Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gemeente Sittard geeft ongevraagd EU-stemadvies

sittardstemadvies.jpg De burger, dat is een domme koe die geen idéé heeft hoe belangrijk de Europese Unie is. Daarom van de gemeente Sittard, voor de kiezer: ongevraagd stemadvies over het belang van Brussel. Over de noodzaak van 'gemeenschappelijke afspraken' over 'vervoer, geluid (? - red.), onderwijs en werken over de landsgrenzen'. Bedoelt Berend-Jan Molijn, Coördinator Front Office Dienstverlening at Gemeente Sittard-Geleen verder helemaal niks mee hoor, want u mag natuurlijk zelf weten welke volksvertegenwoordigers goed bij uw opvattingen passen. Maar hij geeft het toch graag even ter overweging mee, dat ongevraagde stemadvies van hogerhand. Precies voor die domme koeien van kiezers die niet snappen hoe belangrijk de EU voor ons land is. (foto via twitter) INSTANT UPDATE: Goed zo Geert. We zeggen het niet vaak, maar dit zijn terechte Kamervragen. ONNOHOESLAND: Welja. Ook al gekleurde stempasbrief in Maastricht.

Reaguursels

Inloggen

"En waarover men in Brussel regels stelt..."

Says it all. Nog meer regels, niet minder, dat is onmogelijk.

Stonecity | 08-05-14 | 20:16

Stemmen op Artikel50 is een weggegooide stem. Iets met kiesdrempel. En al zouden ze 1 zetel halen van de bijna 800. Poe poe. Daar sla je nog geen deuk mee in een pakje boter.

eelko1976 | 08-05-14 | 20:03

V.w.b. de asielprocedures kunnen ze beter Australië als voorbeeld nemen.

Maria.1 | 08-05-14 | 19:55

Godver, mijn stemadvies is PVV of Artikel50! Flikker op plucheridders!

Occipitaalcasibus | 08-05-14 | 18:33

Zo gaat dat in een centraal geleide gemeente vol domme inwoners!!

nukkie | 08-05-14 | 18:32

Hoerig Sittard. Maar goed, liever dat ze het zo aanvliegen dan dat Volkert weer een opdracht krijgt..

Shareholder II | 08-05-14 | 18:14

@Deus Absurdia 17:28
Zwitsers hebben een veel lager begrotingstekort, een lager overheidsquote en nauwelijks een democratisch tekort, juist omdat ze geen EU-lidstaat zijn.

tipo | 08-05-14 | 18:03

@Deus Absurdia | 08-05-14 | 16:36
Je stemt voor of je stemt tegen, je stemt omtrent/aangaande een bepaald onderwerp... ik blijf geen Nederlands doceren hier... terug naar school jij!

mooi geluld man | 08-05-14 | 17:52

tipo | 08-05-14 | 16:03

volgens mij komt ie net 'afgestudeerd' van Maurice de Hondt's IPAD school af....

G. Raayer | 08-05-14 | 17:46

tipo | 08-05-14 |

Ik zou zeggen vraag het je mede Pro-Europa maar Anti-EU nitwits. Er zitten hier genoeg.
En je mag rustig jij zeggen hoor. De formele toon wordt op fora als deze meestal gebruikt door mensen die daardoor menen dat hun argument wat zwaarder weegt. Dit is niet zo.

Mike Oxlong | 08-05-14 | 17:33

Onze elite is als de dood dat het volk hun droom doorprikt. Die verdomde democratie ook. Gelukkig beheersen ze de gehele indoctrinatie en propaganda machine, dus het komt vast goed.

Afgeschminkte Bassie | 08-05-14 | 17:29

@tipo
weet je wat slim is? Ervan uitgaan dat de Zwitserse positie tov de EU zo enorm positief voor de Zwitsers is, terwijl dat aantoonbaar onjuist is... Je moet wel zelf nadenken he. Niet alleen anderen naroepen die Geert heten en ook aantoonbaar niet echt slim zijn.
.
Kijk maar eens wat er van dat beroemde bankgeheim is overgebleven.

Deus Absurdia | 08-05-14 | 17:28

De EUSSR, met de democratie heeft het 4e Reich net zoveel te maken als een Oekrainse volksdans in de Essalammoskee, heeft helemaal geen welvaart, banen en economie opgeleverd. Daar is de EUSSR helemaal niet voor opgericht maar juist de bezettingsmacht van de EEG voor eigen corruptie. Het verspreiden van deze leugens namens de Linkse Moskee zal dan ook gestrafd moeten worden. Dit is oorlogspropaganda

G. Raayer | 08-05-14 | 16:40

mooi geluld man | 08-05-14 | 15:40
Klopt.. Staat er. Als er zou staan " stem uitbrengen omtrent EU" oid, dan zou dat taalkundig onjuist zijn.
.
VMBO?

Deus Absurdia | 08-05-14 | 16:36

@Mike Oxlong 15:42
U bent niet echt slim, is het wel?
Hoe kun je in godsnaam tegen een continent zijn?
Waarom zou in godsnaam de Zwitserse positie tov de EU niet onmiddelijk voor Nederland kunnen gelden?

Als u naar een goede school was gegaan en niet naar een propagandakanaal, dan had u zelfstandig kunnen nadenken. Jammer dat u dat niet gegund is.

tipo | 08-05-14 | 16:03

Alle commentaar van iedereen ten spijt: het ligt eraan in welk land dit gebeurt.
Gebeurt zo'n gekleurde oproep in NL dan is er niets aan de hand. Hoogstens is de burgemeester in de fout gegaan. Maar zelfs die kwalificatie zie ik niet zo snel gegeven worden.
MAAR, gebeurt dit precies zo in het buitenland, ja dan is het natuurlijk laakbaar, op zijn minst. En hoe verder weg des te laakbaarder. Gebeurt dit buiten Europa (denk aan alle landen die op Stan eindigen of Noord Korea of ergens in Afrika) ja, dan is het verkiezingsfraude. Duidelijk.

DeSjaak1000 | 08-05-14 | 16:03

Desmoulins | 08-05-14 | 13:54

Neuh valt best mee. Het is inmiddels gebruikelijk dat de anti-Europa nitwits de disclaimer gebruiken vóór Europa te zijn maar tegen de EU en daarbij gelijk hun geopolitieke achterlijkheid tonen.
Het enige argument wat ik hoor is weg met de EU, daarna is het een poos stil en wordt er iets flauws gewauweld over samenwerken en Nederland een soort Zwitserland maken. Wie zich een beetje laat informeren en niet achter de retoriek blijft hangen ziet hoe stompzinnig zulke uitspraken zijn. Maar erg druk maak ik me niet want gelukkig beperkt de anti-EU cluster zich zo rond een raar maar luid groepje GeenStijlers dus zal het zo'n vaart wel niet lopen.

Mike Oxlong | 08-05-14 | 15:42

@Deus Absurdia | 08-05-14 | 15:24

Er staat: "uw stem uitbrengen VOOR het Europees Parlement" gevolgd door een promotieverhaal over de EU. Er staat niet: "Uw stem uitbrengen omtrent het Europees Parlement" of iets in die geest.

mooi geluld man | 08-05-14 | 15:40

"De brief is geen stemadvies. Kiezers bepalen zelf of en voor welke partij zij gaan stemmen. De burgemeester geeft in zijn brief aan wat Europa doet en welke invloed Europa heeft op inwoners in Sittard-Geleen. Daarmee onderstreept hij het belang van het uitoefenen van het democratisch recht."
Ten eerste is Europa een continent en gaat het om de EU.
Ten Tweede legt de burgemeester in zijn brief helemaal niet uit wat de EU doet en welke invloed de EU heeft op de inwoners van Sittard-Geleen, want de burgemeester beweert dat de EU hen geen wind-eieren gelegd heeft, wat volstrekt onwaar is.
De minister van Binnenlandse Zaken moet deze burgemeester op non actief stellen, want dit kan echt niet.

tipo | 08-05-14 | 15:34

K4 | 08-05-14 | 15:05

Ik denk dat er bar weinig verschil is tussen deze propaganda als datgene waarmee onze jugend in de schoolbanken gehersenspoeld wordt.

Joffri | 08-05-14 | 15:30

Artikel J 14 van de Kieswet:
De leden van het stembureau geven tijdens de uitoefening van hun functie geen blijk van hun politieke gezindheid.
.
Burgemeester is voorzitter (en dus ook lid) van het hoofdstembureau in zijn gemeente en is dus in overtreding van artikel J14 van de kieswet.
.
Denk ik.

tipo | 08-05-14 | 15:28

Natuurlijk mag dit.
Het is ook geen advies voor/tegen een partij, maar een advies om te gaan stemmen. Maar ja.. Zelfs iets goed lezen is schijnbaar al moeilijk voor die PVV tokkies. En daar moet je de oorlog nou mee winnen..
.
- staat er ergens dat je niet op de PVV moet stemmen? Nee
- staat er ergens dat je een bepaalde partij/ vertegenwoordiger moet kiezen? Nee
- staat er een feitelijke onjuistheid in? Nee
- is voor Limburg, een krimpregio, ingeklemd tussen twee meer succesvollere buurregio's, en zeker amper te beschouwen als een volwaardige Nederlandse regio ( qua aandacht) het extra belangrijk om in de gaten houden wat mogelijkerwijs op Europees niveau over hen beslist wordt? HELL YES..
.
Nou. Dan stemmen ze toch lekker niet daar.. Dat is de garantie dat je niet meer meetelt..

Deus Absurdia | 08-05-14 | 15:24

www.sittard-geleen.nl/Actueel/Nieuws_e...

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een brief erbij gekregen in die 14 jaar dat ik mag stemmen in Sittard... Beetje een slappe reactie overigens.

oisecnet | 08-05-14 | 15:23

@K4 | 08-05-14 | 15:05
+ heel veel

New Order | 08-05-14 | 15:22

-weggejorist-

DirkZn | 08-05-14 | 15:21

Dat velen de suggestieve ondertoon van deze brief niet zien verontrust mij. Schijnbaar is het onderwijs in Nederland zo versoberd dat 'begrijpend lezen' niet meer gedoceerd wordt? Of zijn velen al zó geïndoctrineerd met gutmensch-gif dat ze het niet eens meer kúnnen zien?

K4 | 08-05-14 | 15:05

Overheden (zwel lokaal als landelijk) zijn er niet om uw agenda te volgen, maar die van zichzelf. Liegen, bedriegen, beroven en naschoppen is wat de overheid doet. Er is nog nooit een minister of wethouder geweest die één belofte heeft waargemaakt. Nooit!

Eagle_Eye | 08-05-14 | 15:00

Ik geef Desmoulins hierboven +100!

lanexx | 08-05-14 | 14:58

,,Het staat buiten kijf dat...'' Zouden ze wel eens een krant openslaan daar?

De Geus | 08-05-14 | 14:31

@ Demonische Eend | 08-05-14 | 14:18

Exact. Niet gaan stemmen is precies wat de Pro-EU partijen graag willen en ze zijn nu alles aan het doen om de opkomst zo laag mogelijk te krijgen (weinig discussies voeren want dat speelt alleen maar de tegenstanders in de kaart bij gebrek aan goede Pro-EU argumenten) zodat de anti-EU stemmers thuis blijven.

Outsider-Inside | 08-05-14 | 14:26

@Desmoulins | 08-05-14 | 13:54

Dat is toch gebruikelijk onder het weg met ons volk!

Bezorgde_Burger | 08-05-14 | 14:24

@ciater | 08-05-14 | 14:04
Dat 'signaal' is volkomen waardeloos. Elke niet uitgebrachte tegenstem is procentuele winst voor de pro-EU partijen. Het enige juiste signaal tegen de EU is een stem op een anti-EU partij.

Demonische Eend | 08-05-14 | 14:18

@ vanhetvarken | 08-05-14 | 13:42

Inderdaad, dat begint mij ook op te vallen. De Pro-Europa partijen hoor je nu vrijwel niet meer. Nu het demoniseren niet blijk te werken (maar eerder het tegendeel heeft bewerkstelligd) zijn ze overgestapt op de strategie om er maar zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan te geven (het electoraat wil nu toch geen Por-EU verhalen horen) in de hoop dat de opkomst erg laag zal zijn en de anti-EU stemmers gewoon thuis blijven waardoor de schade nog een beetje valt te overzien. Men is duidelijk in damage control mode nu.

Outsider-Inside | 08-05-14 | 14:17

Aangifte doen dan maar, liefst met 500 man tegelijkertijd want zo hoort dat tegenwoordig..

Demonische Eend | 08-05-14 | 14:12

Je moet niet iets bij elkaar plaatsen wat niet bij elkaar past.
Je kan dat ook zonder Europa met en voor elkaar zonder je grenzen te verleggen goed werk verrichten daar heb je Europa niet voor nodig.
Wat Hitler in de jaren 1930/45 niet lukte willen ze hem nadoen op een andere wijze voor te spiegelen.
De mensen zand in hun ogen te strooien wat in de toekomst catastrofale gevolgen zal krijgen.
Neem een voorbeeld aan Oekraïne wat de Russen vroeger deden mensen bij elkaar brengen terwijl ze niet bij elkaar passen zie nu na jaren hoe het kan lopen.
en dat zal later al is het 100 jaar ook weer gebeuren met Europa.
Dan zullen die generaties elkaar gaan bestrijden omdat ze te veel voor elkaar moeten zorgen..
Fout fout is het allemaal, maar wil de mensheid dat nu inzien ik denk het niet ze de rijkere onder ons zien alleen maar geld en dat is nu het belangrijkste.
Daarom zal ik ook niet stemmen voor een parlementszetel die toch door een persoon gebruik van gemaakt word om veel geld te declareren
Niet stemmen dus daarmee geef je het beste signaal uit aan die eurofielen.....

ciater | 08-05-14 | 14:04

Tja, op de Turkse, Marokkaanse etc ambassades liggen de "stem PvdA" adviezen. Iedereen die D66 stemp, zal de voortzetting van het 4e rijk blijven pushen.

funkyd | 08-05-14 | 14:04

Gemeente Sittard is bang dat de PVV teveel stemmen krijgt .

Joke2500 | 08-05-14 | 14:03

Uit de 4 mei toespraak hier in Waddinxveen zoals gesproken door de burgemeester.

Welke boodschap geven we aan diegenen die met het oog op de Europese verkiezingen spreken
over de tirannie van de EU en de noodzaak het Europese bouwwerk af te breken?
Misschien dat het Europese bouwwerk het antwoord was op de slachtingen van twee
wereldoorlogen. Dat het Europese bouwwerk er aan heeft bijgedragen dat wij in Nederland nu al
70 jaar in vrede leven. Dat dat alleen heeft kunnen plaatsvinden door de inzet van velen om hun
kinderen een veilige toekomst in vrijheid te bieden.

Linkje: www.waddinxveen.nl/actueel/nieuwsberic...

Zoals te zien, ook hier kleuren ze de boodschap goed in.

ojee1966 | 08-05-14 | 14:02

Het gaat niet om de inhoud van die vergelijking maar om de bijna autistische reactie op iets wat niet in mens gedachte past.

Knar01 | 08-05-14 | 13:56

@Mike Oxlong | 08-05-14 | 13:04

Tegen je eigen continent zijn?
Man man man, u maakt het wel heel bont.

Desmoulins | 08-05-14 | 13:54

@Knar01. Als je je een klein beetje verdiept in de materie kun je weten welke partijen pro en anti EU zijn. Succes!

Maria.1 | 08-05-14 | 13:54

@Knar01. 13:23 uur. Die dingen kun je niet met elkaar vergelijken. Wat de gemeente Sittard doet is tegen de democratische afspraken in en die twee die zo tegen discriminatie zijn proberen het vrije woord te gijzelen, en dat terwijl Nourdine zelf ook discrimineert (zie vorig topic).

Maria.1 | 08-05-14 | 13:52

@Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 13:30
Ja, U zult ongetwijfeld beter belezen zijn in deze materie. Helaas heeft mijn stembiljet geen 2 vakjes met Pro en Anti EU.
Dus wat moet ik nu stemmen van de gemeente Sittard?

Knar01 | 08-05-14 | 13:50

@Mike Oxlong | 08-05-14 | 13:18

Nee, zelfverklaarde geopolitieke experts die geen enkel argument aandragen en bewust de EU en Europa als één en dezelfde entiteit zien. Al dat gewauwel over ''lusten'' en ''lasten'' geeft wel aan dat u zichzelf schuldig maakt aan zaken waar u de zogenaamde anti-Europa aanhangers van beticht. Dat 'anti-Europa' op zich al een volstrekt belachelijke uitspraak is, zal u wel niet opgevallen zijn.

Desmoulins | 08-05-14 | 13:49

@Golez Trol | 08-05-14 | 13:00

Lezen is een vak, en maar blijven ontkennen dat Eurofielen zich louter door feitelijke onjuistheden laten leiden.

Desmoulins | 08-05-14 | 13:45

Wat hebben PvdA'ers toch met het ronselen van stemmen? Is dat een resultaatje van de cultuurverrijking binnen de partij?

stom schaap | 08-05-14 | 13:44

witwas | 08-05-14 | 13:22

Klopt waarbij de minderheid steevast als een soort van vijanden worden neergezet van een absolute waarheid.
De absolute waarheid dat de EU ons 'geld en banen oplevert' en dat een verder in integratie tot een Verenigde Staten van Europa een logische en noodzakelijke ontwikkeling is.

Muxje | 08-05-14 | 13:23

De EU is geen Europa en Europa is niet de EU.
Waarom streven naar een Amerikaans model terwijl er fundamentele, onoverbrugbare verschillen heersen die alleen via dwang en oppressie zijn te beslechten? Het is een dogma; een nieuwe religie.

Desmoulins | 08-05-14 | 13:43

De pro-EU partijen zijn oorverdovend stil, het liefst zouden ze deze verkiezing maar overslaan volgens mij. Het is kennelijk moeilijk om met droge ogen ook maar enig voordeel van de EU te noemen.

vanhetvarken | 08-05-14 | 13:42

@Moi | 08-05-14 | 12:39

Daarom is Geleen tegenwoordig een semi-spookdorp geworden, en daarom trekt vrijwel iedereen uit deze regio... Heeft ze geen windeieren gelegd.
De storm van intellectuele armoede houdt flink huis in Nederland. Zelfs een duidelijk stemadvies wordt hier gebagatelliseerd tot een zogenaamde oproep. Men leest en hoort wat men wil horen. Het herkauwen van gemeenplaatsen zijn tegenwoordig argumenten.

Desmoulins | 08-05-14 | 13:36

Het lijkt op eerste gezicht niet meer dan een oproep om te gaan stemmen, maar als je als gemeente beweert dat de Europese Unie ons geen windeieren heeft gelegd, dan spreek je je onverbloemd als voorstander van de Europese Unie uit. En dat mag je niet doen als (lokale) overheid.

nikseïst | 08-05-14 | 13:32

@Knar01 | 08-05-14 | 13:23

Het stemadvies is hier vrij makkelijk te destilleren. Stem voor de EU. Terwijl het gegeven EU in deze verkiezingen, niet alleen in Nederland, ter discussie staat.
.
Daarnaast dient een overheid zich niet te mengen in de verkiezingsstrijd. Als ik u nog moet uitleggen waarom, heeft u het begrip democratische rechtstaat niet begrepen. Lees eens een boek of twee inzake deze materie. Wellicht dat u dan begrijpt waarom dit een probleem is...

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 13:30

Het feit dat de gemeente Geleen geen enkel aanwijsbaar voordeel kan opnoemen, vandaar dat ultra vage "windeieren" verhaal, laat zien dat zelfs Eurofielen geen voordeel van de EU kunnen bedenken.
Moi | 08-05-14 | 12:39
.
Onzin, ze kunnen best wel een voordeel opnoemen, maar dat trekt weinig stemmen: Het levert de dames en heren politici zeer aantrekkelijke 'baantjes' op. (Baantjes tussen aanhalingstekens aangezien een baan gewoonlijk betekent dat je ook daadwerkelijk wat nuttigs moet doen)

Nyg | 08-05-14 | 13:30

Afgezien van de tweede zin is er niks mis met dit schrijfsel. Kamervragen lijkt me wat overdreven.

brutus68 | 08-05-14 | 13:30

Of zoals die twee schapen in de kudde, zegt het ene schaap tegen het andere: "ik weet zeker dat die hond en die herder samenwerken om ons in het gareel te houden". Zegt dat andere schaap: "ach, jij toch altijd met je complottheorieën"

witwas | 08-05-14 | 13:25

Sjraar is sowieso wat in de war, op zijn Linkedinprofiel staat dat hij burgemeester is op de Nederlandse Antillen

SnoopSloggiSlog | 08-05-14 | 13:24

Ja maar GS, wat is nu precies het stemadvies dan?
Aangaande de EU begint GS een beetje te lijken op al die Frank vd Lindes en Nourdine Tighadouinis.
Whaa EU, discriminatie, racisme, AANGIFTE!!!!

Knar01 | 08-05-14 | 13:23

De USA is een aardig voorbeeld van hoe het wel kan, staatskundig gezien. Amerikanen kiezen hun president, zowel senatoren als afgevaardigden zijn gekozen, gouverneurs zijn gekozen, evenals burgemeesters. Daarnaast zijn er regelmatig referenda op niveau van county en een aantal staten. Wat dat betreft steekt het democratisch gehalte van Europa daar maar karig bij af.

Muxje | 08-05-14 | 13:23

Misschien OT maar de facto is Nederland gewoon een één partij staat te vergelijken met vele dictaturen. De elitepartijen doen alsof ze van elkaar verschillen maar verdelen ondertussen 80% van de zetels. Als u ontevreden bent over de VVD en dan overstapt naar D'66 of van PvdA naar D'66 en vervolgens een keer GL of CU maakt allemaal niet uit en is ingecalculeerd. Deze partijen doen alleen voor de vorm of ze van elkaar verschillen maar spelen elkaar gewoon de balletjes toe. Net als in andere dictaturen mogen er nog wat splinterpartijtjes met een afwijkende mening meedoen, maar die worden zodanig in alles tegengewerkt en geframed dat het altijd splinterpartijtjes zullen blijven. Misschien hebben we het zelfs wel over controlled opposition. Dus gaat u allen lekker stemmen, heeft u in ieder geval het idee dat u er 'alles' aan gedaan heeft.

witwas | 08-05-14 | 13:22

Alweer de zoveelste reden om bij EU verkiezingen principieel PVV te kiezen al is het alleen maar om dit soort eikels dwars te zitten..........

arretje | 08-05-14 | 13:22

Haha, die meneer heeft gewoon een leuk inleidinkje willen schrijven en ziet nu een bom in zijn gezicht ontploffen. Kom mensen, maak er niet meer van dan het is. Kamervragen? Mij iets over the top.

xspalm | 08-05-14 | 13:22

Ik vraag me af wat erger is. Een verkapt stemdadvies of het feit dat meerdere ambtenaren hier geen stokje voor hebben gestokt. Hoe dan ook brevet van onvermogen en zeer triest!

Mita! | 08-05-14 | 13:22

@Kaas de Vies | 08-05-14 | 12:33
Vertrouw nooit iemand met een ABN-AMRO achtergrond. Dienstverlening zit bij dit soort figuren altijd naar de eigen broekzak.

reageerbuis | 08-05-14 | 13:20

Dorst | 08-05-14 | 13:06

Al die idioten die menen dat je een soort los verband vrijwilligers Europa kunt creëren zonder de lasten maar wel de lusten. Of menen dat je van Nederland een soort Zwitserland kan maken. Oftewel, al die geopolitieke nitwits waar er hier toch nog best een stel van rondlopen. Ik doe even een Hans Jansen-tje: Huiswerk voor vandaag: Vraag eens aan de mensen die hier voor NL het geld binnen harken of zij ook zo anti-Europa zijn.

Mike Oxlong | 08-05-14 | 13:18

Volgende EU parlementsverkiezingen zijn zulke bokkensprongen niet meer nodig. Dan zijn EU kritische partijen verboden en de dissidenten opgesloten of verdwenen.
Terwijl de meerderheid van de bevolking er door het regime van overtuigd is dat het om terroristen gaat.

jemagookniksmeer | 08-05-14 | 13:16

@L.E. Raar | 08-05-14 | 13:15

Niet of nauwelijks... Minister heeft hetzelfde politieke kleurtje...

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 13:16

Deze brief ademt imho inderdaad een stemadvies. Foute boel, dus. Ik ben benieuwd hoe de MinBiZa hierop gaat antwoorden!

L.E. Raar | 08-05-14 | 13:15

@LordNapo | 08-05-14 | 13:02

Dit soort zaken kun je simpelweg niet toestaan. Een overheid die buiten haar kaders treed is gevaarlijk. Glijdende schaal...

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 13:14

@LordNapo | 08-05-14 | 13:02
Dat kan al erg gevaarlijk zijn: zo'n brief kan de volgeling van de ene partij meer aanspreken als van de andere (als iedereen hem al krijgt).
Waarom kan de gemeente het campagne voeren niet gewoon aan de politiek overlaten?
(oei, dat is misschien het probleem: de politiek laat de gemeente liever betalen).

frank87 | 08-05-14 | 13:12

Maw laat mij 2x raden

reageerbuis | 08-05-14 | 13:12

Laat me raden... De burgemeester is lid van de pvda?

reageerbuis | 08-05-14 | 13:11

@ProAsfalt | 08-05-14 | 12:46
Het zou geen overbodige luxe zijn om de kleine lettertjes van het NATO membership nog maar eens goed door te nemen voordat we uit de EU stappen, verder ben ik helemaal voor. Doet maar een superpower+USA ontwikkelen, waarbij we wel recht in eigen land houden. Dan kunnen we de EU stap overslaan.

mooi geluld man | 08-05-14 | 13:11

Laat me raden... De burgemeester is lid van de pvda?

reageerbuis | 08-05-14 | 13:11

Een Nederlandsche ambte naar is links, links en links...

duitse herder | 08-05-14 | 13:11

@deministerpresident 13:08: Dat zal ongetwijfeld het antwoord op de vragen van de PVV zijn. Ik zelf zie in de opmerking over het onbetwiste nut van Europa een oproep om vooral niet op een eurosceptische partij te stemmen.

Muxje | 08-05-14 | 13:10

Weer een burgemeester die naar wachtgeld sollicteert

Openbaar Mysterie | 08-05-14 | 13:10

@Mike Oxlong | 08-05-14 | 13:04
Ik verkies toch liever de Zwitserse bondsstaat.

ProAsfalt | 08-05-14 | 13:10

Voor de mensen van de GS stemmentel-actie: hier nog een handig rapport van de kiesraad met de uitslagen van de EU verkiezingen 2009 op Gemeente niveau (dit als vergelijkingsmateriaal voor de uitslag van 22 mei 2014):

www.kiesraad.nl/sites/default/files/S...

PVV had bij de EU verkiezingen in 2009 24.26% van de stemmen in Sittard-Geleen (zie pagina 227). Volgens mij zijn de anti-EU gevoelens nu een stuk groter dan in 2009, daar is de Gemeente Sittard ook bang voor blijkbaar.

Outsider-Inside | 08-05-14 | 13:10

-weggejorist-

Borgqueen | 08-05-14 | 13:09

Een stemadvies lees ik er niet in. Mensen oproepen om te stemmen is m.i. niet zo verkeerd en dan ook het belang vermelden.. prima. Maar om te stellen dat het buiten kijf staat dat Europa ons geen windeieren heeft gelegd.. tsja, daar kun je wel een goeie discussie over voeren.

deministerpresident | 08-05-14 | 13:08

@Mike Oxlong | 08-05-14 | 13:04
Wie is er tegen Europa dan?

Dorst | 08-05-14 | 13:06

Schnautze!!!
Wenn Sie nicht auf einen Pro-Euro partie stimmen werden wir Sie aufjagen, gegen die Mauer setzen und abschiessen, ist das klar?
/Godwin

Conan de Rabarber | 08-05-14 | 13:06

Gut o gut, daar gaan we weer. Als je zo tegen Europa bent ga je toch lekker in Afrika wonen.

Mike Oxlong | 08-05-14 | 13:04

Hoe lang zou het nog duren voordat Eurofielen het logo van de EU op een armband om de linker bovenarm gaan dragen.

Conan de Rabarber | 08-05-14 | 13:02

Die tweede zin hoort er natuurlijk niet in zo'n brief thuis. Maar verder vind ik het idee om mensen in de gemeente aan te moedigen om in ieder geval te gaan stemmen wel goed. Laat het in ieder geval niet te veel opgeblazen worden. Het is niet dat 1 zo'n zinnetje opeens opinie verandert (het kan zelfs weerstand oproepen zoals in de comments hier te merken is...)

LordNapo | 08-05-14 | 13:02

@M.H.Roberts 12:28: Inderdaad: mensen stemmen niet maar hebben wel een mening over Europa. Misschien heeft dat wat te maken met het feit dat de burger vrijwel geen invloed op Europa kan uitoefenen via het Europarlement. Niet op het beleid, niet op het mandaat, en niet op de benoemingen van sleutelposities. Pat Condell vergelijkt het parlement terecht met iemand die op de bijrijdersstoel met een plastic stuurtje de auto probeert te besturen. Ga die video maar eens even kijken.

Pat raadt ons evengoed aan on wel te gaan stemmen, en ik zou hetzelfde advies willen geven. Maar ik kijk zeker niet neer op mensen die maar niet gaan stemmen, en toch luidkeels hun mening blijven geven.

Muxje | 08-05-14 | 13:01

@TuurlijkNiet | 08-05-14 | 12:41
Verkapt stemadvies dan.

Dorst | 08-05-14 | 13:00

Wellicht dat je er snel overheenleest als je de PVV gewend bent, maar het is wel degelijk een bericht met nuance, waar niet per se één kant op gestuurd wordt maar gewoon het belang van wèl stemmen wordt verdedigd, en terecht.
M.H.Roberts | 08-05-14 | 12:28

Goed gezegd!

Golez Trol | 08-05-14 | 13:00

Dat telefoonnummer zal wel van de gemeentehelpdesk zijn hoop ik voor hem...

frank87 | 08-05-14 | 12:59

Het was ook zo eenvoudig om niet te sturen. De laatste alinea had volstaan voor een oproep....

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 12:59

Nou ja, het lijkt me dat de kiezer maar om zich heen hoeft te kijken en ziet hoe fijn het is met de EU. Hoge werkeloosheid, veel criminele buitenlanders met overvallen aan de orde van de dag, oudjes die het zelf mogen uitzoeken etc. Iedereen met een beetje verstand stemt tegen de EU.

Maria.1 | 08-05-14 | 12:58

Lekker objectief Berend-Jan.

frickY | 08-05-14 | 12:56

Stem daarom Jezus Leeft, zalig zijn de eenvoudigen van ziel want zij erven het Koninkrijk Gods. Amen...

eerstneukendanpraten | 08-05-14 | 12:56

De burger is pas echt GOED getemd als hij pro-EU heeft gestemd.

Beaulefermier | 08-05-14 | 12:55

Niet meer normaal dit!
"Buiten kijf staat.... blablabla.... opstelt"
Nou, daar denk ik anders over.

Terecht dat hier kamervragen over gesteld worden.
En reken maar dat ik een vertegenwoordiger zal kiezen die mijn opvattingen op de juiste wijze weergeeft.

Schietmijmaarlek | 08-05-14 | 12:55

@Avalon | 08-05-14 | 12:41
.
Er wordt een waarde-oordeel over de EU voorgeschoteld. De EU heeft ons volgens de brief geen windeieren gelegd. Dat mag je als gemeente niet zo stellen. Die moet objectief blijven wanneer ze een omroep doen om te gaan stemmen.

Bytemaster | 08-05-14 | 12:54

ieder land, stad, plaats en mens is uniek en is op geen enkele wijze te regisseren door politieke kneuzen die zelf nog nooit iets hebben gepresteerd. Politici zijn Tokkies die denken dat andere er voor hun zijn en hun belangen dienen. Nog nooit heb ik een politici de vraag horen stellen 'hoe zijn landen, steden, dorpen en gehuchten ontstaan. Daar vind je namelijk alle antwoorden waarom de EU een totaal mislukking was/is en altijd zal blijven. Mensen die zich inzetten voor hebzucht en macht zouden uit Nederland verbannen moeten worden.

toetanchamon | 08-05-14 | 12:50

Kijk GS-ers trappen hier niet in, maar onze bejaarde medemens die vroeger altijd dom PvdA stemde, misschien wel.

Rico Tampeloerus | 08-05-14 | 12:50

bArAbAts | 08-05-14 | 12:33

Voor jou blijkbaar wel.

Klier van Bartholin | 08-05-14 | 12:48

Tel in de eerste paar comments hoe groot het aandeel domme schapen onder de reaguurders alleen al is, die niet eens door hebben dat ze door de herder een bepaalde richting opgestuurd worden. Dat zijn pas écht de domme kiezers, buiten dat tijd vrijmaken om te stemmen op mensen die toch geen verschil maken omdat ze niets in te brengen hebben natuurlijk om te beginnen al dom is.

ZKH EénOog | 08-05-14 | 12:48

Nederlandse politici nemen de kiezers totaal niet serieus. Echt een belachelijke actie van die Gemeente-bobo. Maar begrijp eigenlijk niet waar die man in Sittard zich druk over maakt, ook al stemt 90% van de bevolking anti-EU onze regenten hebben er toch gewoon maling aan. Zie ook het EU referendum in 2005 waar 62% tegen de EU grondwet stemde maar daar trok men zich ook niks van aan in Den Haag en Den Haag stemde gewoon braaf in met de EU Grondwet.

nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_refer...

Overigens veel PVV stemmers in Sittard-Geleen. In 2010 was de PVV daar zelfs de grootste partij: maps.nrc.nl/static2012/sittard-geleen....

Outsider-Inside | 08-05-14 | 12:48

@ProAsfalt | 08-05-14 | 12:44

In tegenstelling tot wat u beweert heeft de Nederlandse krijgsmacht met haar beperkte middelen in de eerste dagen van de oorlog redelijk wat schade aan het Duitse luchtwapen toegebracht. Het blijft voor eeuwig de vraag wat men had kunnen doen als men adequaat was uitgerust.....

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 12:47

@WieIsDeChef | 08-05-14 | 12:28

Is strafbaar zelfs in dit specifieke geval. Terechte kamervragen hierover!

Mr_Pikibelly | 08-05-14 | 12:46

* ongevraagd stemadvies
- inwoners van Nederland.. de PVV rekent op uw stem.. wordt geen EU slaaf

(c)ZWITSUL | 08-05-14 | 12:46

@mooi geluld man | 08-05-14 | 12:41
Wij zitten in de NAVO.

Het is alleen boeiend wat er gebeurd als wij door een NAVO land worden aangevallen.

ProAsfalt | 08-05-14 | 12:46

De brief lijkt te slim geformuleerd om tot politieke problemen te leiden. Tenzij je kunt aantonen dat de regio Sittard wél windeieren uit Brussel heeft gehad.
Ja, er worden regels opgesteld in "Brussel" en het is aan de kiezer om een vertegenwoordiger te kiezen die de eigen opvattingen weergeeft. Klopt allebei. Het zou pas fout zijn als die brief zou beweren dat de gekozen vertegenwoordiger ook maar enige invloed heeft op de Brusselse regels.

simpelman | 08-05-14 | 12:46

De PvdA burgemeester Cox van de gemeente Sittard-Geleen vernietigde, ten voordele van de EU dictatuur, op Donderdag 8 Mei 2014 het laatste restant vertrouwen van de burger in de Nederlandse democratie.

Zo en niet anders zal het in de toekomst in de geschiedenisboeken moeten staan.

Bezorgde_Burger | 08-05-14 | 12:45

@TuurlijkNiet | 08-05-14 | 12:41

U leest nogal makkelijk over een paar absolute waardeoordelen heen. "buiten kijf" , "geen windeieren gelegd". Nogal gekleurd tijdens een verkiezingsstrijd waarin de EU als gegeven ter discussie staat.

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 12:45

@Psycheltjes | 08-05-14 | 12:38
Kunnen wij wel af zonder Brussel. Anders schieten wij die dingen gewoon uit de lucht hetgeen ons in WOII niet is gelukt.

ProAsfalt | 08-05-14 | 12:44

@TuurlijkNiet | 08-05-14 | 12:41
Doe nou niet zo dom en lees het. Er staan allemaal aannames en stellingnames in. Het is niet neutraal geschreven.

Kaas de Vies | 08-05-14 | 12:44

EUSSR = USSR = Noord-Korea = Cuba = Syrië = Rusland.

Doen ze in dit soort landen ook met als uitkomst dat 90% of hoger voor de dictators is.

ProAsfalt | 08-05-14 | 12:43

@Psycheltjes | 08-05-14 | 12:38

Die AWACS vliegtuigen zijn van de NAVO. Gezamenlijk aangekocht. Het vliegtuig heet trouwens E3 Sentry. AWACS staat voor Airborne Warning And Control System. De functie die het vliegtuig uitvoert.

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 12:41

Wanneer we officieel geen lid meer zijn van de EU, zou het zomaar kunnen dat NL wordt binnengevallen vanwege landjepik. Ik stap graag uit de EU, maar wil wel een provincie van USA worden dan... kan dat ook geregeld worden? merci.

mooi geluld man | 08-05-14 | 12:41

Dit is geen advies! Het is een feit dat die zaken Europees worden geregeld en dat je een vertegenwoordiger moet zoeken welke JOUW standpunten vertegenwoordigd..
.
Er wordt alleen benadrukt hoe belangrijk het is dat u stemt. Of je nu voor of tegen Europa stemt staat daar los van. Er staat nergens dat je niet op de SP of PVV moet stemmen bijvoorbeeld. DAT zou een stemadvies zijn.
.
Misschien moet Van Rossem even in het woordenboek opzoeken wat precies een 'advies' is?

TuurlijkNiet | 08-05-14 | 12:41

Niks mis met deze brief. Gewoon feitelijk en met een oproep om te stemmen op de partij naar keuze.

Rest In Privacy | 08-05-14 | 12:41

"Het staat buiten kijf"
Hoezo staat dat buiten kijf?
Net zoals het buiten kijf staat dat de aarde plat is, zure regen slecht voor het graan, Kim-Il-Jung nooit hoefde te poepen en dat Dinand van Kane kan zingen.
Staat allemaal buiten kijf zeker Berend-Jan?
Flapdrol.

Cuyahoga | 08-05-14 | 12:39

".... De laatste tientallen jaren geen windeieren gelegd.."
-
De EU heeft helemaal NIETS gedaan voor Nederland.
Het feit dat de gemeente Geleen geen enkel aanwijsbaar voordeel kan opnoemen, vandaar dat ultra vage "windeieren" verhaal, laat zien dat zelfs Eurofielen geen voordeel van de EU kunnen bedenken.

Moi | 08-05-14 | 12:39

Waar de gemeente Sittart het over geluid heeft, (geluidsoverlast) bedoelt zij het geluid van Duitsche Awacs.

Psycheltjes | 08-05-14 | 12:38

@Guido | 08-05-14 | 12:27

Jij slaat de spijker op zn kop. Ik word er ook moe van dat de heren politici allemaal doen alsof Nederland in een zwart gat valt zonder de EU.

Europese economische samenwerking, Ja. Een europees parlement met overdereven expansiedrift en volgevreten parlementariers, Nee.

Kapitein_Koek | 08-05-14 | 12:37

@bArAbAts | 08-05-14 | 12:33
Zie Kaas de Vies | 08-05-14 | 12:33

Wellicht moet geenstijl eens een contract met Hand Anders of Pearle afsluiten, mensen hebben allemaal iets aan den oogballen.

Kaas de Vies | 08-05-14 | 12:36

@bArAbAts | 08-05-14 | 12:33

Lees tekst, niet alleen de enveloppe. Ik begrijp dat " inhoud " de gemiddelde Eurofiel wel afschrikt, maar het doet echt geen pijn hoor, even verder kijken.

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 12:36

Waarom kruist de gemeente Sittard niet meteen namens jou een eurofiele partij aan? Hoeven ze het stembureau niet eens te openen.

Fred Bastiat | 08-05-14 | 12:36

Dit idee is afkomstig van een PvdA-burgemeester.

Dus de sanctie lijkt me hier voor de hand liggend. Partijen die proberen op frauduleuze wijze eerlijke, democratische verkiezingen te ondermijnen, dienen uitgesloten te worden van deze verkiezingen.

Russells Teapot | 08-05-14 | 12:35

Welke gutmensch dacht dat ie hier zo mee weg zou komen..?

Oh... "Berend-jan molijn".. typisch ook die naam.. ><

jasonpro | 08-05-14 | 12:34

Een stemOPROEP is echt iets anders dan een stemADVIES..... maarja lezen is nogal moeilijk voor de GS redactie.... blijkbaar!

bArAbAts | 08-05-14 | 12:33

Dit noemen we de "maakbare samenleving". Onze verlichting.

Rest In Privacy | 08-05-14 | 12:33

@M.H.Roberts | 08-05-14 | 12:28
Wellicht bent u nog niet helemaal wakker en ik zal uw oogballen eens even een handje helpen.

"Buiten kijf staat dat de samenwerking op Europees niveau ons geen windeieren heeft gelegd."

Nou dat vind ik nogal een statement als je neutraal oproept tot stemmen.

"Allemaal zaken die ons aangaan en waarover men in 'Brussel' regels opstelt"

Dit is niet helemaal waar, daarnaast is de invloed die Parlementariërs hebben gering. Voor deze moet je misschien iets meer zoeken, maar 1e voorbeeld is wel duidelijk sturing in de keuze. Pro EU dus.

Kaas de Vies | 08-05-14 | 12:33

Ik neem aan dat het voltallige college alsmede de raad hun collectieve ontslag al hebben aangeboden?
.
Stemadvies vanuit een overheid... Dit kan echt niet in een democratische rechtstaat. Daarmee bewijzend dat er in Nederland echt geen sprake meer is van zo'n democratische rechtstaat.
.
Wellicht dat er in Sittard maar meteen buitenlandse waarnemers voor de verkiezingen ingezet moeten worden. Een doos met "verkeerde" stemmen verdwijnt maar zo in de lokale vuilverbranding zullen we maar zeggen.
.
Sittard onder curatele lijkt me wel het minste wat we kunnen doen.

Parel van het Zuiden | 08-05-14 | 12:32

Ofwel, ik ben een ongelooflijk stomme eikel want ik stem anti-europa. Dus als we er straks allemaal aan gaan, dan mogen jullie mij allemaal boos aankijken.

VanBukkem | 08-05-14 | 12:31

Alles is geoorloofd om de EU dictators in het pluche te houden. En het klootjesvolk zal ook dit weer slikken voor zoete koek.

James Lastig | 08-05-14 | 12:30

@WieIsDeChef | 08-05-14 | 12:28
Nee, dit mag niet zomaar.

Kaas de Vies | 08-05-14 | 12:29

Wellicht dat je er snel overheenleest als je de PVV gewend bent, maar het is wel degelijk een bericht met nuance, waar niet per se één kant op gestuurd wordt maar gewoon het belang van wèl stemmen wordt verdedigd, en terecht. Deze dingen hebben een opkomst van 0 terwijl iedereen er een mening over heeft.

M.H.Roberts | 08-05-14 | 12:28

WTF! Mag dit zomaar?

WieIsDeChef | 08-05-14 | 12:28

Antwoord zal echt niet vóór 22 mei komen. Overigens is Europese samenwerking heel wat anders dan Europese UNIE. Niemand is tegen samenwerking, verstandigen zijn tegen een unie.

Guido | 08-05-14 | 12:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl