Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verkoop uw stinkdiesel aan de gemeente Utrecht!

vroemvroem.gif Omdat de fijnstofholocaust niet langer ontkend mag worden, zijn ouwe diesels (>15 jaar) per 1 januari 2015 VERBOTEN in de binnenstad van Utrecht. Er werd vorig jaar vierhonderdduizend euro taxpoet opgestookt om dat wetje er door te krijgen. Nu moet Utrecht alleen de resterende diesels van vóór 1 januari 2001 nog de stad uit zien te krijgen voordat het verbod in gaat. Daartoe gaat de gemeente in de opkoophandel van ouwe zelfontbranders. Utrechtse dieselrijders met auto's van voor 1 januari 2006, maar ook benzinerijders met auto's van voor 1 juli 1992, hebben een brief thuis gekregen met een opkoopbod. We hebben zo'n brief in ons bezit en lezen daarin dat je 1500 piek krijgt van de gemeente als je je diesel of ouwe benzinebolide naar de sloop brengt. Koop er een schonere benzine of diesel voor terug en vang nóg eens 750 piek. Snelle beslissers krijgen daar bovenop ook nog 250 piek vroegevogelbonus, en voor dieselaars die binnen de geplande milieuzone wonen (kaartje), ligt er nog een extra binnenstadbonus van 500 euro te wachten. Hier zijn de voorwaarden (en Utrechters checken hierrr of ze in aanmerking komen). Drieduizend piek gratis geld, dan kun je best een leuk oud bakkie terugkopen op kosten van de belastingbetaler. Dit geintje zou wel eens in de miljoenen kunnen gaan lopen, terwijl een bureaucratische chaos op de loer ligt met deze lokale aanpak van kwesties die al provinciaal (via de wegenbelasting) en landelijk (via BPM, accijns) zijn geregeld. Lokale overheden hebben niets te zoeken in de autohandel, en subsidiefraude ligt immer op de loer met dit soort twijfelachtige constructies. Maar er is meer. Met de maatregel dwingt Utrecht mensen met een oude(re) auto - doorgaans niet de meest bovenmodaal bedeelden - om wat anders aan te schaffen (gedoe, en sinds wanneer bepaalt de overheid wat je rijdt?), maar om die pijn te verzachten moeten dus alle belastingbetalers via subsidies gaan meebetalen aan particuliere transportmiddelen. Ook - bijvoorbeeld - milieu minnende OV-abohouders of fundamentalistische fietsers. Het is bovendien oneerlijk voor mensen die uit zichzelf al een nieuwere, zuinige auto hebben. En waarom überhaupt diesels weigeren in de binnenstad? De meeste dieselaars zijn kilometervreters. Die rijden niet in de stad, die rijden daarbuiten en komen in de meeste gevallen alleen in het centrum bij vertrek of thuiskomst. Dus schonere lucht? In ieder geval niet bínnen de Utrechtse milieuzone. Check tenslotte ook nog even deze malle voorwaarde: "De aanvrager moet na subsidieverlening medewerking verlenen aan de marketing- en PR-doelstellingen van de gemeente in het kader van deze subsidie en dient ten gevolge hiervan op verzoek van de gemeente informatie over en/of beeldmateriaal van de aangeschafte auto te vestrekken." Niet alleen wil gemeente 030 je helpen bepalen wat voor soort auto je als particulier dient te rijden, als je van de regeling gebruik maakt is het tevens je plicht om lachend met de duimpjes omhoog op de foto met je nieuwe auto van gemeenschapsgeld, zodat GroenLinks heppiedepeppie glossy folders kan laten drukken om hun eigen succesje mee te vieren. Omgekocht worden en dan ook nog voor een propagandakarretje gespannen worden. Je zou bijna denken dat ze in Utrecht iets te veel uitlaatgassen hebben opgesnoven.

Reaguursels

Inloggen

Gaan ze ook nog eens wat doen aan die tweetakt rommel dan? Want recente onderzoeken hebben uitgewezen dat zo'n ding naar verhouding gemiddel.
Als fietser wordt je ook alles behalve vrolijk van die dingen.

Hatsflatsbode:
www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/ar...

Kampfhund | 17-06-14 | 13:14

De tering voor de gemeente kutrecht, want ik heb een perfect onderhouden ouwe bus van bijna 20 jaar oud,
en moet ik dus wel eens in kutrecht zijn om wat te bezorgen, en ga ik dus geen nieuwe kopen die van computer gestuurde ellende aan elkaar hangt.
Ik betaal wegenbelasting en verzekering en word m'n bus elk jaar weer apk goedgekeurd, dus kunnen en mogen ze helemaal niet verbieden dat ik daar rond rijd!

von sokkenstopfen | 17-06-14 | 12:16

Als ik in utrecht zou wonen dan had ik nu een tering ouwe diesel aangeschaft. Sterker nog, ik overweeg nu om tijdelijk in Utrecht te gaan wonen en 3000 te pakken en dan weer te vertrekken. Iemand een postadres dat ik mag lenen?

Gerrit Funny | 17-06-14 | 09:50

Homer P. Simpson | 16-06-14 | 22:52
Blinde aannames leiden inderdaad altijd tot een goed onderbouwd verhaal. Werkt u misschien bij de gemeente Utrecht? Daar kunnen ze er ook wat van.

Oh en dan nog mijn troosteloze uitlaatklep: krijg ongezien een capslock in je hoofd, prutser. En leer eerst eens een tekst schrijven zonder tegenstrijdigheden voor je de reaguurder beschuldigd van het plaatsen van ongefundeerde onzin.

kolojoeris | 17-06-14 | 07:50

Homer P. Simpson | 16-06-14 | 22:52
U gaat er blind vanuit dat de gemeente Utrecht zeer goed weet ...
Ai ai. Een beetje wantrouwen kan geen kwaad. U lijkt wel een PvdA'er. Die weten ook altijd als enige hoe iets in elkaar steekt. En de ander is natuurlijk altijd dom.

Maurice63 | 16-06-14 | 23:23

Jeej, je zou bijna denken dat de meeste reaguurders een enorm kutleven hebben. Ik kan me in ieder geval niet veel anders voorstellen bij zoveel ongefundeerde onzin. Jongens, ga eens terug naar school en LEER TENMINSTE SPELLEN, stelletje domme rukkers bij elkaar.

: Diesels van >15 jaar vervuilen vooral bij de koude start en niet op deellast wegens geen roetfilter. Hehe, was dat nou zo moeilijk? Ik ga er blind vanuit dat de gemeente Utrecht zeer goed weet dat een goed deel van (waarschijnlijk vooral Geenstijliaanse) bevolking al het mogelijke zal doen om misbruik van deze regeling te maken, als ze in de binnenstad wonen tenminste. Ik acht die kans echter zeer klein en kan dan ook niet anders concluderen dat de meesten van u geen enkel bewijs of aanleiding nodig hebben om uw bizarre onzin te spuien.

Geniet er van, ik vind het vooral erg dat dit blijkbaar uw (wat troosteloze) uitlaatklep is.

Homer P. Simpson | 16-06-14 | 22:52

Geweldig idee. Van de meest competente gemeenteraad van Nederland. Lange tijd de meest competente burgemeester gehad. Die wist wel raad met onwelgevallige rapportjes en dergelijke. Je verkoopt je zeer zuinige dieseltje van 16 jaar oud en koopt een 4 liter diesel van 13 jaar oud terug met subsidie. Flink optrekken in de binnenstad. Volgas van overbodige drempel naar de volgende overbodige drempel. Missie geslaagd. IDIOTEN!

Maurice63 | 16-06-14 | 21:56

Zeg Groenlinks, wat doen we hier mee? Nu even constistent blijven graag. En mag ik met een oude V8 op de schone LPG het centrum wel in? (O nee, die bestaan bijna niet meer door de nieuwe regeling).

'Benzinemotor vervuilender dan diesel'
www.automotive-online.nl/overig/9683-b...

14-02-2012 15:12
De uitstoot van fijnstofdeeltjes ligt bij direct ingespoten benzinemotoren soms hoger dan bij dieselmotoren. Dat blijkt uit steekproeven van de Duitse automobilistenvereniging Adac, meldt Autokompas.

Sinds de Euro5-norm geldt voor dieselauto’s een bovengrens voor de uitstoot van fijnstofdeeltjes (pn) en voor de massa fijnstof (pm). Voor benzineauto’s geldt alleen een grens voor de pm-waarde en is verder CO2-uitstoot bepalend. Autofabrikanten hebben zich daarom toegelegd op direct ingespoten benzinemotoren, door deze techniek daalde de CO2-uitstoot snel. Maar nu blijkt dat deze techniek een negatief effect op de uitstoot van fijnstofdeeltjes heeft.

www.duurzaambedrijfsleven.nl/59399/nie...

De nieuwste generatie benzinemotoren in personenauto’s stoten duizend keer meer fijnstof uit, waaronder kankerverwekkende stoffen, dan de conventionele modellen.

Dat is het ironische en zorgwekkende gevolg van Europese regelgeving om de CO2-uitstoot van personenauto’s terug te dringen. Kleinere benzinemotoren die vaak zijn uitgerust met GDI (Gasoline Direct Injection) blijken veel vervuilender dan hun voorgangers, wijst een studie uit van het Duitse onderzoeksinstituut TÜV Nord.

In deze motoren opereren de cilinders onder hogere druk, waardoor 15 procent minder brandstof nodig is en significant minder CO2 wordt uitgestoten. De studie heeft uitgewezen dat GDI-motoren maar liefst duizend maal meer fijnstof uitstoten dan conventionele benzinemotoren en tien keer meer dan de nieuwste dieselmotoren. Europese regels stellen dat benzine- en dieselauto’s uitgerust moeten worden met een fijnstoffilter, maar auto’s met GDI-motor vallen niet onder die verplichting. Een fijnstoffilter kost slechts 50 euro.

kloopindeslootjijook | 16-06-14 | 21:00

Te koop:

Vieze ouwe smerige rotdiesel. We delen de winst.

Rest In Privacy | 16-06-14 | 20:53

Ja wat is het nou?

De gemeente zegt

pki.utrecht.nl/Loket//prodcat/product...
•Benzineauto's met een Datum Eerste Toelating (DET)* van vóór 1 juli 1992
•Dieselauto's met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1 januari 2006

en ergens anders zegt de gemeente
www.utrecht.nl/verkeer-en-vervoer/mili...
Dit betekent dat dieselvoertuigen met een Datum Eerste Toelating (DET) van voor 1 januari 2001 de zone niet in mogen.

Dr zit vijf jaar tussen voor de dieseltjes.
"Woont u in Utrecht en heeft u een vervuilende auto? "

Als we nou eerst eens iets gaan doen aan die stoplichten waar elke dag een kilometer auto's staat stationair te draaien en per keer 3 auto's doorheen kunnen omdat ze keilang op rood en heel kort op groen staan?

kloopindeslootjijook | 16-06-14 | 20:49

De overheid maakt alles kapot met hun super ideeën. Wie moet er opkomen voor al die subsidies. Ik geloof niet meer in bezuinigingen. Waarvoor?

ET007 | 16-06-14 | 20:43

Zal femke halsema naar Utrecht gaan verhuizen nu?,,,

badlegerig | 16-06-14 | 20:38


Loebas | 16-06-14 | 19:27
Haha! Inderdaad ja. Zo wordt dus naast de milieudoelstelling ook de andere PvdA doelstelling gehaald: nivelleren. Twee vliegen in één klap. Gecondoleerd als u in Utrecht woont en hieraan mag meebetalen.

jemagookniksmeer | 16-06-14 | 20:04

Misschien kijken ze naar de datum laatste tenaamstelling? Kun je wel even snel een oude diesel benz kopen om extragratis geld op te strijken, maar als ze dan zien dat je hem net een maandje hebt gaat dat natuurlijk niet werken.
Of zouden ze niet zo doortastend zijn?

fredjuhh | 16-06-14 | 20:04

Maar, kan ik dan gewoon een oud dieseltje kopen voor een paar 100 euro en dan die subsidie incasseren?

En dan nog en keer? En nog een keer? En....

Jan Toeternuitje | 16-06-14 | 19:55

Open onderstaand pdf-je maar eens en kijk wie er voornamelijk gebruik maken van de "sloop vervuilende auto regeling"
En wij slappe Nederlanders maar klagen en werken..

www.utrecht.nl/fileadmin/uploads/docum...

Loebas | 16-06-14 | 19:27

Er zouden straffen op dit soort verspilling van overheidsgeld moeten staan...

dr.andus | 16-06-14 | 18:28

Met een beetje kunsdtsoepsidie kun je hier avondvullend cabaret van maken. Openingsscene zet hele theaterzaal alvast blauw...

Geert Linkers | 16-06-14 | 17:35

Wellicht dat de gemeente Utrecht deze rare sprongen maakt omdat onze grote vrienden in Brussel dreigen met een bouwstop in het stationsgebied als de gemeente de luchtkwaliteit niet op korte termijn verbeterd.

Pintopienter | 16-06-14 | 17:27

Is er al iemand een rechtszaak gestart? Volgens mij mag een dorp dit soort zaken helemaal niet bepalen, al helemaal niet in de verenigde staten van Europa.

faz | 16-06-14 | 17:26

Utrecht. Het begin van het einde...

De Stas | 16-06-14 | 17:21

Goed idee, hoop dat meerdere steden volgen. Zo slecht voor je gezondheid die oude diesels.

eekhoorn14 | 16-06-14 | 17:21

Ik rij lekker door met mijn Yaris uit 1999. Onderdelen kosten vrijwel niets, belasting 19 euro per maand en de benzine komt uit Belgie. Daar zullen ze in Utrecht ook wel iets op verzinnen want goedkoop autorijden is voor links NL. VERBOTEN.

dr. P. von Orno | 16-06-14 | 17:15

@BozeHenk
"Utrecht, is daar ooit iets goeds vandaan gekomen?"

Anton Geesink en Rijk de Gooijer.

MAD1950 | 16-06-14 | 17:11

Waarom krijg je subsidie voor het aanschaffen van een nieuwe auto? Als we lekker milieubewust willen doen, dan moet je subsidie geven voor mensen die géén nieuwe auto kopen en overstappen op het OV (lees: OV jaarkaart subsidieren).

ReneD | 16-06-14 | 17:08

Ik vraag me trouwens af hoe de gemeente aan de RDW gegevens is gekomen. Is dat niet afgeschermd? Kan dat zomaar gedeeld worden?
Mooie boel...

Toekan Tinus | 16-06-14 | 16:51

Diesel is, in vergelijking met andere uitlaatgassen echt vergif.

Rest In Privacy | 16-06-14 | 16:37

Tranen in mn ogen van ontroering. Zoveel schattige goedbedoelde naïviteit, te lief! Van welk meisje is dit plan, de schat verdient een grote aai over dr bolletje.

Beaulefermier | 16-06-14 | 16:30

Utrecht, het Nieuwe Nijmegen

mijnvrouwenik | 16-06-14 | 16:27

diezelfde oldtimers die uit duitsland kwamen nadat men aldaar in de steden ditzelfde nazi regime ten uitvoer heeft gebracht.

Van Nostrand | 16-06-14 | 16:24

Beetje zuur getimed wel,

meeste oldtimer diesels zijn al voor een habbekrats van de hand gedaan.

ach ja, steeds maar weer een nieuwe auto onder het mom van het milieu. terwijl het gewoon werkverschaffing is.

Van Nostrand | 16-06-14 | 16:22

Ik heb nog een Opel Astra Diesel uit 2003. Iemand in Utrecht geïnteresseerd? Voor 1000 Euri is hij van u.

marcoplarco | 16-06-14 | 16:20

Deze regeling is er volgens mij al in Rotterdam geweest. Hoeveel je kon krijgen weet ik niet, maar in ieder geval hoefde je hier niet met je harses en auto op de foto. Dat ze zoiets verplicht mogen stellen zeg.

Zonietoch | 16-06-14 | 16:14

Maar ik rij met 1 liter diesel 21 echte km met mijn diesel. Dat wordt dan met 1 liter benzine 10 echte km in mijn nieuwe auto. Dus. 2x zo vaak tanken. Ja dat schiet op.

P. Peeer | 16-06-14 | 16:11

En natuurlijk worden die oude diesels niet gesloopt. Al die nog functionerende auto's worden op de boot naar Afrika gezet zodat het sloopbedrijf er nog eens extra aan verdient.

Osdorpertje | 16-06-14 | 16:11

@Boris die Sauertopf | 16-06-14 | 15:02
Dan koop je een diesel en laat je 'm wegbrengen. Alleen het overschrijven laat je zitten.

Ridocar | 16-06-14 | 16:07

Groen kut.

van_de_pot_gerukt | 16-06-14 | 16:05

Hoeveel moet het milieu kosten voordat het ploft.
Zure regen? Verdwenen als sneeuw voor de zon.
Ozongat? Gedicht met vele Euro's en Dollars.
En nu fijnstof?
oude diesels stoten GROFstof uit, de moderne fijnstof is juist gevaarlijk.

eed | 16-06-14 | 16:05

@ linksche lafbekken in Utrecht...
A. de mensch moet zelf bepalen waarin hij/zij rijdt.
B. met subsidie (waar dan ook) wordt nooit het/een doel bereikt.
C. auto's die nu rondrijden in Utrecht zijn toen ze nieuw waren goedgekeurd én worden tijdens de APK opnieuw goedgekeurd; hoe ga je een goedgekeurde auto weigeren?
D. dit alles smeekt om een proefproces!

kibambam | 16-06-14 | 15:56

Wedden dat iedereen, zelfs die geen auto hadden, ineens een een oud wagentje voor de deur hebben staan die voor 250 euro gekocht is op de sloop. Hij hoeft niet eens te rijden. Misschien hoeft ie niet eens voor de deur te staan maar haal je hem niet eens op bij de sloperij. Hoef je hem ook niet terug te brengen. scheelt ook weer geld. En die schone diesel die je koopt verhuur je gewoon, hoeft die ook niet voor de deur te staan.

Premier Trutte | 16-06-14 | 15:55

De vorige,landelijke, slooppremie betekende uiteindelijk een verdieping van de crisis. Tekort vd staat, ergo meer belasting, nam toe en het verkapt subsidiëren van voortijdige (ergo niet duurzaam) vervangen van auto's kwam vooral ten gunste vd werkgelegenheid van Japan&Duitsland,Zweden of Frankrijk.

seven | 16-06-14 | 15:54

Nu zou ik hier een linkje kunnen neerplempen waaruit blijkt dat wetenschappelijk bewezen is dat jonge diesels schadelijker zijn voor het milieu dan alle andere auto's, of dat het produceren van een nieuwe auto die ook nog eens een beperktere levensduur heeft, meer milieubelastend is dan doorrijden in een oude auto, aan de andere kant, waarom zou ik? Milieugekkies, linksmenschen en andere wereldverbeteraars zijn onverbeterlijk, en geen bezoekers van deze panelen.

jemagookniksmeer | 16-06-14 | 15:52

Utrecht, het nieuwe 020!

Reykjavik | 16-06-14 | 15:51

Wij hebben hier in Londen twee jaar geleden al onze vrachtauto's met filters uit moeten rusten om aan de euro 4 norm te voldoen. Kost een vermogen en je krijgt een aantekening op je kentekenbewijs dat je het gedaan hebt.
Nu moeten deze filters een paar keer per jaar schoongemaakt worden. Dat kost ook nogal wat. Dus niemand maakt die filters schoon, er wordt niets gefilterd, alles blijft zoals het was. Kost geld bereikt niets. Afschaffen dat hele apparaat. Tijd voor de LP.

Freddie Stobart | 16-06-14 | 15:49

Dus ik mag straks wel 50 keer per dag in en uit de stad met mn SUV, maar niet 1 keer per twee weken een kratje bier halen met de oldtimer?? It makes no sense. Gekkies toch..

Zildjan | 16-06-14 | 15:48

500 ipv 1500 voor een benzine truck uit '91

Zildjan | 16-06-14 | 15:45

@Muxje | 16-06-14 | 15:30
Een auto produceert meer vuiligheid naarmate je meer kilometers rijdt.
Ik vraag me af of een moderne, 'schone' auto die 150K per jaar op de teller zet, schoner is dan een goed verzorgd 'oudje' waar je minder dan 10K per jaar mee rijdt.
En hoe zat het ook alweer met de persoonlijke energierekening van milieugoeroe Al Gore (what's in a name).
Hij werd stinkend rijk over de ruggen van het 'milieu-bewuste 'plebs'.

necrosis | 16-06-14 | 15:42

Domstad, toch?

smoelwerk | 16-06-14 | 15:39

Diesel zijn efficiënter dan benzine auto's, next.

carramba | 16-06-14 | 15:38

Welk een kansloos plan. Ze mikken op een doelgroep die de muntjes niet heeft, om een milieuverbetering voor te staan die ze nooit gaan realiseren.

Wijze uit het Oosten | 16-06-14 | 15:35

@GroteZaagdildo | 16-06-14 | 15:09
Mietjes ding; stoot slechts 195 gram CO2 per kilometer uit.

Doe mij dit gevaarte maar:
www.autoweek.nl/auto/51658/audi-q7-60-...
500 diesel pk's en per 3 a 4 kilomter die je rijdt blaas je toch al zeker een kilootje CO2 de lucht in ;-)

Hof van Tuinslang | 16-06-14 | 15:34

@First Contact | 16-06-14 | 15:03
Ik schaam me in ieder geval namens Utrecht. Wat een wanvertoning hierzo, ik zal er hopelijk niet lang meer wonen ondanks dat 't m'n geboortestadje is.

\ | 16-06-14 | 15:34

Prima idee om mensen aan te sporen hun oude vieze auto in te ruilen voor een nieuwere. Ik heb daar ook een prima oplossing voor: schaf die idiote CO2-heffing/BPM af. Haal dat geld maar uit de algemene middelen, want daar wordt het ook uitgegeven.

Muxje | 16-06-14 | 15:30

@Bytemaster | 16-06-14 | 15:14
Ter vergelijking:
Ik rij zelf een benzine-gestookte auto (1 op 15, een kleine 1000 kg en geen 'jonkie') en betaal €328 per jaar.
Hier stinkt iets.....

necrosis | 16-06-14 | 15:30

Hoera. Daar gaan wij weer met een staaltje zinloze lokale symboolpolitiek.
-
Gaat Utrecht nu ook de brommers en scooters weren, die tientallen malen zoveel schadelijke stoffen uitbraken als auto's?
-
Fijnstof in Nederland: 43 procent van de Noordzee, 32 procent van de landbouw (in België en Duitsland) 5 procent van vulkaanuitbarstingen en hoge woestijnwinden, en de rest is 'man made' van kookvuurtjes in India tot industrie en verkeer, waarvan auto's er nog geen 5 procent voor hun rekening nemen. En het overgrote deel van die fijnstof veroorzakende auto's is jonger dan 15 jaar.
-
Symboolpolitiek. Niet meer, niet minder. En het leukste is: als dit er door komt, dan volgen er meer gemeentes.
-
Dan mag je dus wél even de volle mep aan wegenbelastingen aftikken,maar je mag nergens rijden vanwege lokaal groen fascisme.
-
Dit moet gestopt.

bisbisbis | 16-06-14 | 15:26

Toen ik nog een oude stinkdiesel had kwam ik ook al niet in de Utrechtse binnenstad (hé, dat rijmt). Utrecht is een uit z'n krachten gegroeid kudtdorp met teveel junks die je auto openbreken, een verpauperd centrum, onmogelijke verkeersinrichting en het is de hoofdstad van de NS, dus ze hebben er sowieso niks met auto's.

Brou Is Back | 16-06-14 | 15:23

@BozeHenk | 16-06-14 | 14:55
Nijntje!

\ | 16-06-14 | 15:23

Dus men kan een benzineauto van (toevallig) 31 dec. 2000 wegdoen en een benzineauto kopen van 2 januari 2001 en dan mag men cashen van de gemeente?

Zaniker | 16-06-14 | 15:23

Ik voorspel een levendige handel in oude dieselbarrels aan Utrechtenaren.

thefonz | 16-06-14 | 15:22

Ik heb zo mijn vragen bij de roetmeting van diesels bij de APK.
De motoren worden opgejaagd tot maximum toerental om de uitstoot te meten.
Mensen die bewust 'dieselen' zullen hun auto nooit tot het maximum 'trappen'.
Natuurlijk zijn de motoren van de echt oude Mercedessen een nachtmerrie, als mijn buurman (37 jaar geleden) zijn diesel startte, trilde bij ons het servies uit de kast en zat er een zwarte vlek op straat ter grootte van een LP op de plek waar zijn uitlaat zat.
Dat kun je echter niet vergelijken met een diesel van 20 jaar geleden.

necrosis | 16-06-14 | 15:20

Gelezen en daarvoor niet ongezien, maar wel de tyfus

deEerlijkeLeugenaar | 16-06-14 | 15:19

@necrosis | 16-06-14 | 15:05
Ja *proest* of 'hun' Nederland.

First Contact | 16-06-14 | 15:19

Ik mag 1400 euro per jaar aftikken voor een kleine diesel met een zeer lage CO2-uitstoot en een werkelijk verbruik van 1:20. Dan is het zeer zuur om te lezen dat mensen met stinkende diesels in aanmerking gaan komen voor subsidies. Totaal gestoord!

Bytemaster | 16-06-14 | 15:14

Hier zie ik nog wel een handeltje in. 2250 voor inruil binnen de milieuzone als je het op tijd doet? Alleen al autotrader punt ennel telt 84 wrakken van ouder dan 15 jaar op diesel voor minder dan 500 eurii, dus anderhalve ton in the pocket.

Mr Dixit | 16-06-14 | 15:14

"Het kenteken van de te slopen auto staat sinds 1 januari 2013 op naam van de aanvrager"

Heel simpel, schrijf je even in op een adres (van medereaguurder). De GBA is toch al een rommeltje.

kapotte_stofzuiger | 16-06-14 | 15:13

een beetje cubaanse rondjes rijden in je trabantje ... hier anno 2014 ~31

Centauri3 | 16-06-14 | 15:11

Het principe vind ik wel goed, maar hou dan de zelfde richtlijnen aan als de Umweltzones in DE. Scheelt een hele hoop euri's, want het gewoon een kwestie van ctrl-c ctrl-v en hoppa.. Maarr zo zullen de ambtenaartjes wel niet denken helaas.

sheller | 16-06-14 | 15:09

Hoppa, je oude diesel weg, en een nieuwe diesel ervoor in de plaats. Mijn voorstel: guitigefilmpjes.blogspot.nl/2013/12/pi...

En vervolgens vrolijk met je auto en duimpje omhoog in de GroenLinksnieuwsbrief van de gemeente Utrecht. In your face groene fuckers!

GroteZaagdildo | 16-06-14 | 15:09

@Boris die Sauertopf | 16-06-14 | 15:01
Precies.
Een Utrechtse reaguurder die nog een zakcentje wil verdienen?

*in bezit van oude Franse "stink"diesel*

kapotte_stofzuiger | 16-06-14 | 15:09

koeberg | 16-06-14 | 15:06
Dan stap je toch in Den Bosch, Vught, Boxtel, Best of Acht uit!

Graaf van Egmont | 16-06-14 | 15:08

@Graaf van Egmont | 16-06-14 | 14:58
Dan ben je in Utrecht, of all places. Dus dan stap je in de trein. Weg! Weg! En waar blijkt die trein dan heen te rijden? Eindhoven! ...
Wat heb je dan een kutdag!

koeberg | 16-06-14 | 15:06

@First Contact | 16-06-14 | 15:03
Hoeveel mensen zouden inmiddels 'hun' Aleid terug willen?

necrosis | 16-06-14 | 15:05

Prioriteiten stellen en stadje slopen. Ik zou me kapot schamen.

First Contact | 16-06-14 | 15:03

Gaan ze Priussen dan ook verbannen? Die accuvreters zijn nu ook niet echt bepaald goed voor het milieu.

Mastermattie | 16-06-14 | 15:03

"Het kenteken van de te slopen auto staat sinds 1 januari 2013 op naam van de aanvrager;"
Godver, dat verwacht je toch niet van de gemeente Utrecht.

Boris die Sauertopf | 16-06-14 | 15:02

@ Nietvoordekat | 16-06-14 | 14:50
Klopt, echter de subsidie lijkt van de van de gemeente te komen en de torenhoge belastingen op aangekochte auto's gaan toch naar Den Haag.

Pieleke | 16-06-14 | 15:02

Een beetje vliegtuig spuwt meer uit aan verderfelijke uitlaatgassen, dus wanneer gaan we nu eens alle vliegtuigen van voor 2013 aan de grond zetten, en alleen met vliegtuigen van na die datum vliegen? Juustem, dat dacht ik al.

Ageless | 16-06-14 | 15:01

Psssst! 200 euro'tjes verdienen? Doe even mijn auto op jouw naam zetten :-).

Boris die Sauertopf | 16-06-14 | 15:01

En een tweetakt scooter/brommer stoot 100x zoveel narigheid uit... Dieseltjes uit 2006 rijden supernetjes, ritje NL-Marseille met 5.8l/100km, 110km/h gemiddeld...

mrXL | 16-06-14 | 15:01

Even totaal Off Topic: waar zijn Das Kapital en de WK stukjes in de rechter kolom?

Graaf van Egmont | 16-06-14 | 15:01

@ BozeHenk | 16-06-14 | 14:55
Ik kan me zo snel ook niets bedenken.

BLR | 16-06-14 | 15:00

@noes | 16-06-14 | 14:51
Waarom zou je oudere auto's gaan slopen als ze nog jaren meekunnen, de eigenaren zijn doorgaans zuinig op hun Dieseltje en trappen hun auto niet in het rood.
Voordeel van Diesels: flink vermogen bij laag toerental en zuiniger dan de benzinevariant.
Wat dat betreft zou men eens moeten kijken naar die oudere afgetrapte (benzine-gestookte) Golfjes, meestal met een 'petje' als eigenaar en een uitlaat als een soepblik.

necrosis | 16-06-14 | 14:59

BozeHenk | 16-06-14 | 14:55
Ja, de trein naar Eindhoven!

Graaf van Egmont | 16-06-14 | 14:58

Eerst alle 2-taktscooters de stad uit.

Rest In Privacy | 16-06-14 | 14:58

De auto's mogen wel buiten Utrecht aangekocht worden? (Anders komen er nog meer bezwaren!)

Einde van de Domheid | 16-06-14 | 14:56

Utrecht, is daar ooit iets goeds vandaan gekomen?

BozeHenk | 16-06-14 | 14:55

Belachelijk. Niet alleen de slooppremie zelf, ook de leeftijdseis: daar bestaan Europese emissiestandaarden voor. Het is suf om een oudere auto die toen extra zuinig geproduceerd wordt te slopen, terwijl een iets nieuwere auto van een toen uitlopend model wél getolereerd wordt (en minder zuinig/schoon kan zijn).

noes | 16-06-14 | 14:51

Nou hoor ik toch alle gemeentes verklaren dat ze in 2015 veel minder geld voor alles krijgen en dat dat ondoenlijk is.
*iets met prioriteiten mompelt*

Graaf van Egmont | 16-06-14 | 14:51

Je KRIJGT helemaal geen €3000. Indirect betaal je daar zelf aan mee.

Nietvoordekat | 16-06-14 | 14:50

Goed zo.

swassannuf | 16-06-14 | 14:50

Ideaal:
Alle ouwe diesels in de jaarbeurs. Alle ambtenaren erbij, deuren dicht en starten maar.

zeauzitdat | 16-06-14 | 14:49

Om de subsidie in ontvangst te nemen dient u zich, afhankelijk van uw eigen geslacht, te melden bij het loketje met de dame met de hoofddoek, danwel het loketje met de heer met de baard.

Withnail | 16-06-14 | 14:49

Stijlloze voorspelling:
Gemeentebelasting Utrecht volgend jaar verhoogd met 100%.

necrosis | 16-06-14 | 14:48

Mark my words, binnen 5 jaar wordt ook de term scheefrijder ingevoerd. Je verdient dubbel modaal maar rijdt in een 20 jaar oude diesel? Verplicht inruilen voor een nieuwe bitte.

Harry Turtle | 16-06-14 | 14:47

Gaat de gemeente Utrecht zelf het goede voorbeeld geven door ambtenaren geen kilometervergoeding meer te betalen maar een abo op OV?
En komt de burgemeester zelf op de fiets?

necrosis | 16-06-14 | 14:46

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl