Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geert Wilders presenteert: De Zwarte Piet-wet

Nieuwe week, nieuwe Zwartepietensituatie. Geert Wilders wil de vaderlandse Sinterklaastraditie en de bijbehorende liedjes beschermen tegen militante cultuurterroristen. Met een heuse Zwarte Pietwet. Zulks kondigde hij maandagmorgen aan bij NPO Witter Nederland - zie embed hierboven vanaf 4m20s. Mooi man, nog een militantje aan het Pietenfront. Waren we er met het gros der natie wel over eens dat je tradities niet zomaar per decreet kunt aanpassen, enkel omdat een paar boze negers en hun blanke opinieslaafjes het eisen. Komt er een politicus die de traditie in een wet wil verankeren. We zullen wel bloednaïef zijn hoor, maar waarom kunnen we die traditie niet gewoon zijn natuurlijke beloop laten, en dan maar kijken wat er gebeurt? Een traditie vangen in wetten en regels is bijna net zo dom als hem laten kopschoppen door een handjevol verongelijkte cultuurterroristen. Bijna net zo dom. Want zonder het gejank van Quinsy Gario & Co, had Wilders dit wetje natuurlijk nooit hoeven bedenken.

Reaguursels

Inloggen

Als zwarte piet wordt afgeschaft, noem ik elke negert zwarte piet. Ben er zo zat van dat onze cultuur eraan gaat door die buitenlanders.

Jandoedel38 | 16-09-14 | 09:53

@giechelmeisje hoe kan de politiek zich nou niet bemoeien met het sinterklaasfeest? De overheid organiseert deze, en luistert daarbij naar de wensen van de burgers. Als er naar de wensen van de 1% van de zwarte bevolking geluisterd mag worden dan mag er toch zeker ook naar de wensen van 99,9 % van de gehele bevolking geluisterd worden?

DaRealSwag | 15-09-14 | 23:01

Dat ie het zijn mond uit kan krijgen. Zal hij nou nooit bij zichzelf denken, o jee ik ben de weg echt kwijt nu

Bicycle_Repairman | 15-09-14 | 22:58

@Rotri75 | 15-09-14 | 18:12
Oerhollandse tradities? en de rest van Nederland dan? Nederland is meer dan Holland! :-)

Quichegerechtigde | 15-09-14 | 22:27

Wilders doet wetsvoorstel. Dat komt er natuurlijk niet door bij de Tweede Kamer. Vervolgens kan hij weer huiliehuilie doen... lekker makkelijk scoren over de ruggen van Nederlandse kinderen van ome Greet.

Quichegerechtigde | 15-09-14 | 22:26

Jammer dat het moet,dat had eigenlijk niet nodig geweest.Maar ik hoop dat het geert wel lukt.Hoe leg ik in godsnaam mijn kinderen en kleinkinderen uit dat zwarte piet niet meer mag.Ze vinden zwarte pieten geweldig, want die kunnen bijna alles.zwarte piet kan het ook niet helpen dat zoiemand als Quinsy Gario in de belangstelling wilt staan.Zij mag wel kerst vieren terwijl die man kinderen en dwergen in dienst hebt,daar zijn wij toch ook niet tegen.We zijn al zoveel kwijt van onze cultuur, en niet vergeten onze taal,die ook aangepast moest worden.Dus geert zet hem op,mijn stem heb je.

y post9662 | 15-09-14 | 20:55

Lekkere kip die linkse....

sjaap.marok | 15-09-14 | 20:20

Het is een vreemdeling zeker die verdwaald is zeker.
Kortom iedere twijfel is weg. Zwarte piet is een buitenlander die hier niet hoort, maar gaat wel weg na 5 dec.

IndoFortuyn | 15-09-14 | 19:18

En dan nu het Suikerfeest aanpassen: geen slachtingsritueel meer! In Nederland is het op dieren testen verboden, dus waarom zou ouderwets slachten voor een vreetfestijn dan nog wel mogen? Kerstmis is ook een vreetfestijn maar dan moet ik mijn vlees gewoon in de supermarkt kopen.

Rotri75 | 15-09-14 | 18:26

@Konijnenkeutel: hoezo, multiculturele samenleving? Ten eerste zijn alle culturen en tradities welkom, behálve de oerhollandse. Ten tweede: een multiculturele samenleving werkt niet als niet íedereen elkáárs tradities respecteert (dat blijkt wel). Ten derde: ik ben vóór integratie. Dat moet niet verward worden met racisme.

Rotri75 | 15-09-14 | 18:12

Zo'n wet is natuurlijk belachelijk. Net zo belachelijk als Zwarte Piet verbieden zoals hij jaren was. En dat is het nou precies het punt dat Wilders wil maken.

Rotri75 | 15-09-14 | 18:08

Fantastisch voorstel! Niet met de verwachting dat er enige draagvlak voor is in de tweede kamer, maar laat alle politici maar uitspreken dat de politiek (dus ook nie rechters nie) zich niet moet bemoeien met ons kinderfeest. Kunnen ze ook niet de andere kant op en blijft alles bij het oude, dus gewoon Zwarte Piet! Slimme vent die Wilders!!!

The Cradle | 15-09-14 | 18:04

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 17:26

Die Roos is lekker

sohee | 15-09-14 | 16:47

Aangezien de meerderheid van de bevolking de traditie in ere wilt houden, is dit een mooie test of de tweede kamer werkelijk de volksvertegenwoordiging is. Ik verwacht het niet.

Afgeschminkte Bassie | 15-09-14 | 16:40

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 16:12

@neuk jeus
"Geen enkele vrijheid wordt gegarandeerd door democratie. Daarom is het nu juist zo dat democratie onverenigbaar is met vrijheid."
.
Geen enkele veiligeheid wordt gegarandeerd door de brandweer, daarom is het nu juist zo dat de brandweer onverenigbaar is met veiligheid.
.
Zie je in dat je opmerking enorm dom is en van het niveau kleuterlogica?
Nee? Dat dacht ik al..

Deus Absurdia | 15-09-14 | 16:00

Zucht.
Eerste die allochtokkie die zwarte piet wil verbieden
Dan weer deze autochtokkie die hem in de wet wil hebben.
.
Zwarte piet... Figuur in een kinderverhaaltje uit de 19e eeuw..
.
En nog steeds vragen ze zich af waarom ze niet serieus genomen worden.. Waarom normale mensen niets te maken willen hebben met dit soort enge fundamentalisten die alleen maar nog fundamentalistischer willen zijn dan degenen die ze zeggen te bestrijden..

Deus Absurdia | 15-09-14 | 15:56

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 15:18

Noodzakelijk kwaad.
Als we nu niets doen om zwarte piet te beschermen dan bestaat hij over 5-10 jaar niet meer...

Graftak | 15-09-14 | 15:01

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 14:45

-weggejorist-

Turtlez | 15-09-14 | 14:44

Sinds wanneer is Turkije een Arabisch land?

Turtlez | 15-09-14 | 14:43

(c)ZWITSUL | 15-09-14 | 14:19

Thanx, daar heb ik over heen gelezen. Zijn opvatting komt overeen met die van serieuze moslims. Zijn tekst geeft de indruk dat hij terug wil naar de oorspronkelijke betekenis. Hij roept niet dat hij hoopt dat het klootjesvolk er over een groeit

Islamofiel | 15-09-14 | 14:37

Daarmee toont blonde greet aan wat een prutsers die regenten zijn. Alleen in Nederland laat de politiek zich ringeloren door zo'n non-issue als zwarte piet. Wie het niet bevalt, je hoeft niet in Nederland te wonen hoor je kan ook lekker emigreren naar zo'n caraibisch eilandje.

sjipsknippert | 15-09-14 | 14:37

Het sinterklaasfeest is een feest voor kinderen,dus al die buulzit kop houden of anders ophoepelen naar je eigen land, Geert ga zo voort.

Ten Berge8379 | 15-09-14 | 14:27

X-dinges heeft nog steeds niet geantwoord op mijn vraag of hij het suikerfeest ook als middeleeuws beschouwde, toen haakte hij af. Merkwaardig
Islamofiel | 15-09-14 | 14:07

nee hoor, hij kwam sterk (ahum) terug :

Suikerfeest bij mijn weten is gewoon een groot vreetfestijn zonder verklede mannen ..
XaleX_2 | 15-09-14 | 11:41

(c)ZWITSUL | 15-09-14 | 14:19

Met de nieuwe uitgroeibehandeling van zijn blonde kopje is er alweer een flard van de resterende hersens foetsie.
Het was al niet denderend, maar nu is ie helemaal stekilos.....

mallekater | 15-09-14 | 14:12

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 14:12

neuk jeus | 15-09-14 | 13:39

Dank. Jouw Nederlands is zeker voor een verbale jihadist ook bijzonder goed.

En 'Neuk jeus' is natuurlijk een aardige omschrijving van 'Ik haat het christendom', want anders had je halla er bij bij genoemd.

Ironie gaat je nog niet zo goed af, blijf oefenen

X-dinges heeft nog steeds niet geantwoord op mijn vraag of hij het suikerfeest ook als middeleeuws beschouwde, toen haakte hij af. Merkwaardig

Islamofiel | 15-09-14 | 14:07

Wilders roept dit alleen maar omdat hij weet dat hij hiervoor door z'n achterban weer op het schild wordt gehezen als beschermheer van 'onze' cultuur. Voor de rest verandert er niks. Maar goed, dat weet je bij de PVV.

Remy Martin Louis 13 | 15-09-14 | 14:02

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 13:55

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 13:39

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 13:37

-weggejorist-

La Gradisca | 15-09-14 | 13:36

neuk jeus | 15-09-14 | 13:19.
Nou nog een keer dan om het af te leren. Toevallig weet ik aardig goed waar een libetariër voor staat. Ik noem me zelf zo als er naar wordt gevraagd. Jij weet daar duidelijk helemaal niets van, je gebruikt het kennelijk als een masker.

Mijn verdenking begon hier:
neuk jeus | 15-09-14 | 10:58

Het zou me niet verbazen dat je twee nicks gebruikt, een bekende truc van verbale jihadisten. Wat echter de belangrijkste reden is om verdenking te blijven koesteren is je aanhoudende verzet tegen mijn verdenking. Een echte libetariër zou zijn schouders hebben opgehaald en het met een tegel hebben afgedaan. Wat mij betreft ben je door de mand gevallen. Mijn nick heb je inmiddels goed begrepen. Ik maak er geen enkel geheim van dat het mijn invalshoek is. Zo lang de islam tegen het kruis op de mijter van de sint blijft ageren, doe ik dat tegen hoofddoekjes (om bij het onderwerp te blijven :) )

Islamofiel | 15-09-14 | 13:30

Vrijwel de gehele beroepsbevolking is wel slaaf van één of andere, krenterige, dwingeland.

Dus wat lullen ze over slavernij?

Boris Poepnagel | 15-09-14 | 13:25

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 13:19

Dit wordt weer als populisme vertaald, en natuurlijk gaat hij dit niet door de Kamer krijgen, maar hey, wel weer plus 2 zetels. Dat is altijd zo frappant met die politiek. Iemand denkt logisch na en handelt ernaar maar wordt buitenspel gezet, want de naam vd partij past niet in hun straatje. Je handtekening zetten onder een voorstel van de vijand is immers gezichtverlies of zetelverlies. Zo rolt de polletiek, waar partijbelang altijd algemeen belang in de weg zit. Waar het zoveel mogelijk afzetten tegen peiling-kanjers het hoofdmotto is ipv gezamenlijk het land uit de crisis trekken, of niet Peggolt.

Het is diep triest dat je hier al een Wet moet formuleren om je eigen feestje te vieren. Wanvertoning op zichzelf die op de lachspieren werkt. Dat je hier in dit land juridisch de zaak moet afbakenen om de invloed van het gestoorde brein van een marginale minderheid, bijna een eenling, een halt toe te roepen. Zegt heel veel over dit land.

Overigens, welke droplul heeft deze twee WNL airheads uit het washok losgelaten. Die is nl ook vergeten hen aan te leren dat ze netjes hun laadklep gesloten moeten houden als iemand middenin zijn betoog is. Kennelijk heeft iemand hen ooit wijsgemaakt dat ze iets te melden hebben en hun mening ertoe doet. Misverstand. Ze willen allemaal zo gevat zijn op TV, zoals die kluns bij Dwdd. Stop daar eens mee. Typisch nederlandse ziekte. Elkaar overschreeuwen. Dit soort interviews zijn abominabel onrustig.

Koettoerk | 15-09-14 | 13:04

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 13:04

Je hebt helemaal gelijk Van Rossum. Dit zou grappig zijn als het niet zo treurig was.

Ergea | 15-09-14 | 13:03

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 13:03

Dus de overheid gaat volgens Geert bepalen hoe een kinderfeest er de komende honderden jaren eruit gaat zien? Dit is net zo van de zotte als een Amsterdamse rechter die zegt dat het feest racistisch is.

OrgulloTulipano | 15-09-14 | 12:59

neuk jeus | 15-09-14 | 12:39

Je bent mijn woorden aan het verdraaien en introduceert het begrip liberaal om van libetariër een extreme liberaal te maken. Dat was niet de strekking van mijn tegel. Daarin stelde ik dat alleen extreme libetariërs de democratie als slavernij zien.

Dat is toevallig ook een onderdeel van de stellingnamen van islamisten die de democratie afwijzen. Je begon je eigen reactie daarmee. Zo van: eigenlijk zijn we allemaal slaven, dus de slavernij discussie rond ZP is onzin. Je past daar een retorische truc toe. Je mengt virtuele slavernij en echte slavernij door elkaar alsof appels en peren dezelfde smaak hebben. Ik heb dus alle reden om te veronderstellen dat je aan het pushen bent. Met die conclusie zet ik wat mij betreft een punt achter deze discussie onder de belofte dat ik je scherp in de gaten ga houden

Islamofiel | 15-09-14 | 12:56

Briljante politieke zet van Greet, dat moet gezegd. Politieke partijen zullen kleur moeten bekennen (pun intended) met zijn zwarte piet wet. Bij de te verwachten linkse klaagzang kan Wilders lachend hun kant opkijken en roepen: "zei je wel, weg met ons". Verder een goede wet. Het is triest genoeg dat je eigen tradities in wet moet verankeren om je eigen cultuur te behouden.

Berkemef | 15-09-14 | 12:56

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 12:54

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 12:39

NAARDEN - Een opvallende protestboot zaterdagavond bij de gondelvaart in Naarden. Een groep verontruste Naarders is in actie gekomen tegen wat zij als aantasting van Zwarte Piet zien.
.
Hun ’Zwarte Piet verbied je niet’-bootje oogstte veel applaus van de toeschouwers. ,,Een muziekkorps begon spontaan sinterklaasliedjes te spelen’’, meldt Anne-Wil Leijenhorst, een van de actievoerders.
www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooiv...

Jan Leul | 15-09-14 | 12:34

neuk jeus | 15-09-14 | 12:24

Ik reageer slechts op je. Je noemt jezelf een libetariër en noemt democratie slavernij. Alleen heel extreme libertariérs doen dat.
Ondertussen wordt vanuit de islam het begrip naar eigen behoefte aangepast: muslimmatters.org/2012/11/05/islam-and...

In 11.23 sleep je de zwartepietdiscussie er met de haren bij

Islamofiel | 15-09-14 | 12:31

Kom zeg, Wilders weet dat die wet kansloos is. Het gaat er natuurlijk niet om, om die wet daadwerkelijk door het parlement te krijgen...

xspalm | 15-09-14 | 12:28

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 12:26

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 12:24

Digitale Bedouin | 15-09-14 | 12:11

Verbale Jihad!, opkalifateren

Islamofiel | 15-09-14 | 12:15

Het is natuurlijk triest dat er een wet nodig is om zwarte piet te beschermen. Maar het ministerie van sociale zaken heeft een enorme fout gemaakt door mee te werken aan het aanpassen van de sinterklaasliedjes. In de eerste plaats is het overheidsingrijpen. Maar hiermee bereiken ze ook dat er eindeloze discussies op scholen in bedrijven tussen families, etc. ontstaan over welke liedjes er gezongen gaan worden. En nu maar hopen dat dat bij discussies blijft. Hele verhoudingen kunnen op deze manier kapot gemaakt worden. Het is dan wel zo handig dat zwarte piet gewoon bij wet zwarte piet is. Einde discussie.

Bas87527694 | 15-09-14 | 12:14

neuk jeus | 15-09-14 | 11:46

Als je een libetariër was zoals je beweert (www.libertarianism.org/) zou je niet het standpunt innemen dat democratie tot slavernij leidt.

Islamofiel | 15-09-14 | 12:13

-weggejorist-

Digitale Bedouin | 15-09-14 | 12:11

Quinsy Gario is een racist. Hij roept tenslotte dat zwart niet kan.

vrijdaggehaktdag | 15-09-14 | 12:08

@Koning Radboud | 15-09-14 | 12:03
Ja brilliant, 150 volksvertegenwoordigers die kleur moeten bekennen over Zwarte Piet. Wat een land.

Harald | 15-09-14 | 12:07

Wat Geert natuurlijk wil is de boel bespreekbaar maken in de tweede kamer. Rutte komt dan met zen simpele uitspraak niet meer weg. Ze moeten allemaal stuk voor stuk kleur bekennen in het debat. Briljant !

Koning Radboud | 15-09-14 | 12:03

neuk jeus | 15-09-14 | 11:46

Je bent hier kennelijk nog niet zo lang, anders zou je weten wat mijn nickname inhoudt

Islamofiel | 15-09-14 | 12:02

@XaleX_2 | 15-09-14 | 10:37

U bent impotent of dood zaad ?

Koning Radboud | 15-09-14 | 12:00

neuk jeus | 15-09-14 | 11:46

retorica, beste vriend. Je beweert oncontroleerbare dingen. Je maakt dus gebruik van Russels Teapot

Islamofiel | 15-09-14 | 12:00

Noem mij 1 iets wat geert bereikt heeft , hoop geschreew en niet bereiken ~Stem Geert~~

Qoopje | 15-09-14 | 11:54

Te kek idee van de PVV en Geert Wilders.
Ik heb begrepen dat Martin Bosma al het hele afgelopen weekend aan een initiatief wetje Zwarte Piet heeft zitten werken.
Dat belooft vuurwerk a.s. woensdag 17 september tijden de Algemene Politieke beschouwingen.

kippevlees | 15-09-14 | 11:54

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 11:46

Mensen moeten beter nadenken, waar Politieke partijen in Nederland voor staan. Het zijn vooral de Linkse Partijen (zoals de Partij voor de Arabische zandbak cultuur) die de Nederlandse eigen cultuur met gulle hand verkwanselt. Het allerliefst ruilen ze ons traditionele Sinterklaasfeest in voor het Islamitische Suikerfeest. Het begint eerst met zwarte Piet en de daarbij behorende kinderliedjes, maar over enige tijd proberen ze dat feest toch Slinks af te schaffen. Dus, onthoud dat stemmen op een Linkse Politieke Partij, meer kapot kan maken dan u lief is.

Snowy2000 | 15-09-14 | 11:45

@Harald | 15-09-14 | 11:33
En dus kunnen de gouden oorringen niet gezien worden als een kenmerk van slaven. Want de modale slaaf droeg ze niet, alleen een zeldzame uitzondering.

Je hebt overigens medestanders die beweren dat gouden oorringen een *raskenmerk* zijn: *stereotype raskenmerken, zoals dikke lippen, oorringen, en kroeshaar*.

Maar dat zijn dan ook universitair geschoolde gekken.
www.mareonline.nl/archive/2012/12/12/o...

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 11:42

Dus je bent ook voor het afschaffen van het suikerfeest?
Je bent namelijk nogal vaag
Islamofiel | 15-09-14 | 11:27
Je laat het nu voorkomen dat ik achterlijke feestjes wil verbieden, maar dat is dus niet zo. Iedereen doet zijn best maar, ik facepalm wel verder.

Achterlijk middeleeuwse tradities horen in geschiedenisboeken thuis en niet in de hedendaagse praktijk. Als mens/volk/beschaving moet je niet vast houden aan een primitief verleden, maar juist vooruit kijken en handelen met de kennis en wetenschap van nu. Maar gaan jullie vooral in polonaise met heilige mannen in pausengewaad door de straten, ik hou niemand tegen.

En het Suikerfeest valt in het niets vergeleken met de achterlijke folklore van het sinterklaasfeest. Suikerfeest bij mijn weten is gewoon een groot vreetfestijn zonder verklede mannen die heilig moet voorstellen of knechten die kinderen in een grote zak meenemen als ze in het boek/bijbel van die heilige man voorkomen.

XaleX_2 | 15-09-14 | 11:41

@neuk jeus | 15-09-14 | 11:36
Inderdaad, eeuwig zonde dat ze de slavernij hebben afgeschaft.

Harald | 15-09-14 | 11:40

neuk jeus | 15-09-14 | 11:31

De opvatting dat democratie de mensen tot slaaf maakt is een onderdeel van de islamistische retoriek. Je bent dus bezig om islamitische opvattingen te pushen met gebruikmaking van het onderwerp Zwarte Piet=slaaf.
Jij-bakken (wat je doet) is een typisch voorbeeld van verbaal jihadisme
Opkalifateren wat mij betreft

Islamofiel | 15-09-14 | 11:40

Het grote thema van de Nl politiek..... mijn God wat een spruitjes lucht

Hploos | 15-09-14 | 11:39

De partij van de vrijheid, maar die geldt alleen voor Geert.

Hendrick9075 | 15-09-14 | 11:38

Het is wel een van de weinige die er iets aan probeert te doen, de rest staat een beetje schaapachtig ala Rutte te lachen.

pinkelotje | 15-09-14 | 11:37

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 11:36

@Konijnenkeutel | 15-09-14 | 09:40
Absoluut oneens. Dan kan je net zo goed Rotterdam weer plat bombarderen om mensen met hoogtevrees tegemoet te komen. Het idee dat zwarte piet iets met racisme te maken zou hebben komt voort vanuit een psychische aandoening en dat is heel rot voor die mensen die daar aan lijden, maar niet iets waar heel Nederland zich voor zou moeten aanpassen.

Pierre Tombal | 15-09-14 | 11:36

@Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 11:30
De gemiddelde niet nee. Maar de zogenaamde lijfeigenen die veel rijke kooplieden in huis hadden wel.

Harald | 15-09-14 | 11:33

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 11:31

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 11:30

@Harald | 15-09-14 | 11:19
Hahaharald. Jou kunnen ze echt alles wijsmaken. De gemiddelde slaaf had echt geen gouden oorring.

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 11:30

neuk jeus | 15-09-14 | 11:23

Leuk dat je over je opa's fiets begint, maar de strekking van je verhaal is islamitisch. Je vertelt nog net niet dat de mens binnen het kalifaat een vrij mens is

Islamofiel | 15-09-14 | 11:29

Belangrijke vraag aan geert: "Wat moet ik met carnaval aan?.. En morgen?"

deministerpresident | 15-09-14 | 11:28

@XaleX_2 | 15-09-14 | 11:17
Het sinterklaasfeest staat vooruitgang in de weg? Wat een onzin.

AbleArcher13 | 15-09-14 | 11:28

XaleX_2 | 15-09-14 | 11:17

Dus je bent ook voor het afschaffen van het suikerfeest?
Je bent namelijk nogal vaag

Islamofiel | 15-09-14 | 11:27

Ik weet niet waar de meeste reaguurders het over hebben, maar Wilders zegt dus dat de overheid mensen niet een andere kleur piet behoren op te dringen. De voorgestelde wet betreft dus ook uitsluitend de overheid, en niet een of andere allochtone buurtclub die uit eigen beweging een sinterklaasfeest met smurfenpieten wil organiseren.</p>

<p><br>
Volkomen duidelijk wat mij betreft en een prima initiatief om ook mensen als Gario te weerhouden zijn mening via de rechter aan 16 miljoen anderen op te dringen.

Pierre Tombal | 15-09-14 | 11:24

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 11:23

@Konijnenkeutel | 15-09-14 | 09:40

Op zich ben ik het wel met je eens. Het zal wel geen populair standpunt zijn hier maar dat oubollige Zwarte Piet gedoe is natuurlijk ook nogal achterhaald in 2014.

Een aantal jaren geleden was het Sinterklaas feest bijna op sterven na dood. Het komt vooral door het enorme gedram van de beroeps ZP-tegenstanders dat er nu bij een gedeelte van de bevolking een ware Sinterklaas/ZP revival is ("pakken ze dat nu ook nog van ons af"). Jammer dat Wilders zich hier nu ook nog mee gaat bemoeien met dit soort potsierlijke voorstellen, alsof er nu geen belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken.

Een van de meer treffende reacties die ik gezien heb in deze discussie en die de kern vrij goed raakt was:
"OK jullie je zin, Zwarte Piet wordt afgeschaft maar dan gaan wij ook niet langer meer voor Sinterklaas spelen."

Outsider-Inside | 15-09-14 | 11:21

@Muxje | 15-09-14 | 11:16
Muxje, eens, zoals ik al zei, de discussie is gekaapt door extermisten, aan gene zijde.

Harald | 15-09-14 | 11:20

@Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 11:05
Die moesten ze dragen van hun eigenaren om te laten zien hoe rijk en welvarend die was. Ken je geschiedenis.

Harald | 15-09-14 | 11:19

Waarom laat die doos hem niet uitpraten,anders ga weer terug naar het jeugdjournaal !!

Lange | 15-09-14 | 11:19

@Wim Venijn | 15-09-14 | 11:03
Nee het past in het beeld dat kinderen vroeger bang werden gemaakt dat zwarte mensen de "boeman" waren.

Harald | 15-09-14 | 11:19

Islamofiel | 15-09-14 | 11:07
We hebben het nu over dat achterlijke sinterklaasfeest, maar voor de volledigheid, ik ben tegen bijna alle achterlijke feestjes en tradities uit het primitieve verleden en helemaal de feestjes die rieken naar goden en religie. Overigens zijn we nog steeds primitief, maar dat is weer een andere discussie. Verzin gewoon een nieuw feestje dat een beetje bij deze tijd past en vooruitgang niet in de weg staat.

XaleX_2 | 15-09-14 | 11:17

@Harald 11:00: Persoonlijk zou ik nooit voor een verbod op stierenvechten of honden eten in die landen zijn. Protesteren, aandacht vragen voor dierenleed is prima, maar geen verbod. Stierenvechten evolueert vanzelf wel baar een wat diervriendelijker gebeuren, zeker met voldoende aandacht voor de misstanden. En zou zou dat met Sinterklaas ook moeten gaan: een natuurlijk verloop, waar over een generatie of drie iedereen het er wel over eens is dat de karikatuur van Piet niet meer van de moderne tijd is.

Waar ik moeite mee heb zijn types as Quinsy die op hoge poten eisen dat wij ons per direct aanpassen, en die mening middels alle juridische en sociale pressiemiddelen er door willen rammen, ten koste van de lieve vrede en een leuk kinderfeest. De kern van het probleem is dat we naar zeikerds als hij zijn gaan luisteren. Want dat is het: gezeik. Die stier in de arena heeft echt nog wat om over te klagen met al die speren in zijn rug, maar wat is het probleem van Quinsy? Hij is geen slaaf geweest, en met racisme heeft dit geen fuck te maken. Hij en zijn vriendjes voelen zich gekwetst. En terecht. Maar ik voel mij ook dagelijks gekwetst; door kerktorens en minaretten, door de negatieve karikaturen van mannen in reclames, door betuttelende ambtenaren, door personen en instanties die van mijn duiten leven maar mij en mijn soort voor rotte vis uitmaken. Gekwetst worden hoort bij het leven. Grow the fuck up.

Muxje | 15-09-14 | 11:16

StijlSchrijver: wat een kutstuk. Allemaal gelul. En als Zwarte Piet weg moet omdat sommigen zich gekwetst voelen, dan gaan vandaag nog alle kopvodden en mannen in soepjurken weg, want die kwetsen mij gigantisch, want die staan symbool voor vrouwenmishandeling, onderdrukking, kinder- en geitenverkrachting, moord en doodslagverheerlijking, achterlijke middeleeuwse ideeën en oorlogsverheerlijking.

P. Peeer | 15-09-14 | 11:14

Konijnenkeutel | 15-09-14 | 09:40

ik stoor me ook, maar dan aan boerka's en islam-hoofddoeken; ik neem aan dat die nu ook verboden worden ? Immers, als een kleine groep zich subjectief aan iets ergert is dat blijkbaar voldoende om iets aan te pakken...

FW Ta-183 Huckebein | 15-09-14 | 11:13

Van Rossem= Quit?

reade romke | 15-09-14 | 11:13

XaleX_2 | 15-09-14 | 10:37

Je slaat een radicalistische toon aan. Een verkeerde toon. Je reageert op Maria.1 die eigenlijk zegt dat in een samenleving met diversiteit groeperingen elkaars cultuur met rust laten.
Is het suikerfeest ook een middeleeuwse traditie? Maar kennelijk ben je niet voor gelijke monniken en gelijke kappen en eenzijdig gericht om het Sinterklaasfeest te demoniseren.
Het is een kinderfeest en dat moet zo blijven!

Islamofiel | 15-09-14 | 11:07

@Harald | 15-09-14 | 11:00
Dus de slaven hadden *grote gouden oorbellen* volgens jou. Laat je nakijken, Harald.

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 11:05

"Dan zullen we eerst het wetsvoorstel moeten afwachten."
Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:45

Maar dat is juist bekend en dat is dat de overheid de kaders van de invulling van het Sinterklaasgebeuren bepaald. Kan je steeds wel weer een fictief wetsvoorstel inbrengen wat tegengesteld is (overheid bepaald geen kaders), maar dat is hier niet het geval.

mr. coffee | 15-09-14 | 11:05

@Harald | 15-09-14 | 11:00
Een 'slaaf' die een roe heeft. En je in de zak stopt en naar Spanje meeneemt. Klinkt mij meer als een moor, die blanke kinderen ontvoerde voor de slavenhandel.
Wij waren de slaven, de blanken.

Wim Venijn | 15-09-14 | 11:03

De reacties op de de zwarte piet discussie zijn een kinderfeestje op zich. Leer eens nadenken.

AbleArcher13 | 15-09-14 | 11:01

@Le Roi | 15-09-14 | 09:51
Het probleem is dat kritiek van bepaalde minderheden als gezeur en gezanik wordt opgevat. Terwijl we zelf enthousiast met ons vingertje wapperen als er ergens in het buitenland tradities zijn die wij niet goedkeuren. Neem bijvoorbeeld het stierenvechten of de chinezen die hond op het menu hebben staan.

Ik vind het grappig dat mensen zich beroepen op cultureel erfgoed in deze discussie terwijl ze de slavenhandel wat deel is van datzelfde cultureel erfgoed schouderophalend af doen. Hoe dik moet de plaat voor je kop zijn om niet te zien dat een zwart geschminkte persoon met grote gouden oorbellen, kroeshaar en een kleurig pak geen directe verwijzing is naar dat slavernij verleden. Als die persoon dan ook nog de rol van "knecht" heeft, dan lijkt me de referentie helemaal niet meer de ontkennen. Dat wij blankmensen die link niet leggen heeft waarschijnlijk te maken met hoe onze geschiedenislessen deze donkere periode in onze geschiedenis grotendeels negeren. Wij leren vooral trots te zijn op de grandeur van de VOC.

Maar wat echt jammer is in deze discussie is dat de extremisten aan beide kanten deze hebben gekaapt voor hun eigen (politieke) doeleinden. Aan de ene kant door de beweging die herstelbetalingen wil zien voor het slavernij verleden en aan de andere kant door die mensen die er politiek belang bij hebben om alles wat niet oer hollands is in de hoek te zetten. Hierdoor is een redelijk gesprek en bijbehorende oplossing niet meer mogelijk.

Harald | 15-09-14 | 11:00

De dagen van sinterklaas zijn voor mij lange 'facepalm' dagen met plaatsvervangende schaamte voor het slapende geconditioneerde volk.
XaleX_2 | 15-09-14 | 10:37

aansteller .. daar gaat Nederland aan kapot , de aanstellers/jankerds en de politici die er naar luisteren.
Ja ik schaam mij ook voor Nederland, wat er van geworden is, hoe het gesloopt en leeggeroofd is door importvolk in .. pakweg 50 jaar.

(c)ZWITSUL | 15-09-14 | 10:59

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 10:58

De discussie over zwarte Piet heeft een onderlaag die belangrijk is. In feite is het een discussie over de multiculturele samenleving en de invloed van minderheidsgroepen op de Nederlandse cultuur. De discussie gaat ook over de onmacht om tot een effectief integratiebeleid te komen. De zwarte Piet discussie maskeert een breed gevoel van onbehagen dat een verweesd bestaan leidt

Islamofiel | 15-09-14 | 10:52

Greet! Klojo!
 
Nu heeft die bosmongool van een Gario gewoon gewonnen.

pietvanvliet | 15-09-14 | 10:49

Le Roi | 15-09-14 | 09:51
Neuqen mét anticonceptiepil en condoom wordt ook doubledutch genoemd, want extraveilig. Regeltjesland. Het Bourgondische is helemaal weggeregeltjesgemaakt door de schoften van Den Haag.

Binnenkort in uw land:
- Keizers uit het verre oosten verzetten zich tegen het carnavalslied 'Waar is de steek van de keizer', omdat carnaval wordt geassocieerd met dronkenschap;
- Boeren in opstand omdat de boerenkiel als carnavalstenue al sinds begin vorige eeuw niet meer tot de klederdracht van de boeren behoort;
- Roodharigen in opstand voor opvoeringen van de musical Annie, omdat dit de link legt tussen roodharigen en rebellie. Annie moet maar een blauwe pruik dragen. Tevens een verbod op de dvd Rooie Sien, omdat het stigmatiserend zou zijn, en ook Arne Jansen moet postuum worden berecht omdat er ook rode meisjes zijn die niet kunnen kussen. Om maar te zwijgen over de film Spetters.

Van cultuur blijf je gewoon af.

Jos Tiebent | 15-09-14 | 10:47

@Barre_de_k| 15-09-14 | 10:45
Je bedoelt dat hij 16 keer *blow job* zegt? Nee, dat heb ik niet door.

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:47

@mr. coffee | 15-09-14 | 10:43
Dan zullen we eerst het wetsvoorstel moeten afwachten. Als het gaat om *geen bemoeienis van de overheid met zwarte piet*, dan stem jij voor. Toch?
*suiker en melk?*

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:45

Wim Venijn | 15-09-14 | 10:37
Helemaal met je eens.

mr. coffee | 15-09-14 | 10:45

Weg met Quinsy Halve Gario & Co. Zwarte Piet weg dan alle zwarte Pieten weg. Kunnen we gelijk de Bijlmer opruimen en 400.000 uitkeringen stopzetten zodat de economie weer een enorme boost krijgt, enz. Kan nog even doorgaan. DAAAAAAAAAG Zwarte Piet.

vrijdaggehaktdag | 15-09-14 | 10:45

ondertussen heeft niemand de subliminale boodschap van Wilders door, 420 blaze it fgt

Barre_de_k | 15-09-14 | 10:45

@Wim Venijn | 15-09-14 | 10:42
Eens.

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:44

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:26
Nee, de wet schrijft voor hoe Zwarte Piet en intocht er uit moet zien. Dat is iets heel anders als er niet mee bemoeien.

mr. coffee | 15-09-14 | 10:43

@XaleX_2 | 15-09-14 | 10:37
Islam is ook achterlijk en niet van deze tijd.
Eerst dat maar verbieden.

Wim Venijn | 15-09-14 | 10:42

@peterdh | 15-09-14 | 10:08
Ga ik zeker doen.

Kees Maf | 15-09-14 | 10:42

Nee: onze cultuur! Wij bemoeien ons toch ook niet met hoe het suikerfeest gevierd moet worden of die waku waku (of hoe die heet?!)
Maria.1 | 15-09-14 | 10:25
Net als stierenvechten cultuur is en in sommige culturen maagden in een ravijn flikkeren cultuur is. Iets dat achterlijk en niet van de huidige tijd is moet gewoon verdwijnen op den duur. Dwangmatig aan middeleeuwse toestanden blijven vasthouden laat zien dat je van begin tot het einde geconditioneerd bent en vanuit je conditionering infantiele feestjes wil overdragen aan de volgende generatie (omdat je het zelf ook hebt ondergaan als kind). De dagen van sinterklaas zijn voor mij lange 'facepalm' dagen met plaatsvervangende schaamte voor het slapende geconditioneerde volk. Ik ben wel voor vrijheid uiteraard, dus blijf het vooral vieren, maar ik hoop dat het klootjesvolk het uiteindelijk ontgroeit.

XaleX_2 | 15-09-14 | 10:37

@mr. coffee | 15-09-14 | 10:18
Cultuur verandert geleidelijk. Het is een natuurlijk proces. Opvattingen veranderen, uitingen veranderen. Kledingkeuzes veranderen.
Maar als cultuur niet een geleidelijke en natuurlijk proces is, maar opgedrongen en geëist wordt, dan is het een terroristische aanslag op onze cultuur.
Dat is het cultuurvernietiging. Net zoals je een historisch gebouw zou vernietigen.

Wim Venijn | 15-09-14 | 10:37

@kicktherabbit | 15-09-14 | 10:03
Zal even wat serieuzer reageren op de inhoud van je tegel want mijn vorige reactie @10:08 was ietwat flauw.

Mee eens dat de uiterlijke kenmerken van ZP overeen komen, maar als "negers" zich daardoor gekwetst voelen ligt het puur aan hun eigen kromme redenering. Er is geen aanleiding voor namelijk. Als kind heb ik nooit nagedacht over het feit dat Piet een neger was. Heb geleerd dat het een "Moor" is die in dienst is van Sinterklaas en dat de goedheiligman niet zonder hen kan anders worden de pakjes niet op tijd bezorgd.
Wist ik veel dat er ook zwarte slaven waren, heb tot ik een jaar of tien was geloofd dat ie bestond. Als je mij toen had verteld dat de maan van kaas is omdat er gaten zichtbaar zijn had ik je geloofd, want een kind van die leeftijd is helemaal niet in staat zulke verbanden te leggen, dat soort zaken moet worden uitgelegd.
Dankzij Kwinsie het Kweetje denken kinderen straks dat alle negers Zwarte Piet zijn of andersom. Bedankt voor het voeden van racisme dan maar...

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 10:34

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 10:33

@van Rossum: "We zullen wel bloednaïef zijn hoor, maar waarom kunnen we die traditie niet gewoon zijn natuurlijke beloop laten, en dan maar kijken wat er gebeurt?"

Nou dat is inderdaad naief. Tuurlijk, je kunt gewoon afwachten wat er gebeurt en het overlaten aan ruggegraatloze burgemeesters die het geschreeuw van een paar negerts laten prevaleren boven de wens van de massa, maar laten we dat dan ook met tal van andere zaken doen:
Afschaffen van de anti discrminatie wet en gewoon kijken wat er gebeurd. Laten we dan moord, verkrachting en roof ook niet langer verbieden en gewoon 'kijken wat er gebeurd'

kees1960 | 15-09-14 | 10:32

@StijlSchrijver | 15-09-14 | 10:12
Je zegt: *Het gaat er niet om of ik snap, begrijp of voel wat de mensen die problemen hebben met Zwarte Piet doormaken. Het simpele feit dat zij dit doormaken moet reden zijn de traditie bij te stellen*.

Nee hoor. Wij hoeven helemaal niet te luisteren naar geesteszieke gekken.

Als die mensen problemen hebben met zwarte piet, dan rotten ze maar op. Dat is een betere oplossing.

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:31

Geert weet gewoon dat het een kwestie van tijd is voordat d.m.v. ons democratisch bestel, onze cultuurhistorie weggejorist zal worden.
Daarom is het goed om een aantal typische Nederlandse gebruiken bij wet beschermd kunnen worden.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kerstboom, die ook al voor controverse zorgt bij onze medelanders...
Vergeet niet dat hij de enige was die continu de vinger op de zere plek in de samenleving wist te leggen. Een vooruitziende blik! (Jihadisme, Haatimams, Marokkanen en criminaliteit, Moelanders, Erdogan, EU, Griekenland, ons Zorgstelsel etc. etc.)

number668 | 15-09-14 | 10:31

@StijlSchrijver | 15-09-14 | 10:12. Niemand zag er wat racistisch in; totdat Gario met zijn apartheid op de proppen kwam; de sukkel!

Maria.1 | 15-09-14 | 10:29

Zwart werken mag ook niet meer.

bas ooms53686289 | 15-09-14 | 10:29

mr. coffee | 15-09-14 | 10:22
De PVV wilt vastleggen dat de Zwarte Piet bij een door een gemeente georganiseerde intocht zwart is.
Dus bij een intocht door een burger georganiseerd mag de burger het zelf weten.
Ook kan een huisvader zelf bepalen hoe de Sint en/of Piet er uit zien/ziet bij een huisbezoek.
Maar het is van de dolle dat de overheid een kinderfeest aantast.

BBmetR | 15-09-14 | 10:28

De Sinterklaasviering is een feest van saamhorigheid. Een Piet zonder racistische elementen tast de essentie van de traditie niet aan, maar bevordert deze zelfs.
StijlSchrijver | 15-09-14 | 10:12

het kruis was al van de mijter verwijderd.. en nog vieren moslims geen Sinterklaas (haram)
Racisme in een kinderfeestje zien zit tussen je oren.

(c)ZWITSUL | 15-09-14 | 10:27

@mr. coffee | 15-09-14 | 10:22
Dat zegt Geert dus. Gemeenten mogen Sinteklaasliedjes niet veranderen. Geen bemoeienis dus. De overheid moet Zwarte Piet zwart laten blijven. Geen bemoeienis dus.

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:26

@StijlSchrijver | 15-09-14 | 10:12
Ik voel me niet zo prettig bij hoofddoekjes op straat. En mannen in een djellaba. Kunnen we die verbieden?

Zwarte piet is een moor. Geen neger. Dat is wat ze er van maken. Zwarte piet is niet racistisch. Als je dat niet kan uitleggen, ben je zelf een racist. Als mensen die dat niet accepteren, en hier nieuw zijn, zijn ze intolerant.
Swastika, heiligste symbool van de boeddhisten.
Is die ook verboden, omdat de nazi's er mee aan de haal gingen? Moeten zij hun symbool wijzigen, omdat er mogelijk iemand zijn gevoelens gekwetst worden?
Nee. En waarom niet? Omdat die mensen aanstoot kunnen nemen, en tolerant zijn. Ze begrijpen dat een boeddhist geen nazi gedachtegoed erop na houdt. En elke vorm van die associatie wordt van de hand gedaan.
Wij tonen begrip voor de mensen voor hun gevoelens, en de discussie die is losgebarsten. Het wordt eens tijd dat zij begrip tonen voor ons. Maar dat hoeven we niet te verwachten. Die zal er nooit komen.

Wim Venijn | 15-09-14 | 10:26

@XaleX_2 | 15-09-14 | 10:22. Infantiel ja, omdat het ook voor kinderen bedoeld is. Indoctrinatiefeestje? Nee: onze cultuur! Wij bemoeien ons toch ook niet met hoe het suikerfeest gevierd moet worden of die waku waku (of hoe die heet?!)

Maria.1 | 15-09-14 | 10:25

Mooi dat Greet een keer aanschuift bij een NPO praatprogramma. Natuurlijk bij een van de weinige omroepen die wèl wakker is.
wakkere_nederlander | 15-09-14 | 09:41
Noem jij dat huppelkutten programma, met dat foute VVD weer/verkeer mannetje wakker?

Verder is het gewoon belachelijk dat heel NL op zijn kop staat om een infantiel indoctrinatiefeestje in stand te houden, maar het geeft wel mooi weer hoe slapend en geprogrammeerd het volk is.

XaleX_2 | 15-09-14 | 10:22

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:17
De PVV wil vastleggen in een wet hoe Zwarte Piet en de intocht er uit moet blijven zien. Dat vind ik toch niet 'dat de overheid zich er niet mee gaat bemoeien'. Maar goed, als jij er wat anders in leest, fijn voor je. Maar het is mij een raadsel hoe je dit www.geenstijl.nl/archives/images/zwart... als geen bemoeienis wilt categoriseren.

mr. coffee | 15-09-14 | 10:22

@Maya de Blij | 15-09-14 | 09:42. Ik zie het ook niet. Nederland verloedert dat zie ik wel.

Maria.1 | 15-09-14 | 10:19

"" maar waarom kunnen we die traditie niet gewoon zijn natuurlijke beloop laten, en dan maar kijken wat er gebeurt?""

Het 'natuurlijke' verloop is de laatste jaren duidelijk waarneembaar......?? En als de Sint liedjes al (s)links herschreven worden is het al te LAAT !!

Waarop wil van Rossum dan nog op wachten ??

The real Flex | 15-09-14 | 10:18

-weggejorist-

neuk jeus | 15-09-14 | 10:18

plemt allen PVV

istawa | 15-09-14 | 10:18

Wim Venijn | 15-09-14 | 10:12
Alleen is cultuur niet statisch in tegenstelling tot cultureel erfgoed. Als cultuur statisch zou zijn dan zou een maatschappij nooit kunnen veranderen. Cultuur is gewoon een continue doorgaande ontwikkeling.

mr. coffee | 15-09-14 | 10:18

@mr. coffee | 15-09-14 | 10:15
Dat zegt Wilders. In de wet komt te staan dat de overheid zich niet met Zwarte Piet mag bemoeien.

Prima wet, toch?

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:17

De grap is dat de Totaal Verjuridiseerde Samenleving de knal alleen maar uitstelt. 't Is een laatste stuiptrekking. Wollt Ihr das?

Volgend jaar komt Quinsie t.a.v. de Elfstedentocht met een wettelijk quotum donkergekleurde schaatsers. Wilders slaat terug met een quotum blanke Kwakoedrummers. Quinsie wil boerenkool op roti-basis, Wilders juist roti op een bedje van stamppot. Quinsie wil gedwongen gemengde huwelijken want ook Afrikanen hebben recht op een licht kindje. En waarom niet? Die dingen liggen gevoelig liggen bij de achterban.

En wij vallen uiteen in racisten, anti-racisten, anti-anti-racisten, anti-anti-anti-racisten etc. Met navenante wetgeving. Want als wetten de plaats moeten innemen van opvoeding, wellevendheid en inlevingsvermogen, is het einde zoek.
We gaan elkaar de hoofden inslaan, mensen. Maar geen paniek, wettelijk gezien klopt het vooralsnog allemaal.

Magdatkandat | 15-09-14 | 10:16

@Skunk57 | 15-09-14 | 09:58
"Terwijl er bejaarden zijn die uren in hun eigen ontlasting liggen maakt de politiek (en als sluitstuk van lachwekkendheid, wilders) zich druk om een kinderfeestje."

copy paste van hiervoor + toevoeging dat het toevallig *ook* over die bejaarden heeft!!!! Prachtig, die was ik nog even vergeten te noemen! Tnx!

___
ook jij, heb je het hele filmpje gezien? Het gaat 4:20 minuten over nuttige zaken en in de laatste minuut gaat het over zwarte piet. Bijna het hele filmpje gaat het over zaken als de begroting, IS, islam in Nederland, Rusland, Oekraine , MH17 etc....

Maar we pluggen er mooi de laatste minuut uit. Naja GS heeft in ieder geval het fatsoen om het hele filmpje te posten...
___

peterdh | 15-09-14 | 10:16

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:12
Daar gaat het hier toch niet over of wel?

mr. coffee | 15-09-14 | 10:15

@kicktherabbit 09:54: Ik ben wel voor een gedachtenpolitie, maar dan eentje die de staat in de gaten houdt, met name in het maatschappelijk middenveld. Ik zou graag wettelijk aan elke antidiscriminatieraad, elke etnische commissie, elk cultureel overleg verplicht een cynische klootzak willen toevoegen, om de boel een beetje "real" te houden. Naar gegronde klachten moeten we blijven luisteren, maar we moeten dit soort flauwekul niet verwarren met echte problemen. Het probleem is dat al die commissies en overlegorganen tot een echokamer verworden zijn, waar geen enkele filtering meer plaats vindt.

Muxje | 15-09-14 | 10:15

@--sql error-- | 15-09-14 | 09:58
"aandachtshoer.
ga eens wat nuttigs doen, greet."
_

ook jij, heb je het hele filmpje gezien? Het gaat 4:20 minuten over nuttige zaken en in de laatste minuut gaat het over zwarte piet. Bijna het hele filmpje gaat het over zaken als de begroting, IS, islam in Nederland, Rusland, Oekraine , MH17 etc....

Maar we pluggen er mooi de laatste minuut uit. Naja GS heeft in ieder geval het fatsoen om het *hele* filmpje te posten...

peterdh | 15-09-14 | 10:14

Het is een kinderlijke partij dus dat dit soort wetsvoorstellen uit de koker komen is wel begrijpelijk. We zitten meer te wachten op wetten die er voor zorgen dat er niet meer criminele zwarte pieten het land binnen komen.

Andersom dag | 15-09-14 | 10:14

@peterdh | 15-09-14 | 10:11

Zat die ook in het filmpje?

roze_bril | 15-09-14 | 10:13

Er is een wet voor cultuurbezit. Helaas worden alleen roerende zaken of voorwerpen hiermee behandelt.
Immaterieel cultuur is net zo belangrijk.
Toch wel ernstig dat het weg-met-ons mentaliteit van de Nederlander, en de onverschilligheid met dit onderwerp, dit soort acties noodzakelijk maken.
Maar wel de hoofddoekjes overal. Want dat moet, dat is cultuur en het geloof. En onze Nederlandse cultuur dan?
Ach, waar gaat het over, niet zo belangrijk roepen ze dan.
Ongezien de tyfus voor dat soort Nederlanders.

Wim Venijn | 15-09-14 | 10:12

Overigens, als iemand gediscrimineerd wordt dan ben ik, de roomblanke Westerling, dat wel. Vroeger, toen Le Roi nog een klein broekie was, had hij een Arabische overbuurjongen waar die regelmatig mee ging voetballen. Zoals dat altijd met jongetjes onder elkaar gaat, werden er ook wel eens botte opmerkingen naar elkaars hoofd geslingerd. Afgezien van de algemene 'scheldwoordjes' als "piemel" of "kuttenkop", noemde het Arabische overbuurjongetje Le Roi kaaskop en witte melkfles. Moest net als de algemene 'scheldwoordjes' maar kunnen en daar het Le Roi ook geen probleem mee. Maar oh wee als Le Roi vervolgens reageerde met chocoladereep, poephoofd, kroeskop of iets anders dat refereerde aan het Arabische overbuurjongetje zijn donkere uiterlijk, dan waren de poppen aan het dansen want dat was racistisch.
.
Of wat dachten jullie van de Engelse klassieker "nigger"? Vooral donker ("Afro-Amerikaans") Amerika gooit elkaar dood met deze term/benaming; R&B en rapnummers bulken van deze uitspraak en als je een willekeurig Youtube / WSHH filmpje bekijkt waar onze donkere medemensen de hoofdrol hebben, dan wordt er geen zin uitgesproken waar deze term in ontbreekt. Maar oh wee als een blanke dat zegt, dan staat het hele land op zijn kop en worden er zelfs moorden gerechtvaardigd.
.
Racisme bestaat alleen voor blanke Westerlingen.

Le Roi | 15-09-14 | 10:12

Die gene die nu tegen zijn of lopen te piepen hebben vroeger vooraan gestaan bij het feest eerste klas huichelarij.

danny3001 | 15-09-14 | 10:12

Je kunt er niet om heen dat de figuur van Zwarte Piet racistische trekken heeft. Feit is dat de knecht van Sinterklaas in de 19e eeuw de uiterlijke kenmerken kreeg van het stereotiepe, karikaturale beeld van mensen met een donkere huidkleur: zwarte huid, kroeshaar, ringoorbellen, rode dikke lippen. Een beeld uit de koloniale tijd van toen dat een uiting was van de opvatting dat het ‘blanke ras’ superieur is aan het ‘zwarte ras’.
Daarnaast roept de rolverdeling tussen de blanke baas (Sinterklaas) en zijn zwarte onderdanen (de Pieten) voor sommige mensen associaties op met het slavernijverleden. In de loop van de 20e eeuw kwam daar nog bij dat de zich vaak dom gedragende Pieten met een Surinaams accent spraken. Dit stimuleert een negatieve beeldvorming over bepaalde bevolkingsgroepen.
Deze racistische elementen leiden er toe dat veel Nederlanders van Surinaamse, Antilliaanse en Afrikaanse afkomst, maar ook anderen die zich hiervan bewust zijn, zich onprettig voelen bij de viering van Sinterklaas. Dat hangt ook samen met de discriminatie en het racisme dat veel mensen uit minderheidsgroepen vandaag de dag nog ervaren. Een bijkomende racistische karikatuur vanuit het verleden versterkt het hedendaagse gevoel van uitsluiting. Wat voor velen een jaarlijks hoogtepunt is, is voor anderen daardoor juist een jaarlijks dieptepunt. Ook buiten Nederland, in Amerika bijvoorbeeld, reageren mensen met verbazing en afschuw op het feit dat één van de belangrijkste tradities in Nederland draait om een blanke man en zijn zwarte knechten.
***'Maar ik bedoel het toch niet racistisch?'***
Tegelijkertijd hebben de meeste mensen geen kwade intenties bij het vieren van het Sinterklaasfeest. Voor velen die met de figuur van Zwarte Piet zijn opgegroeid, heeft hij niets met racisme te maken. Dit neemt echter niet weg dat de net genoemde elementen hun oorsprong hebben in racistische denkbeelden en daardoor ook kwetsend kunnen zijn. Het is, als lid van een meerderheid, soms moeilijk je in te leven in de situatie van een minderheid. Dat laat onverlet dat je de gevoelens van een ander serieus kunt nemen en erkennen.
Het is niet van belang dat we het er allemaal over eens zijn of Zwarte Piet racistisch is. Het is wel van belang dat mensen die gekwetst worden dit gevoel kenbaar kunnen maken en dat er vervolgens wordt gekeken hoe daar recht aan kan worden gedaan.
Dit is trouwens ook in lijn met de uitgangspunten van veel pestprotocollen waarmee scholen, maar ook bedrijven, al jaren werken. Volgens de meeste protocollen geldt bij pesten dat niet de intentie van de ‘dader’ leidend is om te bepalen of iets pesten is of niet, maar dat dit wordt bepaald door de beleving van het ‘slachtoffer’. Door dit uitgangspunt zijn scholen prima in staat om veel pestgedrag te stoppen of zelfs te voorkomen.
Dit zou ook moeten gelden voor de commotie rond Zwarte Piet. Het gaat er niet om of ik snap, begrijp of voel wat de mensen die problemen hebben met Zwarte Piet doormaken. Het simpele feit dat zij dit doormaken moet reden zijn de traditie bij te stellen zonder afbreuk te doen aan de essentie.
**Tradities en aanpassingen**
Tradities zijn altijd en overal onderhevig aan veranderingen. Noem een traditie die niet eens of vaker is aangepast aan de wensen van de tijd. Soms met en soms zonder veel weerstand van degenen die aan de traditie hechten. Na de weerstand kwam dan gewenning; wat ooit nieuw was, is nu ‘traditie’. Bovendien is de vraag: wordt het Sinterklaasfeest aangetast als Piet er iets anders uit zou gaan zien? De essentie van de traditie van Sinterklaas is immers niet het uiterlijk van de knecht van Sint, maar dat kinderen worden verblijd met cadeautjes en snoepgoed en dat familie en vrienden geschenken uitwisselen in een warme en gezellige sfeer. De Sinterklaasviering is een feest van saamhorigheid. Een Piet zonder racistische elementen tast de essentie van de traditie niet aan, maar bevordert deze zelfs.

StijlSchrijver | 15-09-14 | 10:12

@mr. coffee | 15-09-14 | 10:10
Als in de Zwarte-Pieten-wet komt te staan dat de overheid zich niet met Zwarte Piet mag bemoeien, dan is het kabinet het dus eens met deze wet?

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 10:12

@roze_bril | 15-09-14 | 09:53
"Eerlijk gezegd alleen naar die blonde zitten kijken."
___

Naar Geert? :P

peterdh | 15-09-14 | 10:11

Fout, Van Rossem. Dit wetje is even dom. Beide partijen zijn op hetzelfde uit, nl. effectbejag. Louter effectbejag.

propper1000 | 15-09-14 | 10:11

Kabinet heeft altijd gezegd dat Zwarte Piet geen politieke kwestie is, dus VVD zal dit ook niet steunen, net als alle andere partijen. Wilders is weer de Don Quichotte aan het uithangen

mr. coffee | 15-09-14 | 10:10

@Kees Maf | 15-09-14 | 09:55

Tip: bekijk het filmpje thuis en zie hoe eenzijdig berichtgeving kan zijn. Daar maakt de NOS zich schuldig aan, de VARA, maar ook GS kan dat doen... Die hebben tenminste nog het fatsoen om het *hele* filmpje te posten.

peterdh | 15-09-14 | 10:08

De heer Wilders heeft gelijk. De overheid (vooral gemeenten) moeten met hun vingers van de traditie afblijven.

BBmetR | 15-09-14 | 10:08

@kicktherabbit | 15-09-14 | 10:03
“It's now very common to hear people say, 'I'm rather offended by that.' As if that gives them certain rights. It's actually nothing more... than a whine. 'I find that offensive.' It has no meaning; it has no purpose; it has no reason to be respected as a phrase. 'I am offended by that.' Well, so fucking what."
- Stephen Fry

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 10:08

Gaat nooit een meerderheid halen en dat weet ie zelf ook wel. Puur voor de bühne. Betwijfel trouwens ook of hij met dit voorstel was gekomen als hij wel een meerderheid zou verwachten.

Gansentrekken, palingtrekken, joden een muts verplichten te dragen, kinderen slaan.. allemaal inmiddels afgeschafte tradities en gebruiken. Blij dat Wilders er toen niet was om die tradities te beschermen.

Overigens moet zwarte piet lekker zwart blijven.

Meeroever | 15-09-14 | 10:08

Het mooiste aan het sinterklaasfeest vind ik juist die gekwetste negers.

roze_bril | 15-09-14 | 10:07

De laatste manier om het kalifaat van Vara, NOS, PvdA, GL en D66 tegen te houden. 95% vindt deze hele geenceneerde Zwarte piet toestanden te belachelijk voor woorden, maar het kalifaat zorgt er voor dat de laffe NL-ers het maar slikken. Bang om uitgemaakt te worden voor racist. En let op; kerstmis wordt ook afgeschaft, de paashaas, moderdag. Allemaal iets met racsime. En de lafbekken volgen gedwee.
Kamervraag | 15-09-14 | 09:51

juist, daar schuilt het grote gevaar in, als nu al een halve zool zoals die Quincy en wat rapperts het voor elkaar krijgen om samen met die verraders van de PvdA een traditie weg te jorissen, vrees ik het ergst als straks 'onze' gehate moslims kerst willen wegjorissen uit de samenleving.
Vechten voor je tradities is nog nooit ZO belangrijk geweest.
Tekstschrijvers die uit eigen beweging sinterklaasliedjes aan gaan passen.. wat een NSB mentaliteit.. bah

(c)ZWITSUL | 15-09-14 | 10:05

Kennelijk is dat hard nodig en wel om reden dat Links alle tradities wil afbreken, behalve geld sturen naar het buitenland.

ProAsfalt | 15-09-14 | 10:04

@gutgutgut | 15-09-14 | 10:00
Fantastische argumentatie! Lang over nagedacht zeker?

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 10:04

Het was dit of de letters PVV in pindakaas uitgesmeerd over de vloer van de Tweede Kamer...

Parel van het Zuiden | 15-09-14 | 10:04

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 09:54
Dan ga jij naar de rechter en dan moet jij uitleggen waarom jij je beledigd voelt door dat springen. Denk niet dat je dat uitgelegd krijgt. Dat is bij Zwarte Piet toch net wat makkelijker want er zijn bepaalde uiterlijke kenmerken die niets met een schoorsteenmannetje te maken (zoals in de laatste versie van onze Sinterklaas traditie 5.0) hebben maar wel met negers (zoals het kroeshaar en de dikke rode lippen).

kicktherabbit | 15-09-14 | 10:03

Ik heb nog nooit, NOOIT een kind iemand horen uitschelden voor zwarte piet.

En daar ging het toch om?

HaagseSkieldah | 15-09-14 | 10:02

@Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 09:58
LOL! Nou, ik voel me ontzettend gekwetst nu hoor, ben even subsidie aanvragen tegen dit sluipende racisme. PROEST!

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 10:01

Dat Kwakoe-subsidie-steelfeest in de Bijlmer wat telkens in een financiele strop eindigd. De jaarlijks terugkerende gegraai, jat en nooit-een-stalling-betalen-feest door onze sociaalsupportslurpende import "zwartepieten". Kunnen we daar eens het vergrootglas op leggen en eens over dat z.g. multiculti feestje heen zeiken. *diskriminasie modus uit*

web_krijter | 15-09-14 | 10:00

Wat is die Wilders een loser.

gutgutgut | 15-09-14 | 10:00

beetje late PVV aktie maar toch komplimenten voor het initiatief.
Rechte rug, vecht voor je cultuur en tradities !
En ieder winkelketen en politieke partij zal 'kleur' MOETEN bekennen.

(c)ZWITSUL | 15-09-14 | 09:59

Terwijl er bejaarden zijn die uren in hun eigen ontlasting liggen maakt de politiek (en als sluitstuk van lachwekkendheid, wilders) zich druk om een kinderfeestje.

Skunk57 | 15-09-14 | 09:58

aandachtshoer.
ga eens wat nuttigs doen, greet.

--sql error-- | 15-09-14 | 09:58

@gaffelbaard | 15-09-14 | 09:53
Hear, hear! Helemaal correct.

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 09:58

@King of the Oneliner | 15-09-14 | 09:54
Katholiek kinderfeest dus :).

Watching the Wheels | 15-09-14 | 09:57

Goed plan! Laten we gewoon racistme en discriminatie in wet verankeren. Dan mogen we er gewoon mee door gaan (van onszelf).

Kaan78 | 15-09-14 | 09:56

@peterdh | 15-09-14 | 09:47
Noop, ik heb het filmpje niet bekeken, kan niet op de zaak.

Kees Maf | 15-09-14 | 09:55

Zwarte Pieten zijn jonge Afrikaanse slaafjes die Sinterklaas had vrijgekocht van de Moren in Spanje (Spanje is voor lange tijd door Arabieren/Marokkanen overheerst tot aan de Reconquista (Spanje), de christelijke herovering van het Iberisch schiereiland op de moslims).
Uit puur medelijden en om hen te helpen had St-Nicolaas deze jonge slaven vrijgekocht om bij hem in zijn bisschoppelijk paleis te wonen.
En om aan zijn grote grijze pik te zuigen natuurlijk, vandaar ook de grote oorbellen om aan vast te houden.
Het blijft natuurlijk wel een pedoseksuele katholiek...

King of the Oneliner | 15-09-14 | 09:54

Stel, ik verhuis naar Donker Afrika (pun intended). En ik eis van de Masaï dat ze eens moeten ophouden met springen want zelf kan ik niet zo hoog komen en dat ze mij daarmee kwetsen. Hoe zouden zij reageren? Vult u het zelf maar aan demense.
En ja, het is een rare vergelijking maar dat kan ook niet anders met zulk onzinnig gejank.

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 09:54

Hahaha de gedachtenpolitie! Eindelijk. De PVV kan definitief in het rijtje CDA, SGP en CU. Die Sinterklaastraditie is al tientallen keren veranderd, van generaties op generaties, van een negerknecht die kinderen sloeg met een bos hout tot een snoep uitdelende grote kindervriend. Moeten we dan ook weer terug naar de originele versie van een paar eeuwen terug? Lekker kinderen bang maken. Moeten we straks van de CU ook weer verplicht met kerst bij de familie zijn en kerstavond allemaal naar de kerk? Die ongelovige cultuurbarbaren pakken ons Christelijke feest af! Domste PVV voorstel ooit na de kopvoddentax.

De politiek gaat bepalen welke liedjes ik ga zingen en hoe ik eruit moet zien als ik kinderen ga vermaken. Het moet niet gekker worden. Partij voor de Vrijheid noemt zich dat ook nog, tijd dat de reclamecode commissie daar iets tegen gaat doen.

Ik vind overigens dat die rode lippen en dat kroeshaar wel weg mag want van door de schoorsteen kruipen krijg je geen kroeshaar of dikke lippen en het doet 0,0 afbreuk aan de traditie. Je maakt zo een grotere groep mensen in de samenleving blij die zich nu misschien beledigd voelen. Ben ik in overtreding? Heb ik een misdaad begaan? Ga zinnige dingen doen heren in Den Haag maar laat onze cultuur en tradities met rust!

kicktherabbit | 15-09-14 | 09:54

Eerlijk gezegd alleen naar die blonde zitten kijken.

roze_bril | 15-09-14 | 09:53

Willen we meer of minder zwarte Pieten?...

priwax | 15-09-14 | 09:53

Ik zou zo graag een keer verkleed als Zwarte Piet een haffel van die keiharde strooigoed brokken in de richting van subsidie neger Gario willen smijten.
Ik hoor hem al janken. 'De pepernoot kwam van rechts!'

wakkere_nederlander | 15-09-14 | 09:53

Wilders gaat alweer niet ver genoeg.
Het gaat niet alleen om cultuur en traditie.
Sint Nicholaas is een heilige en met het sinterklaasfeest zien we resten van iets van 50+ verhalen en legenden over zijn leven en werken terug in het feest. Zoek het zelf maar op, lees eens een hagiografie.
.
Punt is: het is niet een aanval op cultuur en traditie.
Dit is eerst een aanval op geloof.
En dan pas op cultuur en traditie.
Basta!

gaffelbaard | 15-09-14 | 09:53

He Geenstijl! Leuk geplugged om dat hele filmpje te reduceren naar wat ie in de laatste minuut zegt en de rest te skippen...

Ook in het artikel nog even zeggen dat ze vooral naar 4:20 moeten skippen om het te zien... Dan slaan ze mooi alle serieuze onderwerpen over die aan bod komen....

peterdh | 15-09-14 | 09:52

De laatste manier om het kalifaat van Vara, NOS, PvdA, GL en D66 tegen te houden. 95% vindt deze hele geenceneerde Zwarte piet toestanden te belachelijk voor woorden, maar het kalifaat zorgt er voor dat de laffe NL-ers het maar slikken. Bang om uitgemaakt te worden voor racist. En let op; kerstmis wordt ook afgeschaft, de paashaas, moderdag. Allemaal iets met racsime. En de lafbekken volgen gedwee.

Kamervraag | 15-09-14 | 09:51

Net als die zwarte pieten op de Gouden Koets, blijf van onze cultuur af www.nrc.nl/wp-content/uploads/2011/09/... . Dankzij die zwarte pieten handel hebben we nog altijd een niet in te lopen voorsprong op de rest van de wereld. Heel logisch dat ze 1x per jaar iets terug willen doen voor onze kinderen.

Watching the Wheels | 15-09-14 | 09:51

@Konijnenkeutel | 15-09-14 | 09:40
Het probleem is dat dat geëis en gezanik van bepaalde minderheden nooit op zal houden. Is zwarte piet dadelijk (in het ergste geval) afgeschaft, dan is het wel drop of koffie dat een andere kleur moet krijgen omdat het racistisch zou zijn. Het probleem met deze minderheden is dat ze overal wel een link gaan leggen met racisme. Het houdt niet op. Wij moeten als Nederland eens stoppen met elke keer naar de pijpen van een select groepje gasten dansen. We zitten nou eenmaal met véél te veel mensen op een véél te klein stukje grond. En laten we wel wezen: met alles wat je op TV roept, je op Internet schrijft of ergens anders verkondigd, is iemand het oneens of voelt iemand zich aangesproken of zelfs beledigd.
.
En het zegt ook wat over jouzelf als persoon als jij je op een negatieve wijze benadeeld voelt door iets as zwarte piet. Als Nederlander word ik ook regelmatig voor het blok gezet en geridiculiseerd, in het buitenland. Zo staan we internationaal al jarenlang bekend als enorme gierigaards (in Engelstalige landen wordt de uitdrukking "go Dutch" gebruikt in restaurants wanneer een rekening gesplitst moet worden per persoon) en worden we afgebeeld als tulpenboeren met klompen die in een molen wonen. Hoe ga ik daar mee om? Ik lach er smakelijk over en ga verder tot de orde van de dag.

Le Roi | 15-09-14 | 09:51

Ik snap het wel, hij wil gewoonterecht niet laten wegstemmen door mensen met andere/nieuwe gewoontes.

Einde van de Domheid | 15-09-14 | 09:50

Greet zet scherp in... op deze manier wordt de Hemeltergende discussie welke door kapotverveelde beroepsslachtoffers elk jaar eerder wordt gestart, eindelijk eens voor altijd afgedaan..
.
De zwarte piet tegenstanders hebben een mazzeltje: de komende demonstraties tegen zwarte piet kost ze geen snipperdag.

pluizigkroeshaar | 15-09-14 | 09:48

@Kees Maf | 15-09-14 | 09:42
"Meneer Wilders moet zich bezighouden met IS en de islam, daar heeft 'ie verstand van en dat is een onderwerp dat wél thuishoort in de politiek."

___

Ohhh de ironie en wat *prachtig* dat u het zegt!!! Heb je het filmpje bekeken? Hij praat in het filmpje *uitvoerig* over IS, islam, bescherming van Nederland, aanval op ISIS in syrie, de voor en nadelen daarvan...

Maar wat pikt GS eruit met chocoladeletters? (ja ook GS kan zich schuldig maken daaraan) dat Geert een Zwarte Piet wet wil... Beetje jammer...

peterdh | 15-09-14 | 09:47

@konijnenkeutel | 15-09-14 | 09:40
Euh, je spreekt jezelf tegen. Als het ECHT Nederlanders waren dan hadden ze deze traditie gerespecteerd.
Hoor de racist eens roepen dat anderen racist zijn. Net als mannen die ontzettend veel en vaak laten weten dat ze echt niet homosexueel zijn hoor, tralalalatrol.

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 09:46

Geen zwarte piet, dan ook geen cadeautjes (lees: subsidie) voor zeurpiet Gario.

necrosis | 15-09-14 | 09:45

Toch jammer, want nu gaan alle andere partijen meteen ook tegen zwarte Piet zijn.

Want iets goed vinden wat Wilders zegt, dat kan natuurlijk niet.
Dit aangezien hij De Grote Racist is en al zijn stemmers en aanhangers zijn pauperige, ongeschoolde, ordinaire en hersenloze reaguurder-types, echt waar heur.

Dit is een beeld dat vakbekwaam is gecreëerd tenslotte, en dus kun je het als Goed Politicus en Goed Mens met dat soort klootjesvolk natuurlijk per definitie nooit eens gaan zitten zijn.

Het idee alleen al zeg...

Realism Is All | 15-09-14 | 09:44

Ik heb zo'n gevoel dat Wilders hier meer een soort 'grap' van maakt. Hij verteld het op zo'n manier dat het serieus lijkt, maar hij wil denk ik laten zien hoe gestoord die 10 zeikerTs zijn die een FUCKING KINDERFEEST willen vernaggelen omdat ze zich er zelf 'minder goed' bij voelen (Maarja, uitkering, subsidie, veiligheid, zekerheid in dit land vallen daar niet onder kennelijk) en "vuur" met "vuur" bestrijden, dat het ook andersom kan, cultureel erfgoed van een FUCKING KINDERFEEST beschermen met een wet.

Natuurlijk zal die wet over bescherming zwarte piet er niet komen, maar het is leuk om te zien hoe hij hier mee het goedgoedgoedvolk en de zieligheidsindustrie keihard kan laten happen (het liefste op een stoeprand) met het laten denken dat iets tegen wilders en deze wet moeten doen om nog meer in hun eigen poten te schieten.

LangeTijdGeleden | 15-09-14 | 09:42

@ Konijnenkeutel | 15-09-14 | 09:40

Dus ik ben een racist wanneer ik zeg dat ik het prachtige van de multiculturele eigenlijk niet zie, hoe goed ik ook mijn best doe?

Maya de Blij | 15-09-14 | 09:42

Zwarte Piet: ja!
Zwatre Piet-wet: nee!
Meneer Wilders moet zich bezighouden met IS en de islam, daar heeft 'ie verstand van en dat is een onderwerp dat wél thuishoort in de politiek.

Kees Maf | 15-09-14 | 09:42

Ik vind het verschrikkelijk dat Zwarte Piet gedoe maar ondertussen gaan de websites met de aankondiging van het wereldwijde Kalifaat gewoon hun gang. www.khilafah.nl Ja ome Geert, en ome Ivo gewoon onder uw ogen mag er met die trotse zwarte haatvlag gewapperd worden, ik denk dat dat ons vele malen meer zorgen moet baren dan Zwarte Piet, die is niet zo levensbedreigend. Laten we nou eerst het gevaar dat Moslim heet aanpakken en daarna herstellen we Piet in ere.

pinkelotje | 15-09-14 | 09:42

Mooi dat Greet een keer aanschuift bij een NPO praatprogramma. Natuurlijk bij een van de weinige omroepen die wèl wakker is.

wakkere_nederlander | 15-09-14 | 09:41

Goed zo, Geert.
*stempt allen PVV*

Lewis Lewinsky | 15-09-14 | 09:41

Ik heb vroeger ook altijd met veel plezier sinterklaas gevierd en dat moeten we ook blijven doen. Maar we leven inmiddels in een prachtige multiculturele samenleving en als er dan bepaalde minderheden zijn die zich storen aan zwarte piet dan vind ik dat we die mensen best op bepaalde vlakke tegemoet kunnen komen. Deze minderheden zijn namelijk niet minder Nederlander dan de oerhollandse blanke, dus dienen we naar hen te luisteren. Ben je het daar niet mee eens dan ben je gewoon een racist.

Konijnenkeutel | 15-09-14 | 09:40

Ach, ik geef hem geen ongelijk. Het komt toch niet door de PolicorKammers heen maar hij heeft in elk geval een stem die gehoord wordt. Af en toe BOE roepen kan geen kwaad, doet Piet ook.

Dhr. de Wit | 15-09-14 | 09:39

Prima! Mooi! Geweldig!
Nu nog een anti-Quinsy Subsidie Gario wet en de orde is hersteld.
Bedenk wel dat Quinsy deze hetze tegen Zwarte Piet als 'kunstproject' betaald van subsidie voor cultuur nota bene bekostigde.

wakkere_nederlander | 15-09-14 | 09:38

Slechte zet van Greet. Maakt zich inderdaad schuldig aan precies hetzelfde als Koewinsie en zijn cultuurtotalitairen en verspeelt daarmee zijn recht van spreken.

Godsammekraken | 15-09-14 | 09:37

De politiek moet zich helemaal niet bemoeien met het Sinterklaasfeest. Te walgelijk voor woorden.

giechelmeisje | 15-09-14 | 09:36

partij van de verplichtingen

Satria | 15-09-14 | 09:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland