
Ah. De zoveelste instantie die in een landelijk dagblad mag huilen hoe zwaar de bezuinigingen zijn. En dat heel ons land naar de klote gaat nu hun organisatie het financieel zwaar te verduren krijgt. Want alarmerend! Vandaag: Reclassering Nederland. In een groot interview
in Trouw komen de biggelende tranen van Sjef van Gennip, opperreclasseerder. Althans, Trouw copy-paste het interview van
de Telegraaf van 2 juli, min of meer, maar whatever. Geldgebrek zal er toe leiden dat de wachtlijst voor
taakstraffen langer wordt. Hollandser krijg je het niet. Een wachtlijst. Voor taakstraffen. Want ja, er is maar een beperkt aantal schoffels op deze planeet. Of zo. Toch gek, die wachtlijst voor taakstraffen. Criminaliteit
daalt immers landelijk gezien. Dus dat zou al een deel van de bezuinigingen op Reclassering Nederland moeten kunnen verantwoorden, zou je zeggen. Maar nee, taakstraffen nemen niet af, die groeien juist. Omdat rechters steeds vaker taakstraffen uitdelen. De daling van de criminaliteit heeft dus geen gevolgen voor de taakstraffen, maar wel voor de bezetting van de cellen: die staan steeds vaker
leeg. Wacht. Wij kijken even in onze onderbuikbol. Jawel! Een oplossing! Wat nou -en dit klinkt misschien heel gek- als rechters de zwaardere taakstrafgevallen... gewoon een celstraf oplegt! Bril-jant. Al zeggen we het zelf. Of gewoon je wachtlijsttijd voor het betere papierprikwerk uitzitten in een comfortabele Nederlandse cel. Niemand is ooit slechter geworden van een poosje brommen in de nor, zeggen wij wel eens. Schrijven jullie mee, rechters en Reclassering? We doen hier jullie werk, he. Even inside-the-box denken, allemaal. Want wachtlijsten voor taakstraffen, dat is daadwerkelijk het meest onnozele, bureaucratische, Kafkaëske probleem dat je kunt bedenken. Fix die shit, zonder te janken om meer geld. Zo moeilijk kan het niet zijn.
Reaguursels
Inloggenze krijgen toch wel wachtgeld voor de tijd dat ze hun taakstraf niet uit kunnen voeren?
Er zijn meer veroordeelden dan werk. Mooi land zijn we geworden. Leve de EU!
Wc-kip | 12-08-14 | 12:57
dan weet ik niet in welke gevangenis jij hebt gezeten
Wc-kip | 12-08-14 | 12:57
dan weet ik niet in welke gevangenis jij hebt gezeten
-weggejorist-
een familielid kreeg een taakstraf voor Ja Ja Ja.... Het rondlopen met een onbedekt "pistool" van een PS1(!), compleet met snoer en connector, 80 uur want dit was een niet te onderschatten misdrijf. En het is een blanke Hollander van 120 kg, moet je ook niet onderschatten. Toen hij terugkwam van zijn werk als schoonmaker en hulpkok bij een groot hotel in Noordwijk kon hij een wietplantage beginnen, had hij een (indrukwekkende) lijst met alle corrupte ambtenaren tussen Leiden en Haarlem en wist hij alles van de lokale wapenhandel. Ja, heel nuttig, zo'n taakstraf voor iemand die nog nooit met de politie in aanraking was geweest,
-weggejorist-
Sowieso schoffelen. Waarom moet dat een straf zijn.
Duizenden hoveniers, plantsoenendienst medewerkers e.d. schoffelen ook.
Laat die gasten zoals in Amerika aan een ketting de bermen schoonmaken.
Geldverslindende reclassering afschaffen en de taakstraffen overlaten aan lokale schoffelbazen. Hebben we weer wat eurootjes over om te spenderen aan andere zinloze overheidshobby's.
Ga nou die cellen niet weer vullen he, waar moeten wij dan met onze bajesklanten naar toe. Waar moeten we dan cellen gaan huren?
Ommezwaai | 12-08-14 | 13:28
Ja, goed idee. Laten we de dienstplicht verplicht voor criminelen stellen. Want wat ze daar leren zullen ze later ten goede in de praktijk uitbrengen. Maar iig niet voor de Nederlandse maatschappij. Eerder voor de georganiseerde misdaad.
L omhoog schiet.
@ Feynman | 12-08-14 | 13:33
Ik zal t anders zeggen.
Ik zou willen dat minimaal de maximale straf wordt opgelegd .
En dan niet die volgens jurisprudentie, verzachtende omstandigheden etc., maar gewoon de maximale volgens delict en wetsartikel.
En voledig ten uitvoer brengen, dat zou ook handig zijn.
Hahaha, Quidd grapjas.
Denken dat je de D666-rechtertjes aan hun eigenwijze harses kunt krijgen dat hun sprookjesuitspraken niet werken en vervangen dienen te worden door iets wat stukken beter werkt...
Elke dag in de cel is een dag dat het tuig geen hardwerkende Nederlanders lastig kan vallen met hun misdragingen, maar zolang de Nederlanders die daadwerkelijk last hebben van het gespuis niet behoren tot de kennissenkring van die lulhannesen van een rechters, gaat dat er natuurlijk nooit van komen!
@ Feynman | 12-08-14 | 13:33
Het jargon is mij onbekend.
Maar u bent toch intelligent genoeg om te snappen dat maximaal straffen gewoon betekend dat de hoofdprijs wordt uitgereikt.
Alle jargon ten spijt.
DeSjaak1000 | 12-08-14 | 13:30
Er zijn nog wel meer taken te vervullen in het leger dan soldaatje spelen...
zimmeradel | 12-08-14 | 13:31
Omdat je de woorden minimaal en maximaal andersom gebruikt dan in jargon gebruikelijk is. www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Nieuw...
@ Aatje | 12-08-14 | 13:23
Zelfs n boosmakertje..... u maakt me nieuwsgierig.
Feynman | 12-08-14 | 13:22
Maar hun (bolletjesslikkers) namen worden wel keurig aan NL en DL doorgegeven zodat ze hier kunnen worden gepakt. Met risico op taakstraf.
U heeft gelijk laat ze lekker wegrotten in een gore cel ter plaatse.
Maar hoezo had u van mijn kant een oproep voor minimale straffen gezien.
Aanpakken die bende.. zachte heelmeesters maken stinkende honden, uh wonden.
Kunnen we niet gewoon invoeren dat een taakstraf van > 50 uur uitgevoerd moet worden op werktijden in de gevangenissen?
Dan rekenen we gewoon met 8 uur werk per dag en sluiten we deze overtreders gewoon op "tussen de werkuren in".
Dan houden we de strafmaat redelijk, de bajessen vol en de taakstraffen waar ze voor zijn: De kleine overtredingen.
50 uur taakstraf betekend namelijk gewoon 6 weken lang iedere zaterdag schoffellen. Lijkt mij redelijk, wat jullie?
Ommezwaai | 12-08-14 | 13:28
.
Ja, laten we moslims een militaire opleiding aanbieden. Lijkt mij een goed plan....
Opschorten van de dienstplicht afschaffen.
Laat recidivisten maar dienstplicht vervullen.
Zeker in de huidige roerige tijden... Ik persoonlijk zie dat als een win-win situatie.
Jan Passant mk2 | 12-08-14 | 13:13
.
Ja, diverse keren gesolliciteerd maar steeds afgewezen. Mijn oplossingen zijn TE resultaatgericht zonder er een linksch ideologische uitleg bij te geven.
Mijn oplossing: ''niemand meer oppakken'' = fout.
Had natuurlijk moeten zijn:
Iemand oppakken, nadat hij/zij de wet heeft overtreden, heeft een enorme negatieve impact op het geestelijke welzijn van deze persoon en zijn directe omgeving. Ook zijn/haar financiele/maatschappelijke positie wordt dermate aangetast dat oppakken contra-productief kan werken. Derhalve dient er restrictief met deze handeling worden omgegaan. Beter is, in meeste gevallen, een goed gesprek (met thee) te voeren en een beleid te voeren dat uitgaat van de ingeboren goedheid van de mens.
.
Kijk, ik ben meer van niet lullen maar poetsen maar zoals bovenstaande al aangeeft is dat niet de weg!! Dus, ik zou kansloos falen bij de PvdA/semi-overheid.
zimmeradel | 12-08-14 | 13:08
Mogelijk, misschien ook het feit dat mijn "vergrijp" nogal meeviel. Zelfs een boosmakertje voor de meeste reaguurders...
zimmeradel | 12-08-14 | 13:18
Extra kosten voor Nederland en Duitsland omdat in Curacao het te duur is een loodgieter te bellen. Extra risico voor zo`n crimineel om uren vast te zitten in een vliegtuig zonder de mogelijkheid op medische zorg als zo`n bolletje knapt en de patiënt terminaal ziek maakt. Is een bolletjesslikker laten vliegen wel humaan?
Laat die drugscriminelen maar wegrotten in zo`n derde wereld land cel. Als je niet in zo`n cel wil zitten, moet je in dat soort landen niet dat soort feiten plegen. Genoeg mensen die alleen op de verkeerde plek op de globe zijn geboren die het met nog veel minder sanitaire voorzieningen hebben te doen.
Een gevangenis is per definitie een vuilnisbelt met het uitschot van de samenleving.
Daarnaast had ik van uw kant eerder een oproep tot minimale straffen gezien, maar dat terzijde.
Gevangenissen staan leeg, en een wachtlijst op taakstraffen?
Even een cloud maken.
Als we nou taakstraf-slachtoffers de leegstaande cellen eens goed laten onderhouden?
Of anders mogen ze bejaarde konten gaan wassen?
Of anders stenen opruimen in de Schilderswijk?
Of Jozias opsporen en repatriëren?
Hier verderop wordt elke paar weken een muurtje geverfd door taakstraffers. En iedere keer weer zit het vol met graffiti. En dan staan ze er weer met hun verfbussen, onder leiding van een 'echte' schilder.
Zo simpel kunnen taakstraffen geregeld worden. Laat ze schoonmaken, schilderen, perkjes wieden. Als dat gebeurt onder leiding van professionele bedrijven is dat goed voor de economie en NL in het algemeen.
@ Feynman | 12-08-14 | 13:09
Zullen we beginnen met bolletjesslikkers die op curacao niet meer worden aangehouden omdat de ggd zegt dat ze niet meer in n vies politieburo mogen zitten. Zullen we beginnen met de ggd zelf.
Waren we maar begonnen met Volkert.
Maximum straffen .. nu.
"Fix die shit, zonder te janken om meer geld. Zo moeilijk kan het niet zijn."
Jawel Quid... Want overheid. Alles, maar dan ook alles mag bakken met geld kosten... Het is immers maar geld van een ander, nietwaar?
Feynman | 12-08-14 | 13:09
De wet is in dit land alleen voor kut burgers. Justitie, politie, en de bestuurlijke en politieke elite doen wat ze willen. Net zoals rechters hun bijbaantjes (en maar janken over werkdruk) niet of onvolledig opgeven ondanks dat ze dat wettelijk verplicht zijn.
hahahahaboehoeehoehoehahaha
**weet niet of ie moet lachen of huilen**
Een boete (voor een verkerrsovertreding) moet zo snel mogelijk op de duurmat vallen (willen "ze") en voor een zwaarder vergrijp krijg je een taakstraf (=fopstraf) met een wachtlijst. T moet niet gekker worden
Een boete (voor een verkerrsovertreding) moet zo snel mogelijk op de duurmat vallen (willen "ze") en voor een zwaarder vergrijp krijg je een taakstraf (=fopstraf) met een wachtlijst. T moet niet gekker worden
@DeSjaak1000 | 12-08-14 | 13:10
Interessant plan. Al eens overwogen beleidsmedewerker te worden bij PvdA of ander (semi)overheidsorgaan?
Dit land is stuk.
Ik weet de oplossing: niemand meer oppakken.
Ik ben nog nooit bij de taakstraffenwinkel geweest om er te kijken. Ik ken echter "onze" regenten en wat er doorgaans terecht komt van hun wereldverbeterende plannen.
Kortom: je kan me alles vertellen over dat "schoffelen", als je maar niet verwacht dat ik geloof dat er ooit 1 schoffel echt in de grond wordt gestoken!
Zullen we beginnen met recidivisten die volgens de WET niet met een taakstraf gestraft MOGEN worden weer een celstraf te geven? www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straf...
Zullen we beginnen met daders van zeden en geweldsmisdrijven die volgens de WET geen taakstraf MOGEN krijgen weer gewoon een celstraf te geven? www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/straf...
De strafrechter mag de wet eens nalezen.
@ Aatje | 12-08-14 | 12:58
Alfabetisch lexicografische volgorde . Aatje voor Abdelletje voor Achmedje;)
*Gloeiende, gloeiende... @##*^%$$%#$!!*
Laat ik het daar maar bij houden.
"Fix die shit, zonder te janken om meer geld. Zo moeilijk kan het niet zijn."
Geldt ook voor de politie Quid, geen reden om daar helemaal 'schouder aan schouder' over te gaan doen als die om de haverklap beginnen te janken over de werkdruk. Het zijn allemaal luie, werkschuwe ambtenaartjes met een half 10 tot 4 mentaliteit.
*lachen, gieren en brullen doet*
Wc-kip | 12-08-14 | 12:57
De realiteit vs. perceptie 'je veilg voelen' (mede dank aan GS)
Het is te gek voor woorden: ik wacht al jaren op mijn taakstraf.
Gelul, ik was binnen 2 weken aan de beurt...
In de gevangenissen lopen meer cipiers en ondersteunend personeel dan dat er criminelen zitten. De reden daarvoor is simpel, zegt Van Kalmthout in het AD. "Nederland is veiliger geworden." Criminaliteitscijfers wijzen uit dat het aantal slachtoffers van criminaliteit tussen 2005 en 2012 met een kwart is gedaald.
Nederland is veiliger geworden.
*lachen, gieren en brullen doet*
Help, ik zit ingesloten tussen isis tuig, veroordeelde (loslopende) criminelen en een overheid die wegkijkt. Maar in het belang van NL betalen wij een vracht belasting, ik vraag mij af waarvoor, want nergens zie ik een aanpak van problemen, erger nog ik zie door het beleid alleen maar problemen ontstaan.
Het bagataliseren is overigens begonnen : www.joop.nl/opinies/detail/artikel/281...
Je moet maar durven om voormalige boze stakers te vergelijken met deze razende stenengooiendedemocratie ondermijnende koppensnelleraanbidders te vergelijken om de boel minder erg te doen lijken.
Zie hier misschien wel de grootste oorzaak van de problemen in vorige topics: handhaving. Kun je gewoon doen zonder aanzien des persoons. Kost wel duur, maar dan hebbie ook wat.
Taakstraffen worden ook gebruikt om de rechtbanken te ontlasten. gaat in overleg met OM en reclassering.
Handig voor draaideur crimineeltjes.
Na 10 keer een taakstraf eindelijk voor een rechter die het enkel kan beoordelen als "eerste delict" en met een foei mag niet en wederom het crimineeltje weer wegstuurt.
Stuur de taakstraffers uit de wachtlijsten maar naar de Maghreb, daar valt nog genoeg te werken in de woestijnplantsoenen.
En zichzelf maar op de borst blijven klopppen hoe fantastisch NL wel niet is, lol.
Vandaar dat ik die jongens in hun reclasseringsjasjes rokend op bankjes zie hangen in het Sarphatipark. Die zitten geduldig te wachten op hun taakstrafje.
REAGEER OOK