Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geert Wilders wint Europese zetel en klimt naar 4

heejemisteensterretje.jpg Den Haag/Brussel - GEENPEIL - De PVV van Geert Wilders wint vier zetels in het Europees Parlement bij de Europese verkiezingen. Dat is hetzelfde aantal dat de partij in 2009 won. Destijds kreeg de PVV er kort na de verkiezingen nog een vijfde zetel bij, omdat het aantal Nederlandse zetels in het EP van 25 naar 26 ging en de kiesdeler in het voordeel van de PVV uitpakte. Maar de partij verloor sindsdien twee leden die allebei hun zetel meenamen. In 2011 stapte Daniël van der Stoep op na het veroorzaken van een aanrijding onder invloed van alcohol. Hij gebruikte zijn zetel om Artikel 50 op te richten. Recenter stapte lijsttrekker Laurence Stassen, met zetel, over naar een Britse partij. Dit naar aanleiding van Wilders' uitspraken over 'minder Marokkanen'. Marcel de Graaf nam haar plek in als lijsttrekker om de overgebleven drie zetels bijeen te houden. Daar komt na deze verkiezingen dus weer 1 zetel bij. Daarmee heeft Wilders niet de vijf tot zeven zetels waar sommige peilingen maandenlang over repten, maar in ieder geval wel een zetel meer dan het 'grote verlies' (van 1 zetel) dat de exitpolls van Ipsos en Maurice de Hond donderdagavond onmiddellijk na het sluiten van de stembussen suggereerden. GeenPeil neigde na het tellen van driekwart miljoen stemmen in 1330 stembureaus ook naar drie zetels voor de PVV, maar hield de mogelijkheid open dat het er toch weer vier zouden worden. Die marge werd door de officiële uitslag bevestigd. Daarmee wordt tevens duidelijk dat de exitpoll van Ipsos, ingekocht door de NOS, geen goede vinger aan de pols had onder de PVV-achterban. Het nogal negatieve imago van Geert Wilders en zijn PVV kan daarin een rol spelen: deelnemers aan een exitpoll voelen zich wellicht bezwaard te erkennen dat ze PVV gestemd hebben, waarop ze een andere partij opgeven om een sociaal wenselijk antwoord geven. GeenPeil had dankzij het tellen van daadwerkelijk uitgebrachte stemmen geen last van deze datavervuiling. Al met al is er van een 'grote nederlaag' voor Geert Wilders, waar de media al dagenlang nogal luid over berichten, geen enkele sprake. Sterker nog: technisch gezien is de PVV-fractie de enige partij die er nu een zetel in het EP bij krijgt, door precies hetzelfde resultaat te boeken als bij de vorige Europese verkiezingen. Deze vierde zetel zal gevuld worden door de arabist Hans Jansen. Update: Geert merkt bij de NOS terecht op dat de PVV, samen met D66, de tweede partij van Nederland is geworden bij deze verkiezingen.

Reaguursels

Inloggen

necrosis | 26-05-14 | 08:57
Ik ook! Leuk dat hij net een zetel heeft gekregen.

unspiek | 26-05-14 | 22:12

En Van Baalen was toch zo 'trots' op het resultaat van de VVD.
De PVV verloor, een zetel, en nóg bleef de PVV een zetel groter dan de VVD.

Zoetwaterpanharing | 26-05-14 | 20:34

Greet hep helemaal gelijk: "4 Zetels is een resultaat waar je je niet voor hoeft te schamen."

Lauwe Koffie | 26-05-14 | 17:34

PVV is met een troostprijsje naar huis gestuurd. Hoe zou dat nou toch komen. In een tijd dat er terecht gigantisch veel kritiek is op de EU en het Nederlands beleid. Het 'grote volk' moet Wilders niet. Dat is nu gebleken. Hij heeft steeds het voordeel van de twijfel gehad, maar hij blijft boeken verbranden, extreme films maken, kinderachtige games goedkeuren, extreme uitspraken doen en ga zo maar door. Stel u zich voor een premier (want dat is zijn doel) die zulke dingen uithaalt. Dat kan toch niet. En daarom is zeker 20% van de kiezer thuisgebleven. Ze durven het niet aan met Wilders, en geef ze eens ongelijk. Dat extreme gedoe. Kijk naar Nigel Farage, of Marine Le Pen. Gewoon normale mensen, geen rare kapsels etc., is allemaal nergens voor nodig. Ze stralen vertrouwen uit en hebben geen rare fratsen iedere maand. Gewoon je beleid uitspreken in ALLE live media, en respectvol blijven naar mensen en andere landen. ZO MOEILIJK IS HET NIET.

mzh | 26-05-14 | 17:07

Ik was ff bij joopie.nl! Daar was het nieuws nog niet echt doorgedrongen in hun emotionele gutmensch koppies,dat Wilders 4 zetels heeft.
Ze zijn nog steeds aan het feesten dat Wilders (maar)3 zetels heeft gehaald.

mouse80 | 26-05-14 | 17:03

@ANGEL70 | 26-05-14 | 11:01
Als je een keer het tellen van stemmen hebt bijgewoond dan weet je dat het onzin is wat je zegt.

Harald | 26-05-14 | 16:21

@sterke koffie | 26-05-14 | 11:07
Alleen diegenen die gestemd hebben tellen mee. Jij gaat er vanuit dat degenen die niet hebben gestemd tegen Europa waren. Dat is een aanname die je niet kan maken.

Harald | 26-05-14 | 16:20

@knerf | 26-05-14 | 12:41
Eurocommisarissen worden gekozen door de democratisch gekozen regeringen van de EU leden. Dat is de democratische legitimiteit. Het EP heeft het recht om de Europese Commissie weg te stemmen.

Harald | 26-05-14 | 16:17

@Parel van het Zuiden | 26-05-14 | 10:03
Je doet hier de aanname dat degenen die niet hebben gestemd per definitie tegen de EU waren. Ik denk dat dat onjuist is. Verder, als ze zich niet vertegenwoordigd voelden inzake de unie, hadden ze van de bank af moeten komen en een wandelingetje richting stemlokaal moeten maken.

Harald | 26-05-14 | 16:13

@IndoFortuyn | 26-05-14 | 15:50
Ik voorspel dat die net zo onzichtbaar is als al die andere Europarlementariërs. En hij gaat ook net zo weinig verschil maken als alle overige parlementariërs.
Helaas overigens, want ik zou graag zien dat het anders is.

GeinPonempie | 26-05-14 | 16:03

Waarom altijd dat rare haar? Welk jeugdtrauma is hier de oorzaak van?

mariakerke | 26-05-14 | 15:54

Opkomst was 37,3 % in 2009 36,7 %. De verklaring van Greet dat PVV-kiezers zijn thuisgebleven klopt niet. De opkomst in 2014 was 1,6% meer en de PVV scoort nu een lager percentage.
Benieuwd hoe Hans Jansen (voorkeursstem) het gaat doen (cq het uithoudt).

IndoFortuyn | 26-05-14 | 15:50

Maar waarom zijn het nog steeds geen definitieve uitslagen? 96,7% geteld dus kan nog makkelijk ergens een plus en min komen. Als je toen en nu naast elkaar legt nauwelijks verandering. Zegt dat wat over politici of geheugen van stemmerts.

superlutser | 26-05-14 | 15:48

@kicktherabbit | 26-05-14 | 09:06
Nederland heeft anno 2014 geen 24 zetels, maar 26 zetels!
Trouwens in 2009 had Nederland bij de toenmalige Europese verkiezingen 25 zetels (dus ook toen geen 24), en dat werden er toen kort erna al 26.
www.europarl.europa.eu/resources/libra...

GeinPonempie | 26-05-14 | 15:27

propper1000 | 26-05-14 | 15:11
Wat wil jij nou zeggen? Beetje weinig tekst. Je komt met een loze link om aan te geven dat je mijn (in jou ogen) controversiële opvattingen niet snapt. En dat is dus precies wat ik bedoel met slapend vee, niet in staat op uit de tunnelvisie te stappen en een ander perspectief te vormen.

XaleX_2 | 26-05-14 | 15:20

XaleX_2 | 26-05-14 | 14:41
Veel tekst, maar wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Overigens, gratis en voor niets de volgende link:
educatie-en-school.infonu.nl

propper1000 | 26-05-14 | 15:11

Djong | 26-05-14 | 13:05
Gelijk heb je, Djong.
het verhaal oppoetsen is niet fraai, liegen echter is een schande!( om met de woorden van onze geert te spreken)

propper1000 | 26-05-14 | 15:07

" Wat jouw ongefundeerde veronderstellingen? ja inderdaad zullen niet veel mensen dat zien.

mr. coffee | 26-05-14 | 14:20
Je hebt geen flauw benul en lult alleen maar vanuit je geconditioneerde opvattingen volledig conform het systeem waar je in bent geboren. Jij bent één van de slapers waar ik het over hebt. Één van de massa die het blauwe pilletje heeft geslikt (Matrix parabel), Neo dacht ook dat de Matrix helemaal echt was en dat het zo moest en hoorde! Deze vergelijking komt dichterbij de werkelijkheid dan je denkt. Werk je los uit je programma zou ik zeggen en er gaat een andere wereld voor je open, en dat is niet de tunnelvisie realiteit die van bovenhand is opgelegd over de generaties heen. De mensen worden al eeuwen lang belazert door een machtsbeluste elitaire minderheid. De meest primitieve mensen hebben het meest te zeggen in het opgelegde systeem van geld (schelpen en kralen) en materialisme. Middeleeuwen 2.0 is het tijdperk waar we nu in leven... met een glimmend technologisch laagje die de primitieve immorele fundamenten van het globale hebzuchtsysteem verder verbloemen.

XaleX_2 | 26-05-14 | 14:41

LOL!!!! Geen D66 Europa...
Percentage goed voor 20zetels in 2e kamer.

Goedzo | 26-05-14 | 14:31

knerf | 26-05-14 | 13:55
Nogmaals, wij kiezen een partij die namens ons al die dingen regelt. Of wou je voor ieder wissewasje een volksraadpleging gaan houden? Nee, dan ga je opkomsten krijgen lol

knerf | 26-05-14 | 14:00
Stemmers bepalen hoe het politieke landschap er uit gaat zien. Niet-stemmers dragen niets daaraan bij en zijn derhalve politiek gezien irrelevant. Kan jij ze wel steeds aan de haren het PVV-kamp binnen willen slepen, dat moet jij dan maar weten.


knerf | 26-05-14 | 14:02
Ja, ik denk dat want dat is er geïmplementeerd. Dat geeft in ieder geval meer reden als het wantrouwende
"Kom op, zo gauw er weer een crisis dreigt krijgen die banken weer steun." wat ze met die regels juist proberen te voorkomen. Of het gaat lukken is een tweede maar er wordt in ieder geval wat geprobeerd. Maar jij had dat laatste niet liever niet gehad en alles bij het oude gelaten zeker. Dat is ook een keuze.

mr. coffee | 26-05-14 | 14:25

knerf | 26-05-14 | 13:47
Nou gefeliciteerd. Ik heb ook gestemd. Maar niet toevallig. En waarschijnlijk ook op een andere partij.

Djong | 26-05-14 | 14:21

XaleX_2 | 26-05-14 | 13:14
jouw post is een al al veronderstelling en aannames. En je sluit af met "Jammer genoeg is maar een kleine minderheid wakker genoeg om dit in te zien." Wat jouw ongefundeerde veronderstellingen? ja inderdaad zullen niet veel mensen dat zien.

mr. coffee | 26-05-14 | 14:20

mr. coffee | 26-05-14 | 12:55

Dacht je dat nou echt?
Kom op, zo gauw er weer een crisis dreigt krijgen die banken weer steun.

knerf | 26-05-14 | 14:02

mr. coffee | 26-05-14 | 12:25

Wacht even...
Omdat er mensen zijn die niet meer met jouw verzonnen spelletje, dat verkiezingen heet, mee willen doen omdat er toch niet naar ze geluisterd wordt (zie b.v. het referendum over de Europese Grondwet)tellen ze niet mee?
Aardige opvattingen heb jij over democratie...

Misschien moeten de niet-stemmers eens de geldigheid van verkiezingen ter discussie stellen gelet op de bedroevende opkomst.
Slowakije 13%. Hahaha.........

knerf | 26-05-14 | 14:00

mr. coffee | 26-05-14 | 12:51
Dat van die ministers is tot daar aan toe.

Maar we mogen in dit "democratische" landje ook geen burgemeester kiezen waar dat in praktisch heel Europa wel kan.
Referenda, ho maar.
Er is niks wezenlijks veranderd sinds de burger mocht stemmen vanaf 1917.
Stemmen op een vaag programma van een partij die vervolgens zijn beloftes rustig inwisselt.

Op de rest van mijn opmerkingen ging je wijselijk niet in.

knerf | 26-05-14 | 13:55

Djong | 26-05-14 | 12:51

Domme reactie. Je gaat weer uit van een vooroordeel. Toevallig heb ik wel gestemd.

knerf | 26-05-14 | 13:47

@XaleX_2 | 26-05-14 | 13:14
+1

ProAsfalt | 26-05-14 | 13:43

PAUZE

Centauri3 | 26-05-14 | 13:34

Peyronie | 26-05-14 | 12:05
Ook wel genoemd voortschrijdend inzicht. Bij sommige zoals Femke Halsema komt dat wat laat, bij andere nooit.

Boy Cot | 26-05-14 | 13:29

En het is nu dankzij diezelfde EU dat banken, aandeelhouders en grote spaarders zelf een omvallende bank overeind mogen gaan houden i.p.v. u en ik.
mr. coffee | 26-05-14 | 12:55
Jij trapt met open ogen in deze symbolische actie. Het geld dat banken er in stoppen is niet eens genoeg om 1 bank overeind te houden, zeker niet als de inleg per land wordt verdeelt (dus het Nederlandse potje alleen voor Nederlandse banken). Daarnaast is het vis na de maaltijd. Eerst wordt het volk leeggemolken, bedrogen en genaaid en daarna komen ze met deze louche constructie om het volk mak te houden (want er moest immers wat gebeuren met de banken). Intussen is er niet 1 verantwoordelijke uit de financiële sector berecht, krijgen ze ondanks alles vette bonussen en premies en treden de zogenaamde kopstukken af met mega gouden handdrukken. Banken hebben nog steeds maar een 1/16 kapitaal van de werkelijke hoeveelheid die ze hebben en ze gaan onverminderd verder met handelen in gebakken lucht (geld dat niet bestaat, behalve op papier/virtueel). De boeven van de financiële sector zijn nog net zo boef als voor de systeemcrisis. En deze crisis los je ook niet op met pleisters plakken op rotte fundamenten van het systeem (dat ze nu doen), dat is geen systeem verandering. De politiek verkoopt het als 'hervormen' en hervormen suggereert 'verandering', maar dat is precies wat ze niet doen. Ze plakken pleisters op een onhoudbaar primitief systeem om het grote geldspel in stand te houden. Geen vooruitgang en verandering dus, maar stilstand en de voortzetting van hetzelfde systeem dat de oorzaak is achter de problemen. Deze mensen uit de politiek hebben geen visie, het enige dat ze doen om van binnen het systeem (het probleem) het legale roofsysteem in stand te houden. Deze mensen die de macht hebben begaan in diepere realiteit een misdaad tegen de beschaving en de aarde. Jammer genoeg is maar een kleine minderheid wakker genoeg om dit in te zien.

XaleX_2 | 26-05-14 | 13:14

Blij met die zetel want Hans Jansen zit erop.

frisenfruitig | 26-05-14 | 13:13

befke lulsema | 26-05-14 | 13:06
ach wat maakt het uit. Goed beschouwd is een nul niks, nada, de grote leegte.

Djong | 26-05-14 | 13:10

correctie: 220% moet zijn 22%

befke lulsema | 26-05-14 | 13:06

Overigens heeft de PvdA 220% minder stemmen gehaald dan in 2009 en de PVV 21%. Wie is toch de grootste verliezer?

befke lulsema | 26-05-14 | 13:05

Leuk, een nieuwe spin, Van Rossem. Nu viert Greet weer dat hij samen met D66, de tweede partij van Nederland is geworden bij deze verkiezingen.

Nee Greet, ben je niet. Kijk maar hieronder, allemaal cij-fer-tjes. Die een gapend gat (van 83.000 stuks stemvee) laten zien tussen de nummer 2 en de nummer 3. En die nummer 3, dat ben jij dus Greet. Gefeliciteerd met de bronzen plak!

1 D66 15.4% 732145
2 CDA 15.0% 713767
3 PVV 13.3% 630139
4 VVD 12.0% 567903
5 SP 9.6% 455505
6 PvdA 9.4% 444388

Djong | 26-05-14 | 13:05

XaleX_2 | 26-05-14 | 12:50
En het is nu dankzij diezelfde EU dat banken, aandeelhouders en grote spaarders zelf een omvallende bank overeind mogen gaan houden i.p.v. u en ik.

mr. coffee | 26-05-14 | 12:55

knerf | 26-05-14 | 12:41
Oh, maar je hebt recht van spreken. Behalve over verkiezingen waar je niet aan mee hebt gedaan. Eerst thuisblijven en dan mauwen dat er geen draagvlak is? Op die manier kan iedereen elke verkiezing saboteren.

Djong | 26-05-14 | 12:51

knerf | 26-05-14 | 12:41
Zoek jij eens op representatieve democratie. Dan heb je gelijk een antwoord op al je vragen. Wij kiezen hier de ministers toch ook niet zelf, om maar een voorbeeld te noemen?

mr. coffee | 26-05-14 | 12:51

Of mochten we ook over de Euro stemmen?
knerf | 26-05-14 | 12:41
Of de toetreding van nieuwe EU landen, de inmenging met Oekraïne (en politieke poppen die (ziek) namens het volk spreken), Miljarden die naar het IMF gaan en Zuidelijke landen, het feit dat de burgers/onderdanen de rekening moesten betalen voor de schade die witte boorden hebben veroorzaakt met hun gokspel en de manipulatie van de geld waarde. Alles wat direct belang heeft op de toekomst worden de 'onderdanen' buiten gehouden, by design.

XaleX_2 | 26-05-14 | 12:50

tweetybird | 26-05-14 | 12:31
Dat is geen feit, dat is jouw redenatie. Kritiek wil niet zeggen dat men 'afvallig' wordt. Ja, bij de PVV ben je gelijk melaats, maar bij normale partijen mag er gewoon over gesproken worden. Als men dingen kan verbeteren is dat alleen maar positief voor de ontwikkeling van de EU. Maar u ziet dat waarschijnlijk wat chagrijniger.

mr. coffee | 26-05-14 | 12:49

Djong | 26-05-14 | 11:51

Mond houden over democratie zolang wij de Euro-commissarissen niet zelf mogen kiezen.
En ook mond houden sinds het referendum over de Europese Grondwet gewoon werd genegeerd door Balkenende en de zijnen.
Pseudodemocratie? OK
Schijndemocratie? OK.
Maar hou op over democratie want die bestaat niet, noch in Nederland noch in Europa.
Of mochten we ook over de Euro stemmen?

We mogen stemmen en daar houdt alles mee op. Heeft met democratie niks te maken.
En dat een hoop mensen aan jouw speeltje (verkiezingen) niet mee willen doen, wi ldat niet zeggen dat ze geen recht van spreken hebben

knerf | 26-05-14 | 12:41

tweetybird | 26-05-14 | 12:16
Als Samsom een EP-zeteltje zou krijgen voor iedere reagurk die zijn naam niet kan spellen, dan kon hij morgen rond deze tijd in Brussel de Didicratie gaan uitroepen. Waarschijnlijk nog wel eerder, als de Thalys niet is volgeboekt.

Djong | 26-05-14 | 12:39

deze fracties zijn echt niet vaag in hun standpunten omtrent de toekomst van de EU. Pro EU

mr. coffee | 26-05-14 | 12:22

Kijk dat is nu een fout van u. Het was zeer pro eu. Maar dat begint toch langzaam aan te veranderen. Ook bij dat blok begint er toch ook kritiek te komen en begint het van pro eu te veranderen in een meer gematigd pro eu. De weg is duidelijk gezet naar minder bemoeienis van die EU elite club. Dat laten de uitslagen ook wel zien. Anti EU heeft een stap voorwaarts gezet. Hoe je het ook wend of keert. De EU club gaat niet voorwaarts maar achteruit. En de kritiek word meer inplaats van minder. En dat is een feit

tweetybird | 26-05-14 | 12:31

mr. coffee | 26-05-14 | 12:25
Met jou redenatie is 10% opkomst zelfs nog legitiem.

XaleX_2 | 26-05-14 | 12:27

Heb je ook die jonge meisjes en jongens gehoord op de radiospotjes. Ik ben voor Europa want dan kom ik in contact met iemand uit Italie, nou nou, alsof we 10 of 20 jaar geleden de Nederlandse grens niet overkwamen.
sterke koffie | 26-05-14 | 12:18
Dat is aan mij voorbij gegaan, maar ik ben niet verbaast dat zelfs kinderen ingezet worden om het volk te beïnvloeden. En het verhaal dat de EU 'makkelijk' is om met mensen uit Italië te praten klink hetzelfde als dat de Euro makkelijk is omdat je dan niet meer hoef te wisselen bij een GWK.

XaleX_2 | 26-05-14 | 12:25

sterke koffie | 26-05-14 | 12:18
Ook zeg je weer:"De opkomst in NL was laag en dus niet representatief."
Hij is representatief voor de ingeleverde stemmen. Meer hoeft een verkiezing ook niet te zijn. Iedereen is vrij om te stemmen. Stem je niet, jammer dan maar dan tel je niet mee.

mr. coffee | 26-05-14 | 12:25

Ik benieuwd of de MSM dit gaan rectificeren, zou wel zo netjes van ze zijn ..

Baron bierviltje | 26-05-14 | 12:23

sterke koffie | 26-05-14 | 12:18
Hardleers ben je wel.
VVD zit in de liberale fractie met Verhofstad als voorman. Pro EU
GL Pro EU, zonder enige twijfel.
CDA en PvdA zitten in de twee grootste fracties in het EP en deze fracties zijn echt niet vaag in hun standpunten omtrent de toekomst van de EU. Pro EU

mr. coffee | 26-05-14 | 12:22

En dan tellen we het CDA, VVD, GL en PvdA niet eens mee.
mr. coffee | 26-05-14 | 11:18
Die zou ik ook maar niet meetellen, deze partijen hebben een heel onduidelijk standpunt aangaande Europa. De opkomst in NL was laag en dus niet representatief. En met het CDA als winnaar moet je van ver komen om dat als een Europese overwinning te claimen. Maar voor een gemiddelde europa-liefhebber is geen afstand te ver. Heb je ook die jonge meisjes en jongens gehoord op de radiospotjes. Ik ben voor Europa want dan kom ik in contact met iemand uit Italie, nou nou, alsof we 10 of 20 jaar geleden de Nederlandse grens niet overkwamen.

sterke koffie | 26-05-14 | 12:18

Maar als we hier eerlijk zijn dan kun je gewoon stellen dat samson en de pvda niet blij zijn. Wilders is blij dat hij toch vier zetels heeft inplaats van drie. Buma is blij dat ze 5 zetels hebben inplaats van vier. D66 is blij dat ze het percentage hebben gewonnen. Pvdd en sp zijn ook blij. Vvd is minder blij maar zijn wel weer blij dat de schade beperkt is gebleven en zelfs iets van een plusje in het percentage. En de pvda is niet blij want er was al gekrakeel over samson zijn positie voor het stemmen. En het blijkt dat het krakeel terecht was. Pvda gaat met samson richting afgrond. Het eerlijke verhaal.

tweetybird | 26-05-14 | 12:16

Let's enjoy the moment.

Aardbewoner | 26-05-14 | 12:16

Jammer, was echt beter voor iedereen geweest als deze prutspartij helemaal tot 0 zetels was gedecimeerd..

SandyBottom | 26-05-14 | 12:12

XaleX_2 | 26-05-14 | 12:04
Oh nice, we gaan op de persoon spelen.

KlunsJohannus | 26-05-14 | 12:00
CU/SGP zijn marginale partijtjes en PvdD gaat zich waarschijnlijk aansluiten bij de Groenen (pro) als er wat plooitjes gladgestreken zijn. En D66 is niet de enige proEU partij, dat kan ik op mijn beurt dan ook weer zeggen, dus bij die 6% blijft het ook niet.

mr. coffee | 26-05-14 | 12:10

Gaaf hoor. 25% voor FN. Dat zijn dan dus minimaal 25% van de Fransen die het Frans meester zijn. Daar zouden we in Nederland ook veel meer van moeten hebben - Nederlanders die het Nederlands meester zijn dan hè? Dan hoeft iedereen niet meer te luisteren naar hoe Pechtold het fout uitlegt.

Pierre Tombal | 26-05-14 | 12:06

KlunsJohannus | 26-05-14 | 11:55
Iedereen moet zelf de vrijheid hebben om te beslissen of hij deel wil nemen aan het politieke proces of niet.

mr. coffee | 26-05-14 | 12:06

Boy Cot | 26-05-14 | 10:25

"Nog een welgemeend advies hr. Jansen. Het is m.i. beter om niet meer aan te schuiven bij een links z.g. discussie programma."

Houdt toch eens op met dat oliedomme gedweep met Hans Jansen, dhr Jansen of zelfs professor Jansen zoals sommigen hem hier het liefst heel onderdanig nomen.

De man bestreed tien jaar geleden nog gewoon op oudlinkse, politiek-correcte wijze de kritiek van Fortuyn op de islam:

www.youtube.com/watch?v=EtTYFghWLhM

Mensen als Ebru Umar, Van Gogh en andere criticasters hebben wat dat betreft een veel betere staat van dienst, terwijl die helemaal geen professor zijn.

Dat Jansen nu het licht heeft gezien en PVV-er is geworden is prachtig, maar hij blijft evengoed mede verantwoordelijk voor de onmogelijkheid om in Nederland decennialang een serieus debat te voeren over de islam.

Jansen is gewoon een man met een (veranderde) mening. Niet meer niet minder.

Peyronie | 26-05-14 | 12:05

mr. coffee | 26-05-14 | 11:51
Je kan wel op dezelfde toon lekker blijven doorlullen, maar ik dacht dat ik vrij duidelijk was. Misschien moet je eens de 'red pill' innemen ipv de 'blue pill' die de overheid aan iedereen voorschrijft.

XaleX_2 | 26-05-14 | 12:04

@ rasoptimist | 26-05-14 | 11:17

"Conclusie: de PVV wint juist in gemeenten met een lagere opkomst, en is dus gebaat bij weinig stemmers."

Die conclusie kun je niet trekken. De PVV is de grootste geworden in plaatsen (Limburg, Rotterdam, Almere etc.) waar de PVV traditioneel al behoorlijk sterk is.

De PVV-stemmers bestaan uit diverse "lagen" stemmers (zoals ook bij andere partijen). Je hebt de harde kern PVV-stemmers die door dik en dun, door weer en wind PVV blijven stemmen (hoe meer media-hetze tegen de PVV hoe vastbeslotener ze worden). In traditionele PVV bolwerken (waar al veel PVV-ers zijn) komt deze groep dus juist wel op en zorgt dus dat de PVV daar ook de grootste wordt bij een lage opkomst (vergelijkbaar met de achterban van CU/SGP die vrijwel compleet uit hard core stemmers bestaat en in de kerk opgeroepen wordt om vooral te gaan stemmen).

En dan heb je de volgende laag PVV-stemmers die veel meer beinvloedbaar is (bv. door de media) en switchen tussen bv. VVD, CDA, SP en PVV en vooral niet stemmen.

Uit alle verkiezingsonderzoeken blijkt telkens weer dat voor protest-partijen als de PVV de grootste winst te behalen is bij de niet-stemmers. Als je die weet te mobiliseren dan kun je echt heel groot worden. Pim Fortuyn wist deze groep echt heel goed in beweging te krijgen in 2002 (daarom is hij waarschijnlijk ook vermoord). Bij leven had Fortuyn zeker wel 40 tot 50 zetels kunnen halen (ipv 26) door al die niet-stemmers die hij op de been wist te krijgen. Heel NL was toen met politiek bezig, van hoog tot laoveral waar je kwam ging het over Fortuyn. Er was toen echt wel grote paniek bij de gevestigde partijen.

Geen wonder ook dat het door de PVDA gedomineerde Sociaal Cultureel Planbureau in 2002 meteen een grote studie heeft verricht naar de achtergronden en motieven van niet-stemmers. Het is erg belangrijk om dit verschijnsel goed te begrijpen voor politieke partijen. Er is dan ook voor de EP2014 ook bewust een opkomst ontmoedigende strategie gevolgd (geen echte debatten, we zijn allemaal euro-kritisch etc.).

Nog steeds een interessant verhaal (voor de liefhebbers): www.scp.nl/dsresource?objectid=21110&type...

Outsider-Inside | 26-05-14 | 12:02

En XaleX_2, ben jij lid geworden van een politieke partij en/of ben je de straat op gegaan om het opkomstpercentage te verhogen?
rasoptimist | 26-05-14 | 11:45
Waar ik ook ga of sta ageer ik tegen de boevenbende dat jullie als democratie blijven bestempelen.

XaleX_2 | 26-05-14 | 12:00

mr. coffee | 26-05-14 | 11:51
Er zijn meer partijen EU-kritisch dan alleen de PVV. De ChristenUnie/SGP is bijvoorbeeld ook zeer EU-sceptisch. Evenals de SP en de Partij voor de Dieren. Dus die 4,5% klopt misschien wel als het gaat om de PVV, maar zeker niet als het gaat om euroscepsis in het algemeen. Dan zijn uitgesproken pro- en anti-EU keurig in balans. De saaie middenpartijen (Christen Democraten, Sociaal Democraten, (neo)Liberalen) die nooit iets durven te kiezen of te veranderen, vormen nog steeds verreweg het grootste machtsblok.

KlunsJohannus | 26-05-14 | 12:00

sterke koffie | 26-05-14 | 11:48
Voor jou geldt ook, je kan die 65% niet zomaar ineens gaan indelen bij het anti EU sentiment... die hebben niet gestemd, kans verkeken over 5 jaar beter.

mr. coffee | 26-05-14 | 11:56

Tijd voor de herinvoering van stemplicht. Wie niets kan of wil kiezen, stemt dan maar blanco. Zal overigens nooit gebeuren want de heersende elite heeft er helemaal geen baat bij dat de werkelijke stem van het volk duidelijk wordt. Stel je voor dat je echte mensen zou vertegenwoordigen.

KlunsJohannus | 26-05-14 | 11:55

XaleX_2 | 26-05-14 | 11:42
Jij gebruikt diezelfde 35% echter wel om te kunnen concluderen dat Pro-eu slechts 6% heeft van de stemgerechtigden.. En nu ineens is die 35% een farce als ik dan analoog redenerend met de PVV op 4.5% uitkom?

Buiten dat, zoals al eerder gezegd. Alle stemmen tellen. Aan niet stemmers kan je geen machtsblok hangen. Dan hadden ze maar moeten gaan stemmen. Punt uit. Je kan niet zomaar even die 65% niet stemmers bij het antiEU kamp gaan rekenen omdat dat je nu even goed uitkomt. Is gewoon bullshit.

mr. coffee | 26-05-14 | 11:51

Er is geen draagvlak als slechts 35% stemt en van die 35% een aardig deel duidelijk tegen de EU-dictatuur stemt.
XaleX_2 | 26-05-14 | 11:42

En u bent aanhanger van een partij die op basis van 76 zetels, de kleinst mogelijke meerderheid, een kabinet gedoogde waar rechts nederland zijn vingers bij af kon likken? Waar zat dat draagvlak toen dan? In de kont van Hero Brinkman?
Anyways, het is heel simpel: draagvlak wordt gecreëerd door de mensen die wel de moeite nemen om te stemmen. Thuisblijvers hebben, tot de volgende verkiezingen, hun recht van spreken verspeeld.
Ook dat is democratie.

Djong | 26-05-14 | 11:51

@FrankVeer | 26-05-14 | 09:20
Ukip (Farage) heeft een monsterzege. Alleen Schotland moet nog toegevoegd worden geloof ik.
Jasaanhetiskoud | 26-05-14 | 11:12

Maar er zijn dus nog geen definitieve uitslagen, of wel? Ik kan er niets over vinden, ook niet in de Britse kranten. Alleen nog maar voorlopige uitslagen en percentages.

FrankVeer | 26-05-14 | 11:49

mr. coffee | 26-05-14 | 11:18
Ik tel die 65% niet-stemmers nergens bij op. Het maakt alleen duidelijk dat een overgrote meerderheid niet bereid is om te stemmen op de EU. Geef ze eens ongelijk. Waarom zouden ze. We kunnen onze zaken prima op nationaal niveau regelen. Hebben we altijd al gedaan en moeten we ook blijven doen in de toekomst. Samenwerking ja. is goed voor de handel. Overdracht van souvereiniteit nee. Kost geld.

sterke koffie | 26-05-14 | 11:48

En XaleX_2, ben jij lid geworden van een politieke partij en/of ben je de straat op gegaan om het opkomstpercentage te verhogen?

rasoptimist | 26-05-14 | 11:45

mr. coffee | 26-05-14 | 11:18
En daarom dus is het een farce dat de politieke bende hier een mandaat uit concludeert. Er is geen draagvlak als slechts 35% stemt en van die 35% een aardig deel duidelijk tegen de EU-dictatuur stemt. Jij zegt dat er een draagvlak is en dat is onwaar, de meerderheid van het volk heeft zo weinig met de elitaire boeven in pak dat ze zelfs niet meer willen stemmen. Veel van de mensen die gestemt hebben zijn vooral de mensen die geïndoctrineerd zijn door jarenlange onophoudelijke propaganda en leugens en dus pro-EU stemmen. En mind you, dat terwijl hetzelfde volk voor de crisis heeft mogen betalen, voor immigratiestromen mogen betalen, voor meer flexwek (doei vast contract en stabiliteit), slechtere arbeidsvoorwaardes, hogere werkloosheid, meer macht aan de zaken boeven (marktwerking/corporatisme), etc. Ik denk dat je geen idee hebt van hoe de macht echt in elkaar steekt en wat de rol van het 'vee' is in dit globale systeem van hebzucht (ook wel economie genoemd). Vrijheid en democratie in deze tijd is een leugen. Het is een gekaderde en van bovenaf geregisseerde fop vrijheid en democratie. Bedrijven als een Shell hebben meer te vertellen dan het gehele volk. Kijk naar Timmerfrans die op zijn knieën met Saudi Arbaië praat, want het zakenleven loopt misschien wel geld mis. Fuck het opkomen voor Nederlandse waarden en normen, bukken voor het geldspel dat is het spel dat de politieke boeven in Den Haag (en Brussel) spelen... over de rug van het volk en alles waar we voor (zouden moeten) staan. Onze regering, de regenten vertoont aardig wat overeenkomsten met georganiseerde misdaad, het is een kartel van boeven die het geldspel (de hebzucht) boven het volk stelt. In NL hebben we geen burgers, maar werknemers en worden we nog steeds betitelt als 'onderdanen'... om de verhouding nog maar wat duidelijker te maken. Wij het volk zijn over de jaren heen machteloos en slaafs gemaakt en deze elitaire boevenbende.

XaleX_2 | 26-05-14 | 11:42

mr. coffee | 26-05-14 | 11:32
Maar is de WINST ook toegenomen? Algemeen bekend is dat de winstmarges van boeren en tuinders in Nederland zwaar onder druk staan.

KlunsJohannus | 26-05-14 | 11:35

vinzDH | 26-05-14 | 11:27
Dat móet wel, om het Grote Project te doen slagen. Nivelleren is de enige optie, anders blijven de economische verschillen tussen de landen te groot. De sterke landen worden dus naar beneden geduwd om de Grote Droom van Eén Europa te verwezenlijken. En dat is exact waarom het EU-project in deze vorm niet levensvatbaar is. De bevolkingen in de landen die het goed doen, weigeren steeds vaker om nog te betalen voor het falen en aanklooien van anderen.

KlunsJohannus | 26-05-14 | 11:34

vinzDH | 26-05-14 | 11:27
De export van AGF uit het Westland is in euros in 2013 gewoon toegenomen hoor... dus dat op sterven na dood zal wel meevallen.

mr. coffee | 26-05-14 | 11:32

@necrosis | 26-05-14 | 09:00
Waarom lees je Joop überhaupt? Of heb je het toevallig op straat gehoord van een pleb?

Nederlandse gulden ƒ | 26-05-14 | 11:31

Gisteren ook zo'n grap op de PO: de "verkiezingsavond" bij Nieuwsuur. Frits Bolkestein in de studio als duider. Meer pro-EU krijg je ze bijna niet. Die man beweerde dat de grote winsten van EU-kritische partijen te maken heeft met falende binnenlandse politiek. En de journalisten stelden verder geen vragen. Niets over onvrede bij bevolkingen over het ongevraagd afpakken van soevereiniteit, over de Brusselse verspillingsmachine, over de arrogante ondemocratische houding van de EU. Neen, volgens Frits en de journalisten ligt de oorzaak van de enorme winst voor o.a. UKIP, FN en FPÖ bij falende BINNENLANDSE politiek. Het moet toch niet gekker worden. En dat voor zo'n intelligente man. --- Overigens zei Frits Bolkestein ook nog dat de Euro als munt niet houdbaar is. Dat wil héél wat zeggen, als zelfs deze EU-fan dat zegt. Respect daarom daarvoor.

KlunsJohannus | 26-05-14 | 11:31

Wat maakt het nu uit of de PVV 3,4 of 5 zou hebben gehaald is toch alleen maar symbool politiek er zal niks veranderen in Brussel, zelfde voor D88.

Nederland heeft in europa geen reet te vertellen en het enige wat we doen is onszelf uit de markt concurrenten. Zie bv die hypermoderne tomaten fabrieken in polen geheel door de EU betaalt dus door ons als netto betalers van de EU. Onze eigen tuinders in het Westland liggen op sterven na dood en kunnen bijna niet meer concurreren met de voormalige Oostblok landen.

vinzDH | 26-05-14 | 11:27

tweetybird | 26-05-14 | 11:09

Ik vind de PvdA ook een kutpartij, maar je kunt toch echt niet zeggen dat ze de grootste verliezer zijn in deze verkiezing. Juist niet als je er bij haalt dat ze een regeringspartij zijn. In de afgelopen verkiezingen hebben regeringspartijen altijd (dik) verloren en oppositiepartijen gewonnen. Bij deze verkiezing zie je dat de VVD een kleine winst (+0,6%) behaalt en PvdA verliest (-2,7%), terwijl de luidste oppositiepartij, PVV, meer verliest (-3,7%). Dan kun je dat wel niet leuk vinden, maar dan hebben de regeringspartijen de schade aardig beperkt gehouden.

rasoptimist | 26-05-14 | 11:24

XaleX_2 | 26-05-14 | 11:00 + sterke koffie | 26-05-14 | 11:07
Ten eerste kan je aan niet-stemmers geen machtblok hangen, jij rekent ze gemakshalve allemaal tot het PVV kamp. Dat is onzin.

Maar goed: als we jouw redenatie blijven volgen dan heeft de PVV 13% van 35% gekregen, dat is net 4,5% antiEU van de stemgerechtigden. Als ik dan met dezelfde vaart als jij doet een conclusie trek dan nog is er nog steeds een groter draagvlak voor EU als tegen. En dan tellen we het CDA, VVD, GL en PvdA niet eens mee.

mr. coffee | 26-05-14 | 11:18

Alle stemmen zijn nog niet geteld!! Kampen, Raalte en Ouder Amstel doen er kennelijk niet toe.
(...) Op dinsdag 27 mei houden nog 2 hoofdstembureaus zitting, omdat gemeenten Kampen, Ouder Amstel en Raalte pas op maandag tellen, vanwege een experiment met centraal tellen van stemmen (...) www.kiesraad.nl/nieuws/definitieve-ve...
En heeft de postbode de brieven van de in het buitenland stemmende Nederlanders eigenlijk al afgeleverd?
Heb onlangs bij CBS nagevraagd: het is niet te zien of een stemmer uit het buitenland een echte NL is of een genaturaliseerde. Dus iemand die niet hier is geboren, niet hier woont en wellicht maar een paar jaar met een Hollander was getrouwd kan gewoon meestemmen. Dat zal in de toekomst nog wat worden met al die cliëntelistische buitelanders.

Ci Ty33 | 26-05-14 | 11:17

tweetybird | 26-05-14 | 11:02

Jij beweert dat een hogere opkomst tot mee stemmen voor de PVV had geleid. Dat blijkt niet uit de opkomstpercentages. Juist in gemeenten waar de PVV heeft gewonnen, was de opkomst laag, bv Almere (opkomst 31%), Lelystad (34%), Venlo (32%), Rotterdam (28%)

Terwijl in gemeenten waar bv D66 heeft gewonnen de opkomst hoger was, bv Apeldoorn (38%), De Bilt (53%), Utrecht (41%), Amsterdam (36%). Voor de CDA geldt dat nog veel meer.

Conclusie: de PVV wint juist in gemeenten met een lagere opkomst, en is dus gebaat bij weinig stemmers.

rasoptimist | 26-05-14 | 11:17

@FrankVeer | 26-05-14 | 09:20
Ukip (Farage) heeft een monsterzege. Alleen Schotland moet nog toegevoegd worden geloof ik.

Jasaanhetiskoud | 26-05-14 | 11:12

tweetybird | 26-05-14 | 10:52

PvdA is niet de grootste verliezer, zij staan op plaats drie van de verliezers achter het CDA en de PVV.

rasoptimist | 26-05-14 | 10:55

Dat heb ik al eens uitgelegd. De pvda is wel de grote verliezer. In tegenstelling tot die andere partijen regeert het pvda en werkt het door in de landelijke politiek. Voor pvv en cda verandert er niks. Die hebben niet verloren of gewonnen. Er is in weze niks verandert. Terwijl het voor de pvda weer een domper is. En dat is nu het verschil. Voor de pvda gaat het einde sneller en sneller komen. Het wordt een partij alla groenlinks. Een nietszeggende partij. Ze worden werkelijk aan alle kanten gedecimeerd. Landelijk . Gemeentelijk en europees.

tweetybird | 26-05-14 | 11:09

XaleX_2 | 26-05-14 | 10:38
Euh Xalex, even doorrekenen, van de stemgerechtigden heeft 35% gestemd, daarvan heeft 17% D66, Europa gestemd, dat is omgerekend 6% van de stemgerechtigden.
Natuurlijk wordt dat geclaimd als een overwinning voor Europa, want ze verdraaien liegen alles in hun voordeel.

sterke koffie | 26-05-14 | 11:07

En geloof me maar dat een d66 en aanverwante partijen blij mogen zijn met zo'n lage opkomst. Want was de opkomst vele malen hoger geweest dan waren de euro kritische partijen nog vele malen groter geweest. Want juist de euro kritische bevolking neemt nu juist niet de moeite te stemmen omdat ze weinig tot niks op hebben met die EU. Had iedereen stemplicht gehad dan was de pvv groter geworden in het EP. Maar juist die kiezers zijn euro kritisch. Sterker nog ook de sp had dan meer zetels die ook aardig eu kritisch zijn. Want dat is eigenlijk de constatering in europa. Het deel euro kritisch is vele malen groter als de EU lovers. Maar juist dat deel neemt niet de moeite om te stemmen. Dat is de echte realiteit. De afbraak van de EU elite club is in wording.

tweetybird | 26-05-14 | 11:02

In Frankrijk enz... is eerlijk geteld, en de stemmen door gegeven.... hier in Nederland is BESLIST NIET EERLIJK GETELD.... stelletje deugnieten zijn het hier in Nederland.
Die bangerikken durven niet het goede aantal PVV stemmers door te geven.

ANGEL70 | 26-05-14 | 11:01

Maar ja het wilders bashen is al weer begonnen.
tweetybird | 26-05-14 | 10:52
Wie heeft het over Wildersbashen als hier niet eens de feiten worden benoemd: dat 's mans partij 3,7% minder stemmen heeft dan de vorige keer. Dat hij bij de vorige verkiezingen 5 zetels won en dat hij nu met gelijkblijvend parlement er vier overhoudt. En hoe je dat ook kromlult: dat is een verlies van één.
En dan krijg je natuurlijk binnen een jaar of twee de weglopers. Ik voorspel dat de Arabist de eerste is die de fractie verlaat. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n eigenwijze man zich 5 jaar lang de wet laat voorschrijven door de GBL.

Djong | 26-05-14 | 11:00

Ook zeg je: "De realiteit is dat net 20% van de stemgerechtigden op pro-EU partijen hebben gestemt."

20%? waar haal je die vandaan? Volgens mij is het meer als 70%
mr. coffee | 26-05-14 | 10:47

Met een opkomst van 35% heeft het pro-EU bolwerk slechts 20% (ongeveer) de stem van het volk gekregen. Maar natuurlijk is voor jou die 35% van de mensen die gestemt hebben op deze farce 100% van het volk... de politiek rekent ook op deze manier en pretendeert met deze manier van rekenen een mandaat te hebben terwijl de meerderheid van het volk niet hun stem aan 'pro-EU' heeft gegeven.

XaleX_2 | 26-05-14 | 11:00

tweetybird | 26-05-14 | 10:52

PvdA is niet de grootste verliezer, zij staan op plaats drie van de verliezers achter het CDA en de PVV.

rasoptimist | 26-05-14 | 10:55

Nice, samen met 2 vrienden gestemd op Hanssie. Gefeliciteerd ouwe!

wroah | 26-05-14 | 10:55

knerf | 26-05-14 | 09:52
Volgens de Volkskrant is het -4,7%.

Djong | 26-05-14 | 10:54

rasoptimist | 26-05-14 | 10:35
Klopt helemaal. Maar dat wil men hier niet horen.
De PVV moet hoe dan ook naar winst gespind en als de feiten dan dwars liggen dan spinnen ze de feiten gewoon mee..

Djong | 26-05-14 | 10:53

Maar ja het wilders bashen is al weer begonnen. Dat terwijl het in de media hoort te gaan over samson en de pvda. Want dat is de grote verliezer. Een partij die met een samson en een spekman naar de afgrond gaat. En het kan mij niet hard genoeg gaan. En een vvd die ook steeds ongeloofwaardiger worden omdat ze met zo'n partij van draaikonten blijven regeren. Pvda trekken de vvd aardig mee in hun val. Dat de vvd dat niet inziet.Maar ja pluche is ook voor de vvd schijnbaar het belangrijkste geworden. Dat terwijl de vvd maar eens even moet nadenken over het illegale debacle. Waarin illegale niet strafbaar is . Ze daarna ook nog huis een eten en een uitkering moeten krijgen en ze het nu raar vinden dat er 1000 van die rakkers per week hier binnenkomen. Dan zou je je als vvd toch moeten gaan afvragen of je nog met een pvda wil regeren. We weten nu waar eventuele meevallers heengaan. Daarvoor wat nu pvv ,media. Ga het eens hebben over de val van het pvda.

tweetybird | 26-05-14 | 10:52

Parel van het Zuiden | 26-05-14 | 10:03
Ben het helemaal met je eens Parel. In 2005 werd de vraag voorgelegd en toen was het Nee. Deze opkomst kan nog veel lager.

sterke koffie | 26-05-14 | 10:50

D66 15.4% (+4.0%)
CDA 15.0% (-4.7%)
PVV 13.3% (-3.7%)
VVD 12.0% (+0.6%)
SP 9.6% (+2.5%)
PvdA 9.4% (-2.7%)
CU/SGP 7.6% (+0.7%)
GROENLINKS 6.9% (-1.9%)
PvdD 4.2% (+0.6%)

Winnaars: D66, VVD, SP, CU/SGP, PvdD
Verliezers: CDA, PVV, PvdA, GL

Grootste winnaar: D66 (+4.0%)
Grootste verliezer: CDA (-4.7%)

rasoptimist | 26-05-14 | 10:47

XaleX_2 | 26-05-14 | 10:38
Weet je wie ook steeds namens 'het volk' pretendeert te spreken? Wordt je dan ook zo boos?


Ook zeg je: "De realiteit is dat net 20% van de stemgerechtigden op pro-EU partijen hebben gestemt."

20%? waar haal je die vandaan? Volgens mij is het meer als 70%

mr. coffee | 26-05-14 | 10:47

Nou GS, nu we weten dat 'we' het kunnen en GS landelijk 'op de kaart' staat is het misschien een idee om oorzaak van de lage opkomst wat meer smoel te geven.
Bijvoorbeeld door 'het volk' een GS-EU-Referendum voor te leggen. Kan Pechtold misschien wat nederiger gemaakt worden.
Petrus Poortwachter | 26-05-14 | 09:56
Vind ik wel een strak plan. Met zo'n lage opkomst zou dit eigenlijk noodzakelijkheid moeten zijn. De legitimiteit van de EU op basis van deze verkiezingen is praktisch nul en het feit dat de politiek er zich niets van aantrekt dat een overduidelijke minderheid heeft gestemt maakt het ondemocratisch/dictatoriaal om hetzelfde stinkende EU-beleid door te zetten.

XaleX_2 | 26-05-14 | 10:46

De laatste dagen hoor je op het NOS niets anders dan dat het een overwinning is voor de EU en dat 'het volk' overduidelijk heeft gekozen voor een voortzetting van het EU-beleid van de afgelopen jaren. De realiteit is dat net 20% van de stemgerechtigden op pro-EU partijen hebben gestemt. De politiek/NOS verkoopt het luidkeels dat 'het volk' het mandaat heeft gegeven om op dezelfde voet verder te gaan. Persoonlijk word ik hier behoorlijk woest van en geeft het mij de drang om een revolutie te starten... wel in mijn eentje, want de rest van het volk slaapt lekker verder uiteraard.

XaleX_2 | 26-05-14 | 10:38

Jeuj Van Rossum, met dank voor de duidelijke duiding en een beetje levensvreugde op de maandagochtend. Dat ga ik de volgende keer steeds zeggen bij de enquete van EenVandaag, sociale wenselijk antwoord. Ha ha, een goeie!

HebpermabanvanPvdA | 26-05-14 | 10:38

@Ageless | 26-05-14 | 09:47
Ja klopt. Dit is wel een uitspraak op de markt voor een tv-camera over minder Marokkanen ipv de vraag voor het zaaltje.
Hoe Wilders dit wil bereiken is niks mis mee: 1)grenzen dicht, 2) criminelen eruit, 3) aanmoediging remigratie (de zogenaamde 'drietrapsraket').

IndoFortuyn | 26-05-14 | 10:36

Fred Bastiat | 26-05-14 | 10:26

Als je zetels gaat tellen, moet je natuurlijk wel met dezelfde kiesdeler rekenen, namelijk 26. Daarmee had de PVV toch echt 5 zetels. We kunnen ook met een (fictieve) kiesdeler van 25 rekenen, dan hadden ze in 2009 4 zetels, en waarschijnlijk nu 3. Ook best.
Misschien helpt dit voor je:
In 2009 had de PVV 17,0% van de stemmen, in 2014 13,3%. Dat is -3,7 procentpunten, oftewel 21,8% minder stemmen. Verliezer dus.

rasoptimist | 26-05-14 | 10:35

Een CDA die ondanks de winst geen winnaar is? Volgens mij heb je bij een meerderheid gewonnen.
Een PVV die als campagne een ster uit een vlag knipt
Een D66 die doet alsof die gewonnen heeft, wat niet zo is.
Een PvdA die dik verliest, maar zo blij is als een hond met 7 lullen over het marginale verliesje van de PVV. Iets met balk in het oog en een splinter misschien?
En dan vragen ze zich af waarom de opkomst laag is?

sterke koffie | 26-05-14 | 10:35

Fred Bastiat | 26-05-14 | 10:26
Nee, ze zaten met 5 zetels in het EP. Destijds kreeg de PVV er kort na de verkiezingen nog een vijfde zetel bij, omdat het aantal Nederlandse zetels in het EP van 25 naar 26 ging en de kiesdeler in het voordeel van de PVV uitpakte.

mr. coffee | 26-05-14 | 10:28

Mooi, kan Hans af en toe
de cultuur der onderwerping van achterlijkheid uitleggen.

crisdegek | 26-05-14 | 10:28

CDA: 5 (5)
PVV: 4 (5)
D66: 4 (3)
VVD: 3 (3)
SP: 2 (2)
PvdA: 3 (3)
ChristenUnie/SGP: 2 (2)
GroenLinks: 2 (3)
PvdD: 1 (0)

Wie is de grootste partij? CDA=winnaar
Wie heeft percentueel de meeste zetels gewonnen? PvdD=winnaar
Welke bestaande partij heeft de meeste zetels gewonnen? D66=winnaar

Wie is de kleinste partij? PvdD=verliezer
Wie heeft zetels verloren? PVV en groenlinks=verliezers

Niet zo moeilijk toch?

rasoptimist | 26-05-14 | 10:27

"De geraffineerdheid om iemand met een afwijkende mening het zwijgen op te leggen of onderuit te schoffelen, zijn legio."
Boy Cot | 26-05-14 | 10:25

Foutje ontdekt: "geraffineerdheid" moet zijn "gemakkelijkheid"

mr. coffee | 26-05-14 | 10:27

Go Hans!

i-Wonder | 26-05-14 | 10:26

rasoptimist | 26-05-14 | 10:22
Ze hadden na de verkiezingen van 2009 niet 5 zetels, maar 4. Mijn hemel rasoptimist, volg jij het nieuws wel?

Fred Bastiat | 26-05-14 | 10:26

Le Roi | 26-05-14 | 10:18
Omdat de PVV stemmen verloren heeft misschien?

mr. coffee | 26-05-14 | 10:25

Nog een welgemeend advies hr. Jansen. Het is m.i. beter om niet meer aan te schuiven bij een links z.g. discussie programma.
De geraffineerdheid om iemand met een afwijkende mening het zwijgen op te leggen of onderuit te schoffelen, zijn legio. Laat die linkse kliek toch het lazarus krijgen.

Boy Cot | 26-05-14 | 10:25

Ze hadden na de verkiezingen van 2009 5 zetels, en nu 4. Hoe is dat geen verlies van 20% zetels?

rasoptimist | 26-05-14 | 10:22

Outsider-Inside | 26-05-14 | 09:52
Niet de Fransen, maar de Duitsers maken de dienst uit in de EU... En de UKIP wil onder geen beding met Geert of het FN samenwerken.
Een partij samen oprichten vergt overigens 7 landen, en dat gaat het FN/Geert niet lukken.

Optelsommetje | 26-05-14 | 10:20

Blijft toch belachelijk hoe D66 en CDA prominent als winnaars van de verkiezingen werden neergezet, maar er geen woord over de PVV gerept werd.

Le Roi | 26-05-14 | 10:18

@De echte Stolwijker | 26-05-14 | 09:32
Spijker>Kop!

Lowdown | 26-05-14 | 10:18

Gefeliciteerd Hans, eindelijk iemand met hersenen erbij.

Maya de Blij | 26-05-14 | 10:12

"Sterker nog: technisch gezien is de PVV-fractie de enige partij die er nu een zetel in het EP bij krijgt, door precies hetzelfde resultaat te boeken als bij de vorige Europese verkiezingen."

Nee, dat is hetzelfde aantal (4) dat de partij in 2009 won. Destijds kreeg de PVV er kort na de verkiezingen nog een vijfde zetel bij, omdat het aantal Nederlandse zetels in het EP van 25 naar 26 ging en de kiesdeler in het voordeel van de PVV uitpakte.

Dat er intussen twee uitgestapt waren doet niets aan de toen veroverde 5 zetels af. Van Rossem kan zo bij de PvdA gaan met zijn gezwam.

mr. coffee | 26-05-14 | 10:12

Wij hebben als land geen Europakritisch signaal afgegeven, terwijl de stemmer dat m.i. best had gewild. Nederland bezet 26 zetels van de 765 in het Europees parlement. Omdat wij er niet in slagen om samen een vuist te maken, worden deze weer verdeeld over 9 (!) partijen. Met als wrange gevolg dat we helemaal niks in te brengen hebben. Immers: om als kleine partij invloed uit te kunnen oefenen, moeten er verbonden worden met andere partijen. En dat lukt de PVV niet, want de meeste partijen willen niet met hen geassocieerd worden. Net zoals hele volksstammen in Nederland ook nooit op Wilders gaan stemmen. Niet zozeer vanwege zijn houding t.o.v. Europa of standpunten op het gebied van immigratie, maar vooral vanwege zijn presentatie.

Kortom: doordat ook het eurokritische debat gekaapt wordt door de PVV is 2/3 van de stemgerechtigden thuisgebleven en hebben wij als land geen kritisch geluid laten horen. En D66 spint er garen bij. Net zoals bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.

Het lijkt er dus steeds meer op dat wij voor ons voorbestaan afhankelijk zijn van europakritische partijen in andere landen. En die willen nauwelijks samenwerken met de PVV.

Lowdown | 26-05-14 | 10:08

De echte Stolwijker | 26-05-14 | 09:32
Hier ligt natuurlijk wel een probleem. Zonder Wilders zou de partij een stuk groter zijn. Maar welke capabele leider zou de PVV kunnen overnemen. Dat zijn damaged goods voor velen. Dus komt er geen nieuwe capabele leider.
.
Een nieuwe partij op rechts komt er alleen als PVV het heel slecht doet. Deze uitslag (groter dan PVDA, VVD, GL, etc.) is niet slecht genoeg. Dus komt er nog niet direct een nieuwe partij.
.
Het is dus een Catch 22-situatie. Enerzijds wil je dat PVV het gewoon goed doet, omdat dit geluid ook moet worden geuit. Anderzijds heb je liever een volwaardige partij die de rest wegvaagt en in een regering kan komen. Deze uitslag verlengt de situatie alleen maar.
.
Volgend jaar op deze dag zijn de provinciale staten verkiezingen. Ik hoop dat Wilders in de tussentijd niet stilzit en iets gaat doen om het vertrouwen in zijn partij te vergroten.

Fred Bastiat | 26-05-14 | 10:04

35% opkomst....
.
Wellicht dat alle politieke kleurtjes enige terughoudendheid moeten betrachten bij het kraaien van victorie.
.
De grote massa is afgehaakt in het "democratische" proces. Mensen die zich dus geen deelgenoot voelen van de Europese Unie, die zich niet vertegenwoordigd voelen inzake de unie, en die niet geloven in de toekomst zoals die wordt doorgedrukt.
.
Defacto is er dus onvoldoende draagvlak voor de Europese Unie. Dit zal zich wreken op het moment dat het erom gaat. Wanneer de Unie om verdere offers vraagt of er uitdagingen ontstaan.
.
Dit is niet onze Unie, vriend! Dat is wat deze verkiezingsuitslag schreeuwt.

Parel van het Zuiden | 26-05-14 | 10:03

De verdienste van Wilders is dat hij ondanks een mooie verder carriere in het verschiet bij de VVD waarvoor hij al 6 jaar in de Kamer zat en buitenlandwoordvoerder was, ervoor koos om de VVD te verlaten omdat hij meende dat toetreding van Turkije tot de EU een paar bruggen te ver was. Een standpunt dat inmiddels overal wordt gedeeld, incl door de Turken.
Door zijn keurige VVD verleden was hij de eerste (ik noem het nu maar even bij gebrek aan een beter woord) 'rechtse' politicus die geen oorlogsverleden heeft en zo heeft hij de weg geplaveid voor dito partijen elders in Europa, zoals het Duitse Alternatief.
Dat neemt niet weg dat er niet van alles een stuk beter zou kunnen. lees bv www.vrijechroniqueurs.nl/is-de-pvv-het...

Ci Ty33 | 26-05-14 | 10:02

Enorm verlies voor de PVV dus. Gezien de enorme winst van eurosceptische partijen in de landen om ons heen, hebben de extremistische PVV en Vlaams Belang het laten liggen.
Vier zeteltjes voor Greet. Hahahaha.

LibertasSimplex | 26-05-14 | 10:02

Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:53

Nee, dat splijten is begonnen met de opgedrongen multiculti rotzooi....

knerf | 26-05-14 | 09:58

Desalniettemin is het jammer dat teveel mensen niet gestemd hebben. Het "D66-heeft-gewonnen" teneur blijft voorlopig nagalmen in de media waardoor we dus onterecht aan blijven horen dat "Nederland VOOR Europa heeft gestemd".

MichelDenHaag | 26-05-14 | 09:58

In Slowakije kwam maar 13% opdagen...

Als dat in Nederland bij een referendum gebeurt, wordt het referendum ongeldig verklaard.
Wanneer worden verkiezingen ongeldig verklaard bij gebrek aan belangstelling....

knerf | 26-05-14 | 09:56

Nou GS, nu we weten dat 'we' het kunnen en GS landelijk 'op de kaart' staat is het misschien een idee om oorzaak van de lage opkomst wat meer smoel te geven.
Bijvoorbeeld door 'het volk' een GS-EU-Referendum voor te leggen. Kan Pechtold misschien wat nederiger gemaakt worden.

Petrus Poortwachter | 26-05-14 | 09:56

Van harte gefeliciteerd Hans Jansen, veel succes.

Boy Cot | 26-05-14 | 09:53

Optelsommetje | 26-05-14 | 09:51
Geert is rijk geworden door te splijten, te provoceren en knuppels in het hoenderhok te gooien. Jij verwacht dat hij redelijk gaat worden?

Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:53

Tel daarbij die 65% op die de EU überhaupt niet erkent en het anti-EU kamp is twee zo groot als als al die andere malle partijtjes bij elkaar.

Arnold9638 | 26-05-14 | 09:53

Diabhal | 26-05-14 | 09:46

Yep, en das misschien wel de pijnlijkste waarheid van deze verkiezingen. De traditionele grote partijen maken nog altijd de dienst uit...

LJBrinkhorst | 26-05-14 | 09:52

Het echte nieuws is natuurlijk dat Marine Le Pen de grootste partij is geworden in Frankrijk met 25% van de stemmen en Nigel Farage de grootste in de UK met 30% van de stemmen en de Alternative fur Deutschland met ca. 7% over de kiesdrempel is gegaan en de Duitsers nu ook een serieuze anti-Euro partij hebben.

Ik geloof helemaal niet dat het anti-EU sentiment in NL kleiner is dan in die andere landen, de iets tegenvallende uitslag voor de PVV komt eerder door de niet aflatende media-aanvallen en verwijzingen naar de foute vrienden van Wilders en nog wat last minute paniekzaaien over een Saudische boycot van NL. Daar zijn veel Nederlanders toch wel gevoelig voor, dus in zoverre heeft het massale anti-PVV media-offensief de schade voor de gevestigde partijen nog enigszins weten te beperken.

Je kunt zeker vraagtekens hebben bij het FN maar de politieke realiteit is nu wel dat de PVV door de alliantie met Marine Le Pen met 4 EU zetels en de monsteroverwinning van FN (en UKIP) nu veel meer politieke invloed gaat krijgen in Europa dan ze tot nu toe hadden. Uiteindelijk zijn het natuurlijk wel de Fransen die de dienst uitmaken in de EU, en als 1 op de 4 Fransen op het FN stemt dan is dat zeker een machtsfactor in de EU om rekening mee te houden.

Outsider-Inside | 26-05-14 | 09:52

Nederland is een van de weinige landen waar de eurosceptische partijen niet hebben gewonnen. In dat licht heeft Geert het gewoon erg slecht gedaan.
Tijd om zijn tactiek aan te passen, want zo komt ie geen meter vooruit in Nederland.

Optelsommetje | 26-05-14 | 09:51

Diabhal | 26-05-14 | 09:46
Eurofoob is het juiste woord niet. En we moeten kijken naar het gedrag van het totale stemvolk. De desinteresse, het gewoon niet gaan stemmen, spreekt boekdelen.

Schoorsteenveger | 26-05-14 | 09:51

Overigens, de spin van Van Rossem ten spijt, verliezen ze gewoon een zetel. Van 5 naar 4.niets meer niets minder.

Mark Smith | 26-05-14 | 09:49

Heeft Didi al iets in het nieuws gezegd? Of heb ik hem gemist?

DeSjaak1000 | 26-05-14 | 09:48

@IndoFortuyn | 26-05-14 | 09:17
Misschien moet je eens kijken naar wat hij zei, voor de gewraakte avond. Op 12 maart zei hij aan het eind van een gesprek met de NOS: "Belangrijkste is toch voor de mensen hier op de markt, de Hagenaars, Hagenezen en Scheveningers, zoals Leon dat altijd netjes en terecht noemt, ja voor die mensen doen we het nu, die stemmen nu op een veiliger, een socialer en een... nou ja, in ieder geval een stad met minder lasten en als het even kan ook wat minder Marokkanen."
.
Kijk de video maar vanaf 10.03
nos.nl/video/622346-wilders-kiezer-zal...

Ageless | 26-05-14 | 09:47

Nog steeds stemt maar 17,3% eurofoob. Dit betekent dat 82,7% eurofiel heeft gestemd. Er gaat dus de komende 5 jaar helemaal niks veranderen.

Diabhal | 26-05-14 | 09:46

Toetsiemonster | 26-05-14 | 09:40
Nee hoor, was een hele evenwichtige docu die weinig nieuws bracht. Zelfs het hele onderbelichte punt dat Wilders al tien jaar dag en nacht beveiligd wordt en wat dat met een mens kan doen werd onder de aandacht gebracht.
Hoe ik het ook met zijn manier van politiek bedrijven oneens ben, ik zou heel graag willen dat deze man zich gewoon vrij zou kunnen bewegen en binnen de wet zou kunnen zeggen wat hij wil.

Mark Smith | 26-05-14 | 09:46

Een objectief en gefundeerd stukje van Van Rossem. Maar of Geert vormt zijn Lijst Wilders om tot een partij met meer talent dan alleen hijzelf, of hij blijft hangen rond het huidige niveau. Staat er een Farage op in Nederland, dan kan die de absolute meerderheid halen.

Wat mis ik Pim.

31 November | 26-05-14 | 09:45

Mark Smith | 26-05-14 | 09:40
Maar nu bestaat de PVV-fractie voor 25% uit GS-columnisten...

Djong | 26-05-14 | 09:44

Fijn voor Hans :)
Hij had overigens mijn voorkeursstem. Ben erg benieuwd of hij met voorkeurstemmen gekozen zou zijn, indien het totaal op drie zetels zou zijn uitgekomen.
Is daar overigens iets van bekend??

McPhart | 26-05-14 | 09:44

Nog nergens gelezen of er Afrikaanse, Aziatische of Russische waarnemers aanwezig waren in de diverse stemburo's.....

knerf | 26-05-14 | 09:44

D'66 (4 zetels) grote winnaar.
PVV (4 zetels) grote verliezer.
*achter oren krabben doet*
necrosis | 26-05-14 | 09:26

Dit misschien?
D'66 + 4%
PVV - 3,7%

Alleen CDA verloor meer dan Greet: -4,7%

Djong | 26-05-14 | 09:43

necrosis | 26-05-14 | 09:39
Je lijkt me best aardig. Het is alleen jammer dat je zo'n dom oud wijf bent.

Mark Smith | 26-05-14 | 09:41

Zag Samsom alweer met glunderende kop uitleggen dat de PvdA het 'eigenlijk' best wel heel goed gedaan heeft. Weet dat-ie voorlopig nog niet buitengeschopt wordt en krijgt-ie meteen weer die arrogantie over zich.
Maar de anti-stemming zit er in Europa inmiddels goed in. De Gutnenschen rekenen zich voorlopig rijk door heel hard te hopen dat al die anti-partijen niet in staat zullen zijn om een blok te vormen, maar het is de desinteresse van die kiezer, en het stemgedrag van degenen die wél naar de stembus gingen waar ze zich zorgen over zouden moeten maken.

Schoorsteenveger | 26-05-14 | 09:41

peterdh | 26-05-14 | 09:37
Neuh, ik roep het al dagen. Zou wel een typisch GS onderwerp kunnen zijn. Tenminste, het GS dat ik ken maakte geen onderscheid tussen partijen die werden aangepakt.

Mark Smith | 26-05-14 | 09:40

Net even een docu gekeken over ex PVV'ers. Wel zielig hoor deze mensen. Ze begrijpen schijnbaar niet dat de PVV geen partij is maar een 1 mans beweging. Maar de NPO heeft er weer een leuk programma over gemaakt en laat met vreugde zien hoe slecht de PVV wel niet is. Het is echt een hetze aan het worden. Gisteravond bij de verkiezing uitslagen werd ook de winst van de anti EU partijen in geheel Europa gebagatelliseerd. Die linkse media moeten we toch eens vanaf, het is pure propaganda waar ze mee bezig zijn. www.nrc.nl/nieuws/2014/05/26/terugkijk...

Toetsiemonster | 26-05-14 | 09:40

@Mark Smith | 26-05-14 | 09:33
De overige partijen behoeven geen controle?
Juichaapje.

necrosis | 26-05-14 | 09:39

@Mark Smith | 26-05-14 | 09:33

beetje zure reactie vind je niet :P

peterdh | 26-05-14 | 09:37

Hmm jammer. Minder, minder, minder PVV zetels!

flame_me | 26-05-14 | 09:36

Ook de berichten dat Nederland de enige uitzondering is op de Eurosceptischere koers die de Europese kiezer wenst: GE-LUL (van een dronken aardbei).

Greet, de SP, CU/SGP, Dierenpoes hebben 9 zetels weten te behalen.

Dat waren er 8...

Dus OOK Nederlands heeft Eurokritischer gestemd. Dikke vinger Lex.

LJBrinkhorst | 26-05-14 | 09:36

Graag het stem- en declaratiegedrag van de Pvv kritisch volgen GS. Kijken hoe principieel anti ze zijn.

Mark Smith | 26-05-14 | 09:33

Wat je ook van de PVV vindt; en of ze nou verliezen of niet: feit is dat ze vaste voet aan de grond krijgen in ontzettend veel gemeenten. In grote steden als Rotterdam, maar ook bijvoorbeeld Emmen, Helmond, Roosendaal, Vlissingen en Lelystad is de PVV de grootste.
Hoe je 't ook wendt of keert: de PVV is een grote volkspartij geworden, die niet meer weggaat. Kun je nagaan wat er gebeurt als de PVV niet meer door Wilders en z'n collega-klotskoppen en gelukszoekers wordt bestuurd, maar door capabele mensen met een lange termijn strategie. Iemand als Bart de Wever aan het hoofd van de PVV zal PvdA, VVD, SP en een groot deel van het CDA volkomen vermorzelen.

De echte Stolwijker | 26-05-14 | 09:32

@Fred Bastiat | 26-05-14 | 09:25
En dat, terwijl Rotterdam van oudsher een 'rood' bolwerk was.

necrosis | 26-05-14 | 09:31

Proficiat PVV, ondanks de sturing van de oude mediajournalistiek door "de macht" blijft de PVV recht overeind!

succesvol | 26-05-14 | 09:30

Nogal zure reactie's zo hier en daar. En natuurlijk wordt er weer wat met de feiten gegoocheld. Maar dat was te verwachten. Blij da t mijn stem op Hans Jansen goedis terecht gekomen.

Polletje Piekhaar | 26-05-14 | 09:30

@ Necrosis
Naturlijk wel. Wilders en Marijnissen hebben ook al eens een vaste column op GS gehad. En de opiniepagina's van de oude bomen staan elke zaterdag vol met stukken door politici. Ik verheug me juist op Jansens wekelijkse verslagen uit Brussel. Dan kan hij verantwoording afleggen aan zijn kiezers, waarvan er nogal wat hier in de panelen rondhangen.

Ivoren Toren | 26-05-14 | 09:30

@bij gelegenheid | 26-05-14 | 09:20
Huh?
D'66 (4 zetels) grote winnaar.
PVV (4 zetels) grote verliezer.
*achter oren krabben doet*

necrosis | 26-05-14 | 09:26

Heer Jansen, ook van harte gefeliciteerd.
Give'm hell.

Guiermo | 26-05-14 | 09:26

Fatwabuster | 26-05-14 | 09:22
We gaan toch niet beledigen?
Kennelijk kom je hier nog niet zo lang.
Maar goed, kennelijk vind je het ook leuk als mensen institutioneel, en hapjes etend olie op het vuur gooien!

Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:25

"Afstraffing PVV" kopte de Telegraaf afgelopen vrijdag. Dit terwijl het CDA, qua percentage, relatief sterker had verloren dan de PVV uiteindelijk. En het CDA was weer een van de winnaars van de verkiezingen. PVV heeft standgehouden in verdomd veel gemeentes en is zelfs de grootste in Rotterdam en Almere, respectievelijk de tweede en vijfde stad van het land.

Fred Bastiat | 26-05-14 | 09:25

Het spreekwoord "wie het laatst lacht, lacht het best" is hier wel weer van toepassing.
Oh wat stonden ze te juichen bij Joop, de Azijnbode en de NOS de afgelopen dagen.

En nu grote winst voor de Eurosceptici en het verlies van de PVV tegenvalt of er eigenlijk niet is ( in aanmerking genomen dat de PVV die 5e zetel in de EU kreeg door uitbreiding van het aantal zetels) worden die eurofiele koppen steeds zuurder....

knerf | 26-05-14 | 09:24

Dat verwrongen en verbeten gezicht van die In 't Veld van D66 en Pechtold na de mededeling dat het CDA 5 zetels heeft en de PVV gewoon op 4 was episch.

070 | 26-05-14 | 09:24

Gaan we nog wat horen over de vermeende misstanden die door enkele stijlloze stemmentellers waargenomen zijn?

GOEM | 26-05-14 | 09:23

necrosis | 26-05-14 | 09:20
Valide punt, destijds was er veel kritiek op Plasterk omdat hij columnist was bij BuitenhofTV. Dat programma onbeert nu (best wel dankzij de voorvechters van het vrije woord) een column. Hebben we dat geneuzel met die kranten voor in de plaats.

Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:23

vindead | 26-05-14 | 09:03
Zo denk ik er ook over. Mede omdat de SGP vindt dat op de dag van Here Jesus niet gestemd mag worden hebben wij eerder moeten stemmen. Plasterk wil de volgende keet toch stemmen op zondag. Dat komt dus goed uit als die christenhuichelaars weinig stemmen krijgen.

Zaniker | 26-05-14 | 09:23

Heer Jansen, ook van harte gefeliciteerd.
Give'm hell.

Guiermo | 26-05-14 | 09:22

Het is toch lollig om te zien op welk niveau de berichtgeving vanuit de staatskanalen zich bevindt. De ultieme negatie van elk weldenkend mens. Jammer alleen dat er weinig weldenkende mensen zijn die deze holle klankkast slopen. GS is leuk op weg. Meer meer meerrrr!

Pastoor Lanthuys | 26-05-14 | 09:22

@Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:16

Jouw geliefde PVDA liet helemaal geen pers toe afgelopen woensdagavond, die mochten op de stoep blijven staan voor hun grachtengordel pand.....

Fatwabuster | 26-05-14 | 09:22

@Ikdus | 26-05-14 | 09:05
"die zijn mening goed onderbouwd"

*Proest*

Volgens mij bedoel je gewoon dat hij de dingen zegt die jij wilt horen, en maakt het weinig uit of zijn onderbouwing goed of slecht is.

Russells Teapot | 26-05-14 | 09:21

Is het uittredingsproces al opgestart of ligt Geert nog dronken van geluk in de armen van Marine?

Zure Sigaar | 26-05-14 | 09:20

Ben ik nu de enige die zich afvraagt waar de uitslagen uit het VK blijven? Daar hadden ze toch ook al op donderdag gestemd? Moet er nog zoveel aan de uitslagen worden getinkered tot er een resultaat is bereikt dat voor de oude politiek nog enigszins aanvaard is? Vind het maar een vreemde gang van zaken.

FrankVeer | 26-05-14 | 09:20

Even een heel andere vraag, nu Hans in het EP zit, mag hij dan nog wel stukjes schrijven voor de GeenStijl?

necrosis | 26-05-14 | 09:20

Hansie! Hansie!

Mammeloe | 26-05-14 | 09:18

citaat:
"Recenter stapte lijsttrekker Laurence Stassen, met zetel, over naar een Britse partij. Dit naar aanleiding van Wilders' UITSPRAKEN over 'minder Marokkanen'." UITSPRAKEN????? Niks uitspraken, staat steeds fout in de media ook bij GeenStijl. Wilders deed GEEN UITSPRAAK maar stelde EEN VRAAG, namelijk aan de zaal: Willen jullie meer of minder 1) Europa 2 Pvda 3) Marokannen?

IndoFortuyn | 26-05-14 | 09:17

Haha...

Daar had je dat teleurgestelde smoelwerk van die Pechtold moeten zien in het Journaal.
Niettemin stonden de heren Buma en Pechtold elkaar nog veren in de reet te stoppen:
Pechtold: "Ja, maar hij heeft de meeste zetels!"
Buma: "Ja, maar hij heeft de meeste stemmen!"

En dan die verbeten kop van de spreekpop Xander van der Wulp bij het tonen van een tweet van Wilders.

knerf | 26-05-14 | 09:16

@Cuyahoga | 26-05-14 | 09:10
Klik eens op het NOS app'je, en vul bij 'winnaar' PvdA in...
Nog minder stemmen en ze halen de kiesdrempel niet eens.

necrosis | 26-05-14 | 09:16

Een partij die zo met de pers omgaat, hoe zal deze met gewone mensen omgaan, of met van criminele feiten verdachten, of sterker nog met politieke tegenstanders?

Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:16

Zat er aan te komen. De hijgerige linkse media hebben drie dagen lang hun rit kunnen maken. Stilletjes werd vervolgens het verlies geincasseerd. Typisch.

van Oeffelen | 26-05-14 | 09:14

Nu weten we het wel.

Evil Genius | 26-05-14 | 09:14

@nielsjuuh23 | 26-05-14 | 09:10
Yep, die stond te dansen om een paar zetels verlies voor de PVV terwijl haar eigen partij gemillimeterd werd.

necrosis | 26-05-14 | 09:14

pendajo | 26-05-14 | 09:10
Nee hoor, puberale manier om argument kracht bij te zetten. Greet kan mij niet dik genoeg verliezen.

Djong | 26-05-14 | 09:14

Gefeliciteerd PVV!

KoninginWildemina | 26-05-14 | 09:13

Nou Hans, lekker aansluiten bij het ebolateam en de pers nog langer laten zweten. Het gaat vast leuk worden!!

Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:12

Interview met prof. Hans Jansen op de radio 1 - maandag 26 mei 2014 20:30-21:00.

Ingelheit | 26-05-14 | 09:12

Hans Jansen + veel

Bokito ergo sum | 26-05-14 | 09:11

Wat een schitterend resultaat voor Europa, deze verkiezingen. Nou nog de landelijke parlementen pakken zodat we eindelijk de stekker uit dit krankzinnige communistische project kunnen trekken.

rode peper | 26-05-14 | 09:11

@Djong | 26-05-14 | 09:08 20 fokking procent. je klinkt anders nog steeds teleurgesteld.

pendajo | 26-05-14 | 09:10

necrosis | 26-05-14 | 09:00
Gelukkig is Joop niet het enige Departement van Volksvoorlichting dat verlies heeft geleden.

Cuyahoga | 26-05-14 | 09:10

necrosis | 26-05-14 | 09:00

Die reactie van Joop was te vergeljken met die van Jolande Sap een paar jaar geleden.

nielsjuuh23 | 26-05-14 | 09:10

Nou, klop jullie zelf nog maar even lekker op de borst, hoor.
Maar moeten jullie nou ook al spinnen voor Greet? Die is hoe dan ook 3,7% van zijn stemmen kwijtgeraakt. Een verlies van 20 fokking procent!

Djong | 26-05-14 | 09:08

@vindead | 26-05-14 | 09:03 Geloof me, nederlandse verkiezingen interesseert de gemiddelde Fransoos 0,0.

pendajo | 26-05-14 | 09:08

Hans had ook de kip's voorkeurstem ! Mooi !

Kipkleppert | 26-05-14 | 09:07

Twee stemmen voor Hans Jansen van mijn kant zijn gelukkig niet voor niks geweest.
Gefeliciteerd Hans, en kick some ass.

Cuyahoga | 26-05-14 | 09:07

Hans, succes zorg dat mijn stem het waard is.

Sjaak uit Dordt | 26-05-14 | 09:07

Hans kreeg mijn voorkeurstem. Nu goed je best doen, jochie!

L. Rakker | 26-05-14 | 09:07

Jammer, ik had zo gehoopt dat Hans Jansen met zijn oppervlakkig en geneuzel niet op onze kosten dagelijks uit eten zou gaan.

Einde van de Domheid | 26-05-14 | 09:07

vindead | 26-05-14 | 09:03
Een PVV met weinig stemmen zou voor FN aanhangers eerder een stimulans zijn om wél te gaan stemmen. Voor zover het een Fransman wat boeit hoe de 24 zeteltjes van Nederland verdeelt worden.

kicktherabbit | 26-05-14 | 09:06

LOL @pica....

necrosis | 26-05-14 | 09:05

Kijken hoe lang het duurt voor ze Hans Jansen monddood proberen te maken.
Islam kritikaster die zijn mening goed onderbouwd.... daar moet de elite niets van hebben.

Zet hem op Hans.

Ikdus | 26-05-14 | 09:05

bestaan er eauk Europese Arabieren Hans? #dtv

Centauri3 | 26-05-14 | 09:04

De grootste in Limburg, wat ben ik blij dat ik daar niet meer woon zeg. Tussen al die zure babyboomers.

kicktherabbit | 26-05-14 | 09:03

@Captain Pervert | 26-05-14 | 08:58
Die 5e zetel voor CDA is een 'restzetel' dankzij de lijstverbintenis met CU/SGP, daarom ging D'66 van 5 naar 4 zetels.

necrosis | 26-05-14 | 09:03

Dat de NOS het van de daken schreeuwde dat de PVV slechts 3 zetels zou halen, zou dat invloed kunnen hebben gehad op stemgedrag in andere landen? Alle buitenlandse media namen het over. "Fors verlies Eurosceptische PVV!!1!" Ik denk dat zulk soort berichtgeving nog enigszins nadelig zou kunnen zijn voor bijvoorbeeld het Front National of UKIP. Die achterban zou dan toch aan het twijfelen kunnen worden gebracht.

vindead | 26-05-14 | 09:03

Doe er wat zinnigs mee alsjeblieft! Kijk eens of Farage te steunen is, i.p.v. andere partijen waarvan je een nare smaak in de mond krijgt.

RedBill | 26-05-14 | 09:03

Tijd voor een Nederlandse Nigel Farage...

Lalala Geld! | 26-05-14 | 09:03

De dubieuze rol van de NOS-berichtgeving was mij reeds overduidelijk, ik kijk zelden nog naar die betaalde buikspreekpoppen. Mooi dat de uitslag dit schaamtelijke feit keihard aantoont en een lachende Geert Wilders oplevert. Hans Jansen in de EU, mooi!

Cosmic Traveller | 26-05-14 | 09:02

Nou gefeliciteerd met een zeteltje erbij Geert, valt het verlies toch nog mee. Maaar, je hoopte natuurlijk op een gigantische overwinning zoals Le Pen wel binnenhaalde. Geert Wilders en de PVV zijn op z'n retour (al 3 verkiezingen op rij), dat is niet meer te ontkennen.

pomtiedom | 26-05-14 | 09:01

@Dack Janiels | 26-05-14 | 08:57
Op Joop doen ze dat wel, daar vergelijken ze de 4 zetels van PVV met de resultaten van FN en FPö, ze schrijven letterlijk:
De PVV, de enige anti-EU partij die een nederlaag leed....
Geen linkje, ik link niet naar Joop!!!

necrosis | 26-05-14 | 09:00

Dat gejank van Schultz op de NOS. Huil maar lekker verder.
Dat je sorry zei voor de "innocense of muslims" staat nog altijd vers in mijn geheugen.

GateKeeperNL | 26-05-14 | 09:00

Uhgum... Hoe dan?

JockeyM | 26-05-14 | 09:00

Gefeliciteerd Hans.... ik ga ervan uit dat je mijn stem dubbel en dwars waard bent!

Succes!!

Fatwabuster | 26-05-14 | 08:59

- edit: en jij kan niet lezen -

Captain Pervert | 26-05-14 | 08:58

Ik heb op Hans gestemd!
*hangt vlag uit*

necrosis | 26-05-14 | 08:57

Wat zullen de MSM balen dat ze nu de PVV niet kunnen bashen.

Dack Janiels | 26-05-14 | 08:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken