achtergrond

Geenstijl

Verkoop uw stinkdiesel aan de gemeente Utrecht!

vroemvroem.gif Omdat de fijnstofholocaust niet langer ontkend mag worden, zijn ouwe diesels (>15 jaar) per 1 januari 2015 VERBOTEN in de binnenstad van Utrecht. Er werd vorig jaar vierhonderdduizend euro taxpoet opgestookt om dat wetje er door te krijgen. Nu moet Utrecht alleen de resterende diesels van vóór 1 januari 2001 nog de stad uit zien te krijgen voordat het verbod in gaat. Daartoe gaat de gemeente in de opkoophandel van ouwe zelfontbranders. Utrechtse dieselrijders met auto's van voor 1 januari 2006, maar ook benzinerijders met auto's van voor 1 juli 1992, hebben een brief thuis gekregen met een opkoopbod. We hebben zo'n brief in ons bezit en lezen daarin dat je 1500 piek krijgt van de gemeente als je je diesel of ouwe benzinebolide naar de sloop brengt. Koop er een schonere benzine of diesel voor terug en vang nóg eens 750 piek. Snelle beslissers krijgen daar bovenop ook nog 250 piek vroegevogelbonus, en voor dieselaars die binnen de geplande milieuzone wonen (kaartje), ligt er nog een extra binnenstadbonus van 500 euro te wachten. Hier zijn de voorwaarden (en Utrechters checken hierrr of ze in aanmerking komen). Drieduizend piek gratis geld, dan kun je best een leuk oud bakkie terugkopen op kosten van de belastingbetaler. Dit geintje zou wel eens in de miljoenen kunnen gaan lopen, terwijl een bureaucratische chaos op de loer ligt met deze lokale aanpak van kwesties die al provinciaal (via de wegenbelasting) en landelijk (via BPM, accijns) zijn geregeld. Lokale overheden hebben niets te zoeken in de autohandel, en subsidiefraude ligt immer op de loer met dit soort twijfelachtige constructies. Maar er is meer.
Met de maatregel dwingt Utrecht mensen met een oude(re) auto - doorgaans niet de meest bovenmodaal bedeelden - om wat anders aan te schaffen (gedoe, en sinds wanneer bepaalt de overheid wat je rijdt?), maar om die pijn te verzachten moeten dus alle belastingbetalers via subsidies gaan meebetalen aan particuliere transportmiddelen. Ook - bijvoorbeeld - milieu minnende OV-abohouders of fundamentalistische fietsers. Het is bovendien oneerlijk voor mensen die uit zichzelf al een nieuwere, zuinige auto hebben. En waarom überhaupt diesels weigeren in de binnenstad? De meeste dieselaars zijn kilometervreters. Die rijden niet in de stad, die rijden daarbuiten en komen in de meeste gevallen alleen in het centrum bij vertrek of thuiskomst. Dus schonere lucht? In ieder geval niet bínnen de Utrechtse milieuzone. Check tenslotte ook nog even deze malle voorwaarde: "De aanvrager moet na subsidieverlening medewerking verlenen aan de marketing- en PR-doelstellingen van de gemeente in het kader van deze subsidie en dient ten gevolge hiervan op verzoek van de gemeente informatie over en/of beeldmateriaal van de aangeschafte auto te vestrekken." Niet alleen wil gemeente 030 je helpen bepalen wat voor soort auto je als particulier dient te rijden, als je van de regeling gebruik maakt is het tevens je plicht om lachend met de duimpjes omhoog op de foto met je nieuwe auto van gemeenschapsgeld, zodat GroenLinks heppiedepeppie glossy folders kan laten drukken om hun eigen succesje mee te vieren. Omgekocht worden en dan ook nog voor een propagandakarretje gespannen worden. Je zou bijna denken dat ze in Utrecht iets te veel uitlaatgassen hebben opgesnoven.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.