Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EBRU UMAR - FUCK THE SYSTEM!

ebrupica100pix11.jpegHet is een vraag die de feminist in mij woedend maakt. Je kunt de klok erop gelijk zetten: overheidsgebouw? Check! Ambtenaar achter computer? Check! “Is Mustafa Halit uw vader?” BINGO! Afgezien van het fascistische Big Brother-gehalte van de vraag, stoort me nog het meest dat die Turken – want dit gebeurt uiteraard in Turkije – nooit naar mijn moeder vragen. Want – who cares over moeders?! De eerste keer dat het me overkwam vroeg ik waarom niet naar mijn moeder gevraagd werd. Maar op vervelende feministische vragen zitten Turken -zoals zoveel anderen trouwens- niet te wachten. Meer dan een boze blik kon er niet vanaf. Zo’n medewerker is erop getraind om zijn werk uit te voeren. Nadenken behoort niet tot zijn takenpakket. Registreren zit de Turken in het bloed – óók van Nederturken die in Nederland geboren zijn. Het is totaal bevreemdend dat je in een Turkse computer opduikt met je hele familiegeschiedenis. Op zich niet raar als je beseft dat niet alleen bij overheidsgebouwen en banken, maar in elke winkel, of je nou bij de Turkse KPN, Bonneterie of godbetert Praxis bent (geen grap, bij de Praxis traceerden ze om de een of andere redenen zelfs mijn grootouders) naar naam, woonplaats en telefoonnummer gevraagd wordt. In den beginne ga je erin mee: 's lands wijs 's lands eer. Maar op een gegeven moment valt het kwartje: wat gaat jou dat aan, hoe ik heet, waar ik woon en wat mijn tel-nummer is? Wat gaat jou het aan wat ik gekocht heb, hoeveel geld ik heb achtergelaten in welke branche van welke winkel dan ook? In de lokale Bijenkorf bereikte ik mijn tolerantiegrens. Waarom word ik geregistreerd? De medewerker stamelde dat dit nou eenmaal moet. Van de overheid. “En niemand hier realiseert mee te werken aan een totaal fascistisch beleid?” Een glazige blik. Hopeloos. In het ziekenhuis kon ik weer ‘ns bevestigen de dochter van Mustafa Halit te zijn. De baliemedewerkster begeleidde me naar de arts, bleef erbij tijdens het onderzoek, liep mee naar de röntgen en droeg keurig de hele tijd mijn dossier. “Buitenlandse patiënten begrijpen natuurlijk niet wat de Turkse artsen en verplegers allemaal zeggen, dan vertaal ik,” vertelde ze me in het Turks. Als een ware ‘dochter van’ (…) liet ik het me aanleunen. Tot het moment dat er geclaimd zou kunnen worden bij de Nederlandse verzekering. “Dit gaat u zeker 250 euro kosten,” zei ze. Een schijntje vergeleken bij Nederlands ziekenhuisbezoek (note to self: volgende keer MRI-scan doen), maar een godsvermogen voor de gemiddelde Turk. Die net als ik in zo’n computer staat. “Weet u wat, ik betaal dit gewoon zelf, buiten de verzekering om.” Ze keek me verrast aan, belde toch ff met de Nederlandse verzekeraar – die bevestigde wat ik al dacht, gewoon zelf betalen, iets met eigen risico – en keek me daarna stralend aan: “weet u wat mevrouw Ebru, ik registreer u als Turkse patiënt. Dat scheelt u meer dan de helft.” En zo staat de dochter van Mustafa Halit sinds vandaag geregistreerd als een onverzekerde dakloze. Fuck the system!

Reaguursels

Inloggen

Ebru moest maar eens stoppen met schrijven voor GS.

jojo1956 | 15-07-14 | 02:10

Ze zij 'de feminist in mij' ... en ben opgehouden met lezen.

XaleX_2 | 14-07-14 | 13:23

Uit de tekst is het me niet helemaal duidelijk of het nu over de Turkse Praxis, Turkse Bijenkorf en Turkse Bonneterie gaat. Ik neem aan van wel, maar het zou het stuk meer kracht hebben gegeven als dat duidelijker was vermeld.

Uriël Fack | 14-07-14 | 10:09

Oplichters.

Roer | 14-07-14 | 09:01

Ebru ik vind je fantasties ga zo door blijf je zelf ..

matcho | 14-07-14 | 07:46

Ebru kan voortaan beter naar de Duitse medische voorzieningen gaan. Daar hanteren ze nog steeds alleszins redelijke tarieven, ook voor buitenlanders.

Reykjavik | 14-07-14 | 01:12

Ebru, waarom helemaal naar Turkanistan?
Die zwangerschapstest kun je hier gewoon bij de drogist kopen.
Niks ziekenhuis, of MRI.
:-)

2BOrNot2B | 14-07-14 | 00:34

misschien toch maar eens dat turks paspoort inleveren en dan van naam veranderen.
wie weet?

pejoar | 14-07-14 | 00:28

Valt t iemand anders ook op dat er steeds minder mensen reageren op haar topics...

dirkieeee | 13-07-14 | 23:51

In Griekenland eens bij en nachtelijke controle in de buurt van Korinthe moeten blazen voor alcohol. Wilden ze ook de naam van mijn vader weten. Is in die hoek blijkbaar normaal.

Norman N. Warden | 13-07-14 | 22:30

@The_Master_Bear | 13-07-14 | 21:29

Blij dat u uw positie samenvat : )

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 21:37

“Weet u wat mevrouw Ebru, ik registreer u als Turkse patiënt. Dat scheelt u meer dan de helft.”
"Nee, dat weiger ik, om principiële redenen."

Schoorsteenveger | 13-07-14 | 21:31

@The_Master_Bear | 13-07-14 | 21:22
Je moet het verdrag van Wenen 1815 niet al te letterlijk nemen, kon je weten, maar nee meneer/mevrouw is te belazerd om aan huiswerk te doen, manoman, dwaallicht x 4.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 21:29

Jij had het duidelijk over nationaliteiten. Hollands is nog steeds geen nationaliteit. Druiloor (x3)

The_Master_Bear | 13-07-14 | 21:22

@The_Master_Bear | 13-07-14 | 21:20
In 070 geboren dus Hollands, dwaallicht x 3.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 21:21

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 21:15

Hollandse? Als in de haring? Waarschijnlijk bedoel je: Nederlandse. Druiloor (x2).

The_Master_Bear | 13-07-14 | 21:20

@The_Master_Bear | 13-07-14 | 21:08
Druiloor, poe poe, jij lult maar wat stelt en denkt dat Ebru een Turkse is , je wist gewoon niet dat Ebru een Hollandse is.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 21:15

k was vroeger vaak voor het werk net buiten Parijs, waar we vaak lunchten in hetzelfde restaurant van Algerijnen (enige in de buurt). Eten was prima, maar als ik de zalm bestelde, dan kreeg mijn (blanke) franse klant altijd ongeveer een twee keer zo'n groot stuk. De eerste keer denk je toeval, daarna niet meer. Toen ik met een Algerijnse-franse klant daar at, kreeg hij drie keer zoveel. Het is dat er geen andere opties waren en ik het bord toch al niet leeg kreeg, maar het zegt wel veel.
Zerox | 13-07-14 | 19:53

Haha, hier in 020 haal ik Turkse pizza met m'n vriend, hij krijgt altijd 2 keer zoveel sambal als ik. Geen toeval. Alle mannen krijgen 3 tot 4 spuiten, alle vrouwen 1, hooguit 2. En als je er om vraagt opeens 4 dikke. Om het vragen af te leren blijkbaar.

marshmallow | 13-07-14 | 21:09

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 20:47
Wat maakt het uit waar ze geboren is? Ze zit toch over turken te klagen, druiloor.

The_Master_Bear | 13-07-14 | 21:08

In over 40 landen ben ik werkzaam geweest, een decennia was ik woonachtig in een tweede wereld land. In Turkije is het systeem kudt, er zijn plekken op deze planeet die zijn nog veel kudter. Er zijn ook plekken waar je na een jaar er stront ziek van bent als je alleen al denkt aan het feit dat je iets moet regelen.

Maar de vraag in deze is, wie in de godsnaam zit er op nietszeggende open deuren, en dan ook nog eens geprojecteerd op de lokale groenteboer in Turkije, te wachten. Het moet niet gekker worden.
Kun je niet gewoon een NL uitkering aanvragen Urbru, dat kan ongetwijfeld vanaf je Turkse dakterras.

En anders bel je even, leg ik zo een vracht verhalen voor je neer. Iets met hoeren, sloppenwijken, Latijns Amerika of de andere kant op, en zaken waar de honden geen brood van lusten, maar wel fijn lezen.

In verscheidene landen vragen ze om je paspoort in te zien in de supermarkt als je met plastic betaald. Moet je je voorstellen dat je een lekker slet van 18 bent en de gast achter de kassa een psychopaat welke fantasieën beheerd over lekkere sletten van 18. Je adres gegevens heeft hij bij het afrekenen van de tampons. ja de wereld is kudt, en van af je geboorte dien een beetje na te denken.

No Mames | 13-07-14 | 20:57

@mocroGS | 13-07-14 | 19:18
Dat komt omdat die marokkaanse pappies heel hard met de staart tussen hun beentjes de moeders alleenstaand achter laten. Geen volk zo laf als de marokken, als het op jong ouderschap aan komt. Mede mogelijk gemaakt door de grootouders die de meid en haar kiddo niet erkennen. Laf.

tattooboer | 13-07-14 | 20:47

@The_Master_Bear | 13-07-14 | 20:40
nl.wikipedia.org/wiki/Ebru_Umar

Ebru is hier geboren, wel eerst je huiswerk doen.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 20:47

Ebru Umar, ons kleine turkse rebelletje met Droopy-ogen.

King of the Oneliner | 13-07-14 | 20:46

*Als bonus nog een . aan einde zin naar boven schopt.*

Shadow112 | 13-07-14 | 20:44

Hoi Ebru. Welkom in de wakkere wereld. Wij leven daar al een paar jaar hier bij de geenstijl reaguurders hoor. maar dat u dat niet weet komt waarschijnlijk omdat u niet de tijd neemt ook eens de reaguurders te lezen, dan had u dit jaren geleden kunnen weten. Ow, en weet u wat, het waren niet alleen de reaguurders, Geenstijl zelf heeft er maanden, wat zeg ik, jaren aan gewijd, aan de privacy van burgers. maar dat zal u wel ontgaan zijn.. Movemeber, remember?

tattooboer | 13-07-14 | 20:44

@ironing | 13-07-14 | 20:39
Waarschijnlijk om de zelfde reden dat ik uw niets toe voegende reaguursel lees, en u die van mij

Shadow112 | 13-07-14 | 20:41

Blijf er gewoon wonen en ga daar klagen over het systeem.

The_Master_Bear | 13-07-14 | 20:40

Dom, nutteloos stukje weer. Met kapitale taalfouten. Zoals gewoonlijk. Waarom lees ik dit toch iedere keer weer?

ironing | 13-07-14 | 20:39

Ik ben 1x in Turkije geweest. De eerste dag probeerde ik het AD te kopen, hing er gewoon in de schappen van het winkeltje. Nadat hij met iedereen die voor me was had afgerekend, mochten ook alle mensen achter mij in de rij eerst afrekenen. Ik heb het krantje maar laten liggen. Weer een land waar ik nooit meer naar toe hoef.

pendajo | 13-07-14 | 20:38

Mijn psychiater is duurder, maar dat terzijde.

Uw Verzekeringsadvis | 13-07-14 | 20:25

Wat een interessant verhaal.

symbool | 13-07-14 | 20:19

Ach, mijn lieve Ebru, in dit land is het niet belangrijk wie je vader is, of je moeder. Maar wel van de politieke partij waarvan je lid bent. Tenminste, wanneer je een publieke functie ambieert. Zo heeft elk huisje zijn kruisje.

Polletje Piekhaar | 13-07-14 | 20:19

Dat is racisme!

Vreemd. Ik dacht dat "racisme" roepen lekker zou voelen zodat ik het nog eens zou doen.

De Stas | 13-07-14 | 20:18

Hier roept een bevolkingsgroep altijd, om het minste en geringste, heel hard : Discriminatie !!
Maar als het in Turkije het geval is, is het 'gewoon'.
Hmmm..
(*Iets met meten en twee maten mompelt..*)

Wijze uit het Oosten | 13-07-14 | 20:15

Nederlanders zouden ook minder moeten betalen, en buitenlanders meer. Kun je lachen als we dat in Nederland in willen voeren. Maar Turkije moet bij de EU hoor!!111!!een!!elf!

BeunDeHaas | 13-07-14 | 20:12

Als ik naar Turkijuh wil ga ik wel naar Rotterdam-Zuid

nhxd | 13-07-14 | 20:09

Wat zul je dan trots zijn op Nederland, daar vragen ze altijd naar naam van de moeder. Omdat die vaders veel eerder de pijp uitgaan, niet zelden door dit soort vrouwengedoetjes.

jewegoesgrey | 13-07-14 | 20:09

Ebru, graag commentaar of reactie geven van reaguurders die met vraagtekens boven hun koppie schaapachtig staan te gluren...

J.Dahmer | 13-07-14 | 19:56

Ik was vroeger vaak voor het werk net buiten Parijs, waar we vaak lunchten in hetzelfde restaurant van Algerijnen (enige in de buurt). Eten was prima, maar als ik de zalm bestelde, dan kreeg mijn (blanke) franse klant altijd ongeveer een twee keer zo'n groot stuk. De eerste keer denk je toeval, daarna niet meer. Toen ik met een Algerijnse-franse klant daar at, kreeg hij drie keer zoveel. Het is dat er geen andere opties waren en ik het bord toch al niet leeg kreeg, maar het zegt wel veel.

Zerox | 13-07-14 | 19:53

Godsammekraken | 13-07-14 | 19:26

Je weet toch wat het kost, gewoon betalen wat de mark-up-loze prijs zou moeten zijn.

harstef | 13-07-14 | 19:51

Is dat buitenlandse twee tarieven systeem niet een vorm van geinstitutioneerde oplichting?
Feynman | 13-07-14 | 19:05

Hangt er vanaf hoeveel de staat de betreffende instelling/gebruiker subsidieert. In dit geval is het "zorg" in Turkije, in NL doen we hetzelfde met "studeren".
Zie bv het verschil in collegegeld tussen een Nederlander/EUer en een Amerikaan, Aziaat, Australiër of Afrikaan (>4x zoveel!)

studenten.tudelft.nl/nl/informatie/adm...

harstef | 13-07-14 | 19:48

Dat zelf betalen kun je toch veel slimmer via de verzekeraar doen. Gewoon claimen bij de verzekering, die zegt zelf betalen, maar dan gaat het iig van je eigen risico af.
Althans mijn ervaring bij gewone schadeverzekeringen.. Anders mag je nog een keer je eigen risico gaan lappen als je toch nog iets krijgt.

germ | 13-07-14 | 19:46

@Ebru

"“Is Mustafa Halit uw vader?”

Dat is nooit zeker, zekerder is dat je moeder je moeder is.;-)

pikwieter | 13-07-14 | 19:45

Hou eens op over Turkije.

mindless | 13-07-14 | 19:45

Tja Ebru ,aar het gros van de mensen registreert zich graag. Voor een nieuwsbrief, een kortingskaartje en geeft vrijwillig allerlei informatie aan banken,verzekering en dies meer zonder zich af te vragen of het werkelijk nodig is.

miko | 13-07-14 | 19:38

Who's your daddy?! Oh wacht, dat was dat vorige topic

Tsjernodebiel | 13-07-14 | 19:36

Nou, Ebru-bashers kom er maar in.
Bij gebrek aan andere tegenstanders.....

knerf | 13-07-14 | 19:34

Welkom in de nieuwe wereld. Wilden we allemaal dolgraag.

Stir Glenfarclas II | 13-07-14 | 19:33

Kom Ebru, laten we een kindje gaan maken. Gewoon oefenen tot we er bij neervallen.

bolkebeer | 13-07-14 | 19:32

@Godsammekraken | 13-07-14 | 19:26
Overigens is het goed recht van die meneer om aan prijsdifferentiatie te doen. En mijn goed recht om voor de zoveelste keer dezelfde conclusie te trekken over dit volk: ze verachten ons en zijn niet van plan ooit volwaardig deel van onze samenleving te worden. Ze werken liever aan de uitbreiding van de eigen parallelle samenleving ten koste van de onze. Met behulp van het Gutmenschenvolk dat ik daar iedere zaterdag in de rij zie staan om gewillig genaaid te worden.

Godsammekraken | 13-07-14 | 19:32

Van een Turkse collega ook al eens gehoord dat ze aldaar 2 prijzen hanteren: hoog voor de EU toeristen en laag voor de Turkse toeristen. Zal trouwens in wel meer landen gebeuren, maar voor mij wel een reden om daar niet naar toe te gaan.

Leon Tosti | 13-07-14 | 19:32

Tricephalus | 13-07-14 | Mooi man, etnisch-religieuze prijsverschillen.

Ik zeg de zwarte markt in Beverwijk. Schering en inslag.

Willianus Wortelus | 13-07-14 | 19:31

Vreemd.
Nog nooit, ik herhaal nog nooit heeft iemand naar mijn familie gevraagd, laat staan een vader.
Doen ze dat alleen bij Turken en andere buitenlanders, in de vrees dat ze onverzekerd zijn?

Terpen-tijn | 13-07-14 | 19:28

@Tricephalus | 13-07-14 | 19:13
Grappig. Ik deed dezelfde test nadat ik geobserveerd had welke kiloprijs het eigen volk afrekende. Volgende dag precies hetzelfde bestellen en inderdaad ook een 35% markup.

Godsammekraken | 13-07-14 | 19:26

als we zo nog ff doorgaan valt er vanzelf niets meer te "verzorgen" door de "verzorgingstaat der Nederlanden". Dan zijn we ontzorgd en leeggeroofd.

matrixbluepill | 13-07-14 | 19:26

Allemaal lachen enzo dat fuck the system, totdat je een keer iets ergs overkomt en je buiten bewustzijn voor de deur van datzelfde ziekenhuis wordt afgeleverd. Dan sta je dus in het systeem als een dakloze onverzekerde Turk. Lijkt me dat die artsen dan zeker extra hun best voor je doen op de IC, denk je ook niet? Als ze überhaupt al een poot naar je uitsteken, ik weet niet hoe ze in Turkije gemiddeld onverzekerde daklozen behandelen. Maar on the bright side, daar kom jij dan wel mooi achter. Elke ervaring is er een. Succes!

Soy yo | 13-07-14 | 19:25

Hier is 't net andersom goddomme. Als Nederlander wordt je alleen geholpen met een zorgpas en zijn de prijzen zo aangepast dat je met 1 bezoek door je eigen risico heen bent. Nu komt er een, geen Nederlands begrijpende, allochtoon die geen verzekeringspasje heeft en een legitimatiebewijs dat net zo goed van z'n overbuurman of overbuurvrouw zou kunnen zijn.
Wordt gewoon geholpen en de rekening is oninbaar en wordt betaald uit een potje, wat door ons betalende verzekerden in stand wordt gehouden.
Vraag 'm ook naar z'n vader en daarna direct boter bij de vis al er geen verzekeringspas kan worden overlegd.
Mag tegen een wat lager tarief natuurlijk, want er zit niemand tussen die er ook nog aan moet verdienen.

Bob8797 | 13-07-14 | 19:24

-weggejorist-

hero_of_heaven | 13-07-14 | 19:24

Ah dus zo zijn al die Turken in nederland "wel verzekerd". Om vervolgens wel op alle socialistische vangnetten gebruik te maken wanneer nodig in NL, maar geen cent meebetalen er aan.

En alle autochtone NL'ers zich scheel betalen.

LangeTijdGeleden | 13-07-14 | 19:20

Daar kan de nederlandse Belastingdienst nog wat van leren.

boasatlas | 13-07-14 | 19:19

Uiteraard krijgt de Nederlandse verzekeraar uiteindelijk wel weer de rekening..
Waarom is onze zorg onbetaalbaar geworden en sinds wanneer?
Juist!

Ommezwaai | 13-07-14 | 19:19

Ebru,
Wees blij dat de vader een belangrijke rol speelt. Het systeem dat Turkije toepast is gebaseerd op de islamitische sharia, waarin kinderen dienen te weten wie hun vader is en de vader het hoofd van het gezin is.
In Nederland heb je heel veel kinderen die niet weten wie hun vader is en daar ook nooit achter kunnen komen. Het is zo erg dat je als moeder of homostel alle banden met de vader van een kind kan verbreken omdat de wet dit toelaat. Denk hier maar eens over na.

mocroGS | 13-07-14 | 19:18

Eva word ook niet benoemd in de koran ze is er wel maar niet belangrijk genoeg om te benoemen.

robinhoed | 13-07-14 | 19:16

Normpje | 13-07-14 | 19:11
Buitenlanders trekken de Nederlandse verzorgingsstaat leeg. Wij zijn te aardig, elders zijn het inhalige primaten.

malin | 13-07-14 | 19:14

Ja, 'k snap je frustratie maar waarom wil je daar zijn dan?? Deed ooit een wandelvakantie daar, ontmoette gedurende die tijd 3 Turkse mannen. ALLE DRIE, je gelooft het niet, maar ALLE DRIE vertelden ze me, los van elkaar, binnen 10 zinnen dat ze één of meer dochters hadden en dat dat wel heel vervelend / verschrikkelijk / lastig was. Totaal van de pot gerukt. Never again.

marshmallow | 13-07-14 | 19:14

Godsammekraken | 13-07-14 | 19:03
Nu lichtjaren geleden, de keer dat ik bij de pakistanees 1€ betaalde voor een cola die hij de marokkaan net voor mij in de rij voor 75 cent verkocht, was meteen ook de laatste keer dat ik iets in een mosselwinkel kocht. Je moet wel echt halfgaar zijn in zoiets mee te gaan.

Tricephalus | 13-07-14 | 19:13

-weggejorist-

DOPJOH | 13-07-14 | 19:11

Wat moet ik met deze Turkse shit?

Normpje | 13-07-14 | 19:11

who cares.... Geen Annabel wat meer geld en ze schrijft elke zondag een scherp stuk met enige zin.

Rommelende Onderbuik | 13-07-14 | 19:08

waarom je überhaupt naar Turkije zou willen is me een raadsel; te warm, niet echt lekker eten, te veel zand, nare toeristen en het stikt er van de Turken. Dat moet je niet willen als gezond denkend mens.

--sql error-- | 13-07-14 | 19:07

Turken die de Nederlandse verzorgingsstaat leegtrekken. Deze variant kende u nog niet.

Multiculturalism: the gift that keeps on giving.

Godsammekraken | 13-07-14 | 19:05

Niet alleen in Turkije, maar wereldwijd zie je medische tarieven voor toeristen door het dak gaan. Is dat buitenlandse twee tarieven systeem niet een vorm van geinstitutioneerde oplichting?

Feynman | 13-07-14 | 19:05

Goed voorbeeld doet volgen Ebru... *kots*

CornholioNL | 13-07-14 | 19:05

Ik betaal bij mijn Marokkaanse slager ook het dubbele ivm zijn Marokkanse klandizie. Hoef ik niet eens voor naar de zandbak! Of te vertellen wie mijn ouders zijn!

Godsammekraken | 13-07-14 | 19:03

Maar ben je nu gratis meebestraald?

Ome Gijs | 13-07-14 | 19:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland