Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Trailer. De Zwarte Piet Docu Die U Niet Mag Zien

Arnold-Jan Scheer is al een tijdje bezig met een documentaire over Zwarte Piet. Scheer is van de school: onze Zwarte Piet behoort tot eeuwenoude paneuropese folklore van duivels en kwaad verjagen. Met kolonialisme, slavernij en racisme heeft het niets te maken. Wij hadden al Zwarte Pieten toen ze in Suriname nog indiaan waren en in een boom woonden. Scheer schreef er het boek Wild Geraas over, en mocht tijdens een debat in Arminius 010 een lezing verzorgen. (Leidde destijds tot een opstootje, want organisatoren Jolo en Gario dachten dat de cameraman van Arnold-Jan Scheer van PowNed was.) Nu is de boekverfilming van Scheer af, en wij als fervent NPO-kijker zeggen uiteraard. Kom maar op met die Zwarte Piet Docu. Maar zo werkt het niet. Bij de omroepen wordt de docu van Scheer snoeihard GEWEERD. Stel je voor dat er mensen aan het denken worden gezet. Bovendien, ze hebben al een Zwarte Piet Docu bij de NPO. Die van racismehoaxer en belanghebbende Sunny Bergman, die bovendien een dikke tiet geld uit de weelderige subsidieboezem der multiculti-malloten mocht ontvangen voor een filmisch racismekaartje met slachtofferhuilie. En dat stinkt. De NPO is van ons allemaal, en niet van een stelletje door internationale socialisten opgehitste Bijlmer-bewoners. Cineast Arnold-Jan Scheer is bij dezen van harte uitgenodigd zijn docu Zwarte Piet, Racisme of Folklore op Dumpert te zetten.

Reaguursels

Inloggen

En waarom niet uitzenden bij PowNed? Of is dat nu al verworden tot niet meet dan uit de staatsruif etende NPO-adepten?

Antigoog | 15-10-14 | 08:05

We negeren die gekleurde pieten gewoon, dan worden ze vanzelf wel zwart... ha, ha... negeren !

Rachar | 15-10-14 | 03:08

zwartepietgeschiedenis.weebly.com/
het einde van de zwarte piet discussie....
zwarte piet is gewoon al 2500 jaar een hollands ding... en huiliehuilie anti-pieten nu opsouten

†EVIL† | 14-10-14 | 22:59

@Stormageddon | 14-10-14 | 21:59
Weensie moet eerst z'n hut zien te verkopen. Zal wel weer inloopavond zijn.

milky bar | 14-10-14 | 22:11

Waren Powned en WNL niet opgericht om dergelijke tegengeluiden juist wél te laten horen en zien? Waarom zendt Monique Weensie dit niet uit?

Stormageddon | 14-10-14 | 21:59

Racisme is nog ouder dan zwarte piet, en is van alle tijden en van alle volkeren op de aarden. We zijn nu eenmaal geen eenheidsworst. Dus hou eens op met dat gel*l.

nan6896 | 14-10-14 | 19:26

Zwarte piet zou inderdaad verboden moeten worden, straks denken de kleine kindertjes nog dat alle gekleurden onder ons kindervriend zijn. Hup zwarte piet in de ban!...

_____Geen_____ | 14-10-14 | 17:31

Die docu uitgebreid op internet, dat is me wel een crowdfund projectje waard. Wat moet dat kosten, beste Arnold-Jan??

marcoplarco | 14-10-14 | 16:42

Kan iemand me eigenlijk uitleggen wat er uberhaupt mis is met racisme? Ik bedoel.. bepaalde dingen zijn toch gewoon duidelijk?

De Anaalprofeet | 14-10-14 | 16:02

Bijna overal zijn Zwarte Pieten bruin in plaats van zwart. “Het is kindvriendelijker en de kleur is geschikter voor foto- en filmopnames”, legt het comité van Bergen op Zoom uit. 
**** hierdoor al die sh$t dus..

Cidiood | 14-10-14 | 15:50

Ik zat te denken als we overstappen van zwarte piet om dat we daar gedwongen toe worden naar een quincy dario werkeloze piet verandert er wel iets. Gaan we van een zwarte piet die altijd geeft naar een quincy dario piet die altijd neemt. Gek iets zegt mij dat dit plaatje dan weer beter aansluit bij de werkelijkheid. Het zeiken en het zeuren van die piet valt dan ook helemaal op zijn plaats. En een overheid die dan sinterklaas vervangt. Kadootjes natuurlijk in gepaste stel. Het soepsidie fonds voor werkeloze quincy pieten die nooit leuk en grappig zijn. Aan cultuur vernietiging doen en enkel zeuren en zeiken voor aandacht. Soepsidie dus voor zeikpieten. Die een echte verrijking van onze samenleving zijn en waarvan we bij voorbaat weten dat het weer weggegooid geld is. Maar zo kunnen we dan weer sinterklaasje overheid.

tweetybird | 14-10-14 | 15:43

Ik blijf het maar herhalen. Zwarte piet bruin sminken is racisme, heb nog nóóit echt zwarte mensen gezien. Maak zwarte piet weer zwart!!

Cidiood | 14-10-14 | 15:37

We zijn de beroerdsten niet. Allen die menen te lijden aan post-slavernijtrauma's, het in dit door racisme geplaagde land niet meer uithouden en 's nachts niet kunnen inslapen vanwege het feit dat overdag zoveel witte mensen op straat lopen, kunnen zich op 4 dec. melden in het Holland-Amerika-dok. De SS Rotterdam brengt u 1e-klas op kosten van de gesubsidieerde Stichting Schuldbekentenis Slavernij Nederland naar Suriname of de Antillen. Let wel, dit is een ENKELE EN EENMALIGE REIS. Aan boord van de SS Rotterdam hoeft u zich niet te vervelen. Voor entertainment zorgen Verene Shepherd, die u zal voorlezen uit haar nieuwste boek, "Why White Men Ignore Slavery and How We Can Get a Lot of Money Out of This". Regisseur en theatermaker Gario Halvegario is persoonlijk aanwezig bij de première van zijn nieuwste toneelstuk "Zwarte Piet, Sinterklaas? Nee, dan liever de ketenen van Kunte Kinte!". De NPO en Jürgen Raymann verzorgen een live show van "Raymann laat", met als speciale gast Desi Bouterse. In een lang gesprek, dat nu al een kandidaat is voor de volgende Sonja-Barend-wisseltroffee, zal Bouterse o.a. uit de doeken hoe de gemene Nederlandse staat deze aimabele legerleider en cocaïnesnuivert jarenlang volledig onterecht opjaagde. Op het zonnedek vindt u bij discriminatie-expert Sunny Bergman een luisterend oor voor al uw zielenroerselen. Zij zal deze ervaringen verzamelen voor een door het Prins Bernardfonds gesponsorde documentaire (werktitel: "Discriminatie is overal, als je het maar wilt zien!"). Ook bent u van harte uitgenodigd op het captain's dinner. Kapitein Dessé Quassie uit Paramaribo zal vier gasten persoonlijk aan zijn tafel uitnodigen en u vertellen over welke route de slavenschepen van de WIC voeren.
Vaart allen mee! Want daarna willen we er gewoon niks meer over hoor. Met de Surinamers en Antillianen die hier blijven, gaan we lekker Sinterklaas en Zwarte Piet vieren!

milky bar | 14-10-14 | 15:16

Whahah en Nederland kent geen censuur :D Maar nu de NPO geen amusement mag mss mag deze docu dan nu wel?

Wacht een Sinterklaas is ook amusement/cultuur, dus dat hoeft de NPO ook niet meer uit te zenden.Onder cultuur valt het toch al niet meer :D En amusement mag niet meer. Alleen maar domme propa-ganda :)

ovikanovi | 14-10-14 | 15:02

Beste stoned hengst, ik neem je even apart want ik moet je een vervelende mededeling doen, de DDR bestaat niet meer, die is in 1990 opgeheven, ik weet het , het komt hard aan, maar ik zal je even tijd geven om van de schrik te bekomen. ;o)

Ghard Leers | 14-10-14 | 14:47

Beste stoned hengst, ik neem je even apart want ik moet je een vervelende mededeling doen, de DDR bestaat niet meer, die is in 1990 opgeheven, ik weet het , het komt hard aan, maar ik zal je even tijd geven om van de schrik te bekomen. ;o)

Ghard Leers | 14-10-14 | 14:47

Zwarte piet moet een stroopwafel worden. Amazing! Pipi's pa mag geen negerkoning meer zijn.
Laten we de bijbel ook aanpassen. Eén van de drie koningen was ook een negerkoning.

Zwitsallevengevoel | 14-10-14 | 14:28

-weggejorist-

Geert van de Weterin | 14-10-14 | 14:27

Zo en nu gaan we halloween verbieden in NL en in Amerika. Er zijn vast mensen die op die monsters lijken. Dat is racisme! Verbieden zulks een feest!

lulleficatie | 14-10-14 | 13:41

De NPO is gewoon een linkse propaganda-machine. Die onzin dient dan ook afgeschaft te worden, want het lijkt er op dat de onpartijdigheid niet verzekerd kan worden.

Ik kan me toch behoorlijk boos maken dat een stel horkerige negers opeens gaan vertellen hoe we ons moeten gedragen. Nul aanpassingsvermogen, en maar schreeuwen over racisme terwijl de linkse dictators hen het hand boven het hoofd houden. Kijk dan naar die omschrijven van die Bergman agitprop. White privilege. Dat is dus weer zo'n raciaal fabeltje uit Amerika. Dat krijgen we hier dus ook al. Waarom wil links ons hele raciale beleid baseren op een land waar zwarten tot in de jaren '60 nauwelijks rechten hadden?

Piet van het Padje | 14-10-14 | 13:01

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 09:58
Het feit waar men over struikelt is dat een meerderheid moet zwichten voor een kleinzielige minderheid. Het probleem hier is dat het 'gekwetst zijn' in deze discussie bepalend is voor de uitkomst ervan.

quackel | 14-10-14 | 12:55

Ik lees net dat Gouda Kaas- en Stroopwafelpieten introduceert. Mag ik mij als zwarte gekrenkt voelen dat ik onderhuids weer in de kanibalenhoek geschopt word?

Zijdezacht | 14-10-14 | 12:54

simpelman | 14-10-14 | 12:26

Verzin als Gutmensch je eigen feestje. Waarom een leuk onschuldig feestje afbreken voor achterlijke links gedachten.

thheo | 14-10-14 | 12:33

Ha mooi. Als Zwarte Piet behoort tot eeuwenoude paneuropese folklore van duivels en kwaad verjagen en met kolonialisme, slavernij en racisme niets te maken heeft, dan hoeft hij ook niet verplicht pikzwart geschminkt met een zestiende-eeuws pagepakje aan en gouden ringen in zijn oren.
Zo lopen zijn paneuropese broertjes Huginn en Muninn, Knecht Ruprecht, Krampusz en Père Fouettard er ook niet bij.
 
Iets anders, die van overheidswege gestimuleerde kinder-indoctrinatie dat een religieuze SINT Nicolaas de jeugd komt beoordelen op goed en kwaad, moeten we daar niet eens vanaf? Moeten we Sint Nicolaas de Goedheiligman niet afwisselen met Sinterkarl de Klasseman, die cadeautjes geeft aan kinderen die het eerlijkst delen, en met Sintersmith de Onzichtbarehandman, die kinderen beloont die het hardste werken?
Misschien zou een Sint Nepotinus het beste zijn, omdat kinderen al snel doorhebben dat niet de zoetste kinderen de mooiste cadeaus krijgen, maar de kinderen met de rijkste ouders.

simpelman | 14-10-14 | 12:26

`Ik pak de eerste zin (tevens definitie) en geef op 3 punten aan dat ze betrekking hebben op Zwarte Piet`.
@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:51</p>

<p><br>
Dat doe je niet. Je pakt die eerste zin en toont aan dat elementen daaruit toepasbaar zou kunnen zijn op Zwarte Piet. Je negeert daarbij de geografisch gebonden oorsprong van deze theateruiting. Ja, blackface werd afgekeken door Europese artiesten en gebruikt in theaters, prenten en stripverhalen. Ook in latere drukken van Jan Schenkmans boekje zie je dit terugkomen. Dat betekent echter niet dat we daarmee ook het verbod voor zwarten om in witte theaters te komen overnamen. Het benoemen van Zwarte Piet als blackface is daarmee uiterst suggestief omdat de implicatie daarvan uitsluitend betrekking heeft op mensen die Amerikaans staatsburger zijn.</p>

<p><br>
Overigens heeft blackface dus niks te maken met slavernij, maar gaat over het bespotten van negers in een tijd dat er geen slavernij meer bestond in Amerika, maar wel rassensegregatie. Je kan je daarbij twee dingen afvragen: zou de spot net zulke vormen hebben aangenomen als negers wel de theaters in hadden gemogen? En zouden zwarte acteurs dergelijke beschimpingen dan op toneel over zich heen hebben laten komen om applaus te oogsten? Blackface was ook zonder rassensegregatie wel ontstaan omdat karikaturen het in Amerikaanse theaters nu eenmaal erg goed doen. Kijk maar naar Eddie Murphy, of Jeff Dunham. Maar ja, wat hadden de beroepszeikerds dan moeten roepen als ze niet konden vertellen over dat hun opa achter in de bus katoen moest plukken? Historisch onverantwoord slap gelul over de rug van kleine kinderen. Helden!

Pierre Tombal | 14-10-14 | 12:19

Als men zich in Afrika door de millennia heen iets actiever had opgesteld, uit de hangmat was gekomen om iets zinnigs te doen en gestopt was met elkaar de kokosnoot inslaan, dan hadden we nu een zwarte sinterklaas en witte pieten gehad.

Overigens zijn degenen die wel iets van hun leven wilden maken naar het noorden getrokken en uiteindelijk door klimatologische omstandigheden blank geworden.

Als je je als volk altijd afhankelijk, nederig en slaafs opstelt dan gaan mensen je vanzelf zo zien en heb je stereotypen zoals zwarte Piet uiteindelijk aan je eigen "peers" te danken.

Overigens zou ik me bij een zwarte sinterklaas en witte pieten absoluut niet racistisch bejegend voelen, daar hebben kennelijk alleen kleurlingen een patent op. Als blanke moet je een dikke huid hebben en het zien als comedy. Het zou leuk zijn als de kleurlingen dit ook eens zouden doen.

Raymond9177 | 14-10-14 | 12:07

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:35
De traditie gebruik ik niet als argument. Dat is een feit. Sinterklaasviering is een traditie in Nederland.

1 kamp zegt dat het element Zwarte Piet 100% racistisch is en voortkomt uit slavernijverheerlijking.

Je zal mij nooit horen beargumenteren dat het zo is omdat het nu zo eenmaal is. Wat ik doe is luisteren naar de argumenten van deze mensen. Dat heb ik geduldig gedaan. Toen heb ik zelf onderzoek gedaan, bronnen, feiten, historie. Wat bleek... het anti zwarte pieten kamp liegt, verdraait feiten, beargumenteert niet EN krijgt een groot platform in de media.

Dat is oneerlijk en daar strijd ik tegen.

Hoe kan jij nu mensen gelijk geven als ze geen gelijk hebben. Wat jij doet is polderen. Gewoon iedereen een beetje gelijk en weer 10 jaar rust. Maar de veenbrand woekert verder, want je haalt helemaal niet de angel er uit, je duwt deze er verder in. Want Quinsy is dan nog steeds niet blij hoor. Quinsy hier is de activist, ik ben een tokkie met een grote mond met veel mening. Toevallig een mening die door zo'n groot deel van Nederland gedeeld wordt, daar kan en mag je niet zomaar overheen lopen. Zeker niet als de andere partij geen feiten en goede argumenten aandraagt maar zich stoelt op emotie, geschiedvervalsing en propaganda.

In wat voor land wil je leven? In een eerlijk land waar iedereen gelijkwaardige kansen in het leven krijgt? Of in een land waar enkele activistische Marxisten beleidsmakers naar hun hand kunnen zetten.

Kies, een andere keuze is er niet.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 12:01

Hmmm in gouda gaan ze ook nog een stroopwafel piet doen. Ik heb er ook nog 1 voor ze. De werkeloze piet. Het uiterlijk daarvan lijkt op een quincy. Goed te herkennen want inplaats dat hij geeft neemt hij enkel. Het is dus de piet die zijn hand ophoudt. Een piet die constant aandacht vraagt om soepsidie te scoren over de rug van kinderen. Nou kindertjes als je zo'n piet in gouda ziet lopen dan weet je dat is niet de kaas piet. Niet de stroopwafel piet. Nee het is de Quincy werkeloze piet.

tweetybird | 14-10-14 | 12:00

Kijk Quinsy, met het IQ van een pinda, kent de geschiedenis niet, of probeert de zwarte schuld van de slavenuitvinding in Afrika te overschreeuwen. Slavernij is van alle tijden Romeinen, Grieken, Turken enz. Ook in Afrika waar de mensen nog geen kennis hadden van Grieken en Romeinen werd de slavernij uitgevonden, ver voor de blanken ooit in Afrika waren geweest. Toen de blanken (lees oa Nederlanders) in Afrika kwamen, lieten de Zwarte Afrikaners aan de blanken zien hoe confortabel het was om er een zwart hulpje op na te houden. En gooide hun eigen slaafjes voor geld in de aan bieding. Nederlanders kende nog geen slavernij, dit leerden we van de Afrikaners die graag hun medemens verkochten.

Zwarte piet is geen slaaf, hij kan lezen en schrijven en is vrolijk, maar Quinsy en kornuiten hebben een excuus nodig om de schulden van hun voorvaderen af te kopen en zijn op zoek naar een zondebok. (zondebok is een bijbelse term)
Ook uit de verschillende overleveringen van Sinterklaas en Zwarte Piet is niet af te leiden dat Zwarte piet iets met slavernij te maken heeft.

thheo | 14-10-14 | 11:54

In gouda als die goudse kaas pieten komen roep ik echt wel . Ze smelten de kaas.

tweetybird | 14-10-14 | 11:51

Nog een paar weken en dan zie ik tussen de kids ginds de stoomboot weer aankomen. Ik wacht hem op, met zwarte spuitbus. Just in case....

R. E. Calcitrant | 14-10-14 | 11:45

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:35
Goed te lezen dat er mensen zijn die volwassen omgaan met deze hele discussie. Hulde!

AbleArcher13 | 14-10-14 | 11:42

Dit is niet mijn NPO, vriens

HaagseSkieldah | 14-10-14 | 11:41

die quincy waar blijf je met je tv commentaar op de gouden koets???? en altijd is de allochtone medemens zielig. En de blanke Nederlander een racist bah pas je aan en wals niet over onze normen en waarden heen.

Maco3key | 14-10-14 | 11:39

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:28
"Wat ik totaal niet begrijp is dat jij niet inziet dat een zeer klein gezelschap die niet willen beargumenteren zich niet baseren op feiten zo'n invloed kunnen hebben op een oeroude Nederlandse traditie."

Je beroept je steeds op feiten, die je graag wilt zien omdat 't allemaal wat makkelijker maakt (begrijpelijk), maar 't jammere is dat het enige feit wat je aandraagt een emotionele is, namelijk die van traditie ("we doen 't al jaren zo; is helemaal nooit racistisch bedoeld, iig nu niet meer").

Da's een prima argument en power to you. 't Lullige is alleen dat 't net zo sterk is als 't argument van Quinsy. Oh oh oh wat voel ik me beledigd als ik een olijke wat debiel pratende neger in page pak zie huppelen.

En dat stoort me nou aan deze hele discussie. De meeste pro en anti argumenten komen niet verder dan "traditie dus niet racistisch!" en "zwart, dus slavernij, dus racistisch!". Beiden volkomen dwaas natuurlijk.

Zwarte Piet is door de jaren heen al behoorlijk veranderd en het zal -hoe je het wendt of keert- ook wel vaker gebeuren. De gele Piet is mij ook een doorn in 't oog, maar zoiets valt voor iedereen te billijken, toch? www.volkskrant.nl/binnenland/sinterkla... (her en der de hete kurk iets langer tegen de huid houden en klaar). Quinsy blij: zie? 't is van 't roet. Kaas de Vies blij: zie? 't is van 't roet. Racisme angel uit de discussie en klaar.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:35

Quinsy-typen persisteren enkel en alleen bij de gratie van volksidioten met als motto 'weg-met-ons' en 'waar-vul-ik-mijn-zak-met-subsidie'.
Op de caribbean vieren, daar geen centje pijn.
www.at5.nl/artikelen/134618/zwarte-pie...

Eppo | 14-10-14 | 11:34

Ik heb door dit gezeur een ontzettende grote hekel gekregen aan zwarte mensen.
Als iemand nu vindt dat ik discrimineer, prima, maakt mij geen reet uit, is mijn mening.
Schijtzooi hier, maar ik peins er niet over om weg te gaan, laten zij maar oprotten, allemaal.

Rest In Privacy | 14-10-14 | 11:32

Jemig Hans, daar kunnen we het dan over eens zijn i.t.t. je Pieten visie.

Venter | 14-10-14 | 11:31

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:25
Wat ik totaal niet begrijp is dat jij niet inziet dat een zeer klein gezelschap die niet willen beargumenteren zich niet baseren op feiten zo'n invloed kunnen hebben op een oeroude Nederlandse traditie.

Vind je dat niet eng? Vreemd? Apart? Gek?

Je wuift het weg als... alsof dat niets is. Ik vind dat namelijk wel erg vreemd. Ik beslis graag op basis van feiten, argumenten, boerenverstand met een vleugje emotie.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:28

@Venter | 14-10-14 | 11:24
Laten we er helemaal geen geloven meer bijhalen. Minder! Minder! Minder! (geloven, dus).

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:28

Kijk het gaat die quincy enkel om aandacht. En daarbij misbruikt hij een kinderfeest. Het is de taktiek die veel gebruikt word. Rassisme en discriminatie roepen. Dat doet het geweldig goed en scoort altijd helaas. Want de man is een mislukte soepsidiespons met aandacht te kort. Zijn cultuur die hij brengt is namelijk regelrechte troep. Niet om aan te zien. Het rassisme en discriminatie roepen trekt altijd geheid linksche gutmensch gekkies aan. Die graag weer een graantje willen mee pikken voor de zieligheidsindustrie. En dat zelfs over de rug van kinderen. Jammer dat een stel mislukte clowns altijd weer een podium krijgen onder het mom rassisme en discriminatie. Zwarte piet vertegenwoordig juist het tegenovergestelde. Zwarte piet wordtdoor kinderen gezien als een leuke zwarte piet die hun kadootjes geeft. Zit dus eigenlijk maar heel weinig rassisme in. Sterker nog kinderen weten niet eens waar die quincy het over heeft. De assiocatie is er dan ook totaal niet. Die asssiocatie zit enkel in het hoofd van een quincy en kornuiten voor doeleinden om in de belangstelling te staan over de rug van de kinderen. En dat is misselijk. Heel misselijk. Alleen daarom zouden wij het als Nederlander het niet moeten pikken. Want daarmee worden juist onze kinderen gediscrimineerd door ze iets op te leggen door een minderheid. Een feest voor kinderen waar volwassene vanaf horen te blijven. Omdat dat feest een kinderfeest is en een vaste traditie. Waarin rassisme totaal geen rol speelt voor kinderen. Voor hun zijn zwarte piet en sinterklaas geweldige mensen die hun lekkers en kadootjes geven. Dus namens de kinderen van heel nederland. Hou eens effe lekker op met dat gezeik. Wij gaan 5december sinterklaasfeest vieren en zitten te wachten op zwarte piet en sinterklaas die ons onze kadootjes brengt. Bedankt namens alle kinderen van Nederland.

tweetybird | 14-10-14 | 11:27

@koeberg | 14-10-14 | 11:11
Ergens logisch, want zeg je emotie (<=> racisme, discriminatie), dan mag je gelijk aan het soepsidie-infuus.

milky bar | 14-10-14 | 11:26

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:23
"Dan moet het historische argument dat zwarte piet oorsprong heeft uit de slavernij je ook niet boeien. Maar dat boeit je dan wel weer. Dat valt op te maken aan je nogal selectieve bronnenonderzoek en presentatie van 'feiten'."

Dat historische slavernij argument van figuren als Quinsy boeit me zowel nog minder. Maar begrijpend lezen is ook moeilijk als je alleen zwaar pro- of zwaar anti- kan zijn, zoals in uw beleving.

Die slavernij figuren hebben zelf 0.0 last van dat hele verleden. Waarschijnlijk zijn ze er zelfs beter van geworden omdat hun wiegje nu ineens hier stond ipv een afrikaans land.

Maar dat ter zijde. En nee, geen D66'er, sorry. Daar betaal ik teveel belasting voor.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:25

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:20
Laten we er eens een ander geloof bij halen ter vergelijk... Grappig.

Venter | 14-10-14 | 11:24

Mahatma | 14-10-14 | 10:18
Newsflash: Iedereen praat mensen na. Niet in de laatste plaats de activisten.
Ik weet best dat zwarte Piet deels geïnspireerd is op een 19e-eeuwse neger.
T probleem is alleen dat t gejank zal blijven bestaan.
Veranderen we t verhaal zodat hij zwart is van de schoorsteen? Niet goed. Kroeshaar weg? Niet goed. Roetvegen? Is wegpoetsen/witwassen van de oorsprong.
Feit is gewoon dat vrijwel niemand bij zwarte Piet nog de associatie maakt met een negertje. Verbannen we de hele zwarte Piet? Dan is NL nog steeds racistisch.
Het gaat erom dat de oorsprong van zwarte Piet veel ambivalenter is. Hij is nooit gecreëerd om blanken te laten lachen om een zwart stereotiep. Blackface wel.

jeanmondo | 14-10-14 | 11:23

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:14
"Nogmaals, het historisch argument boeit me bij-zon-der weinig."

Dan moet het historische argument dat zwarte piet oorsprong heeft uit de slavernij je ook niet boeien. Maar dat boeit je dan wel weer. Dat valt op te maken aan je nogal selectieve bronnenonderzoek en presentatie van 'feiten'.

Nogmaals bewondering voor uw brein!

Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:23

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:14
U stemt zeker D66 en bent tegen een federale EU maar wel pro EU.

Dit zeg ik aangezien er meerdere werkelijkheden in uw hoofd kunnen bestaan en daar heb ik respect voor, ik kan dat namelijk niet.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:21

@Venter | 14-10-14 | 11:14
Christenen ... dat zijn die gasten van die weiger ambtenaren, toch? Die mensen die vinden dat mijn winkel op zondag niet open mag, omdat dat in e.o.a. muf boekje staat? Toch?

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:20

Ik ken ook zo'n iemand, vreselijk. Zo zijn ze allemaal.

Venter | 14-10-14 | 11:20

@Venter | 14-10-14 | 11:14
Vooral katholieken dan, en gematigde gereformeerden .
Ik ken ook christenen die het liefst alle homos willen genezen en molukkers negeren.

small_town_dude | 14-10-14 | 11:17

Ad Smit581610581009 | 14-10-14 | 11:03
Hoe.haal.je.het.in.je.hoofd.
"religie (vooral de christelijke) wordt tegenwoordig als een vorm van intolerantie beschouwd ten opzichte van niet-christelijke burgers"
Als er één geloof tolerant is in NL zijn dat de christenen wel.

Venter | 14-10-14 | 11:14

@Russells Teapot | 14-10-14 | 11:01
"Ja, dat is de manier om te antwoorden op een documentaire die aantoont dat zwarte piet een andere oorsprong heeft dan jij graag zou willen: gewoon koppig blijven volhouden dat zwarte piet toch echt een blackface is."

Nogmaals, het historisch argument boeit me bij-zon-der weinig. We vervolgden homo's ook jarenlang maar opeens dachten we "joh, da's ook debiel, laten we dat maar niet doen". Jarenlang was godslastering bij wet verboden en opeens (muv wat gristengekkies) dachten we allen "joh, da's ook debiel, laten we dat maar niet doen".

Hoe zwarte piet ooit in de traditie gehengeld is is irrelevant. Hij is al meerdere malen aangepast en -houd je vast- dat gaat ook wel vaker gebeuren in de toekomst.

Het boycotten van winkels, oproepen je zwart te schminken (ho ho, geen 'black face', 'zwart schminken'!) ... het is net zo triest als die fokking huilerige Quinsy op TV die z'n hand nog even ophoudt voor z'n prachttheater waar 3 man en een paardenkop in geinteresseert is.

Zwarte Piet komt gewoon in de meeste gemeentes terug (zie Pownews ergens ...) dus maak je niet zo ontzettend kwaad over een andermans wens om er een iets minder racistisch lijkend toontje aan te geven.

Quinsy naar Gele Piet in Gouda, de rest naar Zwarte Piet in niet-Gouda. Klaar. Dat gezeik over die fokking Zwarte Piet die continue door 't nieuws waait vind ook een groot deel van de Nederlanders irritant.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 11:14

Aan alles wat Kaas de Vies in deze discussie gezegd heeft: dikke duim omhoog!

"Daarom is het dus ook zo'n trieste discussie. Ik beargumenteer zo veel mogelijk, en baseer mij op feiten zo veel mogelijk. Daarnaast heb ik in principe ook een luisterend oor voor de kritieken. Maar met deze mensen kan je niet discussiëren want feiten doen ze niet aan, argumenten ook niet. Alleen emotie. Maar emotie is geen waarheid, emotie is emotie. Daar moeten we geen beleid op baseren."
Briljant. De spijker recht op de kop.

koeberg | 14-10-14 | 11:11

Wanneer ik op 5 december zwarte piet zie, associeer ik dat met schuimbekkende kinderachtige reaguurders en dan moet ik wel een beetje glimlachen. Get a life!

AbleArcher13 | 14-10-14 | 11:08

Tweespalt | 14-10-14 | 11:03
Whahaha... Ja dat is het!

Venter | 14-10-14 | 11:06

Als deze actuele docu niet wordt aangekocht door de NPO dan hou ik mijn hart vast wie straks de helft van het budget 325 mln gaat opsouperen. Of wordt dat ook oude wijn in nieuwe zakken.

Hypno2050 | 14-10-14 | 11:04

Het begint altijd schijnbaar heel onschuldig. Iedereen weet thans dat de volmaakt onschuldige wijze waarop wij generaties lang ons meest geliefde kinderfeest vieren, namelijk Sinterklaas, thans helemaal fout is. Pieterman knecht is het symbool van discriminatie van gekleurde allochtonen geworden en bovendien een ongewenst overblijfsel van de zo verwerpelijke slavernij. Die hebben wij al heel lang achter ons gelaten. We hebben zelfs nooit slaven gemaakt, maar toch wordt dat ons alsnog onder de neus gewreven. Sinterklaas is sowieso bedenkelijk, omdat hij als bisschop een religieuze basis heeft en religie (vooral de christelijke) wordt tegenwoordig als een vorm van intolerantie beschouwd ten opzichte van niet-christelijke burgers.BRON:Prof Smalhout

Ad Smit581610581009 | 14-10-14 | 11:03

Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:01
Blackface is een zwarte Piet!

Tweespalt | 14-10-14 | 11:03

@Mahatma | 14-10-14 | 11:00
Geboren straatvechter.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:03

Ik ben hier voorstander van:
Sinterklaas zwart schminken en Zwarte Piet wit schminken. 5 jaar lang.
Dan draai je de morele hiërarchie om.
Ben benieuwd wat de AntiPieten wen de ZeurPieten hier dan van vinden?

Ella | 14-10-14 | 11:02

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:51
Tokkies mogen geen mening hebben?
Tokkies kunnen geen gelijk hebben?

Jij op je moralistische witte schimmel blijft maar doorratelen en onwaarheden verspreiden.

Jouw checks hebben geen directe betrekking Zwarte Piet. Of schaar jij het culturele verschijnsel als theater? Ja echt waar joh? De Paashaas krijgt binnenkort een Oscar.

Je vindt echt niet dat de omissie dat het Amerikaans theaterverschijnsel is niet belangrijk? Vreemd, erg vreemd.

Zwarte Piet en Blackface hebben een andere oorsprong. Blackface is dus niet Zwarte Piet, dat jij daar overeenkomsten in ziet betekent niet dat Zwarte Piet daar haar oorsprong heeft of hetzelfde is. Waarom kan je zoiets nu niet in je botte harses krijgen?

Je pakt de eerste zin. Juist, daar zeg je het, je bent kortzichtig en baseert je moralisme dus niet op feiten. Zoals ik dus al steeds zeg.

Daarnaast is de traditie van zwarte piet veel ouder dan de theaterfiguur 'blackface', hoe verklaar je dat dan?

Kaas de Vies | 14-10-14 | 11:01

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:19
"Natuurlijk is Pietje wel een black face."

Ja, dat is de manier om te antwoorden op een documentaire die aantoont dat zwarte piet een andere oorsprong heeft dan jij graag zou willen: gewoon koppig blijven volhouden dat zwarte piet toch echt een blackface is.

De reden dat mensen, inclusief ikzelf, zo boos zijn over dit gedoe, is omdat het onderdeel is van iets groters: de niet-aflatende oorlog van de linkse elite en haar allochtone knokploegen tegen de Nederlandse cultuur, die kapot moet.

Wij vinden dt het belachelijk is als 92% van de bevolking dit niet wil veranderen, maar dat wel zou moeten doen omdat een piepkleine elite zich voor ons feest schaamt in het buitenland, en daarom met propaganda en drammerige lobbygroepen hun opvattingen door de strot van de 92% proberen te wringen.

Russells Teapot | 14-10-14 | 11:01

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:38
Stay classy Kaas, stay classy.

Mahatma | 14-10-14 | 11:00

Met de Quinsy's van deze wereld is het slecht kersen eten. Valt niet mee te praten. Hebben geen zelfkennis noch invoelingsvermogen.

frisenfruitig | 14-10-14 | 11:00

GekkeDave | 14-10-14 | 10:44
Gekkie...

Wanneer je echt zo van Zwarte Piet zou houden dan zou je de Piet van nu ook moeten boycotten. Van origine zag hij er heel anders uit en moest hij (stoute) kindertjes angst aanjagen. Door

Mahatma | 14-10-14 | 10:57

Zo blijkt maar weer: de NPO is er voor Amsterdam, en is zich niet bewust van het feit dat dit land groter is. Daarom krijgen anti-zwarte-pieten activisten de ruimte om hun grieven uitgebreid te uiten, zonder dat er veel weerwoord tegen is. In de Nederlandse samenleving wil 92% zwarte piet behouden, bij de correctlinkse riooljournalisten van de NPO wil 92% zwarte piet afschaffen. En duidelijker argument om de NPO per direct op te heffen is er niet.

Russells Teapot | 14-10-14 | 10:55

Laatst was bij de NTR ook een programma over Zwarte Piet. Een of andere idioot op een podium met een praatje over Zwarte Piet. Natuurlijk moesten wij Zwarte Piet veranderen want anders kwetst het mensen.
Maargoed, het was natuurlijk wel de NTR. Daar is natuurlijk geen pro zwarte piet.

Julia | 14-10-14 | 10:55

Top. Zwarte Piet is al zo oud als paaseieren, kerstboom, carnaval. Die tradities worden in een groot deel van de wereld gevierd. Wist het ook niet totdat dit gezeik begon.

Stir Glenfarclas II | 14-10-14 | 10:54

Btw, op Dumpert?? Dacht dat dat het Geenstijl voor de puistenpoepers was?

milky bar | 14-10-14 | 10:53

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:38
"Gore vieze vuile smerige leugenaar."

Nee hoor, absoluut geen tokkie gedrag.

"Daarnaast zijn al jouw checks totaal niet waar, maar het weglaten van cruciale informatie laat zien dat je hier met een dubbele agenda rondwaart."

Ik pak de eerste zin (tevens definitie) en geef op 3 punten aan dat ze betrekking hebben op Zwarte Piet. Dat kun je wel niet leuk vinden, maar zo is 't toch. Of maken we zwarte piet niet git zwart om op een zwart persoon te laten lijken? Nou?

't Zit je wel erg dwars he, die Zwarte Piet?

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:51

@Zijdezacht | 14-10-14 | 10:46
Dit is mijn stelling al vanaf het begin.

Quinsy Gario wakkert racisme aan om gelijk te krijgen. Aloude marxistische truc.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:49

Waarom zendt Powned het niet gewoon uit. Ik neem toch aan dat die nog wel zelf mogen bepalen of ze een documentaire uitzenden. Of moeten ze dan echt eerst toestemming vragen aan de NPO-opper-Sovjet?

Roodneus | 14-10-14 | 10:48

De hele discussie over Zwarte Piet heeft in mijn ogen racisme juist aangewakkerd. Hoewel hier geboren en getogen, heb ik van mijn afrikaanse vader een bruine huidskleur meegekregen. Al jaren lang werd ik niet meer aangesproken op mijn huidskleur, maar in de ZP controverse wel. Door witte, autochtone nederlanders, maar ook door mensen die hun wortels elders hebben liggen (zeg maar de Garrio adepten). Oh wee als ik het niet met de laatste groep eens ben. Dan ben ik opeens een "Bounty", een predicaat dat ík als racisme ervaar.

Het gaat vooral om het gegeven dat Piet knecht is. Maar knecht is een betaalde functie van een inwonende werknemer. (Als een paard bij daglicht aan het werk moest, had het dier 1,5-2 uur eerder moeten eten. Logistieke kwestie dus.) Als we nu eens kijken naar superheldenduo Batman en Robin, zal niemand de ondergeschikte rol van Robin ontkennen, maar Robin is wel een superheld op zich.

En ook een rol van knecht kan evolueren. Een van de hoogste legerrangen is maarschalk, wat van oorsprong ook slechts paardenknecht was nl.wikipedia.org/wiki/Maarschalk

Zijdezacht | 14-10-14 | 10:46

Er wordt op aangestuurd van Sinterklaas een exclusief blank feest te maken. Prima, wat je wil kan je krijgen. Als er geen zwarte schmink meer mag worden gebruikt vinden ze het vast ook niet erg dat negers voortaan met de nek worden aangekeken. Mensen zijn namelijk niet zo slim. Generalisatie is een natuurlijk mechanisme. Waarom zouden we verder nog toegeeflijk moeten zijn aan medelanders die zwarte Piet hebben vermoord?

knutsel | 14-10-14 | 10:45

@Mahatma | 14-10-14 | 10:13
Jawel hoor, alles wat niet zwart is boycotten. Of is dat racistisch?

GekkeDave | 14-10-14 | 10:44

Als het aan de NPO ligt wordt Opsporing Verzocht ook geweerd van de treurbuis, want het is discriminerend voor de getinte medemens.

dribibu | 14-10-14 | 10:44

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:38

Backspace....... je was me net voor Kaas.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:31

Held, wel alles copy/paste doen en niet alleen hetgene wat in je straatje past.

snakeplisskin | 14-10-14 | 10:44

Ik heb het al vaker gezegd, de oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet is nog ouder dan de oorsprong van het christendom. Sinterklaas is terug te leiden tot de oude Germaanse oppergod Wodan (Woðan), en Zwarte Piet tot Wodan's/Odin's raven Huginn en Muninn. Dat er nu aan de stoelpoten van deze oeroude Germaanse traditie wordt gezaagd doet mij pijn. Maar een volk dat zwicht voor de geheven vingertjes van fatsoen en racisme roepers verdient ook eigenlijk niet beter. Je kunt veel zeggen van moslims en de islam, maar daar worden de tradities waar men waarde aan hecht wel wat meer gekoesterd. Dat die vaak haaks staan op de westerse cultuur is even een ander verhaal.

vindead | 14-10-14 | 10:44

De NPO blijkt dus weer eens totaal niet informatief en cultureel te zijn, maar alleen maar propagandistisch! Een onthullende documentaire over cultuur wordt geband. En de propagandisten Gario en Bergman krijgen een podium.

Bellabella* | 14-10-14 | 10:43

En nu, Sander ?

Shareholder II | 14-10-14 | 10:43

Gore vieze vuile smerige leugenaar.
en.wikipedia.org/wiki/Blackface

IN AMERIKA
Check Check Check ?

Daarnaast zijn al jouw checks totaal niet waar, maar het weglaten van cruciale informatie laat zien dat je hier met een dubbele agenda rondwaart. Want je presenteert jezelf als de hoeder van de goede rede, iedereen aan het werk, iedereen mag het zelf weten.

Maar bij feiten... ga je zitten liegen, kan er niets anders van maken. Als je zelfs niet met feiten kan omgaan, hoe durf je ons dan te vertellen wat we moeten doen?

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:38

Als zwarte piet racistisch bedoeld was dan had hij geen Nederlandse naam. Als het bedoeld was om mensen te krenken hadden ze hem wel "zwarte sambo" of iets dergelijks als naam gegeven. In dat geval zou dit pieten-gezeik nog enigszins begrijpelijk zijn.

NiceGuysFinishLast | 14-10-14 | 10:37

Niet op Dumpert. Net zoveel herrie blijven maken tot het op de NPO komt, op een normaal tijdstip.

BekiekUtMoar | 14-10-14 | 10:34

Dat zowel Quinsy Gario als Sunny Bergman wederom een podium geboden wordt bij Pauw was te verwachten. Dicht met die subsidiekraan. Niemand maar dan ook helemaal niemand zit op deze ophitsers te wachten.

sjaap.marok | 14-10-14 | 10:33

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:27
"Blackface is a form of theatrical makeup"

[check]

"used by performers"

[check]

"to represent a black person."

[check]

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:31

Misschien is het gewoon een kudt docu. Mag hopen dat hij hem ook gewoon in het Nederlands heeft gemaakt? Anders is hij sowieso terecht afgewezen met z'n clichematige voice-over gelul. "more then meets the eye...", amateur..

Tweespalt | 14-10-14 | 10:28

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:19
Trouwens in Rotterdam, de enige normale stad nog in Nederland qua realiteitszin, schminken ook zwarten zich zwart als ze zwarte piet spelen. Dus dat het alleen maar witten betreft is............. RACISME!

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:28

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:19
Kom maar op met je ondersteunende feiten/bronnen dat zwarte piet voortkomt uit blackface. Ik ben erg benieuwd.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:27

Gario: "Ik wil me focussen en gewoon theater maken." Jongen, dat is het enige wat je tot nu toe hebt gedaan, theater maken. Wat een ziekelijk subsidiekonijntje is het toch, bah.

milky bar | 14-10-14 | 10:24

Het interesseert me overigens ook geen ene FUCK hoe de geschiedenis van Zwarte Piet in elkaar steekt. We leven in 2014, niet in 1034 (ja ja, moslims en gristenen, ook jullie leven inmiddels in 2014).

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:23

@Mahatma | 14-10-14 | 10:13
Die laatste zin van je is waarheid als een koe. Dat is ook eigenlijk mijn standpunt.
Zwarte Piet leent zich niet om racisme uit te bannen. Wat als Zwarte Piet verdwijnt is er dan geen racisme meer? Nee natuurlijk niet.

Daarnaast is Zwarte Piet vast en zeker ergens als negerhulpje afgebeeld... so what?
Zwarten zijn ooit ook als negerhulpje afgebeeld.

Als je er vanuit gaat dat dit echt de afkomst is van Zwarte Piet maakt een verandering van kleur niet uit, de afkomst negerhulpje blijft hij dan altijd houden. Gelukkig zijn er wijze mensen die weten dat Zwarte Piet haar oorsprong niet heeft uit jouw negerhulpje. En al helemaal niets met de Amrikaanse 'blackface' heeft te maken.

Daarom is het dus ook zo'n trieste discussie. Ik beargumenteer zo veel mogelijk, en baseer mij op feiten zo veel mogelijk. Daarnaast heb ik in principe ook een luisterend oor voor de kritieken. Maar met deze mensen kan je niet discussiëren want feiten doen ze niet aan, argumenten ook niet. Alleen emotie. Maar emotie is geen waarheid, emotie is emotie. Daar moeten we geen beleid op baseren.

Als jij beleid op emotie gaat baseren krijg je windmolens in de Noordzee.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:23

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:19
+1

Mahatma | 14-10-14 | 10:21

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:12

Natuurlijk is Pietje wel een black face. Oh nee, 't is een blanke die door de schoorsteenkruipt en dan magisch z'n hele snuffert en handen zwart maakt (z'n kleren niet, da's al een kunst). Maar oh wee als we een blanke met roetvegen op z'n snuffert gebruiken voor een zwarte piet want zwarte piet MOET zwart zijn.

Maak toch niet zo'n punt van dat kleurtje man. Jij niet en die Quinsy -ZOMG!11! slavernij!11!- al helemaal niet.

Intussen klinken die Pro-Pieters echter net zo zeurderig als die fokking Quinsy.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:19

Nog een goede reden om NPO af te schaffen. Het voegt absoluut niets toe en objectief is het ook al niet.
Verder zijn het gewoon belastinggeldwolven, weg ermee.

panadol | 14-10-14 | 10:19

-weggejorist-

ParisXL | 14-10-14 | 10:18

-weggejorist-

IbnalAshraf | 14-10-14 | 10:18

Veelbelovende documentaire.
Waarom de NPO dit educatieve werkstuk niet wil uitzenden ligt voor de hand.
Stel je voor dat de gesubsidieerde racismeroepers door de mand vallen en hun domlinkse gebral vooral op gebakken lucht gebaseerd blijkt te zijn.

Kamervragen graag! En alle verantwoordelijken van de weigerende NPO-organisaties ter verantwoording roepen.

Als straf tot vervelens toe op prime-time verplicht laten uitzenden door alle NPO-organisaties zodat niemand meer aan de feiten kan twijfelen.

IbnalAshraf | 14-10-14 | 10:18

jeanmondo | 14-10-14 | 10:08
Weet je überhaupt wel iets van de geschiedenis van Piet? Of praat je iedereen maar na?

Mahatma | 14-10-14 | 10:18

Veelbelovende documentaire.
Waarom de NPO dit educatieve werkstuk niet wil uitzenden ligt voor de hand.
Stel je voor dat de gesubsidieerde racismeroepers door de mand vallen en hun domlinkse gebral vooral op gebakken lucht gebaseerd blijkt te zijn.

Kamervragen graag! En alle verantwoordelijken van de weigerende NPO-organisaties ter verantwoording roepen.

Als straf tot vervelens toe op prime-time verplicht laten uitzenden door alle NPO-organisaties zodat niemand meer aan de feiten kan twijfelen.

IbnalAshraf | 14-10-14 | 10:18

Vrijgekochte kindslaaf. Sinterklaas hielp ze een grote stap voorwaarts naar zelfstandigeheid door ze een baantje aan te bieden. Gezel/knecht was vroeger een normale arbeidsrelatie hoor. Ook op boerderijen kwam je bijvoorbeeld knechten tegen, die ook woonden op diezelfde boerderij als waar ze werkten. WTF heeft de term knecht met racisme te maken? Dat maak je er dan toch zelf van? Knecht heeft wel iets met werk te maken. Komt daar soms die aversie en felle reactie vandaan?

Kloof2012 | 14-10-14 | 10:18

Je zou haast gaan denken dat de NPO links is. Oh wacht...

XverderNix | 14-10-14 | 10:17

-weggejorist-

ParisXL | 14-10-14 | 10:16

Hahahaha ja, de Sonja Barend wisselbeker... gezien ja...
Ik zat op het puntje van de stoel, niet zozeer om die beker, maar wel superspannend of Sonja het eind van het programma zou halen of niet. Al die warmte van de studielampen.

Afin, ze heeft het gered.

No Mames | 14-10-14 | 10:15

Oproep aan alle pro pieten. Kom naar de intocht van Gouda als echte zwarte piet, wij laten ons feest niet verkloten door de minderheid.
.
www.facebook.com/events/1516839945225...

GekkeDave | 14-10-14 | 10:14

Oh, en mijn nick heeft niets met het boek te maken ...

wild geraas | 14-10-14 | 10:14

Aardigen docu, maar het gaat al lang niet meer over wat Zwarte Piet is, maar wat we van hem vinden. Al toon je met stapels bronnen aan dat Zwarte Piet eigenlijk een blank jochie is dat door blanke slavenhandelaren verkocht is aan blanke immigranten in het Midden-oosten, door Moren is bevrijd en uiteindelijk bij Sint terecht is gekomen, alwaar hij alsnog zwart is geworden door het roet in de schoorsteen, dan nog zien de zeikende Quinsy's er een zinnebeeld van slavernij en blanke overheersing in.

Dit land zou voor iedereen een stuk beter worden als we eens ophouden met het luisteren naar zeikerds.

Muxje | 14-10-14 | 10:14

mogen we nu concluderen dat Gario, Bergman en Jolo gewoon ontzettend dom zijn?

--sql error-- | 14-10-14 | 10:14

De racismekaart moet blijven voor de getinte medemens, het is een soort fopspeen om ze zoet en klein te houden...

dribibu | 14-10-14 | 10:14

Is die zwarte-piet discussie nu al één of twee jaar non-stop bezig ? Raak de tel kwijt ...

wild geraas | 14-10-14 | 10:14

Kaas de Vies | 14-10-14 | 09:55
Dat jij het niet racistisch vindt, betekent niet dat het voor anderen niet racistisch is of dat het van origine niet racistisch is geweest.

Het is ooit begonnen met een 'negerhulpje' dat langzaam is geëvolueerd tot de vrolijke Pieterbaas die we nu kennen. Hij zal in de loop der tijd verder evolueren. Dat kan Quincy niet versnellen en jij niet stoppen.

Mahatma | 14-10-14 | 10:13

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:07
Ah uitgerookt.
Zwarte Piet is geen blackface. Voor iemand die het niet zo veel kan boeien dit gezeik neem je wel een hele aparte stelling en vind je het niet erg op verkeerde feiten te baseren.

Foutje Quinsy, geeft niet, je maakt ze wel vaker.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:12

Waarom is er eigenlijk geen jonge sint? ik voel me erg gekwetst en geracist: alsof alle oude mannen een buik, staf en een baard hebben. En oude mensen dragen geen jurken en een preister is nog geen klaas!

analcharist | 14-10-14 | 10:12

"De NPO is van ons allemaal"

Als het gaat om het te betalen, wel ja
Maar verder is de NPO alleen van de gutmenschen

James Lastig | 14-10-14 | 10:10

@Schoorsteenveger | 14-10-14 | 10:05
Hear, hear!

milky bar | 14-10-14 | 10:10

Pauw kan z'n Sonja-Barend-wisselbeker gelijk weer teruggeven. Wat een absolute blamage, dat interview met HalveGario en slavenbevrijdster Bergman. Walgelijke tv!

milky bar | 14-10-14 | 10:09

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:03

Voor die Quinsy geldt precies 't zelfde. Als 't je niet aanstaat ga je maar ergens anders heen.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:08

Mahatma | 14-10-14 | 10:03
Als we een stereotype negertje zouden willen spelen hadden we hem we nu wel een afgezakte broek, een cap, een pipa, een xl-trui en shiny pata's gegeven.

jeanmondo | 14-10-14 | 10:08

Mooi, nu kunnen RTL of SBS de docu uitzenden.
Ik denk daarbij dat RTL of SBS mega kunnen scoren, door een eigen Sinterklaas programmalijn te lanceren. Deze programmalijn blijft traditioneel. Mét Zwarte Pieten en alles d'r op en d'r an (net als de Belgen).
Dus een eigen officiële intocht, een eigen Sinterklaasjournaal en noem maar op. Alles volgens de traditie.
Ouders kunnen dan zélf kiezen waar ze op afstemmen, en het zal tegelijkertijd de doodsteek zijn aan de politiek correcte NPO Pieten en consorten.
De commerciëlen zullen hier een heldenstatus mee verkrijgen. Ik zeg doen!

Bellabella* | 14-10-14 | 10:08

NPO lijkt af & toe op de Nederlandse Primaten Omroep...

Kloof2012 | 14-10-14 | 10:07

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:02

Dan kijk je een keer geen TV en ga je naar een gemeente die wel jouw favo blackface toont. Ik zie 't probleem niet en die kleine van jou al HE-LE-MAAL niet (totdat papa zich er in tranen mee ging bemoeien).

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:07

Eigenlijk is het jammer dat zwarte Piet zijn rol als boeman de laatste decennia is kwijtgeraakt. Daar lijkt in de andere tradities geen twijfel over te bestaan. Vind ik jammerder dan of de man nu een afro heeft of niet.

jeanmondo | 14-10-14 | 10:05

De lol is dat de Gutmensch zich met de hetze tegen Zwarte Piet in de eigen voet heeft geschoten. Steeds openlijker zegt de Nederlander, blank zwart of met welke kleur dan ook, schijt te hebben aan die zeurpieten met hun racismekaarten, schijt te hebben aan die pogingen de geschiedenis te herschrijven of zelfs te vervalsen, schijt te hebben aan een morele herbewapening die onze hele traditie aan een minutieus onderzoek onderwerpt om te zien of die wel voldoet aan hun boek met zelfverzonnen regels en regeltjes, een boek dat dikker is dan het Grote Boek van Sinterklaas en zich op geen enkele wijze met dat Heilige Boek kan meten.
En steeds openlijker heeft diezelfde nederlander er dikke schijt aan om voor racist uitgemaakt te worden. Een zekere trots maakt zich van ons meester, uitgerekend de klopjacht op Zwarte Piet doet ons een beetje opleven, wakker worden uit die nare postkoloniale droom waarin we steeds maar schuldig bleken aan ik weet niet wat.
Gario zat er wat onbeholpen bij gisteren bij Pauw. Had hij nou gewonnen, of was het een Pyrrhus-overwinning. Er was een leegte om hem heen, een vacuüm bijna, een luchtledige, alsof hij helemaal geen positie meer had, geen grond onder de voeten, geen punt. Gario is slachtoffer ja, slachtoffer van zijn eigen drammerigheid zo lijkt het. Het spel is gespeeld, aan de discussie is weinig meer toe te voegen, niks eigenlijk. Maar het pakt anders uit dan Gario had gewenst.
Surprise heet zoiets.

Schoorsteenveger | 14-10-14 | 10:05

Mooie docu. Sunny Bergman is mislukt als sletvreesprotagonist en leent zich dus nu voor een hype die wel werkt.

Pen | 14-10-14 | 10:04

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 09:58
Richt je commentaar maar naar Quinsy. Ik behoor tot het kamp van de zeer grote meerderheid. Wie is er dan aan het zeuren?
Wellicht moet u uw brein aanzetten alvorens u mij probeert te overtuigen.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:03

folkore or racism ? hoezo "or" . "and" lijkt me beter

netochka nezvanova | 14-10-14 | 10:03

Dus omdat in andere landen de 'hulpjes' van de Sint monsters zijn, is het ok om 'negertje' te spelen?

Mahatma | 14-10-14 | 10:03

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:00
NPO regelt intocht sinterklaas. Ik betaal mee aan NPO. De kleine kijkt naar NPO en ziet gele piet.

Wel dus door strot geduwd, rara Kwalzan.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 10:02

Hopelijk is in de film ook te zien dat een van de bijzonderheden van het Sinterklaasfeest is, dat we in gedichten onze vrienden, familie en collega's 'de waarheid' kunnen zeggen. Dat is ook iets wat buitenlanders vaak niet appreciëren, zoals ook het als grap bedoelde jennen tussen collega's. (En dat moet uiteraard niet ontaarden in pesten.).

Ci Ty33 | 14-10-14 | 10:00

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 09:55

Rot toch een eind op. Er wordt niemand je strot in geduwd. Sinterklaas vier je lekker thuis, op de manier waarop jij wilt. Als jij daarbij een bepaalde kleur piet je strot in wilt hebben is dat je goed recht.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 10:00

@Kaas de Vies | 14-10-14 | 09:55
"Wij worden afgeschilderd als debiele racistische tokkies omdat we pro zwarte piet zijn."

Nee joh, niks mis mee om als volwassen kerel huilie huilie te doen over een mytisch figuur. Verander Zwarte Piet in Mohammed en je ziet hoe belachelijk je bezig bent.

Pro-Zwarte Piet? Lekker boeiuh. Doe dat maar lekker thuis.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 09:58

Die domme Amerikanen ook. 'black pete' is niet hetzelfde als 'blackface'. Polico, maakt meer kapot dan je lief is.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 09:58

“De NPO heeft al een zwarte Piet docu” is gelul.
De verschillige VARA liet Peppi en Kokkie ook een documataire-reeks over Marokkanen maken, Bureau Marokko, terwijl we al jarenlang ‘Opsporing Verzocht’ hebben.

Cuyahoga | 14-10-14 | 09:58

Zwarte piet is gewoon 1 van de weinige succesvolle Marokkanen in dit land en die Surinamers en Antillianen zijn gewoon jaloers..

De Moren was de benaming voor de islamitische bevolking van het middeleeuwse Spanje. De Moren waren voornamelijk Marokkaanse Berbers en Arabieren.

aliealaaf | 14-10-14 | 09:57

Einde van het verhaal is natuurlijk dat ZP een demon is die straft en dat wil een andere groep weer niet.

Einde van de Domheid | 14-10-14 | 09:57

Succes Arnold Jan!
Doe alleen even die trailer over met een native speaker.

Einde van de Domheid | 14-10-14 | 09:56

Hadden ze in de DDR eigenlijk ook Zwarte Piet??

Stoned Hengst | 14-10-14 | 09:56

Pfff... Nationaal Propaganda Orgaan.....

dirtycrewman | 14-10-14 | 09:55

@Hans Kwalzan | 14-10-14 | 09:48
Beste Hans, dat wil ik, maar er wordt een 'piet' mij de strot in geduwd die ik niet wil. Dat is het probleem. En dan ga ik nu werken.

Kaas de Vies | 14-10-14 | 09:55

Het is erg apart dat zo'n docu geweerd wordt omdat het mensen zou kwetsen. Dit zou betekenen dat ze zwichten voor activisme. Wellicht moet het NOS ook maar enkele dingen niet uitzenden, doen ze al in grote mate totdat ze er echt niet meer omheen kunnen. Bovenstaande geldt als je er van uit zou gaan dat de NPO niet kwaadaardig is en geen eigen agenda heeft.

Dat heeft de NPO dus wel. Gario krijgt een platform zo groot als de afstand (cultureel en geografisch) tussen de Antillen en Nederland. Tegenstanders, hoe welbespraakt ook... hoe normaal ze ook doen... nope, geen podium.

Wij worden afgeschilderd als debiele racistische tokkies omdat we pro zwarte piet zijn. Totale waanzin. Niemand ontkent dat er racisme bestaat ook niet onder pro Zwarte Pieters, maar dat maakt Zwarte Piet ook niet racistisch.

Trouwens als we toch gaan vingerwijzen, die 'advocaat' in 1e aanleg van de Quinsy-clan dat was ook een heerlijke racistische man.

Trouwens van Jole is een hele lieve man.
Wie is Sunny Bergman en waarom zou ik naar haar moeten luisteren?

Kaas de Vies | 14-10-14 | 09:55

NPO is bedoeld voor al uw indoctrinatie en waardeloze voetbalpartijen. Oh en natuurlijk voor een geniaal talent als Paul de Leeuw.

El Rico Grande | 14-10-14 | 09:54

Jeetje, dit is een van de eerste documentaires in lange tijd die ik graag zou zien. En niet vanwege het boehoe gezeur van cultureel gehandicapte mensen. Simpelweg omdat ik allemaal dingen zie langskomen die ik nog niet wist. Zien zien! Zeg GS, kunnen jullie niet gewoon wat centjes neertellen voor de uitzendrechten van deze docu? Vast wel ergens subsidie voor te krijgen.

Tisnietanders | 14-10-14 | 09:52

Nou, Quincy heeft nog een lange weg te gaan: Frankrijk, Hongarije, Duitsland, UK, Iran, ...
 
Maar nee, nu Nederland in beweging is gezet (en daaraan toegeeft!) gaat hij weer het subsidiehandje ophouden in het theater.
 
Wat een kut persoonlijkheid, krijg er kriebels van.

bijscholing | 14-10-14 | 09:51

-weggejorist-

hoejeheette | 14-10-14 | 09:51

Ook al is Sunny Bergman zo blank als vla,

De subsidiepot gaat zij toch achterna.

Hans Gruber | 14-10-14 | 09:50

Boeiuh. Dat pro- en anti-Piet gezeik moet nou maar eens afgelopen zijn. Gewoon aan 't werk en vier dat feest lekker zoals je zelf wilt.

Hans Kwalzan | 14-10-14 | 09:48

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland