Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oei. Windmolens jagen Jaap terug het vliegtuig in

winasfalboem.gifDe ingezonden brief van de dag in de Azijnbode is vandaag een truukje van de redactie, bedoeld om morgen een TSUNAMI van ingezonden boosbrieven in de Azijnbode te krijgen. De milieubewuste Jaap Engelen uit Zierikzee ("Al zeventien jaar heb ik het vliegtuig links laten liggen, omdat ik vond dat ik mijn consumptie moest beperken") wil namelijk niet langer milieubewust zijn en doet daar heel kinderachtig over. Reden: Windmolens. Horizonvervuilende, landschapverwoestende, natuurgebied verindustrialiserende windmolens. Jaap (altijd groen gestemd, lid van Natuurmonumenten, energiezuinig huis) mag graag een stukje wandelen op het Wad of fietsen door de Zeeuwse delta, als natuurliefhebber pur sang. Maar de aanblik van windmolens tijdens het Nordic walken maakt hem WOEDEND. Volgens Jaap zullen windmolens er voor zorgen dat de noodzaak voor landschapsbehoud verdwijnt, dat mensen meer gaan consumeren omdat het toch allemaal zogenaamde 'groene energie' is, en dat iedereen vervolgens zijn kliko achteloos afvult met accu's, verfresten & plastic afval. En ze zijn ook nog eens intimiderend groot & megasuperlelijk. STERKER NOG, Jaap PIKT het niet meer en krijgt zelf ineens zin om stedentripjes naar Barcelona te maken. MET HET VLIEGTUIG. Of een cruise, naar ALASKA. Want daar zijn tenminste geen windmolens. Als u binnenkort in de omgeving van Zierikzee een grote 4x4 op standje woestverbeten door de duinen ziet ploegen op zoek naar een niet door wapperende windmolens verziekt uitzicht op de Noordzee, dan is het Jaap. Want Jaap is er HELEMAAL KLAAR MEE om rekening te houden met het milieu, als de windmolenmaffia ook geen rekening houdt met hem.

Reaguursels

Inloggen

Het is dat mijn vriendin al bij 1mm. zeegang zeeziek wordt, anders zat ik nu al op de boot naar Alaska. Ben nu toch in de buurt (Vancouver Island).

Brulboei_61SB | 17-06-14 | 07:35

Windmolens zijn belachelijk. Met veel minder onderhoud kun je veel meer energie opwekken: Overal zonnepanelen opplakken. Lelijk, ja. Maar niet zo epilepsieveroorzakend lelijk als die onderhoudssubsiedraaiers.

Jeauhannes | 16-06-14 | 22:33

Ik ben trots op mijn windmolen

GroenLinkser | 16-06-14 | 22:07

@Chiefmate | 16-06-14 | 19:33
Daar dacht ik ook gelijk aan. Zijn veiliger en schoner dan een gewone nucleaire centrale. Plemp er gewoon een paar in Nederland, want al die windmolens is ook geen oplossing. Nucleaire fusion is nu nog geen optie, voordat dat productie klaar is zijn we zo 25 jaar verder.

hader | 16-06-14 | 20:50

Voor echt schone en veilige energie, zoek eens op youtube: Thorium Remix 2011

Chiefmate | 16-06-14 | 19:33

Hm... krijg net het heuglijke nieuws dat maar liefst tweederde van de Nederlanders gek is op die prachtige, nuttige en helemaal niet lelijke rotdingen.
Die willen meer, meer, meer!
kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuw...
Waar zijn die mensen?
Ik ben er nog geen één tegengekomen namelijk.

Schietmijmaarlek | 16-06-14 | 15:41

-weggejorist-

Ceesboogaart | 16-06-14 | 15:00

leuke voor Jaap is, op land vangen die windmolens enkel subsidie, op zee vangen ze wind, dus de groene maffia had ze uit het zicht kunnen zetten maar ja dan geen subsidie, en de zonde van de mens moet in ons calvinistisch land wel zichtbaar gemaakt worden.

Ceesboogaart | 16-06-14 | 15:00

De man heeft gelijk, die pleurisdingen verwoesten het landschap. Een verwoest landschap hoef je niet meer als natuur / cultuurlandschap te zien en kan dus volgebouwd worden met nog meer lelijke rommel. Toerisme gaat hier ook zeer zwaar onder lijden.

En wat levert het op? Geen ene reet. Het kost alleen vreselijk veel geld.

Fryske Pugilist | 16-06-14 | 14:49

Wie Vertelt Jaap even dat hij straks €1000,- per jaar extra kan gaan betalen voor de aanblik op deze windgedrochten?!

T2000 | 16-06-14 | 13:11

Jaap is niet zo snel van begrip.

Klapsigaar | 16-06-14 | 12:47

En dan hebben we het nog niet aan de milieuramp die het veroorzaakt om de grondstoffen voor deze windmolens bij elkaar te schrapen.

Er zit gewoon een hele slimme industrie achter die lelijke dingen, heel veel geld te vangen. Iedereen weet het, behalve een paal blinde milieugekke politici en hun volgelingen. Dus daarom dendert dit gewoon door... ongeacht de groteske kosten en schade.

Statler en Waldorf | 16-06-14 | 12:40

Jaap is een slappe lul. Jarenlang milieu, milieu en nog eens milieu omdat hij van de "weg met ons" is en de natuur zo mooi vindt en nu blijkt dat "milieu doen" ook betekent dat je lelijke dingen moet accepteren en dan haalt hij ineens bakzeil?
Salon-milieuactivist, ben je dan. "Milieu sparen is goed zo lang ik er zelf geen last van heb" en je dan niet bedenken dat iets lelijk vinden, ook en vooral tussen je eiegen oren zit.
Zo lang de business case goed in elkaar gezet is en goed (dus zonder subsidie) positief is, gewoon doen, die dingen.
(Overigens geldt dat goed maken, zonder subsidie, ook voor fossiele brandstoffen en de scahde die gebruik daarvan oplevert maar die case heb ik nog nooit sluitend gemaakt zien worden. Alsof smog en roetwalmen, schoorstenen en rookkolommen niet lelijk zijn?)

CynicalBastard | 16-06-14 | 12:23

@Muxje | 16-06-14 | 10:54
50% is een stuk meer dan het verschil tussen kolenstroom en windstroom.

frank87 | 16-06-14 | 12:10

Rustig maar Jaap, binnen 10 jaar worden die ellende dingen met subsidie weer afgebroken.

Maar Jaap je hebt die windmolens wel een beetje aan jezelf te danken. Als jou millieu terroristen clubje nu niet zo tegen kernenergie was geweest hadden we nu in elke provincie een kerncentrale staan waarvan dat kleine beetje afval wat ze produceren uitstekend en veilig kan worden bewaard en waar we binnen 25 jaar een oplossing voor hebben om dat onschadelijk te maken. Dan hadden we niet één windmolen nodig gehad.

Snippeschieter | 16-06-14 | 12:05

Hij heeft wel gelijk. Windmolens zijn volstrekt nutteloze gedrochten, tenzij je er zelf één in je eigen tuin of op je eigen dak zet. Maar nee, de burger mag in Nederland niks zelf, dus de overheid komt ons allemaal redden. Met belastingen.

Piet van het Padje | 16-06-14 | 12:00

Echt zo'n GL typje. Wil dat iedereen onder de 'groen' dictatuur leeft tenzij hij er zelf last van heeft dan is het milieu niet meer zo belangrijk.

kutjebefandijvie | 16-06-14 | 11:56

@ Xirdalan | 16-06-14 | 10:12
Qua onafhakelijkheid heb je zeker gelijk. En dat ooit minder minder minder moet, om met hetzelfde of minder energie uit te komen. Maar weinig mensen willen consessies doen op; stel je eens een stroomuitval voor... oei, helemaal een ramp natuurlijk tijdens het WK...
.
Aan de andere kant, als we onafhankelijk willen zijn, hebben we alternatieven nodig; windmolens zijn er 1 van... je hebt er alleen zo akelig veel van nodig om bv één 500 MW kolenblok te vervangen (minimaal 250 molens en dat is zonder rendements-check, eerder het 3-voudige)... Dus bij 5000MW (5GW, niet eens zo heel veel) zijn dat al 2500 tot 7500 windmolens...

PisFinger | 16-06-14 | 11:35

@seven | 16-06-14 | 10:15
100% mee eens.
Infrastructuur zal sterk verzwaard moeten worden en nu al moeten conventionele centrales het dubbele aan megawatten per minuut kunnen wegregelen om het net stabiel te houden. Bovendien moeten centrales sneller in en uit bedrijf genomen kunnen worden. Het starten en afstoken van centrales kost echter ook brandstof, waarmee geen energie opgewekt kan worden.

Dit alles gaat ten koste van rendement en levensduur van centrales, waardoor een groot deel, zo niet alles, van de voorgerekende winst van de duurzaamheid weer teniet gedaan wordt. Conventionele centrales zijn en blijven vooralsnog noodzaak.

Vaffanculo! | 16-06-14 | 11:34

Ik heb net voor de deur de auto gewassen, uit windmolenboosheid.

in de regen, dat dan weer wel.

Van Nostrand | 16-06-14 | 11:31

Oei,oei,oei, als mensen die Jaap heten gaan afhaken is het goed mis met de natuurbeweging hoor. Want mensen met een naam als Jaap hebben allemaal vanaf hun geboorte al een abonnement op Grasduinen en een lidmaatschap van de Waddenvereniging.

Bigi Bana Boy | 16-06-14 | 11:29

Mischien is Jaap wel slachtoffer.
Klap van de molen?

Doodkapje | 16-06-14 | 11:24

Jaapie heeft zich 17 jaar in de maling laten nemen. Heel erg dom of laten we het naief noemen.

behangtafel | 16-06-14 | 11:22

sorry; moet zijn: "onevenredig"

Foezela | 16-06-14 | 11:21

@endofdays | 16-06-14 | 10:35
Wat je ook doet of verzint, het blijft een hellend vlak zolang we niet wat aan de bevolkingsgroei zouden doen. Die groeit nog steeds en dus zal het energieverbruik ook blijven toenemen.
We worden kennelijk straks allemaal geacht elektrisch te gaan rijden, omdat dat zoveel beter voor het milieu zou zijn. Die krengen rijden op zware accu's waar ook milieuschadelijke chemicaliën in verwerkt zijn.
.
En een bestaande kleine steg-installatie vervangen door een biomassacentrale, zoals in Purmerend, zet geen zoden aan de dijk, zolang we ieder jaar met het hele gezin in het vliegtuig blijven stappen. Check de site van flightradar24 maar eens, en zoom eens uit op Europa en de VS. Als je ziet wat er allemaal in de lucht hangt en door de dampkring schroeit, dan relativeert dat misschien het huidige milieudenken iets.
Dan heb ik het nog niet eens over de ontbossing in regenwouden. De afgelopen vijf decennia is de helft verdwenen van hetgeen we vroeger op school nog leerden dat het de 'longen van de Aarde' waren.
Ook dat is gerelateerd aan menselijke consumptie.
.
Lekker demonstreren tegen kolencentrales en lobbyen voor windmolens en zal niet een bevredigende (lees: betaalbare) oplossing zijn.
Zoals het er nu voorstaat is het geld beter besteed in aanpassing aan de *mogelijke* gevolgen van het energieverbruik (zeespiegelstijging, weersinvloeden, etc.) dan het in een transitie als druppel op een gloeiende plaat te laten verdampen.
.
Tot slot, omdat je Agenda 21 aanhaalt. De termen 'duurzaamheid' en 'Global Warming' zijn juist verzonnen zijn om ons bang te maken/houden en maatregelen tot verdere beperking van vrijheden te kunnen doorvoeren.
Kijk maar eens wat Ann Bressington, voormalig politicus in Australië hierover te zeggen heeft:
.
www.youtube.com/watch?v=oQZe9_uOlLM

Vaffanculo! | 16-06-14 | 11:17

Wurgje de huisboa

Nog nooit van kerncentrales gehoord? en waarschijnlijk helemaal nog nooit gehoord van inherent veilige kernfusie dat eraan zit te komen? de brandstof hiervoor is onuitputtelijk. Nog even volhouden met onze kerncentrales en we hebben veilige energie!
En vergeet Fukusjima of andere incidenten die onevenredelijk zijn opgeblazen in de pers.

Foezela | 16-06-14 | 11:15

ben het met Jaap eens. Bovendien zijn windmolens helemaal niet groen. de opbrengst is gehyped. Wind energie is niet het antwoord

kees1960 | 16-06-14 | 11:15

As we speak mislukt het gas overleg in Moskou en draait Rusland de gaskraan naar W Europa beetje dicht om Oekraine verder onder druk te zetten. Jaap kan maar beter hout gaan sprokkelen voor de winter. Wasmachine, ijskast en laptop de deur uit en dan 4uur per dag het licht aan. Dan zit hij deze winter qua volume en kosten op het niveau wat hij nu krijgt aangerekend van eneco als Putin nog even doorgaat. Wind en kernenergie zijn enige redelijke alternatieven, ook voor Jaap.

bovenwater | 16-06-14 | 11:07

Jaap haalt 'milieu' en 'landschap' door elkaar en gaat vervolgens rare conclusies trekken.

Ballenman | 16-06-14 | 11:04

Aparte slag mensen, die linksche gekkies.
Al die linksche gedachtegoed aan ons opdringen, maar zodra ze zelf hiermee worden geconfronteerd, zijn ze erop tegen. Windmolens, witte/zwarte scholen (hoi Femke). Eigenlijk zou je zo'n asielzoekerscentrum in de grachtengordel moeten zetten.

Pech Jaap, ga maar lekker hypnotiserend naar je molentje kijken die je zo graag wou.

Gaan wij ondertussen ons verder ergeren aan al die linksche onzin die ook allemaal aan ons opgedrongen is.

Wim Venijn | 16-06-14 | 11:01

Heb niks tegen windmolens, maarrre dit is wel erg doorzichtig.

Geert Linkers | 16-06-14 | 11:00

Gek he als je aan de voet van een windmolen van 150m hoog staat dat je je wat nietig voelt. Er staan er niet eens veel in NL. Meneer de zeurkous moet anders maar oprotten, in het Midden Oosten hebben ze geen windmolens, kun je lekker ongestoord van de omgeving genieten.

jvlaam2 | 16-06-14 | 10:59

@frank87 10:30: De totale kosten per Mw (investering, onderhoud, transport) voor zonne-energie vallen mee, en zijn ongeveer 1.5x die van windenergie op land (in zee wordt wind al gauw een dure grap: 2.5x de kosten van windmolens aan de wal). In Nederland kans wind nog iets gunstiger uitvallen vanwege het weer.

Op de middellange termijn zou zon toch beter kunnen zijn, er is daar nog een enorm potentieel om het rendement, de levensduur en de kosten te verbeteren. Bij wind valt de schaal nog te vergroten en het onderhoud kan wellicht nog iets minder, maar een echte doorbraak verwacht ik daar niet.

Muxje | 16-06-14 | 10:54

he verdorie jaap..
je zegt ''minder te stoken'', ipv ons te vertellen op hoeveel graden je thermostaat staat.
ipv daarvan zadel je ons op met jou relatieve waardeoordeel dat jij meent 'minder' te stoken.

minder dan wie of wat? hoeveel minder?
minder minder minder?? vuile racist!

eikol! vuile stookert ben je,

Van Nostrand | 16-06-14 | 10:52

Van Rossum weer met zijn windmolen stokpaardje. De twee voornaamste bronnen van fossiele brandstof voor Europa zijn het Midden-Oosten en Rusland. Beide bronnen beginnen twijfelachtig te worden, door de opmars van de jihadisten en door het gesodemieter van de Amerikanen en EU schoothondjex a la Verhofstadt en van Baalen. Wij moeten ons indekken voor het geval de aanvoer wordt gestremd. Vroeger of later raken olie en gas op. Heel Europa heeft dat begrepen en is als een razende bezig met invoeren van wind en zonne-energie, op de allereerste plaats landen ald Duitsland en Denemarken. Nederland loopt helemaal achteraan en figuren als van Rossum maken het er niet beter op. Wellicht dat GS zich betet concentreert op zijn core business, het bestrijden van de islamisering van Nederland.

Wurgje de huisboa | 16-06-14 | 10:50

Jaap heeft helemaal gelijk !!
Subsidie slurpende dingen die niks opleveren !
het enigste wat het oplevert zijn momenten van walging als ik de dingen zie.
uit de grond van mijn hart ! Jaap for president

bas6460 | 16-06-14 | 10:48

@sokkenpluisje

gewoon vooraf 1:30 mengen en klaar is kees.

Van Nostrand | 16-06-14 | 10:45

Ik snap Jaap wel, heb het zelf ook; soms trek je het even niet meer. Ik pak dan mijn jaren 70 tweetakt motorfiets, 41 jaar oud dus net geen belasting meer. Oliepomp op max, stel dat m'n dure zuigers droog lopen.. Lekker even toeren met een vervuilpower van 5 Hummers en een kolencentrale uit de 50s, heerlijk. Daar knap ie van op.

sokkenpluisje | 16-06-14 | 10:42

't Is wel heul veul "ik" bij Jaap, hè ?

p.s. : is een site "deJaap.nl" iets voor 'm ?

baba4oog | 16-06-14 | 10:40

@niet voor de hond | 16-06-14 | 10:05
Jaap heeft geen vliegangst, de VK doet gewoon een Lucasdelinkselulletje.

rara | 16-06-14 | 10:35

Xirdalan | 16-06-14 | 10:12
Dat is wat het volk wilt, maar niet wat de bilderberg marionetten in Den Haag willen.
Anders had er op elk dak in ons land wel zonnepanelen gelegen, hadden we waterkrachtcentrales in de rivieren, hadden we getijdenstroom. Nee ze bouwen liever onrendabel lelijke peperdure windmolens.
Zal wel iets met agenda 21 te maken hebben.

endofdays | 16-06-14 | 10:35

Pas als ik Femke Halsema in een Ferrari V12 voorbij zie scheuren, ga ik geloven dat die geitenwollensokken het licht hebben gezien.
Tot die tijd wantrouw ik dat soort figuren.

Mazzeltov | 16-06-14 | 10:35

Ik vind Jaap een heel vervelende meneer. Een typische betweter, ongetwijfeld een meneer met een bureaufunctie bij de overheid, leeftijd rond de 60. Een drammer, die zijn morele verhevenheid botviert op de samenleving, maar zelf al een enorme ecologische voetafdruk heeft. Zo iemand die in zijn grote wagen u er echt niet tussenlaat bij het ritsen, want hij heeft er al eerder iemand tussen gelaten.
Hij "kent alle nog ongerepte plekjes in Nederland". Overal waar rust is, is Jaap uit Zierikzee te vinden. Zijn babyboomers-Outlander dubbelgeparkeerd onder aan de Waddendijk, waar je helemaal niet mag staan, maar Jaap wel. Misschien heeft hij wel een hond bij zich - eentje die hij uiteraard los laat lopen tussen de schapen want Jaaps hond doet niets.

De echte Stolwijker | 16-06-14 | 10:35

Vroeger maakten die groenen zich druk over horizonvervuiling. Tegenwoordig is dat geen enkel issue meer, blijkbaar.

Net weekend in de Duitse Eifel doorgebracht. Werkelijk schandalig hoe het landschap daar verpest is door de windmolen-maffia.

Windmolens kosten miljarden aan subsidie, leveren nauwelijks energie en er moet altijd een backup zijn (kolencentrales, kernernergie) om windstille of windluwe dagen te kunnen opvangen.

De enige vorm van van bruikbare duurzame energie is waterkracht, de rest is echt een wassen neus en hobby projecten van de milieu maffia.

Dick Luyenlomp | 16-06-14 | 10:34

Samenvatting van Jaap's brief:
Beste Redactie, ik ben een babyboomer die denkt dat wereld om mij draait. Ik heb een hekel aan reizen, en ik roep dan hard dat ik niet vlieg omwille van het milieu. Maar het milieu interesseert me geen zak, want ik wil wel lekker lang onder mijn stortdouche staan en mijn grote bak rijden. Dus als bedrijven iets aan het milieu willen doen door middel van windmolens word ik kwaad. Ik vind die lelijk en de wereld moet zich aan mij aanpassen.

Was getekend Jaap Engelen.

TheLuggs | 16-06-14 | 10:34

Iedereen die ooit of nog met een relatief zo schoon mogelijke auto op LPG rijdt en zijn maandelijkse wegenbelasting boete ziet, gelooft geen seconde meer in welk schoon millieupraatje dan ook.
Windmolens zijn er voor de zakkenvullende VVD idustrieelen niets meer en niets minder.

gebrokenvleugel | 16-06-14 | 10:33

TheseDays00 | 16-06-14 | 10:28
Nee, het ging mij om de hoogte van die turbine-ondingen, en de overlast die dat geeft qua horizonvervuiling en het woesj-woesj geluid (vraag de mensen in Zwartewaal e.o. maar).
De Nolensmolen is dan weliswaar inwendig op dezelfde leest geschoeid, maar met zijn max 55 meter hoogte en er als een normale molen uitziend, een stuk acceptabeler.

frenkievee | 16-06-14 | 10:32

een windmolen heeft een rendement van lik-me-vestje omdat ons net 50 hertz dicteert.
we kunnen van wind wel planken zagen en daarmee wereld veroveren, maar 50 hz stroom is gewoon een brug te ver.

Van Nostrand | 16-06-14 | 10:31

heel goed Jaap! helemaal mee eens.
Over tien/vijftien jaar heeft iedereen spijt als haren op z'n/haar hoofd dat we hier niet massaal tegen in opstand kwamen.
En een geld dat het gaat kosten om ze af te breken; alleen al het betonfundament met 100.000 kuub beton al!
PER MOLEN!!
BEDANKT GROENLINKS!!! klootzakken! (je ziet, ik ben hels!)

Foezela | 16-06-14 | 10:31

@ole guapa | 16-06-14 | 10:19
Zonnepanelen zijn nog 3x zo duur als windmolens, en de koeien kunnen er niet onder grazen (gras heeft de zon ook nodig). Maar verder zijn de opbrengsten vergelijkbaar: een windmolen levert ongeveer even veel per m2 wind, als een zonnecel per m2 zon (Een windmolen heeft tegenwoordig gauw een hectare windvang).
Maar het ene hoeft het andere niet tegen te spreken: verschillende energiebronnen kunnen best tegelijk gebruikt worden (de eerste grootschalige zonneceltoepassing was in rekenmachines: tegen 300$/kWh).

frank87 | 16-06-14 | 10:30

Als Jaap eens ff gaat rekenen kan hij beter die dikke auto de deur uit doen en liever 3 x per jaar een stedentripje maken per vliegtuig. En bv zonnepanelen op zijn dak leggen icm een elektrische boiler. Maar Jaap stempt links, dus alles voor de goede zaak zonder enige realiteitszin. Het wordt tijd voor groen rechts in dit land.

Harry Turtle | 16-06-14 | 10:29

@ frenkievee | 16-06-14 | 10:13
Nolensmolen. Goed deel van de discussie gaat over onrendabel zijn van die dingen en dan is dit het voorbeeld hoe het ook kan?

TheseDays00 | 16-06-14 | 10:28

Juist om het toerisme te stimuleren worden er zoveel windmolens gebouwd in Zeeland. Duitsers voelen zich er dan nml meteen veel meer thuis.

Herr Vorragend | 16-06-14 | 10:28

zonnecellen kunnen het ook niet worden.
je kunt niet genoeg energie opslaan.

beter is zo'n zonnezoutkoker a 400 graden C

sla die hitte op en jaag deze door een turbine wanneer nodig, welke aan de grond in een hokje staat zodat niemand (en dus ook meneer Engelen) er last van heeft.

Van Nostrand | 16-06-14 | 10:28

Energieakkoord wil 6 GW, alleen al aan extra windmolens op land. 6000 x 1MW of 3000 x 2MW molens. Is omdat een windturbine gemiddeld 1/5e van z'n vermogen levert per jaar net de energie wat 1 moderne kerncentrale levert. pbs.twimg.com/media/BkK883WCcAAFNK5.j...

seven | 16-06-14 | 10:27

Arnon Grunberg was goed te pruimen vandaag, vandaag voor het eerst maar weer eens gelezen en hoef nu niet met hoofdpijn terug het bed in.

lienke | 16-06-14 | 10:25

@seven | 16-06-14 | 10:15
Alle stroom krijgt subsidie in Nederland. Al is het maar het miljardenkapitaal dat de energiereuzen mee hebben gekregen bij de privatisering, de kosten van de vervuiling (nog te betalen lang nadat de centrales gesloten zijn). Wat dat betreft is windenergie gewoon het schoonst: als je hem afbreekt gaat de toren de hoogovens in, en heb je een betonblok over.
De onbalans is een probleem van het ontwerp van het netwerk. Dat is origineel ontworpen voor 1 centrale en een hoop afnemers, met koppelingen om de fluctuaties uit te middelen. Met aanpassingen om het een meer "peer to peer" netwerk te maken kun je zo 30% ongebalanceerde stroom invoeren (wind, zonnecellen, HRe-ketels).

frank87 | 16-06-14 | 10:24

ole guapa | 16-06-14 | 10:19
In Duitsland zie je tegenwoordig op diverse plaatsen hele velden vol staan met zonnepanelen. En ook heel veel huizen hebben daar, dankzij een veel beter (lees: guller) subsidiebeleid dan hier in NL, zonnepanelen op het dak.

frenkievee | 16-06-14 | 10:23

Ook voor Jaap nog maar eens, er is echt maar 1 oplossing om niet te vervuilen, en dat is (veel) minder mensen.
Maar dat zou ons kapitalistisch groeimodel in de weg staan, dus gaat hem ook niet worden.

Flipus | 16-06-14 | 10:23

Man man man wat een zeikers. Windmolens zijn mooi, ze zijn een teken van beschaving. Ik reis door het hele land en op 95% van de plekken zie ik geen windmolens. Er mogen er nog veel meer komen, en nog veel hoger. En windmolens die onder zeppelins hangen met een kabel naar de grond, voor nog meer hoogte en windvang.

Lang leve de toekomst.

Fappelmoes | 16-06-14 | 10:20

Man man man wat een zeikers. Windmolens zijn mooi, ze zijn een teken van beschaving. Ik reis door het hele land en op 95% van de plekken zie ik geen windmolens. Er mogen er nog veel meer komen, en nog veel hoger. En windmolens die onder zeppelins hangen met een kabel naar de grond, voor nog meer hoogte en windvang.

Lang leve de toekomst.

Fappelmoes | 16-06-14 | 10:20

Voor mensen die denken dat alle geitenharenwollensokkentypes als Jaap uitgestorven zijn: bezoek eens de Volkskrantdag op het IFFR. Ze zijn er ook als vrouw uitgevoerd, arriveren in colonne per trein en zijn in het bezit van een rugtas.

lienke | 16-06-14 | 10:20

@Xirdalan: helemaal mee eens; als wij zelfvoorzienend qua olie en gas worden, dan valt de hele machtsbodem onder Rusland en het Midden-Oosten uit.

Overigens geloof ik meer in zonne-energie. Kosten vs opbrengst ontwikkeld zich exponentieel volgens de wet van Moore. Zonnepanelen hoor en zie je niet. Zonnepanelen kun je individueel vervangen als ze technologisch ingehaald zijn. En zonne-energie kun je ter plekke maken. Windmolens hebben en kunnen dat allemaal niet. Wat gascentrales en/of energie-eilanden erbij als buffer en we zijn een heel eind op de onafhankelijke weg.

ole guapa | 16-06-14 | 10:19

dus ipv het vliegtuig nam hij.. zeker de auto?

juist..

of neem nu ''dit zet aan tot verdere consumptie, het is immers groene energie''

mooi toch? meer stroom verbruiken met minder uitstoot
(want hij bedoeld natuurlijk, dat er dan ook meer kernenergie nodig is om de windvrije momenten te bufferen).

en meneer heeft gelijk, je bent een dwid als je niet mee doet in de rattenrees.
alleen de link met veel te dure windmolens ontgaat mij totaal.

Van Nostrand | 16-06-14 | 10:19

@Xirdalan | 16-06-14 | 10:12
Het is in ieder geval een beter argument dan de klimaathoax.

God Zelf | 16-06-14 | 10:19

Wat Jaap niet begrijpt is dat vliegen zuiniger is dan autorijden. 4 liter kerosine per persoon per 100 km.

ali fromage | 16-06-14 | 10:18

Het ergste is dat de milieugekkies dit zelf veroorzaakt hebben...

M@rk | 16-06-14 | 10:17

Moeha, hij plukt nu de vruchten van zijn groene stemgedrag.

God Zelf | 16-06-14 | 10:16

Ja, die Jaap Engelen uit Zierikzee is me er eentje.
Zelfs Google kent hem niet:
www.google.de/?gws_rd=ssl#q=%22jaap+e...
De Azijnbode kiest de namen van de ingeschonden briefschrijvers toch niet zo goed.

Cuyahoga | 16-06-14 | 10:16

P.L. Ompzak | 16-06-14 | 09:57

Pssst, bedankt voor bijdrage, niet nog meer Nederlanders naar Bentheim!

lienke | 16-06-14 | 10:16

Wanneer die windmolens onze energie behoefte werkelijk zouden ondersteunen kan ik er vrede mee hebben. Maar dat doen ze niet, dat hele stomme windmolen plan is alleen maar bedoeld om Diederik Samsom een succesje te gunnen. Een puur politieke beslissing.

Polletje Piekhaar | 16-06-14 | 10:15

Windmolen, klinkt voor de leek (lees politici als een panacee, oplossing voor alles, krijgt daarom bakken subsidies. Kijk je er beter naar blijkt dat meer windmolenvermogen op het net dan een paar procent grote nadelen heeft. Parken op verspreide locaties die de NL stroomnetinfra zwaar gaan belasten, want moet berekend zijn op het gezamelijke piekvermogen, infra waar gemiddeld maar 1/5e doorheen stroomt en vaak niks. Kortom, een netifra die minimaal 5x zo zwaar is als bij een bron die gelijkmatig levert. Verder kan je niet eens besparen op kolen of gascentrales, die moet je blijven bouwen en onderhouden en aanhouden omdat het gewoon niet continue windkracht 7 is. Sterker, kolencentrales slijten harden door het remmen en gasgeven in reverse op de maat van de wind. En diefluctuaties zijn extreem, 2x snelere wind geeft 8x zoveel stroom.

seven | 16-06-14 | 10:15

@frank87
Typisch soort mens die los van werkelijkheid staat. Altijd groen gedacht en gedaan, totdat het een keer gaat wringen en het besef komt dat het toch niet helemaal zo geweldig is. Net zoals mensen die de multiculturele samenleving propageren maar zelf in een autochtone wijk wonen en hun kinderen toch maar liever niet naar een zwarte school doen.

Julia | 16-06-14 | 10:14

Windmolens op land (on shore) zijn kutd. Windmolens voor de kust (near shore) zijn kudt. Alleen windenergie ver op zee (offshore) is oké.
Die dingen zie je niet en hebben de juiste windcondities om rendabel te draaien.

ole guapa | 16-06-14 | 10:14

Voor het eerst dat ik het met een milieugekkie eens ben! Weg met windmolens, althans op zichtlokaties. Verzin iets beters!

Brou Is Back | 16-06-14 | 10:13

... Nederland heft al eens vol gestaan met windmolens en met de milieuwterroristen aan de macht zoals nu, gaat het gewoon weer gebeuren.
TheseDays00 | 16-06-14 | 09:56
.
Is wel een klein verschilletje: van de tegenwoordige windmolens staat de turbine op een slordige 100 meter hoogte en de hebben de wieken een diameter van 110 meter.... dus maximale hoogte ca 150 - 160 meter. Dan praat je over iets meer horizonvervuiling dan over de ouderwetse polder- en graanmolens.
Zie bijv. www.dorpsraadzwartewaal.nl/nsite/index... voor de moderne turbines.
In Schiedam staat de Nolensmolen: moderne molen in ouderwetse opbouw, die is max 55 meter hoog, scheelt toch een behoorlijk stuk: nl.wikipedia.org/wiki/Noletmolen

frenkievee | 16-06-14 | 10:13

Ik ben dus absoluut geen milieuhippie (verre van!) maar op zich is goedkope en duurzame energie van groot belang.

De enorme economische ontwikkeling van de afgelopen ±200 jaar is grotendeels mogelijk gemaakt door goedkope energie. Helaas zijn ook veel oorlogen en despotische regimes (zie Irak, Syrië, Libië, Iran, Saoedi Arabië) mogelijk gemaakt door onze verslaving aan aardolie.

Aangezien we nog steeds in een economische crisis zitten (ondanks de regelmatige "de crisis is voorbij" jubel van de Main Stream Media en politici), en aangezien het Midden Oosten wederom zo'n beetje in de hens staat, zou ik zeggen: liever vandaag dan morgen duurzame energie!

Zorg dat we onafhankelijk worden van die towelheads daar in het Midden Oosten, en zorg dat onze welvaart en economie niet door het putje gespoeld wordt!

Xirdalan | 16-06-14 | 10:12

Jaap vindt geld of economische activiteit gewoon eng, dat doet hem aan werken denken.
Daarom probeert hij ook al jaren als een plant te leven.

frank87 | 16-06-14 | 10:11

@Alfa 75 | 16-06-14 | 09:58: ehm, een Alfa75 is geen vierwielaandrijver... Een achterwielaandrijver, een hele fraaie voiture, een alfa, een rijdend probleem, allemaal waar; maar geen 4WD.

ole guapa | 16-06-14 | 10:10

Meer windmolens, liefst op de stoep bij al die japen:
"altijd groen gestemd, lid van Natuurmonumenten, energiezuinig huis"
Typisch het soort van de werkelijkheid los gezongen zelfverklaard heilige: "Natuurliefhebber puur sang" terwijl natuurmonumenten of de groene partijen helemaal niks met natuur hebben.

frank87 | 16-06-14 | 10:09

Valt nog wel mee met die windmolens in Nederland.
Moet je eens in Denemarken gaan kijken.
(Kom er maar in, Duitse Herder)

Kapitein Sjaak Mus | 16-06-14 | 10:07

Jaap is niet milieubewust, Jaap heeft gewoon vliegangst.

niet voor de hond | 16-06-14 | 10:05

Ze staan ook in de weg bij het oefenen van noodlandingen op dat veldje bij Almere... klotedingen.

Truttebol | 16-06-14 | 10:02

Hier zijn 'we' er ook niet zo blij mee en dat is nog voorzichtig uitgedrukt...


tegenwindn33.nl/

En daarbij is het vrij duidelijk dat de verantwoordelijke gedeputeerde elleboogdiep bij de bouwers en grondeigenaren van de windmolens zit.

eerstneukendanpraten | 16-06-14 | 10:00

Moet Jaap eens in Friesland komen. Honderden Miljoenen hebben ze uitgegeven om het aantrekkelijk voor de toerist te maken want toerisme is economisch aantrekkelijk. Nu willen ze dat voor honderden miljoenen omgebouwde voor de toerist aantrekkelijke landschap vol plempen met windmolens. Windmolens die 140 meter hoog zijn en vanuit alle punten het landschap vervuilen en een partij herrie maken. Complete desinvestering dus die toeristische investeringen. Wanneer gaat de revolutie uitbreken? We hebben mensen aan de macht die simpelweg niet goed snik zijn.

Toetsiemonster | 16-06-14 | 10:00

Ik ben er ook van overtuigd dat windmolens mijn gedrag compenseren. Er staan er zoveel.

henriette | 16-06-14 | 09:59

Als ik in mijn 4x4 langs de windmolens rijd en ze staan weer eens stil , zegt mijn zoontje van drie al : kijk Papa er zit vandaag geen subsidie.

Alfa 75 | 16-06-14 | 09:58

Groen, dat was vroeger op de basisschool gewoon een kleur die je kreeg door geel en blauw te mengen. Good old times.

Vloberto | 16-06-14 | 09:58

Stond vorige week bovenop Kasteel Bentheim in Duitsland. Als je vandaar het landschap bekijkt is dit compleet verziekt door een gigantisch aantal windmolens. Krijgen we hier ook met die groene subsidieslurpers.

P.L. Ompzak | 16-06-14 | 09:57

Ja, als Jaap van Nedrland wil genieten gaat hij lekker naar de Zaanse Schans. Beste Jaap, Nederland heft al eens vol gestaan met windmolens en met de milieuwterroristen aan de macht zoals nu, gaat het gewoon weer gebeuren. Maakt niks uit wat je er van vindt: het gaat om het milieu!

TheseDays00 | 16-06-14 | 09:56

Jaap is weliswaar wat laat tot inzicht gekomen,mar hij heeft helemaal gelijk. Húp Jaap!
-
(-enneh... kóóp die 4X4, dan is Rutte ook blij)

bisbisbis | 16-06-14 | 09:55

gelijk heeft Jaap... over 20 jaar, als de verantwoordelijken gecremeerd zijn, komt er vast een enquette commissie 'windmolenenergiefraude'

(c)ZWITSUL | 16-06-14 | 09:54

minder minder minder windmolens

giovanni erkelens | 16-06-14 | 09:53

Jaap is zeker zo'n type die botanische brandnetelsoep eet, op sandalen loopt en een broek van gras draagt.

Realism Is All | 16-06-14 | 09:53

minder minder minder windmolens

giovanni erkelens | 16-06-14 | 09:53

Tarak sure

Rest In Privacy | 16-06-14 | 09:52

Van hun honk gewaaide spijtgasten zijn meestal het ergst!

Einde van de Domheid | 16-06-14 | 09:51

Mooi man, windmolens!

Rest In Privacy | 16-06-14 | 09:51

Terecht! Komt nog bij dat windmolens niet rendabel zijn en meer energie kosten om te produceren dan ze op zullen leveren.

Bovendien zijn windmolens vogelgehaktmolens. Mensen die windmolens milieuverantwoord vinden, moeten het aantal dode vogels ter plekke in het gras eens gaan tellen.

Tarak | 16-06-14 | 09:51

Jaap is zuur op zichzelf omdat hij destijds al in de groene val is getrapt maar wat betreft die industriële oerlelijke windmolens heeft hij gewoon gelijk. KudTdingen zijn het.

Stroopdoos | 16-06-14 | 09:49

+100 voor Jaap, windmolens zijn intens lelijk dus zijn klacht is geheel terecht.

Bobbbe | 16-06-14 | 09:48

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl