Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Altijd Wat: Wat gebeurt er met uw aangifte?

We kunnen hier ons toetsenbord uit het holster trekken, doorladen met hoofdletters en woest gaan vuren op alles wat met aangifte doen, criminaliteitscijfers en oplossingspercentages te maken heeft. Maar u weet het allemaal al. Slechts 3 procent van de misdaden wordt opgelost. Daders worden vervolgens voor duur geld terug de samenleving in geknuffeld en gekoesterd en slachtoffers blijven met alle schade, trauma's en zonder closure achter. De meeste aangiften belanden onderop de stapel, slechts 1 op de 10 agenten kan met meer dan twee vingers typen, flitsen voor de schatkist is belangrijker dan roofovervallers en draaideurmoelanders van de straat houden, aangifte doen na diefstal wordt hardop ontmoedigd door de politie en intern moeten welwillende agenten gewoon hun bek houden en rapportjes schrijven. Woest? Moedeloos, dat zijn we. NCRV's Altijd Wat Monitor deed onderzoek naar het zinloze verschijnsel 'aangifte doen' en kwam op de proppen met, nou ja, alles wat u al wist over de zinloosheid van aangifte doen. Neem een hartversterkertje. Zak rustig in de bank. Schroef het televisievolume omlaag naar standje kalme klanken. Zet uw meest dierbare herinneringen paraat in uw hoofd als mentale uitvlucht voor als het u allemaal toch te veel wordt. En tune in op ALTIJD WAT MONITOR.

Reaguursels

Inloggen

Kortom,Justitie,politie en rechtelijke macht kunnen beter een aanvulling worden op de psychiatrie,de linkse overheidspolitiek,de clerus, de rehabilitatie-instantie's,de linkse allochtonen-knuffelaars,maar vooral de landverraders die ons uitleveren aan supranationale organen in Brussel.Het resultaat ? Terugtrekken op de "eigen veste" en als zombie's elkaar ontwijken om tenslotte het recht in eigen hand te nemen,wat de gevolgen ook zijn.Dus gewoon een rot land met de schijn van een rechtstaat.Zoiets als het communistische oost-Europa ,waar we nu door immigratie door beroofd worden.

Dolphi | 13-03-14 | 16:11

Wat leven jullie toch in een mooi land.

Hier werd de iphone van mijn zoon gestolen door een klasgenoot. Via de trace functie het ding opgespoord en een dag later was ie al terug. De school adviseerde om toch maar aangifte te doen.

Zo gezegd, zo gedaan. Politie nam de boel serieus en ik kreeg uiteindelijk 150 Euro schadevergoeding voor de tijd die het mij haf gekost.

Maar ja, ik woon dan ook in een beschaafd land.

James Lastig | 13-03-14 | 12:35

Mr_Pikibelly | 12-03-14 | 21:45 | + 39 -

En die 13 fietsen gewoon bij de fietsenmaker gekocht??????

Alt | 13-03-14 | 12:08

Geplaatst op 20-04-2010, door mr. J.J. van 't Hoff, De Lange c.s. Advocaten

Klacht niet-opname-aangifte" bij de Hoofdofficier van Justitie
Het komt voor dat de politie weigert een aangifte op te nemen.
Vaak zeggen ze dat dat niet kan, of dat het geen zin heeft (en dat beter alleen een melding kan worden gedaan). Uiteindelijk bepaalt een slachtoffer zelf of hij of zij aangifte doet of niet.

De politie is op grond van artikel 163 lid 5 en artikel 165 lid 1 Sv verplicht de aangifte of klacht in ontvangst te nemen.
Artikel 163 lid 5 Sv luidt (tav de aangifte):
"Tot het ontvangen van aangiften bedoeld in de artikelen 160 en 161 zijn de opsporingsambtenaren, en tot ontvangen van de aangiften bedoeld in artikel 162 Sv de daarbij genoemde ambtenaren verplicht."
en artikel 165 lid 1 Sv (tav de klacht):
"Tot het ontvangen der klachte is elke officier van justitioe en elke hulpofficier van justitie bevoegd en verplicht"

Klacht bij weigering
Als de politie weigert uw aangifte onttrekking op te nemen, kan hiertegen geklaagd worden. Er kan een klacht worden ingediend bij de politie (het korps), maar daarnaast is het altijd verstandig om (ook) een klacht niet-opname aangifte in te doenen bij de Hoofdofficier van Justitie van het arrondissement waaronder het korps valt. Op de website van het Openbaar Ministerie staan de adresgegevens vermeld.

Opsporingsonderzoek
Hoewel de politie verplicht is om de aangifte op te nemen, zijn zij niet onder alle omstandigheden verplicht om in de aangebrachte zaak opsporingsactiviteiten te verrichten. Zij kunnen van (verdere) opsporingsactiviteiten afzien. De politie dient dit dan wel schriftelijk aan de aangever te melden. Tegen deze mededeling kan binnen 3 maanden op grond van artikel 12 Sv een klaagschrift worden ingediend.

Geplaatst op 20-04-2010, door mr. J.J. van 't Hoff, De Lange c.s. Advocaten

Alt | 13-03-14 | 11:36

De politie. Het is een rare bedoeling. Ik heb twee vrienden bij bij de politie werken en zij doen ook vaak facepalmend hun werk. Als politie agent wil je de boeven pakken, ze straffen en achter de tralies stoppen... maar helaas is er vaak een heel traject van surveilleren, onderzoek en criminele activiteiten opsparen om überhaupt in Nederland al tot een foei te komen bij de rechter. Laatst vertelde die vriend mij dat ze 3 maanden waren bezig geweest om een criminele jongeren bende op te rollen. Data verzamelen, heterdaadjes, etc. Uiteindelijk een dik dossier opgebouwd waarvan wij als burger zo iemand nooit meer in de maatschappij zouden willen hebben (geweld, afpersing, beroving, diefstal, etc.). Komt het uiteindelijk bij zo'n D66-rechter en dan gaan er opeens allerlei dingen die totaal niet relevant zijn meespelen, zoals cultuur, achterstand in taal, etc. De jongens die een zeer overlast gevende bende vormde die de hele buurt terroriseerde en meer dan bekende waren van de politie kregen uiteindelijk (sommige voor de zoveelste keer bij de rechter) slechts... komt ie hou je vast...6 maanden cel waarvan 3 voorwaardelijk! Twee daarvan hadden al een voorwaardelijk op zak van 2 maanden en die hadden dus 5 maanden -25% = 3,75 maand zitten maar wel voor tonnen aan buit. Die gasten weten het, zeggen het ook tegen de politie agenten en lachen ons loonslaven gewoon keihard in onze gezicht uit. Het is niet de politie die raar is... het zijn de knuffelaars die de top bekleden die het onmogelijk maken voor gewone gehoorzame burgers in dit land.

Fopspeen | 13-03-14 | 11:32

Kijk woensdag 12 maart wat er gebeurt met uw aangifte. Het programma zal maar liefst vijf seconden duren. Genoeg voor één volle seconde per letter:

N ... I ... E ... T ... S

Dit was de NCRV, goedenavond!

James Lastig | 13-03-14 | 11:31

@fred3180: klopt, alleen is de verhouding tussen straatagenten en opsporingsdienders daar iets anders. Misschien weet je het nog: wij wilden in de afgelopen 20 jaar zo graag 'blauw op straat', en raad eens waar je geen misdrijven mee oplost? Met in het blauw op straat lopen omdat iedereen dat zo graag wil.

Baron Wilhelmus | 13-03-14 | 11:17

Dit is al tientallen jaren zo... Terwijl in Duitsland de politie wel serieus zaken probeert op te lossen. En doet. Ben de exacte cijfers vergeten (presentatie tien jaar terug), maar het was iets van 5% tegen 40% opgeloste zaken.

Istrilyin | 13-03-14 | 10:48

Van "flut" zaken wordt al lang geen aangifte meer gedaan.
Vorig jaar is er bij ons in de straat bij 5 auto's de benzine gestolen. Klepje opengebroken, dop eraf, slang erin en leegzuigen. Bleek dat ik de enige was van 5 die aangifte gedaan heeft. Schade benzine 45 euro, en schade kras klepje 230 euro. En ik kon pas op afspraak een week later aangifte doen, welke overigens een half uurtje duurde. Is niet erg, ik overleef het wel.
Maar het gaat hierom: als bijna niemand aangifte gaat doen, kan de politie trots aangeven dat er bijna geen kleine criminaliteit is.

Delfts Blauw | 13-03-14 | 09:53

Als je aangifte wilt doen, ga gewoon naar politie bureau als ze zeggen dat je een afspraak moet maken, noem alleen artikel 163 lid 5 en artikel 165 lid 1.
Politie is zonder dwingende reden (politie bureau in de fik) altijd verplicht om je aangifte op te nemen.

Bluto Blutarsky | 13-03-14 | 09:36

Diefstal van een fiets telt niet mee in de statistieken. dit is een politieke keuze. Zo krijg je lage misdaadcijfers.

lienke | 13-03-14 | 09:10

Pareto principe :20% van de 'kutmarokanen'zorgt voor 80% van de overlast.
Dweilen met de kraan open moet stoppen!

kapitein oosterlng | 13-03-14 | 09:10

Wat ik eigenlijk lees hier is dat 95% van de Nederlanders zich laat terroriseren door 5% criminelen.

Mokum Kosher | 13-03-14 | 08:44

Ik heb 2x aangifte gedaan. Beide keren kreeg ik na een paar weken een brief dat ze niet genoeg aanknopingspunten hadden om de zaak verder te onderzoeken.
De volgende keer probeer ik de dader zelf wel te vinden en bind ik hem achter de trekhaak.

Vip3r | 13-03-14 | 08:40

Toevallig dat zulke zaken de laatste tijd zo recentelijk 'onthuld' worden.
Net zo opmerkelijk dat nu beter gaat met de economie.
Dat we de bodem in de huizenmarkt hebben bereikt en de autoverkoop aantrekt [proest].
En nu maar hopen dat die verbetering ook na 19 Maart doorzet [proest].
.
En maar luisteren naar de mensen in het land... luisteren, luisteren, luisteren..

sirik | 13-03-14 | 08:13

Ik heb de uitzending gezien. Wat een bende, en Opstelten is er verantwoordelijk voor. Dat er opgeruimd moet worden in die hoge politierangen is duidelijk. En liefst aan de schandpaal, wat een tuig. Ze ontkennen gewoon dat aangiften worden weggemoffeld. Wat mij betreft mogen ze voor straf de straat op, en zelf aangiftes kloppen. Kan de politieagent waar aan het werk en opsporen.

superlenig | 13-03-14 | 08:11

Misschien als we nou een massaal wél aangifte gaan doen, ontwrichten er het rotte systeem en hebben ze minder tijd voor hun CJIB incassozaken? Ok, is maar een idee.
* koggie zetten gaat *

Botte Hork | 13-03-14 | 08:07

Uit ervaring weet ik dat je na een inbraak aangifte moet doen om aanspraak te maken op vergoeding van de verzekering.
Doorgeven van verdachte situaties kost je zelf tijd, je krijgt geen terugkoppeling meer (wordt waarschijnlijk niets mee gedaan).
Aangifte doen van bedreiging wordt zwaar ontmoedigd, afspraken maken is lastig, dit gaat centraal: je krijgt iemand aan de lijn die de agenda van het betreffende politiebureau niet kan inzien, je moet doorverbonden worden etc etc, afspraken worden weken na het voorval ingepland, afspraken worden afgezegd (niet verzet maar afgezegd, je mag dan het traject weer opnieuw beginnen), kan alleen tijdens kantooruren en er wordt niet gegarandeerd dat aangifte op het bureau in je woonplaats kan. De maatschappij? Ieder voor zich!

Sarauj | 13-03-14 | 07:38

@miko | 13-03-14 | 02:54
Handtekeningenjagers...
Al stond ik ineens oog in oog met Elvis, dan nog hoef ik geen handtekening.

VanBukkem | 13-03-14 | 07:23

Aangifte doen heeft altijd zin. Ok, misschien heeft de plisie andere belangrijke dingen als staatskasje vullen te doen en zal het niet actief worden opgepakt. Maar het kan wel helpen wanneer een dief/inbreker/weet ik wat tegen de lamp loopt en men gaat onderzoeken of zijn geval op zichzelf staat of verband houdt met andere gevallen, een registratie van andere gevallen in de vorm van aangiftes is dan zeer bruikbaar.

AsEl | 13-03-14 | 07:14

Er zijn een paar reaguurders hier die Duitsland als voorbeeld nemen. Oplospercentages variëren van 45% tot zelfs 75% (in Augsburg, Beieren) (bron: www.bka.de) In Duitsland is de politie volgens de wet VERPLICHT om elke aangifte op te nemen en ook te onderzoeken. Daar komen aangiftes dus ook niet in de ondersta la te liggen zoals hier. Waar het probleem ligt hier in NL weet ik niet. Het aantal politiemensen in DE is verhoudingsgewijs ten opzichte van het aantal inwoners ongeveer gelijk aan NL.

fred3180 | 13-03-14 | 07:07

Ooit geflitst in het buitenland, betaald maar zij konden blijkbaar de betaling niet vinden. Komt de politie op verzoek van hun buitenlandse collega's met 2 man sterk verhaal halen waarom ik nog betaald heb... zelfs flitsboetes uit het buitenland zijn belangrijker dan boeven vangen.

Pikkestrijder | 13-03-14 | 07:05

Hetgeen me het meest verbaast zo langzamerhand, is dat men zich over dit soort zaken maar blijft verbazen.

netniet | 13-03-14 | 06:08

@miko | 13-03-14 | 04:29
Het irritantste zijn de incasso bureaus, met hun belachelijke, vaak totaal uit de duim gezogen extra kosten. Een hoop mensen betalen dat gewoon. Onterecht.
Die lijkenpikkerij drijft de al wat minder bedeelden tot de richel van de afgrond.
En ja, een hoop mensen hebben het te danken aan hun eigen hebzucht en onverantwoord koopgedrag. Maar ik ken genoeg mensen die dat niet deden maar door de soms vervijfvoudigde hoogte van een incasso compleet naar de klote gingen.

Daar mag van mij wel eens wat aan gedaan gaan worden door de volgende regering.
Hopen maar dat we niet wéér met een 'weg met ons!' kabinet komen te zitten.
Ik ben dit land met z'n achterlijke regels meer dan zat. Maar wie is dat niet?!

Botte Hork | 13-03-14 | 04:41

@Botte Hork | 13-03-14 | 03:57
De grootste zeikert krijgt betaald. De man met vertrouwen moet dealen met de curator.

miko | 13-03-14 | 04:29

@miko | 13-03-14 | 03:41
Same here. Ik weet er alles van ;-)

Botte Hork | 13-03-14 | 03:57

@Botte Hork | 13-03-14 | 03:19
Vroeger deed ik alles via mijn administratie, dan een extern bureau en dan uiteindelijk een advocaat.
Een vriend van me zei dat hij eens per maand zijn schuldenaars afging.
Gewoon praten,janken ernstig praten.
sindsdien heeft hij elke maand happy hour.
Ik doe dat ook nu.
Gewoon langsgaan.
Praten,janken. Maar wel met geld naar buiten.
Het persoonlijk verhaal.
het werkt. echt!

miko | 13-03-14 | 03:41

@miko | 13-03-14 | 03:10
Advocaten zijn de lachende derden. En procederen heeft bijna nooit nut omdat de partij met de meeste centjes sowieso de zaak wint.
In een land waar 'klasse justitie' (VVD) nou eenmaal de boventoon voert en de criminele schlemiel (PvdA) wegkomt door het trekken van de racisme kaart.
Wat een land hé..

Botte Hork | 13-03-14 | 03:19

@PopperFlopper | 12-03-14 | 23:41
Was jij dat? In de Big lebowski?

@Botte Hork | 13-03-14 | 02:46
Soms is een directe confrontatie beter. Zelfs zonder of bedreiging met geweld.
er word teveel geregeld via advocaten en zo voorts.
Face to face kiezen mensen vaak eieren voor hun geld.
ik kies vrij vaak voor deze optie. het werkt vaak ,veel vaker dan met een advocaat en etc.

miko | 13-03-14 | 03:10

@necrosis | 13-03-14 | 03:00
Kunnen die dingen zulke grote objecten waarnemen?!

Botte Hork | 13-03-14 | 03:02

@Botte Hork | 13-03-14 | 02:56
Een nummer geven doe ik niet, want MagNie.
Maar je kunt haar vast wel vinden als je met een seismograaf naar Den Haag gaat.
*gnehe*

necrosis | 13-03-14 | 03:00

Nog even ter herinnering: de baas van de politie is Opstelten, dan weet je het wel.
De belichaming van alles wat er mis is in dit land.
De burgers zijn op zijn minst verdacht, waarschijnlijk schuldig aan iets wat ze nog niet weten.
Dus hogere boetes, meer boetes: conclusie: de politie levert prima werk, aldus OPA.

Jan Dribbel | 13-03-14 | 02:59

@necrosis | 13-03-14 | 02:54
Walgelijk. Maar wel bedankt voor de tip. Wie weet in de toekomst ;-)
Heb jij d'r nummer?

Botte Hork | 13-03-14 | 02:56

@VanBukkem | 12-03-14 | 22:22
Je hebt toch wel een handtekening gevraagd?

miko | 13-03-14 | 02:54

@Botte Hork | 13-03-14 | 02:46
Je schreef al dat je geen geweld hebt gebruikt.
Ik zat meer te denken aan Sharon Dijksma in een slangkini onder een lange regenjas en jouw dreigement dat ze die regenjas zou uittrekken....
Perverse gedachte, ik weet.

necrosis | 13-03-14 | 02:54

@Botte Hork | 13-03-14 | 02:46
Goed gedaan jochie... zeggen wij hier.

INH.30CL | 13-03-14 | 02:51

@necrosis | 13-03-14 | 02:39
Intimidatie kan net zo doeltreffend zijn. Je moet je even verlagen naar het niveau van dat schorem, met of zonder hulp, en over rechten moet je het nooit hebben. VOC mentaliteit had Balkenellende het ooit over, wel... die is bij mij groeiende! And I love it.

INH.30CL | 13-03-14 | 02:50

@necrosis | 13-03-14 | 02:39
Nee, geen geweld. Had je niet verwacht hé? Wel een dusdanige waarschuwing die hem heeft doen laten besluiten terug naar zijn geboorteland te verhuizen.
En het is dat ie de schade + een bedrag voor 'de overlast' heeft betaald. Want het had ook wél anders kunnen aflopen.

Maar in een 'normale' rechtstaat had de politie dat stuk stront moeten verwijderen.
Ik onderneem ook liever niet dit soort acties. Er kleeft toch een bepaald risico aan.
Maar ja, je moet wel.

Botte Hork | 13-03-14 | 02:46

@Botte Hork | 13-03-14 | 02:25
Geen geweld?
*op puntje van stoel gaat zitten*

necrosis | 13-03-14 | 02:39

Paar jaar geleden had ik een pandje in Amsterdam dat ik verhuurde aan een expat.
Na een jaar werd ik door buren gewaarschuwd dat het een crackhole geworden was.
Die ene huurder van me woonde er inmiddels met 8 man en het pand was een ravage. Omdat de huur wel altijd (te laat) werd betaald had ik zelf niets in de gaten.

Dus, pand geïnspecteerd en huurder gesommeerd de schade te betalen en op te flikkeren. Dat wilde hij niet en begon over zijn huur 'rechten' en mij met een advocaat te bedreigen. Helemaal strak onder de coke.

Ik maar (voor de formaliteit) naar de politie gestapt voor aangifte van drugshandel en het faciliteren van (mijn) een huurwoning voor junkies. De politie gaf, zoals verwacht, aan niets te kunnen betekenen. "Tsja meneer hork, dan moet u een civiele procedure starten'.

Dus toen maar even een maandje gewacht en de huurder en de rest van dat drek onverwachts met een 'bezoekje' vereerd. Alle schade werd direct voldaan en 24 uur later had ik mijn pand terug. De huurder wist niet hoe snel die zijn rotzooi moest inpakken en oprotten.
Was dit eigen rechtertje spelen? Ja.
Is er geweld gebruikt? Nee
Heeft het geholpen: Ja.

Maar niet met medewerking van de politie. Wiens salaris door 'ons' de belastingbetalende burger wordt betaald.

Botte Hork | 13-03-14 | 02:25

@de grote Anti | 13-03-14 | 01:42
Iemand verrot slaan mag ook niet.....

necrosis | 13-03-14 | 01:58

Mijn belastingaangifte 2013 willen ze echter wél hebben, op straffe van een boete.....

necrosis | 13-03-14 | 01:23

En daarom mag u van mij uw *eigen rechter* zijn. Wie doet het anders?

INH.30CL | 13-03-14 | 01:16

@mocroGS 00:11: Beter nog: koppel dat target aan handhaving richting de gewone burgers. Voor elk procentpunt dat het oplossingspercentage onder de 50% ligt krijg je 2% korting op je verkeersboetes.

Muxje | 13-03-14 | 00:22

Ja goeiemiddag, ik wil aangifte doen van opeenvolgende regeringen en parlementen die mij voorliegen, bestelen en mijn geld dan weer aan boeven geven.
Signalement: de mannelijke verdachten zijn overwegend blank en dragen meestal een pak. De vrouwen zijn doorgaans niet echt lekker.
Wanneer is de rechtszitting?

Guy Veropzoudten | 13-03-14 | 00:21

Het heft in eigen handen nemen is anno 2014 iets dat de komende jaren nog heel groot gaat worden. Zorg dat je fysiek goed in je schoenen staat, vermijd conflicten waar mogelijk, maar als poep de ventilator raakt dan is het oog om oog, tand om tand. Er moeten hier een aantal zaken flink anders in dit land.

OpperGek | 13-03-14 | 00:21

De politie en het OM zijn er alleen voor de politieke elite en zichzelf. Het opsporingsresultaat is al jaren ongelooflijk laag, vreemd, dat lag onder Duitse begeleiding in 40-45 veel hoger. Dus als ze het willen, kunnen ze het wel!

Portemonnee van de A | 13-03-14 | 00:11

De overheid zou targets moeten eisen van het politieapparaat. In NL ligt het oplospercentage op 15 procent en in Duitsland op 53 procent.
Waarom wordt men in NL niet afgerekend om een te lage oplospercentage?

mocroGS | 13-03-14 | 00:11

@PopperFlopper 23:41: Het lijkt vooral erg inconsistent. Bij een huurder in een pand van mijn vriendin is onlangs ingebroken: simpel met de Bulgaarse methode, 1 minuut zonder herrie binnen, laptop pakken, wegwezen. Ik kwam het slot vervangen en mij werd aangeraden om handschoenen te dragen ivm het sporenonderzoek. Ik dacht nog "yeah right" maar verrek: de volgende dag kwam er inderdaad iemand van CSI langs...

Muxje | 13-03-14 | 00:07

Ik weet uit eigen ervaring dat het geen zin heeft om naar de politie te gaan, ook niet als het duidelijk is dat er sprake is van een misdrijf en wie de daders zijn.

van_de_pot_gerukt | 13-03-14 | 00:03

Soms heb je toch wel wat aan die lui. Aks kind is er een fiets van mij gejat, aangifte gedaan, een paar weken later zag ik hem in een winkelcentrum staan (het was een niet erg veel voorkomende fiets). Parkeerwachter gewaarschuwd, die riep de politie op en even later kwam de buurtagent opdagen. Die trok de aangifte even na en zei "we wachten wel effe". Even later komt de "eigenaar" aankakken, agent confronteert hem en de zenuwachtige dader geeft toe dat hij de fiets gestolen heeft. Zegt die agent "doe maar afstand en ga maar weg", dader stemt in en ik had mijn fiets terug. Volgens die agent levert arrestatie geen fuck op duurt het dan maanden voordat die fiets bij mij terug kwam.

Dat laatste ondervond ik later toen de politie me belde over een brommer die van mij gejat was. Of ik de eigenaar was en hem terug wilde. Bleek dat ze de dief al een half jaar eerder gepakt hadden met gestolen brommers, en de mijne stond al die tijd in hun depot, maar ja, eerst papierwerk afmaken.

Aangifte mag dan niet echt helpen om de politie aan het werk te zetten, maar mocht er wat worden teruggevonden, dan komt het tenminste wel weer bij jou terug... ook al duurt het soms even.

Muxje | 13-03-14 | 00:01

Een maand geleden is de elektrische fiets van mijnvrouw gestolen.
Twee weken terug zag ze er iemand die ze kende op fietsen.
Makkie voor de politie.... dus not.

Haloef | 12-03-14 | 23:53

Aangifte 1: gestolen BMW. 100.000 gulden waard. Niets mee gedaan. Schandalig behandeld. Rotterdam.
Aangifte 2: inbraak op kantoor. Op de vraag of er sporenonderzoek werd gedaan werd ik uitgelachen en mij verteld dat ik teveel televisie keek. 'Het is hier geen CSi'
Aangifte 3: tegen een publiek figuur wegens obstructie van de rechtsgang. Heb 4 uur op het bureau gezeten en werd er door 3 man, inclusief recherche op mij ingepraat om er vooral vanaf te zien.
-
Ik doe nooit meer aangifte

PopperFlopper | 12-03-14 | 23:41

@VanBukkem "Ik zeg zus en zo ist loss."

Soms is het tegelproza echt genieten op GS. Dank!

Arjan | 12-03-14 | 23:35

Gewoon politie afschaffen en alles op zijn beloop laten, toch? De hooligans, mafia, shoarmaboeren en angels regelen het allemaal verder wel.

EEN keer in mijn leven aangifte gedaan omdat ik onraad rook in de buurt. Meteen werd ik teruggebeld voor details en om stand-by te blijven. Dat was dus telefonisch, ga niet focking papiertjes invullen kom zeg. Zo kan het dus ook, maar als een heel blik agenten gedeprimeerd en verplicht in een multikul wijk zit, moet je er natuurlijk niet al teveel van verwachten. Dus waar ligt het probleem ook alweer? Precies.

de grote Anti | 12-03-14 | 23:16

Ik kan de inhoud van het filmpje niet helemaal plaatsen. Natuurlijk is het zo dat de politie in gevallen 'adviseert' om maar geen aangifte te doen, of soms onbeleefd de deur wijst, wat uiteraard niet mag gebeuren. Dit gebeurt echter doorgaans bij zaken waarbij je op voorhand al kan voelen dat er niets met de zaak gebeurt. Zelfs in dit geval is het mogelijk om (na een klacht over niet opnemen van je aangifte) aangifte te doen, omdat dit een recht is en de politie verplicht is een aangifte op te nemen. Zelfs wanneer een aangifte geseponeerd wordt, bestaat er de mogelijkheid om hiertegen in bezwaar te gaan en middels deze procedure een vervolging af te dwingen. Je kan je vast wel voorstellen dat er ontzettend veel mensen zijn die aangifte doen van niet bewijsbare zaken, bijvoorbeeld de gehate fietsendiefstal. Maarja, hoe wil je die ooit gaan bewijzen? En waarom zouden wij als burger willen dat er vijf agenten zich bezig houden met jouw gestolen fiets, ben je echt zo naïef om te denken dat de dief z'n naam en adres achterlaat op de plek waar jouw fiets ooit heeft mogen staan? Maatschappelijk begrip kan hier geen kwaad, want het blijft mensenwerk en waar het op neer komt is dat het ontzettend veel geld kost om elke burenruzie, fietsendiefstal of gestolen telefoon verder uit te rechercheren. Ga er maar vanuit dat elke 'serieuze' zaak ook als zodanig wordt behandeld en zelfs wanneer je aangifte geseponeerd wordt, kun je mits je een sterke zaak hebt, vervolging af dwingen bij de rechter. Leuk al die cijfertjes over hoeveel aangiften er niet behandeld worden, maar zodra de inhoud van al die aangiften bekend zou zijn, zou de publieke opinie (hopelijk) wat realistischer en weloverwogen zijn.

zambour | 12-03-14 | 23:11

Mijn moeder ging eens 's ochtends vroeg de hond uit laten. Erg vroeg. Ze woonde in een doodlopend straatje in zo'n betere buurt met allemaal vrijstaande huizen, u kent het waarschijnlijk niet. Toen ze buiten kwam, zag ze plotseling een Bulgaars uitziend manspersoon naar een kutautootje sprinten en wegscheuren. 'Da's vreemd' dacht moeders.
Later die dag vernam ze van de buren dat daar was ingebroken. 'Hé, ik heb de inbreker gezien' dacht moeders. Moeders naar het dorpsbureau, dat toen nog bestond. Ze kwam niet verder dan de voordeur. Moeders verbolgen weer naar huis.
MAANDEN LATER! Politie aan de deur. Mevrouw had een paar maanden geleden toch een verdachte persoon zien wegrennen? Of ze even in het grote smoelenboek van de politie wilde kijken of ze de betreffende boeventronie herkende? Moeders geheugen liet haar op dat moment helaas, maar begrijpelijk na zoveel maanden, in de steek.
Prutsers zijn het!

VanBukkem | 12-03-14 | 22:58

Maar als er hier buitenlanders komen praten over de verspreiding van kernwapens dan wordt iedere strontvlieg nog als potentiële verdachte gekenmerkt...

eerstneukendanpraten | 12-03-14 | 22:54

Overigens vindt ik dat het niet zo is dat mensen niet voor eigen rechter moeten spelen ALS de politie faalt. Ik vind dat het bijna een burgerlijke plicht is. Anders zijn de criminelen namelijk vogelvrij.

Maar daar denkt de politie (die dus eerst faalt) dan weer heel anders over geloof ik.

DerUnterMensch | 12-03-14 | 22:36

Persoonlijk vindt ik ook dat er teveel en te snel aangifte wordt gedaan. Kleine ruzie, klapje krijgen hier of daar. Bijvoorbeeld het item waar het mee begint. Ziet er vervelend uit maar is 'maar' een blauw oog. Niet goed maar niet iets waar ik zelf aangifte om zou doen en ook niet iets waarvan in vind dat er aangifte moet worden gedaan. Daardoor devalueer je ook de waarde van aangifte en creëer je een soort van politie staat waarbij iedereen bij elke stap op moet passen om niet een aangifte aan zijn broek te krijgen.

Het is iets dat je echt in de laatste paar jaren ziet, aangifte om elke scheet. Diefstal, overval, flink geweld (waarbij ziekenhuis bezoek nodig is.. en ook blijkt te zijn) enz.

Overigens ziet u in mijn lijstje diefstal staan. Iets waar de politie dan weer geen zak mee doet. Centrums hangen tegenwoordig vol met camera's maar als iemand zijn fiets wordt gestolen recht voor een camera moet u echt niet denken dat ook maar iemand die beelden gaat bekijken puur en alleen maar om een foto van de dader in het dossier erbij te voegen. Nee zo'n aangifte gaat een database in en wordt nooit meer gezien... behalve als het een politie-fiets zou zijn natuurlijk. Hoe noemt men dat ook alweer als de politie eigen belangen voor laat gaan?

DerUnterMensch | 12-03-14 | 22:33

van de 38 aangiftes die ik van mijn leven heb gedaan zijn er even veel in de prullebak terechtgekomen, boetes heb ik nog meer gehad, en allemaal netjes betaald.

thepinkpainter | 12-03-14 | 22:32

Man zou eens een politieke partij moeten opzetten om deze politiese onzin op te laten lossen.

Maar ja. Water naar de zee brengen.

EmptyNull | 12-03-14 | 22:29

Komt omdat we steeds meer denken in termen van het systeem. Als het op papier maar klopt, fuck de werkelijkheid. Steeds groter wordt de systeemdwang, over de hele linie. Het moderne systeem is niets anders dan een electronisch-digitaal opgepimpte versie van het Sovjet 5 jaren-plan, geolied met praat over kapitalisme en vrije markt.

Rest In Privacy | 12-03-14 | 22:24

@pitsteen | 12-03-14 | 22:07
Ik stond eens in Duitsland met een probleempje, niks ernstigs. Komt er een Duitser naar buiten: "Wass ist loss?" Ik zeg zus en zo ist loss. Hij zegt: "Warte, ich rufe die Polizei!" Ik moest even lachen. Alsof die komen opdraven voor zoiets onbenulligs. Er was niet eens sprake van een misdrijf of iets dergelijks. Amper 5 minuten later: Derrick!
Derrick en Harry deden hun best, maar ze konden me helaas niet helpen. Toch, ze kwamen wel gewoon. In het kader van dienstverlening. In Nederland zou de politie me gewoon uitlachen.

VanBukkem | 12-03-14 | 22:22

Aangifte is het fundament onder het opsporingsonderzoek. Weet je wat voor personeel ze hebben aangenomen voor het opnemen van de aangifte. Is typisch de politie. Namen dames aan die bij de AH nog geeneens aan de kassa mogen zitten. Die moesten de balie bemannen en mensen te woord staan. Toen bedacht men dat ze ook wel aangifte konden opnemen. Je ziet soms aangiftes terug, om te janken wat een stijl. Of hoe mensen te woord worden gestaan. Maar ja de politie wil daar geen beter gekwalificeerde mensen neer zetten en ze ook op dat niveau betalen Heb echt medelijden met de burger!

catandirk | 12-03-14 | 22:21

Ze was dus beroofd..

lienke | 12-03-14 | 22:17

Welke tyfusklootzak geeft nu zo´n mooi, lief meisje een kopstoot?

1+1 | 12-03-14 | 22:15

Ben met mijn bejaarde buurvrouw naar de politie gegaan vanwege aangifte van diefstal van haar handtas. De politie stuurde eropaan dat ze aan het dementeren was en daardoor haar tas was kwijtgeraakt. Daarna ben ik zelf haar gangen nagegaan en uiteindelijk in de bosjes haar spullen teruggevonden. Teruggegaan naar de politie. Die heeft geen enkele moeite gedaan om de daders op te sporen. Geen onderzoek, niks.

lienke | 12-03-14 | 22:15

En dan pakken ze een boef, helpen ze hem nog met wit wassen ook

Kees netals me Broer | 12-03-14 | 22:09

Kijken hoe lang het duurt voor ome Geert kamer vragen stelt??

Kees netals me Broer | 12-03-14 | 22:08

Maar owwee als je één mp3download, dan wordt je door een swatteam van je bed geligt..

Kees netals me Broer | 12-03-14 | 22:07

Ik doe het zelf wel... hoe? Verzwijg elk jaar een deel van m'n inkomen en parkeer dat ergens... en als ik dan mijn recht moet halen huur ik wat mannetjes in.Heb dus eigenlijk een stukje politie geprivatiseerd ..... zouden meer mensen moeten doen!

pim achtertuin | 12-03-14 | 22:07

@VanBukkem|12-03-14|22:04|
De Duitse politie heeft een oplossingspercentage van 52%. Maar die werken dan ook hard.

pitsteen | 12-03-14 | 22:07

De les: Doe maar geen aangifte tenzij dat verzekeringstechisch noodzakelijk is.

boasatlas | 12-03-14 | 22:05

Onze hermandad zou eens een weekje stage moeten gaan lopen bij hun Duitse collega's. Die schijnen het namelijk veel beter te doen. Die schijnen daadwerkelijk werk te maken van aangiftes bijvoorbeeld. En warempel, je gelooft het niet, ze komen ook nog regelmatig met een -dader- verdachte op de proppen.

VanBukkem | 12-03-14 | 22:04

Mr_Pikibelly | 12-03-14 | 21:45 | + 4 -
Weet je wat grappig is?
Stel je voor dat je zo'n fiets terugvindt. (Het kan!)
En je wilt hem ont-aangeven.
(Ik heb hem heur, stop maar met zoeken.)
Dan moet je met fiets en paspoort naar het politieburo om dat te doen.
(Lieve agenten, dat moet handiger kunnen. DigiD ofzo!)

Einde van de Domheid | 12-03-14 | 22:02

Gelukkig is er Internet en kunnen we de ronde zaken met beelden op het werelwijde web zetten. Nagel dat tuig aan de digitale schandpaal. En laat de D66 en PvdA rechtsgeleerden maar huilen dat je geen eigen rechter mag spelen. www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1...

De Drenth | 12-03-14 | 22:02

Een socialistische/linkse overheid wil al uw geld en zal ook alles inzetten om dat te krijgen. Ook de politie dus.

Rest In Privacy | 12-03-14 | 22:00

OT Als ik nog even mag (over gisteren) bij nader inzien vond ik het een aanval van de onderwereld op Teeven.

Einde van de Domheid | 12-03-14 | 21:59

"Criminaliteit spectaculair gedaald".

de honden blaffen... | 12-03-14 | 21:58

Afluisteren heeft meer prioriteit dan Diefstal aangifte.
Deze Overheid heeft al jaren een DIKKE eigen Agenda.
Gelukkig zijn er mensen zoals die Poot (die bij Schiphol zwaar is benadeeld),die genadeloos terug slaan.

Torquemada | 12-03-14 | 21:54

Meer drones !!

newray | 12-03-14 | 21:54

NCRV gewoon +1. Het zijn inderdaad een stel incompetente bureaucraten die leven in hun eigen wereldje. Er schijnt veel verloop te zijn bij de politie. Logisch. Het moet erg frustrerend zijn om te werken in zo'n organisatie. En die agenten die na jaren nog bij de politie werken, hebben zich er klaarblijkelijk bij neergelegd dat ze werkzaam zijn bij een faalorganisatie. Dat zijn echte ambtenaren geworden.
Ik wil de veldwachter terug!

VanBukkem | 12-03-14 | 21:54

@2emeREP
Klacht indienen? Iemand hulpeloos achterlaten is een misdrijf. Doe gewoon aangifte!

Arjan | 12-03-14 | 21:54

Een mens kan het beste in zijn eigen biotoop blijven, goed worden in zijn beroep, goed doen in het dagelijks leven, vriendschappen onderhouden en nieuwe tot stand brengen.
De rest, de grote wereld, de media, de politiek, wat dat betreft kunnen we nog veel leren van de kinderen. De illusie van democratie houdt velen gekluisterd aan media, alsof we enige invloed zouden kunnen uitoefenen.

Rest In Privacy | 12-03-14 | 21:49

Dit probleem kent vele oorzaken. Het begint al met het opportuniteitsbeginsel waarmee het OM zelf mag bepalen welke criminele feiten wel en niet worden vervolgd. Het grootst deel valt in de categorie niet. Daarnaast hebben we een burgerminachtende rechterlijke macht die met haar knuffelstrafjes zodanig veel criminelen vrij laat lopen dat de criminaliteit gierend uit de klauwen loopt. (de top 600 criminelen uit jeugdbendes in A'dam 10 jaar opsluiten (of beter nog het land uitknikkeren) scheelt jaarlijks minimaal 6000 strafzaken)
En als klap op de vuurpijl wordt het laatste decenium de politie niet geleid door politiemensen, maar door trouwe partijvazallen van de nomenklatura partijen voor wie de politie niet meer dan een instrument is om hun linkse partijbeginselen uit te voeren.

Barani517 | 12-03-14 | 21:48

Moraal van dit welbekende verhaal:
Het falende politiebeleid nodigt uit tot eigenrichting.

drs.Nee | 12-03-14 | 21:47

13 fietsen van me gejat. Bij fiets Nr. 12 ben ik gestopt aangeven. Bij contatering van mijn 13e vermiste fiets ben ik al vloekend en tierend naar huis toe gelopen. Onderweg werd ik aangesproken door een agent, en die adviseerde me aangifte te doen. Heb hem maar verteld dat het geen zin heeft, omdat ik nog steeds zat te wachten op één van mijn andere 12 fietsen.

Alvast 1 voorbeeldje...

Mr_Pikibelly | 12-03-14 | 21:45

Je kunt rustig stellen dat je als burger met kapitaal goederen op de openbare weg dat je vogelvrij bent, of er geen wet is niemand doet ook maar iets.
Nu ook nog de blokkade van rechtshulp voor de minder draagkrachtigen (met dank aan PVDA) worden we langzamerhand een democratie van kleptocraten.

gebrokenvleugel | 12-03-14 | 21:45

Aangifte doe je toch alleen nog voor de verzekering

Idontgiveafunk | 12-03-14 | 21:45

Zoals eerder gesteld: Het "Je maintiendrai" zouden we moeten vervangen door "Alles van waarde is weerloos". De Nederlandse overheid doet stoer tegen iedereen die iets opbouwt en dus te verliezen heeft. Een kenteken, spaargeld, huis, baan of wat dies meer zij. Die mogen zich blauw betalen en kikkeren voor achterlijke regeltjes. Het tuig wordt met geen kromme stok aangeraakt want er valt niets te halen en er komt alleen maar narigheid van.

De pliesies zijn de gewillige beulen van de laffe staat.

Godsammekraken | 12-03-14 | 21:43

Aangifte gedaan van inbraak in bedrijfspand. Paar weken later de dader aangehouden bij een andere inbraak met de eerder gestolen passen op zak. Politie uit andere regio legt de link, dader voor de rechter en veroordeeld tot betalen schadevergoeding.
Chapeau politie! Maar dit is blijkbaar een uitzondering.

Zuurteregelaar | 12-03-14 | 21:43

Mijn laatste poging was iemand die mijn stilstaande auto aangereden had maar met de pech van getuigen. Eerst getraineerd om aangifte te doen. "Heeft u ook wel bruikabre getuigen?". Daarna na lang aandringen anspraak gemaakt. Eenmaal daar bleek er niemand beschikbaar. Braaf gewacht en na 40 minuten "geholpen". Eerste wat die trut zegt is "We gaan liever niet een strafrechtelijk traject in". Nou daar had ik *wel* die afspraak voor gemaakt en ik weet dat men verplicht is mijn aangifte op te nemen. Menigeen had zich af laten schepen. Uiteindelijk toch mijn zin gekegen.

Het schandaal zit em niet in die rapportage maar in het feit dat *iedereen* een vergelijkbare ervaring in zijn/haar nabijheid kent.

Godsammekraken | 12-03-14 | 21:39

Aangifte doen heeft alleen nog maar zin als je voor de verzekering aangifte MOET doen. Alleen dan loont het. Als politiebureaus al aangeven dat je beter geen aangifte kan doen, want word toch niet behandeld, dan weet je wel hoe laat het is.

Hotel New York | 12-03-14 | 21:36

Afgelopen 5 jaar 3 fietsen gestolen in dit gezin, nooit aangifte gedaan wetende dat dit toch geen zin heeft.
Toen de gemeente wegens vol van NS stalling fiets wegnam die zg fout geparkeerd stond en wij die terug mochten kopen, sloegen de stoppen door en werd er ook hier een nieuwe fiets gestolen, en dat blijven we doen,kom nou!

gebrokenvleugel | 12-03-14 | 21:35

ach
ooit een mep gehad, verdiend of niet.
bewusteloos achtergelaten
politie maande me op te staan en naar huis te lopen
ik deed wat me gezegd werd en stortte 100 meter verderop weer neer
1.5 uur later (december) weer gevonden door politiebusje
ze brachten me naar t westeinde.
-
klacht ingediend: ze hadden me nooit met die mishandeling zware hersenschudding gat voor en achter op mn hoofd heen mogen zenden.
-
wat denkt u
deed de politie seerieus onderzoek?
is excuses aangeboden voor t hulpeloos achterlaten van iemand?
-
u heeft het GOED!

2emeREP | 12-03-14 | 21:33

Klote, inderdaad moet ook nog mijn belastingaangifte invullen.

Hassan_Jassan | 12-03-14 | 21:33

Dacht even dat het over die *andere* aangifte ging. Die over ruim twee weken binnen moet zijn. Daar kijken ze wel naar!

Godsammekraken | 12-03-14 | 21:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken