Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Cariben willen LALALA GELD voor slavernij

christeneninslavernij.jpgDe Cariben willen gouden dukaten zien van Europese landen als herstelbetaling voor slavernij. Net als vorig jaar. Dan snap je dus het principe van slavernij niet. Het hele idee is namelijk dat je er juist geen geld voor betaalt. Anders is het geen slavernij, maar gewoon een baan. Bovendien hebben Europese landen voor de cruisetocht naar het tropische gebied of de jarenlange kost & inwoning op plantageresorts ook nooit vergoeding gevraagd. En zwepen zijn echt niet gratis, als u dat soms denkt. Daarnaast horen we nooit Caribische landen om herstelbetalingen zeuren in Afrika, alwaar Afrikanen toch uiteindelijk veruit de meeste Afrikaanse slaven regelden, alvorens ze te verhandelen aan Europeanen. Noch horen we ooit Europeanen om herstelbetalingen zeuren aan Noord-Afrikanen vanwege de Barbarijse slavenhandel. En gaan de Cariben dan in 2164 geld eisen van zichzelf voor de huidige massale moderne slavernij in het gebied? Of zien we deze maatschappelijke vorm van automutilatie ineens door de vingers? Net zoals het gegeven dat deze regelmatig wederkerende roep om slavendoekoe een politieke afleidingsmanoeuvre lijkt te zijn om de aandacht van de interne sociale problemen en corruptie af te leiden, omdat het nu eenmaal altijd makkelijker is om alle schuld extern in de schoenen van boze blanke man te schuiven. Maar goed, er komt dus een conferentie waarbij de Europese landen op het matje worden geroepen en als de Europese landen dan niet met geld over de brug komen, stappen de Caribische landen naar het internationaal gerechtshof. Toe maar. Nou ja, we horen wel hoeveel geld de Cariben een slavenleven waard vinden. Wij zouden dat niet meer kunnen, een prijskaartje aan menselijk lijden hangen. Maar goed, de Cariben willen gewoon heel graag alsnog geld verdienen aan het leed van hun voorouders. Slavernij zien als verdienmodel, daar zijn we in Europa gelukkig 150 jaar geleden al mee gestopt.

Reaguursels

Inloggen

Als we dan überhaupt toch moeten betalen, kan ik dan gelijk een vervanger krijgen voor die ene in mijn kelder?

Voxlumen | 13-03-14 | 08:56

Smartengeld is niet aan de orde, want er zijn geen nog levende slachtoffers. Schadecompensatie ligt niet voor de hand, want het bnp per persoon vd Cariben is hoger dan dat v west afrika. Plus de misdaden/ vorderingen zijn verjaard. Neemt niet weg dat slavenhandel misdadig was.

Jaypelsteeltje | 13-03-14 | 05:56

Slavernij = persoon 1 levert een product zonder tegenprestatie van persoon 2.

Dus: als NL een product (geld) levert zonder dat daar een tegenprestatie van de Caraiben tegenover staat, is dat feitelijk: slavernij.

Anijsblokje | 12-03-14 | 23:44

de grootste fout die je kunt maken is met de wetenschap en ogen van nu naar het verleden kijken

gelachewoar | 12-03-14 | 23:20

De mensen die excuses vragen moeten zich de haren uit hun kop schamen.
Ten eerste omdat het verleden niet de schoonheid prijs verdient maar uiteindelijk toch een beter toekomst perspectief teweeg gebracht heeft en ten tweede heeft het nu een omgekeerde discriminatie gecreëerd.
Antilianen kunnen zonder problemen inwoner worden van Nederland wat vervolgens ook inhoud dat ze in Nederland mogen werken met alle voordelen die daar mee gepaard gaan.
Een Nederlander heeft deze rechten niet op de Nederlandse Antillen!

kp-usa | 12-03-14 | 19:51

-weggejorist-

JoeDoe | 12-03-14 | 19:30

-weggejorist-

MJPA2 | 12-03-14 | 18:25

lingo star | 12-03-14 | 18:03
Iets met racisme, fascisme, xenofobie, discriminatie, kk-kazen, geld en betalingen.

Slipsnifter | 12-03-14 | 18:12

Wat vindt kunstenaar Quincy Gario ervan ?

lingo star | 12-03-14 | 18:03

als we nou gewoon even met de klm kletsen. we nemen net zoveel tickets af als er gekleurde mede-mensen in nederland wonen die een probleem met het slavernij verleden hebben. voor die mensen kopen we een ticket naar elke bestemming naar keuze in een afrikaans land. daar boven op geven we nog 5.000 euro. nederlands paspoort inlevern en bye bye zwaai zwaai. ik durf te beweren dat dit veel goedkoper en tenslotte veel eerlijker, je wordt teruggebracht waar je vandaan kwam met geld toe, dan dit zwarte uitkeringsproletariaat in nederland te houden. deze mensen kunnen maar op één plek een claim indienen; bij de pvda die hen achterlijk, dom en arm houdt en bovenal het beeld blijft bevestigen van de luie domme neger die niets zelf kan , maar een pvda-politicus nodig heeft om zich te laten vertegenwoordigen. je kan op je klompen aanvoelen hoe dit gaat aflopen. meer geld naar de regenten om uit de delen aan de domme negertjes.

minimá-armezusvan.. | 12-03-14 | 17:41

Opnieuw invoeren heeft ook niet veel zin; ik wil ze nog niet eens gratis in dienst...

Rest In Privacy | 12-03-14 | 17:23

dan zal ik ook geld vragen aan duitsland ze hebben half familie kapot gemaakt en zweep slagen . en we kregen stront voor dank van nederland me familie heb gevochten tegen de moffen

niks_nut | 12-03-14 | 17:17

Het is pure hebzucht,; en de argumenten kloppen totaal niet. 1. Tijdens de slavernij was de NL burger dan wel vrij, maar werd ook uitgebuit. (Mijnen, textiel industrie). Het kinderwetje van Van Houten is uit 1874 (11 jaar na afschaffing slavernij). 2. Volgens mij lag NL in 1945 compleet in puin. Dus dat we nu rijk zijn, hebben we compleet zelf verdiend, en heeft niks met de slavernij te maken.

Vrijheidlievend | 12-03-14 | 16:59

@TiTi_no_ghost_237 | 12-03-14 | 14:42
Gewone burgers waren in die tijd ook haast lijfeigenen en als ja als zeeman op zo'n slavenschip was aangemonsterd was je leven nog minder waard dan de 'lading'. Die werden ook dagelijks op het dek gelaten voor frisse lucht, muziek en dans om ze zo gezond mogelijk te houden voor de rijke koopmannen. Als hun nazaten dan inderdaad willen gaan collecteren onder de nazaten van die slavenhandelaren dan moeten ze het maar bij de familie Oranje-Nassau proberen, die daar hun macht, oorlogen en koningschap grotendeels mee hebben gefinancierd.

Maar als ze dan werkelijk voor een schadevergoeding (voor zichzelf?) in aanmerking willen komen, zullen ze het toch eerst aannemelijk moeten zien te maken dat wanneer hun voorouders in Afrika waren gebleven, dat zíj er dan nu beter van af waren geweest. Dat lijkt me sterk en anders staat het ze altijd nog vrij om weer terug te keren.

Ven1V1d1V1c1 | 12-03-14 | 16:49

Oud zeer als businessmodel. Je geeft ze een vinger en ze nemen je hand. Dat is niet enkel bij Antillianen/Surinamers, ik stel ook mijn vraagtekens bij de herstelbetalingen die sommige Joden vandaag de dag nog weten los te peuteren. Terwijl hun voorouders al zijn betaald. Maar keer op keer moet er weer opnieuw excuses worden gemaakt, nieuwe fondsen opgericht enz. Gewoon weigeren en wijzen naar vorige betalingen: "kijk daar, is al gedaan. We zijn klaar met u, veel succes nog."

Hjalmar | 12-03-14 | 16:43

En mocht het ooit zover komen dat er geen Zwarte Pieten meer mogen meedoen met de Sinterklaasviering, dan moet roomblank Nederland massaal financiele compensatie gaan eisen voor de geestelijke slavernij waarin Quincy boy en medestanders (ook die verlichte docent uit de Bijlmer) ons hebben gestort.

ljcoster | 12-03-14 | 16:08

Slaven werden door hun Afrikaanse stamgenoten gevangen genomen en verkocht aan de blanken. Dat deden de blanken niet; die zorgden alleen voor het vervoer overzee.Begin dus met geld te eisen van je stamvaderen, stelletje geschiedkundig-onnozele Oenen.
.
Ook blanken werden tot slaaf gemaakt in Afrika, door de Barbarijse zeerovers en de Moren (Arabieren). Hoor je de nazaten van die blanken ooit zeuren om geld bij de hedendaagse Arabieren? Cut your losses, count your blessings, get a job!

Als de dames en heren toch geld willen claimen,laten we dan toch met hun geldzucht meegaan en voor hen een enkele reis betalen naar het land van ooit hun in slavernij gebrachte voorvaderen. Dan zijn ze weer werkelijk thuis en happy. Misschien kunnen ze daar in sprankelend Afrika veel betekenen voor hun medemensen, in dat oorspronkelijke moederland. En dan zijn wij de Whities van dat gezeur af. Win-win situatie!

ljcoster | 12-03-14 | 16:04

Als onze eigen ouders sterven met achterlating van schulden kunnen we afstand doen van de erfenis....
Als onze eigen vader een moordenaar is, heeft het slachtoffer bij ons niks te claimen...
Als mijn moeder een brood steelt komt de bakker niet bij mij met de rekening...
Als ik twintig jaar geleden een fiets heb gestolen is het inmiddels verjaard...
Als mijn vader Adolf H. Josef S. of Odama bin L. zou heten zou ik niet verantwoordelijk zijn voor zijn daden....
Het gore hebzuchtige lef is zo stuitend, zo veelzeggend en typerend dat ik er geen algemeen geaccepteerde en non-rascistische woorden voor heb...

TiTi_no_ghost_237 | 12-03-14 | 14:52

Om het tastbaar te maken:
Ding dong <staat een gekleurde meneer voor de deur>
"Goedemiddag"
"Goedemiddag, wat kan ik voor u betekenen"
"Nou ik ben na lang en gedegen onderzoek tot de conclusie gekomen dat uw over-over-overgrootvader, mijn over-over-over-grootvader in Afrika gekocht en in Amerika verkocht heeft"
"Ow, ja dat deden ze toen, ken die beste man niet eens"
"Ja dat is makkelijk gezegd, begrijpt u wel hoeveel last ik daarvan heb?"
"Nee niet echt, hoe heeft u daar last van dan"
"Nou u heeft meer geld dan ik heb, en ik wil meer geld... Dusss"

TiTi_no_ghost_237 | 12-03-14 | 14:42

Tja en Europa wilt ook LALALA Geld van de Cariben voor het ons verkopen van mensen als slaven. Beetje ons wijs maken dat het gewoon slaven waren terwijl het eigenlijk gewone mensen waren die ze uit hun eigen achtertuin hadden gevangen.

Jammer dat geen een politici het durft deze vraag om geld letterlijk zo bij ze neer te leggen. Dan is het tenminste voor eens en voor altijd gedaan.

DerUnterMensch | 12-03-14 | 14:09

Lekker topic Quid! Goeie afsluiter ook. Hulde!

atje | 12-03-14 | 14:03

Haha, de toenmalige gutmenschenfractie schafte de slavernij af omdat ze dachten (maar dat zeiden ze natuurlijk niet zo) dat vrije loonslaven gemotiveerder en productiever zouden werken dan eigendomsslaven. Dus dat ze dan net zo productief zouden worden als witte loonslaven.
Die verwachting kwam dus helemaal niet uit die misgreep kostte klauwen vol geld aan inkomenstransfers richting vrijgemaakte slaven. Nee niet de vroegere slavenhouders maar vooral de vrije witte loonslaven moesten daarvoor opdraaien.
En dan komen nu als klap op de vuurpijl komen daar ook nog eens miloenmiljarden aan herstelbetalingen bovenop. En wie zal dat betalen? Juist!

WirMachenMusik | 12-03-14 | 14:01

Dat deze organisatie Caricom compensatie wil voor een slavernijverleden is al van een bedenkelijk niveau. Als je na eeuwen alsnog geld eist voor onrecht namens een volk of groep waarvan al lang niet meer aanwijsbaar is wie waarvoor verantwoordelijk is, is toch een teken van diepe, intellectuele armoede. Het is een teken van geen sprong weten te maken in eeuwen.
Maar dat er politieke organisaties zijn als de VN die dit soort mafkezen een podium geven door er een agendapunt van te maken, is ronduit zorgelijk. Zo ook de redenatie dat onze welvaart te danken is aan slavenhandel. Nadat ons land in de WO2 volledig aan puin was geschoten en mensen aan de tulpenbollen knaagden kun je nog moeilijk volhouden dat de welvaart van nu te danken is aan de slavenhandel.
1 euro kunnen ze krijgen, als symbolisch bedrag, om te laten zien dat je van niets iets kunt maken. En nu weer terug naar je prachtige azuurblauwe kusten die wij weer niet hebben.

sterke koffie | 12-03-14 | 13:49

De slaven die Afrika verkcoht werden door de Afrikanen zelf waren oorlogsbuit en werden doorverkocht aan Arabieren en een minderheid aan westerse handelsposten. Konden de afrikanen hun buit niet kwijt bij slavenhalers dan werden ze vermoord. Cynisch zou je kunnen zeggen dat ze juist dankbaar mogen zijn dat westerlingen hun voorouders kochten omdat ze in ieder geval leven, wat anders niet het geval zou zijn

Pieter Breydel | 12-03-14 | 13:40

De huidige generatie nederlanders heeft met slavernij niets van doen gehad. Bovendien heeft alleen de 1% er grof aan verdiend. Mss is het wat om geld te geven van de Shell-miljarden van het koningshuis?

hStripe | 12-03-14 | 13:25

Het betalen v/e schadevergoeding is op zich een leuk idee, maar het idee van de repatriering is nog het leukste.
Gisteren dus maar eens rond het eiland gereden, mogelijke woningen bekeken, want er zullen er een hoop leegkomen.
Daarna nog even naar de mega-pier om vast een verkoopplek te reserveren, neem aan dat de eilandverlaters wel een souvenir willen hebben. Nu dat ze allemaal vertrekken is er eindelijk een kans dat ik ook zo'n plek te pakken kan krijgen, want tot op heden worden macamba's daar niet toegelaten (hoezo racisme ?).
De toekomst is een stuk rooskleuriger geworden na dit plan van Caricom.

mambo43 | 12-03-14 | 12:54

Volgens mij zouden wij gewoon gecompenseerd moeten worden voor de overlast, criminaliteit, corruptie, racisme/discriminatieroepers en dergelijke die we aan diezelfde "slaven" hebben overgehouden.

Voxlumen | 12-03-14 | 12:44

Ze worden toch al gecompenseerd?? Vroeger werkten zij voor ons.. Nu is het andersom

Loebas | 12-03-14 | 12:37

gaffelbaard | 12-03-14 | 11:19
nl.wikipedia.org/wiki/Goudkust_%28geb... Daar zullen Zweden en Denemarken wel om genoemd worden. Je hoeft geen kolonie te hebben om in de slavenhandel te zitten. Je hoeft ook niet in dienst te zijn van een overheid om dat te doen. Dus waarom overheden nu worden aangesproken om de poeplap te trekken is ridicuul.
Ik ben sowieso heel dat gezeik om financiële compensatie enorm beu. De Arabieren zijn groot geworden dankzij slavernij, ten tijde van de trans-Atlantische slavenhandel stonden de Barbarijse zeerovers op de stranden van Nederland om slaven weg te kapen en ver nadat de Europeanen er mee zijn gestopt wordt er vandaag de dag nog steeds gehandeld in slaven. Het is honderden jaren geleden, er is niemand meer in leven die er last van heeft.

Ares | 12-03-14 | 12:33

netniet | 12-03-14 | 09:47 | HEAR HEAR!

Willianus Wortelus | 12-03-14 | 12:30

Volledig eens met Quid.Je moet natuurlijk geen slaatje kunnen slaan uit het leed van 1,5 eeuw geleden.Wel zou je er een paar minuten stilte op 4 mei voor kunnen invoeren,want Hitler en Stalin waren ook niet meer dan slavenmeesters en kleptocraten.

Dolphi | 12-03-14 | 12:29

@Maria.1. De Nederlanders verdienden er wel hun loon mee, konden daardoor wel leven en een gezin stichten en daarom zijn wij er. Anders waren we er niet geweest en waren die weggeroofde slaven gewoon in Afrika gebleven en hadden ze daar hun gezinnen gehad en was Afrika nu welvarender geweest dan nu.
Ikbeneenzelfbouwer | 12-03-14 | 11:59 | + -3

Geloof je het zelf?

Klefbek | 12-03-14 | 12:29

Al dat geld wat we jarenlang in die bodemloze put gepompt hebben om t enigszins leefbaar te maken, zie ik als ruim voldoende genoegdoening. Niet langer zeiken, maar zelf iets opbouwen.

ShameLess | 12-03-14 | 12:27

@ikdenkwat | 12-03-14 | 11:21
Jaja, net alsof je een euro aan een zwerver geeft, gedwongen!

Jim Lovell | 12-03-14 | 12:25

Brabant hier | 12-03-14 | 11:49

Geen geschiedkundige ofzo, maar de handel was volgens mij grotendeels in handen van de Arabische landen en volkeren waarna Nederland deze slaven transporteerden. In die zin zou je ''ons'' aandeel eerder als slavenvervoerders dan handelaren kunnen omschrijven

gelachewoar | 12-03-14 | 12:13

@Ven1V1d1V1c1 | 12-03-14 | 11:59
Nederland moet gewoon naar de klote, dat is wel duidelijk.

Slipsnifter | 12-03-14 | 12:02

Stomtoevallig dat ze daar nu mee komen, nadat er afgelopen maandag (eindelijk! Wat heeft dat gekost?) een VN-rapport is gepubliceerd waarin gesteld wordt dat oa Nederland zijn excuses aan die landen zou moeten aanbieden. www.telegraaf.nl/binnenland/22370256/_...

Het onderzoek werd geleid door een VN-onderzoekscommissie bestaande uit 3 personen. Verene Shepherd die we nog kennen van haar diepgravende onderzoek (telefoontje van ZeurPiet Quincy) naar de historie van ons culturele erfgoed, ZwartePiet, met als conclusie dat Piet een racistisch verschijnsel is en verboten zou moeten worden. Ahmad Zunder die al eerder een boek heeft gepubliceerd dat Nederland ¤ 50 miljard (!) aan herstebetalingen aan Suriname verschuldigd zou zijn, en Hilary Beckles, ook al veel langer een slavernij-huilie-huilie -slachtoffer- activist. www.google.nl/webhp?source=search_app...

Een volstrekt objectieve conclusie van een volstrekt objectieve onderzoekscommissie dus, waar de VN zijn naam aan verbindt. Waar is die VN mee bezig? Zijn er geen wereldwijde crises meer of kan die tandeloze organisatie daar niets mee? Laten ze zichzelf dan maar opheffen. De overige gangen en belangen van dat corrupte zooitje hierin mogen daarbij ook wel eens onderzocht worden.

Ven1V1d1V1c1 | 12-03-14 | 11:59

@Maria.1. De Nederlanders verdienden er wel hun loon mee, konden daardoor wel leven en een gezin stichten en daarom zijn wij er. Anders waren we er niet geweest en waren die weggeroofde slaven gewoon in Afrika gebleven en hadden ze daar hun gezinnen gehad en was Afrika nu welvarender geweest dan nu.

Ikbeneenzelfbouwer | 12-03-14 | 11:59

Heerlijk foute humor van Penn & Teller in hun serie "Bullshit". Hier de aflevering over Reparations, ofwel vergoeding die de amerikaanse afstammelingen van slaven willen. Ook nog leerzaam, maar laat je dat er niet van afhouden een half uurtje te kijken> www.youtube.com/watch?v=K_bhuqYMN5U

Spittertje | 12-03-14 | 11:58

Nederland is toch ook een Caribische natie &#8211; althans gedeeltelijk? Komen wij bij zo'n herstelbetaling aan de betalende kant te staan of aan de ontvangende kant?

simpelman | 12-03-14 | 11:56

Als die Afrikaanse mensen het zelf moeten doen gebeurt er geen f*ck. Kijk maar naar Haïti, als sinds 1808 zelfbestuur door die zwarte negers. Weinig landen die zo erg verpauperd zijn als daar.

Ikbeneenzelfbouwer | 12-03-14 | 11:54

@Brabant hier. Logisch dat we ons elke keer (in de rug) gestoken voelen. We hebben nog nooit een slaaf gezien, laat staan gehad en moeten er toch voor betalen.

Maria.1 | 12-03-14 | 11:52

Ik wil een welgemeend excuus en forse herstelbetalingen van de Arabische landen die eeuwenlang aan de Europese kusten strooptochten hebben gehouden om slaven te maken.
Verder wil ik welgemeende excuses van de negroide caraibische bevolking aan de oorspronkelijke inwoners de indianen, omdat de negroide bezetters nooit de moeite hebben genomen terug te keren naar hun heilcontinent Afrika. Ik zie graag dat de negroide Caraibische nazaten van de slavenhandel gecompenseerd worden voor het leed dat hun voor- voor- voor- ouders is aangedaan door hun allemaal een enkele reis Afrika te schenken in ruil voor de belofte nu eindelijk eens op te houden met het spelen van de eeuwige slachtofferrol, verzin is iets anders, of beter nog, maak eens wat van je leven!

Glorix | 12-03-14 | 11:51

Honderdfieftig jaar geleeje kocht de Nederlander nog gewoon een mens en gebruikte die als slaaf. Jonge jongens als foetoe boy (voeten jongen), jonge meisjes als bijslaap voor nieuwe slaafjes, oude mannen als tuinman, oude vrouwen als dienstbode. Wat is de Nederlander in een paar generaties toch opeens netjes beschaafd geworden. Of is dat maar schone schijn? Slavernij gold niet in Nederland maar in de West. Ze kennen het niet in Nederland, maar het werd door Nederlanders gedaan in de West. Aan de slavernij zelf heeft Nederland niet veel verdiend, de kolonies in de West waren eerder een last dan dat het wat opleverde. Aan de slavenhandel heeft Nederland wel fortuinen verdiend. Geef je dus de slavenhandelaren in Afrika de schuld, zoals meerderen hierboven doen, dan geef je ook de Nederlandse handelaren de schuld. De Nederlandse staat had hier zelf part nog deel in, want de koloniën in de West waren privaat bezit. Suriname was een Geoctroijeerde Sociëteit van de Stad Amsterdam, de WIC en de familie Van Sommelsdijck. Dus kan iedere Nederlander nu lekker de handen in onschuld wassen. Maar zoals je de reaguurders hierboven ziet, ze voelen zich toch elke keer gestoken zodra het woord slavernij valt.

Brabant hier | 12-03-14 | 11:49

Wij zouden alsnog een rekening moeten sturen voor management tijdens de slavernij. Zonder blanken zouden ze daar nog in een gat in de grond snurken [poepoenounou zo kan die wel weer].

Zeddegeizot | 12-03-14 | 11:49

Massaal niet naar die conferentie gaan. Rechtszaak traineren en in hoger beroep gaan,en als laatste gewoon niks geen doekoe betalen. Laat ze kapot slingeren die zeurapen.

braadlap | 12-03-14 | 11:47

-weggejorist-

Moi | 12-03-14 | 11:36

Gaffelbaard, Zweden heeft wel meegedaan aan de slavenhandel. Van Denemarken weet ik het niet en Noorwegen is makkelijk: Dat is pas sinds 1905 een onafhankelijk land.

nikolaos | 12-03-14 | 11:35

ja geld ontvangen willen ze allemaal wel onder het mom van slavernij, maar als de rol omgedraaid word, zijn het ineens "slechts nazaten die niet in de slavernij zijn geweest"
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/11/...

Antitheus | 12-03-14 | 11:33

is goed, we betalen!!
maar we brengen ze ook gelijk terug naar afrika want daar kwamen ze vandaan.
hebben wij er een leuk tropisch eiland erbij.

Wreedt | 12-03-14 | 11:28 | + 0 -
ha ha ha ha!!!

zundappboer | 12-03-14 | 11:32

-weggejorist-

Wreedt | 12-03-14 | 11:28

vinger

Rico Tampeloerus | 12-03-14 | 11:27

Weet je wat ze kunnen krijgen? Mijn opgestoken middel

Rico Tampeloerus | 12-03-14 | 11:27

"The Caribbean continues to suffer from the effects of slavery today, Caricom said." Nogal wiedes, zonder een kolonisator gebeurt er geen fuck.

natte krant | 12-03-14 | 11:23

Om kort te gaan: Ook met een shitload of money verander je de mentaliteit van deze "slachtoffers" niet.
Binnen no-time heeft de bestuurlijke laag en zijn familie tot in de 8e graad toe zijn zakken gevuld en zal dit geld nooit bij de bevolking komen die dit zo "kuch" verdient.
Geld geven om hun land op te bouwen? Ik denk dat een massale lobotomie beter is.

Klefbek | 12-03-14 | 11:22

Jim Lovell | 12-03-14 | 10:36 | + 0 -
Dat de Cariben om geld vragen is natuurlijk hilarisch! Dat krijgen ze al jaren en jaren!

ikdenkwat | 12-03-14 | 11:21

Napoleon en Der Führer hebben Nederlanders tot slaaf gemaakt. Laten we Frankrijk en Duitsland aanklagen. Daarmee kunnen we onze morele schuld aan de rest van de wereld afbetalen. Overigens heb ik zelf nooit slaven gehouden dus ik ben niet van plan om mee te betalen aan de vergoeding die Nederland ZEKER zal uitkeren aan zo'n beetje iedere bananenrepubliek die erom vraagt.

Nivelleermarionet | 12-03-14 | 11:21

"The complaint will undoubtedly go to the governments of Britain, France, Netherlands, and very likely Sweden, Norway, and Denmark," Day said in an email.
www.reuters.com/article/2014/03/11/us-...

Huh????
Nederland kan men niet verantwoordelijk houden voor de slavernij van de cariben, omdat toen de slavernij daar begon er door de bezetting van Spanje geen Nederland was. We waren niet meer dan een provincie die maar hadden te doen wat Spanje dicteerde, of anders. De oorlog met Spanje werd pas in 1648 beëindigd, dus eerlijker is de NL'se rekening door te sturen naar Spanje.
Dan Zweden.
Zweden heeft nooit een kolonie gehad. En link met slavernij en Denemarken al helemaal niet. Toen Denemarken drie maagdeneilandjes als kolonie had, was de onderwerping van Zweden aan Denemarken al ruim een eeuw voorbij.
Dan Noorwegen.
Ook Noorwegen heeft nooit een kolonie gehad.
Duitsland, Spanje en Portugal krijgen geen claim. Terwijl juist Spanje en Portugal groothandelaren in slaven waren, en velen verkochten op de caribische eilanden. En dat Spanje en Portugal zo ongeveer de wereldwijde slavenmarkt domineerden, wordt voor het gemak vergeten. Wat deze mensen willen proberen is met wat fantasie vergelijkbaar met het vervolgen van een hoerenloper, en ondertussen de pooier en vrouwenhandelaar vrijuit laten gaan!
En dan de ontkenning, van het probleem van de slavenhandel van nu. Man man man..** doet face-palm **
Typisch voorbeeld van 'ikke, ikke, ikke, en de slaven (van nu en niet-caribische slaven van toen) kunnen .. STIKKEN!'.
Dat is nu wat ze noemen 'de aap komt uit de mouw'.

gaffelbaard | 12-03-14 | 11:19

Als we zo gaan doen: die slavenopstanden waren destijds gewoon illegaal dus laat ze zelf lekker betalen voor de schade die ze hebben aangericht.

Zoiets | 12-03-14 | 11:18

@nikolaos | 12-03-14 | 11:14
"Wat ik nog zo bizar vind, is dat onze regenten hier serieus op ingaan"
Dit vinden ze juist dolletjes, is zo heerlijk policor wegmetons.
Dat levert straks weer mooie baantjes op in de EU.

Slipsnifter | 12-03-14 | 11:17

Die voorouders van ons hadden die slaven net als de arabieriërs moeten castreren. Dan hadden we nu dat gezeik niet gehad. Net als de Arabieriërs dat gezeik niet hebben. Of is dat omdat die niet-westers zijn en dus immuun voor gemekker uit zwarte en/of linkse hoek?

Willem VanDer Decken | 12-03-14 | 11:17

Goed stuk, Quid!

huh, ian? | 12-03-14 | 11:16

@CornholioNL | 12-03-14 | 11:11
We komen er nooit meer vanaf, wordt alleen maar erger.

Slipsnifter | 12-03-14 | 11:16

Waarschijnlijk denken ze: "Onze voorouders hebben zo hard moeten werken dat wij het niet meer hoeven". Een soort van slavernijpensioen die opvolgende generaties simpelweg overnemen.

Wij (huidige generatie) hebben geen enkele invloed op beslissingen die ruim 200 jaar geleden zijn gemaakt. Waarom blijven dat soort mensen in het verleden hangen vraag ik mezelf hardop af. Het gaat dus uiteindelijk gewoon om gratis geld en niet om zelf de schouders eronder te zetten en iets van het leven te maken.
basbadjas | 12-03-14 | 09:49 | + 13 -

Wat ik nog zo bizar vind, is dat onze regenten hier serieus op ingaan.

nikolaos | 12-03-14 | 11:14

Hahaha het staat er echt, punt twee:
kleine moeite groot plezier:
Caricom's 10-point plan will pursue a full formal apology for slavery, repatriation to Africa, ...

huh, ian? | 12-03-14 | 11:12

Die vergoeding betalen wij toch al tientallen jaren dmv uitkeringen ?

CornholioNL | 12-03-14 | 11:11

Volgens mij is er wel degelijk een punt als het gaat om oorzaak-gevolg aangaande de culturele, psychologische gevolgen die Nederland en andere landen hebben bijgedragen in de slavernij.
Een uitvoerig onderzocht onderwerp is de diep ingesleten 'man verlaat vrouw en kinderen' dat te herleiden is tot het doorverkocht worden en 'slave breeding'; Google: breeding slaves families.
Echter speelt er een dilemma.

Ten eerste heeft ons land op talloze manieren diep in haar huidige buidel getast om letterlijk en figuurlijk bruggen te bouwen en allerhande programma's op te zetten. Op een of andere manier konen deze middelen minder effectief terecht dan zeg de Marshall hulp hier in Nederland na WOII.

Ten tweede is alles wat structureel wordt gedaan met, voor en aan de eilanden een soort bodemloze put, die weinig (positief) resultaat heeft gebracht de afgelopen decennia. Noch in de relatie, noch in concrete verbeteringen.

Zolang de 'eilander' grossiert in dit stelselmatige destructieve handelen, heeft geen Macamba zin om ook maar een stuiver in dat land te steken, tenzij vakantie. Maar dat is met het geweld aldaar ook steeds oninteressanter.

We bouwen! vorige.nrc.nl/dossiers/bouwfraude/nieu...

hfakker | 12-03-14 | 11:10

@ Guido

Sorry maar dat stukje geschiedenis kende ik nog niet. Mag ik begrijpen dat de rest vrijwillig is achtergebleven ? Dan zijn we er direct uit.

netniet | 12-03-14 | 11:08

Epic: "Naast formele excuses, willen de Caribische landen onder meer repatriëring naar Afrika" :D
.
Ja, jottem. We drijven ze weer een boot op en varen ze terug. ;)
.
Nee, Afrika zit op deze mensen te wachten. Hoewel al die rentenierende ex-slaven afstammelingen brengen geld in het laatje :D
.

mister niet scherp | 12-03-14 | 11:06

@Slipsnifter | 12-03-14 | 11:00
Zie vorig topic en besef dat het dus eigenlijk allemaal ook wel weer meevalt uiteindelijk. Qua vlees.

Bezorgdenverjaagster | 12-03-14 | 11:06

Afrikanen komen tegenwoordig en masse naar N.-Afrika om daar Ceuta & Melilla te bestormen, naar Algeceiras te zwemmen of via een bootreisje op Lampedusa te landen. Om vervolgens hier in de EUSSR weer als moderne slaven te willen gaan leven onder het juk van de slechte Europese blankmens. Uiteraard zonder qualificaties en een zeilug AZC verhaal zo rap mogelijk naar de gratis-geld plantage, alwaar de hardwerkende blankmens belasting betaald om deze hordes met open armen te blijven ontvangen.
Steeds maar meer. Dus ik denk dat we inmiddels wel genoeg herstelbetalingen hebben gedaan via de Patriarchen van de Afrikanen a.k.a.de machinisten van de nationale gratis-geld machines van de sociale diensten en UWV

Rudjen | 12-03-14 | 11:04

Het wordt helemaal niets meer met dit land, aangeschoten wild.
Weerloze prooi voor de hyena`s.

Slipsnifter | 12-03-14 | 11:00

Ik las het gisteren. Blijkbaar willen ze inderdaad compensatie voor mensen die naar Ghana en Ethiopië willen verhuizen. Op zich prima, mits we wel goed controleren dat het geld daar ook echt voor gebruikt wordt, met een garantie van (gedeeltelijke) terugbetaling als men binnen een termijn van een paar jaar weer terug verhuist.

En een regeling dat mensen die al een paar jaar in Nederland wonen voorrang krijgen lijkt me ook een goeie. Wel zo makkelijk voor de administratie, het landsbelang, en de eerlijkheid.

Piet van het Padje | 12-03-14 | 10:59

Wat moet er dan hersteld worden? Herstelbetalingen suggereren schade. We moeten dus even bezien wat er gebeurd zou zijn zonder slavernij. Dan zouden al die zeiknegerts nu ergens in Afrika in een rieten rokje met een speer achter een kever aanhollen voor het avondeten. Of met AK47's op elkaar schieten. Nu zitten ze lekker op een eiland een beetje geld uit Nederland te trekken in een samenleving die ze alle kansen biedt, die ze echter niet grijpen. Om daar Nederland vervolgens de schuld van te geven en wat? Ze luisteren in Nederland nog naar ook. Ik zie dus niet over welke schade het gaat. Ik zie wel dat Nederland al heel veel meer geld heeft gegeven aan de Antillianen dan dat Nederland er ooit aan verdiend heeft. Wij moeten vanuit Nederland aldus compensatie eisen.

Hommel | 12-03-14 | 10:59

-weggejorist-

boterkaaseneieren | 12-03-14 | 10:57

Kunnen we nederland niet gewoon failliet verklaren en dan onder een andere naam met een schone lei beginnen?
En dan uiteraard zonder "schuldverleden", EU en pvda.

Slipsnifter | 12-03-14 | 10:53

@Guido | 12-03-14 | 10:44 |
Ow sorry. Ik zat te lezen zonder bril. Liberia dus voor alle Quicies.

Bezorgdenverjaagster | 12-03-14 | 10:52

Laat ze godverdoeme dankbaar zijn dat ze lekker in de caraiben wonen in plaats van in dat stinkende Afrikaanse riool, kreperend van de honger, aids en stammenoorlogen.
Geef ze dan geen geld, maar een enkele bootreis naar Afrika. Dan ga ik wel op Curacao wonen.

Mouth Of The South | 12-03-14 | 10:49

" Slavernij zien als verdienmodel, daar zijn we in Europa gelukkig 150 jaar geleden al mee gestopt."

Is dat zo, volgens mij tiert de slavernij en mensenhandel in kinderen nog tierig hier in Nederland.

Denk bv aan het "verplichte" vrijwilligerswerk

En Jeugdzorg heeft er ook zo'n zijn inkomsten uit.
Aangifte jeugdzorg 10 maart 2014 /Aangifte kinderhandel jeugdzorg. goedenieuws.nl/vandaag/aangifte-kinder...
dekreek.lawyers.nl/files/aangifte-jeug...

LostSandWich | 12-03-14 | 10:49

@netniet | 12-03-14 | 09:47
Ze mochten al terug en hebben toen Liberia gevormd. We weten allemaal waar dat op uitgelopen is.

Guido | 12-03-14 | 10:44

De slavenhalers waren vrijwel zonder uitzondering arabieren.
Overigens heeft Saoudi Arabië de slavernij pas officieel in 1970 afgeschaft, al komt het daar natuurlijk nog steeds voor.
.
Ik zou onze Rijksgenoten op het Boven- en Benedenwindse dan ook willen aaraden om daar hun compensatie te vragen.
Niet dat ze veel kans maken, want arabieren zijn racisten. Maar zij mogen dat zijn, want islam.

McPhart | 12-03-14 | 10:43

Ik denk dat we Spanje ook eindelijk eens moeten gaan aanspreken op de Spaanse bezetting. Tijd voor herstelbetalingen inclusief rente. Ik lijd nog dagelijks onder de misdaden van toen. Ik ben slachtoffer en zielig en wil geld.

HEvD | 12-03-14 | 10:43

Huh? Ze krijgen toch al jaren LALALA geld wat in de corrupte zakken van de regering verdwijnt?

geouwehoer | 12-03-14 | 10:42

Ik vind het prima als de cirkel dan maar weer rond is.
Wij betalen voor het leed, dat wij Nederlanders hun voorouders hebben aangedaan.

En zij betalen dan voor het leed dat hun nageslacht onze ouders nu aandoet. (zie opsporing verzocht)
Dus ruilen met gesloten beurzen

Shit, zijn we weer aan het handelen met die lui.

antoniospagetti | 12-03-14 | 10:42

Nu snap ik waarom echte Nederlanders niet op de Antillen mogen wonen: straks pakken wij een graantje mee van de miljarden die geëist zullen worden.

Guido | 12-03-14 | 10:41

Voordat Suriname ook begint:
Den Uyl gaf Suriname in 1975 al 3,5 miljard gulden. 'Uiteindelijk kwam Nederland met 3,5 miljard gulden over de brug.'http://retro.nrc.nl/W2/Lab/HAL15/001204a.html

'onderhandelingstactiek Suriname,die inspeelde op slavernij en kolonialisme,[bleek] onmiddellijk baat op te leveren' rozenbergquarterly.com/de-toekomst-van...
'Suriname heeft NL i/de luren gelegd, heel geraffineerd. PvdA ers als de dood dat ze v neokolonialisme zouden worden beticht'

seven | 12-03-14 | 10:39

Quid, ik moet zeggen dat ik je eerste stelling geniaal vind en dat ik er hartelijk om gelachen heb.

Bigi Bana Boy | 12-03-14 | 10:38

E swa heb je trouwens al mijn nieuwe patta's gezien? Vers in elkaar genaaid door 9 jarig slaafje in bangladesh, jeweetzelluf G.

henkdekanarie | 12-03-14 | 10:36

@ikdenkwat | 12-03-14 | 10:30
Wie is de komiek en wie de aangever in deze "discussie"?

Jim Lovell | 12-03-14 | 10:36

@Godsammekraken | 12-03-14 | 09:43
Dan kun je ze net zo goed direct naar Lampedusa brengen. Alwaar ze weer uitgebuit zullen worden.

steven paul | 12-03-14 | 10:35

Ik wil nog steeds mijn opa's fiets terug!

henkdekanarie | 12-03-14 | 10:35

Kunnen ze aub eens stoppen met zwelgen in het lijden van hun over-over-over-over-over-grootouders. Als we die geen gratis reis naar de cariben hadden aangeboden dan hadden ze nog steeds in fijne landen zoals Sierra Leone, Liberia en Ghana gewoond.
Deze reis was in ieder geval betaaldt dus we hoeven die als nog in rekening te brengen.

JeanDragage | 12-03-14 | 10:33

Verene Shepherd heeft dit financiële Caricom (includes Surinam) feestje verpest door naar Quinsy Gario te luisteren en zich in de Zwarte Piet discussie te mengen. Dit was eigenlijk een miljarden scam om de Europeanen met behulp van hun schuldgevoel complex over te halen de Caricom landen schadevergoeding te betalen. Ik ben bang dat zij na dit debacle in ieder geval in Nederland niet meer serieus word genomen.

Short | 12-03-14 | 10:33

@ willemsxm | 12-03-14 | 10:01 | + 1 -
Heel goed en duidelijk verhaal. Dank.

TheseDays00 | 12-03-14 | 10:31

-weggejorist-

deoudererijperevrouw | 12-03-14 | 10:30

Jim Lovell | 12-03-14 | 10:27 | + 0 -
DAT meen je niet!

ikdenkwat | 12-03-14 | 10:30

Ze hebben het er maar moeilijk mee. Weet je wat? We sturen een paar boten die kant op en brengen ze gewoon weer terug naar huis ... in Afrika. Zullen ze vast fijn vinden.

Broedsel | 12-03-14 | 10:28

brabantman | 12-03-14 | 10:17

Zeg dat nou niet te hard, die grieken willen nu ook al geld zien van Duitsland en dan zijn onze oosterburen straks failliet.

miff | 12-03-14 | 10:28

@ikdenkwat | 12-03-14 | 10:23
ZIJ hebben geen geld, begrijp dat dan :)

Jim Lovell | 12-03-14 | 10:27

-weggejorist-

Ares | 12-03-14 | 10:26

@Godsammekraken 09:43: Dat is gek genoeg 1 van de eisen. Ik vermoed overigens dat ze wat meer willen dan een ticket naar het thuisland; daar hoort ongetwijfeld een forse levenslange uitkering bij.

Qua eisen:
- a full formal apology for slavery: Nee, niet van mij en niet namens mij. Zelf mijn overgrootvader heeft hier niets meer mee te maken gehad.
- repatriation to Africa: Vooruit, die krijg je van me.
- a development plan for the native Caribbean peoples and funding for cultural institutions: waarom stellen jullie zelf geen plan op, dan kunnen we over eventuele steun praten. Hint: het plan moet wel wat beter zijn dan voorgaande plannen, en een reële oplossing bieden voor de huidige teringzooi die JULLIE er helemaal zelf van gemaakt hebben.
- address chronic diseases and psychological rehabilitation for trauma inflicted by slavery: Nee. Ik betaal niet voor ingebeelde ziektes en een geknakt gevoel van eigenwaarde dat je jezelf hebt aangepraat. We hebben al genoeg klaplopers in de WaJong.
- technology transfer to make up for technological and scientific backwardness resulting from the slave era: kijkend naar het huidige Afrika denk ik dat het met die achterstand op wetenschapsgebied als gevolg van de slavernij wel meevalt.
- support for payment of domestic debt and cancellation of international debt: Goed plan. En fuck you Banco Caixa Geral, mijn hypotheek los ik niet meer af want 80 jarige oorlog.

Muxje | 12-03-14 | 10:24

Jim Lovell | 12-03-14 | 10:20 | + 1 -
WIJ openen een rekening, ZIJ moeten dokken.

ikdenkwat | 12-03-14 | 10:23

Slavernij was zo gek nog niet. in die tijd kon je asielzoekers gewoon gaan verkopen in de VS.
Probeer dat nu maar eens.

Lichtstadfan | 12-03-14 | 10:21

van de Arabische slaven (dat waren er minstens net zoveel én daar bestaat slavernij nog steeds want mag van hun boekie) hoor je niks.
Hoe zou dat nou komen.
Verder is de slavernij in NL allang omgedraaid.
bewijs:
www.ravagedigitaal.org/2008/nekschot/n...

watergeus | 12-03-14 | 10:21

@(c)ZWITSUL | 12-03-14 | 09:49
kennelijk kan je tegenwoordig generaties aan slavernij goedmaken met... Geld!

Niks geen excuses. Ja, voor de vorm. Maar het gaat voornamelijk om geld. Centen. Pesos. Pecunia.

Gierige kutnegers zijn het.

dlseth_ | 12-03-14 | 10:21

Die dikke muts zit ook weer in het complot! Die ons probeerde te bedreigen om zwarte piet af te pakken!
Laat ze maar zelf gaan werken voor hun geld! Hoeven ze zich ook geen slaaf meer te voelen!
Ze hebben gewoon te veel tijd om dit soort onzin te verzinnen!

KannieWaarZijn | 12-03-14 | 10:20

@ikdenkwat | 12-03-14 | 10:12
Die rekening gaat meteen in het rood, zodat wij boeterente moeten betalen.

Jim Lovell | 12-03-14 | 10:20

@Barani517 Die nazaten zijn ze zelf.

Ratatosk | 12-03-14 | 10:19

@ wakker worden 09:47

Er is volgens mij daarvoor inmiddels een regeling in het leven geroepen. Als je kunt aantonen dat je vader zwaar heeft geleden dan kun je in aanmerking komen voor een substantiële vergoeding van in totaal ongeveer ¤ 500,-

eerstneukendanpraten | 12-03-14 | 10:18

Mijn overleden vader heet tijdens de 2e wereldoorlog gedwongen in Duisland moeten werken. Hij heeft daar nooit een cent voor gezien. Kan ik nu als nageslacht alsnog een vordering bij de Duitse regering indienen? Of moet ik daarvoor ook een conferentie voor bijeen roepen?

brabantman | 12-03-14 | 10:17

De Hollanders hebben honderdduizenden guldens betaald om christelijke zeelieden vrij te kopen in Constantinopel. Kunnen we dat niet via Erdogan terugclaimen?

Petrus de Rewa | 12-03-14 | 10:17

Sadomassochristus | 12-03-14 | 09:59 |
Aan gedacht, maar ik ben weer zo stom geweest om te trouwen...

Lalala Geld! | 12-03-14 | 10:16

Mooi betoog, quid. Zo is het maar net!

ratelaar | 12-03-14 | 10:16

En dan komt nog niet eens aan de orde welke dubbelrol mevrouw Shephard in deze claim speelt: eerst ons van racisme om Zwarte Piet betichten hoewel ze in Haïtit maar wat graag hun gezichten wit maken bij allerhande voorouderpraktijken die dan natuurlijk 'cultuur' heten en nu de rekening presenteren van een kwestie die al lang verjaart is.

Simon_GS | 12-03-14 | 10:15

Ik ben helemaal voor, maar onder drie voorwaarden: 1. De eis wordt niet alleen bij de blanke westerlingen neergelegd maar ook bij de nazaten van de handelaren in Afrika en bij de Arabieren.
2. Alle nazaten van de slaven vertrekken uit dit door racisten bewoonde land
3. van de schadevergoeding wordt het al de jaren betaalde OWS, uitkeringen en kosten voor scholing, huisvesting, overlast, etc afgetrokken.

Barani517 | 12-03-14 | 10:14

Bespreek een vergoeding, kijk wat de beroephandophouders na afschaffing gekost heeft trek de bedragen van elkaar af en open een rekening waar ze hun geld kunnen storten.......

ikdenkwat | 12-03-14 | 10:12

Hoe komen ze er bij dat die Europeanen ooit naar Europa terug zijn gegaan? Volgens mij zijn die plantage-eigenaren gewoon op de eilanden gebleven en in het geval Haiti hebben ze hun straf al gehad.
90% van de Europeanen in nakomeling van Europese paupers die even hard te lijden hadden van de adel.
En qua geld was de slavenhandel niet lucratief dus rijk zijn we er niet van geworden. Het is niet toevallig dat de WIC bankroet ging.
Waarschijnlijk draagt de gemiddelde nakomeling van slaven meer DNA van slavenhandelaren dan de gemiddelde Europeaan.

Ratatosk | 12-03-14 | 10:12

terker nog, ze discrimineren en polarisen zelf het hardst. Heel dom.
denoorman | 12-03-14 | 10:09 | + 0 -

Heau Heau hO! ... ik ben van beroep eauk bruin en ik eis salarisopslag.

Centauri3 | 12-03-14 | 10:12

Door beroepsnegers zoals quincy gario en de discriminatie roepende dikke dame van curacuao worden bestaande vooroordelen bevestigd. Sterker nog, ze discrimineren en polarisen zelf het hardst. Heel dom.

denoorman | 12-03-14 | 10:09

Eventjes helemaal off-topic, maar dat Quid nog niets heeft geschreven vandaag over Greet is toch best bijzonder. Zeker nu er groots nieuws is: www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article...

Fopspeen | 12-03-14 | 10:08

Gratis geld voor Caribische Nederlanders die niet werken, geld dat ook als herstelbetaling?

Osdorpertje | 12-03-14 | 10:08

Iedereen die niet in een koninklijke of adellijke familie geboren is heeft wel voorouders die de meest vreselijke dingen onbdergaan hebben, negers zijn de enigen die daar 200 jaar na dato nog steeds last van lijken te hebben.

Wat er veel meer toe doet dan slavernij in het verleden is slavernij in het heden, zo is iemand die zijn eigen broek ophoudt al gauw 75% van zijn inkomen kwijt aan allerlei belastingen en dus driekwart van zijn tijd bezig als slaaf van de overheid, die daarmee onder andere deze boevennesten financieel overeind houdt. Ik vind het wel genoeg.

Borakh | 12-03-14 | 10:07

PvvdA zullen al wel hebben getekend bij het kruisje. Het liefst zouden zij al het zuur verdiende centjes meteen overhevelen naar het buitenland.

ProAsfalt | 12-03-14 | 10:06

Het ergste is nog dat we nu een regering hier hebben zitten die dit nog zou betalen ook.

Idontgiveafunk | 12-03-14 | 10:06

CoffeePatch | 12-03-14 | 09:58 |

Klopt. En Nederland had, vanwege de banden uit het verleden ,als eerste land de optie om Suriname te helpen met ontginnen. MAar dat vonden de Pronkjes van deze wereld niet kies. Noorwegen en Amerika hadden minder principes. *huilen doet*

Topperke | 12-03-14 | 10:06

nieuwe vorm van slavernij, de participatiewet.
(c)ZWITSUL | 12-03-14 | 10:02 | + 0 -

ben financieel door de subsidieInfuus doctor al helemaal bont en blauw geprikt ... en toch weer iedere keer ernaast. #FinancieleRondpompingen

Centauri3 | 12-03-14 | 10:06

Gek land, Suriname.
Verschillende keren geweest. Als je begint over de "decembermoorden", is de algemene teneur: "ach, dat is al zo lang geleden, moet je geen drukte over maken".
Dit in tegenstelling tot de slavernij, waar alle betrokkenen nog dagelijks onder lijden. Als je dan voorzichtig oppert dat het zó lang geleden is dat je je daar niet persoonlijk verantwoordelijk voor voelt, ben je een racistische Tata en wordt iedreen boos op je.

Kapitein Sjaak Mus | 12-03-14 | 10:05

Een ieder die gebeurtenissen van 150 jaar geleden van invloed vindt/als excuus gebruikt voor de zaken die in zijn/haar huidige leven misgaan, verdient medelijden. Geen geld.

Kloof2012 | 12-03-14 | 10:04

Moeten wij dan ook nog geld krijgen van fransen, duitsers, spanjaarden, vikingen enz enz die ons lastig vielen. Wat een onzin, wat een zielepieten.

denoorman | 12-03-14 | 10:03

Nein, nein, nein!!!
Wanneer leert de wereld nou eens begrijpen dat ALLEEN de Blancke Mensch slavenhandelaar is, was en zal zijn en dat den Swart Mensch altijd en eeuwig de slaaf is (geweest) die onderdrukt wordt door deze Blanck Mensch, en dat de Blanck Mensch deze arme slaven royaal dient te compenseren voor het leed dat eeuwen geleden is aangedaan. Ne voor de vorm ook eeen voorschot dient te verstrekken als onderpand voor mogelijk toekomstig racisme danwel discriminatie.
/LinksHistorisch uit

Super Grover | 12-03-14 | 10:03

Nederland bestond toen nog niet in de huidige vorm. Dus kwestie van een honderd jaar te laat..

denoorman | 12-03-14 | 10:02

over 50 jaar worden Rutte en Samsom voor de rechter gesleept voor destijds nieuwe vorm van slavernij, de participatiewet.

(c)ZWITSUL | 12-03-14 | 10:02

Waarom eisen ze geen excuses van hun afrikaanse landgenoten die hun gevangen namen en hun verkochten. Aha ik weet het antwoord al, daar is geen geld te halen!

denoorman | 12-03-14 | 10:01

A.u.b even verrekenen met de kosten van de criminaliteit tot op de dag van vandaag s.v.p . Kost het evengoed genoeg , maar dan kan met met gesloten beurs het afgesloten hoofdstuk afgesloten worden . Dank u.

ja,diedus! | 12-03-14 | 10:01

Laten we hopen dat er pas over gesproken wordt als Timmerfrans geen minister meer is. Die vent is in staat dit soort belachelijke claims nog serieus te nemen ook.

NiceGuysFinishLast | 12-03-14 | 10:01

als er al een groep een vergoeding zou moeten krijgen dan zijn het de Ieren: www.irishcentral.com/roots/history/iri... Deze Ieren werden veel slechter behandelt dan de Afrikanen, bijvoorbeeld omdat ze voor een kwart van de prijs werden verhandeld. De meesten waren binnen 2 jaar dood.
Maar de racisten op de Cariben willen natuurlijk alleen geld voor zwarte mensen. discriminazi!

--sql error-- | 12-03-14 | 10:00

Ja, en dan nog deze.. imgur.com/gallery/QmCw6Z3

Blanke slaven. Hoe gaan we daar mee om dan? Wie betaalt wie dan precies?

mental K | 12-03-14 | 10:00

Wat DeSjaak1000 zegt, een ieder heeft slavernij in z'n verleden. Men hoeft maar een geschiedenisboek open te slaan om een beeld te krijgen van het leed wat onze voorouders is aangedaan. Voor de gemiddelde boerenlul in Nederland was het ook geen feestje door de eeuwen heen.
Maar laten we maar eens afrekenen dan voor verrichte arbeid, zij krijgen een marktconform salaris overgemaakt in naam van hun voorouders en wij nemen alle infrastructuur, wetenschap, sociaal recht en techniek weer mee. Tuurlijk mogen ze het ook houden, maar dan tegen een redelijk bedrag, laten we zeggen 700 miljard euro.

sarcastro | 12-03-14 | 10:00

hoe duur kost een slachtoffer? -tegenwoordigs- (ivm shortgaan en dergelijke)

Centauri3 | 12-03-14 | 10:00

mein Großvater sein Fahrrad bitte

paranoya | 12-03-14 | 10:00

Lalala Geld! | 12-03-14 | 09:49 |
Nooit aan gedacht om te emigreren naar een eiland met lekker warm klimaat? zijn we gelijk van al het gezeik af.

Sadomassochristus | 12-03-14 | 09:59

Dat Suriname hebben we dat gratis weggegeven? (volgens wiki: Suriname is zeer rijk aan natuurlijke hulpbronnen en wordt op grond daarvan wel als zeventiende land op de lijst van rijkste landen geplaatst.)

CoffeePatch | 12-03-14 | 09:58

Eigenlijk moeten de westerse landen een vergoeding vragen voor het afschaffen van de slavernij. Overal was slavernij normaal, het westen heeft er juist voor gezorgd dat die hele business werd verboden en dat dit mondiaal werd nageleefd.

Pieter Breydel | 12-03-14 | 09:57

mensen die nu nog last hebben van de gevolgen van de slavernij die moeten eens langs een psychiater.

giovanni erkelens | 12-03-14 | 09:55

Misschien is zelf gaan werken een idee om geld binnen te harken.

Therapietje | 12-03-14 | 09:55

Het enige waar ik spijt van heb mbt het nederlands slavernij verleden zijn dit soort zeurnegers.

Roeieber | 12-03-14 | 09:54

Kan ik nog even vangen voor de Arbeitseinsatz, of moet ik daarvoor ook een zonnebankkleurtje hebben?

takkeman | 12-03-14 | 09:53

Gewoon alles weer terugdraaien, nazaten van slaven weer naar Afrika. Trouwens, als je netto resultaat ziet van herstelbetalingen aan corrupte apenlanden, kom je per saldo wellicht negatief uit, dat leert het effect van jarenlang geld sturen naar Afrika wel.

ZSU-23-4 | 12-03-14 | 09:53

Een achterneefje van mij heeft een moeder uit Curacau en een Nederlandse vader. Is mijn achterneefje nu dader of slachtoffer. M.a.w. moet hij betalen of krijgt hij geld ?
Vragen, vragen......

Herr Vorragend | 12-03-14 | 09:52

Lijkt mij een typisch gevalletje van verjaard.
/
NEXT!

Badderbeest! | 12-03-14 | 09:51

Voor de slavernij werkten ze niet (daarvoor zijn het nog steeds ontwikkelingslanden), na de afschaffing van de slavernij hebben ze niet meer gewerkt en werken nog niet.
Dus in de hele geschiedenis hebben ze een paar eeuwen gewerkt en nu willen ze tot in lengte van dagen geld voor die paar eeuwen.....
.
Mijn voorvader heeft in de 13 eeuw ook voor de kasteelheer gewerkt: kan ik ff vangen?

DeSjaak1000 | 12-03-14 | 09:50

Stuur toch gewoon een boot om ze terug naar Afrika te brengen. En alles sal weer rech kom.

Pierre Tombal | 12-03-14 | 09:50

-weggejorist-

basbadjas | 12-03-14 | 09:49

' psychological rehabilitation for trauma inflicted by slavery, technology transfer to make up for technological and scientific backwardness resulting from the slave era, and support for payment of domestic debt and cancellation of international debt.'
huh ?

(c)ZWITSUL | 12-03-14 | 09:49

Alleen blanken zijn verantwoordelijk voor slavenhandel
Alleen blanken discrimineren
Geef ons compensatiegeld!

Oh fuck ben ook blank...
Hier is mn pincode ****

Lalala Geld! | 12-03-14 | 09:49

Wanneer krijgen wij eigenlijk betaald voor onze Europese slavernij? Dat we gratis geld moeten geven aan andere lidstaten? Dat we gratis geld moeten geven aan Oekraïne? Dat we gratis geld moeten geven aan ontwikkelingslanden? Dat we gratis geld moeten geven aan voormalige koloniën? Dat bij de Antillen ieder jaar geld bij moet? Dat Antillianen in Nederland veel extra aandacht en extra staatshotels nodig hebben?

Volgens mij betalen we in Suriname en Antillen ieder jaar al.

Feynman | 12-03-14 | 09:48

Nederland mag het wel verrekenen met de betaalde uitkeringen .. dus per saldo

(c)ZWITSUL | 12-03-14 | 09:48

Ik wil geld van Duitsland, mijn vader is daar gedwongen te werk gesteld.

wakker worden | 12-03-14 | 09:47

Deze mensen ruiken geld, het leger advocaten die er opzitten hebben jaren werk. Ze gaan wel voorbij aan aflopende sympathie voor hun "zaak", er zit vals spel bij, en dan is het gauw afgelopen met het "mededogen"!

lanexxx | 12-03-14 | 09:47

Het is luie-mensen-geld. Er is al zoveel steun naartoe gegaan dat niet goed is geinvesteerd, de arbeidsethos en innoviteit blijft achter dus lopen de verschillen in luxe op, vergeleken met US en Europa. Dan ga je niet naar jezelf kijken hoe je het beter kan doen, dan wordt je boos dat je niet meer geld krijgt zodat je ook nutteloze dingen kan kopen. Gaat werken, luie negers!

Sadomassochristus | 12-03-14 | 09:47

Geen van deze mensen heeft in slavernij geleefd en derhalve hebben deze mensen geen recht op excuses of compensatie. Wat men de Staat aan mag rekenen is dat men op een plek is beland waar men niet thuis hoort en dus hebben zij recht op compensatie voor terugkeer naar het Afrikaanse land waar hun voorouders vandaan komen.

netniet | 12-03-14 | 09:47

Sorry, maar het is verjaard hoor!

eerstneukendanpraten | 12-03-14 | 09:46

Leggen wij dan ook een claim neer bij Denemarken voor die kut noormannen die onze vrouwen hebben gejat? En bij de Spanjaarden en Fransen? Vergeet trouwens die achterlijke Romeinen niet. Als je 5 generaties teruggaat kan je ook 10 generaties terug. Beide is het lang geleden.

brabandertje | 12-03-14 | 09:45

Als slaaf ga ik de Nederlandse staat aanklagen.

Jim Lovell | 12-03-14 | 09:45

Ze denken zeker dat we sinterklaas zijn.

crisdegek | 12-03-14 | 09:45

Die lui moeten ons dankbaar zijn, niet alleen is het veel beter toeven in de Caraiben dan in West-Afrika, waar ze oorspronkelijk vandaan komen maar ze zouden niet eens bestaan hebben als hun voorouders niet als slaven naar de Caraiben gehaald waren.

Dus wees onze voorouders dankbaar. Ik heb trouwens geen enkel aandeel gehad in de slavernij dus ik ben ook niet van plan om maar ook 1 cent aan deze lapzwanzen te geven. Een ding kunnen we ons wel kwalijk nemen: dat we een beetje arbeidsethos en zelfinzicht er niet ingeslagen hebben met de zweep....

rode peper | 12-03-14 | 09:44

LOL @ de eerste 6 zinnen!

Tommygunner | 12-03-14 | 09:44

Laten we een factuur aan Lebron James sturen, omdat wij zijn voorvader naar Amerika hebben vervoerd.

SharpEye | 12-03-14 | 09:44

Ik zeg het nog maar éen keer:

Slvernij is van alle tijden en van alle culturen. De blanken waren het eerste volk in de moderne tijd die slavernij bij wet hebben afgeschaft. In plaats van geld te eisen zouden ze uit dankbaarheid in ieder dorp een standbeeld moeten oprichten voor ieder blanke.

Charles de Batz | 12-03-14 | 09:44

Zeuren over iets wat vijf generaties geleden gebeurde terwijl de halve Bijlmer niet eens weet hoe hun vader heet.

Godsammekraken | 12-03-14 | 09:44

Werken voor hun geld hebben ze daar nog nooit vrijwillig gedaan...

Ik was in Haren | 12-03-14 | 09:43

Ik stel voor dat ze allemaal een enkele bootreis terug naar Afrika krijgen. Lijkt me de enige passende compensatie.

Godsammekraken | 12-03-14 | 09:43

The Stones komen naar Nederland, vind ik persoonlijk veel en veel beter nieuws!

Maya de Blij | 12-03-14 | 09:42

Als mijn overgrootvader had verwacht dat er ooit zo'n claim zou komen, dan had hij zijn slaven wel wat harder laten ploeteren in het suikerriet.

steven paul | 12-03-14 | 09:42

Geef die dukaten maar aan Venezuela, en dan krijgen ze die boevennesten er gratis bij.

Professor Superhirn | 12-03-14 | 09:42

Vind ik geen probleem, maar ga het dan wel halen bij die landen waar het probleem begon, namelijk daar waar er al een aanbod was: Afrika.

Phreneticz | 12-03-14 | 09:42

Ik betaal alleen voor herinvoering.

Godsammekraken | 12-03-14 | 09:41

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken