Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Uitspraak bodemprocedure Zwarte Piet

blauwhelmpietje.jpgGoedemorgen deze morgen! We beginnen dit topic met het weerbericht: 'In de loop van de dag gaat geleidelijk de zon overal flink schijnen. Het blijft droog en het wordt warm; in het binnenland 25 graden en op de Wadden 21. De wind waait matig, 3 of 4 Bft, uit het zuidwesten. Morgen wordt het nog warmer, met landinwaarts zelfs 28 graden.' Heurlijk! Tijd om de barbecue tevoorschijn te halen, zo op deze schitterende dag in hartje zomer. Maar niet voordat u getuige bent geweest van de uitspraak in de bodemprocedure van een handvol activisten tegen een belangrijk symbool van de Nederlandse cultuur: Zwarte Piet. Die moet namelijk opdonderen, wat de actievoerders betreft. Want racisme, en nee daar kunt u niets tegen in brengen, ongevoelig wit onmens met onmetelijke privileges. Meer achtergrond over de bodemprocedure leest u hier. Opvallend overigens, of eigenlijk helemaal niet, dat ze in Amsterdam weer eens lijken te denken in hun eentje de hele discussie te kunnen beslissen voor de rest van Nederland. Mafketels. Hoe dan ook. Dit kinderfeest is inmiddels goed verziekt. Wat vele jaren een onschuldig kinderfeest was met een eigen natuurlijke dynamiek en evolutie is een maatschappelijk slagveld geworden dat zelfs de grootste optimist niet meer zonder aan deze discussie te denken kan vieren. Dat heeft het handjevol volstrekt humorloze actievoerders knap voor elkaar gekregen, campagnetechnisch gezien. Kunnen ze mooi op hun CV bijschrijven, zal helpen bij het solliciteren. Want nadat Zwarte Piet is witgepoetst zullen de actievoerders vast geen nieuw symbool van de blanke haatmens aangrijpen om hun heus niet oneindige ongenoegen op te botvieren. Die gaan hierna gewoon werken, dat snapt u. Live meekijken doet u op de verschrikkelijk mooie LIVESTREAM van AT5. Pepernootjes paraat! UPDATE: Sjonge. Dus de uitspraak over de vergunning van de intocht van 2013 luidt: de vergunning verlenen was niet in strijd met Artikel 1 van de Grondwet. Eisers hebben ook niet kunnen bewijzen dat zij door de intocht 'de EU hebben moeten verlaten." (LOLwut?) Er was ook geen sprake van een vernederende behandeling. En op het punt dat eisers werden benadeeld in hun privéleven ging de rechter keihard Apartheid: de witte eisers hebben geen nadeel, maar de zwarte wel. Okee en nu? Van der Laan moet de vergunning, van 2013 dus, herzien. Hij krijgt de Zwarte Piet toegeschoven en moet beslissen wat zwaarder weegt: het algemeen belang of het gejank van 3 gekwetste negers. Want gekwetste blanken TELLEN NIET, volgens de rechter. Mwaha. En hup Eberhard. Kies voor demense, kies Piet. UPDATE: 'Ook moet hij de proceskosten vergoeden. Toen de rechter dat zei, begonnen aanwezigen te juichen.' NOS said it. Not us. ZELF LEZEN: Hierrrrr de hele uitspraak.

Reaguursels

Inloggen

@Parblue! | 06-07-14 | 09:14
Amen!

343 | 06-07-14 | 16:47

-weggejorist-

Parblue! | 06-07-14 | 09:14

@CassandraB | 04-07-14 | 19:28
Ach, waarschijnlijk ben jij weer zo'n blank grietje dat denkt te weten wat het beste is voor andere mensen en die arme donkere mensen in het bijzonder. Omdat jij de raciste bent. Blanken hebben ook slavernij gekend. En oorlog. Je gaat de blanke medemens niet vervelen met jouw misplaatste schuldgevoel. Zoals altijd waren de rijkste 0,1 procent verantwoordelijk. Je gaat dan niet 99,9 van de mensen kwaad maken met belachelijke beschuldigingen.

@h65485665 | 05-07-14 | 11:39
Het is ook gezeur. Deze mensen ruiken geld. Over de misstanden in het Midden oosten en Afrika waar op grote schaal nog altijd slavernij voorkomt (en ook al ver voor de tijd dat de evil white man voet in Afrika zette). Je zou eens onderzoek moeten doen waar het woordje slaverbij (slaves) vandaan komt.

@Podium van Illusies | 05-07-14 | 15:27
Ik geloof dat Sinterklaas een positief feest was. Waar het vandaan komt vele eeuwen geleden doet er niets aan af.
Alleen wat tuig dat geld ruikt, handelt uit een zeer diep minderwaardigheidscomplex geholpen door wat blanke vrouwtjes die zelf racistisch zijn omdat ze zelf denken dat deze arme zwarte mensen niet voor zichzelf op kunnen komen en te dom en te zwak zijn en dat wekt bij zulke mensen medelijden op.

343 | 05-07-14 | 16:58

Zwarte Piet bestaat vanwege Sinterklaas
Loslaten Piet is een vorm van vertrouwen

Jezelf vastklampen aan je partner (Sinterklaas) is egoïstisch.
Het lijkt een vorm van onvoorwaardelijke liefde, maar eigenlijk wil je de ander onder controle houden omdat je je onzeker voelt.
Laat los Piet en wordt volwassen
of geloof je nog steeds in Sinterklaas.

Podium van Illusies | 05-07-14 | 15:27

@CassandraB | 04-07-14 | 19:28 22:02 04-07-2014
Uitstekend verwoord. Deze lieden zullen nooit toegeven, aan mensen die ze als minderwaardig zien. Lees hun idiote argumenten. Zij vinden iets pas racisme als het hem zelf treft, de rest wordt afgedaan als gezeur.

h65485665 | 05-07-14 | 11:39

Nou, het is overduidelijk. Zo'n beetje alle bovenstaande reacties zijn het bewijs dat er nog enorm veel racisme is in Nederland en zeer weinig inlevingsvermogen. Nederland op z'n smalst hier op geenstijl.

CassandraB | 04-07-14 | 19:28

-weggejorist-

Parblue! | 04-07-14 | 18:02

Wanneer gaat het crème de la crème van het NL.se volk weer demonstreren? Je weet wel, die Ware Autochtonen, waar je graag bij zou willen horen. Die zich beledigd voelen door blanke vla, witte bollen. Het gaat vast gebeuren. Waar blijft PVV? Ook goed om tegen S vdr Velde te gebruiken. Want zulk volk, kan je voor alles optrommelen.

h65485665 | 04-07-14 | 09:49

Dit jaar gaan we meer zwarte pieten zien dan ooit

zeiksmurf | 04-07-14 | 06:58

@Shape of Despair | 03-07-14 | 11:44
Wat een mooie tegel!

Ars Vivendi | 04-07-14 | 01:36

Ach kom, wat kan het een Nederlander verrekken wat ze nou weer in Rampsterdam bedenken ... dat minderheden-ghetto is allang verloren voor iemand met gezonde verstand. In elk Schubbekuttervener schooltje gewoon Sinterklaas vieren zoals je vroeger ook deed, dus met Zwarte Piet, en laat ze in de stront zakken. Klaagt er buiten Rampsterdam toch nog een allochtoon? Prima, dan krijgt uw kind geen cadeautjes want we verplichten niemand mee te doen. Wij niet!

Pierke Pierlala | 03-07-14 | 23:26

Het leuke van Sinterklaas WAS dat niemand het erover had tot zo ongeveer de eerste 'r' in de maand verscheen. Maar nu is er een constante brij van militant anti-zwartepietisme in dit land neergedaald. Vanwege een KINDERfeestje. Gadverdamme, stelletje azijnpissers. Zeker vroeger erg gepest op school?

medusa324 | 03-07-14 | 23:15

Van der Laan moet binnen 6 weken opnieuw over de vergunning beslissen. Hij zou er goed aan doen de vergunning, daarin meegewogen de feiten zoals bepaald door de rechtbank, gewoon toe te kennen.

De zeiknegers hebben zichzelf een hele slechte dienst bewezen vandaag.

marcoplarco | 03-07-14 | 21:14

¡No pasarán!

Kondoy | 03-07-14 | 21:00

Eens kijken hoeveel pisnichten er in actie komen als de Gay Parade het volgende slachtoffer van die Gario-zeikerds wordt. Want dicriminatie, aanstootgevend, yada, yada, yada..

Echt, ik ga een bak kots over die vent uitstorten.

marcoplarco | 03-07-14 | 20:57

Hebben deze uitvreters niets beters te doen zoals werken?

Oculus Malus | 03-07-14 | 20:31

Deze kut nikkers hebben het racisme in Nederland weer lekker aan lopen wakkeren. Negers zijn vanaf nu het soort dat ons kinderfeestje komen verneuken.

Oculus Malus | 03-07-14 | 20:30

Ja, je moet rekening houden met minderheden. Ook als ze op één hand te tellen zijn. Kan volgens mij ook alleen maar in Nederland, hoop ik maar.

Revvoyensovyet City | 03-07-14 | 20:22

Nog nooit heb ik er iemand over gehoord dat zwarte piet gelinkt was aan slavernij totdat een paar zielige figuren het opeens aankaarten en ja hoor Nederland zwicht,hoe ver gaat het,mogen zwarte mensen dan ook niet werken want dat lijkt ook op slavernij.
want tenslotte moesten ze wel werken.willen ze daarom nu niet werken omdat werken ook gelinkt kan worden aan slavernij.

janmetdepet | 03-07-14 | 20:15

Een handjevol slachtofferige beroepsnegerts heeft met hulp van een übercorrecte rechter z'n zin gekregen en het feestje Sinterklaas voorgoed verpest voor blank, zwart en alles er tussenin omdat het ontdaan is van de kinderlijke onschuld.

Peyronie | 03-07-14 | 19:46

Het festival keti koti is racistisch.
Ik voel me aangesproken dat ze mij betichten van racisme.
Ik heb nog nooit iemand tot slaaf gemaakt.
En wat mensrn 300 jaar geleden deden kan ik nu niet van wakker liggen.

Toen ik vroeger zwartepiet speelde in het buurthuis. Stonden de gekleurde kinderen wel vooraan om snoep te krijgen. Pfffff

archimedesplantsoen | 03-07-14 | 19:45

Net een zwarte vrouw op tv, jawel het journaal zegt zelfs zwarte mensen... deze zwarte mevrouw die waarschijnlijk al jaren in Nederland woont spreekt nog steeds met een zeer zwaar zwarte vrouwen accent. Waarom?

pinkelotje | 03-07-14 | 19:32

-weggejorist-

zwemverbrander | 03-07-14 | 19:25

Even aan herinneren....
Zwarte Piet (en ook Sinterklaas) bestaan niet.
Het zijn sprookjesfiguren die in verhalen voorkomen.
Op het toneel worden vaak oude verhalen met ook racistische trekjes opgevoerd, dat is cultuur en het mag omdat het oud is. Sint en Piet op straat is gewoon een toneelopvoering. Ik hoor van velen, vooral jongeren, dat ze de link tussen Piet en slavernij helemaal niet kenden. Racisme was al uit hun blikveld verdwenen. Laten we hopen dat het door die zielige acties en aandacht niet terugkeert.

questor100 | 03-07-14 | 19:16

-weggejorist-

PowPow | 03-07-14 | 19:11

Gewoon negeren.

Charlie_da_Silva | 03-07-14 | 18:49

Ik zeg het nog eenmaal en het zou verstandig zijn als iedereen gewoon precies hetzelfde doet:
Laat die mannen toch lekker doen en trek je er geen fuck van aan, daar heb je ze tienmaal harder mee.
5 december komt, en dan? Alle zwarte zwartepieten met gouden ringen en vage kleding oppakken?
Dat is pas racistisch...
Er is NIETS, helemaal niets dat zij kunnen doen, ondanks al het geschreeuw en al het geblaat, ze zijn lastig, meer niet.
Zodra mensen opgepakt worden of een boete krijgen voor zich verkeerd kleden, denk ik dat we met zijn alle even naar de overheid moeten, om hardhandig was zinnigheid in hen te slaan, of simpelweg de boel over te nemen, veel slechter kunnen we het namelijk niet doen.

Care | 03-07-14 | 18:12

Zomercarnaval kan ook niet meer. Seksistisch, aanstootgevend EN in de openbare ruimte. Genoeg
religieuze mensen die zich daaraan storen.
Dus...

Of kiezen we voor leven en laten leven.
Sinterklaas is gewoon een kinderfeest.
Door deze rechtszaak maak je van alle negers
alleen maar zwarte pieten. Dom, dom, dom.

PowPow | 03-07-14 | 18:12

Volgens de rechter is zwarte Piet dom. Hoe dat zo? Er is werkelijk geen kind die dat denkt. Ik krijg wel eens de indruk dat die blanke baardaap die er bij loopt, oud en seniel aan het worden is. Is dat beledigend voor alle blanken? Wanneer schaffen we Sinterklaas af?

Udo Hess | 03-07-14 | 18:04

Ik ga als zwarte piet de intocht kijken

archimedesplantsoen | 03-07-14 | 17:49

Ik sta klaar bij de intocht en als er ook maar 1 zeikneger (zwart of blank) gaat demonstreren en ONS feest verpest dan wordt het oorlog.

Mesmer | 03-07-14 | 17:39

@Gargamel2012 | 03-07-14 | 16:39
Hetzelfde zou ik kunnen zeggen over het onderwerp 'zwarte piet'. Ik maak zelf wel uit welk karikatuur of welke vergelijking ik wil maken. Een verschil van mening en inzicht. Maar uh, check die foto's van het Kwaku festival, over karikatuur gesproken... ps. het enige Nederlandse wat ik tegenkom is Patrick's catering.

First Contact | 03-07-14 | 16:49

Het zou de burgemeester sieren als hij deze uitspraak als een volwassen man discreet naast zich neerlegt en gewoon verder gaat met de voorbereidingen voor ons mooie Sinterklaas feest en uitzetting van degenen die dit racisme vinden. Eruit met die idioten want die horen overduidelijk NIET in Nederland thuis.

De enige echte knert | 03-07-14 | 16:42

First Contact | 03-07-14 | 16:24
Kwaku, heeft geen witman karikatuur als vast "traditioneel" onderdeel, maar blijf vooral appels met peren vergelijken.

Gargamel2012 | 03-07-14 | 16:39

Maar nu gaan we toch ook stoppen met gesubsidieerde multiculti feestjes zoals het Kwaku festival?
kwakufestival.nl/partners-sponsoring/
En volgende ronde mijn stem maar geven aan een partij die een einde maakt aan alle kunstsubsidies voor kansloze kunstenaar. Participatie mijn reet.

First Contact | 03-07-14 | 16:24

Aan een ieder die de origine Nederlandse normen en waarden , tradities en cultuur niet accepteert , Je bent hier vrijwillig gekomen en je kan dus ook weer vrijwillig vertrekken als het je hier niet bevalt.Vergeet niet dat je in een gast land leeft je hoeft hier niet te leven .Ik zou zeggen hou je zwarte bek eens dicht en rot op waar je vandaan komt inplaats van tegen alles wat nederlands is aan te schoppen. pleur op.

johanjha25515900 | 03-07-14 | 16:17

@loser | 03-07-14 | 16:08
omdat het een nederlandse negert is. In zijn geboorteland moet hij eerst werken en dat is de nederlandse negert niet gewend.

reageerbuis | 03-07-14 | 16:12

copywriter | 03-07-14 | 16:05

Als je het zo bekijkt zou ik het sinterklaasfeest graag willen uitruilen tegen andere geloofsuitingen zoals het dragen van een hoofddoek. Dus gewoon een verbod op alle vormen van geloofsuitingen in de openbare ruimte! Maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.

Robertski | 03-07-14 | 16:12

-weggejorist-

copywriter | 03-07-14 | 16:09

Ik vraag mij af of Sinterklaas ook in Suriname en Curacao wordt gevierd. In het NRC van vanochtend zei hij dat zijn moeder opgroeide met Sinterklaas. Als dat zo is, waarom loopt die sukkel dan hier te zeiken en gaat hij niet eerst in zijn geboorteland proberen die "vastgeroeste denkbeelden - zoals hij dat zelf noemt - te veranderen in plaats van hier de zeikerd uit te hangen.

loser | 03-07-14 | 16:08

Sinterklaas is altijd al een katholiek volksfeest geweest en is dat nog steeds. Deze uitspraak is in strijd met Artikel 1 van onze grondwet welke discriminatie van geloofsuitingen niet toestaat.

copywriter | 03-07-14 | 16:05

-weggejorist-

DeRuyter112 | 03-07-14 | 16:05

Wel vreemd, kinderen GELOVEN in sint & piet. Ik dacht dat gelovigen een streepje voor hadden in NL!? O wacht, dat geldt natuurlijk alleen als je gelooft in het zandmannetje. Beetje verwarrend wel dit, aan wie moeten we ons nu conformeren, aan de gelovigen of de gekwetsten? Meestal is de gelovige de gekwetste en is het dus simpel, die hebben gewoon gelijk. Nu is het wat ingewikkelder en komen ze er niet uit. Of toch wel, kindjes die geloven tegen gekleurde volwassenen die gekwetst zijn. Do the math.

Robertski | 03-07-14 | 15:57

Amsterdam, dat was een stad
Nu niet meer dan een zwart gat.

klull maran | 03-07-14 | 15:27

Zwarte Piet werkeloos,zal zich nu verder toe moeten leggen op zakkenrollen.

Kwatz | 03-07-14 | 15:19

Orange is the new Black. Misschien moeten we de zwarte pieten meer in gevangenis costuums steken. Dan komen we dichter bij de door de gekleurde medemens bedachte bron.

Watzegjemenou | 03-07-14 | 15:15

Als we de Sint tijdens de intocht nou eens in een grote kookpot binnengedragen laten worden door pieten met neusbotjes en peniskokers, zou dat misschien beter recht doen aan het minderwaardigheidscomplex van de klagers?

harbi | 03-07-14 | 14:56

website van de gemeente Brussel over Les Noirauds, De Zwarten: www.brussel.be/artdet.cfm/5277
. Een slechte grap die al jaren duurt? Een beeld uit ver vervlogen tijden? Helemaal niet hoor!
De vereniging van de Zwarten werd opgericht in 1876 om een Brusselse crèche van het bankroet te redden. In die tijd sprak de ontdekking en de verkenning van de Afrikaanse landen tot de verbeelding. Het leek dus ideaal om zich te verkleden als 'Afrikaanse edelman' om de anonimiteit van de inzamelaars te bewaren. Vaak waren het mensen uit de goede burgerij en vaste klanten van de restaurants waar ze om geld vroegen.
Noirauds (klik om te vergroten) De vereniging is intussen een stuk groter en vindt een bestaansreden in het hele land: de hulp aan kinderen in nood. In 1959 aanvaardde prinses Paola het erevoorzitterschap van het liefdadigheidswerk. De vereniging kreeg toen de naam 'Koninklijk Werk Der Wiegjes Prinses Paola - Conservatoire Africain'. Waarom 'Conservatorium'? Sinds hun oprichting vergezelt een vrolijke fanfare de Zwarten tijdens de jaarlijkse ophaling.
Dat is dus het echte verhaal van de 'Zwarten', een sympathiek initiatief dat een woordje uitleg verdient omdat het anders misschien een beetje verkeerd begrepen wordt!

Ci Ty33 | 03-07-14 | 14:54

Is er al een lijst van alle donkere mensen die Piet heten? Kunnen ze misschien een vliegtuig delen.

doskabouter | 03-07-14 | 14:50

@Ci Ty33 | 03-07-14 | 14:23
Nee, niet door de nieuwkomers, maar door links, die ze daar alle kansen toe geeft.

Slipsnifter | 03-07-14 | 14:43

*Op zoek gaat naar schuursponsjes*

Nougoed | 03-07-14 | 14:40

KlunsJohannus | 03-07-14 | 14:21
Dat is precies het probleem. We hebben momenteel geen goede juristen in ons land. Toevallig en gelukkig is qua juridisch denken Van der Laan nog een van de betere.
Vijftig jaar geleden was dat heel anders, in de tijd dat het nieuwe burgerlijk wetboek in de steigers stond. Onze grondwet van 1986 rammelt ook aan alle kanten. Waarom ? Misschien de ups and downs zoals ook bij Nobelprijzen, Olympische medailles enz.

Ci Ty33 | 03-07-14 | 14:38

Heren dames, hoe simpel moet het zijn.. Sinterklaas is een Heiligman. Zijn helpers zijn daar dus ook onderdeel van. Kortom, dit is een religieuze uiting, en valt daarom onder art 6.

Naar wie mag de factuur?

Stortkoker | 03-07-14 | 14:36

Dus piet is goed, maar zwart niet. Rare conclusie...

Bill le Koek | 03-07-14 | 14:36

dit is de druppel. ik vertrek uit dit land.... Daaaaag.......

killermiller | 03-07-14 | 14:31

-weggejorist-

Rups444 | 03-07-14 | 14:28

Racistische kutzwarten zijn het daar in die rechtbank. Poten af van onze cultuur. Dat jullie zelf niet volwassen/ slim genoeg zijn om het onderscheid te maken tussen een kinderfeest en racisme is jullie eigen probleem.

destravius | 03-07-14 | 14:26

Ons lot is als die van de indianen in Noord-Amerika en de inboorlingen van Australië.
Onze cultuur wordt expres en door lompheid kapotgemaakt door nieuwkomers. En dat alles terwijl onze cultuur door die nieuwkomers wel stiekem als veel hoogstaander wordt beschouwd: ze willen nl wel onze gezondheidzorg, infrastructuur en luxe.

Ci Ty33 | 03-07-14 | 14:23

Ik snap die uitspraak totaal niet, juridisch gezien. Wat heeft een openbaar volksfeest te maken met inbreuk op iemands privéleven? En op wat voor manier breekt zwarte Piet dan in op het privéleven van de eisers? En: wat is de juridische maatstaf waarlangs deze rechter de (mate van) kwetsing heeft bepaald? Staat er überhaupt iets in de wet over niet mogen kwetsen? Wanneer is iemand dan terecht gekwetst en wanneer niet? Wat een totaalonzin. Ik ben geen jurist, maar kan me toch echt niet voorstellen dat deze uitspraak juridisch houdbaar is. Ik zie geen oordeel gebaseerd op onze (grond)wet, maar een oordeel gebaseerd op smaak, gevoel en subjectiviteit.

KlunsJohannus | 03-07-14 | 14:21

Godverdomme, het is gewoon de omgekeerde wereld. Een handjevol huil-extremisten met vieze dreadlocks is genoeg om het hele land een feest te ontnemen. Maar als miljoenen mensen in dit land zeggen dat ze het daar niet mee eens zijn, is dat opeens niet genoeg.

En daar betaal je als burger belasting voor. Zodat je betutteld kan worden door lieden die je nog te laag vinden om op te poepen.

Ik ben officieel klaar met deze manier van samenleven. Ik ben het zat om elke dag opnieuw verteld te moeten worden dat mijn ras slecht is, en dat we moeten boeten voor dingen die lang geleden gebeurd zijn. En vooral omdat dit gebeurt tegen een achtergrond waarbij zij die beweren gediscrimineerd te zijn, JUIST alle middelen gebruiken om een rassenstrijd te leveren. Omdat uit alle statistieken blijkt dat het JUIST de mensen met het slachtoffercomplex zijn die de samenleving verzieken met misdaad, geweld, segregatie, overlast, en klasse-justitie.

Nederland niet leuk? Het land uit. Nederlandse cultuur niet leuk? Ga de grens over. We zitten verdomme in een crisis, maar de prioriteit ligt nog steeds op ons eigen land afbreken. Weg met deze ambtenaren en de overheid die ze in stand houdt.

Shit, als wij ons als "de minderheden" zouden gedragen, stond de rechtbank nu al in de fik.

Piet van het Padje | 03-07-14 | 14:21

@wakkere_nederlander | 03-07-14 | 13:32
Als je het meent doe ik mee.

Best koud hierboven | 03-07-14 | 14:18

Ze hebben alleen de proces kosten gewonnen. De burgemeester bepaalt nog steeds of hij zwarte piet toestaat of niet.
Karamelappel | 03-07-14 | 10:24
Dat ze de proceskosten gewonnen hebben, zegt ALLES over de uitspraak! Van der Laan kan nu alleen nog lopen aan de leiband van de rechter! Dag Sinterklaasje etc.

mom van avezaath | 03-07-14 | 14:18

Ik vind Islam racistisch want islam predikt apartheid. Ik ga Islam aanklagen.

zorgan | 03-07-14 | 14:05

Piet mag weg , maar dan wil ik ook geen zwarte Piet meer in Nederland zien.

Eurotokkie | 03-07-14 | 13:57

@De Hoer van Babylon | 03-07-14 | 13:44
Het woord k*tn*kkers dringt zich op.

vanhetvarken | 03-07-14 | 13:56

Naar goed Nederlandse traditie eindelijk de Reformatie 2.0 in dat fucking katholiek Zwarte Pietenland, nu nog die jaarlijks terugkerende Oranje marsen in EU N-Ierland, maar daar hoor je vreemd genoeg praktisch nooit iets over in deze contreien EU, by the way iemand recentelijk nog wat over dat hemeltergende EU-Spanjolen spelletje stierenprikken gehoord?

william7055 | 03-07-14 | 13:55

"De anti-Piet-actievoerders zien het liefst een witte Piet met zwarte roetvegen."

DISCRIMINATIE! Waarom geen zwarte Piet met zwarte roetvegen?

P. Peeer | 03-07-14 | 13:55

Heel duidelijk is, dat er gepoogd wordt de indigene bevolking van Nederland te degraderen tot nietszeggende slaven, verplicht te werken voor de niet werkende meesters, zonder dat daar ook maar iets tegenover staat.

vanhetvarken | 03-07-14 | 13:54

Zwarte Piet spelen wordt een baan. Betaald werk. Verplicht solliciteren dus. Dus 99% van Amsterdam Z.O. mag op 5 dec. voor Zwarte Piet gaan spelen. Spaart ook nog kilo's schmink uit, goed voor het mejeu.

P. Peeer | 03-07-14 | 13:50

Het effect van deze uitspraak is dat je vandaag ongeremd op negerTs kan schelden, zonder dat iemand er vreemd van op kijkt.

De Hoer van Babylon | 03-07-14 | 13:44

Ik ben die lui toch wel zo verschrikkelijk zat.

P. Peeer | 03-07-14 | 13:41

Sorry voor de dubbele post...

Antigoog | 03-07-14 | 13:40

Dit alles gaat gewoon precies op de manier waar we jaren geleden voor vreesden, en destijds werd deze angst door diezelfde landverraders gesust met de woorden dat het 'niet zo'n vaart zou lopen'. Die mensen blijven ons maar verraden.

Sergeant_Peper | 03-07-14 | 13:39

-weggejorist-

Antigoog | 03-07-14 | 13:39

What's next? Een bodemprocedure tegen de kleur van houtskool? Het verbieden van zwarte beits? Het strafbaar maken van rode lippenstift? Het aanklagen van een buurman wegens de discriminerende kleur van een geroest tuinhekje? Witte banden onder een auto?

Antigoog | 03-07-14 | 13:39

Misschien kan de rechter gelijk dat Zwarte-pietenstemmetje van mevrouw Barryl Biekman van het Platform Slavernijverleden verbieden en haar gelasten accentloos Nederlands te gaan spreken

Sunnygirl | 03-07-14 | 13:37

@een of andere vent | 03-07-14 | 13:27
Hopelijk dan toch niet aan mijn Surinaamse collega die dit ook een jankdiscussie vindt en al jaren met veel plezier het Sinterklaasfeest viert inclusief zwarte Piet.

Vandenpotgepleurd | 03-07-14 | 13:35

Mooi, dus iedereen die zich ergens beledigd over voelt kan naar de rechter rennen en gelijk krijgen.
*begint procedure tegen burka's op straat*
Wegen beledigend voor de waarden die we met zijn allen in Nederland (nog wel) hebben.

watergeus | 03-07-14 | 13:35

Kan er niet gratis witte schmink uitgedeeld worden, zodat die klaagnegers zich bij de Sinterklaasoptocht eens 'superieur' kunnen voelen als hardwerkende blanke?

BloedendeVagina | 03-07-14 | 13:34

Ik heb zo het idee dat Sint straks beter ondergeonds kan gaan.

huh, ian? | 03-07-14 | 13:32

Aan de Westkust en de grote meren van Canada liggen nog een hoop onontgonnen grasvlaktes op dezelfde breedtegraad en met hetzelfde klimaat als Nederland. De zon komt daar ook op in het oosten en gaat onder boven zee in het westen en de ecologische en geografische kenmerken zijn nagenoeg hetzelfde.

Ik droom van een Nieuw Nederland, daar!
Laat alle hardwerkend Nederlanders geld inleggen en een land ter grootte van Nederland opkopen en daar opnieuw beginnen.

mapsof.net/map/physical-world-map-2012...

wakkere_nederlander | 03-07-14 | 13:32

De ironie: de meesten hebben nooit enig verband gelegd tussen zwarte Piet en negers. Nu leggen we massaal wel het verband. Hoe dom kun je zijn?!

Maria.1 | 03-07-14 | 13:30

Hallo blank Nederland, kom eens op voor jezelf! Laten we ons massaal zo vernederen ten faveure van een paar zeik-negers door zo'n linkse rechter? Als we zaterdag nu eens massaal als Zwarte Piet ons nationale elftal naar de overwinning juichen! Volgens mij moet een heel groot deel van de blanke Nederlandse bevolking onderhand toch wel klaar zijn met capituleren voor een allochtone of gekleurde minderheid in ons land? Genoeg is genoeg! De jaren zeventig zijn voorbij; nationale trots mag weer hoor!

Nederlanddraaitdoor | 03-07-14 | 13:30

Ik niet weet welke neger zich beledigd voelt dus heb ik nu maar een hekel aan alle negers.

een of andere vent | 03-07-14 | 13:27

Linkse jankrechters zijn de voeling met de samenleving compleet kwijtgeraakt. Politiek correcte SUKKELS!!

NACademicus | 03-07-14 | 13:26

Hoor of zie het graag wanneer ik iets moet ondertekenen,demonstreren of een kleine financiële bijdrage kan leveren aan het voorbestaan van dit geweldig kinderfeest.

First Contact | 03-07-14 | 13:25

Wat Zwarte Piet vandaag is overkomen had ik nooit verwacht.
Ik had juist verwacht dat op een dag de discriminerende koran/islam verboden zou worden.
Vreemd.

wakkere_nederlander | 03-07-14 | 13:20

Quichegerechtigde 13 05.
Nee negers zeggen dat negers zwarte piet niet zijn.
Dat is Verlichting .

Ik kook ook | 03-07-14 | 13:20

Dat was dus Nederland. Doet iemand het licht uit?

MacMiep.nl | 03-07-14 | 13:13

@Feynman | 03-07-14 | 10:35
Ik dacht vroeger altijd dat Zwarte Piet een compensatieneger was.
Om kinderen een gemanipuleerd positief beeld te geven over kleurlingen.
Ik weet niet of het een goed idee is om deze mascotte uit de Sinterklaastraditie te verwijderen.

wakkere_nederlander | 03-07-14 | 13:12

Zet al die parasiterende zwartkijker op de trein. Veel nemen van de vruchten van de nederlandse samenleving maar niets geven. Het houdt gewoon een keer op jongens met onze tolerantie.

ad melkert | 03-07-14 | 13:10

-weggejorist-

Nefret | 03-07-14 | 13:10

Ik voel me diep gekwetst door de in trieste racistische 'whiteface' fans van Nigeria tijdens het WK.. Alsof blanken niet kunnen voetballen, of belachelijke brillen dragen... of raar haar hebben. Diep diep racistisch...

worldsoccertalk.com/2014/06/30/france-...

chosenignorance | 03-07-14 | 13:07

Huh? Heeft de rechter nu gezegd dat Zwarte Piet een neger is?

Quichegerechtigde | 03-07-14 | 13:05

Voordat de eerste neger in NL was hadden wij sinterklaar en zwarte piet. De meeste Nederlanders wisten niet eens van het bestaan van negers, wisten niet dat dit luie raar pratende mensen zijn. Later zijn wij dit dialect gaan noemen. Dat zwarte piet anders praat, heeft te maken dat de persoon niet herkent wordt door de kinderen.

toetanchamon | 03-07-14 | 13:05

Het is tijd voor een referendum over zwarte piet.

Lewis Lewinsky | 03-07-14 | 13:04

-weggejorist-

witilimi | 03-07-14 | 13:03

Maar dan ook het Keti Koti feest verbieden! Ik vind dit stigmatiserend omdat deze generatie niks met slavernij van doen had.

Maria.1 | 03-07-14 | 13:02

Hoe zit het met die slavenhandelaars? De volgende film maar in regenboogkleurtjes?

Angelica | 03-07-14 | 12:59

-weggejorist-

Rups444 | 03-07-14 | 12:57

Terwijl er vandaag weer een Nederlander is vermoord bij een beroving in hun eigen huis.
Dit is ook een beroving van onze Nederlandse identiteit.
We, de Nederlanders, voelen ons steeds meer als een adoptiekind. Het is een gezin maar niet de onze.

Het niet beschermen van door import vermoordde Nederlander, dit geneuzel over zwarte piet: LANDVERRAAD!!
De regering, overheid, wetgeving beschermt de Nederlander niet meer.
We moeten het recht in eigen handen nemen. Er zit niets anders op.

343 | 03-07-14 | 12:55

Medelanders hartelijk bedankt. Heb/had niets tegen allochtonen/vreemdelingen/buitenlanders maar dat is per vandaag echt wel verleden tijd. De multiculturele samenleving gaat mij steeds meer tegenstaan. Ik zeg: eigen volk voorop!!

Fedde71 | 03-07-14 | 12:55

Ik ben benieuwd hoe het Nederlandse volk op deze uitspraak reageren zal.

Lewis Lewinsky | 03-07-14 | 12:52

meijster | 03-07-14 | 12:47
Het is idd een ZWARTE dag...

milky bar | 03-07-14 | 12:51

De grootste bedreiging voor onze democratie, of wat daar nog van over is, heet het 'College voor de Rechten van de Mens'. Van aardgaswinning in Groningen tot Zwarte Piet, van meer vrouwen in bestuursfuncties tot armoede in Nederland, het ongekozen 'College voor de Rechten van de Mens' bepaalt voor ons aan de hand van EU en VN wetgeving wat er allemaal moet en wat er nog mag...
static0.volkskrant.nl/static/asset/201...

AgentKrol | 03-07-14 | 12:50

Ik vind de paashaas zielig.... het is gewoon dierenmishandeling om zo'n beestje met een mandje eieren op zijn rug te laten rondlopen. Snap niet dat Wakker Dier dit niet laat verbieden....
En trouwens.... wat te zeggen van de kerstman....*kuch*obesitas*kuch*......

De laatste keer dat iemand een grijze massa van een volk wilde maken liep het volgens mij niet goed af.....

Humungousfungus | 03-07-14 | 12:49

@Nequebard | 03-07-14 | 12:15
Ik ben er wel klaar mee, en niet de enige....... dit is het zoveelste vervolg (van het begin) van het einde. Nix mis met zwarte piet, aardige vent, maar als 'zij' zo kunnen, kan ik het ook. Ik heb het helemaal gehad met zeiknegerts.

meijster | 03-07-14 | 12:47

Zwarte Piet, de eerste zwarte Nederlander die Nederland uit wordt gezet.... Door zwarten.... Proest !!!

A3an | 03-07-14 | 12:43

@geslepen Pen

Degene die feitelijk inbreken tijdens de Sinterklaasperiode zijn net de zwarte pieten

Tsjernodebiel | 03-07-14 | 12:42

Kan een juridisch onderlegd persoon mij uitleggen hóé de intocht van Sinterklaas überhaupt in kan breken op het privéleven van iemand (die niet 's morgens vroeg met de kinders de deur uit moet of voor de televisie moet gaan zitten)?

Geslepen Pen | 03-07-14 | 12:40

Zo ik radicaliseer me een partij. In ene keer gebeurde het... zo'n fysieke afkeer.

Straks als de eerste blanke een neger op zijn bek timmert gaan ze zeker roepen.."zie je wel, een racist, Nederland is racistisch!"

Wel dan wordt racist, maar een geuzennaam. Geboren uit de frustratie van de hardwerkende blanke die geplukt, beschuldigd en gemarginaliseerd wordt door een groep van zelfmedelij-hebbende donkere clientisten.

Radicaliseer ik weer een beetje... schoof ik ik zo maar weer een stuk op... wat gaat het hard vandaag.

Statler en Waldorf | 03-07-14 | 12:37

... en zo hebben de linkse rechters zich wederom buiten de maatschappij geplaatst, ofwel; dit zijn onze rechters niet meer. Partijdigheid, on-Nederlands.
Ze hadden met hun uitspraak niet verwoestender kunnen zijn voor de relatie tussen blank en zwart in Nederland, en hebben racisme nu juist extra voedingsbodem gegeven. Dat krijg je, als je als rechterlijk orgaan het contact met de samenleving compleet kwijt bent.

Nederlanddraaitdoor | 03-07-14 | 12:36

www.zie.nl/video/politiek/We-kunnen-we...
Nou Rutte, de samenleving wordt volledig geschoffeerd, onze traditie wordt onderuit gehaald, dus tijd om er nu wél iets aan te doen.

Zwarte Piet is Zwarte Piet.... een gekleurde Piet willen we niet!
Zwarte Piet moet cultureel erfgoed worden!
Ik heb het nu echt helemaal gehad met die zeiknegerts.

Schietmijmaarlek | 03-07-14 | 12:36

wie kan mij verbieden om mijzelf zwart te schminken en als Zwarte Piet de straat op te gaan ? Kan toch niet. Het enige wat verboden wordt is een vergunning maar die hebben particulieren niet nodig.

wlodek | 03-07-14 | 12:34

Tijd om een pooltje te houden:
Wat is het volgende waar de zielepieten in dit land om gaan zeuren?

Tsjernodebiel | 03-07-14 | 12:32

Nimmer heb ik de link gelegd tussen Zwarte Piet en bruine mensen, en nu word ik plots weggezet als racist? Dan ga ik me ook maar als een racist gedragen.

De Hoer van Babylon | 03-07-14 | 12:30

Zwarte mensen die zich beledigd voelen hebben kennelijk geen ene reet te doen dan zich beledigd te kunnen voelen.

Het wordt eens tijd dat diegene die zich beledigd voelt de handen laten wapperen, dan hebben ze geen tijd om zich beledigd te voelen.

Dit land zakt met de dag dieper de grond in. Wanneer wordt de kern van de planeet aarde bereikt?

ProAsfalt | 03-07-14 | 12:29

Mag ik zeggen dat we alle klote negers en klote wannabe negers in een zak moeten stoppen en naar spanje sturen?
Joris: Wel de mening van de reaguurders meewegen in je oordeel he.

New Quacka | 03-07-14 | 12:28

Zie Slipsnifter | 03-07-14 | 11:49
Slipsnifter | 03-07-14 | 12:04
Ha, eerste keer weggejorist.
Maar je hebt helemaal gelijk.

clockandhammergame | 03-07-14 | 12:27

Quincy geeft op Radio 1 aan dat hij niet bij de uitspraak van de rechter aanwezig was omdat hij een kunstenaar is, het een project was en hij de discussie op een gegeven moment aan anderen wil overlaten.

Interviewer: "Het klinkt een beetje alsof dat hele protest tegen zwarte piet een beetje een kunst performance was."

Quincy geeft geen antwoord maar grinnikt voldaan.

harbi | 03-07-14 | 12:27

En wie zit er weer op de 1e rij? Juist ja, n*g*rhoer nummer 2 Bergman. Plus wat D66 parttime huisvrouwen die per ongeluk rechter zijn (al is linker een juister woord) en je weet het wel.

KarelMarks | 03-07-14 | 12:27

Heb nooit de associatie Zwarte Piet = Neger gehad. Maar inmiddels krijg ik wel de associatie Kinderfeest Verneu**r = Huil Ni*ker. Bizar niet?

Mike Oxlong | 03-07-14 | 12:27

Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens opzeggen, s.v.p..

Lewis Lewinsky | 03-07-14 | 12:23

De waanzin regeert.

Lewis Lewinsky | 03-07-14 | 12:20

-weggejorist-

mr green | 03-07-14 | 12:19

Zwarte piet Quincy krijgt momenteel weer ruim het woord op Radio 1.

harbi | 03-07-14 | 12:18

@meijster | 03-07-14 | 12:09
Zwarte Piet leerde ons juist dat negers goed konden zijn. Hij leerde ons dat niet alle negers in de Bijlmer (of in het huis van Anouk) opgroeiden en dat niet alle negers van ons zouden stelen.

Als ze dat wegnemen, dan worden nieuwe generaties juist extreem racistisch, want die zullen negers dan alleen nog kennen als de mensen die op het station je fietsslot open proberen te knippen met een betonschaar of die je winkel 's nachts overvallen.

Nequebard | 03-07-14 | 12:15

Zo, hebben we dat ook weer gehad, ze kunnen weer aan het werk...

Tsjernodebiel | 03-07-14 | 12:11

Tot op heden nog nooit 'zwarte piet' geassocieerd met negers. Vanaf nu dan maar wel.... dom, lui etc.

meijster | 03-07-14 | 12:09

Met heel GS reaguurdersvolk dit jaar in Amsterdam als zwarte piet onze Sint binnenhalen!

Hyperkritisch | 03-07-14 | 12:08

En zo schaft de neger zich zelf af.
Tot nooit meer horen zien, adieu en niet meer wederhoren en zien.

Ik kook ook | 03-07-14 | 12:06

Burgemeester,u gaat toch wel in hoger beroep?

swassannuf | 03-07-14 | 12:05

@clockandhammergame | 03-07-14 | 12:02
Zie Slipsnifter | 03-07-14 | 11:49

Slipsnifter | 03-07-14 | 12:04

Wat vindt Sinterklaas hiervan?

modderator | 03-07-14 | 12:04

Op de tribune bij Nigeria tijdens het WK, zag ik donkere mensen die zich wit hadden gekalkt.
Nou, ik zou zo zeggen. Actie ! Toch ? Of blijven we selectief verontwaardigd ? Eén heet discriminsie en dat andere heet blijkbaar "leuk".

Kamervraag | 03-07-14 | 12:03

Dus de belastingbetaler kan deze onzin weer betalen...

BarneyBoner | 03-07-14 | 12:03

Bedank deze mensen maar: www.mensenrechten.nl... .
Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:21

WTF? Lekker onpartijdig zooitje: ze hebben gewerkt bij VluchtelingenWerk Nederland, Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen, Amnesty intl.
Ze waren oa. :
- Europarlementariër voor GroenLinks,
- Vreemdelingenrecht advocaat,
- Redactielid van het Journaal Vreemdelingenrecht

Goh, wat gek dat ze heel onpartijdig vinden dat zwarte piet moet verdwijnen zeg. En wat raar dat ze zwarte piet verbinden met mensenrechten.

Dawassiknie | 03-07-14 | 12:03

-weggejorist-

clockandhammergame | 03-07-14 | 12:02

En dan nu met zijn allen verbaasd zijn dat we boos zijn op negers.

jip_86 | 03-07-14 | 12:01

@Slipsnifter | 03-07-14 | 11:49

Dat dacht ik al ja :(

Shape of Despair | 03-07-14 | 12:01

Ik vind dat we wel herstelbetalingen moeten doen. Waarvan? Van het geld dat nu als uitkering verstrekt wordt aan kunstenaars. En op=op. *naar Quinsy zwaait*

Maria.1 | 03-07-14 | 12:01

Vrij naar van Randwijk:
Een volk dat voor zeurpieten zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. En wordt het donker. Eh, getint. Eh, kleurrijk.

Kloof2012 | 03-07-14 | 11:59

Het effect is averechts.... de blanke NL-ers die dit feestje vieren waren zich van geen kwaad bewust. Ze worden nu weggezet als racisten, wat ze niet zijn.

Door het af te dwingen via de rechter maak je deze goedwillende witmens boos. Die ervaart dit nl. terecht als ontecht. En dat moet je niet willen, toch?

croque monsieur | 03-07-14 | 11:57

Gaat iemand nog in hoger beroep?

Woehahahaa | 03-07-14 | 11:56

Jezus Christus op een houtvlot. Gaan jullie allemaal je inburgeringscursus overdien, met name het stuk Begrijpend Lezen. Begin maar eens met artikel 12 uit de uitspraak.

Jan de Schot | 03-07-14 | 11:56

Die tweedeling in de Nederlandse samenleving wordt dankzij dit soort volk steeds groter.
Op zich geen slechte zaak: het steeds luidere gejank, geklaag en gezeur van de beroepsklager zal uiteindelijk een reactie krijgen van de steeds grotere groep autochtonen die het helemaal gehad heeft met deze uitvreters.

spanarchist | 03-07-14 | 11:54

Het is nu aan de gezellige dikkerds en de domme blondjes, de nerds en de muurbloempjes om zich te roeren.

Schoorsteenveger | 03-07-14 | 11:54

@noerg | 03-07-14 | 11:50
"NOS: "VN-adviseur Verene Shepherd die vorig jaar Zwarte Piet bekritiseerde is deze week in Nederland voor verder onderzoek."
Goed, ik heb mijn portie multikul ergernis voor dit jaar nu wel gehad, nu stoppen mensen.

Slipsnifter | 03-07-14 | 11:53

En de koeien moeten ook afgeschaft, want die geven witte melk !

A3an | 03-07-14 | 11:52

Vreemd, als ik foto's zoek op internet over slaven kom ik er geen 1 tegen met Rode lippen en al helemaal niet met gouden oorbellen ?!?!?!
Zou hij juist een stigma willen plakken op Zwarte Piet ??

patrick023 | 03-07-14 | 11:52

@Zzzzooooffff | 03-07-14 | 11:47
Dan gaan ze weer janken dat het racisme is omdat er geen zwarten tussen zitten.

Slipsnifter | 03-07-14 | 11:51

Autochtonen moeten door allochtonen ingeperkt, uitgescholden, bespuugd, bedreigd, geslagen/geschopt kunnen worden, zo niet, dan zijn zij racisten. Zo leg ik NL voortaan uit aan buitenlanders.

milky bar | 03-07-14 | 11:51

NOS: "VN-adviseur Verene Shepherd die vorig jaar Zwarte Piet bekritiseerde is deze week in Nederland voor verder onderzoek.
De Jamaicaanse mensenrechtenonderzoekster onderzoekt samen met andere deskundigen van de Verenigde Naties de behandeling van mensen met een Afrikaanse afkomst in Nederland. Morgen geeft de VN-delegatie een persconferentie over hun aanbevelingen."
Welja, hebben we die hypocriet ook weer.. zij mengt dr eigen belangen heel handig door haar VN werkzaamheden heen. Ze had ook een uitnodiging om dr onderzoek tijdens de vorige intocht te komen doen. Ze kon niet. Nu wel.. ach ze doet in ieder geval geen moeite om enige schijn op te houden. Onderzoek, mn reedt.. vuurtjes opstoken en politiek correcte angsthazen manipuleren ja.

noerg | 03-07-14 | 11:50

@Shape of Despair | 03-07-14 | 11:44
Voor de 100.000e keer: dat doen ze niet.
Veel leuker is het om hier de hele dag zielig te lopen janken, alle begrip en steun te krijgen van hele legers PvdA/D66 goedmensen, en als kers op de taart beloond worden met een mooie uitkering en een bak subsidies.

Slipsnifter | 03-07-14 | 11:49

Eigenlijk voel ik me in mijn rol als blanke Nederlandse man nogal bedreigd door de Nederlandse rechterlijke macht. Het lijkt wel alsof alle uitspraken in bestuurszaken tegen mij gericht zijn.

Misschien moet ik maar onmiddellijke en onvoorwaardelijke ontbinding van alle rechterlijke colleges in Nederland en ontslag van alle daar op dit moment werkzame rechters gaan eisen.

Nequebard | 03-07-14 | 11:47

We maken er gewoon witte piet van: witte mensen die witte schminck opdoen. Kunnen ze geen rascisme meer claimen.

Zzzzooooffff | 03-07-14 | 11:47

De Nederlanders moeten dit land maar meteen afstaan aan de nieuwkomers. Dan kunnen de nieuwkomers er hier net zo een kolere bende van maken als in hun thuisland...
,
En als ze dan dit land ook compleet naar de afgrond hebben gebracht kunnen ze als sprinkhanen weer naar het volgende westerse land trekken om hun cultuur door te drukken.

kutjebefandijvie | 03-07-14 | 11:45

Een treurige en ook trieste zaak inmiddels, dit Zwarte Piet bashen. Ik stel voor de veroorzakers direct op te pakken en vast te zetten.

van_de_pot_gerukt | 03-07-14 | 11:44

-weggejorist-

Shape of Despair | 03-07-14 | 11:44

Ik ben diep gekwetst door deze uitspraak, en eis een zeer zorgvuldige heroverweging door Hoge Raad.
Ik ben man, blank en 65+.
We zullen eens zien of we niets meer waard zijn!
Stelletje omgekeerde racisten!

L.E. Raar | 03-07-14 | 11:43

Met andere woorden ook: alle besluiten die genomen worden in het teken van een godsdienst kunnen als beledigend ervaren worden. Deze rechter heeft de doos van Pandora geopend met deze uitspraak.
Fred Bastiat | 03-07-14 | 11:37

juist, 1 eiser tegen dat jaarlijkse EO circus 'the passion of chtist' is genoeg.. maar ook dat jaarlijkse gesubsidieerde negerfestival vb

(c)ZWITSUL | 03-07-14 | 11:42

In de uitspraak tref je dit aan;
"15.10.2.

Uit het onderzoek “Hoe denken Amsterdammers over Zwarte Piet?” van het Bureau Onderzoek en Statistiek van de gemeente Amsterdam van december 2012 blijkt dat 37% van alle ondervraagden zich kan voorstellen dat Zwarte Piet als discriminerend wordt ervaren door andere mensen, hoewel zij zichzelf er niet door gediscrimineerd voelen en dat 7% van alle ondervraagden Zwarte Piet als discriminerend ervaart. Van de mensen met een Surinaamse, Antilliaanse of Ghanese achtergrond ervaart respectievelijk 27, 18 en 14% de figuur Zwarte Piet als discriminerend. "

7% Van de ondervraagde Amsterdammers ervaart het als discriminerend....

Wopping 7%, Laten we nog wat geld over de balk kieperen.

Flipus | 03-07-14 | 11:41

[eiser 1], te [woonplaats], eiser 1,

[eiseres 2], te [woonplaats], eiseres 2,

[eiser 3], te [woonplaats], eiser 3,

[eiseres 4], te [woonplaats], eiseres 4,

[eiser 5], te [woonplaats], eiser 5,

[eiser 6], te [woonplaats], eiser 6,

[eiser 7], te [woonplaats], eiser 7,

en veertien anderen,

hierna gezamenlijk te noemen: eisers

(c)ZWITSUL | 03-07-14 | 11:40

Onze cultuur moet en zal kapot. Of in elk geval mogen we nóóóóit zo arrogant zijn onze eigen cultuur 'door te zetten' als er ook maar één minderheid moeite mee heeft.
Wat een land, het is toch niet meer leefbaar zo. Schoorsteenveger hierboven heeft gelijk, zo kun je niets meer doen of organiseren, er is altijd wel iemand beledigd.

Lewis | 03-07-14 | 11:38

Met andere woorden ook: alle besluiten die genomen worden in het teken van een godsdienst kunnen als beledigend ervaren worden. Op die manier kan een besluit bijvoorbeeld, dat paasmaandag een vrije dag is en suikerfeest-dag (?) niet, kwetsend zijn. Of dat er een kerstboom in de hal staat. Of dat de Sint een kruis op zijn mijter draagt. Of dat er God in de bijbel staat. Of dat de Koningin naar deze God verwijst. Je kunt het zo gek nog niet bedenken en het is wel kwetsend voor anderen. Deze rechter heeft de doos van Pandora geopend met deze uitspraak.

Fred Bastiat | 03-07-14 | 11:37

robW | 03-07-14 | 11:22
Juist. We zijn beland in een samenleving waarin de ene persoon of groep zich beledigd en gekwetst mág voelen, maar de andere persoon of groep niet. Ze zou kunnen zeggen dat onder druk en dwang van de heersende moraal de geschiedenis herschreven wordt. De rechter heeft in feite niet méér gedaan dan stellen dat bij het verlenen van de vergunning beter geluisterd had moeten worden naar de bezwaren van de gekwetsten, en dat pas daarná een beslissing had mogen vallen. Van der Laan kan alsnog, nu hij ook via de rechter kennis heeft genomen van al die klaagzangen, de vergunning met terugwerkende kracht weigeren, maar dat gaat hij natuurlijk niet doen. Want impliciet is in de uitspraak meegenomen dat voortaan elke vergunning aldus door de molen moet, dat elke burgemeester die nog ooit voor wat dan ook een vergunning afgeeft héél goed moet luisteren naar de gekwetsten en beledigden.
Dat sommigen zich gewoonweg niet als gekwetste of beledigde mogen zien, dat zal het probleem zijn.
www.parool.nl/parool/nl/12/CULTUUR/art...

Schoorsteenveger | 03-07-14 | 11:34

Zwarte Piet is een criminele organisatie, allemaal!

doskabouter | 03-07-14 | 11:32

ach, het enige wat de dames rechter hebben gesteld is dat door vergunningsverlener moet worden onderbouwd dat de inbreuk op het privé leven van de klagers van zwarte piet tijdens de intocht niet zo groot is dat de intocht niet door mag gaan.

zit wel een logische fout in de uitspraak. rechters stellen dat omdat na de intocht er nog een paar weken vieren is de intocht inbreuk kan maken op privé, terwijl juist die viering juridisch los staat van de intocht, immers ook zonder intocht in a'dam zal er gevierd worden. deze viering zal zondermeer met zwarte pieten gepaard gaan. dat zwarte pieten dan ook bij de intocht aanwezig zijn voegt qua kwetspotentieel juist maar weinig toe.

49 | 03-07-14 | 11:28

Ouch! Dat moet toch best een vervelende uitspraak zijn voor een aantal onder ons. Wel opvallend hoe het onderscheid wordt gemaakt tussen autochtone (lees: witte) tegenstanders en de gekleurde demonstranten... Ik verwacht een hoop emnotionele reacties op deze uitspraak.

Gargamel2012 | 03-07-14 | 11:28

Bodemprocedure. Dat woord zegt veel over de uitkomst van dit proces: dieper kun je niet zinken.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 11:27

2014, het jaar dat zwarte Piet stierf. Het laat zien dat elke verwijzing naar afkomst, sekse, cultuur of religie strafbaar is. Het is nog even wachten of het rood-wit-blauw verwijst ook naar discriminerende tijden en moet vervangen worden door een nieuwe (wereld)vlag.
.
Het wordt nog een hele klus om mijn net geboren kind uit te leggen wie Zwarte Piet is over een tijdje.

Ome Gijs | 03-07-14 | 11:25

Ik luisterde de uitspraak mee. Lag het nou aan mij ? Volgens mij was er gelijk al bonje. AT5 stopte helaas direct de live-feed

Kinner | 03-07-14 | 11:24

@Julia | 03-07-14 | 11:16
Eens. Uiteindelijk gaan ze voor de poen.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 11:24

@Schoorsteenveger
Uiteraard moet hierboven 'autochtoon' staan, en niet 'allochtoon'. Volgens Freud ben ik derhalve zeer policor en kan ik derhalve geen racist zijn.

robW | 03-07-14 | 11:23

-weggejorist-

Cynevisie | 03-07-14 | 11:23

ik ben op vakantie in GB. Denk dat ik hier maar blijf ...

Cynevisie | 03-07-14 | 11:23

@Schoorsteenveger
... waarbij mijn opmerking over schrijfster waarschijnlijk racistisch is maar de kop van het stukje niet.
Het gaat, m.a.w., dus niet alleen maar over 'hoe iets ervaren wordt' maar over - 'hoe ervaren wordt' + 'wie ervaart' -. Wanneer de optelsom niet een gekwetste allochtoon als uitkomst heeft, is er sprake van racisme.
Leuk.

robW | 03-07-14 | 11:22

Kan GeenStijl namens 10-duizenden reaguurders in beroep gaan? Waar ondertekenen we?

milky bar | 03-07-14 | 11:22

Ik ga een groep oprichten.. VTZP (vecht team zwarte piet) elke gek die denkt onze cultuur kapot te maken krijgt een paar corrigerende tikken om het af te leren en zig maar aan te passen of op te rotten! Tis nu keer genoeg geweest bah bah

Enskude | 03-07-14 | 11:19

kunnen al die anti zwarte pieten op de stoomboot naar Suriname, de Antillen of Afrika ? bvd.

populist87 | 03-07-14 | 11:19

Ik als man vind Sinterklaas ook discriminerend. Het is altijd een man die alles moet betalen en regelen, nooit een vrouw. Volgende keer een Sinterklazin of ik ga naar de rechtbank!

Fred Bastiat | 03-07-14 | 11:19

@ Schoorsteenveger
Policor racisme neemt wel erg openlijke vormen aan, tegenwoordig. Ik zou de kop van dit artikel op joop namelijk ook als zeer kwetsend kunnen ervaren: www.joop.nl/opinies/detail/artikel/275...
Maar ik weet dat het geschreven is door een negerin, dus dan maakt het niet zo veel uit.

robW | 03-07-14 | 11:18

Ignatius Barracuda | 03-07-14 | 10:57

Bedankt. Geef me je email adres en ik zal je op de hoogte houden.

Ik heb verder niets te verliezen. Mijn vaderland is al verdwenen in de vuilnisemmer.

Het gaat jullie goed.

kp-usa | 03-07-14 | 11:18

Ignatius Barracuda | 03-07-14 | 10:57

Bedankt. Geef me je email adres en ik zal je op de hoogte houden.

Ik heb verder niets te verliezen. Mijn vaderland is al verdwenen in de vuilnisemmer.

Het gaat jullie goed.

kp-usa | 03-07-14 | 11:18

Oooh Gevoelens en de Wet!
Prachtig, zo zie ik t graag, ik voorzie een wettelijk gedwongen uitstroom van lichtgetinten binnenkort, heerlijk, eindelijk m'n gevoel van veiligheid en het zelf mogen genieten van mijn eigen bezit weer terug.
Vind het wel oneerlijk van die rechter om die jankende witmensen hun oprechte gevoel van zwartzijn te ontnemen,we zijn van binnen immers allemaal rood, kreng!
Ik voorzie veel bleke pieten met een 'Ik ben Zwart t-shirt'.
Te bestellen bij GL en je krijgt er een graties plastic oorring bij met de tekst; Ik ben een armband.

Causa Sui | 03-07-14 | 11:17

@ Ars Vivendi
Gisteren was er op 1Vandaag een item over Verene Shepard. Mevrouw heeft 2 hoeden op.
Ene hoed: ze zit in een groep van Caribische landen die herstelbetalingen wilt van westerse landen vanwege de slavernij. Ohoh, westerse landen zijn gemeen en de zwarte medemens is zo zielig. En het is handig dat westerse landen geld hebben.
Tweede hoed: Mevrouw onderzoekt racisme tegen de donkergekleurde medemens in Nederland en geloof ik ook in Engeland.
Verder onderzoekt ze dus ook nog Zwarte Piet, en geheel toevallig gaat ze alleen in gesprek met mensen die kritisch of negatief tegenover Zwarte Piet staan.
De voorstanders laat ze links liggen.
Met andere woorden... deze vrouw is totaal niet objectief en heeft meerdere agenda's.

Julia | 03-07-14 | 11:16

Die 'Zwarte Pieten' in ons land kunnen de tering genieten.
.

Thoth | 03-07-14 | 11:16

ik voel me gediscrimineerd omdat zwarte Piet een man is en ik wil als man niet in verband gebracht worden met gedwongen deportatie naar spanje. Dus verbieden of mixen met zwarte Pieta ofzo...

Openbaar Mysterie | 03-07-14 | 11:14

"De rechter benadrukte dat er zo'n grote verdeeldheid is over het onderwerp, dat het niet lukt om een uitspraak te doen die het hele probleem oplost."
Oh, is dat zo? Is Nederland echt fundamenteel doormidden gespleten door dit onderwerp?

Even in het archief duiken hoor.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/06/...

Verhip, op de vraag of "het nieuwe uiterlijk van Zwarte Piet" een verbetering was stemde letterlijk 99% oneens. Nota bene: dit was aan het BEGIN van dit topic, dus het effect van pollfuckers was non-existent.

Kan de rechter misschien wat duidelijker zijn over waar die verdeeldheid 'm dan precies in zit? Ik zie hier een land dat als één man vrijwel unaniem achter Zwarte Piet staat. Dit is bepaald niet goed voor mijn vertrouwen in de rechterlijke macht. Wat een schertsvertoning, wat een misselijkmakend politiek instrument is die rechterlijke macht aan het worden, en wat moet ik hier ongelofelijk hard van kotsen.

BAH!

Nietvoordekat | 03-07-14 | 11:12

Ik heb vanaf vandaag geen enkele behoefte meer om me te bekommeren om of te verdiepen in de gevoelens van het Antilliaanse en Surinaamse volksdeel. Dat is wat deze procedure bij mij en zonder twijfel vele andere Nederlanders heeft bewerkstelligd.

De echte Stolwijker | 03-07-14 | 11:11

Ik ga nu trouwens ook protesteren tegen Sinterklaas. Want dat is dan een negatief karikatuur van een blanke man, die suggereert dat wij allemaal slavenhandelaar zijn. Ik voel me zeer gekwetst.

God Zelf | 03-07-14 | 11:11

De blanke, werkende mens wordt bozer en bozer. Niet alleen je geld wordt afgepakt, maar ook je trots, identiteit en cultuur. Ook voor blanke mensen is dit belangrijk, niet alleen voor gekleurde. Ik denk niet met plezier aan de toekomst. Op een gegeven moment moet je gaan terugvechten, voordat je alles kwijt bent.

Vindefin | 03-07-14 | 11:10

Het gaat ook echt helemaal nergens meer over in dit achterlijke land..
Wat zijn we diep gezonken.

Slipsnifter | 03-07-14 | 11:10

-weggejorist-

josias | 03-07-14 | 11:09

robW | 03-07-14 | 10:58
"Het gaat feitelijk alleen nog om 'hoe iets ervaren wordt'."
Dat is de gesel van deze tijd. Je zaait haat als iemand dat als zodanig ervaart, je beledigt als iemand dat als zodanig ervaart. Het is de kunst om die ervaring voor het voetlicht te brengen. Wordt die geaccepteerd als een valide ervaring, dan is de kogel door de Kerk en wordt de moraal aangepast.
Probleem van de komende tijd is hoe die processen werken, dus wanneer een dergelijke ervaring serieus wordt genomen en wanneer niet. Het ligt voor de hand om te veronderstellen dat bijvoorbeeld gelovigen, met name degenen die geloven in een bekende God, zich eerder beledigd mogen voelen dan anderen, en dat ook diegenen die zich kunnen beroepen op enig onrecht dat hen of de hunnen is aangedaan, nu of in het verleden, zich eveneens eerder beledigd mogen voelen dan anderen.
Dat is de meest subtiele vorm van institutioneel racisme.

Schoorsteenveger | 03-07-14 | 11:08

Van der Laan wordt door die rechter overigens wel flink voor het blok gezet. Of hij kiest voor een beslissing gebaseerd op gezond verstand en krijgt vervolgens zijn natuurlijke achterban tegen zich, of hij kiest voor de beroepsgekwetsten en zal de rest van zijn leven als landverrader worden gezien.

spanarchist | 03-07-14 | 11:08

@Snowy2000 | 03-07-14 | 11:05
Koppie erbij houden hoor. Hebben we nu meer dan ooit nodig. Blijven nadenken.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 11:07

Als er iets discriminatie in de hand werkt is dit het wel. Althans, nu ben ik pislink op zeiknegers. En aangezien ik niet weet welke neger nou een zeikneger is, ben ik dus pislink op alle negers.

God Zelf | 03-07-14 | 11:07

Wat voor mongool land leven we toch, we laten in dit land alles afhangen van een minderheid die nog leven in de 18e eeuw zwart , wit , geel en zullen altijd zeikers blijven.

fluffie | 03-07-14 | 11:07

-weggejorist-

deministerpresident | 03-07-14 | 11:06

Ars Vivendi | 03-07-14 | 11:02
Weet ik hoor, maar in mijn kwaadheid.

Snowy2000 | 03-07-14 | 11:05

Zwarte Piet is zwart. Punt!

Centauri3 | 03-07-14 | 11:05

Het kinderfeest is zowiezo al verziekt. Wat de uitkomst ook moge zijn.

RegseHippy | 03-07-14 | 11:03

"Zwarte Piet is discriminerend", aldus Surinaamse krant op basis van dit oordeel www.waterkant.net/suriname/2014/07/03/... . De geest is uit de fles, daar kan Eberhard -al zou hij willen- niets meer aan veranderen. We worden gegijzeld in ons eigen land.

Fred Bastiat | 03-07-14 | 11:03

Nieuwsflits; Nederland raakt zege EK '88 kwijt.

Het zou gaan om de goals gemaakt door ene Ruud G.
Deze worden ongeldig verklaart met terugwerkende kracht omdat hij ze het elftal geschonken zou hebben, ofwel er niet voor betaald heeft gekregen en dus valt het onder slavernij.

Sinds de afschaffing slavernij is het ten strengste verboden om negers onbetaald werk te laten doen.

ANP

Van Nostrand | 03-07-14 | 11:03

Je begint zo langzamerhand een hekel aan "die" zwarte pieten te krijgen...
.
Man, man, man, ben je geen racist, maken ze er wel één van je. God, wat een gejank zeg.

Aatje | 03-07-14 | 11:02

@noerg
Tuurlijk, de nieuwe 'piet' zal aan de kindjes worden opgedrongen via het onderwijs en de media. Als je dan nog als kind stelt o ik vind zwarte piet eigenlijk wel leuk, zal je meewarig worden aangekeken. Want die kindjes zullen vast geleerd worden dat een paar mensen zwarte piet niet zo leuk vinden.
Dus over een tijdje zal er idd geen zwarte piet meer zijn. Want Nederlanders zijn een slap volk en leveren hun eigen cultuur en land in. Alle culturen die we moeten binnelaten moeten we respecteren, alleen niemand hoeft de Nederlandse cultuur te respecteren.

Julia | 03-07-14 | 11:02

@Snowy2000 | 03-07-14 | 10:59
Jan heette Hans. Hans Janmaat

Ars Vivendi | 03-07-14 | 11:02

Deze discussie over Zwarte Piet is natuurlijk enorm nuttig voor sommige mensen. Over wie heb ik het? Over de lidstaten van de Caribbean Community, die eerder dit jaar bekend hebben gemaakt dat ze Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk en nog een paar andere Europese landen willen dwingen tot excuses en 'herstelbetalingen' om hun huidige schulden en begrotingstekorten (die ze natuurlijk hebben omdat ze nog steeds getraumatiseerd zijn door de slavernij) te herstellen.

Dat nu voor recht is 'vastgesteld' dat Nederlanders er een 'achterlijke, racistische traditie' op nahouden, is een geweldig argument voor deze mensen. Het vergroot de kans enorm dat onze overheid ze af zal kopen met een paar miljard aan belastinggeld.

Nequebard | 03-07-14 | 11:01

Over Amsterdam gesproken, ik heb laatst 5 uurtjes geparkeerd bij Heinekenplein, kreeg net mn rekening binnen: EUR 25,07. Echt? Ik vind dat ze dan minstens een parkeerbeambte bij de auto moeten hebben staan wachten die mij voorziet van een happy end. Godsamme zeg, wat een prijzen.

point blank | 03-07-14 | 11:00

En vergeet deze niet (het houdt niet op):
'VN-adviseur Verene Shepherd die vorig jaar Zwarte Piet bekritiseerde is deze week in Nederland voor verder onderzoek.
De Jamaicaanse mensenrechtenonderzoekster onderzoekt samen met andere deskundigen van de Verenigde Naties de behandeling van mensen met een Afrikaanse afkomst in Nederland. Morgen geeft de VN-delegatie een persconferentie over hun aanbevelingen'.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:59

Jarenlang zijn en worden wij gewaarschuwd, eerst door Jan Maat en daarna door Wilders, maar luisteren ?, niet dus.

Snowy2000 | 03-07-14 | 10:59

*Youtube en Google aanschrijven doet wegens liedjes en foto's over zwarte piet. CD's met liedjes over zwarte piet in kliko pleurt*

kweethetooknietbeter | 03-07-14 | 10:58

geeftnix | 03-07-14 | 10:45
Het zal zo niet werken. "De Zwarte Medemens" is een projectie, geen statistisch gegeven, is een beeld dat ons wordt opgedrongen door een kleine minderheid, een heel kleine minderheid van Gutmenschen. "De zwarte medemens die zich gekwetst voelt" heeft een onschuldige traditie tot symbool gemaakt van "de witte medemens die maar niet niet wil deugen" en is wat mij betreft het symbool van een nieuw en springlevend racisme dat voorlopig niet uit onze samenleving te bannen zal zijn, een venijnig, snijdend, bijtend, vretend racisme. De rechter is er ingetrapt, hetgeen wel te voorzien was, want de rechter kan hier eigenlijk geen recht spreken en schuift het probleem door naar de politiek. Van der Laan moet een keuze maken, en wat hij ook kiest, hij zal vijanden maken, want onze samenleving is gespleten en zal nog verder splijten omdat er een nieuw zich rap institutionaliserend racisme is ontstaan dat uit is op vernietiging.

Schoorsteenveger | 03-07-14 | 10:58

'Zwarte Piet is een 'racistisch onderdeel van (...)'. 'Ook al is het niet racistisch bedoeld, het wordt wel als kwetsend ervaren' (via Joop.nl).
Het gaat feitelijk alleen nog om 'hoe iets ervaren wordt' (behalve door blanken natuurlijk) en voor de rest niks. Als we die kant opgaan met Nederland, dan is het hek echt van de dam.
En dan: 'de witte eisers hebben geen nadeel, maar de zwarte wel.' Mocht dat zo in het oordeel staan, dan .... mijn god ....

robW | 03-07-14 | 10:58

Respect moet je afdwingen door eigen handelen. Afdwingen met dwang door bv. een rechtbank werkt alleen averechts.

Met blijven doordrammen over slavernij, onderdrukking en discriminatie bereik je alleen dat ook volgende generaties zich tekort gedaan voelen. Stel je toch positief op en pak de kansen die je over-over-over groot ouders als slaaf niet hadden.

Mr Ker | 03-07-14 | 10:57

@ kp-usa | 03-07-14 | Ik zal je volgen. Mijn vaderland is niet meer de schim van vroeger. Tradities worden zonder schaamtegevoel opzijgezet onder druk van een groep stupide huilbaby's. Onze soevereiniteit wordt onder druk verkwanseld aan een niet-democratische moloch in Brussel. Wezenlijke veiligheidsrisico's uit de hoek van extremistische Moslims worden volledig genegeerd of vergoeilijkt. Naar de stem van de werkende meerderheid in dit land wordt structureel niet geluisterd. De politiek en de rechtspraak in Nederland zijn een lachertje geworden.

Ignatius Barracuda | 03-07-14 | 10:57

We zouden Zwarte Piet kunnen behouden, en dat dan een kinderpardon noemen?

stom schaap | 03-07-14 | 10:56

Ben benieuwd wanneer er aangedrongen gaat worden op een verbod om met de gouden koets rond te rijden. De afbeeldingen op dat voertuig zijn misschien ook niet helemaal negervriendelijk.

merallas | 03-07-14 | 10:56

Laat alsjeblieft al die gelukszoekers die mijn land, normen en waarden verachten, beschimpen, bespotten en aanvallen hun geluk gaan zoeken op een plek die wel aan de hunne voldoet. De enige quote van Mark Rutte waar geen speld tussen te krijgen is: 'Zwarte Piet is nu eenmaal zwart'.

snokkertje | 03-07-14 | 10:56

Zwarte Piet heeft werk, is sympathiek en grappig. Kortom, alles wat die actievoerders niet zijn. En hoe een kleine kliek, gesteund door een stel witte Nederland-haters, het dan voor elkaar krijgen om hun debiele agenda er doorheen te drukken ... je zou er spontaan racistisch van worden.

Fijnstoffer | 03-07-14 | 10:56

het kan niet zo zijn dat een groepje geimporteerde janknegers anoniem in stichting Doekoe een oude Nederlandse traditie, met behulp van de PvdA, om de zeep gaan helpen.
Niks anoniem .. advocaten en stichtingen, subsidiestromen en werkgevers, 'optredens en platenlabels en kunstgaleries.. alles is geoorloofd in deze strijd.. wapen U !

(c)ZWITSUL | 03-07-14 | 10:55

Novemeber 2014, Sinterklaas intocht, zwarte ... donkere... meergepigmenteerde mensen zijn wit gesminkt voor de rol van zwarte... euh witte piet. En natuurlijk is Sinterklaas zwart.

kweethetooknietbeter | 03-07-14 | 10:55

KUDT-LAND. echt man, we zitten als ratten in de val in dit Europese gesticht

SoepKip | 03-07-14 | 10:55

Uhm, ja dus? En nu? Krijgen we nu in Amsterdam geen zwarte piet meer te zien? Vanwege 20 (twintig!) bezwaarschriftjes in een stad met ruim 700.000 inwoners? Hou toch eens op met die ras-zeurPieten zoveel aandacht te geven over een KINDERFEEST.

Ik voel me af en toe ook redelijk aangetast door alle ongein vanwege bepaalde geloofsovertuigingen. Betekent dat dat ik een bodemprocedure aanspan tegen deze mensen omdat ze niet meer mogen geloven? Túúrlijk niet. Zolang ze mij er persoonlijk niet mee lastig vallen kan ik 't er best niet mee eens zijn én tegelijkertijd respect opbrengen voor hún overtuiging. Als je zwarte piet persoonlijk niet wilt zien… dan kom je toch gewoon niet! Blijf dan lekker thuis en ga wat nuttigs doen of zo.

kanon0503 | 03-07-14 | 10:54

Ik heb het gevoel dat alles kapot wordt gemaakt in dit land door de multiculturele samenleving. Het sociale vangnet, de saamhorigheid, de veiligheid en nu ook de tradities. En voor wat? Wat de neuk hebben wij teruggekregen voor die multiculturele samenleving? Wat is de winst geweest?

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:52

Ik wil mijn land terug. Ik wil het Nederland terug van voor 1 juli 2008. Voor de crisis. Voor het rookverbod in de horeca. Voor het gezeik over Zwarte Piet. Ik ben er klaar mee. Omwille van een paar beroepsklagers wordt een heel kinder (ja, KINDER) feest naar de tyfus geholpen.

Ik vertrek wel naar Zwitserland. Een land dat niet zucht onder het fascisme uit Brussel.

derKaiser31 | 03-07-14 | 10:52

Tijd voor de europiet.

Goldberg | 03-07-14 | 10:51

En wat te denken van alle niet-negerts die na deze bizarre uitspraak binnenkort 'de EU hebben moeten verlaten'
I smell een nieuwe nieuwe rechtzaak

Tobi | 03-07-14 | 10:51

Watskebeurd?

kweethetooknietbeter | 03-07-14 | 10:51

Kunnen demense eens zien waar al dat weg-met-ons allemaal toe gaat leiden. Volgens mij zijn er al een aantal 'peilingen' geweest, over hoe kinderen er zelf over denken. Let maar op dat die de komende jaren (geheel uit zichzelf..) gaan verschuiven naar 'het maakt niet uit, dus als sommige dat willen doe dan maar geen zwarte pieten meer'. Nou.. en als je het dan als volwassene nog 'op wil leggen' dat het zwarte pieten moeten zijn ben je pas egt rassiestisj

noerg | 03-07-14 | 10:50

Sinterklaas goes Underground. Dat gaan mooie feesten worden

deministerpresident | 03-07-14 | 10:49

Van der Laan moet nu nagaan of de beslissing van Van der Laan wel in orde was voor een evenement dat al voorbij is ... Nederlandser kan niet ...

James Lastig | 03-07-14 | 10:49

namen en rugnummers.. WIE zijn de eisers ??

(c)ZWITSUL | 03-07-14 | 10:49

Nee, dit is Pure Racisme, ze willen nu Zwarte Piet uitzetten, maar gelukkig is in Nederland een meerderheid die vind dat Zwarte Piet moet blijven. Bovendien is zwarte Piet hier al jarenlang geworteld, dus uitzetten zou schending van zijn mensenrechten betekenen. En daar komen de Nederlanders natuurlijk massaal tegen op. Nee toch niet, we laten het Sinterklaasplezier van veel kinderen bederven door een handje vol gekwetste volwassenen. Wat een land, wat een volk, wat een links gelul!

Snowy2000 | 03-07-14 | 10:49

... en dan ben je een struis fries volbloed. Gebeten door een belgische aristocraat uitgezonden om den veiligheid overzees azie daaro te bewaken. Nueqt een desadame. Veiligheid ten top keer je met gezin en muis terug in den hollande ... krijg je dit! Kom terug in een complete chaos wat rassenstrijd genoemd wordT. Schandalig dat mijn bruine offspring weer 200 jaar terug in den tijd geworpen wordT hiero. Kwalijk inderdaad.

Centauri3 | 03-07-14 | 10:48

Dat de zwarte medemens niet aan het grootste kinderfeest van Nederland mee mag doen vind ik zoooo racistisch

Donkey Bong | 03-07-14 | 10:48

Litsehimmel | 03-07-14 | 10:35
Inderdaad een effect wat volgens mij zwaar onderschat wordt. Het racsisme word je gewoon in de schoenen geschoven/via de rechter afgedwongen.

René B. | 03-07-14 | 10:48

Ze doen maar, mij hebben ze er niet mee.
Ik geloof niet meer in sinterklaas, en die koters van nu zijn al zo verwend. Schaf heel dat feest maar af.

Gewoon, om te laten zien dat het menes is.

En ja, dan ook geen kadootjes meer voor kleine arme bijlmernegertjes.

Van Nostrand | 03-07-14 | 10:48

Ik wil mijn Nederland terug!!!

K4 | 03-07-14 | 10:47

Bij deze zeg ik mijn vaderland vaarwel.
Ik laat bij deze mijn Nederlandse paspoort verlopen.
Ik heb op dit moment een dubbele nationaliteit en ik ben van af nu een Amerikaanse staatsburger.
Mijn kinderen moeten later zelf maar beslissen of ze de dubbele nationaliteit willen behouden of niet.
Ik heb het helemaal gehad met de politieke correctheid in Nederland.
Ik weet dat de VS dezelfde koers vaart maar ik ben er van overtuigd dat het hier niet zo ver zal komen.

Slaap zacht meneer de president!!

kp-usa | 03-07-14 | 10:47

Soewarte Piet traditie Nederland. Is onze geliefde soewartneger. Afblijven. Van ons. Van Nederland.

Nivelleermarionet | 03-07-14 | 10:47

@Update, mensen sluit ramen en deuren, zonder u af van internet, voor u het weet loopt er een gekwetst iemand rond, door uw handelen!

* | 03-07-14 | 10:46

Als de burgemeester nu een afweging moet maken tussen het belang van de gekwetsten en het belang van de niet gekwetsten dan hoeft hij alleen maar te kijken naar de sympathiebetuigingen op facebook. In twee jaar tijd 7000 stemmen tegen zwarte piet, in twee dagen 2000.000 stemmen voor zwarte piet. Nou? Moeilijk hè?

geeftnix | 03-07-14 | 10:45

Ik voel mij door deze uitspraak gekwetst. Waar en met hoeveel gaan wij een bodemprocedure tegen de rechterlijke macht starten?

drs. S. Lim | 03-07-14 | 10:44

@heer_rationeel | 03-07-14 | 10:40
Obama in het witte huis zetten.

OT: in mijn huis blijft zwarte piet. En ik ben geen racist.

Kees Maf | 03-07-14 | 10:43

Ik stel voor dat we deze uitspraak negeren.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:43

heer_rationeel | 03-07-14 | 10:40
Faxen naar Darmstad.

swassannuf | 03-07-14 | 10:42

@relatief | 03-07-14 | 10:38
Daarom zijn ze ook gekwetst. De autochtonen mochten eens gaan denken dat er ook negerts zijn die niet gebukt gaan onder een slavernijverleden van 200 jaar geleden en daarom niet hoeven te werken en recht hebben op uitkeringen.

sinar2 | 03-07-14 | 10:41

Ik heb net Zwarte Piet uit de selectie zitten zetten.....

swassannuf | 03-07-14 | 10:40

Ik moet hier gigantisch van schijten.
Of, zoals wij vroeger zeiden: 'een bruine trui breien'.
Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:30

Kluivert uit de selectie zetten.

Mandele op de boot zetten.

Een neger verdrinken.

heer_rationeel | 03-07-14 | 10:40

Ik stel voor dat we het woord 'Zwarte Piet' afschaffen en dit vervangen door 'Negerslaaf'.
En alleen authentieke inheemse Afrikaanse bosnegers mogen fungeren als zodanig.
En al die olijke fratsen als veren en franjes mogen vervangen worden door roestige kettingen.
Cultuurpurisme!

wakkere_nederlander | 03-07-14 | 10:39

Ik vind dat het hele publiek zich zwart moet schminken.
Piet schminkt zich knalle wit.
Beter volksprotest kan ik me niet in denken.

A3an | 03-07-14 | 10:39

Er dienen keuzes gemaakt te worden want deze dualiteit kan niet meer. Iedereen die zich een benadeelde slaaf voelt smartengeld geven en een ticket naar ofwel het land waar ze vinden dat wij hun voorouders vandaan getransporteerd hebben ofwel het land waarvan ze vinden dat wij ze gedropt hebben. En dan levenslang niet meer welkom, geld pakken is oprotten... Dit gaat zo niet langer... Als het op een uitkering aankomt zijn ze volwaardig Nederlander, als het op smartengeld aankomt zijn het mishandelde slaven, als het op zwarte piet neerkomt zijn het gediscrimineerde Slaven, als het op stemmen aankomt zijn het Nederlanders... Als het op solliciteren aankomt zijn het Gediscrimineerde Nederlanders... MAAK EEN KEUZE EN BLIJF ERBIJ!!!

TiTi_no_ghost_237 | 03-07-14 | 10:39

Zwarte piet lijkt in de verste verte niet op de gekwetste allochtonen.

Hij wordt enthousiast binnengehaald, brengt plezier en cadeautjes, gaat helemaal uit zichzelf weer weg en iedereen vindt dat jammer.

relatief | 03-07-14 | 10:38

Gefeliciteerd beroepsjankers. De slag gewonnen, de oorlog verloren. Dit zal jullie zaak zeker geen goed doen, de rekening zal jullie zeker gepresenteerd worden.

spanarchist | 03-07-14 | 10:38

Dus als ik het goed begrijp zijn negers inderdaad dom en lui en moeten de witmensen daar begrip voor hebben en uiteraard die domme werkschuwe negers van een riant gratis inkomen voorzien. Doet de witmens dat niet dan is hij racistisch.

James Lastig | 03-07-14 | 10:38

@Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:21
Als je gaat googlen op die namen dan staat daarbij vrijwel zonder uitzondering de vermelding "Sommige resultaten zijn mogelijk verwijderd op grond van Europese wetgeving inzake gegevensbescherming.".
Dat geeft te denken.

Toine Tussenbeen | 03-07-14 | 10:37

Eigenlijk zegt de rechter niets, veel worden, erg veel, maar ook veel tegenstrijdig en afschuivend, eigenlijk is de rechter ook maar laf.

Flipus | 03-07-14 | 10:36

Zwarte piet mag zich wel gaan roeren, wordt deze even weg gezet als dom, knecht, en meer. Ruik een nieuwe rechtzaak aankomen.

Daffs | 03-07-14 | 10:36

Tot zover, de cursus: "Hoe creeer je een racist."

_Wicman_ | 03-07-14 | 10:35

Mag nu het stereotype dat witte mensen cadeau's uitdelen aan iedereen ook weg. In het 'sprookje' Sinterklaas (dixit rechtbank) en in het echte leven? Dank je wel. Dit gaat denk ik voor best veel raciale spanningen zorgen.

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:35

Het allerakeligste van al dit gedoe is dat ik persoonlijk in ieder geval, van multicultureel acceptabel gütmensch verworden ben tot iemand die al mepneigingen krijg als ik een getinte medelander zie. En dat neem ik deze regering zéér kwalijk!!

Litsehimmel | 03-07-14 | 10:35

Hebben die gasten dan niet door dat dit zich vreselijk tegen hun zal keren? Want iedereen met gezond verstand zal zich gaan afvragen waarom we ooit dit soort volk met open armen hebben ontvangen om er nu achter te komen dat ze ons hun wil willen opleggen in elk aspect van de samenleving.
Ooit gaat die bom barsten.

sinar2 | 03-07-14 | 10:35

In Islamsterdam is alles mogelijk,het hoort al niet meer bij Nederland.

ron78 | 03-07-14 | 10:35

Even heel eerlijk: had iemand een andere conclusie verwacht dan?

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:35

Okay, als je dus iemand in een 17 eeuwse pak stopt, wat in die periode werd gedragen door de hogere adel en je laat m snoep uitdelen en cadeautjes aan lachende kinderen, dan is dat negatief?

Feynman | 03-07-14 | 10:35

Kan er nu ook een procedure gevoerd gaan worden voor het feit dat ik de stereotypering van de blankmens (man met mijter en eventueel een baard) die maar alles aan iedereen kado doet afgeschaft worden? Op deze wijze blijft het wel heel makkelijk voor "zwarte Piet" om het handje open te houden... Man man man..

Unievooru | 03-07-14 | 10:34

Blij dat ik niet in Amsterdam woon, kun je nog meebetalen aan dit circus. En wat een triest gejuich, alsof ze niet eens met zijn allen een paar euro kunnen inleggen.

Duifmans | 03-07-14 | 10:34

ik ken alleen met aluminiumfolie hoedjes vauwen

Centauri3 | 03-07-14 | 10:34

Een zwarte dag voor Nederland...! Wat, te vroeg?

Reconquistador | 03-07-14 | 10:32

Hoor ze juichen als ze geen cent proceskosten hoeven te betalen. Daar hadden ze een hoop kraaltjes en spiegeltjes voor moeten verkopen, dus ergens begrijp ik dan wel... Je zal er racistisch van worden van dit soort onzin.

Wat ik overigens niet begrijp is waarom Zwarte Piet als dom wordt bestempeld volgens de eisers. Moet ik nu Zwarte Pieten ook als dom gaan beschouwen, want dat was wel het laatste wat ik deed. En zijn alle zwarte mensen nu ook dom? Hoe zit dan nou precies. Hoe kun je nou een soort van profielschets geven aan iets dat eigenlijk nep is?

SchijtAan | 03-07-14 | 10:31

Ik geloof dat de opluchting bij de eisende groep nog het grootst was toen ze hoorden dat ze de proceskosten niet hoefden te betalen, vandaar al dat gejuich en geklap.

FrankVeer | 03-07-14 | 10:30

Gewoon geen aankomst van Sinterklaas. Ben je van het hele gesodemieter af.

artie | 03-07-14 | 10:30

Ik moet hier gigantisch van schijten.
Of, zoals wij vroeger zeiden: 'een bruine trui breien'.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:30

Het is gegrond dat zij zich gekwetst voelen. Daarmee zegt de rechter dus dat een gekwetste daarmee zelf invulling mag geven aan de intenties van anderen. Want ECHT benadeeld worden, buitengesloten worden is niet bewezen! Ze denken dat anderen zwarte mensen zien als zwarte piet, bewijs dat dat echt zo is, is er niet. Gevaarlijke uitspraak dit! Ik vind de hoofddoek een symbool. Want zij dragen deze omdat zij eerbaar zijn, zij zetten niet draagsters daarmee weg als niet eerbaar, dus vogelvrij. Of zij dat echt zo bedoelen maskt niet uit, ik voel me gediscrimmineerd. Kan de rechter direct even de hoofddoek verbieden.

Daffs | 03-07-14 | 10:30

Mooie uitvoering van democratie, rekening houden met de minderheid.
 
Jammer alleen dat die minderheid nu elk dingetje gaat aanvechten wat ook maar iets lijkt weg te hebben van discriminatie.
 
Ben benieuwd wanneer de burgemeester mee gaat komen om de meerderheid te gerust te stellen.

gedachtespinsel | 03-07-14 | 10:29

Dit zal een lekker effect hebben op de discriminatie in ons land. Zwarten bevestigen het beeld dat (al dan niet terecht) van hen bestaat als lui (waar halen ze de tijd vandaan om te zeiken over niets), aanstellers en crimineel (ze stelen onze eeuwenoude traditie!). Hoe leggen miljoenen ouders dit uit aan hun kinderen?

Ignatius Barracuda | 03-07-14 | 10:29

ahhh gelukkig, ik maakte me al zorgen over mijn onderbuik, maar hij heeft toch gelijk.

Flipus | 03-07-14 | 10:28

Emigreren nu het nog kan mensen,dit land is stuk,vooral met dit soort d66 rechters.

ron78 | 03-07-14 | 10:28

Van der Laan mag nu beslissen. En gezien zijn shirt dat hij laatst aan had, weet je wat daar uit komt.

Boerenhoofd | 03-07-14 | 10:28


Bah...

Speitoptantje | 03-07-14 | 10:27

Vandaag is weer een stap gezet naar Revolutie.

Snowy2000 | 03-07-14 | 10:27

Vier meiden allemaal met een AVRO-kapsel....

spuitje11 | 03-07-14 | 10:27

Zo de burgemeester is aan zet: eens kijken of die ballen heeft!

need i say more | 03-07-14 | 10:27

Zijn er niet een paar allochtonenfeestjes waar wij een proces tegen kunnen beginnen?

Lamme kringspier | 03-07-14 | 10:26

"zwarte mensen en witte mensen ervaren zwarte piet anders". :')

Hans Gruber | 03-07-14 | 10:26

@Karamelappel | 03-07-14 | 10:24

Ja, en hij moet rekening houden met die uitspraken en dat flutonderzoekje van het college van de rechter van de mens. En weet je wat zij hebben gezegd?

De Drent | 03-07-14 | 10:26

Veel blanke voelen zich gediscrimineerd dat zwarte, luie domme mensen naar Nederland zijn gekomen met maar 1 doel, niet bij te dragen aan dit land. Lekker bankhangen met een uitkering en maximaal profiteren en frustreren.
Blijft raar dat ze geen moeite hebben met onze uitkeringen, voor luie domme mensen.

toetanchamon | 03-07-14 | 10:26

Niks aan de hand mensen, beetje begrip. WIJ passen ons wel weer aan. ALWEER!

davimore | 03-07-14 | 10:26

kutvolk.Niks te doen.

swassannuf | 03-07-14 | 10:25

Ik zeg het nog maar eens, Nederland is kapot!

Glas Koning | 03-07-14 | 10:25

Weg.met.ons!

Shadow112 | 03-07-14 | 10:24

Ze hebben alleen de proces kosten gewonnen. De burgemeester bepaalt nog steeds of hij zwarte piet toestaat of niet.

Karamelappel | 03-07-14 | 10:24

Man oh man oh man. Misbruik maken van de rechtsstaat.

Rest In Privacy | 03-07-14 | 10:24

Die zelfingenomen bek van dat mens.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:24

Mooi die afweging: ca. 900.000 inwoners van Amsterdam en ongeveer 200 (?) tegenstanders. Afweging lijkt me gemakkelijk.

FrankVeer | 03-07-14 | 10:24

Beroep eisers is gegrond. Wat een kutland hebben we toch. Weg met ons.

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:24

Door dit soort acties wordt racisme juist gevoed! Die zielige huilerT Quinsy moet zich de ogen uit z'n kop schamen, zoveel intolerantie als hij etaleert. Onze complete jeugd zijn wij kapot gegooid met het gegeven dat we lief en aardig moeten zijn tegen onze gepigmenteerde medemens (en logisch, want dat zijn gewoon mensen). Maar blijkbaar is dat dus eenrichtingsverkeer en mogen onze normen en waarden en tradities wel met voeten getreden worden!
.
Bah, Pharrel Williams zei t laats erg mooi; iets in de trant van dat de 'nieuwe' zwarte niet anderen de schuld geeft van zijn eigen mogelijk trieste situatie.
.
Quinsy, neem eens een voorbeeld aan die trotse man!! daar kun je wat van leren!

KazVandam | 03-07-14 | 10:23

'Zwarte eisers...'
Da's ook discriminazi toch?

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:23

Al vind ik dat Quincy ouderwets mag worden gekielhaald op boot terug naar zijn afrika waar hij niet eens vandaan komt.

Bad Ass Justice | 03-07-14 | 10:23

Tering, die D66 rechter doet de traditie de das om!

De Drent | 03-07-14 | 10:22

Exit Zwarte Piet in Amsterdam. Korte samenvatting van het geheel. drammers hebben feitelijk wel degelijk hun zin gekregen.

100pct Testosteron | 03-07-14 | 10:22

*Negerzoen vreet*

Kapitein Stijlvol | 03-07-14 | 10:21

In dit land zeikerds altijd gelijk.

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:21

Gaat het toch mis?

AIVD-medewerker | 03-07-14 | 10:21

Oh jee, daar gaan we...

FrankVeer | 03-07-14 | 10:21

Die mensen hebben in ieder geval gekregen wat ze wilden: een hoop onverdiende aandacht.

roze_bril | 03-07-14 | 10:20

Zwarte Piet WEL in strijd met art. 8 Verdrag van de rechten van de mens (bescherming privé-leven). Negatieve stereotypering groep mensen heeft negatief effect. Wordt verwezen naar College van de Rechten van de Mens (?): "dom, knecht en donker".

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:20

Tot nu toe onvoorstelbaar, mijn onderbuik had ongelijk, dat overkomt hem nooit.

Flipus | 03-07-14 | 10:19

Wat hebben die lui uit 010 toch een minderwaardigheidscomplex ten opzichte van 020. Begrijpelijk hoor, maar houd het eens binnen.

Willem VanDer Decken | 03-07-14 | 10:18

WEG MET ONS !!!
Uw bent een minderwaardige racist
Maar u moet uiteraard wel alles betalen.

Af en toe kijk ik nog eens achterom en dan moet ik huilen om wat er van het land geworden is dat ooit het mijne was.

James Lastig | 03-07-14 | 10:17

Hahaha we hebben gewonnen! Lang leve sinterklaas en swoearte piet!

Karamelappel | 03-07-14 | 10:17

Tot nu alle eisen verworpen. Gaat goed.

Supersoul | 03-07-14 | 10:16

Tot nu toe gaat het goed voor ZP.

FrankVeer | 03-07-14 | 10:16

Zwarte Piet niet in strijd met art. 3 Verdrag van de rechten van de mens.

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:15

Die omhoog gevallen Quinsy bedient zich van symbool racisme bestrijding en laat echt racisme links liggen. Valt tevens door de mand bij elk debat, maar weet toch de aandacht op zich gevestigd te krijgen door hordes hysterische GroenLinks wijven in de overgang met een messias complex.

Harry Turtle | 03-07-14 | 10:15

Zwarte Piet niet in strijd met art. 20 Europese Unierecht (?)

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:15

Zwarte Piet niet in strijd met art. 1 GW

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:14

-weggejorist-

Kees netals me Broer | 03-07-14 | 10:14

Mogen deze mafkezen die een prachtige traditie om zeep willen helpen stikken in hun chagrijn!
Een wit boosmens.

lanexx | 03-07-14 | 10:13

Als we dit verbieden kunnen we dan gewoon de rest van Nederland ook verbieden? Geen voetbal, geen kunst, geen sport, geen teevee e, geen internet meer. Alles verbieden en ons zelf land slaven maken van de roverheid...

Kees netals me Broer | 03-07-14 | 10:12

Als zwarte piet zo slecht is zegt dat meer over zwarte dan over piet!

toetanchamon | 03-07-14 | 10:11

Stel dat het lukt. Heel Nederland dalijk over de zeik.
Zal het helpen? Ik begin in elk geval doodmoe te worden van dat minderwaardigheidscomplex, en ik ben zelfs best wel een klein beetje links.

René B. | 03-07-14 | 10:11

Komt ie!

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:10

Het schijnt dat de IES KOELTOER-kaart niet zoveel gewicht heeft als hij tevoorschijn wordt getoverd door Nederlanders.

Nutbag Deluxe | 03-07-14 | 10:09

Jamaar als ik vanaaf een barbeque in de tuin opstook met wat worstjes erop en een paar uien ben ik ook een rassies! Wat moet ik nou?

bello | 03-07-14 | 10:08

Make my f... day...
Als dit verboden wordt, begin ik al in september met mij soewart te schmincken.

toonbeeld | 03-07-14 | 10:08

Waarom hangt daar een portret van Bea?

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:08

4 vrouwen, mijn onderbuik meld zich al....

Flipus | 03-07-14 | 10:08

4 D66-wijven. Dat wordt geen 5 december dit jaar.

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:07

Den Haag, van onze correspondent.

Door de commissie van gelijkheid en gevoelskwesties is vanaf heden warm water racistisch bevonden. Warm water mag niet meer worden gebruikt.

"Warm water kan de huid ernstige schade toebrengen, wij achten het dan ook niet verantwoordelijk dat de burger daar vrijelijk over kan beschikken zonder vooraf het doel van het warme water goedgekeurd is door onze commissie." Aldus de commissie.

Rondvraag bij politiek Den Haag leverde deze quote op van een anoniem politicus van D66 die Pechtold heet.

"Warm water kan mensen veel pijn doen, ben blij dat het verboden is door commissie gelijkheid & gevoelskwesties"

Kaas de Vies | 03-07-14 | 10:07

Ik vind dat we niet zo intolerant moeten doen tegen zwarte piet. Deze man besteedt ieder jaar een groot vermogen in Nederland.
En het is ook nog eens rascistisch om deze 'zwarte' medemens te weigeren.

ElMatadero | 03-07-14 | 10:07

*sleept die witgeschminkte Nigeriaanse WK supporters mee de rechtzaal in*

Tsjernodebiel | 03-07-14 | 10:07

Voor de honderdduizendste keer. Zwarte Piet is geen racisme!

Ars Vivendi | 03-07-14 | 10:06

*Oorbellen in- en lippenstift opdoet*

Fred Bastiat | 03-07-14 | 10:06

En jawel, nog steeds het verkeerde portret aan de wand.

Flipus | 03-07-14 | 10:05

*Bier en pepernoten pakt*

yamahaha | 03-07-14 | 10:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken