Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Terugkijken. De Vlieger versus Klaver over de EU

De EU Verkiezingen komen er aan en veel mensen willen nu eindelijk wel eens weten: dat Europese Parlement, wat ís dat nou eigenlijk? Die mensen maakten de grote fout om af te stemmen op Pauw en Witteman, waar het goeiige gekkie Erik de Vlieger tegenover het drammerige GroenLinks-studentje Jesse Klaver werd gezet voor een 'debat' over de EU. Dat werd een hilarisch gesprek (De Vlieger over Klaver: "Hij is net als een accountant die een probleem bedenkt en het dan voor geld op wil lossen." Klaver over De Vlieger: "Ik kan er geen tóuw aan vastknopen!") waarin iedereen zijn eigen vooroordelen kon bevestigen. GroenLinksers op Twitter beschuldigden De Vlieger van cokegebruik. Eurofoben kregen vlokken op hun lippen van het overambitieuze drammertje Klaver. En alles bleef verder bij het vertrouwde verdeelde. De Vlieger gaat overigens op de Partij voor de Dieren stemmen. Die, als ze een zetel pakken, in de Europese groep van GroenLinks terecht komen, waardoor meneer De Vlieger het kliekje van Klaver er alsnog gratis bij krijgt. En dat, lieve kijkbuiskindertjes, is nou precies dat zogenaamde Europese inteelteffect dat het zo zinloos maakt om te stemmen voor Europa. En op een 'inhoudelijk debat' bij de NPO om 'Europa goed uit te leggen', kun je wachten tot het Oud-Hollandsche volksfeest Sint Juttemis. Europa ís niet goed uit te leggen.
Marbe: Wat De Vlieger niet lukt, doet stercolumniste Nausicaa Marbe alsnog: de Europese Unie omduwen.

Reaguursels

Inloggen

Wat die GL-er doet is het mooie verhaal vertellen zoals het idealen beeld is. Echter de realiteit is anders. Net zoals het plaatje van de SP communisme, Het is welvaart voor iedereen en iedereen gelijk, echter in geen enkel land werkt dit. De vlieger haalt praktijk voorbeelden aan die een klaver niet interesseert de beste man is Eurofiel en dat er ongemakken zijn voor ons Nederlanders weerhoud hem er niet van om een verenigd Europa te realiseren. Er zijn diverse filmpjes waarin te zien is dat het 1 grote graai bende is met macht wellustige types die zich niet inzetten voor Europa maar voor zichzelf en nog meer bureaucratie en regeltjes. De muur had nooit mogen vallen!

Dutchmen32 | 19-04-14 | 10:29

Overigens kwam Jesse niet veel verder als zeggen dat Europese samenwerking goed was.. Daar is echter ook bijna niemand tegen. Men is vooral tegen de EU was dus wat heel anders was.

Ook zat hij een ondernemer (die dus niets had met de EU) dat ondernemers het geweldig vinden. De enige 'ondernemers' die dat echt geweldig kunnen vinden zijn de enorme grote bedrijven. De EU is namelijk een zwaar ondemocratisch orgaan dat vooral op de lobby draait. En wat is lobby, dat zijn die bedrijven. In feiten bepalen grote bedrijven dus een groot deel van de wetgeving. Hoewel zelf die bedrijven moeten inzien dat dat niet gezond is kan ik wel begrijpen dat ze dat prettig vinden.

DerUnterMensch | 19-04-14 | 02:19

“Europa ís niet goed uit te leggen.” Dat lukt me prima hoor. Europa is een werelddeel. Tevens heeft een maan van Jupiter de zelfde naam. De EU kan ik ook prima uitleggen, namelijk een machtsorgaan dat regelgeving en wetgeving over groep landen (die zich vooral binnen het werelddeel Europa bevinden) wil afdwingen.

Als we dan toch bezig zijn.. Europese samenwerking. Dat wilt zeggen, landen die samen proberen een doel te bereiken. Zoals u ziet allemaal hele verschillende dingen.

Europa.. Prima, Europese samenwerking op vrijwillige en vrijblijvende basis? Helemaal geweldig. De EU, horror!

DerUnterMensch | 19-04-14 | 02:16

dat vieze lachje van Klaveren, gadverdamme, hij werd helemaal uitgelult door De Vlieger

DaeHanMinGuk2 | 18-04-14 | 20:52

Hoe een slechte journalist ben je als je niet eens precies weet welke partijen er meedoen met de verkiezingen! Als het niet PvdA is, is het niet belangrijk bij de VARA.

Alpha Runner | 18-04-14 | 17:54

-weggejorist-

warme stront | 18-04-14 | 17:07

Artikel 50 gaat dat ook bij de fractie van Farage zitten? Of sluiten die bij PVV en FN aan?

Zuma | 18-04-14 | 14:50

Nausicaa Marbe FTW.

Breinstein revisited | 18-04-14 | 14:41

Klaver werd er helemaal uitgeluld door De Vlieger. Het enige dat Klaver in te brengen had, was de gebruikelijke propaganda: 'EU zorgt voor vrede'. Allereerst is dit nogal een non-argument, want het is nogal moeilijk aan te tonen dat de vrede van de laatste jaren puur komt door de EU. Daarnaast kon je nooit achterhalen hoe de situatie was geweest als de ontwikkelingen met Europa anders waren gelopen. Daarnaast wordt onderschat dat juist de angst voor de atoombom ervoor heeft gezorgd dat in Europa nu al sinds 1945 vrede is. Na de Tweede Wereldoorlog hebben we 50 jaar een Koude Oorlog gehad, dus om nu te spreken dat de EU gezorgd heeft voor vrede is nogal ridicuul. De enige reden waarom het toen niet tot een oorlog is gekomen is de angst voor de atoombom. Amerika en de Sovjet-Unie wisten heel goed dat ze toch een beetje rustig aan moesten doen, want als er oorlog kwam zou de atoombom worden ingezet en was het afgelopen met de pret. Bovendien was Europa gedurende de Koude Oorlog slechts een speelbal van Amerika en de Sovjet-Unie. Deze twee landen bepaalden of de Koude Oorlog zou transformeren in een echte oorlog en beslisten dus over oorlog en vrede. Europa had helemaal niks te vertellen en heeft daarom ook niet bijgedragen en de zogenaamde vrede tijdens de Koude Oorlog. De angst voor de atoombom zien we nu bijvoorbeeld ook met Oekraine. De acties van de Russen zou in veel gevallen tot militair ingrijpen hebben geleid. Nu kondigen de Amerika en de Europa echter economische sancties af in plaats van militair ingrijpen. Dat doen ze niet omdat ze nu ineens zo vredelievend zijn geworden en eindelijk door hebben dat praten beter is dan oorlogvoeren, maar omdat ze beseffen dat een nieuwe oorlog wel eens desastreus zou kunnen zijn met de atoombom in het achterhoofd...

freelux | 18-04-14 | 14:40

Net even gekeken. Bah, wat een zelfingenomen mannetje is die Klaver. Ad hominem na ad hominem vliegt eruit, en hij zal zelf ook nog wel denken dat het echte argumenten zijn. Wat is dat toch met die stuiptrek van Goed Volk om te roepen "ik snap het niet!" als ze niet de discussie in willen? Alsof je je daarmee verheft boven de discussie-partner.

Bah, bah, en nog eens bah. Je ziet het maar weer. De mensen met echte kwaliteit zitten in het ondernemerschap terwijl de wereldvreemde sukkels de politiek in gaan.

Piet van het Padje | 18-04-14 | 14:22

De Vlieger en Klaver zijn voor mij als Laurel en Hardy van de politiek. Waar is het Europa van de founding fathers gebleven? Van oorlogvermijdende organisatie is het nu het vrije speelveld geworden van belastingvermijdende grootbedrijven, eurogeld opzuigende elite en lage lonen landen inlijvende politici. Wat te doen....

RK9261 | 18-04-14 | 14:14

De Klaver was tijdens de EEG nog een jankend jongentje die een ijsje wilde. Maar heeft hier het hoogste woord als zijnde de maatschappij onder de EU is verheffend. De Klaver moet goed begrijpen dat EU-vijandige mensen in staat zijn om zijn kop er uiteindelijk van af te trekken. De Klaver begrijpt niet dat het debat inmiddels niet meer wordt gevoerd, nooit heeft plaatsgevonden. Er moet alleen iets gebeuren om de opstand in werking te stellen. Putin begrijpt dat als geen ander, en speelt daar slim op in. De Klaver is een simpel persoon, die zoals de parameters nu zijn, snel het leven verliest. Gegokt en verloren heet dat.

Smarties | 18-04-14 | 14:00

Die De Vlieger is een top gozer. Hij laat op een gevatte wijze het verschil zien tussen een nuchter denkend mens en een beroeps politicus die vast geroest is in leugenachtige statements.
Steeds maar weer komen ze met het idee dat de Nederlandse zakenman geen zaken kan doen met de rest van de wereld zonder de EU. Nederlanders handelen al honderden jaren met de hele wereld. Dat ging zonder de EU ook prima. Er zullen heus wel voordelen zitten aan de EU maar ik betwijfel of die opwegen tegen de nadelen en vooral tegen het verlies aan soevereiniteit van de lidstaten. Het is zoals de Vlieger zegt. Een Bulgaar of Spanjaard hoeft voor mij niet te beslissen wat we in Nederland moeten gaan doen, dat kunnen we zelf wel.

drollewupper | 18-04-14 | 13:56

Wat een geweldige column van Marbe.

Smarties | 18-04-14 | 13:49

Met 28 staten het grootste samenwerkingsverband ter wereld? Volgens mij heeft de VS er toch nog altijd 50. Het verschil daarbij is dan weer wel dat binnen de VS een zekere mate van cohesie bestaat tussen de bevolking van de afzonderlijke staten en daar is binnen Europa weinig sprake van.
.
En ook lekker slim om als broodpoliticus aan een ondernemer ondernemersrisico uit proberen te leggen. Dat risico was namelijk nooit zo hoog als Klaver veronderstelt en anders stelde je gewoon andere betalingsvoorwaarden. Wat Klaver ook volledig negeert is dat de gezamenlijke munt de onderliggende oorzaken van koersfluctuatie niet heeft weggenomen. Deze manifesteren zich nu dus op andere manieren en die hebben een veel grotere impact dan het mogelijke verlies dat een enkele ondernemer ten deel zou kunnen vallen bij handel over de grens.

Pierre Tombal | 18-04-14 | 13:14

Waarom heeft iedereen het over de PVV als enige anti-EU partij, die gaan o,0 verschil maken. Daniël van der Stoep van Artikel50 die krijgt mijn stem en hopelijk met mij nog een hoop anderen.
Veel beter georganiseerd ook dan dat clubje van Geert, hoewel ik wel als tweede keus zou stemmen op Hans Jansen maar dan meer voor de persoon dan voor de partij die hij vertegenwoordigd. Ik ben het op veel punten best eens met de PVV maar het is zo eeuwig zonde dat ze nooit verantwoording zullen nemen door het land te regeren, daarnaast vind het copy cats van de LPF waarbij helaas met het overlijden van Fortuyn alles ten grabbel gegooid is en daardoor stuk gemaakt van binnen uit.

@cid | 18-04-14 | 13:03

ik zag alleen maar die prachtige Kysia Hekster naast dat kind.

Es-O-Es | 18-04-14 | 12:59

Ha ha! Een gloedvol betoog van Erik de Vlieger, en dan met een stalen gezicht ' k stem op de Partij voor de Dieren' zeggen, da's humor!

poeszje | 18-04-14 | 12:31

@Wonderful-Life

Je verwart liberalisme met corporatisme. Ik heb ook altijd VVD gestemd, ben zelfs lid van die club, maar met deze Europese verkiezingen ga ik geen VVD stemmen. Een stem op de VVD is een stem op de uber federalist Guy Verhofstadt, deze man vertolkt dan jouw stem in het Europees Parlement! En als je wat meer wilt lezen over de ideeën van deze liberale voorman in de EU; www.spinelligroup.eu/ ,deze club wil zelfs federale belastingen invoeren die 20% van het BNP bedragen..

therealbraindump | 18-04-14 | 12:02

@Kiwi45 | 18-04-14 | 11:24
Nigel Farage is zonder meer een goed politicus en ook ik volg hem en geniet van zijn talent en toespraken.Het debat met Clegg is daar een mooi voorbeeld van waar Farage de LibDems naar minder dan 7% in de polls schopt. Maar Nigel is een Britse politicus die specifiek Britse belangen behartigt en verdedigd. Wat mij betreft is, op dit cruciale moment en bij deze Europese verkiezingen, één Nederlandse partij relevant en dat is de PVV. Wie er in dat idiote EU parlement komt is van geen enkel belang omdat ze toch geen echte invloed hebben. Het doel van onze stem moet zijn de Nederlandse politieke elite duidelijk te maken dat het roer drastisch om moet. Daarvoor is als eenduidig signaal een grote winst van de PVV nodig die ondubbelzinnig nee zegt tegen het monster EU en ja tegen Europese economische samenwerking!

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 11:58

domheid regeert | 18-04-14 | 10:35

Je krijg er geen antwoord op. Slechts een geprogrammeerd riedeltje zodat je de draad kwijtraakt en het maar laat zitten. EU begint trekjes van een enge sekte te krijgen.

doskabouter | 18-04-14 | 11:53

pietvanvliet | 18-04-14 | 09:10

de Vlieger waste zijn groen-links oren zo vreselijk hard dat Witteman in probeerde te grijpen. Het is maar wat je wil zien en horen. Of het is gewoon getrol.

doskabouter | 18-04-14 | 11:47

Mooiste moment van ik het laatste:
"Meneer de Vlieger, gaat u stemmen ? "
Oftewel : Ben je er ééntje van Die Wilders
"Ja, ik stem op de Partij voor de dieren"
BOEM, STIL, HELP
De ijdele hoop van witteman werd compleet om zeep geholpen.
Witteman stamelend .. "O, ik wist niet eens dat die mee doet" Een truckje om misschien wat rgeregiseerde lachers op de hand te krijgen".
Mislukt. En natuurlijk stemt de Vlieger op Wilders, maar het was wel even 2-0 geworden in de laatste minuut. Een klinkende overwinning.

Kamervraag | 18-04-14 | 11:47

@kaasfondue | 18-04-14 | 11:18
Link gaat alleen over huidige verbintenissen, toekomstige verbintenis SGP is niet meer met UKIP lees ik hier net. Sorry even niet bij machte het voor je uit te zoeken.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 11:46

Dat kleinerende gedrag van alle mensen die gesproken hebben tegen de Vlieger is misselijk om te zien.

Willem van Rood | 18-04-14 | 11:35

-weggejorist-

Kiwi45 | 18-04-14 | 11:25

Nee, er is maar één stem op Farage mogelijk: Artikel 50. SGP gaat naar de Christenen, daar zijn ze nu namelijk welkom na aanpassing van hun vrouwenstandpunt.
SGP = CU = Eurofiel, behalve op zondag.

Kiwi45 | 18-04-14 | 11:24

Probleem is gewoon dat elke grote organisatie alleen nog maar gericht is op eigenbelang, uitbreiding en voortbestaan. Dit geldt zowel voor commercië als politieke organisaties. Politieke organisaties doen dit door zoveel mogelijk belastinginkomsten te schrapen en flink af te romen voor ze herverdeeld worden. Bij commerciële organisaties wordt deze drang in toom gehouden door aandeelhouders. Bij politieke organisaties zijn geen aandeelhouders en bovendien scheppen politieke organisaties zelf wetten om hun eigen positie verder te verbeteren. Als er geen democratische verkiezingen nodig worden geacht om de organisatie zoals de Europese Commissie te controleren is er dus een serieus probleem!

bovenwater | 18-04-14 | 11:18

@Van Duyvenbode | 18-04-14 | 10:04

De PVV krijgt steeds meer stemmen en dat zal niet stoppen. De bevolking is het zat geregeerd te worden door linkse fantasten en Gütmenschen. Lees maar eens de reacties (en duimverhouding) bij de Telegraaf over onderwerpen als bijvoorbeeld criminaliteit, integratie, de zieligheidsindustrie en actueel het ophitsen tot oorlog in de Oekraïne. In de laatste jaren is, juist daar, de kwaliteit van de reacties en het inzicht in de ware problemen die spelen behoorlijk omhoog gegaan. De woede, onmacht en frustratie zoekt een uitweg!

Een ander aspect dat veelal niet wordt gezien zijn de werkelozen die vanuit de WW naar de bijstand zijn gegaan bij de komende PS en TK verkiezingen. Die mensen hebben nu al meer dan voldoende tijd om zich buiten de staatsomroep en de MSM op het Internet te informeren over de werkelijke toestand in de wereld. Door de informatie die zij lezen zullen ook zij zich steeds meer bedrogen voelen en boos gaan worden. Alle informatie over mistoestanden in politiek en maatschappij zijn immers met een enkele muisklik beschikbaar. Kernpunt hier: het Internet vergeet niet en veel is door linkjes met elkaar gekoppeld dus eenvoudig toegankelijk voor iedereen.

Ik ben niet zo pessimistisch. De Zeitgeist is veranderd, de intellectuele en politieke elite is echter vastgeroest in hun PC denkbeelden en linkse ideologie. Drastische maatschappelijke en politieke veranderingen zijn eerder voorgekomen (jaren 1960/70) en dat zal ook nu weer gebeuren. Door het Internet zal dat waarschijnlijk veel sneller gebeuren dan vroeger. Laten we ook niet vergeten dat, ondanks ons vernielde onderwijssysteem, het opleidingsniveau vooral onder de autochtone burger behoorlijk is gestegen.

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 11:13

Marbe rules, deze vrouw heeft de kenmerken van Pamela Hemelrijk!

lanexx | 18-04-14 | 11:08

@FrankVeer | 18-04-14 | 10:49
Wat mij verreweg 't meest ergert aan die stumper is dat hij wel even komt vertellen hoe 't werkte toen er nog geen sprake was van die vermaledijde hobbyclub EU en €.
Hij zit er niet alleen een fractie (! LOL) naast, maar een hele samenleving.
De snotaap kan zelf amper lezen en schrijven.
Politiek? Luister, lees en huiver bij Nausicaa Marbe!

Stenkel | 18-04-14 | 11:08

partij van de dieren jaja hahahahahahahahaha mooie... je zag ze al soppen op dr stoel.... zo van gnaaaaa daar kunnen we hem wel op afrekenen geweldig!!! en over dat referendum.... moehaa ineens is iedereen doof voor deze opmerking. kudo,s

arunt_da_beftekkol | 18-04-14 | 11:00

Ik stem op de partij voor de dieren... ja... ja...
Die kop erbij! Geweldig!

van Nazareth | 18-04-14 | 10:49

Vrije School (VMBO T & Vrije School getuigschrift) 1999 – 2004
Michael College, Prinsenbeek
LangeTijdGeleden | 18-04-14 | 09:21

Niet helemaal waar, hij heeft in de horeca gewerkt en bij een Oosterse specialiteitenzaak. Maar ik had nog liever gezien dat ie vijf jaar achterop een vuilnisauto had gestaan. Had ie ongetwijfeld meer levenservaring op gedaan dan ie nu laat zien. Hij is van de categorie 'Flutstudie met vlotte babbel', net als bijv. Rutte en Pechtold.

Opleidingen

Schakelprogramma Politicologie (Europese Politiek) 2008 – 2009
Universiteit van Amsterdam, Amsterdam
Niet afgerond

Bachelor Social Work (Maatschappelijk Ondernemen) 2004 – 2008
Avans Hogeschool, ‘s-Hertogenbosch
Diploma behaald in 2008

Diploma behaald in 2004
Werkervaring

Voorzitter CNV Jongeren 2008 – heden
Afstudeerstage MOVISIE Beroepsontwikkeling (5 maanden) 2008 – 2008
Stage Tweede Kamerfractie GroenLinks (10 maanden) 2006 – 2007
Uitzendwerk/Horeca 2004 – 2006
Verkoopmedewerker Oosterse Specialiteitenzaak 2000 – 2004

FrankVeer | 18-04-14 | 10:49

Kudo's voor de Vlieger maar hij is overduidelijk bewust gekozen voor dit 'programma' omdat hij de kern wel raakt ( wbt de onvrede over de EU) maar het niet echt lekker kan verwoorden. Geniepig mediatactiekje. En die Klaver heeft van voren niet door dat hij van achteren een fascistische superstaat in zijn politiek correcte ster gedrukt krijgt.

o)+ | 18-04-14 | 10:37

Dit was een uitstekende performance van Vlieger.
Zijn laatste opmerking dar hij op de dierenpartij zou stemmen was een uitstekende dooddoener om de vraagsteller en zijn Gutmenschumwelt van zich af te schudden.
Hij heeft dus heel iets anders in zijn kupke geachte reaguurders, hij stemt en u mag raden waarop.

succesvol | 18-04-14 | 10:36

De EU brengt welvaart.
-waar dan?
De EU schept banen.
-echt waar? waar dan?
De EU brengt veiligheid en vrede.
-nog nooit zoveel onvrede gehoord als de laatste 10 jaar, Molotovcocktails vliegen je in verschillende hoofdsteden om de oren en de EU staat op instorten. De ongelijkheid neemt toe, de corruptie is endemisch en de Europese Commissie regeert met het dedain van Yvonne Kroonenberg.
De zelfbenoemde leiders zijn natte kranten en zorgen voor plaatsvervangende schaamte. Kerry, Lavrov, en "onze" Ashton. Zoek de verschillen.

domheid regeert | 18-04-14 | 10:35

Bah! Die Nausicaa Marbe is misselijkmakend goed. Altijd.
't Verbaast me iedere keer opnieuw dat ze 'slechts' columniste is.
Nederland heeft haar keihard nodig op een positie die verandermanagement in de politiek teweeg brengt. Voor mijn part doet ze 't in haar eentje.

Stenkel | 18-04-14 | 10:19

Klaver begrijpt weinig van bedrijven en ondernemers. En hij heeft ook weinig op met democratie. Weet totaal niets van de dagelijkse praktijk, nooit een dag gewerkt in een echt bedrijf. Het lievelingetje van P&W en DWDD produceert veel gladde teksten met weinig goede argumenten. Nog een paar van zo'n optredens en het eurofiele kamp zal toenemen. Geweldig dat de Vlieger zegt dat hij Dierenpoes stemt. Hilarisch!!

denoorman | 18-04-14 | 10:15

Net toch maar even de video gekeken. Een aanrader! Dit is de tegenstelling tussen de burger en de politiek in het klein, de kloof tussen die twee wordt pijnlijk zichtbaar. *Stuitend* hoe die Klaver vanuit z'n ivoren toren wel even aan de Vlieger uit zal te leggen hoe internationaal zakendoen werkt. Idiote blaag.

Muxje | 18-04-14 | 10:15

Toch maar PVV.

KoninginWildemina | 18-04-14 | 10:12

@Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:44
Correct Kaas. Het grootste gevaar voor de burger zijn de vele nonsense alfa en gamma studies. Een afdoende oplossing om het hoger en universitair onderwijs te verbeteren en tegelijk te vrijwaren van fantasten zijn veel strengere eisen.

Mijn inziens zou een aanzienlijk deel (hogere) wiskunde en logica een integrale voorwaarde voor toelating tot alle universitaire studies moeten zijn. Dat heeft een sterk selecterend (discriminerend) effect op de motivatie en inzet van toekomstige studenten. Wiskunde en logica is in de wetenschap een onmisbaar stuk gereedschap dat door iedereen beheerst kan worden met voldoende inzet. Vroeger was dat een onderdeel van de toelatingseisen en nu kan dat ook weer zo ingevoerd worden.

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 10:11

Praktijk ervaring versus idealisme...

lidlbier | 18-04-14 | 10:08

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 09:54

Defaitisme? Okay, toegegeven, maar ondertussen vrij realistisch natuurlijk.
Die pil van Drion ga ik niet halen, zo ver krijgen ze me niet.
Dat je toevallig in de EU woont betekent niet dat je meteen zelfmoord moet plegen, schei toch uit.
En ik ga natuurlijk ook pvv stemmen. Dat levert vermakelijk theater op. Maar de pvv krijgt natuurlijk niet zoveel stemmen dat we uit de EU stappen. Gaat niet gebeuren. Maar ondertussen gewoon vrolijk doorgaan met leven. Wat dacht jij dan.

Van Duyvenbode | 18-04-14 | 10:04

Europa NEE stem PVV :D

zo nu dat interview ff kijken maar zal wel flink pissig worden van die drammerige klaver...

zibnaf | 18-04-14 | 10:04

Schitterend voorbeeld van hoe megalomaan de EU is. Je moet een handleiding maken die 28 landen overeen zijn gekomen, en daardoor veel uitgebreider en ingewikkelder is. Dat je de naaimachines alleen maar in België wil verkopen waar vroeger misschien geen enkel handleiding eis was is dan heel jammer. Maar voor de multinationals die daadwerkelijk meteen 28 landen producten willen leveren is het fantastisch, de kleine ondernemer moeten we gewoon vanaf...

Het is net zoals met de IBAN, omdat de gemiddelde burger 1 keer in z'n leven direct naar het buitenland geld overmaakt moeten de 999.999 andere betalingen de rest van z'n leven ook uit 50 cijfers bestaan. Al maak je geld over naar je buurman, je moet natuurlijk wel vermelden in welk land en universum je woont ELKE KEER.

Het is fijn dat Klaver zich een Europeaan voelt, wat hij nogal minachtend zegt naar een ieder die dat niet zo voelt (dan zal je wel weer een nazi zijn of zo), maar landen waar meer mensen wonen voelen zich uiteraard helemaal niet in de 1e plaats Europeaan en willen dingen die voor hun land goed uitkomen. Zoals de vlieger al zegt, een democratie kan niet met zoveel verschillende landen zonder dat de kleine landen ingelijfd worden en nadelige regels opgelegd krijgen.

een_mike | 18-04-14 | 10:04

Dat Groen Links heeft er helemaal niets van begrepen. En zeker van de kritiek niet. Sterker.... hij gilt continu door door de argumenten heen van de Vlieger om hem het praten te beletten. De typische houding van de pro-Europa-elite. De tegenstanders monddood maken en vooral niet naar de kritiek luisteren en er iets aan doen.
Die EU is een op hol geslagen olifant.

Premier Trutte | 18-04-14 | 10:03

De EU is het speeltje van een decadente elite, verpakt in propaganda en schone schijn.

Het is jammer dat het anti EU geluid alleen bij de PVV werkelijk hoorbaar is. Veel mensen zullen vanwege de andere standpunten van die partij nooit op de PVV stemmen (gewoon een realistische inschatting). Ik denk dat een partij die minder controversieel zou zijn, maar met dezelfde kritische EU houding, gemakkelijk de aankomende verkiezingen zou winnen.

Statler en Waldorf | 18-04-14 | 10:02

@Van Duyvenbode | 18-04-14 | 09:56
Denk dat bij Openbaar Ministerie van de EU er wel een hoop elite peentjes gaat zweten ja.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 10:02

kunnen wij niet collectief stoppen met een reactie tot dat de kudo's weer terug zijn ?

ja,diedus! | 18-04-14 | 10:00

@Kaas de Vies

Denk je nu werkelijk dat de elite NL uit de EU laat stappen?
Kom, kom.

Van Duyvenbode | 18-04-14 | 09:56

Als het niet goed uit te leggen is, is het een kat in de zak.

Muggenmepper | 18-04-14 | 09:56

@Ing. eslapen

Ik bied per direct mijn nederige excuses aan.

therealbraindump | 18-04-14 | 09:56

Cuyahoga | 18-04-14 | 09:23
Volgens www.parlement.com/id/viehdasn2mxt/j_f_... :
voortgezet onderwijs, v.m.b.o., Vrije School, "Michael College" te Prinsenbeek, van 1999 tot 2004
hoger beroepsonderwijs, social work (maatschappelijk ondernemen), "Avans Hogeschool" te 's-Hertogenbosch, van 2004 tot 2008
academische studie
politicologie: schakelprogramma Europese politiek (niet voltooid), Universiteit van Amsterdam, van 2008 tot 2009

En dan al die betweterigheid ten toon spreiden.

CoffeePatch | 18-04-14 | 09:55

De Vlieger is geen policitus...

Onderbuik | 18-04-14 | 09:55

Maar ik ben voor een zakelijk liberale EU, dus ik stem graag weer op de VVD. Ik ben 100% voor open grenzen binnen de EU, maar de buitengrenzen van de EU moeten potdicht zijn, dat betekent vrijheid en welvaart vooral voor alle Europeanen, dus dat is voor ons allemaal goed. En natuurlijk zijn er ook nadelen en de EU is niet perfect, maar dat heb je altijd en overal, je kunt nooit alles hebben, want niets is perfect.

Wonderful-Life | 18-04-14 | 09:55

Gadver wat is dei Klaver arrogant.

tattooboer | 18-04-14 | 09:55

@Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:52
Wanneer ga je nou eindelijk je examens doen?
*gniffel*

necrosis | 18-04-14 | 09:55

Klaver praat veel en makkelijk maar het is voornamelijk holle retoriek.
De Vlieger is geen, dat zie en hoor je, een discussie met Klaver en een andere politicus was leuker geweest. Nu zullen er ongetwijfeld (domme) mensen zijn die denken dat Klaver zinnige dingen zei. Ook door de sturende leiding van eurofiel Witteman.

Onderbuik | 18-04-14 | 09:54

@Van Duyvenbode | 18-04-14 | 09:43
Defaitisme van het hoogste niveau! Al bij de apotheek geweest voor de pil van Drion?

Ik ga toch lekker tegen stemmen. In dit geval geldt nu wel eens: baat het niet, het schaad zeker niet.

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 09:54

Alle reaguursels lezende is er maar één conclusie mogelijk: We moeten de wijken in, ons oor te luisteren leggen, met de mensen praten en de EU nog beter uitleggen.
Maar uiterlijk half 2 moeten we terug naar Brussel voor de afsluitende borrel. Of is het vandaag Straatsburg. Whatever.
Santé, old boy.

Magdatkandat | 18-04-14 | 09:54

@toonbeeld | 18-04-14 | 09:49
Pff ik heb 7 jaar VMBO in mijn pocket, wat een prutser!

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:52

@therealbraindump | 18-04-14 | 09:48
Dat is een belediging voor autisten.

* aangifte doet *

Ing. eslapen | 18-04-14 | 09:50

5 jaar over de vmbo gedaan onze klaver,. nooit gewerkt in een bedrijf... come on.. i

toonbeeld | 18-04-14 | 09:49

Klaver hoorde ik te vaak misschien zeggen, "misschien hadden alle landen eisen aan boekjes gesteld en had u voor elk land een apart boekje moeten hebben". Ook dat iedereen er op tegen is dat het EP 1 x per maand verhuisd naar Straatsburg. Klaver "iedereen is er op tegen maar het moet van de Fransen". Jammer dat de Vlieger zo zwak was een beetje debater had de vloer aangeveegd met Klaver. EU sucks en we moeten het gewoon een halt toe roepen!Op een partij stemmen die keihard anti Europa is en dan hebben wij in Nederland alleen maar de PVV. Dus ik ga deze keer voor de eerste keer in mijn leven op de PVV stemmen.

Toetsiemonster | 18-04-14 | 09:48

@Angel eyes

En dat Europese Openbare ministerie gaat er gewoon komen. Diverse lidstaten hebben via de gele kaart procedure aangegeven dat zij dit niet willen en de Eurocommissaris Viviane Reding gaat als een ware autist gewoon door. De gele kaart procedure is juist na het debacle van de Europese grondwet toegevoegd aan het Verdrag van Lissabon om lidstaten meer zeggenschap te geven op het EU beleid maar in de praktijk stelt dit dus helemaal niets voor. Deze Reding begint eerst met coördinerende activiteiten en vervolgens via de salami tactiek wordt een Europees Openbaar Ministerie opgetuigd. Belachelijk dat wij als Nederlanders moeten meebetalen aan dergelijke ontwikkelingen terwijl wij hier niet mee hebben ingestemd. Zo'n Reding is in feite dus onaantastbaar geworden en kan dus gewoon doen en laten wat zij wil, mede omdat het Europees Parlement bevolkt wordt door volksvertegenwoordigers die het volk helemaal niet vertegenwoordigen, uiterst kwalijk allemaal en zeer slecht voor de Europese zaak.

therealbraindump | 18-04-14 | 09:48

@nikolaos | 18-04-14 | 09:46
Gouden Eeuw hebben we ook aan de EU te danken.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:47

Monsieur Klaver had het erover dat die economische ruimte 'ontstaan' is. Ja... ineens was het er.

nikolaos | 18-04-14 | 09:46

Van Duyvenbode | 18-04-14 | 09:43
Leuk

Aart Z. | 18-04-14 | 09:45

@Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 09:42
Middenstand met geld en een gedegen opleiding is een gevaar voor de machthebber, dit verklaart een hoop nietwaar?

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:44

@Van Duyvenbode | 18-04-14 | 09:43
Artikel 50 heet niet voor niets artikel 50!

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:44

Allemaal leuk, dat soort schijndiscussies. Maar het is allemaal mosterd na de maaltijd. De EU is een voldongen feit. Punt. Kun je lullen tot je een ons weegt. En de EU gaat zich met steeds meer zaken bemoeien. Concentreer ergens macht en die macht gaat zich als vanzelf steeds verder uitbreiden. Veel mensen beseffen niet dat er helemaal geen uitweg uit de EU is. En dat de hele rit zal moeten worden uitgezeten. Stemmen heeft geen enkele zin meer. Die zogenaamde democratie is gewoon een zoethoudertje.
Komt omdat wij in ons consumentisme allerlei illusies erop nahouden omtrent inspraak, verkiezingen, etc.
We zijn gewoon muizen in een experiment. We krijgen de vrijheid om te kiezen tussen stukje kaas A of B, maar het laboratorium zelf kunnen we nooit verlaten.

Van Duyvenbode | 18-04-14 | 09:43

De vlieger is een soort Heinsbroek: Beetje succes en dan alwetend.
Onverkort of je nu voor of tegen bent is de EU voor ondernemers een zegen.
Dan is natuurlijk wel de vraag of de burger daar iets aan heeft; dat is wat anders.

Maar een centrale regelgeving en ook fiscale afhandeling is geweldig handig.

Dus dat is een lul argument van die Vlieger. Die gaat niet op!(pun)

bastemeijer | 18-04-14 | 09:42

@Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:35
Kennisgebrek kiezer = propaganda/slecht onderwijs + politiek gebonden MSM + liegende en bedriegende politici

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 09:42

De EU heeft ons zo veel gebracht en denk dan aan al die winkels die gesloten zijn, bedrijven die dicht gaan of gaan verhuizen naar lage lonen landen, horeca die met bosjes omvallen ivm nieuwe rook en alcohol beleid, de vele werkeloze die er elke dag bij komen, de open grenzen zodat elke gelukzoeker gewoon gratis geld krijgt en onze oudere nu eenzaam thuis weg zitten te kwijlen, de hoge zieken kosten voor Nederlanders want iemand uit een ander land betaald veel minder, alle verhogingen zoals btw, accijns en andere belastingen die niet nodig waren geweest als er niet zo veel geld door de Nederlandse pro-Europeanen over de grenzen wordt gegooid. En het ergste van dit alles is dat er nu onder de bevolking steeds meer onvrede, haat jalousie en afgunst ontstaat en de kans steeds groter word dat het ergens fout gaat. Ben benieuwd waar dan die hoge heren naar toe gaan vluchten? Echter ik hoop dat er op tijd bij iemand zijn ogen open gaan in Den-Haag en we uit die EU stappen want zodra NL dat doet volgen er snel meer landen.

mente aperta | 18-04-14 | 09:42

Een erg slecht geleide discussie en zoals gewoonlijk is Witteman weer op de hand van de linkse gast, en onderbreekt hij De Vlieger steeds door Klaver het woord te geven.
Witteman is inderdaad over datum.
.
Overigens is er in de discussie nog met geen woord gerept over de geldstroom van noord- naar zuid-Europa (Griekenland, Spanje etc.), en het argument dat een Europese Unie veiligheid biedt, is juist niet waar, het veroorzaakt juist hierdoor (onderhuidse) spanningen.

Onderbuik | 18-04-14 | 09:39

Briljant!

Wat ik niet begrijp dat als de meerderheid NEE zegt tegen iets, het toch gewoon gebeurd. De mensen WILLEN het niet. Dat het dan toch gebeurd is het bewijs dat democratie een LEUGEN is!

We worden gepakt en we kijken ernaar!

DRIFTKICKER | 18-04-14 | 09:38

@Muxje | 18-04-14 | 09:35
Jij accepteert gewoon de metaforen die ik je aanreik, anders oorlog, honger en gaat alle handel kapot!

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:38

Leuke televisie, tussen boerenverstand en " kijk mij met mn loi-diploma in iets, teveelverdiener en denk eerst aanjezelf mentaliteit, anuslikker.
Ha

Aart Z. | 18-04-14 | 09:37

@Kaas de Vies 09:07: Niet de metafoor die ik zou kiezen, maar het is wel wat ik altijd al gezegd heb: ik ben niet tegen de EU, wel tegen de EU in deze vorm. Het mandaat is onvoldoende (lees: niet) omgrensd, er is geen échte grondwet, staatsinrichtelijk rammelt het aan alle kanten, en het geheel vormt het afvalputje van de politiek.

Muxje | 18-04-14 | 09:35

@mister niet scherp | 18-04-14 | 09:31
Juist. Kennisgebrek burger wordt overschreeuwd door retoriek onwetende politici. Dan kom je er mee weg.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:35

Genoten van deze discussie. Iedere wending die de politicus probeert te geven, werd binnen twee zinnen ingehaald door de zakenman.
'Jullie doen net alsof er vroeger niet werd gehandeld binnen Europa.' Prachtig.

Spliff5921 | 18-04-14 | 09:34

Ik word misselijk van het EU zaad wat denkbeeldig nog uit de mondhoeken van Klaver druipt.
Dit soort mannetjes staan zijn nooit buiten de elitaire bescherming van de campus af geweest en weten totaal niet wat er leeft in de samenleving.
Het enige ideaal is hun eigen toekomst.
Hij doet me sterk denken aan Pechtold.

Rest In Privacy | 18-04-14 | 09:34

pietvanvliet | 18-04-14 | 09:10

Ik zie alleen een Klaver die vooral met non argumenten de Vlieger overschreeuw.
"ik zie ons liever als europeanen". Alsof de verschillen niet enorm zijn tussen de verschillende nationaliteiten.
.
De vlieger "ik deed al zaken in Tsjechie voor de muur viel" ... Klaver "Dankzij de economische vrijhandelszone". Pardon? Behalve dat die zone nog niet bestond, was Tsjechie nog onderdeel van een ander politiek blok.
.
Het erge is dat veel mensen daar nog intrappen ook.

mister niet scherp | 18-04-14 | 09:31

Jesse Klaver, het prototype jong met een grote bek, een carrière strebertje bij uitstek, wurmt zich bij elke praatprogramma op de voorgrond met zijn onzinnige GL standpunten, een naïeveling die terug in de kamerbanken moet.
Voor Europese samenwerking maar mordicus tegen de EU!

lanexx | 18-04-14 | 09:30

janneman1977 | 18-04-14 | 09:08
kan iemand dan eens een mooi overzicht maken van waar je terecht komt in Europa als je op een nl partij stemt?

kaasfondue | 18-04-14 | 09:30

De EU is een instrument van internationals om de europese markt te harmoniseren. Uniforme regels, niforme munt. Geen noodzaak voor lokale aanpassing waardoor een toko EU breed kan opereren. Dat is een nadeel vh lokaal opererende mkb, die werkte vaak toch al binnen een lokaal gebied, maar ondervinden nu concurrentie en moeten zich aanpassen aan de wensen van multinationals en daartegen concurreren. Multinationals notabene oa betere tax-voorwaarden krijgen dan zijzelf. Wat Klaver ook verzwijgt is dat schaalvergroting voor grotere structuren zorgt waardoor de productieve laag onder nog meer overhead zucht (10 creatieven onder een eigenaar versus 100 creatieven onder 10 managers en een ceo) Tevens vergroot het de vervoersstromen. Verder weg gemaakt vervangt de lokaal geproduceerde goederen.

'The paradox of globalisation is that pushing it too far undermines its own institutional foundations' blogs.lse.ac.uk/europpblog/2014/01/02/...

seven | 18-04-14 | 09:30

Menner Klaver, van uw uitspraken moet ik enorm KOTSEN! Iemand nog een leegt teiltje, die van mij is bijna overgelopen...

eerstneukendanpraten | 18-04-14 | 09:29

Gebruikelijke herhaling sinds 2000

duitse herder | 18-04-14 | 09:29

pietvanvliet | 18-04-14 | 09:10
Heb ik zeker naar een andere aflevering van P&W gekeken?!

Alexander Pechkop | 18-04-14 | 09:27

'Zakenman' Erik de Vlieger.....?

necrosis | 18-04-14 | 09:27

De Vlieger vs. Klaver: Knockout in de eerste ronde door de Vlieger. De realist de Vlieger heeft pijnlijk duidelijk gemaakt waarom linkse idealisten als Klaver niet teveel invloed moeten krijgen.

Tietmier | 18-04-14 | 09:26

Prachtig hoe Erik de Vlieger dit economische- en politieke lichtgewicht Jesse Klaver met zijn 28 jaar aan levenservaring de les heeft gelezen. De politiek- en bestuurlijke elite van dit land verdomd het om een referendum te houden over de overdracht van bevoegdheden aan Brussel omdat de burger daar te 'dom' voor is. Ik weet vrij zeker dat veel Nederlandse burgers een beter afweging kunnen maken over de EU dan de volksvertegenwoordiger Jesse Klaver, wat een kul argumentatie. Wat NL nodig heeft zijn meer ondernemers in de tweede kamer en minder beroepspolitici met een achtergrond bij de (semi-) overheid en een alfa studie.

therealbraindump | 18-04-14 | 09:26

De eu is en was nooit te verkopen. De enigen die profiteren zin de politici en hun corporate vriendjes. 22 Mei D-day.

drs.Aeneid | 18-04-14 | 09:24

@Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:07

De grote fout is natuurlijk dat ze niet gelijk Linux hebben geïnstalleerd!

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 09:24

Even een misverstand uit de wereld helpen:
Klaver is geen studentje, ook nooit geweest.
Op zijn vertroebelde WIKI-pagina is niet duidelijk wat voor diploma's hij wél heeft, maar houd het maar gewoon op VMBO:
nl.wikipedia.org/wiki/Jesse_Klaver

Hij manifesteert zich graag als een student maar valt na drie woorden meestal door de mand.
Hij zit in de polletiek en met name bij Groenliegt als dressboy en excuus-marokkaan.

Cuyahoga | 18-04-14 | 09:23

@Jan Pietersen | 18-04-14 | 09:20
Oplossing... betaal NLse politici meer dan EU politici.

Weet het... zal niet populair zijn, maar werkt wel! En is op de lange termijn goedkoper.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:21

Die Jesse Klaver heeft géén seconde met een been in een écht bedrijf gestaan, laat staan met de lasten en plichten van de normale burger in aanraking gekomen!

nl.wikipedia.org/wiki/Jesse_Klaver

Én dat, dames en heren, wil bij ons de belastingen verhogen, ons de auto's uit jagen, Europa over ons laten besturen en een algehele dictatuur opwerpen waarin hij als links socialist het voor het zeggen zal hebben. Weet je wie ook zo gedreven was als Jesse Klaver?

LangeTijdGeleden | 18-04-14 | 09:21

De EU is een ambtenaren en politici speeltje om hun promotiekansen te vergroten en uit het zicht van de Nederlanders een graai in de pot te kunnen doen. De belastingbetaler is de pineut.

Jan Pietersen | 18-04-14 | 09:20

Wanneer een volk democratisch stemt op politieke partijen die de macht verplaatsen naar niet-democratische structuren zoals de Europese Commissie, hebben we dan gewoon democratisch besloten om de democratie af te schaffen? En is het stemgedrag van de Nederlandse kiezer niet een ijzersterk argument tegen democratie?

Angel_eyes | 18-04-14 | 09:20

De heer Klaver heeft een 'spraakje'. Dan zegt mijn gestel: 'Nee!'

colonnecinco | 18-04-14 | 09:19

@ pietvanvliet | 18-04-14 | 09:10
Wellicht hebben wij niet hetzelfde filmpje zitten kijken? Ik zag meer iets in de trend van: De Vlieger zegt iets positiefs over A en Klaver zegt iets positief over een totaal ander onderwerp.

En onzin natuurlijk dat ze niets kunnen doen aan dat wekelijks verhuizen. Rond de 150-200 miljoen euro per jaar. Enig idee hoeveel uitkeringen 'jullie' daar van kunnen betalen?

BLR | 18-04-14 | 09:18

Klaver, dat godverdomde jonge broekie die constant een pamflet voorleest waar "PRO-EU" op staat, denkt het beter te weten dan alle harde MKB ondernemers in Nederland.

Gadverdamme, die Klaver is alweer een voorbeeld met wat er precies mis is in Europa én Nederland in de politiek. Jonge net-afgestudeerde-studentjes zonder enige werkervaring bij niet-staats bedrijven die over de toekomst WILLEN beslissen van de Burger die ze indirect betalen en als de burger het niet wilt het toch maar door hun strot wordt geduwd.

LangeTijdGeleden | 18-04-14 | 09:17

Niet toevallig stopt P&W op 23 mei. Avond aan avond zal het volk worden geïndoctrineerd dat we niet zonder de EU kunnen. We worden zo ontzettend hard genaaid en de massa laat het gebeuren.

Afgeschminkte Bassie | 18-04-14 | 09:17

@Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:11
En er zijn genoeg sukkels als Jesse Klaver om dat achteraf te zegenen en goed te praten.

Fijnstoffer | 18-04-14 | 09:13

@pietvanvliet | 18-04-14 | 09:10
Kan je me de tijdstippen geven wanneer dit gebeurde? Ga ik even opnieuw kijken.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je zelf de definities niet op orde hebt, een kennis gebrek hebt qua staatsinrichting en alle ethische basisbeginselen die hier ten grondslag liggen.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:12

Van Rossum geeft nu trouwens ook een beter stemadvies. Het heeft inderdaad geen enkele zin om voor de EU te stemmen daarom: stem voor Europese economische samenwerking, stem PVV.

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 09:12

Als Europa geld oplevert waarom zitten we dan in een onoplosbare financiële crisis? Geld zat toch? We verdienen op papier meer dan voorheen volgens de fielen.

PIS-Alchimis | 18-04-14 | 09:11

@Fijnstoffer | 18-04-14 | 08:56
Daar zijn ze al 15 jaar mee bezig.

Wellicht houden we het deze ronde tegen, maar de volgende, en de ronde daarop, en de ronde daarop?

Het trieste is dat het falen van ons OM (talloze voorbeelden) vaak resulteert in een EU oplossing om dat we te laf zijn om de koe bij de hoorns te vatten.

Zo ging het met de banken, en zo zal het gaan met het pensioenstelsel, en ook met het OM. Zij hebben de tijd totdat er een politieke omgeving is in Nederlandse parlement om de volgende machtsoverdracht te bewerkstelligen.

Salamitactiek in optima forma.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:11

De ongekozen Europese Commissie gaat er een eigen openbaar ministerie doordrukken, zo kunnen we lezen in de Telegraaf, dit klaarblijkelijk zeer tegen de zin van onze democratisch gekozen Tweede Kamer. (Tenminste in verkiezingstijd is de kamer ineens eurosceptisch.) Brussel wil blijkbaar de middelen hebben om dissidenten te kunnen vervolgen. *Voortaan niets meer zeggen durft*

Angel_eyes | 18-04-14 | 09:11

Van wat ik ervan gezien heb, liet Klaver De Vlieger alle hoeken van de studio zien. Hoe hard wil je als 'topondernemer' afgeserveerd worden?
.
Ingemaakt worden door de puppy van GroenLinks, ik zou een jaar de straat niet op durven.

pietvanvliet | 18-04-14 | 09:10

Stem daarom Daniel van der Stoep (Artikel50, Lijst 9) of Hans Jansen (PVV)!

Sticky Rice | 18-04-14 | 09:08

Daarom SGP stemmen = Farage
kaasfondue | 18-04-14 | 08:52

De SGP heeft deze keer lijstverbinding met de ChristenUnie en gaat in de fractie zitten van Europese Conservatieven en Hervormers

janneman1977 | 18-04-14 | 09:08

Klavertje is eng, naïef en heeft totaal geen verstand van de menselijke psyche. "We zijn allemaal Europeaan". Klopt, maar alsof dat verandert hoe je denkwijze is en uit welke sociale omgeving je komt. Homohuwelijk is hier toegelaten terwijl het in een hoop landen nog steeds een probleem is. Denkt meneertje Klaver dat er geen verschillen zijn tussen landen en hun denkwijze? Denkt hij dat de invloed van een (lands)cultuur niet groter is dan het feit dat hij/zij naast Tsjech, Pool, Duitser, Italiaan of Nederlander zichzelf ook nog als Europeaan ziet? If so, leer denken knul!

Baruch de Spinazie | 18-04-14 | 09:08

Wat die EU-fielen maar niet willen snappen. De EU is een systeem, laten we zeggen een "Operating System". Niemand is tegen een "Operating System", iedereen snapt dat we zoiets nodig hebben, dat je daar je Office op installeert, je virus scanner op installeert, dat het bestandssysteem netjes wordt beheerd zonder dat je daar steeds mee bezig bent.

Maar dat betekent niet dat "Operating System EU" de beste is? Het voelt als een Windows ME aan, soort stroperige upgrade van Windows 98SE, niet het beste OS, niet het veiligste maar voor die tijd was Windows 98SE best een aardig OS. Windows ME was een stap terug.

Voor de jongere kuikbuiskindertjes kan je dezelfde metafoor maken met Windows XP SP2+ en Vista.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:07

Klavertje is eng, naief en heeft totaal geen verstand van de menselijke psyche. "We zijn allemaal Europeaan". Klopt, maar alsof dat verandert hoe je denkwijze is en uit welke sociale omgeving je komt. Homohuwelijk is hier toegelaten terwijl het in een hoop landen nog steeds een probleem is. Denkt meneertje Klaver dat er geen verschillen zijn tussen landen en hun denkwijze? Denkt hij dat de invloed van een (lands)cultuur niet groter is dan het feit dat hij/zij naast Tjech, Pool, Duitser, Italiaan of Nederlander zichzelf ook nog als Europeaan ziet? If so, leer denken knul!

Baruch de Spinazie | 18-04-14 | 09:07

Dus zou ik 22 mei moeten gaan stemmen op een parlement dat geen zak te vertellen heeft en waar ik toentertijd tegen heb gestemd?

Wie geeft mij het verlossende antwoordt?

kwark001 | 18-04-14 | 09:04

De Vlieger weet in een kwartier, met hulp van Klaver, het falen van en het gebrek aan democratie in de EU genadeloos bloot te leggen. Alle kul argumenten van de Eurofielen van tafel geveegd door een zakenman die met beide voeten op de grond staat. Pijnlijk precies geeft hij aan hoe GL met hun tweet en PC geneuzel de kiezer willen manipuleren. Helaas stemt hij wat mij betreft op de verkeerde partij maar brengt de Gütmenschen aan tafel tot slot nog eens in verwarring. Kijken, het is een absolute aanrader.

Bezorgde_Burger | 18-04-14 | 09:03

Allemamachie | 18-04-14 | 09:00
U heeft denk ik nog niet veel van de wereld gezien, als u denkt dat in Europa de mooiste meisjes op aarde rondlopen.

fred3180 | 18-04-14 | 09:03

Hans Jansen stemmen dan maar, zou ik zeggen!

Mastermattie | 18-04-14 | 09:02

Eind jaren 80, begin jaren 90 was het EEG. EU is pas post 2000. De Klaver snapt er zelf helemaal niets van.
Gemeenschappelijke markt, vrij verkeer goederen, diensten etc is niet te danken aan de EU. Kappen met die definitievervaging.

Re: Euro
Valutarisico is ingeruild voor systeemrisico. Daarnaast waren de verschillen in wisselkoersen de noodzakelijk buffer en smeerolie om economieën gezond te houden.

De euro is te goedkoop voor Duitsland en te duur voor Spanje. Interne markt bestaat niet meer want de gemiddelde werkeloosheid is 10%+, structurele jeugdwerkloosheid nog veel hoger. Binnenlandse vraag bloedt dood door uitholling middenstand.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 09:00

Europa is prima uit te leggen, mooi continent met de mooiste meisjes op aarde! De EU daarentegen is een kwaadaardig gezwel waar we snel van af moeten..

Allemamachie | 18-04-14 | 09:00

Europa an sich is prima uit te leggen. De EU wat minder makkelijk maar valt terug te brengen tot een simpele keuze:

Pro EU = Landverrader
Anti EU = Patriot.

janbehanger | 18-04-14 | 09:00

Die Klaver moet voortaan wel met beide handjes boven tafel praten. Ik heb het gevoel dat hij met zn leuters zit te spelen zoals hij praat over een Europa. Ja hij ziet dat baantje met riant pensioen wel zitten.

ikdenkwat | 18-04-14 | 08:59

Je hebt JAREN de tijd gehad om die verhuizing af te schaffen. Kost 100+ miljoen. En dan mogen we daar niet op focussen? Dat legt juist het probleem bloot, dat zoiets niet opgelost wordt.

Kaas de Vies | 18-04-14 | 08:57

Weg met de EU met hun volgevreten regenten en hun spilzieke mentaliteit. Het is een ondemocratisch instituut dat z'n eigen agenda uitvoert, en aan de bevolkingen heeft men dikke schijt. Nu zijn ze ons weer een Europees Openbaar Ministerie door de strot aan het duwen.
www.telegraaf.nl/binnenland/22524542/_...

Fijnstoffer | 18-04-14 | 08:56

Pauw & De Vlieger.... Lijkt me helemaal niet gek.
Beter dan Jinek.

Moriarty | 18-04-14 | 08:55

Is kakhoofd Klaver nu half Marokkaans of gaat ie zo vaak met multikullers om dat zijn uitpraak helemaal verkloot is.
De vlieger: fantastische vent!

wakkere_nederlander | 18-04-14 | 08:52

Misschien aandacht voor fraude bij Letse bank of in Spanje, 7,5 en 2 miljard van de belastingbetaler. Dan is wel duidelijk dat we uit de EU moeten.

witwas | 18-04-14 | 08:52

Daarom SGP stemmen = Farage

kaasfondue | 18-04-14 | 08:52

De Vlieger was fantastisch.
Dit kon wel eens heel veel mensen aan het denken zetten.

Moriarty | 18-04-14 | 08:50

@Ing. eslapen | 18-04-14 | 08:47
Poetin heeft een poging goedkoop landjepik gewaagd en het lijkt er op dat hij zich erbij neer heeft gelegd dat dat niet gaat gebeuren, het is even afwachten of hij zich aan de afspraken houdt, of er alsnog overheen rauscht wanneer iedereen is ontwapend.

* | 18-04-14 | 08:50

Pvdd is een prima keuze. Die zijn kritisch maar niet irreëel. De PVV gaat het ook niet veranderen in europa

deministerpresident | 18-04-14 | 08:49

Ik vind dat zo'n griezel, die klaver. Bleegh.

Oeloeboeloe | 18-04-14 | 08:47

Blijkbaar moeten we de hulp van Putin inroepen om de EU een halt toe te roepen.

PS:
EU en Europa zijn twee verschillende zaken Van Rossem !

Ing. eslapen | 18-04-14 | 08:47

De zin van Europa is dat je weet waar je je grenzen moet leggen. Helaas doet onze overheid dat niet.

* | 18-04-14 | 08:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken