Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Totaalcijfers & totaaltransparantie over GeenPeil

Prognose_Zondag_def534.jpgVanavond om 23:00 uur krijgt Nederland de officiële (maar nog altijd voorlopige!) overheidsuitslag van Europese verkiezingen die drie dagen geleden gehouden zijn. GeenStijl deed donderdagavond met #GeenPeil al een goudeerlijke gooi naar de resultaten, vierde met heel Nederland een feestelijke verkiezingsavond en publiceerde vervolgens een eigen uitslag: 5 zetels voor D66, 4 (met kans op 3) voor het CDA en 3 (met kans op 4) voor de PVV. Leverde uitgesplitst per gemeente een awesome holyfukwatvetkaart op. En hier volgen nu de definitieve eindcijfers zoals ze dit weekend uitgedestilleerd zijn: de uitslag kwam tot stand met medewerking van 1442 Stijlloze Stemmentellers die de resultaten van door henzelf gekozen stembureaus instuurden. Daaronder zaten 1330 unieke, goedgekeurde stembureaus, waar in totaal 767.856 stemmen zijn geteld - bijna een vijfde van alle opgekomen stemgerechtigden. Er waren GeenPeil stemmentellers actief in 299 van de 403 gemeenten van Nederland. Maar is het ons gelukt? Klopt de uitslag zoals hij hierboven staat (opklikken voor groot)? Verslaan een paar bloggers en een handjevol toegewijde en deskundige vrijwilligers de professionele peilers op hun eigen terrein? Ook wij weten het pas om 23:00 uur vanavond. Maar als we onverhoopt toch nat gaan op een uitslag waar we zelf zo stellig van overtuigd zijn dat hij on the money is, dan doen we dat met open vizier en alle informatie vóóraf. Niet met beschaamd stilzwijgen of spinsmoesjes áchteraf. Daarom na de breek van ons voor heel Nederland: onze methodologie geopenbaard, en alle data gedeeld. Letten we op, Ipsnobs, André Krabbelaar & Maurice de Hoax? HET OFFICIËLE GEENPEIL MEET, WEEG & WEET-MODEL Allereerst twee linkjes naar alle data, waaronder locaties van 'onze' stembureaus, de uitslagen daarvan, de triage bij de binnengekomen uitslagen en meer van dat soort dingen. Beschikbaar in twee formaten: HIER IN .XLSX (leesbaar voor allen) & HIER IN .TXT (leesbaar voor stat-progs) Het model werkt als volgt: - Alle stembureaus worden op basis van demografische criteria op buurtniveau onderverdeeld in een aantal groepen waarvan de omvang ongeveer bekend is. - Als een stembureau binnenkomt, dan wordt de uitslag toegevoegd aan de uitslag van de groep. - Per groep wordt de uitslag berekend. - De totaaluitslag wordt berekend door de resultaten, gewogen naar groepsgrootte, samen te voegen. Het zoeken van het juiste model wordt zo vereenvoudigd tot het vraagstuk: "Welke partitionering kiezen we?" Er zijn tal van variabelen om de stembureaus te partitioneren: CBS op gemeente- en buurtniveau, de leefbaar-o-meter, en bepaalde aspecten van het stembureau zoals het aantal stemgerechtigden. Geenpeil_blauw_ringloos.png We kunnen zo'n model testen tegen eerdere verkiezingsuitslagen. Voor een bepaald model kan je kijken hoe snel de prognose convergeert naar de daadwerkelijke uitslag. Hoe eerder hoe beter. Als je dat doet voor één verkiezing, loop je de kans om de vorige verkiezing te voorspellen. Maar gelukkig hadden we meerdere uitslagen (EU, TK, GR) om mee te werken. Op basis van deze analyse bleek een aantal modellen snel te convergeren voor uiteenlopende verkiezingen. De aanname daarbij is dus dat die modellen stembureaus partitioneren in groepen die electoraal gelijk bewegen. Technische toelichting Het geselecteerde model is als volgt: CBS_P_EENP_HH-2,CBS_P_WEST_AL-2,CBSGemeente_P_VERWEDUW-2. Dat deelt de stembureaus in op 3 variabelen. Per variabele wordt het stembureau ingedeeld op lager dan de mediaan en hoger dan de mediaan. Het totale aantal groepen is dus 8. Er is op voorhand geëxperimenteerd met meer klassen per variabele, maar dat voegde amper power toe en maakte het aantal groepen snel groter. Een ander model dat conceptueel aansprekend was, is CBS_AUTO_TOT-2,CBS_AUTO_LAND-2: het totaal aantal auto's in een buurt afgezet tegen het aantal auto's per oppervlakte. Dat is kennelijk een onderscheidende proxy voor andere maatschappelijke zaken als ruimtegebruik en demografie. Het model had echter wel een slechtere worst case prestatie. Op deze manier hebben we geprobeerd om de selection bias van de Stijlloze Stemmentellers te compenseren. Of dat gelukt is, weten we om 23:00 uur. Maar bij dezen hebben onze methodologie vooraf geopenbaard en de data gedeeld. Daar kunnen Ipsos en de Hond nog wat van leren! Tot slot: Een ouderwetse woordwolk, gebaseerd op het opmerkingenveld in het online invulformulier waarmee we de uitslagen binnen kregen, en een Stijlloze Blauwdruk van Nederland. Hoe donkerder het blauw, hoe hoger het aantal stemmentellers in een gemeente, gemeente op percentage per 10.000 inwoners. Beiden opklikbaar voor groot. blauwdrukgeenpeil.jpg Wordcloudgeenpeil534.jpg

Reaguursels

Inloggen

Wat is het nou? Geen Stijl: 35 % opkomst en de Teleraaf: 37 % opkomst.Het verschil tussen EU-haters en lovers ?

Dolphi | 26-05-14 | 16:10

Hploos | 25-05-14 | 20:30
Raar mannetje ben je en zo'n typisch:
- Hulpeloos gevalletje
- Hopeloos gevalletje
-
Slaap lekker!

Draaikolk | 26-05-14 | 00:20

Jammer, bias toch niet goed verwerkt. D66 geen 5 en CDA 5 ipv 4 of 3. Toch behoorlijk mis met 700k stemmen.

Marral | 25-05-14 | 23:56

Tussenstand prognose Denemarken:

Dansk Folkeparti (PVV achtig) de grootste partij...26,3%

jyllands-posten.dk/

duitse herder | 25-05-14 | 22:53

Nieuwzuur nu op de tv, met de uitslagen. Met Herman -het scherm doet het eventjes niet - van de Zandt.

Konijnenhol | 25-05-14 | 22:38

9 partijen die samen 26 zeteltjes verdelen. Daar ligt de Europese commissie niet wakker van. Dit ongecontroleerde gespuis blijft lekker zitten in hun verheven zetels.

watergeus | 25-05-14 | 22:21

@kwark001
Is net zo'n elegante wet als het euroverdrag.. We nemen gewoon aan dat het nooit crisis wordt, en gebeurt dan wel dan klooien we er on-the-spot wel omheen.

Zware Majesteit | 25-05-14 | 22:03

@TmC | 25-05-14 | 20:56
Favoriete huisdier: een giraffe? ;-)

Litsehimmel | 25-05-14 | 22:01

@Simon_GS | 25-05-14 | 21:33

Inderdaad, daar had men wel een topic met de nodige updates aan kunnen wijden. NL loopt achter de feiten aan. De komende tijd mag onze hopeloze elite deze ontwikkelingen weer komen duiden als een voornamelijk 'rechts-extremistische' tendens...
Dat er iets faliekant mis is met de onverstoorbare, huidige koers van de EU zullen ze wel weer blijven negeren...

Desmoulins | 25-05-14 | 21:53

CoJoNes | 25-05-14 | 21:29
Integendeel, verreweg de meeste mensen vinden dat ze op meer recht hebben dan de ander. En wat onder vrijheid wordt verstaan verschilt van persoon tot persoon.

spanarchist | 25-05-14 | 21:35

Ik dacht dat het er vanavond over gaat hoe Europa stemt: een forse verschuiving in veel landen richting minder Europa blijkt uit de exit polls.

Simon_GS | 25-05-14 | 21:33

Opkomst Denemarken is 55%

duitse herder | 25-05-14 | 21:30

@spanarchist | 25-05-14 | 21:09
Geweld zal er altijd zijn, anarchie is alleen altijd minder geweldadig dan een democratie. Simpelweg omdat de grootste agressor, de overheid/belastingdienst, niet meer bestaat.
De simpele regel 'mijn vrijheid houdt op waar die van een ander begint' is zelfs voor mensen met een IQ van 70 nog best te behappen.
Logica 1.0

CoJoNes | 25-05-14 | 21:29

Goed gedaan GeenStijl Peil voor jullie inzet en transparantie.

frisenfruitig | 25-05-14 | 21:20

Noem me gerust naïef, heb immers afgelopen jaren altijd mijn op naam gestelde stempas achtergelaten op stembureaus.

Geen idee waarom, wellicht was het verplicht.

Aangezien papieren niet sjoemelvrij zijn pleit ik voor een goede elektronische oplossing.

Is mogelijk met de huidige technologie, echter is daar wel goede kennis en controle voor nodig.

Moet geen probleem zijn in kennisland Nederland ;-)

Bo Dreksma | 25-05-14 | 21:18

Frankrijk, Denemarken, Italie, UK ... Gaat niet best voor links, LOL

thorrie | 25-05-14 | 21:12

CoJoNes | 25-05-14 | 20:52
Democratie is Jan en Piet die besluiten dat Kees meer belasting moet betalen, eens.
Alleen wat is het alternatief? Anarchie? Dat zal ook zeker nooit zonder geweld plaats kunnen vinden.

spanarchist | 25-05-14 | 21:09

ongelovigehond | 25-05-14 | 20:44

Hoeft geen blackbox te zijn.

En zeker niet minder betrouwbaarder dan papier, die kunnen immers ook door de versnipperaar.

Als je evenveel ongewenste stempapieren en stempassen door de versnipperaar draait kraait er geen waakhond naar.

Is met goede software wel af te vangen.

Bo Dreksma | 25-05-14 | 21:02

@rijk | 25-05-14 | 19:24
Ik zit in Italië en kon hier gewoon stemmen. Zelfde in de UK. Je moet je natuurlijk wel van te voren inschrijven/registreren...

Joost Maghetweten | 25-05-14 | 21:00

Er is veel dat me ontgaat in al de reacties, maar een lage opkomst toejuichen als een protest lijkt mij niet slim. De Europese hotshots denken eerder 'Aha, niemand die het interesseert! We kunnen blijven doen wat we willen.' En ze zullen blijven doen wat ze willen.

Sjeez | 25-05-14 | 20:59

@Hploos | 25-05-14 | 20:53
Hoe kom je er bij dat een ander mij dat toestuurt? Ben je een beetje paranoïde verhaaltjes aan het verzinnen? En wat geef je op? Je eigen mening dat er inhoud in reaguusels moeten zitten? Zwak van je! Die lappen tekst komen uit het manifest van de visie van de pvv:
www.pvv.nl/images/stories/verkiezingen...
Wie ben ik dan, beter dan de heldere woorden van de PVV zelf?
Kijk en leer!
Ik quote rechtstreeks van de bron voor jou om op te reaguren maar dat kan je niet, er is namelijk geen speld tussen te krijgen en dat realiseer jij je ook dondersgoed.

tattooboer | 25-05-14 | 20:56

Well, that escalated quickly...

TmC | 25-05-14 | 20:56

ongelovigehond | 25-05-14 | 20:44

Hoeft geen blackbox te zijn.

En zeker niet minder betrouwbaarder dan papier, die kunnen immers ook door de versnipperaar.

Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:53

tattooboer | 25-05-14 | 20:47
ik geef het op, je komt met copy/past antwoorden die een ander je toestuurt omdat je je mening niet kan verwoorden, is prima geen probleem. Hoeven geen lappen tekst te zijn gewoon je eigen mening.....

Hploos | 25-05-14 | 20:53

@spanarchist | 25-05-14 | 20:43
Ziedaar mijn bezwaar tegen de dode mus die democratie heet. Democratie bestaat alleen maar bij gratie van geweld en dwang. De meerderheid die een minderheid zijn idealen en moraal door de strot kan rammen.

De mindfuck is het idiote concept dat 'de meerderheid beslist' ethisch en moreel verheven is. Dat wordt er van jongs af aan ingeramd.
Het hele idee dat de vrijheid van een individu, onder dwang van een meerderheid, kan worden vormgegeven naar idealistische mores, is zo verknipt en immoreel als de pest.
Vandaar: Democratie is als carnaval, je neukt de buurvrouw en komt weg met het excuus dat dat nou eenmaal zo hoort.

CoJoNes | 25-05-14 | 20:52

Mocht Kereltje inderdaad de volgende landelijke verkiezingen winnen dan ga ik meteen emigreren.
Dan is Nederland reddeloos verloren.

Lilia2 | 25-05-14 | 20:52

@tattooboer | 25-05-14 | 20:25
In de PVV zitten ook graaiers. Dat is op zeker.

miko | 25-05-14 | 20:51

Go for it GeenStijl, beetje concurrentie in peilland kan geen kwaad. En als julie het meest close waren is het gedaan met Maurice en zijn kornuiten. En dat geeft niks want elke andere Nederlander was allang ontslagen. Want dat psychologisch beïnvloeden van die PvdA achterban door ze gillend naar de stembus te laten rennen want de PvdA staat zo laag in de peilingen, waarna de PvdA opeens als een raket omhoog ging in de uitslagen, dat begon me toch echt een beetje de keel tuit te hangen. Dus hulde voor Geenstijl, let the best win!

HebpermabanvanPvdA | 25-05-14 | 20:50

@ongelovigehond | 25-05-14 | 20:23

Ik zie wel iets in een dubbel systeem: combinatie van klassiek stemmen - stemcomputer of papier maakt niet uit - waarbij elke stem van een unieke, anonieme code voorzien is.
De stemmer kan dat met zijn DiGiD inloggen en controleren of zijn stem zowel bij het stembureau als bij de centrale administratie geregistreerd is.
Nu zegt een individuele stem natuurlijk niet veel, maar maatschappelijke organisaties (bijvoorbeeld GS) zouden controlegroepen van stemmers kunnen opzetten, die gezamenlijk steeksproefgewijs de verkiezingsuitslag controleren. Fraude (niet geregistreerde, weggegooide of dubbele stemmen) kan dan eenvoudig en onweerlegbaar worden aangetoond.

Gootbalkoning | 25-05-14 | 20:49

'Verslaan een paar bloggers en een handjevol toegewijde en deskundige vrijwilligers de professionele peilers op hun eigen terrein?'

Kom op jongens. GeenStijl is een nieuwsmakend commercieel instituut. Doe niet zo 'bescheiden'.

Roer | 25-05-14 | 20:49

@Boris Badass | 25-05-14 | 19:31
Dus jij bent het eens met deze kermis?
Gefeliciteerd dan.
Weet dat je bloed aan je handen hebt in het oosten. Samen met je eu vrienden van Baalen en Verhofstad.

miko | 25-05-14 | 20:49

Edit:duitse herder | 25-05-14 | 20:47
Dansk Folkeparti går markant frem i de første to exitpolls ved EP-valget. Fra 15,3 pct. for fem år siden til 23,1 pct., ifølge DR og hele 24,9 pct. hos TV2.
Dansk Folkeparti van 15,3% thans naar een peiling van 23-25%

duitse herder | 25-05-14 | 20:49

@Hploos | 25-05-14 | 20:46
Wat dac ht je? dat als je aanvalt dat ik verder niet om een inhoudelijke reactie meer zou vragen? Je hebt het fout!< Alles wat ik typte en kopiëerde is helder als glas en duidelijk als een wakker mens maar kan begrijpen. Dus hup hup, weerleg de politieke standpunten van de PVV eens.

tattooboer | 25-05-14 | 20:48

@Hploos | 25-05-14 | 20:46
Jij roept wat, dat je het niet begrijpt, en ja, anderen moeten het oplossen, voor jou, omdat jij het niet begrijpt. Hoe doorzichtig ben jij zeg!.
gadver.

tattooboer | 25-05-14 | 20:47

Tussentijds bericht uit Denemarken.

jyllands-posten.dk/politik/ECE6754824/...

Liberalen en sociaal democraten gaan achteruit.
Dansk Folkepartij (PVV-achtig en heeft in het verleden actief regeringen ondersteund) gaat krachtig vooruit.
Nog geen cijfers bekend.

duitse herder | 25-05-14 | 20:47

tattooboer | 25-05-14 | 20:44
nou doe je het weerm jij roept wat en een ander moet het oplossen

Hploos | 25-05-14 | 20:46

@Terpen-tijn | 25-05-14 | 20:35
De EU heeft misschien niet uw interesse maar wel de mijne.
Het is namelijk het instituut dat ons als individuen vermaalt en uitpoept als eenheidsworst.
Ook u heeft te maken met de EU regenten en wat zij menen dat goed voor ons is...

paost712 | 25-05-14 | 20:45

@Hploos | 25-05-14 | 20:43
Vertel me wat je niet begreep.

tattooboer | 25-05-14 | 20:45

@spanarchist | 25-05-14 | 19:36
Neem je toch al die lijsten mee.

miko | 25-05-14 | 20:45

Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:38 : hoeveel zooi je ook toevoegt, het blijft een black box, en je moet maar vertrouwen dat het goed is gebeurd.

ongelovigehond | 25-05-14 | 20:44

@Hploos | 25-05-14 | 20:43
Dat jij het niet begrijpt is je eigen probleem, laten we even andere reaguurders vragen of het onduidelijk is, iemand?

tattooboer | 25-05-14 | 20:44

@LangeTijdGeleden | 25-05-14 | 19:20
Macht?
Ik heb niks gedaan. En de PVV mijn stem geven? Om uiteindelijk geregeerd te worden door zonnekoning Greet met zijn incapabele bende?
Hij kan zijn partij nog niet bij elkaar houden laat staan een land.
iedereen die stemt erkent de EU. Ik dus niet!
NSB'er dat je er bent. Je land overgeven aan de EU en mister Burns en consorten

miko | 25-05-14 | 20:43

tattooboer | 25-05-14 | 20:39
nee jij laat een ander een onsamenhangende diarree van woorden copy/pasten waar geen voor of achterkant aan te ontdekken is, vervolgens poneer je dit als jou waarheid.

PVV
- alleen maar aan het etteren
- serieus politiek bedrijven
- afbraak politiek
- zwartgallige kiezers

Hploos | 25-05-14 | 20:43

CoJoNes | 25-05-14 | 20:35
De mogelijke controle bij getelde stembiljetten is in veel gevallen puur theoretisch en werkt, zeker waar ik woon, altijd in het voordeel van de twee grootste partijen.

spanarchist | 25-05-14 | 20:43

@Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:10
Daar zijn ze nog slimmer dan ons.
Ze weten dat het niks uitmaakt.
De eu en democratie.
Dat is zoiets als het ministerie van landbouw ten tijde van de ruilverkaveling in Tubbergen.
tegenstemmen helpt niet.
www.geschiedenis24.nl/andere-tijden/af...

miko | 25-05-14 | 20:41

@Hploos | 25-05-14 | 20:36
@Draaikolk | 25-05-14 | 19:53
helemaal mee eens, alleen maar aan het etteren en serieus politiek voeren kunnen de lieden niet, afbraak politiek voor zwartgallige kiezers.
Daar staat geen woord over de mening van ene tattooboer tussen dus pretendeer nou maar niks, je kan het niet waar maken, dus kom maar op met die tegenargumenten, of sla een flater op GS, de niets vergetende idiotenverslindende superblog. Of ga je toch rennen met je staartje tussen je benen?

tattooboer | 25-05-14 | 20:40

@Hploos | 25-05-14 | 20:36
Je zegt dat de PVV geen inhoud heeft lullo, Niet of ik die heb, ontwijk het nou maar niet, we zitten hier allemaal met smart te wachten op jou tegenargumenten, komt er nog wat van?
Als het je pleziert, ik ben het 100% volledig eens met de gekopieerde stellingen, vandaar.
Nog even jou quoten:
@Draaikolk | 25-05-14 | 19:53
helemaal mee eens, alleen maar aan het etteren en serieus politiek voeren kunnen de lieden niet, afbraak politiek voor zwartgallige kiezers.
Daar staat geen woord over de mening van tattooboer tussen, dus komt er nog wat van?
Huphup. Of heb je toch je staartje tussen je benen?

tattooboer | 25-05-14 | 20:39

@ ongelovigehond | 25-05-14 | 20:23

Is wel op te lossen met bevestiging van je stem / logfiles / waakhond.

Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:38

Ben ik misschien echt onnozel als ik zeg dat ik niet snap dat CDA 12,6% heeft en 4 Zetels krijgt en PVV 12,6% heeft en 3 zetels krijgt?

Toetsiemonster | 25-05-14 | 20:38

En ook in Spanje heeft ruim 60% niet gestemd, dus meer dan de helft van de bevolking vindt zich niet vertegenwoordigd in de huidige kandidaten.
Dat ontneemt de zittende politici toch van hun legitimiteit?

spanarchist | 25-05-14 | 20:38

tattooboer | 25-05-14 | 20:33
je bent gewoon een kopieerder van een copy/paste mening van een ander.... Jij beschuldigd mij van geen inhoud en vervolgens lever je het bewijs dat jij geen inhoud hebt... hou dom kan je zijn

Hploos | 25-05-14 | 20:36

Wat is dit eigenlijk een apenland. Nergens op tv, live de globale Europese uitslagen.
Alleen lokaal, in die landen, die vandaag hebben gekozen. Eurozingtniet festival schotelen ze tot laat in de nacht voor en, tot treurnis aan toe, de uitslagen.
Maar de belangrijkste verkiezingen van de EU, nada noppes niente. Nergens.
Kunnen jullie niet weer zo'n streampje opzetten?

Konijnenhol | 25-05-14 | 20:36

Jammer dat de opkomst nog zo hoog was.
Had liever een half procent gezien.
Zou de ultieme wraak zijn, om te laten merken dat die hele eu bende ons geen moer interesseert.

Terpen-tijn | 25-05-14 | 20:35

@Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:29
Nadeel is dat als de 'boven ons gestelden' sjoemelen met de stemcomputers het niet te controleren is. Dat weegt oneindig veel zwaarder dan welk ander argument ook.
En laten we eerlijk zijn, in geen enkel land in de EU zijn de overheden smetteloos als het op democratie aankomt.

CoJoNes | 25-05-14 | 20:35

@Hploos | 25-05-14 | 20:30
Komt jou kel;ine brein echt niet verder dan het een triest gedoe te noemen?
wat armoedig.

tattooboer | 25-05-14 | 20:35

@Hploos | 25-05-14 | 20:30
Huphup, waar blijft die inhoud?

tattooboer | 25-05-14 | 20:33

@ ongelovigehond | 25-05-14 | 20:31

Tja, dan sta je tegen zo'n stemcomputer te praten. Die zegt niets terug en iedereen kan horen wat je hebt gestemd.

kwark001 | 25-05-14 | 20:33

@Hploos | 25-05-14 | 20:30
Zwartgallig reaguurseltje van je, disrespect verdien je want je vraagt inhoud, krijgt die en dist me erna. Ga er netjes tegen in dat? Hou je aan je eigen beschuldigingen!

tattooboer | 25-05-14 | 20:31

Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:29 : als je denkt dat er niet met de uitslag gesjoemeld kan worden met een stemcomputer dan ben je wel erg naïef.

ongelovigehond | 25-05-14 | 20:31

tattooboer | 25-05-14 | 20:25
hahahaha jesus wat dit een ultiem triest gedoe, ik geloof dit wel de twee ultieme loosers als reaguurders zijn. draaikolk en tattooboer wat een domme kneuzen

tattooboer | 25-05-14 | 19:54
Zie quotes onder mijn post. Niets aan toe te voegen.
Draaikolk | 25-05-14 | 20:24

Hploos | 25-05-14 | 20:30

@ mezelf 20:04

Elektronisch stemmen scheelt ook een hoop kosten:
- geen 16 miljoen gedrukte kleurplaten nodig
- geen stembureau's en bezetting nodig

Ander voordeel is dat de uitslag meteen na sluiting stemming bekend is.

Tussentijdse polls ook betrouwbaarder.

Nadeel voor de boven ons gestelden is dat er niet meer gesjoemeld kan worden met de uitslag.

Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:29

Desmoulins | 25-05-14 | 20:23
Het is het voorgekauwde PO-gewauwel, waarbij linkse partijen per definitie "progressief" zijn, ook al willen ze niets veranderen, en politici die hun minder aanstaan "populistisch".
En hele volksstammen die te dom zijn om zelf na te denken, zie uberdude, trappen in deze propaganda.

spanarchist | 25-05-14 | 20:28

@ongelovigehond | 25-05-14 | 20:19
Je wqeet hoe dat gaat, kap het hoofd van de slang er af en het lichaam sterft vanzelf af.

tattooboer | 25-05-14 | 20:28

@Hploos | 25-05-14 | 20:01
Etteren is een medische stelling waarin een wond ontsteekt en witte bloedcellen genereerd om daarmee vuil te verwijderen. Etteren in kleine kinderland zoals de jouwe betekent pesten. Als het spreken van waarheid en het aantonen van minachting van mensenrechten pesten is in jou ogen, dan ben jij een slecht persoon.:
"Onze overheid kan een stuk democratischer en een stuk slagvaardiger. Zo’n Eerste Kamer is
natuurlijk hartstikke pittoresk, maar niemand weet anno 2012 nog waarom deze nationale
slaapkamer bestaat".
Slaapkamer, ow my god wat een gepest!
Serieus politiek bedrijven? Jij denkt dat ook maar één partij dat doet? Ze denken alleen maar aan eigenbelang, als jij dat niet ziet of snapt ben je ongeinformeerd:
www.youtube.com/watch?v=MPbNF1q_6tg
PVV wil dit niet meer!: "Hun Brussel
Het moet maar eens afgelopen zijn."
Afbraak politiek, ja natuurlijk! het moet kapot! Alleen een neergehaalde koude muur kan opnieuw worden opgebouwd als een transparante balie voor iedereen!.
"De Partij voor de Vrijheid zegt: kiezen of delen. Wie er een tweede paspoort op na houdt,
kiest niet onomwonden voor Nederland. Zo iemand is ook gehoorzaamheid verschuldigd
aan een ander land. Een Turk mag bijvoorbeeld niet de Armeense genocide afkeuren.
Oftewel: hij kan niet vrijuit spreken en is dus onbruikbaar in een Nederlands parlement of
ander vertegenwoordigend lichaam."
Zwartgallige kiezers, deel 1, natuurlijk word je pissed off als je doorkrijgt hoe we allemaal gehjoerd worden voor brussel. Zwartgallig betekent wederom een medische omschrijving van een ziektebeeld, precies wat brussel is, wat de EU is een zichzelf dragend virus dat bestreden dient te worden, en gladde prfaatjes gaan ons er niet van redden dus bereid je maar voor op nog veel meer kritische geluiden en felrealistische uitspraken over kind verkrachtende religies en geldverslindende linkse hobbies.

tattooboer | 25-05-14 | 20:25

@Draaikolk | 25-05-14 | 19:53

Non-issue...
U meent het ook nog.

Desmoulins | 25-05-14 | 20:24

tattooboer | 25-05-14 | 19:54
Zie quotes onder mijn post. Niets aan toe te voegen.

Draaikolk | 25-05-14 | 20:24

@uberdude | 25-05-14 | 20:13

Leer eerst eens wat populisme betekent, en dan bedoel ik niet iedere mening of visie die u niet aanstaat.
Dom gewauwel.

Desmoulins | 25-05-14 | 20:23

Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:04 : stemcomputers zijn niet alleen af te luisteren, maar ook te manipuleren zonder mogelijkheid tot hertellen (tenzij je een hybridge systeem maakt). En via BSN/DigiD stemmen is wel te anonimiseren, maar je kun als stemmer nooit weten of dit wel goed gebeurt. En ook dan kun je de telling manipuleren.

ongelovigehond | 25-05-14 | 20:23

tattooboer | 25-05-14 | 20:14 : uit de VN is toch wat anders dan een handelsboycot

ongelovigehond | 25-05-14 | 20:19

@ongelovigehond | 25-05-14 | 20:03
OIC stelt (in de Verklaring van Cairo) dat mensenrechten onderworpen zijn aan
Sharia. Daarom: OIC-landen weg uit de Verenigde Naties
pagina 49, het staat er onomwonden.

tattooboer | 25-05-14 | 20:14

Gaat GS dan ook vandaag weer uitleggen dat alle Eurofielen fascisten zijn, en dat Le Pen echt een lieve man is? Prima hoor, die populistische drek!

uberdude | 25-05-14 | 20:13

Heb nooit gesnapt waarom stemcomputers in de ban zijn gedaan. Iets met theoretisch af te luisteren.

Nee, dan is zo'n inkleurplaat een veel beter alternatief, want de kans dat iemand over je schouder meekijkt is nihil. Niet dat het mij wat kan schelen dat anderen weten wat ik stem. Geeft toch wel een kreet als ik mijn kleurplaat in de kliko werp: "Schip ahoy en behouden vaart".

Ook wel eens de stembureauleden beticht van PVDA lidmaatschap en dat ze wel goed mijn VVD stem moesten tellen. Was een paar jaar geleden toen ik nog de illusie had dat deze club het goed zou regelen.

Overigens weet de overheid precies wie er wel en niet gestemd hebben. Uw naam staat immers op het oproepformulier. Laat deze altijd achter op het stembureau omdat ik deze niet meer nodig heb. Vraag me nu af of dit verplicht is? Kunnen er ook een kruis opzetten als stemmen dan toch anoniem moet zijn van de kieswet.

Bovenstaande overpeinzend kunnen we beter stemmen via DiGID / BSN / ander uniek toegestuurd nummer. Met de huidige technologie is dit zeker te anonimiseren.

Bo Dreksma | 25-05-14 | 20:04

ongelovigehond | 25-05-14 | 19:50
Waar maak je dat uit op? Ik vind het jammer dat mensen niet massaal op dit soort partijen hebben gestemd, ik zeg niet dat ze dat ook zouden doen.

spanarchist | 25-05-14 | 20:04

tattooboer | 25-05-14 | 19:54 : boycot van Saoedi-Arabie moet er nog even bij worden gezet.

ongelovigehond | 25-05-14 | 20:03

Gootbalkoning | 25-05-14 | 19:49
Wist niet dat er zo veel partijen meededen. Van de twee grootste partijen waren er meerdere stapels met stembiljetten wat in feite ook een vorm van manipulatie is, van de piratenpartij waar ik op gestemd heb slechts één. En een hele grote stapel, zodat duidelijk is dat niemand er op stemt.

spanarchist | 25-05-14 | 20:02

tattooboer | 25-05-14 | 19:56
jaha roept u maar, met argumenten graag.... punt voor punt.
- alleen maar aan het etteren
- serieus politiek bedrijven
- afbraak politiek
- zwartgallige kiezers

nu jij aangeven wat niet klopt en waarom niet, kijken wie er inhoudsloos is

Hploos | 25-05-14 | 20:01

pendajo | 25-05-14 | 19:26
Fout, ik ben anti-links. Dus automatisch anti-pvv.

Mark Smith | 25-05-14 | 19:57

@Hploos | 25-05-14 | 19:55
Zei degene met zijn zwartgallige, inhoudsloze reaguursel.

tattooboer | 25-05-14 | 19:56

Draaikolk | 25-05-14 | 19:53
helemaal mee eens, alleen maar aan het etteren en serieus politiek voeren kunnen de lieden niet, afbraak politiek voor zwartgallige kiezers

Hploos | 25-05-14 | 19:55

Goh wat spannend. Chapeau voor de manier.
PVV: minder, minder, minder.
Ophokken met die non issue partij

Draaikolk | 25-05-14 | 19:53

Er zit een fout in jullie sheet. Tabblad 'SHOWDOWN', cellen H17, I17, H18 en I18. In die cellen vergeten jullie de post 'overig' mee te tellen in de totale afwijking. Bij de concurrentie telt die wel mee.
Hierdoor ontstaat een serieus risico dat je jezelf ten onrechte als winnaar gaan uitroepen! Let dus op.

welatenheterbijzitte | 25-05-14 | 19:51

spanarchist | 25-05-14 | 19:49 : je gaat er zomaar van uit dat de thuisblijvers in meerderheid anti-EU zijn.

ongelovigehond | 25-05-14 | 19:50

@spanarchist | 25-05-14 | 19:36

In Frankrijk hebben ze hetzelfde systeem. Losse formulieren voor elke partij. En dan wordt het gemakkelijk om "foutjes" te maken en geen stembiljetten van bepaalde partij op voorraad te hebben:
nos.nl/artikel/652526-front-national-f...

Gootbalkoning | 25-05-14 | 19:49

De lage opkomst zal de politici aan hun reet roesten, maar reken maar dat ze zouden gaan zweten als er massaal op partijen als Artikel 50 zou worden gestemd. Niet zo zeer vanwege de invloed in Brussel die toch minimaal is, maar vooral met de volgende verkiezingen en dus hun eigen toekomst in gedachten.
Alleen al daarom is het jammer dat er niet meer gestemd is.

spanarchist | 25-05-14 | 19:49

ProAsfalt | 25-05-14 | 19:41

vind je vergelijkingen/veronderstellingen gewoon onzin, appels met peren vergelijken. wat betreft de poppenkast die men in Brussel noemt, ja daar kan denk ik nog zeer zeer veel aan veranderen.

Hploos | 25-05-14 | 19:47

@LangeTijdGeleden | 25-05-14 | 19:20
Welke macht? Vijf van de 751 zetels. Nou nou. Al waren het alle 26 Nederlandse zetels geweest. Welke macht?
Het EP heeft geen macht (en geen gezag, dat is uit de opkomst wel duidelijk).

Stormageddon | 25-05-14 | 19:45

Graag gedaan en TROTS op.

Pjotrans | 25-05-14 | 19:45

Nu ik aan de basis van het stemmentellen heb gekeken ben ik erg nieuwschierig geworden naar de verdere behandeling van de ruwe data.
Waar gaat dat heen? Hoe wordt e.e.a. samengevoegd? Welke controles zijn ingebouwd om er zeker dan te zijn dat een stem op X niet by R wordt gerekend?

We mochten de uitslag per buro aanhoren, maar de verwerking van alle uitslagen dient minimaal net zo transparant te zijn.
WOB verzoekje iemand?

paost712 | 25-05-14 | 19:45

cumshaft | 25-05-14 | 19:39
Dat is inderdaad wel aan te bevelen.
Het is wel een goede manier van de twee partijen die in feite de dienst uitmaken in Spanje om te voorkomen dat sympathisanten in het stemhokje stiekem toch hun fatsoen laten spreken en op een alternatieve partij stemmen.
Lang leve de democratie!

spanarchist | 25-05-14 | 19:44

Fraai is dat. Zit ik een paar uur uit m'n reukorgaan te dineren op een stembureau, vul keurig volgens de instructie jullie formulier in, en dan wordt dat niet gebruikt. Doe eens uitleggen? Bureau 1412 FYI.
@Zware Majesteit | 25-05-14 | 19:14
.
Dat is lullig inderdaad. Ik zie bureau 1412 er helemaal niet bij staan in de brondata, ook niet als suspect of reject. Wellicht is er iets grandioos misgegaan en is je formulier niet aangekomen? Als ze het simpelweg niet vertrouwden om welke reden dan ook, dan had dat erbij gestaan in de kolommen TriageComment/StatusComment.

Best koud hierboven | 25-05-14 | 19:44

@Hploos | 25-05-14 | 19:38
Is aan u.

De Duitsers dachten dat zij in 1935-1938 ook goed bezig waren.

Kiezen voor een ondemocratisch instituut voor Koninkrijk der Nederlanden. 25 zetels van de 751. Denkt u nou echt dat wij wat in de te brengen hebben?

ProAsfalt | 25-05-14 | 19:41

@spanarchist | 25-05-14 | 19:36
ik neem aan dat je op de lijst van de burgemeester moeten stemmen als je een zwembad wil aanleggen in je achtertuin?

cumshaft | 25-05-14 | 19:39

ProAsfalt | 25-05-14 | 19:36
vind je het erg wanneer ik deze veronderstelling ietwat idioot noem?

Hploos | 25-05-14 | 19:38

Even factchecken of het overeenkomt met wat ik heb genoteerd in mijn stembureau.
Nederland zou me nog eens kunnen verrassen.

Konijnenhol | 25-05-14 | 19:37

@Hploos | 25-05-14 | 19:27
U heb liever EUSSR-Tanks?

ProAsfalt | 25-05-14 | 19:36

Jammer dat er voor de stemmentellerts geen t-shirts zijn met het GeenPeil logo. "GeenPeil zonder GeenStijl" of "Stijlvolle GeenPeilert" oid.

Litsehimmel | 25-05-14 | 19:36

Zware Majesteit | 25-05-14 | 19:24

Dus als er minder mensen stemmen dan de kiesdrempel maal het aantal partijen dan kan dat? Hoe ga je dat dan verdelen?

kwark001 | 25-05-14 | 19:36

rijk | 25-05-14 | 19:24
Zojuist gestemd in Spanje. Daar mag je de lijst van je favoriete partij van een grote tafel pakken, netjes geobserveerd door alle mensen om je heen die ook het papiertje van hun partij zoeken en door de mensen achter de stemtafels, waaronder lokale politici die dus precies weten of je al dan niet op hun partij stemt. Dit papiertje steek je vervolgens in een envelop voordat je het in de stembus gooit, om nog enige illusie van privacy te veronderstellen.
Surrealistisch.

spanarchist | 25-05-14 | 19:36

Dit initiatief georganiseerd door GeenStijl, uitgevoerd door vrijwilligers, verdient één grote hulde.

Het is een dikke vinger naar Brussel.

Nog mooier was dat de uitslagen van alle stembureaus bekend waren geweest.
Wat zou Brussel dan hebben gebaald.

Fuck Brussel. Fuck de EUSSR.

Nu alleen de D'66 stemmers overtuigen.

ProAsfalt | 25-05-14 | 19:35

35 % opkomst....

Parel van het Zuiden | 25-05-14 | 19:34

@Boris Badass
Nou wat een prestatie!!! Wat wil je nou? Een medialle? Ga werken ofzo.

Zware Majesteit | 25-05-14 | 19:32

Tatas be like: fucks given=0
1/3 stemt,de rest blijft lekker op zijn seats and sofas bank zitten... ondertussen wel kankeren op alles en iedereen.
Deze badass stemt tenminste!

Boris Badass | 25-05-14 | 19:31

nog steeds aan het wachten op de verpletterende overwinning die de PVV ging halen deze verkiezingen. De PVV kaalkopjes zijn wel erg stil... iets misgegaan zeker?

Hploos | 25-05-14 | 19:27

Hulde geen stijl. Door jullie weten we dat er al malversaties zijn per stembureau. Dat wordt elke laag en groter en guess wat? Kereltje wint en hij wordt ook de volgende minister president. Het is niet anders, zo werkt de democratie!

Definitieve uitslag volgende 2e kamer verkiezingen. Kereltje met 36 zetels de grootste partij. PVV 34. Kereltje met vormt met VVD en PVDA de nieuwe regering.

En dan, nog meer lasten verzwaring en huurders zijn definitief de nieuwe paupers

hurenisvoorpaupers | 25-05-14 | 19:27

@rijk | 25-05-14 | 19:24
Ik kon in Tsjechië dus ook niet stemmen.
Waardeloze verkiezingen op zo'n manier.

Conan de Rabarber | 25-05-14 | 19:26

@Mark Smith | 25-05-14 | 19:10 Ik vind jou één groot links complot.

pendajo | 25-05-14 | 19:26

Wordt de winnaar van de uitslag-voorspelling dan ook vanavond bekendgemaakt?

raskol | 25-05-14 | 19:26

Mark Smith | 25-05-14 | 19:14

En wat als de democraat de vorm van democratie waarin gewenst wordt te stemmen niet erkent en om die reden negeert?

Zo dacht ik er zelf ook over.. Daar de linkse kerk dit anders interpreteert en vooral ook probeert het mediaal uit te leggen; ben ik toch maar gaan stemmen.

Unievooru | 25-05-14 | 19:25

Ik zei tegen iedereen dat ik Artikel 50 zou stemmen, maar heb toch stiekem D66 gestemd.

Heiseenberg | 25-05-14 | 19:24

Gek hè? Zit in een Europees land, weliswaar een ander dan Nederland. Maar 'k mag hier niet stemmen.
Hoezo een verenigd Europa? Driewerf Bah!

rijk | 25-05-14 | 19:24

@kwark001
Nee, is geen officiele ondergrens aan. Wel bij referenda, niet bij verkiezingen.

Zware Majesteit | 25-05-14 | 19:24

Met al die transparantie neem ik aan dat het goed zit. Cijfer boys/girls tjek maar even, mij te moeiluk.

Doc Damage | 25-05-14 | 19:23

in vlaanderen zijn ze momenteel het overlijden van het vb aan het vieren.

cumshaft | 25-05-14 | 19:21

Was gewoon de stemmen tellen niet makkelijker geweest gheh.

tattooboer | 25-05-14 | 19:21

Nogmaals vele malen dank aan iedereen die niet is gaan stemmen "uit protest". Jullie zijn de helden die D66 aan de macht hebben gebracht. Chapeau!

Idioten...

LangeTijdGeleden | 25-05-14 | 19:20

@ Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:10

Niemand van de hoogstaande reageerders weet dat blijkbaar. Kom op jongens/meisjes!!!!!!!!!!!!!!!!

kwark001 | 25-05-14 | 19:19

Fraai is dat. Zit ik een paar uur uit m'n reukorgaan te dineren op een stembureau, vul keurig volgens de instructie jullie formulier in, en dan wordt dat niet gebruikt. Doe eens uitleggen? Bureau 1412 FYI.

Zware Majesteit | 25-05-14 | 19:14

Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:10
Iemand die niet de moeite neemt om te stemmen verdient het ook niet om vertegenwoordigd te worden.

Mark Smith | 25-05-14 | 19:14

(c)ZWITSUL | 25-05-14 | 19:07
Ja, dat wordt inderdaad pijnlijk. Vooral ook omdat de wederhoor weer eens ijzeren heinig is geweigerd. Maar goed, dat is voer voor pvv apologeten. Kunnen ae lekker blijven roepen dat het allemaal één groot links complot is.

Mark Smith | 25-05-14 | 19:10

Slowakije was de opkomst 13%
Nogmaals wat is de ondergrens qua opkomst om nog te spreken van enige democratische legitimatie?

Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:10

@Tommygunner | 25-05-14 | 19:07
Zak snoep.

Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:09

vanavond 21.05 op 2 'de ratten TV show' met oa :
Hero Brinkman, Richard de Mos, Louis Bontes, Jhim van Bemmel, Marcial Hernandez en Wim Kortenoeven

(c)ZWITSUL | 25-05-14 | 19:07

Indy 500 is bezig, stuk boeiender dan de falende democratie in Nederland. Het is tijd voor een quorum bij verkiezingen. Minimaal 60% opkomst o.i.d.

faz | 25-05-14 | 19:07

@Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:02
En een doosje chocolade zeker?

Tommygunner | 25-05-14 | 19:07

Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:02
Oh.

Mark Smith | 25-05-14 | 19:06

kut 3 zetels voor PVV. Ik had op meer gehoopt.

mocroGS | 25-05-14 | 19:04

-weggejorist-

Troetelbeer | 25-05-14 | 19:03

Vandaag dus een stijlloze geenstijlstemmentellert ontmoet en hij heeft mij ook nog pilsch gegeven. Fantastische dag vandaag!

Kaas de Vies | 25-05-14 | 19:02

-weggejorist-

McMarx | 25-05-14 | 19:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken