Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rijks Museum: personeel financieel uitgebuit

cultureelhaarmatje.jpgGoede opinie van ene Lara Hannawi in het Parool. Zij legde even wat getalletjes van het Rijks Museum naast elkaar en stelde zichzelf toen de volgende vraag: "Zou het Rijksmuseum de 375 miljoen euro [subsidie voor verbouwing] plus jaarlijkse staatssubsidie van 38 miljoen euro die de belastingbetaler doneert misschien op minuscule schaal kunnen laten doorvloeien door al haar medewerkers loon te betalen?" Goede vraag, Lara. Wij schreven deze week al hoe schandalig het is dat de directie van onder andere het Rijks Museum tonnen per jaar binnenharkt, maar wel gaan piepen over het Einde der Hollandse Cultuur als het kabinet wat minder geld overmaakt naar de cultuursector. Lara zoemt daarbij in op de specifieke situatie van het Rijks Museum. Die schilderijenschuur kreeg 375 miljoen voor een verbouwing, naast de 38 miljoen die het op jaarbasis krijgt. Verder wordt het toegangskaartje verhoogd tot 17,50 euro per persoon. Van al dat geld gaat jaarlijks 600.000 euro naar de drie topbestuurders. En tegelijktijd heeft het Rijks Museum het gore lef om voltijd banen uit te besteden aan vrijwilligers, zoals uit deze vacature (mirror) blijkt. Of iemand even een 36-urige kantoorbaan voor noppes wil doen. Want voor normale banen voor gewone mensen heeft de cultuurdictatuur ineens geen centjes meer over en, net als in de zorg, worden zo op slinkse wijze normale banen uit de arbeidsmarkt onttrokken. Eerder deden ook het Wereld Natuur Fonds en de PvdA dat. Inderdaad, allemaal fatsoenlijke, beschaafde organisaties met Elitair Keurmerk die leven van subsidie & donatie, maar te beroerd zijn om daarvan het lagere personeel te betalen. Terwijl de top tonnen toucheert. Onbetaalde stageplaatsen zijn de nieuwe slaven. En verschillige policortoko's als het Rijks Museum, de PvdA en het WNF zijn de nieuwe slavendrijvers. Bah.

Reaguursels

Inloggen

Het is intussen wel duidelijk dat deze 'regering' het land naar de Filistijnen helpt, op onze kosten! En we laten het allemaal maar toe! Als makke schapen die naar de slachtbank worden geleid!

Hyppo Kriet | 27-10-14 | 10:42

Ik vraag me af of dit soort dingen ontstaan doordat mensen geen lid zijn van vakbonden en politieke partijen.

Diotima | 27-10-14 | 09:25

Kun je beter poetsvrouw worden in zurich. Kost me omgerekend €35 per uur. Waar gast Nederland heen? Emigreer

Zatkniss | 27-10-14 | 08:29

Breek me godverdomme de bek niet open over deze toestanden!
Ik weet sodetyfus exact hoe dat is!
Ah! Ça ira, ça ira, ça ira.
Salut! Evocatus

Evocatus | 27-10-14 | 03:59

Ach ja, de vrije markt lost alle problemen op he.

kloopindeslootjijook | 27-10-14 | 01:52

Omdraaien die boel. Directeuren doen het maar voor nop. Die doen het al voor het imago en dat soort meloperij.

kloopindeslootjijook | 27-10-14 | 01:51

Inder daad. Met spatie.

Patatter | 27-10-14 | 01:17

@bakoenin | 26-10-14 | 16:11

Ik noem het al tijden "dwangwilligerswerk".

JoranVanderdood | 27-10-14 | 00:17

@bakoenin | 26-10-14 | 16:07
Je vergeet: je moet je geprikkeld voelen tot arbeid. Ik zou hun wel eens willen prikkelen.

JoranVanderdood | 27-10-14 | 00:15

Jezus, Quid!!
En daar maak je NU PAS een probleem van. Beetje laat, maar verder ++jes voor de inspanning, daar niet van..

Kijk, dit is al heel lang schering en inslag.
Bij de politie.
www.kombijdepolitie.nl/LerenEnWerkenA...
Bij de brandweer.
www.brandweer.nl/rotterdam-rijnmond/on...
In de zorg.
www.zorgbetermetvrijwilligers.nl/
Ook de zorg aan gevangenen.
www.gevangenenzorg.nl/vrijwilligers/vr...
In het onderwijs.
www.vca.nu/vrijwilligers/onderwijs.htm...
enzovoort.

Je kan geen beroepssector meer bedenken, of ze proberen gratis personeel te werven.
Dat is misschien leuk, voor mensen die een uitkering hebben (die krijgen toch wel een maandelijks 'inkomen'), maar mensen vergeten dat er heel veel niet-uitkeringsgerechtigden (NUGgers) zijn in NL. Die willen ook aan het werk. Werk dat betaald wordt. Als het even kan niet gratis, en als het mag dan ook tegen het minimumloon en niet een of andere lullige vrijwilligersvergoeding van 3-4 euro per uur!

Mijn mening = vrijwilligerswerk moet verboden worden.

gaffelbaard | 27-10-14 | 00:09

@The Green*Machine | 26-10-14 | 15:54
Is het echt zo slecht gesteld daar?

2 cent per brief, dan moet je dus 100 brieven bezorgen voor een dagloon van 2 euro. Zelfs een arbeider in China verdient meer.

Wellicht verlagen ze de prijs nog naar 1 cent dan kunnen ze zeggen dat Sandd een verbastering van Cent is.

Maar we blijven strategisch stemmen he omdat De Hond dat zegt. Volgende verkiezingen stemt de hele meute weer PvdA/VVD of wellicht CDA (waar je ook niks mee opschiet).

JoranVanderdood | 27-10-14 | 00:07

Werken Zonder Inkomen gaat het helemaal worden in 2015. Want elke cent die richting personeel gaat kan niet besteed worden aan de bonussen van de directie. Je wil toch niet dat die het zonde tweede yacht moeten stellen of zonder derde woning?

JoranVanderdood | 26-10-14 | 23:55

Wat een beschamende bedoeling.

i-Wonder | 26-10-14 | 21:01

Per direct stoppen met uitkeren van het ondemocratische wachtgeld. Of ze moeten iedereen recht op wachtgeld geven. Onze rechten en centen zijn compleet afgepakt en de plucheplakkers blijven zich verrijken over onze rug.
Zelfs tien jaar na die tijd krijgen ze nog een riante uitkering, die het klootjesvolk voor ze kan ophoesten. En zo zijn er veel meer zaken die goed scheef zitten in deze nepdemocratie geregeerd door graaiers. Verplicht vrijwilligerswerk is de nieuwe slavernij in Nederland. Junkies moeten tegenwoordig verplicht vrijwillig uw opa/ oma van 24/7 luier voorzien, om maar een voorbeeld te noemen.

WitteGrunneger | 26-10-14 | 20:42

De Tweede(ling) Kamerleden ontslaan en vervangen door vrijwilligers. Echte vrijwilligers werken wel met hart en ziel.

WitteGrunneger | 26-10-14 | 20:11

British Museum , London. Enorm gebouw, enorme collectie van van alles en nog wat. Hoe en wat zij hun personeel betalen weet ik niet, maar als bezoeker loop je ALTIJD GRATIS naar binnen. Geen entrée. Ze zijn uiteraard blij met een donatie, maar hoeft niet. Imperial War Museum, zelfde verhaal. National Portrait Galery, ook free of charge. En zo zijn er nog wel meer. Just saying...

bello | 26-10-14 | 19:17

Vond het museum trouwens vroeger mooier.

triasenergetica | 26-10-14 | 19:05

@eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:46
Er staat in de advertentie niet dat je gratis het museum in mag.

Guido | 26-10-14 | 18:59

Ze hebben groot gelijk dat ze proberen personeel te werven dat voor noppes wil werken. Dat wil ieder bedrijf wel.
Het probleem is dat er nog mensen zijn ook die daar op in gaan. Dat zijn de echte arbeidsmarktverstoorders. Tip aan het UWV: die mensen hebben dan een baan, dus hoeven geen uitkering meer.
Helaas Zwarte Piet (dat rijmt niet) zal dat niet zo werken.
Vrijwillig aan de slag, voor nop, met behoud van uitkering, toeslagen, kortingen, kwijtscheldingen en subsidies, dat natuurlijk wel.

Steinway | 26-10-14 | 18:53

Heel normaal om dat te doen hoor. Gebeurd in de gezondheidszorg ook al op grote schaal. Betaalde banen opgevuld met vrijwilligers en dan hebben we het natuurlijk wel over de laagst betaalde banen. Niet die van directieleden...

bassio | 26-10-14 | 18:47

Dit is de participatiesamenleving: Iedereen draagt voor noppes een steentje bij aan maatschappij en cultuur, zodat de directeuren het geld kunnen opsouperen...

Quichegerechtigde | 26-10-14 | 18:47

-weggejorist-
49 | 26-10-14 | 16:31
lieve joris, ik denk dat de ironie van mijn tegel u of uw assistenten is ontgaan. Dat kan natuurlijk gebeuren daar het peil van het Nederlands hoger onderwijs steeds verder afzakt. Misschien is het een idee om wat vrijwilligers in dienst te nemen om zo de wegjorisservice verder te professionaliseren?

49 | 26-10-14 | 18:45

vrijwilligers ? kijkt u dr dan maar eens rond in de zorginstellingen. gepensioneerden en mongooltjes houden de toko draaiende , serieus !!!

nemeton | 26-10-14 | 18:30

Kwestie van tijd dat de directie van het Rijksmuseum kan inpakken vanwege vrijwilligers? Toch? Die sufkutten hebben niet door dat ze in hun eigen poten zitten te zagen. Waarom zo'n dure directeur als het ook op vrijwillige basis kan? Sterker nog. Elke ambtenaar moet op vrijwillige basis werken.

Smarties | 26-10-14 | 18:15

@ Le Roi | 26-10-14 | 17:40
Gisteren hoorde ik van mijn buurman ook weer een verhaal over een stelletje graaiers. Zijn management bij een sociale (groen)voorziening. Hij neemt langdurige uitkeringstrekkers vijf jaar onder zijn hoede en een groot gedeelte van die mensen willen echt wel vooruit. Starten alleen niet de brommer voor de deur want de straat moest eens weten dat ze zo zot zijn om vijf jaar lang 's morgens op te staan om in de groenvoorziening te gaan werken met slechts behoud van uitkering en geen cent meer. Na vijf jaar moet mijn buurman die lui in gaan schalen. Die zich niet goed in hebben gezet krijgen maximaal een aanbod wat het minimum loon is. Die wel 5 jaar lang elke dag op tijd waren en hard gewerkt hebben krijgen een aanbod van, nu komt het, plusminus 150 euro bruto per maand meer. En dan wordt elke keer mijn buurman op het matje geroepen dor het management. Hij moet ze inschalen zodat ze op enkele euro's na net zoveel verdienen als de uitkering. Management wat die gasten nog nooit aan het werk heeft gezien. Maar wel zelf onder elkaar een grote zak met geld verdelen. En dan moeten wij het raar vinden dat iemand na 5 jaar zegt, ik ga wel weer het uitkeringstraject in want ik heb "last" van mijn rug.

Quattro Stagioni | 26-10-14 | 18:13

ja, dan komt gelijk de discussie bij me op wat dan eigenlijk WERK is.

Als je door vrijwilligersWERK je uitkering behoudt, dan is vrijwilligerswerk dus eigenlijk betaald WERK.

Een moeder die een bisjtandsuitkering heeft en netjes haar kind opvoedt. Ja dat is eigenlijk ook werk.

Vroeger was moeder een VOLTIJD baan, en moest de man het inkomen binnenbrengen.

Daarna MOESTEN alle vrouwen ineens werken, in de vorm van " betaald werk in de maatschappij"

Dus wat is nu eigenlijk WERK? Ik schrijf nu momenteel ook dit stukje gratis en het schijnt dat het verschrikkelijke egoistische ras genaamd de mensheid, meer dan 80 % van hun diensten GRATIS verrichten. Zonder het te weten.

Ben een voorstander van het onvoorwaardelijk basisinkomen mede doordat de definitie van wat WERK dan eigenlijk is, totaal is veranderd in de afgelopen 50 jaar, en omdat ik het beste acht voor iedereen dat te doen wat men werkelijk als leuk of nuttig acht.

Als mensen dan lekker in het Rijks willen gaan werken met behoud van basisinkomen, dan heeft daar vast wel iemand wat aan.

micd | 26-10-14 | 18:12

Ik zat een keer in de WAO, maar ik ging er weer een keer uit en zocht aangepast werk. Kon echter alleen ergens terecht met behoud van uitkering. Zie je, ook weer zo'n geval van gratis slavernij. Dat flopte en toen ging in bij het uitzendbureau. Duurde effe, maar opeens die baan. Het was bij een detacheringsbureau. Ze hebben mij vier jaar verhuurd als inhuurkracht bij MinDef voor 65 gulden per uur oplopend tot 72 gulden per uur, ex BTW.
.
Ik wil alleen maar zeggen, die organisaties hebben heus die poet wel. Als je zelf solliciteert doen ze moeilijk en kan niks, als je via een bedrijf wordt aangeboden kan opeens alles. Laat die organisaties dus lekker kapot vallen, alle vrijwilligers weiger het werk en wacht tot ze de portemonnaie groot genoeg opentrekken. Een manager minder is vijf royaal betaalde medewerkers meer toch.

HebpermabanvanPvdA | 26-10-14 | 18:11

Contactpersoon vacature: Etil Kutluer. Met zo'n naam zal die er ook wel voor niks werken.

Koonkluk Huis | 26-10-14 | 18:10

@The Green*Machine | 26-10-14 | 15:54
Daar doet de politiek al wat aan. Groot deel van het personeel daar werkt al met een arbeidsovereenkomst.

geomario | 26-10-14 | 18:10

Je. Verwacht. Het. Niet... Heus!
.
Dit graaierige gedrag krijg je dus overal waar één of enkele personen, al dan niet directie- en/of managementlagen, zoder blikken of bozen een gigantische zak met (overheids)geld toegereikt krijgt en dat vervolgens vrij mag besteden. Keer op keer gaat het fout, maar toch strooit onze overheid, die zo vakkundig te werk gaat met het uitknijpen van oprecht hardwerkende Nederlanders, met geld alsof het niets is.
.
Dit soort lui financieel helemaal uitknijpen, failliet laten verklaren en ze elke cent terug laten betalen. Juist omdat dit soort jongens hiermee weg komen komen er alleen maar meer graaiers bij en wordt het probleem alleen maar erger.

Le Roi | 26-10-14 | 17:40

@appelvink | 26-10-14 | 17:24

Het geld komt uit dezelfde schatkist. Hoe ze dat ook proberen te verhullen met een extra belasting van € 17,50 bij de voordeur.

ZKH EénOog | 26-10-14 | 17:33

Maar ondertussen wel zoals het elitair links betaamd de pieten discussie met de subsidie steunen door die drol van een Quinsy een een of ander flut projectje toe te schoppen

metdedag | 26-10-14 | 17:30

ZKH EénOog | 26-10-14 | 16:58
.
Het Rijksmuseum moet die bijstandstrekker gewoon een volwaardig salaris betalen. Dan is die bijstandstrekker geen bijstandstrekker meer. Ik weet zeker dat er duizenden staan te trappelen voor een echte baan, in het Rijksmuseum.

appelvink | 26-10-14 | 17:24

Verder is het een publieke geheim dat bij de afdeling Marketing louter dubbele achternamen zitten en andere baronnetjes. Daar geilde die vorige directeur zo op.

Piet Karbiet | 26-10-14 | 17:21

Ze waren ook compleet van het padje toen ze laatst garderobemedewerkers zochten, die moesten een uitgebreide selectietest, rollenspel en een management assessment doen. Voor een 0-urencontract. Die zijn echt de weg kwijt

Piet Karbiet | 26-10-14 | 17:16

Overigens zou zonder die tweetonsbestuurders natuurlijk geen hond naar de nachtwacht of andere Hollandse meesters komen kijken. Die trekken zelf geen publiek of sponsors. Goed dat ze er zijn, zeg...

Parel van het Zuiden | 26-10-14 | 17:16

Maar het levert wel een foto van de heilige Obama voor de Nachtwacht op.
Ach, Amsterdam; een grot zwart gat, zorgvuldig geschapen door decennia verschilligen van de PvdA aan de macht.

Fijnstoffer | 26-10-14 | 17:10

@eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:46
Jaaaah, dus hoe vaker je gaat kijken, hoe meer je verdient!

Ars Vivendi | 26-10-14 | 17:08

Je zou er bijna weer SP van gaan stemmen. Waarom is er geen grote linkse sociale volkspartij als je er een nodig hebt, een partij die opkomt voor de gewone mensen en niet gerund wordt door overbetaalde grootgraaiers?

Jezus_Boeddha | 26-10-14 | 17:08

Is die advertentie geen grap eigenlijk? Dit kunnen ze bij het Rijksmuseum toch niet serieus menen!

Jezus_Boeddha | 26-10-14 | 17:06

Zou me niks verbazen dat de vrijwilliger ook nog 17,50 moet betalen om het pand te kunnen betreden. De vrijwilliger mag zeker proletarisch winkelen of zo.

poisonivy | 26-10-14 | 17:05

Ik vind het ook wonderlijk. Maar als er nu daadwerkelijk mensen zijn die willens en wetens gratis willen werken bij het Rijks, dan zouden ze toch ook gek zijn als ze een salaris bieden? Als ik morgen tegen mijn opdrachtgever zeg dat 'ie me niet meer hoeft te betalen, zegt die ook "alsjeblieft dankjewel".

Kees Maf | 26-10-14 | 17:04

En sinterklaas natuurlijk, want zeker weten dat Piet maar afgescheept wordt met kost en inwoning.

xspalm | 26-10-14 | 16:59

@eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:40

Inderdaad. En dat bijstandstrekkers bij een overheidsinstantie wat werkervaring opdoen voor hun gratis geld zie ik ook niets mis mee.

ZKH EénOog | 26-10-14 | 16:58

Tja, hoe dan ook moet de inkomens kloof groter, dat stopt niet zomaar.

Flipus | 26-10-14 | 16:53

Ze halen aan entreegelden nog niet eens het subsidiebedrag binnen. Eigenlijk zou de entreeprijs verdubbeld moeten worden.

ZwarteKater | 26-10-14 | 16:52

Goed dat GeenStijl de aandacht vestigt op het verschijnsel dat subsidiesponzen net doen alsof alles onbetaald zou moeten gebeuren. Een salarisschaal voor de laagste functies van drie trapjes, beginnend met € 10 per uur is het minste. Directeuren moeten maar vet gaan verdienen in het bedrijfsleven, als ze daar zo gewild zijn, of anders genoegen nemen met maximaal € 80.000 per jaar.

Johannes26 | 26-10-14 | 16:51

@nijona | 26-10-14 | 15:54
Eh,2000 komt eerst ,hoor.

koekje erbij? | 26-10-14 | 16:51

Goed idee hoor. Kun je elke dag de Nachtwacht gratis zien. Is een soort van permanente museumdagjaarkaart.

ristretto | 26-10-14 | 16:50

Graaien, graaien en graaien. Dat is onze koeltoer...

SjaakieDeLuxe | 26-10-14 | 16:46

Plus in het Rijks gaat binnenkort een nieuw restaurant open, moet helemaal top e.d. worden.
Management is in handen van een bedrijf Vermaat Horeca, en wat doen die oplichters, juistem het minimumloon betalen, en wat hebben ze een hoop vacatures open staan, tuig is het.
Hier mag Pijbes ook wel eens naar kijken, mensen door Vermaat over de rug van het Rijks uitvreten.

Uw Verzekeringsadvis | 26-10-14 | 16:44

Tobi | 26-10-14 | 16:28
Je bedoelt, Roemer werd wel gegrild en Pijbes niet?

Einde van de Domheid | 26-10-14 | 16:41

Voor nadere inhoudelijke kudt-informatie over deze kutd-functie kunt u contact opnemen met Etil Kutluer, secretaresse, tel. 020-6747029.

vivaldi | 26-10-14 | 16:41

Dit soort praktijken zie je dus ook in de zorg. Daar worden kennissen en familieleden geprest om maar voor niks mantelzorg te verrichten.

vivaldi | 26-10-14 | 16:36

Maar.. het is wel een eer om daar te mogen werken ..

gif-kikker | 26-10-14 | 16:36

Denk dat wij ook maar eens een vacature gaan plaatsen voor een vrijwilliger sales voor 40 uur per week.

i-Wonder | 26-10-14 | 16:35

Zolang er geen vrijwilligers de Tweede(ling) Kamer vullen, kunnen ze wat mij betreft hartstikke deaud vallen. Een ieder die met vrijwillig werk instemt weet dat iemand anders ontslagen wordt. We moeten dit stoppen met z`n allen. Dit is je reinste fraude en ze komen er nog mee weg ook met deze boevenpraktijken. Er worden mensen rijk over de ruggen van het plebs. Gewoon pertinent weigeren vrijwilligerswerk te doen. Rich mottahfuckahs!

WitteGrunneger | 26-10-14 | 16:32

-weggejorist-

49 | 26-10-14 | 16:31

Er meldt zich vast ooit een verkeerde, gedwongen door UWV om deze slavernij te ondergaan, je hoeft niet lang te denken dat er ooit een dergelijk gefrustreerde persoon zijn vernedering gaat uitleven op enige schilderijen.
Gaat goedkoop toch duurkoop worden.

gebrokenvleugel | 26-10-14 | 16:30

@ Einde van de Domheid / 16:23
Haha, je weet toch zeker beter
De ene publieke grootverdiener interviewt de andere, maatjes onder elkaar

Tobi | 26-10-14 | 16:28

Fijn hè die nieuwe samenleving. In een vrij recent verleden hadden we nog groenteboertjes, slagers, bakkers en wat al niet meer. Al die werknemers tezamen vormde de samenleving. Tegenwoordig bestaat de samenleving uit een steeds dunner wordend laagje elite met daaronder miljoenen slaafjes die werkelijk niets meer te zeggen hebben. Banken zijn inmiddels ook al begonnen om het mkb de nek om te draaien. We gaan een fijne toekomst tegemoet.

Arnold9638 | 26-10-14 | 16:26

@Terpen-tijn | 26-10-14 | 15:41
Allemaal mogelijk gemaakt door die Participatiewet.

rara | 26-10-14 | 16:24

Ik had nog even de hoop dat Witteman dit zou aanroeren bij BuitenhofTV. Doorgaans heeft de eerste vraag met de actualiteit te maken.....

Einde van de Domheid | 26-10-14 | 16:23

De moderne slavernij! Niet werken, dan ook geen vreten, vrijwillig verplicht aan het werk met het baantje van een nieuwe werkloze. De gevreesde Adolf zijn ideeën zijn terug, toepast door het 4e Rijk der EUSSR. Alle vrijwilligers moeten gaan staken en op z`n minst minimumloon gaan eisen. Daar hebben ze recht op!

WitteGrunneger | 26-10-14 | 16:23

KarelMarks | 26-10-14 | 16:13
Nee, dit soort van baantjes betreft vooral mensen die om de een of andere reden uit het arbeidsproces zijn gevallen en op een sociale uitkering zijn aangewezen.
Die dan banen inpikken van anderen die dan uit het arbeidsproces vallen en aangewezen zijn op een sociale uitkering.
Leuk trouwens dat u de WIA aanhaalt , die gaat verdwijnen, en dus krijgen we nog meer mensen die op een sociale uitkering zijn aangewezen en reguliere banen gaan omzetten naar vrijwilligerswerk.
Ah de WW, valt trouwens nooit samen met de WIA, en al helemaal niet met de AOW, maar dat wist je wel boefje.
Gaat vanzelf over in een sociale uitkering, en dus kan je ingezet worden als vrijwilliger en zo echte banen laten verdwijnen.
Wajong verdwijnt trouwens ook... en dus... zucht.

bakoenin | 26-10-14 | 16:22

Melden bij mevrouw Etil Kutluer, secretaresse.

McMarx | 26-10-14 | 16:19

Steeds meer (normale) bedrijven maken zich schuldig aan de moderne slavernij: onbetaalde stage. Ze weten dat mensen staan te springen om een baan of aanvulling op hun portfolio en strijken over hun 'hart'. Want JA, die onbetaalde krachten moeten ook ingewerkt worden hè, en dát kost geld!!1!

Life_Of_Slice | 26-10-14 | 16:16

@bakoenin | 26-10-14 | 16:07

Het Tweede Europese Feodale stelsel in oprichting. Begrijpen we nu allemaal waarom die eurofieltjes zo hard naar Brussel hijgen? Je kunt maar beter opgenomen worden in de nieuwe adel.
.
Overigens rekenen die politici zich ietsje te rijk. Want als we middeleeuws gaan gaan we dat op een aantal andere terreinen natuurlijk ook, en recentelijk lijken mij de oude creatieve manieren om als volk af te rekenen met adel steeds aantrekkelijker.

Parel van het Zuiden | 26-10-14 | 16:15

Ah participatiebaantjes van jetta klijnsma krijgen vorm.

lady blabla | 26-10-14 | 16:14

Dat lijkt mij wel wat, ik neem aan dat ik dan wel mijn bijstand, WIA, WW en AOW alle 4 gewoon mag houden?

KarelMarks | 26-10-14 | 16:13

leo de pejo | 26-10-14 | 16:07
Dat zie je toch echt verkeerd, het UWV bepaalt of jij vrijwilligerswerk gaat doen, en wat voor vrijwilligerswerk.
Dus het is helemaal niet vrijwillig, want als je niet vrijwillig dat vrijwilligerswerk doet verlies je geheel onvrijwillig je uitkering.
Die dan weer aan een andere schlemiel gegeven wordt omdat jij geheel onvrijwillig zijn baan hebt ingepikt.

bakoenin | 26-10-14 | 16:11

bakoenin | 26-10-14 | 16:07

Je bent 'ga toch groenten kweken' nog vergeten.

eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 16:11

En die tonnen graaiende bestuurders? Allemaal voorzien van een PvdA/VVD/CDA/D66/GL lidmaatschap.
.
Het per partij gegraaide saldo doet de familie Mugabe er goed uitzien...

Parel van het Zuiden | 26-10-14 | 16:10

Oh wacht, uitkeringen. Nu snap ik het.

koudijs | 26-10-14 | 16:08

Dit gebeurd niet alleen in musea, maar ook in de zorg, bij personen vervoer, in de logistiek. Steeds meer mensen die als vrijwilliger aan de slag moeten.
Ja moeten, uitgezocht door het UWV.
Echte banen verdwijnen en het Kamp/Klijnsma duet kan haar lol niet op.
Nog meer schlemielen die ze kunnen achtervolgen tot in de hel.
Met afgezaagde kreten zoals:
Je moet je bijscholen, je moet flexibeler zijn, je moet hervormen, je grijpt je kansen niet, je bent een bankhanger, enz.
En dan moet de tweede automatiseringsslag er nog aankomen.
Gaat een vrolijk landje worden. Een paar miljoen rechteloze slaafjes met een schuldcomplex dagelijks afgezeken door wat minder rechteloze slaafjes die nog wel enige toegevoegde waarde hebben en een baan hebben.
Feestje.

bakoenin | 26-10-14 | 16:07

Met een toegangsprijs van € 17,50 is het lucratief om een Museumjaarkaart aan te schaffen. Tweeëneenhalf bezoek en je hebt hem al eruit.
Over dat vrijwilligerswerk. De naam zegt het al: vrijwillig. Niemand dwingt je er toe om het te doen.
Keuze is aan jezelf.
En als je erop reageert en je word uiteindelijk aangenomen dan behoud je netjes je uitkering.
Wat in de museumbranche gebeurt is nog peanuts vergeleken met de voetballerij: analfabeter, niet al te snuggere voetballers harken miljoenen binnen evenals de makelaars, managers etc. maar de vrijwilligers lappen iedere zondagochtende de zitjes op de tribune.

leo de pejo | 26-10-14 | 16:07

Of je van de kat (VVD) en/of van de hond (PvdA) gebeten wordt, ze doen je allebei pijn, vooral als ze samenwerken!

L.E. Raar | 26-10-14 | 16:06

En de mensen aan de top die daarover beslissen zijn allemaal lid van de PVDA dames en heren, stuk voor stuk !

Roffel | 26-10-14 | 16:06

Ons druk maken over zwarte Piet, maar hier hoor je niemand over. Hé Diederik kom er eens in.

koudijs | 26-10-14 | 16:06

Deze houding van het Rijksmuseum getuigt natuurlijk van een verregaande arrogantie en dédain tov haar personeel
Ongehoord en ongepast voor deze tijd,
maar reken er maar niet op dat er van buitenaf [ministerie] zal worden ingegrepen, ben je mal

Tobi | 26-10-14 | 16:06

Is juridisch niet vol te houden. Een jaar lang laten werken zonder financiële beloning.

duitse herder | 26-10-14 | 16:05

Heeej, HET voorbeeld van de participatiemaatschappij! Werken voor nop, en de elite strijkt het grote salaris op. Nivelleren is een feest?
De bulldozers die het grote (taxpoet)geld verplaatsen schuiven slechts in een richting, die van de grootste hoop. U weet wel, die waar de duivel altijd op schijt. En de elite? Wel, die heeft gewoon schijt aan het "plebs".
Slavernij in optima forma, anno 2014. Nooit gedacht dit ooit nog mee te maken.

appelvink | 26-10-14 | 16:04

très cool | 26-10-14 | 15:56

Hoop dat dit morgen FrontPage bij de Televaag staat.

eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 16:03

Wij zoeken ook nog een vrijwilliger. Het liefst één met een heftruck-certificaat en VCA. Je kunt morgen beginnen.

VanBukkem | 26-10-14 | 16:03

-weggejorist en opgerot-

koudijs | 26-10-14 | 16:02

Hoezo??Dit is toch het nieuwe moderne werken?

ovikanovi | 26-10-14 | 16:00

38 miljoen. Dat is ruim een TON PER DAG. En dat voor een museum me de Nachtwacht aan boord. Weerzinwekkend.

très cool | 26-10-14 | 15:56

Ik durf te wedden dat ze overspoeld worden met aanmeldingen en het daarom kunnen maken.

Djengo123 | 26-10-14 | 15:54

Schandalige praktijken dit, net als bij bedrijven als Sandd die geen personeel in dienst hebben, maar "zzp'ers" die geen salaris ontvangen maar een 'vergoeding' van 2 cent per brief. Geen arbeidsovereenkomst, dus mogen ze die zzp'ers onder het minimumloon betalen. Tegelijkertijd zijn ze niet verzekerd tegen werkloosheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid. Hier dienen zij "zelf een verzekering voor af te sluiten" (ad 1.000,- per maand, met een inkomen onder t minimumloon). Zodra je volume omhooggaat en je meer zou kunnen verdienen, stellen ze vergoeding ineens naar beneden bij. Hondsbrutale schoften zijn het, slavendrijvers. Doe DAAR nou eens wat aan in de politiek.
.
Maar de VVD en de PvdA zagen dat het goed was.

The Green*Machine | 26-10-14 | 15:54

Gewenst profiel:

U heeft een proactieve houding;
U bent communicatief vaardig;
U bent zeer computervaardig en heeft ruime ervaring met MS office;
Bij voorkeur bent u bekend met CRM;
Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal;
Woonachtig in Amsterdam.
Aanstelling
Aanstelling geschiedt voor de duur van één jaar, waarna in beginsel verlenging kan plaatsvinden voor nog één jaar.
Salaris
Deze functie is op vrijwillige basis.

Belachelijk,
Bij een beetje onderneming vang je hier € 3.000,- Brutto per maand voor.

nijona | 26-10-14 | 15:54

Maar ja, het is nog altijd beter dan katoen plukken.

brutus68 | 26-10-14 | 15:53

Bij Salaris staat: Deze functie is op vrijwillige basis.

Ik zie ruimte voor onderhandeling. Doe mij maar een ton, dan kom ik vrijwillig.
*brief schrijft*

Lewis Lewinsky | 26-10-14 | 15:50

Wat ik al schreef; andermans geld is op. Belasting in natura gaat nog heel groot worden.

Yeohan | 26-10-14 | 15:48

Daarom boycot ik museums al jaren.

VanBukkem | 26-10-14 | 15:47

Ars Vivendi | 26-10-14 | 15:43

Precies, kun je 150 keer per week de Nachtwacht zien en wel helemaal gratis.

eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:46

@eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:34
Het mògen werken bij het Rijks Museum is al een beloning op zichzelf dus.
Wat een arrogantie.

Ars Vivendi | 26-10-14 | 15:43

Alles onder de noemer 'kunst&cultuur' gooien. Dan kom je (blijkbaar) overal mee weg.

kenny harder | 26-10-14 | 15:43

Is wel de trend.
Wat denk je dat het personeel wat uit de zorg ontslagen wordt straks terechtkomt?
Juist ja, in de thuishulp en de buurtzorg.
Uiteraard op geheel vrijwillige basis.
De mannetjes moet papier prikken en de plantsoenen bijhouden.
Ook gratis, maar zeer vrijwillig.

Terpen-tijn | 26-10-14 | 15:41

Zwarte Pieten baan...

K.L. Oot | 26-10-14 | 15:41

Vrijwillig. Vrijwilliger. Vrijwilligst. Maar dat laatste is dan weer raar.

Den Meester | 26-10-14 | 15:40

Dit is een tijdelijk probnleem. Binnenkort worden die vrijwilligersvacatures ingevuld door Participatiewet-klantjes die zwaar gesubsidieerd dus goedkoop zijn.

rara | 26-10-14 | 15:40

ZKH EénOog | 26-10-14 | 15:34

En je kunt voor € 17,50 thuis ook een hele mooie vloer van pindakaas maken.

eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:40

Slavernij kan weer, mits cultuur of policor zakkenvullerij.

smdyasc | 26-10-14 | 15:39

Dit soort nep-vrijwilligers zouden achteraf gewoon aanspraak moeten maken op minimumloon of cao-loon. Gewoon een jaar werken en dan de boel met 50% extra vanuit 7:625BW claimen. Geen vermogen? Dan gratis procederen op basis van een toevoeging.

Feynman | 26-10-14 | 15:39

Zou het ook niet eens zo moeten zijn, dat iets waar de burger zoveel aan betaald voor diezelfde burger 'gratis' beschikbaar zou moeten zijn?

ZKH EénOog | 26-10-14 | 15:34

Uit de advertentie voor de vrijwilliger ZONDER salaris:: "Uren in overleg: Voor de duur van één jaar met kans op verlenging". Haha, Wat een faalbazen.

LuctorEtEmergo III | 26-10-14 | 15:34

Is gewoon slavernij!

Kaas de Vies | 26-10-14 | 15:34

Ars Vivendi | 26-10-14 | 15:32

Ja, zag het ook staan, die lui zijn echt helemaal koekwaus!

eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:34

Je werkt voor nop. Maar je hebt wel een jaarcontract. Met kans op verlenging. Zijn die lui gestoord of zo?

Ars Vivendi | 26-10-14 | 15:32

Maar dan leveren de drie directeuren toch wel wat in. Oh wacht...

eerstneukendanpraten | 26-10-14 | 15:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken