Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bassiehof - In Rotterdam spreken we Nederlands

basbasbassie.jpgDe fatsoenspolitie stond deze week op haar achterste benen vanwege een affiche van de Rotterdamse VVD. “In Rotterdam spreken we Nederlands” stellen de liberalen. Dat viel natuurlijk niet in goede aarde bij het linksdragend deel der natie want racisme en de treinen naar het oosten en crypto-fascisten en de gure wind van Pim Fortuyn en wat dies meer zij. U kent de riedel van de vingerzwaaiende kaste inmiddels. Tja, ik heb enige jaren in Rotterdam gewoond en wat vooral opviel is dat ze in Rotterdam raar spreken. Met dat jolige ‘ja toch, niet dan?’, bizarre spreekwoorden en het voortdurend benadrukken dat de overhemden bij de HEMA met opgerolde mouwen verkocht worden, heeft de Rotterdammer zich buiten de orde gesteld. Rotterdammers zijn raar, ze spreken raar, die hele stad is raar. Dat ontslaat de Rotterdammer echter niet van de plicht het Nederlands machtig te zijn. De VVD zit er hoe dan ook naast met haar affiche, want er wordt in ieder geval ook Turks gesproken in Rotterdam. En dan met name door Turks-Nederlandse PvdA-politici die wanhopig gunsten verlenend aan hun achterban de nakende neergang van de sociaal-democratie proberen te stuiten en hun eigen baantjes proberen te redden. Conclusie: de Rotterdamse Turk spreekt geen Nederlands en dat is zorgelijk. In Nederland spreken we nu eenmaal Nederlands dus het zou aardig zijn als álle Nederlanders de Rijkstaal dan ook machtig zouden zijn. In café, koffiehuis of kantine moet iedereen het zelf weten, het zou echter wenselijk zijn als iedereen in de dagelijkse omgang Nederlands zou spreken. Helpt ook op de werkvloer, nietwaar? Of bij het aanvragen van een bijstandsuitkering. Gaan we nu een testje doen. Noem de lijsttrekkers van Leefbaar Rotterdam en de VVD. -SPANNINGSBOOG – Juist, Joost Eerdmans wist u. Van havenwethouder en lijsttrekker Jeanette Baljeu heeft u echter nog nooit gehoord. Dat verklaart dan gelijk de VVD-poster: de liberalen doen het in de broek voor de in de peilingen hoog scorende fakkeldragers van Fortuyn en hopen de schade te beperken. Want in Rotterdam spreken we Nederlands. Yes though, not then?

Reaguursels

Inloggen

appeltjesgroeneweide | 09-03-14 | 12:26 |
Door deze houding van de Nederlander zitten we opgezadeld met dit faal kabinet, ze kunnen hun gang blijven gaan en alles doen wat het land zwaar beschadigt, het volk is slap, laf en heeft totaal geen moed om voor zichzelf op te komen, een groot gebrek aan zalfvertrouwen dus!

lanexxx | 10-03-14 | 09:36

Politiek correcte poster. Er staat eigenlijk: in Rotterdam mag je geen Arabisch of Turks spreken in de openbare ruimte, niet alleen omdat we het niet verstaan, maar ook omdat we je dan een enge moslim vinden. Engels is wel ok, want daarbij gaan we ervanuit dat je uit de beschaafde westerse wereld komt en je eigen broek weet op te houden en en passant ook nog eens commercieel aantrekkelijk bent voor en financieel bijdraagt aan de Nederlandse economie. En dat dan met die oranje balken onderstreept. Maar ja, dat bekt niet zo lekker en past zo slecht op zo'n postertje, nietwaar?

Eelcontrast | 10-03-14 | 08:50

VVD liberalen ? Da's een goeie, die houden we erin.

Wloddek | 10-03-14 | 07:39

Ik, nederlander in turkije, spreek beter turks, svrijven en lezen ook, dan de gemiddelde turk.
Helaas kan ik voor geen één turkse onderneming werkzaam zijn. En waarom niet?
IK BEN GEEN TURK!!!!!

karabulut | 10-03-14 | 07:22

In Rotterdam poetsen we accentloos!

Anijsblokje | 10-03-14 | 07:08

In Rotterdam spreken we met een natte T. Daar maar eens mee beginnen als je hier wilt inburgeren.

Billy Idol | 09-03-14 | 20:54

@reageerbuis | 09-03-14 | 11:27
Daar spraken ze limburgs met een duidelijk nederlands accent.

reageerbuis | 09-03-14 | 19:12

De VVD praat poep. A zeggen en B doen.

Moonwarrior | 09-03-14 | 18:58

Waarom nog nedderlends praten als engels de nieuwe EU-taal wordt ?
Op de lagere sgool zijn ze er al mee begonnen.

sirik | 09-03-14 | 18:18

Uit Wikipedia: "Hier spreekt men Nederlands" was een Vlaams informatief magazine dat van 1962 tot 1972 op de Belgische Radio en Televisie te zien was. Het werd gepresenteerd door Joos Florquin, Fons Fraeters en Annie Van Avermaet.

Elke aflevering duurde vijf minuten en werd voor het journaal uitgezonden. Het programma had de bedoeling om de bevolking Algemeen Beschaafd Nederlands bij te brengen, zowel qua woordenschat als uitspraak

gasboer | 09-03-14 | 17:57

Wij hebben hier in het oosten des lands Turkse overburen die plat Achterhoeks praten met een Turks accent. Dat is pas lachen...

Reykjavik | 09-03-14 | 17:45

R_TKS | 09-03-14 | 14:19 |
Gelukkig wel ja, het zou toch te gek zijn als er geen een in deze maatschappij zou passen. Maar een (veel) te groot deel van hen hebben de capaciteiten niet om een functioneel deel te zijn binnen deze samenleving, er schiet intelligentie te kort om een fatsoenlijke opleiding te volgen en een goede baan te kunnen nemen. Het valt niet mee voor ze om dat toe te geven, en een baan in de plantsoendienst wordt niet geaccepteerd en dus wordt de schuld bij de rest van de samenleving gelegd, hun vermeende superioriteit wordt gezocht in de islam, in het man zijn, in wat voor irrationeel iets dan ook.

vloterboot | 09-03-14 | 16:43

R_TKS | 09-03-14 | 14:19 | |
Gelul. Ze kunnen allemaal prima Berberiaans babbelen, als u dat met Marokkaans bedoelt.

aardappelninja | 09-03-14 | 15:34

Als vaste VARA/DWDD-tafeldame kan de actrice Halina haar uitgeschreven standpunten as maandagmiddag waarschijnlijk wel kunnen verduidelijken.

Ven1V1d1V1c1 | 09-03-14 | 14:54

Maakt van Karokaanse weer Marokaanse

R_TKS | 09-03-14 | 14:21

Gooit * we* tussen weten en wel naar boven!

Lief meiske | 09-03-14 | 14:19

Het schijnt dat hele drommen Marokaanse jongeren helemaal geen, of heel slecht Karokaans spreken. Ook zijn er steeds minder hoofddoekjes. "Nog even en dan kunnen we ze totaal niet meer van de Nederlandse jongeren onderscheiden", aldus een bezorgde rasechte Rotterdamse.

R_TKS | 09-03-14 | 14:19

Wat er staat klopt heus wel. Met "we" wordt de kleine minderheid van de Rotterdamse bevolking bedoeld die Nederlands spreekt. Het ligt er maar net aan wie je onder "we" schaart.

No Mo | 09-03-14 | 14:16

Laten de Rotterdammers en Amsterdammmers toch hand in hand gaan , en wel TEGEN ... nou ja weten wel !

Lief meiske | 09-03-14 | 14:12

dk-- | 09-03-14 | 11:36 |
Het zou me niets verbazen als er ook sprake van zoiets was bij het Hilhorst tram incident. In dat filmpje is namelijk geknipt net op het moment dat de boze man zich lijkt te gaan verklaren. Alles riekt er naar dat een iemand met een oprecht punt (doch kort lontje) als vieze racist wordt neergezet in dienst van de maakbare samenleving.

Mijn grootmoeder komt uit het buitenland. Ze vertelde dat op een dag haar vader met zijn vuist op tafel sloeg, en zei "vanaf vandaag spreken we Nederlands!". Mijn moeder en haar familie komen uit de koloniën, en hebben ook de volledige immigranten-ervaring gehad. Geen respect krijgen, uitgelachen worden om slecht Nederlands spreken, kutbaantjes werken, en in een te kleine woning wonen. En dat nadat mijn grootvader zijn mentale gezondheid had opgeofferd aan het rijk in twee nare oorlogen waar hij geen erkenning voor kreeg.

Volgens alle regels die de socialisten op de achterlijke minderheidsgroepen toepassen, zou ik als tweede generatie allochtoon toch echt een flinke, linkse knuffel moeten verdienen. Want volgens hun regels zou het puur natuur zijn als ik de taal nauwelijks machtig zou zijn, voor de lol misdaden zou plegen, openlijk vijandig zou zijn tegenover de Nederlandse cultuur, etc. Ik heb een buurtvader nodig, en een begeleider, en een Woning, Werk, en Wijf, en een buurthuis, een geloofshuis, een gebedsruimte op school/werk, subsidie voor mijn vrijetijdsbesteding (waaronder een knoertharde vechtsport als uitlaatklep voor mijn agressie, die ik ook kan gebruiken om meisjes in de club mee te tikken), en ga zo maar door.

Oh nee, wacht, ik ben blank, en opgevoed in de Westerse beschaving door mensen met drive en ambitie. Of op zijn minst een drang om onafhankelijk te zijn. Dus ik kan genieten van verhalen van mijn moeder, die in haar werk om de haverklap de tolktelefoon mag bellen voor mensen die hier al 20 jaar wonen. Dat is goed, zegt de PvdA. Want dat zijn zwakkeren, die hulp nodig hebben. Daar mag je als bevoorrechte Nederlander geen kritiek op hebben. Ze moesten eens weten!

Piet van het Padje | 09-03-14 | 13:58

pim achtertuin | 09-03-14 | 12:12 |

Lol, een Krimpenaar in de panelen, dat had ik niet durven dromen... :-)

CornholioNL | 09-03-14 | 13:42

@necrosis | 09-03-14 | 12:34 | + 0 -
Dat was inderdaad mijn point, in reactie op het schrijfsel van @wees_eens_creatief van 11.50
Toeristen mogen niet stemmen en hoeven ook de taal van het land dat ze bezoeken niet te beheersen. Van inwoners van een land mag dat wel verwacht, nee zelfs geëist worden...

Professor Pipo | 09-03-14 | 13:13

Zonder zuurlinks geen guurrechts. Subsidiëren elkaar. Geenstijlse inkomstenbron... vingerwijzers... allemaal...

Itastijl | 09-03-14 | 13:05

@Parel van het Zuiden: Waarom zou je je aanpassen als de overheid je haast volledig faciliteert? Dat heet gutmensch denken; Ieder mens gedraagt zich uit zichzelf goed, een paar rotte appels aside. Helaas, mensen gedragen zich in een land nu eenmaal zoals dat land het toestaat.
*
Als men besluit dat vanaf 2015 alle gemeenteloketten slechts communiceren in de officiële taal Nederlands of Fries, lost het probleem zich vanzelf op. Ook zal men bij wet (aanscherping kieswet) moeten verbieden om verkiezingsposters e.d in een andere taal dan Nederlands of Fries aan te bieden.

Wees_eens_creatief | 09-03-14 | 13:02

@necrosis | 09-03-14 | 12:24
Die hadden ze idd bij zich.

Uw Verzekeringsadvis | 09-03-14 | 12:53

@vloterboot | 09-03-14 | 12:46
Met het laatste ben ik het volledig eens, vul ik het nog even aan met het feit dat ik niet meer dan 3 weken vakantie op rij kan krijgen....

necrosis | 09-03-14 | 12:50

Ik hekel, is gewoon foutief Nederlands, in de betekenis die er hier aan gegeven werd. Overigens is Vlaams geen taal, maar een Nederlands dialect.

Pieter Breydel | 09-03-14 | 12:48

@behangtafel | 09-03-14 | 12:39 |
Toen was geluk heel gewoon.
Joke Bruis
Gerard Cox
Siem van de riool.
Heerlijk Rotterdams.

_______

www.youtube.com/watch?v=xSB8UgyuAQ4

Rest In Privacy | 09-03-14 | 12:47

necrosis | 09-03-14 | 11:55 |
Je kunt, mag en moet die mensen niet beperken in hun bewegingsvrijheid. Dat die mensen dan op vakantie dan hun dochters laten knippen, tja als ze het daar niet doen dan gebeurt het wel elders, scharen zijn overal te koop. Mijn punt is, dat dat soort mensen hier helemaal niet binnen gelaten had mogen worden.

vloterboot | 09-03-14 | 12:46

@Wees_eens_creatief | 09-03-14 | 12:27 |

Natuurlijk speelt de overheid, de politiek, een perverse rol. Als de dag daar is hoop ik ook dat de woede zich op hen zal richten.
.
Laat onverlet dat die "groep" gelijke blaam treft. Wanneer je je eigen land verlaat en in een ander land gaat wonen pas je je aan. Uit jezelf. Grappig dat veel groepen dat wel begrijpen. Slechts een handvol niet. Daar reken ik de goedmens ook maar onder...

Parel van het Zuiden | 09-03-14 | 12:41

Toen was geluk heel gewoon.
Joke Bruis
Gerard Cox
Siem van de riool.
Heerlijk Rotterdams.

behangtafel | 09-03-14 | 12:39

@ necrosis | 09-03-14 | 12:21 |
Als u wilt profiteren van het geld dat ze in Groningen uit de grond pompen dan moet u vooral in het westen blijven of gaan wonen.

goedverstaander | 09-03-14 | 12:39

Die Rotterdam-site is zo te zien met Google Translate in elkaar geflanst. Verder wat Ven1V1d1V1c1 zegt.

PrinsesStoepje | 09-03-14 | 12:35

--quote--
--8
davimore | 09-03-14 | 11:48 | + -1 -
--quote--
Haha, voor de duidelijkheid: 't moet geen leuter voorstellen hoor. Wilde een schaar 'maken' dmv een acht en kleiner dan-teken, maar daar kan het comment-verwerkende script schijnbaar niet tegen en kapt het bericht af... mischien tijd om een en ander eens een beetje te updaten achter de schermen?

davimore | 09-03-14 | 12:35

@Professor Pipo | 09-03-14 | 12:28
Toeristen mogen niet stemmen.

necrosis | 09-03-14 | 12:34

@Tomtom0181: An sich niets mis mee. Veel belangrijker is hoeveel van deze mensen het Nederlands beheerst en meedraait in de samenleving.

Wees_eens_creatief | 09-03-14 | 12:34

Het eerste wat ik hier gedaan heb is mij aanmelden bij de Sprogskole... ik spreek en schrijf nu ook Deens en Noors.

duitse herder | 09-03-14 | 12:33

Heeft Halina al verontwaardigd gereageerd op dit artikel?

Ongeblustekalk | 09-03-14 | 12:31

@EendmetzwakPootjeuh | 09-03-14 | 11:25

Momenteel zijn de autochtone in Rotterdam al in de minderheid.
Van elke 100 kinderen in Rotterdam die geboren worden, zijn er maar 42 autochtoon. Als deze trend doorzet, zijn er over een aantal jaren wijken in Rotterdam met alleen maar allochtonen.
Dat zie je al gebeuren in wijken als Feyenoord (18% autochtoon en maar liefst 29% Turks!)
Spangen, nog zo'n mooi voorbeeld, 13% is daar autochtoon, 20% is daar Marokkaan en 21% Turks.

En dan nog niet te spreken over de 3e generatie allochtoon, waarvan het CBS de definitie heeft moeten veranderen, anders hadden die allochtonen in de statistieken alweer autochtoon geweest.

Tomtom0181 | 09-03-14 | 12:28

#Wees_eens_creatief | 09-03-14 | 11:50 | + -3 -
Er zou inderdaad niks aan de hand zijn als die poster sloeg op de toeristen die Rotterdam bezoeken. Helaas betreft het een flink deel van de nieuwe Nederlanders die te lui of te dom zijn om zich hun zelf gekozen tweede landstaal eigen te maken. Het is heel raar dat dit ter linkerzijde getolereerd wordt, want op die manier kun je economische zelfstandigheid, zelfontplooing en goed burgerschap van de nieuwe Nederlander wel op je buik schrijven!

Professor Pipo | 09-03-14 | 12:28

@Parelvanhetzuiden: deze bevolkingsgroepen leggen niets op aan "de Nederlander"; het punt is dat de overheid faciliteert dat deze bevolkingsgroepen in hun eigen taal en gebruiken te woord worden gestaan in woord en geschrift.
*
Mijn punt is dat de "woede" zich niet op deze bevolkingsgroepen zou moeten richten, maar op de overheid. Nederlanders in het buitenland zouden ook graag hun eigen cultuur en taal willen meenemen, maar worden daar simpelweg niet in gefaciliteert door het gastland.

Wees_eens_creatief | 09-03-14 | 12:27

Ik zeg het nog maar een keer: Herinvoering van het Census Kiesstelsel is het enige wat dit land nog kan redden!

McPhart | 09-03-14 | 12:26

Één persoon stelt netjes de vraag of het wat zachter kan. Geen gehoor natuurlijk. De persoon verloor zijn geduld en zei in het algemeen dat het een stelletje klootzakken zijn. En prompt konden ze Nederlands en natuurlijk brak het uit in een vechtpartij. Respectloze varkens die mocros.
dk-- | 09-03-14 | 11:36 | + 39 -

----
Ik reis ook geregeld per trein en alle keren dat er overlast was, kwam dit van mensen met een andere huidskleur. Zo presteerde zo'n oetlul het om met de dopjes uit zijn oren, de muziek aan te hebben. De hele coupe kon meeluisteren. Ik heb hem netjes gevraagd de dopjes weer in te doen en dat deed hij. Maar wat me opviel was dat alle andere net uitziende nederlanders de overlast negeerde en zelfs hun best deden om niet mijn kant op te kijken tijdens mijn actie. Allemaal hele 'nette' CDA en VVD stemmers had ik toen als gedachte. Maar ondertussen wel als nette en verdraagzame Nederlander de dingen op zijn beloop gaan en vooral wegkijken. Zo ken ik vooral de nederlanders.

appeltjesgroeneweide | 09-03-14 | 12:26

@Uw Verzekeringsadvis | 09-03-14 | 12:20
Ik moet die SP'ers nageven dat ze mij jaren geleden een handig schuursponsje cadeau deden, in de vorm van een tomaat.

necrosis | 09-03-14 | 12:24

@CornholioNL | 09-03-14 | 12:18
*Kloenk* Jij ook een fijne dag. Het is lekker weer buiten. Ga denk ik de BBQ maar eens in de hens zetten. Even wat varkenslappen roosteren. Dat de walm tot in de slaapkamers van al mijn buren mag komen..

Botte Hork | 09-03-14 | 12:23

Zo'n poster zou je inderdaad eerder van de PVV en niet van de VVD verwachten, Qua inhoud en toonzetting ligt hij inderdaad op of over het randje maar moet vnl gezien worden in het licht van de discussie rond vooral de Turkstalige verkiezingsposters, die bij de GR-verkiezingen 2010 ook al onderwerp van discussie waren en waarvan de meerderheid van de tweede kamer het er toen mee eens was dat dat verschijnsel ongepast en ongewenst is in onze Nederlandse democratische proces. Tegelijkertijd is de poster inderdaad inhoudelijk onjuist gesteld, of mag zo geloofwaardig worden geacht als Mark's beloofde ¤ 1000, en betreft dus slechts verkiezings- -retoriek- populisme.

Waarna vooral Halina de discussie op haar geheel eigen wijze en toonzetting via Twitter opstookte met waardeoordelen, Godwins, generalisaties naar critici, drogredenen etc, zonder zelf met één enkel inhoudelijk argument te komen waarom die poster dan eigenlijk zo walgelijk zou zijn?!

Die inhoud moest ze kennelijk eerst (tevergeefs) nog opdoen op het boekenbal, (komen daar eigenlijk nog wel schrijvers?) een (zelfbenoemd) elitair (fatsoenlijk ons-kent-ons) feestje rond de boekenweek met uitsluitend aandacht (en uitnodigingen) voor gelijkgestemde *Nederlandstalige auteurs!* Waarbij de gehele Nederlandse boekenverkoop en -promotie alleen maar draait om *Nederlandstalig geschreven boeken!?* Hoeveel Turken of negers (behalve het serverend personeel en Quincy) bv liepen dáár rond, op dat boekenbal? Meer een xenofobenbal dus, als je het mij vraagt. Ik heb zo nog wel een paar ideetjes voor de volgende thema's.

Ze heeft zich daar vervolgens de gehele avond mogen laven in de aandacht en bewondering voor haar 'moedige optreden' van alle bijeengekomen Gütmenschen, die het volk iets door de strot willen drukken, waar ze zelf in hun omgeving (of bij de keuze voor bv scholen voor hun eigen kinderen) niet mee willen worden geconfronteerd. Ivoren-Toren-Salonpopulisme.

Ven1V1d1V1c1 | 09-03-14 | 12:23

@KenTochNait?! | 09-03-14 | 11:35
Ik lach met je mee :
In Bernisse (regio 3227) woonden op 1 januari 2010 1190 mensen, waarvan 20 niet-westerse allochtonen (1.7%).

IJzervreter | 09-03-14 | 12:22

reageerbuis | 09-03-14 | 12:13 |

Oud Rotterdams gezegde:

Het geld dat in de Rotterdamse haven word verdiend , word in Den Haag verdeeld, en vervolgens in Amsterdam over de balk gesmeten...

CornholioNL | 09-03-14 | 12:21

@reageerbuis | 09-03-14 | 12:13
Pompen ze geld uit de grond in Groningen?
*computer en koelkast in auto gooit en naar Groningen rijden doet*

necrosis | 09-03-14 | 12:21

@EendmetzwakPootjeuh | 09-03-14 | 11:25
En de touwtyfus erbij.
Hulde voor uw plempsel.

Fijnstoffer | 09-03-14 | 12:21

@necrosis | 09-03-14 | 12:06
Inderdaad.
Trouwens ik wist niet dat SP-ers ook echt boos konden worden, gisteren een paar van die klapmongolen die mij op straat aanspraken het advies gegeven in psychiatrische behandeling te gaan, vonden ze niet leuk.

Uw Verzekeringsadvis | 09-03-14 | 12:20

Polen hier in de buurt spreken binnen 4 maanden Nederlands , turken binnen vier generaties enkele woorden , zoals "uitkering" "rechten" en "discriminatie".

Alfa 75 | 09-03-14 | 12:20

Botte Hork | 09-03-14 | 12:08 |

U als geboren en getogen AmsterdammerT en ik als geboren en getogen RotterdammerT zijn het volledig met elkaar eens... is het PvdA beleid van de afgelopen 30 jaar toch nog ergens goed voor geweest... alleen jammer dat de prijs daarvoor zo hoog is gebleken.

Mag ik u een fijne dag wensen ?
Bij deze...

CornholioNL | 09-03-14 | 12:18

@Deus Absurdia | 09-03-14 | 12:07
Als jij begint over de werkmoraal van autochtone tokkies, vind je het vast geen probleem als ik vervolg met allochtone tokkies die geen woord Nederlands spreken, spugen op Nederlandse gewoontes, een gebedsruimte eisen, etc?

necrosis | 09-03-14 | 12:17

Verder: zorg naar gemeentes dan ook de poen daarheen...
Opdoeken die haagse lummels!

lidlbier | 09-03-14 | 12:15

@La Bailaora | 09-03-14 | 12:09 | + 0 -
Onzinnig vanwege dat 'de overheid' wij allemaal zijn, en in meerderheid gekozen beleid is.
.
Maar lees nu eens een geschiedenisboek en vraag het de betrokkenen zelf zou ik zeggen. Nu ook.. Wel Polen invoeren , maar ook een keihard stijgende werkeloosheid.
.
Oh en ' je te goed voelen voor laagbetaald werk' is gewoon luiheid hoor.

Deus Absurdia | 09-03-14 | 12:13

@VanBukkem | 09-03-14 | 12:06
In Groningen pompen ze het geld uit de grond om het vervolgens weer in de grond te pompen in 020 en andere zinloze projecten in het westen.

reageerbuis | 09-03-14 | 12:13

Wij spreken hier Krimpens.... een vorm van plat Nederlands met aparte woorden als Keind(kind) Bloken(klompen)Baljaat(welja)Voeliewel(snap je?) Oja,ze noemen ons ook al eeuwen Turken... heel raar,maar waar.Dankzij een grote SGP weinig of geen moslims hier,wel veel Rotterdamse import en ambonezen met als opperhoofd ene van Bronckhorst die ooit voetbalde.

pim achtertuin | 09-03-14 | 12:12

WAzeggu??

miko | 09-03-14 | 12:11

Als je zonder Nederlands je broek op kan houden.. prima
Maar dan ook accepteren dat uitkering instanties geen buitenlands praten....
keep it simple!

lidlbier | 09-03-14 | 12:11

@Deus Absurdia | 09-03-14 | 12:07
Hint: onze overheid, en niet omdat de autochtonen zo lui zouden zijn. In tegendeel, het merendeel van de gelukszoekers gaan gelijk aan de tiet van de overheid.

De overheid is de hoofdschuldige, en de reden is deze:
www.bbc.com/news/uk-politics-18519395

La Bailaora | 09-03-14 | 12:09

@ exact. En dat us het probleem.
Het zou moeten zijn:
U mag stemmen als u netto belasting betaald

Deus Absurdia | 09-03-14 | 12:09

Zolangzamerhand ben ik als geboren en getogen Amsterdammer de buitenlander in mijn buurt. Ja VVD/PvdA, zo is het. En jullie weten het stelletje ratten.

Botte Hork | 09-03-14 | 12:08

@necrosis | 09-03-14
Je zal rascist verwachten, maar heel wat Nederlanders zeggen ook "de oorzaak van"
.
Want waarom zijn al die allochtonen hier?

. Hint: wegens de werkmoraal van autochtone tokkies....

Deus Absurdia | 09-03-14 | 12:07

@Uw Verzekeringsadvis | 09-03-14 | 12:03
Dat doet me denken aan de laatste landelijke verkiezingen.....
*nog steeds wacht op die ¤1000 van Rutte*

necrosis | 09-03-14 | 12:06

@Wees_eens_creatief | 09-03-14 | 11:50 |

Maar helaas (voor u) werken die Nederlanders over de grens voor hun eigen kost, leggen zij hun Nederlandszijn niet op aan anderen, en verwerpen zij de grondbeginselen van het gastland niet.
.
En daarmee is weer eens bewezen wat voor een volstrekt zielige tegenwerping de door u gehanteerde vergelijking eigen is.
.
Dat kan creatiever.

Parel van het Zuiden | 09-03-14 | 12:06

@Guido | 09-03-14 | 11:55
Klopt. Het stikt hier van de PvdA-stemmers. Een smet op deze mooie provincie.
Aan de andere kant: deze provincie wordt al decennia lang letterlijk leeggezogen, dus daar mag ook wel een keer iets tegenover staan.

VanBukkem | 09-03-14 | 12:06

Gemeenteraad
U mag stemmen voor de gemeenteraad als u Nederlands bent, 18 jaar of ouder bent en in die gemeente woont. Maar ook niet-Nederlanders mogen stemmen als zij:

Meerderjarig zijn en onderdaan zijn van een andere EU-lidstaat. Zij moeten wel in die Nederlandse gemeente wonen;
Meerderjarige zijn en minstens 5 jaar onafgebroken in Nederland zijn (legaal). Zij moeten wel in die Nederlandse gemeente wonen.
www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verki...

am*dam | 09-03-14 | 12:05

Maakt politiek technisch gezien geen bal uit welke taal je spreekt, na 19 maart luisteren ze toch niet meer.

Uw Verzekeringsadvis | 09-03-14 | 12:03

@davimore | 09-03-14 | 11:49
Ik ken polen die binnen 3 maanden Nederlands konden spreken.
En ja, op de werkvloer!

necrosis | 09-03-14 | 12:01

Valt best wel mee in mijn Rotterdam. In mijn straat staan 6 woningen en daar wonen maar 2 buitenlandse gezinnen. Ik weet niet waar vandaan, want ik spreek of zie ze nooit, want ik werk gewoon, s`morgens leggen ze nog te slapen en s`avonds en s`nachts zijn ze op rooftocht. Maar waar veel buitenlanders wonen, in het buitenland, niet gewoon meer, zeg.

D.Neville | 09-03-14 | 12:01

En wanneer je besluit op je 45e terug te keren naar je thuisland worden de verhuis en vervoerkosten betaald en krijg je tot je dood 600 eurotjes. Met een kleine bijverdienste, geiten fokken of zo leef je dan als een vorst. Dus waarom zou je Nederlands leren?

Polletje Piekhaar | 09-03-14 | 12:00

@CornholioNL | 09-03-14 | 11:49
Barricaderen dan maar lijkt me.
Nederland begint het script/scenario van de slechtste B-film aller tijden te worden.

Botte Hork | 09-03-14 | 11:59

Als een Hans Janmaat dit 20 jaar geleden geroepen gehad had diezelfde VVD over guur fascisme gerept. Het kan verkeren...

brutus68 | 09-03-14 | 11:59

De oplossing voor taalachterstand is zo simpel. Geen Nederlandse voordelen zonder de taal machtig te zijn, of iig een bepaald niveau van ontwikkeling gehaald te hebben.

- Dus geen uitkeringen als je die niet kunt aanvragen ( het lijkt wel logica)
- geen subsidies als je die niet kunt aanvragen
- geen uitkering/ subsidies zonder minimaal middelbare school te hebben afgemaakt voor de nieuwe generaties (ook autochtone tokkies zonder enige vorm van opleiding vallen hieronder) en je krijgt geen middelbare school diploma zonder minimaal niveau NT2 met een 6.

Deus Absurdia | 09-03-14 | 11:57

De VVD heeft gelijk maar ik vind het zo doorzichtig dat ze daar nu onder druk van de PVV mee komen. Beetje laat, beetje zielig. Neemt niet weg dat ze gelijk hebben.

Bigi Bana Boy | 09-03-14 | 11:56

@vloterboot | 09-03-14 | 11:44
Ik zal je een passend voorbeeld geven:
In sommige islamitische landen is 'klitknippen' een gewoonte (Somalië, als voorbeeld).
Dat vindt onze politiek niet juist en zwaaien met een ferme doch krachteloze Foei.
Vervolgens mogen mensen met een Nederlands paspoort en uitkering 5 tot 6 weken op vakantie naar..... Somalië.

necrosis | 09-03-14 | 11:55

.. Rotterdam zit vol met kolonisten uit de koloniserende landen, die hebben nu eenmaal andere belangen en een andere taal als Nederlanders. Dat Nederlandse paspoort hebben ze er alleen maar bij om alles op te eisen wat hun eigen land ze (gratis) niet geeft.

Wie dat opmerkt is een fascist, volgens de fascisten die een dikke boterham scoren met het weggeven van wat van een ander is.

Jan Passant mk2 | 09-03-14 | 11:55

@VanBukkem | 09-03-14 | 11:34
Maar daar zijn ze dan ook gek op 'gratis geld'...

Guido | 09-03-14 | 11:55

Overigens weet ik van een UWV-ambtenaar dat het woord uitkering verbluffend snel geleerd en correct uitgesproken wordt. Zoals babyś goed mamma en pappa kunnen zeggen.

o)+ | 09-03-14 | 11:54

Rotterdam is leuk.
De coalitie is alleen in paniek.
In 020 springen de landelijke iconen bij en in Rotterdam (waar anders) probeert met op de fiets van Wilders te springen.
Volgens mij snappen zowel PvdA als VVD de yeast van 010 niet!

Einde van de Domheid | 09-03-14 | 11:53

Ik liep van de week door de binnenstad van 058 ( is één lange straat van een kilometer of zo) en hoorde enkel Roemeens, Pools, Roma, Turks, Marokkaans, diverse Afrikaanse talen, Antilliaans en Duits ( veel Duitse studenten hier). Het eerste Nederlands dat ik hoorde was van de caissière van de Jumbo.
Vervreemdend.

o)+ | 09-03-14 | 11:52

Nog even dan word de 2e taal Turks of Marokkaans leer het daarom op tijd voor het te laat is! Heb gehoord dat Akgündüz binnenkort avondles gaat geven in de lokale Hakbar!

postbus51 | 09-03-14 | 11:51

Politici nemen de motivatie voor allochtonen weg om Nederlands te leren door ze in hun eigen taal te benaderen.
Gevolg: Ze splitsen zich met hun groep af van de samenleving en kunnen nergens terecht behalve in hun groep. Iedereen verliest op deze manier (politici zijn dom, what else is new).

Daegranos | 09-03-14 | 11:51

Gelukkig passen Nederlanders zich over de grens wel direct aan. Gelukkig zeulen Nederlanders geen hollandsche peoducten mee zodra ze de grens over zijn. Gelukkig spreken Nederlanders wel de taal zodra ze over de grens zijn.... and so on, and so on

Wees_eens_creatief | 09-03-14 | 11:50

@ monomaniac | 09-03-14 | 11:44 |
Iemand die geen Nederlands spreekt heeft zichzelf daar juist helemaal niet mee. Sterker nog: het heeft vooral voordelen. Want je bent vrijwel kansloos op de arbeidsmarkt en kunt vanaf dag één je hand ophouden voor een levenslange sponsoring door de NL belastingbetaler.

goedverstaander | 09-03-14 | 11:50

In café, koffiehuis of kantine moet iedereen het zelf weten, het zou echter wenselijk zijn als iedereen in de dagelijkse omgang Nederlands zou spreken. Helpt ook op de werkvloer, nietwaar?
.
Kom dan maar niet luisteren bij mij op de werkvloer: in 3 jaar tijd bijna meer dan 75% Pools, kom daar maar eens wijs uit!

davimore | 09-03-14 | 11:49

Botte Hork | 09-03-14 | 11:41 |

Zo erg is het bij mij in de buurt gelukkig niet, maar ik ben wel 10 jaar geleden vanuit R,dam Zuid verhuist naar een randgemeente... het is compleet naar de klote gegaan.
Zuid is van de Turken, West van de Mocro's, Oost van de Anti's, alleen Noord houd zich nog redelijk staande...

CornholioNL | 09-03-14 | 11:49

Waarom hebben ze die stad eigenlijk weer opgebouwd, als het toch niet de bedoeling was om er met z'n allen gezellig Nederlands te spreken...

medusa324 | 09-03-14 | 11:49

--8<--
In café, koffiehuis of kantine moet iedereen het zelf weten, het zou echter wenselijk zijn als iedereen in de dagelijkse omgang Nederlands zou spreken. Helpt ook op de werkvloer, nietwaar?
--8<--
.
Kom dan maar niet luisteren bij mij op de werkvloer: in 3 jaar tijd bijna meer dan 75% Pools, kom daar maar eens wijs uit!

davimore | 09-03-14 | 11:48

Ik mag ze wel, die Rotterdammers.
De èchte dan hè.

Jackanders | 09-03-14 | 11:47

Ik ben pas onder de indruk als er een poster komt waarop staat "in Nederland wonen Nederlanders". Ik ben bang voor die dag, mijn vrouw is ook geen Europese. Langzaam glijden we richting het moment dat "anderen" niet meer welkom zijn, allemaal dankzij de steeds massaler aanwezige islam en haar inferieure onderdanen die steeds meer "respect" eisen. Waarom is er niet beter opgelet met binnenlaten, waarom werden er geen eisen gesteld aan verblijf hier...

vloterboot | 09-03-14 | 11:44

VVD: 'Stem op ons en je krijgt duizend euro'. Na de verkiezingen krijg je het 'plotseling' niet.
VVD: 'In Rotterdam spreken we Nederlands'. Na de verkiezingen is Turks, Arabisch of anderszins Zandbakkiaans spreken ook goed.

goedverstaander | 09-03-14 | 11:44

KenTochNait?! | 09-03-14 | 11:38 |

1 woord: Karakus...

CornholioNL | 09-03-14 | 11:44

Iedereen kan toch ook gewoon Nederlands? Die enkeling die echt geen woord Nederlands spreekt heeft daar toch alleen zichzelf mee. Ik merk er echt nooit iets van en ik vind deze hele discussie zinloos. Wij Nederlanders spreken over de grens ook maar wat graag Nederlands met elkaar trouwens..

monomaniac | 09-03-14 | 11:44

dk-- | 09-03-14 | 11:36 | + 3 -
"Ik hekel mij aan mensen" is eerder Vlaams dan Nederlands, dat dan weer wel.

ITEACHYOU | 09-03-14 | 11:43

Het is heel simpel. Als je in Nederland stemrecht hebt dien je Nederlands te spreken! Maar de landelijke PvdA heeft in haar onstilbare honger naar macht en stemmen de sluizen open gezet bij in ieder geval de Gemeenteraadsverkiezingen. Daarnaast vind ik dat stemrecht voor buitenlanders in Nederland op zijn minst wederkerig moet zijn dus alleen als Nederlanders dat ook in andere landen mogen.

Karel de 1e | 09-03-14 | 11:43

-weggejorist-

s.nooz68573393 | 09-03-14 | 11:43

En nu nog een keer leren voetballen in Rotterdam. Maar dit terzijde.

Supermatthijs | 09-03-14 | 11:42

@CornholioNL | 09-03-14 | 11:37
Hier in 020-Gaza is het nog erger. Tegenwoordig als ik met mijn meissie over straat loop zeg ik af en toe tegen haar 'kijk, een blanke'. Zo ver is in mijn ghetto.

Botte Hork | 09-03-14 | 11:41

Verkiezingsretoriek, huichelachtig tot op het bot. VVD, als je hier echt voor staat, dan zou je hier een heel DIK punt van moeten maken jegens de partijen die met Arabische of Turkse taal campagne voeren. Vetvlekken

ITEACHYOU | 09-03-14 | 11:40

Ik denk dat in Istanboel meer Turken wonen die de Nederlandse taal machtig zijn dan in Rotterdam.

VanBukkem | 09-03-14 | 11:40

CornholioNL | 09-03-14 | 11:37 |

7,2%? valt wel mee. is het 72%?... arme drommel. GeenStijl is lokaal zeker in het Arabisch vertaald?

KenTochNait?! | 09-03-14 | 11:38

KenTochNait?! | 09-03-14 | 11:35 |

In mijn stad is dat percentage andersom... helaas.

CornholioNL | 09-03-14 | 11:37

In sommige gebieden van ons mooie land is het nog goed toeven. De grote steden zijn daar geen onderdeel meer van.

van_de_pot_gerukt | 09-03-14 | 11:37

Je bent zelf raar Bas. De Rotterdammers die ik ken hebben een geweldig gevoel voor humor en hebben minder last van de misplaatste arrogantie die je vaak ziet bij bijvoorbeeld Amsterdammers.

Rest In Privacy | 09-03-14 | 11:36

Ik hekel mij aan mensen die bewust het Nederlands vermijden. Ga je met een willekeurige trein reizen. De kans is groot dat je in een coupé zit waar niemand Nederlands praat. Je voelt je een vreemde in eigen land. Laatst ook in stilte coupé twee mocros in hun eigen taal hardop te praten. Één persoon stelt netjes de vraag of het wat zachter kan. Geen gehoor natuurlijk. De persoon verloor zijn geduld en zei in het algemeen dat het een stelletje klootzakken zijn. En prompt konden ze Nederlands en natuurlijk brak het uit in een vechtpartij. Respectloze varkens die mocros.

dk-- | 09-03-14 | 11:36

''In Emmen (regio 7822) woonden op 1 januari 2010 2780 mensen, waarvan 75 niet-westerse allochtonen (2.7%).''

*lacht zich de ballen uit de broek*

KenTochNait?! | 09-03-14 | 11:35

Als ik door landverraders racist wordt genoemd... who cares!

Okkie Trooi | 09-03-14 | 11:34

Hoe kan het dat het Nederlandse schoolsysteem slecht Nederlands sprekende leerlingen aflevert? Daar zit ook iets foutmgrondig fout. School moet leerlingen goed voorbereiden op de maatschappij. Kennelijk is men daar niet toe in staat.

SharpEye | 09-03-14 | 11:34

@Welles! Nietes! | 09-03-14 | 11:30
Not??? Noot! natuurlijk!

*Te veel krom gebrabbel gehoord zo blijkt!*

Welles! Nietes! | 09-03-14 | 11:34

Het Nederlands is een uitstervende taal in Rotterdam.

Bataaf | 09-03-14 | 11:33

@SharpEye | 09-03-14 | 11:28
Inderdaad.

BarneyBoner | 09-03-14 | 11:33

Hoewel ik bepaald geen VVD aanhanger ben, toch het volgende:
in vele delen van Nederland wordt min of meer met een accent of soms "slang" gesproken. Dat wil nog niet zeggen dat het geen Nederlands is.
Wat dat betreft heeft de VVD ook gelijk. Voorts moet de slogan niet te letterlijk worden genomen.

daytripper | 09-03-14 | 11:32

Kennelijk zijn de gevestigde partijen allemaal masochistisch van aard, de discriminatie kaart trekken ze alleen voor de autochtoon. Hoe is het toch mogelijk dat deze partijen zulke verraders hebben opgeleverd in dit land maar waar de uiterst domme burger dan wel op blijft stemmen!

lanexxx | 09-03-14 | 11:31

Boom roos vis of aap not mies is een betere basis als uitkering, subsiedie, wij eisen.

Welles! Nietes! | 09-03-14 | 11:30

*Halina modus*

Bas, je bent walgelijk...

CornholioNL | 09-03-14 | 11:29

Als je hoort hoe beroerd de Marokkaanse jeugd Nederlands spreekt houd je je hart vast. Wie gaat deze mensen ooit aannemen? Ik niet in ieder geval.

SharpEye | 09-03-14 | 11:28

Je mag van mij onderling best in je eigen taal spreken, zolang je de Nederlandse samenleving maar respecteert!

Ik was in Haren | 09-03-14 | 11:28

@ Prof. Pim Pam Pet | 09-03-14 | 11:17 |
Mensen die op een eerlijke manier in hun eigen levensonderhoud voorzien en zich aan de Nederlandse wetten houden spreken allemaal uitstekend Nederlands. Zonder enige uitzondering.

goedverstaander | 09-03-14 | 11:27

Nou was ik laatst in Limburg....

reageerbuis | 09-03-14 | 11:27

@Prof. Pim Pam Pet | 09-03-14 | 11:17
De Nederlandse taal onder de knie krijgen wordt juist ontmoedigd door stembiljetten in het Turks, uitkeringsaanvraagbiljetten in talen die ik niet spreek en politici die bang zijn voor 'import' die bij het minste geringste de racismetroefkaart trekken.
En als ik dit roep ben ik......(vul zelf maar in).

necrosis | 09-03-14 | 11:26

Het enige positieve wat je over dit onderwerp kwijt kan over Rotterdam is dat het Amsterdam waarschijnlijk nog erger is....

Parel van het Zuiden | 09-03-14 | 11:26

Rotterdam is al reddeloos verloren. Wij zijn eind jaren negentig vertrokken. Alle blanken naar Barendrecht en voor de blanken kwamen de Marokkaanse berbers, Turken, Antillianen en noem al dat fijne cultuurvolk maar op in de plaats. De Rotterdammers doen er goed aan om Turks of Arabisch te gaan leren, want in de toekomst gaan deze talen de voertaal worden en kan het discriminerende Nederlands echt niet meer. Tenzij de mensen eens de ogen openen. Maar, laten we de harde realiteit eens onder ogen komen, in een democratie heeft de meerderheid de overhand en laten we wel wezen, in de grote steden zal de blanke autochtoon nooit meer de meerderheid krijgen. We hebben zelfs onder onze eigen bevolking mensen die continue partijen stemmen die het autochtone Nederlandse bevolking onmogelijk maken. Je kan verder lullen over Turken, Marokkanen etc, maar die steunen tenminste wel atijd hun eigen volk. Daar kunnen wij nog wat van leren. PVDA,D66,VVD,CDA,GROENLINKS dat jullie allemaal de tering krijgen.

EendmetzwakPootjeuh | 09-03-14 | 11:25

*trots is "raar" te zijn*

CornholioNL | 09-03-14 | 11:25

"De VVD zit er hoe dan ook naast met haar affiche.."
Niet alleen met hun affiche hoor. Met alles. Ze storten dit hele land de afgrond in.

Botte Hork | 09-03-14 | 11:24

"Rotterdammers zijn raar, ze spreken raar, die hele stad is raar."
Maar heel ver vandaan blijven dan, Paternotte. Het zal wel vervelend zijn voor de Febo en Ladage, maar zelfs die kunnen wel zonder jou.

spanarchist | 09-03-14 | 11:22

In Rotterdam is Nederlands een minderheden taal. Schandalig dat het ooit zover heeft kunnen komen.
.
*de rest van deze mening is preventief verwijderd*

Parel van het Zuiden | 09-03-14 | 11:22

Mijn kinderen wilden laatst Turks leren.
Dan kunnen ze in de pauze horen wat de overblijfmoeders met elkaar bespreken ...

Mammeloe | 09-03-14 | 11:22

Spreek je geen Nederlands, dan zeker géén stemrecht. Spreek je geen Nederlands en heb je wél een uitkering want zielig dan moet je binnen laten we zeggen 1 jaar Nederlands leren. OK dan, afgesproken?

eerstneukendanpraten | 09-03-14 | 11:21

Als je op een eerlijke manier in je levensonderhoud voorziet, je aan de Nederlandse wet houdt en niemand je geloof probeert op te dringen mag je voor mijn part Oekieboekie met een Oegandees accent spreken wat je wilt, tot die tijd spreek je gewoon Nederlands of doe je in ieder geval je stinkende best om het onder te knie te krijgen.

Prof. Pim Pam Pet | 09-03-14 | 11:17

En in de rest van Nederland ook!

Welles! Nietes! | 09-03-14 | 11:13

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl