Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks wil BBQ-censuur in Zoetermeer

bosbrandjebbq.jpgTot nu toe hebben we een mooie zomer gehad. Vooral in de weekeinden wordt in de tuin gebarbecued en om de gezelligheid te vergroten zijn fakkel vuurkorven en tuinhaarden ook heel populair. En dat is te ruiken. Op zulke zomeravonden lijkt Zoetermeer in sommige wijken wel een camping en tot diep in de nacht blijven deze gezellige vuurtjes rook uitstoten. Al deze gezelligheid heeft ook een keerzijde. Ruim 7% van de inwoners van Zoetermeer dus ruim 9000 mensen lijden aan een chronische longaandoening. Voor deze mensen is frisse lucht echt van levensbelang en voor hen is een zomeravond vaak helemaal niet gezellig. Overal in Nederland is het roken van tabak aan banden gelegd omdat meeroken als schadelijk voor de volksgezondheid wordt gezien. Vreemd genoeg geldt dat niet voor het meeroken met barbecues, fakkels en vuurkorven in de tuin. Houtrook is wel één van de belangrijkste bronnen van fijn stof (PM 2.5) in bewoonde gebieden en onlangs is aangetoond dat dit zeer schadelijk is voor de volksgezondheid. De algemene plaatselijke verordening van Zoetermeer stelt - net als overal elders in Nederland - dat het gebruik van barbecues, fakkels en vuurkorven niet verboden is mits er geen sprake is van gevaar, overlast of hinder voor de omgeving. Na navraag bij het longfonds bleek ons dat het daar misgaat. Mensen die ’s avonds hun slaapkamer in de rook aantreffen, moeten eerst uitzoeken waar de rook vandaan komt, dan aan de buren gaan vragen of het een beetje minder kan en als dat niet helpt gemeenteambtenaren overtuigen dat ze echt overlast hebben. Dan nog blijken gemeentes zelden of nooit op te treden omdat de klager bijvoorbeeld zelf de ramen dicht kan houden. Hierbij speelt mee dat mensen niet graag klagen bij de buren. Mensen die de rook vervelend vinden, maar (nog) niet ziek zijn, nemen de overlast voor lief. Hierdoor wordt er weinig bij de gemeente of GGD geklaagd, maar hiermee zijn de negatieve effecten op de volksgezondheid niet verdwenen. De fractie van GroenLinks vindt dat de overheid de plicht heeft om de inwoners te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van (hout)rook. Uit het voorgaande volgt dat de APV van de gemeente als effect kan hebben dat de veroorzakers van rook beter beschermd worden, dan diegenen die overlast ervaren of ziek(er) worden van de rook. De fractie van GroenLinks heeft daarom de volgende vragen. 1. Is het College het eens met de fractie van GroenLinks dat iedereen in Zoetermeer recht heeft op schone lucht? 2. Is het College op de hoogte van de schadelijke effecten van (hout)rook voor de volksgezondheid? 3. Is het College op de hoogte van het feit dat de APV in de praktijk de veroorzakers van de rook beter beschermt dan mensen die de rook moeten inademen? 4. Weet het College hoeveel mensen in Zoetermeer overlast ervaren van het meeroken van het (hout)vuur vanuit de buurt? Zo ja, hoeveel mensen zijn dat dan en hoeveel mensen hebben daarover dan bij de gemeente geklaagd? Zo nee, is het College bereid om hier onderzoek naar te doen en dit aan de raad te rapporteren? 5. Weet het College hoeveel mensen in Zoetermeer aan een chronische longaandoening lijden en geconfronteerd worden met overlast van (hout)vuur vanuit de buurt? Zo ja, hoeveel mensen zijn dat dat dan en hoeveel mensen hebben daarover bij de gemeente geklaagd? Zo nee, is het College bereid hier onderzoek naar te doen en dit aan de raad te rapporteren? 6. Volgens de fractie van GroenLinks bestaan er geen juridische belemmeringen om de APV op het punt van barbecues, fakkels en vuurkorven in de tuin aan te scherpen. Wat vind het College daarom van het voorstel om uit voorzorg de APV m.b.t. barbecues, fakkels en vuurkorven aan te scherpen, door voorwaarden toe te voegen zoals “geen uitstoot van rook na 23.00” zodat iedereen in ieder geval van een rookloze nacht kan genieten en veilig met het raam open kan slapen? Namens de fractie van GroenLinks Jakobien Groeneveld Marcel van der Tol

Reaguursels

Inloggen


In Gaza stad geldt ook:

“geen uitstoot van rook na 23.00”

Zozokereltje | 23-08-14 | 09:02

@Tonska | 21-08-14 | 16:29
Doei!

lilluke halve hoan | 22-08-14 | 15:26

@duitse herder | 21-08-14 | 16:24
Bovenaan zie ik de prijs ook staan...
KONTANT 1.795.000..... das een hoop geld hoor

lilluke halve hoan | 22-08-14 | 15:26

@paddy | 21-08-14 | 15:54
Zo is dat....
De vuurkorf ff niet meer voeden , roostert erop en bakken maar...
Heeft niet zoveel met kennis en kunde van doen hoor....

lilluke halve hoan | 22-08-14 | 15:13

@zundappboer | 21-08-14 | 15:16
Jij stookt waarschijnlijk ,net als ik, voornamelijk in de zomer.....
Dan staan dus óveral de ramen open pipo!
Goed hout gebruiken en niet teveel ineens erop en de rook zal zeer beperkt blijven!

*rookton voor visjes klaarzetten gaat*

lilluke halve hoan | 22-08-14 | 15:06

Godver, is er iemand die die Jacotrien en die Van de Trol serieus neemt? Alles wat leuk is moet van GL in dit land kapot gemaakt worden, door APV-tjes, AVV-tjes, en dat soort gelul.
Mensen zouden geen beschaving hebben zonder houtvuur - laat de echte man met vuur en BBQ met rust!

bmeg | 22-08-14 | 13:39

Ik ben voorstander van het opnemen van BBQles op de middelbare school. Leren een goed fikie te stoken zonder al te veel rook. Vroeger heette dat padvinderij.

Rest In Privacy | 22-08-14 | 03:18

GroenLinks zijn toch die mensen die hun oude schoenen opstoken in hun milieuonbewuste kachel?

Patatter | 21-08-14 | 23:27

BBQ en ander vuur in een vinexwijk moeten ze verbieden. Daar zijn die wijken niet voor gemaakt. Die wijken zijn gewoon intensieve tokkiehouderij en we kennen allemaal de gevaarlijke combinatie van vuur en tokkies.

Deus Absurdia | 21-08-14 | 23:03

Ik vind sowieso dat heel Zoetermeer moet worden uitgerookt......

Kippenlip | 21-08-14 | 22:44

GroenLinks bestaat uit azijnpissers en beroepskenuzen.
Afserveren

Barbier met syphilis | 21-08-14 | 22:17

Ik vind de opmerking van 'lonkanker en nog nooit gerookt' erg ver verwijderd van enig bewijs. Ik heb een voetbalknie en nog nooit gevoetbald, wat zegt dat nou.
Een tennisarm en nog nooit een racket vastgehouden. Wat heeft dat met het onderwerp te maken...... nada.
BBQ'n verbieden gaat wel erg ver, net of dat iedereen elke dag uren aan z'n houtskool gestuurde buitenkeuken staat te frutsen.
Vuurkorven en houtgestookte terrashaarden zouden in stadwijken inderdaad verboden moeten worden. Dat heeft, behalve het laven van een soort piromanie, geen enkele toegevoegde waarde. Vaak zijn de fikkiestokers allang weer binnen en staat zo'n ding nog iuren te smeulen en te roken. Weg er mee. Open haard met zo'n neppûh brandblok stinkt behoorlijk, ook weg er mee.

Barbier met syphilis | 21-08-14 | 22:16

GL heeft gelijk. BBQ'en is een milde vorm van IS-martelen.

Zyprexa20mg | 21-08-14 | 21:22

Dat de buren een keer barbeknoeien is tot daaraan toe.
Raampjes dicht en ze zijn wel een keer uitgegeten.
Een elektrieke of gas bbq geeft minder overlast.
Maar de treurnis van tuin- en openhaarden in dichtbevolkte gebieden is echt ergerlijk.
Koop een terrasverwarmer.

voldemort | 21-08-14 | 19:58

Nee, dan twee-takt brommers... vieze koleredingen, vaak bereden door een puber of een vetklep zonder deugdelijk A rijbewijs.

Jan Lange3373 | 21-08-14 | 19:51

De problemen van de wereld eindelijk aangepakt.

Masturwasbeert | 21-08-14 | 19:26

Volgende stappen? Je verlichting pas aan als het echt donker is? Maximaal 5 minuten douchen per dag? Verwarming pas inschakelen onder 15 graden? 1 auto per gezin? 2 broeken en 1 paar schoenen per persoon? 1 gezamelijke grasmaaier per straat, 1 keer per twee weken te gebruiken? Niet meer dan 3 sneetjes brood als ontbijt? Maximaal 1 keer per week vlees? Op zondag niet werken? Allemaal hetzelfde salaris en werken voor vadertje staat? Vrouwen een hoofddoek? Autochtonen een armband? Ik weet wel een goeie; alle groenlinksers en sympathisanten op een onbewoond eiland.. Kunnen ze elkaar het leven lekker zuur maken

TiTi_no_ghost_237 | 21-08-14 | 18:49

Zo voor eerst in mijn leven ben ik het eens met GL. BBQ, vuurkorven, open haarden en fakkels stoten meer fijnstof uit en co2 uit dan alle auto's in Nederland bij elkaar. als je echt wat aan de luchtkwaliteit wil doen moet je dat dus verbieden. ipv mij aankijken met mij Porche incl katalysator

Domtoren | 21-08-14 | 18:46

BBQ belasting de vervuiler betaalt stel je voor een beetje gezellig lopen doen in de tuin dat moeten we niet willen

speculoos | 21-08-14 | 18:17

haha ik mag niet bbq en vanwege het fijnstof terwijl de a12 door mijn achtertuin raast en nog niet zo lang geleden kankerverwekkende spullen de lucht in werden geblazen vanuit sterigenics...... halleluja leve groen links

spangen01 | 21-08-14 | 18:01

DeSjaak1000 | 21-08-14 | 17:22
Dicht bij een dorp

duitse herder | 21-08-14 | 17:54

The_Master_Bear | 21-08-14 | 15:47
Het gaat om de moraliteit van de Nederlander:
Tjeetje, heb vandaag nog niet geklaagd. Wat zal ik eens bedenken?
Verder: xandernieuws.punt.nl/content/2012/07/m...

duitse herder | 21-08-14 | 17:53

Nou, laat ze dan beginnen met dat k*t vuurwerk dat ieder jaar doden, honderdduizendmiljoenmiljard kilo fijnstof en tig verdwenen ledematen oplevert...

Hebben we weer eens 1 goede zomer gaat GL weer zeiken, wat een kippenneukers zeg!

mrXL | 21-08-14 | 17:52

Ik denk dat GL snel inbindt als ze zich realiseren wie vooral BBQen... En ze moeten eens op een mooie avond in het Vondelpark komen, een dikke grauwe laag ligt over het park.

Hanz Ziezo | 21-08-14 | 17:28

Ik denk dat GL snel inbindt als ze zich realiseren wie vooral BBQen... En ze moeten eens op een mooie avond in het Vondelpark komen, een dikke grauwe laag ligt over het park.

Hanz Ziezo | 21-08-14 | 17:27

@Big Bana Boy, ik heb geen schijt aan de buren, ik meld vooraf dat ik ga BBQ-en en vraag of ze ook komen. En dat gebeurt andersom ook. Ik hou er alleen niet van als splintergroeperingen een activiteit onder vage voorwendselen proberen te verpesten voor een veel grotere groep liefhebbers, zodat ze later kunnen zeggen: "kijk eens wat wij allemaal hebben bereikt". En dat dan ook nog eens middels een ondemocratisch middel als een APV omdat wet- en regelgeving terecht niet haalbaar is. En ik zou me verder ook het hoofd maar niet breken over wat ik stem, want dat gaat je niet al te best af.

phantom2 | 21-08-14 | 17:26

@Duitse herder
.
Ziet er zeker niet slecht uit. Maar ik neem aan dat is wel in the middle of nowhere?

DeSjaak1000 | 21-08-14 | 17:22

Woon zelf in de buurt van een crematorium en heb moeten wennen aan zowel de geur van brandende lijken als het geloei van de vlammen, dat qua decibels alleen nog wordt overtroffen door de beruchte crematorium-schlagers van Hazes. Maar die worden alleen nog uitgekozen door onze sociale onderkant. Met decimgetogen partituur van Beethoven en Dylan lukt dat bij lange niet, dus ik hou mijn hart vast als er weer een afgestorven HBO'er of academikut wordt voorgereden.
De lijkengeur van verbrand BBQ-gedierte doet mij dan ook niets meer.

Ridde Rogter | 21-08-14 | 17:10

Gamlakuk weet dat het belachelijk klinkt, maar op basis van een EU regel heerst er vrijheid van BBQ in de hele EU

Reden: Omdat Zweden erg van grillen houden is er bij de toetreding van deze Vikingen bepaald dat het stoken van hout in de hele EU in de open lucht is toegestaan, MITS GEBRUIKT VOOR HET GRILLEN VAN ETENSWAAR!!!!.Tevens dient dit vuur in een open houder te worden gestookt zoals een vuurkorf, een half ijzeren vat of een grill......

Een gemeentelijke ambtenazi die een goede kennis van Gamlakuk wilde bekeuren wegens het stoken van een vuur in de open lucht, moest daarom met het schaamrood tussen de benen afdruipen omdat er tevens een worstje boven werd gecremeerd......

gamlakuk | 21-08-14 | 17:05

5c. Weet het College hoeveel mensen in Zoetermeer aan een chronische longaandoening lijden en lekker doorroken?

Kloof2012 | 21-08-14 | 17:02

Ben niet zo'n gl fan maar ze hebben best een punt.
Bij voorkeur als de het bloed heet is gaat de buurt BBQ-en dan wel met vuurkorven in de weer al waar volgens mij oude autobanden in zitten ten minste zo ruikt en walmt het wel. Als ze normaal droog hout zouden doen dan wel gas bbq/ houtskool valt het best mee. Maar dat ongebreideld stoken van allemaal zooi magen ze van mij paal en perk aan stellen.

dwar | 21-08-14 | 17:01

phantom2 | 21-08-14 | 16:37
Vat de mentaliteit wel goed samen hé ? Overal kritiek op hebben, PVV stemmen en kankeren op alles en iedereen, maar tegelijk schijt aan je buren hebben ?

Bigi Bana Boy | 21-08-14 | 16:43

spanarchist | 21-08-14 | 16:34
Onderschat juist ook IMBY-ers niet, die denken dat hun Vinexhok de Southfork Ranch is.

Bigi Bana Boy | 21-08-14 | 16:42

Jammer dat het zulk kutweer is. Ik woon in Zoetermeer en ik zou er met veel plezier nog een tweede BBQ naast zetten.

phantom2 | 21-08-14 | 16:37

Kwestie van geven en nemen, het is prima om af en toe te BBQ-en als je maar rekening houdt met de buren, kwestie van fatsoen en gezond verstand.
Het probleem ontstaat wanneer er naast je de typische NIMBY-ers wonen, die vinden dat zij meer recht hebben dan de ander en overal over lopen te zeiken. En spijtig genoeg zijn deze NIMBY-ers nou juist bij partijen als GL in grote mate aanwezig.

spanarchist | 21-08-14 | 16:34

5b. Weet het College hoeveel mensen in Zoetermeer aan een chronische longaandoening lijden die zelf BBQ-en, een vuurkorf of tuinfakkel en/of open haard hebben?

kloopindeslootjijook | 21-08-14 | 16:33

Dan moet die 7% van de inwoners van Zoetermeer gewoon eens een keer stoppen met roken.

VanBukkem | 21-08-14 | 16:32

Je tuin is 5 meter 20 breed en 9 meer lang. Dat is bepaald geen ranch. Je hebt geen vrijheid in Nederland om precies te doen wat jij wilt. Eigenlijk kunnen BBQ en vuurkorven dus gewoon niet.

Bigi Bana Boy | 21-08-14 | 16:31

I don't wont to live on this planet anymore

Tonska | 21-08-14 | 16:29

Kijk, en nu even de feiten. We wonen niet in the great outdoors in Canada hier, maar in één van de dichtsbevolkte streken op aarde. Dat vereist twee eigenschappen namelijk zelfbeheersing en tolerantie. Kun je dat niet opbrengen dan woon je echt in het verkeerde land. Dus enerzijds moet je niet meteen klagen als je ook maar iets van het bestaan van je buren merkt (achter je twee meter hoge Gamma schutting) en anderzijds moet je zelf niet de fantasie hebben dat je tuin een soort enorme wildernis is waar jij alle vrijheid hebt te doen wat jouw belieft. Dat samenvattend is Nederland eigenlijk geen land voor SUV's, BBQ en vuurkorven. Omdat het een te klein landje is en je er anderen per definitie mee lasting valt . Deal with it.

Bigi Bana Boy | 21-08-14 | 16:26

Even wachten tot de gasbel op is. Dan stoken we allemaal weer turf, hout, briketten, eierkolen, cokes en antraciet.

De Geus | 21-08-14 | 16:26

Wat zijn de wensen van het groenlinksclubje ten aanzien van open haarden en houtkachels, die zijn anders ook best te ruiken in de winter.
Ook weg of dikke belasting erop?

gebrokenvleugel | 21-08-14 | 16:25

Laat ik even als College optreden.
1. Ja iedereen heeft recht op schone lucht net zoals ze recht hebben op eten, drinken, barbecueën, gloeilampen, 2200 Watt stofzuigers, bier op je 15e, vuurwerk enz enz.

2. Ligt een beetje aan de hoeveelheid nietwaar. Beetje rook kan wel, steek een houten huis in de fik terwijl je er in zit en de rook zal je doden.

3. Van op de hoogte of niet mee eens? De wint waait meestal een kant op dus zelf in het zeer onwaarschijnlijk dat buren zitten te barbecueën dan nog kunnen de ramen aan 2 kanten van het huis open zonder een volle lading as binnen te krijgen. In een vrije samenleving kun je nou eenmaal niet alles verbieden waar maar iemand zich maar aan staart want dan zou je eindigen met een enge communistische dictatoriale staat waar niets mag. En dat wilt GroenLinks toch ook niet.. Toch, toch toch? Zo stoor ik mij bijvoorbeeld enorm aan de domme ideeën van GroenLinks wat weer slecht is voor de gezondheid omdat het bloeddrukverhogend werkt (heeft GroenLinks al eens onderzoek gedaan naar het aantal doden dat het hiermee heeft veroorzaakt?). Moeten we die dan ook maar verbieden?

4. U gaf zelf toch al aan dat er niet veel over geklaagd werd. Dat er in elke stak wat zeikers wonen waarvan een aantal ook nog in GroenLinks zitten en dit soort vragen gaan stellen dat is natuurlijk zo. Maar over het algemeen zullen we vast meer mensen hebben die zich druk maken om verbiedende wetgeving, te hogen belastingen en meer van dat soort linkse rotzooi.

5. Ik mag toch hopen van niet. Privacy. Het zou toch eng zijn als een overheid al dat soort gegevens weet. Dat zou leiden tot een enge communistische dictatoriale staat en dat wilt GroenLinks toch ook niet? Toch, toch toch?

6. Wat ik daarvan vind? Asociaal, eng, dictatoriaal, vrijheid hatend en communistische ideeën. Dat vind ik ervan.

DerUnterMensch | 21-08-14 | 16:25

@Sliptong | 21-08-14 | 16:14
Ik ook van jou! :-)

Ars Vivendi | 21-08-14 | 16:25

--Je gelooft het niet wat je leest, wat een bende--
gebrokenvleugel | 21-08-14 | 16:20
En niet één partij in de Kamer die vraagt, 'Waar zijn we nou mee bezig?' Want een satirische en slecht gemaakte fotoshop en Schoenpoetspiet staan hoger op de agenda.

dedeurs | 21-08-14 | 16:25

7. Is ook onderzocht wat het aandeel op jaarbasis is van de BBQ's, tuinfakkels en vuurkorven ten opzichte van fijnstof uit het verkeer en industrie en andere luchtvervuiling? En is dit ook onderzocht in andere plaatsen bij grote industriegebieden zoals Vlaardingen?

kloopindeslootjijook | 21-08-14 | 16:24

Niet te geloven. 2500km naar het zuidoosten vliegen de afgehakte koppen je om de oren en hier gaat groendebiellinks zeiken over een barbecuetje. Man man man wat een stelletje mislukte zaadschieters.

griffin peterson | 21-08-14 | 16:22

Volgende verbod: kaarsen, theelichtjes en lucifers. De gas combiketels mogen maar 30 seconden aan. Bos- duin- huis en autobranden riskeren gevangenisstraf. Op de dag en nacht fakkelende schoorsteenpijpen in de Botlek komen afsluitdeksels, hetzelfde met de IJslandse vulkanen.
Daarna gaat men de zon met z'n gezondheidsbedreigende vlammen onder handen nemen.
Dit allemaal levert miljarden besparing op en een wereld met louter gezonde mensen. Wie wil dat niet?

dedeurs | 21-08-14 | 16:21

Weet het College hoeveel mensen met chronische longaandoeningen dit aan zichzelf te danken hebben door jarenlang 2 pakjes sigaretten per dag weg te paffen?

Deze figuren mogen lekker in de stront zakken als ze weer liggen te emmeren over de BBQ van de buren. En diegene die het niet aan zichzelf te danken hebben slapen maar met het raam dicht. De hele buurt hoeft zich niet aan te passen aan jou. Hoeveel BBQ's worden er nu eigenlijk gehouden.

En ik zou ook wel eens graag willen weten hoeveel longpatienten daadwerkelijk last ondervinden van BBQs. Waarschijnlijk is dit weer zo'n idioot uit de hoge hoed getoverd fantoomprobleem om aandacht te vragen en het plebs nog een beetje plezier te ontnemen. Zoals vrijwel elk plan van deze wereldvreemde hypocriete hippie-als-het-uitkomt Groenslinks klootviolen.

Korporaal Banaal | 21-08-14 | 16:20

Alles moet kapodtstuk in dit land, jezusnogaantoe, alsof iedereen 365 dagen per jaar in de tuin zit te stoken.
Wat een teringland wordt dit zeg.
P/S ik doe nooit barbequeen, vind het niet lekker en teveel gedoe maar gun een ander wel zijn ontspanning.
Je gelooft het niet wat je leest, wat een bende.

gebrokenvleugel | 21-08-14 | 16:20

Van tevoren bedenken of je eigen vrijheid in hoge mate de vrijheid van een ander zou kunnen hinderen ho maar. Neen, gezellig de vuurkorf aan en als je doorrookte buren het durven om te klagen zijn het zure pretbedervers.
Mag je zelf alles doen zolang er niemand klaagt of bedenk je hou je rekening met een marginale ander in de hoop dat hij/zij dat ook met jou doet?

Diotima | 21-08-14 | 16:19

En het hoofdkantoor heeft nog steeds enkel glas..

r. guurder | 21-08-14 | 16:19

Er is maar 1 echte oplossing; minder mensen in de wereld. De oplossing voor heel veel problemen.

kloopindeslootjijook | 21-08-14 | 16:18

In Ijsland staat een hele grote BBQ bijna te roken. Besteed daar es wat aandacht aan GS!

Amstel | 21-08-14 | 16:17

@Ars Vivendi | 21-08-14 | 16:00
Oplichter!

Sliptong | 21-08-14 | 16:14

@Boris die Sauertopf | 21-08-14 | 15:52
Kon ik niet. Helemaal top, dit is nog nuttiger!

Sliptong | 21-08-14 | 16:13

Gezelligheid is uit de tijd.

Maarre ... open haarden mogen dus ook niet meer?

kloopindeslootjijook | 21-08-14 | 16:12

Huizenprijzen in steden stijgen en in dorpen dalen.
Kennelijk kiezen mensen ervoor om dicht op elkaar te wonen.
Het is dan wel hypocriet om over alles te klagen.
Als je liever in een stadsappartementje met gipsmuren woont dan vrijstand in een dorp, dan kies je ook voor geluidsoverlast en BBQ-rook.

domheid regeert | 21-08-14 | 16:11

Groot gelijk, BBQ is voor imbecielen,gelukkig helpt de opwarming van de aarde wat mee, meer regen=minder BBQ.

KarelMarks | 21-08-14 | 16:09

Ik ben alles behalve GroenLinks, eerder extreem rechts, maar er is een verschil tussen is een keertje een brandlucht of bijkans iedere zomerse avond. En dat laatste is nu dus. Gewoon belachelijk dat mensen een hele buurt blauw zetten van de rook, dat je, op het moment dat het wat koeler wordt, je ramen niet open kan zetten, want dan meurt alles naar de brand. Dan ben je echt zonder schaamte en dus domweg een tokkie die schijt aan alles heeft. En bedankt!
Is het nou een keertje, prima, leven en laten leven, maar echt iedere zomerse avond? Moet je ze horen als ik dan overdag, als ze lekker in de tuin zonnen dan een fikkie steek en ze zelf in de rook van een ander zitten. "Moet dat nu, buurman?" Ja, dat vind ik van 's avonds.

Speertjespunt | 21-08-14 | 16:07

Bigi Bana Boy | 21-08-14 | 16:02

Inderdaad. Voorstel: als je perceel voor meer dan 10% bebouwd is, BBQ verbod.

The_Master_Bear | 21-08-14 | 16:06

Als je een gas BBQ hebt of op briketen BBQ'ed is er dus niets aan de hand. Houtskool is sowieso tyfuszooi en word al steeds minder gebruikt. Het is gejank in de marge en gaat werkelijk nergens over. Kan ik net zo goed gaan klagen in de randstad over al die nare luchtjes in de zomer als iedereen aan het koken is. De een vind het lekker de ander niet, je gaat er alleen niet dood aan, hoewel ik bij sommige luchtjes die voorbij daar nog wel eens aan twijfel...

StijlvolRechts | 21-08-14 | 16:05

Waarom gaan mensen BBQ-en? Omdat ze van houden van gezelligheid, vlees eten, bier drinken en vuur stoken.

Dat zijn vier dingen die voor GroenLinksers volkomen onbekend zijn, dus eigenlijk kunnen we ze dit niet kwalijk nemen.

Russells Teapot | 21-08-14 | 16:02

Schone was aan een droogmolen in de tuin moet je meteen naar binnen halen als je outdoors cowboy buurman zijn VT Wonen design vuurkorf aansteekt, als je niet de hele week naar gerookte paling of rookworst wil ruiken.

Bigi Bana Boy | 21-08-14 | 16:02

Op naar de appeltjesgroene weide waar nooit vuur is. Waar verder ook weinig is, want men zou zich eens kunnen bezeren.

Adalgar | 21-08-14 | 16:01

7. Is het college er van op de hoogte dat het partijbestuursgebouw aan de Oude gracht nog immer enkelglas ramen heeft en verder elke energiebesparende voorziening ontbeert zodat er zodoende een onevenredig deel van de partijsubsidie in de zakken van de energieboeren verdwijnt?

Psycheltjes | 21-08-14 | 16:01

@Boris die Sauertopf | 21-08-14 | 15:52
Goh, wat handig! ;-)

Ars Vivendi | 21-08-14 | 16:00

@Robertski | 21-08-14 | 15:34
Het is meer dat mensen gewoon volledig clueless zijn en de one-liners lezen en ja-knikken, het verhaal er achter hebben zij geen idee van. Zelfde verhaal met de one-liners van de VVD (Werkend Nederland verdient belasting verlaging) of de PVDA of welke andere partij dan ook.

Jasaanhetiskoud | 21-08-14 | 15:57

Nu is een BQQ e.d. misschien wel leuk, maar dat cowboy spelen in een postzegeltuin van een Vinexhokje kan inderdaad best irritant zijn. Als mijn buurman begint is het meteen alle ramen dicht gooien en vaak zelfs uit de tuin vluchten. Ik ben redelijk tolerant en mag mijn buren graag en neem het dus voor leif, maar het valt niet te ontkennen dat het behoorlijk overlast geeft. Die pleuris vuurkorfen zijn zo mogelijk nog erger. Wij zijn in dit land erg goed in wensdenken dat we kunnen doen wat we willen en dat we in een groot ruim land wonen, terwijl de waarheid is dat we in een klein drukbevolkt pokkenland wonen. Je Gamma schutting gaat dat echt niet veranderen. Je woont niet in Montana maar in Madurodam. Face it. En je hebt hier ook geen 4x4 SUV nodig. Je weet niet eens een dirtroad te vinden in een straal van 200 km rond je huis.

Bigi Bana Boy | 21-08-14 | 15:57

The_Master_Bear | 21-08-14 | 15:47
Het gaat om de moraliteit van de Nederlander:
Tjeetje, heb vandaag nog niet geklaagd. Wat zal ik eens bedenken?
Verder: xandernieuws.punt.nl/content/2012/07/m...

duitse herder | 21-08-14 | 15:56

een open mind is a joy 4ever aldus Groeneveld op haar twitteraccount.....

Leraar | 21-08-14 | 15:56

Menschenvleesch van de bierbekjoe schijnt heerlijk te zijn. Ik zou zeggen: Jacobien, kom 's een keertje langs bij de GVD-tjes, kunnen we het een keertje proberen !

Ds. GVD | 21-08-14 | 15:55

De nadruk wordt nu wel heel erg op de bbq gelegd terwijl het volgens mij voornamelijk om figuren gaat die hun voorraad oud papier en andere zooi opfikken in zo’n vuurkorf. En dat kan best irritant zijn.
Ondanks dat, wel wat overdreven om daar vragen over te gaan stellen.

René B. | 21-08-14 | 15:55

De mooiste avonden van het jaar zijn rond een vuurtje.

fender06 | 21-08-14 | 15:54

Op de bbq stook ik uitsluitend briketten
En ik raadt iedereen die mals + gaar vlees wil hebben, hetzelfde te gebruiken

Hout, kan je wel gebruiken. Evenwel het rookt als de typhus, en je vlees wordt er NIMMERNOOITNIET gaar op
FredFlinstone | 21-08-14 | 15:38

Hout kun je zeker wel gebruiken. Enige kennis en kunde is wel van belang. ;)

paddy | 21-08-14 | 15:54

Komt Halsema nog met die rokende diesel?

Boy Cot | 21-08-14 | 15:53

Ik vraag me af wat zulke gasten nu bijdragen aan de plaatselijke stand van zaken. Het is misschien beter om de plaatselijke politiek uit te besteden aan een bedrijf. Dan weet je zeker dat alle bonussen op de verkeerde plek terecht komen. Duidelijkheid.. daar draait het om in de politiek..

Omelette Au Fromage | 21-08-14 | 15:53

@Sliptong | 21-08-14 | 15:48
Inderdaad http://www.wordsmith.org/anagram/anagram.cgi?anagram=JakobienGroeneveld ;-).

Boris die Sauertopf | 21-08-14 | 15:52

Een mooie zomer? Ik hoor iedereen dat zeggen, maar de afgelopen maand is de koudste ooit! Ook de maand Juli was in mijn beleving niet denderend. Veel regen in ieder geval!

Fenna | 21-08-14 | 15:51

Zolang er maar 1 GL-er in t vliegtuig stapt om op verkansie of milieureis of gelduitdeelaanarmeafrikaansjenstrip moeten ze hun MUIL houden.

Boobystrap | 21-08-14 | 15:50

@Ars Vivendi | 21-08-14 | 15:45
Ik vind het knap en nuttig!

Sliptong | 21-08-14 | 15:48

Groen Linksers hebben een psychologische stoornis(http://www.vrijspreker.nl/wp/2011/01/top-psychiater-links-denkenden-hebben-psychologische-stoornis/) en da is vooral heel zielig. Dus misschien kunnen deze mensen een PGB'tje, subsidie of anderszins ondersteuning krijgen bij hun dagelijkse beslommeringen. Je mag niet spotten met psychiatrisch patiënten van Rossem. Dat is gewoon not done.

Sliptong | 21-08-14 | 15:47

duitse herder | 21-08-14 | 15:43

Jij zit dus waarschijnlijk ook niet in een 6 vierkante meter Vinex tuintje, zoals 99% van de barbecueënde paupers hier in Nederland.

The_Master_Bear | 21-08-14 | 15:47

Als ik even niet meer weet wat te zeggen ga ik altijd anagrammen maken. Ditmaal is Jakobien Groeneveld aan de beurt. Ik vond de o.a. volgende mogelijkheden:
- oneerlijke vagebond
- verkoelde gnoe nabij
- blijvende kangoeroe
- gebood knevelarijen
- ongelijke bravo-eend
- geil avondje beroken
U heeft verder niets aan deze informatie maar ik wilde u het niet onthouden.

Ars Vivendi | 21-08-14 | 15:45

duitse herder | 21-08-14 | 15:43

Precies 15 kilo vlees erop, liter salsa borracho en wat kartonnen bier.
Geen hond die dan last heeft van de rook.

No Mames | 21-08-14 | 15:45

@FredFlinstone | 21-08-14 | 15:38
Die van de Action zijn prima en betaalbaar (koop ze wel in de wintermaanden, om teleurstellingen te voorkomen).

Boris die Sauertopf | 21-08-14 | 15:44

GL hebben hun prioriteiten op een rijtje.

Vryth | 21-08-14 | 15:44

Heb een vuurkuil in de tuin gegraven met een Ø van 1,5 mtr en 75 cm diep. De vlammen zijn 50 cm hoog en hoger en er is rook. Want vlammen roken.
Iedereen vind dat leuk, komen langs. Nooit nooit klachten gehad. Iedere week vuur en vlam. Want gezellig.
Woon niet in Nederland. Wel in een vrij land. Doe ook maar.

duitse herder | 21-08-14 | 15:43

Overigens typisch GL: de hele wereld staat in brand en zij zeiken over de BBQ.
Ars Vivendi | 21-08-14 | 15:20

Zij zijn raadslid in Zoetermeer, en praten logischerwijs over wat er in brand staat in Zoetermeer. Dat blijken vooral vuurkorven te zijn.

Djong | 21-08-14 | 15:43

Volgens mij gaat dit dan ook op voor de openhaard.

r@face | 21-08-14 | 15:42

“geen uitstoot van rook na 23.00” zodat iedereen in ieder geval van een rookloze nacht kan genieten en veilig met het raam open kan slapen?

Ja, ja, want als je om 23:00 stopt met de bbq, is ook ineens al de rook uit de slaapkamer van de buurman verdwenen hoor. Want zo heeft GL dat nu eenmaal besloten.

Robertski | 21-08-14 | 15:40

Kasplantjes kunnen in het nabijgelegen Westland op zoek gaan naar alternatieve woonvoorzieningen.

Godsammekraken | 21-08-14 | 15:39

@No Mames | 21-08-14 | 15:32
Wat een flauwe streek: het water loopt me in de mond :(

Omelette Au Fromage | 21-08-14 | 15:39

Op de bbq stook ik uitsluitend briketten
En ik raadt iedereen die mals + gaar vlees wil hebben, hetzelfde te gebruiken

Hout, kan je wel gebruiken. Evenwel het rookt als de typhus, en je vlees wordt er NIMMERNOOITNIET gaar op

FredFlinstone | 21-08-14 | 15:38

Soms zijn er momenten dat je beter niets kunt zeggen, volgens mij is hier weer zo'n gelegenheid.
http://www.zoetermeerfm.nl/userfiles/image/Politiek/ZFM%20Jakobien%20Groeneveld.jpg

Boris die Sauertopf | 21-08-14 | 15:38

GL-lieden zien de Nederlandse bevolking als kleuters en zichzelf als kleuterleiders.

Willem VanDer Decken | 21-08-14 | 15:38

GroenLinks krijgt terroristische trekjes.

Conan de Rabarber | 21-08-14 | 15:38

Laten ze eerst eens onderzoeken wat het aandeel van BBQ's en vuurkorven is in de totale uitstoot van fijnstof in Nederland. Als ik op mijn gevoel af ga heb je het over hooguit één of enkele procenten. Een dergelijk verbod zou daarmee volkomen zinloos zijn.

witwas | 21-08-14 | 15:37

Dus voor 9000 mensen mogen honderdduizenden mensen niet meer bbqen?? hahahahahaah de nieuwe terreur van de milieu NSB. Lekker hoor. Gaat goed zo met NL. Zeker als ze wel partij kiezen voor moslims palestijnen met hun bloeddorst. Wordt echt een gezonde partij zo.

mental K | 21-08-14 | 15:37

Jakobien en Marcel hebben er eentje te veel gerookt.

biggusdickus | 21-08-14 | 15:35

BBQ censuur?
Juist niet.
Laat je Islamitische buren maar lekker meegenieten als je er weer een stel varkenslapjes op gooit.
Wij moeten dat gejengel wat van die minaretten over ons uitgestrooid wordt toch ook aanhoren?
*extra speklapjes inslaat*

Dostranamus | 21-08-14 | 15:35

Ahhh Groen Links... Al eens op een mooie dag naar het Zuiderpark gaan daar kunnen jullie zo Halal aanschuiven lekker hoor nom nom nom al die op respectvolle wijze geslachte dieren ook in een grote stad bij u in de buurt

zwarte riek | 21-08-14 | 15:34

Palmares0 | 21-08-14 | 15:17

Idd, te zot voor woorden natuurlijk. Net als de spaarlamp. Iedereen moe(s)t aan de spaarlamp. Niet dat het werkelijk wat uithaald, maar GL geylt erop haar ideologie er bij de mensen door te stampen. Het is mij een raadsel dat die partij nog betaat. De enige verklaring die ik kan bedenken is dat er in NL nog te veel mensen rondlopen met teveel zelfhaat.

Robertski | 21-08-14 | 15:34

Dus je gaat in Zoetermeer wonen. De scheep en auto diesels komen daar dagelijks in grote getalen langs, maar je gaat klagen over je buren die fijn een bbq'tje of brandhaartje in de tuin hebben staan voor gezelligheid.

Echt wauw GroenLinks en ik maar denken dat de domste partij de PvdA was/is.

LangeTijdGeleden | 21-08-14 | 15:33

Ze kunnen zich beter druk maken om de fijnstof in de Randstad.

XaleX_2 | 21-08-14 | 15:33

Goed beginn, maar deze "aanscherping" laat nog veel te veel ruimte aan dat bakken en braden in tuinen, balkons (!) en parken. Ik wil ook in de vooravond in de eigen tuin kunnen zitten zonder letterlijk uitgerookt en weggerookt te worden. Gewoon algeheel verbod om te bakken en te braden in de open lucht binnen de bebouwde kom!. En ook in de winter geen houtkachels stoken, want in de winteravond buiten fietsen is ook dodelijk .

krelus | 21-08-14 | 15:32

Bij punt een gaat het al mis. Recht op schone lucht.
'Terwijl ze de auto's hoort op de achtergrond belt Marry aan of de BBQ uit mag. De rook is haar teveel geworden.'

hallofreen | 21-08-14 | 15:31

De consequentie van het gegeven zegt mij: GL wil niet-elektische auto's verbieden. Een nobel streven, al zeg ik het zelf.. iemand nog een sparerib? ;)

Omelette Au Fromage | 21-08-14 | 15:31

1. Nee
2. Nee
3. Nee
4. Nee
5. Nee
6. Belachelijk.

crisiswhatcrisis | 21-08-14 | 15:30

BBQ? Seriously? In de hele wereld was niks beters te vinden? Wat fijn dat v. Aartsen en GL Zoetermeer hun prioriteiten lekker goed op t netvlies hebben. Go get 'm tigers!

MrsRobinson | 21-08-14 | 15:29

Gut, hij heet van der Tol.
Tol betekent in het Surinaams lul.
I rest my case.

Ars Vivendi | 21-08-14 | 15:28

Als je geen last van stank, rook, stof, longaandoeningen wilt hebben moet je sowieso niet in Nederland gaan wonen, of dan tenminste in een uithoek. En zelfs dan nog weet de scheepvaart heel wat zwavel om je oren te ruften, de luchtvaart doet een fikse duit in het zakje en als we de milieumaffia mogen geloven knettert elke koe puur blauwzuurgas qua gezondheid.

Op een berg in Tibet dan maar... oh wacht..

Tisnietanders | 21-08-14 | 15:28

Typisch weer. 93% hebben plezier, en dat alleen al is genoeg reden voor een verbod! En niet omdat het democratisch is maar wel super hip, het toegeven aan de wil van een grote minderheid. Zij die zielig zijn want minderheid, daar moet naar geluisterd worden. Mits het natuurlijk tenkoste gaat van het plezier van andere. Als daarentegen een minderheid zorgt voor veel overlast voor de meerderheid en het ligt wat ingewikkelder, dan tja, dan is wegkijken het devies. Weg met plezier en de meerderheid, weg met ons!

Robertski | 21-08-14 | 15:26

BBQ.. tokkies.. enfin.

Omelette Au Fromage | 21-08-14 | 15:26

Wat is het nut van het leven en een stel schone longen, als de BBQ niet meer kan?
Beetje op je kudt leven terugkijken zoals het voorbij getrokken is met dat feministische kadaver van je naast je op de bank en de bakkes richting GTST, maar he, wel schone longen. Lekker belangrijk.

No Mames | 21-08-14 | 15:25

Als je helemaal niet meer weet wat je moet doen in zo'n gemeenteraad,ga dan schoffelen of iets anders nuttigs.

van stampij | 21-08-14 | 15:23

Jeanne d'Arc was ook niet zo blij met haar houtvuurtje.

Nogood Boyo | 21-08-14 | 15:22

Heeft iemand de kop van dat Jakobien Groeneveld gezien? Echt wat een lelijke plork. Dat kop alleen al zegt 100% gestoord Groenlinks.

incidentje | 21-08-14 | 15:21

Overigens typisch GL: de hele wereld staat in brand en zij zeiken over de BBQ.

Ars Vivendi | 21-08-14 | 15:20

GroenLinksers paffen wel rustig door in hun tuinen op het strand en op drukke terrassen met zonneschermen waar de rook lekker onder blijft hangen en they don't give a damn. Want het is 'buiten' en dan mag het. Niet-rokers moeten niet zeiken. En al helemaal niet tegen Groenlinksers.

Rest In Privacy | 21-08-14 | 15:19

Ik heb net 2 zakken briketten en 2 balen hout in de schuur gekieperd want er is mooi weer op komst.
En ik verplicht niemand om adem te halen.

Ars Vivendi | 21-08-14 | 15:19

En kleine kinderen mogen van GL dus wel in de rook slapen?
Wie consequent wil zijn, moet dat ook heel consequent doen.
Und jede Konsequenz führt zum Teufel......

L.E. Raar | 21-08-14 | 15:18

Voor sommige partijen, met GL voorop is er maar één oplossing en dat is een goeie oude brandstapel.

Chesh | 21-08-14 | 15:18

Groenlinks mongolen zijn weer zoals altijd bezig om iedereen te forceren op volgens hun eigen idealen te leven. Gewoon negeren en nooit op stemmen.

incidentje | 21-08-14 | 15:17

Mijn vrouw (nooit gerookt) heeft longkanker gehad. Gelukkig inmiddels genezen verklaard. De longarts vertelde haar dat het hoogstwaarschijnlijk kwam door het gigantische fijnstofgehalte hier in Eindhoven. Nou zijn daar de BBQ's volgens mij niet debet aan, maar de gigantische uitstoot van verkeer.
Dus om nou weer de gewone man te pakken, is weer typisch Nederlands. De gigantische stroom vrachtverkeer die in en om Eindhoven dendert heeft daar niks mee te maken, want economisch van groot belang.

Palmares0 | 21-08-14 | 15:17

Schone lucht. In de randstad. Gaan GroenLinks ook het nabij gelegen Rotterdam platgooien?

mereggie | 21-08-14 | 15:17

ik zelf steek graag een fikkie in de tuin, gewoon rekening met je buren houden. hangt er was buiten, ramen/achterdeur van de buren dicht. hoe staat de wind etc etc.
staat er wel wat open steek ik niks aan.

zundappboer | 21-08-14 | 15:16

Wie gaat er dan ook in Zoetermeer wonen.

Mebert | 21-08-14 | 15:15

Als reaguurder geef ik bij deze ongevraagd advies.
Opheffen die pedopartij!
(Uitleg, Roze links heeft al heel lang hetzelfde doel als de pedopartij, (opheffen van de minimumleeftijd voor) en een van hun (RZ) leden is (GL) voorzitter geweest en nog steeds prominent (grachtenparade!) lid.

Einde van de Domheid | 21-08-14 | 15:15

OMGWTFBBQ!!

koeberg | 21-08-14 | 15:14

tweekeerrechtsislink | 21-08-14 | 15:13

Nou, dat duurt niet zo lang meer heur.

No Mames | 21-08-14 | 15:14

Dit is wel een heel omslachtige manier van GL om vuurwerk te verbieden.

tipo | 21-08-14 | 15:13

"fijn stof" ofwel stof wat leuk is. Fijnstof moet het zijn. www.spatiegebruik.nl/

WieIsDeChef | 21-08-14 | 15:13

Sommige stukjes schrijven zichzelf, dat heb je goed gezien van Rossem.

zwubu | 21-08-14 | 15:13

Terecht wat betreft houtvuur. Wat voor de een een plezier is, kan voor een ander een kwelling zijn. We leven niet meer in de middeleeuwen.

tweekeerrechtsislink | 21-08-14 | 15:13

GL Zoetermeer, 2 van de 39 zetels. Irrelevant als altijd.

John McClane | 21-08-14 | 15:12

Het fenomeen "wereldvreemd zijn" is er tot een nieuw hoogtepunt gebracht

Woehahahaa | 21-08-14 | 15:12

is dat diezelfde GL mongol die tegels in je tuin extra wil(de) belasten?
GL.. debieler kunnen wij het echt niet maken.

(c)ZWITSUL | 21-08-14 | 15:10

Ik vroeg me al af wanneer iemand er mee zou komen.

God Zelf | 21-08-14 | 15:09

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken