Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bioboeren sjoemelen met hipstervoer

ekoboeren.jpgHet kost wat meer, maar dan heb je ook wat: voedsel met respect voor mens, dier en milieu. Wormstekerige appels en zanderige wortels, is allemaal natuurlijk mensen. Al dat shiny blozende fruit zit vol pesticiden en andere middelen uit de truukendoos van de tuinbouwers om de consument over te halen tot aankoop van hun waren, een deukje of plekje en de boel wordt weggeflikkerd en Moeder Aarde raakt uitgeput van onze vraatzucht. Om over vlees nog maar te zwijgen, uit dierenconcentratiekampen komt een waterig product vol antibiotica. Daarom: biologisch, eigenlijk heel logisch. En win$tgevend! Plak er een EKO-stikker op en katsjing, de consument betaalt grif anderhalf tot twee keer zo veel voor een stronkje broccoli. De Marqt-hipster koopt behalve seizoensgroente ook een half onsje goed geweten. De dagelijkse prak in die zorgvuldig-nonchalante baard schuiven en het gevoel hebben dat het die extra geldteveelcentjes waard is, de hipster gelooft dat hij simpelweg door te bestaan de planeet al een dienst bewijst en EKOvreten bevestigt dat fijne gevoel. Helaas, het had zo mooi kunnen zijn maar wat blijkt: bioboeren zijn prutsende fraudeurs. De handgekweekte montessori-spinazie en hoog opgeleide boerderijkippenkluifjes zijn vaak gewoon naargeestige massaproducten vol leed en milieuschade. Dat komt, volgens de bio-sector omdat iedereen een onbespoten graantje wil meepikken van de miljardenomzet de sector zo snel groeit. Uh-huh. Tuurlijk, wat jullie willen, hippies. Wij constateren dat de biologiese boerderette-bisnis dus een plofkip is. Groeit te snel, zakt door de dunne pootjes en de consument wordt genaaid. Prettige lunch allemaal!

Reaguursels

Inloggen

'Bioboeren sjoemelen met hipstervoer'

'Beren schijten in het bos'

schmenzo | 16-09-14 | 10:17

A. Nanninga
Wees blij dat er nog wat gecontroleerd wordt bij dat Ekovoer en dat er maatregelen worden getroffen als de regels worden overtreden. Dat heb je met gangbaar voedsel al lang niet meer.

Partybopper | 15-09-14 | 16:43

robinhoed | 15-09-14 | 13:34
Is dat nou ironie? Een typo maken terwijl je iemand anders wijst op z'n typo?

Mr Dixit | 15-09-14 | 15:49

En daarachter ziet u het buffet voor de veganisten.

Daar is een weide, toch?

Juist!

hangtiet met knoop | 15-09-14 | 15:32

Piet sjoemelt met X. Geenstijl conclusie: X is fout.

brandhauser | 15-09-14 | 14:50

@rode peper | 15-09-14 | 12:23
natuur is overal jongen. Ook in jouw tuin. Moeilijk he, als je niet overal een stickertje op kunt plakken?

frank87 | 15-09-14 | 13:51

@robinhoed
Klopt, typo kan gebeuren, mijn excuses. De shiftknop vind je overigens links van de "z".

logisch | 15-09-14 | 13:47

logisch | 15-09-14 | 13:12
je vraag toch ook niet.
Klopt het is je vraagT toch ook niet.

robinhoed | 15-09-14 | 13:34

SKAL reageert overigens op hun nieuwspage met een kop
"Tendentieus bericht in het AD over biologische controlecijfers".
De zeer ernstige overtredingen (1%) zijn opgemerkt door verhoogde controle.

bodemloos | 15-09-14 | 13:27

Zeg @A.Nanninga, je had laatst een topic over rotte avocado's bij Appie-Happie. Maar je weet toch dat dit de gewone avocado's zijn? Je had de BIO avocado's moeten nemen, die zijn veel beter (en lekkerder)!

Schrödingers kat | 15-09-14 | 13:25

Jeetjemikkie. Er wordt nu zelfs met hipstervoeding gesjoemeld? Is er dan niets heilig?! HOUDT HET DAN NOOIT OP??

Mr Dixit | 15-09-14 | 13:23

rode peper | 15-09-14 | 13:04

Dat zijn mooie dingen om te weten.
Blijft voor mij de vraag of die duizenden kunstmatige stoffen niet heel vreemde verbindingen aangaan.
Bijv. met het stuifzand van de sahara, fijnstof, roetdeeltjes en een sausje religie.

bodemloos | 15-09-14 | 13:18

@Gestrekt been | 15-09-14 | 12:55
Als je vlees bij de supermarkt 'moet' kopen heb je gewoon pech. Nederlandse boeren zijn vaak sjoemelaars. En kunnen er een aardig centje aan verdienen. Sommige boeren die ik toevallig online weleens sprak gingen er prat op dat het een paar maandjes die zooi de winkel in zien te krijgen, en de rest van het jaar vakantie was (met dikke winsten). Anderen hadden uiteraard een handeltje erbij met van die nogal stinkende plantjes.

Maarja wat is bio. Even vlees als voorbeeld. Zo heb je in nederland o.a varkens in hokjes die alleen kunnen liggen, zogen, en focken. Die heeft dus een shidtload aan antibiotica nodig om niet uit elkaar te vallen. De boer zal het worst zijn, het levert geld op. Maar zo heb je ook varkens die vrij in de bossen lopen (iberico) en kanstanjes, paddestoelen en bessen eten. Welke zou beter smaken hmm? Of nederlandse koeien dan. Volgepompt met medicijnen om de winter door te komen in de stal mogen ze in de lente even rondhuppelen op een plat stukje weiland. Veel meer dan gras vreten, liggen, en uit een smerige sloot drinken valt er niet te doen. Maar zo heb je bijvoorbeeld ook schotse runderen die bijna het hele jaar door vrij rondlopen in de schotse hooglanden. Ook in zwitserland en delen van belgie zie je runderen in de heuvels rondlopen. Die dieren zijn sterk en hebben ongekende weerstand. Welke zou beter smaken hmm? Maar de nederlandse boer heeft dan ook niet zelden een grote amerikaanse pick-up of audi(s) in de garage staan.

de grote Anti | 15-09-14 | 13:18

"Dat komt, omdat". Met stip op 1 mijn grootste taal ergernis. Je vraag toch ook niet: Waarom komt dat?

logisch | 15-09-14 | 13:12

Hier in Haarlem is een biowinkel die zijn groente opkoopt die de supermarkten niet willen hebben, omdat ze er te slecht uitzien. Hij verkoopt ze veel duurder dan de buurtsuper. Bij vragen waarom de groente er zo slecht uitziet: ja mevrouwtje onbespoten zo hoort bio groente/fruit eruit te zien. Prima toch naai die hipsters met geld teveel maar.

robinhoed | 15-09-14 | 13:11

@ITEACHYOU | 15-09-14 | 12:54 | | Reageer+ | 0 ,

In communistische landen hadden ze daar vroeger een goede oplossing voor: lege supermarkten waar iedereen uren in de rij moest staan

rode peper | 15-09-14 | 13:07

@bodemloos | 15-09-14 | 12:59 ,

nee niet per se, veel landbouwgiffen grijpen specifiek in op insectenenzymen bv op acetylcholine-esterase waardoor insecten verlamd raken en stikken, onze acetylcholine-esterase is te verschillend

rode peper | 15-09-14 | 13:04

Oh, ik dacht dat de waterleidingbedrijven steeds vaker problemen hebben om het drinkwater zuiver te krijgen.
Er zijn inmiddels tonnen landbouwgif in de ondergrond doorgedrongen.

Landbouwgif is toch om bedoeld om biologisch leven te doden. Als er een tor mee kan worden omgelegd dan zal er toch ook schade aan uw organen mee aangericht kunnen worden, lijkt mij.

bodemloos | 15-09-14 | 12:59

Bio-spul laat ik altijd links liggen. Te duur en als alles bio moet dan is er helemaal te weinig voedsel op deze planeet om alle mensen te kunnen voeden.

ProAsfalt | 15-09-14 | 12:59

@Djong | 15-09-14 | 12:20
Zo'n 2300 overtredingen geconstateerd en zo'n 26 vergunning kwijt...

Vragen:
1. Hoeveel overtredingen zijn er die niet opgemerkt zijn door dis Skol jongens? (Minder toezichthouden=meer licentiegelden voor ons vriendelijk keurmerk)
2. Hoe ernstig waren die overtredingen - hadden er niet veel meer hun vergunning kwijt moeten raken? (Minder vergunningen=minder licentiegelden voor dat keurmerk)

Slager keurt eigen vlees? Zolang de consument voldoende gelooft in het keurmerk kan je rommelen met toezicht... maar niet teveel.

Vragen, vragen, vragen...

Smuts | 15-09-14 | 12:57

Daarom koop ik die 'onzin' niet. Totaal niet te controleren of dat beestje of gewas verantwoord is gekweekt.

Gestrekt been | 15-09-14 | 12:55

Het gehele concept van "supermarkt" is eigenlijk als krankzinnig als je er goed over nadenkt. Alles moet op voorraad zijn van vers tot houdbaar. Moet je nagaan hoeveel er wordt weggegooid. Moet ik me dan druk gaan maken over de plofkip?

ITEACHYOU | 15-09-14 | 12:54

@eerstneukendanpraten | 15-09-14 | 12:03
Denk dat dat wel een gat is voor ons Franske om in te springen, zo tussen het serveren van de borrel aan der Juncker door...

Smuts | 15-09-14 | 12:51

Biologi$ch: graantje meepikken is logi$ch.

davimore | 15-09-14 | 12:51

@AbleArcher13 | 15-09-14 | 12:12
Toch vind ik fabriekscouscous lekkerder. Mooier afgewerkt.

Smuts | 15-09-14 | 12:50

En iedereen niet zo jammeren dat Annabel weggaat want na Feynman komt er straks nog een reaguurder de burelen versterken. En hoe ik dat weet? Van een kuchende man in een lange regenjas ergens onderin een vochtige halfdonkere parkeerkelder natuurlijk!

eerstneukendanpraten | 15-09-14 | 12:47

Logisch: tegenstrijdige belangen. Zoveel mogelijk winst maken vs een beperkte wereld.

Coenass_ | 15-09-14 | 12:44

Nou,... Niet zo ver hiervandaan is zo'n onbespoten 'Groen markt'. Een niet onbelangrijk gedeelte van de daar gesignaleerde hipsters ziet er heel naaibaar uit. Wist niet dat ze dat binnen vrijwillig lieten doen.

Smeerwortel | 15-09-14 | 12:42

Zal je missen Annabel.

i-Wonder | 15-09-14 | 12:39

Groente: groente-abonnement
Vlees: koopeenkoe.nl
Aardappels worden vooralsnog niet gemarteld.
Klaar.

QuelleFromage | 15-09-14 | 12:38

Bij mijn ouders thuis verbouwden wij vroeger ook altijd de meeste groenten zelf thuis. Maar het was wel werken hoor. Zo deed mijn vader de wortelen van de kleine bloemkoolplantjes eerst een stief kwartiertje in een bad met petroleum anders groeiden er later spontaan horrelvoeten aan. Om maar niet over de springvlo te beginnen, die kon je alleen maar ontwaren door met je vlakke hand een mep op de teeltgrond te geven, dan sprongen die beestjes van schrik namelijk omhoog. En erg schadelijk die springvlo, dat je er tegenwoordig nog zo weinig over hoort, het zal toch wel goed met ze gaan. Oh ja, het aardappelaaltje hadden we ook nog...

eerstneukendanpraten | 15-09-14 | 12:37

Net als ouwe hoeren, is cynisme goedkoop.

Veldmaarschalk Sorry | 15-09-14 | 12:35

@Ranja Drinker | 15-09-14 | 12:30
Juist organische verbindingen zijn natuurlijk en helemaal niet gevaarlijk.

miko | 15-09-14 | 12:35

Bij veehouders en ook tuinders zijn biologische boeren meestal die boeren die het met regulier boeren niet konden redden. Vaak is een paar jaar biologisch boeren nog een paar laatste stuiptrekkingen voordat ze stoppen.

varkensboer | 15-09-14 | 12:33

Tip: neem de goedkoopste producten in de supermarkt, gezien de lage winstmarge is er geen mogelijkheid om veel mee te rommelen.

ZwarteKater | 15-09-14 | 12:32

Plak een EKO sticker op je A-lijn en je B-keuze is *poef* je A-groente: tel uit je winst!

tisseenschande | 15-09-14 | 12:31

Overheid zou wat toezicht moeten houden, maar dat is door de VOC-mentaliteit van Balkenende gestopt. Gewoon geen kinderen nemen dan mag je daarna zo wild leven als je zelf wilt en houd je nog steeds een kleinere 'footprint' dan de grootste milieufreak. Vegetariër worden, schulden afbouwen en ze het lazer*s laten krijgen is daarnaast ook een prima optie. Dat Nanninga-biokippetje was toch weg? Ze heeft nog nooit zoveel geschreven.

Watching the Wheels | 15-09-14 | 12:31

Biologische bestrijdingsmiddelen zijn echt wel Biologisch, maar sproeien met gasmasker op want je wordt er nog steeds goed ziek van.

Ranja Drinker | 15-09-14 | 12:30

xspalm | 15-09-14 | 12:26
De toezichtautoriteit let vooral ook erg goed op zijn eigen inkomsten, helaas maar waar.

ecologiste | 15-09-14 | 12:27

Linksom of rechtsom, uiteindelijk kom je altijd uit op het onhoudbare immorele en misdadige systeem van hebzucht en materialisme dat de wereld verziekt. Helaas is de massa zo slapend en geprogrammeerd dat ze niets anders zien noch ergens anders geloven dan het zieke systeem waar ze zelf in geboren zijn.
XaleX_2 | 15-09-14 | 12:03

Helaas vrees ik dat dit de juiste samenvatting is. Ik zeg: Paardenvleesschandaal..
Goed dat een toezichtautoriteit oplet, maar feit is dat handige jongens een kans zien voor grotere marges en sjoemelen is blijkbaar makkelijk.

xspalm | 15-09-14 | 12:26

Kan iemand mij trouwens het verschil uit leggen met biologisch en gewoon eten?
En nee, dat zit hem niet in spuiten, dat doen bioboeren ook.

miko | 15-09-14 | 12:25

"montessori-spinazie".
 
Ik ga Nanninga zo missen.

pietvanvliet | 15-09-14 | 12:23

Biologisch eten is juist heel slecht voor de aarde, de opbrengst per vierkante meter is veel lager dan van intensieve landbouw, dus is er ook veel meer oppervlak nodig om iedereen te kunnen voeden. Meer biologisch=minder ruimte voor natuur

rode peper | 15-09-14 | 12:23

kijk waarom dit graaiers zijn www.skal.nl/tarieven/
2300 keer op de vingers getikt en de gemiddelde bioboer betaalt al gauw 1300 euries per jaar. Tel uit je winst. NL is vergeven met regelneukerts die maar graaien en graaien en graaien, of het nu in het voedsel is, de gezondheidszorg, de woningcorporaties etc etc. totaal door elites verziekt land.

ecologiste | 15-09-14 | 12:22

miko | 15-09-14 | 12:19
Die gaan natuurlijk met het EKO-vliegtuig.

7,62x39 | 15-09-14 | 12:22

Volgens mij staat in dat bericht vooral dat de toezichthouder er bovenop zit en overtreders gestraft worden. Lijkt mij positief.
Wat niet wegneemt dat ik het liefst groenten van eigen kweek eet. Dan weet ik zeker dat er niet gesjoemeld is.

Djong | 15-09-14 | 12:20

@7,62x39 | 15-09-14 | 12:09
Zonder de juiste infra krijg je die kippen niet naar Europa.
En ook de watermeloenen niet.

miko | 15-09-14 | 12:19

Vroeger kwam je eten gewoon bij de boer vandaan en tegenwoordig uit megastallen en kassen waardoor het meer op fabrieksvoer lijkt. De enige die hier wat op tegen hebben zijn de religekjes van dier en poes en de terroristenknuffelaars van de Groene Khmer en op beiden weiger ik te stemmen.

Osdorpertje | 15-09-14 | 12:19

SKAL is de grootste graaier van allemaal.

ecologiste | 15-09-14 | 12:18

Is me laatst uitgelegd door een supermarkt bobo, op de vraag; hoe kan je in 2014 je klanten het beste naaien: antwoord: met biologische producten, snapt toch bijna niemand, mooie sticker etc. er op en klaar.

Uw Verzekeringsadvis | 15-09-14 | 12:16

Ze verliezen hun vergunning, dan werkt het toch? Noem me een sector die niet rot is. Goede rapportage betekent vaak weinig. Zo is bijvoorbeeld de babysterfte in Nederland ook vrij hoog, maar komt dat deels doordat gewoon iedere dode baby gerapporteerd wordt, in tegenstelling tot landen als Slowakije. Obligatory dead baby joke.

sanasolis | 15-09-14 | 12:14

@Wim Venijn | 15-09-14 | 12:10
Biologische Couscous natuurlijk. Hmmm, lekker hoor.

AbleArcher13 | 15-09-14 | 12:12

@Einde van de Domheid | 15-09-14 | 12:07
Grinnik, heb je honger dat je zo hapt? -wink-
Maar serieus, het is wel zo, vind ik. Met nadruk "vind ik" wat kutzijdank hebben we allemaal een andere smaak, anders aten we allemaal bloemkool de hele dag.

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 12:12

Ik mis in het Telegraafartikel info over de aard van de overtreding alsmede een vergelijking met het aantal overtredingen in de niet-biologische landbouw: Nanninga, je bent een slecht mensch!

dr Rechts | 15-09-14 | 12:12

Extra marge is goud waard.

Muggenmepper | 15-09-14 | 12:12

@AbleArcher13 | 15-09-14 | 12:01
EKO voedsel is dus nu ook fout voedsel.
Wat schaft de pot vanavond?

Wim Venijn | 15-09-14 | 12:10

Schaf de handelsbeperkingen met Afrika toch op. Daar kunnen ze het veel goedkoper, de kippen scharrelen daar langs de kant van de weg. Zo worden zij en wij er beter van.

7,62x39 | 15-09-14 | 12:09

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 12:03
Je bent niet wat je eet.
Ik weet niet welke moroon dat ooit heeft verzonnen.

Einde van de Domheid | 15-09-14 | 12:07

@AbleArcher13 | 15-09-14 | 12:01
Heb je het epistel sowieso gelezen en de link opgeklikt, of wil je alleen laten weten dat je een -kuch- schoon geweten hebt?

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 12:07

@AbleArcher13 | 15-09-14 | 12:01
Wat nou EKO. Neem FEBO !

Ing. eslapen | 15-09-14 | 12:06

Bio, is een ander woord voor iedereen een oor aannaaien .

fleurtje | 15-09-14 | 12:05

'leed en milieuschade'.
Dat kunnen we niet hebben.
Welk ondernemer ziet hier een marktdeel in?

Einde van de Domheid | 15-09-14 | 12:04

Het wordt volgens Pechtold daarom hoog tijd voor een Eurocommissaris voor veilig biologisch voedsel.

eerstneukendanpraten | 15-09-14 | 12:03

Linksom of rechtsom, uiteindelijk kom je altijd uit op het onhoudbare immorele en misdadige systeem van hebzucht en materialisme dat de wereld verziekt. Helaas is de massa zo slapend en geprogrammeerd dat ze niets anders zien noch ergens anders geloven dan het zieke systeem waar ze zelf in geboren zijn.

XaleX_2 | 15-09-14 | 12:03

Je bent wat je eet!

Kom er maar in, EKO-terroristen.

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 12:03

Wanneer ik EKO voedsel eet, en dat doe ik altijd, voel ik me een stuk prettiger dan wanneer ik fout voedsel eet en daar gaat het nu juist om.

AbleArcher13 | 15-09-14 | 12:01

Rotte appels, dat zijn het!

Geiteneuker | 15-09-14 | 12:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl