Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ZO vies zijn treinen. Bah! Nederlandse Spoorwegen

Echt. Nog even en er gaan doden vallen in het gore en ranzige OV. Forensen die opgegeten worden door killer maden uit half afgekloven broodjes half-om. Krijsende reizigers in stilte-coupé's omdat ze aangevreten worden door enorme ratten. Dames in de eerste klas met kakkerlakken in hun broekjes. Treinstudentjes massaal gepenetreerd door enge aaswurmen. Het strand van Fukushima is tien keer schoner alsdan een treincoupe van de NS. Tsjernobyl is een oase vergeleken bij een intercity in Nederland, en de kont van Gordon is frisser alsdan een Nederlands perron. En dat allemaal omdat de NS geen loonsverhoging voor schoonmakers wil betalon. Ze gaan gewoon de reizigers vuilniszakjes meegeven als ze aan boord gaan. Mogen ze 't zelf opruimen. Tsja... Wedden dat het treinkaartje ook weer duurderder wordt? Verder wat Mark Rutte zegt. Koop een auto. Oh nee, wacht...

Reaguursels

Inloggen

Het project 'Trein' is mislukt in meerdere opzichten. Kom op mensen. Zoek thuis een baan. Of wilt u persé ergens anders zijn?

tast in duitser | 01-05-14 | 10:06

Probleem is dat smerigheid meer smerigheid veroorzaakt. Geregeld staan jongeren te schreeuwen en laten deuren van plees open staan etc. Ze willen er wel graag mooi uitzien maar gedragen zich bar slecht opgevoed...

BarneyBoner | 01-05-14 | 09:57

De trein is altijd smerig... Naast vuilnis, stank, kauwgum op stoelen, smerige plees moet je blij zijn dat je kunt en mag zitten want misschien is dat een fietsplek...????

BarneyBoner | 01-05-14 | 09:56

Correctie, zo vies is en gedraagt zich dat tuig wat zich treinreizigers noemen

Occipitaalcasibus | 30-04-14 | 23:07

ps statiegeld op blikjes zou al heel wat schelen

Swarthoogt | 30-04-14 | 22:34

Waarom gebruiken mensen de trein eigenlijk als een rijdend restaurant?

Swarthoogt | 30-04-14 | 22:33

Natuurlijk moet de NS schoonmakers fatsoenlijk betalen. Natuurlijk moet de NS zorgen dat de prullenbaks leegkomen.
Maar de zijn de _reizigerts_ die de troep maken, niet de NS. De reizigerts kunnen prima hun blikje/flesje mee naar buiten nemen en daar in de prullenbacque gooien.

Worst_kaas_scenario | 30-04-14 | 21:25

De prijs van privatisering, overheid kan niet tussenbeide komen, schaamteloos NS macht en monopoly misbruik.
Hup schoonmakers volhouden en winnen.

gebrokenvleugel | 30-04-14 | 20:42

Varkens vervoer je in varkenskotten toch

wim de goede | 30-04-14 | 19:36

Zo vies zij de treinen? Nee, zo vies zijn diegenen die in die treinen zitten - dus de reizigers en dan waarschijnlijk vooral de reizigers op koningsdag

wim de goede | 30-04-14 | 19:33

Als NS geen geld wil uitgeven vragen ze toch lekker uitkering trekkers bij de gemeente om hun treinen schoon te maken!?

Doet Den Haag ook maar dan voor buiten op straat.

dr.spider | 30-04-14 | 18:50

en wat is er mis met het NS personeel, kunnen die niet ff de handen uit de mouwen halen. Piloten doen toen ook stewardessen werk als dat nodig is.
Wil je nou een beetje klantvriendelijk zijn of niet?

Biasmania | 30-04-14 | 17:42

Badderbeest! | 30-04-14 | 12:11
Held!!

TmC | 30-04-14 | 17:34

Even voor de duidelijkheid:

Dit heeft natuurlijk helemaal NIKS te maken met dat de NS schoonmakers niet genoeg wil betalen, maar ALLES met het feit dat forensen blijkbaar ONTZETTENDE VARKENS zijn...
Gooi je bende in een prullenbak, is die vol? Neem je het mee UIT de trein en flikker je het daar in een bak... zo moeilijk is het toch niet!?!?!

Ga je schamen treinreizigers! Allemaal!

AsEl | 30-04-14 | 17:29

OV = Ontzettende Viezerikken... En niet de NS maar de kanslozen die ze vervoeren. Alles achter je reet neer flikkeren en dan janken dat het vies is. Blijf twitteren stumpers, het is je eigen bende

Kwatz | 30-04-14 | 15:50

the sable guy | 30-04-14 | 13:44
- Als je niet voor dit "hongerloontje" wil werken: good for you, neem de baan niet, of zeg hem op. Als het salaris daadwerkelijk te laag is, kan de werkgever vanzelf zijn vacatures niet meer vervullen.

---
Het klinkt logisch wat je schrijft. Maar het klinkt alleen logisch als je het schrijft, als je begrijpt wat ik bedoel. De praktijk is namelijk anders en een van de belangrijkste reden dat we sociale wetten hebben tegen bijv kinderarbeid en uitbuiting van de werknemer door de werkgever.
Want het eindigt niet bij 'het laagste loon is de grens'. Mensen zullen onder druk steeds verder en verder gaan. Zowel werkgevers en werknemers. Neem nou onze oude Herenboeren die uiteindelijk als kleine koningen over mensen konden heersen. Alleen maar omdat de keuterboer ook moest leven en alles accepteerde wat de Herenboer hem opdroeg. Ook zijn vrouw...

appeltjesgroeneweide | 30-04-14 | 15:46

gewoon zo nu en dan met de brandslang er doorheen, is ook goed genoeg voor het overige veetransport (hoewel het overige vee er waarschijnlijk een minder ranzige teringzooi van maakt)..

Demonische Eend | 30-04-14 | 15:19

Gökhan Karakulak je bent naar NL gekomen om schoon te maken, dus niet miepen. Stel je voor dat verpleegsters gaan lopen klagen dat ze teveel patiënten op zaal hebben liggen.

Graaf van Egmont | 30-04-14 | 14:43

Of je flikkert zelf niet je rotzooi op de grond als er geen ruimte is in de prullenbak. Een heel revolutionair concept, ik weet het.

Nesterov | 30-04-14 | 14:38

De NS en/of het OV nemen is een keuze. Dus niet klagen als ze staken.

Duracell | 30-04-14 | 14:11

Valt mij nog mee dat de NS de mensen die foto's maken niet aanpakt, dat mag helemaal niet volgens hun voorwaarden.
Zijn ze anders ook behoorlijk streng op.

Boris die Sauertopf | 30-04-14 | 14:04

Veel Vaak | 30-04-14 | 13:19
-
U is niet goed in uw hoofd. Rommel vraagt om opruimen. Omdat de schoonmakers staken komt aan het licht hoe asociaal de varkens die men treinreizigers noemt eigenlijk zijn. En omdat de treinreizigers asociale varkens zijn moet de trein van de NS worden gesloopt ? Whats next ? Als iemand een leeg blikje in uw voortuin gooit is het terecht als een anders als reactie daarop een stoeptegel door uw ruit werpt ? Topidee!

Badderbeest! | 30-04-14 | 13:46

metdedag | 30-04-14 | 10:55
"Schoonmakers moeten gewoon meer loon krijgen. Zijn ze zo te zien dubbel en dwars waard." - Vind je? Ik zou op grond van deze foto's juist zeggen dat ze zo te zien geen cent waard zijn. Als mijn schoonmakers zulk werk afleverden, zou ik ze iig niet betalen.

appeltjesgroeneweide | 30-04-14 | 11:24
"Jammer dat we niet weten of de salariseisen van het schoonmaak volk terecht is of niet." - Ik weet dat wel. Ze konden blijkbaar mensen vinden die het contract tekenden, dus is het salaris voor die mensen voldoende.

dutchdj | 30-04-14 | 11:34
"Als er geen CAO's en vakbonden zouden zijn zou in deze tijd van werkeloosheid iedereen tegen elkaar opgezet worden om nog minder betaald te krijgen, lekker allemaal voor een hongerloontje werken." - Als je niet voor dit "hongerloontje" wil werken: good for you, neem de baan niet, of zeg hem op. Als het salaris daadwerkelijk te laag is, kan de werkgever vanzelf zijn vacatures niet meer vervullen.

kutjebefandijvie | 30-04-14 | 13:14
"Schoonmakers hebben het recht om zelf te bepalen wat hun arbeid waard is. (...) Als ik vaker op GS de reaguurders lees kijken ze maar neer op het schoonmaak personeel.. Ik heb opmerkingen gezien zoals: (...) contractbreuk en meer van dat soort achterlijke opmerkingen..." - Alle respect voor schoonmakers, en zeer zeker vind ik dat zij het recht hebben om zelf te bepalen wat hun arbeid waard is. Dus als je vindt dat je onderbetaald wordt: zeg je contract op. Doe je dat niet, maar hou je je tegelijkertijd niet aan de verplichting die je via het contract bent aangegaan, dan heet dat voor zover ik weet "contractbreuk". Ik nodig je oprecht uit om mij wat te leren en mij uit te leggen waarom dat een achterlijke opmerking zou zijn.

the sable guy | 30-04-14 | 13:44

Mensen zijn achterlijk en pauper. Reden om een rib uit je lijf te trekken voor een eersteklas kaartje.

Rittersport | 30-04-14 | 13:43

aap-noot-mies | 30-04-14 | 13:17
-
Statiegeld is geen oplossing. minder verpakkingsmateriaal zet pas zoden aan de dijk. En verder gewoon iedereen zn eigen teringzooi op laten ruimen. Desnoods hoge boetes, desnoods lijfstraffen. This will not stand man!

Badderbeest! | 30-04-14 | 13:37

@ geomario | 30-04-14 | 13:26
Dat zijn net zulke ranzige tokkies als treinreizigers die vuil achterlaten.
We jammer dat de hipsters met hun iPhonetjes daar nooit tweets van sturen...

Johannes de Sloper | 30-04-14 | 13:37

het is toch godverdomme (sorry hoor, word hier boos van) bij de beesten af dat je niet even je eigen zooi opruimt?? En voor de zeikerds die de bakjes te klein vinden; flikker het dan in de prullenbak als je op je bestemming bent. Of komt je moeder je de reet afvegen na het poepen?

HaHaHarry | 30-04-14 | 13:30

@alle mensen die afgeven op treinreizigers en hun smerige mensen noemen, Rijkswaterstaat haalt jaarlijks 30.000 ton aan afval uit de bermen van de rijkswegen.

geomario | 30-04-14 | 13:26

thytus | 30-04-14 | 13:19
De grote rommel mee eens, echter ik ga echt niet met vaatdoekje, dweil & emmer de trein in hoor. De treinen zijn echt goor! Gewoon met troep wat onder schoenen zit en verzin maar. Thuis moet je ook regelmatig poetsen! Het kleeft de ramen zijn goor, het meurt!

ikdenkwat | 30-04-14 | 13:22

Drogedopjes | 30-04-14 | 13:03
Dat heet nou vrijemarktwerking. Zolang die forenzen gewoon in de bacterie karavaan blijft stappen houdt de NS zn poot stijf.

ikdenkwat | 30-04-14 | 13:19

Als mensen hun zooi gewoon opruimen of meenemen als ze op bestemming zijn en dan in een prullenbak gooien kan de trein nooit zo smerig worden! Sommige mensen zijn echt opgevoed als varkens met een compleet gebrek aan respect voor anders eigendom. Maar het is natuurlijk makkelijker om gewoon de schuld aan de NS te geven, i.p.v. eerst naar jezelf te kijken.

thytus | 30-04-14 | 13:19

Pas nog een keer per ongeluk in de trein beland. Ik wist al dat ik wachten overstappen wachten en wachten niets voor mij was. Maar eerlijk is eerlijk de trein was schoon, hij reed volgens schema en het was best stil in de drukke trein. Ik had me al voorbereid de eerste de beste aso op zijn bek te rossen maar goed iedereen was mak en er stonden zelfs mensen op voor ouderen. NS moet zich schamen dat ze de treinen zo vervuilen. Ik zou een vervuilde trein volspuiten met graffiti en alles wat vast zat los slopen. Daar vragen ze dan om rommel vraagt om meer rommel.

Veel Vaak | 30-04-14 | 13:19

Gewoon een fortuin statiegeld doen op zoveel mogelijk zooi: blikjes, flesjes, bekers, smurfen, noem maar op. Dan ruim ik het wel op.

aap-noot-mies | 30-04-14 | 13:17

@dutchdj | 30-04-14 | 11:34
Werkgeversorganisaties zullen niet meer nodig zijn zonder vakbonden/Cao's. Ik ben helemaal niet bang voor hongerloontjes-scenario's zonder de Cao's of strikte regelgeving. Als de werkgever veel te weinig biedt voor een werknemer zal deze overlopen naar een andere die meer betaald of op zoek gaan naar ander werk. De werkgever heeft die mensen net zo goed nodig als dat de arbeider een baan nodig heeft dus er zal (vrij snel) een evenwicht ontstaan tussen de vraag aan schoonmaakpersoneel tegen uurloon X en het benodigde aantal aan personeel dat daar tevreden mee is. Iedereen blij.

pomtiedom | 30-04-14 | 13:14

Mensen moeten hun eigen bende opruimen...
Zo niet, dan moeten schoonmakers dit doen. En ook schoonmakers hebben het recht om zelf te bepalen wat hun arbeid waard is. En als de NS dat niet wil betalen dan is dat een probleem van de NS. Iedereen wil schone treinen en schone straten maar als ik vaker op GS de reaguurders lees kijken ze maar neer op het schoonmaak personeel.. Ik heb opmerkingen gezien zoals: laag opgeleid, mogen blij zijn dat ze een baan hebben, contractbreuk en meer van dat soort achterlijke opmerkingen...
Schoonmakers zijn belangrijk en ik sta achter ze !

kutjebefandijvie | 30-04-14 | 13:14

prijzen stijgen boven de inflatiecorrectie. Lijkt wel of de directie meer geld wenst te verdienen, over de ruggen van reizigers en schoonmakers.

Schoonmakers 50 cent per uur extra, en doorbetalen bij ziekte. dat is bij de meeste bedrijven geregeld. En ik ben het in dit geval eens met de schoonmakers. NS ga je schamen. en misschien moeten reizigers gewoon NIET meer met de trein gaan? om zo de directie te dwingen aan de onderhandelingstafel te komen? Ik zou het toejuichen als de Consument (reiziger), er voor kiest de trein zoveel mogelijk links te laten liggen. laat de NS het maar voelen waar het ze kan raken, namelijk in de portomonnee

Drogedopjes | 30-04-14 | 13:03

Met Timo Huges aan het roer wordt het overal een zwijneNstal.
Zo heeft hij FloraHolland ook achtergelaten.

Finnenhaaiensoep | 30-04-14 | 13:03

@ The_iron_boar | 30-04-14 | 12:37
L*l niet. Treinstellen - in ieder geval die waar ik een paar dagen terug, vóór Koningsdag, in zat - waren al een rommeltje. Gratis kranten op de vloer, resten eten/drank op de raamtafeltjes etc.

baba4oog | 30-04-14 | 13:02

Medelijden hebbend met jullie....
(heb sinds +20jr geen openbaar vervoer meer gebruikt..)

Dutch Peanut | 30-04-14 | 13:02

Kan aan mij liggen, maar als je weet dat er in de trein niet schoongemaakt wordt, dan is het toch niet meer dan normaal om je zooi ff mee te nemen in plaats van het achter te laten op stoel of tafel?

Zoiets | 30-04-14 | 12:57

pfft in zo'n trein stap je toch niet in? Weet je wel hoe duur kleren tegenwoordig zijn, die wil je dus niet vies maken he. Laat staan de hoeveelheid bacterien die er rondkruipt en de lucht die er hangt. Zo kun je niet bij je baas aankomen (schone kleren en lekkere reuk zijn tegenwoordig nl. verplicht!). Als men dat allemaal een dagje doet zijn de treinen morgen weer schoon.

sufkut | 30-04-14 | 12:56

Mensen, ruim je rotzooi op. Thuis, op straat, in de trein, OVERAL. Lutsers.

Wonderlijk! | 30-04-14 | 12:55

@ the sable guy | 30-04-14
Dat moet natuurlijk zijn; 1) mensen die hun troep niet opruimen. 2) De NS die schoonmaakbedrijven tegen elkaar opzet om voor een prijs te werken die eigen onrealistisch is. 3) De schoonmaakbedrijven die te laag inzetten om de opdracht binnen te halen/te behouden en vervolgens hun personeel gaan/blijven uitbuiten.

dutchdj | 30-04-14 | 12:54

-weggejorist-

J.Klepzeiker | 30-04-14 | 12:54

Hoop mensen (niet zozeer in de reacties, wel in de tweets) die de NS de schuld geven. Terwijl er 3 groepen vele grotere veroorzakers zijn: (1) mensen die hun eigen zooi niet opruimen, (2) mensen die een contract hebben getekend om voor een bepaald salaris te werken (schoonmaken in dit geval), en vervolgens contractbreuk plegen, en (3) vakbonden die via wetgeving hebben afgedwongen dat de NS geen vervangende schoonmakers mag inhuren wanneer hun eigen personeel contractbreuk pleegt.

the sable guy | 30-04-14 | 12:41

Dat al die troep in de trein achterblijft ligt dan nogal voor de hand, want de prullenbakken zijn veel te klein.
Jan de Schot | 30-04-14 | 11:00
.
En dat is voor jou dan een reden om het maar naast diezelfde prullenbak te gooien? In plaats van even mee te nemen en ergens op het station in een vuilnisbak te gooien.
Lekker mentaliteit is dat. Net als mensen die in de openbare ruimte alles maar achter zich laten vallen. Jaren geleden was er op de radio een discussie over met iemand die zomaar zijn peuken achter zich liet vallen. Toen de verslaggever daarvan wat zei, was de (veelzeggende) reactie: "ja, wat mot ik dan, mee naar huis nemen dan?" .....

frenkievee | 30-04-14 | 12:39

Nogmaals: de troep komt niet van normale forensen en mensen die dagelijks met de trein reizen. De troep is voornamelijk veroorzaakt door dronken mensen die met de trein naar of van Koningsdag zijn gereisd! De staking was namelijk al een poosje gaande voor Koningsdag en toen was het nauwelijks een probleem. Forensen drinken geen bier in de trein, dragen over het algemeen geen oranje troep, kotsen niet in de trein en pissen niet op de balkons. Zij kunnen er dus niets aan doen, maar zij zijn wel de grootste slachtoffers van de stakingen.

The_iron_boar | 30-04-14 | 12:37

Wat is er mis met zelf je troep opruimen?

Der Theo | 30-04-14 | 12:37

'Gökhan Karakulak' Synoniem, iemand?

Pieter Bas | 30-04-14 | 12:36

Goh en hoe komt die troep daar?

1,2,tja,tja,tja | 30-04-14 | 12:32

Sow das nog weer net wat smeriger dan dat ik me herinner uit de tijd dat ik de trein nam.

BozeHenk | 30-04-14 | 12:28

Toont nog eens fijntjes aan, dat het treinreizigerspubliek voor een belangrijk deel uit ongemanierd plebs bestaat. Effe je gebruikte zooi meenemen uit de trein en op/bij het station in een afvalcontainer doen is voor zulk sneu volk kennelijk teveel gevraagd.

* op dit soort vervuilers met groot dédain neerkijken doet *

baba4oog | 30-04-14 | 12:15

Nietvoordekat | 30-04-14 | 11:55
-
"U mag eten en drinken in de trein, maar hou wel rekening met uw medereizigers en laat de boel netjes achter. Alcohol nuttigen in de trein is toegestaan (tenzij anders aangegeven) onder voorwaarden dat u geen overlast veroorzaakt en de veiligheid niet wordt verstoord." U mag dus vreten in de trein, MITS u uw eigen teringzooi opruimt. Er staat nergens dat de NS faciliteiten moet bieden om uw schranspartijen voor u zo gemakkelijk mogelijk te laten verlopen. Het is ook volstrekt onwenselijk om in iedere coupé een grote dampende kliko te zetten die pas eind van de dag in de remise kan worden geleegd. Als uw milkshakebeker niet met goed fatsoen in het prullenbakje past en pas in het prullenbakje kan worden gestouwd door enig geweld te te passen is dat voldoende informatie dat het prullenbakje niet bedoeld is om lege, lekkende milkshakebekers in op te bergen. Net zo min als het u ook vrij staat om een happymeal op te vreten op het toilet en het u ook niet vrij staat om de restanten van uw happymeal door het toilet proberen te spoelen. U gaat mis dat u van uw probleem (uw afval) het probleem van de NS wilt maken. Dat u constateert dan andere mensen even asociaal zijn als u en hun vuil toch wel achterlaten in de trein ongeacht het formaat van de prullenbakjes en dan vervolgens concludeert dat de NS uw probleem maar moet oplossen door steeds grotere vuilbakken te plaatsen (die dan vervolgens ongetwijfeld niet vies mogen zijn, niet vol mogen raken, niet mogen stinken en niet ten koste mogen gaan van uw zitplaatsen, en ook niet mogen leiden tot hogere ticketprijzen) toont niet aan dat u pragmatisch bent (dom woord eigenlijk, pragmatisch is een overbodig woord voor praktisch en dus geen praktisch woord om aan te duiden dat u uzelf praktisch vindt) maar des te meer dat u zelf ook een asociaal stuk vreten bent dat wel de geneugten van uw schranspartij wenst te hebben, maar dat een ander de lasten maar moet dragen. Hoe dat er in de praktijk uitziet zien we op bovenstaande sfeerbeelden.

Badderbeest! | 30-04-14 | 12:11

Hollanders... white trash

Kaltsnautzige | 30-04-14 | 12:06

Als iedereen zijn eigen *****zooi zou meenemen zou dit probleem niet bestaan.
Kwestie van opvoeding.

Roadblock | 30-04-14 | 12:04

ja de schoonmakers verdienen een goed loon. Maar welke vieze onopgevoede varkenskoppen laten hun troep zo achter? Wtf zeg is dan echt iedereen van de fckkin pot gerukt?! Je kan toch wel je eigen shitzooi opruimen , stelletje kakkerlakken zijn het die dr zon kankerzooi van maken

TheJesseJ | 30-04-14 | 12:01

Hoorde ik niet die Hans Siemons van de PvdA de werkgevers vertegenwoordigen. God,s tenhemelschreiend. die Judas. Schoonmaken is weer een sluitpost. Rommel maken en niet willen betalen voor het opruimen. Geef die mensen een fatsoenlijk loon en hou op te zeiken.

krasse karel | 30-04-14 | 12:01

@paradoxical | 30-04-14 | 11:20
*slowclap* goed zo, braaf van je. Zoals je zelf al zegt: Nederland zit vol met asocialen, en veel daarvan reizen met het OV. Je kunt daar over gaan klagen, maar je doet er toch niks aan. Dan kun je dus beter kijken naar wat de beste oplossing is, gegeven de huidige situatie.

Nietvoordekat | 30-04-14 | 11:57

@Devlonir. Dat is inderdaad al tientallen jaren aan de gang. In mijn studententijd, begin jaren 90, heb ik ook schoonmaakbaantjes gehad. Met eentje - ergens in een keuken van een bedrijfsrestaurant - was ik wel tevreden, maar ik kreeg er steeds minder tijd voor. Steeds ging er een kwartiertje vanaf. Als ik vrij had en iemand anders mijn taak moest overnemen, kwam de helft niet af en kwamen er klachten. Op een gegeven moment kwam mijn leidinggevende mij op de werkplek vertellen dat ik vanaf de week erna weer een half uur moest inleveren (wat betekende dat ik de hele keuken, apparatuur, vloer, buffet en tafels/stoelen voor 300 personen in 2 uur brandschoon moest maken). Ik heb toen ter plekke ontslag genomen. Vervolgens belde de leidinggevende mij thuis op dat ik toch weer heel snel aan het werk moest, omdat zij door mijn gedrag straks misschien een beter contract, met 400 gulden extra per week, zou mislopen.

The_iron_boar | 30-04-14 | 11:56

@Badderbeest! | 30-04-14 | 10:58
Een milkshake-beker is nou ook niet bepaald grofvuil, of wel? Je kunt ook overdrijven.

En betreffende waar die afvalbakken in de trein voor bedoeld zijn: ik heb nergens gezien dat die dingen alleen voor tissues bedoeld zijn. Staat ook niet in de huisregels van de NS. Ja, ik heb die gelezen.

Voor de rest ben ik redelijk pragmatisch ingesteld: mensen gooien hun afval toch wel weg in de trein, ongeacht wat jij of anderen daarvan vinden, dus dan kun je beter zorgen dat er een afvalbak staat waar het ook in past. Anders krijg je taferelen zoals hier boven op de foto's. Dat kan elke idioot voorspellen.

Nietvoordekat | 30-04-14 | 11:55

stom schaap | 30-04-14 | 11:17
-
in een succesvolle maatschappij heb je laagjes nodig. Het aantal euro's dat je per maand verdient is irrelevant. Het aantal euro's dat je per maand verdient in relatie tot de rest van de maatschappij is wel relevant. Met andere woorden € 2000,- bruto is niet veel, maar ook niet weinig. 2000 is maar een getal. Als je er een bijstandsuitkering er naast legt van een alleenstaande (€ 1039,-) vs. een alleenstaande schoonmaker die € 2000,- bruto toucheert komen we er achter dat de schoonmaker. Bruto bijna het dubbele verdient dan de uitkeringtrekker "verdient" Maar neem je alle sucundaire "arbeidsvoorwaarden" van de uitkeringstrekker mee zoals vrijstelling voor watershapsbelasting, afvalstoffenheffing, WOZ, rioolheffing, gratis met OV, korting op de bioscoop, huurtoeslag, gratis ziektekosten, het recht op een spotgoedkope sociale huurwoning, bijzondere bijstand, een gratis televisie, gratis koelkast, gratis rollator, gratis nog zo 1000 dingen Dan leert men dat de schoonmaker netto maar 1 of 2 honderd euro per maand meer toucheert dan de klaploper. En dan is 150 euro extra voor 180 uur werken natuurlijk veel en veel te weinig.Met andere woorden; De schoonmaker verdient met € 2000,- niet te weinig, maar wordt te krap op de hielen gezeten door de klaploper. Daardoor wordt de schoonmaker relatief gezien armer en daalt zijn sociale status en aanzien.
-
Het is dus niet de schoonmaker die te weinig verdient, maar de klaploper die veel te veel in de schoot geworpen krijgt. Een klaploper zou nooit meer toegestopt kunnen krijgen dan de helft van het minimum(jeugd)loon. En dat is dan All-inclusive en zelf alles betalen. huurtoeslag en zorgtoeslag op basis van minimumloon, geen vrijstellingen voor belastingen (vooraf inhouden op de uitkering) en geen enkele extraatjes vanuit de gemeentepotten.

Badderbeest! | 30-04-14 | 11:53

NS zegt geen partij te zijn omdat het een conflict is tussen de schoonmaakbedrijven en de bonden. Maar wie huurt die schoonmaakbedrijven dan in?

Captain Pervert | 30-04-14 | 11:53

Als de NS graag schone reizigers wil vervoeren, moeten ze de Deutsche Bahn maar overnemen. Maar de NS moet zonodig Nederlanders vervoeren. Daar hoort bij dat de treinen vol troep liggen. En dus is het hun probleem.

Jan de Schot | 30-04-14 | 11:50

Treinen zijn sowieso viezzzzz.....

Cummie de Swappert | 30-04-14 | 11:48

Zat gistermiddag voor het erst sinds lange tijd in de trein, IC van utrecht naar Arnhem. Zelfde teringzooi. Toch fijn dat ze de reiziger op 1 zetten...

Binnenbaan | 30-04-14 | 11:46

Als een prullebakje vol zit, dan gooi je het toch buiten in de trein in een vullisbak?
Ik vraag me af of ze thuis ook alles op de grond tyfen als de bak vol zit...

Johannes de Sloper | 30-04-14 | 11:45

@stom schaap | 30-04-14
Ga eens bij een schoonmaakbedrijf langs en vragen hoeveel mensen een FTE kunnen werken in die branche. Het is bijna onmogelijk om 40 uur per week werk te vinden in die branche namelijk.

Devlonir | 30-04-14 | 11:43

Voorop gesteld dat die schoonmakers best wat meer mogen verdienen... Ik vind wel dat de Nederlander zich hier van zijn/haar/het smerigste kant laat zien. Je weet dat er gestaakt wordt, dan neem je toch gewoon je teringzooi mee? Gooi je het ergens weg waar wel opgeruimd wordt. Of is dat heel makkelijk gedacht?

13_Kamikaze_13 | 30-04-14 | 11:41

Bah. Rij gelukkig auto.

spelen | 30-04-14 | 11:41

Zelf in mijn studententijd veel in de schoonmaak gewerkt. Dit is een zich steeds herhalende cyclus;
- Schoonmaak wordt te duur geacht door management en gezien als een belangrijke bezuinigingsplek.
- Opdrachtgevers dwingen Schoonmaakbedrijven tot steeds goedkopere offertes aanbieden, elke 2 jaar weer (want een schoonmaak contract is altijd maar 2 jaar lang en daarna weer open tot heronderhandeling)
- Om te blijven draaien, worden schoonmakers gedwongen kun kosten te drukken. Aangezien schoonmaak vooral mensenwerk is, komt dat neer op meer werk verrichten in minder tijd.
- Dit gaat een aantal contractcycli door totdat de werkdruk te hoog wordt waardoor Schoonmakers, terecht, gaan vragen om meer loon voor het meer werk wat ze zijn gaan doen in die tijd (soms wel tot 50% meer werk in dezelfde tijd over de jaren heen)
- Werkgevers weigeren echter tot meer geld betalen, want Opdrachtgevers willen nog steeds het volgende contract NOG goedkoper hebben dan vorige keer, want schoonmaak blijft een bezuinigingspunt.
- Schoonmakers worden het zat en gaan staken
- Na 2-3 dagen geen schoonmaak realiseert iedereen zich ineens hoe belangrijk schoonmaak eigenlijk is.
- Iedereen krabbelt terug op hun bezuinigingsdrang, inclusief opdrachtgevers, en schoonmakers krijgen meer geld/tijd zoals gevraagd.
- Schoonmaak wordt daarna weer te duur bevonden want "een paar jaar geleden kostte het ons veel minder dan nu"
- Cyclus herhaalt zich.

En niemand die er ook maar iets van leert.. want elke nieuwe Manager Inkoop is weer één of andere baantjesjager die deze functie enkel als een opstap ziet naar iets meer.

Devlonir | 30-04-14 | 11:37

-weggejorist-

Drkildare | 30-04-14 | 11:35

Ik neem voorlopig wel even de auto.

Lauwe Koffie | 30-04-14 | 11:35

@ pomtiedom | 30-04-14 | 11:26
Dan ook maar dood aan de werkgeversorganisaties zou ik zeggen. Ga toch weg man, als er geen CAO's en vakbonden zouden zijn zou in deze tijd van werkeloosheid iedereen tegen elkaar opgezet worden om nog minder betaald te krijgen, lekker allemaal voor een hongerloontje werken, u bent zeker werkgever?

dutchdj | 30-04-14 | 11:34

Zou een staking door schoonmakers in, ik noem maar een land, Duitsland, ook zo'n teringzooi opleveren? Ik heb zo mijn twijfels.

polt | 30-04-14 | 11:33

We zouden onszelf en onze kinderen en kleinkinderen eindelijk eens moeten gaan opvoeden.

Bram8918 | 30-04-14 | 11:31

ZO vies zijn treinen. Bah! Nederlandse treinreizigers.

copywriter | 30-04-14 | 11:30

De treinen zijn vies omdat er varkens in vervoerd worden. Het is niet de schukd van de NS of van de schoonmakers dat er zoveel vuiligheid rondslingert. Het is niet aan een ander om jouw zooi op te ruimen. Dat moet je zelf doen.

Skyeisthelimit | 30-04-14 | 11:27

@HardGaan | 30-04-14 | 11:18
Wat let je om het dan even bij je te houden en het mee te nemen wanneer je uit de trein stapt? Op elk station, zelfs Schubbekutteveen, staan overal gigantische prullenbakken.

Le Roi | 30-04-14 | 11:27

@vraagstaart | 30-04-14 | 11:24
Ja. Alleen geen idee hoe hij zijn personeel betaalde.

kezie | 30-04-14 | 11:27

Mensen, de NS kan helemaal geen einde maken aan de staking door die loonsverhoging te geven. De vakbond maakt die COA afspraken met de werkgeversorganisatie waarvan de NS slechts deel van uit maakt. Heel veel (MKB)bedrijven kunnen met moeite het hoofd boven water houden en die ondernemers zitten niet e wachten op schoonmakers die om de paar jaar lopen zeiken om meer loon of anders werken ze niet meer. Bedenk daarbij dat er al onderhandeld is en er al concessies zijn gedaan waar de schoonmakers best tevreden over mogen zijn. De enige rede waarom er gestaakt wordt is om leden te werven voor de FNV, die hoopt met stakingen meer leden te krijgen en hun bestaansrecht te behouden (lees: salarissen voor het bestuur die niet in €0,50 muntjes worden betaald).
Ook mogen de bedrijven geen andere mensen inhuren om de treinen/gebouwen schoon te maken. Fijn hè dat stakingsrecht? Dood aan de vakbonden! Leve het recht om zelf tot goede afspraken te komen met je baas!

pomtiedom | 30-04-14 | 11:26

Pritt Stift, flikker eens op met je 'alsdan'. Wees een vent en schrijf gewoon 'dan'.

Dude... | 30-04-14 | 11:24

Jammer dat we niet weten of de salariseisen van het schoonmaak volk terecht is of niet. Wil de NS voor een dubbeltje op de eerste rij zitten of vragen de schoonmakers om een onredelijke salarisverhoging?
En ja, de prullenbakken mogen idd best groter.
En elke trein hoort een wc aan boord te hebben.

appeltjesgroeneweide | 30-04-14 | 11:24

Weten jullie wie óók overvolle treinen liet rijden zonder ze fatsoenlijk schoon te maken?

vraagstaart | 30-04-14 | 11:24

@ HardGaan | 30-04-14 | 11:18
Vuilnisbak vol, eigen rommel meenemen, lijkt me niet zo moeilijk. Probleem met de meeste mensen is dat ze zich daar te goed voor voelen.

dutchdj | 30-04-14 | 11:23

Ik neem regelmatig de trein, maar wel een Duitse. Deze zien er altijd picobello uit en goede vriendelijke service aan boord. En zoveel verschilt de reiziger niet. Blijkbaar weet men zich dan wel te gedragen.

Uncle Melon | 30-04-14 | 11:22

@Nietvoordekat
Ik heb nog nooit enig afval achtergelaten in de trein, met uitzondering van de Spits en Metro. De treinen zijn zo smerig omdat Nederland vol zit met asocialen.

paradoxical | 30-04-14 | 11:20

HardGaan | 30-04-14 | 11:18
Of je neemt het mee naar buiten en gooit het daar weg. Doe ik ook altijd met mijn koffiebeker.

Dolle Dries | 30-04-14 | 11:19

@ En als je met afval rondloopt ben je geen zwerver/pauper? 25 EUR betalen voor een paar uur in een letterlijke afvalbak met vertraging rondreizen vindt jij hier niet het grote probleem?
hobbit | 30-04-14 | 11:15

Dat mensen het normaal vinden om er kennelijk zo'n puinhoop van te maken vind ik vele malen erger, jij dus kennelijk niet, en nee je bent geen pauper als je je eigen rotzooi opruimt, je bent pas een pauper als je het voor ander achter laat om het op te ruimen en te beroerd bent die mensen daarvoor een normaal salaris te betalen en dan nog gaat klagen en schoppen als ze 50 cent bruto per uur meer willen, dus de NS en de vervuilende reizigers zijn hier de paupers. Je moet de wereld niet gaan omdraaien.

dutchdj | 30-04-14 | 11:19

Iedereen zegt wel leuk dat mensen hun eigen afval moeten weggooien maar heb je die prullenbakken in de trein gezien? Daar past 1 sinaasappelschil in en dan zijn ze op. Je weet hoe dat gaat met koningsdag, iedereen is een beetje dronken, je hebt goede bedoelingen maar als de afvalbak simpelweg vol is houdt het op..

HardGaan | 30-04-14 | 11:18

gewoon alle stakers per direct ontslaan en een paar goede schoonmaakbedrijven inhuren. Is het probleem voor het weekend opgelost.

jan-lul-de-behanger | 30-04-14 | 11:18

@Badderbeest!: Je mist het punt. De vraag is of zo'n 2000 euro bruto te weinig is voor een baan waar je geen enkele opleiding voor nodig hebt. Stakingen zijn tegenwoordig het enige bestaansrecht van vakbonden, en de niet of lager opgeleide beroepsgroepen laten zich daar maar wat graag voor lenen. Ze vergeten alleen dat ze vervangbaar zijn, iets wat pijnlijk duidelijk werd bij Philip Morris waar de stakingen van FNV tot een massaontslag hebben geleid. Ik geef de NS groot gelijk als de stelling "Nu aan het werk, of we besteden de schoonmaak uit aan een Pools uitzendbureau" innemen. Het spijtige is dat die werkwijgeraars daarna nog een uitkering krijgen ook.

stom schaap | 30-04-14 | 11:17

In plaats van te miepen over de NS en schoonmakers, leg ik liever de verantwoordelijkheid neer bij de asocialen die hun eigen rotzooi niet opruimen. Mij is thuis altijd geleerd om mijn eigen rommel op te ruimen. Kleine moeite. De prullenbak is altijd dichtbij, ook in het openbaar. Vind je het desondanks toch nodig om je zooi te laten liggen of nog erger, op de grond te sodemieteren, ben je voor mij niet meer dan een aso.
.
En het ergste is nog, dat wanneer je iemand aanspreekt op het feit dat hij/zij rotzooi maakt, je nog een grote smoel terug krijgt ook. De maatschappij anno 2014.

Le Roi | 30-04-14 | 11:16

Statiegeld op blik en je wordt steenrijk.

Angelica | 30-04-14 | 11:15

Wat eigenlijk veel triester is aan deze hele foto reportage, is dat er zoveel asociale varkens in dit land leven die te bedonderd zijn om hun eigen geproduceerde afval gewoon ZELF op te ruimen, of gewoon even mee te nemen als de vuilnisbakken vol zijn. "Ach, vol? Dan pleur ik het er wel naast" mentaliteit. Dit land zit vol met asociale klote paupers.
@dutchdj | 30-04-14 | 11:12
En als je met afval rondloopt ben je geen zwerver/pauper? 25 EUR betalen voor een paar uur in een letterlijke afvalbak met vertraging rondreizen vindt jij hier niet het grote probleem?

hobbit | 30-04-14 | 11:15

Wat eigenlijk veel triester is aan deze hele foto reportage, is dat er zoveel asociale varkens in dit land leven die te bedonderd zijn om hun eigen geproduceerde afval gewoon ZELF op te ruimen, of gewoon even mee te nemen als de vuilnisbakken vol zijn. "Ach, vol? Dan pleur ik het er wel naast" mentaliteit. Dit land zit vol met asociale klote paupers.

dutchdj | 30-04-14 | 11:12

Kunnen ze van die schoonmakers geen ZZP'ers maken? Deden ze bij de PostNL ook. Nu worden die medewerkers niet meer betaald als ze ziek/op vakantie/stakende zijn. Ideaal! *sarcasm mode off*

Handige Harrie | 30-04-14 | 11:11

Het afval dat er nu ligt is grotendeels afkomstig van de mensen die op Koningsdag reisden. Op die dag reizen veel mensen die anders nooit met de trein gaan en zij hebben dus voor de enorme rijdende zwijnenstallen gezorgd. Voor Koningsdag was de staking al een poosje aan de gang en werd er nauwelijks over de vieze treinen geklaagd, behalve dan over treinen die in de dagen ervoor als nachttrein waren ingezet. Ik reis normaalgesproken ongeveer 50/50 met de trein/auto. Sinds maandag reis ik echter alleen nog maar met de auto, want het is werkelijk in elke trein te vies voor woorden... Overigens is het goed voor iedereen die last heeft van de stakingen om het lidmaatschap van het FNV eens te heroverwegen.

The_iron_boar | 30-04-14 | 11:10

En je eigen rotzooi meenemen is zeker teveel moeite?

BeunDeHaas | 30-04-14 | 11:09

Wacht even, dus als ik lekker een vuilniszak aan rommel ga rondslingeren in een trein dan is het de schuld van de NS dat het er een puinhoop is????
Als ik na het stappen tegen de gevel van jouw huis aan ga staan zeiken dan is het dus ook jouw schuld dat je gevel smerig is?

Haatgenerator | 30-04-14 | 11:09

Dit ziet er uit als een gemiddeld Arkefly vee vliegtuig.

bottlebaby | 30-04-14 | 11:09

Waarom niet schelden op die smerige reizigers die al die troep gewoon op de vloer smijten en laten liggen! Wat een associaal gedrag.

Godverdomme! | 30-04-14 | 11:09

Komt een vakantieganger of zakenman/vrouw aan op Schiphol, wandelt door een mooie aankomsthal richting de treinen en stapt vervolgens in zo'n gore trein.
Om je kapot te schamen, toch?
En het ligt niet alleen aan de staking van schoonmaakpersoneel of de NS. Je moet je als reiziger toch ook kapot schamen om je rotzooi zo achter te laten in de trein???
Je hebt de volle blikjes, zakjes en dergelijke toch ook mee de trein in genomen? Neem het dan ook mee naar buiten, 3 meter buiten de trein vind je de eerste prullenbak.

macflipper | 30-04-14 | 11:08

In Engeland waren de treinen een stuk ranziger dan dit toen heeft de overheid ingegrepen en gezegd helaas dit is de druppel die de emmer doet overlopen. Privatisatie mislukt. Vervolgens 18 miljard in gestoken. Overheid lees en kopje privatisering hier en leer de Engelsen waren ons voor in dit fiasco!!! nl.m.wikipedia.org/wiki/British_Rail Just saying.

ikdenkwat | 30-04-14 | 11:08

Waarom in de trein eten en drinken? En dan ook nog in zulke hoeveelheden.

BBmetR | 30-04-14 | 11:07

ZuurAppelSap | 30-04-14 | 10:49
Nee hoor, andere rokers kunnen een voorbeeld aan je nemen. Die gooien namelijk hun peuk gewoon op de grond.

Eduardo- | 30-04-14 | 11:07

stom schaap | 30-04-14 | 10:56
-
In het onderwijs hebben ze 3,5 maanden vakantie per jaar. Zijn ze elke woensdagmiddag vroeg thuis, en is een FTE sowieso maar 30 uur ofzo. (en overigens nog steeds geen slecht salaris) Lijkt me dus ook vrij logisch dat dat ten koste gaat van het salaris.
-
je vergelijkt appelen met peren

Badderbeest! | 30-04-14 | 11:04

DonJohnson | 30-04-14 | 11:00
Het lijkt de prehistorie, maar onze ouders zijn in veel gevallen nog opgevoed met de notie dat het onbehoorlijk is om in het openbaar te eten.

7,62x39 | 30-04-14 | 11:04

Hooks. Ik zie geen rondslingerende volle plaszakken op de pica's.

flowert | 30-04-14 | 11:04

Het lijkt de prehistorie, maar onze ouders zijn in veel gevallen nog opgevoed met de notie dat het onbehoorlijk is om in het openbaar te eten.

7,62x39 | 30-04-14 | 11:03

Ja, je kan natuurlijk ook als reiziger er gewoon geen teringzooi van maken. Zo maar een idee hoor.

Ikdus | 30-04-14 | 11:02

In ruil voor een NS Dagkaart wil ik op station Groningen wel met een vuilniszak door een aantal treinen lopen.

super-woman | 30-04-14 | 11:02

De trein? Ik reis met het vliegtuig.

AbleArcher13 | 30-04-14 | 11:01

Deze staking laat goed zien hoeveel rommel mensen maken en gelijk daarop hoe asociaal veel mensen zijn door het gewoon achter te laten.
Buitenkansje dit voor een spiegelmoment.

thp | 30-04-14 | 11:01

De NS wil kantoorpersoneel inzetten om schoon te gaan maken. Het kantoorpersoneel heeft zo te lezen werk dat wel kan blijven liggen (hoe verrassend). Betaal die schoonmakers hetzelfde als het kantoorpersoneel. Er is zo te zien geen enkele reden om dat niet te doen.

metdedag | 30-04-14 | 11:00

Goede actie van die schoonmakers. De NS is zelf de partij die voor veel geld al dat vreten aan de reiziger verkoopt, of in ieder geval goed verdiend aan het verhuren van al die eettenten op een station. Dat al die troep in de trein achterblijft ligt dan nogal voor de hand, want de prullenbakken zijn veel te klein. Wat mij betreftt staken ze net zolang tot er door de troep geen reizigers meer in de treinstellen passen.

Jan de Schot | 30-04-14 | 11:00

Mijn auto ziet er de laatste tijd ook uit alsof de schoonmakers staken. Dit terzijde en off-topic.

7,62x39 | 30-04-14 | 11:00

Tjs de boetes opgelegd door het ministerie moeten ook betaald worden.Het management heeft nieuwe auto,s nodig,en de hypotheek van 2 miljoen moet betaald.En dan nog de villa in Spanje.Tja, het kost allemaal geld,maar er zijn net als bij de overheid,melkkoeien zat.Je moet ze alleen motiveren.Times are changing.

Archy Bunker | 30-04-14 | 11:00

@Kaan78

+1
Je hebt helemaal gelijk, maar het is geen nationaliteit kwestie. Het is meer de maatschappij die het fatsoen totaal uit het oog verloren is. Gewoon netjes weggooien zit er niet meer in, het wordt toch wel opgeruimd is de gedachte... bah!

Opdehoek | 30-04-14 | 11:00

Kijk eens in Engeland, geen prullenbakken en toch redelijk schone treinen. Als mensen doorhebben dat het niet (meer) de bedoeling is dat je je troep in de trein achterlaat gaan ze misschien nadenken.
Je kunt het ook verbieden om in de trein te eten en te drinken. Dat kun je lekker thuis of op het werk doen. De meeste mensen zitten toch niet langer dan twee uur in de trein.

DonJohnson | 30-04-14 | 11:00

Tsja, als je op middelbare scholen corveediensten hebt om de rotzooi van anderen op te ruimen dan voed je mensen ook verkeerd op. Vind je het gek dat ze te beroerd zijn hun eigen rotzooi op te ruimen?
Als ik die foto's zie, dan zijn de schoonmakers geen schoonmakers maar opruimers. Wat een teringbende.

Dolle Dries | 30-04-14 | 10:58

Waarom zet de NS niet gewoon zo'n mooie grote grijze prullebak neer op elk gangetje? Als mensen het dan niet weggooien dan mag de trein meteen doorrijden naar het oosten.

zeertegendradig | 30-04-14 | 10:58

De treinen zijn niet smerig. De gebruikers van de treinen zijn smerig. Wat zeg ik? Super smerige randdebielen zijn het.

Mokum Kosher | 30-04-14 | 10:58

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:42
-
Misschien zijn de prullenbakjes wel zo klein omdat een trein geen rijdende vreetschuur is ? Omdat het helemaal niet de bedoeling is dat iedereen kingsize macmenu's naar binnen staat te schranzen ? De prullenbakjes zijn zo klein omdat ze bedoeld zijn voor tissues, je kauwgompapiertje dat soort dingetjes. Als jij zonodig asociaal je happymeal moet opvreten in de trein neem je als je op bestemming bent toch ook gewoon je vuilnis mee ?

Badderbeest! | 30-04-14 | 10:58

-weggejorist-

ZuurAppelSap | 30-04-14 | 10:57

Tuurlijk zorgen die schoonmakers ervoor dat het weer "schoon" is in de trein, maar de paupers die hun troep overal neergooien omdat ze te beroerd zijn om hun afval in een normale afvalbak te gooien zijn de reden dat het zo goor is.

buitenstebuiten | 30-04-14 | 10:57

"29-11-2013 Mkb-branchevereniging Schoonmaken is een Vak heeft haar rekenmachine losgelaten op het loonbod van FNV Bondgenoten van 50 eurocent per uur. “Dat komt voor de fte-schoonmaker uit op 1.966,20 euro bruto per maand in 2014.”"

Ga maar eens in het onderwijs, de zorg of bij de politie uitleggen dat een schoonmaker al een hoger salaris heeft, en dan nog gaat staken voor loonsverhoging. Verbod op FNV en zinloos staken lijkt me de beste optie.

stom schaap | 30-04-14 | 10:56

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:49
LOL. Dat is waar.

7,62x39 | 30-04-14 | 10:55

Ik schaam me voor alle Nederlanders die te lui zijn om hun eigen troep op te ruimen. Straf hierop is ze verplicht op een bootcamp te sturen waarbij ze in twee weken tijd wat fatsoen, netheid en orde wordt bijgebracht. Hebben jullie het echt zo geleerd van jullie ouders?

Kaan78 | 30-04-14 | 10:55

Nsconducteur: Maar we rijden op tijd...!*Tussen de troep door kaartjes controleert gaat en vervolgens in volle sprint een zwartrijder klem zet* Tja, prioriteiten he...

Opdehoek | 30-04-14 | 10:55

De schoonmakers hebben zo te zien een behoorlijke toegevoegde waarde. Meer toegevoegde waarde dan al die kantoormannetjes en vrouwtjes, beleidsmakers, managers enzovoorts die veel meer verdienen omdat ze toevallig langer hebben geleerd. Een studie trouwens die mede door de schoonmakers is betaald die hun werk deden terwijl zij konden leren.
Schoonmakers moeten gewoon meer loon krijgen. Zijn ze zo te zien dubbel en dwars waard.

metdedag | 30-04-14 | 10:55

@ Eduardo- | 30-04-14 | 10:50
-
Linksom of rechtsom, dit is kennelijk de standaard die mensen tegenwoordig hanteren wanneer ze hun eigen toko uitwandelen en zich onder de rest van het volk menen te moeten begeven en ik verbaas mij daar oprecht over.

Datgene dat ik hierboven schreef heb ik(helaas) met eigen ogen mogen aanschouwen en dan heb ik nog niet eens alles opgeschreven.

wta mij vooral verbaast is dat het niet eens de jeugd is die zich daar aan schuldig maakt maar vooral volwassenen die beter zouden moeten weten...

Air van Boven Dorens | 30-04-14 | 10:54

Vreemd hoor, wel je volle milkshakebekers etc mee naar binnen nemen maar weigeren de lege exemplaren mee naar buiten te nemen, terwijl je weet dat er niet schoongemaakt wordt.

Zo'n klote mentaliteit...

stuyterkuycken | 30-04-14 | 10:53

Volgens mij moet je die reizigers gewoon lekker in hun eigen vuil laten zitten. Stelletje varkens. Zo laat je de coupé toch niet achter als je op bestemming bent aangekomen ? Als het prullenbakje vol zit neem je je vuil gewoon mee net zolang tot je een vuilbak tegenkomt waar het wel bij in past.
-
Echt, de mentaliteit van de meeste mensen....

Badderbeest! | 30-04-14 | 10:53

Waren die luie schoonmakers drie jaar geleden ook al niet aan het staken voor meer loon? Als de baan die je hebt je niet bevalt zoek je toch gewoon een betere.

pomtiedom | 30-04-14 | 10:53

-weggejorist-

ZuurAppelSap | 30-04-14 | 10:52

De ns afzeiken omdat de reizigers er een tieferszooi van maken. Dat mensen het normaal vinden dat het openbaar vervoer je troep opruimt, echt waar WTF!!!

Mensen denk zelf eens een keer na!!!

toetanchamon | 30-04-14 | 10:51

Air van Boven Dorens | 30-04-14 | 10:46
-1
Wat heb jij gerookt?

Eduardo- | 30-04-14 | 10:50

Djiezoes krijst. NS zou voorbeeld moeten nemen aan Syntus, perfect schoongehouden bussen, nooit te laat, aardige chaufeurs.

Bokito ergo sum | 30-04-14 | 10:49

@7,62x39 | 30-04-14 | 10:48
De NS maakt zich volgens mij niet heel erg druk om slechte publiciteit.

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:49

*buiging maakt*

Air van Boven Dorens | 30-04-14 | 10:49

-weggejorist-

ZuurAppelSap | 30-04-14 | 10:49

Pleur het maar lekker neer op de grond asociale tering tokkies

Iedereen krijgt het vervoer waar die recht op heeft!!!

Air Force Oen | 30-04-14 | 10:48

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:43
Gelukkig dragen u en ik door hier te reaguren bij aan de slechte publiciteit en daarmee druk ;-)

7,62x39 | 30-04-14 | 10:48

Air van Boven Dorens | 30-04-14 | 10:46
Geweldig verwoord.

Mark Smith | 30-04-14 | 10:48

Het arbeidsconflict gaat over doorbetaling bij ziekte. Die werd vroeger gegarandeerd in de ziektewet. Maar de ziektewet is afgeschaft en de werkgevers moeten de doorbetaling verzorgen. Zij willen daarvan af, zodat natuurlijk de pleuris uitbreekt. Niet zo verwonderlijk.

De Geus | 30-04-14 | 10:48

Treinreizigers zijn asociale beesten, er zouden alleen wat schoonmakers nodig hoeven zijn voor het ramenlappen, dweilen en cleanen van de stoelen.
Is het dan zo lastig om wat je met je luie vette pens de trein insleept er ook weer mee uit te slepen?

jack and friends | 30-04-14 | 10:48

Onverschilligheid is troef, gevolg van de veranderde omstandigheden.We wilden meer ,variatie, dus nou hebben we meer verschillende rommel.Precies zoals we dat wilden.U vraagt,en wij draaien.

Archy Bunker | 30-04-14 | 10:48

@pendajo | 30-04-14 | 10:43
Toch wel, daarom studeer ik ook. Dan hoef ik later geen schoonmaker te worden.

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:47

Gelukkig zijn de treinkaartjes in de afgelopen 2 jaar niet met ruim 10% in prijs gestegen...

EllaRouvoet | 30-04-14 | 10:47

Mark Smith | 30-04-14 | 10:38
Ik reis nooit met de trein (want die is altijd vies) en ruim mijn zooi altijd op, maar vanmiddag ga ik uit solidariteit met de stakende schoonmakers in de trein een hoop rommel maken. De boel onderkotsen oid.

7,62x39 | 30-04-14 | 10:46

“Een directie die voor schoonmakers zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht”, zal de NS top wel gedacht hebben.

aap-noot-mies | 30-04-14 | 10:46

De treinen zijn niet vies, het hersenloos tokkievolk dat er gebruik van maakt en denkt alles maar achter te kunnen laten omdat er tenslotte een schoonmaakploeg rondloopt die er voor word betaald om hun rommel achter hun reet op te ruimen; die zijn vies...
-
Vergelijk het maar met een camping...
-
[KWOOT]
"Deze zomer zijn we voor de tweede keer te gast geweest bij De Wilsumer Berge en het is ons wederom goed bevallen. De plaatsen zijn ruim en het personeel vriendelijk.
.
Kennelijk denkt men er zelf ook zo over want overal hangen affiches met daarop de mededeling dat men gaat voor het rapportcijfer 8 hier op Zoover en daarbij de oproep daar middels beoordelingen voor zorg te dragen.
.
In dat geval rijst echter de vraag of een 8 als rapportcijfer gerechtvaardigd is. Net zoals het toekennen van een Michelin-ster aan een restaurant niet alleen afhankelijk is van de kwaliteit van het eten, zo is het toekennen van een cijfer aan een camping ook afhankelijk van meerdere factoren en langs deze weg wil ik daar dan ook graag wat dieper op ingaan.
.
Tijdens ons verblijf dit jaar, zowel als vorig jaar, zijn ons uiteraard diverse zaken opgevallen. De plaatsen zijn nog steeds groot genoeg voor 2 tenten, een auto en een aanhanger. Nog steeds zijn er klim- en speeltoestellen op de veldjes en de medewerkers zijn nog even vriendelijk.
.
Wifi op de standaardplaatsen is in tegenstelling tot vorig jaar niet meer gratis, maar er staat dan ook nergens dat dat wel zo is, dus vorig jaar was een meevaller net zoals we vorig jaar gebruik konden maken van de ACSI-kaart voor een mooie korting en dit jaar niet.
.
Over het algemeen zijn wij dan ook best tevreden. Gaan we echter verder kijken, dan vallen ons toch een aantal dingen op die ik graag onder de aandacht wil brengen. Dingen waarvan ik denk dat die een rapportcijfer negatief kunnen beïnvloeden. Dingen die sommige mensen wel opmerken en anderen weer niet. Dingen die sommige mensen wel doen en anderen weer niet.
.
Dat komt uiteraard omdat niet alle mensen gelijk zijn en ik denk dat we de mensen dan ook in twee groepen kunnen verdelen; mensen die begrijpen dat ze bij Wilsumer Berge te gast zijn, die weten wat het inhoud om ergens te gast te zijn en zich daar naar gedragen, en mensen die dat niet doen.
.
Mensen die net als thuis met modderpoten de douchecabine inlopen en naderhand niet de moeite nemen dat met de daarvoor aanwezige vloerwisser op te ruimen.
.
Mensen die net als thuis tijdens het tandenpoetsen hun mond leegspugen tegen de spiegel in plaats van in de wasbak.
.
Mensen die net als thuis met, waarschijnlijk, een bus deodorant smilies tekenen op diezelfde spiegel.
.
Mensen die net als thuis hun afwas doen onder de voluit stromende hete kraan in plaats van in het door hun voor 2 euri bij de Action aangeschafte plastic teiltje.
.
Diezelfde mensen die zich volgend jaar waarschijnlijk bij de directie gaan beklagen over het feit dat ze voor het tappen van datzelfde teiltje warm afwaswater ineens voor 50 cent een muntje moeten kopen.
.
Mensen die net als thuis na het afwassen ruim 4 volle opscheplepels voedselresten in de wasbak achterlaten voor degene die na hun komt.
.
Mensen die net als thuis niet de moeite nemen om na het afwassen even een lapje over het aanrecht te halen zodat het er weer uitziet zoals ze het bij aankomst waarschijnlijk ook aantroffen.
.
Mensen die net als thuis de volgepiste luier van hun koter achterlaten in de hoek van het herentoilet op veld D4.
.
Mensen die niet de moeite wensen te nemen op te staan en weg te lopen bij hun pislauwe kratje Amstel wanneer hun koter de houten planken uit het dak van het speelhuisje op veld D4 aan het trappen is.
.
Diezelfde mensen die zich verbazen over bemoeizucht wanneer iemand anders wel de moeite neemt om hun Prinsje terecht te wijzen.
.
Mensen die het de normaalste zaak van de wereld vinden om na een dagje strand hun lege glazen wijnfles in de meertje af te zinken in plaats van het in de daarvoor bestemde vuilnisbakken te deponeren.
.
Mensen die na een dagje strand hun lege bierblikken, colaflesjes, kapotte luchtbedden, fruitresten, broodzakjes, patatbakjes, koekpakjes, chipszakjes, snackvorkjes en alle ander troep die ze zelf niet wensen op te ruimen in het zand achterlaten om vervolgens op Zoover te gaan lopen klagen dat datzelfde strand zo'n bende is.
.
Kortom; mensen die kennelijk niet begrijpen dat je bij Wilsumer Berge te GAST bent, wat het inhoud om ergens te gast te zijn en hoe je je daarnaar dient te gedragen. Maar vooral; mensen die op al deze gedragingen vooral niet aangesproken wensen te worden omdat er tenslotte een schoonmaakploeg rondloopt die er voor betaald wordt hun rommel op te ruimen.
.
Voor al het wangedrag van deze mensen wil ik hierbij dan ook mijn oprechte en welgemeende excuses aanbieden aan het hardwerkende personeel van de Wilsumer Berge en de Dames van de schoonmaakploeg in het bijzonder.
.
Wilsumer Berge gaat voor een 8 op Zoover. Die 8 verdient U en wat mij betreft zelfs nog hoger.
.
Met vriendelijke groeten en tot volgend jaar,
.
Air van Boven Dorens
Joure"
[UNKWOOT]

Air van Boven Dorens | 30-04-14 | 10:46

Of mensen gaan eens leren hun teringzooi niet zomaar de trein in te tiefen. Wilt u meer of minder associale tokkies in de trein?

thapriest | 30-04-14 | 10:45

Onder geen enkele omstandigheid kan ik snappen dat mensen hun afval op de vloer of op straat gooien. Met op stip natuurlijk het kansloze rokerstuig dat achteloos zijn peuken weggooit. Vuilnisbakje vol? Dan hou je de troep bij je tot je het wel kwijt kunt.

Djong | 30-04-14 | 10:45

Die nieuwe bestuursbobo had z'n mond toch vol van klanten eerst?

Andersom dag | 30-04-14 | 10:44

Dat kunnen die treinreizigers in hun zak steken. Nu goed zicht op de aso's die per trein reizen. Smeerpijpen zijn het. Neem je rotzooi mee.

wallenberg | 30-04-14 | 10:44

Als nu de reiziger eens ging staken in het vervuilen van de trein, konden schoonmakers straks de trein echt schoonmaken, in plaats van optisch een beetje de indruk wekken dat er voor een appel en een ei gereinigd is.

Feynman | 30-04-14 | 10:44

ROFL @ vergelijking tussen vies perron met gordons 8erwerk

boerepatat | 30-04-14 | 10:44

Nou Stift, graag wat meer onderzoek doen voordat je zulke dingen schrijft. Je hebt op de meeste punten wel gelijk hoor. Maar de kont van Gordon? Wanneer heb je die voor het laatst van dichtbij gezien?

Nivelleermarionet | 30-04-14 | 10:44

@Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:38 Je hebt geen benul wat een schoonmaker verdient.

pendajo | 30-04-14 | 10:43

Maar.... dit is toch dat werk waar we al die buitenlanders altijd maar voor toelaten: "om werk te doen waar de nederlanders zich te goed voor voelen"
Als buitenlanders zich daar ook te goed voor voelen waarom laten we ze dan nog toe?

kees1960 | 30-04-14 | 10:43

Reizigers zijn niet de dupe van stakingen maar van het kutgedrag van hun medereizigers.

poursuivant | 30-04-14 | 10:43

@7,62x39 | 30-04-14 | 10:41
Alleen hebben de bazen hier geen last van...

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:43

Die treinen zijn niet zo vies, de mensen die die zooi achterlaten zijn viespeuken, allemaal!

LostSandWich | 30-04-14 | 10:43

Satria | 30-04-14 | 10:41

Daar heb ik niks meer aan toe te voegen.

Klier van Bartholin | 30-04-14 | 10:43

De schoonmakers weten nog niet dat Koninginnedag niet meer op 30 april is, die komen morgenochtend de trein schoonmaken.

Sneeschuiver | 30-04-14 | 10:42

Het nadeel van een trein ten opzichte van een auto is dat de ramen niet open kunnen. Dan kun je nergens heen met je afval.

CoffeePatch | 30-04-14 | 10:42

Lijkt wel een trein in Delhi.

Eduardo- | 30-04-14 | 10:42

@Mark Smith | 30-04-14 | 10:38
Om even die 'tokkies' te verdedigen: afval op de grond gooien is inderdaad niet netjes, maar de prullenbakken in de trein zijn vaak ook belachelijk klein. Ik ging laatst met iemand in de trein, en voor die tijd hadden we allebie een milkshake gekocht (medium). Nadat ze op waren hebben we die dingen opgefrommeld en met veel moeite in een voor die tijd leeg afvalbakje weten te rammen.

Het probleem zou al voor een groot deel opgelost zijn als je je afval in een afvalbak zou kunnen deponeren.

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:42

je zou als reiziger ook je eigen rommel mee kunnen nemen.

Satria | 30-04-14 | 10:41

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:38
Schoonmakers moeten normaal beloond worden. Blijkbaar is het nodig om de bazen eraan te herinneren hoe veel dat werk toevoegt cq waard is.

7,62x39 | 30-04-14 | 10:41

Het ganse raderwerk staat stil als uw machtige hand het wil. Hup schoonmakers! Actie!
NS schaam u!

7,62x39 | 30-04-14 | 10:38

Tuurlijk de NS de schuld geven en niet aan die tokkies die te asociaal zijn om hun eigen troep op te ruimen.
In een notendop waar het mis gaat in dit land.

Mark Smith | 30-04-14 | 10:38

Welja, geef de NS maar de schuld van stakende schoonmakers. Stakingen horen een laatste pressiemiddel te zijn als de werkgever absoluut niet meewerkt, op deze manier maak je de reiziger de dupe van jouw probleem.

Ik neem het niet vaak op voor de NS, maar in deze graag: gewoon werken met je aars, luie kudtschoonmaker. Staken doe je maar als echt niks anders meer werkt.

Nietvoordekat | 30-04-14 | 10:38

De klagerts mogen blij zijn dat er nog banken in de treinen zijn !

Ing. eslapen | 30-04-14 | 10:37

Gökhan Karakulak, dat klinkt als een schoonmaker.

fart majeur | 30-04-14 | 10:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken