Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten - Nieuwe oliecrisis onderweg!

feynmanenoffeiten.jpg Het was deze week feest op de beurs. Champagne in overvloed. Koninklijke Olie pakte na een jaar dividenduitkeringen en zijwaartse koersbewegingen in een maand 7,19% erbij. Beleggers vierden feest omdat de oliereuzen minder investeerden. Cash is King. Je klanten kunnen voorzien, langetermijnvisie en durven ondernemen is voor sukkels. Koersvormende beleggers willen graag dat een bedrijf zichzelf leegverkoopt en flink dividend uitkeert, misschien zelfs een aandelen inkoopprogramma zoals KPN dat ooit gekend heeft. Dat er op een gegeven moment te weinig olie gevonden of verwerkt wordt, och, dat is slechts het probleem van de automobilist. Geld gevangen, poppetje gezien, kastje dicht. Alle makkelijke olie hebben we allang verbrand. Vroeger gooide je in Saoedi-Arabië willekeurig een steen over de schouder en was je trots olie te vinden. De afgelopen vijf jaar hebben de uit de hand lopende investeringen nauwelijks invloed op de productie. Reservecapaciteit in het uit de grond trekken van fossiele brandstoffen is nu op zijn laagst sinds 2008. Natuurlijk is een overstap naar goedkope en duurzamere energie welkom, maar het liefst wel rustig, in vrede en zonder onderbrekingen in de levering. Er is wereldwijd ongeveer 20% overcapaciteit in raffinage. Op de strip in Rotterdam zijn alle grote spelers bezig te saneren. Productie van diesel en benzine uit ruwe aardolie verhuist naar het Midden-Oosten, India, Rusland en China. Dit betekent dat bij de volgende politieke instabiliteit we niet alleen afhankelijk zijn van de import van ruwe aardolie, maar ook nog eens afhankelijk van raffinaderijen aan de andere kant van de globe. Vroeger was een raffinaderij een heilig strategisch bezit. Dat het desinvesteringsprogramma in olie zo breed gewaardeerd wordt op de beurs is ook extra vreemd als je de geschiedenis kent. Eind jaren zestig kostte olie al drie decennia geen reet. Shell was de enige partij die rekening hield met ernstige politieke onlusten, en ook de enige die stevig investeerde in olie terwijl de olieprijs op de laagste stand sinds 1930 stond. Toen de oliecrisis uitbrak waren ze de enige die extra konden leveren. Zes jaar later waren ze gegroeid tot de tweede producent ter wereld. Nu het vinden en winnen van olie steeds duurder en moeilijker wordt, en bijna ieder huidig boorgat maximaal wordt leeggezogen, is het heel vreemd dat in deze fase het ene na de andere project in de ijskast wordt gezet. "Ten opzichte van 2013 zullen de investeringen met 20% dalen." Noordpool, schaliegas, zelfs de gas-to-liquid-baby is te vondeling gelegd. In tien jaar tijd raakte Shell een kwart van haar productie kwijt. Geldkraan dicht, oliekraan dicht Aan dit feestje minder investeren, minder werken en minder produceren doen alle grote maatschappijen mee. Exxon, BP, Sinopec, CNPC, Chevron, Total, Conoco, Gazprom, enzovoorts. Weet de oliesector iets dat wij niet weten? Dubbele dip recessie? Ergens makkelijkere olie? Waarom durven ze echt allemaal de geldkraan dicht te draaien? Ondertussen maken nieuwe kleine oliemaatschappijen die aan het pionieren zijn in nieuwe olieproducerende landen zoals Ghana woekerwinsten. Geen regels en nog makkelijke olie. Documentaire Big Men geeft een beeld hoe vrije jongens laag hangend fruit plukken. Ik voorzie een herhaling van Nigeria. Geld komt binnen bij de lokale politieke elite, die geen enkel belang hebben bij kosten voor veiligheid, milieu, beperking van overlast, kwaliteit of gezondheid. Onderweg naar een nieuwe oliecrisis? Voormalig Greenpeace-activist & docent aan de universiteit van Oxford Jeremy Leggett waarschuwt dat we door dit wereldwijde gebrek aan interesse in exploratie & productie een nieuwe oliecrisis uitlokken. We hebben straks zo weinig aangeboorde velden, productie en raffinagecapaciteit in reserve, dat bij een beetje economische groei of een beetje stagnerende leveringen de vraag groter is dan het aanbod. Olie is van oudsher een totaal niet prijselastisch goed. Hoe hoog de prijs ook wordt, u moet toch naar uw werk en zult in hoofdzaak toch moeten tanken. U wilt toch uw huis verwarmen. Een klein tekort in aanbod zal weer leiden tot extreme prijzen. Extra zuur voor tuinders, bedrijven en minima, die dergelijke extra energielasten niet kunnen betalen. Poetin lacht ons uit Dit wereldwijde olietekort maakt samen met de Westelijke verslaving aan energie ook iedere vorm van politieke druk volledig ongeloofwaardig. Landen zoals Nigeria, Syrië, Rusland, Oekraïne, Iran, Bahrein en vele anderen weten dat ze kunnen doen wat ze willen, ze verkopen toch wel iedere druppel olie die ze hebben. Poetin lacht ons recht in ons gezicht uit, en hij heeft nog gelijk ook. Het is raar dat aan de ene kant we verwachten uit de recessie te klimmen, maar basale infrastructuur niet klaar hebben. We hebben geen idee hoe we aan genoeg energie komen voor de volgende periode van economische bloei. We staan nu al geparkeerd in de file, terwijl de meeste kantoren nog leeg staan en bijna een miljoen Nederlanders niet naar hun werk rijden, omdat ze geen werk hebben. We rijden met een lege tank in de file de toekomst in. De geloste champagne was een dure premature ejaculatie.

Reaguursels

Inloggen

La Bailaora | 04-05-14 | 11:34

Si si. Dat is zo maar wordt misschien gecompenseerd doordat de kosten voor olie relatief, als percentage van alle economische bestedingen, afneemt. Dat komt doordat auto's zuiniger worden, andere energiebronnen op de markt zijn verschenen etc.

Hirsch Ballast | 04-05-14 | 15:42

Misschien komt het wel omdat ' uit de recessie klimmen', ' vernieuwde economische activiteit' en olieconsumptie niet meer zo 1:1gekoppeld zijn als 'vroeger'.
.
Maw: zware industrie en productie schakelen over op, of zijn al overgeschakeld op andere enegiebronnen, zoals electriciteit ( kolen, gas, wind en zon), transport doet hetzelfde (fysiek transport schakelt over op telecommunicatie)
.
En daarnaast: waarvoor we wel afhankelijk van olie blijven, daar zijn de prijzen al verhoogd, geaccepteerd en weer verrekend in de prijzen van producenten en looneisen van afnemers.. ( prijsinflatie heet dat ook wel).

Deus Absurdia | 04-05-14 | 14:57

-weggejorist-

GaatDeGoedeKantOp | 04-05-14 | 13:40

@miko | 04-05-14 | 06:51
Het Groninger gasveld wordt vanaf 1 plek bedient en
ook in de Noordzee worden genoeg locaties remote bedient.

GaatDeGoedeKantOp | 04-05-14 | 13:40

@neutron | 04-05-14 | 03:29 Plutonium komt ook erg veel voor in de vrije natuur.Alle plutonium die er momenteel ligt buiten heeft helemaal niets met kern energie te maken maar is het gevolg van spelen met atoombommetjes.nukepowerr FTW!

Meneer-reetkever | 04-05-14 | 13:30

Enigste oplossing: trap-autooootjes.

meneer Q | 04-05-14 | 12:16

@Hirsch Ballast | 04-05-14 | 11:11
Klopt wel. Deze discussies zijn altijd heel moeilijk omdat je in de ingewikkelde wereld dan stuit op termen als economische reserves, waar Feynman het waarschijnlijk over heeft, versus economische resources, geologische reserves, geologische resources, enz... Gebruik je de laatste term dan is het waarschijnlijk in 200 jaar nog niet op.

Probleem is dan wel weer dat wanneer de economische reserves op zijn de prijzen stijgen. En dat niet alleen, als het veel moeilijker wordt te winnen wordt ook het netto rendement van de winning lager: je moet er steeds meer energie instoppen om het eruit te halen, bv. bij teerzanden. Het levert dan netto minder op, wat de prijzen nog verder doet stijgen.

La Bailaora | 04-05-14 | 11:34

wlodek | 04-05-14 | 10:29 : wat in de jaren '70 nog "betere technieken" waren, is nu gewoon standaard.

ongelovigehond | 04-05-14 | 11:33

Hirsch Ballast | 04-05-14 | 11:11 : Grote voorraad is leuk, maar je vergeet de productiecapaciteit mee te rekenen. Als de olieprijs met $20 per vat stijgt, is het misschien rendabel om 1 miljoen vaten/dag extra te winnen uit teerzand, maar niet meer. Ieder vat wat je daarna nog extra wilt hebben kost weer een extra prijsverhoging. En die prijsverhoging geldt dan ook voor de rest van de productie (prijs van totale productie wordt bepaald door het duurste vat)

ongelovigehond | 04-05-14 | 11:27

Dhr. Feynman vergeet dat als de olieprijs met zeg $20 per vat stijgt winning uit zandgrond winstgevend is. En Canada alleen al heeft meer voorraad dan het hele Midden-Oosten.

Hirsch Ballast | 04-05-14 | 11:11

@Graf Von Gurkenzug,
Bovendien pompen we de aardgasbel leeg om wat groeten te telen die we vervolgens op transport zetten naar Zuid Europese landen.. Landen die op hun beurt hun producten naar Noord Europa vervoeren... Neem Garnalen,die worden hier gevangen, in Marokko gepeld en weer terug naar Nederland gebracht... en ga zo maar door. Driekwart van alle transport is zinloos maar blijkbaar is er nog olie genoeg ;-)

Loebas | 04-05-14 | 10:59

Dat wordt dus gewoon je eigen alkohol maken voor je bifuel auto.... weg met de gft bak en kom maar op met de efuel100 www.microfueler.com/

arretje | 04-05-14 | 10:54

er is helemaal geen tekort aan olie, dan zouden we het in de echte benzineprijs merken. Een liter benzine kost nog geen dubbeltje, de rest is belasting. Als de olieprijs verdubbeld gaat de benzine naar twee dubbeltjes, big deal. Overal waar er tegenwoordig wordt geboord komt er gas en olie uit de grond. Daarnaast zijn er sterkte aanwijzingen dat aardolie niet fossiel is maar geologisch en doorlopend in de aardkorst wordt aangemaakt. Momenteel is er genoeg olie voor honderden zoniet duizenden jaren terwijl de hoeveelheid steenkool genoeg is voor tienduizenden jaren.

Overigens wordt een oliebron als leeg aangemerkt als ongeveer de helft is weggepompt, met de huidige technieken is het onrendabel om de rest eruit te halen maar het betekent wel dat er nog minimaal net zoveel olie in de grond zit als er tot nu toe eruit is gehaald en met betere technieken krijgen we die er ook wel uit.

wlodek | 04-05-14 | 10:29

@ miko | 04-05-14 | 05:33
Welke dan?

Maya de Blij | 04-05-14 | 09:55

Een wéér wordt de werkelijke oplossing niet genoemd, nl. het aanpakken van de oorzaak. We gebruiken te veel, verplaatsen tveel en bewegen te weinig.
Vgl: we hebben overgewicht want we vreten teveel (maar gooien wel de helft van alle voedsel weg) Dan kun je je suf trainen op de sportschool, maar je valt niet af. En dan gaan we met de auwto naar het werk & sportschool. Minder inname van caloriën is vele malen efficiënter (en gezonder) om gewicht kwijt te raken. Minder ( fossiel of niet) energie gebruiken idem. Maar wij willen rijje, rijje, vliegen, naar Marbella, duiken in Phuket en op wintersport... Stop dat verkwistende gedrag eerst voor je over energiecrisis gaat kletsen. Er is geen energiecrisis evenmin als er een wereldvoedsel tekort is. Verkeerd - want verkwistend - gebruik en verdelen DAT is het probleem.

Graf Von Gurkenzug | 04-05-14 | 09:52

Mbt Shell: dat is tegenwoordig vooral een gasbedrijf (ipv olie). En laat er van gas nu eens nog heel veel zijn....

MrWorf | 04-05-14 | 09:45

@ongelovigehond | 04-05-14 | 09:37
Ik hoor nergens bij, en de gevestigde orde vind dat waarschijnlijk niet oke.
Ik geef er geen reed om!

necrosis | 04-05-14 | 09:44

bastemeijer | 04-05-14 | 09:33 : nog veel leuker is als je "echte" economen hoort praten over olie.

ongelovigehond | 04-05-14 | 09:41

Van Duyvenbode | 04-05-14 | 09:32 : "peak oil" is 3x genoemd in deze thread, maar verder heb je gelijk natuurlijk.

ongelovigehond | 04-05-14 | 09:39

necrosis | 04-05-14 | 09:08 : ik zou er niet zomaar van uitgaan dat jij of ik bij die 1% zitten.

ongelovigehond | 04-05-14 | 09:37

Altijd leuk als het journaille zich met complexe economische problemen gaat bemoeien.
Vroeger aan de keukentafel was het allemaal immers veel duidelijker.

bastemeijer | 04-05-14 | 09:33

gek dat ik bij Feynman noch bij enige reaguurder de term PEAKOIL hoor of zie. Blijkbaar is de term PEAKOIL taboe, omdat we het niet kunnen handelen. Het idee dat het tijdperk van de fossiele brandstoffen op zijn einde komt, niet uit vrije keuze door de mens, zoals de klimaatpolitici u willen doen geloven, (die proberen met te hoppen op de wagen van PEAKOIL) maar simpelweg omdat de natuur grenzen stelt, dat gaat er niet in. Het moderne geloof dat er voor de mens geen grenzen zijn moet eerst heel hard tegen een betonnen muur lopen.

Van Duyvenbode | 04-05-14 | 09:32

@ongelovigehond | 04-05-14 | 08:36
Wat moet je met die andere mensen?
Opeten?
Daar schijn je ziek van te worden....

necrosis | 04-05-14 | 09:08

@miko | 04-05-14 | 06:30
Alcohol is stukken goedkoper dan olie, wellicht moet je de belachelijke accijns even wegdenken....

necrosis | 04-05-14 | 09:02

miko | 04-05-14 | 03:59 : er wonen te veel mensen op aarde om op amateuristische wijze te voorzien in levensonderhoud. Al die romantische ideeen om te gaan jagen, en je eigen groenten te gaan verbouwen krijgen pas een kans als je eerst 99% van de andere mensen kwijt raakt.

ongelovigehond | 04-05-14 | 08:36

@Flipus | 04-05-14 | 06:09
Je weet dus niet echt hoe het er aan toe gaat?

miko | 04-05-14 | 06:51

@necrosis | 04-05-14 | 06:14
Zo goedkoop is alcohol niet. Beter zoeken we het in algen,vergisting van cellulose en dat soort dingen.

miko | 04-05-14 | 06:30

Als toegift:
Ik denk niet dat koning Kroonkurk blij zou worden als iedereen kon blijven rijden in zijn/ haar oude auto zonder bij te dragen aan de miljardenwinst van de aandelen van 'Koninklijke Olie'.
En zie je 'Willie' al rijden in een energiezuinige auto?
*tijd om mijn mandje eens op te zoeken*

necrosis | 04-05-14 | 06:26

En nu de hamvraag: waarom rijden onze auto's niet op alcohol?
Een stuk goedkoper dan welk olie-gerelateerd product ooit.
Waarschijnlijk een stukje 'MagNie' aangezien onze koninklijke familie vuistdiep in Shell zit....

necrosis | 04-05-14 | 06:14

@frank87 | 03-05-14 | 22:45
Dat is niets om trots op te zijn hoor, het meeste werk word door computers gedaan, het zware werk kan door mensen met een iq van 90 worden gedaan.

Flipus | 04-05-14 | 06:09

@miko | 04-05-14 | 05:52
Wie wijst met een vinger, wijst met 3 vingers naar zichzelf.....
En die dubbelpost... waarschijnlijk mijn fout, heb ik straks 89 keer -weggejorist- op mijn naam staan.
Een schrale troost op ruim 47K aan plempsels.
Doe me dat maar eens na.

necrosis | 04-05-14 | 06:02

@necrosis | 04-05-14 | 05:43
Heb ik teveel gezopen of staat je reaguursel er echt dubbel?

miko | 04-05-14 | 05:53

@necrosis | 04-05-14 | 05:48
Aan deze kant ook.
*grinnikt en begint hard te lachen en wijzen*

miko | 04-05-14 | 05:52

@miko | 04-05-14 | 05:41
Ik ben geen poes!
*lul op tafel legt, grinnik ende grijnz*

necrosis | 04-05-14 | 05:48

-weggejorist-

necrosis | 04-05-14 | 05:43

Wat maakt iedereen zich trouwens druk om wel/ geen aardolie?
Auto's kunnen (met een beetje aanpassing) prima rijden op alcohol.
Dat sommige reaguurders het liever opdrinken dan in de tank van hun auto gooien is natuurlijk niet mijn probleem...

necrosis | 04-05-14 | 05:43

@necrosis | 04-05-14 | 05:35
Humpfhhh,er word over poes gesproken,en jij komt binnen.

miko | 04-05-14 | 05:41

@miko | 04-05-14 | 05:24
Ik weet niet waar je het over hebt....

necrosis | 04-05-14 | 05:35

@Maya de Blij | 04-05-14 | 05:26
Die verhouding heb ik ook bij kleine lokale jongens die wat willen proberen. En daar kan ik nog in de keuken kijken.

miko | 04-05-14 | 05:33

Zo maar 2 gratis tips voor durfinvesteerders, Taipan Rescources in Kenya en Petrofrontier in Australie.
Twintig keer je inleg of niets.
Succes.

Maya de Blij | 04-05-14 | 05:26

@necrosis | 04-05-14 | 05:08
Kijk wat een poes binnensleept!

miko | 04-05-14 | 05:24

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:15
Jaloers?

necrosis | 04-05-14 | 05:08

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:43
www.youtube.com/watch?v=m0bEoVhxFJ8
En je hoeft geen prepper te zijn. Ik maak ze al jaren. Leuk voor mijn zoon en zijn vrienden.
Alleen zouden ze wel eens aangemerkt kunnen worden als wapen.

miko | 04-05-14 | 04:21

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:46
Nou jij en ik en de phantomen van geen stijl.
je bent toch niet bang hè?

@newray | 04-05-14 | 03:21
Tja maar het exploreren heeft ook nog wat problemen. Maar als we weten hier wat uit te halen op een rendabele en enigszins schone manier.
nl.wikipedia.org/wiki/Teerzanden

miko | 04-05-14 | 04:17

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:46
Nou jij en ik en de phantomen van geen stijl.
je bent toch niet bang hè?

miko | 04-05-14 | 04:13

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:46
Misschien gaat de volgende revolutie wel over het feit dat mensen weer dingen in eigen handen krijgen. Hun eigen energievoorziening zou een start zijn.Eten kweken in je achtertuin is het volgende. Ook daar worden revolutionaire dingen mee bereikt.
www.google.com/search?q=aquaponics+sy...

miko | 04-05-14 | 03:59

@miko | 04-05-14 | 03:43
Altijd, een mens heeft vocht nodig. Maar om terug te komen op pijn genoeg bedoel ik, als de massa niet opstand komt zien nemen ze alles voor zoete koek. Pas als het zeer gaat doen op de bankrekening of ineens aan moeten passen aan vervelende omstandigheden wordt de massa pas wakker.

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:46

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:13
Daar raak ik je kwijt. Je bent toch niet aan het drinken is het wel????

miko | 04-05-14 | 03:43

@miko | 04-05-14 | 03:35
Geen idee, ik ben geen prepper.... Technische eigenschappen van de spanning op een boog verhoogt wanneer 2 verschillende componenten worden gebruikt met verschil in 'rek'. Verder geen idee! Keek niet op marktplaats en zag compound bow, doet het wel goed volgens mij :D

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:43

@INH.30CL | 04-05-14 | 03:08
Ja weet ik.

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:09
Kun je een handboog maken? Dan kun je en jagen en prima vuur maken.

miko | 04-05-14 | 03:35

@Lewis Lewinsky | 04-05-14 | 03:30
Bestaat daar ook een halfwaardetijd van? Of is dat net zo als met niet rokers over rokers, 'ik vind het prima als u rookt inademt maar adem die zooi niet uit'.

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:32

@neutron | 04-05-14 | 03:29
Daarom doe ik na het inademen meteen weer uitademen.

Lewis Lewinsky | 04-05-14 | 03:30

@Meneer-reetkever | 04-05-14 | 03:13

Straling van buitenaf kan ook slecht zijn, maar heb je 1x een paar plutoniumatoompjes opgegeten/ingeademd dan kunnen die je de das omdoen.

En met halfwaardetijden van 14 tot 373000 jaar is er ruimschoots de tijd voor...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Isotopen_van_plutonium

neutron | 04-05-14 | 03:29

Zit me af te vragen welke verhalen ik moet geloven. Wordt het komende ijstijd dan moet ik naar Spanje of zo, gaat het andere kant op dan zou een hooggelegen land wel aardig zijn. De een roept de warme golfstroom stop, dus ijstijd, de ander roept diepzee methaan ophoping die vrij komt, dus 30 meter zeespiegel stijging. Hoe dan ook Nederland is verdoemd, is het niet door de Nederlanders zelf dan wel door het klimaat....
 
 
*vraagt zich af wat ik hier nog doe*

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:26

@newray | 04-05-14 | 03:21
Spulletje dat op diepzee niveau ligt.... En wij maken ons druk om CO2....

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:22

http://nl.wikipedia.org/wiki/Methaanhydraat
duiding

newray | 04-05-14 | 03:21

@newray | 04-05-14 | 03:18
Ja, teveel koeien op aarde toch? Weet je hoeveel die beesten niet produceren!?

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:20

en we hebben ook nog heeel veeeel methaangas.

newray | 04-05-14 | 03:18

@miko | 04-05-14 | 03:13
Zou ook zo nog maar eens kunnen, maar gezien zijn commentaren in dat topic, nah...... denk het niet, vast stiekem geheim aan het houden voor het reaguurdersvolk hahaha

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:15

@miko | 04-05-14 | 03:13
Ik zou er niet van snoepen, jij?!

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:14

neutron | 04-05-14 | Ja zo erg dat de straling wel oploopt tot de dosis die je bij een uurtje of tien in een airliner pakt,meer dan dertig keer te hoog voor de norm maar alsnog duizenden keren minder dan wat de piloten en cabine personeel jaarlijks vangen,die containers vol radioactief water werden bewust geleegd... alle keihard stralende kort levende isotopen waren immers vervallen tot natuurlijk spul met een halfwaarde tijd die heel lang is of enkel nog een paar Alpha emissies doet welke van nature sowieso al in zeewater voorkomen.Meestal is lood en bismut ongezonder wegens chemie dan vanwege radioactiviteit.Bismut is als kernafval wel het meest langdurig radioactief element dat er bestaat!Het is zo langdurig radioactief dat je geluk moet hebben dat er een deeltje je detector raakt als je er al een dikke kilo naast hebt liggen.

Meneer-reetkever | 04-05-14 | 03:13

@miko | 04-05-14 | 03:11
Bijproducten... Zonnetje schijnt, het water stroomt, de aarde is heet, en nee de mensheid is niet in staat om iets te verzinnen dat economisch betaalbaar is, en geen zooi achterlaat? Dan hebben de mensen gewoon nog geen pijn genoeg.

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:13

@Lewis Lewinsky | 04-05-14 | 03:07
Nee noor ik heb wel eens iemand 15 sneden wit brood zien eten en het kwam er weer als deeg uit.
Ook knap.

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:10
Misschien eindelijk Lizzy tegen gekomen.

miko | 04-05-14 | 03:13

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:09
Ja, dat is het idd.

INH.30CL | 04-05-14 | 03:12

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 02:57
Het is helemaal niet goedkoop, in ieder geval niet de huidige.
ook hier zijn alternatieven voor. Maar ja, het bijproduct was ook altijd erg interessant.

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 02:58
Tja maar veel van deze maatregelen waren erg over de top.Ze kunnen beter bepaalde vissoorten verbieden.Kwikmonsters dat het zijn.

miko | 04-05-14 | 03:11

Heel veel wat nu op olie draait kan ook zonder. De industrie houdt dat uiteraard angstvallig verborgen. BTW, gaat er nog iemand stemmen op Nigel?

INH.30CL | 04-05-14 | 03:10

@neutron | 04-05-14 | 03:09
Zou hij laatstelijk een vriendin/maitresse opgeduikeld hebben? Mis hem wel beetje in de spook uren :D

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:10

@INH.30CL | 04-05-14 | 03:08
Nou ooit een poging gewaagd, het heeft gerookt maar fikkie werd het niet, knap kunstje hoor!

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:09

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:04

Ja, waar is necrosis nu?
Dit is toch eigenlijk zijn vaste bezoektijd in dit bruine café dat we GS noemen.

neutron | 04-05-14 | 03:09

@miko | 04-05-14 | 02:34
maar hoe maak je ze brandend zonder aansteker? Ik weet het, jij ook?

INH.30CL | 04-05-14 | 03:08

@Lewis Lewinsky | 04-05-14 | 03:07
Ik weet niet wat jij eet, maar klinkt niet goed!

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:08

@Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:55
Mensen eten de raarste dingen. Let maar eens op als iemand braakt. Die blijkt steevast braaksel gegeten te hebben.

Lewis Lewinsky | 04-05-14 | 03:07

@neutron | 04-05-14 | 02:33
Van neutronen hadden ze ook geen weet.

INH.30CL | 04-05-14 | 03:07

*mist necrosis zijn visie op energie*
 
 
Heeft vast wel een blokje aanmaakhout in de aanbieding als mijn BBQ in de tuin staat :D

gedachtespinsel | 04-05-14 | 03:04

@Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:55

"Ja lekker! Eet jij lood? Welke idioot gaat er nu afval vreten! "

Ik niet, maar de arme witrussen/oekraieners rondom Tsjernobyl wel (in 1986) en alle Jappen die nu vis eten gevangen langs hun oostkust spelen ook met hun leven.

neutron | 04-05-14 | 03:00

@Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:55
Je krijgt meer binnen dan je lief is... Chernobyl, werd niet voor niets gewaakt over de gewassen in een straal van duizenden kilometers.

gedachtespinsel | 04-05-14 | 02:58

@neutron | 04-05-14 | 02:52
Velen helaas. Maar directe straling hebben er ook al een heel aantal het leven gelaten. Maar de mens wil nu eenmaal risico lopen met kerncentrales enz, het is zo lekker goedkoop.

gedachtespinsel | 04-05-14 | 02:57

@neutron | 04-05-14 | 02:46 Ja lekker! Eet jij lood? Welke idioot gaat er nu afval vreten! Dat in de tijd van onze ouders mensen atoombommen als vuurwerk zagen is al erg genoeg.Bdw zand van dat van nature stralend strand is ook niet gezond om in te slikken.Dat spul straalt best hard als je het filmpje hebt gekeken weet je hoe en waarom.

Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:55

@gedachtespinsel | 04-05-14 | 02:47

Nee.
Pas als die stralende isotopen zich in het lichaam hebben genesteld (door inademing of opdrinken, etc) kunnen ze hun carcinogene werking jarenlang voortzetten.

Daar is zelfs John Wayne aan gesneuveld.

neutron | 04-05-14 | 02:52

@neutron | 04-05-14 | 02:46
Hoeven niet eens de atomen te zijn, maar meer de straling, doorgaans hoogenergetisch.

gedachtespinsel | 04-05-14 | 02:47

@Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:40

"Ik zit liever naast atomen die langdurig weinig stralen dan atomen die in korte tijd die zelfde dosis geven."

Ik ook, maar als die atomen IN je komen, krijg je wel kanker (op den duur).

neutron | 04-05-14 | 02:46

Het is bovendien een prima stukje strand ook! Greenpeace vindt dit dan ook helemaal niet leuk en zwijgt alle relevante nuke=helemaal niet eng informatie dan ook vakkundig weg.Die terrorist Diederik Samsom heeft nota bene zelf nog een half mislukte poging tot kern geleerde gedaan.Dat dat niet gelukt is mag blijken aan de aaneenschakeling der onkunde die de rest van zijn leven nu is.

Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:46

@neutron | 04-05-14 | Mits de opwerking goed gebeurt en de centrale volgens huidig candu of ander veilig concept werkt noem ik dat al groen.Langdurig radioactief afval dat na schoonmaak overblijft is echt niet gevaarlijk meer,dat is minder radioactief als het strand in dit filmpje: www.youtube.com/watch?v=RvgAx1yIKjg&a... Het komt er op neer dat een miljoen jaar radioactief een miljoen keer minder is dan het spul dat bij fucuchima vrij kwam en slechts een paar maandjes radioactief was.Ik zit liever naast atomen die langdurig weinig stralen dan atomen die in korte tijd die zelfde dosis geven.

Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:40

@INH.30CL | 04-05-14 | 02:29
*twee houtjes zoekt om vuur te maken*

miko | 04-05-14 | 02:34

@INH.30CL | 04-05-14 | 02:29

"Mijn overgrootouders konden zich prima redden zonder olie, de mensen voor hun ook wel."

Ja, logisch.
Die hadden nog nooit een apparaat gezien waar een snoer met een stekker aan zit.

neutron | 04-05-14 | 02:33

Mijn overgrootouders konden zich prima redden zonder olie, de mensen voor hun ook wel. Laat die hele teringzooi maar eens goed in elkaar klappen. Voorspelling: Stropdassen gaan dood, mensen die hun hele leven met twee handen hebben gewerkt....., afijn.

INH.30CL | 04-05-14 | 02:29

Momenteel met al de investeringen voor HVDC in de Noordzee wil ik pleiten voor een grote kerncentrale in die Noordzee die heel dat net gaat voeden.
Als nu iedereen,en UK is daar al goed mee op weg die windmolens schrapt voor een frisse verse kerncentrale die niet is gebaseerd op idiote wapen productie kan de EU eens echt een statement maken en een complete nieuwe generatie kern energie opstarten daar.Ik lap graag twee K morgen! als overmorgen dit gaat worden uitgevoerd.Dan weet je dat er rendement uit komt.

Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:28

@Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:21

Wat versta je onder kernstroom?
Kerncentrales zoals die er nu zijn of (toekomstige) (waterstof-)fusiecentrales?

neutron | 04-05-14 | 02:27

Duurzame energie is kernstroom. Goedkoop -geen- afval en er is bij ons huidige verbruik nog en tig triljoenmiljard jaar brandstof voor.Het kan vergeleken met wind en zon stroom op een postzegeltje gemaakt worden! En het remt de voor planeet aarde vitale wind niet af evenals waar een zonnepaneel relatief het albedo in procenten opgenomen en dus niet terug de ruimte in gereflecteerde directe zonne energie per saldo de aarde meer opwarmt dan het gebruik van primaire kern energie waarbij rest wamte slechts een percentage van de primaire behoefte is.
Zon paneel is voor het anti opwarming effect dus nul.< Zon en wind zijn goed en leuk en iets wat ik waardeer. Maaar het moet wel in de energie mix passen en we moeten echt goed de enorme milieu effecten berekenen,want door turbulentie een mist veld maken kan langs een woestijn best handig uitpakken,maar niet hier op de noordzee waar alle buren al gnoeg wolken en regen zien.

Meneer-reetkever | 04-05-14 | 02:21

@Graaf van Egmont | 04-05-14 | 01:50
Shell investeert ook in het vergisten van hout en andere cellulose. Als ze dat op een goede manier tackelen dan kunnen ze alle kantenop.
Verder zijn ze ook bezig met algen projecten. Daar heb je het probleem dat ze nog niet genoeg lipiden produceren om er rendabel brandstof uit te halen. Maar als je kijkt naar wilde mais en wat we nu hebben.
phenomena.nationalgeographic.com/files...
Ik geloof wel in alternatieven alleen niet een wondermiddel voor alles.
Biobrandstof uit suikers en granen slaat weer nergens op.

miko | 04-05-14 | 02:16

@zeg maar jansen | 04-05-14 | 00:42
Ben je gek, wel als je de panelen bij de lokale wasmachine leverancier koopt.
rechtstreeks uit China kosten die dingen geen moer.
Je koopt met een man of tien een veertig voeter container vol.
Dan heb je er ruim genoeg en ook nog reserves.
Die dingen verdien je dan snel genoeg terug.
En het is mooi dat je die diknekken van de energie bedrijven een dikke vinger geeft.

miko | 04-05-14 | 02:04

@tattooboer | 04-05-14 | 01:43
Niet zo afgeven op mijn open dakje, is echt wel lekker in openlucht :-)

gedachtespinsel | 04-05-14 | 01:54

Ik weet niet of jullie het wel een opgemerkt hebben: die jaarlijkse race van die autootjes op zonnencellen in Australie wordt gesponsord door Shell. Stickers all over op die Nederlandse karretjes die veelal die race ook nog winnen. Ik leid daar uit af dat Shell zich nu al bezig houdt met ontwikkelen van zonnecellen en daar al heel ver in is. Komt de tijd dat de olie op raakt, biedt Shell de zonnecellen aan voor een prijs die zo hoog zal zijn, dat je zou wensen dat je nog benzine kon tanken voor €4 de liter. Oliemaatschappijen hebben nou eenmaal de neiging om 50 jaar vooruit te denken. Wat je van onze politiek niet kunt zeggen.

Graaf van Egmont | 04-05-14 | 01:50

Joepie, ik heb geen auto, geen straatbeeldvervuiling, geen stinkbak en geen zorgen, en wat heb ik in godsnaam op de wegen te zoeken? Helemaal niks. Als het echt moet pak ik de bus of trein af en toe m,aar om helemaal ego alleen in een gemotoriseerd blikje te gaan zitten? Dank je maar nee dank je. Dat is allemaal voor kleine hersens.

tattooboer | 04-05-14 | 01:43

La Bailaora | 04-05-14 | 00:57

Windmolens zijn nu al achterhaald, de Nederlandse regering loopt al jaren achter de feiten aan.

Jan Dribbel | 04-05-14 | 01:25

Pimp my Voortuin | 03-05-14 | 23:01
Ook een heel goeie uit 2005:
www.petrodollarwarfare.com

Hierin komt ook uitgebreid aan de orde dat schaliegas-winning energetisch zo onrendabel als de pest is, vergeleken met de velden in het middenoosten.

De clue is eigenlijk dat de waarde en de levensduur van de dollar hoofdzakelijk aan het infuus van de olie hangt. De hele wereld rekent olie in dollars af en als je alternatieven probeert dan heb je al snel een Amerikaanse legermacht in je achtertuin, zoals Saddam hussein die als eerste land zijn olie voor Euro's begon te verkopen vanaf 1999.... Dat liep niet best af voor hem. Sindsdien hebben enkele landen alternatieven gebruikt op de dollar te omzeilen, zoals Iran nu met de "goods for oil" met Rusland, Rusland die met China gas afrekent met roebels of renminbi's. Tot nu toe waren China en Rusland dus de enige twee landen die, vanwege nuclear power, met rust werden gelaten. In dit boek wordt al besproken dat de USA echt tot alles bereid is om de dollar als wereld reservemunt de verdedigen. Dat nu in 2014 de Russen via Ukraine onder druk worden gezet en dat de US bezig is om China te isoleren tov de rest van de Aziatische landen via oa TTP handelverdrag en het ophitsen van de Jappen tegen de Chinezen....
Voor de goede lezer, hierboven staat ook precies waarom er nooit echt een alternatieve energiebron si doorgebroken: dat zou oncontroleerbaar zijn en de positie van de dollar ondergraven.
Na 2000 probeert men, vooral bij gebrek aan binnenlandse productie, andere resources te gebruiken om de waarde van hun economie op te pompen, zoals de internetbubbel eerst en nu al enkele jaren met 'innovatieve internet technology/startups', brainfarts volgens velen.

Laat ik afronden met te vermelden:
1.dat toen Bush besloot Irak binnen te vallen *zonder* toestemming van de UN, dat dit de laatste druppel was. De USA heeft schijt aan internationaal recht en steeds meer landen verzetten zich hier openlijk tegen. Het hele Snowdenincident was een mooi podium voor de diverse leiders om hunopgekropte ongenoegen te kunnen uiten jegens de USA.
2: dat de Vietnam-oorlog er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat de USA zoveel schulden had opgebouwd dat hun dollar niks meer waard was en dat landen zoals Frankrijk en Duitsland onmiddelijk hun goud( dat uit veligheidsoverwegingen in New York lag na WO2) terug wilden tegen $35 per ounce, zoals afgesproken na WO2. Dit konden ze niet, want dat hadden ze al verpatst en dat heeft tot de val van de dollar geleid en daarna tot het vervangen van goud voor olie. Na de Irakoorlog en de financiële crisis is de US-schuld nog veel extremer dan die rond 1970 was... Reken er maar op dat Amerika zeer wanhopig is.
Vandaar ook dat Kerry zoveel dingen roept die later blijken niet te kloppen. Enkel een wonder of een gigantische oorlog kan ze nog redden.... want die zijn goed voor de economie maar slecht voor de gezondheid.

Lord Flashheart | 04-05-14 | 01:11

@Jan Dribbel | 04-05-14 | 00:46
Die subsidies zijn gewoon feiten. Zo betaalt de Nederlandse overheid de komende jaren 18 miljard subsidie aan de windmolenparken. Da's geen geheim.

Maar om die subsidies te blijven betalen wordt er natuurlijk ook een nieuwe belasting geheven. Het moet natuurlijk wel ergens van betaald worden:

"Gesommeerd wordt er vanaf 2013 t/m 2020 € 34,8 miljard aan energiebelasting geheven.

Hier bovenop komen de kosten van SDE+ die u ook moet betalen, plus alle subsidies die aan windparken worden toegekend, waaronder de inmiddels beruchte € 18 miljard euro die minister Kamp eind vorig jaar beschikbaar stelde.":
www.groenerekenkamer.nl/2190/protesten...

La Bailaora | 04-05-14 | 00:57

Valt wel mee, Jan Dribbel. De investeringsplannen van de NL regering in wind zijn gigantisch: in 2023 moeten 100% van de huishoudens van windstroom worden voorzien:

deepresource.wordpress.com/2014/04/01/...

De groeicijfers van zon zijn eveneens indrukwekkend. Elke week zie ik in mijn buurt weer nieuwe panelen op daken geplaatst.

Wurgje de huisboa | 04-05-14 | 00:56

Wurgje de huisboa | 04-05-14 | 00:35

Het is de invloed van bepaalde politici.
Die verklaren dat wind en zonne-energie linkse hobby's zijn en de de meerderheid van de GS-sers papegaaien dat na. Dan laten ze ook nog eens het woord subsidie vallen en de meerderheid van de GS-sers staan op tilt.

Jan Dribbel | 04-05-14 | 00:46

Peak oil en end of a "civilization". Ik denk nog hooguit 10 jaar voordat de hel losbreekt (lees nuclair war on energy and food)

Duck Twacy | 04-05-14 | 00:45

Sergeant_Peper | 04-05-14 | 00:28
Als dat paneel er komt (weer uit China ,natuurlijk)
Wordt het weer zwaarder import-belast , natuurlijk.
Moeten we niet willen,he.
De consument moet wel dik blijven betalen, want anders gaat het licht uit, zeggen "ze".

koekje erbij? | 04-05-14 | 00:45

Sergeant_Peper | 04-05-14 | 00:28 Al die meuk gaat korter mee dan de terugverdientijd.

zeg maar jansen | 04-05-14 | 00:42

Wurgje de huisboa | 04-05-14 | 00:35 Elke zes uur is er een eb of vloed. Een getijdencentrale, een turbine aangedreven door eb en vloed. Zo langs de kust. Eb en vloed kosten niks, doet de maan voor ons. Gebouwtje neerzetten, dynamootje erin, bij vloed laat je een flinke hoeveelheid water binnen en bij eb stroomt het er weer uit. En dat dynamootje maar draaien.

zeg maar jansen | 04-05-14 | 00:41

Ik sta te kijken van deze plotselinge flits van inzicht op GS inzake de eindigheid van fossiele brandstoffen. Het zou leuk zijn als dit in het achterhoofd werd gehouden als weer eens op gezette tijden die malle Pavlov anti-windturbine-artikeltjes worden geplaatst. Het is absoluut niet zo dat wind en zon alleen op subsidie draaien. En dramatisch: in 'gidsland' Nederland lopen we zwaar achter op de meeste andere Europese landen, 'gezegend' als we zijn (binnenkort: waren) met overvloedig aardgas. Ja, ik sta ook niet te springen om het hele landschap volgebouwd met turbines, maar om nu terug te keren naar de 19de eeuw... Voorlopig is er geen alternatief voor panelen op alle daken en windturbines naast alle dorpen en steden.

Wurgje de huisboa | 04-05-14 | 00:35

@Terpen-tijn
Weet je wat het probleem is met zonnepanelen? Dat je op het juiste moment moet instappen. De afschrijving loopt over vele jaren. Als er volgend jaar een paneel komt dat veel goedkoper te fabriceren is of een veel betere yield heeft ben je de pineut.

Sergeant_Peper | 04-05-14 | 00:28

Wij zijn op het bedrijf afhankelijk van 4 wiel aan gedreven auto s.En fatsoenlijke openbare voorzieningen zijn buiten de 50 km bordjes al moeilijk genoeg om aan te komen.Dit om even aan te geven hoe prematuur het bovenstaande geneuzel over je electrische auto eigenlijk is.

Moet eerlijk zeggen dat je stuk klopt als een bus Feynman.Helaas moet ik je er wel bij vertellen dat het kunstmatig frustreren van de aanvoer in de toeleverende industrie niet alleen bij de olie industrie aan de orde van de dag is maar dat dit in veel meer takken een gewoonte is.De industrie zal er steeds meer rekening mee moeten houden dat productie schade oploopt door gesjoemel van toeleveranciers die bezig zijn met het vullen van eigen zakken

dehandigesmeerlap | 04-05-14 | 00:15

nice<img src="http://s04.flagcounter.com/mini/epU/bg_FFFFFF/txt_DEDEDE/border_F7F7F7/flags_1.jpg" width="1" height="1">

tankNZ | 04-05-14 | 00:02

NoFliesDaantje | 03-05-14 | 22:26
Voor korte stukken inderdaad prima.
Maar voor het betere cruisewerk, ongeschikt zo'n elektrisch vehicle.
.
Elektrisch auto's zijn al zo oud als de weg naar Rome en zijn nooit een succes geworden (eerste elektrische voertuig stamt uit 1835). Ik vrees dat deze hype ook wel weer overwaait. Zonder subsidie en voordeeltjes van de overheid gaat een normaal denkend mens niet in zo'n stofzuiger rijden...

Ommezwaai | 03-05-14 | 23:05

heb toch de indruk dat we met het hele schalie-gedoe een valse perceptie dat er olie genoeg is voorgeschoteld hebben gekregen. Interessant is de hele saudische olie geschiedenis in statistieken en met achtergronden. M. Simmons is helaas 2 jaar terug overleden:

www.amazon.com/Twilight-Desert-Coming-...

Pimp my Voortuin | 03-05-14 | 23:01

Opnieuw ijzersterk stuk Feynman.

van heinde en verre | 03-05-14 | 22:54

NoFliesDaantje | 03-05-14 | 22:26
Je bent dan een Twizzy ook ,hoor.
WTF, scootmobieltje.

koekje erbij? | 03-05-14 | 22:53

Brazilië knetters waarschijnlijk ook van de olie. Indonesië is nog lang niet volledig onderzocht.

Oliecrises zijn niet een probleem voor rijke landen, die kunnen het wel betalen, het is een probleem voor landen die dat niet kunnen.

Overigens is de werkelijke prijs voor olie nu al vele malen hoger dan wat wij betalen aan de pomp. Alleen al alle defensie uitgaven die gedaan worden op het Midden Oosten rustig te houden bijv.

Maar goed, een nieuwe crisis zorgt alleen maar voor een impuls voor meer innovatie in nieuwe energiebronnen. Zonne-energie heeft de toekomst, olie is immers niets meer dan opgeslagen zonne-energie.

Meeroever | 03-05-14 | 22:49

@Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:40
Energieopslag is niet zo'n probleem. De bezettingsgraad van een hoop installaties gaat omlaag als de levereningszekerheid omlaag gaat, maar we kunnen het werk meestal verschuiven naar tijden dat er energie beschikbaar is.

frank87 | 03-05-14 | 22:47

@clockandhammergame | 03-05-14 | 21:37
Mijn neefje is olieboorder: 22.

frank87 | 03-05-14 | 22:45

Ben nu 2 jaar bezig een beetje selfsufficient te worden. Als je dit in stijl wilt doen, dan is het knetterduur en kost veel tijd, maar dan heb je ook wat...

synchronicity | 03-05-14 | 22:42

@ZwarteKater | 03-05-14 | 21:15
Maar dat is dieren doden, dat mag niet meer in Nederland...

frank87 | 03-05-14 | 22:41

@Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:01
Windmolens leveren stroom voor 5ct/kWh
Zonnecellen voor 15ct/kWh (en hard zakkend)
Mensen laten fietsen kost 10EUR/h / 0.5kW = 20 EUR/kWh

Laten we het zo stellen: de enige manier dat je denkt dat alternatieve bronnen niet kostendekkend zijn, is als er een goedkoper alternatief is.

frank87 | 03-05-14 | 22:39

@frank87 | 03-05-14 | 22:34
Hehe, mijn 'vriend' maduro probeert de overleden grote leider links in te halen maar ik beid mijn tijd.

miko | 03-05-14 | 22:37

@Terpen-tijn | 03-05-14 | 22:33
Npe numero uno nog altijd kolen en daarna waterkracht.
Het gas en olie gedeelte moet zo snel mogelijk naar solar mijn inziens.

miko | 03-05-14 | 22:36

@ terpen-tijn

ja leuk een waterstof aangedreven airship zo wil ik nog wel eens een wereldreisje maken slow travelling,,,http://www.theregister.co.uk/Print/2011/03/28/p791_ordered_for_canadian_oilsands/

arretje | 03-05-14 | 22:34

@miko | 03-05-14 | 20:53
In Venuzuela is het bezit binnenkort afgeschaft.

frank87 | 03-05-14 | 22:34

Hoe wordt de meeste electrische energie nu gemaakt?
Toch met olie en gas? Als dat schaars is of op raakt?
Diegenen die nu denken slim te zijn door met een electrische auto te rijden staan dan ook stil.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 22:33

@ king of the oneliners / bakkie doen ?? FF binnen een half uur de wereldproblematiek oplossen / let's go !

s1225 | 03-05-14 | 22:31

Jezus wat een schoolkrant profetieën weer. Waarschijnlijk meent Feynman ook nog that-he's-on-to-something.

Mike Oxlong | 03-05-14 | 22:27

-weggejorist-

NoFliesDaantje | 03-05-14 | 22:26

@Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:57
Inderdaad,windmolens kunnen prima mits je de energie op kunt slaan voor de windstille dagen.
We zouden misschien het marker meer een dijk kunnen geven van twintig meter hoog?
Verder zouden de Europese landen WEL eens samen kunnen werken en veel van de zonovergoten plaatsen aan de mediterrane zee vol kunnen gooien met panelen.
Dan kunnen we de olie gebruiken voor meer hoogwaardige dingen en voorlopig nog als autobrandstof.
Maar het verbranden van olie en gas voor elektriciteit is wel zond en zal binnenkort ook wel stoppen.

miko | 03-05-14 | 22:26

arretje 22:17
Verre vliegreizen hoeven niet onbetaalbaar te worden, maar zonder kerosine zullen ze misschien langer duren.
Wat dacht je van een onderatlantische trein die 10.000 km per uur rijdt?
Is nu al technisch mogelijk, als we maar willen.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 22:24

Terpen-tijn | 03-05-14 | 22:13
Die is er al, geloof ik, tenminste als je stroom terugleverd aan het net.
(weet niet zeker,lever niks terug)

koekje erbij? | 03-05-14 | 22:22

@Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:51
Als je ze zelf besteld uit mandarijnen land (beste met een paar makkers) en al gooien ze er een heffing op ben je nog altijd veel goedkoper uit.
En als dit gemeengoed word
www.natureworldnews.com/articles/4482/...
kan het helemaal hard gaan.
Misschien word het tijd voor Spanje om de grote energie leverancier van Europa te worden.

miko | 03-05-14 | 22:22

Er was nooit een oliecrisis. Politieke zaken over de rug van de burgers. De Arabische wereld dwong op die manier anti-Israel politiek af. Doen ze nog steeds en nu ze hun agenda uitgevoerd zien in de EU wordt dat alleen maar erger.
Stem daarom tegen de EU.

eastender | 03-05-14 | 22:17

@ terpen-tijn
Dat bedoel ik nu zo leef ik nu al.... iedere dag auto rijden in de BMW i3 opgeladen door de eigen solar... huis verwarmen warmtepomp autorijden Solar pv maar hoe?? gaan we de mensen uitleggen dat verre vliegreizen onbetaalbaar gaan worden vliegtuigen zitten al aan de maximale efficiency graad en hebben fossiel nodig om te vliegen,schepen gaan over op gtl aangedreven elektroturbines dus voor de wereldhandel zal het wel meevallen maar de airlines krijgen het zwaar,,,klm stootniet voor niets zijn cargo tak nu al af....

arretje | 03-05-14 | 22:17

Ja, net als de koffiebonen, nu dreigt de oogst te mislukken in 2014, maar was in 2013 heel goed en opgeslagen in pakhuizen enzo.
Maar we gaan alvast de prijs omhoog knallen.
Zo rolt de handel.

koekje erbij? | 03-05-14 | 22:17

arretje 22:01
Eensch.
Zo n systeem zie ik wel komen voor de toekomst.
Whatever, het zal er toch op neerkomen dat iedereen meer gaat betalen, behalve diegenen met veel eigen dak.
Maar ook daar zal wel weer een belasting voor worden uitgevonden.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 22:13

Misschien komt er nog een tijd zonder benzine auto s en energiemaatschappijen.
Elk huis krijgt zijn eigen paneeltjes en/of molentjes en is volledig zelfvoorzienend. Voor opslag wordt ook wel iets bedacht.
Dag Shell, dag nuon, dag bloemen.
Minder gaat het nooit kosten igg, die opvreters uit Den Haag en Brussel moeten ook eten. We blijven die sukkels die altijd zullen moeten dokken.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 22:10

Beste Feynman, je gooit wel een balletje op zeg en... ik kan van je verhaal veel leren.Het is immers nog complexer dan je zegt.Ik kan me nl. voorstellen dat het aanbod van fossiele energiedragers inmiddels ook veel lager KAN zijn. Bv. de auto-brandstoffen: Begin van de eeuw liepen de meeste auto's niet goedkoper dan 1:12.Nu is dat al 1:16 of meer.Dat betekent dus een verbetering van ca 30 %.Qua brandstof zoals gas voor onze huizen is er eenzelfde tendens middels woning-isolatie,zuiniger ketels enz.Dus Feynman,als je die berekening even afstemt op het beleid van de mega-energie-producenten zal graaierij,waar je mi. op doelt toch meevallen.En.... de meeste energie zit nog veel dieper onder het aardoppervlak ,genaamd geothermische energie.Die energie is duizelingwekkend.Op 1000 m diepte hebben we het al vaak over 50 graden verschil met boven het oppervlak.Bewijs ? De vulkaan Mount Arrabus op Antarctica is in staat tot een mega-eruptie die in korte tijd het hele werelddeel doet smelten.De tsunami in Japan is dan maar een heel kleintje hoor.

Dolphi | 03-05-14 | 22:09

Mijn cv en warmwatervoorziening stook ik hout, gratis te verkrijgen in de bossen.

duitse herder | 03-05-14 | 22:08

clockandhammergame | 03-05-14 | 21:37

Yep, en het verdwijnen van bedrijfsscholen, MTS en HTS. Nederland gaat goed.

Flink Ployd | 03-05-14 | 22:05

Er zijn mogelijk hele andere ontwikkelingen gaande die niets met wind of zonne energie te maken hebben, maar die de hele wereld energie voorziening kunnen gaan veranderen. Vooral als je de patenten publicaties van de laatste tijd een beetje bijhoudt:
www.google.com/patents/US20140098917

La Bailaora | 03-05-14 | 22:04

@terpen=tijn
Uiteindelijk zal het niet eens nodig zijn dat je een dak bezit grootof klein,er kunnen ook collectieve projecten waarbij mensen kunnen participeren door een aandeelte nemen bijvoorbeeld leg gvd die hele zuidkant van de afsluitdijk eens zes rijen dikvolmet panelen over de hele lengete moet je zien wat er een hoop duurzameenergie vrijkomt voor iedereen die in een verticaal gescharkeerde terraswoning woont...

arretje | 03-05-14 | 22:01

Ik gok op olie. In plaats van zonnepanelen heb ik 200 vaten ruwe olie op m'n dak gezet.

viridis | 03-05-14 | 22:01

Een combinatie van windenergie, zonnenergie en witte steenkool is volgens mij de toekomst.
Je pompt overdag een bassin vol en s avonds laat je het weer leeglopen, dag en nacht stroom.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:57

louis6227|03-05-15|21:45
Nou, laten zitten dan die diepzee olie.

viridis | 03-05-14 | 21:56

De grote players hebben allang door hoe de wind waait,in Amerika heeft IKEA al zijn vestigingen energie neutraal gemaakt door solar daken en nu is de Mars fabriek ook al aan de beurt...
www.treehugger.com/green-investments/c...
De nieuwe BMW fabriek in Leipzig draait 100 % op wind en waarom zouden wij particuliertjes dat voorbeeld niet volgen.... go solar dus!!

arretje | 03-05-14 | 21:54

In Indis draaien complete gezinnen op zonnepaneeltjes uit China. Kosten weinig.
Accuutje erbij en klaar is kees.
Die kant wil ik ook op. Energie onafhankelijk zijn.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:54

bilatalaku 21:43
Had ik al jaren geleden voorspeld dat het zo zou gaan.
Rijke lui met veel dak gaan minder of niets betalen, diegenen zonder dak extra.
Komt ook vast weer een wetje uit Brussel om dat te compenseren, belasting op zonnepanelen ofzo iets.
Die is er eigenlijk al, want goedkope paneeltjes uit China zal je hier weinig zien, Siemens heeft flink gelobyd om dat tegen te houden

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:51

Ik ga ook zeker panneeltjes aanschaffen al is het alleen maar om die belachelijke energierekening wat te temperen. Ze zijn inderdaad veel hoogwaardiger dan voorheen en ik begrijp de overheid dus ook niet waarom er niet overal al op grote gebouwen verplicht zonnepaneeldaken aangelegd zijn. Is veel minder indringend dan die vreselijke windmolens.

We zijn gewoon veel te afhankelijk van andere, vaak politiek instabiele, landen geworden voor onze energie bevoorrading.

Ik begrijp jouw keuze dan ook zeer goed Terpen-tijn.

clockandhammergame | 03-05-14 | 21:49

olie is nog wel goedkoper dan alternatief, maar als je daarmee je agressieve vijand voedt en bewapen, Poetin dus, kan die olie nog wel eens hele erge duurkoop worden.

louis6227 | 03-05-14 | 21:49

@billatalaku

Goednieuws voor jou... volgens EUrichtlijnen gaat salderen in 2017 op de schop dit omdat er een subsidieregeling voor privee energieopslag komt... nu zal de elektroauto pas goed doorbreken wantde accus in de wagens krijgen nu een extra functie erbij dus wordt ev rijden aantrekkelijker voor velen.Het smart grid is zo geboren... en zullen er allemaalaan toegeven gewoon omdat het zologisch is en uiteindelijk rendabel

arretje | 03-05-14 | 21:48

Duh, oliebedrijven hebben baat bij een zekere mate van schaarste. Door de crisis is de vraag relatief laag, en dus "mislukken" alle proefbalonnetjes van de oliegiganten. Waarom alle olie voor weinig verkwanselen tegen spotprijzen als de vraag laag is ? Het aanbod moet dus dalen. Zodra de vraag weer stijgt laten ze het aanbod meestijgen. De projecten die nu voor dood zijn verklaard wordt weer nieuw leven ingeblazen en let maar op, heel succesvol opeens. De oliebazen hebben geen baat bij dalende prijzen, ook niet aan (explosief) stijgende prijzen. Het zijn crackdealers en de wereld is hun crackhoer. De verslaving in stand houden levert het meeste op. Als de crackhoer haar verslaving te goed kan betalen verbruikt ze de hele crackvoorraad te snel op, en als de crack te duur is kan ze het niet meer betalen en ontstaan er weer andere problemen. Problemen die ook kunnen overslaan op de crackdealers.

Badderbeest! | 03-05-14 | 21:48

laserbrains | 03-05-14 | 20:57 : die olie die ze met fracking uit de grond halen is ook eindig. Hooguit komt Peak Oil daarmee een paar jaar later.

ongelovigehond | 03-05-14 | 21:45

Ik heb 64 zonnepanelen op mn schuur geplaatst en hoef nu zogenaamd de rest van mn leven geen elektriciteitsrekening meer te betalen.
Totdat zo'n beetje iedereen zonnepanelen plaatst, vervolgens de Nuons failliet gaan omdat zij die salderingsscheefheid tussen zomerproductie en winterconsumptie moeten opvangen maar niemand meer een rekening kunnen sturen, en de overheid het salderen gaat afschaffen.
Zeg maar het trucje wat de overheid altijd doet: iets aantrekkelijk maken en als de meute eenmaal om is, gewoon weer iedereen uitmelken.

billatalaku | 03-05-14 | 21:43

Auto's op zonne-energie! Wij in Nederland zijn marktleidend en zullen daar ongelooflijk goed aan verdienen.
Tenminste, als die sufhenken bij de VVD niet blijven slapen en Wilders proberen de loef af te steken.
Als EZ maar de juiste insteek heeft. (En die ambtenarenpraat 'wij zijn toch geen ondernemers' laten varen!)

Einde van de Domheid | 03-05-14 | 21:43

@viridis,
gelul, diepzeeolie (brazilie, mexico) kost rond de 80 dollar per vat aan kosten om het boven te krijgen.

louis6227 | 03-05-14 | 21:42

@Terpen-tijn 21.34

tsja wie moet ik nu overtuigen... zolang mijn maandsalaris van 5 digits iedere maand bij de correcte bank in den Bosch binnenkomt ben ik zelf wel overtuigd dat ik het zeker zonder piramide of schimmige mlm wel red.... gheghe

arretje | 03-05-14 | 21:42

De Hever|03-05-14|21:38
Owja slimpie? En als de zon er nou mee stopt? Had je niet aan gedacht he?

viridis | 03-05-14 | 21:41

clockandhammergame.
Ach welja, zal wel moeten, het enige probleem is opslag, maar ook daar weet ik verschillende oplossingen voor.
Kost wel een paar miljard, maar dan zijn we ook van die stinkpoetin af.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:40

De komende jaren gaat de zonne energie concurreren met fossiele brandstof . Hoe sneller olie duurder wordt hoe sneller de overgang naar zonne energie.

de Hever | 03-05-14 | 21:38

Ook handig zo'n fusiereactor in je auto....
Zonnecellen en windmolens gaan ons echt niet energie onafhankelijk maken. Zolang er geen reeele vervangende energie voorziening is voor fossiele brandstoffen zullen we hiervoor nog steeds afhankelijk blijven van deze landen.
In mijn ogen een zeer vervelende ontwikkeling en de Nederlandse staat moet dus ook ingrijpen om een strategische voorziening als een raffinaderij niet kwijt te raken.
Poetin hoeft die kraan maar dicht te draaien en wij zitten in de kou in de winter. Niet fijn met 12 graden vorst en dan gaan je zonnepaneeltjes echt niet je hok warm krijgen.

Kan het misschien ook zijn omdat er een vreselijk te kort is aan hoogwaardig technisch personeel dat op boortorens/productie platforms en raffinaderijen kan en wil werken. Dit begint een wereldwijd probleem te worden.

Ik spreek uit ervaring en zie bijna geen jongere generatie meer aan boord komen. De ervaren mensen worden steeds ouder waardoor de gemiddelde leeftijd bij ons aan boord zo'n 44-50 jaar is. Een beroep wat toch als behoorlijk zwaar mag gezien worden, zeker op een boorvloer en je toch echt 84+ uur per week werkt. Alleen al in Saudi Arabie heeft mijn bedrijf 2000 mensen nodig, mensen die er niet zijn om het hoog gekwalificeerde werk uit te voeren.

Geen technische opleiding volgen, we moesten allemaal aan die tikdozen en in de 'softe' baantjes rollen. Zie hier het resultaat van het slechte beleid op het gebied van onderwijs en de roofbouw die is gepleegd.

Het Nederlandse bedrijfsleven mag ook een behoorlijke hand in eigen boezem steken doordat ze jarenlang hebben liggen snurken en in de goede tijden niet voldoende stage plekken en opleidingen hebben aangeboden om voldoende capabel personeel te kunnen blijven aannemen. Ja en dan komen die Polen en Litouwers ineens om de hoek kijken.

clockandhammergame | 03-05-14 | 21:37

Feynman maakt wel werk van zijn stukjes.
Hulde.
Je krijgt zeker per letter betaald?

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:36

En uiteindelijk vervangen we gewoon de gft bak voor een
www.microfueler.com/
Kwestie van je fantasie gebruiken.....

arretje | 03-05-14 | 21:35

Arretje 21:30
Zeker via mlm? Of een andere duistere piramide firma. Die zeggen altijd dat ze binnenlopen, de realiteit is anders.
Je kan het wel typen, maar ik geloof niks.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:34

Ik dacht dat wat eraan komt niet zozeer een oliecrisis is, maar een oliemaatschappijencrisis. Als over een paar decennia alternatieve energiebronnen rendabel zijn, worden oliereserves en concessies die maatschappijen hebben opeens waardeloos. En dat doet nu al pijn en maakt nu al huiverig om te investeren.

simpelman | 03-05-14 | 21:33

Toen ik 14 jaar was had ik een boekje met allerlei uitvindingen gemaakt, die de wereld zouden gaan verbeteren.
(echt waar! een helboel dingen zijn inmiddels gemeengoed zoals bijv. de Segway en gescheiden afval en robots), maar mijn vriendin heeft het weggegooid.
Jammer, ik zie de toekomst nu somber in.
Alle luxeproblemen zoals bijvoorbeeld welke koffie je nu zult gaan bestellen bij de Starbucks, of dat kinderen een helmpje op moeten op de fiets, zullen tot een ver een ongelofelijk luxe verleden gaan horen.
Wat overblijft, is rauwe overlevingskunst met een bijl en een knuppel.

King of the Oneliner | 03-05-14 | 21:30

@terpen-tijn
ik loop al een tijdje binnen hoor kwestie van voor de meute uit lopen...

arretje | 03-05-14 | 21:30

Poetin kan wel lachen, maar zonder het westen krijgt ie geen druppel naar boven, enne..., in paar jaar tijd duitsland naar 12% alternatief, dat gaat hard toch.

louis6227 | 03-05-14 | 21:29

miko. 21:14
Sarcasme.
Hoe vaak ik al niet ben neergesabeld omdat ik gratis en schone energie verdedigd heb.
Alles werd uit de kast getrokken om mijn ongelijk te bewijzen.
Werd never nooit rendabel, was gestoord enzovoort.
En nu... nu gaat elk particuliertje met zonnepanelen stroom leveren aan het net op zonnige dagen.
Alleen een Jan lul zonder panelen gaat in de toekomst extra veel betalen voor zijn energie.
Ik dus, arme sloebers gaan het merken, de slimmeriken lopen binnen.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:26

concurrent

viridis | 03-05-14 | 21:26

Olie zal altijd goedkoper zijn dan alternatieve energie. Kost geen flikker om het uit de grond te halen en als je net ff goeiekoper blijft dan de concurent,,,,do the math... oftewel alternatieve is altyd duurder tenzij subsidie maarja subsidie betalen we zelf. En als het alternatief weet dat olie altyd goedkoper is heeft het geen zin om te ontwikkelen. Is dus een civieuse civiele civilieuse vicieuze circel.

viridis | 03-05-14 | 21:25

@miko 21.14

Mooi, datzelfde bedrag ligt ook bij mij ophet dak.... honderd procent solar gaan is een goede optie ik rijd er mijn BMW i3 van en met warmtepompen huis verwarmen is ineens bereikbaar geworden.Binnenkort worden de homestorage accus ook betaalbaar en is het hele olie probleem in mijn huishouden ondervangen....

arretje | 03-05-14 | 21:25

Wij hebben windmolens dus hier hebben we geen last van.
De Energiewende is een groot succes.

Heinzz | 03-05-14 | 21:24

Kernfusie.2019

newray | 03-05-14 | 21:22

@:Der Schnitzeljäger 20:52

Ja erg hè. Get a live.

blandurego | 03-05-14 | 21:16

"en bijna ieder huidig boorgat maximaal wordt leeggezogen"
Geil!

King of the Oneliner | 03-05-14 | 21:16

Shell weet dat als Putin los gaat we straks weer op konijnen jagen met een knuppel.
Dus vier nog maar even feest.

ZwarteKater | 03-05-14 | 21:15

Fiets is in conditie, warme kleding is voorradig, de pestpleuris met die olie, red met toch wel.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:15

@Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:13
Mijn grote vrees is dat door de klimaatverandering de Middellandse Zee dichtvriest...

VanBukkem | 03-05-14 | 21:14

@Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:01
Zonnepanelen niet effectief??
Moehahaha, ik ben van een maand rekening van pkmbeet 1800 euro naar nog geen 200 euro gegaan. De totaal investering nog geen 27.000 euro.
Zonnepanelen kosten steeds minder en de nieuwe generatie geeft enorme goede resultaten.

Ik geloof niet in een enkele energie bron. Veel meer een mix van.

miko | 03-05-14 | 21:14

Overigens valt er niks meer te verpesten in Nigeria.
Dat heeft de shell al gedaan.
De vervuiling is gigantisch, met name de zee rondom dat land, visvangst is nihil, leven is onmogelijk.
Spanje moet nog flink gaan hakken om al die Afrikanen tegen te houden, want ze hebben niks meer te verliezen.
Overigens voorspel ik nu al, dat dit nog maar het topje van de ijsberg is, er komen nog veel meer Afrikaantjes deze kant op.

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:13

Net wat ik nodig had, dit bericht, ik wil ook in de olie zijn en wel per direct... proost.. op Feynman.
T worden spannonde tijden...

Causa Sui | 03-05-14 | 21:12

Kernfusie.
Doet onze Zon ook.

ProAsfalt | 03-05-14 | 21:09

Wat is nou de boodschap ? Er staat in z'n verhaal dat er wereldwijd 20% refinery overcapaciteit is. Of er ook overcapaciteit is in winning word niet helemaal duidelijk. Maar dat refinery's elkaar beconcurreren is wel zeker. Dan zou het toch vreemd zijn om in dit land met hoge loonkosten daaraan mee te doen ?
Eens raakt het spul op, dat is het enige wat zeker is. Maar daar doet Feynman (voorzichtig als hij is) maar geen voorspelling over.
Die fusiereactors gaan ons ook niet helpen met onze energiehonger.

hotnot | 03-05-14 | 21:06

Ik voorspel dat onze wereldeconomie binnen een jaar of tien tandenknarsend tot stilstand komt door een tekort aan betaalbare aardolie. En dan breekt de pleuris uit. Als tenminste niet voor die tijd ons financiële systeem omdondert.

VanBukkem | 03-05-14 | 21:06

Dit betekend dat bij de volgende..... betekent met een d.... Ik hoop dat de auteur meer verstand van olie heeft!?!

Kamele beffer | 03-05-14 | 21:05

Alternatieve energiebronnen zijn niet kostendekkend.
Nu niet, nooit. Al zou er nog maar 1 vat olie zijn op de wereld. Gratis schone industrie bestaat alleen voor domme particuliertjes die hun dak volplempem met zonnepaneeltjes en windmolentjes. Heb je geen dak, dan is het einde oefening.
We sterven uit door speculatie.
Wie had dat gedacht?

Terpen-tijn | 03-05-14 | 21:01

Vandaar dat je iedere avond Floortje 'carbon-footprintqueen' Dessing en Dementmund Tutu met een schop op tv ziet.
Dat is om olie te zoeken natuurlijk.

Cuyahoga | 03-05-14 | 21:00

Er word dus niet meer geboord omdat fracking zeer effectief is.

Amerika is in 5 tot 10 jaar tijd totaal onafhangkelijk van het midden oosten , niks peak oil.

Bovendien heeft Israel een lief veldje onder de zee gevonden , iets van 50 keer Slochteren.

laserbrains | 03-05-14 | 20:57

We gaan allemaal eens dood. Gelukkig maar.

Plukkiehaar | 03-05-14 | 20:56

Geen nood, uw overheid heeft alvast nieuwe arbeidskrachten (ja dat zijn die lui die thuis zitten met hun nieuw-verworven uitkering) naar ons land gehaald zodat er werknemers zijn (die nooit meer willen werken) voor de economische groei (waar geen energie voor is) die niet komt. Maar u moet natuurlijk wél betalen.

Rest In Privacy | 03-05-14 | 20:54

Ben ik effe blij dat ik nog bezit heb in Venezuela!

miko | 03-05-14 | 20:53

De olie firma´s weten dat er een functionele waterstof fusie reactor gebouwd is ergens in de Nevada dessert, en hebben hun geld daar in geinvesteerd. Alle grote olie firma´s mochten participeren van de illuminati.

Gary Gunstone | 03-05-14 | 20:53

-weggejorist-

Der Schnitzeljäger | 03-05-14 | 20:52

Windmolens FTW!

blandurego | 03-05-14 | 20:52

Duh? Wat is nou de boodschap, dat de benzineprijs met 3 cent omhoog gaat? Maakt mij geen bal uit, ik gooi er toch altijd maar voor 50 euro in. Oh, wacht, de volgende oliecrisis, die was al begonnen toen we het eerste zwarte goud omhoog pompten. Punt is niet of het gebeurd maar wanneer, mensen beginnen pas te piepen als het zeer gaat doen.

gedachtespinsel | 03-05-14 | 20:51

geen probleem ze hebben de gaskraankeuning waar we zo graag voor kruipen

rechtsdwalendeautist | 03-05-14 | 20:50

-weggejorist-

Ome_Haam | 03-05-14 | 20:50

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken