghuizen meegerekend). De hetze alsof roker nummer 1 killer is zwaar overtrokken. Nederland hoort bij de landen met de hoogste levensverwachting ter wereld.
Verder, als roken dan zo'n enorme impact heeft, dan moet je het gewoon verbieden en niet halfslachtig zijn met ook nog eens accijns innen.
Natuurlijk opent dat de discussie over al die andere slechte zaken zoals suiker, zout en vet. Of te weinig lichaamsbeweging. Als we dat allemaal met sensors en camera's gaan volgen dan is de natte droom van de maakbare samenleving idealisten helemaal compleet.
(Ik ben overigens niet-roker).
James Lastig | 31-10-14 | 12:36
Ik ben geen fan van de huidige kliek, maar om ze SS-ers te noemen vind ik een teken van onbeschaafdheid en ontremdheid. Maar ja, Nederlander in België, hè.
Ben benieuwd of die rookrobot ook wel is gekwalificeerd en geijkt, zie de processen al weer aankomen.
in mijn tijd was het motto,het is geen man die niet roken kan,het was een onderdeel van het leven.
het hele gezin rookte.
ik ben nu 10 jaar clean.
ik respecteer ieder die rookt,het is natuurlijk niet gezond,ik heb van mijn 15 tot 62 jaar gerookt,en ben kern gezond.
de razia op rokers en steeds meer dingen waar de overheid zich mee gaat bemoeien,beginnen dictatuur vormen te krijgen,ze zijn er niet meer voor de bevolking, maar voor zich.
het meten in een bruin cafe,de klant gaat naar buiten steekt een sigaret aan,de afzuiging in de bar staat aan,dus de rook trekt naar binnen.
bovendien stink een heftige roker uit zijn straatje als een asbak.
trouwens al die mensen met long klachten,die in bevolking dichte gebieden wonen,waar de vensterbanken dagelijks vol stof liggen,draag een snufje,een heleboel stof is afkomstig van slijtage autobanden
@Tel Aziaat | 31-10-14 | 12:37
Door roken compleet uit bannen, blijven mensen langer gezond, worden ze nog ouder dan nu al het geval is en kosten die mensen ons meer AOW.
AOW wordt ook uit de belastingen betaald.
Gevalletje lood/ oud ijzer.
Mocht mijn bovenstaande tegel nog niet genoeg zijn, bekijk het dan zo:
De op 1 na grootste kostenpost in onze rijksbegroting is de zorg. Dit wordt allemaal uit de belasting betaald.
Niemand kan nu nog ontkennen dat roken hogere zorgkosten met zich meebrengt.
Dus: Als je een lager belastingtarief wil, dan moet men massaal stoppen met roken.
Wat mij betreft kan de staat deze "bezuinigingsmaatregel" er, in de openbare ruimte, niet hard genoeg door drukken.
Na regelfetisjisten komen de handhavingsfetisjisten. Die krijgen hier helemaal een natte droom van. Dat de middelen het doel volledig overschrijdt en de energie beter aan andere zaken besteed kan worden is bij dit soort ziekelijke landverraders totaal niet relevant.
Ieder volk krijgt de leiders die het verdient
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Jullie kiezen zelf keer op keer SS-ers in Nee!-DDR-Land en vervolgens klagen jullie dat je genaaid wordt. Het lijkt wel een collectieve nationale masochistische hobby.
Wie anno 2014 nog flink wil roken in de kroeg of nog sneuer: wil meeroken is merkwaardig onnozel. De reacties hier maakt duidelijk dat de gemiddelde reaguurder een halftamme volkstokkie is.
@Tel Aziaat | 31-10-14 | 12:29
Je hebt liever een kroeg die vergeven is van goedkope parfum, zweet -en andere lichaamsgeur, mensen die flink knoflook hebben gegeten en mensen die hun sluitspier niet onder controle hebben?
Binnenkort komt er trouwens ook een ambtenaar bij u thuis aan uw onderbroeken ruiken of alles wel fris is.
Te ziek voor woorden. Ik stem nooit maar dan ook nooit meer VVD.
Hoe zit het eigenlijk met rookmachines. Kunnen we niet gewoon in elke kroeg een rookmachine neerzetten? Wordt het eindelijk weer sfeervol zonder dat iemand er een sigaret voor hoeft op te steken.
Hitler zou trots zijn geweest..
Wat een nsb praktijken weer.
Na een avond hard weren kom je de volgende ochtend weer in je kroegje, en begint aan de grote schoonmaak. Je neemt even pauze en rookt een peukie want je hebt toch een raam en de achterdeur open. Na openingstijd staan de regerings-nazi's voor de deur met hun snuffer, voila, even een boete betalen meneer!!
Gewoon doen!
Feit is dat nergens ter wereld de kroegen zo blauw staan van de rook als hier. Zelfs in Azië niet!
Daarnaast kan roken tegenwoordig gewoon echt niet meer, hoog tijd dat het "ontmoedigingsbeleid" wat kracht bij gezet wordt.
Sterker nog: Ik verwacht dat de longartsen de rechtszaak tegen de staat winnen en dat het beleid dan nog vele malen harder gaat worden.
Dus we gaan niet meer naar de stad. Mevrouw Balustrade en ik blijven lekker thuis om daar gezellig te kletsen, te drinken en te roken. Paar vrienden uitnodigen en klaar is Kees. Scheelt bakken vol met geld en een hoop gezever. Alleen jammer voor de kroegbazen en de leefbaarheid van een stad.
Ik wil Hoersubsiedie...
duitse herder | 31-10-14 | 12:20
Och, ben blij dat de Deense autoriteiten niet hun beoogde brandstof belasting hebben doorgevoerd, die zou waarschijnlijk ook nog sigaretten omvatten, want daar kun je je huis ook mee verwarmen.
Aangezien niet-roken in de horeca een wet is stel ik voor de handhaving daar te laten waar de handhaving altijd ligt. Bij de politie. en niet weer een nieuwe klasse ambtenaren te creeren die we ook weer betalen moeten.
@dieED | 31-10-14 | 12:18
Je hebt nu wel een mail.
Het worden weer drukke tijden als ik de krant lees, rooksnuivers, overwogen wordt pesten in het strafrecht te brengen, leeftijd voor dit omhoog, leeftijd voor dat omhoog, Utrecht gaat weer loktieners inzetten, hagelslag en pindakaas om schoollunch taboe, BOAs, klikkers, tappers........... PFFFFFFFFF wie verzint dit allemaal en wanneer komt er een opstand.
Kroegen zonder rook zijn een verademing. Gaat over de hele wereld prima dus hier ook. Dit soort apparatuur gekkigheid is alleen maar het gevolg van jankende zeikmajoors zonder omzet.
Doodvreten mag dus niet hier, doodroken wel. Vreemde hypocriete bende dat GS...
Nederland is geen gidsland maar gistland. Het broeit en het borrelt.
Anno
2014 hebben we de Haagse Gestapo.
Niet te handhaven waanzin dit. Dit is technisch gezien gewoon niet mogelijk. Betekent trouwens niet dat die faalhazen het evengoed introduceren hoor.
@Kaas de Vies
Misschien je even voorstellen misschien, misschien?
Binnenkort ook een melder in je toilet? Of je wel correct hebt gegeten?
Met adressysteem en uitrukploeg op het stadhuis?
@Igor Putkin | 31-10-14 | 12:14
Zijn comment is zelfs weer teruggezet....
Soms haat je dit land en dan denk je ach ....
Soms haat ik dit land.
Diep triest.
Zelfs gezellig roken in de kroeg wordt al afgepakt.
ALLES WORDT AFGEPAKT!!!
Niet naar Kaas luisteren, mailen kan ie ook al niet.
@Cummie de Swappert | 31-10-14 | 12:16
Ja of voordat de kroeg open gaat. Maar zelfs daar vindt de overheid dat zij mogen bepalen.
*haalt parasols en terrasverwarmers weer van zolder*
De cafébaas rookt na 16 uur werken een peukie aan eigen toog. En dan?
Judas is terug.
Zijn naam is Mark Rutte.
Nederland is niet heel erg gidsland vergeleken met alle Europese landen. En is Europa ook niet bepaald een gids-continent.
*mist "en opgerot" @ Kaas de Vies | 31-10-14 | 12:08*
OT:
Schijnbaar is iedereen vergeten dat het rookverbod ooit is ingesteld ter bescherming van de werknemer en niet ter bescherming van de gast.
Ach, zo zal het nog wel even doorgaan. Binnenkort: knuffelrobot in de auto. Rookt u: dan valt de boete automatisch op de mat, plus Administratieve Kosten. Of gewoon thuis. Geïnstalleerd door uw zorgverzekeraar. De kikker wordt zo langzaam maar gestaag gekookt, en iedereen kijkt SBS 6.
rowe | 31-10-14 | 12:12
EENS!
ik verhuis naar Rusland, daar mag je tenminste iets. Het regime hier is ook totalitair, dus wat maakt het nog uit....
IK WORDT GEK in dit land! Eerst paniek zaaien en nadien onder het mom "wij hebben de oplossing wel domme burgertjes" alle zogenaamde vrijheden afpakken van het volk! Vrij reizen, alcohol, roken, internet, overal zit die verdomde ROVERHEID met haar zwaar ondeskundige medewerkers tussen.. BAH!
@weggejorist 12.08
Dus Kaas wordt niet als reaguurdersbaas erkend, zit wat in.
Pfff niet weer deze discussie, overheid zuigt bigtime.
Aha,dus daarom moeten we volgend jaar 300 pp extra lappen.
Dus als op een zomerse dag de deur open staat en buiten wordt gerookt ben je de sjaak....
Leuker kunnen we het niet maken... Makkelijker ??
Cafebaasje zwart als roet krijgt een nieuwe dimensie
En waterpijp mag dat weer wel?
Kunnen we eindelijk ook aanwijzen wie stiekem altijd die stinkwinden laat in de kroeg.
Ik zeg doen.
p.s.
Hoi Spartacus, ik ben de baas van de reaguurders, ik eis minimaal 4 referenties aan mijn ego per maand anders komen er meer slechte koala grappen. En dat wil jij niet, laten we het gezellig houden Spartacus, wees welkom, maar hou dit in je achterhoofd.
REAGEER OOK